Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna stiger över hela linjen i de asiatiska tidszonerna. Guldpriset noterade nytt prisrekord i går efter lunch. Elpriserna blir extrema i hela landet idag, med högst priser i elhandelsområde SE1 med nordligaste Sverige. Storbanken SEB ansluter sig i sin Nordic Outlook till andra storbanker och menar att Sverige in i en stark högkonjunktur i år med bara Litaauen som har starkare tillväxt i vårt närområde, men förnekar att det föreligger en AI-bubbla och tror att bostadspriserna stiger med 5% i år.

Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXS30 gick +0.35%, medan förstås OMXSPI halkade efter på +0.07% när flöden och indexfonder är det som styr börserna istället för framtidsutsikter och fundamenta.
Kronförstärkningen tog en liten paus och euron går i skrivande stund på 10:61 SEK medan dollarn hittas på 8:94 SEK.
Guldpriset noterade igår efter lunch ett nytt svenskt prisrekord på 1 466:- SEK per gram, men hittas just nu på 1 463:- SEK per gram. Nytt rekord i Förenta Staternas dollar är 5 099 USD per troy ounce.
De amerikanska börsindxen steg med +0.50% för breda storbolagsindexet S&P-500 medan teknikjättarnas Nasdaq 100 gick +0.42%. Bland techbroligarkernas FANANGST-aktier ledde Apple med +2.97% och Tesla låg i botten med -3.09%. En splittrad bild överlag med tre aktier upp och fem aktier ner.
Börserna stiger nu under morgonen i de asiatiska tidszonerna och samtliga index bloggen följer är på plus. ASX 200 +0.92% i skrivande stund, Hang Seng +1.36%, KOSPI +2.73% trots nytt tulltjafs från den amerikanska regimen i Vita Huset, Nikkei 225 +0.85% och Straits Times +1.04%. Ja, ni vet. Nu kommer det. Det är nytt börsrekord i Sydkorea och Singapore. Kan fortsätta konstatera att dumpandet av globalfonderna (=USA) för ett år sedan och köpet av Asienfonder efter resan till Singapore föll väl ut.

Elpriserna blir idag extrema i hela landet, men extremast i Facebookserverhallarnas SE1 med t ex Luleå. SE1 får som högst 239 öre per kWh oskattat, onätat och omomsat, medan SE2 toppar på 229, samt SE3 och SE4 på 230 öre. Dagtida medelpris blir från norr till söder 193, 177, 178 och 177 öre per kWh medan dagsmedel blir 159 öre i SE1 och 150 öre i resten av landet.
Vädret ser ut att bli strålande idag, så solkraften har redan börjat kicka in även om solen inte är uppe över träden än utan precis brutit horisonten typ 08:21 eller något sådant. Så lite tidigt att lägga ut vad morgonproduktionen blir då den än så länge är 59 W, men nu under de högsta priserna på förmiddagen lär vi sälja el när väl solen tittar upp över träden.
Vill du ta in offerter på solkraft eller hembatterier, kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra olika offerter från olika leverantörer kostnadsfritt (annonslänk).

SEB tar i rejält i sin Nordic Outlook och Sverige ser ut att gå in i en stark högkonjunktur enligt bankens ponduspostulerare. Sveriges BNP-tillväxt väntas bli +3.0% i år och fortfarande starkt med +2.9% nästa år. Det kan jämföras med Finlans 0.8%, Norges 0.9%, Danmarks 2.7%, Lettlands 2.3% och Estlands 2.7%. Enda landet i Norden och Baltikum som går bättre väntas bli Litauen med +3.2%.
USA ska få 2.3% i BNP-tillväxt, euroområdet 1.2%, Storbritannien väntas få 1.0% i, Japan 1.0%, Tyskland 1.0%, Frankrike 1.0% och OECD-länderna tillsammans 1.8%. Undantaget tillväxtekonomier som Kina och Indien samt Polen så ser alltså Sverige ut att ligga i täten, särskilt bland de gamla industriekonomierna i Väst.
KPI-inflationen väntas hållas på låga 0.6% i år och 1.7% nästa år och Riksbankens styrmedel KPIF på 1.2% och 1.4% nästa år, även om Riksbanken väntas höja sin styrränta till 2.0% under 2027.
SEB tror att bostadspriserna ökar med 5% i år och ytterligare 3% nästa år eller 8.15% på två år. En villa som idag kostar 5 000 000 MSEK väntas till slutet av 2027 alltså gå på 5 407 000:- SEK och den där tiomiljonersfyran i centrala Stockholm närmar sig elva miljoner i pris.
SEB avfärdar AI-bubblan men menar att det finns risker ändå. Banken skriver:
“Det är viktigt att notera att AI-boomen inte är en aktiemarknadsbubbla i ordets traditionella bemärkelse. Aktiepris ökningarna sedan ChatGPT matchas nästan perfekt av tillväxten i deras vinster, så värderingarna har varit i stort sett stabila. De viktigaste aktörerna är inte nya, oprövade företag, utan företag med stark monopolmakt inom befintliga IT-vertikaler. Anledningen till den kraftiga ökningen av börsvärdet är en osedvanligt stark vinstökning och inte en ökning av värderingarna (per vinstdollar).”
