Riksrevisionen publicerade idag en skarp granskningsrapport mot skapandet av Polismyndigheten via sammanslagningen av de 21 länspolismyndigheterna 2015. Trots sedan dess dubblad budget personuppklaras färre brott och har ersatts med pinnjakt, samtidigt som den lokala kopplingen gått förlorad.

Färre brott har alltså uppklarats sedan reformen och Riksrevisionen sammanfattar:
“Den totala personuppklaringen har minskat sedan reformen och kostnaderna per anmält och personuppklarat brott har ökat markant sedan reformen. Inte heller den lokala nivån har stärkts i den utsträckning som det var meningen.”
Riksrevisorn säger:
“Polisens anslag har nästan fördubblats sedan 2015, och personalstyrkan är betydligt större. Rimligen skulle utredningsresultaten förbättras med fler anställda per brott, men utvecklingen har gått åt fel håll. Det var inte vad riksdagen förväntade sig.”
Myndigheten lyssnar inte på medarbetarna och verksamhetens behov och verksamheten har inte heller följts upp och justerats, utan det har varit kartan som gäller, inte verkligheten.
Kostnadsökningarna är inflationsjusterade, sk fasta priser:
“Sett till fasta priser har kostnaden per personuppklarat brott och lagföringsbeslut mer än dubblats, medan kostnaden per brottsanmälan har ökat med nästan 60 procent. I nominella värden har kostnaden per personuppklarat brott och per lagföringsbeslut i stället nästan tredubblats sedan 2009. Utgår man från bildandet av Polismyndigheten 2015 har kostnaderna i nominella värden fortfarande mer än dubblats per anmält och personuppklarat brott. I fasta priser, med 2009 som basår, har kostnaden per anmält brott ökat med knappt 53 procent, den per personuppklarat brott med knappt 72 procent och den per lagföringsbeslut med drygt 38 procent sedan reformen. Ökningarna har varit större efter 2015 än före.”
Antalet handlagda brott per anställd har minskat med 34% och personuppklarade brott med 42%. Personuppklarade brott är brott där polisen anser sig identifierat gärningspersonen, men det är inte samma sak som att det väcks åtal eller blir en fällande dom. Även brott där dom fallit har minskat med 28% per anställd.
Vad gäller den beryktade pinnjakten (“antalsmål”) så skriver Riksrevisionen:
“Personer som vi har intervjuat har uttryckt att omorganisationen befäste olika roller, och att man då inte kunde arbeta med annat än det som ingick i den rollen. Även interna krav på att nå vissa antalsmål skapade behov av att värna sina egna resurser.”
Det är oklart hur Riksrevisionen beräknat antalet brott. Tas man t ex med fem skjutvapen är det fem skjutvapenbrott för att snygga till uppklarningsstatistiken.
Situationen ska dock förbättrats senaste året, men sammantaget visar det hela att pengar inte är allt. Uppenbarligen har det funnits stora ledningsproblem inom Polismyndigheten, men det ser ju alltid bra ut att anslå mer medel så är man skyddad som politiker.
Alla problem kan inte lösas med att man slänger mer pengar på dem och förmodligen är det ingen skillnad mellan t ex regionernas hantering av sjukvården och Polismyndigheten, dvs man lyssnar inte på verksamhetens behov utan följer kartan och anställer lite fler kommunikatörer för att snacka bort det hela. Ingen skugga ska falla på utförarna i skyttegravarna, utan ansvaret ska utkrävas högre upp i organisationen.
26 kommentarer
Efter tio år utan att riskera att bli stoppad i någon trafikkontroll så har det iallafall vänt sista året.
När man själv i decennier identifierat platser där det begås grovvårdslöshet i trafiken varannangång man passerat så undrar man varför inte sådana fångstplatser är prioriterade av polisen. Kriminella har ju en tendens att inte sköta sig i trafiken.
Vem orkar ens anmäla längre, bara slöseri med pengar och min tid att anmäla.
Precis. Egendomsbrott och brott utan fängelse på straffskalan anmäls sällan om det inte är för få ut på försäkringen.
Man har när man anmäler idag tillochmed valet att man inte blir underrättad att utredningen läggs ner.
Så ofta läggs det alltså ner.
“Du och Vi vet att det här inget blir utan du gör det här bara för att försäkringsbolaget ska få sitt. Så låt oss spara porto och papper”
Svårt det där. Krav på siffermässiga resultat blir lätt pinnjakt.
