Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen och kronan försvagas sedan amerikansk inflation steg mer än väntat och höjer sannolikheten för amerikansk styrräntehöjning. En ny rapport visar att det skulle saknas 550 000 medarbetare i Sverige om kraven på arbetstidsförkortning genomförs och enbart i vård och omsorg skulle 67 000 anställda saknas. SCB:s konjunkturklocka visade på ett ljusnande läge för svensk ekonomi i mars.

Stockholmsbörsen backade ordentligt igår med -1.06% för OMXS30 och -1.41% för OMXSPI. Guldpriset hittas på 1 406:- SEK per gram på svagare krona som har en växelkurs på 9:29 SEK mot dollarn och 10:90 SEK mot euron.
Försvagningen av kronan kan kanske kontraintuitivt förklaras av att amerikansk inflation igår landade på 3.8% i årstakt mot 3.7% väntat, upp från 3.3%. Detta höjer sannolikheten för att den amerikanska centralbanken Federal Reserve ska höja räntan, vilket stärker dollarn och därmed sänker kronan. Det är inte köpkraften för privatpersoner som styr växelkurserna, utan den internationella valutahandeln och den drivs till stor del av vad man kan få för räntor på olika valutor. Högre inflation, högre ränta, starkare valuta enkelt förklarat. Utom när det gäller skräpvalutor förstås.
SCB i sin tur redovisade detaljerna kring svensk KPI igår och som tidigare redovisat var årstakten -0.1% och mellan mars och april backade inflationen -0.6% mot 0.1% förra året. Årstakten sänks av matpriserna, räntekostnader på villor och bostadsrätter, tandvård, hemelektronik och paketresor. Enbart matpriserna hade inte gett en negativ årstakt och momsprissänkningen förklarar alltså inte ensamt den negativa inflationen i Sverige.
I USA backade börserna på inflationsbeskedet men återhämtade sig något för att S&P-500 skulle stänga på -0.16% och Nasdaq 100 på -0.87%. Bland FANANGST gick Tesla sämst med -2.60% och Spotify bäst med +3.16% följt av Netflix med +2.59% för en liten återhämtning i streamingjättarna som underpresterat rejält i år. Vilket iofs även Facebook gjort.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det blandat nu under morgonen. ASX 200 går i skrivande stund -0.48%, Hang Seng -0.10%, KOSPI går +2.46%, Nikkei 225 +0.83% och på börsrekord just nu om man stänger här, och Straits Times går +0.98%.

Om LO:s krav på arbetstidsförkortning genomförs kommer det saknas 550 000 anställda i Sverige inklusive i yrken där man inte kan effektivisera bort personalen, som inom vård, omsorg, skola etc. Ska barnen lära sig lika mycket på kortare tid? Ska patienterna få ännu mindre personalkontakt? Ska äldre överges på gruppboenden och i den palliativa slutvården ett antal timmar om dagen? Ska man operera livshotande tillstånd snabbare?
En ny rapport uppger att enbart i vård och omsorg skulle det saknas 67 000 personer, och det är redan idag svårt att hitta personal som vill jobba i vården. För att inte tala om att kostnaderna skulle öka rejält när man ska anställa fler för att göra samma jobb som tidigare.
Samtidigt blir i princip alla jobb allt mer kvalificerade och det är inte bara att stoppa in arbetslösa i operationssalarna eller framför elever i skolan. Eller i industrin för den delen, där jobben idag inte består i att skruva i samma mutter hela dagarna även om LO-pamparna kanske tror det på sina kontor.
Lobbyorganisationen Svensk Näringslivs chefsekonom påtalar rent av att det kommer bli svårare för de som står utanför arbetsmarknaden idag av olika anledningar att få jobb med arbetstidsförkortning, eftersom det kommer vara dyrare för arbetsgivare att få sysslor gjorda och man därmed höjer kraven på de man anställer:
“En arbetstidsförkortning med bibehållen lön gör det dyrare att anställa, eftersom timlönen blir högre. Det gör det ännu svårare för dem att komma in på arbetsmarknaden.”
Vi får se om socialisterna inför lagstiftning om arbetstidsförkortning efter deras valseger i september, men traditionellt har man överlåtit allt sådant här till arbetsmarknadens parter att komma överens om så risken är väl begränsad. Vem som ska betala för dyrare vård, skola och omsorg utan att den blir ett dugg bättre lämnas som en övning.
Att sedan riksdagsledamöter bara jobbar fyra dagar i veckan och har typ tolv veckor ledigt om året är en annan sak. Om de alls dyker upp i riksdagen förstås. Det är ju inte ett jobb utan ett förordnande, så det sköter man som man har lust och riksdagsledamöterna försvarar sig med att de minsann alltid jobbar. Tur att de iaf inte bestämmer sin egen lön och inte har specialersättningar när de inte längre är riksdagsledamöter utan får plocka a-kassa som alla andra.
Eller just det.
Äsch.

Svensk ekonomi fortsatte att ljusna under mars månad trots Operation Epstein Fury konstaterar SCB:s konjunkturklocka. Åtta av tretton indikatorer är nu i en positiv trend och den mörkgröna expansionsfasen. Det som drar ner är industrins orderingång och hushållens lutheranska ständiga miserabla syn på sin egen situation utan är kvar i recessionfasen konstaterar en nationalekonom på SCB som annars säger:
“I mars 2026 hade flera indikatorer en positiv trend. Här märks nyregisteringen av personbilar och lastbilar som, liksom näringslivets efterfrågan och produktion, höll sig kvar i expansionsfasen.”
I mars 2025 låg endast en indikator i positivt läge mot åtta nu i mars.
Men det är för jävligt i alla fall och allra jävligast har förstås de svenska hushållen. Enda vägen till himlen för lutheranen är att lida i livet.
169 kommentarer
Nu kommer regeringens krispaket, man slänger väl mer pengar på fossilbrasan, så allt kommer att lösa sig till det bästa.
Pengarna var nyss slut, enligt Bettan?
Det kommer nya, vanligen kring den 25:e.
Reformutrymmet var väl bara slut för den regering som tillträder efter valet? I alla fall om den andra sidan vinner.
👍
Var det inte Magda som sa det. Att ladorna är nedbrunna rentutav.
Men när Magda själv kommer till makten (Efter att hon lär sig vilka Nirvana och Brad Pitt är) så lär det helt plötsligt stå ett helt partytält med pengar att dela ut till de som röstat på Partiet.
Det var Bettan.
Men då är de troligen överens, i alla fall om Tidölaget förlorar valet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-holl-kvar-vid-tomma-lador
Det var Magda. För 12 år sedan.
Det är tragiskt att det varit ett fattigsverige sen dess…..
(N) Socialdemokratiska Arbetarpartiet är de som myntade i att alla andra än de gör landet fattigare.
Men det är konstigt att vi aldrig haft det så bra som nu….
Trots tomma lador
Eller som S “slöseriminister”.