Istället är ett problem överinvsteringar och “bristen på användabara applikationeer som kan öka lönsamheten på företagsnivå”. Tydligen ska AI-bruket hos företag stagnerat och SEB tror att priserna på AI-tjänster kommer stagnera och inte öka och “även om användbara applikationer utvecklas är det oklart varför någon skulle betala för dem”.
Kort sagt så finns det ingen nytta med AI för företag och det är tveksamt om någon vill betala för tjänsterna, men det är alltså ingen bubbla. Så nu vet vi det.
Vad gäller högkonjunktur i Sverige men fortsatt lågkonjunktur i resten av världen utanför Asien så ställer det ju till det gällande konjunkturmodellen, men ingen gillar en fegis, så det är väl bara att låta svensk ekonomi fortsätta styra börsinvesteringarna. Dock kan man väl konstatera att när det är dags att reducera till 40/60 ränta/aktier och sedan 60/40 så kanske just Asienfonderna ska lämnas orörda. Eller inte.
122 kommentarer
Jag tycker elräkningen går genom taket i januari. Över fyratusen med nät och allt. Kanske dags att införa kategorierna sinnessjuka samt miljöpartistiska för de allra högsta priserna.
Tur att du kör Aygo.
Aygo är en grym bil. Kan dö på den kullen.
Glömmer du av bilbältet kan du ha den som ryggsäck när du går och handlar.
Och den går att parkera överallt.
“Och den går att parkera överallt.”
Eller stoppa den i fickan?
(För er som minns Stefan Sauks “Tillfälligt avbrott” i Lorry…)
130 kr i månaden för halvförsäkring och 0.45 liter milen på vintern. Ja den räddar ekonomin.
Vi betalade mer än 8 k i december 2002.
Lägg på 23 års inflation på det så är dagens priser inte mycket att skriva hem om.
För er som vill minnas gamla goda tider när allt fungerade:
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2015-och-aldre/rapport030815.pdf
Tycker man ska ställa det i relation över hela vintern med.
December var inte alls märkvärdig prismässigt
Enstaka månader med lite högre elpriser ska man nog klara av om man “preppar” ekonomiskt med att föra över ett fast belopp till räkningskontot varje månad.
Ja, inte alls säkert att våra säkringar av elpriset var korrekt.
Dock, som alltid, är det skönt med en hedge för att slippa bry sig.
Precis. Jag har råd med den hedgen.
Ser det mer som att jag köpt mig tre år av att istället följa elpriset rent akademiskt än att man själv behöver bry sig.
En sak mindre.
“bristen på användabara applikationer som kan öka lönsamheten på företagsnivå”
Stor tack till SEB för en utsökt formulering av “det är kunderna det är fel på”.
Det roliga är att när vi sitter och ser vad som kan minska kostnader/effektivisera på företagsnivå så är det processautomatisering som gäller.
Power Automate och andra MS funktioner är “the shit”.
AI. Glorifierad sökmotor och “språkhjälp” för dyslektiker. Inte alls värt de pengar som licenserna går på imho
Vi skulle kunna använda gratisverktygen för 90% av de anställda om det inte var för enterprise “dataskyddet” som ingår i de licenser som man betalar.
Sen om det är fel på oss för att vi fokuserar på resultat före hajp må så vara.
Men då är vi inte så tråkiga och fantasilösa att vi behöver jobba på bank heller 😀
Ska inte Kinas BNP-tillväxt tas med en nypa salt?
-Swish eller andra svenska aktörer deltar inte i det pågående samarbetet. Varför ställer sig svenska banker utanför detta?
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2026/europeiska-motsvarigheter-till-swish-vill-mojliggora-betalningar-over-landsgranserna/
NIH – Not Invented Here.
De väntar helt enkelt på att bli utkonkurrerade.
Av samma anledning som t ex Microsoft inte är med i samarbetet för att ta fram en öppen standard för Office-program osv.
Jag tror inte att någon vill att det blir enkelt att överföra pengar mellan Sverige och andra EU länder. Man känner sig som en kriminell när man försöker få till en SEPA överföring. Bankerna gömmer funktionen djupt i menyn. Samma sak när man vill öppna ett konto och anger att man kanske kan få en betalning från utlandet. Funkar inte utan personligt möte. Maximalt oacceptabel tycker jag.
Nu kan man ju som svensk enkelt skaffa sig bankkonto utomlands i svenska kronor, som Revolut. Bara behålla det som tvunget måste betalas via bankgiro och plusgiro Sverige.
Angående “Kort sagt så finns det ingen nytta med AI för företag och det är tveksamt om någon vill betala för tjänsterna, men det är alltså ingen bubbla.” så har det under hösten och vintern gått så fort framåt att det är svårt att se konsekvenserna ännu. Jag har jobbat (och jobbar) som utvecklare professionellt i cirka 25 år och har programmerat i snart 40. Aldrig tidigare har det gått göra det som nu går.
Många gånger tar det timmar att göra saker som förut tog flera månader. Ibland, i väldigt stora system, är det mer att det tar några timmar att göra saker som förut tog flera dagar men oftast är utväxlingen mycket högre än så.
