Dags för något så ovanligt som en artikel om idrott här på bloggen, något bloggaren annars är totalt ointresserad av. Men med anledning av någon världsmästerskap i sportboll som pågår just nu, så kan man konstatera att fotboll är den ultimata egalitära och demokratiska sporten, där man ovsett etnisk, socioekonomisk eller geografisk bakgrund med väldigt enkla medel kan utöva sporten från tidig ålder och att pengar eller socioekonomiskt geografiskt arv spelar minimal roll.

Alla minns När vi gräver guld i USA av GES – Glenmark, Eriksson (Orup), Strömstedt – från 1996 när Sverige fick för sig att vi är bra på sportboll. Men så är förstås inte fallet. Förvisso överpresterar vi sportmässigt i förhållande till den promille av världens befolkning svenskarna utgör även inom sportboll tack vare det starka svsenska civilsamhället och alla ungdomsledare som lägger sin gratis fritid på att låta ungdomar av alla ursprung få en möjlighet att testa om de är bra på att sparka boll, samt ge ungdomar meningsfull fritid, bra förebilder och föräldrar avlastning. Tack alla ungdomsledare där ute för att ni finns.
Men sportboll är i sin enkla genialitet en egalitär och därmed demokratisk sport som med mycket små medel kan spelas från barnsben var som helst i världen utan utrustning eller anläggningar.
För att spela sportboll behövs bara en boll – eller ett någorlunda runt bolliknande föremål – några kompisar och en hyfsat platt någorlunda ostörd yta som en gata, en gräsplan eller en åker, samt något som markerar var de så kallade målen ligger.
Så är det bara att köra.
Reglerna är initialt trivialt enkla. Endast med hjälp av fötterna (och huvudet) ska bollen sportas in mellan stolparna på det som är motståndarens mål. En så kallad målvakt får skydda målet även med hjälp av händerna.
Är man elak eller rör bollen med händerna på den någorlunda platta ytan utdelas frispark och är man elak eller rör bollen med händerna nära sitt eget mål och inte är målvakt, i det så kallade straffområdet, utdelas straffspark. Åker bollen ut från spelytan, t ex in bland bilarna parkerade bredvid vägen, eller flyger över planket in till Arga Farbrorn (TM), så får bollen kastas in igen av det lag som inte sparkade ut den. Åker bollen förbi mål och siste som rörde bollen tillhörde laget vars mål det var så sparkas det en så kallad hörna. Annars får målvakten sparka bollen när den hämtats från ravinen bakom den nyskördade åkern. Är man riktigt elak blir det en så kallad utvisning och då får man bara titta på och inte sporta mer den gången.
Poäng sportar man när bollen passerar mellan stolparna på motståndarens mål. Den som sportar flest mål innan man tröttnar, mormor ropar att maten är klar eller skolan ringer in till lektion igen vinner.
Svårare än så är inte reglerna (nu går vi inte in på de faktiska formella reglerna med offside, tider, förlänging, antal personer på plan och sådana detaljer) eller kraven. Alla kan lära sig hur sportboll fungerar, och har man ingen fotboll duger en annan boll, ett ihoprullat stycke tyg, eller en fiendes avhuggna huvud. Det behövs dessutom bara en sparkboll på upp till 20-någonting deltagare. Ingen konstig utrustning, kläder, skydd, skor eller något. Man kan sportbolla redan om man samlar ihop 6-8 pers, men sedan finns det egentligen ingen övre gräns om utrymmet tillåter.
Alla i hela världen kan alltså spela sportboll och därmed kan talanger från hela världen få en chans att ta sig fram. Rika länder som Sverige har egentligen ingen fördel (utom alla ideellt arbetande i civilsamhället) kontra någon annan. Vi har rent av en nackdel pga att klimatet gör det svårt att sportbolla vintertid även om det även går att göra inomhus i viss utsträckning.
Sportboll är så att säga idrottens engelska – enkelt att lära sig och universellt spritt i hela världen – och därmed förmodligen världens mest spridda och spelade sport. Ponduspostulerar bloggen, som egentligen inte har en aning om vad han skriver om. Denna gången heller.
Damportboll är till och med så populärt att man bara kör världsmästerskap en gång vart fjärde år. Tack och lov finns det även herrsportboll, så fantasterna slipper vänta fyra år tills nästa världsmästerskap, och om bloggen förstått det rätt är det världsmästerskap i herrsportboll just nu.
