Ja, jag vet. Det är lördag kväll och egentligen helt meningslöst att skriva något på veckans lägsta trafiknivåer. Men först på bollen gäller även om detta är på ryktes- och spekulationsnivå. Enligt läsaruppgifter hålls det ett stormöte med obligatorisk närvaro hos AstraZeneca Mölndal på måndag och det brukar bara ske när det är större uppsägningar på gång.
Latest in AstraZeneca
Nu, klockan 0900, har alla anställda hos Sony Mobile (fd Sony Ericsson) i Lund samlats på Din Vän Banken Arena för ett informationsmöte om de förestående neddragningarna (Talentum/Ny Teknik).
Tyska SAP är som bekant ett IT-system avsett för att sänka organisationer och företag utanför Tysklands gränser och kallas ibland för Hitlers hämnd. Tyska försvaret Bundeswehr kallar systemet för Schreck, Angst und Panik, medan det av svenska försvaret kallas för PRIO.
Det finns ju alltjämt de som hävdar att bostadspriserna bara stiger upp, UPP, UPP! Men SCB:s Småhusbarometer talar ett annat språk, baserat på registrerade lagfarter.
På ett år har villapriserna fallit 3% enligt SCB och som värst är det i Blekinge, där priserna fallit med 9%. I Blekinge hittar man t ex kommunen Ronneby, som tror på biologisk mångfald i statsbilden, något jag kan sympatisera starkt med. I Södermanlands län, Kronobergs län och Kalmar län har däremot priserna bara fallit 6% på 12 månader. Men Blekinge, Kronoberg och Kalmar nere i sydöstra hörnet av Sverige verkar alltså inte direkt vara populärt. Det är däremot Dalarna, som enda län där villapriserna stigit de senaste 12 månaderna, med hela 1%. I bostadsbristens Stockholms län eller Stor-Stockholm föll villapriserna med 3% på 12 månader.
SCB delar även med sig av siffror för större kommuner, och allra värst ute är universitetsstaden Lund, med 13% prisfall på ett år, följt av Skövde med -12% och Södertälje med -9%. Lund och Södertälje har som bekant gemensamt att AstraZeneca har lagt ner på orten. Värt att notera att priserna bara gick -6% i Malmö, så den som vill popularisera anledningen till prisfallet måste alltså mena att Lund har dubbelt så allvarliga problem som Malmö.
Borås, Halmstad och Nyköping ser villapriserna falla 8% på 12 månader och gräddhyllan Kungsbacka utanför Göteborg (tänk Göteborgs motsvarighet till Danderyds kommun eller Vellinge kommun om man är från Malmö) visar upp -7% på 12 månader. Även i Göteborgs blindtarm Mölndal föll priserna 7%
Fd Saabs Trollhättan visar i jämförelse bara upp -6% för villapriserna det senaste året, samma utveckling som Zlatans Malmö.
I bostadsbristens Stockholm föll priserna 4%, vilket överträffar min snällaste prognos om -30% på åtta år. Banalt (och felaktigt) innebär 4% ner om året 32% på åtta år. I verkligheten innebär 4% ner per år bara knappt -28% (0.96^8=0.7213) så jag har alltså fel om -30% på åtta år, oavsett hur man räknar. Så jag hade fel. Än så länge.
Örnsköldsvik, Uppsala och Örebro visar dock stigande priser.
Så lyssna inte på vare sig mig eller SCB, priserna är upp, UPP, UPP! Bostaden är en säker investering. Prata inte med de som köpte en villa med bolånetakets 85% belåning i Lund för ett år sedan. Faller priserna 2% till blir man bolånetorsk (BLT) på riktigt. Kan varit viss ironi i detta sista stycke, jag är född på 70-talet.
Som respons på mitt fiske efter aktier att stoppa i byrålådan i förra inlägget svarade flera personer med Coca-Cola (NYSE:KO), världens starkaste varumärke (gissar att de som föreslagit detta tillhör Church of St Buffet). Det är dock fortfarande inte ett hungrigt ungdjur utan enligt mig en fet kastrat.
Världens (eller iaf USA:s, många amerikaner har svårt att se skillnaden) tio största varumärken sade 2011 vara i ordning Coca-Cola, IBM, Microsoft, Google, GE (General Electric), McDonalds, Intel, Apple, Disney och HP (enligt Interbrand). Samtliga feta kastrater som knappast har någon fantastisk tillväxt att se fram emot.

