Finska technothrillerteveserien Konflikt har nu haft premiär på svenska TV4 efter att ha gjort succé i förutom Finland bland annat Frankrike. På ett seminarie som arrangerades av Saab, som ställt upp med utrustning till teveserien, diskuterades att om vi som små språkgrupper i Finland och Sverige inte skapar våra egna historier kommer någon annan göra det åt oss, om inte våra mikroskopiska smågrupper dör ut.

Konflikt producerades av teamet bakom nyinspelningen av klassiska finska eposet Okänd Soldat om finska fortsättningskriget 1941 – 1944 och visar på att man även med nordiska små medel kan producera en modern technothriller. Åtminstone om man kan få Finska försvarsmakten att samarbeta och även Saab att ställa upp och låna ut utrustning.
Annars kan detta vara svårt, vilket t ex Magnus Ernströms A life´s worth fick uppleva gällande Sisupansarterrängbilar och pansarbandvagn 302 till teveserien om den första svenska Bosnienbataljonen BA01, som nu haft premiär hos medfinansiären Frankrike, men ännu inte fått en svensk plattform. Lena och jag var och besökte den inspelningen i Vilnius 2023, och man hade fått lösa det hela genom att pimpa gamla östeuropeiska BTR-vagnar. Även den utskällda Svart Krabba hade problem med fordon och fick låna dessa av Hägglunds då Försvarsmakten – kanske med rätta med tanke på den produktionens kvaliteter – inte ville samarbeta.

Konflikt har dock spelats in på plats i Finland och kunnat få hjälp av finska Försvarsmakten och även Saab med utrustning.
Vårt östra broderfolk har en mer inbjudande skattesituation för film- och teveproduktion än Sverige, vilket bland annat gjort att under utvecklingsarbetet av dramatiseringen av minst en av mina böcker har Finland varit aktuell som inspelningsplats istället för Sverige – natur och bebyggelse är ofta möjlig att få liknande. I Sverige beskattas film- och teveproduktion som vilken tjänst som helst, medan man i länder som Finland, Litauen, Tjeckien (även Danmark har jag för mig) mfl är skattefria – i konkurrensen om den ofta internationella samfinansieringen blir det inte enklare för svensk film- och teveproduktion med det svenska skattesystemet som tröskel.

Nyinspelningen av Okänd Soldat hjälpte nog rejält på vägen, och första säsongen av Konflikt och Okänd Soldat kommer inte vara det sista vi ser av dessa kulturskapare, något bloggen hoppas kunna återkomma till längre fram.
Det betonades att det är viktigt att vi som Finland eller Sverige berättar våra egna berättelser på våra egna språk och med våra egna medel och former. Annars gör någon annan det åt oss, och inte nödvändigtvis på ett önskvärt sätt. För övrigt är försvaret en ren överlevandsfråga för Finland och finska språket, en av de minsta nationella språken i världen, och det samma gäller Sverige. Som Natos ordförande Rutte sade i dagarna; om Sverige inte satsar på försvaret nu så får man börja lära barnen ryska i svenska skolan istället.
Sverige har dock inte samma starka tradition som Finland med egna berättelser, utan är mycket mer amerikaniserat och kan rent av som i filmatiseringar av arvet efter Stieg Larsson låta Hollywood göra dessa på engelska. Och svenska språket dör lite till relativt sett.
Själv har jag förstås ett egenintresse av att Konflikt såväl som A life´s worth blir en publiksuccé även i Sverige, då det skulle ge beskedet att man kan våga producera technothrillers, och göra det enklare med filmatiseringar eller teveserier även av mina böcker.
Eller bara att vi ska våga berätta om otäckheter som krig. Du kanske inte är intresserad av kriget, men kriget kommer vara intresserat av dig när det kommer.
Paneldeltagarna var ense om att staten dock inte ska lägga sig och producera den här typen av dramatiseringar, utan kulturen ska vara fri och produktioner ska inte göras av staten i syfte att stärka försvarsviljan, inte i en demokrati.
