Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna går positivt under torsdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna. I USA noterades nya börsrekord igen. Teslas bilförsäljning föll 16% under andra kvartalet och bolagets VD fascisten Elon Musk varnade för dåliga kvartal framåt efter att det statliga stödet dras in i USA. Elpriserna blir skyhöga i södra Sverige idag.

Stockholmsbörsen rusade igår med +2.18% för OMXS30 och +1.85% för OMXSPI. En ponduspostulering är att det har något med fordonsbolagen att göra och det faktum att Trumpregimen vek sig gällande tullar mot japanska bilar. Volvo Cars rusade iaf +12.98% igår och lastbilstillverkaren Volvo +6.82%.
Den svenska kronan var stabil och USD kostar 9:51 SEK medan euron hittas på 11:19 SEK. Guldpriset backar till 1 033:- SEK per gram.
I USA steg S&P-500 med +0.78% och Nasdaq 100 med +0.43%, och S&P-500 visade upp nytt börsrekord till skillnad mot techbolagens Nasdaq. Bäst inom FANANGST gick Nvidia med +2.25% och sämst gick Netflix med -1.12%.
Borta i de asiatiska tidszonerna överväger det positiva. Australien går mot strömmen emd -0.31% för ASX 200, men Hasng Seng är i skrivande stund +0.35%, KOSPI +0.17%, Nikkei 225 +1.81% och Straits Times +0.77%.

Teslas försäljning av elbilar backade 16% under första kvartalet intäktsmässigt och energilagring backade 7%. Totalt minskade bolagets intäkter med 12% och bruttovinsten med 15%. Rapporten släpptes efter börsens stängning så det är inte så mycket att säga om faktisk börskurs även om det finns så kallad efterhandel.
Rövhatten och fascisten man har som VD, Elon Musk, varnade för att det blir tuffa kvartal för bolaget framöver men fantiserade ihop att man ska leverera en miljon robotar om fem år vilket dels är sk Elon Time (dvs kommer inte inträffa om man inte definierar fem år som exempelvis 20 år.
Det amerikanska statliga stödet till bolaget, inklusive att andra biltillverkare måste betala för elbilskrediter, dras in och det kommer innebära ännu sämre resultat och intäkter för bolaget framöver.
Bolagets lager av osålda bilar fortsätter växa då man bibehåll sin totala produktion,m en minskade leveranserna med 13%. Osålda bilar ökade således med ungefär 26 000 fordon under kvartalet, samtidigt som man börjat se facistversionerna av Model Y dyka upp på svenska gator, dvs med den nya fula släta bakluckan. Dessa bilar har köpts efter att Musk gick ut och stödde tyska högerextrema AfD helt publikt.
Tesla är dock en indexaktie och sk memestock, så aktie kan naturligtvis stiga när handeln officiellt öppnar i eftermiddag. Bolagets värdering hade redan innan exakt noll med verkligheten att göra och så kommer det förmodligen fortsätta.

Elpriserna blir skyhöga i södra Sverige idag, dvs över en krona per kWh som högst, oräknat nät, energiskatt och moms. I SE3 toppar elpriserna på 117 öre per kWh i kväll och för SE4 i södraste Sverige 168 öre per kWh. Snittpris blir 64 respektive 86 öre per kWh och priset går inte under 32 öre i SE3 och under 46 öre i SE4, vilket skedde i natt.
Utmärkt läge för solkraft eller batterier som förskjuter inköpen till lågpris.
Juli har varit en utmärkt månad för vår solkraft så här långt med en produktion på ca 1 720 kWh, varav ca 1 200 kWh sålts enligt Home Assistant. 898 kWh har köpts in. Totalt sett är det framräknat en elkostnad på -148:- SEK, dvs att vi får netto betalt, oräknat skatter, elnät, moms men också oräknat de 60 öre i stöd per såld kWh man fortfarande får i stöd i form av en skattesänkning.
Vill du ta in upp till fyra olika offerter på solkraft och/eller hembatterier kontakta Hemsol (annonslänk), som ska kunna ge offerter till villan, lantbruket, företaget eller om styrelsen beslutat om det till bostadsrättsföreningen.
83 kommentarer
Råkade peka ut en dylik tesla 3 för min bättre hälft med anmärkningen : ” kolla en hitlerbil”. Upptäckte en sur ägare bakom mig.
🤣
Fast 3 faceliften ligger ett år tidigare. Där kan en del ignoranta nog varit ovetande fortfarande.
