De ryska terrorbombningarna skördade 49% ökade förluster under mars månad och antalet mördade civila steg 139%. Under kriget har Ukraina i hemlighet gjort två militära rymdskott och stridsuppdrag med rymdraketer under ledning av den militära underrättelsetjänsten HUR och dess dåvarande chef Buddanov. Ukraina ska i natt genomfört en stor bombning mot militära mål på ockuperade Krym.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
United24 Media rapporterar att antalet civila ukrainska förluster av rysk terrorbombning och krigsbrott ökade med 49% och antalet mördade civila ökade med 139% från 88 i februari till 211 i mars. Detta enligt FN:s UNHCR:s övervakning av kriget.
Ukraina har i hemlighet genomfört två militära stridsuppdrag åt den militära underrättelsetjänsten HUR under Budanovs tidigare ledning via rymdskott till 100 km respketive 204 km höjd skriver United24 Media och citerar en parlamentsledamot som är ordförande för Ukrainas parlamentariska försvars- och säkerhetsutskott.
Han säger:
“This is a unique situation for a country that is in a state of full-scale war. Ukraine already has the technical capability to counter similar enemy attack systems and to strike them in space.”
De handlade om två skarpa stridsuppdrag, men vad måltavlorna var framgår inte – förmodligen ryska satelliter.
Det ska handla om robotsystem som Ukraina inte kommunicerat om och som även ska kunna användas ballistiskt mot mål upp till 500 km bort och med hypersonisk fart (vilket är det normala för ballistiska robotar):
“We have missiles that almost no one knows about, but which are capable of striking enemy territory at distances of up to 500 kilometers (310 miles) and flying at hypersonic speeds. We are successfully using them. But their main purpose is to carry out non-standard operations, including those we have just discussed.”
Rymden brukar definieras som att den börjar på 100 km höjd, men satelliter på den nivån är kortlivade och kan inte stanna i sin bana mer än någotvarv runt jorden, alternativt handlar målen om uppskjutningar om satelliter. Även 200 km är för tillfälilga satelliter och det krävs åtminstone 300 km för uthållighet. Men om Ryssland skjuter upp tillfälliga satelliter för visst spaningsbruk kan de skjutas ner på dessa höjder.
Mer sannolikt kan vara att Ukraina sköt upp egna kortlivade satelliter för specifika spaningsuppgifter över Ryssland.
Ukraina har även avfyrat rymdraket från transportplan på 8 km höjd som test och det sparar en hel del energi som förbrukas för de tätare lagren av luft i atmosfären på lägre höjder och ökar både räckvidd och verkan. Det kan jämföras med ryska Kinzjal, en luftavfyrad version av Iskander-M.
Ukraina genomförde en stor bombning mot ockuperade Krym i natt skriver Ukrinform. Städer som Simferopol, Feodosia och Kertj bombades, men också ockuperade Melitopol i ockuperade Zaporizjzjiaregionen.
Bland annat ska explosioner hörts vid ett kraftverk och en flygbas, samt en oljedepå. Ett foto, annars är det klent med foton och filmer verkar det som.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
11:19 En film från den så kallade folkomröstningen på Krym 2014 där det fejkades ett val att krymborna ville bli en del av Ryssland, och som övervakades och godkändes av svenska SD-politiker. Valdeltagandet på många orter var större än befolkningen på orten för övrigt. På filmen ser vi hur en beväpnad och maskerad rysk soldat går in i valbåsen och kontrollerar att man fyller i rätt. Alternativen var “gå med i Ryssland” samt att förkasta statuset om särställning som autonom delrepublik i Ukraina från 1998 och återställa Republiken Krim från 1992, som dagen efter sin författning klubbades 1992 införde ett tilläg att tillhöra Ukraina. Att behålla sitt legala status som delrepublik i Ukraina fanns inte valbart.

11:38 Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning tog ryssarna krafitga 820 man i förluster igår, samt massiva 201 transportfordon, kraftiga 38 artilleripjäser, fyra ovanliga salvåjäser, samt som oftast låga pansarförluster med tre stridsfordon, pansarbandvagnar eller pansarterrängbilar och två stridsvagnar.
14:30 Ukraina använde franska SCALP-kryssningsrobotar (Storm Shadow) för att bomba drönarrobotlager på ockuperade Donetsk flygplats, dvs Shahedrobotar eller motsvarande.
15:00 Den speciella militära operationen går enligt plan uppger Putins mun Peskov och att begränsa tillgången till Internet ytterligare för ryssarna är helt normalt och finns i många länder. Så det så.
När gjorde Putin ett framträdande sist?
Avgifterna för Internetabonnemang ska höjas 30% i Ryssland för att täcka övervakningskostnaderna.
15:14 Rysk terrorbombning mot storstaden Dnipro mördade fem personer och skadademinst 24 andra rapporterar Kyiv Independent.
15:15 Ryssarna försökte infiltrera in över linjerna i Sumyregionen via en gaspipeline och det slutade med 29 dödade ryska soldater eller hundraprocentiga förluster.
15:16 Ryssland har bombat en av vårsmältningen full vattenreservoar i Charkivregionen och det riskerar nu bli stora översvämningar nedströms och störningar i vattentillgången i området, men dammen ska hållit så här långt.
15:51 Bombningen av bränsledepån i Feodosia på ockuperade Krym verkar orsakat en del skada enligt detta satellitfoto.

16:47 Zelenskyj och en ukrainsk delegation inklusive försvarsminister Fedorov var på statsbesök i Tyskland idag, och har tecknat ett nytt försvarssamarbetsavtal värt fyra miljarder euro gällande luftförsvar, långräckviddiga robotar och samtillverkning av drönare. Tio nya överenskommelser slöts mellan Tyskland och Ukraina.

17:55 EU-kommissionens presstalesperson uppger att EU-lånet på 90 miljarder euro till Ukraina, som har de frysta ryska tillgångarna som säkerhet, kan komma att betalas ut med start i slutet av kvartalet efter det tekniska med de tre dokumentet ordnats när Ungern går med på det hela.
Vår president von der Leyen postade på Twitter (ingen länk pga Elonimka Errolovitj Muskovitjs rövhattsplattform) angående ungern att hon samtalat med Peter Magyar:
“Hungary has returned to the very heart of Europe, where it has always belonged.
This is, above all, a moment for the Hungarian people. For their voice, their dignity, and their future in a safe, prosperous Hungary inside a strong Europe.
We discussed immediate priorities.
There is swift work to be done to restore, realign and reform.
Restore the rule of law.
Realign with our shared European values.
And reform, to unlock the opportunities offered by European investments.”
Innefrusna EU-pengar kan komma att betalas ut till Ungern när man rättar sig efter EU:s demokrati-, yttrandefrihets- och rättsväsendekrav igen.
18:57 En explosion har av okänd anledning inträffat i en krutfabrik i ryska Kazan.
19:48 The War Zone identifierar att Ukraina visade upp sin nya egna luftvärnsrobot Koral på Zelenskijs film igår. Den sägs väga 300 kg med en 25 kg tung stridsspets och kunna nå en fart på 3 600 km/h och ska fungera mot ballistiska robotar. Räckvidden ska vara 100 km. Detta är alltså en motsvarighet till Patriot eller SAMP/T, tänkt för stora tunga mål som stridsflyg, kryssningsrobotar eller ballistiska robotar.
The War Zone skriver:
“It is expected that the Koral will use a gas-dynamic control system, with conventional control surfaces allied with thrust-vectoring vanes in the exhaust nozzle, to ensure ‘endgame’ maneuverability. This is necessary for intercepting highly agile targets and those at extreme altitudes. However, while the original Koral mockup had Patriot PAC-3-style thrusters mounted at the forward end of the body to achieve extreme precision during the terminal phase of interception, these have disappeared from the latest version, which also features revised guidance fins with greater surface area.”
Återstår att se när den finns operativt förbandssatt, men det var en liten tjuvtitt Ukraina släppte. Garanterat strategisk kommunikation då man vet att det kommer upptäckas, men kan på så vis ske utan att man nämner något specifikt. Ingenting har visats om vad för plattform den avfyras från och vad för radar- och ledningssystem som ska användas eller integreras.


20:53 Sjukvårdstälten till räddningstjänsten i Poltavaregionen är nu på plats hälsar Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan. Man tackar alla som finansierade detta, inklusive ni bloggläsare som fick ett separat tack via direktmeddelande till bloggen. Tälten kommer användas vid stora skadeutfall när det behöver förstärkas lokalt eller där lokaler saknas där civila terrorbombats. Eller för den delen vid bombning mot sjukhus.
338 kommentarer
Slava Ukraini!
Wow! Först! Firar med ett bidrag till JvM.
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
👍
🥇
👍
Grattis moster!🙏
Fixk Putin!
Pallen?
Sweet! Pengar till Power Up Ukraine idag, då!
👍
👍
Slava Ukraini!
Heroiam slava!
Slava Ukraini!
Slava Ukraina!
Heroiam slava!
Får bli en 500-hundring till Caps &Candles för top tio!
FCK Putin&Trump
👍
JVM
FCK TRUMP FCK PTN FCK SD.
Orban fick kicken 👍🏼
👍
Det får bli en slant till lämpligt ändamål för att fira att Orban fick dojan.
One down, two to go…
FCK TRUMP, FCK PUTIN
👍
👍
rätt högt upp idag, BgB som jag är en del av
👍
👍👍👍
👍
‼️ ZELENSKYY: For the first time in the war, an enemy position was captured entirely by ground robotic systems and drones – without any infantry. A robot entered the most dangerous zones instead of a soldier and took the positions.
«The future is here, on the battlefield, and Ukraine is creating it. These are our ground robotic systems. For the first time in this war’s history, an enemy position was taken exclusively by unmanned GRS platforms and drones. The occupiers surrendered, and this operation was completed without infantry involvement and without losses on our side. Ratel, Termite, Ardal, Lynx, Zmiy, Protector, Volya and other GRS completed over 22 000 missions at the front in just 3 months. In other words, over 22 000 times lives were saved. A robot went into the most dangerous zones instead of a soldier» – Zelenskyy’s address to the workers of Ukraine’s defense-industrial complex. April 13th, 2026.
Coolt som fan!
Mindre coolt att skynet förverkligas.
Har en medveten AI en själ? Vid yttersta striden så kanske det blir AI:n som åker upp till himlen.
Det finns de som hävdar att USA i ett hemligt utvecklingsprojekt skapat ett självmedvetet AI-väsen som senare “dödats”.
“Cyberdyne Systems becomes the largest supplier of military computer systems. All stealth bombers are upgraded with Cyberdyne computers, making them fully unmanned and resulting in perfect operations. A Skynet funding bill is passed in the United States Congress, and the system goes online on August 4, 1997, removing human decisions from strategic defense. Skynet begins to learn rapidly and eventually becomes self-aware at 2:14 a.m., EDT, on August 29, 1997”.
Allt hänger nog på hur man definierar “självmedvetet”.
Människor är undermetvetet betingade för antropomorfism – vi projicerar mänskliga egenskaper på allt som verkar intelligent.
“Människor är undermetvetet betingade för antropomorfism”
Ja, vi har helt klart den egenskapen. Bra att du påpekar det.