Man måste inte ha massiva stora scener med ovanifrånperspektiv som i Hollywood. Kameran kan flyttas ner till den enskilde personen för actionsekvenserna och till ledningscentralerna för överblicken och helheten. Det är ändå karaktärerna och den personliga dramatiken som är det mest intressanta i en dramatisering och då ska kameran ner i ansiktet på skådespelarna.
Konflikt ska ursprungligen tagits fram runt 2016 och skulle börjat spelas in 2020, men pandemin kom emellan. Scenariot är att den finska halvön Hagnö invaderas på midsommarafton, och har en hel del likheter med mina romaner Midvintermörker eller Midsommargryning. Vill en hobbyist klippa om trailern skulle den kunna varit för de böckerna.
Du kan se konflikt gratis (med reklam) på TV4 Play och de först fyra avsnitten är ute nu. Trailer för A Life´s Worth finns här.
46 kommentarer
Jag var något misstänksam först, eftersom TV4 tidigare visat en hel del som lovat runt och hållit tunt, men blev positivt överraskad. Bra även att vi får något annat än amerikanska visserligen hyfsat gjorda, men ack så förutsägbara, dussinproduktioner.
Det verkar inte anses fint nog att göra dessa produktioner i Sverige, där fokus på film läggs på vad den sk kultureliten anser vara “fint” och korrekt.
Lite har gjorts exvis Vargen från 1984, Den Blomstertid nu kommer 2018. Övrigt har inte gjort direkt intryck på mig, men i jmf med “fin-film” så är det skrapert producerat. Krig och konflikt är någonting som kultureliten har problem med-passar inte deras världsbild, vi som lever i verkligheten har däremot en mer nyanserad syn på omvärlden och skulle med glädje se beredskaps-krig och konfliktfilmer där Sverige speglas-det är en del av vår historia samt så länge som den nuvarande moskovitiska federationen existerar en del av vår framtid.
Krigshistoriepoddens teveserie åt SVT är ett steg i rätt riktning.
Japp-hoppas på säsong 2,3 osv
Kul var att Försvarsmakten ställde upp på några av momenten som uppdragstaktiken och Lansenflygningen.
Jag gillade momentet med egengjord ärtsoppa, lite pikant men ändå innovativt att väva in matlagning i sammanhanget.
Dessutom finns det många böcker i denna genre, inte bara dina, så alster finns-även om jag skulle vilja se dina på film också.
I denna genre finns det dock en jävla massa sk pulp fiction…. Där många skulle tendera att bli pekoral i filmatiserat format.
Då man sällan har resurser att göra vettig film i Sverige så är det svårt att filmatisera sånt som kräver effekter.
Svenska filmer om krig och konflikter går bra att göra så länge man använder rätt ideologiska skygglappar och politiskt färgade glasögon (ex-vis “Det finns inga smålänningar” *), alternativt gör pilsnerfilm av det (typ ”Whiskey on the rocks”).
* Delvis inspelad på Hästholmens skjutplats, med visst bistånd från armén.
Jag har räknat bort dem som rena propaganda skapad med rådgivning av GRU.
Pikant med ärtsoppa??
Är helt säker att du vore ärad ifall du kunde gå under benämningen Lotta.
Vi behöver inte vargar till befintlig soppa.
Det kommenteras ofta här på bloggen att tidningar har subventioner. Här förordas subventioner för film.
Jag tror det kan vara värt att subventionera båda. Tänkte bara höra om kritiken styrs av samhällsnytta eller egenintresse?
Har inte föreslagit några subventioner. Förklarar bara varför saker inte spelas i i Sverige.
Ok då kanske jag läste in mer än vad som uttryckligen står
Jag såg “Okänd soldat” (2017) för ungefär en vecka sedan. Minst fyra av fem stjärnor (kanske fem). Den klart bästa versionen, enligt mig. Jag ser gärna om den.
