En rysk patrullbåt och en olje- och gasrigg i Kaspiska Havet har bombats av Ukraina. Två ryska Su-27 jaktplan ska bombats på Belbekflygbasen på ockuperade Krym.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
De ukrainska specialförbanden fortsätter operera runt Kaspiska Havet och en rysk patrullbåt Ochotnik-klassen ska bombats, samt en olje- och gasrigg meddelar specialförbandsledningen och har publicerat drönarfoton på patrullbåten.

Oljeriggen ska tillhöra Lukoil och anges som borrplattform, vilket gör att jag kallar den för oljerigg. Alltså en sådan som borrar nya brunnar, inte utvinner från redan borrade brunnar. En borrrigg är till för att flyttas, en plattform är till för att vara statisk.
Det kan förstås vara en olje- och gasplattform och inte en rigg och råda språk- eller begreppsförbistring.

Faktum kvarstår att bloggen inte längre håller räkningen på hur många operationer som de ukrainska specialförbanden utfört i Kaspiska Havet eller de inre vattenvägarna närmast innanhavet.

Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU har bombat två ryska Su-27 jaktplan på Belbekflygbasen på ockuperade Krym rapporterar man på sin officiella Facebooksida. Det ena flygplanet ska varit fyllt påhängt med vapenlast och konstaterats totalförstört. Man ska även träffat trafikledningstornet.
Det är andra attacken mot Belbek denna veckan då man slog ut tre radar inklusive för S-400 tungt luftvärn, ett SA-22 Greyhound närskyddsluftvärn och en Mig-31 den 18:e december.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!

15:03 Slava Ukraini Sverige tackar för donationerna i veckan, som går till matkort för ukrainska flyktingar som är tänkta att inklusive allt överleva på 71:- SEK om dagen i Sverige. Man fick in 142 298:- SEK efter att bloggen uppmärksammade att kassan var tom. Största enskilda donationen var på 10 000:- SEK.
Det är julstämning om något. Jag får pollenallergi pga den varma vintern.

15:08 På tal om julstämning har Jonas ett nytt inlägg på Facebook om de 750 taktiska bårar som han levererar, vilka kan finansieras via ett JVM Medical kit.

Båraran tillverkas i Ukraina och ser ungefär ut som ihoprullade liggunderlag när de inte är i bruk.

Jonas skriver:
“Bårarna är utvecklade i samarbete med militära förband i Ukraina och tillverkas i Kyiv. De kostar bara en tredjedel av motsvarande modell i väst, ca 1500 kr styck, och eftersom de tillverkas i Ukraina hjälper vi även till med att stimulera den lokala ekonomin. Detta blir allt viktigare ju längre kriget pågår!
Köp inte saker hemma i Sverige och frakta ner om det går att undvika. Köp det i Ukraina!”
Du finansierar Jonas leveranser direkt till frontförbanden utan mellanhänder via via Paypal https://www.paypal.me/jvmukraine, via Swish i inlägget på Facebook eller en JvM Medical Kit på https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm, där företag kan betala mot faktura och man även får ett tackbrev från Ukrainas ambassad i Stockholm att visa upp.
Fortsätt sprida julstämning och donera till stöd för Ukraina!
15:27 Ungerns korrumperade despot Orban sprider nu Putins lögner från i fredags att det var Ukraina som startade kriget och att det alltså är Ukrainas fel att Ukraina är invaderat, att Ryssland begår krigsbrott och att ukrainare våldtas, torteras, mördas och ukrainska barn kidnappas. Ungern är en lydstat till Kreml.
15:28 En andra lydstat till Kreml ska få nya order i helgen då Putins man Dmitriev ska leverera nya direktiv till den amerikanske despotens svärson och den ryssättlige fastighetsmäklaren Witkoff i Florida i helgen. Det handlar om hur Ukraina ska kapitulera och det kallas “förhandlingar” när två länder bestämmer hur ett tredje ska kapitulera. Dmitriev kallar de som inte vill att Ukraina ska kapitulera för “krigshetsare”, men att i strid mot internationell rätt invadera ett grannland och där begå krigsbrott, tortera, våldta och mörda, samt jämna hela städer med marken är alltså inte “krigshets”.
För att förtydliga: Det finns bara en krigshetsare och en orsak till kriget och det är Ryssland.
KOMMENTAR
Hjulet går runt ett varv till. Ryssland, Moskva, Kreml och Putin är inte intresserade av fred, men varje gång man misslyckas med att få USA att tvinga fram en ukrainsk kapitulation upprepar man processen. Syftet är att hindra USA från att skärpa sanktioner eller stödja Ukraina militärt genom att Kreml ska låtsas vara fredsduvor. Varje gång går Trumpregimen på det pga chefens sviktande mentala förmåga.
15:35 Det går bra nu, Ryssland. Enligt en avlyssning från Hur har ryssarna börjat med kannibalism då rysk logistik inte klarar av att ge dem mat. Iofs rätt logiskt – de ryska soldaternas enda funktion är att dö, så varför lägga resurser på att ge dem mat?
15:40 Ukrainska 45:e artilleribrigaden har okså FPV-drönare och här är en film på hur man slår ut ryska pansarfordoon och lastbilar. Filmen är ganska ny då det är snö.
15:42 Här är för övrigt en film från vägen vid Dobropillija med brinnande ryska fyrhjulingar och en ukrainsk FPV-drönare som är ute på jakt. Den möter för övrigt en kollega kort i filmen så det är flera FPV:er som härjar längs den snöpudrade vägen.

16:43 En fördel med den relativa arbetsro man får av att resa bort och slippa vardagsgörmomål via resan till Seychellerna är att min fru Lena hunnit skriva en rapport om höstens och vinterns hjälpinsatser från hennes sida. Detta är kanske Lenas bästa artikel hittills och obligatorisk läsning, så klicka här och läs.
Artikeln är också ett tack till alla er som donerat och donerar, eller stöder Ukraina på andra vis både i smått och stort efter egna världsliga eller ekonomiska förutsättningar. Ni som utgör spjutskaftet till den ukrainska spjutspetsen.

16:59 Lena rekommenderar Edward Lucas krönika Sorry, Ukraine, we’ve treated you shamefully hos brittiska The Times. Det finns så många bra citat i den, men man kan ju bara citera 3 – 5 meningar. Här är ett stycke:
“The more we displayed weakness, the more we encouraged Putin to keep going. Yes, the damage to Russia’s economy is colossal, as are its casualties. But Putin won’t stop until he is stopped. We won’t do that. Perhaps you still can. We would appreciate that, because our own defence and deterrence, on current form, will not be ready for at least a decade.”
Det går att googla fram hela texten om man söker på “text” och rubriken, om man inte prenumerar på The Times. Krönikan är kanske en av de bästa som skrivits om kriget i Ukraina och Västs stöd.
18:05 Film på hur några ryssar begår självmord genom att frontalanfalla i lätta fordon över kilometer med öppen terräng rakt mot ukrainsk 110:e mekbrigadens linjer.

18:11 Ryska tunga vapentransporten och rorofartyget ADLER har havererat utanför Höganäs och ligger på svenskt vatten. Hon är under sanktioner, så det ska bli intressant att se vad som händer härnäst. Inget företag bör vilja hjälpa henne pga sanktionerna och svenska staten ska knappast heller bistå med detta. Skulle vara om hon får rysk hjälp givet att det inte går att reparera på egen hand. Fartyget brukar användas för att leverera tunga vapensystem till Afrika.
KOMMENTAR
ADLER kan förmodas vara ett av de fartyg som har avtal med ryska militären och kommer stå för bulktransporter av invasionsstyrkor mot Sverige, då de ryska amfibiefartygen inte räcker för annat än att ta brohuvuden, om de överlever det alls. Även Sovjetunionens invasionsplaner mot Sverige byggde på bruk av civila fartyg för det mesta av transporterna.
18:47 En ukriansk stridsvagn från 24:e mekbrigaden jämnar en betongbyggnad mer eller mindre med marken i Tjasiv Jar, där tydligen det råkar vara glest med ryska FPV:er vid tillfället.
18:52 Ryska förluster igår blev svåra 1 090 man, mycket svåra 130 transportfordon, kraftiga 37 haubitsar, en ovanlig salvpjäs och en enhet särskild utrustning, samt endast ett pansarfordon.
296 kommentarer
Vladolf är en dålig människa
Vladolf Pruttler
BgB
Nu fick jag Magnus Uggla i huvudet….. Fyra sekunder…..
