Vågkraftstillverkaren Seabased och Fortum fick godkännande av Energimyndigheten att gå vidare med att ansöka om pengar ur de 875 MSEK som regeringen gett anslag för inom ny energiteknologi med exportpotential. Av 39 sökande fick sex gå vidare med fullständiga ansökningar.
Seabased är ett av mina onoterade portföljbolag.
I Ny Teknik kan man också läsa om hur en annan vågkraftteknik från 70-talets oljekris återigen skall testas utanför Vinga. Tekniken såldes till USA som ett resultat av varvskrisen.