Vänsterpartiet vill införa klassiska sovjetiska brödköer och svält i Sverige genom att enligt sovjetisk modell reglera priset på mat, så svenska folket inte längre kan köpa mat när den istället säljs till andra länder som betalar korrekta priser för maten.

Det kommunistiska Vänsterpartiets partiordförande Nooshi Dadgostar vill enligt sovjetisk modell införa brödköer i Sverige och svält genom att inrätta en ny myndighet Statens pris- och kartellnämnd som ska se till att ingen handlare får ta annat än det av staten fastställda priset på mat. Precis som i Sovjetunionen, där detta resulterade i att det inte fanns någon mat. Min fru är född i Sovjet och har berättat mycket om hur det fungerade så sent som på 1980-talet, inklusive hur man som barn skickades för att stå i kö när kö uppstod för att mat kommit in, så familjen kanske kunde köpa lite protein (som doktorskorven som får falukorv att framstå som kött- och proteinrik) att blanda in i potatisen. Och bland Vänsterpartiets morötter*.
Köerna efter mat i Sovjetunionen höll på ända fram till Sovjetunionens fall, men dagens politikerelit inom Vänsterpartiet var för unga för att komma ihåg detta och Dadgostar själv hade inte ens börjat skolan. Lite foton finns att beskåda hos Getty Images för den som vill se det hela.
Livsmedelsbutikerna i Sverige har en vinstmarginal på ungefär 3%, men detta varierar. Som tidigare rapporterat finns det rent av ett stort antal handlare som går med förlust, inklusive flera hundra ICA-butiker, samt socialisternas egna Coop (som ingalunda är billigast) som ständigt säljer mat med förlust och snart går i konkurs även om förlusten minskade från 2.8 miljarder 2024 till 1.2 miljarder år 2025. Anledningen till bättre resultat är att man sparkat personal och därmed fått ännu sämre butiker. Coop själva sade 2024 ”Vi har sista skottet i bössan kvar nu. Vi måste vända den nedåtgående trenden och det måste ske nu.” Det går bra nu, socialisterna …
Mat handlas internationellt och om man reglerar priserna så livsmedelsflödet inte kan betala vad maten faktiskt kostar så kommer den inte säljas till Sverige, och alla brukar väldigt gärna skriva att 50% av all mat vi köper är importerad och går därmed bort vid prisregleringar.

Sug på den. 50% av maten bort. Svenska folket kommer iaf inte behöva Ozempic framöver. Utom partieliten hos Vänsterpartiet förstås – alla djur är jämlika, men somliga djur är jämlikare än andra.
Därtill måste i så fall Sverige också gå ur EU, för med prisregleringar kommer den svenska produktionen av mat att lämna landet och säljas till andra länder, där man får bättre betalt. Glöm att svenska bönder kan producera mat billigare än någon annan – vi har högre löner, högre kostnader och sämre klimat – Sverige är ett land på Alaskas, Islands och Grönlands breddgrader och ska konkurrera med Medelhavsländer – och att svenska bönder alls har råd att producera mat beror på att man lånar pengar till dyrare maskiner än i andra länder, samt satsar på storskalighet vilket gör att fler och fler lägger ner.
Vi kan således inte få lägre priser genom att förbjuda svensk matexport och bara äta svenskt – svensk mat är dyrare, inte billigare – och med prisreglering kommer alla bönder gå med förlust och tvingas lägga ner.
Sovjetunionen provade med en kommunistisk dåres envishet prisregleringar och liksom alla andra länder där detta sker så uppstår därmed brist på mat, samt förstås svarta marknader samtidigt som eliten fortsätter äta sig feta och mätta. Men det är förstås rättvist att alla utom eliten svälter.
För Haparandabor, Malmöbor och Helsingborgare, samt boende i Strömstad blir det väl ett mindre problem, för de kan åka över gränsen relativt enkelt och köpa mat hos våra grannländer i Vänsterpartiets framtidsvision för Svältsverige. Eller så är det orättvist att en del har den geografiska fördelen och man inför i nästa steg enligt sovjetisk modell också utreseförbud samt importförbud på mat.
Så Vänsterpartiets agenda och vision för Sverige är – Sverige ut ur EU, utreseförbud för privatpersoner, importförbud för mat, prisregleringar och svält. Och så kräver man att få sitta i regeringen efter valet i september 2026 också och anser att man ska tas på allvar.
Sverige har sedan andra världskriget varit ett rikt land, vilket gjort att vi alltid kunnat betala för mat och därmed sluppit svält. Kom ihåg de åren som kära minnen om Vänsterpartiet får bestämma framöver. Att det råder svält i fattiga länder beror just på att de är fattiga och alltså inte har möjlighet att betala vad det kostar för mat. Får V (och även MP) som de vill ska vi ha en levnadssstandard och välståndsnivå i linje med ett fattigt och svältande afrikanskt land – då når vi t ex målet för CO2-utsläpp per capita och kopplingen energiförbrukning och välstånd är stenhård. Och får även klara oss utan mat när vi inte har råd att betala vad den faktiskt kostar.
*Passande nog för Dadgostars morot i teve så är morotens energiinnehåll riktigt uselt. Ska man leva enbart på morot måste en vuxen människa äta uppåt 6 kg morötter om dagen. Vilket förstås är omöjligt då så mycket mat inte kan passera genom matsmältningssystemet under ett dygn. Det är även tveksamt om det låga energiinnehållet i morötter ens räcker för energibehovet att bryta ner morötternas kolhydrater till kroppens energibärare glukos. För att inte tala om proteinbristen.
150 kommentarer
Vad ska man säga? Är det taktik eller är det ett seriöst förslag?
Seriöst vet jag väl inte, men allvarligt är det!
