Till Public Service/Ekot uppger nu Finansinspektionen att man kvarstår vid planen att slopa amorteringsamnestin för bolånen den sista augusti. Hushållens skulder växer för fort. 270 000 hushåll har utnyttjat amnestin.
Coronakrisen och den förmodat största globala ekonomiska krisen sedan 30-talet har lett till de största prisuppgångarna på tolvmånader för villor någonsin, enligt Valueguards kvalitetsjusterade prisindex. För lägenheter är uppgången den största sedan 2017.
Booli värderar programmatiskt denna till 20 500 000:- SEK
Ägarlägenheter är i princip en bättre konstruktion än klubbmedlemskap i en bostadsrättsförening, då man faktiskt äger en tredimentionell fastighet med tillhörande friheter som t ex förstahandsuthyrning och inte bara är medlem i en klubb. Men vad är orsaken till att ägarlägenheter inte slår?
Hälften av riksdagens åtta partier vill ta bort det skärpta amorteringskravet permanent, men har inte ett majoritetsstöd i riksdagen. Det hela handlar förstås om missriktad populism och skulle vara direkt kontraproduktivt, men marknadsförs som tänk på de stackars barnen!
Villaägare ska slippa amorteringskravet, så ungdomar kan köpa sin första bostad
I ytterligare en partsinlaga konstaterar HSB att unga idag inte kan låna till en bostad (tvärt emot Finannsinspektionens rapport) ens med medelinkomster, och ställer förstås krav på att regelverk ska slappas till. Alla klagar på bolånetak och amorteringskrav, men ingen klagar tydligen på priset. Bolånetak och amorteringskrav skulle vara noll problem om man halverade priserna i bostadsbubblan.