Så snart som 2027 väntas VW sälja en ny elbil i Poloklassen för i Sverige skattat 230 000:- SEK eller 20 000 euro i Tyskland.

Det handlar om konceptbilen ID.EVERY1, som kommer bli produktionsbil under 2027. Priset på grundmodellen på den tyska marknaden ska bli cirka 20 000 EUR, och Volkswagen säger till bloggen att pga Sverige och högre moms motsvarar det ungeför 230 000:- SEK.
VW Polo tillverkas inte längre för den svenska marknaden, men kostar från 19 835 EUR i Tyskland, dvs samma som ID.EVERY1 (eller förmodligen ID.1 som den kommer heta när den går att köpa). Bilar har som bekant blivit större och större. Poloklassen är i samma storlek som Golfklassen var förr i tiden, medan Golf växt och i bensinversion kostar från 329 900:- SEK idag. Lilla Skoda Fabia kostar för övrigt från 267 800:- SEK i Sverige och det finns inga billiga brännbilar längre.
ID.EVERY1 ska ha en räckvidd på 250 km enligt WLTP, toppfart på 130 km/h och 70 kW motor (95 hk), vara 1816 mm bred och 3 880 mm lång, samt ha ett bagageutrymme på 305 liter.

Bilen kommer vara en utmärkt pendlingsbil, bil för unga singlar eller par som bor i staden eller för den lilla familjen. En stor målgrupp helt enkelt, alla vill inte ha ett stort åbäke*. För övrigt duger 25 mils räckvidd utmärkt för normala behov. Det går även att köra Göteborg – Stockholm med naturliga stopp, då jag exempelvis förra fredagen körde till Stockholm med två pauser och ingen sträcka längre än 20 mil utan paus. Det är bara fossilbillister som kör längre än så utan att äta eller gå på toaletten, eller ta en bensträckare av trafiksäkerhetsskäl.
Det blir alltså inte Tesla som först når elbilspriser på 20 000 euro i Väst, eller 25 000 USD som Musk en gång flamsade om men bara kunde uppnås med subventioner och olika specialfall eller kampanjer. Nu kommer förstås inte en elbil till samma pris som en Polo brännbil övertyga någon fossilbilist, de blir aldrig nöjda oavsett om det inte låter, luktar, sölar, finns rattar och knappar istället för skärmar, går att köra 1 000+ km utan att stanna och väsnas.
Sedan får vi se vad euron står i år 2027, vilket förstås kommer påverka. Det gäller dock alla bilar.
*Träffade en vän nyligen som körde Volvo S80 från 90-talet, på rekommendation från de som kan något att det är de driftsäkraste bilarna på marknaden. Minns när den kom att S80 var enorm. Idag framstår den som en mellanklassbil och verkar mindre än en S60, vilket visar att bilarna växer och växer. Vilket man också upptäcker i P-hus från 80- och 90-talet numera, då normala bilar idag kan ha svårt att parkera. Till och med relativt nya Pedagogen i Göteborg är när omöjligt att parkera i med dagens bilar, särskilt som det står en betongpelare mellan var tredje parkeringsplats. En stadsbil som VW ID.1 (?) skulle knappast ha problem dock. Att t ex Polo inte säljs i Sverige längre visar också på att köparna – som allt mer är tjänstbilförare – inte vill ha småbilar.
 
			        
103 kommentarer
25 mil blir 18 när det är riktigt kallt. Jag vill helst inte gå över 90% eller under 10%, då blir det knappt 15 mil mellan påfyllningarna. Kör ofta dagsturer på 40-50 mil i “Norrland”, alltså även på vintern, så det känns klent. Nuvarande elbil går 40+ mil WLTP och det fungerar acceptabelt även på vintern. Stoppar ofta var 20-30 mil beroende på årstid.
Man vänjer sig vid att ta kiss- och fikapaus var tredje timme, det funkar bra.
Med andra ord, en liten enkel och billig elbil som går 50 mil på en laddning enligt WLTP längtar jag efter.
Det kommer, på begagnatmarknaden. Men ting tar tid..
Finns ju redan. T ex Kona.