Tja bloggaren har kanske läst in en del mer i förslaget än vad det står, sen är det iofs bara atts kapa onödig byråkrati. Men VPs förslag går alltså ut på att man ska lagstifta att man inte får öka sina marginaler vid moms sänkniongingen och för att kunna kontrollera detta ska handlare och grossister få skyldighet att informera om inköps och försäljningspriser. Så även med detta så blir det inget problem att köpa in på den globala marknaden till vilket pris som heslt men sen får man inte ha mer i marginal än innan den 4e september. Oklart hur man ska hanetra det på lite längre sikt och för tex nya handlare.. Så absolut ett nämast vannsinigt beslut men det leder knappast till svält och brödköer
+1
Det finns väl redan ett sånt verktyg. KPI borde kunna användas. Speciellt om man kan bryta ut matvaror. Sen kan man ju undra hur momssänkningen ska kunna tas ut i grossistledet. Vad jag förstod var förslaget riktat mot grossistledet.
Ett litet råd till vänsterpartiet är att inte försöka sig på populism när man inte kan propaganda eller pr.
… eller när man vare sig kan räkna eller förstår sig på ekonomi.
“In the long run, the aggregate of decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is less likely to do harm than the centralized decisions of a government, and certainly the harm is likely to be counteracted faster.” – John James Cowperthwaite
Asked what the key thing poor countries should do to improve their growth, Cowperthwaite once remarked, “They should abolish the office of national statistics.”
Sluta nu med dumma planekonomiska idéer. Man skulle kunna tro att Cornucopiakommentatorerna är kommunister.
Har du lyssnat på Noschi? Det är solklart nått hon tror på och brinner för.
Det roliga med alla som hyllar VPK är att de alltid förr eller senare inser att K är där men uttalas med ett “tyst K”
Precis som (nSDap)
Det är klart att det inte funkar med PK-nämnd som ska sätta priserna. Men jag vill gärna påminna om ICA-undantaget i konkurrensreglerna, alla i livsmedelsbranschen vet om det och svär över det. Fråga Carrefour, Tesco eller annan allsortimentshandlare varför de inte etablerar sig i Sverige. Svar ICA-undantaget, dvs endast handlare får handla på ICA centralt men de kallar sig ändå “fria handlare”. Ej OK enligt konkurrensregler (men Sverige skaffade sig undantag inför EU-inträdet)
Och ändå finns Coop, Willys, Tempo, Hemköp, CityGross, Lidl mfl alternativ till ICA.
Willys Tempo, Hemköp och numera CittyGross hör till samma koncern så visst blir konkurrensen lite klen när det egentligen “bara” finns större 3 aktörer.
Now do regionens sjukvård. Om fem aktörer är dålig konkurrens, vad är det när det inte finns konkurrens alls?
Var ju nån som sa det.
VP(K) får väl göra som i NY och starta egen butik om de nu tycker att alla andra är så onda.
De är väl antagligen mycket bättre på ge folket gratis mat
(och inte nackskott som deras vänner i öst hade som främsta produkt)
Proteinbrist hos småbarn leder till bestående skador. Samma gäller brist på fett, som behövs för att bygga upp nervskidorna. Barn uppfödda på sådan “nyttig” kost kan få bestående hjärnskador.
Japp. Nerver = hjärnan. Och hjärnan behöver fettsyrorna.
Kwashiorkor som blev känt i Biafra orsakas av extrem näringsbrist. Tydligen betyder ordet ”red boy”, och kommer av att en afrikan får rödaktigt hår av sjukdomen. Kanske blir Sverige världsledande inom behandling av denna sjukdom.
Kwashiorkor lärde jag mig om redan i skolan, och det var före Biafra.
Nu är det sådär 100 år sen, men minns jag inte helgalet var det brist på ett eller annat B-vitamin, kanske B1? Det var väl i alla fall vad lägerfångarna i 3-riket behövde för att kunna äta när de väl befriats.
Äta bör man.
Att växa upp i Leningrad på 50-talet har satt sina spår, inte bara hos en viss bunkergnom.
Finns inget att säga. Troligtvis taktik som de tror talar till deras bas. Men den basen finns bara inne i partiet.
Sen är jag lite mörkrädd när t.o.m vänsterpartiet flyttar över den politiska debatten från UZA till Sverige. Kan politikerna sluta med det? Vi behöver inte UZAs problem i Sverige, vi har egna.
Tänker du på Vs mantra att miljardärer inte bidrar till samhället och inte betalar skatt? Brukar själv störa mig på det då de betalar absolut mest skatt av alla. Även om bloggaren kanske överdriver i sin artikel här skulle V sänka Sverige bra snabbt om de skulle få fria tyglar. Sannolikt snabbare än MP till och med och de säger inte lite…
Nu vet jag inte vad V brukar säga då jag undviker ytterkantspartiernas dumheter. Men. Självklart betalar rika skatt. Och självklar betalar de mest i skatt. Men ändå inte sin beskärda del.
Vad är den beskärda delen? Din uppfattning efterfrågas.
Min uppfattning: Det som åläggs dem enligt inkomstlagen utan att använda skatteplanering och andra kryphål.
Det är väl samma sak? Står det något om förbud mot skatteplanering och att undvika kryphål i inkomstlagen?
Självklart inte. Det är ju därför de är kryphål. Min poäng är att de betalar inte sin beskärda del förrän de kryphålen är borta.
Skatteplanering är inte olagligt. EU-domstolen har konstaterat att det är tillåtet att planera sin skatt så att man inte betalar onödigt mycket.
För att ta ett vardagligt exempel så skatteplanerar jag själv genom att jag använder mig av rätten till avdrag genom att jag ser till att göra avdrag för resor till och från jobbet. Det är fullt lagligt och ger mig lägre slutskatt än annars.
Vad jag tror att du syftar på är vad som brukar kallas ”aggressiva skatteupplägg”, dvs rent fusk bakom rejäla dimridåer.
