Ryssland bekräftas nu tagit sig in i nästa ukrainska fästningsstad Kostiantynivka där hårda strider pågår.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ukrainska ambassaden och Help Ukraine Gothenburg höll ett stort Ukrainaevenemang under eftermiddagen och kvällen igår, och alla var där. Nästan iaf. Tyvärr kom majoriteten till paneldiskussionen och missade den mycket starka filmen Palyanytsya, som ni kan se trailern på här. Det handlar om gatuartisterna Johnny Ashbaugh och den anonymiserade Bandit som reser till Ukraina och dekorerar kriget med sin gatukonst.

För mig var det en stark upplevelse, då jag har massor med foton från Jonas och Lena på parets gatukonst, utan att veta om att det var dem, och nu fick se dem skapa den. Och i skarp okomprimerad film se platser jag tagit del av i fyra och ett halvt år – allt från Izium där Lena jobbade med räddningstjänsten och massgravarna där till Butja och Irpin, eller stridsvagnskyrkogården utanför Kyjiv som ofta används för illustrativa foton på ryska förluster.

Det verkar som Soldathemsförbundet kommer visa filmen för värnpliktiga på våra regementens soldathem och den borde även intressera ungdomar. Får ni möjlighet, se filmen. Som sagt så hittas Aerosol Arsenal Films trailer här.

Därefter pratade bland annat Sveriges Europaminister Jessica Rosenkrantz och svenskbrigaden 21:a brigadens markfordonstekniske chef och det hölls sedan en paneldiskusison där även Ukrainas ambassadör och ekonomen Torbjörn Becker deltog.
Uppslutningen var nu stor och det var nästan fullsatt i kyrkoruinen, och väldigt många namnkunniga på hög nivå inom Ukraina i Sverige inklusive olika ambassadörer och i och med servering av den ukrainska rätten borsjt efteråt öppnade utmärkta möjligheter för nätverkande.

Ni som stöder Jonas leveranser har också varit med och stött 21:a brigaden, och Horbatiuk och brigadens pressofficer visste mycket väl vem Jonas är och framförde hälsningar när vi samtalade efteråt.

Beskeden var märkbart positiva och bekräftade att kriget och initiativet har vänt till Ukrainsk fördel och överläge, även om det fortfarande pågår mycket hårda strider vid fronten, speciellt i Kostiantynivka i Donbas.

De ukrainska djupa bombningarna mot Ryssland fungerar också som moralhöjande både för ukrainska civila såväl som frontsoldaterna. Torbjörn Becker konstaterar att Rysslands ekonomi håller på att gå åt helvete och att man behöver öka sanktioner särskilt mot oljesektorn, då Ryssland är helt beroende av intäkterna från oljeexporten.

Rosenkrantz representerade Sverige när beslutet att gå vidare med förhandlingar om ukrainskt EU-medlemskap hölls, men det är förstås långt kvar innan dessa kan slutföras och Ukraina genomföra nödvändiga reformer. Så det är ingen enkel process, men det ses som en självklarhet tat Ukraina som europeisk demokrati hör hemma i den europeiska gemenskapen EU.

Vinden har i alla fall vänt och jag har inte upplevt en sådan kollektiv positivism kring ukrainsk framgång och seger sedan hösten 2022.
Men kriget är inte avgjort. Man ska varken underskatta eller överskatta rysk förmåga och det enda vi kan vara säkra på är förändring.

HUG ska in på bloggens lista över organisationer och stöder rehabilitering av ukrainska veteraner, varav flera närvarade i Almedalen med proteser och andra hjälpmedel. Donationer till HUG är avdragsgilla hos Skatteverket. Jag hinner inte lägga in dem på organisationssidan just nu dock.

Ryssland är nu inne i fästningsstaden Kostyantynivka i Doentsk och hårda strider pågår. Artikel hos Kyiv Independent och det hela bekräftades också av 21:a brigaden i Almedalen igår, samt via DeepstateMap.
Kriget är som sagt inte avgjort och den ryska taktiken att byta kött mot territorium fortgår. Ukrainska försvarare får förr eller senare slut på ammunition och måste då retirera oavsett hur många ryssar de nedkämpat innan.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!