👍
Slava Ukraini!
BGB sen Jonas.
👍
Slava Ukraina!!
Här slappnar man av en sekund för länge
Ryska roro-fartyget Adler ligger ankrat utanför Nyhamnsläge på svenskt vatten. Det är sanktionerat och kustbevakningen KBV 503 snurrar över.
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9179854
Här kan man läsa om sanktionerna mot fartyget:
https://www.opensanctions.org/entities/NK-d8g6ScMF8FvH2vRiAwL76y/
Aunson skriver på X om det ankrade Adler.
https://x.com/i/status/2002334053291442568
Enligt Sydsvenskan är det maskinhaveri.
Ryskt fartyg med sanktioner har ankrat utanför Höganäs – Sydsvenskan https://share.google/OutlbWeOzlwx1ukDT
“Service temporarily unavailable”
Synd…
https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3mag2l5cdw22y
Man kan inte låta bli att gilla Sikorski!
Hungarian PM Orbán claims he prevented a “declaration of war on Russia” by blocking the use of frozen assets and refusing to back the EU’s €90B loan for Ukraine. Poland’s FM Sikorski responded with sarcasm, posting an image of the Soviet Union’s Order of Lenin medal.
Bild
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3mafzs7f7ek24
😅
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9179854
Slava Ukraini!🌻🌻🌻🌻🌻
💙💛
15:03 Gråtbopollen? (Hittar ut själv)
Kaninöronen som gick upp i rök.
Frankly my dear, så är dom borta med vinden
🤩🔥 Destroyed Russian equipment in the Dobropillya direction.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magesbs67222
Lämnar man oskadda men obemannade moppar orörda och inväntar återbemanning..?
God eftermiddag!
Det bästa med Putins fyratimmars propagandaframträdande var att han så gammal, trött och sliten ut.
Såg bara det som Elin J kommenterat på SVT.
Tycker Putlers kindknotor (väl medveten om att det inte är den korrekta benämningen rent medicinskt) ser synnerligen onaturliga ut. Är väl ingen nyhet att slemkräket garanterat genomgått ett antal föryngringsoperationer.
Botoxputte
Jag gjorde samma reflektion. Han såg äldre ut. Till och med hustrun såg det, och då är det sant. Alaskaputin såg klart piggare ut. Även i andra nyliga sammanhang har han sett fräschare ut.
🇩🇪 German intelligence may receive permission to carry out cyberattacks and sabotage outside the country
According to Merkur, the functions of Federal Intelligence Service are planned to be expanded against the backdrop of growing hybrid threats and the activity of foreign special services.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3magb7lqv422f
According to the new provisions, BND agents will be able to:
🔘 carry out cyberattacks against enemy structures;
🔘 carry out sabotage operations abroad;
🔘 secretly penetrate the homes of enemies of the state in order to collect or destroy critically important information.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3magb7nw2xs2f
Ett hem som gärna får aggera mot är Kräklm.
Hur ser det ut för andra europeiska länder? Är det något land som får kör offensiv digital verksamhet?? Någon som vet??
England vet jag har det inskriven i lag. Vettefasen hur de andra gamla monarkierna har det ( inkl sverige) knepiga lagarhär och där
Det här kan bli spännande på riktigt. Lyckas man plantera mjukvara i styrsystem till allt från vattenpumpar, energiförsörjning, avloppspumpar till robotdammsugare kan man ställa till oreda på riktigt. Tänk att kunna fjärrstyra avloppspumpar i en större stad. Start, stopp, start, stopp….. Eller en cirkulationspump i en fastbränslepanna.
Jag hoppas på en mycket kall vinter i Ryssland. Framför allt i Moskva och S:t Petersburg. Sedan att man med cyberangrepp eller sabotage slår ut gas-, värme- och elsystem så vatten- och avloppssystem fryser sönder. Sedan väntar vi på våren.
Jag har en dröm om att kunna hacka mig in och sätta samtliga trafikljus på rött i moskva och pieter i tre minuter för att sedan låta samtliga slå om till grönt. Samt att upprepa oregelbundet.
Engelsmännen säger här att ubåten sannolikt fick “significant damage”
👍
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mag7x3jl7k24
🇩🇰 Danish Military Intelligence Service has stated that Russia is behind a series of cyberattacks against Denmark, – Militarnyi
This concerns water utility incident in 2024 and a series of DDoS attacks on Danish websites on the eve of the 2025 municipal and regional elections.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mag6detqok2b
Jaskagedemskaja🤬
Slava Ukraina
En nyhet flashade förbi igår: – Svenska Freds önskar avrusta försvaret i Norrland. Dags att reprisera ett tidigare levererat saftigt inlägg från förra året eller så.
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder då analysen? (forts)
Del 28. Förslag till Svenska Freds- och skiljedomsföreningen.
Rättskipningens grunder innebär att domstolar är självständiga, oberoende, oavsättbara och formalistiska i tal och skrift, och i sin logik. De tillämpar en tredelad slutledningsregel som brukar kallas syllogism. Alltså, som exempel:
1.Lagregeln ”Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det och tillgreppet innebär skada döms för stöld” är gällande rätt (dvs lagregeln är inte obsolet eller ur kraft)
2. A:s gärning uppfyller rekvisitet för stöld.
3. Således, A dömes till påföljden X.
Domstolen följer en strikt och rigorös logik, och uttalar inte klander eller försummelse, inte heller om förlåtelse eller nåd, inte om särbehandling med avseende på den tilltalades börd eller status. Domstolen är mekanistisk, vilket är en grundpelare i likhet inför lagen. Det moraliskt förkastliga är inget domstolen överhuvudtaget berör, det är en utomrättslig indirekt konsekvens, likaväl som medborgarens moraliska ställningstaganden omvänt påverkar lagen genom den lagstiftande församlingen, riksdagen. Domen är i någon mening i proportionell balans med samhällets värdering av brottsundvikande, i profylax och konsekvens. Brister balansen påverkar det som lätt metafysiskt kallas allmänna rättsmedvetandet. Lagförd brottslighet är lose-lose.
Tvister, civilrättsligt, kan lösas i domstol, eller i förlikning inför hot om domstolsprocess, i medling eller skiljedom. Allt beroende av de avtal eller överenskommelser som omtvistas. I näringslivet är skadereglering i skiljedom i ekonomiska termer, sekretessbeläggs, är dyrt men snabbt, minimerar publicitetsskada och tidskostnader. Inte heller här moraliseras, allting vägs och mäts, och avdöms, en gång för alla.
Är då rättskipning utan moral? Och skiljedom? Ja, och skenbart, eller bättre synbart, värre, stater är helt omoraliska, eller rättare, amoraliska, de saknar aggregerat kollektivt samvete. Det är en avgörande utgångspunkt för att verkställa skiljedom mellan makter, stater, eller federationer av stater, de har ingen moral eller idé att förverkliga, de har bara en uppgift, att inte sönderfalla. Att inte bli failed state av inbördeskrig eller andra skäl. Och därför tillhandahåller en knippe kollektiva nyttigheter för medborgarna, bl a inre säkerhet och yttre skydd. Möjligen kan man invända att det finns undantag, Vatikanstaten har ett syfte att hålla ett tryggt hus för Påven, som rimligen har ett ideellt uppdrag. Ett frapperande undantag är Ryssland, eller rättare, Rysslands autokrat som över århundradena närt idén om att just Ryssland har uppdraget att förvalta det oanfrätta förpliktigande arvet efter Byzans, 1000-årsriket, det tredje Rom. Det besvärande med denna idé är att den är negativt bestämd, att skydda sig mot det depraverade Väst, den har aldrig kunnat uttryckas i någon konstruktiv, positiv bemärkelse, och har aldrig varit omfattad av folket. Vidare, givetvis, generellt i historien har autoritära statsledare av olika schatteringar haft föreställningar om sina utopier, men det är en annan sak. Stater finns av självbevarelsedrift. Somliga stater får den driften att kränka andra.
-0-0-0-
Enligt FN-stadgans våldsförbud, som det brukar kallas, ska medlemmarna ”i sina internationella förbindelser avhålla sig från hot om eller bruk av våld, vare sig riktat mot någon annan stats territoriella integritet eller politiska oberoende, eller på annat sätt oförenligt med Förenta nationernas ändamål”, artikel 2.4. Våldsförbudet har specificerats i en deklaration som antogs av FN:s generalförsamling 1974 – den så kallade Aggressionsdefinitionen.
