Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleds blandat i de asiatiska tidszonerna. En ännu inte publicerad studie visar att hälften av icke-diabetespatienter som tar Ozempic eller liknande viktminskningsläkemdel slutar inom ett år, vilket är dåliga nyheter för danska Novo Nordisk. Tidölaget går i en debattartikel ut med ökat driftbidrag till regionalflygplatserna för att hela landet ska kunna leva ett gott liv och driva företag, samt för krisberedskap och totalförsvaret. Den starka kronan gör att de USA-dominerade globalfonderna är ner för svenska sparare. Ändå har de svenska utländska portföljtillgångarna ökat enligt SCB.

Stockholmsbörsen steg marginellt förra veckan och gick +0.43% för breda indexet OMXSPI och +0.33% för OMXS30. Guldpriset hittas på 1 093:- SEK per gram, ner marginellt från förra veckans prisrekord och dollarraset har för stunden lugnat ner sig på 9:33 SEK medan euron ligger på 10:94 SEK. Dllarn har tappat -0.54% senaste veckan och euron -0.48%.
I USA gick S&P-500 +1.59% medan Nasdaq 100 gick +1.86%, vilket alltså netto drog upp börsinnehaven i USA för oss svenskar. Bäst inom FANANGST-techaktierna var Tesla med +12.85% där fascisten och antidemokraten Elon Musk nu i helgen framträdde via länk under högerextremisters demonstration i London och krävde att Storbritanniens regering skulle störtas, och om så inte skedde skulle alla britter dödas. Och detta är vad antidemokraterna runt Peter Thiel alltså har mage att säga publikt. Fundera då på vad de säger bakom lyckta dörrar.
Mina Lysaportföljer har gått +0.35% senaste veckan, exponerade 100% mot aktier enligt konjunkturmodellen, i väntan på högkonjunktur och överhettning inom några år, varefter det är dags att gå ur aktier igen.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
I övrigt är Lysaportföljerna ner -1.59% för bolagets kapitalförsäkring inklusive avgifter och den privata portföljen är ner -0.54% inklusive avgifter medan Morningstar Global Markets är ner -1.49%. Skillnaden mellan portföljerna beror på när insättningar skett och skillnad mot Morningstar Global Markets index ligger i övervikt på Sverige och tillväxtländer, där Lysa alltså inte bara är en globalfond med 75-80% investerat i USA och amerikanska techjättar. Min aktivaste portfölj hos Avanza är samtidigt upp +2.31% senaste veckan och +10.71% i år, men har ännu mindre andel amerikanska techbolag och USA-börserna.

Faktum är att de flesta globalindexfonder är ner i år tack vare den starkare kronan. Avanza Global har gått -4.97%, Länsförsäkringar Global Index -3.49%, Swedbank Robur Access Global lite bättre med -1.66%, SEB Global Indexnära -2.62%, Handelsbanken Global Index -0.87% osv. Fascinerande att indexfonder kan prestera så olika, men kolla aldrig en fondförvaltares lön …
Borta i de asiatiska tidszonerna inleds börsveckan blandat. ASX 200 -0.13%, HAng Seng -0.29%, KOSPI +0.35%, Nikkei 225 +0.89% och Straits Times -0.10%.
SCB uppger dock att utländska aktie- och fondinvesteringar har ökat för svenska folket vilket iofs kan bero på att man stoppat in mer kapital och jämförelsen är inte i år utan mot första halvåret förra året.

En ännu ej publicerad studie visar att hälften av patienterna som tar Ozempic eller konurrenten Wegovy och liknande fungerande viktminskningsläkemedel slutar inom ett år. Inga goda nyheter för danske jätten Novo Nordisk även om det hela gäller patienter som inte har diabetes. Studien är bred och omfattar 77 000 patienter och 52% slutade inom ett år. Det verkar alltså som att man använder läkemedlet som en snabbfix och sedan slutar, istället för att ta det resten av livet. Det var sannolikare att sluta om man var fattigare, yngre, man, hade tidigare kroniska hälsoproblem och tidigare använt mediciner mot övervikt eller mental ohälsa. En förklaring som postuleras är priset på läkemedlet som även i många välfärdsländer inte är gratis.