09:40 Jag signerar min nya roman Satellithjärta hos Wessman & Pettersson på Adelsgatan i Visby idag 13:00 – 15:00. Lena deltar också och signerar Solroseffekten eller vår Ge aldrig upp.
Satellithjärta släpps på måndag 29:e juni i allmänna handeln och som e-bok och ljudbok 2:a juli, så ni kan lägga händerna på boken i förbäg idag i Visby.
Vi ses där!
I övrigt fortsätter Almedalsveckan med många externa åtaganden, men jag kommer försöka uppdatera bloggen ändå.
11:22 Ukrainska attackdrönare bombade ett kritisk ställverk på centrala Krym, vilket lär förvärra strömavbrotten på den ockuperade halvön.
34 kommentarer
Whohoo!
Slava Ukraini!
Slava Ukraini
Första pallplatsen. Jag gör min donation på plats i Ukraina inom kort.
Fantastiskt 👏
hej hopp på pallen?
får bli BgB som jag är en del av
Njut av Visby!
BgB även här
BgB var längesen.
Slava Ukraini 🇺🇦
Vi fortsätter att stötta!
10 i topp? Jonas får en slant.
Putin-kritiker förutspår regimkollaps efter Ukrainakriget
När en massiv kris drar ut på tiden i åratal, urholkar den långsamt grunden för det land som kämpar mot den.
Medborgarna börjar se sig omkring och undrar hur länge den nuvarande verkligheten kan hålla ihop. Till slut uppstår sprickor som ingen statlig kontroll kan dölja.
En smulande grund
Den militära kampanjen i Ukraina går nu in på sitt fjärde plågsamma år. Allt eftersom striderna drar ut på tiden börjar observatörer ställa allvarliga frågor om vad som händer härnäst.
En framstående röst mot Kreml anser att den nuvarande regeringen helt enkelt inte kan överleva de långsiktiga konsekvenserna. Den ryske oppositionsledaren Garri Kasparov förutspår en massiv nationell omvandling vid horisonten.
Han insisterar på att konfliktens slutgiltiga utgång direkt kommer att avgöra det nuvarande ledarskapets öde. Kasparov delade nyligen med sig av sin skarpa vision under en intervju som rapporterades av det ukrainska nyhetsmediet Dialog.ua, enligt LA.LV.
Radikala ryska Z-bloggare vänder sig mot Putins krigsmaskin
Den berömde schackstormästaren är absolut säker. Han förväntar sig att det pågående kriget kommer att utlösa en förödande chock för hela det politiska systemet.
Dömt till historiens soptipp
Kasparov förutspår ett totalt misslyckande för det nuvarande ledarskapet i Moskva. Han menar att en massiv social omvälvning bara är en tidsfråga när striderna upphör.
”Jag tror att slutet på kriget, och jag tvivlar inte på att det kommer att vara negativt för Putins regim, kommer att bli en katalysator för förändring: antingen för stora sociala förändringar eller för hela systemets kollaps”, uppgav han, som rapporterats av Dialog.ua.
Aktivisten beskriver den ryska politiska strukturen som djupt bristfällig och helt frånkopplad från den moderna världen.
”Detta system är så ruttet, så korrupt och så ur fas med sin tid att det hör hemma på historiens soptipp”, betonade Kasparov för Dialog.ua.
Kteml-propagandist erkänner: Putin saknar pengar till luftvärn
Belarus har en vecka på sig: Kreml rasar över Ukrainas varning
Förlorad central kontroll
Framöver ser aktivisten en mycket reell möjlighet att den vidsträckta nationen kan splittras. Regioner kan helt enkelt bryta sig loss och skapa sina egna separata vägar.
Han hävdar att den historiska imperialistiska strukturen är helt dömd. I samma ögonblick som centrala myndigheter förlorar sitt järngrepp kommer lokala ledare sannolikt att ta chansen till självständighet.
Det slutgiltiga resultatet på slagfältet kommer att utlösa en massiv kedjereaktion på hemmaplan. Och när den dominobrickan faller, tror Kasparov att Kreml kommer att finna sig helt maktlöst att stoppa den kommande kollapsen, rapporterar LA.LV.
Källor: LA.LV, Dialog.ua
Låt oss hoppas
