Börsveckan avslutas övervägande negativt i de asiatiska tidszonerna. Tesla rasade på rapporten, men en ägare menar att bolagets aktiekur ska stiga med 700% och Musk hävde ur sig att halva USA:s befolkning ska omfattas av Teslas robotaxi till slutet av året, vilket förstås skulle lösa både amerikansk arbetslöshet via den mänskliga föraren som krävs i framsätet för robottaxin, plus alla osålda teslabilar.

Stockholmsbörsen fortsatte stiga igår och med +0.30% för OMXS30 har indexet nu faktiskt stigit +4.72% sedan årsskiftet. OMXSPi steg +0.37% och är upp +3.29% i år. Kronan försvagas något till 9:53 SEK för USD och 11:20 SEK för EUR. Guldpriset hittas på 1 028:- SEK per gram.
I USA steg börserna med nytt rekord för S&P-500 efter +0.07% och även för Nasdaq 100 med +0.25%. Bäst inom FANANGST gick Amazon och Nvidia med bägge på +1.73%.
Sämst gick Tesla som rasade på rapporten och stängde på -8.20%. Aktien borde dock rasat lika mycket som bolagets omsättning, men en del var kanske redan inprisat, eller så har resan ner med 90-95% till korrekt värdering bara börjat. För att rädda situationen hostade Elon Musk ur sig hallucinationen att halva USA ska omfattas av Tesla Robottaxi till årsskiftet, så kallad Elon Time, dvs det har inget med verkligheten att göra. Den amerikanska elbilssajten Electrec totalsågar uttalandet och konstaterar att man inte ens sökt tillstånd för tillräckligt många storstadsområden för att detta ska kunna uppnås, än mindre att det ska finnas bilar och de mänskliga förare som måste sitta bakom ratten på den handfull bilar som körs i Austin i Texas.
Electrek:
“This is laughable. Who believes that? How can Elon say that with a straight face when Tesla only has a joke of a system that requires supervision at all times?”
Dock skulle förstås amerikansk arbetslöshet lösas via dessa robottaxiförare om halva beoflkningen skulle omfattas av robottaxi, samt att Teslas stigande lager av osålda bilar skulle komma till användning.
För att toppa det hela tror förvaltaren Ark Invest att Tesla ska stiga över 700% tack vare robottaxi, hur man nu ska tjäna mer pengar på att inte sälja bilar utan folk istället ska ta taxi på en stenhårt konkurrensutsatt marknad i bilens förlovade land USA? Särskilt som man ska konkurrera ut mänskliga taxibilar med lägre priser, vilket förvisso är nödvändigt för en sämre tjänst som robottaxi kommer vara kontra mänsklig taxi. Taxi är en stenhårt konkurrensutsatt tjänst på en etablerad marknad, och varför robottaxi skulle få fler att välja något de inte väljer idag, så till den grad att taxiåkandet för fem dollar per resa ska dra in mer än att sälja en bil för 50 000 USD, en bil som fortfarande måste tillverkas om den ska gå som taxi.
Ekvationen går helt enkelt inte ihop, utan handlar om att lura folk att haussa Teslaaktien, som redan idag är hopplöst övervärderad och bör ner 90-95%.
Sedan är det dimensionerande behovet av bilar rusningstrafiken, samtidigt som det hävdas att robottaxibilarna aldrig ska parkera, vilket skulle knäcka deras lönsamhet helt, dvs det skulle vara rusningstrafik 24/7/365 om allt var robottaxi som roterar på vägarna för att undvika att parkera. Nej, fler kommer inte ta taxi än de som tar taxi idag bara för att det blir en robot (med mänsklig förare i fallet Tesla) som kör bilen. Taxi har sin funktion i sina specialfall, t ex resenärer som tagit tåget eller flyget, men är helt enkelt en annan tjänst än den egna (leasade) bilen för några tusenlappar i månaden, ständigt redo för dig som ägare och utan att någon annan … besudlat inredningen.

I de asiatiska tidszonerna är det mestadels negativt under morgonen, även om veckan på det hela slutar positivt. ASX 200 går -0.49%, Hang Seng -1.11%, KOSPI mot strömmen med +0.12%, Nikkei 225 -1.02% och Striats times -0.29%.
