Börserna i Asien är på plus trots svaga jobbsiffror i USA. Guldpriset har slagit rekord igen både i USD och SEK. Norge inför fast elpris, vilket i praktiken vi svenskar och svenska jobb och företag betalar när norrmännen inte längre reagerar på elprissignaler vid högkonsumtionstider. Den sönderregnade järnvägen i Västernorrland hotar nu svensk ekonomi och återhämtning via det beroende som svensk basnäring i norr har till 1800-talstekniken järnväg och visar varför vägtransporter är mer flexibla och mindre sårbara.

Stockholmsbörsen backade igår med -0.41% för OMXS30 och -0.36% för OMXSPI. Kronan försvagas marginellt till 9:37 SEK för USD medan euron faller under elva kronor igen och i skrivande stund noteras i 10:97 SEK.
Guldpriset slog nya rekord igår med 3 667 USD per troy ounce och passerade 1 100:- SEK för en högstanotering på 1 103:- SEK per gram. I skrivande stund är dock guldet ner under 1 100:- igen och ligger på 1 099:- SEK.
I USA kom negativa jobbsiffror och en nedrevidering av antalet skapade jobb med 911 000 men börserna tvekade runt nollan på -0.03% för S&P-500 och +0.07% för Nasdaq 100. Man hoppas förstås att jobbsiffrorna ska leda till räntesänkningar vilket kompenserar.
Bland FANANGST-techbroligarkernas aktier gick Google bäst på +1.90% och Apple sämst på -1.52% på sin senaste lanseringsevent där man presenterade iPhone Air – en tunnare iPhone (eller Iphone som det ska skrivas enligt svenska skrivregler men jag skiter i här på bloggen för att jag kan och alltid retar det någon).
I Asien är börserna positiva med +0.33% för ASX200, +1.31% för Hang Seng, +1.72% för KOSPI, +0.78% för Nikkei 225 och +1.08% för Straits Times.

Norge inför fastpris på el och du som svensk betalar när prismekanismen sätts ur spel. Norrmännen ska få ett fast elpris på 40 öre per kWh vilket enligt en analys som refereras till av Svenska Kul & Värmepumpsföreningen kommer ge sju öre högre elpriser i Sverige och alltså nästan ta bort hela effekten av Tidölagets sänkta elskatt.
Detta kommer av att överföring av kraft sker över nationsgränsen och att även kraftledningar i Norge respektive Sverige används för att transportera grannens el bitvis.
Svenskt näringsliv kommer också drabbas av de högre priserna och svensk ekonomi och jobb kan därmed påverkas. SKVP:s VD skriver:
“Vi rekommenderar den svenska regeringen att söka dialog med Norge om detta förslag. Ett förslag med så omfattande konsekvenser för både svenska medborgare och svenskt näringsliv kräver att regeringen agerar för att värna svenska intressen.”

Beroendet av 1800-talstekniken järnväg hotar nu Sveriges ekonomi efter raset på hos ekonomins livsnerv i Västernorrland och visar varför moderna vägtransporter är flexiblare. Järnväg är som bekant en transportteknik från 1800-talet som tar dig från där du inte är när du inte vill till dit du inte ska. Tunga industrier som gjort sig beroende av järnväg brukar åtminstone försöka ha järnväg hela vägen fram, men händer något med sträckan finns inte några alternativa transportvägar. En lastbil kan alltid köra en annan rutt, även om även det fördröjer och påverkar logistiken, men när det som alltid går åt helvete med svensk järnväg finns inget sådant.
Trafikverket kan inte ge något besked om när man reparerat järnvägen och måste dessutom kontrollera hela sträckan. Frågan är kanske om järnvägen någonsin blir reparerad, eller iaf hur många månader eller år det kan handla om.
Drabbade svenska storföretag är t ex SCA, Boliden och SSAB och detta kommer märkas på svensk ekonomi även om man än så länge har buffertlager. Kritiskt är hur snabbt Trafikverket kan reparera sträckan.
Det är förstås stora volymer man inte kan ta på väg hur som helst – det måste finnas rejält med tillgängliga lastbilar för det – utan båt är ett alternativ.