Eller så är läkemedlen helt enkelt för effektiva och många som använder medicinerna har inte ett medicinskt behov av det utan gör det för att uppfylla utseendenormens krav.

I en debattartikel i Dagens Industri framgår att Tidölaget satsar på de regionala småflygplatserna för att alla ska kunna leva ett gott liv och driva företag i Sverige och av kris- och totalförsvarsskäl. Man skriver:
“I Sverige ska alla ha möjlighet att skapa sig ett gott liv, driva företag och i trygghet bilda familj, oavsett var i landet man bor eller driver sin verksamhet. […] Flygplatser behövs för samhällsviktigt flyg som ambulansflyg samt för krisberedskap och totalförsvaret. […] Internationell tillgänglighet ökar näringslivets konkurrenskraft, främjar utländska direktinvesteringar och stärker utbildning, forskning och utveckling.”
Det är inga stora summor, men driftbidragen till de regionala flygplatserna mer än dubblas från dagens 210 miljoner till 528 miljoner kronor och ska täcka upp till 75% av driftsunderskottet. Beredskapsflygplatsernas anslag höjs från 70 till 103 MSEK och Arlanda får 10 miljoner kronor för att etablera fler direktlinjer.
Därmed gör man regionalflygplatsen till en valfråga och vänder sig alltså framför allt till väljare i den norra rikshalvan, där flygplatsen alltså hotas att läggas ner när Miljöpartiet får bestämma regering om ett år. Istället ska man ta cykeln från Östersund till Stockholm, om man nu inte tar tunnelbanan.
88 kommentarer
Tackar ödmjukast överheten i Tid-partierna som kunnat förklara vad som behövs för ett gott liv.
Hög inflation, skenande arbetslöshet, elpriser i skyn och brist på ny elproduktion å sido…så ser jag fram emot ett bättre liv för alla svenskar tack vare fler regionala flygplatser.
Noterar också att utbyggd stambanan och säkring av tågen såsom NATO önskar inte är lika relevant som taxiflyg från Bromma. Obs, viss ironi.
Elpriset i norra Sverige har i år legat på 15 öre/kWh, så lågt att alla vindkraftsbolag håller på och gå omkull. Elöverskottet fortsätter också att öka, som bekant över 30 TWh eller motsvarande typ hela den svenska vindkraftsproduktionen samtidigt som elanvändningen inte varit lägre sedan 1986.
Med risk för att jag bevisar att jag har guldfiskminne:
Var det inte en massa “experter” som ansåg att Vindkraft bara skulle fungera i norr? Vad tusan motiverades det med? Så länge man har brist på överföringskapacitet måste det väl vara mer lönsamt att bygga där bristen finns, eller?
Hursomhelst: om man skulle vara ett bolag med lite för stor kassa så borde det vara en ganska lönsam spekulation att köpa in vindkraftsparker i norr (billigt) och låta dem gå med driftprofiler som ger så lite slitage som möjligt och hoppas på högre priser när järn och stålindustrin elektrifieras. Särskilt om man skulle vara ett bolag i elkonsumtionsbranchen – Då kan man säkert trolla med skatteknäna genom att köra internfaktureringar för el-konsumtionen
Ozempic och Wegovy är inte konkurrenter. Båda innehåller Semaglutid och båda tillverkas av Novo Nordisk. De har bara olika indikationer (diabetes respektive övervikt).
Det är väl Mounjaro som konkurrerar med Wegovy? Båda helt onödiga om man dubblar matmomsen.
Väx upp!
Det finns personer som har medicinska själ till övervikt, inklusive psykisk ohälsa. Det är inte bara att “skärpa sig och äta mindre”. Det finns även personer som har det i sitt DNA.
Lätt att klaga över folks vikt när man själv i det genetiska lotteriet är av en sådan längd att man går in i en Toyota Aygo.