Ja Bloggaren är som vanligt lite överdrivet kategorisk. Det finns alltid ett korn av sanning i populism. Det är givetvis inte rättvist att vissa människor tjänar miljontals gånger mer än andra. Dock är det kanske en orättvisa som är värd att acceptera. Att beskatta miljardärer drar även i det mest optimistiska scenario in mycket lite till statskassan och vägs snabbt upp av minskad innovation, minskade investeringar och flytt av människor och företag utomlands. Det är denna typen av populism som gör att socialism genomgående leder till att folket, som den ska gynna, blir fattigare av den.
Inte miljontals gånger mer än andra, men dock 50-100 ggr mer (kapitalinkomster inräknade) om man jämför den lägsta med högsta procentilen.
Annars är väl regeln att vi importerar tveksam kultur från USA och redan testad och misslyckad politik från UK/England.
Tror till och med engelsmännen på eget initiativ hörde av sig och varnade för avregleringen av järnvägen.
Don’t do it, it’s a disaster.
Kom igen, bloggarn. Du har ju själv i tidigare postningar sågat det felaktiga påståendet att 50% av maten är importerad. Så som du själv helt korrekt tidigare skrivit så är det värdet av maten man räknat på. Importerat italiensk salami och exporterat svensk havre. Så nej, 50% av maten försvinner inte.
Jo, det gör den. Den säljs utomlands för svenskarna har inte råd att betala för den.
Men visst, likt i sovjet får vi äta potatis, lök, ärtor och morötter.
Vill man göra det så går det redan idag att kraftigt kapa sina matutgifter. Bara sluta köp protein. Enkelt.
Precis det som händer vid ransonering och “priskontroll”.
Om man inte samtidigt ska bygga murar kring gränserna för att förhindra att varor och folk lämnar landet.
En gemensam nämnare för alla kommunistiska paradis är ju att de är så bra att man måste stoppa folket från att lämna paradiset.
Ja, fascinerande att man måste stoppa folk från att lämna paradiset. De vet helt enkelt inte sitt eget bästa.
Arbetarklassen härbergerar ofta småborgerligt tänkande när den lämnas att styra sig själv.
Det är därför det revolutionära avantgardet måste gå före och leda revolutionen och proletariatets diktatur tills rätt tänkande uppstått.
Detta visste redan Marx och Engels men det första som visade hur det skulle omsättas i praktiken var Lenin.
Hans jobb blev så klart lättare att det ryska folket inte hade någon frihet att komma ihåg. Så det var mest ett byte av färg på mössbandet hos de som hämtade feltänkare till fängelsehålorna.
Jag föreslår dessutom att kronan görs icke konvertibel för att förhindra icke-auktoriserad import samt att alla går klädda i folkuniform typ maokläder.
Sedan kan vi faktiskt protein från ägg, roadkill och nötter från träd.
Blir ingen roadkill utan bilar. Det blir att hålla tillgodo med krigsårsliknande delikatesser som brässerad bäver, karamelliserad kråka och annat med fantasifullt omskrivna namn.
Nja, jag har hört att vi har mängder av vargar så lite vargkött till moroten ska väl ändå gå att uppbåda?
Ska man vara lite småpetig, så är det ju ett återupplivningsförsök av statens pris och kartellnämnd, så som det tedde sig på den gamla onda tiden. Vi har ju tyvärr provat prisregleringar ett antal gånger under 1900-talet och det har väl aldrig varit någon succé.
När hade vi prisreglering på livsmedal?
1914–1918 hade vi tydlig prisreglering på livsmedel.
1920–30-tallet fanns vissa indirekta åtgärder för att stabilisera producentpriser, inte klassisk prisregkering.
1939–50-talet hade vi fullskalig och systematisk prisreglering.
Två krig och en värlsomspännande ekonomisk kris har lett till prisregleringar åå et eller annat vis. I övrigt har det vad jag vey bara förekommit punktinsatser på vissa varor undrr kortare tid vid några tillfällen.
Sedan var väl inte de begränsade punktinsatta prisregkeringarna varit så lyckade heller.
Statens pris- och kartellnämnd har blivit Konkurrensverket genom namnändringar och sammanslagningar av statlig verksamhet. Vet inte kommunisterna det?
Det behövs alltså inget nytt statligt verk. Det finns ett passande redan och det är bara för regeringen att skriva ett nytt regleringsbrev.
Den här sjukan med att inrätta nya statliga verk måste ta slut. Det borde vara ett krav på att avskaffa ett statligt verk varje gång ett nytt startas.
Jag kan nästan ingenting om Sovjetunionens ekonomi men jag tror problemen i ekonomin var mycket djupare än bara prisregleringar på konsumentprodukter. Vad jag förstår existerade knappt någon “öppen” marknadsekonomi alls, därav alla historier om hur många skruvar och stövlar osv som ska tillverkas i den och den fabriken.
Har också ett “hum” om att de på 80-talet insåg hur omöjlig situationen var men att det inte fanns någon enkel, rättvis och smärtfri lösning att konvertera hela ekonomin. Med lite kisande kanske man kan se korruptionen och kleptokratin på 90-talet som konsekvensen av ett misslyckat försök att konvertera till marknadsekonomi.
Om rörelsemarginaler inom livsmedel genuint är under ca 4% så låter det ganska svårt att med politiska styrmedel förbättra situationen. Om vi därtill så småningom blir av med konstgödsel är det snarare fråga om stora prishöjningar.
Sverige hade ju mycket prisregleringar förr, från andra världskriget fram till 1980-talet. Bl.a. för att bekämpa inflationen och förbättra vår konkurrenskraft. Det fungerade 100% inte alls. Inflationen höll i sig, men istället uppstod det brist på varor. Vilket ledde till ännu värre inflation. Det har forskats mycket kring detta och det finns konsensus om att prisregleringar på konkurrensutsatta marknader aldrig någonsin fungerar.
https://www.svd.se/a/l3QBEG/lang-och-stokig-kamp-for-pristak
Svensk bostadsmarknad för hyresbostäder har kommit in i samtalet.