De utvecklare som inte gått över till att jobba till typ 99% med Codex CLI / Claude Code / Antigravity eller Cursor eller liknande står i jämförelse helt stilla i produktionstakt.
Dock är det just nu förödande för juniora på marknaden, för de kan inte jobba på det viset då de inte har erfarenheten att styra agenten i rätt riktning eller utvärdera resultaten på ett bra sätt. Men det är nog bara sant i några månader till ärligt talat.
Har ni ökat er lönsamhet? Det är vad som avses med nytta. Tjäna mer pengar.
Mer tid till att kommentera på Cornucopia?
Mycket mer tid.
Hur ska man avgöra om man ökat lönsamheten pga just AI? Lönsamheten ökar jättefint. Men vi skulle ju alla kunna programmera i assembler istället om det inte spelar roll ifall utvecklare är produktiva eller inte.
Enkelt. Man jämför bolag som använder AI med bolag som inte använder AI och tittar på sista raden vem som tjänar mest pengar och har högst vinstmarginaler.
Ah, vad bra att det var så enkelt! Men det kan också vara att det är mer lönsamt att ha kontor i Borås än Örkelljunga, om man jämför liknande bolag?
Tror inte det finns rimligt bolag att jämföra med i vårt fall faktiskt. Det skulle vara typ… Bloomberg. Och de är inte så lika oss.
Humblebrag.
Nä, vi är inte Boråsbaserade faktiskt 😉
Jag menade bara att det går inte alls “enkelt” att jämföra. Dessutom använder nästan alla utvecklare AI i olika utsträckning idag, så värdet kommer inte landa i bolagen.
VSB
Nej? Det kommer landa i samhället.
@stefan 2026-01-27 10:43
Visst. Om man med “samhället” menar att det kommer att landa i “AI”-techbroligarkernas fickor.
Det med, men vi har redan nu flyttat ribban för vad som är liksom säljbar mjukvara en bra bit. Dvs saker som förut kostade pengar är nu gratis. Och detta har precis börjat.
Även de som ägde de första tryckpressarna, telefontillverkarfabrikerna osv tjänade givetvis bra på förändringarna, men mest tjänade samhället.
Men varför ska företag satsa pengar på något som inte ger större vinster till aktieägarna?
För att om man är de enda som fortsätter använda telegraf istället för telefon så kommer man gå under.
Jag jobbade i ett AI-projekt i början på 90-talet och jag är övertygad om att om det fanns stora pengar att tjäna på AI så hade vi haft AI för 25 år sedan.
För 25 år sedan gick det inte implementera stora språkmodeller på något rimligt vis. Det kanske man kan hävda att det inte går idag heller, men likväl har det implementerats och gjorts tillgängligt för den stora massan.
Den typ av maskinlärning osv man jobbade med för 25 år sedan var dessutom även den i vissa lägen oerhört applicerbar och har givetvis använts till massa olika saker.
Stora språkmodeller är inte AI.
Varje gång AI-forskningen har kommit fram till något som faktiskt är användbart så är det inte längre AI.
Det är inte annorlunda den här gången.
Sjukvården har väl använt AI* i minst 25 år för att bl.a. gallra mammografibilder?
*) Machine learning, computer vision, etc.
Ja, AI har revolutionerat mycket, även för 25 år sedan. Det var ett mycket märkligt uttalande.
Det kommer minst att leda till kostnadsbesparingar. Jag bara kluddar lite med Claude Code och är inte utvecklare. Men nu kan jag själv göra saker som tidigare krävdes ett dåligt IT-projekt (dyrt, långsamt och bredvid målet) för att realisera.
Vissa hävdar envist att det är värdelöst att folk nu snabbt och enkelt kan ta fram egna verktyg istället för att antingen fortsätta jobba ineffektivt eller vänta på att ett projekt genomförs. Det är dumheter.
Jag utgår från att även Lars har skapat egna verktyg för vissa saker genom att be Codex eller Claude Code implementera enligt hans spec. I de flesta fall får man ju en fungerande applikation som löser ett förvisso hyfsat enkelt problem på bara några minuter. Istället för att harva på manuellt eller inte lösa problemet alls.
Håller med. Många personer måste typ vänta på att få en rätt tillsnyggad excel i knät innan de kan jobba. Bara att skapa dessa snabbare kommer sakta revolutionera.
Om ett företag får 1-2% bättre tillväxt av AI så kanske det inte är så lätt att se i början, men om 10 år så kommer man att se.
Om det finns en bubbla eller inte vet jag inget om. Men jag ser väldigt mycket som redan förbättras.
Fast jag har inga problem som behöver lösas. Så, nej det har jag inte.
Skön tillvaro. Annars är det väldigt smidigt när man har ett dataset som inte lätt går jobba med osv, att helt enkelt få ett verktyg som t.ex konverterar (eller analyserar) datan på det sätt man behöver. Tar bara ett par minuter.
Jag har klistrat in olika tabeller i Perplexity och bara sagt till vad jag vill ha gjort. Behöver inte ta fram några program för det.
Ah, nä det kan funka ofta med. Beror på om man vill automatisera osv. Och viktigt förstås att Perplexity skapar kod för att göra saker och inte bara använder språkmodell för att generera svar (jag använder inte Perplexity så har inte koll!).
