Volkswagen ID.7 Tourer GTX är förmodligen en perfekt prissatt tjänstebil strax under magiska gränsen 700 000:- SEK och det enda som skaver är lite egenheter med laddningen, som bloggaren inte riktigt fick fason på innan det var dags att lämna tillbaka Volkswagens pressbil.

VW ID.7 Tourer är en stor bil och antagligen den enda riktiga kombin bland elbilar, oräknat lyxmärkena som går på det dubbla priset. Efter att ha kört Tesla Model S i sju år kan jag konstatera att den är lite smalare inne i kupén och även lite smalare i bredd på det annars mycket väl tilltagna bagaget. Förmodligen skulle inte samma IKEA-soffa gå in där pga några centimeter för smalt, som lyckades i Model S, men det finns ju utfällbar dragkrok och släp för sådana tillfällen.

Att jag landade i Model S ursprungligen 2018 berodde på att jag villhövde ny bil och det var den enda elbilen med riktig fyrhjulsdrift och full räckvidd på den tiden. Som vi bor högst upp på ett berg på grusväg mitt i skogen så behöver vi inte hög markfrigång – sådant behövs bara i stan med alla fartgupp och vägarbeten – men vi behöver fyrhjulsdrift hala dagar på vintern. Samtidigt är det landsväg som gäller så man vill inte ha en SUV som därmed gungar, och SUV är inte heller särskilt bekvämt för långresor. Lite oklart när man egentligen ska ha SUV alls, annat än för att låtsas vara friluftsmänniska. Den poseringen löser vi med smutsen på bilen som blir av grusvägen. (Förlåt, Volkswagen för att ni behöver tvätta bilen – den var ju dessutom röd, vilket innebär att den precisionsuppmärksammas av fiskmåsar)
ID.7 i GTX-utförande är därför första seriösa alternativet och förstås oändligt mycket vettigare än Tesla Model S. Bland annat går ID.7 på halva priset, knappt 700 000:- mot 1 400 000:- SEK för en Model S (grovt räknat, lite beroende på tillval), och dessutom till 25% av förmånsvärdet som tjänstebil, ca 3 000:- per månad mot ca 12 000:- per månad.

Kupén och förarmiljön är annars minst lika rymlig, men det blir väl lite trängre om man sitter tre vuxna i baksätet möjligen. Det kompenseras dock av högre i tak och lite högre säten – Model S har baksätena väldigt lågt så låren inte ligger emot om man är 184 cm som jag.

Sett utifrån ovan får man plats med minst 3x2x2 + 3×1 40-liters ryggsäckar i bagaget utan att fälla ryggstöden, som även går att fälla fram lite för att få ytterligare bagage men passagerare med rakare ryggar. Fäller man baksätet blir det dags att mäta vilka IKEA-soffor som går in. Till det finns det
I övrigt är det gott om förvaringsutrymmen i förarmiljön, inklusive platsen för sin EDC (“handväska”) i en hylla inne i konsolen där växelspakar normalt pajar för fossilbilar. Här märks dock att det är några centiumeter smalare än Model S, då det bara finns QI-laddare för en mobiltelefon, inte två. Vill man ha plats för två får man betala 700 000:- SEK till för en Model S, men det finns ju två sladduttag för USB-C istället.
Annars är allt som man väntar sig från en modern bil, dvs det finns Apple Carplay och Android Auto, bägge trådlösa via blåtand (ej testat Android, så ta mig inte på orden). Det finns HUD och den integrerade navigeringen med bilens eget navigeringssystem gjorde att jag slutade använda Google Maps i Carplay för att få de snygga pilarna och förvarningarna på fönsterrutan istället. Dessutom saktar bilen in innan den ska svänga av enligt navigeringen om man använder VW:s utmärkta förarassistans, som klår Teslas förarassistans (“autopilot”) på fingrarna i allt utom skarpa svängar i stadsmiljö utan mittlinjer.
Ja, ni läser rätt. Jag körde kanske 90% av tiden på VW:s autopilot (Driver Assist eller något sådant heter den) och den fungerade överallt där det fanns mittlinjer. Den klarade skarpa kurvor på Hyssnavägen där man var tvungen att avbryta Teslas autopilot för att den inte skulle ut och röja på gång- och cykelbanan, och dessutom så kan man ta över styrningen tillfälligt utan att autopiloten avbryts som på Tesla. Ja, jag har kört 20 000+ mil med Tesla Model S. Jag vet vad jag pratar om här.