Detta sätter också ett finger på hur känslig svensk infrastruktur är när kriget kommer till Sverige, där man enkelt kan klippa tunga transporter till eller från den norra rikshalvan eller flera av de spår som finns i södra riket. Det är ju uppenbart att Trafikverkets beredskap inte klarar krigets krav när man inte snabbt kan laga ens regnskador och det utan att arbetarna jagas av ryska FPV-drönare. Kanske borde vi vända oss till Ukraina och be om hjälp? Där går tågen i tid även vid krig.
Kanske dags för regeringen att kalla upp Trafikverkets generaldirektör för ett utvecklingssamtal och diskutera nya karriärvägar?
Företag som är beroende av 1800-talstekniken bör för att klara krigets krav eller ett regnoväder ha omfallsplanering för hur man ska hantera situationen när (inte om) järnvägen havererar. Försvarsmakten har iaf sina tungtransporter som kan gå på väg som alternativ, även om det är mindre effektivt.
105 kommentarer
De där 17 miljarderna (om jag minns rätt summa) som valfläsk-skattesänkningarna kostar kanske skulle kunna användas för att reparera järnvägen lite kvickt.
Nej, nej, nej, de stålarna ska så klart gå till alla tangentbordskrigare som sitter och skriver på arbetstid och förfärar sig över den bristande moralen i Sverige.
Bra RUN, vi behöver fler som för vår talan…
Ändå en märklig inställning att skattesänkningar alltid ses som en kostnad, och att inte ekonomier kan växa. Det enda som händer är att individen får mer att säga till om, men pengarna kommer konsumeras ändå vilket betyder att staten får stålar oavsett. Fördelen är fler jobb och ökad aktivitet i den privata sektorn.
Jag är tveksam till att de som gynnas mest av skattesänkningarna kommer att konsumera mer, det åker nog in på någon globalfond. Speciellt i dagens världsläge.
Pengarna finns ju, så egentligen är det väl bara en fråga om fördelning. Vill vi ha fungerande järnväg eller ett par hundralappar till egen konsumtion?
Det finns betydande effektiviseringar och besparingar att göra innan ett av världens mest beskattade befolkningar åläggs ytterligare skatter.
Det finns betydande effektiviseringar och besparingar att göra innan ett av världens mest beskattade befolkningar åläggs ytterligare skatter.
Visst kan man raljera om att järnvägen uppfanns på 1800-talet, men detsamma gäller även motorfordonet.
Att transportera saker längs en väg är iaf en 2000 år gammal teknik.
Men tåg och järnväg uppfanns i början av 1800-talet medan billiknande motorfordon uppfanns i slutet av 1800-talet, så järnvägen är nästan 100 år äldre än bilen.
Vi har ju ny och fin teknik i drönare, robottaxis och AI som kommer att lösa ståltransporterna framöver.
Fattar ju vem som helst att järnvägen är helt obsolet för transport av tung last!
Sen kan man ju fråga sig varför vi ska ha stål överhuvudtaget, känns ju sjukt omodernt.
Nej tacka vet jag gröna vågen med solceller, egenodling och stampat jordgolv.
Känns sjukt lockande på någon sätt att ha drönare styrda av AI som transporterar stål i luften!!!
Förväntar mig att se zeppelinare som fraktar riktigt stora tunga saker framöver.
Håller med dig Black.
Kul och enkelt att sparka på tåget men det finns många fördelar med att ha tåg dock så behöver det få förutsättningar för att kunna verka på ett effektivt och modernt sätt.
Annars finns risken att de som gnäller får som de vill och får sen gnälla i trafiken när alla timmerbilar trängs på E4:an
För att inte tala om möjligheten att gnälla på brist på parkeringen i centrum när alla som tidigare pendlat med tåg behöver bil och parkeringen.
Ja det är helt enkelt inte möjligt för LKAB och SSAB att frakta malmen och stålet på lastbil och väg. De transporterar över 10 miljoner ton om året.
Jag tänker osökt på Stefan Demerts “Antirallarens visa”
Och järnvägen mellan Luleå och Narvik ner vi rev, så nu får de frakta järnmalmen med brev!