Antropomorfism (Wikipedia)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antropomorfism
Påminner om ett skämt som jag kanske hittade här?
Statsbesök, Melania får höge gästen vid middagsbordet och konverserar:
“Jag har köpt en papegoja åt Donald. Han är väldigt förtjust i den och har redan lärt den säga flera fraser.”
“Du vet väl att han bara härmar, han förstår egentligen inte vad orden betyder?”
“Jo jag vet – det är likadant med papegojan!”
There is no such things as a perfect operation, not even in the AI world. Earth is a strange place with wind, rain, snow, large animals, small animals, earthquakes, solar winds, high temperatures, low temperatures etc etc and HUMANS
+1
Bekymmret om en AI eller robot har en själ är isolerat till västerländsk kultur. Det kommer från kristendomen som i olika varianter definierar att människor har själ medans övriga djur och ting saknar själ. Därför har västerländsk kultur en tendens till aversion mot robotar eftersom förekomsten av en människolik robot ställer dogmat om besjäling på sin spets. Därför är Frankensteins monster en del av vårt kulturarv. Men i Japan är detta inte ett bekymmer. Folkreligionen Shinto postulerar att allting är besjälat men i olika grad. Om en plats är mer besjälad bygger man ett tempel där. Robotar kan ha lite själ frågan är hur mycket. I Japan är man också väldigt positiva till robotar och det finns inga filosofiska bekymmer.
Men allt detta är akademiskt. Det är fjärrstyrda markrobotar som gäller och praktiska frågor handlar om de ska styras med fiberoptik eller radio, hur SDR-radion ska programmeras och vilka relänätverk som behövs.
Coolt som fan!
Mindre coolt att skynet förverkligas.
Har en medveten AI en själ? Vid yttersta striden så kanske det blir AI:n som åker upp till himlen.
Känner skynet oro. Ska jag vara glad för Ukraina eller ledsen för mänskligheten? Kommer vi utrota oss själva med billiga drönare, snart autonoma med AI.
Nästa steg blir drönare som reparerar, fyller på ammunition, tillverkar mer ammunition och tillverkar nya drönare. Skynet by default.
Men på kort sikt så är detta bra… tills ryzzarna gör likadant.
För er paranoja rekommenderar jag brittiska serien ”The Capture” på HBO max. Börjar med deep fakes och AI, men sista säsongen handlar om ”den nya soldaten”.
Utrota oss själva är knappast troligt. Så länge som vi är överens om att robotar och AI inte skall ta över, så kommer de inte att kunna göra det. Robotar och AI kan inte äta. Om enerigtillförseln till dem stryps så kommer de inte att vara operativa, autonoma eller ej. Autonom, förresten. Det är en fråga om tidshorisont.
Saken är den att de modeller av AI vi använder inte kan vara innovativa. De kan lära sig men inte uppfinna. De använder sig bara av en matematisk funktion på den data den tränats på plus stokastiska element. Det bör inte vara svårt för människor att lura upp en elak AI på läktaren. Så nej, vi kommer inte att utplånas av just AI. Möjligtvis med hjälp av AI men det är en annan femma.
Citat: “Har en medveten AI en själ?”
vi kan börja med att konstatera det viktiga faktumet att
AI simulerar självmedvetenhet men är det inte!
AI har INGEN SJÄL!!
Kanske inte, men när AI-agenter gör saker (om än hyfsat rimliga och ofarliga) som man inte uttryckligen bett om börjar man ju undra lite…
https://beeble.com/en/blog/anthropic-halts-release-of-claude-mythos-ai-s-escape-from-sandbox-and-os-vulnerabilities-raise-alarms
Vad är en själ? Jag kan konstatera att världen blir trevligare om vi antar att människor har själar. Att besjäla och bygga mentala modeller av andra människor är så vanligt att jag vill räkna det som en hårdkodad instinkt som bara saknas hos rejält trasiga människor med grava hjärnskador. Vi använder detta för mycket mer än människor, djur, föremål och vi hittar på andeväsenden och gudar som vi besjälar. När vi kan besjäla husdjur, vackra stenar och rena fantasier kommer vi otvivelaktligen att besjäla AI, och givetvis har det redan hänt i mängd.
Det spelar ingen roll om själar finns och AI har dem, de kommer att besjälas i alla fall. Om vi klurar ut hur vi skall ge AI fungerande vägledande indentiteter kommer det bli användbart att kalla dessa själ.
Så om själar inte finns i mer än människors metala modeller kommer vi ändå att uppfinna dem som en fysisk påtaglighet i datorernas minne.
“… en hårdkodad instinkt som bara saknas hos rejält trasiga människor med grava hjärnskador. ”
Weird Donald John, någon?
Det har förvisso inte vi heller.
Man skulle väl snarare kunna säga att AI inte har någon omvärldsuppfattning, rimlighetsuppfattning, eller egentlig tankeförmåga.
OM du inte har någon själ så beklagar jag det. men…
sanningen är nog bara den att du inte har klart för dig vad det handlar om.
Jag menar här uppfattningen om själen som “spöket i maskinen”, dvs ett medvetande skilt från kroppen. Det har vi ingen.
Själen är inte skilt ifrån din kropp medan du lever.
Du själv som är mer än din kropp är evig.
I ditt eviga jag kan du söka själen…
Visa det.
Jag kan förvisso visa på det orimliga i detta. Man måste tex förkasta allt vi vet om hjärnan. Det är inte konstigt eftersom när tankarna om själen uppkom visste man inte ens vad hjärnan var bra till. Men det krävs aldrig att någon ska motbevisa en utsago utan att utsagon ska kunna visa sin sanning. Vi är ju tex väldigt källkritiska här i bloggen.
Det prövades första gången 2024: https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/12/21/ukraines-first-all-robot-assault-force-just-won-its-first-battle/
Möjligt att första gången var en räd men nu tog dom mark. Det kommer satsas mer på markrobotar under 2026:
https://united24media.com/latest-news/ground-robots-could-replace-one-third-of-troops-turning-ukrainian-infantry-into-an-elite-force-17112
ja. 3e Army Corps har ett regemente (tre bataljoner) där åtmindstone en pysslar med detta (21st unmanned system regiment)
https://militaryland.net/ukraine/armed-forces/3rd-army-corps/
Robotfordon har försvarat ställningar väldigt länge och attackerat i kombination av personal. Det som var nytt var att det bara var fjärrstyrda robotar som attackerade denna gång.
Jag är ett djur. Jag har själ. Jag donerar till JVM.
👍
Fördelen med markrobotar är att i “killzone” är det nästan omöjligt för en människa att röra sig, främst pga sin IR-signatur, som gör att man lyser som en lampa hos alla spaningsdrönare.
Det lär väl markrobotar också göra… Dessutom lär de låta mer, även om de drivs av en elmotor…
Nä, fördelen är väl mest begränsad till att det sannolikt krävs mer än vanliga handeldvapen att slå ut dem (alternativt en stor mängd patroner innan något känsligt träffas) samt att man inte riskerar egna människoliv.
Markrobotarna är väl den sista pusselbiten som nu är på plats för att man ska kunna ta mark med drönare. Jag tänker på dessa som stridsvagnar. Kraftfulla, men utan support kan fienden säkert hantera dem. Lägg till spaningsdrönare och FPVer som kan supporta markdrönarna så börjar det bli tufft att försvara sig. Lägg till artilleri så fienden inte kan omgruppera utan risk så har vi nog bilden av det moderna slagfältet…
Att ha kapacitet för att skjuta upp i omloppsbana är en alldeles oerhört användbart både strategiskt och militärt.
Jag tror personligen inte att de spränger några ryska satelliter, inte populärt när det blir tio tusen smådelar som flyger runt (det har gjorts några gånger av andra länder och det är INTE populärt). Möjligen går det att få dom ur spel på annat sätt, jag vetekatten.
Men däremot egna Ukrainska spanings-sattelliter är rimligt att anta.
Apropå, undrar hur det går för Esrange och deras uppskjutningar, det är ju lite knäppt att vi tillverkar delar till raketmotorer och sattelliter men inte har skjutit upp nått i omloppsbana än.
Är det mer populärt när satelliterna störtar av sig själva?
Skillnaden är att satelliter som störtar av sig själva i stort sett är hela när de börjar brinna upp på sin färd genom atmosfären. Satelliter som sprängs i sin omloppsbana genererar massa skrot som kan flyga omkring i ungefär samma bana i flera år….
Japp, termen är “rymdskrot”, och det är ett problem, och ett växande problem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdskrot
Men det måste ju vara en bråkdel av en (från början pytteliten) satellit (och splitterbomb) i väldigt låg omloppsbana som pga explosion lyckas hamna i omloppsbana under tillräckligt lång tid för att bli till en statistiskt relevant risk för andra rymdfarkoster?
Minst 50% borde väl gå mot atmosfären inom mycket kort tid och förintas och resten kommer väl spridas exponentiellt bort från jorden och därmed minska risken för kollision med andra farkoster ofattbart mycket (även om det skulle råka fastna i andra omloppsbanor under någon längre tid).
Men visst, jag är ju å andra sidan en person som kan få ett stenskott i bilrutan på en tom motorväg så jag hade säkert gjort ett spektakulärt fyrverkeri om jag rattat en sputnik i rymden.
Huruvida delar av en sprängd satellit kommer att förflytta sig bort från jorden tillräckligt långt för att inte vara en trafikfara beror vilken hastighet delarna uppnår. Om de får flykthastighet av explosionen så lämnar de sin omloppsbana. Annars är de kvar i en omloppsbana.
Ja, då brinner det mesta upp, annars kvar för evigt.
Om det handlar om saker som rör sig på 100-200 km höjd blir inte skrotet kvar i omloppsbana så länge, så folk hinner inte bli så irriterade.
Det är en av anledningarnan till att Starlink sänker sina banor och kortar sateliternas livslängd. Men den stora kommersiella nyttan är att kortare avstånd ger mindre sändareffekt, kortare pingtid och mindre täckningsytan per antenn/satellit så terminalerna på marken blir mindre samtidigt som prestanda ökar.
Precis.
Ang Esrange (som numera väl heter något annat?): Problemet med uppskjutning från våra breddgrader, är att man inte får så mycket hjälp av jordens rotation. Det ska bli spännande att se i framtiden hursomhelst, med uppskjutningar från Kiruna och Norge.
Börjar Ukraina skaffa egna satelliter kan ju Putin bli ledsen. Han vill nog ha kontroll över satelliterna själv. Och sånt här vill nog Trump vara med och bestämma över också.
Forskare varnar för det så kallade Kessler-syndromet, en kedjereaktion där varje kollision skapar nytt skrot som i sin tur orsakar fler kollisioner. Esrange hade tidigare planer på att utrusta en satellit med en laser för att skjuta ned skräp.
Hur får en laser skräpet att ramla ner?
Jag börjar bli mindre och mindre negativ till att vi förstör möjligheterna till satelliter i omlopp. Jag är inte så säker på att alla dessa satelliter faktiskt tillför något som gör mänskligheten lyckligare…
Om det hade varit av verklig strategisk betydelse hade de aldrig berättat det. Nu har de testat några gånger och insett begränsningarna och att dess verkliga värde är att sätta psykologiska myror i pallet på ryzzar.