Den svenska Freds- och skiljedomsföreningen bör leva upp till sitt namn. Den bör sammankalla en internationell kommitté av skiljemän, de främsta jurister som står att uppbringa, och ge den uppdraget att utifrån FN-stadgan och vedertagen internationell rätt föreslå ett skiljedomsförfarande mellan Ryssland och Ukraina. Utgångspunkten är då självfallet att varje land är suveränt inom sitt eget okränkbara territorium. En sådan skiljedomsansats kan då inte komma fram till något annat än att Ryssland retirerar sina trupper från allt ukrainskt territorium. Med pansar, valurnor och sårade.
Det är sannolikt viktigt för föreningen, som är partipolitiskt neutral, att inte använda politiska företrädare i en skiljedomskommitté, eller andra maktprojicerande personer, som något form av medlare. Skiljedomsförslaget bör vara strikt utformat uteslutande utifrån juridiskt erkända principer.
-0-0-0-
Freds- och Skiljedomsföreningen sägs ha haft en stark medlemstillströmning i samband med Sveriges anslutning till NATO, från 6 000 upp till 10 000 säger de själva. Det kan också bero av andra världshändelser. Medlemsintresset ökar förväntningarna på resultat, resultat som hittills saknats, föreningsnamnet till trots.
Den svenska Freds-och Skiljedomsföreningen grundare tilldelades 1908 Nobels fredspris. Om inte föreningen tar initiativ till ett skiljedomsförfarande, det har dessvärre aldrig skett hittills, påkallat åtminstone nu i ett brinnande tvåpartskrig i Europa, bör man kapa av det senare ledet i sitt föreningsnamn.
Med andra ord, låt djuret koka i sin egen sås.
+1
Svenska fredisföreningen kanske är ett mer rättmätigt epitet..?
”Fredsrörelsens” hovsamma hjälp till Putinregimen bevisas även av att de aldrig någonsin protesterat mot att Ryssland ockuperat Krimhalvön eller aktivt deltar i ett offensivt krig i Ukraina, som till dagens datum krävt över 300 000 dödsoffer. Manifestationerna mot faktiska krig och offensiva handlingar på europeiskt territorium, inte bara svenska militärövningar, väntar vi fortfarande på.
Att fredsrörelsen sprider Rysslands propaganda borde inte förvåna. Så var det redan på 60-talet och ändå mer på 80-talet.
År 2000 hade jag en brittisk kund av indiskt ursprung, Celine hette hon. Damen berättade stolt att hon medverkat till att bevara världsfreden. Det hade hon gjort genom att deltaga i fredsrörelsens kvinnoprotesterna vid Greenham Common peace camp i England. Vi gamlingar minns att protesterna gällde NATOs medeldistans missiler och kryssningsrobotar, men inte sovjets dito. Celine hade också tillbringat tid på en sovietisk fredskamp i Ukraina där deltagarna matades med propaganda om det onda NATO och hur fredsaktivisterna skulle argumentera och protestera. Resan och uppehället bekostades generöst av Sovjet.
Nu beklagade hon djupt Sovjets upplösning, men hoppades att ryssarna skulle ta sitt förnuft till fånga och återupprätta Sovjetunionen och dess kommunistiska system. Om Celine fortfarande lever, glädjs hon säkert över Putins “fredsansträngningar” i Ukraina
Pacifism is objectively pro-fascist. This is elementary common sense. If you hamper the war effort of one side, you automatically help out that of the other. Nor is there any real way of remaining outside such a war as the present one. In practice, ‘he that is not with me is against me’.
George Orwell
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
🇺🇦 Yermak hasn’t gone anywhere. He’s just no longer sitting in an office managing processes 24/7. But he’s constantly on the phone, and in the evenings, he’s at the president’s house in Koncha-Zaspa, according to ZN. UA
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mag4sapr7k2m
🇺🇦 Work on the arrangement of fortifications continues in all front-line regions, — MoD of Ukraine
Shmyhal heard a report by the head of the State Special Transport Service on the construction of fortifications in the Zaporizhzhia, Donetsk, Sumy, Kharkiv, Chernihiv and Kyiv regions.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mag4oxovec2m
💬2130 platoon strongholds,
💬over 3 thousand km of anti-tank ditch,
💬more than 1 thousand km of barrier pyramids,
💬16 thousand km of “Egoza” barrier line,
💬4.3 thousand km of a low-visibility obstacle.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mag4oxpsns2m
Dessa siffror ska jämföras med att fronten är 1000km lång, dvs i genomsnitt är det 3 stridsvagnsdiken över hela fronten. Gissningsvis inte lika mycket vid Cherson där Dnipro utgör en bra försvarslinje, så jag tror det är 4-5 diken vid mer utsatta frontavsnitt….
Köpa julgran och samtidigt skicka stöd till Ukraina!
Jag har köpt årets julgran som blir ett stöd till Ukraina.
ca 3 mil nordöst om Uppsala (vägen mot Östhammar) så är det en som säljer julgranar för 300:-, man får själv ströva runt och hitta den man vill fälla, och hela omsättningen skänks till stöd åt Ukraina.
Kanske ett tips till någon annan:
Här en position på maps, var stället är:
60.051328, 17.971014
Här en facebook-sida med info:
https://www.facebook.com/groups/1416776371925154/posts/4336809493255146/
Eller bara bilden
https://www.facebook.com/photo/?fbid=122128571522990921&set=gm.4336809493255146&idorvanity=1416776371925154
Det är alltså bara nu i dag lördag, och imorgon söndag kl 11-15 som man har chansen, och klockan är för mycket så det blir imorgon ni har chansen.
Jag orkade inte ströva runt något speciellt, hittade en absolut tillräcklig fin efter 30 meter in på markerna.
Jag är rätt säker på att det finns många många helt dugliga granar kvar att hitta där.
De hade dessutom gjort i ordning en trevlig lägereld, och hade diverse fika/mat man kunde köpa billigt, jag tror det var 25 kr för en vuxen, det var korv att grilla, pepparkakor, kaffe, festis… var det inte lussebullar också?
Jag kollade inte så noga, men det går absolut att göra det där till en trevlig familjeutflykt.
🇺🇦🏅
En dag försent för min del, tyvärr. Men man kan väl skaffa en till 🙂
🇺🇦 Commanders are responsible for people’s lives and must know the price of wrong decisions, — Biletsky about sending officers to the infantry.
Everyone who showed complete unprofessionalism and negligent attitude towards service, regardless of rank from lieutenant to colonel, was sent to infantry.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maghj3vflk2l
Snart Jul…JVM och PUU får klappar 🇸🇪🇺🇦💪🎅
Snyggt 👏
👍
15:27 Ungerns korrumperade despot Orban sprider nu Putins lögner från i fredags
Nu ser det ju ut som att den korrupta Orban blir utbytt i vår. Folket har tröttnat på honom och hans korrupta regim. Peter Magyar tar över och han är mer EU-vänlig och inte lika putlerslickande.
Orban kommer att slängas på historiens skräphög.
Orban kanske blir ett nyord i Ungern och må aldrig glömmas, likt Quisling i Norge.
Ja, hoppas verkligen att han får respass, det var ett totalt sanslöst uttalande han gjorde. Det ungerska folket förtjänar en bättre ledare.
Om 15:27: “Putins lögner från i fredags att det inte var Ukraina som startade kriget”
Det verkar vara något logiskt fel i texten. Jag blågissar att “inte” inte var avsett.
Annars är det så, att dubbla “inte” i väst betyder att det andra annullerar det första.
I r-skan innebär det en förstärkning av negationen, eller om det inte är logiskt möjligt, bara en betydelselös upprepning av negationen.
De är inte hur folk röstar det är hur rösterna räknas……….Jag tror inte Jabba the Hut avgår oavsett hur folk har röstat.
Ukrainska soldater räddar en kamel från rysk tjänst.
https://www.facebook.com/reel/1564647198284990
På tal om 15:08 och dagens gästartikel; återpostar mitt inlägg från gårdagstråden:
Helt galet att betänka:
Johan har snart samlat nog med resor och historier till en “Krigets vägar II, ytterligare två år som volontär i Ukraina”!
Ukraina måste segra!
Pruttler måste bort och pruttleriet måste desintegreras!
Håll i, håll ut, håll ihop! 🇸🇪🇪🇺🇺🇦
💪👏 💛💙
Skickade en julhälsning och en tusing till JvM som han kommer omvandla till något användbart för Ukrainas hjältar.
