Börserna går blandat i Asien under torsdagsmorgonen, men nya börsrekord noteras i Sydkorea. Guld och silver noterade nya prisrekord igår kväll. Svensk ekonomi fortsätter sin återhämtning med de lägsta varselsiffrorna på nästan två år, ökad orderingång i industrin, ökad hushållskonsumtion och stigande svensk BNP till högkonjunkturnivån 2.7% i årsförändring i november.

Stockholmsbörsen spretade återigen och OMXS30 gick 0.00% medan OMXSPI backade -0.14%.Svenska kronan är ganska stabil på 9:20 SEK mot USD och 10:71 SEK mot EUR.
Guldpriset slog liksom silverpriset nya rekord igår.1 373:- SEK per grm är nytt rekord för guld och 27:58 SEK per gram för silver. Silvret har dock backat tillbaka till rekordpriset från i förrgår och handlas nu i 26:29 SEK och guldpriset i 1 362:- SEK per gram. Även oljepriset påstås baka efter att den amerikanske despoten snutit ur näsan att dödandet i Iran ska ha upphört. Å andra sidan ska han också hostat ur sig att Putin är en fredsfurste och kriget i Ukraina är Zelenskyjs fel.
Under tiden skickar Sverige, Tyskland, Danmark och kärnvapennationen Frankrike trupp till Grönland under förespegling av en övning. Tre tyska örlogsfartyg har noterats passera genom Bälten. Fler länder kan skicka trupp, men Danmark har sagt att det är upp till deltagarna att berätta det själva.
I USA föll som sig bör börserna igår och S&P-500 gick -0.53% medan tekniktunga NAsdaq 100 gick -1.07%. SAmtliga techbroligarkaktier i FANANGST föll och mest föll desinformationssajten Facebook med -2.47%. Church of S:t Jobs gick bäst med -0.42%.
I de asiatiska tidszonerna är det blandade skurar. KOSPI slår nya börsrekord i Sydkorea med en uppgång på i skrivande stund +1.42%. ASX 200 går +0.487% i Australien och Straits Times är oförändrad på +0.05%. Hang Seng backar – 0.47% i Hong Kong och Nikkei 225 backar -0.82% i Tokyo.

Jag vet att det är jobbigt att läsa, för jävligt i alla fall och att ni alla msåte ha något att gnälla över och minsann inte märker av det på era arbetsplatser, men svensk ekonomis återhämtning fortsätter med de lägsta varseltalen på nästan två år, ökad orderingång i industrin, ökad hushållskonsumtion och en årstakt på BNP-tillvxäten på 2.7% i november.
SCB skriver att orderingången säsongsrensat ökade med 11.8% i november jämfört med oktober och 23% jämfört med november 2024. Uppgången gäller majoriteten av delbranscherna och handlar om exportmarknaden medan inhemska ordrar minskade.
SCB skriver att hushållens konsumtion ökade med 1.0% från oktober till november justerat för inflationen, kalenderkorrigerat och säsongsrensat och med 3.5% jämfört med november förra året.
SCB skriver att svensk BNP ökade med 0.9% på en månad i ovember och 2.7% jämfört med november för ett år sedan. Detta är högkonjunktursiffror, även om man förstås inte är i högkonjunktur för en enskild månads tillväxt.
Arbetsförmedlningen anger att färre är arbetslösa i december 2025 än december 2024 och antalet arbetslösa minskade med 17 000 personer. Varslen var de lägsta sedan våren 2024 eller nästan på två år.
Detta var alltså siffror och verkligheten, men era känslor bryr sig förstås inte om fakta som det heter, så nu fortsätter vi gnälla och prata om hur dåligt det går. Det är för jävligt i alla fall och allt som är fel i Sverige beror på den grupp jag hatar. Så, nu vart det sagt.
Jag ska ha möte med mitt bolags revisor under förmiddagen och sedan klippa mig (men inte skaffa ett jobb), så dagens Ukrainaartikel kan bli senare än vanligt.
