Ryssland fortsätter sina bombningar mot Ukrainas energisystem och delar flera regioner har drabbats av strömavbrott efter nattens terrorbombning. Endast 19% av Rysslands depåer av stridsvagnar finns nu kvar inklusive fordon i dåligt skick och 16% av stridsfordonen samt 18% av salvpjäserna finns kvar.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Vi inleder med att Jonas postat ett nytt inlägg på sin Facebook och Bluesky med en video från utsikten vid Kostyantynivka:
“Ovanför reservoaren ligger det en rastplats som hade flera dinosauriestatyer i en liten park. Ett märkligt inslag som jag stannade till och fotograferade en gång på våren 2024.
Det var en underbar utsikt ända bort mot Toretsk.
Runt dammen gick det en vacker naturstig. Varje gång jag besökte Olgas enhet passerade jag denna plats. De bodde i en by några kilometer söderut och hade sina ställningar ner mot Oleksandropil.
Frontlinjerna på båda sidor om dammen är nu endast 6 km från södra delarna av Kostyantynivka. Staden håller på att förstöras av KAB-bomber.”
Du stöder Jonas via Paypal på https://www.paypal.me/jvmukraine eller Swish som finns på länkarna, och via ett JvM Medical kit som kan köpas mot faktura för företag. Se även intervjun på Youtube hos Talking Ukraine här eller hos Trygghetspodden avsnitt 207.

Ryssland fortsätter bomba Ukrainas energisystem och delar av flera regioner var utan strömförsörjning i morse skriver Ukrinform. Värt drabbade ska Tjernihivregionen vara medan t ex Poltavaregionen fått tillbaka sin strömförsörjning.

Militarnyi rapporterar och kommenterar att OSINT-data via satellitbilder visar att Ryssland endast har 19% av sina stridsvagnar, 16% av sina stridsfordon, 18% av sina salvpjäser och 39% av sina artillerisystem kvar i depå. Detta inkluderar kategorierna fordon som är i okej skick, men också i dåligt skick, men inte de som är i uselt skick och inte väntas kunna räddas. Ryssland lagrar traditionellt sina pansarfordon utomhus och inte i torra inomhuslokaler, så med tiden förstörs de.
En stor del av fordonen som är kvar i depå är äldre som T-54/55, T-62 och T-64, medan T-90 är helt slut och T-80B/BV är nere på de sista exemplaren. T-54/55 och T-62. Dessa har gammaldags helsvetsat stålpansar och inte modernt kompositpansar och kan slås ut i fronten med i princip alla moderna vapen inklusive 40 mm automatkanoner på stridsfordon 90 eller vanliga svenska axelavfyrade pansarskott och är på ett modernt slagfält mer att betrakta som infanterikanonvagnar än stridsvagnar.
En andel av fordonen som är kvar kan också vara kannibaliserade utan att det syns på satellitbilderna.
Samtidigt bygger som tidigare rapporterat Ryssland upp helt nya välutbildade förband med nya T-72, T-90, BTR-22 osv, och grupperar dessa mot Natoländer som främst Estland, Lettland och Litauen. Detta är också bekräftat på foton och filmer förutom analyser och rapporter allmänheten inte har tillgång till. T ex skickas fräscht tungt ryskt artilleri numera till förbanden riktade mot Nato och inte till Ukraina.
Men Ryska Federationen är nu nere och skrapar i botten på tunnan gällande pansar man skickar att bli skrot i Ukraina. Därtill har man brist på utbildad fordonspersonal och förmodligen brist på granater. I Ukraina. De nya förbanden ska vara välförsedda.
En förklaring till att det numera är ovanligt att se kast med litet stridsvagnstorn är att de T-55 och T-62 som skickas till Ukraina inte är riggade för att skjuta upp tornet i rymden, samt att då de mest verkar användas som rörliga måltavlor och lastflak för ryskt skytte kanske inte alls har någon ammunition ombord.
Men underskatta aldrig din motståndare. Det mesta talar för att det vi ser i Ukraina inte är det vi kommer strida mot när det ryska anfallet mot Finland (som avledningsmanöver för att binda upp norsk, svensk, finsk, brittisk och nederländsk trupp i Nordkalotten) och Baltikum inleds. Man förbereder sig alltid för förra kriget. Glöm aldrig det. Angriparen väljer tid, plats, utrustning och form för anfallet. Som försvarare har man inte lyxen att bestämma hur, var och när anfallet ska ske. Det avgör angriparen. Räkna med tunga ryska mekanfall med kvalificerade välutbildade förband under en svärm av tiotusentals FPV-drönare och tusentals Shahedrobotar mot infrastrukturen i Natoländerna. Inte köttvågor av fem dagars utbildat kött.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!

11:52 Östgötateatern sätter upp “en beredskapsfars” med ryska narrativ regisserad av en medlem i Svensk-ryska vänskapsföreningen, som hyllade Ryssland i ett tal. Se även Expressen där regissören upprepar hyllningarna av Putin och hoppas att Ryssland vinner kriget.
Pjäsen kallar att vara medlemmar i Nato att frivilligt ockuperas av främmande makt:
“Detta är historien om hur Sverige inom loppet av några få år förvandlats från alliansfrihetens utpost till militärt uppmarschområde och ett brohuvud inför ett eventuellt krig med Ryssland. Det är en pjäs om ett land som frivilligt låter sig ockuperas av en främmande makt, och vad det gör med såväl vår tillvaro som oss själva.”
Östgötateatern är en del av Scenkonst Öst och är skattefinansierad och ägs gemensamt av Region Östergötland, Norrköpings kommun och Linköpings Kommun. Skattebetalarna i Region Östergötland, Norrköping och Linköping finansierar denna ryska propaganda.
Inblandade putinister och femtekolonnare finns listade på uppsättningens hemsida. En del är förstås bara köpta och tar pengarna utan att göra moraliska överväganden och behöver förstås inte vara aktiva putinister, utan bara lättköpta. Manusförfattare och regissör kan knappast hävda att de bara gjorde det för pengarna.
Ännu ett steg i hur Kultursverige används för att föra fram Kremlfascisternas och krigsförbrytarnas narrativ. Som förutspått var putinisten Lena Andersson bara ett steg på vägen och vi kommer se fler och fler i kulturetablissemanget ta Putins sida. De är om inte annat lättköpta, då pengarna till kultur är väldigt små.
Notera att den skattepengdiande putinisttidningen ETC har ett erbjudande om 20% rabatt för föreställningen och tydligt tar fascisterna i Rysslands sida och på så sätt bidrar till att sprida Kremls propaganda och narrativ. Om någon tvivlade varför de återigen försöker ge sig på Blågula Bilen.
ETC fick 2024 över 20 miljoner kronor av våra skattepengar.
12:18 En film på en stridsbåt 90 på patrull i Svarta Havet levande sitt bästa liv.
12:55 En fabrik tillhörande den ryska krigsindustrin står i brand i Novosibirsk. Detta är ca 3 000 km från Ukraina.
Deeper and deeper, som HUR:s chef Budanov har sagt.

13:45 Separat artikel om uppryckningen av svenskt totalförsvar här.

14:06 En estnisk hemvärnsman har efter förlikning dömts till fem års fängelse för att ha spionerat åt ryska FSB. Han kartlade andra hemvärnssoldater och rapporterade dessa till FSB, kartlade politiska förhållanden i Narva och rapporterade militär närvaro.
Om nu någon tycker att de svenska säkerhetsprövningarna av hemvärnspersonal är slöseri med tid.

14:13 Film på branden i Novosibirsk.
14:14 En rysk drönaroperatör tittar ut genom dörren när en ukrainsk FPV-drönare med mörkerförmåga råkar ha vägarna förbi.
15:10 Ukrainsk mobil (?) luftvärnsgrupp skjuter ner på Shahedrobotar på denna film. Den första krävde nog rejält med is i magen, då den passerade på låg höjd rakt över eldställningen, och därmed riskerade antingen störta rakt på gruppen eller brisera rakt över kulsprutan.
16:23 Teater Tribunalen samarbetar inte bara med Östgötateatern om putinistpropagandateatern. Statens Kulturråd, Region Stockholm, Stockholms Kulturförvaltning och “ofta Författarfonden”* finansierar också propagandan.
*därmed finansierar de som lånar mina böcker på biblioteket denna propaganda, eftersom hälften av biblioteksersättningen går till Författarfonden, som delar ut pengarna till sina kompisar som skattefria stipendium. Nåja, via Statens Kulturråd betalar alla putinisterna oavsett.
17:00 Fascinerande att Ryssland fortfarande har befäl och stabspersonal kvar på bataljon-, brigad- och divisionsnivå. Här ryker ännu en rysk ledningsplats i luften via ukrainska GBU-glidbomber, denna gång i Bachmut. Eller så är man nere på läskunnighet som enda krav för att jobba på stab.
18:00 Är väl itne sådär jättemycket kvar av krigsmaterielfabriken i Novosibrisk. Plåtbyggnad, så den har väl i princip kollapsat helt. Stål blir som bekant mjukt när det blir varmt och brandskyddsisolering håller bara en viss tid, samt förutsätter oftast en icke-explosiv brand som skadar skyddet. Närmare vy. Ser ut att vara en totalavskrivning.

Foto: www.president.gov.ua Licens: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International.
18:07 Det har förekommit mediauppgifter om att Zaluzjnij, tidigare ukrainske ÖB, skulle hålla på med att rekrytera för en politisk karriär. Han förnekar med bestämdhet detta och råder den som kontaktas av någon som sägs företräda honom att kontakta polisen:
“I do not recognize any ideas of holding elections during the war. Anyone who receives an offer from someone with my name to join any organization must report it to law enforcement agencies. I do not create any headquarters or parties and have no ties to any political force.”
Zaluzjnij är idag ambassadör till London och således en statstjänsteman och ytterst presidentens personlige representant i Storbritannien, vilket med tanke på britternas stöd till Ukraina nog kan sägas vara en av de högsta utmärkelserna man kan få av Zelenskyj.

Ukrainska oppositionella presidentkandidater som tidigare presidenten Porosjenko, Tymosjenko eller Arestovytj står också bakom Zelenskyj och har sagt att det inte är aktuellt med ett presidentval förrän kriget är över, helt i linje med ukrainsk lag. Det ukrainska parlamentet har också bekräftat att val inte kan hållas under krig enligt den ukrainska författningen.
Som tidigare rapporterat är successionsordningen att om Zelenskyj mördas så tar parlamentet Verchovna Radas talman över presidentposten, med vissa begränsningar i makten. En ny talman kan väljas av parlamentet bland parlamentarikerna och sedan kan den gamle avgå från posten som tillförordnad president och nye talmannen tar över. Inga andra än befintliga parlamentariker kan alltså bli tillförordnad president i väntan på fred och val.
I opinionsundersökningar är Zaluzjnyi med 25.3% stöd överlägset populärast som ny president efter Zelenskyj med 35.2%, som själv sagt att han inte ställer upp för omval när kriget är över. Bara Porosjenko med 5.3% stöd och Arestovytj utan listning i senaste undersökning men hade 1-4% tidigare ska sagt bekräftat att de ställer upp som presidentkandidater. Samtidigt ska man komma ihåg att opinionsundersökningarna är utan att det skett presidentvalkampanjer. När väl sådana drar igång kommer opinionen påverkas och även fokuseras till faktiska kandidater.
19:09 KOMMENTAR OM SPRÅK OCH NAMN
Språk och namn avgör till skillnad mot Kremls propaganda inte vare sig nationalitet, etnicitet eller lojalitet. Det är Kreml-narrativ att alla som pratar ryska är lojala till Ryssland och ryssar. Det räcker att titta på de många ukrainare med ryska som modersmål som har stridit i åratal mot de ryska inkräktarna för att få ett motbevis.
Finlandssvenskar är inte svenska medborgare och inte lojala till Sverige mer än någon annan finländare oavsett finne eller finlandssvensk.
19:18 Källa till Zaluzjnijs uttalande och förnekande att han kandiderar eller förbereder politisk kanditatur kan läsas hos Interfax-Ukraine.