Slava Ukraini ❤️
Fantastiskt 👏
👍
Mig-31:an dök aldrig upp på raden…
Inte så man längtar se dessa två SUs figurera imorgon vid 0600 på den uppdaterade.
Hoppas på bränd orcskinka i volym.
De får skynda på nu om de ska va till nytta i Midvinterblotet. Imorgon är årets sista chans till det 🩸
Då hoppas vi på rejält med brända orcher till Midvinterblotet.
Denna nyhet dök upp nyss. Man blir alltid misstänksam när något sånt händer.
Det ryska fartyget ”Adler” har ankrat utanför Strandbaden norr om Höganäs, rapporterar Helsingborgs Dagblad.
Fartyget skickade ett nödanrop om motorhaveri till Sjöfartsverket under natten och ankrade sedan vid Kullahalvön.
https://www.dn.se/sverige/motorhaveri-for-ryskt-fartyg-med-sanktioner-utanfor-hoganas/
Blir intressant att se hur vi tillämpar sanktionerna.
Vad händer om en civil ukrainare får feeling och kör ut en drönare till båten från Skånestranden?
Jag tänkte att omgivningen får se upp med ryska drönare från fartyget. Finns det några försvarsanläggningar i närheten?
Beredskapsmuseet ligger “ganska nära”. De har materiel från Andra världskriget och Kalla kriget. Toppmodernt ur ryska ögon sett, och därmed ett prioriterat mål.
https://www.beredskapsmuseet.com/
Kan dom inte anmäla sig till en rundvandring (med tolk). Från 150:- pp. Muskedunder lämnas i garderoben.
Finns det undervattenskablar i närheten, någon?
Ja det finns
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9179854
Fartyget ägs av det ryska rederiet M Leasing LLC som står på sanktionslistor. Det har varit inblandat i vapentransporter för Ryssland, enligt databasen OpenSanctions.
http://archive.today/kEWZm
https://war-sanctions.gur.gov.ua/en/transport/ships/1
När jag klickar på länken ser jag att fartyget ligger för ankar inuti en grön streckad rektangel med ett ankare som symbol. Välvillig som jag är gissar jag att man får ankra inom det området, och att det inte finns något som kan “gå sönder” där.
Helt rätt. Det är ett ankringsområde.
I Öresund, speciellt utanför Helsingborg och Landskrona, finns flera rektangulära områden markerade med streckade linjer. De är anvisade platser där fartyg får ankra.
Eftersom Adler är ett stort fartyg får det inte ankra var som helst på grund av den intensiva trafiken i sundet och de känsliga fiberkablarna på sjöbotten.
Eftersom ryssar alltid ljuger så ska man vara väldigt misstänksam här. Det här fartyget bör övervakas dygnet runt på nära håll för att se vad det pysslar med.
Jag skulle tro att just det här fartyget är något av det mest övervakade runt Sverige just nu.
Det kan stanna där. Tills ryzland kapitulerat.
Sedan till Ukraina. Om de vill ha skorven. Annars upp på redden.
Sea Baby 💥
Jag tycker absolut att Sea Baby har ett jobb att utföra här!
💥💣💥💣💥💣💥💣💥💣💥
Trots att fartyget ägs av ryssar har det ett namn som hämtat ur en svart/vit 60-talsfilm om tyska agenter under vk2.
Hur många ROR-fartyg med motorfel kan ankra upp utanför svenska kusten innan man misstänker att det är något lurt ?
1?
Tycker det är ett ypperligt tillfälle att provskjuta Maja
Så hette hon väl ja! Jag besökte Beredskapsmuseet förra året. Intressant. Värt inträdet!
En av de stora KA-pjäserna är kvar; kanske inte i direkt brukbart skick.
Längs stranden finns flera smärre anläggningar att bese. Från Per Albin-linjen.
Uppkallad efter pjäschefens flickvän och är väl den enda som finns kvar(?) Brita var en annan kanon, vill minnas att det fanns en Sonja(lite osäker). 4e har jag helt glömt.
Fartyget är troligtvis olastat eftersom hon ligger högt i vattnet.
Enligt Marine Traffic ankrade hon upp vid tretiden i natt.
Hon behövde fyra dagar för att gå från Petersburg, så något är inte normalt
Om det är så att hon behöver underhåll i docka gissar jag att hon försöker halta ut genom Öresund och repareras någonstans. Dockorna i St Petersburgs närhet vill ryssarna förmodligen hålla fria i händelse av akuta reparationer efter drönarbesök….
Kört med ankaret i…
Är det någon rysk bogserbåt på väg ?
Fartyget ägs av det ryska rederiet M Leasing LLC som står på sanktionslistor. Det har varit inblandat i vapentransporter för Ryssland, enligt databasen OpenSanctions.
http://archive.today/kEWZm
Artikeln i The Times som LW rekommenderade 16:59 finns upplåst här. Jag har bara börjat läsa, men den verkar mycket bra och mycket smärtsam.
https://archive.is/lyDRJ
“💔 Ukrainian musicians performed the famous “Shchedryk” song in the ruins of a thermal power plant destroyed by the occupiers.
The video appeared on the Telegram channel of the largest energy company, TEK.
More than 80,000 people in Odesa are still without power and heat…”
https://bsky.app/profile/sonechkoflea.bsky.social/post/3maf2kpj36k2g
Paul på Youtube-kanalen Combat Veteran News (som primärt bevakar det ryska angreppskriget mot Ukraina) har just upptäckt ett intressant samband jag inte läst någon annanstans: Ryska regeringens (Krelms) investeringsarm Russ Nano har just fusionerat med Trumps bolag som äger hans propagandaplattform Truth Social och på så vis höjt aktievärdet på Trumps bolag (som ägs av Trump och hans familj) med estimerat ca 1 miljard dollar, samtidigt som Trump försöker pådyvla Ukraina Rysslands fredsvillkor… Detta stinker givetvis av korruption och kan svårligen tolkas som annat än ersättning (mutor) för Trumps “fredsarbete”.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=02K28kGhpB8
Ta gärna del av hans genomgång (han är inte bara krigsveteran utan har även studerat internationella förbindelser och nationalekonomi på John Hopkins-universitet, så han har egen hyfsad kunskap om denna typ av affärer). Jag kommer att mejla tips till Aftonbladet, Expressen och DN om att titta närmare på detta, men är det någon här som också tycker detta bör undersökas närmare och har egna kontakter, så tipsa gärna.
Under ett tal i går var POTUS igång och skröt med att han hade:
– Jag har fått ner priser på läkemedel med så mycket som 400, 500 till och med 600 procent, sade han i sitt tal.
Vad tycker det amerikanska folket om det faktum att de har en president vars förmåga till procenträkning är sämre än en svensk mellanstadieelev??
Jag tror att en 5-åring är bättre på hur man använder procent än jättebebisen i skitiga huset
Spännande. Följer.
Intressant! Maila någon av dom oberoende amerikanska medier som kan gräva vidare.
Det verkar inte riktigt stämma. Enligt The Guardian är det det amerikanska fusionsenergibolaget TAE Technologies som har förvärvat Trump Media & Technology Group. Det stämmer att Rusnano år 2012 investerade i bolaget, men är inte majoritetsägare även om Rusnanos vd Anatolij Tjubajs är styrelseledamot i TAE Technologies. Andra ägare är bl.a. brittiska Wellcome Trust, Goldman Sachs, Vulcan (Paul Allens, medgrundare av Microsoft, investeringsbolag).
Tjubajs har precis blivit stämd av Rusnano pga av ett mycket stort finansiellt fiasko när det gäller att utveckla AI-chip.
Är väl inte omöjligt att Rusnano försöker köpa AI-kompetens av Trumps vänner i Silicon Valley ..?
https://www.themoscowtimes.com/2025/12/16/rosnano-sues-former-chief-chubais-over-failed-memory-chip-project-a91446
Om Trump köpt upp Rusnano är det väl troligt att det går i konkurs inom en 2årsperiod(?)
Hehe… 😅
När ett beslut skulle kräva mod och övertygelse – och det varken finns det ena eller andra – blir det ju svårt.
(Skulle vara under tråden om Belgien och Euroclear🤷♂️)
18:05
Döden är deras befriare 🩸
I en intervju på Times Radio säger Bill Browder att han tror att Putin till och med gått så långt att han hotat Belgiens premiärminister Bert De Wever till livet (alltså inte bara personalen på Euroclear) och att det var detta som spelade in när de satte klackarna i backen om de frysta moskovitiska tillgångarna.
https://www.youtube.com/watch?v=UXbkoBzvltU
Tack, jag såg den för en stund sedan, den var intressant.
