Så var försäljningen av Fortums svenska lokala prishöjande elnätmonopol färdig. Namnet på det nya bolaget blir El Dummio1.. Men det finns hopp för den som inte vill se sina nätavgifter höjas sextio gånger snabbare än inflationen. Man kan alltid satsa på att gå offgrid, åtminstone om man har sk dra åt helvete-pengar (eng fuck you-money).
Det nya namnet är alltså Ellevio och en ny webplats hittas här för alla kunder som sitter fast i ett prishöjande lokalt monopol.
Alternativet är förstås att man helt klipper kabeln och går off grid, så man därmed slipper betala monopolets nätavgifter.
Talentum/Ny Teknik har en artikel med en mycket fin anläggning en medelålders herre har i sin nybyggda villa i Agnesberg utanför Göteborg. 20 kW solceller laddar dels en batteribank om 144 kWh när för mycket ström produceras, plus buffrar under sommarhalvåret upp 15 000 kWh via en elektrolysör, som spjälkar fram vätgas ur solel + vatten och laddar bränsleceller. Dessa 15 000 kWh återförs sedan under vinterhalvåret.
Just elektrolysören är förstås extra intressant som lösning för att kunna gå off-grid, så länge man inte bryr sig om priset.
Enbart batteribanken om 144 kWh bör räcka en vecka av totalt mörker, och 20 kW solceller ger ändå rejält mycket mer än ett normalt hushåll gör av med på hushållsel. Skulle gissa systemet fungerar utmärkt, men vad priset blir för kalaset och hur många månader av elnätsbefrielse som krävs för att det ska betala sig återstår att se. Om allt annat misslyckas finns även en biodieseltankad generator i det exemplariskt utförda och kliniskt rena apparatrummet i källaren. Hemautomation med en säkring per vägguttag gör inte saken sämre…
1. Inget fel på bolagets personal, som är duktiga och hårt arbetande, utan Dummio avspeglar mer de stackars kunderna, som inte har någon valmöjlighet annat än att stillatigande se på hur man höjer elnätpriserna med 6% när inflationen är 0.1%.