Som vägrar säga om man kommer lägga ner slösaktiga departement eller myndigheter (Han inser ju att det krävs departement och tjänstemannaposter till alla som ska köpas för att ge sitt stöd till nya regimen)
Kommer Magda till grytorna igen, så kommer det i alla fall vara det första hon säger
Om det nu var Bettan som lade till ladan inte bara var tom utan t o m nedbrunnen, vad tror ni då Magda kommer att förstärka uttrycket med? askan nedgrävd och marken saltad? 🙂
Det var ju Magda som började med det hela 2014. Sen så har alla garvat åt hennes påståenden.
Ladan är ju symbolen för att S anser att om S inte är vid makten så förfaller landet.
Glöm inte att S ville göra det illegalt med parabolantenner. Då kunde de inte längre föra fram sitt budskap.
Eller glöm inte denna som inte åldrats så väl 😀
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/kabel-tv-mot_ga02k405/
Rymdbaserad kommunikation anses annars vara det mest demokratiska som finns då det inte går att spärra åsikter man inte håller med om.
Något S varit medvetna om drabbar dem hårt.
Undrar hur många som kommer saknas i vård och omsorg om några år om arbetstiden inte förkortas?
Fast, första steget är att betala övertid till de som tar ansvar för patienterna och jobbar över.
Idag vältras det över på flex som några månader senare stryks då arbetet ’inte har tillåtit’ att ta ut den.
Eller så sker övertiden helt obetalt.
Om arbetsgivaren inte tilåter att man tar ut sin flex tid så får man rimligen ut det i pengar, annars hade i vart fall jag stämt min arbetsgivare
Om du har ett samhällsviktigt arbete saknar du i praktiken strejkrätt. Och saknar du strejkrätt så har du inget förhandlignsläge.
att du inte har strejkrätt betyder inte att att arbetgivaren kan vägra ge dig lön? Srejker handlar primärt om att förhandla om avtal, eller tecka om det saknas.
Bourgain, nej.
Plusflex > 20 timmar stryks 2 ggr/år.
Ansvaret för att flexen tas ut är ’gemensamt’ mellan arbetsgivaren och den anställde. Dvs ingens eller den anställdes ansvar.
Beror völ iofs mest på avtal i VG regionen säger man, “Arbetsledningen ska också skapa
förutsättningar för uttag av innestående plusflex samt även skapa
förutsättningar för att arbeta in sitt överstigande minussaldo” Och tycker bara att plus tid kan reglers i pengar vid anställnings upphörande, men intresset att jobba ihop plusflex bör vara lågt om man inte ges möjlighet att ta ut den utan den bara stryks? jag hade inte varit särskilt intreserad, utan om det fanns behov krävt beordrad övertid, då finsn det i vart fall tydligare regler. Men ja jag håller med om att vårdförbunder verkar gått med på en rätt dålig deal för arbetstagare när det gäller flextid.
All övertid ska godkännas i förväg av chef.
När behovet av övertid uppstår/blir uppenbart har chefen i 9 fall av 10 gått hem.
Sjukt smart system.
Så hur ska man lösa uppgifterna efter arbetstidsförkortning när man redan idag saknar personal så den måste jobba över?
Man saknar inte personal.
Man underbemannar utifrån årtionden av Florence-nightinggalekomplex dvs utnyttjar personalens yrkesetik.
Ett första steg kunde vara att minska på kadrarna av HR, kommunikatörer, verksamhetsutvecklare och strateger.
Och anställa fler ’ombytt’ personal.
Jag citerar Michael O’Leary ’we don’t like them ’cause they don’t sork’
Han syftar på facket.
Jag syftar på icke ombytt personal.
* work 😅
Har för mig att ATF även effektivt motverkar mycket sjukskrivning (orkar inte kolla upp det nu dock). Dvs: mer ATF = mindre sjukfrånvaro och friskare arbetare.
Mao så de där 500k som skulle saknas, saknas redan nu pga sjukdom, utbrändhet mm.
Precis.
S har säkert nån mirakelmedicin.
Men så länge de inte inför 4 dagarsvecka på sitt eget kansli så tror jag inte på den medicinen
Västtrafik sänker priserna för de som bor i Göteborg. Eller man sa det för längesedan och nu subventioneras de folkbokförda i göteborg.
Samtidigt höjer man för alla andra. Antar att man kan kalla detta trängselavgift?
Kan det vara så att kommunen pyntar emellan? Såna arrangemang brukar betyda att kommunen betalar diffen på något sätt, inte övriga som berörs.
ja precis, Göteborgs kommun ska subventionera för de som bor i Göteborg. Sen har man inte synkat det så det kommerf en sänkning någon månad innan det blir en höjning av västtrafik för hela regionen. Blir väl bättre än förr när göteborg var en egen zon också för att det subventionerades av kommunen, då tex med taxegräns Göteborg/Mölndal.
Aha!
Att Göteborg subventionerade med 16% fick jag lära mig. Och gällde bara i zon a.
En arbetstidsförkortning är ju det samma som höjd timlön, vi pratar väl om kanske 20% höjd timdebitering och det är ju slutkunden som får betala d.v.s. skattebetalarna, inom industrin hade då kravet varit att produktionen måste öka med samma procentsats så att kunden inte får ökade kostnader för då byter kunden leverantör. Hur man skall lösa det inom det allmänna vete sjutton, kanske kan man dra ned på antalet möten och jobba effektivare, men det räcker inte långt.
Inom det offentliga kan man säkert sparka 80 % av dom som varken producerar eller är chefer.
Om det blir svårt att definiera detta så är det en hint om att hela verksamheten kanske bör läggas ner.
Det finns en lite udda kultur i Sverige tycker åtminstone jag när det gäller åttaganden utanför arbete. Det finns en kultur att man ska ge ungarna tusen olika aktiviteter och dessutom köra dem till alla dessa aktiviteter. Sen ska man på all ledig tid ha inplanerade resor eller andra typer av aktiviteter. Helger, som är till för att vila upp sig, används till privata och sociala projekt istället. Inte undra på att många vill ha arbetstidsförkortning så att de kan utöka sina sociala åttaganden och curla sina barn än mer, med bibehållen lön såklart. I USA så brukar ex. fotbollsträningar va direkt efter skolan och i anslutning till skolan så föräldrar inte behöver skjutsa sina barn. Just saying..
Bra observation!
Det är inte barnen de curlar, de är sig själva. Aktiviteterna för barnen ses ofta som barnpassning och en chans att fördela om sin tid. Hade de brytt sig om sina barn hade de engagerat sig i varje träning/tävling. De gör de inte.
Mao, ännu sämre än vad du beskrev.
Idrottsföreningar och aktivitetsbolag är nutidens barnflickor där status är att ha fler barn än två och samtidigt hinna med ett eget socialt liv. Du visar att du har råd med tre barn som accessoarer.
Fotbollsträningar direkt efter skolan är också en form av barnpassning. Det fungerar inte med ideella föreningar (ledarbrist, hur ska du hinna jobba) och förutsätter att alla skolor har idrottsanläggningar. I USA är det väl i stort skolan som håller i aktiviteterna och har underbetalda lärare som sköter det. Föreningsliv är relativt okänt i USA, men har börjat växa eftersom skolan inte klarar av vad föräldrarna vill.