Oavsett så är det ju i princip samma sak. Du använder AI för att lösa problem.
Det är inga problem. Det är uppgifter som är triviala.
T ex “sortera den här tabelln i storleksordning”. Förr klistrade jag in det i Excel och sorterade eller körde sort på kommandoraden. Nu klistrar jag in det i Perplexity. Ingen produktivitetsskillnad annat än att jag slipper pilla med Excel.
Jobbar också med mjukvara, och ser samma sak. Kostnaden att ta fram en ny funktion har fallit med 10-100ggr, och jag tror den trenden kommer att fortsätta.
Tjänar vi mer pengar?
Om man inte hoppar på tåget så kommer man att bli utkonkurrerad.
Seniorkodare här, och absolut inte AI-hatare. Använder det själv lite då och då för enklare uppgifter där det går att spara tid.
Har dock gått till cybersec på heltid sen ett bra tag tillbaks, och de företag som tror de tjänar pengar via LLM-kodning kommer förlora dem raskt igen på alla konsulttimmar de behöver köpa in från sådana som mig senare. LLM-kodade produkter _dryper_ av säkerhetshål.
Enjoy.
Jag håller med dig i Stefan, men vad det ökar trycket på arkitekturen vilket många inte förstår. Jag är helt ärligt fine med att ekonomiavdelningen tar fram små tasks/system för att få sin vardag bli bättre. Men vad jag har märkt är att när man sen granskar koden hamnar man i ett helvete med alla olika libs som används.
Claude/codex osv är här för att stanna, det ökar throughputten men också komplexiteten och när inte kod längre kostar något så blir kodbasen enorm. Det ökar trycket på att duktiga arkitekter ska finnas och just där är nog akilleshälen, det finns fan inga bra mjukvaruarkitekter att få tag på.
Precis så. Utbildningarna kommer behöva stöpas om. Vi har tidigare utbildat utvecklare som med erfarenhet av många års programmering blivit duktiga på arkitektur.
Nu kommer man inte kunna få erfarenhet den vägen längre utan vi behöver utbilda arkitekter istället för utvecklare.
Kan bara hålla med, jobbar inom IT och ansvarar för infrastuktur arkitekturen på ett större globalt industrikonglomerat, och att använda AI Agenter (ja det finns ingen silver bullet, så man måste ha ett 20-tal rullandes bara för infrastrukturen…) har förändrat livet fundamentalt.
Det som tog månader att implementera, även om man låg i framkant tekniskt med “dåtidens” mått mätt, gör man nu på någon dag, färdigt att ta i produktion med dokumenation och allt.
Det som tar tid är att skapa sina agenter. men när dom väl är (tillräckligt) färdiga tjänar man enormt med frigjordtid, vad man sen gör med sin frigjorda tid är väl det som avgör effektiviseringen.
Men jag skulle nog vilja påstå att jag är 400% effektivare (skulle jag inte jobba på min frigjorda tid skulle jag bara behöva jobba en dag i veckan…). Det som ligger i andra vågskålen och talar emot AI är att det kostar… våran “burnrate” i molnet har stigit med runt €100k i månaden bara på AI Agenter (och det relaterat runt det). Sen måste man, än så länge, ha riktigt seniora medarbetare som kan hantverket från grunden. detta drar upp kostnaden ytterligare på lönesidan. så det är ett race nu om att få dom mest erfrana, och att ta in juniora medarbetare kräver en lång uppstartssträcka… Så det är en riktigt hög ribba nuförtiden att ta sig in i IT branschen, och inte som på 90-talet där man satte sin egen lön om man kunde installera Quake…
Det jag är skeptiskt till är AI i vanliga appar…
Än så länge kostar det betydligt mer än man någon sin kan få tillbaka på effektivisering (generaliserar grovt här, givetvis finns det fall då man tjänar på det, men inte överlag). exempel: BI rapporter, ja man tjänar på det om man vet vad man gör (men har man så många rapporter att det lönar sig år efter år?). Teams, ett rungande ja på effektivisering med transkipering och sammanställning av vad som sagts! Outlook, nej inte en chans… Word, tveksamt för mycket handpåläggning i efterhand för att bli så bra att man kan stå för det…
Mmm. Som sagt. IT yrket förändras.
De jobb som förr sågs som säkra kanske inte är det längre.
Men “normala” jobb är långt från att påverkas så mycket. De som kräver affärskunskap och fingertoppskänsla.
Det går mycket snabbt att få fram kod som man kan förbättra gradvis. Eftersom jag jobbar på universitet är vi lite begränsade men det funkar hyfsat med Opencode och Qwen2.5-Coder implementerat lokalt.
Tycker detta är så intressant.
För i den gigantiska koncern jag har insyn i ser vi inte alls samma.
AI underskattas inte.
Men det är lite internetvarning.
På kort sikt är hypen för stor och det är mycket varmluft.
På långt sikt kan man inte underskatta vad som händer.
Bara titta på att AI inte ens kan strukturera data. Det krävs att människor städar upp data och skapar struktur.