Vilken version? Det finns åtminstone tre, den sönderklippta internationella versionen, originalversionen och den förlängda miniserien i fem delar.
Den som är 2 h 53 min (Originalversion 3 h.)
“Sverige har dock inte samma starka tradition som Finland med egna berättelser, utan är mycket mer amerikaniserat och kan rent av som i filmatiseringar av arvet efter Stieg Larsson låta Hollywood göra dessa på engelska.”
Nå, de gjordes nu ändå på svenska först. Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes kom tydligen alla ut 2009. Och sedan samma sak som sexdelad TV-serie, Millennium 2011. (Alltså en halv film per avsnitt. Undrar om man tar hänsyn till det från början, planerar in en lämplig skarv i mitten på varje film redan när man skriver manus?)
Hollywood var visserligen ovanligt snabba (inga årtionden av “Production Hell”, som omväxling), men The Girl with the Dragon Tattoo (lustig översättning av “Män som hatar kvinnor”…) kom ändå ut först 2011. Och de gjorde tydligen inga versioner av Flickan som lekte med elden eller Luftslottet som sprängdes; den enda (mer eller mindre) “uppföljaren” är The Girl in the Spider’s Web. Gjord sju år senare, 2018, baserad på David Lagercrantzs tydligen något omstridda del fyra av Millennium-serien, Det som inte dödar oss, och med helt andra skådisar. (Svensk anknytning: Mikael Blomkvist spelas av Sverrir Gudnason, “Pontus” i Wallander.)
Så i just det här fallet lyckades den amerikanska kulturimperialismen tydligen bara sno en liten del av vad som fanns att ta.
Och, jag menar, jag tror inte Finland i stort skulle ha något emot en Hollywood-version av Okänd soldat heller… (Nåja, om de inte slaktade den för illa, alltså.)
Jag får rysningar av att tänka mig exempelvis Tom Cruise eller Sly Stallone som Rokka…
Bara sett 3 avsnitt än. Men blev biten direkt.
Dessvärre känns scenariot alltför trovärdigt men väldigt positivt överraskad av produktionens kvalitet.
Hoppas den håller hela vägen igenom!
Instämmer – trovärdigt scenario med “gröna män” och propagandakrig, hybridkrigföring. Detta skapar lätt splittring inom befolkningen med många, som vill välja den “lätta vägen” dvs att tro på propagandan, vilket i praktiken innebär att lägga sig platt för inkräktaren. Hoppas på filmatisering av LW:s böcker!
Det har varit humor att se hur kränkat en del av recensenterna var blivit som vanligt.
De vill att det bara ska visas tjeckisk dockfilm och diskuteras svår prosa av självskadebeteende personer.
Att det då kommer en film med “deltagande av det militärindustriella komplexet” har gjort dem rasande. Och tanken att den rättfärdigar NATOmedlemskap har gjort dem rödvinsimpotenta i flera veckor.
Det är nästan hur man verkligen anar hur LaGreidel och Cronenfeldtmannen längtar tillbaka när fin kultur finansierades av ett departement i Moskva
https://www.dn.se/kultur/finska-konflikt-gor-moparna-till-sig-i-kamouflagetrasorna/
Arkivkopia: Recension: Finland invaderas i nya thrillerserien ”Konflikt”. – DN.se (www . dn . se @ archive . org)
Sahlin verkar inte kränkt. Han (och eventuellt hans kränkta kollegor) har väl iofs ganska rätt i att serien relativt klart är gjord för oss vapenbögar[1]. Och i att presidenten var ganska klart modellerad på fru Marin. (Den veke statsministern var förresten misstänkt lik Orpo, tyckte både jag och frugan.)
Men framför allt: Så han är alltså LW-fan!
___
[1]: Ja ja, kalla er för “MÖP”, ni av oss som blir kränkta (ha ha!) av klarspråk. Och som går in för larviga förkortningar. Jag är för gammal för att orka fjanta med sådant.