Blev av med en katt för ett tag sedan vilken man kan anmäla online. Dock kunde man inte ange tillräckligt med information om känntecken då ytan att beskriva djuret var för liten. Undrar om det finns liknande begränsingar i andra system och processer dvs. att det är ett uttryck för allmänt märkliga systemstöd.
De kör väl också med TCS. (Eller kanske något serbiskt…)
Det hade någon som varit någorlunda nykter kunnat räkna ut. Eliasson var väl troligtvis inte det.
Det finns väl en viss risk att nuvarande försvarsatsning går i liknande spår. Stålarna regnar. Krigsförbanden framför allt! Eller var det administratörerna, handläggarna, HR och kommunikatörerna framför allt?
Nog för att det regnar in materiel i FM. Men nog fan kommer Leif Östling stå där om 10 år och fråga. Vad fan fick vi för pengarna. Egentligen..
Årets värnpliktskull har iaf ny utrustning över hela brädet.
Stora likheter med Trafikverket. Regeringen och dess utredare tror på att centralisera så att det blir enklare för departementen att styra.
Halleluja på det jobbar där så jag vet att det stämmer
Vilken regering var det egentligen som bestämde att Vägverket och Banverket skulle slås ihop? Där gjordes VÄLDIGT mycket skada, som aldrig riktigt har läkt.
Tja. Har man fått en poliskår som lägger tid på att anmäla folk som säger “tönt” “hobbit” och liknande så har man ett rätt omfattande ledningsproblem
Vi behöver fler Jale Poljarevius
Sen är jag enig med att man inte ska tåla hot eller att bli kallad hora eller dylikt. Men kom igen. Snöflinge much
Klarar man inte av att kallas “tönt” eller hobbit” skulle man inte stå ut många minuter ens på en it-avdelning.
Här får man nog hålla med, om man jobbar som ingripandepolis så, ehuru trist det kan tyckas vara, så får man nog vara beredd på att få ett tönt, hobbit eller till och med ett “jävla hora ska knulla din morsa” slängt sin väg.
Sannolikt är man ju mentalt förberedd på att någon eventuellt kan tänkas skjuta mot en, gissar jag i vart fall, så några ord borde inte vara hela världen…
Ska man nyansera detta så är det nog sällan en polis griper någon för att ha sagt “tönt” en gång.
Vad man gör är nog använder detta lagrum när det står en person och skriker en i ansiktet i 10 minuter under pågående insats. Då har man möjligheten att nypa personen för det hela. Det hade man inte tidigare.
En gummilag som kan användas för att ta personer som stör arbetet i förvar. Inte ens säkert att polisen väntar sig någon fällande dom för “tönt”, men när de t ex står och bevakar en demonstration eller brottsplats och någon står och skriker dem i ansiktet 50 cm bort så är det användbart. Betyder inte att de är kränkta, utan att de behöver kunna jobba.
Lite som när jag kickbannar eller blockar någon som stör. Inte för att jag är kränkt, utan för att det stör mitt arbete.
Kan leva med att bli kallad snöflinga (de blockar jag också), så länge jag får arbetsro och slipper störas av de som skränar.
Fun fact. På 6 år här ute på landet har jag inte sett polisen en enda gång.
Det mest flagranta var väl när en av bönderna blev av med utrustning för en miljon och polisen rakt ut sa till honom “det där hinner vi inte med, det får du ta med försäkringsbolaget”
Det här är alltså 30 minuter från hufvudstaden. Jag vill inte veta hur dåligt skydd det är i andra delar av landet.
För övrgt kan man i de områden brotten minskar fråga sig. Om man inte får ut något av att anmäla ett brott annat än att sitta i telefonkö. Slutar folk kanske helt enkelt att anmäla brotten?
En av styrkorna med “nolltolerans” i NY var faktiskt att folk började lita på att polisen fanns där för dem och utredde brott. Inte bara åkte runt inne i bilarna.
Ring in och säg att du sett jägare med en död varg så har du nationella insatsstyrkan där fortare än du hinner ta en kaffe…
Vi har iaf poliskontroller i byn av nykterhet, körkort och hastighet några gånger om året, särskilt runt skolstart (för att plocka epor som är lite liberala med hastighetsförmågan). Sedan utbildningskör polishögskolan på våra vägar, och så har vi några av polisens specialenheter som rör sig i området för att få saker att säga pang.