Det vore jättetrevligt om skolor i Sverige hade hästridning, fotbollsträning, rugby, handboll, ishockey, MMA etc direkt efter skolan, men vi kommer aldrig komma dit.
Vi har inte det systemet i Sverige utan det närmaste vi kommer är Fritids (där de istort spelar fotboll efter skolan när de är utomhus).
De flesta ungdomstränare ställer upp på sin fritid, ideellt, utan ersättning. De flesta av dessa har arbeten de måste vara på för att dra in pengar till sin egen familj. Detta upplägg gör det svårt att få till träningar direkt efter skoltid.
Fritid är för jävligt.
Engagemang och aktiviteter på fritiden är ännu värre.
Helger är inte till för att vila upp sig, de är till för att leva.
För de flesta människor, i rika länder som Sverige iaf, är inte jobbet där livet börjar och slutar.
Det där med arbetsmängden och arbetstiden är väl lite mera komplext än så.
Det är lite kul, högersidan gillar att poängtera att sänkta skatter kan leda till flera jobb och därmed rentav öka skatteintäkterna. Vänstersidan räknar bara jobben som finns just nu och säger att 2% skattesänkning leder till 2% mindre skatteinkomster.
Kommer man till arbetstidsminskningen är det tvärtom. Vänstersidan gillar att poängtera att det blir dynamiska effekter som minskad sjukskrivning och mindre dödtid, medan högersidan räknar att 2% förlorade arbetstimmar ger 2% mindre produktion vid 2% sänkning av arbetstiden.
Vi ser dock inte arbetsgivarsidan puffa för återinförande av lördagsarbetet, vars avskaffande väl var den senaste arbetstidsförkortningen vi har haft (förutom utökad semester, då).
Föräldraledighet betalas inte av arbetsgivaren, så den kan vi inte räkna in.
Personligen tycker jag arbetstidsförkortning verkar som en bra idé, men jag vill se små steg och det är OK att minska lönerna tills resultatet kan avläsas. Börja med typ 38-timmarsvecka.
Har inte hela IT branchen 37,5h? Så var det iaf på 90 talet.,
Håller med. Inom vården finns åtminstone chefer på mellannivå som inte ser något problem med arbetstidsförkortning. De tvingas ändå dubbelbelägga arbetspass även om behoven inte finns, men de anställda ska ju ändå ha sina 40 timmar.
Det är inte 40 timmar inom vården, det är lägre kommer inte ihåg hur mycket.
varierar väl mellan landsting och avtal. 38,25 är vanligt för sjuksköterskor, men det är ju ovanligt att man har 8-17 jobb på samma sätt som många andra branscher
Exakt. Dynamiska effekter när det passar och statisk storlek på kakan när det passar.
Det är en lite märklig idé att just 8 timmars arbetsdag skulle vara optimalt, även om det naturligvis låter fint med 8/8/8. Redan idag jobbar många skiftarbetare betydligt mindre än så (enligt kollektivavtal) och andra yrkesgrupper väljer frivilligt att jobba mer.
Att vården som den ser ut idag skulle få en utmaning är naturligvis sant, men det är ju knappast så att de senste 20 årens sönderbyråkratiserande och sönderprivatiserande av svensk vård har höjt effektiviteten och sänkt kostnaderna.
Skulle vi dessutom på allvar försöka främja folkhälsan skulle det med stor sannolikhet ha en rätt betydande inverkan på vårdkostnaderna för oss som är i eller är på väg in i den riktiga vuxenåldern (>60).
Sönderprivatiserade? Själv anser jag att vården är alldeles för viktig för att styras och drivas av klåfingriga politiker.
Länder med så gott som helt privat sjukvård, som exempelvis Tyskland, förefaller ha betydligt högre effektivitet och tillgänglighet än Sverige. En tysk förstår inte vad ordet “vårdkö” betyder.
Privata vårdföretag blandar alltid ihop patientens bästa med företagets vinst.
Patienter i Tyskland får alltså sämre vård enligt dig. Kan du styrka det påståendet på nåt sätt?
Nej, det gör de inte.
Så Kry och andra rent seekers är alltså modellen? För övrigt är ju Kry en direkt konskevens av klåfingriga, eller kanske snarare ideologiskt förblindade, politiker…
De privata vårdgivarna i sverige i dag plockar i det stora hela bara russinen ur kakan och i vissa fall verkar de dessutom uppfinna egna russin.
Och den tyska modellen funkar bra så länge du ändå är hyfsat frisk, men testa att bli gammal och multisjuk och se hur villig du eller dina släktingar är att betala för rimlig omvårdnad. En stor del av omvårdnaden av äldre sker genom obetalt arbete av släktingar, eftersom de kommersiella alternativen i princip saknar subventioner.
Jag vet ingenting om Kry, men om Kry är en konsekvens av klåfingriga politiker så är jag reflexmässigt emot det.
Efter en snabbgoogling förefaller det som att äldrevård i Tyskland är ganska likt Sverige.
Man flyttar antingen in på ålderdomshem, får hjälp i egna hemmet av hemtjänst, eller väljer att vårdas av anhöriga som i så fall kan få ersättning genom sjukförsäkringssystemet för detta.
Att Tyskland skulle ha så gott som helt privat vård är nog lite överdrivet, ca 50% är Offentligt och av resten är en rätt stor andel Ideella
50% offentligt?
Runt 25% av sjukhusen, exempelvis universitetssjukhus, ägs offentligt.
Resten är privata. Bland de privata finns både vinstdrivande och icke-vinstdrivande, där vissa av de icke-vinstdrivande är helt eller delvis ideella.
Jo, beror väl på hur man räknar. Antal driftställen är nog enligt mig inte den siffran som träffar bäst. Men ja de privata vårdgivarna är mindre och 50% avser volym på vård. Man bör enligt mig i detta aveseende jämställa en privat husläkare med ett universitetssjukhus. Man skulle möjligen kunna argumentera om andel av budget men den är mest troligt ännu större för det offentliga då mycket av just universitets sjukhusen och avancerad vård är statlig eller delstatlig
Skulle så klart med ett inte där.. Och AI säger:
Kategori Offentliga sjukhus Ideella sjukhus Privata sjukhus
Andel av totala sjukhus (Antal) 29 % (528 st) 31 % (575 st) 40 % (738 st)
Andel av totala vårdplatser (Bäddar) 47 % (221 481 st) 32 % (152 773 st) 21 % (98 597 st)
Andel av patientfall (Budget) ca 48 % ca 33 % ca 19 %
En omständighet som försvårar uppskattningen är att det offentliga upphandlar sängplatser hos privata vårdinrättningar, och därmed räknas ett antal privata vårdsängar som offentliga i statistiken.
Och på andra sidan en helt statlig sjukvård som i Frankrike funkar skitbra där.
Frankrike har inte helt statlig vård.
Ca 35% av vårdinrättningarna i Frankrike drivs av det offentliga, och övriga är privata.
96% av alla fransmän har f.ö. en privat sjukförsäkring som täcker lejonparten av kostnaden för specialistvård.
… eller för all del brittiska NHS – de har högt förtroende, eller hur..?