Kanonbra text. En diktatur kan omöjligen hålla ihop hur länge som helst.
Pytteliten rättelse. Den militära kampanjen är inne på sitt femte år, inte sitt fjärde.
Top 10.
Nästan.
Blir ändå en slant till Power Up.
@LW …. hårdför ekonomi i dag, jag hoppas på bear för den ryska björnen!
Goda nyheter! Nu ökar vi trycket!
Har Ukraina inte samma drönarövertag och utnötning av bakre linjer i Kostiantynivka som på en del andra fronter? Eller satsar ryssarna bara så stort där att de ändå tar sig igenom?
Det är mest på södra fronten Ukraina har ett övertag, där straffar de underhållet ner till kusten och ryssen har ingenstans att gömma sig. På östra fronten finns det logistikhubbar som är utom drönarräckvidd (även om det nuförtiden är väldigt mycket längre bak än förra sommaren). Kombinerat med att ryssen kraftsamlar där så kan Ukraina inte göra annat än att det blir väldigt kostsamt för ryssen att avancera med sitt köttberg…
Verkar som om Ryzzland börjat trycka pengar. ”5 trillions” rubel verkar gått till dåliga lån och statsobligationer till olika banker.
Enligt Jake Broe är det därför ”järnladyn” är arg på Putin. Ordern att trycka pengar kommer uppifrån och nyheten verkar påverka utländska investeringar negativt.
Nu är den första Stridsvagn 123A färdig. Vilket firades med en ceremoni vid KNDS fabrik i München.
https://www.fmv.se/aktuellt–press/aktuella-handelser/fmv-tar-emot-uppgraderad-stridsvagn-122/
Ingen tröstbur?
Behövs väl inte. Den har kommer att ha Trophy APS.
Godmorgon!
Repriserar ett tips jag postade i gårdagens tråd tidigare i morse:
Högt rekommenderad “intervju” – beställd av den intervjuade 😁 – om hur motståndskampen förs på tillfälligt ockuperat territorium.
Ken Harbaugh, som har spenderat mycket tid vid fronten, fick unik tillgång till inblandade personer. Bl a om hur de organiserat sig i minimala celler – ibland begränsat till enstaka personer; övergången från “synliga aktioner” (t ex graffiti) till att verka helt i det fördolda, för att ingjuta paranoia hos ockupanterna; och vikten av ödmjukhet. Det sistnämnda personifieras under de sista 5 minuterna av videon, genom en minnesvärd anekdot.
Intervjun har gjorts med anledning av en artikel av Harbaugh i The Atlantic, vilken har dragit många läsare.
https://youtu.be/54z8mWqkAeg
Läs mer på Harbaughs SubStack:
https://substack.com/@thekenharbaughshow/note/c-280102716
där det även finns en gratislänk till artikeln i The Atlantic.
Hoppas innerligt på goda nyheter från Konstantivyka. För det vore väl rätt illa om den faller vad jag har förstått.
Hela östra fronten får man nog acceptera at det handlar om att få det att svida för ryssen att avancera. I längden är det ett utnötningskrig, det handlar om att tillfoga skador som inte håller i längden för ryssarna. Problemet på östfronten är att ryssarna har förhållandevis bra underhåll där, Ukraina kan inte nå de bakre leden i supportkedjan.
Ukrainas förutsättningar att hålla sina positioner (eller tom avancera) är helt annorlunda på södra fronten eftersom Ukraina når hela vägen ner till kusten. Ryska logistiken har därför ingen säker plats för logistiken utan det handlar om just-in-time leveranser som kör gatlopp under drönarna från Mariupol till Cherson….
Men visst hoppas vi att ryssen börjar få slut på soppa och att de kommer stånga sig blodiga mot Konstantivyka i några månader utan att Ukraina tar för många förluster…
obs rysk media!
Ukrainas väpnade styrkor (AFU) har inlett jakten på den ryska militären som tjänstgör på Krim. Detta blev känt genom publiceringen av en rysk militärbloggare med anropssignalen Veteran.
Publicisten sade att ukrainska operatörer av obemannade flygfarkoster (UAV) i allt högre grad började välja stridande från mobila eldgrupper, som skapats specifikt för att förstöra fientliga drönare, som mål.