Ukrainas rymdsonder som relateras i bloggen går inte in i omloppsbana.
Rymdfördraget (som Ukraina är signatärmakt till) förbjuder kärnvapen i rymden men inte konventionella vapen. Det enda land som har haft beväpnade satelliter i rymden är Sovjetunionen (såvitt jag vet). Tre stycken skickades upp på 1970-talet. Officiellt var de civila rymdstationer som gavs namnen Saljut 1, 2, och 3. De hade en 23 mm automatkanon.
Bärfisen Vance var ledsen över att Orban förlorade.🤡 Bra konsumentupplysning för amerikanska väljare om Vance kandiderar till president 2028!
Valresultatet blev Tisza ca 49% mot Orban gubens Fidesz 39%
Zekeulv. De siffror du anger stämmer väl inte. Du anger ingen källa?
Tisza vann vad jag förstår jordskredsseger.
De har både regionala och nationella mandat. Därav så nådde de mer än 2/3 mandat med 53% av rösterna. Framförallt så är röster på landet värda fler mandat/röst än röster i städerna. Som Torkel skriver nedan så är det Orban som riggade det för att gynna honom (troligtvis enklare att köpa rösterna i glesbygden och Fidesz har historiskt varit starka där) och nu bet det tillbaka.
Nja, det blev väl 53% resp 38%
Och det gav sen 138 mandat resp 55.
https://cdn.mappr.co/mappr/maps/2026/04/hungary-election-2026-results-infographic.png
Högerextremisterna Mi Hazánk, fick nästan 6% och 6 mandat.
skillnaden i antalet mandat berodde väl på att systemet var riggat för Orban, om han nått över 50 % så har man 2/3 av parlamentet, nu var hans stöd betydligt lägre och han fick smaka sin egen medicin.
Ha ha ha “Bärfisen Vance” 😄
Själv tror jag att Orchman hade vunnit om inte Creepy Vance varit där och pladdrat dagarna innan 😃
Magyar är givetvis ett oskrivet kort och kan bli en besvikelse. Han kommer från samma ställe som Orban, fast utan att ha sålt sin själ till moskva. Men just nu lutar det mer åt att han är mer som Meloni. Det man hör från Bardella i Frankrike lutar mycket åt samma håll. Den europeiska kontinenten tycks läka ifrån idiotierna från -10 talet. Jag skulle säga att det är lika delar de här grupperna som etablissemanget som förändrat sig. Alla moskvaapologeter från vänster till höger har fått sig en tankeställare. Märkliga psykologiska blockeringar har släppt som gör att man plötsligt berör tabuämnen. Grunden för vissa gruppers samhällsångest har lättat. Och det gör de mindre desperata att få stöd av vem som helst. Europa har fått en chans att bygga en enighet som var otänkbar för bara 10 år sedan. Jag känner mig allmer optimistiskt!
Knappast som Meloni heller. Tisza-rörelsen är väldigt bred, många har anslutit sig och de tillhör ett brett spektrum av politiska åskådningar. Detta är bara början av Tisza-rörelsen och den kommer nog oundvikligen att röra sig politiskt. År höger är det redan fullt (Fidesz, Mi Hazánk etc) så det troligare är en rörelse vänsterut. Nackdelen med denna breda anslutning och uppslutning är väl risken för splittring. Så det vill till att Péter Magyar spelar sina kort rätt, annars är Orbán tillbaka igen.
Intressanta tankar!
Han får trösta sig och lägga sig på soffan.
Irrele Vance som någon skrev en gång…
Enl. WP fick Tisza och Fidesz 52% resp. 39%.
Men eftersom det ungerska valsystemet ser ut som det gör innebar detta att Tisza fick över 2/3 av mandaten.
Skulle varit svar till STAND FAST 1719.
Tack ANDREASJ.
Ett fantastiskt bra resultat.
orbans och vance trixande lönade sig inte. Så bra.
Hoppas Magyar levererar!
Extra skönt att systemet som Obbe utformat, gav oppositionen supermajoritet.
9🇩🇪🇺🇦🚀 Following today’s agreements in Berlin, Ukraine will, in particular, receive a significant package of RAS-2 missiles for the Patriot air defense system and new Iris-T launchers, – Ukraine Context
In turn, Ukraine has proposed a bilateral agreement on drones to Germany.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh7pjqluc2d
Tror det kanske blev lite fel mellan kyrilliskt och latinskt alfabet där för Maks24. För det är väl PAC-2 de skall få levererat?
Jag tror som dig!
🇩🇪🇺🇦🚀 Zelensky: We will be producing anti-ballistic missile systems to protect us against any kind of drones, any kinds of aerial attacks. And we are working together to achieve this result.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjh7lcxidc2d
🦅🇺🇦 Zelensky on drone deal with Germany: “This is going to be the largest deal of its kind in Europe.”
🇩🇪🇪🇺 Merz on Ukraine’s EU accession:
“It’s not going to be second-class membership. It’s a process where we bring them closer, there is homework that Ukraine has to do. We have accession criteria.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjha2ztpis2d
Zelensky: We’re talking about, in particular, air defense against ballistic missiles. There are simply not enough production capacities in Europe. We need to ensure that Ukraine works with the EU to produce these anti-ballistic missile defense systems.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjha2zu37s2d
Positiva tongångar – hoppas att Ukraina kan sätta fart på europeisk försvarsindustri. Med ett antal undantag har denna inte kunnat öka upp produktionen i den takt, som hade varit önskvärd. Tänk tanken att Ryssland hade framtvingat ett fredsavtal mot Ukraina för 1-2 år sedan, och därefter vänt sina blickar mot exempelvis Baltikum. Vilken kapacitet hade vi i övriga Europa då haft? För varje dag köper ukrainarna oss tid (indirekt effekt, givetvis kämpar de för sitt land och sin frihet i första hand), det gäller att ta ordentliga tag – 3.5% av BNP i direkta försvarssatsningar om flera år är alldeles för mjäkigt.
Vi borde samarbeta mer med industriländer som S-Korea och Japan när vår egen industri inte klarar biffen.
Försiktigt positiv men det kommer att krävas enorma resurser för att utveckla anti-ballistiska och framförallt anti-hypersoniska system i framtiden. Det senare vet jag inte ens om det är tekniskt möjligt, troligtvis dyrare än att utveckla de hypersoniska robotarna. (Vilket också europa måste göra)
Liten fråga, som jag undrat över: varför säger och skriver nästan alla “hypersonisk” när vi kan säga överljuds?
Därför betydelsen är annorlunda. Överljuds är mach 1+. Hypersonisk mach 5+. En hypersonisk robot ska dessutom kunna göra stora och många ändringar på riktning i hastigheten till skillnad från en ballistisk robot (som ofta flyger minst lika snabbt).
D.v.s. en hypersonisk robot rör sig i överljudshastighet men bara för att något rör sig i överljudshastighet så kan det vara långt ifrån hypersoniskt.
Tack, MX då är jag med!
På engelska är termerna supersonic och hypersonic. Båda betyder överljudlig om man tolkar bokstavligt, men de har fått lite olika konnotationer, som MX beskriver ovan. Super kommer från latin medan hyper kommer från grekiska.
🇩🇪 Merz: We are going to step up our measures against Russia’s shadow fleet.
We will also be working together on the Middle East in order to increase defense capabilities.
Russia should end this war as quickly as possible. It has no chance of winning it.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh7h3gbcs2d
👍
Tyskland börjar sakta, sakta att vakna. Hurra!
Jo, men som någon tänkare uttryckt det: Det är bra att vara på rätt spår, men det är viktigt att röra sig framåt också, annars riskerar man att bli överkörd av tåget!
😄
🇩🇪🇺🇦 Merz: We elevate our bilateral relations with Ukraine to the level of a strategic partnership.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh6w3nny22d
Bra!
Men jag väntar fortfarande på en härlig panzer-kniptång mot Moskva medan vi och finnarna bryter ner och cernerar Leningrad.😀
🤬 Russia has been attacking Kryvyi Rih’s infrastructure with drones since early morning. The video shows the moment of strikes, when a massive fire broke out.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh6hnmqs22d
Kryvyi Rih 🙏
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh6hnmzlc2d
🤡 Peskov stated that internet restrictions in Russia are not a thing of the past, and that the majority of Russian citizens understand the rationale and necessity of all these measures.
Tighter regulations for providers will lead to a 30% increase in home internet prices.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh56fqgc22d
🇺🇦 Ukrainian company BlueBird Tech has introduced a new line of fiber-optic FPV drones “Horror”.
The main feature of these drones is complete resistance to enemy electronic warfare thanks to the data transmission channel via cable.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh4vy4z5c2d
The new series includes three models: “Horror 10”, “Horror 13” and “Horror 15”. All versions have the same flight range, but differ in the weight of the payload, which can reach 3 kg of explosives in the most powerful modification with the index 15.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh4w2efd22d
Svensk dokumentärserie om Det nya kalla kriget, angående den ökade spänningen i Arktis-området. Ett antal korta avsnitt.
https://www.svtplay.se/video/jE4R53r/det-nya-kalla-kriget/1-de-svenska-vinterkrigarna?video=visa
💥 Yelets, Lipetsk region during the so-called “SVO”.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh3qlycnk2d
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh3qlz7x22d
Tyskland under Nazi är väldigt likt mot det Ryssland gör 2026.
☢️ A Russian military medical research institute under the Ministry of Defense conducts experiments with combat munitions and pharmacological substances on volunteer servicemen.
Read more
https://theukrainianreview.info/russia-tests-munitions-and-drugs-on-military-personnel/
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjh3ejnkas2d
Jo, men är de inte helt enkelt mer lika sig själva?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Programmet_f%C3%B6r_att_skapa_och_testa_bakteriologiska_vapen_vid_Pokrovskijs_kloster
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laboratorium_1
🇳🇴🇺🇦 The Norwegian company Kongsberg has developed an anti-aircraft combat module for the Ukrainian Inguar-3 armored vehicles, – Defence Blog.
It is also noted that the complex is capable of using 70-mm laser-guided missiles – presumably, this is APKWS.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh37s54tk2d
Det är precis detta man varnat för ett tag 😡
6 KABs struck on the largest reservoir in the Kharkiv region – this is a critically important facility for the region, – OVA.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjh2yitndc2d
Ren och skär ondska!
🇺🇦Ukrainians are developing unique weapons that SBU uses effectively—developments are already being studied by leading intelligence agencies around the world, — SBU Head Khmara.
Since 2022, SBU destroyed 2,269 tanks, 4,104 armored vehicles, 4,587 artillery systems, 355 MLRS, 725 air defense systems.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjh2ktcafs2d
Ang raketuppskjutningar från flygplan, så har de flesta försök till omloppsbana skrotats – kvar är mestadels suborbitala “skott” för bl a testning av aerodynamik i hypersoniska hastigheter.
En anledning är att det finns alltför många nackdelar med att behöva kånka på maskineriet som normalt lämnas vid startplattan – t ex för att superkyla och toppa upp flytande bränsle. Diagnosticering och problemlösning blir också svårare från en flygande plattform.
Jag tror att både NASA Spaceflight (ej kopplat till NASA trots namnet), Everyday Astronaut, och Scott Manley har diskuterat och genomlyst detta ämne från de flesta vinklar.