Järnvägen kompletterar vägtransporter och behövs. Problemet är det dåliga underhållet. Undrar om drönarhotet gör att vi måste återinföra pansartåg? Eller åtminstone sätta CAMM på vissa tåg.
Bilvägar kan också spolas bort för övrigt. Hur länge höll man inte på efter raset på E6 och då låg det ändå nära Sveriges näst största stad.
Inte för att vara sån men bilen är också en transportteknik från 1800-talet.
God morgon.
3000 meter väg eller järnväg tar dig 3000 meter
3000 meter landningsbana tar dig till hela världen
Här tar väl alla det privata jetplanet och har en egen landningsbana på tomten?
Jag har faktiskt flyttat mitt till en vanlig flygplats, blev så bökigt med all asfalt på tomten. Helikoptern jag flyger med till planer har jag självklart kvar på tomten…
Vill man se trafikkaos kan man pröva att lägga över all godstrafik som går på järnväg i norra Sverige till den kostig som kallas E4.
Det förefaller som om våra ansvariga myndigheter använder sig av interna möten och diskussioner i oändlighet för att försöka reglera verkligheten ewnligt sina regelverk.
Processverkan går före effektverkan!
Det förefaller som om det inte skulle vara någon skillnad på om de nuvarande anställda på de myndigheter som jobbar med infrastruktur skulle få sparken och ersättas av en förskoleklass -iofs förskoleklassen skulle iaf börja gräva och bokstavligen sk-ta ner sig-vilket tjänstemännen på inblandade myndigheter aldrig skulle få för sig.
Det är bara att gå ut och meddela – Inom 1 vecka skall järnvägen vara öppnad igen! För att sedan leverera på det. Allt annat är underkänt – kan Japan efter jordbävningen 2011 så kan väl vi-eller?
Vi har “vackert väder” myndigheter som tror att verkan/effekt uppnås på kontoret. Löjeväckande!
Ett talande exempel var väl det omtalade snökaoset på E22 där, om jag minns rätt, ingen vågade klippa upp vägräcket för att man inte visste vem som hade befogenhet till det.
Så är det. Alla är väldigt duktiga på att snabbt identifiera problemet och komma fram till vad som behöver göras, sen lämnar man mötet med ett leende på läpparna för att man varit så effektiva. Vem som faktiskt ska göra det man nyss kommit fram till behöver göras är inte lika viktigt. Huvudsaken det står i ett dokument nånstans vad som behöver göras.
Lika sant på Trafikverket som det är på många företag i det privata näringslivet.
Chuck Norris I rollen som en Texas Ranger behöver införas i Sverige. Han hade garanterat klippt upp stängslet.
Jo, kan meddela att HV-bat som var där inte var imponerad över hur handfallna myndigetsrepresentanterna var, där Polis-Räddningstjänst inte “vågade” ta ett beslut -då Trafikverket inte kunde svara-och ansvarig hade gått tidigt för att hämta barn på dagis…Det fanns dessutom en kille (egen företagare) som hade verktyg/kompetens för att göra det rätt sätt. Så problemet hade två dimensioner.
1. Individer som hade 0 mental beredskap att de kan bli stående
2. Handlingsförlamade myndigheter – med 0 praktisk erfarenhet av verkligheten och en låg förmåga att ta till sig verklighetens påverkan.
“Uraktlåtenhet att handla ligger chef mer till last än ett felaktigt val av medel.”
Det behövs ett större mått av militär chefsskolning inom civilförvaltningen. Tror knappast någon skulle åtalats för tjänstefel i det läget. Det verkar som om politisk aktivism (Lex Hedin) är det enda området inom vilket de inte tvekar att handla.
Det är det förbannade tjänstemannaansvaret som gör att ingen vågar ta beslutet.
De blir så hårt straffade efteråt, även om det egentligen var rätt gjort.
Välkänt sedan länge att om kartan och verkligheten inte överensstämmer så är det kartan som gäller…
Men om både kartan och verkligheten blir föremål för diskussion så kan det uppstå problem …
Jag ser gärna att så mycket av godset transporteras på järnväg, speciellt med tanke på hur tungt de skulle behöva lasta alla lastbilar för att klara av att flytta allt järn till Borlänge från Luleå för bearbetning (stålpendeln). Sen vidare till hamnen i Gävle.