Intressant också att Browders bedömning var att Trump inte flip-floppade utan definitivt ställt sig på Putins sida, och han trodde att det var för att vinna fördelar på ett eller annat sätt hos Putin.
Skulle inte bli det minsta förvånad om det är så.
Belgien har väl säkerhetstjänst?
Tror snarare på kompromat.
De Wever har ju själv sagt offentligt att Ryssland hotat både Belgien och honom personligen med “eviga följder” om han skulle gå EU till mötes. Obegripligt att inte reaktionerna på detta blir starkare än ett par nyhetsinslag och frågan sedan helt har släppts. Att ryska staten dödshotar europeiska ledare och personal på Euroclear borde vara förstasidesnyhet under en längre tid, där man gräver vidare i detta (så som Groznev på Bellingcat så effektivt brukar göra) så att folk i gemen (och inte bara vi som bevakar detta löpande) börjar få upp ögonen för hur allvarligt det ryska hotet mot Europa verkligen är.
Ja, det är helt oerhört allvarligt (och fullständigt obegripligt) att det inte fått större uppmärksamhet.
De Wever är flamländsk nationalist och högerpopulistist. Att obstruera handlar mestadels inrikespolitik ala “Belgium First”. Ukraina och övriga Europa skiter han i. Hot från maffian påverkar inte utrikespolitiken.
Tror inte det behövs att Putin hotar.
Jag tror att andra skumma insättare på Euroclear skulle begära ut sina pengar med omedelbar verkan. Något som troligen inte Euroclear kulle kunna hantera.
Någon som vet varför inte Ukraina stämmer Ryssland i någon västerländsk domstol som då kan utdöma skadestånd till Ukraina för förstörd egendom. Om det finns en dom så bör ryska tillgångar kunna beslagtas för att betala skadeståndet. Varför vänta tills kriget är slut?
Här redovisas illegaliteten i det ryska anfallskriget mot Ukraina där det redan fastställts i FN att Ryssland saknar legitim casus belli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Det jag är ute efter är snarare en civilrättslig dom. Jag tycker att det vore svårt att misslyckas med att bevisa att Ryssland som stat är ansvarig för materiell skada i Ukraina och att det det till skillnad från Ukrainas motsvarande skada på Ryssland inte kan ursäktas med legitimt självförsvar. Jag skulle vilja ha en dom som gör att Rysslands tillgångar kan beslagtas. Eftersom det inte skett förmodar jag att det finns någon juridisk hake som jag inte inser.
Intressant och jobbig fråga. Jag undrar om det är så att skadeståndsbiten är en del Ukraina skulle kunna tänka sig att kompromissa bort i ett freds- eller åtminstone stilleståndsavtal. Sen vet jag inte hur juridiskt jobbig processen skulle bli av att Ryssland säkerligen skulle rikta motkrav på förstörd egendom på ryskt territorium.
Just nu är det inte svårt att föreställa sig heller att Trumpen skulle bli galen på Zelensky om en sån process inleddes.
En gissning – som säkert kan vara fel – blir att Ukraina kommit fram till att det bästa just nu är att avvakta krigsslutet och utvärdera hur man ska gå vidare sen. Det viktiga för landet torde vara att man får ett omfattande ekonomiskt stöd till återuppbyggnad efter att kriget är slut. Hur det sen är utformat och exakt varifrån pengarna kommer är kanske mindre viktigt.
Här redovisas illegaliteten i det ryska anfallskriget mot Ukraina där det redan fastställts i FN att Ryssland saknar legitim casus belli:
https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine
(Suck, detta inlägg skulle givetvis ha hamnat under Defluencers inlägg ovan…)
(…och detta inlägg givetvis under mitt inlägg ovan 🙂 — det måste vara något fel på sajten då jag är helt säker på att jag verkligen klickade på Svara-knappen invid inlägget…)
citat: “det måste vara något fel på sajten då jag är helt säker på att”
låter det inte lika dant som för en viss person “over there” :- )
Denna person har väl också för vana att citera sig själv, som referens och säker källa till fakta…
Hmm… Hata slumpen. 😉
Lördag kväll 🥳🥳🥳
🍾🥂
🥂🍾
(Annars missar du glasen 😱)
Ve och fasa! Rättning anbefalles!🥂🍾🎶
Haha, ja problemet är nog i ärlighetens namn snarare att felet ligger hos den som postar… (Alltid när detta drabbat mig själv gäller det poster som ligger längst ned i kommentarsfältet, och då har det nog oavsiktligt blivit så att man råkat skapa ett nytt inlägg i.s.f. att kommentera det inlägg man avsåg att kommentera :-).
Glöm inte autoincorrect. Den går alltid att skylla på, oavsett vad.
Nu även med benägen hjälp av sk artificiell intelligens… 🤣
Här skulle det ha stått ett inlägg. Men det hamnade någon helt annanstans.
Med denna fadäs ställer jag mig i solidaritet med Ann O Nyhm.🫡
😄🙏🏻
Är det inte ett ypperligt tillfälle att springa igång batteri Helsingborg? 😀
Finns det något fast kustartilleri kvar ?
Jag minns när det var några km mellan kanonerna på västkusten.
Nä de tror jag inte. Men Helsingborg står där iallafall :p
Finns inga fasta installationer kvar. Delvis tror jag det berodde på att man insåg att fasta installationer skulle skjutas bort omgående och delvis för att hotet österifrån försvann när muren föll….
Tungt kustrobotbatteri blev räddat undan nej-sägare och krångel-pellar genom i hemlighet återinföra det under namnet ”Hemvärnets UAV-enhet”.
🥳
Obolon har hittat vägen till min. Mage.
Jag smuttar på lite Nemiroff…
Nice 😀🥳
Har någon hört något om hur Challenger-vagnen uppfört sig? Bara nyfiken.
Ja.
Fanns en betygstrappa häromdagen.
Strv 122 vann. 5+
Challenger 4.
Challenger 2 tänker jag…
Klen motor? Ammuntionen är inte standard pga räfflad pipa? Konstig ammunitionlagring? Men fortfarande 10ggr bättre än T72/80?
Det är väl mest i Kurskoffensiven och i vissa motanfall som stridsvagnar har använts enligt den doktrin som de byggdes för. Svårt med mekanfall mot drönare om man inte är väldigt listig. Verkar mest vara mycket prickskytte som stöd åt infanteri. Det är brist på spräng som dom skjuter pil mot BMP. I på en sidan och ut på andra. Går säkert att plocka ett par BMP om dom står på rad.
Det drar ihop sig till slutstrid i Mossiga skogen. Djuren som är villiga att kämpa mot Russ lyssnar till ett inspirerande tal från sin ledare, björnhonan Riva.
Eller ”krigshetsare” som björnhanen Risch föredrar att kalla henne.
Myrtion har vaknat och anslutit sig till djurens allians. Men varför har han lagt sin dyrbara tid på att träna en orkester?
https://open.substack.com/pub/hmsrepulse/p/sagan-om-jatten-russ-och-mossiga-7ea?r=3vx978&utm_medium=ios&utm_source=post-publish
Hörde hennes tal och hon har en Wessla vid sin sida. Ibland är liten och smidig en stor styrka.
Klart att du är vid deras sida Wesslan, det förstår jag mycket väl💪
Elbows up säger den kanadensiska Älgen jag liftar på. Hon och jag är mycket bra vänner
👀🇺🇦 “He disappeared”: Zelensky on the Russian general Kuzovlev who reported to Putin about the occupation of Kupyansk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magyn4l55s2n
Flygtur från öppet fönster?
🪟
Garanterat välförtjänt! Vissa saker bör vi dock lära oss av orchjävlarna.
The Shahed used in the attack on Odesa shows what is now standard Shahed tech.
S standard MESH radio-control modem and LTE-based trackers.
The camera is a Chinese model with day, thermal, and infrared modes,a laser rangefinder.
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3magxkqunhc2o
Ser fram emot drönarkartan.
Russian monitors issued a missile alert for Moscow region.
Jet-powered UAVs, possibly Flamingo or similar type, are reportedly heading toward the area.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3magw72hcws22
100 ballistiska rakt i kräklm.
🤮 💥
Hoppas jag med på
Fler krigsbrott. Av orcerna.