Trist jovisst, jag hade gärna sett en uppskjutning från The Rok. 😬
https://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_Stratolaunch
Fegisar! Hypergoliska bränslen kan förvaras i rumstemperatur. 😎
SR Gräns har ett riktigt bra 25 minuter långt reportage med Alexander Lindström som arbetade 1.5 halvt år som sjukvårdare i Ukrainas armé.
Mycket intressanta synpunkter.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/svensken-som-raddat-100-tals-liv-i-ukraina-sjukvardare-prioriterat-mal-for-ryssland
Tack Vedhuggarn! Märkligt att detta med ryssarnas medvetna målinriktning mot räddningspersonal och sjukvårdare inte uppmärksammas mer i media, och med de starka fördömanden som detta svinaktiga beteende förtjänar.
Ungefär lika egendomligt som att de enorma miljöfarorna, som skorvarna i Skuggflottan utgör, inte heller får den uppmärksamhet som de borde.
11:19: “[…] folkomröstningen på Krym 2014 där det fejkades ett val att krymborna ville bli en del av Ryssland, och som övervakades och godkändes av svenska SD-politiker.”
Hjälp mig här. År 2020 var stolpskottet Erik Almqvist “övervakade” folkomröstningen på Krym.
Förre SD-politiken och ex-ryzzen Pavel Gamov åkte 2017 till M*skva för att i egenskap av riksdagsledamot “bevaka” ett regionalt “val”.
Vem var det som var där 2014?
– – –
Exempel på hur man (dvs. Almqvist) kan fel med stor precision. Ingen direkt förlust för SD när Almqvist år 2012 gick ur SD.
– Det här är ett väldigt bra demokratiskt exempel som västvärlden kan följa, sa den förre SD-toppen Erik Almqvist i rysk tv om folkomröstningen på Krim 2020.
Annan folkomröstning.
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Russian_constitutional_referendum
Jo, men jag undrar vem/vilka från SD som var där och övervakade omröstningen 2014?
Jag hittar nämligen inget om det, men vill kunna hålla det emot ev. dörrknackare etc. inför valet (och då med lite mer kött på benen än hänvisning till bloggen).
I sammanhanget, anknytning (artikel från 2022)
SVERIGE
Svenskar bjuds in av Ryssland som valexperter – hyllar regimens system
Fyra svenskar har tagit emot uppdrag att bevaka ryska val på olagligt annekterade Krim: Kristofer Wåhlander, Ulf Grönlund, Alexander Grönlund och Erik Almqvist.
Låst artikel för mig
https://www.dn.se/sverige/svenskar-bjuds-in-av-ryssland-som-valexperter-hyllar-regimens-system/#:~:text=Fyra%20svenskar%20har%20tagit%20emot%20uppdrag%20att,Thomas%20Karlsson%2C%20Dialog.ru%2C%20Rossija%20Segodnja%2C%20Michael%20Winiarski.
Kopplingar till Ryssland:
Erik Almqvist: Tidigare sverigedemokratisk riksdagsledamot.
Magnus Stenlund: Programledare på Swebbtv, beskriven som högerextrem och konspirationistisk.
Pavel Gamov: Tidigare SD-riksdagsledamot (uteslöts efter en Rysslandsresa).
Mikael Jansson: Tidigare SD-partiledare och riksdagsledamot.
Vavra Suk och Sanna Hill: Kopplade till publikationen Nya Tider.
Elsa Widding: Tidigare invald för SD, senare politisk vilde.
Kristofer Wåhlander, Ulf Grönlund och Alexander Grönlund: Nämns i samband med valobservationer på Krim
Var någon av dessa på Krym 2014?
Vet ej.
Dock vet jag andra likvärdiga typer från välkända broderpartier i Europa
Tror inte att man skickar valobservatörer till en olaglig folkomröstning.
Quickstep, länkarna beskriver ju precis just det för 2020? Så jo – de åkte till en illegal folkomröstning.
🔥 Consequences of a fire in a workshop at the Gagarin Aircraft Plant (KnAAZ, “Sukhoi”), – Exilenova.
Several roof spans collapsed, which may indicate serious consequences inside the workshop.
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhgppuatc23
Workshop No. 46 is an indispensable link in the serial production of the Su-57 – the only Russian “5th generation” fighter. Damage or destruction of the workshop directly stops or significantly slows down the assembly of Su-57 airframes…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhgpvmkc223
Minus Russian ammunition depot 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhckqcxy224
Allt som är minus för ryzland är lika med plus för Ua.
Jag minns inte vilken kickbannad bloggläsare som ifrågasatte nöjet i att ryzzka saker förstörs…
Men jag njuter väldigt mycket av ryzzk militär utrustning som exploderar, brinner upp osv.
Jag tycker också att det vore bättre för ryssarna att ta sitt pick och pack och dra hem till internationellt erkända Ryssland, och sluta lobba saker över gränsen.
Så jag tycker att det vore bättre om Ukraina inte behövde förstöra ryska saker.
Japp! Men så länge ryzzk utrustning är på fel sida gränsen, så känns det väldigt bra när utrustningen förstörs – även den som är på ryzzk sida.
15:00, ser nästan ut som Peskov mår dåligt av att ljuga.
Att höja internetavgifterna när man inte får tillgång till internet…
Å andra sidan så höjer de ju servicenivån så det är väl motiverat :-).
Att det inte var någon större vapenvila vid fronten, men vid civila mål, i påsk beror väl på att Zelensky lovat att spegla ryssarnas eldupphör. Då vågade sig Putin upp ur bunkern och man kunde filma Putin i kyrkan tillsammans med en ikon som inte fanns där förra året, vilket alltså bevisar att Putin verkligen var närvarande.
Tidigare års hopklipp har gjort att tvivel uppstått, och det vill Putin undvika.
> När gjorde Putin ett framträdande sist?
11/4 enligt internet: https://www.youtube.com/watch?v=EHKe63CzCjE
Men han ser lite inklippt ut…
Bäst vore om han dessutom kunde bli rejält vingklippt
15:15 Jag föreställer mig världens största potatiskanon, säkert fel men ändå…
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
🇸🇮 The newly elected Speaker of the National Assembly of Slovenia has announced his intention to hold a referendum on the country’s withdrawal from NATO.
According to him, this initiative is part of his political commitments to voters, writes RTV SLO.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhmhcexl22a
Så… Dom måste fråga först? Det låter som att det är lite skakigt i Slovenien efter att Ungern lyftes ur spillrorna.
Talmannen är putinist, dömd för ett flertal brott, och dessutom en antivaxxer.
Då kan man göra vax on, vax off med honom
🚁🇺🇦 An army helicopter fires a salvo from a dive and immediately changes course, – Soniashnyk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhlpuudr22a
🚨 Possible radiation leak — the collapse of the sarcophagus over the 4th reactor of the Chernobyl nuclear power plant could happen at any moment, — Gre’enpe’ace nuclear expert Burnie
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhagfs6ys2d
Jag utgår från att ingen glömt att det var ryssarna som bombade sarkofagen. Så liksom dammen idag är det ett flagrant bevisat krigsbrott.
(Vet inte om organisationen är filterord, lägger dit ett par ‘ )
Men det är dock inte sant, dvs att det kan ske någon kollaps.
Men det reds väl ut redan i kommentarerna efter inlägget.
Dock är det ju ett hål, som förstås ska repareras mer permanent så fort som möjligt.
Ett stort problem är att med de undersökningar som hittills har utförts så har man kommit fram till att reparationen även bör ske från insidan, men där är det ju tyvärr extremt ohälsosamt att befinna sig.
Så vi får väl se vad som händer framöver.
Även med detta hål så är det extremt mycket bättre än vad den gamla sarkofagen var, som var ett riktigt fuskbygge från tiden med ett i princip bankrutt sovjet.
https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2021/10/1624px-4th_block_of_the_Chernobyl_Nuclear_Power_Plant-1.jpg
Här borde reglerna för Havsrätten (FN:s havsrättskonvention, UNCLOS), ändras.
Kustbevakningens presschef Mattias Lindholm efter att 172 fartyg belagda med sanktioner passerat skånes sydkust under en 7-veckorsperiod:
“– Fartyg med korrekt flagg och i övrigt helt korrekta förhållanden och omständigheter men som ägnar sig åt att transportera varor eller last som omfattas av sanktioner bryter egentligen inte mot någon av sjöreglerna.
– De väljer att föra last som vi inte tycker om. Men så länge det inte finns en mottagare i en svensk hamn så är vi ju skyldiga att låta fartyget passera”.
https://omni.se/sanktionsbelagda-fartyg-gar-forbi-skane-varje-dag/a/K8reGE
Bakom betalvägg:
https://www.sydsvenskan.se/skane/fartyg-fran-skuggflottan-gar-genom-sundet-varje-dag-vi-har-kartlagt-dem/
Är det utländska fartygs rätt till oskadlig genomfart genom territorialhav, som du tänker borde ändras?
Har du något förslag?
🇮🇱🇺🇦 Is**el has accepted a Russian ship with stolen Ukrainian grain from the temporarily occupied territories.
This was reported by Kateryna Yaresko, a journalist for the SeaKrime project of the Myrotvorets Center.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjgtfqwap22k
The Russian dry cargo ship ABINSK received permission to enter the port of Haifa with a cargo of wheat in the amount of over 43.7 thousand tons.
The ship loaded at the anchorage of the port of Kavkaz, where the grain was delivered from the occupied Ukrainian ports.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjgtftmz2s2k
🇺🇦Raytheon signed a contract for $3.7 billion to supply Patriot GEM-T interceptors for Ukraine.
The new GEM-T production facility in Schrobenhausen, Germany, is planned to play a key role supporting this direct
commercial sale and other contracts.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhoppl2ck27
💪 Ukraine has seized the initiative on the front thanks to new-generation drones with AI, which effectively destroy air defense and energy facilities in the rear of Russia, — Fortune.
Analysts note that the Ukrainian pace of innovation is significantly ahead of the Russian one.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhnqaqh6s2t
“Försvarskoncernen Saab kommer enligt nya uppgifter snuvas på en mångmiljardaffär gällande försäljning av stridsflygplanet Gripen till Peru.
Enligt försvarssajten defensa.com ska Peru i stället vara på väg att välja det amerikanska planet F-16 som tillverkas av Lockheed Martin”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/uppgifter-peru-nobbar-gripen-plan
Saab: Inte fått information om Gripen-nobb
Bakom betalvägg:
https://www.di.se/live/saab-inte-fatt-information-om-gripen-nobb/
Trist.
Men då finns fler Gripen till Ukraina och Europa
Det pågår tydligen val till President. Politik i Sydamerika är känsligt nu.
“Under Trump har USA trots allt blivit mer aktivt i Latinamerika än på årtionden. De senaste skandaler har också väckt frågor om USA:s inflytande i Peru.
Medierapporter har till exempel ifrågasatt varför den peruanska regeringen skrotade planerna på att köpa två dussin svenska Gripen-stridsflygplan och istället valde amerikansktillverkade F-16, trots att de kostar nästan dubbelt så mycket per enhet”.
https://www.aljazeera.com/news/longform/2026/4/10/in-perus-presidential-race-a-pro-trump-frontrunner-sinks-in-final-stretch
Gripen och F-16 är prestandamässigt jämförbara, men Gripen är billigare att köpa och driva.