Gällande namnet så har VW sagt de ska ge bilarna “riktiga namn” igen, och gå ifrån ID nomenklaturen:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagens-id-modeller-pa-vag-bort
Återstår att se om man ger nya namn till befintliga ID-modeller, eller det enbart gäller nya modeller VW släpper.
Har svårt att se att de skulle ändra på befintliga modeller. Jobbigt att skicka ut klistermärken med nya namnet till alla ID-ägare.
Den och R5e ska bli spännande att kolla på, provade Zoe för några år sedan, helt OK men total flopp krock mässigt tyvärr.
Floppen bestod att den inte har autobroms och en ny sidokrockkudde. 2013 hade Zoe 5 stjärnor, id1 eller Renault 5 ligger bra till att ersätta fruns Zoe från 2015 och som nu med 22kwh batteri börjar bli lite trött. Får dock fortfarande ut 13-15 mil en bra dag
Renault är totalt ointressanta som leverantör vill inte sälja reservdelar till en 6år gammal bil . Vilket inte spelar någon roll för den som byter bil var tredje år.
Den och R5e ska bli spännande att kolla på, provade Zoe för några år sedan, helt OK men total flopp krock mässigt tyvärr.
R5 kostar betydligt mer runt 350′ till 410′ men har en räckvidd på 312-410 km och 120-150 hk.
Den var jäkligt kul att köra för övrigt.
Jag har beställt en R5, frugan ska ha den som pendlarbil.
Själv så blir det en ID7 GTX för mig, förmånsbil.
Jag har ca 13 mil ToR till jobbet, så denna skulle passa mig alldeles utmärkt. Dessutom går min leasing ut 2027. Vi får se hur det ser ut då helt enkelt
Förhoppningsvis sista spiken i kistan för bensinbilarna. En stor kärnreaktor skulle lätt kunna producera tillräckligt med el för samtliga bensinbilar i Sverige (elbilar är mycket effektivare än bensinbilar).
Givetvis är fossillobbyn orolig.
Elbilar är f.ö. säkrare då de starka och förutsägbara elmotorerna förenklar omkörningar, vänstersvängar etc. och inte är beroende av att rätt växel är i.
Fast elbilar är betydligt tyngre och kommer därmed överföra mer energi till det som de krockar med, när de väl krockar, så det går kanske på ett ut? D.v.s. färre olyckor, men oftare med dödlig utgång?
Men jo, jag upplever också att alla typer av automatväxlade fordon är säkrare att köra än deras manuella motsvarigheter.
“Betydligt tyngre” är att ta i. De första generationerna av elbilar var c:a 10% – 15% tyngre än motsvarande brännbil, men allt eftersom batteriernas energitäthet (kWh / kg) blivit bättre och nya sätt att tillverka tas fram, så minskar det gapet. De senaste modellerna är nere på -5% till 5% tyngre, beroende på vad man jämför med.
Om ett batteripack med 200 Wh/kg uppgraderas till ett batteripack med 400 Wh/kg, kan man antingen reducera vikten med 50% eller fördubbla räckvidden utan att göra vikten sämre. Vidare finns det sätt att minska vikten genom att t.ex. göra batteripacken en del av bilens struktur.
Säljs väl knappt manuella bilar fortfarande varken ICE och uppenbarligen inte hybrid eller ren el.
Om alla fordon, samtliga bilar, alla bussar och alla lastbilar, gick över till eldrift så ökar Sveriges elkonsumtion med ungefär 2%
Ergo: Det är inte där elen kommer att gå åt. Nu minns jag inte hela tabellen i huvudet men industrin är den som förbrukar mest el, därefter är det el till uppvärmning som gör av med näst mest el.
Ser gärna siffror på det. För om det stämmer så är transport på väg så liten del av energiförbrukningen att EU knappast kan bötfälla Sverige för de utsläpp en eftersläpning av övergång till el skulle innebära.
Snabbgoogling gav att 2023 användes 14,18TWh fossila bränslen i transportsektorn.
Och 2022 använde vi 135TWh el. Så vår användning skulle med det behöva öka med ca 10%.
Och även om elbilar är mer effektiva än bensinbilar, så är de mindre skillnad gentemot dieselfordonen, och en stor del av de fossila bränselena används av lastbilar.