Det är lätt att glömma att innan exv audionommottagningarna kunde drivas privat var väntetiden för att få höra 1-2 år. Framförallt i de Socialistiskt styrda regimer…. Regionerna menar jag
Så även om det finns nackdelar med det privata är det främst tillgängligheten som fick en enorm skjuts.
Istället för att det sitter en gammal trött tjänsteman och delar ut vem som ska få vård så har man istället fått rätt att söka vård och få den vården inom rimlig tid.
Vårdgaranti hade ju aldrig genomförts om S fått bestämma.
” vars avskaffande väl var den senaste arbetstidsförkortningen vi har haft ”
Du glömmer att vi studerar längre och lever längre tid som pensionärer. Så visst har det skett ordentliga arbetstidsförkortningar – om man räknar över livet.
Och ja -man måste räkna in föräldraledighet och semester eftersom vi har bytt högre lön mot ledighet (via skatt och semesterfondering).
LW gjorde en hel artikel i går om hur produktivitetsökningarna tickar på och vi HAR bytt en hel del tid mot ledighet.
Håller med, tycker diskusionnen att man ska höja pensions ålder och minska arbetstiden är lite märklig men man kan så klart omfördela när man jobbar under livet men då man ju göra det så att man sänker arbetstiden och höjer pensionsåldern för samma ålders grupp. Jag tycker alltså inte att man ska sänka arbetstiden för dagens ungdommar och att det ska kompenseras av att jag pensioneras senare 🙂 Men egenligen så kanske man skulle införa en livsarbetstid innan pension och räkna med studier mm och helt enkelt bli klar med det innan pension, känns lite instinktivt som att jag borde ligga bra till 😉
Gäller arbetstidsförkortning även lantbrukare ?
De flesta är väl egenföretagare och gör väl då redan idag som de vill.. För anställda så görs det rimligen inte undantag för vissa branscher, om det blir lag vill säga avtal kan ju komma att se olika ut och gör redan alla har inte 40h som normal tid
Det är valfritt för varje bonde hur mycket han vill jobba. Men hur mycket han måste jobba styrs ju av årstiderna och vädret. Hur jobbigt det är beror ju på mekaniseringen också. Jag minns när min morbror köpt sin första Ferguson traktor. Hur stolt han var. Glad var nog också hästen som nu slapp plöja. Hö räfsan fick hästen dra och det räddade livet på han.
Före morbror var det morfar som skötte gården. Har hört berättas att morfar inte alltid var nykter när han skulle åka hem till gården. Men hästen hittade hem så det ordnade sig. Pratas om självkörande bilar men med en klok häst gick det bra ändå.
“Det är valfritt för varje bonde hur mycket han vill jobba”
Tillåt mig småle….
Finns väl ingen grupp som har så låg timlön som lantbrukare….
Ska väl sås och skördas mindre mat helt enkelt.
Självklart, och eftersom att de ska ha bibehållen lön så ökar de bara priset på sina jordbruksprodukter för att täcka upp.
När det är gjort kan de jobba ännu mindre eftersom att alla V- och S-styrda kommuner kommer upphandla billigare mat från övriga EU som inte höjt sina priser.
Arbetstidförkortning blir naturligtvis svårare i vissa yken än andra. Men däremot så kan det säkerligen få lite fart på effektiviseringen i de alla flesta yrken. Jag tror många skyddar sig bakom att “det inte går i just deras yrke”. Jag vill tro att 99,99% av alla yrken kan effektiviseras, även om utvecklingen inte är linjär för alla.
Vidare så tror jag inte lösningen är att alla plötsligt går ner i tid, och SEN ska man börja effektivisera. Utan förmodligen smartare att göra det i omvänd ordning.
Som av en händelse alltså nästan precis lika många som är arbetslösa, man borde då kunna ställa sig frågan ska man minska tiden per anställning och alla jobbar eller är en halvmiljon helt enkelt oanställningsbara.. Tror iofs att det är väl naivt att tro att alla kan få jobb i ordinarie arbetsmarknad och tex de med anställningsbidrag eller anställning på samhall är redan idag inte arbetslösa. Men med teknisk utveckling så bör man nog minska arbetstiden, i första hand borde man nog då komma ner till 40h vecka även i resten av världen.
Man vill endast anställa de perfekta, för det kostar inte särskilt mycket med. De 500.000 arbetslösa lär förbli arbetslösa. Tiden då dessa fick jobb på lagret eller tvätteriet på det lokala regementet är förbli. Och alla postkontor är nedlagda.
Det är ganska många som pendlar mellan arbetslös och långtidssjukskrivna. Nya regler sen di blåe tog över gör att många som borde vara sjukskrivna hamnar i arbetslöshetsstatistiken istället för att sen bli sjukskriven igen. De kanske har förmågan att arbeta ett par timmar i veckan/om dagen, men det finns ingen riktigt som anställer på de premisserna.
Utmaningen är ju att en stor andel av de som är arbetslösa idag inte KAN eller VILL ha jobb.
För jobb FINNS. Bara man kan tänka sig jobba med människor.
Men som sagt många gånger innan. En stor del är arbetslösa för att de inte kan språket, inte gått ut skolan, eller har problem med hälsan.
Och att tvinga in alla i äldreomsorgen har ju inte fungerat så bra heller med tanke på att det helt plötsligt börjat förekomma allsköns brott mot äldre.
Även om man avskyr att jobba med människor så finns det gott om jobb, inte sällan med hög lön dessutom, bara man kan tänka sig att antingen flytta till norra änden av landet eller lyfta arslet från soffan och utbilda sig.
“Prövningstillstånd beviljas inte gällande överklagandet om det miljötillstånd som Swebal beviljats för att bygga en TNT-fabrik i Nor.
Detta meddelade mark- och miljööverdomstolen i en dom på måndagen.”
Betalvägg:
https://www.na.se/nora/domstolen-nekar-provningstillstand-mot-tnt-domen/
Trevligt med en positiv nyhet, får lust att stödköpa en sommarstuga bara gissar att det är några ägare till såna som ligger bakom överklagandet 😉
Det råder global brist på TNT efter krigets början så det kan behövas:
https://www.twz.com/land/shell-game-the-worldwide-tnt-shortage
ähh, ryssarna har säkert förståelse och avvaktar sina planer tills att vi är redo…..
Om vi ska korta ner arbetstiden med bibehållen lön så skulle det alltså innebära att många företag kommer behöver höja sina timpriser. Hur kommer detta påverka utfallet i offentliga upphandlingar? Finns det en risk att svenska företag kommer väljas bort i högre utsträckning?
“Om vi ska korta ner arbetstiden med bibehållen lön så skulle det alltså innebära att många företag kommer behöver höja sina timpriser.”
Varför? Vad baserar du detta på?
Samma deg måste ju in om samma löner ska betalas ut samtidigt som färre arbetstimmar faktureras.
Det är klart… man kan ju fortfarande fakturera 40h per vecka och anställd även om dessa bara jobbar 32h, men något säger mig att få kunder skulle acceptera detta. Personligen skulle jag inte acceptera att en underleverantör jobbar 80h men skriver 100h på fakturan.