Om staten reglerar prissättningen så är det en planekonomi. Vilket innebär att allt styrs från priset dvs löner, varuinköp, hyror mm. Vilket kommer innebära att en svart marknad kommer existera parallellt med den officiella. Svårare än så är inte ekvationen.
Gissa varför svensk bostadsmarknade fungerar som den gör …
Jag skulle nog våga påstå att den inte fungerar..
Staten reglerar redan prissättning på nästan allt via moms, skatt, subventioner, regleringar, koncessioner osv. Ibland är det nödvändigt och ibland är det skadligt. Med inkompetenta politiker är det nästan alltid skadligt men svarta marknader för alkohol, cigaretter och droger är inte i sig signaler om att regleringen är fel.
Om exempelvis rörelsemarginalen på livsmedel genuint var 20-30% så vore det främst troligtvis en signal om “regulatury capture” dvs regleringar används för att blockera konkurrens (exempel “lastbilar för livsmedel måste inspekteras av en branschorganisation”). Nu verkar det ju inte vara så.
Ja jävlar i min låda…
Det är taskigt, jättetaskigt, att ingen vill ha med oss i en regering. Också vi, hmm… var inte matpriserna i Sovjet jättelåga?
Lägsta matpriserna!
Bästa bantningstipset! Banta med Lenin (och Noshi).
Maduro-dieten kallade de det i Venezuela. Nog därför USA knyckte honom – de behöver hans diet-expertis!
Kommer spara massor med pengar. Sälj Novo Nordisk!
Använde man inte bröd som djurfoder eftersom brödet var subventionerat?
Om man röker tillräckligt mycket Machorka så glömmer man att klaga på statens bristande matproduktion.
Ofiltrerade Balmoral om jag får be. Filter är för dyrt och homo sovjeticus är så överlägsen att filter inte heller behövs.
Njae, jag upplevde inte matpriserna i Sovjet som låga i förhållande till lönenivån i landet.
Däremot var allt (som fanns att köpa) väldigt billigt jämfört med svenska löner som dessutom växlades upp med svartväxling.
Det enda priserna jag minns är priset på bensin som kostade mig 10 öre/liter och diesel som kostade 5 öre/liter. Omräknat till dagens penningvärde är det väl närmare en krona för bensin och 50 öre för diesel.
Våra vänner i Sovjet hade ingen chans att klara sig i Sverige på de pengar de hade, så när vi besökte dem betalade de för oss och när de besökte oss betalade vi för dem.
Skillnaden var enorm. Jag minns inte exakt, men deras inkomst var kanske en tjugondel av vår eller något ditåt. Det var på nivå, minns jag, att om de plockade några tomglas och tomburkar på en dag så motsvarade det deras dagslön.
Dadgostar har ju erkännt att det är roligare att röäka och spela tv-spel än att jobba hårt.
Så det här är väl bara en fortsättning på vänsterns motto att det ska va gött att leva och andras arbete och pengar är grunden till en skön tillvaro.
Ytterlighetspartierna är ju rätt lika på det sättet. Det är alltid nån annans fel och nån annan som ska betala.
+1
Ytterligare en aspekt på hästskoteorin
Cigg och TV-spel låter som relativt benigna hobbys för att vara en politiker.
Men vill hon bli folklig på riktigt får hon väl köra en Jimmie och sjukskriva sig för spelmissbruk och plocka dubbla ersättningar.
Även om det ersätter flit och hårt arbete?
Som sagt. Varför vill vi premiera de politiker som inte skulle kunna hålla ett vanligt jobb
Ohly var ju en annan känd VP(K) are som skröt om sin folkliga förankring i och med sitt älskade SJ. Som han sa upp sig från dan efter han lämnade politiken.
Andras pengar, ja …
“The trouble with socialism is that eventually you run out of other people’s money”.
Ok, moroten såg jag, men var fanns piskan? Bakom ryggen?
Det finns ingen piska där. Men det finns en pistol.
Eller en hammare och skära..
Att det här är ett seriöst förslag är lika delar skrattretande som skrämmande.
Jag tittade på SVT klippet.
Merparten av det Dadgostar menar “går till handlaren” går i själva verket till löner, arbetsgivaravgifter och transportkostnader.
Hon är svårläst, så jag vet inte om hon är helt korkad eller om det bara är en teater hon spelar för att dra åt sig helt korkade väljare.
Jag misstänker att få aktiva i det partiet har arbetat många år inom tillverkningsindustrin.
Hon är retoriskt bra, men likt de flesta politiker så har hon en begåvningsnivå som gjort att politik blev enda möjliga karriären där de kan få chefstjänster. (Sedan får man andra chefsjobb som tack av regeringen när man slutar, inte pga kompetens utan pga skråtänk)
Det blir billigare i affären, men man kommer bra kunna köpa råvaror.
Folk kommer bara ha tid att jobba två timmar om dagen för de måste stoppa korv och konservera ärtor.
Efter mat så blir det väl mer generella prylar.
Billig ull som man kan tråda för att sedan sticka till tyg och sy kläder.
Käka betakaroten i mängd o få en vackert brandgul hy!
Och ett h-vetes bra mörkerseende!
Och det kan ju behövas, för det kommer väl bara bli ett stort mörker av hela samhället!
Brittisk desinformation under andra världskriget för att lura tyskarna varför brittiska piloter sköt ner tyska plan nattetid. Sanningen var att man hade radar ombord på sina nattjaktplan.
Men britterna producerade filmer på hur piloterna åt morötter och blåbär för att få nattseende.
Har blivit en sanning, fast det är ren lögn.
Kolla aldrig en bra story!