Tack Andmar.
25 mil räckvidd är snarare 15 mil effektiv räckvidd på motorväg. Ska man dessutom undvika ladda batteriet fullt och håll sig till 80-90% så är man troligen nere på närmare 10 mil. Utmärkt i vardagen iaf.
Ja det räcker inte riktigt i praktiken, då hade jag hellre köpt en Kia EV3 med teoretiska 60 mil räckvidd. Dock dubbla priset.
Ang. räckvidd som alla verkar nojja över så finns det laddare precis överallt och du behöver inte mer tid för att ladda än du behöver för att äta när du åker långt. Visst, det går inte äta medans man kör om man vill köra non-stop Kalmar-Luleå…
Ja, det är svårt att INTE hitta en laddare idag. Supersnabbladdstationerna (som har flera laddplatser, likt bensinstationerna har flera bensinpumpar) är nu tätare än bensinmackarna.
Stämmer säkert i vissa delar av landet.
Från en medelstor stad i mellansverige med 5 större vägar som ansluter till staden så är det bortåt 80km till närmsta snabbladdare längs med 3 av vägarna. Lite bättre på två av vägarna där det är 45 respektive 15 km till närmsta snabbladdare (för att sedan vara 80km till nästa). På samma sträckor finns det 2-6 automatstationer för bensin så här är det fortfarande tätare mellan bensinmackarna.
80km motsvarar ungefär 25% laddning på en gammal VW ID4, och man vill gärna komma hem med några % marginal särskilt som sista bitarna har en del uppförsbackar. Jag har liten förståelse för de VW förare som inte tycker det är något problem att få ut snabbladdning, bara man ser till att börja ladda under 10%.
Utbyggnaden av snabbladare är på rätt väg, för något år sedan var det 130km till närmsta, så om det utvecklas vidare så att man har ca 40km mellan laddarna så är det absolut inget problem längre.
Halleluja! Prisa gudarna! (E-up mk.2?)
Äntligen går utveckligen i fel riktning, d.v.s. man stirrar sig inte blind på räckvidden. För mina brukskilometer till jobbet/gymmet/hemmet räcker 25 mil mer än tillräckligt. Hälften hade räckt.
Misstänker att priset kan bli lite högre när den kommer.
För min del skulle den vara väldigt intressant om den skulle komma som glasad hantverkar bil (Skoda Roomster).
När jag som inbiten bensinbilar förare känner att det går för enkelt att köra elbil . Då får jag åka någon mil med min lätt trimmade Volvo Amazon den låter, luktar skakar kort sagt det märks att det är något från för länge sedan.
På tal om räckvidd. Anledningen till att man kommer så långt som man gör med en fosilbil idag är väl för att man ska slippa tanka ofta, för att bensinstationerna inte finns överallt. Är det ödets ironi att elbilar har kritiserar för sin bristande räckvidd på grund av ett systemproblem hos fosilbilarna?
Minns en resa i Nordamerika på en plats med bemannade bränslepumpar. De frågade alltid hur mycket bränsle jag ville ha? Jag tyckte frågan var lite konstig, man vill väl alltid ha full tank? Min vän som jag reste med berättade då att pick-ups ibland har hela 150 L tankar. Varför fylla på fullt hela när det är så tätt mellan bensinstationerna. Bara onödig vikt att släpa på.
En sådan här bil kommer skänka mycket glädje till många under lång tid. Först en som köper den kanske på privatleasing, kanske en pensionär som vi ha en ny och problemfri bil ett tag. Sedan köper ett ungt par den och har den i några år, problemfritt och trevligt ägande. Sedan kanske någon student har den.. problemfritt, trivsamt och med låga driftskostnader. Till skillnad från allt krångel med gamla fossilbilar.
Visst är det mindre som kan krångla i drivlinan på en elbil än på en fossilbil, men man ska nog ändå förvänta sig att antalet problem och skavanker ökar med bilens ålder oavsett drivning.