70 kommentarer
Skrattade i går när jag läste Di.se, de hade två rubriker brevid varandra:
“Förvaltaren: Tesla borde rusa med 680 procent”
och
“Därför Borde Tesla rasa tvåsiffrigt”
Känns som en sån där parodi på börshandel förr, nån med flera telefonlurar i handen som ropar: Sälj…. Köp! Sälj….Köp! 🙂
+1
😂😂
https://www.reddit.com/r/funny/comments/5dd9dm/excel_sell_bye_buy/
Finns ju i princip ingen vettig ekonomirapportering i Sverige.
EFN har väl sina fördelar då de är gratis. Men sen kommer det mellan varven rena partsinlagor om nån av journalisternas vänner. Typ “Min kompis son är helt magiskt fin och snäll och välartad. Här är två uppslag om honom”
Di känns ju rubrikmässigt som de eftersträfvar Aftonbladet för Danderydsfolk
Undrar ifall tesla taxibilar kommer programmeras med nazi-ai som gör att bilarna kraschar i hög fart om det sitter en demokrat i dem?
Ännu bättre vore ju om Grok läser upp sin världsbild för dig under hela resan. Med idolbilder på Elon på bilens skärmar. Öppnar även upp för att ta betalt för att slippa Grok. Analogt med de svinaktiga avgifter på 20% som vissa parkeringsappar lägger på. Du måste betala extra för att få en fungerande version av produkten.
Inte mer än fossilbilar som programmerade att säga спасибо varje gång du tankar och kör dem. Du göder du Putins krigskassa.
Eller VW som säger hylla ledaren och danke för att du bidrar till 270 000 européers förtida död i dieselgate.
Eller Volvo och Kina-bilar som säger 谢谢 för att du göder det kinesiska kommunistpartiet.
@NoVatniks
“Eller VW som säger hylla ledaren och danke för att du bidrar till 270 000 européers förtida död i dieselgate”.
Hur är det beräknat? Under vilket tidsspann? Numera är väl alla fusk-VW åtgärdade?
“utan att någon annan … besudlat inredningen.”
En bilpoolstjänst startade i min stad för 15 år sedan. Himla smidigt tyckte jag som saknade bil, ända tills tjänsten hade några år på nacken och det började ta upp till 15 minuter att dokumentera alla skador på bilen innan avfärd, precis som när man hyr en skåpbil på macken.
Fullt medhåll där. Jag är också med i en bilpool och senast jag plockade ut en bil, fanns det nog minst tio bilder i appen över kända skador på fordonet. Och jag förväntas inspektera och rapportera om det finns fler? Det blir lite löjligt.
Men en Tesla kanske är helt osårbar? 😉
När man hyr bil finns alternativet helförsäkring hos många så du slipper bry dig. Detta borde vara standard hos bilpooler, du plockar upp bilen, lämnar dig, och kollektivet får betala skadorna. Tråkigt att vissa förstör men jag ser ingen annan modell om bilpooler skall fungera. Speciellt hos ovana är det en extra tröskel om man behöver dokumentera alla skador och riskerar straff på tusentals kronor.
Bilpooler verkar ha tappat fokus senaste decenniet men jag tycker det är ett bra, realistiskt sätt att minska bilägandet i städer. Kan även användas i täta villaområden där många äldre egentligen bara behöver en bil för att storhandla.
Enormt skönt hyra bil utomlands efter man insett att helförsäkring innebär att man bara dumpar bilen hos uthyraren efteråt, lämnar över nyckeln och kan gå vidare direkt utan en massa inspektioner. Bara det värt pengarna.
Absolut, men ju högre pris för bilpoolen desto lägre tröskel för att skaffa en egen bil.
Priset ökar dels för att alla måste betala för allas skador, och dels för att skadorna sannolikt kommer bli ännu fler med en sån modell enligt “Tragedy of the commons”.
Det finns liksom en anledning varför hyrskåpbilarna på macken ofta ser ut som om de använts i folkrace trots att de kanske bara är några år gamla 😁
Jovisst, men jag tänker mig att bilpooler bara är intressanta för de som kör några gånger i månaden. Kör du varannan dag skall du nog öga en bil.
Ingen modell är perfekt, som du säger kommer kollektivt ansvarstagande att höja priset för de skötsamma.