‼️ At night, the Russians entered the village of Hrabovske, Sumy region, and took out more than 50 local residents, — “Kordon Media”
They also entered Ryasne. According to journalists, there were citizens in the village who had previously refused to evacuate.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magyaov3r22n
Och hur fan kom de in där då?
In med Västtrupper för att bevaka gränsen NU!! Vi står ju bara och ser på!
🇺🇦 Ukraine controls part of the Donetsk and Luhansk regions and has no intention of leaving its territory, — Zelensky
🔥 Substation on fire in Aksai (Rostov region) and Kursk region!
6/7
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magxyzcg7s2n
Kursk region, another substation 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magtvrbws224
❗️Destroyed 🇷🇺Russian motorized column in Dobropillia (Donetsk region)
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3magxy6sjfs2b
Kärnvapen är inte apokalypsknappar – men rädslan är ett strategiskt självskadebeteende
Det finns få ord som stänger av rationellt tänkande lika effektivt som kärnvapen. Så fort de nämns övergår debatten från analys till teologi. Svampmoln. Jordens undergång. ”Ingen vinner.” Samtalet dör.
Detta är inte bara fel. Det är strategiskt farligt.
För i praktiken är det den västliga mytologiseringen av kärnvapen som gör ryska hot effektiva – inte vapnen i sig.
Kärnvapen är vapen, inte övernaturliga krafter
Ett kärnvapen är i grunden en bomb med högre sprängkraft än konventionella vapen. Den orsakar tryck, värme och strålning. Punkt.
Det är inte ett vapen som:
– utplånar kontinenter,
– släcker mänskligheten,
– eller automatiskt leder till global civilisationens kollaps.
Skillnaden mot andra vapen är skala, inte natur.
Att konsekvent behandla varje kärnvapenomnämnande som synonymt med ”apokalyps” är analytiskt slarv – och exakt det angriparen vill.
Det verkliga skräckscenariot sitter i huvudet
De flesta som får panik över kärnvapen är egentligen inte rädda för explosionen. De är rädda för föreställningen att:
”Om ett kärnvapen används, då används alla, och då är allt slut.”
Detta är ett Hollywood-scenario, inte militär doktrin.
Stater och militärer planerar inte utifrån självmord. Kärnvapen – om de alls används – används som politiska signaler, inte som startskott för mänsklighetens kollektiva utplåning.
Under kalla kriget fanns fler tillfällen då kärnvapen kunde ha använts än de flesta vill tänka på. Det skedde inte. Inte för att riskerna var okända – utan för att nyttan aldrig översteg kostnaden.
Det resonemanget har inte upphört att gälla.
Rysslands kärnvapenhot är ett tecken på svaghet
När Ryssland hotar med kärnvapen är det inte ett uttryck för styrka. Det är ett kvitto på att andra maktmedel inte räcker.
Kärnvapenretoriken är psykologisk krigföring riktad mot västliga opinioner, inte ett förstadium till faktisk användning. Den används för att:
– skrämma väljare,
– paralysera beslutsfattare,
– bromsa militärt stöd.
Och den fungerar – eftersom vi låter den göra det.
Kärnvapenrädsla har redan kostat liv
Det här är den obekväma delen: överdriven rädsla för kärnvapen har haft konkreta konsekvenser.
Den har:
– fördröjt stöd till Ukraina,
– skapat självpåtagna ”röda linjer” utan militär logik,
– signalerat att hot lönar sig.
Resultatet är inte mindre risk – utan mer.
När en angripare lär sig att hot automatiskt leder till eftergift, sänks tröskeln för framtida utpressning. Det gör världen farligare, inte tryggare.
Kärnvapen är farliga – men panik är farligare
Det betyder inte att kärnvapen ska nonchaleras. De är farliga just därför att de bryter en nästan 80-årig norm och skapar osäkerhet om nästa steg.
Men den största risken är inte själva detonationen. Den största risken är beslutsfattande under panik.
Kallt, rationellt och konsekvent agerande har historiskt varit den starkaste spärren mot kärnvapenanvändning. Inte rädsla. Inte självparalysering. Inte moralpanik.
En tumregel som borde upprepas oftare
Ju oftare ett land hotar med kärnvapen, desto mindre sannolikt är det att de används.
Hotinflation är ett tecken på förlorad hävstång.
Slutsats: sluta hjälpa hoten att fungera
Kärnvapen är farliga.
De är inte magiska.
De vinner inte krig.
Det som ger dem makt är vår rädsla.
Att sluta behandla kärnvapen som apokalypsknappar är inte ansvarslöshet. Det är att ta bort angriparens psykologiska vapen.
Att inte låta sig skrämmas är inte naivitet.
Det är avskräckning.
> Att sluta behandla kärnvapen som apokalypsknappar är inte ansvarslöshet. Det är att ta bort angriparens psykologiska vapen.
Enig!
Instämmer
Håller med!
Tack för ditt tydliga och klargörande resonemang!
👏
Jag förstår vart du vill komma, och jag håller egentligen med, men jag tycker du börjar ramla över för mycket på andra sidan. På 80-talet hade ett krig mellan NATO och Sovjet verkligen blivit apokalyptiskt eftersom Sovjet var fullt medvetet om att man mycket sannolikt hade fått stryk konventionellt och därför tänkte sätta in massiva mängder kärnvapen mot alla möjliga mål. Tusentals stridsspetsar mot befolkningscentra hade helt ödelagt både väst och öst. Inte så att alla hade dött, så klart, men ekonomin, sjukvården, logistiken och produktionen hade kollapsat. Många, många miljoner hade dött. Även ett kärnvapenkrig idag hade varit fruktansvärt, även om det inte finns i närheten lika många kärnvapen i arsenalerna.
MEN, det leder ju inte till att vi kan låta Ryssland hållas. Kärnvapen skulle kunna vinna krig, men bara mot motståndare utan kärnvapen. Frankrike och Storbritannien står mot Ryssland, liksom USA. Man kan också notera att Ryssland inte sätter in kärnvapen mot Ukraina, och det trots att Ukraina inte har några egna kärnvapen. Säg att Ryssland skulle sätta in några dussin kärnvapen i Ukraina. Det skulle kanske, eller troligen, tvinga Ukraina att kapitulera. Varför gör man inte det? Svaret är nog en kombination av att man inte har många fungerande vapen och att man fruktar konsekvenserna. Antingen måste ju NATO agera, vilket leder till ryskt nederlag, eller så kommer alla stater som kan omedelbart skaffa kärnvapen, vilket på sikt också leder till ryskt nederlag.
Så fort kärnvapen används så kan man inte längre hota med dem. Då finns det inte längre en reträttväg för fienden, och en trängd fiende är en farlig fiende. Om Ryssland använder kärnvapen i anfallskrig så faller alla hämningar eftersom ingen längre är säker och riskkalkylerna kastas över ända. Då gäller det att göra slut på hotet från Ryssland så fort som möjligt, och eftersom alternativet är undergång så finns det ingen idé att vara rädd längre.
Exakt så känner jag det också. Om nu inte den som har tillgång till kärnvapen inte kan tänka det extra steget. Då blir det ödesdigert.
Jag håller i stort med dig, och tror egentligen vi är ganska nära varandra i slutsatsen.
Ett fullskaligt kärnvapenkrig under kalla kriget hade sannolikt varit apokalyptiskt i praktisk mening – massiv samhällskollaps och enormt lidande, även om mänskligheten inte bokstavligen utplånats. Där är jag helt med.
Min poäng handlar mer om att skilja mellan faktisk användning och hot som politiskt verktyg. Just att Ryssland trots allt inte använder kärnvapen i Ukraina, trots att Ukraina saknar egna, tyder på att spärrarna fortfarande är mycket starka.
Jag tror också att man ska väga in omvärlden här. Om Ryssland faktiskt började använda kärnvapen är jag ganska övertygad om att stödet från länder som Kina och Indien skulle falla bort snabbt. För dem skulle kostnaden – politiskt, ekonomiskt och strategiskt – bli för hög.
Det är just därför hoten är mer användbara än handlingen. Användning skulle förändra spelplanen totalt, på ett sätt som är extremt svårt att kontrollera även för Ryssland själva.
Så ja, riskerna är verkliga – men de ligger inte i att hoten automatiskt leder till apokalyps, utan i hur vi väljer att reagera på dem.
Lysande text. Mycket klarsynt. Det är dags att gå all in och hjälpa Ukraina vinna nu.