“big data”. dvs alla enorma datamängder som skapats av olika sensorer/system kräver fortfarande en stor mänsklig insats för att analysera och se trender i (visserligen med hjälp av algoritmer)
Vad gäller kodapor och marknad/media är det en helt annan sak med AI som en riktig assistent.
Men för den stora massan är AI inte “all that”. Än.
LLM är ingen riktig intelligens. Det är en modell. En glorifierad…. agloritm
Håller helt med Stefan.
Detta är en teknisk revolution och den bubbla som pratas om är inte nära att brista utåt, snarare lär den kollapsa inåt som en kavitationsbubbla som imploderar. Risken är med andra ord snarare en underskattning än överskattning.
Tjänar företag pengar på detta?
Inte om det stannar vid Microsoft copilot som spottar ut powerpoints, men prova ge “nån som kan nått”* full tillgång till Claude code / Codex och se magin flöda.
*(inte nödvändigtvis en traditionell programmerare, det viktiga är att förstå VAD som ska byggas, inte HUR)
Jag tror ärligt talat inte att de som är skeptiska har testat eller sett någon annan jobba med Claude Code / Codex / Antigravity / Cursor. Det är helt sanslöst hur det fungerar idag.
Datorer är inte längre något man behöver lägga in specifika applikationer på som löser specifika uppgifter. Du kan istället be datorn lösa uppgiften och det är häpnadsväckande hur snabbt det kommit att fungera så här bra.
Mmm, har börjat använda AI chatt GPT för formuleringar etc i kundrapporter.
Visst, det blir ”finare” ordval, men man måste ändå lägga tid till granskning och ordalydelse för att få rätt innebörd.
Möjligen blir det mindre rättelser från våra jurister 😃
Testa att ge den befintliga rapporter som underlag när du ska skapa nya så den vet hur den ska formulera sig och formatera innehållet.
All användning av AI-lösningar förutsätter att den som ska bedöma resultatet kan avgöra om det är rätt eller fel.
För det är ju så att om det AI du använder utgår från korrekta uppgifter, kan det bli rätt. Har ditt AI felaktiga uppgifter, kan det bli vad som helst.
Precis som det alltid har varit när man ber “någon annan” utföra ett arbete åt sig.
Så varför är Sveriges tillväxt så mycket bättre än de flesta andra länder i Europa?
Måste vara tack vare oppositionspolitikerna, samt samhällskollapsen och inbördeskriget om man ska tro vänstern respektive högerns verklighetsbeskrivning.
För att den svenska har varit sämre tidigare.
Var då?
Vi pensionärer har fått skattelättnad och den nyttjar vi till ökad konsumtion.
Det här kan vara något som leder till långsiktig förbättring. Budgetdisciplin under en lång tid har lett till att vi kan vara på väg mot något som påminner on Västtyskland när de var bäst. De hade en långsamt stigande valuta som gjorde att företagen rationaliserar i lugn takt och det tycks vi också börja få.
Ladorna är tomma enligt Magda.
Det verkar betyda att landet aldrig varit starkare 😉
Skämt åsido.
Vi har ett diversifierat näringsliv och industrier. En balans mellan tjänsteproduktion och varuproduktion
Detta gör att till skillnad från andra länder i närområdet är vi mer stabila när det sker förändringar i efterfrågan och globala handeln.
Vi har även en relativt hög förädlingsgrad av våra råvaror som produceras.
Så. Vi kan se “katastrofrubriker” där mellanchefer/mediefolk som blivit av med jobbet gråter ut. Medans andra sektorer i ekonomin går bra.
Det jag tycker mig se är att många som jobbat i storföretag och blir uppsagda får anställning inom små eller mellanstora företag där faktiskt arbetstillfällen skapas och det finns större entreprenörsskap och framåtanda. Vilket all in all driver tillväxt.
Men media har sällan/aldrig intresse av att visa hur många det går bra för.
Modern media som är klickdriven (ink bloggen) får läsare och intäkter när de visar hur illa allt är. Så man tjänar inte längre på att visa allt som faktiskt är bra.
Bloggens minst lästa artikel torde vara den med rubriken Här är allt som går bra. Slappna av”
Synd att vindkraften producerar mindre än 20% av dess totala installerade effekt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-prognos-rejalt-hogre-elpris
“Kylan har fått elpriserna att stiga och vattennivåerna i dammarna att sina.
Därmed ställs prognoserna ända fram till sommaren på ända.
”Vi kommer att gå ur vintern med låga nivåer i vattenmagasinen och det lär påverka elpriserna åtminstone ända fram till sommaren”, säger Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia, i ett pressmeddelande.”
Påverkar inhemsk elproduktion elpriset igen eller gäller sådant bara när det inte handlar om kärnkraft?
Vattenkraften är extremt viktig för Sverige.
Se min länk klockan 9.33.
Så illa är det inte denna gång som det var 2002-2003.
Än så länge ser det inte så illa ut, bättre än median i hela norden.
https://hydro-reservoir.eu/Sweden.html
Förhoppningsvis stabiliserar det sig runt 1.5 SEK.
Liknande priser imorgon som det varit under dagen.
Rent teoretiskt kan högkostnadsskyddet kicka in i februari men förhoppningsvis snittar vi under 1.5 SEK februari 2026.