Han sade också nedanstående inklusive en känga till “anonyma källor” som spridit en annan bild:
“As long as I have the opportunity to serve the state, I will do it. My position is unchanged: while the war is ongoing, elections in Ukraine to its state bodies are impossible. The enemy, having not won a victory on the front, like 100 years ago, is already using modern opportunities, such as anonymous sources, bots and media, to disperse our society and prepare us for elections, but in the State Duma of the country that is killing us. And by the way, they will be announced for the last time by anonymous sources. Then it will be true. Only a united nation is able to survive.”
Bra att han sätter ner foten och pekar ut Ryssland som den som via anonyma så kallade källor sår split.
354 kommentarer
1
Det får bli en hundring till Gammalsvenskbybriketter.
👍
Etta???
3a
Inte illa! Det blir kartescher till JvM.
👍
Slava!
Äsch, Nylander. Jag skickar en femhundring till Jonas som bot för min saktfärdighet.
👍
Attans! Men jag har just avslutat ett stort jobb åt en kund så det blir en tusing till JvM!
👍
👍🏻
Made in Ukraine – intresserad?
Kolla vad vi har just nu – http://www.racimo.se
Hej, JvM
👍
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag!
Aldrig!
God eftermiddag! 🙂
Aldrig!
Två dygn kvar!
Du avslutade din mening utan att tala om
till vaddå??
Lite spännande ska det ju vara.
Snart, den 10 oktober, hoppas jag att Trump inte tilldelas Nobels fredspris.
https://www.nobelprizemuseum.se/program/livesandning-fredspriset-2025/
Det skulle vara oändligt roligt om Beiden fick priset, men det lär inte hända.
Även kul om Zelenskyj får priset, inte helt otroligt även om Ukraina är i krig.
Chansen till att T_rumpen får årets fredspris bedömer jag som HELT obefintlig.
Vi fortsätter att stötta Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
👍
Det är helt rätt att förbereda sig för det förra kriget, det som nu pågår i Ukraina.
Och det förrförra, kalla krigets manöverkrig som sedan uppvisades i Irak.
Och det förrförrförra blixkriget från VK2.
Och det förrförrförrförra skyttegravskriget med gas.
Har man resurser och taktik för att vinna de föregående typerna av krig har man grundat med en rejäl verktygslåda för några varianter av det som kanske blir nästa krig, t.ex. den som du har som trovärdigt exempel.
Så förbered för det förra kriget men var inte nöjd med det utan gräv både djupare i historien och spekulera framåt.
Och det viktigaste jag vill se för ditt scenario Lars är långräckvidseld i mycket stor volym som tvingar till ännu större kapprustning i luftvärn så det blir skitdyrt för ryssen och ger en förmåga att smula sönder logistiken bakom “invasionsmolnet”.
Ja, just mer långräckvidds-kapacitet är vad jag också brukar tjata om.
LWs beskrivning av hur ett ryskt angrepp skulle kunna komma att utföras låter kusligt trovärdigt. Hoppas NATO förbereder sig ordentligt för ett sådant scenario, och inbegriper ett omedelbart motanfall på djupet mot rysk logistik mm i dessa förberedelser.
11:52 Extremt dåligt av östgötateatern. Enda ljuspunkten är att snickaren heter Bonk i efternamn. 😂
Du är vad du heter.
@Östgötateaterns ledning måste vara helt IQ-befriade som låter en sån som Richard Turputin sätta upp en pjäs som dessutom angriper vårt val att gå med i den fria världens försvarsförbund. Så Norge, Danmark och Island har alltså varit ockuperade av en främmande makt sedan 1949…. 🤣
Instämmer. Vilket lågvattenmärke…man undrar ju hur en perfekt värld ser ut i dessa personers sinnen. Men de kanske också bara vill vara “frivilligt ockuperade”, fast av någon annan, vem vet vi ju. Helt bedrövlig att personer på fullaste allvar försvarar RUs agerande efter allt som görs dagligen mot UA.
Tydligen är det finare att vara ofrivilligt ockuperade av Ryssland, med tortyr, våldtäkter, kidnappningar och mord.
Precis.
Men Ryssland är ju sååååå provocerade av UA väst/Nato att de bara är tvugna att agera så, right? Så vi verkligen förstår hur fel vi har.
Vedervärdiga människor.
Dom borde nog, efter vad vi ser från Ukraina, ta sig en funderare på vad som skulle hända med deras “kulturutövande” om Sverige skulle bli “befriat” av rysland.
Ovanligt extremistiskt och provocerande. Det skulle vara intressant att veta om det föranlett några interna konflikter på teatern, eller om alla medverkande omedelbart var med på skutan till sovjet när det kom upp till diskussion.
De är åtminstone världsbäst i grenen att vara kassa.
ETC läsare får rabatt till den där teaterpjäsen.
De måste ju få dit folk på något sätt!!
Eller som de brukar göra i Moskva –
betala folk för att titta på vissa evenemang som annars hade varit folktomma.
ETC är en viktig vägvisare för moral.
Man tar helt enkelt det de skriver om eller stöttar och gör tvärtom.
Jag brukar kalibrera min moraliska kompass mot bl.a. Myrdal, Guillou och Ekis-Ekman. Jag frågar mig vad de skulle tyckt eller tycker i frågan och sedan intar jag vanligtvis motsatt ståndpunkt.
Fria Ukraina skriver på twitter om ett problem som dykt upp den senaste tiden. Kina förser ryssarna med måluttag via satellit.
🙁
https://kinamedia.se/2025/10/07/kinas-satelliter-forser-ryssland-med-mal-att-sla-mot-i-ukraina/
Citat: “Informationen från Kina är inte heller begränsad till militära mål, utan innefattar även ”strategiska mål”
som tillgångar vilka har uppförts med hjälp av eller tillhör utländska investerare.
Sluta med att köpa tjinesiska produkter, när de j*vlas med väst!!
Ironimätaren exploderade precis. I Moskoviet skulle inte chefredaktören och transpersonen Johan Jenny Ehrenberg överleva många minuter.
Chefredaktören för Etc. alltså.
Det är det som är det lustiga, att de som proklamerar Ryssland inte skulle bli långlivade i det ryska samhället.
Det går igen, vem hade mest att förlora på Trump eller Bexit? Och vem röstade fram dem? Osv.
Märkligt hur vissa fungerar. De är förstås hopplöst förlorade. Vad vi kan göra är att se om det finns något hos oss själva som påminner om dem och bekämpa detta. Dvs använda nötterna som ett styrkande vaccin.
Helt otroligt att Östgötateatern blir ett led i rysk propaganda. Varför?! Finns ju inget som helst intresse i att sprida dyngan, och storyn är ju dessutom total skit. Konstnärligt intresse exakt = noll.
Östgötar, res er upp, ta fram mögbören och kläd teatern i den lantbruksproducerade skrud den förtjänar.
De fattar kanske inte vad de har bjudit in, inte orkat att läsa manuskripten etc??
*arg* Men varför hittar jag inte mer på östgötateaterns websida? Får ringa dem senare för att försöka fråga hur det är innan jag ställer mig vid en teater med ett “Avfinansiera den ryska propagandan” plakat.
Själva föreställningen sätts up på teater Tribunalen i Stockholm, i samarbete med Östgötateatern. Så det är inte en av ÖT:s egna ordinarie uppsättningar. Exakt vilken form samarbetet tar är oklart, och även oklart varför ÖT skulle sponsra eller på annat sätt bidra till en produktion utanför Östergötland. De kanske planeras komma och gästspela på ÖT senare.
Så här slutade det förra året när en teater anställde den omtalade ryssälskaren.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-stadsteater-staller-in-resterande-forestallningar-av-tysk-host
Men vi ger inte upp!
Det var rätt dåligt att framföra hot (oavsett om de var anonyma eller inte) mot en av pjäsens skådespelare. Varför sänka sig till samma låga nivå som orcer och putinister?
Snacka faceplant, i förlängningen innebär det att vi alla är femtekollonare genom skattefinansiering. Kan man kalla det sjättekollonare?
Förra sommaren råkade jag ut för några lokala putinister i tydligt geriatrisk ålder när de stod och trakasserade folk (ang. DCA-avtalet) utanför Ikanohusets huvudingång. Försökte ignorera dem på väg in, men blev antastad och förföljd med frågor om jag “ville ha amerikanska kärnvapen på svensk mark”. Blev lite småsur och tyckte att det vore bra för att slippa bli ockuperad av ryssen. Uppenbarligen hade han inte väntat sig en motattack, för det fick tyst på honom tillräckligt länge för att kunna fortsätta in.
Jag hänger här dagligen och har gjort så i flera år. Däremot skriver jag sällan eftersom jag inte tycker mig ha så mycket att tillföra. Ni, alla kloka kommentatorer ger så mycket bra input, information och ny kunskap i era inlägg. Och inte minst bloggaren @Lars. Ett stort tack till er allihop för det. ♥️
Såg på nyheterna imorse med J. Paasikikivi att Ukrainarna börjar bli krigströtta, men ser ingen annan utväg än att fortsätta strida. Då skämdes jag. Jag är också trött på det förbannade kriget🤮, men mina uppffringar är ringa i sammanhanget. Några donationer till viktiga ändamål, sprida ordet där det behövs, ja ni vet.
Med handen på hjärtat, visst önskar man att våra styrande bestämde sig för att nu får det räcka ryssjävlar💩 och nita dem en gång för alla. Visst kommer det att kosta, men vem är inte beredd att ta på tagelskjortan och göra uppoffringar en tid ,för att en gång för alla jag in moskoviten💩 i dess kula, låsa och bomma till för ett par generationer framåt.
Visst kan vi om vi vill? eller är det en skitdålig ide´?
Jag känner mig både uppgiven🤷♀️ och mordisk💪 på samma gång.
Slava Ukraini! 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Många delar nog din känsla, om det är nån tröst…
Många ja, men samtidigt väldigt få. Totalt.
Där har du en viktig poäng, man önskar det var fler.
+1911
Jag känner som du. Men det kan hända att vi räddas av att moskoviterna tar beslutet åt oss.
Postar följande på Bluesky och Xitter med skärmdump från Tribunalen:
Ohyggligt dåligt av Östgötateatern att upplåta sina scener till skrämselpropaganda och moskovitiska narrativ. Låt teatrarna få veta vad du tycker!
Teater Tribunalen
Box 17187, 104 62 Sthlm
[email protected]
Östgötateatern
020-51 51 20
[email protected]
Har du länk till bsky?
Vid 12.45 flyger två JAS Gripen över Stockholm i samband med nåt besök.
Detta enligt försvarsmakten.
Så ingen behöver bli orolig.
Hm, varken hörde eller såg något. Nobel svamlet pågick också
De kanske slog på ljudeliminatorn. 🦅 💫
Det var inget svammel. Mycket värdigt kemipris i år som kan komma att få många och väldigt trevliga nya teknologier för t.ex. att fånga upp CO2 ur förbränningsgaser eller rena grundvattnet runt räddningsverkets/flygvapnets landningsbanor från PFAS.
Det var väl igår jag såg dom flyga över. Eller har jag blivit dagvild?
Troligen ett slagfel (eller AutoCarrot), men ifall någon inte visste: -vill, inte “-vild”. Som i “rådvilll” (eller, antar jag, “synvilla”).
Oroväckande att Trumpismen och i förlängningen därmed naiviteten för vad Ryssland och dess syfte och intention är börjar sprida sig i världen och få fäste, Tjeckien, England, Tyskland, Frankrike m.m, en ny sinnesjuk mörk högervåg bortom sans, vett och proportioner. Positivt iaf att Trump (just nu) mer och mer tycks stå på Ukrainas sida men flippar han igen vore det mkt illa.
Den högervågen har ju pågått i ett par decennier nu i Väst och det är ju ganska uppenbart att extremhögern har tjänat mest på det, via sin populism som de effektivt nått ut med via sociala mediers engagemangs-algoritmer.
Det är alltså inget nytt men politiskt, precis som fysiskt, momentum tar tid och energi att bygga upp tills allt händer väldigt snabbt helt plötsligt.
