Efter första kvällen i Tarifa satte vi kurs till Marocko och katternas stad, den blå staden Chefchauen, bara för att bli imponerade av gränsmarknadslandet Marockos väginfrastruktur, som alltså är bättre rankad än Sveriges och världens tredje största containerhamn. Ett land att hålla ögonen på för framtiden, förslagsvis via just gränsmarknadsfonder.

Marocko är väl utvecklat och fördelaktigt beläget på södra sidan om Gibraltar Sund, och drar därmed nytta av att stora delar av världshandeln passerar landet. Samtidigt är det ett säkert land och tillsammans med Namibia och Botswana de säkraste länderna i Afraika, och det på en nivå som klassas som Sverige, Polen, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien mfl enligt Saferture.

Förutom typisk tillväxtmarknadstillväxt av BNP på någonstans 4-5% om året och förväntat 4.8% i år, så har man även en av världens bästa infrastrukturer för vägar. Enligt IMF:s rapport Road Quality and Mean Speed Score 2022 är man #15 i världen med en snittfart på 95 km/h mellan sina större stöder. Sverige ligger som #19 på 94 km/h som jämförelse.

Och det märks. Hela vägen från Tanger till Chefchauen uppe i Marockos berg var det fyrfilig väg, på sträckor som skulle motsvara en gammal svensk riks- eller länsväg. Inget trefiligt här, utan fyra filer. Även fyra filer rakt genom byarna och småstäderna, om än med lägre fart. I själva verket var det fyrfiligt hela vägen från hamnen i Tanger, rätt genom staden och upphörde inte förrän vi kom in i Chefchauen efter två timmars resa. Sedan existerar inte heller vägkorsningar i Marocko. Man har från början byggt rondeller överallt. Tror knappt jag såg ett trafikljus. Det inkluderar alltså rondeller på de fyrfiliga vägarna.
Ett annat inslag som var tydligt är alla nya bensinmackar, vilket påminner om Tanzania – en annan gränsmarknad – där kineserna byggde bensinmackar överallt.

Sedan inser man lätt att vägar och trafik inte bara är körkort utan även kultur. När ett lands ekonomi växer 4-5% om året och bil går från något okänt till något som allt fler har råd med, så har man inget kulturarv att bygga på. Ni vet så där som dina föräldrar uppmanat till försiktighet i trafiken sedan du lärde dig prata.

Så i Marocko går folk rakt ut och korsar fyrfiliga vägar till fots mitt i full trafik. Lyckades inte fotografera detta, då jag aldrig hann få upp kameran. Och tresekundersregeln är det väl sådär med. Det var rätt skönt att överlåta bilkörningen till vår chaufför.
Å andra sidan stod det poliser i var och varannan rondell och jag tappade räkningen på bilister som blev konsekvensutsatta av rättsväsendet, så man jobbar på det.

I övrigt bygger Marocko till skillnad mot Sverige höghastighetsjärnvägar mellan sina stora städer och överallt ser man enorma vindkraftsparker vända mot Atlantkusten, likt i Spanien på en nivå som skulle spräckt blodkärl hos diverse vindkraftshatare. Allt annat lika betyder 4-5% årlig ekonomisk tillväxt 4-5% årlig ökad energikonsumtion, så nog behövs det byggas energiutvinning.

Marockos stora hamn Tanger Med är #3 av 400 mätta hamnar i världen i CPPI (Container Port Performance) och är enda hamnen i Afrika på top 100, där den andra är Port Said på #16 i världen. Enda containerhamnarna som är högre rankade är Yangshan i Kina och Salalah i Oman. Rotterdam i Nederländerna är som #16 den näst högst rankade europeiska efter Algeciras i Spanien vid Gibraltar och mitt emot Tanger Med.

I sammanhanget kan man konstatera att Göteborgs hamn ligger på #78 i världen som enda nordiska hamn på top 100, och #32 i Europa.

Som alla vet är infrastruktur en förutsättning för ekonomisk tillväxt, och här satsar alltså Marocko stenhårt.
Så kallade gränsmarknader (eng frontier markets) är min största fondinvestering tillsammans med demokratifonden Finserve Global Security Fund och gränsmarknader+demokrati+Asien står för ca 65% av mina fondinnehav, där det mesta övriga är Europa, Norden och Sverige, och kanske 10% är så kallade globalfonder (=70-80% USA mestadels techjättar).

Det är alltså mycket intressant att se dessa snabbväxande ekonomier i verkligheten och inte bara som fondtickers.
Coeli Frontier Markets har gått +73.38% på tre år enligt Avanza, medan Schroder ISF Frontier Markets har gått +57.78%, och är väl de två jag har på olika depåer, beroende på vad som erbjuds. Som referens har svenskindexfonden Avanza Zero gått +39.04%, Avanza Global +45.24%, demokratifonden Finserve Global Security +114.12% och Robur Access Asien +27.37%. Allt enligt Avanza, exakt avstämningsdag kan variera.
Likt populära svenska turistmålet Thailand är Marocco en konstitutionell monarki, och borde således vara ett acceptabelt turistland för svenskar.