På min egen Skoda Octavia som närmar sig 38000 mil (hade gått knappt 3000 när jag köpte den) har motorproblemen varit få, däremot har jag fått byta bromsar, fjädringskomponenter, styrleder mm och sånt finns ju även på elbilar. Dessutom gör rost ingen skillnad på vad som sitter under huven så skötsel på det området blir inte mindre viktigt heller.
Dock – som med allt annat gäller att tar man hand om sina grejer så håller de, skiter man i dem får man problem.
Varför tror många att problemen på bilar magiskt upphör när den körs på el?
Finns gott om elbilar som är ökända för problem. Speciellt tekniska sådana.
Snarare finns en risk att dessa elbilar med väldigt låg räckvidd pensioneras tidigare än motsvarande fossilbil då batteriet går igenom fler laddcykler snabbare och “tål” mindre degradering innan det i princip blir obrukbart för många.
Bra storlek och pris på bilen, passar nog perfekt för de flesta.
När det gäller priser så är jag pessimistisk.
20.000 Euro blir inte 230.000 SEK i Sverige – snarare 260-270.000 kr – och det är för modellen med det lilla batteriet. Modellen med lite större batteri kommer kosta 320-330.000 kr.
När det gäller priser så är jag pessimistisk.
20.000 Euro blir inte 230.000 SEK i Sverige – snarare 260-270.000 kr – och det är för modellen med det lilla batteriet. Modellen med lite större batteri kommer kosta 320-330.000 kr.
En sak du glömmer med toapauser är om du stannar på en mack får du antingen köpa något eller betala en tia för att nyttja toaletten. Nu föll nog hela kalkylen för en elbil samman.
Ja, har man inte råd med en fika ska man nog inte köpa bil.
Vilka mackar tar betalt för toaletten? Är nog knappast det vanligaste förfarandet…
Jag har nog aldrig varit med om på en svensk bemannad mack att man måste köpa något eller betala för att få låna toaletten.
Det är som att Volkswagen har läst mina tankar: det här är precis det jag och min lilla familj letar efter! 🙂
Bra att det kommer fler billiga elbilar. Med tanke på den korta räckvidden bör batteriet också vara litet vilket bör kunna innebära en vikt på rätt sida 1.5 ton.
Sedan, detta eviga kring brännbilister vs de som väljer elbilar…för egen del ger de flesta nya bilar ingen känsla av kvalitet och originalitet. Sätt dig i en välstädad Mercedes från nittiotalet och jämför med det som samma firma trycker ut idag för +700kkr…..men givetvis handlar det om att pressa tillverkningskostnaderna och bara att gilla läget om vi skall ha en chans upprätthålla bilindustri i Västeuropa.
Fossil el elbil…bryr mig egentligen inte men vill kunna känna igen min bil på parkeringen😉
Håller helt med om den välstädade 90-talsmercan. Det som kallas premiumbil i dag känns mest som en plastig leksaksbil.
Jag hade en Mercedes s.k. premiumbil från 1994 för något år sedan. En SL 500 för att vara exakt.
Kanonfin att köra, men precis all plast i den gick sönder bara man tittade på den, hade helt enkelt blivit skör av ålder. Och det var rätt mycket plast!
Likaså fick jag byta hela kabelhärvan i motorn då den också var totalt uppsprucken av ålder.
Ska man ha riktig premiumkänsla i en Merca får man snarast gå tillbaka till tidigt 70-tal. En 80–tals S-klass går också an. De faller åtminstone inte isär av sig själv.
Om man är 2m lång, fungerar bilen ändå? Tänker både på fram och baksäte.
Av naturlig säl är detta mitt urvalskriterum när det gäller bilar och tyvärr minskar det utbudet en hel del,
Berätta gärna mer om vilka fossilbilar som fungerar om man är två meter och vad de kostar i nypris.
Grannen och hans son är båda 2 meter (plus, tror jag) och de har en Skoda Octavia, en av få som funkar bra för dem.
Elbilar har som regel sämre benutrymme då batteriet bygger lite på höjden under fötterna.
Fossilbilister är för roliga. Säg bara “jag vill inte ha elbil” istället för att ständigt hitta på ursäkter. Då skulle ingen bry sig om att driva med er.