Järnvägen fyller en otroligt viktig funktion, synd att underhållet under så otroligt lång tid varit eftersatt (oavsett vem som styrt).
+1
Det som skulle behövas, synd tydligt nu, är alternativa spår och inte bara en eller två så kallade stambanor.
Åkte buss på E4 i södra Sverige en morgon nyligen. Satan i gatan vad många lastbilar och tradare det rullar där. Och det var max 1/3 som hade loggor som kunde antas vara lokala.
Håller med dig om att stora delar av basindustrin helt enkelt måste gå på Rälsl. Tänk om vi skulle köra all malm och timmer som de gör vid Kaunisvaara.
Nej. Volym och vikt kräver båtar och räls.
Ja, och med tanke på alla fossila utsläpp av långtradare bättre att höja kompetensen hos trafikverket så att dom kan sköta och återställa trafiken så snabbt som möjligt
Stålpendeln kräver ju dessutom rätt mycket axeltryck, så den är nog inte ens möjlig att köra på vanlig väg.
Senaste siffran jag såg var 10.000 ton stål per dag fördelat på tre tåg. En grov uppskattning är 100 ton per vagn, tror de är lastade med tre stålämnen vardera. Så visst går det att köra på väg, men det blir jävligt många lastbilar.
Och då har vi inte nämnt de övriga 30-talet (?) godståg per dygn på norra stambanan.
Det är ju en klassisk effekt av statligt ägande. Istället för att bygga förädlade enheter i Luleå har man valt att splitta upp bruket med verksamheter i Borlänge och Oxelösund.
När det ekonomiskt hade varit överlägset att lägga hela produktionen i Luleå där man slipper transportera gods 1000 tals kilometer.
DET hade varit lösningen.
Men då hade S inte haft makten de har i Börlänge och Oxelösund. Partiet belönar.
SEBULON STARFIGHTER: Rätta mig gärna om jag missminner mig men jag vill som den gången fortfararande anställd i Grängesbergskoncernen när de överordnade besluten togs minnas att vi hade en borgerlig regering under Fälldin och att Oxelösund och Borlänge sedan länge var i drift baserat på malmen i Bergslagen och att Luleå blev aktuellt först i samband med diskussionerna om Stålverk 80 och att malmen från Gällivare-Malmberget huvudsakligen exporterades via Svartön i Luleå och malmen från Kiruna och Svappavaara exporterades via Narvik.
Därför ställer jag mig frågande till ditt avslutande påstående om S.
chief.karlsson:
Norrbottens järnverk (NJA) är väl från 1940-talet?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrbottens_Järnverk (och de ägde en mangangruva inom synhåll från Oxelösunds Järverk! Det hade jag ingen aning om).
Men Stålverk 80 (utbyggnaden i Luleå) initierades av Sossarna och stoppades av Borgarna 1976 så det stärker ju snarare din sista mening…
Enligt myten skall för övrigt någon i försvaret ha insett att alla förbereda ytor till Stålverk 80 gjorde det väldigt lätt att göra en luftlandsättning i Luleå och tvingat fram en masa märkliga gräv- och schaktarbeten.
MINDREVETANDE: Jovisst är NJA från 1940talet men så vitt jag minns så var det på fallrepet alltsedan slutet 60-/början 70-talet och därför planerades Stålverk80 som ersättning.
En liten detalj dock att Oxelösund importerade malm från Liberia i och med att gruvorna i Bergslagen togs ur drift och detta skedde på 70-talet samt att kol importerades till Oxelösund vid samma tid från Hampton Roads USA och slutligen i sammanhanget att skeppningssäsongen över Luleå alltid var begränsad av långa isvintrar.
Jag var faktiskt med på en Gränges-resa till Liberia som småbarn. Däcklast med begagnade rälsbussar (skotska eller nordengelska) på nerfarten till Buchanan (?) och malm tillbaks till ???. Fy faan vad sjösjuk man blev utanför spanien-ish (eller var man du var när dyningarna gick igång).