Maten är ju också bättre än thai – inmundigade en helt sagolik kyckling arrabiata tagine i den blå staden Chefchauen, där vår guide bland gränder och katter rekommenderade restaurangen (säkert med lite kickback, med tanke på att han var high-five och bicepshandskakningar med alla i staden).

För övrigt var det mycket intressant att få höra guidens tolkningar och tillämpningar av islam, t ex hur han kan guida oss kristna under bönen, och ja han skakade hand med Lena. Alltid intressant att höra vad någon säger om sin religion på plats i sin hemstad.
Oavsett, guide rekommenderas i Chefchauen, och pga tidsbrist köpte vi hela paketet med bil och chaufför samt guidning i Chefchauen och återtåg till färjan i Tanger.

Finns massor med populära och fina destinationer i Marocko, men vi valde just Chefchauen pga tidsbristen. Ett alternativ hade varit storstadsturism i Tanger över dagen, då vi skulle vidare mot Jerez nästa dag, men Chefchauen (eller bara Chauen som guiden sade att lokalbefolkningen kallade staden) var turistvänligheten till trots väldigt genuint och intressant.

Lena har publicerat massor med fina bilder från Chefchauen på sin Instagram.

Marocko ligger där det ligger med fantastiska möjligheter till transporter och även via Atlanten förnyelsebar energi, samt närheten till den gamla världens trötta konsumtionsmarknader i EU och möjligheten till turism.
Man är också stora inom fordonsindustri och t ex producerar Renault och Dacia bilar där, liksom Peugeot med bilar som 208 etc. Det handlar om någonstans runt 600 000 bilar om året idag, och det ska byggas ut med planerad fördubbling. Kinesiska bolag bygger även batterifabriker för elbilsbatterier i landet i industrikluster som Tanger Tech City och Jorf Lasfar. Bilindustrin är Marockos största exportsektor och sysselsätter hundratusentals i landet – man är de facto en större biltillverkare än Sverige med redan idag ungefär dubbla produktionen mot Volvo Cars i Sverige. Vi ska inte tro att vi är så präktiga som vår självbild.
Det bar åter med färjan och sedan en sen kväll för middag i Tarifa innan det blev att sätta fart mot sherryns hemstad Jerez och den bästa vinprovning jag någonsin varit med om. Men det får bli en annan artikel.