89 kommentarer
Antar att man kan travestera på ordspråket ”äta bör man…” till varianten ”gnälla bör man annars dör man, gnäller gör man ändå dör man…”. Ska också klippa mig idag även om min titel är friherre(pensionär).😊
Som du redan noterat finns det alltid en story att dra och gårdagens hausse i olja och silver är nu utbytt mot baisse på att US ligger lågt gällande Iran och lågt gällande tariffer på rare earth.
Imorgon har vi så klart en helt annan story.
DAX future visar plus 0.15% så ännu inga tecken på Sodom & Gomorrah.
Lycka till med klippningen och fortsätt på den inslagna synth-stilen.
Morgonens snackis är annars Taiwan Semi:
TSMC beats, CEO “very nervous” about CAPEX
Att de slår förväntningarna var förväntat (det gör de i princip alltid då det är ett av världens bästa bolag).
För kalenderbitaren är aktien är upp 15.36% på tre månader.
TSMC var väl upp 35% på net profit sista 3 om jag läste rätt. Intressantare är dock, tycker jag, att USA trycker på för att dom ska tillverka mer och mer på amerikansk mark, plot twist, när väl det är genomfört så ser jag att USAs intresse för Taiwan som företeelse kommer sjunka rätt snabbt.
Meanwhile, amerikanska big finance är på krigsstigen mot El Trumpo Grande avseende hans “förslag” att cappa kreditkortsräntan på 10%. Man menar att det kommer drabba dom fattiga negativt om detta genomförs, exakt hur är jag inte på det klara med ännu dock.
Warren B, inte G, råsågar AI bolagens ledare i en 2 timmar lång intervju på CNBC som är sevärd och så skulle man i retrospekt investerat i gurka eller terminer för gurka i december -24…
Just det, glömde ju, stora pengaströmmar ut ur Iran just nu. Nästan som att det skulle pågå någon form av revolution eller maktskifte vara på gång där…
Diktatorer som försöker rädda pengar inför flykt? Det vore väl ändå en av dagens nyheter i sådana fall!
Helt otroligt hur Atlas Copco och Swedbank driver svenska börsen idag.
Atlas går som ett skållat troll på VAT Group och Swedbank rallar på att DOJ lägger ner utredningen.
Såg det kring Swedbank, en utredning kvar i New York men SEC anses nog vägledande!
Tänka att alla stora artister heter Warren.
Buffett, G och Zevon.
Vad gäller kreditkort och banker har de sin egen logik, precis som Trump.
En sak som är säkert är att de tjänar stålar på de som har det sämst ställt så självklart vill de inte ha lägre räntor ut mot kund.
De som har det sämst ställt i US är också de som köper flest lotter så då fattar du läget i landet.
Det är nog inte bara i USA som de sämst ställda hoppas på turen.
Kollade upp det nu men genomsnittlig kreditkortskuld för vuxna i USA låg på cirka 70.000 och medianen på 30.000.
Även med att nog en del av skulderna är korttid aom folk inte betalar ränta på, med genomsnittlig ränta på 21% så blir det ju säkert 1000kr per vuxen.
Blir en del pengar till kreditkortsbolagen det.
Det råder nog inget större tvivel om att de taiwanesiska investeringarna i halvledartillverkning i USA är tänkta som sista pusselbiten för geostrategiskt oberoende i Trump-regimens huvuden, även om allt inte är klart så att de kan börja mura på skansarna till Festung Amerika ännu.
Tror det var Omni som rubriksatte med att silverpriset rasar kraftigt. En kontroll av priset visade på rekordnivåer. Krigsrubriken handlade alltså om att senaste halva dygnets uppgång försvann.
Å andra sidan är väl Omni AI-slask (eng AI-slop) utan mänsklig inblandning.
Lite som TT 😉
TT skulle i alla fall inte bli sämre av att ersättas med AI. Förmodligen skulle ingen ens märka någon skillnad, möjligen skulle man kunna notera en statistiskt säkerställd minskning av antalet notiser om “p*stinier skjuten i/på G-za/v-stbanken”.