Kommer inte ihåg vad chiefen hette men allt i maskinrummet var gigantiskt 🙂
Nu är väl Både Oxelösund och Borlänge gamla privata järverk med mer än 100+ års historia. Och så länge järnverk är koldrivna så är det Luleå som ligger off. I alla fall under is-säsongen. Vikt-andelen malm är visserligen större än viktandelen kol när man gör järn. Men räknar man volym så är det knöligare att frakta kolet. Särskilt när malmen redan har lastats i järnvägsvagnar vid gruvan.
Nackdelen för Luleå har nog minskat sedan kol köptes från östersjöländerna och isbrytarna var klenare. Idag tror jag att SSAB köper allt sitt kol från Australien, så de sista 100 milen kanske inte spelar någon större roll. Men nu står grejorna där de står.
Och om man ändå skall köra el/vätgas-masugnar i framtiden så är det snarast i Kiruna/malmberget man borde ta hand om större delen av kan förädlingen. El är billigt att frakta när man väl har byggt ledningarna och då behöver man bara köra färdigt järn istället för malm.
För övrigt är Oxelösund moderatstyrd och Borlänge leds av Socialmoderaterna.
Om vi köper kol från Australien per båt så är det väl ännu enklare att transportera den till kuststaden Luleå än inlandsstaden Borlänge?
Insåg att jag ramlade in i syftningsfällan…
Borlänge har inte kvar något koksverk/järnverk. De får stålet från andra SSAB-anläggningar.
Bra kommentar, instämmer
Ja, trafikverkets generaldirektör borde ju falla för åldersstrecket, Roberto Maiorana verkar vara 62 år, men han är ju man och inkompetent att få ordning på järnvägen så han får väl stanna
Vågar knappt tänka på hur lång tid det kommer att ta att reparera den där järnvägen i norr.
Trafikverket ska väl börja upphandla (upphandlingar som såklart kommer att överklagas) då de inte har egen personal eller maskiner i tillräcklig omfattning för att lösa minsta kris eller regnskur.
Liberala flummiga tankar om att “marknaden” ska lösa allt, ska inte appliceras i några samhällsviktiga funktioner.
Tror du på allvar att sånt här inte redan är upphandlat sedan länge?
Jag vet att det inte är det – beviset är att de inte kommer med några löften, kom ihåg tågurspårningen i närheten av Vassijaure för något år sedan. De rpatar internt i 1,5 månad, sedan skriver de en plan, 2 mån-som skall handksakas med alla som kan ha en åsikt 4 mån-sedan kanske de börjar titta på en upphandling.
LOU gäller inte i vid sådana här tillfällen. Det ska bara fixas. Men innan man kan fixa det så måste det göras lite saker. Tex som att se till att maskiner överhuvudtaget kan ta sig till platsen. Och att kranarna kan arbeta där utan att sjunka och välta. Innan det är fixat så är det omöjligt att ge en prognos. Och så får man bara en prognos på när allt skrot är borta. Sen kan man kolla vad som behöver göras för att återställa järnvägen. Så just nu är den mest exakta prognosen att det kommer ta tid.
Inte heller statliga Infranord för den delen. De kom underfund med att maskiner var dyra och att man därför kunde ta in expertisen varje gång.
Det är ju fortfarande lite oklarhet kring hur Norgespris ska fungera praktiskt, får man gå av och på det som man vill, måste man binda sig i hela perioden för att få det, får du rabatten på en gång eller blir det efterbetalt etc.
40öre inkluderar ju dock inte skatter och avgifter så slutsumman blir ju en god del högre, samt att cirka halva elräkningen här är nettleie/effektavgift som ofta är inbakade i varandra.
Kollade det igår och genomsnittspris i 2024 i Oslo var 60 öre men säkert kanske 70 öre då du viktar för vintern, så oavsett blir det väl kanske 20% billigare elräkning för hushåll allt inräknat.
Vi behöver snabbt bygga en stamledning från Norrland till södra Sverige som inte kan transportera el till Norge.
Eller ny produktion där det är underskott på el? Kanske?
Skåningarna has entered the chat
“NOT IN OUR BACKYARD!!!!”
Norra Norge har billigare el än norgespris så de kommer nog inte öka konsumtionen där.