Det har blivit ett fasligt eldande i vedpannan under januari. Även fast vi har bergvärme så har det varit riktigt bra att elda med ved. Det ser ut att hålla i sig också.
Ja, eldar såpass att värmepumpen lägger av, i alla fall dagtid. Sparar en hel del på det, speciellt som arbetstiden för vedproduktion och eldning numer är gratis för mig.
Jepp, jag kör vedpanna med acktank så värmepumpen lägger av. Även med betald vedproduktion så lönar det sig nu enligt min uträkning, det är inte vanligt. Med tanke på att vedproduktion är fysisk träning så är det ju perfekt. Inte ofta man får betalt för att träna och vara ute i naturen.
Om momsen på el tas bort och ersätts med viss höjning av elskatten, som är kopplad till förbrukning, så blir incitamentet att spara el större ? Lite orimligt tycker jag att momsintäkter blir så mycket större vid högre elpriser..
Varför då? Staten vill ha sin moms. Om du lägger mer pengar på el, blir det mindre pengar på annat, och då betalar du mindre moms där. Förenklat så är momsen kopplad till din totala konsumtion, inte till elkonsumtionen.
De förutsägelser om lugna elpriser inför den nuvarande vintersäsongen kom på skam. Liksom prognoserna om ett lågt stabilt elpris förra sommaren och hösten. På Orust stänger men ner snabbladdningsstationer för elbilar då effekttarifferna medfört oacceptabla prisökningar. Själv laddar jag mestadels på nätterna med lägsta möjliga effekt under den mörka årstiden men många med elbilsambitioner i flerfamiljsbostäder har knappast den möjligheten. Under sommarhalvåret kan jag å andra sidan “dra på” ordentligt när cellerna petar ut allt vad de förmår.
Om effekttarifferna framöver medför liknande nerstängningar av laddstationer utefter de större vägarna eller i mindre samhällen får tiden utvisa. Ladd-elkostnaderna per mil från snabbladdningsstationer har hittills varierat mellan 14.26 kr ner till 9.16 per mil (med en förbrukning runt 2kWh/mil). Bensinen kostar nu i storleksordningen 14…15 kr/litern vilket med en liten ICE-bil skulle ge ca 7kr/mil.
Man får naturligtvis väga in kapitalkostnaderna, vägtrafikskatten mm i beräkningarna. Tar man dessutom elbilarnas hittillsvarande värdefall i beräkningen framstår en liten ICE-bil som just nu mer attraktiv vintertid för den som saknar egna laddmöjligheter.
Välkomna till det nya elektrifierade samhället.
Lex Aygo
Ärligt talat tror jag ingen är förvånad över dagens elpriser.
Det är kallt, det blåser inte så mycket, vattennivåerna är på lägre nivåer än önskvärt, Sverige och Europa behöver sin energi till uppvärmning.
Den delen är jag är inte förvånad över. Men beträffande det elektrifierade samhället vågar jag (konspiratoriskt) påstå att nätbolagen kommer att minska tarifftidsintervallet framöver eller på sikt låter effekttariffer vara permanenta över hela dygnet. Ordet för vågrätt 1 är “Vinstmaximering”.
Har elbolag som Ellevio betalat 70 tusen per abonnemang när man köpte sina elnät vill man givetsvis ha in degen och tjäna så mycket pengar som möjligt framöver. Om samhället förlorar i andra ändan sk-er man givetvis i.
Så är det.
Totalkostnaden för el som slutkonsument kommer att stiga stabilt oavsett lovsångerna.
Även nu när det i SE3 är runt 2,5kr på dagen och 1,5kr på natten får man lite Grid Reward.
Priset har hittils varit ganska exakt 99 öre.
Så 99 öre plus 76 (som snart blir 10? öre lägre) ger 1,76kr per kW.
Min lilla elbil drar allt mellan 1,5 och 1,9kW per mil nu när jag småskuttar runt på vintern med full värme osv.
Så drygt 3kr per mil.
7kr ger då mer än dubbla priset.
“framstår en liten ICE-bil som just nu mer attraktiv vintertid”
Tills du utsätts för vinterväglag.
Då är en elbil med allhjulsdrift magisk och betydligt säkrare med modern krocksäkerhet och förarstödssystem.
Du är medveten om att inte alla elbilar har fyrhjulsdrift? Och att krocksäkerheten gått framåt sedan Aygo introducerades 2006 eller så?
Typiskt elbilskramare att jämföra en Aygo med en Volvo EX90. Ok, lite överdrivet.
Sedan har min Aygo med friktionsdäck inga större problem att ta sig fram. Lösningen heter att lätta på gasen.
Tills du krockar med en tung bil som inte hade samma koll som du.
Jag gillar mindre bilar men det är bara inse att krocksäkerheten är väsentligt bättre i en mellanklassbil.
Små bilar ska hålla sig till stadstrafik för att skina och vara bäst.
Bra argument. Sammanfattningsvis:
-Man ska ha stor och tung bil, för den man krockar med kanske har det.
-Man ska ha elbil, för de har fyrhjulsdrift.
Ok, den rike köper sig rätten att krossa den svage i sin småbil med sitt ekonomiska våld. Trots att den svage hjälper miljön.