Kärnvapen är ett djävulens påfund. Ingen kan få fördelar om de används. Kärnvapen är inte bara förlorarens vapen. Alla , även vinnaren är förlorare i ett kärnvapenkrig. Intet nytt under solen. Så glöm kärnvapen och och slå till hårt mot moskvastaten för att rädda miljoner liv i Ukraina och Europa. Fundera inte på vad som kommer att stå skrivet i historieböckerna, det är vinnaren som skriver historien så vi måste vinna.
Det har sagts om kärnvapen att de har den speciella egenskapen (som vapen) att man aldrig är i bättre position efter att använt det, än man var innan.
Och det tror jag är sant.
Bloggaren har sagt att han inte vill ha AI-genererade inlägg.
Och?
Jag anser att CLABs analys var klockren, och saknar den typiska “AI-look-and-feelen”
Bra där, CLAB!
Tveksam till AI, den brukar imho inte vara så stolpig. Ser mer ut som att man klipt och klistrat en massa argument och listat dem utan en röd fråd.
Men med det sagt gillar jag inlägget, gott om argument till fikadiskussionerna.
Ukrainas utrikesminister Sybiha på X. Länkar med anledning av det som skrevs igår. Gilla/dela om ni är kvar.
“Grateful to Sweden for today’s announcement of the $200 million in direct budgetary support for Ukraine in 2026.
Sweden has been leading by example since the very beginning. In August, it became the first country to provide $75 million in such direct budgetary support— and today it reinforces that leadership with an additional contribution.
This funding will support people’s daily needs in the midst of the war, including critical public services, energy supply, healthcare, schools, pensions, and other payments.
We are deeply grateful for Sweden’s determination, support, and unwavering solidarity. 🇺🇦🇸🇪”
https://x.com/i/status/2002377909068054832
Så stolt att vara på rätt sida!
Helt otroligt för bara något år sedan. Nu ett faktum.
Fullkomligt svagt!
🇺🇸 Putin personally chose Witkoff as the key negotiator with the U,S — WSJ.
Russian-American contacts started at the beginning of the year after the crown prince of Saudi Arabia gave Witkoff a signal from the Kremlin. It said that Putin wanted to meet with him personally.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magyize6x22n
Fel plats
Drönarkartan.
https://bsky.app/profile/dronebomber.bsky.social/post/3mah5hciddc2v
Tunn men effektiv hoppas jag! Kanske blir en andra våg senare 🚀
Vill minnas att den var tunn häromkvällen när det blev bra utdelning på Krym.
Mycket tunn.
Kanske är man något på spåren, gör testflygningar som sen följs upp av annan bonk. Eller att man har indikationer/säkra underrättelser om att ryssen snart ligger/redan ligger kraftlös och man inte behöver bedriva mer action i detta vapenslag än så här.
Äh, det finns alltid en grej till att panga. Ös på bara.
Utan starkt/fungerande fiendeluftvärn är behovet av mättnad mindre… 😎
Undrar lite vad källan till drönarkarten är… Jag gissar att Ukraina kanske inte längre vill ha denna info offentligt?
Min teori är att dels att de har plockat bort en del luftvärn hos orcerna, dels att de samlar inför något större.
We put Putin’s 19 December speech next to Hitler’s 1939 Reichstag address.
Seven steps. Same sequence. Same wording.
“I wanted peace.” “They rejected everything.” “I was forced to act.”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3magncnz4oq2a
Mycket talande.
En historia som berörde mig djupt, många fina lokala initiativ därute:
https://www.sverigesradio.se/artikel/vasterasaren-marias-varmande-miljongava-till-ukraina-stolt
En sann hjältinna! Fler sådana och till slut så faller Putin och hans medbrottslingar
En explosion inträffade i köpcentret i stadsdelen Ülemiste i Tallinn på lördagskvällen. En person skadades, uppgav myndigheterna. Estniska nyhetssajter rapporterar att orsaken till explosionen ännu inte är känd. Larmet om explosionen kom vid sjutiden på kvällen. Personer som var i köpcentret berättar för estniska rundradiobolaget ERR att de hörde en kraftig smäll.
https://yle.fi/a/7-10090401
Gällande orchbåten utanför Höganäs. Jag bor söder om Höganäs och har båt. Vad sägs om att åka ut och aptera lite laddningar och köra en false flag så vi får igång skiten nån gång?
Vad tycker Ni?
Magnetmina med lämpliga (eller olämpliga) svensk musik.
“Was wollen wir trinken”
Lite nattdyk utanför Kullen?
En välgärning, Justified_Violence! 👉
Helt otroligt för bara något år sedan. Nu ett faktum.
Fullkomligt svagt!
🇺🇸 Putin personally chose Witkoff as the key negotiator with the U,S — WSJ.
Russian-American contacts started at the beginning of the year after the crown prince of Saudi Arabia gave Witkoff a signal from the Kremlin. It said that Putin wanted to meet with him personally.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magyize6x22n
WSJ sources claim that the Kremlin carefully studied Trump’s entourage and eventually settled on Witkoff’s candidacy as acceptable to Moscow.
His involvement took place, in particular, with the participation of Putin’s aide Dmitriev, who had close contacts with both the Saudis and the Americans.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3magyj34frk2n
Trump previously publicly stated that Witkoff “knew nothing” about Russia at the beginning of his work, but is achieving success because “people love him.”
Witkoff, liksom för övrigt Drumpster, har väl tvättat ryzzka maffiapengar i årtionden och blivit rik på det sättet. Så klart han är en ryzzk tillgång!
Russia, according to World Bank estimates, has caused damage of about $600 billion to date, — Sybiha
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mah34s6ow22t
🛢️📉 Russian oil prices continue to fall sharply under pressure from US sanctions, which have disrupted established export routes to India and China, — Argus pricing data.
The price of Urals shipped from Novorossiysk fell to $34.52 per barrel as of December 16.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3magx2fmoss2d
In the Baltic port of Primorsk, Russia’s main export grade was sold for $36.07 per barrel. Discounts on Urals reached $23–25 per barrel in Novorossiysk and about $24 in Baltic ports.
Some Urals cargoes Russia is trying to sell to China are discounted by up to $35 per barrel, Reuters sources said.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3magx2i7vvk2d
Hur billig kan den bli egentligen?
En gång sa man: hur låg kan räntan bli?
Först trodde väl en del att 0 % var botten. Sedan blev det minusränta.
Så ryssarna får gärna slå detta rekord 😉
Åh, vi kan nog sänka oljepriset med 1,000% – med 900, 600, 500, 1,200. 😉
(obskyr referens till obskyr matematik från obskyr tölp)
Det som avgör är väl hur hög kostnaden är att utvinna denna olja för Ryssland – avgör om de säljer med förlust eller ej. Som jag förstått det är det viktigt att hålla igång utvinningen, vid totalt stopp blir det svårigheter att starta upp igen senare. Men det finns säkert personer här, som har sakkunskap på det området.
Stämmer oljepriserna ovan så tror jag att orcherna säljer med förlust.
Undrar det. Utvinningskostnaden tangerar 10 dollar fatet. Men sen är det ju all frakt kors o tvärs.
Även om de säljer med förlust så är det
a) cashflow (just nu struntar man tex i avskrivningar i ekvationen)
b) en mekanism att omvandla rubel till andra länders valuta, för att kunna köpa drönare för.
Förstår inte siffrorna. Ural står i 50 USD, säljs med 25 USDs rabatt och skeppas då för 36?
Någon som förstår? Får ryssarna 36, 25 eller 11?
Olika priser beroende på hur oljan exporteras. Hamnar med stor risk ges större rabatter. Rabatter till Kina gissar jag är delvis för billigare export med pipelines och dels kanske en deal för att köpa drönare och annan utrustning(?)
Just nu tror jag priset efter rabatt är väldigt nära breakeven, dvs oljan säljs utan vinst enbart för att ha kassaflöde till löner och löpande kostnader…
The AFU advanced east of Kolesnikovka, Kupyansk direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/2002493781783032096?s=20
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
Kuzbass. A massive crisis in the region.
I’ve collected all the data, and it’s very bad for them.
1. The coal industry’s workforce was cut by 8,500 (-8.8% y/y)
2. Nominal wage growth since the beginning of the year has fallen from +13% to +4%, while in real terms it’s (-4%)
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
3. Utility rates increased by 21% over the year, with heating and hot water rates increasing by 24% year-on-year.
4. Wage arrears began to grow.
In three months, they grew from zero to 225 million rubles. The arrears are owed to 2,800 employee
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
It’s a classic crisis!
