Glädjande nog har en av Sveriges största elnätleverantörer, Fortum, börjat erbjuda sina nätkunder solcellspaket för nätanslutning och kommer även som jag uppfattar det låta kunderna använda elnätet som ett “batteri”, dvs kvitta överskott av solelproduktion mot underskott när solen inte lyser. Fortums websidor är informativa, t ex finns det en karta med olika solstyrkor, men än så länge erbjuder man bara paketen i Stockholm.
Latest in Fortum
Som ni vet förespråkar jag alltid bundet elpris på längsta möjliga antal år, ett bundet elpris man binder på våren eller sommaren. Detta eftersom rörligt elpris inte fungerar som rörlig ränta – det rörliga elpriset är (generellt) som billigast på sommaren när man inte heller använder så mycket el, och generellt högst på vintern när man använder mycket el. Oavsett uppvärmningform bör tilläggas – vi värmer med ved (ej varmvatten), men elförbrukningen vintertid är ändå dubbelt så stor som sommartid.
Börsen och OMXS30 ser ut att etablera sig över min stop-loss (eller egentligen take-profits) på 1050. Det betyder inte att det är dags för mig att ta positiva positioner på börsen, utan bara att avsluta de sista negativa positionerna. Vilket jag inte gjort än. Som jag skrivit förut så händer det inte sällan att börsen vänder precis när man (iaf jag) löser ut sin stop-loss, så med lite is i magen kan jag vänta till i morgon.
Via ett tips från en läsare fick jag just besked om att Seabased AB:s och Fortums vågkraftpark slutligen efter lång, lång tid fått ett godkännande av EU-kommissionen.
Hoppas ni inte missat min bloggranne Stockmans tips om en suverän sajt med finansiella nyckeltal.
Nu är det på inget sätt dags att handla aktier än. Skall man t ex följa en strategi med att investera
investera efter konjunkturen så kan det även i normalfallet lätt dröja till april – maj innan det blir dags att handla aktier igen, även om en botten kanske infinner sig i säg mars. Notera att dessa månadsangivelser bara var exempel och inte någon gissning/prognos. Tror man att vi nu är i samma situation som på 30-talet så kan det dessutom ta många år innan börsen kan uppfattas som positiv igen.