Och det finns även elektriska småbilar. Alla skall alltså köra omkring i elmonster runt tre ton så de kan krossa fotgängare och cyklister.
Lösningen heter att lagstifta att alla bilar skall ligga inom ett smalt viktspann.
Den här debatten hade vi redan på 90-talet när SUV-arna kom.
Ursäkta om jag är lite provokativ…
Kör i 30 km/h så klarar du också vinterväglag i en liten ICE-bil utan fyrhjulsdrift.
Sätt även på en röd triangel bak för att skoja till det lite.
“tillväxten i deras vinster”
Huh?
Är det någon som missförstått revenue/profit igen någonstans?
https://www.tradingkey.com/analysis/stocks/us-stocks/261490879-openai-revenue-advertisement-tradingkey
Vinsttillväxten hamnar hos Nvidia.
Grattis till Jensen som kan köpa ännu en skinnjacka av bättre kvalitet.
Solkraften producerar nu över 4000 W här.
Säljer 1500 W nu. Tyvärr är spabadet igång och kör sin värmecykel – olämpligt inte att stänga av när det är minusgrader ut, annars hade vi sålt närmare 4000 W.
https://bsky.app/profile/larswilderang.cornucopia.se/post/3mdfiw7kdf22j
Kör diskmaskinen också, men det är mest vattencirkulation och drar bara stötvis lite för att värma vattnet.
Sedan Aurora Line togs i bruk har den finska och baltiska elmarknaden en betydligt större påverkan på priset i SE1 än tidigare. Men då det tack vare det skett en prisutjämning över landet måste alltså alla i SE3 och SE4 vara nöjda!
För den som undrar så skyfflar alltså Aurora Line motsvarande omkring 20-25 Facebookserverhallars el över till Finland.
Det bästa med Aurora line var ju att media var och pratade med påverkade Norrbottningar i förhoppning om att de skulle klaga
Och blev ytterst besvikna när Norrbottningarna svarade “Vi behöver ju el så då kan man inte säga nej”
Skåne. Lär er.
Länk?
En villa här uppe jämfört med en likvärdig i SE3-4, dvs. en helt annan energiförbrukning på grund av ett helt annat klimat.
Fiskmåsar ska gödas som kompensation för de resurser de själva en gång hade.
“Andra” betalar för inkompetensen. Vi!
När elpriserna stiger och effekttarifferna implementeras. Hur står sig då de stora serverhallarna och deras ökade kostnader mot att etablera sig på annat håll? Eller är andra länders elpriser fortfarande högre så Sverige fortfarande är lönsamt vs omlokalisering?
Generellt är Sverige elpriser relativt låga så vi är fortfarande intressanta för den marknaden.
Idag är som sagt elpriserna relativt höga vilket inte är så konstigt en dag i januari.
Högst elpris intradag ser vi i Finland:
https://euenergy.live
Byter ämne. Trump höjer alltså tullarna på import från Sydkorea för att parlamentet inte vill godkänna avsiktsförklaringen (eller om det är ett tidigare handelsavtal där man skruvit lite på siffrorna). Han kidnappade Venezuelas president och låter nu kapa oljetankers som varit där och lastat (ja, jag vet somliga av dem tillhör skuggflottan så ingen skada skedd i det avseendet). Och nu hotar han att skicka flygvapnet på Kanada om de häver avtalet att köpa F-35. Inte för att han fattar det, men han talar hela tiden om hur USA har blivit lurade i årtionden av omvärlden, men nu när omvärlden inte längre vill rövkn… f’låt handla med USA så hotar han dem istället. Way to go Donald …
En annan fråga om amerikansk ekonomi. Förväntad tillväxt på 2,3 % för 2026. Är den bara AI-relaterad?
Jag utgår från att den tillväxten INTE är inflationsjusterad.
Så i realiteten +-0 tillväxt totalt, varav AI är starkt upp, och allt annat är ner.
Ja, det låter rimligt. Det är ju så oerhört svårt att få tillförlitliga siffror från USA nu.
US tillväxt 2026 är inklusive inflation.
Den drivs framförallt av AI där Nvidia är den stora vinnaren.
Jag förstår att många hoppas och tror att amerikanska bolag går dåligt under Trump men så är det inte.
Tittar vi på EPS (earnings per share) var 2025 starkt i S&P500 vilket gjorde att börsen gick starkt utifrån ett amerikanskt perspektiv.
Sägs inget annat är tillväxt alltid inflationsjusterad. Annars är det bara relevant kontra sparande och skulder.
Skicka in amerikanska flygvapnet i kanadensiskt luftrum, skulle det vara, som om inte exempelvis Gripen skulle kunna sköta uppgiften. Det vore en rätt grov kränkning med tanke på hur USA har betett sig det senaste året.
Läste en intressant artikel om att nästa finanskris kan triggas av klimatförändringarna:
“Klimatförändringarna kan bli nästa stora risk för det globala finanssystemet. Om försäkringsbolag lämnar riskområden och fastighetsvärden rasar hotas hela ekonomin.”
https://varldenom.com/sverige/gnistan-tand-till-nasta-finanskris/
Här dras det för stora växlar.
Försäkringsbolagen kommer inte att lämna riskområden. De matar helt enkelt in risken i sina modeller och justerar premierna, så som de alltid har gjort.
