Börsfall inleder veckan i de asiatiska tidszonerna och kronan fortsätter försvagas sedan förra veckans räntesänkning. Oljepriset stiger högst måttligt på Iranskt skrävlande om att stänga Homruzsundet, sedan USA uppgett att man bombat landets underjordiska kärnvapenanläggningar. Saab Kockums kan missa den kommande affären på svenskt inköp av fyra fregatter, sedan Frankrike erbjudit sin Ronarchklassens FDI-fregatt i ett samarbetsavtal tecknat med försvarsminister Pål Jonsson.

Stockholmsbörsen backade förra veckan och gick -1.38% för OMXSPI och -1.59% för OMXSPI. Den svenska kronan tappade på Riksbankens räntesänkning och särskilt den sänkta räntebananen. SEK står nu i 9:71 USD och 11:16 EUR. Guldpriset hittas på 1 048:- SEK och är lugnt trots prickskyttet mellan Israel och Iran.
I USA gick börserna -0.15% för S&P-500 och -0.02% för Nasdaq 100, men den svagare kronan gör att veckan landade positivt för oss svenskar. Bäst inom FANANGST var Nvidia som gick +1.32% och bland annat rapporteras leverera AI-chip till ryska Shahedrobotar.
I de asiatiska tidszonerna är det helt rött under morgonen, iaf de index bloggen följer och inte kontrollerat om de har öppet. ASX 200 -0.41%, Hang Seng -0.13%, KOSPI -0.47%, Nikkei 225 -0.25% och Straits Times -0.41%.

Oljepriset rör sig måttligt med +1.44% trots att Irans teotkratiska fundamentalistiska mansregim viftar med sablarna om att stänga Hormuzsundet efter att USA uppget att de bombat Irans underjordiska kärnkraftsanläggningar.
Guldet faller rent av i dollar och är -0.33% i skrivande stund, så marknaderna tar helt enkelt inte Iran på allvar. Man vet också om att varenda prickskytte mellan Iran och Israel bara är tillfälligt och likt tidigare kommer lugna ner sig.
Annars är förstås de ryska krigsförbrytarna i Kreml de stora vinnarna på skottväxlingen i Mellanöstern, då ett högre oljepris räddar rysk ekonomi under fallrepet.

Som vanligt behöver man bevaka utländska media för rapporter om svensk försvarspolitik och anskaffning, eftersom det inte finns några kompetenta svenska försvarsjournalister. Försvarsminister Pål Jonsson har tecknat en roadmap med sin franska kollega, som inkluderar franskt SAMP/T-luftvärn och även öppnar för anskaffning av franska fregatter till de fyra fartyg som ska levereras till Sverige senast 2030.
Därmed riskerar Kockums förlora affären på fyra 120 m fartyg, betydligt större än Visbyklassen.
Den franska leverantören har också kapacitet att leverera Ronarchklassens FDI-fregatt innan år 2030, då man kan tillverka två om året. Fartyget har bland sexton vertikala avfyringstuber för SAMP/T med Aster 15 eller Aster 30 luftvärnsrobotar och uppfyller den svenska specen på de nya fartygen som ska ha längre uthållighet än den svenska traditionella kustflottan nu när vi är med i Nato och även kan behöva försvara annat än svensk kust.
Annars ska Saab Kockums tagit fram ritningar på en 120 m version av Visbyklassen. Får man inte affären är frågan om Kockums överlever på sikt.
Nu har iaf de så kallade försvarsjournalisterna något att fråga om i Almedalen, som inte är av kategorin ”vad betyder det du säger” eller ”floskel”.
58 kommentarer
Svenska journos kommer väl främst fråga “va ska vi med vapen till. Sånna behövs inte på söder”
För övrigt är prickskyttet i MÖ svårt att bevaka för media då ena parten (som många håller på, ink Bildt) fått storstryk och enbart kommer kunna försvara sig med hjälp av terror.
Terror har sällan stjälpt världsekonomin. Utan skapar mest oro och konsekvenser för den enskillt drabbbade. 911 var en extrem händelse och andra gånger återgår allt till det normala snabbt.
De bleka männen i MÖ kommer inte drabba oss. Speciellt inte nu när terrorsponsorerna blivit av med kärnvapenförmågan.