Ryssland lägger redan en betydande del av BNP på krigsmakten. Ska man utöver detta bygga upp en ny krigsmakt kommer landet bli skuldsatt eller bördan på skattebetalarna bli tung. Dessutom skulle den nya krigsmakten inte ha någon större framgång mot västeuropa, vilket man rimligen inser.
Om man istället tänker att dessa är reserver inför en framtida chockoffensiv mot Ukraina blir det istället rationellt. Då är det passande om stykeuppbyggnaden ser ut att vara riktad mot Finland, Baltikum och Polen så att dessa länder satsar på sitt eget försvar istället för att hjälpa Ukraina. Eftersom ledarskapet i Ryssland vet att inget av dessa länder kommer anfalla så finns inget behov av att kontra deras upprustning. Man kan vilken dag som helst tömma hela nordvästra Ryssland på styrkor, utan att ta någon som helst risk.
En klassisk maskirovka.
Så istället för att lyssna på våra underrättelsetjänster ska vi istället utgå ifrån att ryzzland agerar rationellt utifrån vårt sätt att se på det?
Vi pratar om att det varit 30 år av indoktrinering av kanonmat, det innebär samtidigt att det är 30 år av ja-sägare och krypande framför tzaren.
Puzin har ingen verklighetsuppfattning förutom den egna och kan förväntas agera därefter.
Det rationella är att alla jasägare just nu meddelar att man vunnit i Ukraina och att de faller vilken dag som helst och då är nästa steg att fälla omkull Nato genom nästa tredagarsoperstion.
Det rimliga är att göra båda sakerna: Bygga upp vårt eget försvar samtidigt som vi stödjer Ukraina. Det står inget motsatsförhållande mellan dessa.
Det finns en tredje anledning till den ryska uppbyggnaden av nya styrkor, som är logisk att den sker där den sker – för att snabbt rulla in i Vitryssland i samband med att Luka tackar för sig.
NP, “rationellt” ska ses i ljuset av en rad strategiska fel som Ryssland utsatt sig självt för. Det rationella för Ryssland utifrån vårt svenska sätt att se det hade varit att inte gå in i Donbas 2014, inte invadera Ukraina 2022, inte fortsätta kriget idag. Man ska för den skull inte underskatta Ryssland och tro att alla där är oförmögna att ta beslut som är till deras fördel.
Att rulla in i Belarus skulle tjäna det dubbla syftet att öppna en ny anfallsriktning mot Ukraina och samtidigt binda upp europeiska vapen i Polen och Baltikum utan att ta någon risk. Att man får full kontroll över Belarus väpnade stykor är en bonus.
Rysslands huvudplan är att konvertera Ukrainas försvar till sin egen krigsmakt. Därför kommer vi nog att få se ökade försök att smutskasta/störta Zelenskyj och destabilisera Ukraina.
Det ena utesluter ju inte det andra så klart. Fömodligen vill man ha handlingsfrihet. Sen kan man ju fråga sig hur logiken ligger när man beslutat att välutrustade och välövade förband är ineffektiva i Ukraina, men tydligen ska vara effektiva mot väst. Hur drog man den slutsatsen? Snarare är ryssarna värdelösa på mobil, mekaniserd krigsföring och har i Ukraina gått över till det enda man kan och har kunnat de senaste hundra åren: fläska på med artilleri och infanteri för att ta mark. Världens långsammaste manöverkrigföring så att säga. Den nya, “moderna” armén man bygger upp är ju bara ännu ett i raden av ryska önsketänkanden om att man är en modern krigsmakt som kan mäta sig med det bästa väst har att erbjuda, utan att man på något sätt tar i tu med de många institutionella och organisatoriska brister som omöjligör detta.
Hindrar ju inte att man tar det dåliga beslutet och anfaller för “denna gång går det som önskat”.
Jodå, jag tror vi är eniga där. Det är bara det att det ibland blir en oklar gräns mellan realism, alarmism och defeatism. Särskilt hos den som läser ett uttalande. Ville bara inte att någon tror att nu är det kört pga den nya ryska superarmén.
Jag har minst två gånger tidigare skrivit hur Moskvastaten kan se att de får en ‘vinst’ av ett anfall mot natoland, då främst norra Finland och Balticum, precis som bloggaren skriver idag.
Det som är riktigt tråkigt är att om de snabbar sig är det inte alls uteslutet att sådana planer går i lås, beroende på vilka beslut länderna i NATO fattar. En tydlig genomgång av försvarsläget för Baltikum ges av denna utmärkta föreläsning av svensk generalmajor vid Försvarshögskolan.
https://youtu.be/1jT4N8W_HxA?si=1RuwdHIQ-_qqTKND
👍
Aftonbladet kör lite renodlad putinism idag för att kunna kränga ett par extra-nummer till efterblivna medborgare: ”Så håller sig Put1n evigt ung”.
Bra nyhet, journalisterna. Snyggt jobbat, vad blir nästa nummer? ”Detta åt Hitler och hans härliga nazistgäng för att hålla kroppen i trim medan dom skissade på Slutgiltiga Lösningen”? ”Lär dig dessa enkla nazist-recept du också! Tysk kost från 1941”.
p är en efterlyst kriminell massmördare, på vars order civila skjuts i huvudet efter tortyr. Fokusera på det istället för på hans ”bästa kostråd”. Dessutom: vi måste inte se honom i bar överkropp.
Och får vi tag på mannen kommer han garanterat inte att hålla sig evigt ung, den saken är klar.
Så jäkla sant! Folk tycks inte fatta vem vi har att göra med och hur avsiktlig all terror mot UA är. Det är inget som bara råkar hända för att det är krig.
Aftonblajet ska man inte slösa tid på
Putler har suttit på kvällstidningarnas löp sedan 2022 och sålt massor åt dem.
Aftonbluddret är en riktig skitblaska. Sämst av de sämsta. En tidning jag aldrig skulle drömma om att betala ett öre för. De skriver vad som helst för att få sälja några lösnummer, sämre blaska finns inte.
Osmakligt, men samtidigt får det ju Putin att se patetisk ut.
Etc ger alltså 20 % rabatt på landsförräderifarsen. Man tar sig för pannan som det brukade heta förr: chefredaktören torde verkligen ha riktig jävla otur i tankeverksamheten för hen heter och Johan Jenny Ehrenberg är transperson.
Att hen är trans har ju inget med tankeverksamheten i fråga att göra. Du låter nu som Trump &co.
Japp, blanda inte ihop någons sexualitet och könstillhörighet i detta. Peter Thiel är homosexuell, bara för att ta ett exempel på att politiska åsikter inte skapas utifrån sexualitet, inte heller gör det att man är mer demokratisk eller mindre fascist.
Utan att veta så tror jag att EL_GATO_… menade att Johan/Jenny hade överlevt en kvart som transperson i det toleranta Ryssland.
Exakt så, MasterCard. Det var precis detta jag syftade på.
Ni missförstår uppenbarligen mig fullkomligt. Hen är vänster och trans, därtill publicist, men stöder propaganda för ett land där man sist jag kollade inte har några fria medier, journalister regelbundet misshandlas och mördas, där HBTQ+-personer inte åtnjuter samma lagliga rättigheter som heteropersoner, där det är olagligt att propagera för sådana rättigheter, medan diskriminering fortgår fullständigt ostraffat o.s.v.
Jämförelsen med Peter Thiel haltar eftersom han själv är extremhöger, rik som ett troll med ett totalt och direkt inflytande över politiken som bedrivs – vilken talande nog hittills på det här området varit inriktad på att förneka kvinnors rätt till abort, preventivmedel o.s.v. Han sitter med andra ord i en sits där ingen kan komma åt honom. Samtidigt håller han till skillnad från Ehrenberg synnerligen låg profil som icke-hetero. Stämde bl.a. skiten ur den webbplats som outade honom som homo för 15-talet år sedan.
Så ironin i att en vänsterjournalist och öppen transperson stöttar en fascistisk diktatur där han skulle riskera spö och att mördas på tredubbla grunder undgår väl knappast någon.
*journalister och oppositionella, skulle det vara.
Ironin verkar i alla fall ha undgått Ehrenberg själv.
Aftonbladets redaktion imorse: ”se på denne starka tsar, i bar överkropp, där han håller en nyfångad gädda”. ” Och se här, han kör Judo ju?”. ”Vi måste väl lyda denna tsar, han ser evigt ung ut ju? Han har ryska träningsknep, rysk utsökt kost som gör honom stark. Låt oss slå upp det på förstasidan!”.
F-n vilken bra nyhet Aftonbladet!!
Socialister har alltid beundrar starka manliga diktatorer.
Hehe, Johan Edgar är motsatsen till socialist. Så mycket klick-kapitalist att han gick all-in på Trump för ett år sedan. I det här fallet går han all-in på Kreml, för att hitta stoff till skiten. Källorna är regeringstrogna ryska medier … Ridå.
Det är väl 10-20 år gamla bilder
Samma som LW 12:55 men här med film (brinner ordentligt):
”❗️🇷🇺Novosibirsk. A large fire broke out on the territory of the ”Zavod Pripoev” plant, which specializes in: the production of electronics and microcircuits; repair and assembly of electrical devices; the defense-industrial complex (soldering of weapons, communications, radio electronics).”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2oibwfpgk2n
Bra det 😀 🔥
De östra länens kulturaktivister längtar än mer österut, och vill hellre bli frivilligt annekterade av en annan främmande makt…
Vad sägs om studiebesök på teatern i Mariupol..?
Vilket av de östra länen — Satakunda, Nyland, Norra Österbotten…?
De östra GÖTARNAS län, men tydligen även en del SVEAR som gillar brysk “finkultur”…
Jepp, tänkte väl det var så du menade.
Men de ritkigt östraste länen står alltså fast. 😉
Verkar som Kazakhstan har skärpt till sig och nu stoppar lastbilar vid gränsen till Ryssland för att grundligt gå igenom dom. Man släpper igenom lastbilar med en hastighet av 30-50 i veckan och det är en kö på 7500 lastbilar nu enligt ett inslag på Expressen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/stopp-vid-ryska-gransen-/
Samtidigt kungörs det att man ska möta Putin i Moskva för ett nytt stort tull-avtal…
Med 50 i veckan tar det tre år att beta av 7500 lastbilar!
Inget ont som inte för något gott med sig?
Anders Östlund: ”EU’s slow response EU to Russian warfare makes a Russian state collapse more likely. EU’s measures are slowly eating away at the Russian body in a way a swift and resolute response would not. Time is not on Russia’s side. Eventually China will also not want to be fettered to a corpse.”
https://bsky.app/profile/andersostlund.bsky.social/post/3m2ohukcmdk2l
Hade varit bättre å riva av plåstret snabbt å spara människoliv
Att vi dröjt har lett till att Ryssland kunnat bygga upp sin krigsindustri och lärt sig modern krigsföring så dom är nu en formidabel fiende jämfört med innan. Men tiden får väl utvisa.
Det har också försvagat Ryssland och gjort det än svårare att framgångsrikt införa demokrati där. Ett kraftigare svar 2022 hade varit bättre för Ukraina, men även för Ryssland.
12.55
Är ibland tvungen att försöka visualisera hur långa avstånd det rör sig om. En tur till Skåne är ca 30 mil för mig. Avstånden Ukraina slår mot är nu *300* mil!!!
Ukraina kommer vinna. 🚀
Vi närmar oss den totala oundvikliga segern för Ukraina.
Snart kan de väl slå mot Nordkoreanska vapenfabriker och militärförläggningar… det vore mumma och inte mer än rätt!
Bomba.
Bomba raff!
Missade ovanstående. Ja, bomba. 🚀
Inte för sången har med avstånd att göra men gillar att vi har elden och ni brinner…
https://www.youtube.com/watch?v=CGyEd0aKWZE
300 mil, då borde U kunna slå mot norra Norrland. Inte för att jag ser en risk att det skulle ske, men det ger perspektiv på hur långt in i R de når.
300 mil, då borde U kunna slå mot norra Norrland. Inte för att jag ser en risk att det skulle ske, men det ger perspektiv på hur långt in i R de når.