Det är ju fortfarande en Hitlerbil.
Även om den blev ännu mer Hitler när hans synpunkter blev mer publika
Men ska vi vara ärliga har nog de som valt att se på Tesla med andra glasögon än de rosa sett det här komma för flera år sen.
Absolut.
Och den riktiga Hitlerbilen VW då? Som medvetet skadar och dödar människor genom utsläppsfusk? Vad kallar du den?
Whataboutism.
“Jag är nasse. Men klaga inte på mig., Det finns andra nassar med!!!!”
😅😅😅
Det är ändå något positivt att det nu också finns en bil för de som identifierar sig som fascist! Nu kan nästan alla hitta ett bilmärke som passar deras identitet 😀
Gammelkommunister har dock problem när varken Lada eller Wartburg längre finns att köpa. Jag tror inte de nöjer sig med kinesiskt.
Köp in massa masonite och börja tillverka Trabant igen, det låter ju som en “bra” affärsidé!
Masonite AB har gått i konkurs, utkonkurerade av träfiberplattor från Kina.
Trabant var för övrigt byggda i bomullsarmerad plast. Samma teknik som plastbåtar byggs i, men med grovt bomullstyg som armering istället för glasfiber.
Idag finns det dock modernare armeringsmaterial. Största problemet torde dock vara att metoden kräver mycket handarbete och går långsammare än att pressa karossdelar av mjukt stål. Megacasting är annars det nya hypen inom bilindustrin.
Lada finns eller fanns i alla fall i klart körbar skick i Ukraina för den som så önskade…bra priser också. Driftsäkerhet är ju dock en annan fråga
Alla bilar går sönder på ukrainska vägar så en lättmekad Fiat-kopia med billiga däck är inte någon dum ide när du lämnar huvudvägarna till och från Kyiv. Det konstiga är att de kan köras nästan hur fort som helst oavsett underlag (har dock aldrig suttit i under sådana förhållanden).
Alltså vänstern kan ju alltid få sitt lystmäte tillgodosett.
De köper ju bara den mest opålitliga bilen på marknaden som har mest fel.
“Mmm. Vi lajvar socialistisk kvalitetskontroll, MMMMHMMMM. Kolla på alla andra som kör förbi på vägen när vi står här och väntar på Bärgarn. Så romantiskt och så FINA vi är som stöttar STACKARS ARBETARE som gör sitt BÄSTA”
Tesla är det enda bilmärke där så många tycker illa om det. En bedrift i sig men döden för andrahandsvärdet.
Ok. Vinfast (Vietnams bilbolag) har netto negativt med. Men det är knappt nån utom bilnördarna som vet vad det är.
https://arstechnica.com/cars/2025/07/tesla-is-the-least-trusted-car-brand-in-america-survey-finds/
Henry Ford var en fullblodsrassist med publikationer och allt (stor antisemitsisk hjälte för Adolf H).
På 20-talet var det t.om organiserad bojkott av Fords bilar (när farsan var i USA på 50-talet så undvek de flesta svarta fortfarande bilmärket om de kunde).
Så allt kommer tillbaks var 100:de år eller så.
2120 kommer folk undvika någon tokig flygbilstillverkare.
80000 osålda Kinesiska elbilar i EUs hamnar:
https://www.svd.se/a/EyVovA/har-fastnar-kinesiska-elbilar-har-inga-kopare
Kina har väl problem med för många märken. De behöver ett par, tre välkända märken som klarar att sköta eftermarknaden väl och bygga upp märkesidentiteten.
BYD nya fabrik är större än San Francisco
https://m.economictimes.com/news/international/us/chinese-ev-giant-byds-gigantic-megafactory-bigger-than-a-city-churns-out-1-million-cars-a-year-with-its-own-stadium-and-infrastructure-heres-all-about-it-and-why-elon-musk-may-be-worried/articleshow/119271290.cms
Planerar för en tredje i Europa
https://www.electrive.com/2025/03/03/byd-considers-third-european-plant-and-battery-factory/
Snart bara kinesiska elbilsföretag
https://restofworld.org/2025/chinese-ev-global-expansion-byd/
Man ser på den svenska statistiken att de bästsäljande märkena som BYD, MG och ORA sålde väldigt bra fram till 2024 men därefter har de rasat i försäljning.
Min spontana gissning är att de byggde sin försäljning på låga leasingkostnader men när de stigit i takt med räntorna så är de inte längre lika attraktiva.