Påverkansoperationer av USA…
NJA inte på EW sidan där Gripen är klart bättre och dessutom har mer modernt datasystem.
DÅ är Jas 39 Gripen det bästa köpet…
F-16 lär vara billigare i inköp än Gripen E, vette tusan var de fått att de skulle vara 2 gånger dyrare. (Men kan vara Gripen C, kanske begagnade? de räknar på)
Driftmässigt är det mer osäkert, vi vet inte riktigt hur Gripen E kommer hamna där. (Det är dock rätt klart att svenska siffror på drift för Gripen C inte riktigt stämmer med utländska siffror, Sverige har både mängd flyg och “hemmafördel” i den frågan)
När EU behövde en ingång i kärvt läge och ville kommunicera med orangefascisten skickade man den italienska torpeden. Då brukade han stilla sig en aning.
Nu är nog den vägen körd!
Meloni tog som bekant Trump i örat när han gav sig på den heliga stolen.
Nu kommer hämnden:
🇺🇸🇮🇹 Trump criticized Meloni after she condemned his remarks about Pope Leo XIV, saying:
“She is the one who is unacceptable… she doesn’t care if Iran has a nuclear weapon.”
🇮🇷 Trump: Iran would blow up Italy in two minutes if it had the chance.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhkt2kke22a
🇺🇸🇮🇹 Trump said he was “shocked” by Giorgia Meloni, claiming she refused to support the U.S. in its war with Iran, – Corriere Della Sera.
“I thought she had courage, but I was wrong.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhkie7sls2d
Nu vet jag inte om det spelar någon roll längre, kanske har vi kommit till den tidpunkt då vi ska låta femåringen taco leka för sig själv i sandlådan? Och då kan Meloni avstå Atlantresor.
🇺🇸🇮🇹 Trump: Do people like the fact that Meloni isn’t doing anything to secure the oil?
Does she like it? I can’t imagine she does. I’m shocked by her.
I thought she had courage, but I was wrong.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3mjhkwyxtl22a
🇺🇸🇭🇺 Trump: It wasn’t my election, but Orban was my friend. He did a good job on immigration. He didn’t let people come in and ruin his country like Italy did.
🇻🇦 Trump: Pope Leo doesn’t understand and shouldn’t talk about war. He doesn’t understand that Iran killed 42,000 protesters last month.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhl5o5en22a
Och taco visar upp offentligt att han är otroligt bitter och svag. Snart har han väl bara Putin och Kim kvar att smöra för?
🇺🇸 Trump: I asked them to send whatever they want, but they don’t want to, because NATO is a paper tiger.
🇮🇹 Trump: Meloni not the same person anymore, and Italy won’t be the same country. Immigration is killing Italy and all of Europe.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhlf5546c2a
Trump: Meloni just says Italy doesn’t want to get involved. Even though Italy gets its oil from there, even though America is very important for Italy. She doesn’t think Italy should be involved. She thinks America should do the work for her.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhlf55hvc2a
Men Ryssland som har kärnvapen och hotar använda dem mot ande länder är inget att bry sig om. Suck!
Får se om någon europeisk politiker tappar tålamodet och säger några sanningens ord eller om alla struntar i dåren och låter honom sitta själv i sandlådan och kasta skit mot alla (utom Putin).
Han är ju kär i Kim, det har han erkänt offentligt, så han har ju ändå två kompisar där i sandlådan.
Haha trump tycker att påven inte bryr sig tillräckligt om de tusentals som mördats av regimen, samtidigt som trump själv hotar med att bomba all civil infrastruktur samt hotar med folkmord (utplåna en hel civilisation). Jag vet att trumpister inte är brydda om logik, sanning, stringens. Men kom igen.
Men medge att taco ändå är en skyddsängel! För vissa…
https://bsky.app/profile/loganbryce.bsky.social/post/3mjhddozwp22k
Haha! Stämmer ju 🙂
😄 Bloomberg: The Kremlin may slow down its attack on the internet due to elite protests and Putin’s plummeting approval ratings.
Internet restrictions and the attack on Telegram, Russia’s most popular messaging app with nearly 100 million users, have caused a rift within the Russian elite.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhowdcwgk27
A number of high-ranking officials are warning the Kremlin about the economic and political risks of internet blocking, which is being implemented at the initiative of the FSB, Bloomberg reports, citing sources familiar with the discussions.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhowddd4s27
🇩🇪🇺🇦 We have our own interest in Ukraine: there will be no agreements with the Russian Federation without Europe, — German Chancellor Merz
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhqivrq3s27
Janis Kluge
@jakluge
Recruitment in Russia is slowing down. In Q1 of 2026, numbers were down by 20% compared to last year. This change is evident in both official statements and budget data. On average, it was 800 new contract soldiers per day this year
………………………………………
Janis Kluge
@jakluge
Lots of Russian regions are raising their sign-on bonus right now. A few examples from the last weeks:
Volgograd 2.6m
YaNAO 3.6m
Astrakhan 2.6m
Rostov 3m
Khabarovsk 2.1m
Magadan 3.6m
Sakha/Yakutia 2.1m
KhMAO 3.55m
Kab-Balk 2.4m
Karach-Cherk 2.4m
Novosibirsk 2.9m
Sevastopol 1.5m
Ovan hämtat från twitter
Här länk till substack
https://janiskluge.substack.com/p/russian-recruitment-fell-by-20-in
😂
Janovsky, känd från Oryx och Bellingcat
Jakub Janovsky
@Rebel44CZ
Russian losses: Orban (1, wrecked)
😅
Går det verkligen inte få tag i gödsel eller kol från någon annanstans än ifrån Ryssland?
Murmansk som arktisk hub etablerar sig även hos oss när Ursa Minor angör Göteborg med ev. rysk gödsel som skall spridas på svenska åkrar för att göda våra fina små delikatess-potäter.
Prova Norge ( Yara)
Nu menar jag de som köper bulk från Murmansk, vilka de nu är.
Vet inte om detta är nytt, kom precis i DN: https://www.pravda.com.ua/news/2026/04/14/8030125/
Hur är detta en skillnad mot hur ryzzland beter sig nu och har betett sig tidigare?
Är det bara en ny formalitet? Sminkar de bara grisen?
Tycker inte att nyheten är helt ny
Gör ingen skillnad hur en invasion genomförs såklart, men det är väl ett tecken på att de planer vi vet existerar konkretiseras en aning.
Från i mars, och det kan ha varit uppe lite tidigare än så.
Putin’s New Powers to Deploy Troops Abroad Raise Fears of Wider Aggression
https://www.kyivpost.com/post/72037
Och avsikten konkretiseras ju väldigt tydligt i och med detta, som du säger
Evgen Istrebin
Cash (M0) and time deposits of households
In March 2026, the growth rate of cash in circulation increased to 1.6%, while time deposits in rubles decreased by 0.5%. 🔥🔥🔥
The share of cash in the ruble money supply remained at a low level of 14.1%.
Here’s the most interesting part.
The growth rate of cash (the M0 monetary aggregate) accelerates growth, while the growth rate of key household deposits reduces the growth rate!
Evgen Istrebin
To put it very simply:
People are withdrawing deposits en masse and taking cash out of banks.
A 0.5% reduction in term deposits over the month is very good.
The volume of money is constantly growing. Even if the volume of term deposits has remained unchanged over the month and remains at zero, this means the volume of money has grown elsewhere, for example, in hand.
The growth rate of cash increased from 8.8% to 12.2% year-on-year.
The growth rate of term deposits decreased from 14.5% to 12.1% year-on-year.
Evgen Istrebin
According to Rosstat, overdue accounts receivable increased by 25% over the year.
Meanwhile, the total volume of accounts receivable remained virtually unchanged (+0.6%).
Simply put, accounts receivable are all amounts owed to a business by other parties: customers, employees, the government, insurance companies, and so on.
The corporate non-payment crisis is unfolding
Den hemskt vidriga terrorbombningen av Dnipro 😡
😰🏥 “Fragments pierced people’s bodies”: General Director of the Dnipro Hospital
“Bodies with broken heads, torn stomachs and sternums were delivered by ambulance at once. Many broken limbs. All civilians.”
5 people died, 25 were injured, 12 of whom are in serious condition.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjht752k5c2m
🤬 In Dnipro 5 dead, 27 injured as a result of the Russian strike.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhtxwiwdc2c
💥 An explosion occurred in the area of a gunpowder factory in Kazan.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhrnsgw5c27
🔥 Gunpowder factory in Kazan
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhs4spowc2m
“An explosion hit a gunpowder plant in Kazan, Russia. The cause and extent of the damage is unclear”
står det i LW’s länk.
Och det kan ju faktiskt vara så, att Ukraina inte har det minsta med det att göra.
Ryzk krigsindustri är alldeles säkert hårt pressad, har kanske dessutom tappat en hel del erfaren och kunnig personal, men kör ökade skift med sämre personal.
Så det är ju bara att vänta sig att det då och då “händer saker och ting”.
Ja det kan ju även bero på kvalitéer på råmaterial och sånt.
🚬
Ny video av Anders Puck Nielsen om Ukrainas roll i Europas säkerhet
https://youtu.be/i4g8rp6aOgc?is=5GjFgokJa9Z9lNd-
Stödja kanske men jag tror inte man ska gå omkring och räkna med att ett krigstrött Ukraina kommer vara jättesugen på att offra sina liv för Europa. Det kan nog invagga en i en falsk trygghet.
Jag har inte kollat videon, så jag gissar vad den handlar om utifrån ditt svar.
Ja Ukraina kanske i en framtid kommer att vara lite njugga att låta sitt folk dö i andra länder, utan de kommer att ha minst en generation framför sig då de måste återbygga landet, befolkningen, ekonomin osv.
Jag tänker dock att Ukraina i framtiden kan tänkas sig att vara hjälpsam med information och know how och dela med sig av sina erfarenheter, samt att de nog gärna arbetar som Europas nyaste vapensmedja, och säljer oss kompetenta vapenlösningar för det moderna kriget, som säkert också kommer att vara mer prisvärda än alla alternativ.
💔 In Cherkasy, Russians killed an 8-year-old boy. Nine people were injured, including a child, — Cherkasy OVA.
At least four high-rise buildings were also damaged as a result of the UAV crash.
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjhtk2lh522m
🇪🇺🇫🇷🇺🇦 MBDA is likely assisting in the development and improvement of the Ukrainian long-range cruise missile FP-5, — Intelligence Online.
FP-5 integrates key components of Western origin, including inertial navigation systems and interference-protected GPS navigation modules, similar to Storm Shadow.
Sprängskiss (sic!)
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhrlfynuk27
Support from engineers with experience working in MBDA structures made it possible to adapt the missile’s digital control system to work with intelligence data in real time in the shortest possible time, and to largely correct some of the missile’s “childhood problems”.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhrli6n4s27
FP-5 can be called part of a broader Franco-Ukrainian industrial integration.