Åtminstone tills de elektrificerar melkøya, var ju ett löfte från politiker att man skulle bygga ut kraftproduktionen om man skulle ha oljeproduktionen där gå på el istället för gas, man uppfyllde inte sin del av förutsättningen men det kommer nog inte stoppa politikerna iallafall. Då får alla som bor i området sämre men staten får mer gas och exportera och mer betalt av medborgarna för elen, så är man sosse så är det win-win.
Det är inte lönt att bygga sådana ledningar. Det är nämligen mot fysikens lagar. När elen passerar de elområdesgränser som ritats in på kartan går det jävligt trögt söderut. Det vet varje tekniskt skolad person.
Dessutom är det fullt naturligt att acceptera högre prisskillnader mellan t.ex EO2 och EO3 än mellan EO4 och Tyskland. På den tiden Sverige var ETT land och byggandet av de stora vattenkraftanläggningarna och kärnkraften var en riksangelägenhet. Detta var faktiskt enorma sammhällsbyggnadsprojekt. Då användes också skattemedel från det som idag är EO4
Man har börjat flytta över godstransporter till inlandsbanan. Dock så är det ju verkligen 1800-tals-kvalitet på den, mestadels har den ju inget elektriskt signalsystem så det måste i princip sitta en stins på varje station och klarera transporterna.
Inlandsbanan är i stora delar byggd på 1900 talet. En tanke med den var att säkra militärtransporter, genom att dra den långt från kusten. Det behövs fler järnvägsdragningar som skapar alternativa möjligheter vid störningar. En upprustning av inlandsbanan skulle göra järnvägen mer driftsäker.
Som många andra skrivit så är inte biltransport ett alternativ för den riktigt tunga godstrafiken. Det finns varken tillräckligt med tunga lastbilar eller vägar med tillräckligt hög bärighet.
Relaterade mer till bloggarens benämning om 1800-talsteknik 🙂
Men ja, skulle man bygga ut mötesplatserna och införa ett modernt signalsystem så skulle den bli användbar.
Axeltrycket är ju 22,5 ton på inlandsbanan (minst) idag så det är ju “standard” (även om vi i Sverige ofta har högre tillåtet axeltryck).
Signalsystemet är elektriskt, gasljusen är borta sedan länge… 🙂
Men, ja det är tåganmälan som gäller, d v s stationerna har egna tågklarerare och de har ett bokföringssystem mellan sina stationer. Gillas av försvaret – det är robust mot sabotage. Man kan ha jättebra kapacitet ändå, men då måste man ha flera ställen där man kan mötas och varje sådant ställe måste bemannas. Det kommer inte att hända.
Så det stora problemet är att det är långt mellan mötesmöjligheterna.
Ett annat problem är att tågvikterna är begränsade (så inte tågen fastnar i uppförsbackarna). Det får bara gå en halv stålpendel i ett inlandsbanetåg.
Ett tredje problem är att mötesspåren är för korta.
Ett fjärde problem är att banan är klen från Arvidsjaur till Gällivare, så det blir inga omledningar norr om Storuman tills någon betalar för att iståndsätta den för fäfot liggande banan Jörn (vid stambanan) -Arvidsjaur.
Ragge
Vi får kalla in stationsinspektören Fabian Bom, med stinsspade.
En fundering, en hel del kan säkert läggas om till båt, men misstänker att båten har straffskatter för den körs fossilt medans tåget har skattesubsider för tåget körs på el. Dessa obalanser i systemet åskådliggörs bäst genom att titta på kärnkraftsel kontra vindkraftsel.
Bara att ersätta Stålpendeln som går tre gånger per dag med långtradare skulle kräva en bil var nionde minut, dygnet runt, året om. Då ska man veta att det går kanske ca 50 godståg per dygn på de mest trafikerade delarna av Norra Stambanan. Många lastbilar blir det…
Förutom att det skulle bli en enda lång kö av lastbilar på E4 från Gävle och norrut så skulle slitaget på vägen öka oerhört. Det är helt enkelt inte realistiskt att ersätta järnväg med väg för tung godstrafik.
Man kan inte köra vikterna som stålpendeln har på vanliga vägnätet.