Men iaf. MÖ, svenskt försvar och komplexa konflikter är något som sällan kan bevakas av journalister med ideologisk färgning. Dessa har sällan kompetens att se gråskalorna eller hålla två tankar i huvudet. Oavsett om man skriver för exv Timbro eller vänstermedia som SVT/AB
Det finns flera svenskar som tjatat i decennier om att förhandling och diplomati är vad som behövs-plötsligt kommer verkligheten och gör sig påmind, de moskovitiska krigsförbrytarna hedrar inte ett enda avtal-de visar att de inte går att lite på.
DERAS METOD HAR INTE FUNGERAT – dags för någonting annat – vill vi ha fred så måste vi rusta för krig-samt vi får inte tveka att använda våld för att freda oss – verkligheten visar att illusionerna om fred endast gäller om de backas med en vilja/beredskap att använda våld. Hur hade europa sett ut om inte Polen-England samt Frankrike gjort motstånd?
Detta är hur världen fungerar-hur mycket vissa än vill förneka den verkligheten och gömmer sig bakom fina ord som inte kan backas med annat än önsketänkande.
Man ska alltid fråga sig vilka som vinner på att man ska nedrusta, förbjuda kärnkraft och cement.
Och vilka som finansierar de ickeparlamentariska rörelserna som hårt arbetat för åsikter som går tvärtemot vad som gagnar landet Sverige
Meeeen, dom är ju bara goda människor ju…
Carl Bildt – mannen som för det mesta befinner sig på fel sida i historien – har återigen visat att han slängde de sista resterna av en eventuell moralisk kompass senast när han blev partiordförande. Om nu någon skulle ha glömt hans serbapologetism på 90-talet eller vurmande för Turkiet i EU borde det faktum att han får politiskt stöd av V månne föranleda ett och annat höjt ögonbryn.
Han hör hemma på de pensionerades läktare, har passerat sitt bäst före datum.
It’s hard to stay relevant…
Kan inte Kockums specialisera sig på ubåtar och bygga några till för andra nationer runt Östersjön samt några till för Sverige? Jag kan absolut ingenting om varvsindustrin i Sverige kan tilläggas.
Vad gäller försvarsmedelsanskaffning luder Europa av att alla ska försvara sin egen industri även när den är för liten / dålig.
Kockums är duktiga men för små vad gäller ytstrid så håller i princip med dig där
Vi behöver likt Lars skriver beställa där vi kan få leverans nu och inte där levererantören först behöver bygga upp förmåga för leverans.
Svenska fartyg och flygplan har väl levererats långsamt i långa serier för att skapa jobb för företag.
Inte för att snabbt få fram materiel till försvaret. Så blir en stor omställning nu när alla behöver leverans snabbt av beställd materiel
Precis, köp av fransmännen, Sverige kan inte vänta i 10 år på att Kockums skaffar kompetensen för att på 16 år leverera… Ansvaret ligger på politiker som inte sett till verkligheten de senaste 30 åren vad gäller moskovien.
Precis. Det finns väl antagligen en gräns för hur breda Sverige kan bli också. Är väl rimligt att ha någon form av specialisering, framför allt nu när vi är med i NATO.
“Ansvaret ligger på politiker” HA! Du är roligt du, 47.
Mja, argumenten håller inte. SAAB/Kockums har redan NU kompetensen. Varvskapacitet=levtid är oklart. (Titta lite på Hägglunds /BAE i Övik som drunknar i ordrar, men som löser och bygger ut zatan för de vet liksom vad de ska tillverka och vet vad de behöver i produktionen.)
Dessutom, Frankrike har vad jag vet inte några Fregattter på översta hyllan att leverera.
De har dessutom identifierat brist på egna fregatter..
-Gissa vem som går för om beställning nu?
Frankrike har Atlantkust att designa för.
Vi har ett innanhav/Östersjö att designa för. Därför blev Visbyklassen och våra U-båtar vassa och unika, likväl som vårt stridsflyg historiskt och idag!
Låt Marinen/Försvarsmakten sätta behovs/kravspec! inte politiker.