This is also confirmed by the French interest in creating its own analogue of the FP-5 — Chorus project with the participation of Renault and Turgis Gaillard.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhrli6p3c27
Kan ha varit uppe, har inte kollat igenom tråden…
Angående LW:s 15:00 post:
Någon som är förvånad?? (FSB)
Han erinrade om att ministeriet för digital utveckling, kommunikation och massmedia föreslår att införa betalda licenser för telekomleverantörer (från 1 miljon till 50 miljoner rubel beroende på kategori) och att kräva att de installerar operativa utredningssystem (SORM) innan de påbörjar verksamheten – omedelbart efter att en juridisk person har etablerats.
“Detta avser specialutrustning som FSB använder för att få åtkomst till samtal, internettrafik och annan abonnentdata. “
Är det skrämsel by proxy, eller vrider Putin tumskruvarna på Luka?
I vilket fall ett tecken på rysk desperation.
🫣”We need to mobilize.” Lukashenko sows panic among his officials.
“We need to mobilize now to survive these difficult times. Moreover, these are incomprehensible times. As a president, I don’t know what to prepare you for,” the dictator said during a meeting with his officials.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mjhr7kfa3s27
Putins nya snilleblixt!
Bättre att Belarus mobiliserar än Ryssland. Det är ju ändå ett “Broderfolk”…
Djupare och djupare
Ukrainian drones hit Russian logistics more than 60 km behind the front in occupied Kherson region, continuing to expand deep strikes on rear infrastructure.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mjhoomawak24
German Chancellor Friedrich Merz:
„Russia has no chance to win this war.“
Film. Tyska, engelsk text
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3mjhkqbrai22i
Kommer Ungern nu att lämna tillbaka det guld de tidigare stal tro? Det kanske redan är gjort?
Magyar har nog inte tagit över än, och Orbán kommer aldrig att skicka något till Ukraina
Detta fruktansvärda har sållat agnarna från vetet. 💛💙
Det tar visst en månad innan Orban måste avgå och om jag förstått det rätt så har han fortsatt makt under den tiden, inte att det enbart är en expeditionsministär som i Sverige.
Skulle tro att det är “spårlöst” försvunnet vid detta lag.
Och Orbáns bankkonto har på något mystiskt sätt äkat med ungefär samma summa.
Russia struck Dnipro with ballistic missiles. At least 5 people are confirmed dead and 22 wounded as a result of the Russian attack.
Film. Varning!!
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3mjhtljx53k26
Påminner om Repowers välgörenhetsmiddag i Stockholm den 25 april – om elva dagar alltså. Trevliga tillställningar!
Såg när jag plockade upp min egen biljett att det fortfarande finns en del kvar.
Länk till biljettköp:
https://billetto.se/en/e/repower-charity-dinner-biljetter-1881718?
Repowers mission är som bekant den frontnära sjukvårdspersonalens psykiska hälsa. Eller som man själva uttrycker det:
”To prevent severe psychological disorders, restore the strength and motivation of active military medics for further service.”
Russia continues to create a buffer zone along the border in Sumy region — now the newly formed area of enemy control and infiltration (red and gray zones) is about 150 km2, — DeepState
At the same time, AFU are trying to counteract the spread of control.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhzuvrycc2d
Den dagen kommer när ryssen ska tåga ut och lämna de egna ställningarna, på uppmaning av besten liggande med snaran om halsen. Jag hoppas att rätt tryck uppnås och bibehålls tills man vunnit avtal om buffertzoner tio mil in på ryskt område längs hela den unkrainsk-ryska gränsen!
😡
Zelensky: “There may be another Russian strike tonight. There are many Shaheds in the sky over Ukraine now. Missiles may also be involved.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhzorj7wc2d
Fan. Jag hade hoppats på spegling men nu kommer rysk oljeproduktion inte kunna återhämta sig.
🇺🇦 Ukraine is forming a new order together with other countries, — Budanov
Answering the question of whether the war in Ukraine and Middle East is part of one big conflict:
💬 A new order is being born with great pain. The old one is dead, so we must fight until the new world is strengthened.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhy5r72vc2o
Regarding Russia’s participation in the war in the Middle East, Budanov said the following:
💬 The exchange of information between Moscow and Tehran is not hypothetical — it is a fact. 💬
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjhy5tkps22o
Tack Erik14!
Mannen är makalös – vilka svar, vilken retorik han levererar!
Jag känner den djupaste sympati inte bara med Budanov och Zelensky. Jag känner den med hela det arbetslag som den ukrainska ledningen utgör.
Att hålla så tätt och bevara arbetsron och diskretionen inom regering och statssekretariat – som måste till – är ett enastående mästerporv på metodisk och strategisk utformning av statsapparaten. Där finns säkert många namn att ösa beröm över när Ukraina en dag tagit sig ur mardrömmen. Må den svåra mödans tid snart vara över!
Dom är otroliga!
Rätt personer, vid rätt tidpunkt, som gör rätt saker 🇺🇦🤛
putin satsade ju allt på ett kort, att Ukrainas ledning (och president) skulle fly, och att ryzzland sen skulle kunna ta över, att köpkriga sig in till kontroll av landet.
Ja, han underskattade grovt ukrainarnas försvarsvilja och -förmåga. Dessutom underskattade han den ukrainska politiska och militära ledningens kompetens och ledarförmåga. Slutligen överskattade han den egna krigsmaktens förmåga, meningen var att maktövertagandet skulle vara mer av kuppkaraktär.
Utöver allt detta underskattade han också den vilja till understöd från västliga länder (på den tiden inkluderande USA) till Ukraina, som ganska snabbt började levereras.
Instämmer helt med kung Eriks omdömen om ukrainska folket och dess ledare!
Det gick ju att kuppartat ta över Krim. Putin trodde väl att det var typiskt. Det sämsta med den kuppen var att västvärlden i stort sett bara sa “fy skåms”. Sen hände inget mer. Putin fick nog blodad tand …
🇳🇴🇺🇦✈️ 6 F-16s promised by Norway belong to Ukraine, and they are being repaired and prepared for operation by Belgian technicians. And I think that the first of these aircraft will be ready for operation soon,” — PM of Norway
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mji3klctek2j
Släpp Falkarna Fria 🦅 💥
❗️The US has restored sanctions on Russian oil, – Politico.
This refers to the restrictions that were previously partially suspended to curb oil and gas prices.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mji45kxpp22h
Undrens tid är tydligen inte förbi.
Lite off topic men kan inte släppa det… I förra veckan skrev jag en skämtsam kommentar om att Trump skulle utropa sig till Gud efter att ha fått pingel av Ir-n. Idag publicerade han en bild av sig själv som Jesus… Efter vissa protester tog han bort den. Otäckt att när skämt blir sanning. Eller är det så att stora män tänker i samma banor? I så fall är jag också spritt språngande galen.
Då kör jag en repris på denna.
Väldigt aktuell med tanke på Epstein Fury
https://bsky.app/profile/loganbryce.bsky.social/post/3mjhddozwp22k
Vem är gubben i mitten högst upp, som skymmer solen?
Istället för Medicare.
Dags för kvällens drönarkarta. Tyvärr. Zelenski har varit tydlig med att avstå om ryssarna slutar terrorbomba. Säg adjö till rysk oljeexport och vapenproduktion.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjib6ma35k27
Ungefär 180 st
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mjib2prvhk2b
Moskvastaten anföll och anfaller Ukraina med dagliga krigsbrott och bör därför krossas på riktigt.
Ja, vedergällningen mot rysk terror och krigsbrott måste fortsätta till besten ligger och aldrig mer kan resa sig igen.
Helt rätt Stand Fast 1719!
Kopplat till tidigare diskussion om ockupationsmaktens olagliga folkomröstning 2014. Riksdagsledamoten och femtekolonnaren Kent Ekeroth (SD) var där och enligt egen utsago som observatör. Han lär inte varit ensam. Hundar!
På Krym
Förolämpa inte hundar.
Jag återkommer till Inside russia och rekommenderar att se kvällens avsnitt med ständige Konstantin Samoilov. Han ger bl a en betraktelse över rymdkapplöpningen(som vi förr definierade det som) mellen supermakterna, och hur den ryska kollapsat. Tillråga på allt visade NASA Artemis hela resan runt månen live på YouTube – medan astonauterna(amerikanen och alla i den fria världen) nås av en internetuppkoppling ända ut bortom månen, stänger ryssland enligt Konstantin ner till och med ground link internet. Ryssen är vad det verkar helt bortkopplad på vissa håll, om jag fattat ground link rätt och Konstantin’s övriga uppgifter stämmer.
[En av de sporadiska korrespondenser jag har mot ryssland funkade för ett par veckor sedan]
https://m.youtube.com/watch?v=-dIcPbbSjtU
Om inte jag har det, ska inte nån annan heller ha det… Sa prutten
En detalj som det inte talats mycket om, men som vi ser ännu mer belägg för i närtid, mtp missilutvecklingen hos våra hjältar.
UA var en av cccp:s bästa teknikvapensmedjor. Inte en bensinstation som ruz. De hade, och har fortfarande “the know how”.
Jag lutar åt att ytterligare ett skäl för kräklm att gå så hårt åt UA är just det, att deras kompetens inte ska få falla i “västs” händer. Minns den gamla uppgörelsen, när UA tvingades lämna ifrån sig sina ex cccp nukes och missiler, vilka skickades till… just det, ruz. Kan orcherna managera dem? Jag tror de har brist på kompetens. Jag tror inte heller (nu killgissar jag bara) att UA återlämnade robotar mtbh i dugligt skick. Minns ni de misslyckade uppskjutningarna av starategiska vapen från ryz som slutade i djupa hål i marken..?
Näe, prutler är nog mest en variant av det svartsjuka exet.: om inte jag har henne, så ska ingen annan heller ha henne…
Fast han borde redan ha insett att förhållandet sen länge är över och förbi!
För övrigt kommer det att dröja innan jag serverar taco’s hemma. Fifan vilken avsmak man fått av den tidigare delikata och pyssliga rätten. Sicken nolla gubbfan är!
Det finns naturligtvis ryska och även andra nationers spioner i Sverige idag.
“Det ryska spionaget fokuserar bland annat på att kringgå sanktioner, anskaffa teknologi för vapenindustrin, inhämta hemlig information och forsla till Ryssland, och inhämta uppgifter om utbildning av ukrainska trupper, enligt bland annat GP och EuroNews”.
https://www.dagensps.se/bors-finans/varningen-ryska-spioner-i-svenska-forsvars-startups/
🇵🇱🇮🇸 Necessary number of states gathered to launch special tribunal against Russia. Poland and Iceland joined the agreement.
According to Foreign Minister Andriy Sybigha, there are already 17 necessary Council of Europe states to put the agreement to a vote in May.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjibb3ptk227
Russia attacked a civilian ship and a commercial port
Russian forces used drones to attack the civilian ship “LADY MARIS”, which was transiting to the port of Chornomorsk to load Ukrainian corn. The crew was not injured.
Russia also attacked the commercial port of Izmail.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mji6cmqfec2s
BAVOVNA in Melitopol 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mji5cyle5c2s
In occupied Melitopol’ another substation has been hit.
It’s the second in two nights. Tough for Ukrainian residents living under occupation, but it’s also the centre of Russia’s operations in Zaporizhzhia region.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mjiaca42as2f
A better picture of the latest substation on fire in Melitopol’ tonight, in the occupied part of Zaporizhzhia region.