Det beror på att EU införde en 28 % strafftull på BYD. Företaget rundar det genom att montera bilarna i Ungern och Turkiet och rampar upp den produktionen.
Nyfiken på hur många osålda EX90 som finns.
Sveriges “The Homer”
IYKYK
Stop, stop, he’s already dead!
🤣
Det intressanta med gårdagens rapport var ju att vissa “journalister” (hej expressen et al) fick det till att “raset planar ut”.
Men en nedgång med 16% i intänkter och 13% i försäljning hade för alla andra bolag sett som början på slutet.
Vad har ens Tesla i pipen som är en riktig bil. Risken är ju större att det kommer en bil “Narco Baron 2000” än en bil för massmarknaden.
Nog får man se Tesla lite som en One-Trick pony. Ja man lyckades få till elbilens “model T”. Men annars har man varit en nischtillverkare.
Model 3 räknas inte då den främst verkar köpts av andra anledningar än tekniken i sig 😉
För övrigt så finns det andra bilar man kan håna med. Såg en Camaro när jag var och åt lunch med en vän.
Brännbilen stod och mullrade och luktade illa bland allt folk
Varvid min hjärna högt säger det den tänker på:
“Äh, han är vit och har tappat håret. Låt honom hållas. Det är snart slut.” 🫢
Är det ens nån annan än “male pale and stale” som bryr sig om brännbilar längre. Annat än att de är utdöende dinosaurier som bara inte förstått det än? 😁
Du har nog missat Power Big Meet och dess utveckling.
Har hört om amerikaner som besökt det.
De skulle nog kalla de som hänger där för “trumpväljare”
Och är alltid lika roade av att vi har folk som är mer rednecks än vad rednecks i USA är 😀
(Och om Power bug meet är ditt motargument mot att de som är male pale and stale köper brännbilar så….. Har du nog skjutit dig i foten. Puss)
Lite trist inställning du verkar ha till människor med intresse för riktiga bilar.
Misstänker att många av besökarna och utställarna är de människorna som står och svetsar kaminer till Ukraina på kvällar och helger.
🤣
Bryr mig om brännbilar, ska byta till el. Vit och gammal men en väldigt rolig kommentar. Tack för allt du skriver i alla ämnen sebulon.
Faktum är ju att jag själv har funderat på köpa en liten sommarbrännbil.
Men har elbil.
Är ju fullständigt självmedveten som “male pale and stale” själv. Därför jag kan reta “min” grupp 😅
Och tack själv!
Som vit medelålders man gillar jag självklar en bil med en riktigt motor, hellre europeisk än från USA eller Asien.
Som fortskaffningsmedel vill jag dock ha något modernt som alltid fungerar och inte behöver startas om lika ofta som en dator med Windows XP.
“Brännbilar” det var nytt. Tja, det är bara att försöka acceptera att majoriteten av befolkningen som behöver bil inte har råd att betala för en ny elbil (eller nya bilar generellt). Sedan undrar jag ju var jag skulle kunna ladda en eventuell elbil som boende mitt i stan, där det redan är en utmaning att hitta en vanlig parkeringsplats. Brännbilar är överlägsna på alla plan – än så länge.
Det är meningslöst för mig att bry mig om vad andra tycker om vilka bilar man “ska” ha. I familjen har vi en gammal brännbil och en el(hybrid). Det passar oss bra. Vad som passar andra spelar självklart ingen roll för oss.
PS. Jag tror att bloggaren har en brännbil och en elbil, vilket bör göra att alla hans läsare kan känna sig nöjda.
DS.
Japp, en elbil för långresor och en brännbil för korta, i princip bara hemma i byn.
Rätt ska vara rätt om siffrorna:
“Sales fell by 12% to $22.4bn – the biggest drop in at least a decade – deliveries plunged 14%. Profit shrank 16% to $1.1bn.”
Narco Baron? Ha, INGET slår fortfarande The Duke, A #1 bil i ”Flykten från New York”. Lincoln Continental Mk V, kom tillbaka, allt är förlåtet!
Hahahaha. Var tvungen leta upp ett klipp på det. The memories 😀
Kan någon förklara för mig varför det är börsrekord i USA när Trump inför/hotar införa höga tullar mm med risk för inflation och antidemokratisk utveckling i USA?
Pojken som ropade varg-syndromet.