I övrigt gör ju Ozempic att personer med kroppsideal form inte längre ska hyllas till skyarna. De kanske bara tagit några sprutor, och det är inte längre något facit på din beundrade “skärpa sig” eller rätt gener.
Iofs rätt skönt att smal inte längre ska vara något att beundra. Tvärt om bör väl en sk dadbod vara beundransvärd, dvs en person som har gott självförtroende och är nöjd med sig själv och inte är slav under samhällets ideal.
Man får inte säga “dadbod” längre- det skall kallas fadersfigur.
Kaffe, möt tangentbord.
Bra Lars.
Detta är inte ett försök till skämt men jag vill minnas från något avsnitt av Vetenskapens Värld att de som idag är magra personer egentligen är förlorarna i det genetiska lotteriet. Handlade om att det var bäst att kunna lägga på sig lite när mat fanns för att ha att ta av under svält!
Problemet var snarare att idag finns ett sådant konstant överflöd av mat och den är så laddad med skit…
Det som förr var ett selektrionstryck gäller inte längre. Förr var “breda höfter” en överlevnadsfråga. Så är det inte idag. Inget barn eller moder svälter i Sverige idag om det inte handlar om psykisk ohälsa eller att de är kidnappade och inlåsta i en källare. BVC som infördes som svar på svälten under första världskriget ser till det, men det förekommer förstås att psykiskt ohälsosamma eller kriminella föräldrar lyckas svälta sina barn ändå.
+1
Skönt att dem helt kraschade arbetsförmedlingen genom att stänga 35 kontor ute i landet, så att dem arbetslösa har tid att flyga ner till Stockholm och shoppa med regional flyget (Ironi)
Jag har aldrig varit arbetslös mer än nån vecka själv, men bland den handfull människor jag känner som varit det så framstod arbetsförmedlingen mest som en enabler av arbetslöshet i mina ögon. Det tycktes inte finnas någon hejd på alla olika meningslösa “kurser” man kunde gå på arbetsförmedlingens bekostnad, som naturligtvis bara förlänger frånvaron från arbetsmarknaden när man ägnar sig åt dessa istället för att antingen ägna tiden åt att göra sig själv anställningsbar inom det yrke man tycker om, alternativt ändrar attityd och accepterar något av alla jobb som finns tillgängliga även om det är s.k. skitjobb.
Det låter som att du inte tillhör den grupp som är i störst behov av arbetsförmedlingen, visst i många fall så har dem inte varit handlingskraftiga men dem har ochså haft ett ansvar för projekt och utbildningar som matchar arbetssökande med jobb och det blir ju tydligt nu att deras roll saknas när arbetslösheten bara blir värre och värre. Är vi näst sämst i EU eller nått??!!
Sedan så är den viktigaste gruppen dem som är lite “längre ifrån” arbetsmarknaden, där kan dem verkligen göra skillnad, nä just ja vi lade ju ner det….
Angående sistnämnda kategorin, de som står långt från arbetsmarknaden, berätta lite mer om vad arbetsförmedlingen gör där.
Ja ingenting eftersom att vi har lagt ner arbetsförmedlingen. Men tidigare så hade man Ansvar för arbetsträning och subventionerade anställningar för att ge en meningsfull vardag samt minska bidragsberoende
I allafall förr så kunde man få relevant utbildning de kunde tex “sponsra” företag som anställde någon som varit arbetslös en längre tid med tex truckkort eller annan kortare utbildning.
Och dessa möjligheter är nu borta, säger ni?
En truckförarutbildning ger ju inget nytt arbetstillfälle. Behöver ett företage en truckförare så skaffar de en truckförare.
Jag har faktiskt aldrig förstått hur Arbetsförmedlingen ska kunna påverka arbetslösheten i någon vidare omfattning.
Arbetsförmadlingen skapar ju i stort sett inga andra job än de som de anställda på Arbetsförmedlingen har aftersom de inte kan styra konjunkturen.