Bild
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mjieuiygrc2f
🚤🇺🇦 Sargan-3000 and other drones performed well during joint exercises with NATO:
“Ukrainian units won all five scenarios of attacks on ports and convoys, and the radars and tracking systems did not detect the approach of naval drones.”
—reported Navy spokesman, Pletenchuk.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mji4wzu5yc2a
Jag är och förblir förbluffad över att man inte ‘ser’ dem med sina passiva sonar.
“Med den hastigheten kan de köra över min dotters stereo utan att höra den”
🇺🇦 The Armed Forces of Ukraine are departing from the norms in the use of Patriot.
As an unnamed unit commander told Business Insider, instead of the standard launch of two to four interceptor missiles at one target, calculations are increasingly limited to one missile.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mji4mh4cyc2a
Ont om robotar?
Det ökar risken för miss.
Belgorod region, Russia.
Ukraine’s drones return to the oil depot in Valuyki
#RussiaOnFire
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mjii4j37pc2f
The local council in Kazan admits 2 injuries at an explosives factory in the Russian city.
The explosion at Russia’s oldest gunpowder factory was not due to Ukraine intervention, but apparently caused by a pressure relief system fault.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mjifuifiik2f
The UN has today acknowledged that Russia’s switch to daytime attacks is taking a devastating toll on civilians, with around a 50% increase in deaths + injuries in March and so far even worse in April.
FPV drones are the main killer says the UN’s Human Rights mission.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mjifidtvik2f
On the outskirts of Kharkiv, two people have been wounded when Russia dropped multiple aerial bombs tonight.
The whole area was lit up as Malodanylivka was targeted. A civilian business was hit we are told.
#StopRussia
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mji6qxpio22f
Med risk för att verka tjatig så upprepar jag detta. Att släppa in Ukraina i EU skulle vara en boom för övriga Europa och en stor konkurrensfördel. Huvudanledningen är att då har övriga europeisk industri fria händer att etablera företag, kapital och personal i Ukraina. Då kan man vara på plats när den enorma bygg- och energiboomen börjar, efter att Ryzzland krossats eller smitit ur landet med svansen mellan bena, och har därmed en konkurrensfördel mot t.ex. kinesiska och amerikansk intressenter. Utöver det vet vi ju att EU kommer att tokrusta och göra det med eget knowhow och sluta köpa amerikanskt och det är i UA vi har den mest dynamiska och moderna vapenindustrin som man lättare kan samarbeta med om man kan etablera sig i Ukraina på ett smidigt sätt. Det här är något som prussiluskorna inom EU som gaggar om att det bör ta tio år innan UA är värdiga att gå med i EU borde begripa. Snabbspår för UA in i EU skulle stärka EU enormt. Även Ungern som har gemensam gräns mot UA borde inse värdet att de bara kan åka över gränsen och etablera sig eller starta JV med Ukrainska företag!
EU får se till att ta bort stödhjulen från USA och kliva fram som en stark ekonomisk, industriell och militär spelare.
USA har ju tydligt pissat på oss med diverse nedlåtande kommentarer och hot.
Och för att befria EU från det amerikanska militärpolitiska blocket kan Ukraina som medlem i EU spela en synnerligen viktig roll. EU med Ukraina, Tyskland, Frankrikes och Sveriges vapenteknologier och industriella kraft kan frigöra sig från MAGAgroteskeriet och bidra till att förminska USAs vapenindustri!
Helt rätt – som Anders Puck Nielsen betonar har Ukraina Europas näst efter Rysslands starkaste krigsmakt. Övriga Europa plus Ukraina är något helt annat för Ryssland att ha som motståndare än övriga Europa utan Ukraina. Pucken varnar för att betrakta den ryska krigsmakten som svag p.g.a. dess brist på framsteg i kriget – de möter helt enkelt en så stark motståndare i Ukraina (dvs Ukraina inklusive det understöd, som landet får mottaga).
++ om du menar Europa och inte EU.
1010 KWIA
1 tank
1 APV
50 artilleri, där gick vi över 40 000!
4 MLRS
1388 UAV
253 mjuka fordon
2 special
Bra bonkat!
Siffror på över 1000 KWIA igen för smutsen, positivt för Ukraina!
Ovanligt mycket MLRS nuförtiden …
Har jaktsäsongen startat?
Yep, verkar som att den officiellt dragit igång.
Det förra veckan och tidigare var nog bara lite tjuvjakt i smyg … 😀
Över 1000 KWIA med andra sorteringen av kött till kvarnen.
Tack Matsextrude!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mjj3kvuxd22t
Stressad på morgonen?
👍 Vet ju att Justanother är morgontidig och stabil med att leverera raden så jag stressar inte lika mycket med att få in min länk så det blir oftast när jag väl kommit till jobbet.
Okej.
Jag hoppas att det är ok att lägga upp din länk?
Absolut!!!
Tack Matsextrude!
Tack Justanothernickname!
Lugnt på morgontimmarna?
“Upp och hoppa på en ryss, så han inte hitta på nå’t hyss!”
🙂
😂
😄
Om, vilket inte alls är otroligt, de ryzzka trupperna kollapsar, kommer en bindgalen Putler att använda atombomber mot Ukraina? Vad gör NATO då? Vad gör Dumpster, ingenting förmodligen. Övriga Europa? Och fungerar deras atombomber, man undrar ju eftersom de ständigt hotar med dem men inte har ökat på hotbilden med att bränna av en atombomb. Och med tanken på den enorma korruptionen i Ryzzland så kan man förmoda att de som ansvarat för atombombernas hantering har snillat undan en hel del medel avsett för atombombshantering, speciellt om de antar att de aldrig kommer att användas.
Mina spekulationer:
– Om man är rädd för att slå tillbaka kommer Ryssland isoleras med hårdare sanktioner och bli ett nytt Nordkorea 2.0.
– Vill man inte ha ett Nordkorea 2.0 som granne slår man tillbaka och gör slut på Ryssland som nation, och styckar upp landet i småbitar.
– Någon oligark, som inte vill se någon av alternativen ovan inträffa, bjuder Putin på te.
Vad gör Ukraina om Ryssland bombar dem med kärnvapen? Min gissning är att Ukraina då bombar ryska strategisk kärnvapenförmåga så Ryssland får en sämre situation om det fortsätter eskalera.
Jake Broe, f.d. officer inom den nukleära delen av USA:s krigsmakt, bedömer att en viss andel av de ryska kärnvapnen kommer att fungera – det ska vi nog tyvärr inte ha några illusioner om. Men du har helt rätt i att väst måste ha en mycket tydlig hållning i fråga om hur man kommer att agera om Putin skulle ta till dessa vapen. Möjligheten till tydlighet i denna (eller andra) frågor är dock minimal med Trump som USA:s president.
Närmast till hand skulle det väl i så fall handla om taktiska kärnvapen åtminstone till att börja med.
Den långsamma nedbrytning av de ryska resurserna, som pågår är kanske inte något dåligt alternativ, det ger inte Putin någon konkret punkt att hänga upp ett allvarligt menat kärnvapenhot på. Om läget fortsätter att försämras för ryssarna, kan han känna sig tvungen att ingå någon slags fredsöverenskommelse – givetvis kommer propagandan i Ryssland att basunera ut det hela som en stor seger i så fall.
“Viss andel fungerar” betyder att “en viss annan andel itne fungeraR”.
Det är korrekt, Lars! För övrigt har jag med stor behållning läst dina genomgångar av verkan av olika slags kärnvapen, det har varit mycket klargörande. Saknar liknande sakkunniga genomgångar i t.ex. någon SvT-dokumentär.
I frågan om ifall en desperat Putin skulle ta till sådana vapen tror jag att såväl Kina som Indien inte skulle se med blida ögon på detta – dessa bägge giganter tror jag inte han har råd att stöta sig med.
Antagligen bara en mycket liten andel. Inte underhållits pga korruption.
Med andra ord, om ryssarna försöker använda kärnvapen kommer många av vapnen bli blindgångare, om de ens lyckas komma iväg.
Typ så, ja.
Ja den pågående nedbrytningen och nedsmulandet av den konventionella stridsmakten är nog faktiskt bra, tragiskt, tråkigt, jobbig och rent ovärt …
Men ändå …, ju svagare ryzzland blir här, desto mindre kan vinsten bli att gå in nukleärt.
För man måste ju lite tänka som :
“OK, nu initierar vi våra kärnvapen, jaha, vad ska vi göra imorgon då ?…
Kommer man inte vidare mot en icke kärnvapenmakt med konventionell krigföring, så lär man inte heller komma vidare efter att ha skjutit bort sina kärnvapen.
En taktisk kärnvapenladdning mot ukrainska frontförband kanske slår ut en pluton. Det är inte så att man är tätt grupperade.
Och alla utgår från att den som kärnvapenbombas ska ge sig. Räkna inte med det i fallet Ukraina. Däremot är ryska soldaters moral så låg att de mycket väl kan fly i massor när de ser svampmolnen.
Ryssland måste också lägga med i beräkningen att Ukraina har möjligheten att ganska snabbt utveckla “smutsiga” vapen. Dessa kan levereras med drönarförmåga eller flamingo till militära flygbaser eller industrikomplex vilket omöjliggör ytterligare användning av dessa platser. Platser som är relativt glest befolkade.
Jag tror detta är osannolikt men en parameter ryska strateger måste ta hänsyn till.
Hamnar man i novån att man tänker sig att använda kärnvapen av nåt slag så har nog allt strategiskt tänk havererat redan.
Kriget och rysslands agerande och propaganda har gett mig följande strategiska tänk:
Kärnvapenkrig är mindre illa än att bli ockuperad av Ryssland. Det vore bra att ha så många bomber att ett krig tar ifrån ryssland förmågan att invadera någon så den andel av den egna sidan som överlever har en bättre framtid än under rysk ockupation.
Havererat tänk? Mycket möjligt. Men ryssland är rätt extremt.
Smutsiga vapen, konventionella bomber där man t.ex. har blandat in kärnavfall eller material från strålbehandlingsmaskiner, är militärt meningslösa när de sprätter radioaktivitet vid explosionsplatsen. De skulle möjligtvis funka för terrorgrupper pga den utbredda rädslan för strålning.
Om Ukraina skulle vilja motterrorisera skulle de kunna bete som som Ryssland men riktat mot elitens civila och deras lyx. Men då Putin med flera inte är människovänner lär det fortsatt vara effektivast att sparka dem där det verkligen gör ont, i plånboken.
Ukraina borde vara bland de länder som har komplettast kunskap för att snickra ihop vätebomber och montera dem på fungerande vapenbärare. Om de har lager med material, eller någon som vill ryssland illa strategiskt och hjälper dem med material, skulle jag inte bli förvånad om vi några månader senare åser en provsprängning på ukrainskt territorium av krimbron.
Även Indien och Kina har deklarerat uppriktiga röda linjer mot kärnvapen i Ukraina.
Så länge inte UA går mot Moskva finns det ingen möjlig vinst eller ens överlevnad för regimen om de använder kärnvapen. Det vet Putte och han är inte galen på samma sätt som Trump.
AB rapporterar
Sverige är tillsammans med flera andra europeiska länder med och förbereder för ett ”europeiskt Nato” – om USA drar sig ur, skriver Wall Street Journal.