En parallellhistoria är att brittiska nattjaktpiloter runt 1940 rekommenderades att ta i A-vitamin för att säkerställa fullgott mörkerseende (morötter, animaliska produkter) då dåtidens flygburna radarstationer var mycket begränsade. Ett extra intag hjälper inte mörkerseendet om nivån A-vitamin i kroppendu redan är tillräcklig. Överdosering av A-vitamin kan vara skadligt.
Ett skröna från samma tid är att piloten skulle ta med sig en katt i planet och använda dess observationsriktning som målinvisning … Förmodar att djurskyddsföreningen satte stopp för detta.
Bli som Trump, ät 6 kg morötter om dagen!
Tror jag ska sluta totalt med morötter, för säkerhets skull…
Är ju känt att om man äter grönsaker får man grönt blod.
Ja, minns en rubrik: Man blir inte fet av fett och inte grön av grönsaker. Var debattartikel om att äta mer fett då fettet behövs i kroppen.
Min mamma övermatade mig med morotsjuice som två-tre åring, blev Orange på sommaren och allergisk emot morötter för livet… haha
Morotsjuice kan ge skrumplever vid överkonsumtion under längre tid, precis på samma sätt som alkohol.
Vill minnas att typ 1 liter om dagen räcker gott och väl för att ge den effekten.
Du får ut ca 2,7 liter juice av 6kg morötter så frånfället borde ju infalla snabbare med morotsdiet.
Ja, det kunde jag ge mig sjutton på, tur jag blev allergisk och inte ätit mörötter på 40 år då… 🙂
Sant. Betakarotén omvandlas till A-vitamin som upplagras i levern. För mycket A-vitamin är toxiskt för levervceller.
+
+
+1 se upp som sagt.
Ja, hujeda mig för Moskva på sent 70-tal på gamla kommunisttiden. Man hade med sigUSD och det fanns fler svartväxlare i Sovjet än växlingskontor. De flesta som växlade svart vart starkt förknippade med de som bjöd in oss. Sedan var var det otroligt jobbigt att bli av med alla dessa rubel. När man kom till varuhus i Moskva så fick man först se ut vad man ville köpa och sedan åka högst upp till typ 10 e våning och betala och sedan åka ned till gatuplan och hämta ut sina saker. Lättast var att låta guiden få alla rubel och handla vad han kom åt och vad han kunde få med sig. Du var tvungen att göra slut på dina rubel i Sovjet för du fick inte föra ut rubeln. När de äldre var ute på nöjen så blev de tillfrågades om gummi, vilket var tuggummi och inget annat. De vill gärna köpa dina jeans eller andra kläder med västerländska influenser för västvaluta. Matbutiker var fulla av kunder men utan varor samma sak i varuhusen det fanns inget vettigt att köpa. Bara ryska dockor och konstiga saker. Guiden kom tillbaka med efter en shoppingtur med fiol och vevskivspelare för stenkakor och massa krafs. Jag har därefter alltid funderat på varför det fanns ett parti som hette på den tiden VPK och älskade Sovjet till och med partiledaren C H Hermansson höll ett tal om Sovjets förträfflighet. Även om vänsterpartiet gjort avbön så har absolut inget förändrats inom partiet var precis samma människor som var medlemmar före som efter avbön. Jag har därefter alltid haft åsikt att de borde åka till Sovjet och leva där i minst ett år och tycker de att det är så bra så skall de stanna kvar och om inte så har de förmodligen bytt åsikt och är välkomna tillbaka. Ryzzland är förmodligen ett större skitland nu än då. På den tiden var männen mer eller mindre påverkade av vodka från morgonen till kvällen. Förmodligen var det för att för att försöka överleva.
Det är fan inte lätt att vara vänster idag. Tokerier på vänsterkanten, Socialdemokrati utan särskilt mycket egna idéer eller lösningar på samhällsfrågorna tycker jag. Hela woke soppan som fortfarande finns i vänstern och ett liberalt parti i Centern som kanske hade kunnat vara ett alternativ men man som lika gärna kan bli en röst på en SD ledd regering med en Moderat statsminister.
Kanske lika bra att ge upp och krama Jimmie Åkesson..
Ja, krama honom.
Det kommer nog leda till sjukskrivning igen.
Om du seriöst tror att woke är ett problem är du inte i Åkessons famn, du ligger på mage i hans säng medans han tar en cigg på balkongen. Skärpning.
Nu fick jag kaffe över tangentbordet igen.
Tack för en bra kommentar.
https://youtu.be/xg6Gr5HTUvw?is=SjPZTLS5MPvdid_6
Precis som beskrivits. Vid 10:30 in i videon.
Vi hade ju prisreglering på lånade pengar på 70- och 80-talen i Sverige. Dvs staten bestämde en låneränta så att “vanliga låntagare” skulle har råd att köpa ett eget hem. Låneräntorna låg på 3-5 procent men inflationen låg på 10-30(!) procent.
Resutatet blev att lånen betalade sig själva och köparna fick huset helt betalt av staten. MEN man fick då begränsa mängden utlåning, därmed fick bara de som var kompis med sin bankir låna.
Alltå:
De med goda kontakter tjänade förmögenheter som “vanliga” människor fick betala över skattsedeln.
Klassisk socialistisk statsekonomi, med helt förutsägbara konsekvenser!
CARNOT: Det där är inte helt med sanningen överensstämmande eftersom den inledande fasen med utökad villabebyggelse som därefter blev ett stående inslag i miljonprogrammet påbörjades allaredan första halvan 1960-talet. Eftersom mina föräldrar var några av de hundratusentals från låg- och medelinkomsttagareskiktet som kunde komma i åtnjutande av den därvid förmånliga bostadsfinansieringen är jag väl insatt i hur det hela utspelade sig. Detta inte minst genom att närmare nutid kunnat ta del av boupteckningen efter föräldrarna och därvid kunnat följa de ekonomiska aspekterna i det hela under flera decennier.