Missade klippningen. Har en så himla trevlig revisor. Får bli synth nästa vecka istället.
Ah, klassisk synth! Det har i vart fall inte jag hört på länge…
Arbetsförmedlingens siffror är ganska bra friserade och det vet vi sen länge.
Är du inte inskriven räknas du inte som när du är på en av deras utbildningar varav många inte leder till jobb eller om du faktiskt är arbetslös och söker jobb men lever på gamla pengar och inte vill delta i att gå på meningslösa föredrag där de pratar till deltagarna som om de vore barn tre-fyra gånger i veckan – då får du inte vara inskriven.
Vilka vet vad?
https://www.europaportalen.se/tema/arbetsmarknadsfragor/sysselsattning-och-arbetsloshet-i-eu
“Det är för jävligt i alla fall!”
Visst är det… min poäng är att siffror friseras och det under alla regeringar.
Får man bidrag så är det väl bra om man är tillgänglig och gör saker som anordnas.
För det ska inte vara så lätt bara vara hemma. Eller? att vara arbetslös är ju ingen sysselsättning och om samhället ger pengar kan man ju faktiskt kräva personens uppmärksamhet i 40 timmar i veckan.
Eller. Det gamla S hade ju arbetslinjen. Då skickade man ut på beredskapsjobb som att gräva diken eller plocka skräp.
Det kanske är mer karaktärsdanande än lyssna på en jobbcoach. Men lovar folk skulle gnälla på det med 🙂
För övrigt tror jag nog inte att det genomsnittsliga APT är mer spännande än en jobbcoachningsdejt
Det handlade inte om tillgänglighet eller gör nåt för a-kassa/bidrag utan att klara du dig själv samtidigt som du faktiskt är utan jobb och söker så får du inte vara inskriven på Arbetsförmedlingen utan att gå på meningslösa möten och då är du inte med i statistiken vilket gör siffrorna felvisande.
Tur det blir regeringsskifte i höst, så här kan vi inte ha det.
Äntligen dags att skörda frukterna av friskolor, omvandling av hyreshus till BRF, billig bensin (som gynnar Putin) samt ett elnät som är i ett fantastiskt skick tack vare borgarnas sinne för affärer.
Hyreshus ombildades väl även under S-regeringar och tycker du 30.- litern vore bra?
(Hur billig bensin gynnar Putin får du gärna förklara)
Billig bensin i Sverige gynnar Putin då efterfrågan i Sverige hålls relativt stabil.
Men det är väl som vanligt. Vi är världens minsta nation så vi behöver inte bry oss om något utanför den egna plånboken.
Visst var det bättre förr när alla körde bensin och olja och hade Rysslandsfonder?
Glory Days som Bruce sjöng.
Nja, billig bensin brukar betyda lågt oljepris vilket knappast gynnar Putte.
Tänkte inte på det.
Låga bränslepriser förklarar ju varför man inte är ensam på vägarna, alla är ute och nöjeskör. Skönt att komma till den insikten.
Putin tjänar enorma pengar på dagens oljepris så tyvärr inget nytt under solen vad gäller efterfrågan på olja.
Bensinen är relativt billig i Sverige, lev med det.
Hoppas att dieseln går över 50kr så at jag slipper detta EPA helvete.
hahaha. Ja när drivmedelspriserna toppade var det inte en enda EPA här ute 😀
Ironi funkar bara om urvalet är hederligt. Här blandas verkliga problem med rätt grov cherrypicking, där alla negativa utfall tillskrivs samma reformer medan positiva effekter och gemensamt politiskt ansvar utelämnas. Verkligheten är betydligt mer komplex än så.
Det enda som är konstant är att vänstern och högern blir kränkta när man ifrågasätter deras agenda.
De jag från olika håll hittills hört ska vara på NATO-övning på Grönland är
Danmark, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Holland, och Sverige.