Att rita är en sak. Att bygga nått vi behöver nu och inte om 10 år är en annan.
Kockums får hyra ut sin kompetens helt enkelt.
Anställa en duktig ingenjör tar en månad. Bygga varvskapaciteten många år
Visbyklassens smygegenskaper kan vara överkörda av billig drönarteknik. Upp med en drönare på några kilometers höjd så ser man fartyget visuellt istället för med radar – hur man ska maskera kölvattnet har ingen kommit på än. Sedan in med hundratals billiga smådrönare mot fartyget.
Nu är du snäv i tanken som författare tänker jag., Visuellt. JA det är det dimma, mulet dimma, sjörök ses inte vattenjet eller kölvatten så bra. Men VISBYs skrov och innehåll är så mycket mer. Jag slutar här och håller Mås.
Beställer vi från Kockums riskerar vi hkp 14 en gång till. Det blir en massa specialkrav eftersom vi har så unik miljö, bla bla bla…
Jämför med hkp 16 som köptes direkt från hyllan och blev en fullträff. Hkp 14 är på väg ut och ersätts av fler hkp 16.
Bättre att köpa nybyggda fartyg efter existerande förebild och med leverans inom tidram än att satsa på något som inte ens är en servettskiss än. Ett dugligt fartyg idag är alltid bättre än ett perfekt fartyg imorgon.
NEJ. Kockums/SAAB vet vad EXAKT vad vi kan och behöver! Finns inga fartyg nybyggda fartyg utan beställare som vill släppa!
Skulle Saab/Kockums utveckla fregatter är risken stor att vi fått en ny gökunge av typ NH-90 eller Constellation.
Jag tror det blir en utmärkt fregatt men att det tar tid och vi behöver fregatter i plural, köp fler ubåtar.
Kockums har ingen erfarenhet av moderna fregatter, och ja, det är runt 20 år sedan man byggde nya ytstridsfartyg. En serie om 4 fartyg kan heller inte motivera egen utveckling, något som säkert tar minst 10 år från beställning till förmåga. Sverige är knappast ensamma om att ha Östersjön som operationsområde heller.
Franska FDI är i princip en storleksmässigt mindre variant av FREMM, och har samma luftvärnsystem i form av PAAMS (inte SAMP/T) som har visat sig fungera bra vid insatser utanför Jemen (tillskillnad från vissa andra europeiska fregatter). Fransmännen är också erfarna när det gäller ubåtsjakt, med många utmärkelser från US Navy. Nackdelar? Tyvärr är Sylver inte alls lika mångsidig som Mk41.
Personligen så hade jag dock föredragit ett gemensamt nordiskt inköp om möjligt. FDI är som bekant en av fyra alternativ som Norge överväger.
Constellation? Lockheed Constellation? Antagligen inte, men vad?
Kan inte mycket om temat, men Norge ska lägga en order på fregatter under 2025 och Frankrike verkar inte stå långt upp på listan. De väljer mellan USA, UK, Tyskland och Frankrike som leverantörer.
Det är trevligt när svensk industri blomstrar men starkt försvar är viktigare så det jag önskar är:
Beställ fler ubåtar av Saab, nu har vi bekostat uppbyggandet av produktionskapaciteten och det går rykten om att verkstaden kan producera billigare än tyskarna, så bygg fler!
Titta på att även skala ner och bygga mini/drönare ubåtar på samma teknikbas. (Görhemligt i detaljerna men borde vara rimligt. )
Köp standardfregatter producerade någonstans i Europa, gör gärna mothandel med annan försvarsmateriel och kan system samordnas med grannar är det bra.
För vilka roller och båttyper är visbyklassens kompositskrov och vidareutvecklade system riktigt bra?
Finns det sådana fördelar så fokusera på detta, finns det inte så förbli(?) underhållsvarv. Min killgissning är att fördelen med lätta skrovmaterial är större för små skrov så jag skulle tro att det finns en nisch för stor “sea baby” liten “torpedbåt” som är stor nog för några få ex av en stor båts vapen och en rejäl sensor och sex mans besättning eller ingen besättning beroende på uppdrag.
“Standard” fregatter finns inte någonstans och ligger och dammar på hyllan. Inte ens Stridsbåt 90. Allt bygg mot order. Vill du ha en “likadan” så ligger du sist i leveranslistan.