Den dagen bilen kan upptäcka skador på egen hand kommer allt förändras! Inte minst för försäkringsbolagen.
Miljön, och nu pratar jag inte om växthusgaser, utan jordens ändliga resurser, är väl det enda riktigt bra argumentet för kollektiva fordon som jag kan komma på. Besudlad inredning blir det ju i kollektivtrafik också, men vi behöver åka mer kollektivt.
SAS brukar vara ganska bra på att hålla sin inredning fri från besudling. Andra operatörer av kollektivtrafik har jag inte testat sen innan pandemin.
Kollektiva fordon slits snabbare och måste bytas bara efter några år. Miljöbelastningen över tid blir den samma som individuella fordon, något förenklat.
Ja, fast som jag förstått det så är det inte slitaget det hänger på. Det är resor med tomma säten som är grejen. Alltför många resor med personbilar så är det bara en person i fordonet.
Väldigt många stadsbussar går med få eller t.o.m. inga passagerare vissa tider på dygnet.
Ja, gammeldags linjetrafik med buss är ett bra exempel på kollektivtrafik som antagligen skulle gå att förbättra med nya flexiblare tekniska lösningar.
@Heavyart Nja … Kollektivtrafik är extremt mycket effektivare i rusningstid. Dessutom är det som med post och telefon förr, d.v.s. att samhället tar på sig att tillhandahålla tjänsten till invånarna. Sedan kan för all del tidtabellen inte sällan fullgöras med minibuss eller rent av personbil.
@heavyArt
Jag behöver nästan aldrig åka nånstans, varken med bil eller kollektivt, så räkna bort mig från “vi”.
Om man ha hund(ar) blir det besvärligt att vara med i en bilpool. Det kan nog bara fungera om alla i bilpoolen har hund, men då ska väl alla åka till hundklubben samtidigt när det är träningstid …
Var ett tag då jag undrade varför det var så jäkla många volvos som stod på bärgare när jag pendlade i sthlm
Tills jag insåg att i princip alla var deras bilpoolsbilar.
Inse att du inte kommer vilja “låna ut” den där bilen för 700.000 du köpte till en främling som kommer behandla den på samma sätt som en lånecykel.
Eller så får man införa ett liknande system som jag sett Amazon har för sina budbilar i USA. Varje gång bilen kommer tillbaka så kör man den genom ett kamerasystem som automatiskt dokumenterar alla skador på bilen.
Skönt med en argumenterande text om Elon Musk utan nidnamn och utan påhopp om att han skulle vara nasist eller gå Kremls vägar.
Glömde. Förlåt, ska inte göra det igen.
😂😂
Jag började bli orolig att du var ersatt med Grok
Och en del elaka tungor säger att bloggarjävulen inte har humor 😉
Jag saknar parallellerna till andra bilmärken.
Till fossilbilen som säger спасибо varje gång du tankar och kör dem. Du göder ju Putins krigskassa.
Eller VW som säger hylla ledaren och danke för att du bidrar till 270 000 européers förtida död i dieselgate.
Eller Volvo och Kina-bilar som säger 谢谢 för att du göder det kinesiska kommunistpartiet.
Skillnaden är att Musk aktivt är ute och gör sina utspel.
Jag är extra sur på Elon eftersom jag har gillat Teslas teknik och marknadsgenombrott och ÄLSKAR det SpaceX gör och så visar sig fanskapet till galjonsfigur vara nazist, stolt nazist som blir värre med tiden och försöker riva USA och humanistisk och individualistisk världsordning med marknadsekonomi till fördel för hat och oligarkbusiness. Det finns inget att förlåta, han väljer envist hat och missunsamhet(*) och hoppet är att han slarvar bort pengarna medan Tesla och SpaceX överelever.
(*) Missunsamhet är min snälla omskrivning för att hata HBTQ människor för vad är annars problemet med att andra människor blir lyckliga på andra sätt än vad man själv blir lycklig?
Om jag gör generalmisstaget att anta att andra tänker som mig tror jag att Lars kan ha viss extra aversion efter att ha gjort så många entusiastiska blogginlägg om Tesla. Att de var tekniskt och marknadsmässigt rätt hjälper inte mot att Elon står och pissar på sitt livsverk.