Jo för fan, Norge skickade 2 personer som obervatörer så dom har verkligen rampat upp…
Du ska nog inte räkna med att Sverige skickat fler i förtruppen.
Förmodligen inte…
Vi skickade faktiskt TRE! 🤓
Nästan alla de länderna du nämner hade personal på plats så sent som september förra året för övningar på Grönland. Oklart om Nederländerna var med, jag kommer inte ihåg något om det.
Ekonomin verkar härdad med tanke på allt som sker i världen.
Visst går det bättre, här i E-län är det inte bara SAAB utan även Siemens Energy samt mängder mee mindre företag, inte minst i Linköping.
Min arbetsgivares behov är 100-tals per år de närmaste åren, vilket märks i korridorerna.
Visst, den största utmaningen är att finna rätt kompetens.
Så visst går det bra då in i h….. 😃
Typ tusentals på SAAB?:
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/ahlin-ekeroth-bygger-kontor-at-saab-i-tannefors/r14xdg6r
Och erixon varslar en massa folk. Så det är för djävligt ändå.
Dom kan gå raka vägen till SAAB väl?
Är väl lite hemskt att säga men är inte det bolaget lite ett “has been”
Man har inte haft nån egen innovationstakt utan som man säger så levererar man samma tjänster år ut och år in och de är under ett inflationstryck. Det gör att man måste dra ner kostnaderna
Sen har man bränt kassan på konstiga uppköp. Och lösningen verkar alltid vara “fler male pale and stale i ledningen”. Men dessa verkar alltid köpa nått företag på nedgång för 100 miljarder och sen lansera fler nedskärningar….
Definition of insanity…. and all….
(Med det sagt tycker jag jäkligt synd om de på det bolaget som jobbar röven av sig och ändå är belöningen alltid återkommande ångest. Men lösningen kanske är att byta till andra arbetsgivare)
Har inte Ericsson varit förtidigt ute med teknik ibland?
Men jag var anställd där för evigheter sedan och redan då var Ericsson ett “varsel” företag.
In och ut beroende på orderingång 🙁
Dom har en del ingejörer kvar som håller hög klass på leveranssidan men tyvärr är nivå 2 (dvs. lasse-i-ledets och lasses chefs chef) och uppåt på Ericsson total katastrof och har så varit länge…
Hade aktier för flera månadslöner i bolaget men sålde allt när de bananrepublikmutade Tjumpf via invigningsfonden. Det är svårt att hitta en tydligare signal för att ett bolag fullständigt saknar förtroende för sin konkurrenskraft. Lite som SAABs olika dikeskörningar under den eviga freden.
Telekom har blivit en commodity. Det var annat för 30 år sedan när det typ var coolt att ens äga en mobil.
Var väl 15 år sen man började prata om det.
En vanlig infrastrukturtjänst.
I likhet med många andra har jag också jobbat åt dem tidigare. Men nu är jag frisk sedan drygt 15 år.
Skrev en kommentar som fastnade men gör ett nytt försök, Ericsson har fortfarande kluriga ingenjörer kvar men dom har ett kvalificerat ledningsproblem och inte bara på toppledningen utan rötan har ätit sig långt ner. Jag skulle definitivt tänka både en och två gånger idag innan jag plockade in en ex Ericsson chef i en verksamhet…
Fasen vad man fastnar, måste gjort något fel? Försöker en sista gång, bolaget har ett kvalificerat ledningsproblem…
Det är därför man skriver erixson (gissar att LW lade in ordet vid något gammalt IT-krig eller någon aktiespammare. Eller också är det något gammalt tjafs som inte har något med bolaget att göra).
“Tre korvar” är väl också en allmänt accepterad eufemism?
Betr firmanamn / logotyp:
Gudars skymning, är det redan 30 år sen? Ja, det blir det nog.
Alltnog så hade jag ett skubb tillsammans med bl a ett par äldre släktingar varav den ene (farbror Nils) haft jobb på det där bolaget. På sin sävliga men tydliga skånska berättade han att man uttydde loggan på spanska: Tres Erecciones. (Stavningen framgick ej exakt.)