“För vilka roller och båttyper är visbyklassens kompositskrov och vidareutvecklade system riktigt bra?”
-Ställ frågan till Försvarsmakten/Marinen/FMV, de var alla med i utvecklingen av VISBYserien via YS2000 och SMYGE 1980tal och framåt..
Smygegenskaperna kanske var relevanta på 1980-talet. Nu ser man dem tvärs över Östersjön visuellt mha spaningsdrönare istället.
De små ukrainska sea baby förefaller byggas med smygegenskaper, men det viktigaste är förstås att de är små.
Visuellt ses tvärs över Östersjön ? I Mörker och dimma?? -YS2000 projektet var/är mer än ovan ytan. Magnetisk signatur, propellerbuller eller radar med avsaknad/dämpning av alla. Spaningsdrönare lär inte skickas upp utan ett ping av någon av de andra.. Notera att VISBY har flera radar reflektorer i fredstid.
Eh, Ryssland har hundratals medelstora spaningsdrönare 24/7 över fronten i Ukraina, väl medvetna om att 100 skjuts ner om dagen.
Jag är inte proffs utan har bara teknisk allmänbildning så frågan ställs bara av nyfikenhet och önskan om att det skall bli bra.
Varför skulle en beställning av “En likadan” i betydelsen något beprövat och nyligen byggt med små variationer i utförandet ge en plats sist i kön i stället för att de på varvet som bygger säger “äntligen” medan de fokuserar på att skala upp produktionskapacitet?
Du år fortsvarande sist efter det egna landet.
Inte nödvändigtvis. Väljer Norge brittiska Type 26 så har det talats om att de ev. får ta ett av skroven som byggts för RN på samma sätt som våra hkp16 ursprungligen byggdes för US Army. Det är sådant man förhandlar om vid upphandling.
Nej, det ligger nog inga på en hylla, sant. Men fransmännen har en produktionslina igång och påstår i varje fall att takten på produktionen kan skruvas upp snabbt. Även om dom ska växa själva så tar det tid. Besättningar ska anställas och utbildas och ges erfarenhet om inte annat. Så länge vi kan godta fransk spec så lär det gå väldigt mycket fortare att få leverans även om vi “bara” får var tredje tillverkad jämfört med att starta upp egen produktion.
Lika SAAB/Kockums produktionslina, varför skulle de inte kunna skruva upp likväl?
Besättningar är oavsett båtleverantör.
Så låt då Kockums redan imorgon börja licensbygga en annan design!
Dom har inte en etablerad produktionslina med erfarna byggare. Den först byggda enheten är alltid dyrare än följande enheter. Teoretisk kapacitet och kompetens är inte samma sak som faktisk bevisad sådan. Det är klart att Kockums skulle kunna bygga bra fregatter men det är rätt många decennier sedan dom gjorde det. Jag kan tycka en bättre lösning vore att låta dom börja med en ersättare till Visby.
Kockums har ingen produktionslina för ytstridsfartyg. Sedan är frågan hur stora investeringar i varvet man behöver göra för att bygga fartyg i den storleksklassen? Karlskronavarvet har aldrig byggt något större än HMS Carlskrona på 106 m/3200 ton. FDI är på 122 m/4500 ton.
Ända sedan af chapmans tid har vi haft egenutvecklade/anpassade specialbåtar till skärgårdsflottan. Det blir ganska unika båtar mitt emellan en “blue water” och sötvatten. Båtar som skall tåla en del sjö men samtidigt vara grundgående och kunna vända runt på en 5-öring när den krånglar sig igenom st:annas skärgård (whatever – vi har mer än Stockholms skärgård). Där borde Kockums kunna fortsätta att leverera.
Men större båtar för öppna östersjön och västkusten kan med fördel köpas från utlandet – kanske inte det absolut senaste men utan barnsjukdomar.
Och vi borde dela utveckling och industri för sådana båtar med Finland utöver att samordna flottorna.
Och samordna inköp/anpassning av “storbåtarna” med Norge. De verkar också uppvaktas av Frankrike.