Killgissar och tror att det är tech-aktier som stiger och de är inte lika beroende av tullar.
Börsen har slutat bry sig, för Strunt ändrar sig ändå igen inom några dagar.
Appropå elpriserna…
Det skulle vara intressant om någon kunde redovisa de fall där “marknadisering” av statens ansvar för exvis energiförsörjning, utbildningsväsende, publika transporter, sjukvård, mm. resulterat i förbättringar. Jag kan ha fel men
om man läser i nyhetsmedia att i princip allt ovan mer eller mindre befinner sig i kaos eller nästintill är det inte utan att
i alla fall jag vågar påstå att hela idén är åt h-e.
Så länge inte själva tillgången till exvis en stabil och säker energiproduktion värderas som ett nationellt säkerhetsintresse där kostnaden skall likställas med en hem eller olycksfallsförsäkring lär knappast några nya kraftverk uppföras.
Tyskland anses av många ha den bäst fungerande sjukvården i världen. Deras väntetider är så korta att de inte ens för statistik över sånt. Tysklands sjukvård är så gott aom helt privat.
Japan anses av många ha den bäst fungerande järnvägen i världen. Japans järnvägar äe helt privata, inklusive spåren.
Danmark anses av många (inte av mig dock) ha världens bästa energisystem med fallande inslag av fossil energi och ökande inslag av förnybart. Danmark är väl mer eller mindre en kopia av Sverige när det kommer till hur elproduktion och hur elsystemet är organiserat med privata och offentliga aktörer.
Utbildning är desto svårare, åtminstone på grundskolenivå. Men av världens topprankade universitet så är många av dem privata.
Summa sunnarum: Det verkar inte vara ägandeformen eller marknadiseringen som gjort att det blivit kaos i Sverige. Det handlar nog snarare om bristande kravställning, bristande kontroll, och bristande konsekvenser för dåliga aktörer.
Även motexempel är lätta att finna där vi ser hur offentligt ägande och drift inte direkt är någon höjdare. Jag tänker inte smutskasta en massa länder dock så jag nöjer mig med ett exempel: Kinas energisektor domineras av statliga aktörer. Den släpper ut 50 gånger mer koldioxid per producerad kilowattimme än Sveriges.
Eh, det var inte ett motexempel. Det var ytterligare ett exempel på att saker inte per automatik blir bättre bara för att det sköts av det offentliga.
Ett motexempel vore snarare det amerikanska sjukvårdssystemet som visserligen håller hög kvalitet, men är förbaskat dyrt och förbaskat otillgängligt för många.
Amerikansk sjukvård är väl en av de mest regulerade sektorerna i hela världen, skulle inte använda det som exempel på en fri marknad.
Sjukvården är hårt reglerad i alla västländer. Reglering och marknadsekonomi är inte varandras motsatser.
Sen ska man ha i bakhuvudet att det är snart val och det gäller att förstärka budskapet att allt är uselt och jättedåligt i Sverige så det ligger i bakhuvudet att allt är regeringens fel. Sociala medier förstärker också filterbubblorna genom att man kan rikta kampanjer mot olika grupper. Man behöver inte ens klicka på en post för att den ska triggas, det räcker med att man stannar upp lite och läser en rubrik. Nu sköts det lite diskretare via mediabyråer och finansiering via dotterbolag för att slippa bli associerade med trollfabriker.
En annan sak som förstärker känslan av kaos är Internet. Om en rälsbuss fick problem mellan Arvidsjaur och Vilhelmina på 70-talet så var det ingen annan än passagerarna som visste om det. I dag basuneras både små och stora problem ut på Internet direkt vilket får en att tro att allt är mycket sämre nu.
Exakt.
Det förstärker helt klart.
Tror det var Bard som nämnde det vid något tillfälle att om Hitler haft internet och pumpat ut alla döda civila och barn så hade han vunnit kriget.
Att hela Sverige då fyllts av demostrationer till stöd lik så många gånger de gjort de senaste åren.
Nåt i den stilen, jag lyssnade inte jättenoga.
Den som äger narrativet på nätet vinner kort och gott.
Det är en intressant fråga.
Jag är generellt emot statligt ägande utan det ska vara marknaden som styr.
Då tjänar ägarna bara pengar när de levererar det som någon faktiskt vill köpa.
Det finns dock ett antal områden där den modellen haltar. Energiområdet är ett av dem.
Folk vill ha det billigaste elpriset, thats it.