21 kommentarer
Intressant, dock vet jag inte om jag blir så imponerad av fyr-filiga vägar genom byar. Känns som det är stora barriärer och ingrepp i människors vardag. Av vad du skriver så tolkar jag det som att det även kan kosta ett och annat människoliv alternativt kroppsskador.
Inte kollat statistiken, men jag skulle inte bli förvånad över om man har helt andra dödstal i trafiken än i Sverige. Kultur tar generationer att skapa, man bygger nu ut extremt fort och då släpar kulturen efter.
När jag var i Marocko för ett antal år sedan, passerade jag en hel del bilar med varierande säkerhetstänk ombord. Bland annat en flakbil med ca åtta pers stående på flaket, och det var inte direkt en 40-väg, även om det också hade varit livsfarligt. Detta var längre söderut i landet.
Infrastruktur är häftigt! Magkänslan säger mig att Kina är väldigt sugna på att investera och tillverka där. Marocko har säkert fina handelsavtal med EU och Afrikanska länder, perfekt för Kinas planering.
Nu föredrar jag 2+1 vägar i 90km/h bakom långtradarekipage, 60 km/h där det var 70-90 förut, guppiga landsvägar utan finansierat underhåll 2034+ och tågvagnar från 60-talet. Den billiga elen här uppe p g a för trånga ledningar söderut är inte bra heller så älven som rinner förbi huset ska vattenkraften bort ifrån. Perfekt för kommuninvånarna behöver ju inte vägarna på dammarna, utöver den lokalproducerad elen. Kraftbolaget vill i alla fall ge kommunen ansvararet, så generöst.
Mys. Blir lång väg att köra när de river dammarna antar jag?
Gjorde faktiskt en liknande resa när jag var yngre (…-Gibraltar-Tarifa-Tanger-… ) förklädd till surfer dude wannabe. På den tiden fortsatte de flesta dudesen direkt till Chefchauen kanske inte främst för den goda maten eller arkitekturen utan mer för de skickliga chefchauensiska bönderna och deras kif.
Trafiken vill jag minnas var redan då rätt osvensk. Det fanns visserligen övergångsställen över de flerfiliga vägarna men att någon otvingat skulle stanna för att släppa över någon – nej. Man fick antingen vänta på en lucka eller att det på något sätt uppstod en kritisk mängd människor som i en kollektiv rörelse gav sig ut i vägbanan. 🤔 Medinorna var ju för trånga för bilar men då regerade istället moppar och motorcyklar.
Inser att jag felaktigt outat mig som rökare. Bland mina olycksbröder på hostellen i slumkvarteren var det rätt suspekt med en icke-rökare. “Vad gör du här om du inte röker?”
Nå, våldsbrottsligheten är låg även i slumkvarteren men det är en ständig risk att råka ut för bluff och båg överallt där turister florerar. Det enda ord man behöver kunna på arabiska är LA! (NEJ!) Även användbart i kombinationer som LA LA LA! Tar mycket bättre än “Non, merci!” för att inte tala om engelska motsvarigheter för att neka erbjudanden om vägvisningar, guidningar eller erbjudanden om att köpa stinkande läder. Även haft nytta av det som vikarie i den lokala gymnasieskolan.
Kul att läsa dessa reseskildringar! Kan man drömma sig bort lite.
Vad i helvete. Ler bloggarjäveln på sista bilden? Avgå genast.
Jag tror faktiskt det, svårt för Lars att komma med någon undanflykt här, men har man det bra ska man le.
Nå Marocko, jag brukar undvika islamländer av olika skäl men allt är inte svart eller vitt. Senast jag var i Marocko var på 80-talet så jag antar att det kan se annorlunda ut idag. Maten ska vara fantastisk och det finns gott om platser att besöka för en historienörd som jag är. Kan bli ett återberbesök men jag avvaktar reportaget från Jerez som jag misstänker är mer intressant för min del.
Tack för reportagen! Mycket läsvärda,
Rest en hel del i Marocko och även övriga Afrika, Marocko är helt klart att föredra mot stora dela av Afrika. Framförallt är maten outstanding
Rest en hel del i Marocko och även övriga Afrika, Marocko är helt klart att föredra mot stora dela av Afrika. Framförallt är maten outstanding
Förvånad att bilindustrin var Marockos största export med tanke att de har världsmonopol på fosfat (för tillfället iallafall, Norge hittade ju stora fyndigheter för ett par år sedan). Tror säkert att solenergi fungerar bra på de breddgraderna, men med både det och vindkraft antar jag att de kör fossilt som balanskraft?
Marocko är väl kanske inte det vanligaste turistmålet heller så kanske lite ekonomiskt rimligare att semestra där. Men också hört det tidigare att de har väldigt bra mat.
Marocko har väl fattat att de inte ska vara en bananmonarki. Att exportera oförädlad råvara blir man inte rik på. Exportera högförädlade färdiga produkter som bilar däremot …
Marocko är mycket riktigt en monarki, men det är väl lite si och så med hur konstitutionell den är. Demokratiskt är dock inte Marocko.
Landet är dessutom imperialistiskt och ockuperar Västsahara sen mitten av 1970-talet, när den forna kolonialmakten Spanien lämnade området.
Tror det för mig och många beror det mindre på styrelseskicket men mer på landets relation till hemregionen.
Till exempel är ju både Vietnam och Kina diktarurer men jag hade hellre semestrat i Vietnam än Kina som jag uppfattar som långsiktigt fientlig. Samma anledning när folk klagar om till exempel USA och får reaktionen “varför klagar du inte om x afrikanskt land de är ju värre”. Jo för att USA har mycket mer med oss att göra än något random isolerat land ute i världen.
Folk i allmänhet var ju inte särskilt fientliga till Ryssland heller före krimhalvön trots att statsskicket var kasst sen åtminstone mitten av 00-talet.
Statsskicket i Marocko är mindre viktigt än att landet ockuperar Västsahara sen 1975.
Per år 2020 hade hela befolkningen tillgång till elektricitet. År 2016 uppskattades 68 % av energin komma från fossila bränslen, resterande andel fördelades lika mellan vattenkraft och andra förnybara energikällor./Wikipedia
Marocko har ett väldigt omfattande vätgasprogram. Med all förnybar el så kan det behövas något sätt att lagra överskottet. Det kan även bli en exportprodukt. En potentiell oljeersättare för länderna i sol- och vindbältena.
Klart som fan att det går bra att bygga infrastruktur med “slavlöner” och där ingen kan klaga utan de gör som de vill och kör över folk. Sen är det såklart inte så svårt att tex hålla högre hastigheter om det där med människoliv inte är så viktigt. Nästan nio gånger fler (per capita) dör i trafiken i Marocko jämfört med Sverige. Alltså 900% fler… Galet!
Tyvärr ockuperar Marocko sedan 70-talet västsahara som de stulit mycket av resurserna ifrån och påminner på många sätt om Rysk kolonialism.
Jag har aldrig förstått varför vi i väst hamnat på samma sida som Marocko och Mauretanien dvs. fel sida av historian som styckade upp västsahara.