Slabsen väger ca 20 ton/st så rent teoretiskt går det att lasta två slabs per bil.
Men ska man köra 7700 ton/dygn så betyder det alltså 8 bilar per timme mellan Luleå och Domnarvet.
Tyvärr tänkte man inte på att lägga Borlänge vid havet så båt är inget alternativ.
Jag såg att Boliden skickar sin koppar via båt istället för järnväg nu under stoppet. Både Rönnskärsverken och Helsingborg ligger ju som tur var vid havet 🙂
Tack Tigerman för den siffran – jag gissade upp mot 30 ton per stålämne genom (mycket) grov överslagsräkning.
Som krislösning går det ju att frakta på båt Luleå-Gävle och tåg Gävle-Borlänge. Men det ska nog till stopp på flera månader för att det ska bli aktuellt.
Då kanske det blir prio på att lösa det ändå, stockholmarna vill ju till Åre över jul och nyår och några köer mer än vanligt vill de ju inte ha.
Nu blev jag lite orolig, går Åretågen förbi de drabbade ställena?
Nä men köerna från Gävle är ju innan team08 svänger mot fjällen.
Nä. Och söder om Ånge finns omledningsmöjligheter om bara en av banorna skulle drabbas.
Med tanke på andra vägbyggnationer och vägunderhåll i Västernorrland så är nog tidsramen 2028-2030, som ni nog sett så är det lantisarna som har drabbats och då blir det lågprioriterat, det kommer strax annat som tar primetime och de drabbade glöms bort.
Västlänken och förbifarten har naturligtvis högre prioritet
Trubblet med beredskap mot det oväntade är att beredskapen är sönderhuggen i flera mindre mandat där varje företrädare inte samtalar eller ibland inte känner till vilka de övriga.
Här en bra sammanfattning av läget på järnväg. Stoppet är i paritet med tidigare stopp på Malmbanans “1800hundratalsteknik”.. bara Oslo-Narvik-Oslo är 6x2x60=720 fler långtradare genom sverige VARJE vecka! Tror fan de sneglar på 1800tals-Inlandsbanan!
Länken! https://jarnvagar.nu/tagstoppet-kan-bli-langvarigt/?fbclid=IwY2xjawMt3INleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFCWHFXbzgyVlNvT0pzSERWAR6hnl2jU2fi28Uf1Eot-vSDM9cBTUOq83Mi1L8cJM9xqE6Q-GDYU6gKjB_kTQ_aem_q8JBcCMIs2c4jwMRTBR02Q
Apple har ju “lite” problem.
När deras hajpade wooow produkt är ett snöre så man kan bära sin mobil som en handväska. Aka “senilsnöre”. NU KAN DU VA COOOL (och 50)
Och “Vi har en ny VÄRMEFLÄNS i skalet”.
Did Apple just jump the shark och blev som Facebook. Nått för föräldrar och äldre. Lite pinsamt helt enkelt.
Klanen för ocoola.
Hur mycket jag än hatar META så diskussionen cool eller inte helt irrelevant då företaget bevisligen går bättre än någonsin.
Det vette fasiken om det är helt irrelevant då det är “gamla” som anväder Meta.
Kortsiktigt bra då det är en perfekt målgrupp för att exv skapa ai annonser där Reinfeldt et al lovar guld och gröna skogar. Eller Marketplace fraud.
Men yngre generationerna är ju inte på Meta utan det är vi gubbs.
Men vi gubbs och gumms är ju de som går på reklam och har pengar att bränna. Alltså är meta “relevant” för intjäningen.
Det är helt irrelevant om vi tycker META är coolt eller inte, siffrorna talat sitt tydliga språk.
6 miljoner svenskar använder Instagram…
Således har vi, precis som jänkarna, en moralisk minoritet som vet vad som är bäst för plebejerna.
Med tanke på att vi gillar Stefan och Christer och skidskytte så är det helt normalt att 6 av 11 miljoner saknar smak.
Deras fjäskande för den orangea mansbebisen i vita huset har gjort alla äppelprodukter helt ointressanta för mig ändå.