Och mina föräldrar tillhörde verkligen inte den grupp i samhället som hade goda kontakter i bank och finanssektorn!
Du skriver att det inte är helt med sanningen överensstämmande. Innebär det då att det finns sanning i det han skriver, men inte fullt ut?
BENGT: Jag hade kunnat uttrycka mig på annat sätt men just idag mår jag bra och nöjer mig med ett diplomatiskt tonläge.
Att vi vanliga människor inte genomskådar komplicerade statsekonomiska kullerbyttor förrän efteråt är helt naturligt. De mindre bemedlade i min släkt hade stor nytta av prisregleringarna, problemet var att de mer kunniga/insyltade tjänade hundrafalt. (Också i min släkt) En nära släkting fick två villor i Stockholm helt betalda av staten.
Över tid ledde till att ett socialdemokratiskt, jämlikhetssträvande samhälle, skapade en skriande ekonomisk ojämlikhet.
De som tjänade pengar på regleringarna var inte uppfinnare/entreprenörer/företagare, dvs värdeskapare, utan det var välutbildade tjänstemän som inte alls ökade välståndet.
Alltså ett tydligt exempel på bieffekter av prisregleringar. Samhället vill ge fördelar till vissa grupper för att förbättra samhället men belöningarna går till människor som inte ger den nyttan.
Ja och så inte det räckte så hade du full avdragsrätt för räntan. Dvs om du hade 75% marginalskatt så betalade du bara 25% av räntan resten skulle annars gått i skatt. Byggde du en villa så kunde du även få räntebidrag med en 10 årig trappa. De som var företagsamma och hade 75% i marginalskatt och med goda bankontakter kunde köpa en kapitalförsäkring på 1 miljon med en garanterad avkastning på 15% vilket ett försäkringsbolag garantera med de höga räntorna som företagen fick betala och lånade du då pengarna till samma ränta så betalade du 37500 netto efter avdrag per år i 5 år och då kunde du netto femår senare plocka ut 1 miljon skattefritt. Visst var de härliga tider.
LARS: Mina föräldrar tillhörde inte den grupp i samhället som hade 75% marginalskatt och ej heller i den ekonomiska situation att de hade möjlighet utföra sådana finansiella trollkonster som de du här skisserar.
Det var tråkigt. Då var det din föräldrar som jobbade och bekostade dessa orättvisor som sossarnas politik skapade i samhället med höga skatter på arbete och det mygel som systemet skapade.
LARS: Det samhälle i vilket de levde och som jag föddes in i och växte upp i upplevdes inte av dem eller mig som orättvist genom socialdemokraternas politik … Snarare tvärtom som så att de var tacksamma mot det samhälle som var så mycket mera jämlikt och rättvist än det de föddes in i och växte upp i komna från statare och torpare, industriarbetare och stenhuggare.
Mina föräldrar fick inte statliga lån eftersom tvättstugan inte var placerad i källaren …
Äntligen en artikel om kommunisterna i Vänsterpartiet och inte bara sparkar på Tidö 🙂 Toppen, då det är otroligt viktigt att det också skrivs om vilka TOKAR som vill in och bestämma om Sveriges framtid
Har du följt Lars i några år så kan du vara trygg med att han sparkar åt alla håll, t.o.m sig själv ibland. Det som hedrar honom är att jag aldrig har läst något att han sparkar “nedåt”. Jag har bara läst inlägg där han sparkar på makthavare (och ibland på vissa i kommentatorsfältet…).
Åja, jag har nog halkat någon gång och då kan det blivit en felriktad spark.
Jodå absolut. Men ska man vara politiskt obunden blir det konstigt om det bara sparkas på Tidö, (då jag anser att väldigt många bra saker genomförts senaste åren.)
och väldigt lite gnäll på Miljöpartiet och Vänsterpartiet som, enligt mig är långt mer skadliga för Sverige än Tidö.
Sen håller jag med om att det bästa vore att inte 20% röstade med röven och därmed på SD, som en del av senaste debatten handlat om.
Men ja, apropå röven så är ju smaken som baken 🙂
@Knasputte
Jodå, en och annan bra sak har genomförts av Tidöregeringen, men efter nästa val kommer inte SD att vara ett stödparti, utan istället ett regeringsparti (om nu högersidan mot förmodan vinner valet). Då får vi nyssnazister i Sveriges regering.
Jag vill inte ha vare sig kommunister eller nazister i Sveriges regering.
Antar att många som lutar åt vänster i sina politiska åsikter tror på fullt allvar att marknadsekonomi är orsaken till att vissa har det ganska gott ställt medan andra har det mindre gott ställt. Jag turistade en gång i det kommunistiska paradiset Kuba och jag måste säga att jag hade det väldigt gott ställt där medans lokalbefolkningen hankade sig fram bland butiksköer och olika extraknäck för att klara livhanken. Nu fick ju tack och lov många kubaner stöd från exilkubaner i USA för att dryga ut hushållskassan. 🤓
Vi besökte en arbetskamrats släktingar på Kuba för ett antal år sedan. Nu bor inte många av dem kvar på Kuba längre. De har lyckats fly till USA.
Det mest tragiska när vi var där var att många av de som hade barn i skolåldern önskade mest av allt att barnen skulle kunna lämna Kuba när de blev gamla nog att klara sig själva.
Vem vet, det kanske går bättre om embargot hävs.
Jag jobbar inom livsmedelsindustrin och med ett särskilt baslivsmedel som bokstavligt alla i hela världen känner till.
Just nu är priset på detta livsmedel rekordhögt i Europa och företaget hade tjänat MASSOR på att exportera 100% av produktionen. Men eftersom priset alltid svänger vill vi såklart ha kvar våra kunder (=de stora dagligvarukedjorna), så att exportera så mycket att vi tappar kunder i Sverige är inget alternativ. Vi kan inte heller ensidigt höja våra priser, utan i praktiken håller ICA, Axfood m fl faktiskt NERE priserna för konsumenterna på våra produkter just nu.