Jag har varit i behov av hjälp med jobb en gång. Då hade jag själv ordnat ett arbete, men jag behövde en utbildning som kostade 60 000:- kronor. Det blev inget med det, så istället fick jag A-kassa i två år. Det blev väl en kostnad på 600 000:- kronor istället.
Med det sagt så finns det absolut aktiviteter inom Arbetsförmedlingen som är samhällsnyttiga, men de är ingen jobbskapande verksamhet.
Många arbetslösa har inte 60 000:-/möjlighet till lån så kurser till svetsare/vårdbiträden/truckförare/AI-matare och liknande kan ju fungera när branscher slås ut.
Men det kräver som du påpekar att folk faktiskt får rätt utbildningar/flyttbidrag osv. Det är notoriskt svårt att gissa vad som kommer att krävas om några år – de som blev byggare eller hov-slagare när alla syokonsulenter sa att det var döda branscher fick ett ganska stabilt yrkesliv.
Samtidigt är det ju så att den största gruppen av arbetslösa är utomeuropeiska invandrare, som historiskt haft svårt att integrera sig på arbetsmarknaden (gruppen, inte individer). Arbetsförmedlingen skapar ju inga jobb och kurser i all ära men det finns nästan obegränsade möjligheter att utbilda sig om man vill. Tror inte vi ska sätta hoppet till arbetsförmedlingen utan snarare till företagsvänlig politik och lägre bidrag för att låta bli att jobba
Döper man om myndigheten till Arbetslöshetsadministrationen så slipper vi åtminstone debatten om vad den faktiskt gör relativt dess officiella uppdrag.
Arbetsförmedling har inte varit något Arbetsförmedlingen sysslat med på länge. Det är något som bemanningsföretag sysslar med sen 90 talet. Kanske finns undantag i vissa branscher men arbetsförmedlingen sysslat med att administrera kurser, se till att arbetsgivare får in ansökningar från ej relevanta personer genom att tvinga fram ett antal ansökningar oavsett intresse och relevans och administrera kring bidrag. Har inte varit något mycket arbetslös men tillräckligt för att inte helt sakna kontakt med denna myndighet.
Arbetsförmedlingens huvuduppgift är att vara kontrollfunktion åt a-kassorna.
Fan, jag går totalbet på flygplatsen som efterfrågas. Ser ut som norrlandsskog i bakgrunden, men tycker mig också se taxibana som skulle kunna vara parallelltaxibana till huvudbanan. Då är den nog bara Luleå som stämmer av Norrlandsflygplatserna, men då borde F21:s faciliteter synas på andra sidan banorna. Större SAS-kärra (Airbus?) tyder på att det inte är någon av de mindre flygplatserna. Kanske inte ens är i Sverige?
Är det inte regionalflygplatsen Landvettar på bilden?
Det är regionalflygplatsen Landvetter på bilden.
Valde dock bilden just för den såg regional ut. Hade inga bra på de andra.
Landvetter är en IA och inte en RA bara gå in på Swedavias sida om du orkar 🙂
International Airports
Stockholm Arlanda Airport
Bromma Stockholm Airport
Göteborg Landvetter Airport
Malmö Airport
Regional Airports
Kiruna Airport
Luleå Airport
Umeå Airport
Åre Östersund Airport
Visby Airport
Ronneby Airport
Misstänkte det…tänkte skriva Karlsborg, men sket i det…
Tack, den hade jag inte listat ut tror jag!
cornucopia.se/wp-content/uploads/2025/09/harryda_landvetter_flygplats_flygplan_privatjet-2048×1536.jpeg
Cykla från Östersund, ja varför inte?
Det var nån som skrev ”Det är inte målet, utan vägen dit, som är mödan värd”
Jag kommer osökt att tänka på musikläraren Greger som cyklar från Helsingborg till Pajala i “Populärmusik från Vittula”.