Snarare bloggaren som är lite trångsynt. Jag framför bara ett argument och får svar liknande “du är dum!”.
Volvo V70, Mitsubishi Colt fungerar. Volvo är ju typ DYR men Colt är inte dyr.
Men, jag spanar nu efter elbil och blev nyfiken på bilen i artikeln. Därav min fråga i all enkelhet.
Men bilarna blir större förstår jag, så jag bidar min tid och får en bättre kontantinsats när jag väl hittar den bil jag söker.
Eeeehhhhhhmmmmmm, jag är nästan 2 meter lång och min i min Aygo har jag nästan en tvärhand till innertaket. Nackdelen med denna höjd i en så smal bil är givetvis att den kränger i kurvorna men man får helt enkelt kunna köra.
Nog för att du är två meter lång, men hur hög är du?
Rekommenderar Skoda Enyaq. Polare är 1,97. Frun 1,81. 2 barn, 17 och 18 år. De är inte 1,40……och de ryms.
Visst inte samma pris men bil i den storleken är samma pris oavsett ICE eller inte ( grovt raljerat då)
VW är ju dock superbra att lansera bilar till ett visst pris två år i förväg och sen…..
Med det sagt är det dylika bilar man kommer få i den prisklassen.
Med lite utrustning kostar en liten brännbil idag de fakto nästan 200K redan (exv aygo och picanto)
Så jag skulle säga att det är ett bättre köpa en Hyinday Inster redan idag. Eller en VW om två år när den kommer
https://www.hyundai.com/se/sv/models/inster.html
Iofs är Inster 299.900 men med bra grundutrustning och 37 mil räckvidd. Så frågan är vad VW offrar
Ah 12 mil kortare räckvidd. Även om småbilarna inte behöver samma räckvidd är nog det där lite större batteriet trevligt vintertid när räckvidden går ner med 30%
Aldrig noterat mer än 10-20% tapp i räckvidd vintertid. Är det någon som tagit något exempel i -40 grader (där dieselbilar inte ens startar) eller vad?
Jag har nog legat på 30% med både Ford Mach-E och Kia ev6 när det är -15 och lägre
Polestar ligger på ca 16 kWh/100 km sommartid och ofta 21-22 kWh/100 km vintertid, det är nog ganska vanligt för dels väglaget, minskad batteriprestanda, vinterdäck och uppvärmning utan värmepump. Ökar något på motorväg, men annars ungefär samma förhållande. Det behöver inte vara speciellt kallt för att se den ökade förbrukningen, 5-10 minusgrader räcker.
Kompis ev6 minus 25. Kom knappt fram till laddarna i Norrland.
Samma för mig som för Murmel, fast jag har en Leaf. En del av problemet är att snöpåväxten kvaddar aerodynamiken (nä, jag får inte in bilen i garaget, det är fullt!).
Precis vad jag skulle skriva 😁 jag jobbar sedan 30 år i VW och det har man ju hört några gånger.. tex skulle Id3:an kosta 200K. När allt lull lull som vi svenskar kräver är specat hamnar vårat pris 100K plus.
Just det. Nybilsgaranti tre år lägger väl på 50000:- på priset.
Får verkligen hoppas att stadsplanerare och utförare inte tar höjd för att “bilarna blir större”. De blir inte större, folk köper större bilar. Och städerna behöver fortsättningsvis allokera mer utrymme för människor, inte bilar. Ska parkering och andra dödytor göras större så kan det absolut ske på rent kommersiella villkor, alltså sälj större rutor till ett högre pris.
Saknar Japan. Ett land med få Suv:ar men många Kei cars. En högt stående civilization.
Det kostar även typ 5.000 i tullar att ta bilen genom landet.
Vilket gör att ingen tar bilen utanför den egna kommunen. Typ.
Med deras tågnät och budservice går det nog bra ändå
Perfekt bil för oss gotlänningar, inga avstånd att tala om här. Får kanske bli en sån när leasingen går ut på GTXen
Nåt sånt här jag behöver. Har en 5 år gammal kombi-bensinare som kan behållas för långresor/mycket packning. Men sen behövs en mindre stadsbil där man ändå kan peta in ett par ungar.