Så det är naturligtvis inte så enkelt som plakatviftande gaphalsar på vänsterkanten inbillar sig.
Detta valet känns helt omöjligt att rösta – antingen en VP-regering eller en SD-regering. Kall skit eller varm skit, båda är skit.
Rösta på det oarti som bäst motsvarar dina egna åsikter det tror jag är bäst för vår demokrati.
+1
“If you are part of a society that votes, then do so. There may be no candidates and no measures you want to vote for … but there are certain to be ones you want to vote against. In case of doubt, vote against. By this rule you will rarely go wrong.”
― Robert A. Heinlein, Time Enough for Love
Man får vikta partierna i blockpolitiken. Är VP+MP > SD ? Vad > står för är fritt fram att tolka. Stollerier, putinism, stoppklossar för FM? Bättre eller sämre?
Bra aktuellt inlägg av Bloggaren…jag har själv mer eller mindre lämnat COOP och gått över till Willys, COOP särskiljer sig från resten och är för dyra…säljer mindre och då blir mycket “för gammalt” som grädde på moset, detta gäller inte minst frukt o grönt…sedan låg jag ner i skratt då Ebba på slutet fick ur sig att typ “Det finns inte en morot i värden som kan hålla ihop alternativet på vänstersidan”… bästa kommentaren haha
Jag brukar handla frukt och grönt på lokala “orientaliska” butiker där stavning på skyltarna är sekundärt men man kan hitta en annorlunda sortering. Väldigt ofta lägre priser, förmodligen andra leverantörskedjor än de större matbutikerna. Man får bara se upp med hållbarheten, ser gurkan väldigt slak ut så köper jag den inte. Inte Palestinacola heller. Även “legit” är det ju svårt att veta om pengarna tjuvas av Hizbollah på vägen…
https://www.tv4.se/artikel/2kLMstM7aZuxBjd2eMXNyM/palestine-drinks-lovar-pengar-till-gaza-skickade-inte-en-krona-2024
Filterord… Om det blir dubbelpost – ursäkta!
Jag brukar handla frukt och grönt på lokala “orientaliska” butiker där stavning på skyltarna är sekundärt men man kan hitta en annorlunda sortering. Väldigt ofta lägre priser, förmodligen andra leverantörskedjor än de större matbutikerna. Man får bara se upp med hållbarheten, ser gurkan väldigt slak ut så köper jag den inte. Inte P*lestinacola heller. Även “legit” är det ju svårt att veta om pengarna tjuvas av Hissbollarna på vägen…
Länken justerad med att vissa s och z vytts mot XX
https://www.tv4.se/artikel/2kLMstM7aZuxBjd2eMXNyM/paleXXtine-drinks-lovar-pengar-till-gaXXa-skickade-inte-en-krona-2024
?
> jag har själv mer eller mindre lämnat COOP och gått över till Willys, COOP särskiljer sig från resten och är för dyra…säljer mindre och då blir mycket “för gammalt” som grädde på moset, detta gäller inte minst frukt o grönt…
Som svar på detta. Jag menar – det finns alternativ till de stora butikskedjorna men man kanske inte kan veckohandla på dem om man föredrar vissa varumärken. Gränsen för vad som är fult grönt och frukt är individuellt. Men att det är billigare betyder inte alltid att det är sämre.
Nu lär det inte bita på V(PK):are, men för oss andra så behandlar veckas avsnitt av SR-podden “Konflikt” den nuvarande situationen på Kuba, där det vittnas om precis det som bloggaren beskriver.
Naturligvis är den akuta krisen beroende på den strypta venezuelanska oljan, men det framkommer också att Kuba, med sin bördiga jord och klimat, egentligen skulle kunna vara både självförsörjande och en nettoexportör av mycket mat.
Men de statliga prisregleringarna kväver alla incitament att producera livsmedel.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/kuba-mellan-invasionshot-och-sammanbrott
Det var sorgligt att se all obrukad jordbruksmark när vi reste runt på Kuba för ett antal år sedan.
Kan konstatera att smuggling var vanlig i gränstrakterna när myndigheterna införde tullar och andra begränsningar.
Apropå fasta priser: Jag har en sked (bestick) i metall gjord i Sovjet med priset instämplat i metallen.
Det var standard att märka produkter med pris.
Vi har prismärkta bestick, men också porslin där priset är skrivet under glasyren.
Samtidigt har Sovjet/ Ryssland fått ny valuta sex gånger (tror jag det är) de senaste hundra åren. Det är något väsentligt som inte fungerade/fungear i både Sovjet och Ryssland.
Apropå Vänsterpartiet som vill ha makt.
– Vilka på arbetsplatserna är det som tycker att alla ska ha samma lön? Förmodligen inte de som gör det lilla extra varje dag och kämpar dubbelt så mycket som den late kollegan.
Och vad tror man händer med produktiviteten och kreativiteten om alla ska ha samma lön? Vem vill vara chef då med personalansvar med allt vad det innebär?
Och vart tror vi välbärgades pengar och större företag kommer ta vägen? Hint – inte i Sverige i alla fall.
SVT pratar om Libanons krig mot Isarel.
Bur långt kan SVT sjunka innan någon gör något?
PS gör e hel del bra program och nyheterm nen ibland blir set väldigt felvinkat.
@Surtrutn
“SVT pratar om Libanons krig mot Isarel.”
Det är fel. Det handlar om Irans krig mot Isr@el via diverse ombud i Libanon.
Finns en del att fundera på.
Jag tycker mig ha noterat att en röst på M, KD, L också är en röst på SD och därmed stöd till Putin.
På andra sidan finns S och C och V. V som efter att ha läst artikeln framgår som en viss brist på kontakt med den fungerande verkligheten.