Jag välkomnar satsningen på våra flygplatser, det är något som skulle ge en direkt och märkbar förbättring för min arbetsplats. Den organisation jag jobbar för har utan tvivel drabbats av Brommas förfall då vi ofta skjutsar runt på folk kors och tvärs. Förflyttningen till Arlanda har bara blivit… dålig… ur flera perspektiv. Att rekrytera folk utan att dessa i praktiken behöver flytta till storstadsregionen är alltid att föredra. Tack och lov för Västflyg, de har nog räddat flera av mina anställningar som istället för att flytta till Stockholm nu kan bo kvar i Västra Götalandsregionen och enkelt flyga upp till Bromma, flyga hem igen och ändå vara människor dagen efter.
Nåväl, jag förstår att alla inte ser den nyttan men för mig är den påtaglig.
Jag ser denna nytta också. Vi får ju också ett fruktansvärt ointressant och konstigt land om alla behöver flytta till Stockholmsregionen. Extrem trängsel och dåliga livsvillkor på liten yta och sedan är Sverige gigantiskt och skulle kunna erbjuda fantastiska levnadsvillkor för många människor.
Bromma flygplats kommer att bli mer och mer aktiv igen tror jag. Nu är det väl bara Trollhättan och Växjö på programmet, men Visby lär komma till.
Så länge spaden inte är satt i jorden går det att rädda skinnet!?!?
(Eller något liknande.)
Ja hoppas att Bromma kan bli en regional el-flygplats när den tekniken blir kommersiell och innan dess, eller parallellt, en CO2-neutral flygplats.
Jag har alltid bott nära Bromma flygplats så nu hoppas jag att den får fira 100 år 2036 och att jag själv är i livet då.
Flygplatsen ser för övrigt ut som Landvetter.
Det står “Bromma” under bilden.
Oj… det fanns visst två bilder. Pinsamt.
Sånt som händer.
Känner ni ledan?
Börsen, räntor, krig, flyg, bilar, tåg, elpriset, politik…
Och SHL har dragit igång, total misär.
Ja, vilket jävla skämt!
7 insläppta på hemmaplan, när hände det senast?
Är inte det bara ett uttryck för att naturen håller på att läka sig själv?
Tysken i mig konstaterar att inga träd växer till himlen.
Evig tillväxt i en ändlig värld som en svensk lirare konstaterade.
Bäckströmeffekten??? Alla andra står i båset och väntar på att han ska spela hem SM-guldet kanske?
Ja, nu när Jesus är tillbaka tror alldeles för många att guldet redan är inkasserat.
Varför det, Frölunda vann ju?
Okej, nu kommer dagens börstips som ni naturligtvis inte alls skall lyssna på: Just nu är det dags att köpa på sig amerikanska aktier. Snart kommer någon eller några av 1%-arna att spekulera mot kronan så att den sänks fullständigt och då kan ännu fler bli miljardärer… åtminstone i SEK.
Sverige är så litet och ointressant så det kan du fetglömma.
USD/SEK ska mot 8.45 som jag sagt i två års tid.
Har det inte hänt förr?
Jo, definitivt. Det skedde när Sveriges finanser styrdes av tomtar och troll.
Fattar att många vill tro att Sverige står på gränsen till ett inbördeskrig men så är inte fallet.
Tryggt att höra. Hade iofs inga sådana tanker utan är fortfarande lite fascinerad av hur ekonomi fungerar… eller inte. Veterinärkostnader och därmed djurförsäkringar har gått i taket senaste tiden och det beror på att riskkapitalbolag gett sig in i branschen. På något vis känns det inte riktigt friskt.
Det finns alternativ till de stora veterinärkedjorna men tyvärr tror många att ett stort namn är en garant för kvalitet.
Jag vet, finns säkert alternativ till de stora försäkringsbolagen också.