Kan man från Ukraina slå mot Norra Norrland (vilket jag förutsätter är för dem helt ointressant), kan man även slå mot Murmansk och andra baser på Kolahalvön (vilket jag förutsätter är högintressant). Det ser jag fram emot 🙂
❗️🇺🇦Ukrainian FPV kamikaze drone strikes 🇷🇺Russian Mavic drone operator during launch
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2okikrkl22n
Jag tror att ryzguben gick ut bara för att hämta sin egen drönare.
Och ukrainarna hade upptäckt den och sedan följt den tillbaka till basen och bara väntat på att operatören skulle komma ut för att hämta den.
Och så tog det slut med en förskräckelse för ryzguben.
Jag har känt mig allt mer optimistisk på senare tid. Man bör fråga sig hur en moskovitisk seger skulle kunna se ut?
Nu håller Ukraina på att ta ifrån moskoviterna deras sista övertag. Zelenskyj hotat med att slå tillbaka mot moskoviternas enegiinfrastruktur om moskoviterna fortsätter att förstöra Ukrainas. Det har jag aldrig hört förut, det är ett maktpolitiskt utspel som vittnar om ökat självförtroende. Den som grötmyndigt hävdar att Ukraina då skulle begå krigsbrott kan hålla käften. Efter tre år av konstant olagligt mord och bombardemang mot den ukrainska folket får nog vara nog. Det är hög tid att moskoviterna får smaka på en del av sin egen skitmedicin.
Moskoviterna vet att produktionen av Flamingo pågår och att Ukraina med största sannolikhet bygger lager. Vad ska de användas till kan de fråga sig och ett av svaren har Zelenskyj nu levererat.
Ukrainarnas stridsvilja är i praktiken obruten men hur är det med moskoviternas? Ingen vil längre åka till Ukraina för att dö. Allt blir bara dyrare och sämre, ekonomin är på väg ned i en djup recession. Snart tar därtill bensinen slut med effekt att landet stannar, bokstavligen. Nu kommer moskoviternas hem bli som becksvarta utkylda garage.
Sammantaget pekar alla indikatorer åt ett och samma håll. Vi närmar vägs ände för Pruttler och det finns inget han kan göra för att stoppa det. Pinjatan från en lyktstope på röda torget rycker allt närmare. 🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
Man bör fråga sig hur en moskovitisk seger skulle kunna se ut?
Dom hinner slå ut ukrainsk infrastruktur innan Ukraina hinner slå ut ryssarnas. Kinesisk massproduktion av luftvärn som skyddar Ryssland och som visar sig vara lika bra som deras elbilar. Krig i Baltikum som flyttar fokus från Ukraina. Maktövertagande i Georgien som faller. Oljepriset går upp så det rinner in pengar i Ryssland igen. Trump sviker Ukraina än en gång när det hettar till.
Nåt sånt, skulle det kunna se ut. Så bäst att maxa med extra allt nu på en gång.
Så är det, bäst var igår, men bara att göra det.
Det scenariot tvivlar jag på att moskoviterna har resurser för. Deras bombningar utförs nästan uteslutande mot civila mål (läs privatbostäder, skolor och sjukhus). De är inte ens särskilt framgångsrika i att slå ut energiinfrastrukturen. Ukrainarna å sin sida har satt två skott i knäskålarna på den moskovitiska raffinaderikapaciteten med bränslebrist som följd. De slår systematiskt ut försörjningen av materiel till trupperna vid fronten och deras mekaniserade enheter beräknas alltså nu vara nere på 20–30 % av den volym de hade tillgång till när den fullskaliga invasionen började. Samtidigt vågar moskovitiskt stridsflyg knappt visa sig nära fronten av rädsla för att bli nedskjutet av Raffale eller F-16.
Ja, moskoviterna har nyproduktion som går till gränsområden mot Finland och Baltikum och de skulle utan tvivel ställa mycken skada och förstörelse vid ett anfall där, men det är mycket kostsammare på alla sätt att angripa än försvara sig. Vi vet vidare att produktionstakten inte är så hög som påstås (det sades fem enheter per dag, men senare uppgifter tyder på två, tre per dag). Jag ska verkligen inte hävda någon expertis eller att jag likt en fluga suttit på väggen i produktionsanläggningarna, men det skulle icke desto mindre förvåna mig oerhört om moskoviterna vid ett anfall i norra Europa (Finland och Baltikum) skulle ha tillgång till så mycket som 1 000 enheter av de moderna stridsvagnarna. Skulle tro att det snarare rör sig om lite drygt 500.
Deras bombningar utförs nästan uteslutande mot civila mål (läs privatbostäder, skolor och sjukhus)
Källa på det? Det är inte det intryck jag har fått. Det är flera hundra drönare varje dag, ofta 500, men det är bara dom som slår civila som kan rapporteras tydligt av förklarliga skäl.
Enl. Ukrainas generalstab så bekämpas ju det stora flertalet (70-90%) av Shahederna.
Sen slår väl de flesta andra ned i statiska civila mål (inklusive rena bostadsområden).
Så tänker jag, i vart fall.
Jag tror inte Ukrainas militära eller civila infrastruktur är speciellt bekämpad av ryssen. Då hade vi hört mer om det.
(men observera “tror” ovan)
Vi vet alla att Ryzzland inte kan vinan det här kriget. Frågan är om de kan förlora, eller om det kommer sluta “oavgjort”. Det får framtiden utvisa. Så länge Ukraina önskar slåss så är det vår uppgift att stötat dom.
Konstigt inlägg. Ukraina önskar givetvis inte slåss, utan är tvungna eftersom barbarerna har invaderat Ukraina och vill utradera Ukraina.
Nu var du väl ändå lite onödigt petig? “Så länge Ukraina orkar slåss”, eller “så länge Ukrainarnas önskan att slåss för sin frihet är större än deras krigströtthet” eller så var det nog som menades.
Hoppar någon jävel på mig och börjar slåss har jag nog också en önskan att slåss mot den fan. Det behöver på intet vis betyda att jag går omkring och längtar efter att börja slagsmål till höger och vänster.
Som du säger efter över 3 år av terrorbombningar så känns det som en självklarhet att slå mot ryska infrastrukturen och elförsörjningen båda är viktiga för ryska försörjningen till kriget och är inget krigsbrott för Ukraina Allt som gör att Rysslands kollaps kommer snabbare är bra och det blir mindre lidande för Ukraina och även för oss i den civiliserade världen
Flygbladskampanjer som informerar!
Du har absolut helt rätt: ” Den som grötmyndigt hävdar att Ukraina då skulle begå krigsbrott kan hålla käften”. Det är oerhört irriterande att det existerar människor som uttrycker sådana tankar, som i min mening tangerar landsförräderi (genom att man underminerar U förmåga att vinna, vilket i sin tur innebär ökat hot att vi själva blir attackerade av R).
Nej, kör hårt med ZZ’s infrastruktur bara, så som man trampar sönder en kartong. Gemene man är skyldiga till imperialistist-maffia-regimen, ingen har lyft ett finger för att skapa hållbar demokrati och civiliserat förhållande till grannländer. Dunka på bara säger jag, för varje robot mot U är det helt ok att svara med en likadan långt in i R. Gillar inte civilbefolkningen det så får som avsätta diktatorn bara, lyncha ledningen i lyktstolparna omkring Kreml – sedan kan vi börjar skissa på en total nedmontering av all militär förmåga de har. Ner till nivån Vatikanstaten.
Och ingen i väst vill sätta sin fot i skitlandet. Glöm allt snack om invasion och trams. Elstaket runt eländet, en minerad ingenmansland-zon på 50 mil, hör av er om 100 år när ni skärpt er lite, …
Helt riktigt. Anser också ukraina verkligen nu efter att ha blivit utsatt för attacker mot sin elförsörjning verkligen kan ge sig på ryssarnas elförsörjning. Deras spjutskaft.
“Räkna med tunga ryska mekanfall med kvalificerade välutbildade förband under en svärm av tiotusentals FPV-drönare och tusentals Shahedrobotar mot infrastrukturen i Natoländerna.”
Dvs ganska exakt vad Ryssland försökte göra mot Ukraina 2022, förutom att man använde flyg istället för drönare. Det gick åt helvete. Man kan ju fråga sig hur det går mot NATOs groteskt överlägsna flygvapen och enorma numerära överlägsenhet på faktiskt fungerande materiel och tränade förband.
Sen kan jag tycka att det vore helt motiverat att Frankrike omedelbart sätter in ett par taktiska kärnvapen om Ryssland försöker sig på en invasion. Det om något måste få Kreml att inse att NATO menar allvar.
Det kanske känns lite annorlunda när extremhögern tagit över Storbritannien (mycket troligt), Frankrike (troligt) och Tyskland (troligt i sinom tid)?
Det är en annan vinkel, men i Storbritannien är man långt ifrån valet och jag hade i princip bortsett från Reforms nuvarande stöd. Det kommer inte att hålla i sig under fyra år till, regeringar ligger alltid under i opinionen i början av sina mandatperioder. I Frankrike är inte extremhögern särskilt stark, och särskilt inte med tanke på valsystemet. En liberal-socialedemokratisk koalition är mycket troligare och mycket större i väljarstöd. I Tyskland är AfD relativt små, saknar vänner och det är långt till valet.
Dessutom: i mellanårsvalen i USA nästa höst så kommer med stor sannolikhet amerikanska extremhögern att åka på en monumental snyting. Jag utgår ifrån att det kommer att få många av den traditionella högern att inse att nationalistisk populism inte fungerar i längden.
Tror du på att det blir mellanårsval i UZA nästa år om Weird Donald John ligger under i opinionen?
“Val” kommer det nog att bli, men inget annat resultat än undantagstillstånd och militär på gatorna.
@Shen Glöm att demokraterna vinner mellanårsvalet. Det kommer inte att gå rent till och även om de skulle få siffror som tyder på en seger kommer man då att fabricera ett ingripande som annullerar valet. USA som demokrati kan vi bara bortse från för många år framföver. Vi får vara nöjda så länge de håller sig trumpet neutrala.
➕💯👍🏻 för “trumpet “.
Håller helt med dig i detta. Att tillägga är att franska RN har blivit mer Ukrainavänligt och opinionen i UK är stark för Ukraina, så populisterna i Reform försöker tvätta Putin-byken likt SD.
Och till er som tror att demokratin i USA är över föreslår jag att ni tar något lugnande.
Tar hellre något stärkande. Men tyvärr finns det inget troligt scenario där Demokraterna ges möjlighet att återkomma i någon form av majoritet.
@Justeringsman Ja, den utvecklingen ser jag som en oerhört mycket större risk än att moskoviterna skulle kunna besegra Nato på slagfältet. Stor skada och förstörelse, utan tvivel, men utan att underskatta fienden så tvivlar jag mycket starkt på att de har resurserna (i ordets alla bemärkelser). Det är däremot helt uppenbart att deras mjuka påverkansoperationer är oerhört effektiva mot farligt stora delar av dagens ointresserade och oinsatta allmänhet.
Det är förenklat att sätta likhetstecken mellan höger och putinism. Fico i Slovakien är socialdemokrat. Även i en del andra länder är det socialister som är ryssvänner.
I Frankrike är nog vänstern med Menechon mer putinister än oppositionen på högerkanten. I Sverige är ingen kant putinist. Pro Ukraina passar inte in på den enkla höger-vänsterskalan.
Jag ser alla putinister som förädare, oavsett ideologi.
Nej, målet med påverkansoperationerna är inte specifikt att få in extremhögerregeringar, utan att så splittring, förvirring och kaos. Teaterdebaclet här i Sverige är bara ytterligare ett av många prov på detta. Finns ett stort antal opinionsbildare på vänsterkanten som också rapar putinlinjen.
“I Sverige är ingen kant putinist.”
Nja- Går du tillräckligt långt ut så hittar du putinist både till vänster- och högerut.
Men visst – Nuförtiden är det i alla fall ingen öppen Putinist som har en chans att bli vald (även om Åkessons likställde Putin med Biden så hade de vett att välja rätt sida efter invasionen 22).