Aha, tack @MINDREVETANDE du har nog helt rätt här!!!
Massivt minsann, men sedan ska det förhandlas 800 “lyckas” facket behålla..
Deras storvarsel är väl numera att betrakta som något som händer varje år, lika pålitligt återkommande som att det är mörkt, kallt och stundom snöigt under vintern.
Jag kan bara undra hur man håller kultur, innovationskraft med mera levande när det ständigt är dessa massuppsägningar.
Eller vi har ju svaret på det. Det går inte.
Trivdes aldrig där, i synnerhet inte med cheferna. Insourcad i en expertroll, ständiga försök från chefer att få mig att lämna ut mina kunskaper till deras favoriter. Mitt standardsvar var ett mer eller mindre inlindat, men huvudsakligen bokstavligt, RTFM. Jag var där för att göra jobbet, inte för att ge bort mitt kunnande.
Ericsson jobbar ju alltid kontracykliskt, för går det bra vill mycket ha mer, så då kastar man ut lite folk och pumpar aktien lite.
Mer vacklande och velande bolag får man leta efter.
Läste en kort artikel med intervjuv tidigare på SVT som jag tyckte var lite humoristisk.
Man höjer pensionsåldern vilket är naturligt att klaga över även om det är nödvändigt när pensionerna baserar sig mest på transferreringar istället för investeringar. Det som var lite humor var att personen som blir intervjuvad säger att hon är trött på att jobba, hon var bara 19 år gammal.
Har ju hört en del om FIRE men även för dem blir det väl lite ambitiöst att säga att man är trött på att jobba bara efter ett år i arbetslivet.
Man kan ju vara trött på att jobba när man är 19! Hon får köpa boken Bonjour paresse (“Hello Laziness”) av Corinne Maier och finna inspiration där hur hon kan stå ut nästkommande 47 år…
Rättelse 67 år – utvecklingen kan bara gå framåt
Roliga var att mitt fackförbund ett år gav alla medlemmar ett ex av den 😀
*klappar på exemplaret som står i “jobb-bokhyllan”*
Uppmaning till tyst revolution 😀
Anekdotisk observation då jag har ganska många i bekantskapskretsen som antingen har tröttnat på sina jobb (och därför lågfrekvent söker nytt) eller har blivit av med jobbet (och högfrekvent söker nytt) är att white collar inom många delsegment är nattsvart jämfört med tidigare. Vad orsaken till det är låter jag vara osagt (skulle kunna vara medelåldern på mina bekanta, oro inför AI, oro inför geopolitik, oro inför tullars vara eller icke vara, EU-regleringar, oro inför regeringsskifte i höst etc etc).
Oavsett så har jag full förståelse för att folk är oroliga eller tom snudd på desperata, men väldigt liten förståelse hur de ska kunna klistra på skulden för det på något enskilt skäl (även om jag personligen tror att Putte&Trump har väldigt mycket inverkan på situationen i helhet).
Generellt är det en väg in i bitterhet att hitta externa skäl man inte kan rå på som ska göra att man är där man är.
Amatörpsykologiskt skulle jag säga att fokusera på den ring med saker “man kan påverka själv” och “saker man kan påverka med andra” är väldigt nyttigt.
Det kanske innebär att man får ta jobbiga beslut och anstränga sig. Men känslan av agens ska inte underskattas.
Jobb ÄR viktigt för vårt välbefinnande. Det är dels grunden i Maslow att den gör att vi får en fysisk trygghet genom den inkomst det ger. Sen att vi ändå är där 9 timmar om dagen gör att det är viktigt att man trivs.
Men. Jag upplever (anekdotiskt) att vi är många som är bekväma för att vi har det riktigt bra betalt och sitter på helt ok tjänster. Att inte veta att man får något motsvarande vid arbetslöshet kan nog vara det största hotet mot den vite mannens livsstil och självbild idag.