21 kommentarer
Av andra stycket framgår att bloggaren precis som han säger är ointresserad av fotboll eftersom han blir tidsförvirrad.
Det var 90-talet någon gång iaf. Jag bodde i Göteborg när det skedde, vilket placerar det 1992 – 1997. Har för mig att jag pluggade, så det var innan jag började jobba hösten 1996. Så det var nog 1996. Eller kanske 1994. Osäker.
Bloggaren kanske tidsförvirrad men enkel matte säger 1994. VM i bollsparkning (och filmning) hålls vart fjärde år. Men det är detaljer…
Jag var helt övertygad om att det var ett medvetet rage bait!
Inte skulle väl jag?
Tycker amerikansk fotboll är en bättre representant för en demokratisk sport. I den amerikanska fotbollen finns det en plats för alla unga inte bara de som har bollkänsla och är snabba.
Eh, krävs en massa utrustning. Och sjukvårdsförsäkring. Större delen av världen har inte tillgång till gratis sjukvård.
Det faktum att det är sportboll som spelas under alla förhållanden av barn var som helst i världen bevisar att sportboll är det som gäller, och inte amerikansk fotboll.
Men nu, i nästa OS, kommer flagfotboll för både män och kvinnor som är en variant på amerikansk fotboll där tacklingar inte är tillåtna men man istället ska rycka bort en flagga från motståndaren.
Var kommer boll och fötter in i det hela?
Det är precis som amerikansk fotboll men tacklingar är inte tillåtna. Istället ska man ”bränna” motståndaren genom att rycka bort spelarens flagga.
Ok, så det finns en oval boll också?
Jadå och det går ut på att göra touchdowns.
Trots att man inte ska stötta USA så kommer jag ändå köpa mitt NFL gamepass och titta på nästan alla matcher men jag kommer inte åka till USA i år för att se några matcher. Kanske åker jag till London där Jacksonville spelar några matcher.
Härlig reflektion. Fotbollen idag är som vpl var före 2004, dvs en integrerade verksamhet i samhället som ger effekt I målet för landets bästa. Viktigt att vara en del av vårt samhälle och dess värderingar.
Är väl ingen skillnad alls på den punkten. Även amerikansk fotboll (och alla dess varianter), precis som fotboll och de flesta sporter premierar en eller flera av snabbhet, styrka, smidighet, kroppskontroll/precision och så vidare. När sporten blir större så blir genetik och sådana förutsättningar viktigare och viktigare, i mindre sporter så kan man klara sig med “ok gener” och hård träning för att nå långt.
(En av anledningar till att jag förordar stöd för mindre idrotter så alla kan hitta sin idrott oavsett förutsättningar och ålder. Fotboll hör till idrotterna där stöd inte krävs längre så där ska staten och SVT hålla sig borta. Vill fotbollsförbundet ha en framtid så kan de se till att de egna elitpengarna droppar ner på bredden istället för att överbetala elitspelare och förbundspersonal)
Ett relevant inspel.
Löpning är en annan egalitär, om än singulär, sport. Krävs inte ens ett par skor för att börja och reglerna är enkla – spring så fort och långt som du kan.
Misstänker att uppdateringen om tos-ettan hamnade här av misstag.
Bengaliska eldar har de iofs på fotbollsläktare?
Rosévin från Palmedalen kanske påverkar fortfarande?
Har för mig att det var Gene Hackman som sa repliken i en film långt tillbaka i tiden. En vän till honom kom in och såg Gene sitta och titta på fotboll på tv. På frågan om vilka som vann svarade Gene:
Inget av lagen. Det är bara ett som förlorar långsammare än det andra…
Om det bara överlever en enda sport som utövas åtminstone snarlikt så som det utövas idag så torde det vara fotboll.
Om tusen år kommer det vara vm i fotboll.
Har ju redan börjat förstöras med reklampauaser.
Snart går det samma väg som hockeyn. Fram till 90-talet, innan reklamkanalerma dödad intresset för sporten, kunde “alla” namnen på stora delar av tre kronor. Idag skulle större delen av befolkningen t.om ha svårt för att namge målvakten eller de största stjärnorna.