En GTX-version (fyrhjulsdrift pga våra backar vintertid) så vore detta en perfekt ersättare för Subarun, som i princip aldrig lämnar kommunen och i värsta fall åker till Göteborg och tillbaka (nio mil).
För övrigt kommer ju bensin och diselpriset förr eller senare justeras pga den miljöpåverkan de innebär.
Så det går att prata om brännbilar och “det fungerar bra för mig som är fattig”.
Men sen smäller det till och så ligger bensinen på 25 kr igen och då är det en helt annan dans med andrahandsvärdet på bilar
*och deras ändlighet.
Rogers råvarucykel bör gå in i högprisfasen igen runt 2030. Dags att gå in i råvaror och energi igen då. Råvarucykeln är pga de underinvesteringar som sker pga de relativt utvinningskostnaderna låga priserna nu.
Varför skulle den ”lilla familjen” eller singeln vilja ha en bil där man måste ladda efter 15 mil. En vanlig liten bensinbil måste vara ett bättre val om man tänker använda den för resor längre än 15mil. Det är naturligtvis bra att ta en rast ibland, skönt då göra det på plats man själv väljer och slippa trassla med kablar.
Fan. Nu kom jag att tänka på julgransbelysningen till utegranen.
Som pendlarbil och ladda hemma så funkar det för typ 88,7% av befolkningen.
Alltså de som inte bor i Norrland
Bra att det dyker upp mera i budgetsegmentet. Jag undrar om det inte skulle finnas marknad för bilar med ännu kortare räckvid. Det måste ju finnas en hel del människor som klarar det dagliga körbehovet med runt 100 kilometer.
Samma modell med kortare räckvid (kanske med möjlighet att uppgradera) kan väl inte vara så svårt.
Jag har en Renault Zoe 2017, som pendlarbil. Klarar 8 mil på vintern så tar mig till grannorterna och tillbaka utan någon större marginal. Men man måste medvetet tänka att syftet med bilen inte är semesterresor m.m.
Ok, efter 6 år med elbilen så skulle jag aldrig någonsin köpt bilen som går enligt wltp 25 mil.
1. Wltp och verklighet är något helt annat. Om Wltp är 25 så är det verkligheten 20-22 mil.
2. Du startar aldrig med 100% i batteriet utan i bästa fall 80% alltså 16-17 mil
3. Du kan inte köra fram till 0 utan kanske 10% alltså du har 14-15 mil
4. Vintertid på en så pass billigt bil så har du på grund av kylan 25% mindre energi och det som går för värme, alltså 10-11 mil vinter tid.
Med andra ord, södra Stockholm – Arlanda och laddstopp.
Skit bil, bör inte säljas. Kommer bara att ge mer argument till bensinälskare.
Du äter alla måltider på Michelinrestaurang antar jag? Många har en eller några mil till jobbet och begränsat med pengar. Eller så kör Agda två gånger i veckan och handlar. Många nöjer sig med tio mils räckvidd och laddar hemma.
Det är faktiskt mycket billigare att ha en mindre bil som täcker ditt vardagliga behov och sen hyra de få gånger man ska på långresa när man talar om elbilar.
Mycket av priset sitter i räckvidden/batteriet.
Vad tros om elbilar med bränslecell i stället för batteri? https://www.gp.se/ekonomi/elbilen-som-tankas-ar-det-nu-den-slar-igenom.2dfce230-8485-4745-b6f5-bcca73c1c249
Mkay.
Kostnaden för den infrastrukturen då? brutal om jag får gissa.
Med elbil är alla villaägare sin egen mack en stor del av poängen med elbil.
Jag har haft elbil i ca 6 mån laddad utanför hemmet typ 3 ggr och då endast för att ta mig säkert hem
Jag har haft elbil i över 6 år.
Det är ungefär så många gånger om året jag har laddat utanför hemmet.
Brukar väl falla på den låga verkningsgraden för tillverkning av grön vätgas gånger bränslecellens verkningsgrad. Kan möjligtvis hitta sina nischer men knappast för privatbilisten. Dyra bränsleceller och regelbunden inspektion av tankar rär man ju också räkna med. 🤔
Är det inte mystiskt billigt? Hm, man undrar lite vad de gjort för att pressa priset? Sämre rostskydd? Sämre byggkvalitet? Sämre batterier?