Men när jag tänker efter, det vore illa att förlora SpaceX men Tesla har vad jag vet inte längre någon unik teknik, gammelbilsbranschen och de nya kineserna är ikapp och ibland förbi dem. Det intressantaste är kanske att Tesla på gott och ont vågar ändra i sina bilar förareinterface. När jag hade färskt körkort önskade jag att bilar hade joystick/styrspak, det gör jag inte längre men det är bra att någon provar nya varianter.
Nä, Tesla klarar sig världen utmärkt utan.
Skulle tro att även SpaceX lever på lånad tid, d.v.s. så länge innan erbjuder sig att hämta och lämna på dag… förlåt rymdstationen.
Det är frapperande med Raket-Elon. Strunt och han är precis lika snarstuckna, men på Raket-Elon går topplocket pmgående och så till den grad att han upphör att vara en fungerande människa. Han är oerhört mycket smartare än Strunt, men till och med femfemmornas stora affischnamn har så mycket vett i huvudet att han sväljer förtreten tills han är i ett läge där han kan ge igen.
Ha! Det var många, många år sen jag hörde/såg ordet femfemma senast.
Early bird gets the worm
Second mouse gets the cheese.
(Tesla är mest troligt den första)
Musen
Tja, man kan nog säga att Musl med Tesla hade oerhört mycket tur (oct till synes ett osannolikt välsmort munläder, vilket framstår som mycket förvånande när man hör honom idag). Det förnuftiga av världens regeringar var ju inte att subventionera i-världens lyxbilskonsumtion, utan att elektrifiera utvecklingsländernas (och natirligtvis också i i-länderna) viktigaste transportmedel, d.v.s. bussar och lätta motorcyklar för det hade kunnat göras med i princip noll batteriutveckling och därmed hade de lågt hängande frukterna plockats omedelbart.
Istället hade vi närmare 15 år när nästan ingenting hände.
Ett elbilsbatteri på 80 kWh kostade runt $100 000 för 15 år sedan. Egentligen uppenbart att enbart lyxelbilar kan bekosta sådana batterier. Idag kostar dem nästan en tiondel av detta, en väsentlig skillnad, men fortfarande dyrt för många.
Musk har ju sagt att de skall börja tillverka humanoidroboten optimus och sätta den i arbete i teslafabrikerna i slutet av året. Kanske bilarna blir billigare då. Optimus som också kan servera popcorn ska bli en ny “multi-trillion-dollar” produkt, vilket låter helt trovärdigt…
Helt trovärdigt.
Antar att det är detta du menar (ursäkta plattformen):
https://x.com/StonkKing4/status/1947890081374859654
Går sådär.
Den mänskliga operatören som fjärrstyr roboten behövde väl gå på toaletten.
Idiotiskt med humanoida robotar. Enda syftet med den formfaktorn är att imponera på folk som inte orkar tänka.
Eller hur. Finns ingen anledning att bygga en robot med så grundläggande fel inbyggda. Finns anledningar till att battlemechs bara finns i fantasin och att militären använder hjul eller larvband …
Det är verkligen oerhört svårt att se att robottaxi ska slå igenom på ett sådant att det ersätter folks vanliga personbilar.
Utöver alla de ekonomiska faktorer som vi diskuterat återkommer jag alltid till ansvarsfrågan. Om det inte är kunden, vilket ju vore smått orimligt, hur löser man den på annat sätt att åkeriägaren har motsvarande antal personer som sitter på helspänn, beredda att när som helst fjärrstyra fordonet? Även om tekniken förbättras kan jag inte se hur man undviker det och då går själva idén förlorad.
Ja, argumentet ska vara att det ska vara billigare än taxi och därmed bli intressant. Hur man med en billigare tjänst, som ska göra det billigare för kunden att ta taxi än att äga egen bil ska tjäna mer pengar än att sälja sagda bilar (som fortfarande måste tillverkas för att köra taxi) är en logik som inte går ihop.
Är det inte rätt vettig formfaktor för att ersätta allt jobb som ska göras med interface anpassade för människor. Typ hushållssysslor, bygga platsbyggda hus etc?
Blir väldigt många specialiserade robotar annars som behövs för varje syssla samt att övergångsperioden blir knepig.