Trump har ju rätt i en sak och det är ju att stöd och möjligheter är bättre i länder som väljer att satsa på filmindustrin. Det är ju tydligen väldigt mycket nu som spelas in i östeuropa där det är 10del så dyrt som i Hollwood med en produktion
(Visar faran med strejker för att tvinga upp löner. Jobben tenderar att sticka)
Sverige hade väl ett kort tag “film i väst” som gjorde diverse filmer som alla spelades in i samma stad. Där miljöscenerna till slut blev lite klichéartade varianter av samma torg.
Trollhättan, IIRC.
Den brittiska serien ”Warriors” (2 delar) kan inte ha kostat en Hollywood-budget, men var väldigt bra.
Förhoppningsvis får vi i Sverige snart se ”a life’s worth” så snart som möjligt.
Minns den.
Den här?
Halvvägs genom första avsnittet av Konflikt nu. Känns jäkligt bra.
Men varför kan man inte hitta vettiga översättare? De hör ljudet av en kulspruta och översättningen blir “det låter som ett maskingevär”. Suck!
Jag är själv också litet allergisk mot ordet maskingevär, när det har översatts från machine gun. Men det kan faktiskt vara befogat i det här fallet, eftersom på finlandssvenska heter det just maskingevär.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kulspruta
Det kan ju förklara misstaget. Om översättaren är finlandssvensk, är det förståeligt. Men fortfarande fel. TV4 Play sänds för en svensk publik, inte en finlandssvensk.
Men nog fanken är maskingevär flitigt i bruk även på svensk svenska, inte bara finlandssvenska? Därtill används det ju om utländska förhållanden och vapen.
Öh, nej?
Nu pratar jag ju mest om kulsprutor i miltära sammanhang (i Hemvärnet), men jag har bara sett “maskingevär” användas av det fåtal folk som inte kan de riktiga miltära termerna och som påverkats av utländska benämningar.
Men “flitigt i bruk”? Knappast.
Skulle säga samma sak: den som inte vet.
Lite som pansartanks.
Och missiler.
Och luftattacker.
Antagligen har inte översättningen ersatts från finlandssvenska till en rikssvensk version. I finska försvarsmakten heter det maskingevär, maskinpistol, stormgevär, pansarvagn, pansarskyttebandvagn, skarpskytt, m.m.
Prima MÖP-bete helt enkelt.
Mir taugt aus irgendeinem Grund das Wort “Maschinengewehr” ganz ausgezeichnet.
“Scenariot är att den finska halvön Hagnö”.
Blanda inte ihop den vackra halvön Hangö med den svenska skattefifflar/kåkfararfamiljen Hagnö:-)
Tipsar om en större nyhet i kvällens danska nyheter, TV-avisen, om hur Flüggers färger säljs i Ryssland trots sanktioner, och hur det omsider ska beivras.
Jag lyckades genomlida första avsnittet. Det var asbra ändå tills dom var lite för dumma i huvvet på slutet där.
I alla fall, lidandet hade inget med innehållet att göra utan var helt och hållet TV4s fel. Vafan? Är det verkligen deras affärsidé att man ska titta på lika mycket reklam som faktisk content?
Inte så konstigt att jag slutade titta på “TV” för länge länge sen.
Okej, avsnitt två…
Nej, nu ger jag upp. Vad är det för jävla idiot som har skrivit i manus att vad som ska vara vältränade soldater inte kan skjuta folk med en AK på 50m håll?
Stresspåslag?
En av de bästa serierna om Sverige under kalla kriget tycker jag är ”När kriget kom”. Finns på Youtube.
På tal om reklam på tv4play, så får jag väl passa på att tipsa/påminna om programmet svtplay-dl, med vilket man kan snabbt ladda ned hela säsonger av program från svt, tv4 mfl för att titta offline och arkivera, och samtidigt slippa all reklam på den senare.
Glöm inte att också dela med dig av videofilerna till vänner och bekanta –
vi betalar ju trots allt redan en avgift till copyswede på allt med lagringsmedia, så då får man se till att få valuta för pengarna!