Lokalpoliser har vi väl inte haft på en generation? Polisen borde kommunaliseras. Jag och vi i vår kommuns andel av poliskåren som vi betalar skatt till borde räcka till 30-40 tjänster, dygnet runt bemanning med två patruller. Vi har 0 sedan åtminstone 15 år.
Jojo. Finns nu igen. Flera av kommunerna här ute i roslagen har lokalpoliser nu istället för poliskontor.
Man la ner polishuset med 40-50 poliser och nu har man en stackars tjej som ska “synas på byn”. Medans resterande poliser hänger inne i city och jagar de som har dubbdäck.
Problemet är bland polisen samma som landsting och andra offentliga verksamheter. Det är helt enkelt inte ofta som de skarpaste knivarna i lådan blir chefer och ledare. Och man premieras för att man håller käft med obekväma åsikter istället för att man driver förändring.
Så även om man kan sucka djupt åt polismyndigheterna och diverse snedrekryteringar i kåren. Så är många poliser väldigt bra.
På samma sätt som landsting kan vara djupa träsk av ineffektivitet och vanstyre och ändå så är läkare och sjuksköterskor mästare på rädda liv och vårda oss.
Så. Till det som jag hoppas alla förstår; Man kan kritisera även de man gillar.
Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.
För tjugo år sedan kunde ett vanligt enkelt ärende ta kanske åtta timmar att utreda. EXAKT samma ärende idag måste du lägga ca 12-15 timmar på för att åklagaren skall stämma till åtal. Detta för att rätten de facto höjt beviskraven. Det som räckte för att få någon fälld för tjugo år sedan räcker inte idag. Det krävs hängslen, livrem, tejpade byxor samt ett extra par byxor under för att få samma fällande dom.
Vidare har de grova brotten ökat ganska kraftigt. “Förr i tiden” så var många mord relativt enkla att utreda. Idag krävs helt andra åtgärder och det drar betydligt mer personal. Mordet på 12 åringen i Alby för ett antal år sedan drog nästan åtta arbetskrafter i runt tre år…
Ett vanligt misshandelsärende “förr i tiden” bestod av en anmälan, ett rättsintyg, några vittnesförhör samt lite PM. Idag kan du lugnt lägga till mobiltömningar, “utdrag” får sociala medier samt en massa annat. Allt för EXAKT samma brott. Återigen hängslen, livrem, tejp med mera.
Rättssäkerheten börjar bli nästan absurd. Även de mest fantastiska ursäkter kan idag fria en tilltalad. “Ställt bortom allt rimligt tvivel” är snarare “ställt bortom allt rimligt tvivel utan minsta tillstymmelse till tvivel”.
Sen är det inte automatiskt så att de chefer som syns eller hörs mest i tv och “kändissoffor” är de som får mest uträttat. Det finns ganska många trista grå personligheter som gör klart större skillnad än folk som bjäbbar i tv.
Sen har HR svällt något helt absurt. Saker som kunde lösas enkelt och praktiskt är plötsligt väldigt svåra och tidskrävande att genomföra nu. Det finns galet många småpåvar som högst svartsjukt vaktar sitt eget lilla kungarike och definitivt gör att suboptimerade lösningar trumfar bra lösningar.
Låt mig dra ett exempel, en polis behöver en grundutbildning i MP5. En lokal instruktör säger “det kan jag ordna denna vecka”. HR godkänner inte det utan utbildningen skall gå genom HR:s regi. Polismannen får vänta i sex månader på att en sådan utbildning anordnas… Även om den lokale instruktören skulle utbilda polismannen så är det HR som godkänner inläggande av behörigheten i systemen och de skulle inte godkänna det så polismannen kommer inte få behörighet förrän HR godkänt det. Så det blir inget…
Väldigt ineffektivt system, tyvärr.
Här har polisnärvaron blivit bättre, istället för 2,5 timmar bort ligger vi nu på max en timme ifall det inte sker två saker samtidigt.
Och därtill det viktiga, det lyser i fönstret på poliskontoret.
Polisen jagar helt enkelt fel sorts pinnar också: Om man får sin cykel stulen på Hornsgatan, kan identifiera tjuven tex med foto, ser att tjuven säljer cykeln på blocket, så borde detta vara en simpel sak att Kling och Klang åker ut och styr upp. Det är brottslighet i det lilla som påverkar oss medborgare negativt.
Brottslighet i det lilla som inte påverkar oss medborgare är att jaga dubbdäcksbilister på Hornsgatan. Men där jagas det pinnar.