Att kvalitén och tillgängligheten alltid är 100% är inget man är villig att betala för, utan något man ser som en självklarhet.
Det blir lite som att köpa en Yugo och förvänta sig en Rolls Royce.
Till skillnad från en hemförsäkring där man kan läsa i tidningen om det öde som drabbat någon som valt att inte betala för en sådan så kan man, än så länge, inte läsa om någon som blivit utan el en vecka på vintern för att de valt ett grönt avtal med endast sol och vindel.
Med detta sagt så skulle man kunna tro att svaret på problemet är statligt ägande.
Riktigt så enkelt är det ju tyvärr inte heller eftersom staten inte innehar kompetensen att bygga och förvalta systemet.
Det har man visat prov på.
Vad ska då ske?
Jag jobbar till viss del inom den ofantliga verksamheten och där händer liknande i mindre skala på nästan veckobasis.
Det finns aldrig några pengar att bygga något stabilt, man hankar sig fram genom att polera bajskorvar.
Sen rasar korthuset och vips så är en reporter där och det finns omedelbart en aldrig sinande källa av pengar att kasta på problemet.
Det ska bara lösas och det ska vara klart innan trefikat.
Min teori är således att detta kommer fortsätta på inslagna vägen tills det går åt skogen och under förutsättning att man inte lyckas lägga locket på lika hårt som i Spanien(Kreml måste vara avis) så kommer det bli fart på byggandet och då av gaskraftverk.
Regeringsskiftet nästa år kommer förmodligen snabba på resan mot stålbadet men det ser jag i detta fallet bara som positivt.
Ju förr skiten träffar fläkten ju snabbare kommer man börja med en långsiktig lösning.
Just nu har du förresten ett ypperligt exempel på att det inte per automatik blir bättre när det offentliga tar tillbaka verksamhet från det privata till det offentliga: Flera kommuner i Region Stockholm, bl.a. Täby, Sigtuna, Södermalm, Upplands Väsby, och Sollentuna har inte EN ENDA ambulans i beredskap till följd av det socialdemokratiska styret “återtog kontrollen” genom att sluta anlita privata utförare.
Bättre för vem? Regionerna bryr ju sig bara om pengar och döda patienter är billiga patienter, så en ambulans i Stockholm är ju en förbättring för regionen.
Sant, men en död patient kan ju bli en nettoförlust i form av minskade skatteintäkter, så vården kanske borde prioritera patienter efter taxerad inkomst i stället för vårdbehov. (obs, sarkasm)
Vad Darzyl avsåg med “bättre” får hen svara på själv. För egen del anser jag att svensk sjukvård generellt håller toppklass när man väl nått stadiet att man faktiskt får behandling, och att det största problemet är tillgängligheten. Färre ambulanser är alltså en solklar försämring i mina ögon.
Socialism i sitt esse.
“Så länge vi får förbjuda det privata kan vi ta att några dör”
I detta fall var det ett klassiskt idioti där man tyckte att “man ska hålla avtal”. Vilket ledde till att man erbjöd 40.000 i lön. När folk hade haft 45.000 hos gamla arbetsgivaren.
Konstigt nog så ville de anställda inte få sämre villkor och sämre lön så man valde att gå till andra jobb än till S/VPK/MP/Runkarnas landstinget
Ser framför mig hur S folket skriker på kansliet “MEN DET ÄR JU ETT KALL OCH EN FÖRMÅN ATT FÅ JOBBA OFFENTLIGT!!!!! VA ONDA DE ÄR!!!”
För övrigt är väl det där med “regioner” istället för landsting ett enda stort alibi för politikerna att få slösa pengar på annat än vård. Och lite “nu ska vi tvätta våra dåliga rykten”
Som när Fortum blev E-off.
Kul att jag inte ensam om att tänka “fascistversion” när jag ser den nya Tesla Y.
Ser den ofta svart och bakifrån ger den darth-vader-hjälm-vibbar…
(…nej, leasingen av min icke-fascist-version av Tesla Y hat ännu inte gått ut, i den mån man kan hävda att den är “icke-fascist” 😕)
En av ekonomikanalerna jag ser på gick igenom en nyhet från förra veckan att Trump kan ha funnit ett svepskäl att sparka Powell med. FED håller tydligen på och renoverar för 25miljarder och tydligen var en del av det på “lyx” som han tidigare sagt till kongressen inte skulle vara del av budgeten.