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder analysen?
Avsnitt 129. Följetongen rysk ekonomi, halvåret 2026
Varning. Långt och tekniskt avsnitt, men förefaller efterfrågat. Serveras med viss kaxighet men med en underström av ödmjukhet inför vetgiriga Cornucopianer.
-0-0-0-
Igår, 23 juni, firade Estland segerdagen (? Över vaddå? Jo, segern över balttyska Landswehr som i krigsslutet av VK1, då Estland redan hade vunnit självständighet, attackerade söderifrån).
Presidenten sa i sitt tal ungefär att Estland numera befinner sig i en säkrare försvarsgemenskap och med referens till kriget i Ukraina, att Estland har bidragit till sina allierades självförståelse att Ryssland är en konstant potentiell aggressor, en kunskap som Estland i sin historia länge haft. Lyssnaren kunde ana hur han sekunderade sin landsmaninna i EU, Karja Kallas.
-0-0-0-
Vi ska idag stava oss igenom rysk ekonomi, som dels är ogenomskinlig på grund av osäkra källor, men som dels visar indikatorer som är absolut relevanta för att sia om Rysslands resursbas för en fortsatt krigsansträngning i Ukraina, eller varhelst. Man kan fråga sig i vilken kapacitet jag skulle kunna uttala mig i detta, men alla följare här känner till att jag brukar som narr byta hatt och frikostigt uttala mig om vilket ämne som helst.
Den huvudbonad som då idag passar bäst lyfter jag genom deflorering från perukstocken, det blir siffergranskarens, revisorns grå kalufs, som inte alls behöver vara obekväm utan då och då gärna kan prövas.
Redan här, inledningsvis, ett uppstudsigt finger till varning, och uppmaning till källkritik, vilket naturligtvis också då bör omfatta mina drapor. Jag använder en diskuterande ansats, snarare än dogmatiska påståenden och öppnar då givetvis för andra tolkningar, välkomna.
Det svajar en mängd sk information i luften, av många självutnämnda ”rysslandskännare”, inom journalistkåren och på andra håll, som gladeligt generaliserar på bristande evidens, som är avsett att sväljas oreflekterat. Häften kanske skulle spottas ut.
-0-0-0-
Räntan i en ekonomi, en sluten ekonomi som har restriktioner i valutahandel som Rysslands, är det till nuvärde diskonterade värdet av framtida konsumtion. Räntan är runt 15 % på alla finansiella produkter, lån, sparande och obligationer vilket innebär en helt osund övervärdering av förbrukning idag jämfört med framtida. För Ivan och Olga betyder det att nästa års konsumtionsutrymme värderas till ca 87 % av dagens (87 x 1,15). En kortsiktighet i räntenivå som innebär nära prohibitivt stopp för investeringar som inte kan bära ett så högt definierat avkastningskrav, till vilket då ska tilläggas riskpremie och vinstkrav.
Kapitalismens grundpelare är förvissningen om att välfärd, i bred bemärkelse, också då välmåga, är att avsätta en del av produktionen för framtida konsumtion, t ex att spara en del av skörden för nysådd nästa år, och att alltså framtida konsumtion har ett värde som har ett nuvärde, där sparandet betalas av räntan. Är räntan hög speglar det att framtiden undervärderas.
Som en lärare en gång uttryckte det, diskonterat nuvärde av framtiden är ett argument drar ner byxorna på vilken marxist som helst.
Rysslands ränteläge är extremt kortsiktigt, och då begraver långsiktiga investeringar. Jag tror att räntan som aggregerad indikator på ekonomisk hälsa är i någon mening obeveklig.
-0-0-0-
Först några basala fakta. Rysslands ekonomi är, likt USA:s, en kontinentekonomi där naturgeografiska förutsättningar innebär en så varierad resurssammansättning av naturresurser att allt finns för närmast tillräcklig egenförsörjning inom landet. Energi, gruvor, legeringsmineraler, livsmedel, byggmaterial, båda klarar sig med att vara slutna, protektionistiska ekonomier. Undantaget är då USA som valt att vara öppen, utrikeshandelsorienterad med export av högt förädlingsvärde (fram till Trump ska kanske sägas).