“Nuförtiden är det i alla fall ingen öppen Putinist som har en chans att bli vald”
Vi får väl hoppas det, ifall Lena Andersson skulle ställa upp i något val…
Sen spelar det ju mindre roll om alla nya fina blänkande krigsmaskiner delas av för att användas mot NATO om det inte finns bränsle att driva dem med och det är ju snabbt på upphällningen. Innan ett jättelikt mek anfall måste de ju först bunkra upp mängder med bränsle, vilket de kanske lyckas med men sen? måste ju kontinuerligt underhållas och där kommer de få stora problem.
Ryssland är en militär dvärg jämfört med Nato. Det är bara käft på Ryssen, som på 3,5 år inte klarat av att besegra ett fattigt grannland.
Artikel idag i SvD om Tomahawks räckvidd, hastighet och precision.
Stridsladdning 450 kg, hastighet 880 km/h, räckvidd 2500 km och kan manövrera i låg terräng för att undgå radar, träffsäkerhet 5-80 meter. Finns minst1945 mål att välja på enl SvD.
Med andra ord behöver Ukraina omkring 2000 tomahawks som komplement till sina flamingos. Det skulle jag gärna ge en slant till.
Från Telias hemsida sedan igår:
“Begränsad tillgång till datatjänster och SMS om du befinner dig i Ryssland
Ryssland har blockerat användningen av mobila datatjänster och SMS via utländska operatörers abonnemang. Det påverkar även våra kunder och innebär att du inte kan surfa eller använda andra databaserade tjänster, som exempelvis chattappar, om du befinner dig i Ryssland. Det går heller inte att skicka eller ta emot vanliga SMS. Samtal till och från Ryssland fungerar däremot som vanligt. Vi uppdaterar löpande om förutsättningarna förändras.”
De av Telias kunder som befinner sig i Ryssland förtjänar blockerade tjänster.
Detta är nog i första hand en åtgärd som ryzzen gör för att Ukraina inte skall sätta egna sim-kort i drönare mm, och använda roaming för att styra dom, eller ta hem bilder under färden. En lyckad bieffekt blir att folk bör hålla sig borta från ryzzland.
Och? Vad gör de där? Åk hem.
Just det!
Egentligen borde Telia själva gjort den här åtgärden för länge sedan. Samt självklart motsvarande för moskovitiska abonnemang i Sverige.
Vad de gör där? Jo, de flesta besökarna flyger på låg höjd i riktning mot ett raffinaderi… 😁
Angående 11:52, Östgötateatern.
Om det inte vore för att intäkterna skulle gå till putinister så hade det varit lockande att gå samman och boka upp samtliga biljetter och sedan inte dyka upp, och de skulle få spela för en tom salong.
bättre dyka upp och buuua i stället
Mycket bra förslag, bua ner och störa med gäll proclamation!
14:14 Gevalia?
Hur långt bort ligger ett möjligt angrepp mot Nato? 6-12 månader?
Misstänker att det blir ett ypperligt tillfälle för Kreml att tvångsmobilisera.
Där har du en poäng, Putin skulle nog gärna vilja mobilisera redan idag, men det är svårt att motivera detta inför befolkningen när det gäller SMO:n mot Ukraina. Om han däremot tydligt kan visa att landet befinner sig i krig mot NATO (och inte bara med hans påståenden om detta utan tydliga krigshandlingar), då kan acceptansen för en stor mobilisering bli betydligt högre.
Men kan Ryssland verkligen utrusta dessa mobiliserade så länge kriget i UA pågår? Har man resurserna för detta?
🔥✈️ Su-27 pilots destroyed the occupiers’ command post in Bakhmut with a precise strike of GBU-62 high-precision bombs, – Soniashnyk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ovnq4g4s2a
😳 Russia has attacked the second DTEK facility in the past 24 hours — a factory in the Donetsk region where coal is enriched for thermal power plants — DTEK
This is the third attack on this facility.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ovkmren22a
VVP goes full Rammstein: https://bsky.app/profile/peter.agile-demokratie.org/post/3m2otlrpkek2g
😁
🇨🇿🇺🇦 The Chief of the General Staff of the Czech Republic will propose to the government to transfer 30 upgraded T-72M4CZ tanks to Ukraine, the repair of which is being completed by the state-owned enterprise VOP CZ.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ot7w6axc2a
Initially, these vehicles were modernized for the army’s own needs, but after receiving German Leopard 2A4s and a decision to purchase Leopard 2A8s, the Czech Republic may transfer T-72s to Ukraine.
🤬 Russians hit a high-rise building in Sumy.
Film, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2orwakqqk2j
Hur kul är bunkerpeddon på en fest?
😵💫 The Kremlin showed Putin’s celebratory lunch with the generals yesterday.
It doesn’t feel festive at all. Everyone’s expressions are gloomy…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oqufzq2c2j
Jag undrar om de drog lott sinsemellan om vilka som skulle få fönsterplatserna? 😀
Och ingår det inte i deras kultur att (åtmistone ibland?) dricka te till maten?
Ser ut som den sista måltiden 😳😃👍
Undrar hur många som undanbad sig téet?
😁
➡️ Russia is objectively entering its worst economic phase since the start of the aggression against Ukraine, — Le Monde
The economic boom, caused primarily by the war effort, is already in the past, and now Russian taxpayers will be forced to shoulder an increasing burden.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2opus4xi22j
🇪🇺Violation of EU airspace is a hybrid war by the Russian Federation, it’s time to call a spade a spade, — Ursula von der Leyen
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oprvqaak2j
And maybe use the spade WWI-style.
🇩🇪 Germany will give police the power to shoot down or disable rogue drones threatening security or air traffic, – Reiters
The new law, awaiting parliament approval, allows methods like jamming or lasers and follows major disruptions at Munich Airport.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oohxvxtc26
👏✌️ Soldiers of the 39th OBR showed how to shoot down Russian drones using the French “Mistral”
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2on4mayts2c
🇺🇦 Zelensky received a report from Vasyl Malyuk on the effectiveness of Ukrainian long-range strikes, in particular tha successfully destroy Russian air defense systems.
The President approved new operations to reduce the military potential of the Russian Federation.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m2ok7indts2e
🇺🇦 Russian troops were ordered to storm Ukrainian positions at any cost, — Zelensky
The President reported that after this, the enemy’s losses increased sharply: in the Pokrovsk direction alone, SBU destroys more than 100 occupiers every day. Over the past month, CSO “A” eliminated 3,028 Russians.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ojqd4qx22e
Då är vi tillbaka till anfall med höga knän …
Märkligt då att förlusterna i princip är konstant kring 1000 ryzzar per dag.
🚂💥 A railway section has been damaged in the Lipetsk region.
Damage to the railway track has been recorded near the city of Usman. Local residents report that at about 3:40 an explosion occurred on the tracks – probably after a UAV attack. The area has been cordoned off.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2ogkeb25c2e
Fuel crisis in Mariupol ⛽️❌
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2odtszhvk2e
Härligt att se! 🙂
🔥The Feodosiya oil terminal continues to burn for three days after attack.
Russian authorities in Crimea are still silent about the incident – not a single statement has been issued.
Last evening, the smoke plume stretched 26 kilometers westward.
Firms
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oamymtnc2y
🇺🇦Ukraine has a real chance to win a war of attrition, — Atlantic
➡️ Russia was counting on quick breakthrough in the northeast, but key cities and logistical hubs remain under Kyiv’s control.
➡️ Despite the numerical superiority, enemy attacks on fortified positions do not yield significant results.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2o7g3t7uc2y
➡️ Containing the offensive depends on the rational use of limited resources: UAVs, precise artillery strikes, and optimal maneuvering schemes.
➡️ Nine months ago, the situation was critical — Ukrainian weapons were lagging behind, while Russia’s massive offensives were advancing.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2o7g6ttns2y
➡️ Currently, Ukraine has adapted to a protracted war, inflicting constant losses on the enemy and at the same time reducing its risks.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2o7g6tvmc2y
Russia struck the plant of the largest hummus producer in Ukraine: its supply to stores has been stopped.
They began to destroy the Ukrainian commodity and food business…
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2o6oomgis2y
Imperiets dödsryckningar. Det kommer bli värre (vilket ju låter helt sjukt men är något som ryssarna tyvärr kan) innan det blir bättre tror jag. Men det kommer vända, om det inte redan börjat som det du postade från Atlantic.
L.W. _ 14:06 En estnisk hemvärnsman har dömts till fem års fängelse för att ha spionerat åt ryska FSB.
Guben heter Ivan D[REDACTED] och det är utan tvekan ett ryzkt både för och efternamn. Så han sympatier ligger väl åt samma håll kan man tänka…
Nu ska man inte dra alla ryssättade i Estland över samma kam. Det där varierar. De flesta förstår precis hur bra de har det i Estland och hur jävligt det skulle vara i Ryssland.
Många ryskättade bor i Estland (ffa. kring Narva), och så även i Ukraina såklart.
Man ska nog akta sig för att dra för stora växlar på namn…
Objektivt sett bra att estniska säkerhetstjänsten håller koll. Hoppas det samma gäller här hemma.
(och finns väl inget egentligt värde i att outa personens namn på denna bloggen, kan jag tycka)
Språk och namn avgör till skillnad mot Kremls propaganda inte vare sig nationalitet, etnicitet eller lojalitet. Det är Kreml-narrativ att alla som pratar ryska är lojala till Ryssland och ryssar. Finlandssvenskar är inte svenskar och inte lojala till Sverige mer än någon annan finländare*.
*fick jag det rätt nu med finlandssvenskar, finnar och finländare?
+1 på LW
“*fick jag det rätt nu med finlandssvenskar, finnar och finländare?”
Jodå, ganska. Så rätt det nu går att få det. Såg en annan välkdigt liknande replik av dig nyligen (eller har du redigerat den här, var det samma en?) och jag tyckte nog det var rätt där också. Det där är så pass oklart / smaksak att hur man än säger eller skriver så är det någon jävel som retar upp sig på det.
Det är väl det här vi funderade på för någon vecka sedan
☢️ The Russians will create another provocation with a “real” nuclear threat and, using this, switch the Zaporizhzhia NPP to the Russian power grid, — Andryushchenko, former advisor to the mayor of Mariupol.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m2o5uohv7s2l
Inte det minsta förvånad över att rövtrattarna stjäl Zappo NPP.
Det som är förvånande är väl att det har dröjt så pass länge.
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down or suppressed 154/183 Russian drones!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2o4xr4bwk2l
Excellent! 🇺🇦 👍
👊🤩 The machine gunner of “Artan” at full speed mows down the invaders from the landing and covers our soldiers during attack.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2owqfzd5c2t
🤬 Russian anti-aircraft FPV operators shoot down Ukrainian long-range strike UAVs based on light-engine aircraft.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2owcbgfzc2q
A Ukrainian MiG-29 carried out an airstrike on Russian drone operator positions near Nova Poltavka, in the Myrnohrad sector.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2oi5y5s3k2f
Italy sends VCC-1 and M548 armored vehicles to Ukraine. The machines, unused for decades and some still equipped with additional armor, are now being transported by rail and will arrive in the coming weeks. Around 240 VCC-1s previously stored in Lenta have disappeared, likely heading for Ukraine.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2ogwthw222f
Gott att läsa att såväl Tjeckien (ovan) som Italien bidrar – ju fler EU-länder som aktiverar sig i det avseendet, desto bättre.
👍 🇮🇹
Russia is testing a copy of a Ukrainian drone designed to intercept aerial targets. As with earlier FPV tech, battlefield innovations spread fast and are being copied by both sides.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2oghsesic2f
Serious fuel shortages persist in Donetsk: 92 and 95 octane gasoline are nearly impossible to find, according to local reports.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2oa76du522f
Utmärkt! 🙂
Lägesrapporten, Noel
Hela Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1975816668321570970.html
🦅 Russia uses at least three different models of “Shaheds”, in which significant differences in the composition of imported components have been identified, – Deputy Head of the Ministry of Health Kyslytsia
➡️ Shahed Alabuga – imported components – 294 units: China and Taiwan – 120, the US – 100.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oxdexns22t
Bilder finns i första länken
➡️ Shahed Izhevsk – has 112 imported parts: 40 each from China/Taiwan and the US, the rest – from other countries.
