Idag är det tydligen Earth Hour igen, ett skämt där svenskarna skall invaggas i att tro att den svenska elförsörjningen beror på fossila bränslen. Till största delen beror elproduktionen i Sverige på vattenkraft och kärnkraft, undantaget en del fossila svarta hål som fossil-Göteborg.
Istället kommer tiotusentals uteställen och hushåll tända sk “stearinljus”, som i själva verket oftast är tillverkade av paraffin, dvs fossil olja och som alltså släpper ut rejält med fossil CO2. I de fall de är tillverkade av äkta stearin så kommer stearinet från palmolja, när man skövlar skogar i Sydostasien och ökar utsläppen av växthusgaser, samt sedan fraktar palmoljan eller stearinet över halva jordklotet.
Får man tag på svenska bivaxljus så är de i princip helt miljövänliga, råvaran har skördats av miljövänliga och miljögynnande bin, och undantaget transporter har inga fossila bränslen varit inblandade. Men väldigt få har nog lust att betala priset för bivaxljus.
Nej, själva vi betalar specifikt för ren vattenkraftsel från Fortum och kommer därför ha tänt. Inte för att vi har några grannar som kan se oss, tyvärr.
Istället lovar jag dyrt och heligt att inte köra bil, motorsåg, skogsmaskin, elverk, båtmotor eller flyga under resten av lördagen. Hela lördagen. Inte bara en timme för att döva det lilla samvetet.
Ur ett survivalistperspektiv så är det förstås bra att folk testar att släcka ljuset i en timme, så att de får verifierat att de har kapacitet att klara sig. Men en timme är inte lång tid. Ser fram emot Earth Day istället för Earth Hour. Sedan Earth Week.
Läs istället lite om elavbrott hos SvD.
Extra patetiskt är det att Göteborg skall släckas ner under en timme, en stad som till största delen kör sin fjärrvärme på fossila källor och som medvetet gynnar bilismen istället för cyklister. Jag hör ljudet av sten som krossar ett glashus någonstans.
Göteborgare borde istället stänga av sin fjärrvärme.
David Jonstad som jag hyllade i torsdag pratar om att Earth Hour skulle vara ett ljus mot förnekelsen, men jag skulle snarare vilja påstå att Earth Hour är en del i förnekelsen då det spär på en tro att om vi bara släcker ljuset i en timme en lördagkväll så löser vi hela problematiken med att de ändliga fossila bränslena olja, kol och fossilgas står för ca 85% av världens globala energiförsörjning.