Rysslands ekonomi, motsatsvis, baseras på ren råvaruexport (bl a råolja, gas) med avsevärt mindre förädlingsgrad. Rysslands naturresurser och utbildningsnivå är helt tillräcklig för en robust ekonomi och överlevnad, den är seg, befolkningen historiskt prövad av att utstå ransonering med olika överlevnadsstrategier.
Till detta kommer en svårighet, resurserna finns inte där konsumtionen finns. Det kompenseras av dels att energitillgången är närmast obegränsad för kontinental tågtrafik och ett vittomfattande system av inre vattenvägar.
-0-0-0-
En strukturell, regional svaghet i rysk ekonomi, är att industri- och befolkningscentra placerats vid råvarukällorna. Det innebär en stark exponering mot råvarumarknaden, när en gruva sinar eller priserna dalar dör staden som tidigare svenska brukssamhällen. Detta har blivit ett mer förekommande fenomen som PerraG55 visat, vinstras, deltidsanställningar osv.. Denna sårbarhet slår direkt mot lokala och regionala offentliga budgetar, då dessa baseras till stor del på företagsbeskattning.
-0-0-0-
Det sagda leder oss in på obalanser i den ryska ekonomin. Den allvarligaste för Ryssland är rimligen att man utrotar en potentiellt högproduktiv maskulin generation unga att bli krigsoffer, och ovanpå detta att de som kan i segmentet redan har emigrerat, en icke-reversibel brain drain som inte kommer att flytta tillbaka till ett Ryssland de inte känner igen efter fyra år. Till detta kommer då en enorm välfärdsbörda att återanpassa skadade veteraner, det sker till tidigare garnisonsorter där det finns en chimär hemmahörighet, det har vi rapporterat om, och delvis finansierat över försvarsbudgeten, delvis överansträngda regionala.
En annan obalans, strukturell och geografisk, är att spannet ökar mellan områden med ekonomisk bärkraft, i någon mening, och nedgångsdistrikt, där då arbetslöshet och andra inkomstrestriktioner ökar. PerraG55 har givit illustrativa exempel. Nedgången av socialt kapital är mångbottnad och en avgörande förlust för ett möjligt återtagande av vad kan kallas normal arbetsmarknad. Alla arbetslöshetssiffror från Ryssland, t ex siffran 2,2 % är vanlig, är konstruerade som de alltid har varit.
-0-0-0-
En annan obalans är givetvis omställningen av hela den industriella produktionen till krigsmateriel. Den formella siffran, 40 % av den federala statsbudgeten, då 40 % av BNP, dvs netto 16 % av BNP till kriget är en undervärdering. Regionala, påtvingade, tillskott och en kvasimilitär produktion har tvingat bort civil sektor från att överhuvudtaget avancera. Efter snart 5 år av krigsomställning har rimlig civil efterfrågan på modernitet trängts tillbaka, såvida den inte kan kompenseras av numera stängd import.
Detta, och minskade reala hushållsinkomster, har lett till ett helt perverterat konsumtionsmönster, där efterfrågan på sällanköpsvaror, fordon, vitvaror, möbler, t o m kläder har minskat, en relativt större del av hushållsinkomsten får läggas på varor med låg inkomstelasticitet, dvs livsmedel, boende, hushållselektricitet, värme. Perra har meddelat att detaljhandelsföretag har lagt ner och att de stora varuhuskedjorna stänger butiker på löpande band.
-0-0-0-
Så över till den federala statsbudgeten, allas gladeliga gissningslek. Det går inte bra, Inte nog med att BNP-prognosen för Ryssland initialt om +2,6 % för 2026 nu nedjusterats till + 0,4 %, Putins skattereformer i kraft från 1 januari har visat sig kontraproduktiva. En momshöjning från 20 % till 22 % drev upp inflationen, och vad värre var, momsfriheten för mindre företag togs bort och nära 300 000 småföretag lämnade den taxerade ekonomin till att övergå till den grå eller möjligen den svarta. Kontantaffärer blir vanligare och kanske rent av överlevnadskraftiga bytesaffärer.