Anekdotiskt så är det lite “den enes bröd, den andres död”
Ser jag på det jag har insyn i så hade 2025 en brutal start. Men det har blivit mycket bättre sen september.
Det som gör att många vita män i Sthlm/Göteborg har ångest är att det är en rätt stor förändring på mellanchefssidan i många organisationer. Det är brutal omställning att gå från att vara en “head of” till att helt plötsligt börja leverera input i verksamheten igen.
Det finns viss ålderism. Men det handlar även om att inse att karriären inte alltid går rakt uppåt om man inte kommer med nått nytt till bordet. Sen kanske man har anpassat partner och livsstil efter sina inkomster och det är tufft.
Räcker att se att alla tidningar med “livsstilsspalter” har haft “min man var mellanchef och är arbetslös nu. Kan jag lämna honom nu när hans personliga egenskaper inte längre uppvägs av vår livskvalitet”
Skämt åsido. Det känns verkligen att högkonjunkturen är alldeles runt hörnet.
Trenden av att diverse “head of” roller försvinner mer och mer har väl varit allmänt pågående ett rätt bra tag. Covid klädde ju av en hel del av det uppfattade behovet och AI knaprar också på det. Sen har nog många organisationer sent omsider börjat inse att det är rätt mycket värme som genereras i mellanchefsleden utan att den leder till något av nytta.
Och jag håller med dig i din observation att det är brutalt för många att gå från en rätt bekväm tillvaro som mellanchef till att helt plötsligt vara tvungen att börja skita ner sig igen, speciellt för dom som inte fört sig supersnyggt i sin mellanchefsroll är det ganska mentalt jobbigt att plötsligt vara kompetensmässig junior igen…
På mitt förra jobb ökade man mellancheferna med 40% under covid.
Nu har man färre än innan.
Jag fick det otroligt viktiga rådet av min mentor en gång i tiden att “En bra specialist kan både vara viktigare och lika betald som chefer. Så känn verkligen efter om du vill ta ett annat spår än det som du är inne på”.
Sen förstår jag de som vill leda personal och bygga mer övergripande i organisationen.
Bra chefer är ovärderliga.
Men tyvärr är de medelmåttiga i klar majoritet
40% söte jesus, vad fasen höll ni på med…
Det är väl en sjukdom som genomsyrar hela arbetsmarknaden? Man vill arbeta strategiskt, och inte operativt. Vem vill leverera till deadlines, liksom?
Jag är väl motsatsen då, gillar att s a s skita ner händerna med praktiska saker som expert. Har alltid skytt mellanchefsrollen för då får man inte jobba med tekniken längre utan måste tillbringa dagarna med Excel och Powerpoint.
Min arbetsgivare och jag är fullständigt överens om två saker:
* Jag skall inte ha några underställda under mig
* Jag ska inte ha några åsikter vad gäller design
Är jag den enda Head of (ja det står så på visitkortet och i orgschemat) som är specialist och inte mellanchef 🙂
Gillar att skita ner händerna. Jag vill ju bygga saker. Och svåra tekniska problem ÄR mycket roligare att sitta med än att fundera på hur man ska hantera teamets medarbetarsamtal
Min tid är en flaskhals i organisationen. Alltså är det bättre att de som är duktiga på att leda team får göra det.
Och den med Jante som undrar varför vi “så kallade seniora” har tid att vara här. Tja. Det här är ett bra sätt att rensa hjärnan och ta nya tag på skitproblemet som man sitter med ibland 🙂
Läste för ett par år sen en undersökning som det refererades till i bla NyT angående ålderism.
Chansen att bli kallad till en anställningsintervju efter du skickat in en ansökan minskar drastiskt efter en viss ålder
– snittet i EU runt 46-47 års ålder
– i Japan runt 56
– i Sverige runt 40
Eftersom man aldrig lägger in parametern “tjänstenivå”, “yrkesområde”, relevanta år i yrket i den parametern så.