Eller samordna ett nybygge med Polen. De försöker återuppväcka sin varvsindustri genom att licensbygga någonting utifrån engelska ritningar. Engelsmännen lär kunna det där med rejäla skrov; lägg på radar/sensorer osv från Saab så kan man få något vasst som kan verka i alla väder Östersjön kan bjuda på.
Och Danmark, och alla tre har väl intresse av att fartygen skall kunna hantera lite is även om de inte kan bryta den?
Norge väljer mellan franska FDI, brittiska Type 26, amerikanska Constellation och tyska F126/F127. Den norska upphandlingen är government-to-government, så avsikten är att köpa in sig i ett samarbete som sedan ska gälla under många år framöver. Anledningen till det är att man inte vill bli ensam brukare till ett högteknologiskt fartyg som har stora framtida kostnader för underhåll och vidmakthållande, och man vill heller inte ta risken att utveckla någonting själv. Då man vill ha första fartyget före 2030 så har man heller inte tiden för det.
Inomskärs är vi när vi är tillbakapressade. Nu är vi liksom under tex stormaktstiden på andra sidan sjön redan. Då är det högsjöflotta som gäller. Flottan ska säkra sjövägarna till Baltikum och Finland först och främst. Dessutom är det politiskt viktigt att vi ska kunna visa våran flagga ihop med våra allierade även längre bort. Som vi sett har pirater och rebeller i Jemen och somalia och även nigeria kunnat hota sjöfart och vi har haft lite att sätta emot. Europa kollektivt måste kunna säkra sjövägarna på vissa ställen. Ska vi få hjälp av andra är det bra om vi också kan ge hjälp tillbaka. Det cementerar alliansen, vilket det är hög prioritet på.
Inomskärs är en grundförmåga som vi alltid skall vara bra på, om det bara är den vi har är det dåliga tider…
Lägga ner behöcet vi inte göra förstås. Förmågan är ett nationellt intresse även om den i dagens läge inte är lika akut. Och både Finland och Estland har skärgård så förmågan är väl inte onödig inom NATO heller. Och den Prusiska kusten är i förlängningen kanske en stridszon liksom örika norska kuster eller arktiska öar.
Men tyngdpunkten behöver ändå ligga annanstans där behovet är mer akut.
Tror också att det kan lugna ner sig, men vill först vänta och se vad Iran kan svara med. Går de på amerikanska mål så kan Trump få spel (dock tveksamt om de vågar). Men jag väntar ett tag innan jag blåser akuta faran över.
Läste nu i DN:
“Med det sagt utgår jag från att de kommer att attackera amerikanska baser. Annars blir det bara tomma ord. Men vi får hoppas att de nöjer sig med tomma ord, säger Anders Ekholm.”
Lite likt min bedömning. Svår avvägning. Tror att Iran inser riskerna. Hämnden är ljuv, men kan bli kostsam …
https://www.dn.se/varlden/experter-iran-har-inte-rad-att-tappa-ansiktet/
Det är bättre att tappa ansiktet än att tappa huvudet.
Hoppas på det. Annars blir det ett hårt svar från USA.
Iranska attacker mot militärbaser i Qatar och Irak, läser jag. Utan att orsaka några skador, vad jag kan se just nu. Bara ett ringa svar från Iran. Kanske mer av en symbolisk markering för att visa att man svarar på USAs agerande. Borde inte räcka för att Trump ska få spel. Men med Trump vet man aldrig.
Arkivkopia: Expert: Iran har inte råd att tappa ansiktet – DN.se (www . dn . se @ archive . org)
Ca 50% av Kinas olja kommer via Hormuz-sundet medan bara ca 5% av USAs olja.
Så med stor sannolikhet stannar nog Irans hot vid just tom retorik. De vill inte skada sin relation med Kina.
Iran kan ju faktiskt välja att bara stoppa vissa båtar.
Eller så får USA feeling och börjar stoppa båtar som är på väg till…
Låter kanon med franska fregatter (och kanske baguetter) inom en snabbt tidshorisont! Bara nu inte LePen och hennes gäng går och vinner valet och bestämmer sig för att den där Putin, det är ju en rekorderlig karl och han ska väl inte behöva oroa sig för en massa båtar i Östersjön…