Jag tycker det är helt rätt att satsa på de regionala flygplatserna. Det finns ingen anledning till att vi i detta land med så stora avstånd ska försaka vår ekonomi, levnadsstandard och möjlighet att flyga. Det är mycket bättre att lägga pengar där det gör verkligt stor nytta för klimatet. Det passar väl utmärkt att folk åker tåg kortare sträckor när det finns ett bra underlag med mycket människor på liten yta. Men i Sverige med få människor och enorma sträckor så är det rimligt att flyga. Vi måste sluta ha sådan fruktansvärd ångest för klimatet när vi ändå inte ens står för 1% av utsläppen. Sen hoppas jag ju innerligt att det kommer finnas flyg som drivs på batteri och vätgas men låt det ta sin tid. Det går exempelvis att skrota kolkraftenergi och ersätta med sol i länder runt ekvatorn som kompensation i närtid.
Hade ju varit sinnessjukt om vi skulle stå för 1% av utsläppen när vi är 0.1% av jordens befolkning.
Sverige står för ungefär 0,1 % av världens utsläpp av växthusgaser.
https://www.iea.org/countries/sweden/emissions
De stora utsläpparna totalt sett är:
Kina, 31 %
USA, 13 %
Indien, 7 %
Ryssland, 5 %
USA, Ryssland och Kina ligger högt även räknat per invånare, platz 10, 15 och 25. Indien på plats 98.
Vi orsakar faktiskt bara 41% mer koldioxid/person än genomsnittet i Världen.
6,5/4,6
Jag trodde att vi låg betydligt högre (reservation för att källan är en SAF-sida som naturligtvis har en agenda):
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/klimat-och-miljo/vaxthusgaser/koldioxidutslapp-fran-konsumtion-internationellt_1212162.html
I förhållande till BNP är det riktigt najs. Den sk CO2-intensiteten är 0.08 eller åttonde lägst i världen. Enda I-landet med lägre är Schweiz. Annars är vi nere på fattiga länder som Tanzania eller Etiopiens nivå.
Vi får enormt mycket ekonomi och välstånd för våra CO2.
Undrar dock med tanke på trafikvolymen om inte helikoptertaxi vore billigare för staten. Var en dokumentär om småflygplatserna på SVT för en femton år sedan.
Det är väl även en fråga om bekvämlighet och tidsåtgång.
60 mil helikopter är väl sådär att uppleva före morgonmötet.
60 mil hkp16, in för ett snabbt möte med framåtlutat våldsmandat, åter Karlsborg. Perfekt dag.
Ur CO2 synpunkt är det bara ren idioti att lägga ner regionalflyget. Ekonomiskt sett, likaså. Detta då elflyg är på tapeten och snart kommer kunna flyga 20 pers Malmö-Kiruna i ett svep.
Ser vi till att skapa en grogrund för elflyg så kan vi vara en av de ledande länderna i världen => världen kommer till oss för expertis. Där har du ett antal jobbtillfällen.
Tyvärr kommer nog kolideologi gå före i vanlig ordning..
Räknas inte Skavsta flygplats som regional? Såg inte att den var med i raden av de flygplatser som skulle få bidrag.
Skavsta ägs inte av Swedavia, så den får nog inga bidrag. Den fick ju heller ingen station på huvudsträckningen av Ostlänken.
Semaglutid-läkemedlen är ju verkligen dyra om de ska betalas ur egen ficka. Jag kan verkligen förstå om man tar dem ett år för att gå ner typ 10-15 kg och sen tycker det får vara. Det kan också vara en del småtråkiga biverkningar.
Sen skulle jag vilja nyansera det här om “medicinsk behov”. Medlen skrivs bara ut mot diabetes om man redan har diabetes och ska man ha dem mot fetma behöver man redan vara rejält, ja, fet. Den skyddande effekten blir ju så klart större om man ser till att förhindra diabetes och/eller andra fetmarelaterade problem innan de uppkommer. Just nu är det en kostnadsfråga, men inom en ganska snar framtid kommer billigare generiska preparat att nå marknaden.
Kan säga att det kostar 3000-6000 kr/månad (beroende på dos) om man betalar själv.
En annan orsak till att folk slutar med Ozempic/Wegowy är biverkningar. Illamående, kräkningar, etc. är inte ovanligt.
Japp, spekuleras i artikeln om det.