Lyxkonsumtion för statligt (nåja) anställda åsido påpekar han också att även om Trump får sparka honom och får dit en nickedocka så blir det nog inte bättre för honom. När FED sänkte senast förra året från 5.3% till 4.3 så ökade det 30årig bond yield för dollarn från 4% till 5%, så genom att sänka utlåningsräntan ökade de marknadsräntan på dollarn.
Det ser väldigt troligt ut för vidare devalveringar i USA genom stimulanser och ju mer de gör det desto mer avkastning kommer utlånarna vilja ha för att investera i dollar. Så vad Trump gör nu kan mycket troligt bara leda till att statsskulden blir dyrare när lånen löper ut.
Haha, intressant det där med Elon-tid. Har sammanställt lite nedan appropå det.
– Musk sa: Teslas bilar blir helt självkörande 2018
– Blev istället: År 2025 kräver systemet fortfarande en förare
– Musk sa: En Tesla kör från LA till New York utan att någon rör ratten i slutet av 2017
– Blev istället: Den resan har ju inte skett än
– Musk sa: Teslas självkörning är klar 2020
– Blev istället: Ett betasystem rullades ut först 2022, och är fooooortfarande inte självständigt
– Musk sa: 1 miljon robotaxis på vägarna 2020
– Blev istället: Det blev väl 0, först 2025 testas ett fåtal robotaxis i Austin
– Musk sa: Cybercab utan ratt eller pedaler kommer 2026
– Blev istället: En modell har visats upp, men produktion eller lansering har inte inletts alls
– Musk sa: SpaceX skickar obemannad raket till Mars 2018
– Blev istället: Starship har fortfarande inte lämnat jordens omloppsbana
– Musk sa: Människor landar på Mars 2024
– Blev istället: Nya uppskattningar pekar mot 2028–2030, om ens då
– Musk sa: AI blir smartare än människor 2025
– Blev istället: Vi har kraftfulla språkmodeller men ingen generell intelligens
– Musk sa: Optimus-robotar arbetar i Teslas fabriker i tusental år 2025
– Blev istället: Några få prototyper visas upp – full drift väntas tidigast 2026
– Musk sa: Massproduktion av humanoida robotar 2029
– Blev istället: Inga konkreta tecken
– Musk sa: Teslaägda bilar kan gå med i robotaxi-nätverk 2026
– Blev istället: Endast intern testning i liten skala
Börshandel är automatiserade där börsrobotar tar in en stor mängd data och bland annat använder språkmodeller för att klassificera om en nyhet är positiv eller negativ i det som sägs. Det vet Elon,Trump mfl så det gäller bara att få ut pressreleaser och köra pump n dump.
While sales of its best-selling Model Y and Model 3 fell 12% compared to a year ago, sales of its more expensive models, including the Cybertruck, plunged 52%.
Källa: CNN
Han sa väl något om Mars också för några år sedan.
Till din fina sammanställning kan följande läggas:
Elon Musk with a straight face: Tesla Robotaxi will cover half of US population by end of the year
https://electrek.co/2025/07/23/elon-musk-with-straight-face-tesla-robotaxi-will-cover-half-us-population-end-year/
Vi får väl se…
De amerikanska billtillverkarna är helt vansinniga på Donald J. Strunt. Nu sänktes importtullen från 25 till 15 % för de japanska fordonen, men redan 25 % för färdiga bilar var ju avsevärt lägre än alla de kumulativa tullar som som de amerikanska tillverkarna har påtvingats. Det är inte bara på stål och aluminium och andra råvaror, utan också massor av delkomponenter från Kanada och Mexiko, varav många går fram och tillbaka över gränsen upprepade gånger.
Sunt förnuft och ekonomisk teori har inte direkt präglat Trumps tullar.
Men kul för japanerna att de nu har en fördel gentemot amerikanska biltillverkare. Heja Japan!
Ett väldans tjat om det där med höga elpriser. Snitt för det senaste halvåret för mig är 60 öre/kwh + mvs och avgifter. Inflationsjusterat är det inte speciellt mycket mer än vad elen kostade under de tio åren före kriget, i praktiken ca 1400 kr mer per år.
Varmvatten och bil på natten, ca 14 000 kwh total förbrukning.
Var det strax över 80 öre per kwh som ny kärnkraft skall garanteras att få?
Fö en intressant diskussion om hur mycket vindkraft som det går att ha utan att fixa med primärt elnät och sekundärt energilagring.