Om premien går upp drastiskt så kommer helt enkelt marknadsvärdet gå ner tills en ny status quo uppnåtts.
Precis. Det finns områden med stora risker redan. Hela bohuskusten med älvdalar har ju betydligt större rasrisk än landet som helhet.
Men inte väsentligt dyrare försäkringar.
Är det verkligen så enkelt som ni säger, Ano och Sebulon Starfighter? Kanske jag har missuppfattat nyheterna, men på vissa håll i orkanbältet i USA har försäkringsbolagen slutat erbjuda hemförsäkring helt enkelt därför att olyckan är framme alldeles för ofta. Rasrisken på Bohuskusten är hart när obefintlig i jämförelse.
@El_gato_debajo_a_mesa , ja det är så enkelt.
Du kommer alltid kunna hitta något försäkringsbolag (vi kan kalla det BlueStep eller Lendo) som är villiga att försäkra huset för låt säga en premie på 50% av marknadsvärdet per år.
Tycker man det är dyrt så skippar man försäkringen. Men då kanske man inte hittar bolån med lägre än 25% ränta, eftersom man inte har försäkring på huset.
Inget är svart och vitt. Allt är en gråskala.
Tillåt mig att fortsätta vara skeptisk, för det exempel du ger är i princip det samma som att inte erbjuda försäkring alls.
Som en liten jämförelse så ser man något liknande inom sjukförsäkringar: man blir helt enkelt inte erbjuden försäkring eller en försäkring som är mindre heltäckande om man har vissa sjukdomar. Det går säkert att hitta enstaka bolag som erbjuder till en enormt hög premie, men i praktiken har du inget val utan tvingas vara utan.
Ja. Men liknelsen vid sjukförsäkringen haltar lite eftersom kroppen inte har något marknadsvärde.
Simpelt förklarat, bygger du ett hus för 5 miljoner på ett ställe där det är troligt att totalförstöras var 10 år. Då är marknadsvärdet kanske 500 000.
Det var dumt av dig att bygga där helt enkelt.
De flesta sånna platser har nog hus som stått i 50+ år. Marknadspriset borde gå mot 0 hela tiden. Och ingen borde vilja reparera/underhålla dessa hus
Jag håller med om att inget är svartvitt, men just därför tycker jag inte att artikeln drar för stora växlar. Det du beskriver är hur risk teoretiskt hanteras i ett stabilt system: premier justeras, priser faller, en ny jämvikt uppstår. Problemet är vad som händer när många aktörer samtidigt gör samma justering och när riskerna inte längre är lokala utan korrelerade.
Parallellen till subprime-krisen är relevant här. Före 2008 fanns det alltid någon som var villig att låna ut, alltid någon som kunde prissätta risken “lite högre”. Problemet var inte att risk inte gick att prissätta, utan att den var systemiskt felprissatt och spridd genom hela finanssystemet via värdepapper, banker och fonder. När bostadspriserna började falla räckte det inte att säga “marknadsvärdet justeras”, för då påverkades säkerheter, kapitaltäckning, likviditet och till slut förtroendet i hela systemet.
Samma logik gäller försäkring och klimatrisk. Ja, ett enskilt hus kan alltid försäkras till rätt pris, på samma sätt som ett subprime-lån alltid kunde ges till rätt ränta. Men när premierna stiger kraftigt i hela regioner samtidigt händer något annat: fastigheter tappar värde brett, banker får sämre säkerheter, kreditvillkor skärps, kapital binds upp och risk sprids vidare till pensionsfonder och internationella investerare. Det är där den systemiska risken uppstår, inte i det enskilda försäkringsavtalet.
Att säga “då skippar man försäkringen” är också just en röd flagga ur systemperspektiv. Oförsäkrade tillgångar som ändå används som säkerhet eller bor i balansräkningar är exakt den typ av latent risk som finanskriser byggs av. Det var inte bristen på villiga långivare som knäckte subprime-systemet, utan att för många antog att marknaden alltid skulle hitta en ny status quo utan friktion.
Så ja, allt är en gråskala på individnivå. Men finanskriser uppstår nästan alltid när man underskattar vad som händer när hela skalan förskjuts samtidigt. Det är där artikeln träffar rätt enligt mig.
Alestig är det du?
Jag tror att man med fördel kan lyssna på Gates analys.
Klimatkrisen är ingen katastrof utan en konstant.
Det är lite som att koka en groda.
De som ska få det till “om du inte slutar dammsuga blir det en flyktingkatastrof med klimatflyktingar som gör att du får bo granne med ett flyktingläger!!!!” gör alla en otjänst.
Det finns återigen så många medier som lever på rädsla och särintressen.
Det bästa för klimatet är att investera i ny förnybar kraft (med vatten och kärnkraft som stöttepelare) och minska transporterna med fossilfordon.
Och sluta använda platssugrör.
plast
“i på Världen Om-redaktionen väljer ut artiklar och data från The Economist som vi översätter till svenska i magasinet Världen Om med hjälp av ett fantastiskt gäng översättare.”
Eller så läser man the economist direkt 😀 130 kr/månad just nu
*fantastiskt gäng AI