Jag är inte jurist men det känns även som att det i lagens ögon skulle räknas som osann faktura, pengatvätt, eller bokföringsbrott att fakturera för fler timmar än man faktiskt arbetat.
Så det viktiga är hur mycket tid som lagts och inte resultatet som åstadkommits?
Betalar man fastpris för ett jobb som ska utföras så är det mindre viktigt exakt hur många timmar det tog förutsatt att det görs inom överenskommen deadline.
Betalar man löpande för timmar är det principiellt viktigt för mig, och jag är som sagt ganska säker på att det är viktigt för skatteverket med.
Tycker du själv något annat så kan du väl ge mig din fakturaadress så jag kan fakturera för 1h arbete trots att jag arbetat 0h 🙂 Det är ju bara en ynka timmes diff och inget att bråka om.
Alla branscher som säljer varor eller tjänster där kostnaden till stor del är arbetstid kommer bli tvungna att antingen höja sina priser eller sänka sin vinstmarginal. Det är ganska självklart.
Argumentet att man ändå inte är effektiv alla timmar på jobbet och att lika mycket arbete därför blir utfört även om man kortar ner dagen med en timme köper jag inte. Det är minst lika sannolikt att det blir omvänt resultat och att det blir en timme effektivt arbete som försvinner. Om det ö.h.t. vore möjligt att styra anställda på sådan detaljnivå att man kan kapa bort den ineffektiva timmen och behålla 7 effektiva timmar så skulle det inte finnas någon ineffektiv timme till att börja med.
Vissa verksamheter kan säkert utföra 8 h arbete på 6 h, medan andra får det betydligt svårare. Kan dock tänka mig att den ökade effektivitet som krävs för att gå ner till 6 h med tiden vattnas ur, även om man slopar pauser o.s.v.
Inget parti som vill ha 4-dagarsvecka är trovärdiga om de inte först inför 4-dagarsvecka för sin egen kanslipersonal och liknande grupper som de själva avlönar.
Precis så är det!
Sextimmars arbetsdag? Inför det för den egna personalen först.
Mer blandad befolkning? En trovärdig partiledning flyttar såklart ut till särskilt utsatta områden.
Alternativet till det du kallar ’blandad befolkning’ är apartheid.
Blir till att upphandla nya bussar.
Nej, apartheid är tvingande. Segregationen vi ser i Sverige är till största del självvald. Inte påtvingad av onda krafter. Hade befolkningen velat blandas mer än den gör idag, hade den gjort det.
Människor vill vanligen helt enkelt bo i närheten av andra människor som påminner om dom själva (då syftas inte på hårfärg eller hudfärg).
Hur ska folk tvingas, tänker du?
Att bygga med blandade upplåtelseformer är de flesta politiker överens om är positivt.
Folk måste förstå att när bygglov är väl finns på plats så har du inget att säga till om vad andra fastighetsägare gör nära din fastighet.
Min poäng är att idén om folkblandning går emot vad folk själva eftersöker, oavsett om de bor i villamattor eller utsatta områden.
Att tvinga folk, om det ens är möjligt, att bo någonstans kan verkligen leda till spänningar.
Om man läser förslaget från S så framgår det tydligt hur själva tvånget är tänkt att fungera.
Det ska ske genom att nyanlända mister rätten att själva få bestämma var de ska bo och ska istället tvingas bo i hyresrätter som uppförs på platser där det bor få nyanlända.
Det står f.ö. även att asylsökande ska tvingas bo i statliga mottagarcenter (osar koncentrationsläger) under hela asylprocessen.
Humorn var ju undersökningen som visade att de som bodde på Söder var bland de som hade färst antal vänner med utländsk härkomst.
Det är ju därför de vill ha oreglerad invandring; de vill döva sitt samvete, och smällen tas av en liten kranskommun (dvs. på tryggt avstånd från Söder) som får högt asylmottagande. Gärna med lite social dumpning också.
Södermalm som har den största koncentrationen av journalister i landet är väl också ett av de minst diversifierade områdena i hela stockholm.
Typiskt NIMBY folk, ska godhetssignalera om det ena och det andra men vill själva bo i en etnisk enklav. Lite som hur det var under #metoo i Sverige när så gott som samtliga kändisar som blev utpekade var uttalade manliga feminister.
Glöm heller inte “kapten klänning”.
Antagligen samma personer som tycker vi ska maximera vargpopulationen
Svenskt Näringsliv står ju på barrikaderna här med förkortad arbetstid.
Fast de är ju MOT kortare arbetstid? 🧐🤔🤨
Du menar väl att politiker ska jobba minst 4 dagar i veckan?
Det har ju visat sig svårt att de ska jobba ens två dagar i veckan med tre månader ledigt.
Jimmie moment var ju tydligen att upptäcka att man enbart behöver 3% närvaro men ändå får full lön.
Appropå det där med ställa krav på folk för att de ska få rättigheter till “bidrag”
Magda hade väl 45% närvaro. Så hon hade redan genomfört halvtidsarbete.
Precis.
S och LO med flera har ju en hel spaghettihög av korsägda verksamheter och organisationer.
De kan ju visa vad de menar.,
Folk från LO sitter t.ex. med i S verkställande utskott.
Precis. Deras organisationer har ju en sampåverkan och samverkan som liknar kriminella nätverk.
Du menar att de är organiserade…?
Alla jobb blir mer kvalificerade. Det vill säga, ribban höjs för att få ett jobb. Vad gör vi då med alla oanvändbara? Skickar dem som kanonmat till Ukraina? Paul Verhoeven’s Universal Soldier hintade ju om detta i en film där det krävdes fullgjord militärtjänstgöring för att bli medborgare, annars var du i princip rättslös.
Länder med mycket okvalificerad arbetskraft brukar lösa detta genom en stor extremt lågavlönad tjänstesektor utan rättigheter för arbetarna men hittills har vi sluppit undan detta i Sverige. Men det är en fråga att ta på allvar om vi vill undvika värre klassmotsättningar.
Eller så får vi acceptera industrijobb med extremt låg lön för att anställa dessa personer men det leder till ett LO A-lag och ett B-lag och det kan vara lite jobbigt politiskt.
Det var mycket prat om “enkla jobb” för en kanske 5-10 år sedan. Bekymret är att allt har gått i motsatt riktning.
Någon halvledare/politiker fick t.ex. för sig att bilmekaniker var ett enkelt jobb, och fick välförtjänt kritik för den uppfattningen.
Politiken kan såklart skapa egna och enkla jobb, men det blir i statlig regi där sysslorna förmodligen är menlösa och betalningen mycket låg.
Tillsätt fler landshövdingar!
Ingen vill höra att deras jobb är enkelt men “bilmekaniker” är numer ganska enkelt. Rationell bilmeking idag handlar om att läsa av felkoder och byta kompletta moduler enligt givna instruktioner. Bosse-bildoktor finns inte längre.
Ett steg upp skulle vara maskin/mekaniker vad det nu kallas, dvs kompetent att genomföra t ex motorrenovering i en mekanisk verkstad. Nog extremt ovanligt.