Det blev en långfärd ner till de goda vännerna och författarkollegorna Grimwalkers i Häljarp (inga fotobevis) för att testa långkörning och där levererade bilens autopilot också ute på motorvägen. Förbrukningen blev också lägre än Model S även om det inte var lika imponerande när en stor del av sträckan var 120-väg och Häljarp – Sätila landade på 19.8 kWh per 100 km.

Ljudsystemet är från Harman/Kardon är också helt överlägset den dubbelt så dyra Tesla Model S. Helt överlägset. Slår man på surroundljudet blir det dessutom en helt ny dimension av ljudupplevelse och jag sitter med hakan på bröstkorgen på album jag lyssnat på i decennier, ovan Garbage 2.0. Jag vågade heller aldrig skruva upp mer än halvvägs på ljudet, för det här var kräm. Misstänker att man skulle bli gripen av polisen om man körde ljudet hela vägen, alternativt inlagd på sjukhus med spräckta trumhinnor, och allt utan minsta antydan till vibrationer från Teslas lösa paneler i bilen.
GTX är fånigt pigg också. Då bilen är tystare än Tesla Model X och regenereringen är väldigt mild så får man akta sig så man inte kör för fort. Det var ju extremt sällan man behövde plattan i mattan på Tesla Model S, som med sina 3 s 0 – 100 km/h snarare var farlig – ville man köra om en bil och tryckte i botten var man lätt uppe i … körkortsbefriade hastigheter innan man ens passerat bilen framför. 5 s på 0 – 100 för ID.7 GTX duger gott för säkra omkörningar och man kan även dra folk vid rödljus. Har jag hört. Iaf mer mogna förare, som inte tar chansen i sin BMW eller Audi när de står bredvid en VW vid rödljusen utanför polisen vid Ullevi.
Iaf så är Tourer GTX fånigt rolig att köra, och den har gått några vändor fram och tillbaka till Alingsås också via Härskogsvägen, som är en av de brutalaste vägarna i Göteborgsområdet med 270-gradiga kurvor. Typ.
Men mestadels blev det alltså autopiloten som fick bestämma.
Det går att intill förbannelse customisera bilens skärm, men det bästa jag lyckades för att kunna stänga av pipet om man kör för fort (förstås helt teoretiskt) var två klick på skärmen. Hos KIA kan man ställa in det så det räcker med ett klick på ratten, då de har någon helt separat customiserbar knapp också. Dock finns väldigt mycket info på lilla skärmen eller på HUD (som också går att customisera) och väldigt många knappar på ratten, så skärmen behövs egentligen bara för att välja musik eller finjustera klimatet eller när man ska knappa in en destination i navigeringen. Navigeringen hamnar ju på HUD så inte ens då behövs skärmen. Ingen skillnad mot Tesla där heller. De som aldrig haft skärm tror man pillar på skärmen hela tiden, men det gör man helt enkelt inte. Det finns fjorton knappar på ID.7:s ratt plus jag vet inte hur många funktioner på de två spakarna, varav en är växelspaken och den andra hanterar ljus, blinkers och vindrutetorkare. Det är även knappar i dörren för backspeglar och fönsterhissar.
Har jag då några invändningar. Absolut.
De handlar om laddningen. Nu fick jag inte testa mobilappen, eftersom bilen står på VW:s ägarkonto, så därmed kunde jag inte få notifieringar när laddning avbröts pga felkommunikation, vilket skedde en gång på Circle K och en gång nattetid hemma.
Laddluckan stänger sig inte heller själv som på Tesla, utan man måste stänga den manuellt. En vanesak. Inget som en fossilbilist skulle reagera på, men det blev några turer ner i byn med laddluckan öppen till elbilsägande vänners glädje. Ja, vad kan jag säga, jag är en glädjespridare. En vanesak, man måste helt enkelt stänga luckan. Hade VW satt luckan på förarsidan hade det varit enklare att komma ihåg. Tips till nästa gång, VW.
Det andra var att det inte går att fininställa laddhastigheten. På destinationsladdares växelström är det fulla 3x16A eller 1x16A som gäller. Inget annat. Vilket är ett problem på vår laddstation hemma, som är en gammal dum Tesla. Maskinhallen där den sitter har bara 16 A huvudsäkring, men det ska även drivas belysning och en värmepump. Så proppen gick vid ett tillfälle. På Tesla kan man ställa in exakt hur kraftig laddning man vill ha, t ex brukade jag ha 3x13A vilket gav utrymme för värmepump och belysning. Så icke hos VW. Bara två lägen.
För det tredje ville den också bråka med att antingen ladda direkt eller inte följa inställt schema en gång. Förmodligen SFS (skit framför skärmen), men trist att starta dagen med en bil som inte är laddad till 80%. För övrigt går det bara att ställa in 80% eller 100% laddning, inte 50-100% som på Tesla. Eventuellt kan det gå via appen, och ska gå att ange hela tiotals procentenheter via en inofficiell Home Assistantintegration, men det kunde aldrig testas.
För det fjärde har Björn Nyland mätt upp att ID.7 Pro laddar snabbast av alla elbilar 10 – 100%, tack vare sin laddkurva som är stark i början och stark i slutet, men ärligt talat meh i mitten där man jag oftast snabbladdar. Se Björn Nylands test här.
Jag lyckades aldrig få de här laddhastigheterna. För att få dem måste man aktivera batterioptimeringen i upp till en halvtimme innan man ska ladda, och det gjorde aldrig jag. Så högsta farten blev runt 100 kW och jag var aldrig nere under de 35% där man hos Nyland kunde nå 200 kWh. Så ja, den är snabbast 10 – 100% i Nylands test (GTX har samma batteri som Pro och är egentligen alltid Pro-utrustad om jag förstått det rätt), men styrkan ligger i 10 – 35% samt på 85% och uppåt. Den laddar alltså relativt sett snabbt mot slutet, vilket gjorde att VW:s 400 Volts arkitektur körde om Kias 800 Volt på slutspurten. Intressant film.
På den positiva sidan så berättar ID.7 vad för laddhastighet man kan få vid varje givet tillfälle.