– Vi förbereder oss och har informella samtal med en grupp likasinnade allierade, säger Veronika Wand-Danielsson, Sveriges Tysklandsambassadör till WSJ.
Det är bra att Europa förbereder plan B. Plan A måste ändå vara att USA är med Vi får hoppas att pajas administrationen med T rumpan avsätts och åtalas efter kongress valet i höst Det finns ändå lite hopp för mänskligheten det såg vi i Ungern och vi kan hoppas att majoriteten av amerikanerna har det sunda förnuftet kvar oxå
Jo, men vi vet nu att USA när som helst kan rösta fram någon som Trump eller värre. Vi kan helt enkelt inte lita på dem längre. Det är jättebra om vi kan samarbeta mycket med ett vänligt sinnat USA igen men vi får aldrig (ja, jag vet, aldrig är mycket länge även för en Ent 🙂) mer förlita oss på dem. Därav behöver vi bygga upp strukturer som är oberoende av USA. Faktiskt också östra och södra Europa.
+1.
Och så måste vi lära läxan. Alla avtalstexter måste läsas av erfarna brädspelare, så att alla kryphål kan tätas. Tydliga mekanismer för uteslutning av länder som avvecklar demokratin eller simpar för diktaturer som USA, Ryssland och Kina.
Ja, det är bra att förbereda sig för detta. Tänker man tanken att vi i norra delen av Europa har ett nära samarbete mellan de nordiska länderna plus de baltiska plus Polen, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna – då blir det en stark allians alldeles speciellt om vi inkluderar Ukraina. Det krävs dock fortsatta ordentliga satsningar på försvaret och utökad värnplikt. Massiv drönarkapacitet och långdistansmissiler borde vara en tyngdpunkt, en annan flygstridskrafter och marin kapacitet för att säkra Östersjön med omnejd.
Ett kraftigt utökat JEF-samarbete m.a.o. och naturligtvis ska vi inte stänga dörrar mot t.ex. Frankrike eller Kanada.
Ja, det är bra att förbereda sig för detta. Tänker man tanken att vi i norra delen av Europa har ett nära samarbete mellan de nordiska länderna plus de baltiska plus Polen, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna – då blir det en stark allians alldeles speciellt om vi inkluderar Ukraina. Det krävs dock fortsatta ordentliga satsningar på försvaret och utökad värnplikt. Massiv drönarkapacitet och långdistansmissiler borde vara en tyngdpunkt, en annan flygstridskrafter och marin kapacitet för att säkra Östersjön med omnejd.
Ett kraftigt utökat JEF-samarbete m.a.o. och naturligtvis ska vi inte stänga dörrar mot t.ex. Frankrike eller Kanada.
Som nämnts här, så finns ju risken att USA när som helst kan rösta fram fler idioter till ledare. Men det gäller väl sannolikt inte bara USA, heller. En viss sån risk finns i alla demokratier, och inte minst finns ju tendenser till det i åtskilliga fler Europeiska länder. Och mycket av det kan mycket väl vara pådrivet eller stöttat av Ryssland, med propaganda på nätet och hemliga kontakter med “lovande” kandidater och partier.
Så jag tänker att man även borde ägna rejäl uppmärksamhet åt att på något vis säkra alla våra länder mot sådan rysk politisk påverkan och infiltration, samt göra vad som går för att organisera våra demokratiska spelregler för att motverka chansen för enskilda extremrörelser att “ta över” makten för lätt (t ex valsystem som gynnar största partiet, och sånt, och för stor maktkoncentration på enskilda personer, och myndigheters oberoende, och lagar som lätt låter sig fultolkas eller bara är gjorda för vackert väder, osv). Då skulle vi antagligen få betydligt stabilare förutsättningar för att de säkerhetssamarbeten som behövs, och inte ständigt behöva hoppa från tuva till tuva med olika allianser, om fler länder faller ifrån. Och även USA kunde ju ha behövt jobba på det, så kanske vi hade sluppit Trump till att börja med.
Min (och måhända många andras) favoritjournalist Anna-Lena Laurén gör här en betraktelse över idrottsrörelsens nyttiga idioter (och hur hon själv bevittnade detta under fotbolls-VM i Moskva)
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-problemet-ar-inte-diktaturerna-det-ar-aningslosa-vasterlandska-demokratier/
Viktig läsning, enligt mig.
Jas 39 Gripen övar tillsammans med Kinas flygvapen.
Är inte det högst oroväckande!?
https://www.tv4.se/artikel/47jhrk709xltFvOKCY8NHN/laeckta-bilderna-visar-haer-oever-jas-plan-med-kinas-flygvapen
Sälj bara inte Gripen E till dem. Antar också att vi har ett bättre EWS på våra Gripar än de vi säljer.
Mitt förtroende till journalister som “gräver” i komplexa ting som försvarsmateriel är…..noll.
Det har pågått i 7 år inget nytt.
J-10 och thailändska Gripen flyger tillsammans under Exercise Falcon Strike 2019:
http://eng.mod.gov.cn/news/2019-09/02/content_4849586_5.htm
Det här är en ickenyhet och har varit känt i många år. Det rör sig om Redflag liknande övningar mot PRC och det har gått bra för Gripen C men det är Taktik/ strategi som bedöms mer än hårdvaran i sig. Varför man går vidare och säljer 4 st Gripen E till Thailandmåste regering och SAAB svara på.
Man kan IOF säga samma sak om Redflag övningar mot Amerikanska flygvapnet, vår allierade…. Eller övningen Cruzex i Brasilien. Enklast verkar väl om man vill veta mer om JAS att släppa in ryska designers i en hangar i Ungern och dela med sig med Kina ifrån ryzzskt håll.
Det måste finnas någon som har tagit allt detta i beräkningen . The sum is greater than the parts- Kanske skrivs mjukvaran om vid krig.
AFU rapporterar:
125 combat clashes
70 aviation strikes (2 missiles)
246 KAB
10 256 kamikaze drones
3 828 shells (72 from MLRS)
Intressant artikel om radarparet och löparduon Carney och Stubb.
Samtidigt hoppingivande och en påminelse om att den gamla världsordningen är över.
Tämligen lång text, men kan också lyssnas på med god behållning.
https://www.politico.eu/article/mark-carney-alexander-stubb-two-centrist-dads-trying-save-the-world/
Auonsson på Bluesky har gjort en intressant upptäckt. Det blir nu allt vanligare att skuggtankers tar den långa vägen söder om Bornholm på väg ut från Östersjön för att slippa hamna inom svenskt vatten. https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3mji3hu26522w
Det har alltså haft god effekt på det sätt som SE gjort med de fartyg man bordat. Nu väntar vi bara på att Tyskland och Danmark gör detsamma.
Ett slags Viborgska gatloppet för Skuggflottan …
Japp, och det tenderar att göra frakterna dyrare då alla papper etc måste vara i ordning. Inte bra för vinsten.
Oljefartygen kan gå genom Öresundet mot Ryssland när de är tomma. Men man går genom danska vatten på väg mot Kattegatt. Orsaken är djupet i Öresund. Är det en fullastad oljetanker så behöver man gå ut i Stora Bält.
Det är så sant. Men då man går genom Öresund på väg in så kan ju fartygen stoppas för kontroll av papper etc, vilket är det som gjorts. Bara den kontrollen på tomma fartyg gör ju att det kommer att krävas papper i ordning oavsett om man går in eller ut.
Det är dessutom lättare att hantera ett inkommande tomt fartyg än ett utgående latat fartyg. Men även där gjorde man ju kontroll av kinesen som tvättade däcket på fel ställe under utgående..
Just så. Bra att kustbevakningen är på tårna mot fuskarna.
Skuggflottan kan gå på internationellt vatten tills de når Danmark, finns ingen anledning att gå på tyskt vatten… De behöver inte gå på finskt eller estländskt vatten heller. Det är bara Danmark och Sverige som tillsammans helt kan stoppa skuggflottan genom att stänga Bälten och Öresund…
Det är nog moskoviten högst medvetna om och vill undvika en stängning av sunden som pestkov, nej pesten menar jag.
Estland avstår att ingripa: https://kyivindependent.com/estonia-says-risk-of-detaining-russian-shadow-fleet-too-high/
Jag tror att Danmark också gör det.
Om jag minns rätt så avstår Estland därför att man är för nära moskoviten och inte vill riskera att bli direkt påhoppad. Vad gäller Danmark så antar jag att de inte känner sig starka nog att utmana.
Intressant Nato Europa nu säger vill skapa en tredje stormakt 😎
Det vissa sa till mig var helt orealistiskt är tydligen nu ett stenkast bort…
Och länken.
https://www.aftonbladet.se/a/7p7LL9
Bakom betalvägg.
Handlar denna om samma? https://www.gp.se/nyheter/sverige/samtal-om-plan-b-for-nato-sverige-ingar.66047b9a-acf9-580c-8d1f-109413f94157
Taco snabbar på utvecklingen.
Vi ser det amerikanska imperiet kollapsa i realtid. Trump är både symptom och orsak.
“Proryskt cyberangrepp mot svenskt värmeverk.
En prorysk aktör har utsatt ett svenskt värmeverk utsatts för ett digitalt angreppsförsök under våren 2025, enligt civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) på en pressträff”.
DN/26-04-15
Även på SVT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-om-cyberhotet-mot-sverige
👍 Lite mer utförligt!
Om Trump är kolera så är JD Vance pest.
“USA:s vicepresident JD Vance sade den 14 april att han är stolt över att Washington drar ner finansieringen till Ukraina mitt i rysk aggression, och listade det bland Trump-administrationens främsta framgångar”.
Google övers.
https://kyivindependent.com/vance-calls-ending-ukraine-aid-one-of-the-proudest-achievements-of-trump-admin/
Pesten Vance:
Vance har varit en av de mest högljudda kritikerna av stödet till Ukraina inom Trump-administrationen.
Han spelade en central roll i den offentliga ordväxlingen mellan Trump och president Volodymyr Zelenskyj i februari i Vita huset, som ledde till att allt amerikanskt stöd tillfälligt upphörde.
USA:s vicepresident anklagade också Zelensky förra veckan för att ha ”hotat” Ungerns avgående premiärminister Viktor Orbán och antydde att ödet för de omtvistade territorierna i östra Ukraina handlar om ”tjafs om… några få kvadratkilometer”.
Dessa av tyzland ockuperade områden är ungefär lika stora som Florida + Georgia, eller något större än Kalifornien
och det är inget “tjafs om… några få kvadratkilometer” gubbj#v¤l!!
Dessa av ryzland ockuperade områden är… skulle där stå skrivet!
Det säger väl bara något om trump-regimens övriga så kallade “framgångar”…..
“Sverige genomför sin största luftvärnssatsning sedan andra världskriget – nära 50 miljarder kronor har de senaste åren lagts på utrustning för att skydda landet mot angrepp från luften och utbyggnaden fortsätter”.
https://www.sverigesradio.se/artikel/sverige-satsar-stort-pa-luftvarn
Nya!
https://cornucopia.se/2026/04/uppdateras-rysk-kemisk-fabrik-bombad-mer-luftvarn-till-ukraina-fran-tyskland-och-norge-vance-trumpregimens-stoltaste-ogonblick-var-att-stoppa-stod-till-ukraina/
👍