Tillåt mig protestera. En bilmekaniker behöver snarast mer kunskap idag än tidigare pga att bilarna är mer komplexa. Det enda som har försvunnit sedan 50-talet är väl rundsmörjning av axlar och leder samt förgasarjustering, typ. Att läsa felkoder och byta moduler innebär bara att det tillkommit en massa pinaler utöver allt det som bilarna innehöll förut.
Det blir heller inte enklare när halva bilparken består av elbilar. Då ska samma person ena dagen byta kamrem på en Ford Fiesta EcoBoost 1,0 för att nästa dag byta moduler i ett batteripack på en VW ID4 GTX med bibehållen balans.
Ja. Och det kombinerat med att det är ett lågstatusyrke gör att det är väldigt svårt att få in kompetens.
Samtidigt som en duktig tekniker kan tjäna riktigt bra.
Bara för att felkoder och diagnostikverktyg gjort det lättare att hitta felet istället för “pyssla” 100 timmar så innebär det inte att det är lättare att åtgärda problem.
Sen har ju dagens bilar blivit så driftsäkra att det är få komponenter som går sönder. Det mesta arbetet på en verkstad handlar om Service. Och DET kommer bli mycket mindre komplext i och med att elbilar har betydligt färre komponenter som slits ut. I princip hanterar det bara om hjulupphängning och bromsar. Och en del hydrogena vätskor man bör underhålla.
Nej, det krävs inte mer kunskap och det är osannolikt samma person som byter kamrem på Fiat som byter VW batterier. Fiat och VW tillhandahåller detaljerade standardiserade instruktioner för sina mekaniker. Inga beslut med risk fattas på plats i verkstan.
Felkoder har ersatt felsökning. Byte av kompletta moduler har ersatt ingående meckande och ökad tillförlitlighet har minskat behovet.
Även meckandet i sig blir enklare när det utförs enligt standardiserade procedurer. Det blir bara enklare med tiden eftersom bilarna konstrueras så att de första årens/garantiärenden ska bli så enkla och billiga som möjligt att åtgärda med standard-procedurer och ersättningsmoduler.
Efter garantitiden och efter att bilen är “utförsäkrad” hamnar den eventuellt hos fristående verkstäder men det är något lite annat än auktoriserade/märkes-verkstäder.
Bilmekaniker kallas för “tekniker” nuförtiden 😀
Städare -> lokalvårdare -> hygientekniker
golvkosmetolog
Kombinationen bidrag + låga löner (som inte går att leva på) är en form av bidrag till arbetsgivarna.
Tror det är en feltolkning att “alla jobb blir mer kvalificerade”. Vad jag ser blir alla jobb hela tiden enklare. Däremot fördelas befintliga “jobb” baserat på olika kottologiska kriterier vilket skapar en bild av “utestängning” men det faktiska problemet är krympande behov av konkreta jobbinsatser. Jag känner inte till enkla lösningar men konkurrens, tillväxt och åtgärder mot diskriminering är nog “bra”. Det är dock lösa ord som behöver rymma väldigt mycket.
Tror det var Starship troopers som kravet fanns. Samma regissör dock.
Har inget emot att samhällstjänst är ett krav för att få rösta. Militärtjänst är lite begränsande. Men för mig är samhällstjänst det kontrakt som skrivs mellan medborgaren och staten och då är det att ta hand om landet och dess medborgare, oavsett om det är att torka rumpan på gamlingar eller leka med vapen ute i skogen. Anledningen till att vi har en stat är väl för att skydda och hjälpa varandra? Eller?
Har inte läst Starship Troopers men tänkte det efter lyssnat på youtube video om det, faktiskt intressant. Som jag förstår det skiljer de samhället utifrån civila och medborgare, där civila har lika stora rättigheter som medborgare förutom rätten att rösta eller delta i statsstyrningen.
Är inte heller att det är att du måste gå med i militären men att folk ställer sig till den relativt lilla statens förfogande där de sedan blir tillsatt där de är mest lämpade, kan vara allt från infanteri till kontorsjobb. Staten är också kravlagd att hitta en tjänst för dig att utföra för att bli medborgare även om du är handikappad, och du kan när som helst avsäga dig din tjänstgöring utan några konsekvenser annat att du förlorar rätten att söka igen.
Låter ju egentligen som de lägger mer vikt på samtycke än vårt samhälle gör idag. Sen är det ju välkänt att regissören inte läst boken och mest hittade på grejer.
Har spelat Starship Troopers Extermination nu också, kan rekommendera om du har en bra pc. 16 spelare som blir attackerade av en hord av insekter med explosioner överallt blir väldigt prestandakrävande.
Som du skriver, filmen skiljer sig en del från boken. Min uppfattning efter att bara ha sett filmen var att det var militärtjänst som gällde om man skulle räknas i samhället. Trots riskerna ville de med ambition göra militärtjänst. I en scen väntar truppen på att gå i strid och det kommer en news flash med ett hurtfriskt utrop att ” Los Angeles attackerat med kärnvapen, 120 miljoner döda första timmen!”.
Jag håller inte med, i mitt tycke har filmen fångat ANDAN i boken rätt väl, men sedd med en rätt syrlig humor. Långt bättre än ex-vis Stallones First Blood, den avviker rätt rejält från boken. I synnerhet vad gäller slutet.
Måste bara med tanke på dagens bild….
Folk som lär sig svenska hatar verkligen;
Tomten skulle köpa en tomt men det var tomt i tomtkön
Det var förr. Idag är tomtkön avskaffad och kommunen säljer markområden till exploatörer genom deals som är hemligstämplade. Några år senare avgår kommundirektören och får ett välbetalt jobb inom byggföretaget.
Finns gott om lediga tomter i Norrland.
Det var ju en ordvits. Då får du inte svara sådär tråkigt 🙁
Dessutom var det tomt(e)kön som avsågs 😀
“Vi får se om socialisterna inför lagstiftning om arbetstidsförkortning efter deras valseger i september, men traditionellt har man överlåtit allt sådant här till arbetsmarknadens parter att komma överens om så risken är väl begränsad.”
Tvärt om så är det väl ganska vanligt med lagstiftning vad gäller arbetsrelaterade saker som exempelvis semester och just arbetstid (40h/v=ordinarie, normal, arbetstid).
FOLIEHATT: Notera att dina två exempel semesterlag och arbetstidslagstiftning är minimilagstiftning som därutöver är dispositiv i det att genom kollektivavtal avtala om utökad semester och förkortad/flexibel arbetstid.
Det finns oändligt med “enkla jobb”. Problemet är att priset på dem hålls uppe artificiellt (av facket och a-kassenivåer). Om man kunde köpa hushållsnära tjänster för 250kr/h istället för 500 skulle nog den marknaden växa rätt rejält.
Så tanken är att du inte ska betala skatt eller inte kunna leva på det hela?
500 kr/h känns ganska rimligt för en lågavlönad egenföretagare som betalar skatt och sociala avgifter. Speciellt om de ska hoppa mellan olika kunder och sälja in sig själv.