Inlandsbanan är inte elektrifierad. Finns det överhuvudtaget diesellok tillgängliga för att hålla igång någon godstrafikvolym att tala om? Loken ägs väl av resp transportföretag, t ex Green Cargo, och är inte elastiskt tillgängliga. Gods till och från Norrland bör gå på köl, det är ett både robust och flexibelt system. Hamnkapacitet finns.
Omlastningen blir dyr++, och som Tigerman skrev så måste en del saker ändå med tåg eftersom alla destinationer inte ligger vid havet.
men exv “järnpendeln” skulle kunna gå på båt då båda bruken har “egna” hamnar inom ett stenkast
Nej det är ett väldigt fåtal lok som inte är elektrifierade. Det är väl i princip “räddningslok” och räcker inte alls till att flytta de godsmängder vi pratar om
Nej det är ett väldigt fåtal lok som inte är elektrifierade. Det är väl i princip “räddningslok” och räcker inte alls till att flytta de godsmängder vi pratar om
Det är så långt mellan mötesmöjligheterna och så korta mötesspår att det bara blir den allra mest prioriterade trafiken som kommer att kunna gå där. Verkar bli norska laxtåget och stålpendeln iallafall. Till den trafiken lär dieselloken räcka.
En del av dem blir ändå arbetslösa när de andra godstågen på norra stambanan inte går. Många diesellok som används i växling kan användas i linjetjänst.
Det finns fler diesellok än man kanske tror.
Svårt att ersätta rälsburet med vägburet, åtminstone tills vi har självkörande lastbilar..
Ett malmtåg har 68 vagnar, och varje vagn lastar ungefär dubbelt så mycket som största tilltåtna lastbil.
Att ersätta 1 enda malmtåg kräver alltså ca 2*68=136 förare..
Äntligen någon som har fattat det här.
Robottaxi aka självkörande lastbilar, snart på en europaväg nära dig!
Alla techbros får ståfräs av tanken.
+ 1
Kan både man och kvinna byta förnamn till Robot t.ex. Robot Andersson m.fl..
Musk kanske ser användning för alla Cybertrucks som inte går att sälja. 100 kg last i vardera…
Hade vi inte hög arbetslöshet i Sverige? Jag tror du just har hittat lösningen!
Dessutom skapas ytterligare arbetstillfällen i form av körskolelärare för CE-kort.
Orderboken hos Volvo och Scania kommer fyllas snabbare än Lions Bar en löningshelg.
Som bonus kommer MP få fullständigt tuppjuck och förhoppningsvis trilla av pinn.
Du behöver ju ha lite redundans också för att kompensera sjukskrivningar etc så lägg på 15% till på personalstyrkan! Kanske detta är jobbreformen som behövs för att få ner arbetslösheten.
Det intressanta är hur fruktansvärt lite intresse som alla politiker har i ex. inlandsbanan. En sådan bana i bra skick hade ju varit guld i detta läget.
Inlandsbanan har fått ökad aktualitet inte minst efter NATO-inträdet. Ett upprustningsprojekt är redan satt i rullning, men det måste till finansiering. Regeringen verkar hittills mest ha pekat på privat medfinansiering vilket för mig tyder på att de inte prioriterar saken, och Inlandsbanans ägare dvs kommunerna sitter definitivt inte på en stor kassakista.
Förhoppningsvis får projektet ökad status i och med skadorna på de kustnära spåren. De visar ju tydligt att man inte ska lägga alla ägg i en korg. Lite EU-pengar borde inte vara särskilt svårt att plocka fram, och resten borde läggas som statlig finansiering inom NATO 5%-målet.
Man kan mycket väl ha alla ägg i samma korg om man hellre betalar priset att vara utan äggen ett tag, än att man bekostar en extra korg som kanske bara behövs var fjärde år.
Det är ju en slags försäkringslösning, det kommer att bli en bana som är mycket bättre än vad som behövs normalt, mycket fler mötesplatser att underhålla (om man vill öka kapaciteten) et c.
Undrar om de som drabbas av ett stopp på stambanan är villiga att medfinansiera som ett slags försäkringspremie?
P s s kan man resonera för staten; hur mycket förlorar svensk ekonomi på ett längre stopp, hur ofta inträffar det, versus kostnaden för att satsa på Inlandsbanan.