Oljan då, nja, ingen Hormuz-effekt uppåt i de federala inkomsterna? De blev i perioden första kvartalet 16,2 % av budgeterat i stället för 25 %, och för perioden därefter med Irankrisen, med priser upp mot 86 USD per fat Ural crude i maj, blev i stället en minskning med 30 % i skatteintäkter fram t o m maj månad jämfört med förra året.
Rysk skattedisciplin, att betala mer skatt än man behöver, har inte varit en nationalsport, är inte med något undantag heller i andra länder. Putin har skärpt övervakningen och nu rapporteras att för de första två månaderna i år, när man räknat med 98,5 % insamlingsresultat, istället blivit 96,8 %.
Den ryska federala budgeten är föremål för systematiska omjusteringar, återkommande, och med en riktning, nedåt.
-0-0-0-
Om vi nu övergår till cirkulationssfären, som inte nödvändigtvis handlar om reala resurser för ett lands ekonomi, utan börsen som mäter investerares framtida förväntade vinster i produktionen, så har ryska ägare förlorat en förmögenhet, Moskvabörsen har sen Irankrigets början ca 1 mars tappat ungefär 25 % i börsvärde till igår, 23 juni. Sänkena är, över ett år, där bl a följande föga kända bolag givits en branschtillhörighet.
Sberbank -1.72%
Rosneft -29.14%
Novatek -10.10% Naturgas
Lukoil -32.31%
Gazprom -18.92%
Yandex -7.89% It-tjänster
Obyedinennaya -54.72% Flygindustri
Tatneft -21.98% Olja och gas, bensinstationer
PhosAgro -15.02% Konstgödsel mm
Surgutneftegas -26.73% Olja och gas
Om vi nu betraktar perioden 1 mars till nu så är det en dubbel Northvolt och ett Hormuz moment med en gigantisk ekonomisk krater. Den ryska börsen har till igår inget förtroende för att rysk olja och gas kan vinna på att Hormuz-sundet förefaller öppnas, där finns inget för dom, paradoxalt nog. Förklaringen för börsraset är, som det kan tolkas, att Rysslands livlina, prisökningen på råolja på nivå mellan 80-95 USD per fat under irankrisen inte gav något netto, och att Ryssland inte kommer att kunna vinna på återuppbyggnad av oljelagren runt om i världen. Till det kommer en ytterligare förklaring, Rysslands utrymme för export av raffinerade produkter i olika fraktioner är i det närmaste utbombat av Ukraina.
-0-0-0-
Jag är naturligtvis i mina tolkningar av rysk ekonomi ute på hal is men med skärpta skridskor. I ämnet förekommer mycket surr och blurr, men basala ekonomiska drivkrafter kommer man inte runt. Ekonomi, hävdar jag, och några betrodda andra, är i grunden en beteendevetenskap där förväntningar både av härjande marknadsaktörer och den lilla konsumenten framför disken gör sina högst övervägda val baserade på tillit för systemet och valutan, om något svajar retarderar man tillbaka till säkra positioner. Det man kan säga om rysk ekonomi, makro och mikro, att där förefaller antalet lyckliga utgångar ha minskat.
Ryssland har återigen försatt sig i ett totalt utarmande krigsdilemma man förefaller inte kunna hantera. Rysslands öde – genom sina härskare – att välja fel framtider förefaller obevekligt. Det är att önska att alla folk, också Rysslands alla folk, hade möjlighet att välja frihetens vägar.
-0-0-0-
Jag vill tacka PerraG55 och Erik14 för återkommande rapporter om observationer över partikulära och ibland sammanfogade fakta om rysk ekonomi, utan dessa hade mina piruetter på isen omedelbart blivit domarutvisning, med förment hänvisning till bristande speluppfattning.
Men är bloggaren till vänster eller höger i bilderna? Varför ler alla? Vilken blogg är detta?!?!?
Betvivlar två av bildernas äkthet då det ser ut som om LW drar på smilbanden.