Oftast är det ju dock så att det skärs emellan så det personen för av 250 kr är kanske 150 kr. Säg att de kan få ut 120 timmar i månaden när du tagit bort resor etc så är det ca 120 kr före skatt x 120h = 14 400 kr i månaden.
Jag vet inte riktigt vad du tjänar, men jag tror inte det är 14 400 kr före skatt utan semester.
Med semester borde 500kr/h bli ca 25 000 kr i månaden (ev lite mer beroende på om skär en fast summa emellan snarare än %)
Förlåt huvudräkningen från någon som försökt leva så på 90 talet. Funkar OK om du inte har familj och gillar nudlar och blodpudding,
Tanken kanske är att skatt och sociala avgifter för en lågavlönad egenföretagare blir väldigt låg och mer progressiv så att en egenföretagare som debiterar 250 kr/timme får kanske 200 kr i lön (i princip “bara” moms som tillfaller staten).
Sen betalas givetvis vanlig inkomstskatt på dessa 200 kr/timme så staten går ju inte helt lottlös.
Egenföretagaren som debiterar 250 kr:
50 kr går direkt till staten i form av moms.
200 kr går till företagaren som lön – 150 timmar i månaden blir 30.000 i lön.
Sen är det ju givetvis skatt på dessa 30.000 kr – runt 20% eller runt 6000 kr.
Företagaren debiterar 37.500 kr per månad (som betalas med redan beskattade pengar) och får behålla 24.000 kr efter skatt.
24.000 kr till företagaren och 13500 kr till staten/kommunen i skatt.
“Med semester borde 500kr/h bli ca 25 000 kr i månaden (ev lite mer beroende på om skär en fast summa emellan snarare än %)”
Alltid kul att räkna på sånt – vi har höga skatter i Sverige men ibland blir man lite fartblind. 🙂
Lite förenklad uträkning – 500 kr i timman * 150 timmar i månaden = 75.000 kr.
På något sätt accepterar vi sen att dessa 75.000 kr blir 25.000 kr i lön (var tog dessa 50.000 kr vägen?) – och dessa 25.000 ska det dessutom betalas skatt på – för staten ska ha sitt ju!!!
75.000+moms 😉
Lyckas man verkligen få in 150 effektiva arbetstimmar per månad som leverantör av hushållsnära tjänster? Det känns om du ursäktar som något av en glädjekalkyl. Det ska resas mellan kunderna, tidsfönstret är väl dessutom ordinarie dagtid och hur lätt är det att fylla måndag, tisdag, lördag och söndag med knäck?
Om detta är något du tror på, skapa då ytterligare en gig-app i mängden och pröva lyckan.
Du har helt rätt. I en Darwanistisk värld så kommer troligen hungern driva folk att ta anställning för nästan ingenting.
INTE BRA: En skäggig gubbe satt i England för 175 år sedan och skrev digra luntor om just det fenomen du nämner.
Av 168 timmar i veckan så jobbar man alltså 40. Om man minskar till 38 med bibehållen lön så skulle alla kunna arbeta 2 timmar inom civilförsvaret utan ersättning.
Man kan med andra ord säga att arbetstidsförkortning är omöjligt inom tidölaget eftersom det skulle kräva arbetskraftsimport.
Eller att SD väljarna började jobba….
Var det inte i 10 år man hade rätt till extra ersättning efter man slutar i riksdagen?
Fint att de som menar att hantverkare och industrijobb i min ålder medans de bara behöver dyka upp ett par gånger i veckan (om ens det), sitta i en sal och äta älgbiff till lunch ska i praktiken kunna pensionera sig vid 53. I tillägg till över dubbel semester då.
Väldigt motiverande att spara privat så man inte behöver skatteslava i över 50 år som de här personerna vill.
Antar att riksdagsledamöter får avgångsvederlag i form av inkomstgaranti upp till 15 år eller avgångsersättning under kortare tid. Särskilda regler gäller för statsråd. Mer uppgifter om avgångsförmåner finns på Riksdagens officiella hemsida. 🤓
Det är mycket jag inte förstår om arbetstidsförkortning. Men har inte arbetsgivaren rätt att sänka arbetstiden om man vill oavsett om det är lag eller inte? Det borde då inte finnas något som hindrar kommuner eller regioner som styrs av dom partier som vill ha detta att sänka arbetstiden. Om det fungerar som dom säger så får ju dom en enorm konkurrensfördel mot dom som inte infört detta och kan få mer kvalificerad personal lättare. Så varför har man inte gjort detta? (Personligen tror jag att dom vet att det inte kommer att gå så bra att göra det, så man väljer att prata om det istället för att göra det. Och så kanske man riskerar att förlora ett kommande val. Så det är bättre med lagkrav för all för då blir alla tvungna att göra det och då får alla det lika dåligt och då blir det jämlikt och bra).
Precis! Regioner och kommuner sysselsätter tillsammans en väldigt stor del av arbetskraften. Om de faktiskt hade tyckt att det var en bra idé så hade de redan gjort det för länge sen!
25% lägre arbetstid gav 6 promille färre sjukskrivningar men höjde kostnaderna eftersom man behövde fler anställda i ett experiment inom omsorgen i Göteborg.
https://cornucopia.se/2017/01/25-lagre-arbetstid-gav-6-promille/
Det offentliga borde inte driva vård och omsorg utan bara säkerställa rätt kvalitet till rätt kostnad.
Finns det ett enda exempel på där detta fungerar.
Skolverket la ju många månaders arbete på att ens ta reda på vem som var huvudman för en friskola, utan att lyckas dessutom.
Det är sen 2017 lag på att alla svenska företag måste registrera vem som är verklig huvudman. Banker får inte utföra tjänster åt bolag med oklar huvudman. osv osv.
Att det ändå går att driva företag utan huvudman och att Skolverket ändå inte kan ta reda på vem som är huvudman för en skola säger mer om svenska lagar och myndigheter än något annat.
Skolverket torde vara den enda myndighet som på allvar kan tävla med Arbetsförmedlingen om vem som är landets sämsta myndighet.
Låter ju bra när du skriver det men just definitionen på rätt kvalité och rätt kostnad tror jag ger ett visst utrymme för tolkning, rättsprocesser, lobbying, ljug m.m.
Det kan leda till “grå-zoner” där man vill undvika att ingripa, ställa krav eller konsekvensutsätta. I många fall är “sådär kvalité” bättre för samhället än “ingenting” men inte rättssäkert.
Jag är numer emot “vinst i välfärden” med motiveringen att allt eventuellt överskott ska gå till de anställda och inte till externa ägare som inte bidrar något värde. Skolor, kliniker osv bör fungera i stil med advokatbyråer där delägarna måste vara anställda och verksamma certifierade/legitimerade lärare/läkare.
Examinering ska ske helt extern genom nationella prov, anonymiserade och rättade av skolverket.
Det är många som är emot vinster i välfärden. Det är inte lika många som ställer frågor kring ineffektiviteten hos det offentliga.
Någon som har receptet på Katja Nybergs kombutcha?