➡️ Iranian Shahed — contains about 105 imported components, of which about 40 are from the US; the rest are from other countries.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2oxdh4ez22t
Local channels report about a possible strike on an oil depot in Hvardiiske, occupied Crimea. Needs further verification.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m2oj4soidc2f
11.52 Jag skrev ett tips till Corren om detta. Vore ju fint om de kunde ha en liten granskning.
👍🏻
Kommer ryssen fortsättta bomba allt som är helt i Ukraina i ett par år till? De skickar lite kött till fronten och håller fronten ganska statisk.
Är massiv bombning av ryska baser och slå ut alla vapen fabriker enda chansen till att stoppa raserandet av Ukraina?
Kommer det räcka? Det är ju fortfarande mycket kraftiga bombningar utan tydliga tecken på att avta.
Ja, det känns hemskt med detta bombardemang. Samtidigt bör artilleribeskjutningen väl ha avtagit markant från rysk sida, eller har jag helt fel på den punkten?
Ser fram emot att den allt mer ökande långdistansförmågan (dvs med sprängladdningar i 1000 kg-klassen) kan ställa till det rejält för Ryssland. Men förvisso är krig något av det mest destruktiva människor kan ägna sig åt, detta krig är givetvis tveklöst Putin & Co fel.
En smula defaitistiska frågeställningar. Vad som kommer att räcka och måste räcka är vårt m.fl. stöd till Ukraina.
Jo men då måste vi väl skicka så mycket att det kan bli avgörande?
Vad behöver Ukraina nu för tiden?
Luftvärn och pengar.
Plus västerländskt flygvapen med våra piloter, stridsledning och markpersonal; ca 50 brigader välutrustade utländska brigader med underhåll samt lite annat smått och gott.
De kommer att göra allt de kan för att få oss att tro att det är omöjligt. Vi behöver bara ge Ukraina allt de ber om. Sedan en dag, över en natt, kommer det vara över i samband med att ryzzland kryper hem igen.
Tyvärr har ryssarna fortfarande förmågan att utsätta UA för olika former av robot- och drönarangrepp även om de skulle bli utdrivna från ukrainskt territorium. Ännu mer måste till, men det vore förstås en utmärkt början.
Det är en risk. Men om Ryssland kastas ut från Ukrainas territorium finns det nog chans att nuvarande ryska regim också försvinner. Vad som kommer sen är så klart en annan fråga.
Ja, det är en positiv möjlighet definitivt – det kan bli svårt att på ett trovärdigt sätt förklara för ryska folket hur man dragit sig tillbaka från Krim och Donetsk. Det är nog en implosion vi får hoppas på.
@Lars: 11:52: “Se även Expressen” går till samma sida hos svensk-ryska vänskapsföroreningen som föregående länk.
Det här är den korrekta länken:
https://www.expressen.se/kultur/regissoren-hyllar-putins-krig-leve-ryssland/
Tack!
Med denna vetskap känns det än bättre att jag köpt alla dina böcker. “*därmed finansierar de som lånar mina böcker på biblioteket denna propaganda, eftersom hälften av biblioteksersättningen går till Författarfonden, som delar ut pengarna till sina kompisar som skattefria stipendium. Nåja, via Statens Kulturråd betalar alla putinisterna oavsett.” Sedan vill jag tillägga – tyvärr är “kultursverige” infekterad med putinister Sovjet och sedan Rysslandsappologeter.
Idag har ju inrikespolitik kommit upp igen, i form av en teaterpjäs och tidningen ETC. Jag har inget att invända mot antagandet att det är/blir en rysk propagandapjäs, intervjun med regissören som LW hittat talar sitt tydliga språk. Vi som var med på den tiden minns ju också vilken tydligt prosovjetisk profil tidningen ETC då hade, och “tigern är ett randigt djur // ränderna går aldrig ur”. Man har givetvis sedan dess dessutom varit för charmiga vänsterdiktaturer som Nicaragua, Venezuela, osv. Men ändå. ETCs redaktör heter Andreas Gustavsson och inte Ehrenberg, sedan ungefär 20 år. Han och hans redaktion är inte obegåvade, och de har ett visst inflytande. Inte som de tragiska spillrorna av Jan Guillous och Jan Myrdals gamla FiB. Man kan nog anta att ETC stödjer en sådan teaterpjäs för att de tror att den kan fånga upp något i folkdjupet som de sedan kan spinna vidare på. Vilket, tror jag, är att det NATO Sverige nu är med i inte är detsamma som NATO-vännerna i många år ville att vi skulle gå med i. Inte ens samma som regeringen Andersson skickade in ansökan till. Det går ju knappt en vecka utan att någon i etablerade media typ SvD eller DN spekulerar i om USA i ett skarpt läge verkligen skulle försvara Baltikum eller Finland eller Polen, eller, underförstått, Sverige. Kanske man i ett nödläge skulle behöva göra en deal, ungefär som Ukraina och jordartsmetaller. Hur osannolikt detta än låter är det inte något som folk i allmänhet tror är omöjligt, och helt omöjligt är det nog heller inte. Men nästa logiska steg tas inte, eller alltför sällan, och då lämnas fältet fritt för andra initiativ, som just den här teaterpjäsen. Alltså tror jag inte att det bästa är att klaga på en pjäs som få kommer att se, utan att mer klart tala om vad vi själva kan och bör göra. Som ju LW gör i en annan artikel idag. Men ännu mer behövs nog göras. I en demokrati räcker det inte att en liten insatt minoritet begriper, utan det är den stora majoriteten som måste övertygas.
Du har en viss liten poäng. Men deras vinkling är att NATO till sin natur är ett ondskefullt väsen och det förs inte ett minsta litet försök att resonera om vad som är bra och vad som faktiskt fungerar. Att vara överkritisk till NATO är i det närmaste som att vara proryss, pro-Kreml, enligt mig.
Den stora majoriteten – har inte sett någon purfärsk undersökning, men opinionen i vårt land har varit stabil för att stödja Ukraina och även för NATO-medlemskap. Givetvis är dubierna rörande Trump-administrationens hållning mycket illa, men trots allt måste det vara en enorm fördel för oss och Finland att vara medlemmar oavsett. Europeiska länder plus Kanada utgör gemensamt en stark kraft i jämförelse med att Putin skulle ha möjlighet att angripa enskilda länder utan någon solidaritetsklausul.
Tack och lov en viss förändring i retoriken från Trumps sida (något mer vettiga uttalanden), hur bestående denna förändring är återstår att se.
Vi kan hoppas att USA står för sina åtaganden och ställer upp på vår sida om ryssen anfaller ett NATO-land i Europa. Helt säkra kan vi förstås inte vara. Ryssen kan å andra sådan inte utgå från att USA står passiva, vilket USA nog troligen heller inte gör.
Även om USA sviker så har vi resten av NATO som innefattar två kärnvapenmakter. Om några år är det gott nog; det är det nog redan idag även om det blir besvärligare utan USA.
NATO må kanske ej vara samma nu som 2022. Det är bättre. Det ryska hotet har skapat sammanhållning i Europa och vi är alla i full färd med att upprusta. Vi är på väg mot en europeisk del av NATO som står på egna ben. Som vi alla noterat är det farligt att vara så beroende av ett enda land som vi varit av USA. Risken som vi alla borde ha sett materialiserades med Trump, men även med en Harrisseger hade risken för en framtida Trumplik president funnits kvar. NATO behövde fler ben, och det får vi nu.
Räds ej!
Ett bra exempel på kommentarer det borde vara många fler av!
Bra skrivet! 👍
“…resten av NATO som innefattar två kärnvapenmakter.”
Glöm inte att även Turkiet är medlem i NATO. Hur långt ifrån är de…?
Apropå “att det NATO Sverige nu är med i inte är detsamma som NATO-vännerna i många år ville att vi skulle gå med i.”:
Nej, jag har länge förespråkat NATO-inträde (sen mitten -00-talet, eller tidigare, vill jag minnas).
Och aldrig trodde jag att USA skulle bli så auktoritärt som det nu är.
Men ändå är jag själaglad att vi är med ibland de andra ca. 30 länderna som är rätt OK (även om en del slirar på de demokratiska principerna).
Hade vi och Finland stått ensamma utanför NATO i detta nu, så hade jag varit extremt orolig.
Nu vet jag att vi, förutom Finland också har Polens styrkor vid vår sida för att försvara oss mot moskoviterna.
Och Tyskland, med dess industriella kapacitet (och rätt hyfsade armé), Royal Navy håller Nordsjön under kontroll, och Frankrikes kärnvapen svarar för den avskräckningen.
Så ja, tiderna kunde varit bättre. Men de kunde också varit ofantligt mycket sämre…
Erik,
Om USA inte skulle försvara NATO-länderna i dagens trumpiga läge så skulle knappast USA heller försvara ett Sverige som stod utanför NATO, vilket var vad vi förlitade oss på under kalla kriget. Det är alltså än mer en fördel för Sverige att vara med i NATO som läget är nu. Då har vi åtminstone de europeiska NATO-länderna som allierade.
Erik,
Ehrenberg står som “grundare, ledarskribent” på etc.se-sidan om tidningens redaktion. Han står ovanför redaktionsledningen och redaktionen.
Ett visst inflytande på tidningen torde han/hon ha.
Visst är det så, ev är Ehrenberg fortfande också ETCs huvudägare. Men den dagliga driften står Andreas Gustavsson för, sedan betydligt mer än ett decennium. Han är en bättre skribent och på många sätt en skarpare kniv i lådan, och mer värd att tas på allvar. Mitt långa inlägg igår verkar ha fått några av kommentatorerna här att tänka till, gott så.
Drone battery breakthrough: same weight, 77% more efficiency, several times the range. We interview the people that made it happen. https://euromaidanpress.com/2025/10/08/wow-send-us-another-the-battery-tech-ukrainian-troops-are-raving-about/
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3m2pfdeh3ba2k
Mindre bra 😟
🇺🇦Pokrovsk direction: The enemy broke through to the Pokrovske coal mine north of Udachne and partially secured their position on its territory. This is not full control but enough to use the mine as a stronghold for further actions. Our FPV drones have already yielded results: part of the attacking
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3m2pew7cmvk2a
Fler delar i länken
Daily Russian’s Torturing Their Own
In this case, the torturer used the hand-cranked dynamo from a field phone to electrocute them. Taping all three izgoi together to shock them all at the same time is next-level demonical shit.
#OSINT
Länkar inte. Grov tortyr.
Vem är förvånad?
Den var inte trevlig. Såg ut att sitta på ett speciellt ställe
👏 Drones threat in the Moscow, Voronezh, Tula, Saratov, Kaluga, Bryansk, Rostov regions and in the occupied territories of Luhansk region.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pevkasfk2i
💥 In Glushkovo, Kursk region, Russians hid ammunition in the house… our drone strike
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pertb5oc2i
⚡️Tajikistan lets Putin enter despite ICC arrest warrant.
The Tajik government has not publicly explained why it did not comply with the ICC warrant and arrest Vladimir Putin on its territory.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3m2pdn22xf225
❗️A destroyed 🇷🇺Russian T-62M tank in the Luhansk region.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2pem6ozbs2x
Som en hyllning till modern svensk ingenjörskonst och defense tech så ska jag bygga mig en(?) egen sån här. Ha på spiselkransen s a s…
Bör sitta en Ankarsrum BLDC motor på den. Ja de gör drönarmotorer numera. Kvalitet och bra drag👍🏼
https://bsky.app/profile/balticseadivingr.bsky.social/post/3m2ph2baf3s2f
🇺🇦✈️ Ukraine may receive additional F-16 aircraft in 2026, – Defense Express
Such a possibility is not excluded, since Belgium has already received F-35s from the US. And this is another step forward for the imminent transfer of additional F-16s to Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pdavlbvs2i
De behöver Meteor 💫
Och en ny typ av LV. Snabbgrupperat.nära fronten. En bil.
Skjut. Sedan iväg.
Styr dem med 890.