Storleken verkar riktigt smidig för stadskörning/fickparkering etc. Sedan jag började köra lilla Toyota Yaris så känns tanken på mina gamla stora Volvos och Saabar fjärran. Nu är det mer känslan av att bränna runt i en liten gocart, man kommer fram lätt etc. Drar typ 1/3 så mycket bensin som mina gamla bilar med, om man kör försiktigt. Är definitivt nyfiken på denna nya lilla VW-elbil
Men är inte räckvidd på VW för liten? Det är som om Yarisen skulle ha 10 liters tank
Givetvis allt av det du nämner. Mindre bilar är inte särskilt mycket billigare att producera utan det krävs enklare lösningar för att få ner priset. Men alla har inte behov av en Mercedes G-wagon eller en Ferrari utan nöjer sig med lägre prestationsnivå.
Även dyra bilar ex Tesla (och alla fossilbilstillverkare) har ju uselt rostskydd och byggkvalitet nu för tiden så var är skillnaden?
En billig eldriven stadsbil vore bra i mixen av fordon.
Gillar varesig att dömma ut fossilt eller el.
Inga billiga brännbollar längre? Jodå, min favorit säljs fortfarande för under 200 i basutförande och då ingår manuell luftkonditionering.
Men underbart om VW kan få en vräkig fläskbil som ID.1 på marknaden för dryga 200. Då är vi liksom hemma. Kan de sedan släppa en mindre modell för vanligt folk för 200 runt 3.7 meter så lovar jag att ta en provtur. Bra även om ID.1 klarar 750 kilo på dragkroken så har familjen en utmärkt startbil när de just köpt hus och ekonomin är lite pressad.
Och troligen kan priset pressas ytterligare bara den europeiska industrin får intrimmat produktionen av komponenter.
Har du drag på Aygon? Har sett att det finns för montering men trodde det var mest för syns skull. 🙂
Enligt vad jag kollar är Aygo inte godkänd för någon form av drag på grund av för klent bakre golv.
De har pratat om denna prispunkt i fem år nu, verkar inte mer konkret nu än tidigare;
https://electrek.co/2020/03/16/vw-says-its-working-on-entry-level-id-1-electric-car-aiming-for-22000/
Jag har köpt hus på Åland, perfekt för mig med en sådan bil. Kör man 10 mil där så har mankört JÄTTELÅNGT.
Huset är byggt 1969 och jag kommer helt enkelt inte in i garaget med min nuvarande Dieselmerca (somjag ärvde av in far). När den skallskrotas blir det en sådan liten elbil i stället, som man faktiskt får in i garaget!
Tänk nu på att många 50+are som aaaaldrig kommer skaffa elbil.
Med argumentet att de har dålig räckvidd.
Det är inte alltför ovanligt att de även äger en motorcykel.
Där är räckvidden 15-25 mil på full tank.
Menar du att en elbil och en motorcykel fyller samma behov?
Tror inte motorcyklister håller med isf.
Det går att köpa en begagnad ID.3 eller t.o.m. ID.4 idag för så lite som 200 kkr. Då får man WLTP-räckvidd på ca 350-450 km. Rätt mycket bil för relativt liten peng.
Visserligen får man inte garantier som på en ny bil men de borde knappast vara helt slutkörda än.
Nya Skoda Fabia,
Dacia Sandero 189 000 kr
Hyundai I10 – 179 000 kr (med farthållare).
Och jag klagar aldrig på elpriset.
Att ha vred och knappar istället för en iPad att styra bilen funktioner med har inte så mycket med hur bilen drivs. Jag kan inte komma på något skäl till att en elbil måste ha en iPad för bilfunktionsstyrning, eller att man skulle vara tvungen att köpa en brännbil för att slippa en iPad. Det kan väl biltillverkarna göra som de vill med?
Om iPaddorna som man ska styra allt med ändå kunde ha text som beskriver funktionerna istället för obegripliga symboler så vore mycket vunnet. De allra flesta bilförare är faktiskt läskunniga.