Och förstås solkraft som är en riktig marodör eftersom motsvarande reservkraft behöver byggas. Normalt så blåser det nästan alltid i något av våra fyra vindområden, men om lampan på himlen är släckt så blir det ingen solkraft.
Vi får hoppas att miljömupparna ger upp idiotin att elda biogas i bilar för biogas i kombikraftverk är något som verkligen behövs under mörka vintrar och i synnerhet när ett stabilt vinterhögtryck parkerar över Norden.
Att skaffa fordon och infra för att elda biogas i fordon från och med den dag för ungefär tio år sedan då det stod klart att eldriven fordonspark är framtiden, är så skamligt huvudlöst. Notan får förstås skattebetalarna stå för.
Biogas i bilar var en lösning för 90-talet. Idag har den prisats ut från marknaden. Men kommer inte billiga elbilar blir den verkliga lösningen att arbetarklassen får avstå bil. Parkering i större städer kraschar ändå kalkylen. Detta har varit välkänt länge men det är inget man vinner val på.
Biogas, kvävgas och etanol är goda exempel på när politiker tar beslut efter poverpointpresentationer och
“Jag mötte en kille i lokala fotbollsklubben, Hasse, Han pratade sig så varm om sån där gasgrejs. Det låter nått som vi borde satsa en miljard på. Då kommer han tycka att jag är supertrevlig och ge mig fina biljetter till sportbollen framöver”
Felet med biogasen var att den inte byggdes ut mycket mer och mycket tidigare. Den hade funkat utmärkt som reaktion på 1970 talets oljekris. Även nu 2025 byggs biogasproduktionen ut rejält men nu är det industrier som är huvudkund.
Om jag inte helt missminner mig så investerades det i fordonsgas så sent som för 6-8 år sedan. Men som tur är verkar detta vara över nu.
Detta ständiga tjat om billiga elbilar. Vad är billigt? Oavsett inte att köpa en helt ny bil. Tre år gammal, gången några tusen mil, el eller bränn, spelar inte så stor roll = betydligt billigare än ny. Ny bil köper man för att man vill ha och kan betala, eller för att man kör mycket.
Går utmärkt att köpa en elbil som gått 20 000 mil om man vill ha en billig elbil. (Batteriet är ok, vad än kvällstidningspöblen säger.)
Mina 39 paneler har genererat 1809 kWh hittills i år, varav sålt (överskottsproduktion) 1600 kWh.
Ligger dock på – jämfört med bloggaren – höga 4435 kWh inköpt. Årstakt c:a 8800 kWh. Villa 153 m2, vattenburen värme med elpanna och värmepump. En person (och tre katter).
Får negativa fakturor från min elhandelsleverantör så här års, men näträkningen kommer ju alltid ändå.
2021 hade jag en förbrukning på 20 000 kWh. Våren 2022 gick den gamla pannan sönder, så en ny införskaffades, plus att jag satsade på en rätt biffig värmepump. 2022 gick årsförbrukningen ner till drygt 15 000 kWh.
I mars 2023 skaffade jag solpaneler, och det året sjönk förbrukningen till c:a 8 800 kWh, och på den nivån ligger jag nu.
“Mina 39 paneler har genererat 1809 kWh hittills i år, varav sålt (överskottsproduktion) 1600 kWh.”
Jag menar förstås den här månaden. Inköpt denna månad: 110 kWh hittills.
https://www.dn.se/direkt/2025-07-24/tesla-aktien-fortsatter-falla/
Raset verkar fortsätta borta på Wall Street. Ner 8% just nu.
(Nej, jag följer inte börsen därstädes, så detta kanske är gamla nyheter, och om man ser det sen 2010, då “de flesta” köpte in sig, så ligger man såklart ändå på plus.)
Det är alltså efter dryga 20 minuter…
Hehe, ARK Invest förväntar sig att Teslas aktie ska stå i 2600 $ om fyra år. En nätt liten uppgång på 700 %. Och det är Teslas icke fungerande Robotaxi som behöver en människa i passagerarsätet som ska stå för uppgången.
Lite väl mycket kokain när de gjorde sin analys?
https://www.ark-invest.com/articles/valuation-models/arks-tesla-price-target-2029
*ketamin
Det fanns ”rådgivare” på Swedbank som gav köpråd på Oscar Properties när den peakade på, om jag minns rätt, över 300.
Och det finns kanske de som minns ”Doktor Raffes” jästfabrik,