Vill man så går det.
“Russian troops have been ordered to storm our positions at any cost”
“Accordingly, the level of Russian losses has significantly increased. – President Zelenskyy
On your knees before Pokrovsk!
https://bsky.app/profile/freefran.bsky.social/post/3m2phht2jmc2v
Angående Arestovytjs stöd för Zelensky så är jag inte så säker längre. Om man lyssnar på honom på Privateer station på YouTube så får man bl.a. veta att han blivit belagd med sanktioner av Zelensky och att han snarare vill ha bort Zelensky. Så tolkar jag det han säger. Det är något där som inte stämmer. Döm själva.
Lite drygt 36 timmar kvar (36 timmar och sex minuter) till TACO förhoppningsvis inte får Nobels fredspris!
Som han tjatat om att han ska ha priset och att han inte kommer att få priset oavsett vad han gör så hoppas och tror jag att den norska Nobelpriskommittén inte kommer att ge något fredspris till Trump.
Ja det vore en ren skandal om så skedde.
Fast man får väl dock ha i minnet att se ibland har varit totalt vilse och felkalibrerade och gjort mycket märkliga val, så jag är trots allt lite orolig.
se -> de
Ja, varför fick Barack Obama Nobels fredspris?
Obama fick det väl huvudsakligen för sin retorik och för hur han försökte närma sig andra länder? Man kan ju tycka vad man vill om motiveringen, Obama själv var ju skeptisk, och personligen tycker jag att norska nobelpriskomitten gjrde bort sig kraftigt. https://en.wikipedia.org/wiki/2009_Nobel_Peace_Prize
Förhoppningsvis har de lärt sig. Jag har mycket svårt att tänka mig att trump är aktuell för årets Nobelpris, men om han lyckas skapa fred i mellanöstern är det inte omöjligt att han tilldelas det senare. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att han kommer att lyckas med sina fredsplaner på sikt, och jag personligen tror också att han kommer att ställa till med så mycket skit på andra ställen att han aldrig kommer att vara aktuell.
Ge Ukraina fredspriset som efter över 3,5 år av terrorbombningar och utsatta för hur många krigsbrott som helst fortfarande följer alla internationella krigsregler och t om muntliga diffusa regler som inte finns inga vedergällnigs attacker mot civila fast många tycker att man skulle straffa angriparen med samma mynt
Alternativt Zelenskyj kan få det om inte Ukraina får det
Nu blir kanske isr@el och h@mas aktuella tillsammans med T rump efter att det ser ut som dom har gjort någon sorts fredsuppgörelse Då undrar man om kravet för att få fredspriset är att man måste starta ett krig annars är man aldrig aktuell för fredspriset
Kort intervju med någon norrman, missade precis vem men fick intryck av riksdagsman och troligen (nu eller ex?) medlem av fredspriskommitén, på YLE i morse: ~”Nej, han har bidraget till att forlenge krigene i Gaxa og Ukraine. Sjanserne for en fredspris till ham er null.”
se -> de
mycket dumt att det inte går att redigera sitt inlägg ett litet tag efter att man postat.
det är också dumt att fältet man skriver sitt inlägg i är så förbålt litet, just denna gång hade det dock ingen orsak till mitt stavfel (eller mer fat fingers error) utan jag ska nog skylla på katten som precis hoppade upp i min famn. 🙂
På dator (kanske inte telefån?) går det att grabba tag i nedre högra hörnet och dra fältet större. Bara i längsled, dvs nedåt; i sidled börjar det tydligen på max, så man kan göra det smalare men inte bredare. I min webbläsare syns en liten diagonal skraffering i hörnet, och när man hovrar över den blir muspekaren en diagonal dubbelhövdad pil.
Se här: https://imgur.com/P2iIdbB
Om 4 dagar, nu på söndag, går starten till Kyiv Unbroken! Som ni kanske förstår har jag varit i lite internet skugga ibland så jag har inte kunnat uppdatera inför sista veckan. Nu är jag tillbaka där gratis wifi finns men jag missade som sagt att uppdatera. Detta blir nog sista posten innan loppet så om någon kan hjälpa till att fånga upp eventuella km som postas vore grymt!
Vi är alla som bidragit med km medresenärer på frihetens turnébuss som är ute på turné i Ukraina, Georgien, Ryssland och Vitryssland. Vi startade i Ystad till Bornholm, sedan hoppade vi på en ny färja som gick till Kołobrzeg i Polen. Sen var det med pigga ben genom Polen och mot Kyiv. När jag startade detta hade jag som förhoppning att vi skulle nå Kyiv innan starten men redan den 10 Augusti kom vi fram och förbi Kiyv. Jag som hade trott att det aldrig skulle gå att hinna fram i tid!
TJN hade idén att vi skulle fortsätta mot Moskva vilket jag tyckte var bra men vi kan inte bara lämna våra medkämpar i Georgien utan stöd. På grund av detta blev rutten att vi först passerade Mariupol för att hedra alla de som föll offer för den ryska imperialismens framfart. En tyst minut vid Anzovstal för att hedra de som stod upp för rätten att vara fri samt en minut vid Donetsk Regionala Teater för de som oskyldiga som blev offer för en hänsynslös förtryckarstat.
Efter det bar det av mot Kertjbron som vi hoppades skulle vara borta när vi väl kom fram. Tyvärr var den inte det men med hjälp av alla som registrerat 1-5 km i taget tog vi oss över. Det är inte svårt att fortsätta för oss som redan håller på men att börja är det riktiga utmaningen. Starkt jobbat alla som startade istället för att låta bli.
Idag är vi över bron och faktiskt har är vi på väg mot Moskva efter att ha protesterat med demonstranterna i Tbilisi. Nu har vi följt kusten tillbaka mot bron men halvvägs svängt norrut och är i staden Millerovo som ligger på den ryska sidan ganska nära den Ukrainska östra gränsen (https://tinyurl.com/a6xwrzpu).
Jag vill tacka alla för er stöd i denna resa. Det har varit berg och dalbana med både motivationen och skador. Jag är ingen modig människa men ibland måste man bara göra det man måste. Nu är bara loppet kvar och en stor del av min rädsla är faktiskt att inte klara det och svika er. Jag hoppas och tror att ni inte känner så, men det är ändå påtagligt hur mycket det betyder för mig att verkligen försöka komma runt.
Denna gång har följande registrerat kilometer (jag bakar ihop v40 och v41)
Dag : Användare : Km : Kr : Organisation
2025-09-30 : FRIM : 4,40 : 50,00 kr : Föreningen Svenskbyborna
2025-09-30 : KYIV UNBROKEN : 3,11 : 40,00 kr : Okänd
2025-10-01 : 1106THUR : 5,00 : 56,00 kr : Jonas V M
2025-10-04 : FRIM : 4,77 : 50,00 kr : Föreningen Svenskbyborna
2025-10-05 : BE JAN : 50,00 : 500,00 kr : PowerUpUkraine
2025-10-05 : KYIV UNBROKEN : 7,85 : 80,00 kr : Okänd
2025-10-05 : TJN : 30,80 : 350,00 kr : PowerUpUkraine
2025-10-05 : BABBA : 33,6 : 340,00 kr : PowerUpUkraine
2025-10-05 : KYLARA : 68,00 : 700,00 kr : Jonas V M
2025-10-05 : ERIK14 : 16,7 : 400,00 kr : Jonas V M
2025-10-06 : ADS : 120 : 1 200,00 kr : Jonas V M
2025-10-07 : LLOYDEN : 9 : 100,00 kr : Jonas V M
2025-10-07 : FRIM : 8,00 : 80,00 kr : Okänd
Vad jag kan se av mina noteringar är LLOYDEN och ADS nya medlemmar i vårt sällskap. Stort välkommna!
Totalt är vi 23 stycken som deltagit och sprungit/gått 321 mil och donerat 37496,00 kr. Allt detta har vi åstadkommit genom att bara sätta en fot före den andra. Steg för steg ger vi vårt bidrag till en bättre värld!
Vi har fördelat våra donationer på följande sätt (okänd är när jag inte vet vad de gick till eller som jag gör att jag kommer dela totalsumman när allt är klart)
Organisation : Km : Kr : % av Totalen
Jonas V M : 1 292,55 : 16 126,00 kr : 43,01%
Okänd : 730,55 : 9 020,00 kr : 24,06%
PowerUpUkraine : 677,40 : 6 885,00 kr : 18,36%
Blågula Bilen : 212,70 : 2 190,00 kr : 5,84%
Föreningen Svenskbyborna : 111,37 : 1 145,00 kr : 3,05%
Blåljus i samverkan : 53,95 : 650,00 kr : 1,73%
Operation Aid : 60,72 : 620,00 kr : 1,65%
Filippus Human Aid : 38,5 : 385,00 kr : 1,03%
United24 : 13,75 : 275,00 kr : 0,73%
Ukrainahjälpen : 17,50 : 200,00 kr : 0,53%
Vilken fantastisk insats vi alla har gjort tillsammans! Kan vi nå ända till 40000kr innan söndagen vore det otroligt!
Glöm inte att man kan springa även virtuellt en hel rad olika distanser. Var med och stötta den ukrainska militären och civilsamhället genom att delta i loppet. Det är både lördag och söndag.
Varför gör åtminstone jag detta? Det är för att om vi inte tar hand om oss själva kan vi aldrig hjälpa andra. Livet och kriget är ett maraton så vi måste se till att vi har den mentala orken att hålla ut och inte tappa gnistan. Genom att hålla sig fysiskt aktiv så stärker man psyket och därigenom får man bättre motståndskraft.
Vi får aldrig ge upp för allas våra barn och barnbarns skull!
Slava Ukraini!
Följande har bidragit (i bokstavsordning): 1106THUR, ADS, BABBA, BE JAN, BLUESNIKLAS, CRCONRAD, D20, ERIK14, FRAM I NATTEN, FRIM, HAUBITS77, INGE T VIDARE, JUSTANOTHERNICKNAME, KYIV UNBROKEN, KYLARA,, LASSE J, LLOYDEN, LUNATION, LURKER, MNO, MOSTER B, ORBITER och TJN
Väl kämpat!
Mån-ons 6.8 km. Jvm 200 kr.
Topp! Noterat
Slava Ukraini!
3 km för att hämta bilen på verkstan = 100 kr till Svenskbyborna.
Grymt! Alla steg tar oss mot seger och en bättre värld! @MOSTER B
Slava Ukraini!
@KYIV UNBROKEN :
Denna halva veckas promenader uppgick till 14,3 km och 150 kronor skickas till BGB.
Lycka till med loppet!
Jag hoppas verkligen detta är början på slutet och inte slutet på början. Jag skulle gärna vilja att jag sprang nästa år för att man nått en rättvis fred och inte som nu för att stötta Ukraina i dess kamp. Snyggt bidag redan efter 1/2 vecka @TJN
Slava Ukraini!
Volgograd region 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pno7t3ck2n
Jag gissar att det är denna som träffats
It is reported that the Kotovo gas station is on fire after UAV attack. (needs clarification).
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pnoltk222n
🇺🇦 According to our data, the fuel shortage in Russia is already approaching 20% - this is what concerns gasoline in them. They are already using up the diesel reserves that they saved for a rainy day, – Zelensky
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2p7j7hkts2q
🇫🇷🇺🇦 French Thales has developed and delivered to Ukraine a batch of new 70mm laser-guided rockets with a specialized fragmentation warhead and radio-controlled fuse, designed specifically to counter UAVs, – TWZ
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pjqfogts2t
According to the company, when detonated, the new warhead disperses thousands of steel balls, creating a destructive cloud approximately 24 meters in diameter, while the rocket’s maximum effective range is up to 3 km.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pjqho5vs2t
Thales is already ramping up production of these munitions at its plant in Herstal, where it plans to produce approximately 3,500 rockets by the end of the year and 10,000 per year in 2026.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pjqho6v22t
Så ett franskt svar på Nordic air defence, men med ett annat drivmedel som eventuellt har en potential på längre “shelf life” och tålighet mot kyla, gentemot än mången batteri kemi?