Verkar rätt spännande för hon kunde tydligen inte säga om det var en råtta, räv eller inget alls som hon väjde för. Jäkla seriöst att ha en sån pundare i riksdagen, total lekstuga.
Hon är tillsatt via ett demokratiskt val och är således ett axplock av svenska folket, en budbärare som indikerar tillståndet hos de röstande.
Det var väl konstaterat en del spår av otillåtna substanser på toaletterna i riksdagshuset?
Ja, för ganska exakt 2 år sedan fann man spår av kokain i Liberalernas, Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas riksdagskanslier.
Älskar det uno reverse som livet kastade henne
Katjan: “JAG HAR INTE KNARKAT DET ÄR NÅN ANNANS VÄSKA. NI får ta ett FUCKING HÅRPROV!!!!””
Åklagarn: “Du…. ditt hårprov visar att du knarkar som FAN”
Katjan: “MACKE RING ÅKLAGARN!!!!!”
Katjas Kombuthca – hur samhället och den djupa staten kn—ar dig. JAG SER KANALEN FRAMFÖR MIG! På YT och mer konspiratoriska plattformar.
Det målas upp en bild som är svart eller vit: Arbetstidsförkortning = graven eller inte arbetstidsförkortning = graven.
Så enkelt är det förstås inte. Vissa personer vill och orkar jobba heltid, andra är mer lämpade att jobba halvtid, mindre pengar men mer fritid.
Så som det är idag så är sistnämnda gruppen sjukskriven så ofta att det sannolikt skulle bli billigare för samhället om dessa jobbade deltid eller fick ett och annat friår. Finns det någon som inte känner eller känner till en kompetent och arbetsam person som varit sjukskriven under en period?
Vi måste skapa en modell där deltid/att jobba när man vill är en del av samhället istället för att älta arbetstidsförkortning, friår, etc.
Personligen jobbar jag heltid, men väljer mina arbetstider så att de passar mig. Jag skulle inte för en sekund vilja ha ett åtta till fem jobb. Ibland jobbar jag halva dagen på förmiddagen och halva efter nio på kvällen. Ibland tolv h på en dag, men är ledig halva nästa dag. Det gör mig effektiv och jag trivs, något som jag inte skulle göra om en chef piskade mig att infinna mig 8.00 varje morgon.
Enligt Carup
https://carup.se/just-nu-regeringen-sanker-branslet-med-3-kr/
lovar nu Allas Vår Ebba att priset på bensin och diesel vid pump skall sänkas med 3 kr genom regeringens ingrepp.
Det går säkert hem hos många men jag är rädd att Sverige får svårt att klara sina åtaganden inom EU om vi inte snabbt drar ner koldioxidutsläppen.
I stället borde pengarna gått till att lösa in begagnade Toyota Aygo och ge dessa som tjänstebilar till offentliganställda samt ge Aygoförarna en Renault 5 elbil. Eller andra bra idéer, men just nu känns det inte som att drivmedelspriset för privatpersoner är det som välter kiosken.
Det är supermärkligt att det finns de som tror att bensinpriset påverkar deras ekonomi mer än marginellt. 1500 mil/år, tre kronor lägre soppapris, det blir liksom inte ens kaffepengar i slutändan. Om det är sant att folk har så skralt med pengar att de påverkas av bränslepriserna så hade vi sett betydligt äldre bilar på våra vägar.
Folk lägger gladeligen 400K på ett badrum eller ett kök, men några tusen extra per år för bränsle får dem att gå man ur huse. Budskapet från den fantastiska Viggo Kilborns matteböcker har uppenbarligen inte gått in hos alla.
Tä’nk om man tagit de pengarna detta kostat och lagt på en ny elbilspremie.
Tycker att elbilar ska vara momsbefriade och slippa trängselskatt.
Då skulle vi minska beroendet av diktaturer enormt mycket.
Bland annat kan man sätta tryck på EU att köra M1E i snabbspår. Sedan kan vi åka runt i sådana här bilar:
https://www.daihatsu.com/news/2026/20260202-2.html
Elektriska givetvis.
Ja sänka drivmedelspriserna nu känns inte rätt. Bra dock om de bara gjort det som förberedelse för situationen att det skulle bli riktigt illa. Vi har en tillgångsbrist så sänka priset eldar väl snarare på problemet när vi behöver minska förbrukningen (av flera anledningar).
Istället för tveksamma subventioner på fordonen så jobba med att göra användningen av elfordon bättre/lättare.
Ja att ”det är så dyrt för företagen” är ett av regeringens argument för detta. Vad hände med ”marknadskrafterna”? Ska företagen leva på bidrag nu?
Ja i så fall vore det väl mer rättvist att ge ALLA fordonsägande bolag ett bidrag. Så kan de använda pengarna till att köpa diesel eller el. Så att det också kommer de företag till del som faktiskt gått före här.
Det har väl aldrig varit så billigt som nu att köra fossilbil, sett till milkostnad/inkomst(/omsättning). Att man tar ”energikris” som täckmantel för att få igenom SDs krav i tidö, ja det är lägligt för marionettregeringen.
Hur tänker du nu?
Att särbeskatta ett energislag, oavsett om syftet är gott eller ej, är själva definitionen av att sätta marknadskrafterna ur spel, och att minska dylik skatt är ett steg att återställa marknadskrafterna igen.
Ja där har du rätt, fossilt har under lång tid punktskattats mer än el. Per liter, öven då per körd normalbilsmil. Så man kan se detta som en normalisering. Men det är också en punktskattning som prisats in av marknaden under lång tid. Så lång tid att företagen/personer börjat anpassa sin bilflotta baserar på det. (Vilket också är den politiska styrningen, i gott syfte eller ej beroende på hur man tycker).
Punktskatten per kWh är dock inte lika stor skillnad på. Sen att fossilbilar är slösaktiga med kilowattimmarna är en annan femma.
” Att sedan riksdagsledamöter bara jobbar fyra dagar i veckan och har typ tolv veckor ledigt om året är en annan sak. ”
Det kallas ” Damage control”. Tänk vad de skulle kunna ha ställt till med annars…
Om jag får lägga ett litet konträrt ord om arbetstid så är det att nästan alla andra europeiska länder har betald lunch. Vi jobbar inte 40h i veckan, utan 42,5-45h beroende på lunchen om man räknar som resten av Europa. Danskarna lyckas också ganska bra med 7-7,5h:s arbetsdag, inklusive frokost, dvs effektivt minst en timme kortare per dag än vi har.
Arbetstidsförkortning är säkert i sig möjligt, men jag tror inte det kommer att lösa så mycket av problemen med ohälsa. När det kommer till vårdyrken är jag ganska säker på att en starkt bidragande orsak till stressen som får väldigt många att gå ner i arbetstid och sen ändå jobba över är att dokumentationskraven har ökat, medan mängden anställda inom administrationen kraftigt har minskat. Läkare lägger kanske 25% av sin arbetstids på uppgifter som tidigare gjordes av läkarsekreterare. Dessa läkarsekreterare har kanske en tredjedel av lönen men gör uppgiften dubbelt så fort. Det är detta som blir konsekvensen när man “bara” skär i administrationen och behåller vårdpersonalen.