Blankt är inte ett alternativ för mig.
Man ska rösta på det parti som bäst överensstämmer med de åsikter man själv har, allt annat är negativt för demokratin tror jag.
SUTRUTN: Vanligtvis brukar V och MP vara de som ideologiskt och enligt partiprogram vara de som bäst överensstämmer … men av pragmatiska anledningar lägger jag min röst på S.
Nooshi har beslutat sig för att gå all in. Allt på ett kort. Hon har inget att förlora. Det får bära eller brista. En jävla röra efter valet blir det. Popcornen kommer att ta slut.
OBSERVER: Enligt min ringa mening så gick Dadgostar allaredan tidigare i viss bemärkelse all in … exempelvis att i samarbete med borgarna och herr Åkessons parti fälla den socialdemokratiska regeringen i misstroendevotum.
Jo, det har hon redan visat. S vet numera att hon menar allvar. Det blir verkstad och inte bara snack. Det kan S vara säkra på.
OBSERVER: En nytillkommande dimension av den politiska verkligheten som troligtvis kommer att leda till att ett eller flera av de mindre partierna kommer att få lämna Riksdagen.
Det blir inte popcorn som tar slut, utan ångestdämpare.
Jag är innerst inne rätt lugn av mig så jag behöver nog inget ångestdämpande. Jag hamstrar popcorn istället 🙂
Jag är sent in i debatten, men vill ändå protestera mot att Sverige skulle ha dåliga förutsättningar för jordbruk. Jordbruksmarken i Skåne ligger vad jag förstått i topp i Europa. Hela södra halvan av Sverige har ganska bra förutsättningar för jordbruk, speciellt nu när det blir varmare och torrare i södra Europa. I övrigt håller jag med om att prisregleringar och ökad politikermakt är en styggelse.
Söder om Stockholm finns en hel del bra mark. Bortsett från Småland då – där finns alla kor från Arla-reklamen?
https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2021/03/04/smaland-landskapet-med-mest-betesmark-flest-kor-och-flest-far/
Jordbruksmarken kan inte kompensera för skattetryck och prisnivåer.
Det var den kommentar jag själv hade tänkt bidra med. Det är lätt att kolla att avkastningen av vete per hektar är högre i norra Europa än i södra. Vete ger större skördar om det inte är för varmt, och det skall helst regna också. Nya Zealand och Skottland har höga skördar. Norra Europa har antagligen också högre avkastning potatis (har inte kollat), och mycket godare potatis (uppenbarligen sant). Vad vi inte har är färska grönsaker under större delen av året. I Italien och Spanien har man det i princip året om, fast olika grönsaker på olika tider (dvs, i den traditionella produktionen, jag menar inte inte produktionen för export t ex till oss). Sedan så såg jag faktiskt Dadgostar med moroten i Aktuellt. Min tanke var inte i första hand på brödköerna i gamla Sovjet, utan att det var motiverat av den sänkta matmomsen. Antagligen borde den leda till sänkta matpriser, vilket borde gynna Tidösidan, men kanske inte fullt ut, ifall många handlare och kedjor är så pressade som LW skriver. Så då kan man (V i det här fallet) använda kritik av övervinster (om jag får använda ett gamnalt begrepp, utan att påstå att de finns) för att försöka minimera den opinionsvinst som Tidöregeringen vill försöka inkassera. Alltså inrikespolitik i det mindre formatet, inte storpolitik i detvärldsomstörtande formatet. För övrigt har jag också varit på Kuba, och det är helt och hållet sant som t ex Surtrutn skriver ovan.
Sverige lämnade slutligen idiotin med prisregleringar efter det katastrofala haveriet -92. Pris- och Kartellnämnden lades ned för att hela idén med att politiker ska lägga sig i prissättningen är värdelös. Det vi behöver är hårdare konkurrenslagstiftning och en myndighet som visar tänderna. Prissamverkan borde per default leda till fängelse. Det korporativa Sverige har ett oändligt antal klubbar för inbördes beundran och kotteri inom näringslivet. Dessa borde vara förbjudna som grundregel med möjlighet till ansökan om tillstånd istället för som idag. Jag har själv på nära håll sett hur klubbarna försöker stänga ute uppstickare i syfte att begränsa konkurrensen( fast de anger naturligtvis andra argument) fråga t ex Lidl hur de behandlades vid inträdet på svenska marknaden.
Nej Lars, det är nog inte Sovjets brödköer som väntar utan snarare andra världskrigets ransoneringskort som gäller med tanke på den proteinbrist som råder redan i världen och den senaste utvecklingen kommer att få den att eskalera i en aldrig skådad takt.
Hade detta varit en Bra Idé (TM) hade fler än 7% röstat på (V). Skulle också tro att en stor del av de 7%:en röstar på rent ideologiska grunder och inte på en sovjetisk målbild.
Man kan säga att Noshi har fingret i luften.
Om bara något årtionde kommer vi att stå inför matbrist i välbefolkade delar av världen. Det kan bara leda till höjda matpriser för alla andra.
Så, om man inte tror på prisregleringar gäller det att vässa argumenten redan nu.
Jösses, det låter allvarligt. Hur ska politikerna göra, driva jordbruk? Hmmm det där låter bekant, ja visst ja det heter kolchoser. Matproduktionen i världen ökar med efterfrågan. Därtill att en väldigt hög andel av produktionen sker oerhört ineffektivt. En stor del av det som produceras idag går dessutom förlorat.Enligt vissa kan svinnet av frukt och grönt i butik vara så högt som 40%.
Jag tror att herr bloggare tidvis inte bara är färgblind, utan dessutom har missat att det finns gråskalor mellan svart och vitt, där omdömet tidvis haltar mer än görligt! Ska herr bloggare ha någon trovärdighet med sig i resonemangen, är det klädsamt att inte måla fan på väggen så fort någon galosch inte passar!