Fint i teorin, men i verkligheten så är ju Teslarobotarna fjärrstyrda uppvisningsrobotar, eller hårdkodade för en väldigt specifik syssla. Kommer oavsett inte bli en succé. Fyller inte något behov folk är villiga att betala för. Vill man ha vikt sin tvätt och har råd med en robot så betalar man hellre Rut (i Sverige) eller en husa i USA och får det gjort av en människa.
Hushållssysslor görs bäst av specialmaskiner. En modern tvättmaskin är bättre än en humanoid robot med en tvättbräda.
Jag har ingen bil men åker uber ganska ofta.
Väldigt smidigt och billigt om man bor i storstad.
Bara parkeringen skulle kosta mer än uberåkandet där jag bor.
Uber omsatte 44 miljarder och i Sverige 84 miljoner kronor. Det motsvarar i intäkt 160 sålda Teslabilar i Sverige. Ingen enorm affär som ska öka Teslas värde med 700%.
Och ändå är Svärjetacksi ofta ute i media och påpekar att Uber är onda och elaka.
När Uber omsätter som en bättre hamburgerrestaurang.
Cabonline som äger Sverigetaxi omsätter 500 MSEK. Sedan har vi alla de andra taxibolagen. Uber är en väldigt liten spelare helt enkelt.
I relation till artikeln för ett par veckor sedan om bärplockare så ser det ut som att regeringen vill undanta dem från inkomstkravet för arbetsmraftsinvandring.
https://www.migrationsverket.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2025-07-24-forslag-pa-yrken-som-kan-undantas-nytt-lonekrav-for-arbetstillstand.html
“Arbetsförmedlingen fick i uppdrag att bistå Migrationsverket i arbetet genom att identifiera inom vilka yrken det råder brist på arbetskraft. Listan utgår från standard för svensk yrkesklassificering som förkortas SSYK. Migrationsverkets uppdrag har därefter varit att uppdatera Arbetsförmedlingens underlag utifrån migrationsrättsliga aspekter.
– De migrationsrättsliga aspekterna handlar exempelvis om att identifiera yrken där arbetstagare löper stor risk att utsättas för arbetskraftsexploatering eller annat missbruk, men även att identifiera yrken som kräver svenskt medborgarskap, säger Hanna Geurtsen, biträdande uppdragsledare arbetstillstånd.
Listan har nu redovisats till regeringen och består av 152 yrken.
– Det har inte förekommit arbetskraftsinvandring till alla 152 yrken de senaste åren, men flera yrken på listan har varit återkommande inom arbetstillståndsprövningen som exempelvis ingenjörer, supporttekniker IT och systemtestar/testledare, säger Hanna Geurtsen.”
Tror jag sa det i förra tråden men menar att det kan vara logiskt att undanta det för yrken svenskar som regel inte vill jobba med om det är ett tidsbegränsat uppehåll knutet till yrket. Problemet jag ser är att de även verkar vilja inkludera jobb svenskar vill ha som i artikeln IT, för att storföretagen vill sänka lönerna för de yrkena.
Samma Elon fått massa kritik för borta i USA är när han pushat för samma genom H1B, men går du in och ser på det handlar det inte om att locka kompetens världen över till USA men 90% är från Indien och Kina i yrken det inte råder brist i men som man vill dumpa lönerna för och minska andelen de ansatta får av företagets vinster.
Idealen möter verkligheten. Det är väl rimligt att man inom vissa yrken gör ett avsteg från lönekravet och kanske inför en modell för certifiering och facklig övervakning för att dels möta kravet på billig arbetskraft och dels undvika de värsta formerna av exploatering av arbetskraften.
Nu får jag säkert en storm av marknadsliberaler över mig som tycker jag borde dricka rödvin med mina R-polare men kom då med ett bättre förslag.