Laddkurvan utan optimering är inte heller fix, utan påverkas av batteriernas värme. Således fick jag ännu sämre laddning när jag laddade på Circle K på Söderleden inför att bilen skulle lämnas tillbaka.


Dock är det bara att lära sig. Vid långkörning blir laddhastigheten högre pga varmare batteri, men man vill optimera och förvärma batterierna i god tid för att få de där bäst-i-test. Sedan ska man också köra ner mot 10% i laddning innan man supersnabbladdar och inte bara slentrianstoppa vid runt säg 40% för att det är lagom att ta lunch då. En vanesak, men också ett mindre problem.
Testade supersnabbladdare är Recharge vid Max vid motorvägen i Falkenberg, Circle K vid Hallarna i Halmstad, Tesla Supercharger vid Hallarna i Halmstad och Circle K på Söderleden. Det blev laddfel på Circle K vid Hallarna så jag bytte då till Tesla Supercharger tyvärr då jag behövde blogga och inte skulle köra vidare direkt.

Även laddfel en av fem gånger hemma och en natt då laddningen inte gick igång alls pga SFS. Men sådant lär man sig kanske om man äger bilen. Man behöver appen så man kan få reda på att det blivit laddfel medan man äter sin korv på Circle K.
För övrigt behövs alltså inga 400 kW supersnabbladdare. VW kan alltså vara snabbast med 200 kW som bäst ändå. I övrigt är det nog bara några få kWh som skrytbilarna kan ladda i hastigheter över 200 – 300 kW och de där farterna är mest säljsnack. Det som spelar roll är hela laddkurvan, inte vad den gör under några minuter som bäst. Sedan kan man förstås alltid körsbärsplocka godtyckligt intervall för att se vem som laddar snabbast. ID.7 var inte snabbast 10-90%, där var Kia snabbast, utan man tog in på slutet och generellt ska man ändå inte ladda 100%. ID.7 har rent av en funktion som automatiskt ställer in 80% som gräns efter laddning, även om det går att stänga av.
Sedan okynnesladdade jag på vägen. Egentligen kunde jag nog kört Sätila – Häljarp – Sätila utan att ladda, men jag ville testa att betala enbart med kort på lite olika supersnabbladdstationer, som numera det finns fler av än bensinstationer. Det har hänt en hel del sedan jag började med elbil 2018 och bara laddat på Tesla Supercharger. Problemet nu är att sitta och jämföra priser mellan sjuttioelva olika stationer och abonnemang, då utbudet helt enkelt är enormt.
Sedan vill jag ogärna chansa på de sista procenten laddning med en bil jag ännu inte känner, men ID.7 visade sig ligga inom en procentenhet i navigeringens prognos och vad jag hade när jag väl kom hem.