Dock behövs ju att elektroniken, dess komponenter samt försörjning av dessa ska motsvara detta, ifall den delen inte är enkelt utbytbar och modulär eller att kostnaden per komplett drivenhet är försumbar över tid?
Har fastbränsle potential i delar av konstruktionen för en kiss?
🇳🇴🇺🇸 Norway fears possible tariffs or other unfriendly moves from the US if Trump doesn’t win the Nobel Peace Prize, – FT
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pjkpjdls2t
Men litteraturpriset då.
Det taco skriver på plattformen är ju fablernas värld de luxe och en saga för dålig för att vara sann
Glöm inte medicinpriset! Det stabila geniet kom ju på det här med bleach mot covid.
🤡
Det delades ut idag (onsdag), och det makalösa hände, taco fick det inte. Intet öga är torrt..på honom..
Så han sitter väl och halsar Klorin med Robert Gustafsson nu 🍼
😄
📉 Russia’s stock market suffered its steepest single-day decline in three years after a senior diplomat said that progress toward a potential peace deal had largely stalled, – The Moscow Times
The Moscow Exchange (MOEX) Index fell 4.05% to 2,563.3 points, its lowest level since December 2024.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pdufzsdk2i
Gazprom shares fell by 4.1%, Sberbank by 4.9%, VTB by 4.7% and Rosneft by 2.5%.
Severstal and Aeroflot each plunged nearly 5%, while Rostelecom, Inter RAO and Magnitogorsk Iron & Steel Works shed more than 5%. Mechel saw the steepest fall, down 6.7%.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pduigt6k2i
☠️💀 Ambush against Russians in Novotoretske, Dobropillya direction.
Film. Varning!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2pa3d2vik2r
A new Oct 1–2 poll by HarrisX and Harvard, – Ostap Yarysh
✅ 72% of Dems and 73% of Reps support arming Ukraine and sanctioning Russia;
✅ 71% of Dems and 86% of Reps support additional economic sanctions against Russia;
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2p76ztlfc2q
✅ 76% of Dems and 86% of Reps think Europe should stop buying oil from Russia and instead buy it from the US;
✅ 55% of Dems and 66% of Reps think governments that buy oil and gas from Russia should be punished with tariffs.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m2p773rjss2q
🇷🇺 Unit movements in the south Donetsk direction:
– 29th and 36th Army shifted south to reinforce the push towards Pokrovs’ke
– 90th Tank Division took up the positions near the Vovcha river
– 74th and 137th Brigade take over old 90th Tank Division positions
Karta
https://bsky.app/profile/warunitobserver.bsky.social/post/3lzm4cz3x622p
Russia is transferring troops from the southern direction of Pokrovsk to develop an offensive on the city of Novopavlivka, Dnipropetrovsk oblast – OSINT analyst Unit Observer
Karta
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2p4tshi4k2u
11:52,
Richard Turpin, haha! Samma namn som den berömde stråtrövaren som härjade i England på 1700-talet, och blev legendarisk.
Taget?
En bok jag har beställt:
https://www.svd.se/a/JbkW9X/recension-ryssland-och-europa-en-kort-idehistoria-av-per-arne-bodin
“För den som söker hjälp med att tränga in i det ryska mysteriet föreligger nu en förträfflig vägledare i den lärde stockholmske slavisten Per-Arne Bodins ”Ryssland och Europa. En kort idéhistoria” (Norma Bokförlag). Trots det begränsade formatet (208 sidor) lyckas Bodin ge en rik, nyanserad och idérik tolkning av ett förlopp som visserligen är med europeiska mått förhållandevis kort – Bodin börjar med det äldsta ryska rikets, Kievrikets, kristnande, som officiellt ägde rum år 988 – men som i gengäld är mycket händelserikt (och samtidigt förunderligt oföränderligt).”
“Och ändå, frestas läsaren tänka, förblir allt märkligt oförändrat. Till de bestående komponenterna hör alltsedan kyrkoklyvningens tid en djup misstro mot det främmande och – i olika former och tankefigurer men alltid möjlig att känna igen – en känsla av att det egna, trots bristande punktlighet och känsla för tidens värde. trots klumpighet, tröghet, ”snaps och knutpiska” ändå är överlägset, att Ryssland har en särskild egen mission i världssamhället. Den kan bestå i att som det heliga Rus visa en djup och äkta fromhet som skiljer landet från det ytliga, flärdfulla och materialistiska västerlandet. Den kan emellertid också komma till uttryck i febriga våldsbejakande imperiedrömmar och strävanden.ch ändå, frestas läsaren tänka, förblir allt märkligt oförändrat. Till de bestående komponenterna hör alltsedan kyrkoklyvningens tid en djup misstro mot det främmande och – i olika former och tankefigurer men alltid möjlig att känna igen – en känsla av att det egna, trots bristande punktlighet och känsla för tidens värde. trots klumpighet, tröghet, ”snaps och knutpiska” ändå är överlägset, att Ryssland har en särskild egen mission i världssamhället. Den kan bestå i att som det heliga Rus visa en djup och äkta fromhet som skiljer landet från det ytliga, flärdfulla och materialistiska västerlandet. Den kan emellertid också komma till uttryck i febriga våldsbejakande imperiedrömmar och strävanden.
Kvällsrapporten, Noel
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1976019336646230115.html
The AFU liberated Muravka and Novomykolaivka, Novopavlivka direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1975978058776793229#m
Since the beginning of the Dobropillia counter-offensive operation, the Russians have already suffered more than 12 thousand losses, — Zelensky
“I have approved with the Security Service of Ukraine on some plans, our responses to the Russian war are asymmetric”
Film, ej översatt
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2p652qsn22u
“Russia has lost over 12,000 troops in the Pokrovsk and Dobropillia areas in less than two months of the Ukrainian counteroffensive.” – Zelensky said in his evening address.
Of those 12,000, more than 7,200 are irrecoverable losses.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m2pbfuwoa22q
At least two “arrivals” in Odesa.
They’re both in the Illichevk area.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m2pp2bsz7225
19:09,
Det finns både svenskar och finlandssvenskar som är lojala mot både Finland och Sverige. De båda länderna är allierade, som bekant.
Finlands sak var vår en gång i tiden, och risken finns att det behöver bli så igen.
Finlands president Sauli Niinistöö sa i samband med Sveriges och Finlands NATO-ansökningar 2022 att “Sveriges sak är också vår”, med anspelnings på slagordet som riktades åt andra hållet 1939.
Det var ett uttryck för solidaritet som saknar motstycke i svensk-finländska relationer under efterkrigstiden.
Absolut!
Dessutom har Sverige mycket, mycket att återlära från Finland!
Finländarna är i internationell topp i många väsentliga delar, framsynthet är en av alla dessa delar.
Medvetenhet och av historia, framåt!
Framförallt har de en President som är framåtlutande!
Ja, detta nära samarbete är oerhört värdefullt för bägge länderna – våra krigsmakter kompletterar varandra väl.
Då har pressen gått ut med att det skrivits ett fredsavtal mellan I..l och H..s. Får se hur länge det håller.
Plötsligt har iallafall Trumpen seglat upp en bra bit i sannolikhet att få fredspriset.
Om norrmännen står pall för trycket eller viker ner sig får vi veta imorgon. 😱
Borde inte dylika pris tilldelas efter en tid av historisk bedömning?
Ostekt taco frs är sällan bra för hälsan.
Äa! Nu bommade jag en bokstav…
Känner mig trumpen men ändå något förnöjsam.
Obama fick det 2009 vilket ju i och för sig var något märkligt.
En rejäl hjuling som 3:e man ur hatat objekt..
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m2pkk3zyis2w
Czechia will transfer 30 modernized T-72M4CZ tanks to Ukraine.
– Advanced fire-control system with thermals and ballistic computer.
– New engine that can be replaced in 30 minutes.
– 14 km/h reverse speed, compared to the Russian T-90M’s 4 km/h.
– Enhanced armor protection.
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3m2pjiwjt2k2x
Och Babis stoppar det inte. Är han en ny Meloni?
OK han har ju ännu inte tillträtt så han har väl ingen formell beslutanderätt.
Nej just det, och det kan t.o.m. vara ett av skälen till att man påskyndar denna leverans. Ungefär som Biden-administrationen beslutade om en del sändningar till UA strax innan bytet av president i USA skulle ske.
Sant, men han har faktiskt förkunnat att han är proväst. Men han söker allians med två högerextremistiska partier.
Galet att Moskoviterna lyckats designa en stridsvagn med 4km/h reverse speed.
Förmodligen avsiktligt designval för att inte ge köttbesättningen idéer om att retirera.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon
Slava Ukraini 🇺🇦
God morgon!
Aldrig!
Aldrig!
1020 KWIA
1 tank
1 APV
15 artilleri
328 UAV
55 mjuka fordon
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m2qdf4mksc2i
Tack till er båda för era dagliga rappoŕter!
👍
Good morning Russia! Det kan bli kallt och mörkt i vinter!
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/putins-gasanlaggning-i-brand-/
For reference: The Korobkovsky gas processing plant is the largest natural gas processing business in Russia’s Southern Federal District. Its production capacity is 450 million cubic metres of gas feedstock per year. A significant share of the plant’s products, including liquefied gases and stable gasoline, is intended for export.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/10/09/8001899/
AFU reports:
217 combat clashes
87 aviation strikes
192 KAB
4192 shellings (118 from MLRS)
5827 kamikaze drones
Shellings lägsta på länge!
Mmmm glädjande men flygbomber och stridskontakter är mycket höga. Inte bra, inte heller att mjuka fordon varit lågt länge. Väst behöver mer taktik anpassning och mer donerad utrustning.
Att de är en klar minskning av mjuka fordon beror nog på bränslebrist. Många av dem går nog på bensin som det börjar bli en riktig brist på.
Skulle vara intressant att se hur många åsnor och hästar som nu används.
Ja, och drönarna är också högt även om det inte är på rekordnivå.
JAS med full EW och Meteor nuuuuuuu.
💥🔥👍✊
”❗️At night, kamikaze drones attacked the 🇷🇺Efimovka Oil Pumping Station on the Kuibyshev-Tikhoretsk Pipeline, which runs between the Ural Mountains and the Black Sea.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m2qdwwkquk2k
Gött.
“Drone footage over frontline Pokrovsk City in Donetsk Oblast shows what’s left after Russian daily shelling: not much. Russians continue to raze to the ground all frontline cities they can reach with artillery. 🎥 Libkos”
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3m2qdjjzlvd2q
Vet inte hur. Men vi behöver komma in mer bakom ryzarnas frontlinje. Bakom den i de tillfälligt olagligt ockuperade områdena lever orcerna loppan med röveri och annat djävulskap.
En eller två snabba offensiver för att snabbt slå ut stora delar av deras logistik och manskap.
Högriskoperation.
👍
Men sen har HIMARS också varit till stor nytta men tyvärr verkar det ont om ens GMLRS nu.
Då när de fick den förmågan och även hade hyffsat med ammunition såg vi ju många ammunitionsdepåer och militära samlingsplatser längre bak åka på rejält med stryk. Inte ofta man ser sånt längre. FPV drönare med lång räckvidd har tyvärr inte samma effektiva verkan.
Ny pratades det visserligen om att ryssarna lärt sig störa ut GMLRS så det kanske inte bara handlar om ammunitionsbrist men det finns ju annat som Ukraina skulle behöva i stora mängder och som skulle kunna göra skillnad på djupet.
Putler sprider den ryska världen!
Detta är bättre än att vara NATO-medlem enligt vissa. Hål i huvudet.
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/10/uppdateras-rysk-gasprocessanlaggning-bombad-ukrainska-gasnatet-bombas-av-ryssland/
Tack!
14:06
Den svenska säkerhetsprövningen av Hemvärnssoldater är skrattretande.
Har träffat tillräckligt många med klara fascistiska tendenser som jag aldrig kan lita på i en skarp situation. Potentiella putinister, galningar med oklara lojaliteter.
För övrigt så klarade ju förra säkerhetsrådgivaren åt regeringen säkerhetskontrollen.
Så frågan är ju om SÄPO i sig är en säkerhetsrisk.