Från (m)oderaternas bolagsstämma kommer nu beskedet från Anders Borg, att den svenska ekonomin är körd under skuldbergen. Utomlands. (Bonnier/DN) Att de svenska hushållen är skyhögt skuldsatta och att svensk skuldsättning själv är på grekiska nivåer, låtsas han inte om.
Latest in Anders Borg
Medan Ryssland nu börjar jämföra Estland med Ukraina och att den ryska minoriteten i Estland kan behöva rysk undsättning (Reuters), så träder försvarsminister Anders Borg fram i SVT och säger att nya moderaternas försvarspolitik har varit fel. Vilket inte nya moderaten Cecilia Widegren håller med om och inte heller försvarsminister Anders Borgs språkrör i försvarsfrågor, Karin Enströ(m), håller med om.
Tillägg: Rubriken är felaktig. Har nu fått bekräftat att det är 31 MSEK 2015 och 101 MSEK från 2016.
Den nya (m)oderaterna har tröttnat på att vara det nya arbetarpartiet. Nu lägger man om kursen och kallar sig det nya vänsterpartiet.
![]() |
| Tidigare analys från maj 2013. |
Inte bara ska man kvotera in kvinnor i bolagsstyrelser, utan nu utlovar man omfattande skattehöjningar och inte en enda skattesänkning under hela mandatperioden 2014 – 2018. Ja, alltså inte för att de förlorar valet, utan för att de om de vinner valet ska sluta sänka skatter och istället börja höja punktskatter massivt. (Schibsted/SvD)
Kort sagt finns det nu ingen skillnad mellan moderaterna och socialdemokraterna alls längre. Den förutspådda vägen till (s)ocialis(m) är fulländad och min tidigare valanalys stämde alltså till 100%.
Nu tror (m)oderaterna förstås att detta ska ge dem röster, men jag misstänker snarare att (m)oderata kärnväljare nu slutligen kastade in handduken. Får vi se opinionssiffror under 20% i nästa undersökning tro? Ska rent av (m)oderaterna åka ur riksdagen helt?
Kan någon (m)oderat förklara varför man ska rösta på detta statsbärande parti?
Schibsted/SvD har tittat på regimens ministrars aktie- och fondportföljer, och det är en deprimerande läsning och dokumentation av slösagenerationen. Trots miljonlöner har ministrarna helt enkelt inget sparkapital, utan festar tydligen upp pengarna, trygga i att de sedan ska få statsrådspension resten av livet.