De som legat ute som exempel i Sverige senaste åren har varit (som jag minns)
“mellanchef inom media”
“administratör inom kommunen”
“mellanchef från Erixschon”
Mellancheferna diskuteras lite högre upp
För övrigt skulle jag säga att i min koncern så är det en enorm andel jobb som tillsätts internt. De jobb som finns för nya är management, eller instegsjobben. Alternativt att man får komma in som interim och hoppas att man gör sånna avtryck att vi kan motivera en headcount
Men mellanchefer finns det i princip inte en chans att vi rekryterar externt så länge vi har interna sökanden.
Jag håller med dig, det som gör mig konfunderad är dock att den absoluta merparten av de i min bekantskapskrets som förlorat jobbet eller tröttnat är kvinnor. Borde såklart inte spela någon roll, men det kanske gör, vad vet jag? Samtidigt så verkar mina gamla konsultkollegor verkligen känna av högkonjunkturen. Kanske känner företagen av högkonjunkturen men är för oroade för att våga anställa och istället tar in konsulter? Jag vet dock verkligen inte, är inte arbetsmarknadsexpert, bara en ensam gammal tekniknörd. 😛
I LinkedIn-flödet fanns ett inlägg angående arbetslösheten i Sverige. Just nu 9% med en ungdomsarbetslöshet om 24%. Detta samtidigt som många företag letar folk med rätt kompetens: Det saknas hantverkskunniga. Lönerna är OK men inlägget skriver om hur man från offentligt håll i många år pressat på om att alla elever skall ha högskolekompetens.
Minns själv hur man tog bort de yrkesinriktade/praktiska linjerna redan i grundskolan, fortsatte med detta i gymnasierna och vilka effekter det resulterade i bland elever som inte hade fallenhet för teoretiska ämnen. Nu finns ett flertal sådana utbildningar så frågan är hur dagens situation ser ut? Har inlägget fel?
Jag kommer ofta i kontakt med nyexade inom YH-programmen. Jag ser cirka 50/50 fördelat på vettiga personer kontra människor helt utan rätt förmåga och inställning, men som bara hoppat på något program efter tips från närmaste SYO-konsulent (eller vad det heter numera).
Statistik för ungdomsarbetslöshet är svårtolkat som xxxx. Det brukade i alla fall vara en stor del studenter som söker ett bättre extrajobb, korttidsjobb innan lumpen osv.
Precis.
Nån skenande ungdomsarbetslöshet känns det inte som
Snarare känns det som om många ungdomar i bekantskapskretsen har extrajobb under studierna och inte haft några problem med arbetslöshet överhuvudtaget.
Annat var det under min gymnasietid i samband med den svenska finanskrisen. Då tror jag vi var 200 sökande på ett extrajobb på ett burgarställe 😅
Ganska trångt även när det gäller hantverk. Dottern gick ut elprogrammet i somras och det har varit helt dött på jobb sedan dess så tyvärr är hon en av de 24 procenten. Förmodligen regionala skillnader men så är läget i Umeå.
Malmfälten? Pite?
Finns ju enorma mängder eljobb där uppe.
Eller är hon svagströmmare?
“Allt under 900 kV är för kattskinnselektriker.”
(Sagt av någon på testlabbet för många år sedan.)
Nu vet jag visserligen inte om det finns de som anställer just nu, men jag kan i alla fall konstatera att det är duktigt svårt att få tag i kompetenta elektriker inom IT/Tele, alltså sådana som kan -48V anläggningar, reservkraftsystem, UPS. Hade jag omskolat mig och fixa AL-behörighet så hade jag haft garanterat jobb. Visserligen får man räkna med rätt mycket resor i jobbet och jour, men ganska fritt i övrigt.
Dessutom en bra grund att vidareutveckla sig inom fiber, WDM, IP och/eller radio. Den klassiska Gymnasieingenjören som tidigare fyllde dessa tjänster, med kunskap och förmåga inom både teori och praktik, börjar vara pensionsmässig men jobben måste fortfarande göras. Och de kommer inte att ersättas av AI.