Layoffs + falling wages + increasing wage arrears + rising utility rates!
Here’s all the data in tables. ALL DATA IS OFFICIAL!
3 tabeller och en graf
Men länkar inte
Kompisar. Lyssna på den här kompisen 6.32min
https://youtu.be/rFqvErYqFRs?si=POHzJQ647w7wPxdj
Jo man kan ju hoppas att den orangea idioten trillar av pinn och att Rubio får ta över istället, om han visar sin rätta sida.
Ja, vad ska man tro
Det är 11 år sedan, men lite av dessa åsikter finns fortfarande kvar hor Rubio. Tyvärr för lite, eller så vågar han inte vara sig själv.
🇺🇦🇪🇺🇬🇪
Day 388 of GeorgiaProtests
And still so many people in the streets!
We demand new, free and fair elections, unconditional release of all regime prisoners,
And international investigation into the use of chemical agents during November-December 2024 crackdowns!
Film
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3magpohks322i
🚨The Kremlin seems to be getting ready to suppress mass unrest.
The Ministry of Defence is creating defence HQs in regions and cities across the swamps in preparation for martial law, based on their experiences in occupied Ukraine.
They seem scared of what they see coming.
https://bsky.app/profile/mariadrutska.bsky.social/post/3mafnfmwoug2n
Det här man inte ifall man inte har en god anledning till det..
26 Indians have been killed fighting for Russia.
The Independent here looked into the deaths of two students deceived into signing for Putin’s war machine.
https://www.independent.co.uk/asia/india/indians-die-russia-ukraine-war-missing-b2887643.html
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3mahhmfwidc23
1130 KWIA
2 tanks
1 APV
11 artilleri
116 UAV
68 mjuka fordon
1 special
Mycket kött igen men vart tog båt och flyg vägen?
Tack för raden!
Jag har frågat efter kategori Vessels eller Ships tidigare.
👍
Ja, det verkar inte som att man tar med annat än militära mål.
Ships/boats samt även en rad för Submarines finns ju med i rapporterna men det är inte så ofta det läggs till något nytt. Vi fick en U-båt häromdagen.
Just nu är totalen för de två:
Ships/boats 28
Submarines 2
Sen skulle förstås oljetankers kanske kunna platsa in under mjuka fordon, den kategorin heter ju “Automotive and fuel tanks”.
Skulle även vilja se oljeraffinaderier i listan..
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3mai4smebfc2m
Tack Justanothernickname och Matsextrude
👍
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Godmorgon 🥂
Årets mörkaste dag, sedan blir det ljusare för var dag, vilket även stämmer för Ukraina ✊
För Ryssland är det tvärtom, nu blir det mörkare för var dag, på alla områden. Särskilt ekonomin, det fixar Perra.
orcer trivs i mörker med död och pest.
Det är så!
😎
Godmorgon
Slava Ukraini 🇺🇦
Aldrig!
AFU rapporterar:
235 strider
70 flyganfall
166 KAB
3609 granater (94 från MLRS)
2 833 självmordsdrönare
Lägre antal granater ett tag nu…. bra.
👍 Även ovanligt få drönare.
QENDIL, tankern som fick oväntat besök i Medelhavet, fixade sin drivning/maskin i går kväll. Återtog kurs mot Turkiet, men efter 2h tog det stopp igen. Driver nu söder ut.
Så det kan gå….
“Meanwhile in Russia… “In Volgograd, an employer began shooting at workers instead of paying them wages.”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mahzmmrwxc2j
“När man skjuter arbetare” *
*obskyr litteraturhistorisk referens
Påtemat det går bra nu….
Tullverket har bordat det ryska fartyget utanför Höganäs
https://www.sverigesradio.se/artikel/tullverket-har-bordat-ryskt-fartyg-utanfor-hoganas
👍
Mycket bra, hoppas tullen hittar något som gör att vi kan beslagta skutan.
👍
Härligt om de kan hitta något som tar henne ur tjänst en längre tid alternativt hörga böter…
Mycket bra ledare av Peter Wolodarski i DN:
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-det-har-var-aret-da-usa-borjade-anvanda-ryska-metoder-mot-europa/
Ja, det må vara litet OT då det behandlar USAs branta fall mer än kriget i Ukraina, men detta var i ovanligt tydligt klarspråk om vad det faktiskt är som händer:
”Under 2025 har Europa fått erfara att USA inte längre är vår vän. Det är en opålitlig, skakig och kärnvapenbestyckad gigant. Det är ett land som leds av en maktfullkomlig och genomkorrupt 79-åring, som helt saknar respekt för demokratins kärnvärden och därtill har en ”alkoholists personlighet”, för att citera Trumps egen stabschef Susy Wiles. Som om detta inte var nog har USA:s vicepresident JD Vance varit ”en konspirationsteoretiker i ett decennium”, enligt Wiles.”
👍
Narrativet i svenska medier, att det var ett stort misslyckande att EU inte lyckades komma överens om att använda de frysta ryzka tillgånger är som vanligt defaitiska.
“Kolla hur Putin myser över de små grisarna i Europa”
ISTÄLLET SKULLE DET VARAT:
“EU överens om nytt stöd på 90 miljarder euro till Ukraina + 210 milj. reserverad til krigsskadestånd”
I nuläget speler det ingen roll varifrån pengarna kommer. Trumpen och Putin dräglar för att själva få fingrarna i syltburken.
“Defaitistiska+varit” 😵💫
👍 Helt rätt resonerat!
SvD framställer i alla fall finansieringen av Ukraina som en framgång för både EU och Ukraina.
Jag har inte alls uppfattat SvD som ryssvänlig eller negativ mot Ukraina, men så läser jag hela artiklarna i papperstidningen och inte rubriker i internetflödet.
Slutklämmen:
Den franske senatorn Claude Malhuret har formulerat vårt predikament väl: I dag är Europa i bästa fall ensamt. I värsta fall står vi mot två fiender: Ryssland och Trumpismen.
Eller tre, Kina
Den här storyn har kanske varit uppe tidigare på bloggen, har i sådant fall missat den. Handlar om en skadat soldat bakom fronten som efter en månad blev räddad av en robot.
https://edition.cnn.com/2025/12/21/europe/ukraine-land-drone-medical-evacuations-intl-cmd
❗️A second logistics hub will be opened for 🇺🇦Ukraine in 🇷🇴Romania
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3maiebnjjjs25
Äntligen, bredda och öka insatserna!
Det gör det svårare för både pruttler och femtekolonnare att störa leveranserna.
❗️🇺🇦Ukrainian soldiers from the SIGNUM battalion destroy 🇷🇺Russian FPV drones waiting in ambush on the roads to Limansk direction
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3maie5sovb225
Sista är en flygande.
Borde gå klippa av fibern bara?
Men kanske bäst desarmera dem också…
Bygger inte bakhåll lite på att man INTE blir upptäckt innan anfall?
Varför står man då mitt på en väg..?
Nåt stämmer inte…🙄
Schh 🤫
We’re very lucky they’re so fucking stupid…
Börjar det ta slut på ström kanske man parkerar som improviserad mina..
🔥🔥Southern supply line – cut.
A key russian railway hub in the Rostov-on-Don region is paralyzed.
ATESH partisans sabotaged the route near Baitesk.
Military equipment, ammo, troops – stuck on the rails.
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3maif4h5tck2w
Goda nyheter!🌻👍
Fint om de kan följa upp med några drönare mot de stillastående tågen…
Låt skiten brinna 👍
Good morning from unbreakable land🇺🇦
They tried to break us.
But we’re still here.
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3maifq5yxlk2w
😳 20 FPV in 2 minutes: 25th Airborne Brigade shows rare footage of fighting in Pokrovsk
The enemy is massively storming the defenses of Pokrovsk, using swarms of FPV drones.
Film. Försvarare ser lite röd ut i ansiktet, men kraftigt skuggat och kort sekvens så jag avstår varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maihb5ygt22t
orcernas fpv-bataljoner behöver bombas bort. NUU 💥
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
👍
Skulle vara till FIN.
🇺🇦 ISW: Ukrainian Defense Forces have advanced along the P-79 Kupyansk-Chuhuiv highway in the central part of the city.
Meanwhile, on December 19 and 20, Russian troops continued offensive operations near Kupyansk.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3maifxkg7i22t
Ny tråd 🪡
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-rysk-vapentransport-bordad-av-tullverket-civila-etniskt-rensade-av-ryssland-i-sumy/#comment-1596079
ERIK 14 ☝️ 😉