Vore jag kung skulle jag systemförenkla och sänka löneskatterna, ett grundavdrag som är lika stort som existensminimum, borttagande av den statliga löneskatten, bort med ränteavdrag, rut och rot, enklare regler för enskild firma driven med IT stöd som ger transparens som försvårar brottslighet och minskar slarv, färre olika momssatser. Skulle det ge fler enkla jobb som sänker arbetslösheten? God chans och den ökar om man lyckas förenkla regelbördan och tillståndstiden för byggande och andra fysiska investeringar. Och öppna gränser för arbetskraftsinvandring men de behöver lösa försäkring för att få vården finansierad och kanske något mer för att inte snedbelasta vår interna omfördelning och så lite kulturkurs om hur Sverige funkar(*). Exakt samma krav på att inte begå brott för alla men invandrade eller bara besökande är inte värda lika mycket dyr rehabilitering så mer utvisningar.
(*)Om vi skall berätta för invandrade hur Sverige funkar behöver vi först ha en egen spegel och titta i den och det vore nyttigt för många.
Regeringen vill väl inte
Vänstervatnikarna på Migra vill. I sitt utlåtande
Justja, var ju ett tag sedan man såg han men hade ju varit intressant att höra vad Hannibal tycker om det här.
En del yrken behöver ju reellt säsongsarbetare och dylikt men vi har ju ingen brist på IT folk generellt spetskompetens åsido, och när lönen de får inte kommer upp i en vanlig lön så handlar det väl knappast om att ta in experter utan att företagen vill öka tillbudet på arbetskraft och sänka ersättningen till de som jobbar i yrket.
Oavsett om det är brist eller inte i ett yrke så kommer ju företagen alltid skrika om att fler behöver utbilda sig eller ha mer arbetskraftsinvandring till det. Även om det inte är sant så blir det ju bara en extra fördel för arbetsgivarna att det är låg konkurrens om arbetskraften, så även om det stämmer ibland så får man ta vad de säger med en smula salt.
Amerikanska AI-företag kan få lite problem med konkurrensen framöver då deras produkter förbjuds ge responser kring trans, rasism etc – beroende på hur skräckslagna denna EO gör dem:
https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/07/preventing-woke-ai-in-the-federal-government/
Nja, jag läste faktiskt dokumentet. Det står att AI skall ge svar baserat på fakta, inte ideologi. Typ att en bild på en typisk viking skall inte se ut som en bild av en afrikan och liknande. Visst kan man vara emot policyn men du kan visst basera svaret på fakta.
Glöm inte heller att det redan finns fungerande autonoma taxitjänst. Waymo kör Jaguar i-Pace sedan ett par år i Phoenix. https://waymo.com/
Waymo kör sin kommersiella ”robotaxi”-tjänst även i LA, San Fransisco, Austin o Atlanta.
… och hur stort har det blivit? Har bilindustrin slagits ut till förmån för robottaxi? Har mänskliga taxiförare försvunnit?
Min kommentar var för att visa att värderingen av Tesla är ännu mer uppåt väggarna då dom förmodligen inte ens är trea på pucken.
Som jag förstår det har ju waymo främst varit ett alternativ till taxi.
Men mest för de som vill vara ifred i bilen.
Sen ska man ju tänka på att alla lösningar i USA har krävt depåer där det städas och fixas med bilarna och nån ser till att de är laddade.
Det intressanta är främst hur även de som haussat Tesla medger att de är fem år efter konkurrenterna.
(Och ja. Man testar i Kali och Ariz. Delstater med ständig sol. Vägar som sällan utsätts för snå och slitage av dubbdäck…. )
Teslanassarna i Sverige som är kränkta över att vi inte får FSD borde inte ha körkort och kanske är de som mest behöver en självkörande Waymo som hämtar upp dem.
För övrigt har många bilar gått om tesla vad gäller “självkörning”. “Supercruise” hos GM var länge det bästa. Och här är väl Merca de som är lite best in class.
Men “tradwife auto” vet att man inte ska lova för mycket i annonser för då kommer Hasse 50 sätta på självkörning och bränna in i ett TMAfordon utanför Uppsala
roligast/tråkigast för en svensk är ju att de skulle köpa en massa kinavovvlosar till sin flotta.
Men det visade sig att det inte fungerade då bilarna var…. för dåliga.
https://www.caranddriver.com/news/a65176049/hertz-ai-scan-rental-car-damage/
Episkt rättvist.
TLDR i USA på flugplatserna har man nu börjat införa scanning av bilen när man hämtar ut den och lämnar åter den.
Så nu är folk såklart kränta in the buttewhole över att de får betala för skadorna….