Precis, några i min bekantskapskrets har fått ozempic, de upplever att mat och dryck blir tråkigt, spontant så upplever jag att de även är mindre glada och blir mer tystlåtna vid middagsbordet mot tidigare.
Att börja uppleva mat och dryck som tråkigt är nog hela poängen med ozempic. (Brukarna blir som mig som inte behöver preparatet utan ändå är genetiskt lottad för att vara tyst och sur vid middagbordet, och ganska smal.)
Jag är alltid tyst och sur oavsett om det är middag eller ej.
Förlåt att jag petar på din image men du är tämligen normal, i alla fall inom min begränsade förmåga att bedöma och mått på hur folk kan vara.
Skulle tro att det kommer att gå att välja betydligt lägre doser så småningom. Med nuvarande doser (avsedda för folk med stooora problem) så blir viktnedgången väldigt stor på ett år, men muskelförlusten blir också rejäl. För mer “normalöverviktiga” så är det nog bättre att låta viktnedgången ta tid och behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Man ställer dos på pennan själv. Om man tar för mycket mår man skit. Huvudvärk, illamående, magproblem.
Finns det någon som rent medicinskt inte kan använda medlen mot kraftig fetma? Det är finfint för mänskligheten om 150+ kg vikter där man inte längre kan röra sig fritt med allt som följer av det i form av lidande och produktivitetsförluster i stort sett försvinner. (Men om någon njuter av att vara jättefet är det förstås ok på samma sätt som basejumping är ok, jag sponsrar gärna extra sjukvård för att folk skall få vara konstiga, det är värt det för att få frihet och en varierad kultur. )
Jag har tagit ozempic mot diabetes men blev tvungen att sluta pga illamående och kräkningar. Jag tom vaknade på natten och kräktes, så det fick vara.
Tack, det är intressant att veta att undermedlet har gränser.
Illamåendet kan komma efter 6 månader, och vara som den värsta magsjukan användarna haft. Värst på natten, ingen sömn. De kan inte jobba, inte äta. Jag är rädd att fler än man trott får denna biverkan och då ger upp behandlingen. Men diabetesen blir mycket, mycket bättre den tid det fungerar. Jag är i alla fall orimligt rädd för magsjukesymptom men folk kommer kanske ta läkemedlet i perioder?
Helt rätt av Regeringen att satsa på regionala flygplatser, trots allt kaffepengar i sammanhanget. Det gåt fort att riva en flygplats men kan ta många år att bygga. Alla kan inte tryckas ihop i Stockholm, vi har ett stort och vackert land som kan erbjuda livskvalitet åt folket. Det här med att flygplatser måste gå med vinst är bara dumheter, lika dumt som att staten skulle lägga ner asfalterade vägar till mindre orter. Det är klart att man kan kan effektivisera och kanske se över landets flygplatser men just nu i rådande säkerhetsläge kan det vänta.
En liten kommentar ang wegovy, mounjaro och ozempic. Skrivs det ut av en seriös förskrivare ingår en viktminskningsplan där diet och livsstil ska läggas om. Läkemedlen ska vara en hjälp att klara av att hålla en ny diet och hälsosammare livsstil, då de i princip tar bort aptiten. När man uppnått sin målvikt och hållt den tillräckligt länge för kroppen ska ställa om sig till att äta mindre måltider ska du sluta med läkemedlet. Det har aldrig varit planerat att någon annan än diabetiker ska fortsätta i flera år med det.
Ozempic nyförskrivs inte ofta i Sverige heller för viktminskning. Landstingen slog ner hårt på det förra året pga bristsituationen för diabetikerna. Därav lanserade novonordisk wegovy med indikation viktminskning…
Givetvis efterlevs inte det här överallt, men så är det alltid.
Flyget är redan subventionerat med undantagen skatt på flygbränsle. Om ännu mer pengar behövs till flygplatserna så kan väl de som vill flyga få betala ett högre biljettpris? Vad hände med ”förorenaren ska betala” som även moderaterna pratade om innan förra valet?
Onekligen intressant med tankesättet att om man inte tar ut en skatt så subventioneras man