Med det sagt så lär man sig hur man ska hantera laddningens egenheter och appen kommer rimligtvis hjälpa.
Stor villhöverfaktor på ID.7 Tourer GTX iaf. Vanligt folk kan ju skippa GTX för att nöja sig med Pro-versionen och få 700 km i räckvidd istället men ingen fyrhjulsdrift. Själv vet jag att jag aldrig kör mer än 35 mil utan naturlig paus, och 500 km i räckvidd duger gott. Särskilt som det råder överetablering av supersnabbladdare och de finns tätare än bensinmackar numera.
VW har lagt priset på Tourer bara några tusenlappar över sedanversionen av ID.7 för att komma under tjänstebilsgränsen. Smart jobbat.



ID.7 är 2025 års mest sålda elbil i Sverige med 2 813 levererade till och med april, följt av Volvo EX/XC40 med 2 311 ex och sedan Tesla Model Y med 1 712 bilar. Samma period förra året levererade Tesla 4 412 Model Y, så försäljningen har trots att man börjat leverera nya versionen rasat 71%. Enligt Musk fanbois är det bara ett gott tecken dock, och ju lägre försäljning och kortare leveranstider desto bättre medan leveranstiden på en ID.7 om man inte väljer en lagerbil är några månader.
I övrigt är 2 461 av 2 813 ID.7 i år tjänstebilar, dvs sålda till juridisk person och inte fysisk person, så 86% säljs som tjänstebil.
Det är inte förvånande att ID.7 är en storsäljare. VW har verkligen hittat rätt här på alla punkter. Om man bara fattar laddningen.
Missa inte denna fina film på en Shermanstridsvagn med en 98-årig brittisk veteran som kör över en Tesla Model 3 med registreringsskylten fascism. Man får hoppas att man själv är så pigg vid 98 års ålder.
Artikeln är förstås inte reklam (då hade det stått det på första raden), men bloggen har fått låna Volkswagens pressbil för att testa en vecka och skriva fritt efter eget huvud.
84 kommentarer
1200 kg släpvagnsvikt för en så stor bil. Klent tycker jag. Ska jag dra hästsläp så är 1500 kravet.
Bu-hu. Köp en Subaru Outback som riktigt hästfolk gör. Är ju en brännbil, så den kostar bara 560 000:- SEK.
Jag har redan en Subaru Outback, men den faller snart för åldersstrecket, eller kanske har den redan gjort det! Jag letar ibland efter lämpliga elbilar med fyrhjulsdrift och tillräcklig släpvagnsvikt, men dom är sällsynta. I varjefall om man räknar bort dom som kostar bortåt miljonen eller mer.
Får väl bli en ny Subba helt enkelt.
Tyckte jag såg en recension av Kia EV…9, var det väl, här på bloggen. Kan ju ha missat någon detalj (bor inte på landet etc, så lägger inte allt väsentligt för detta på minnet), men bloggarjäveln tycktes anse att den var idealisk för att transportera “Gustafskorv på rot”.
Fast det var väl ett par år sedan. (Månne länkad till från någon tidigare grej om ID7?)
Förbrukningen i en Outback är ju skitdålig, även utan tungt hästsläp. Vet inte om CVT-lådan sabbar, eller om det är den suboptimala boxer-motor-konstruktionen som spökar. Man kan ju försöka hitta en Outback med diesel-motor, men de börjar ju bli ruggigt gamla numera.
Fantastisk kommentar. Fick mig att lyssna på Macho Man med Village People.
Lyssnar man inte på den varje morgon framför spegeln?
Jag inleder varje morgon tillsammans med min spegelbild och ledmotivet till Top Gun.
@Viggen
Köp en ponny.
Undrar vad det är som gör laddkurvan fortsatt bra över 80% på id.7
Gamla eTron/Q8 i VAG-koncernen har då högre och plattare kurva på 150kW mellan 10-80 men den snabbt ned till 50kW sista 15 procenten.
Audi var sämre än ID.7 i Nylands test.
Ja eftersom den går ned på 50kW sista 15, men vore intressant att veta varför id.7 som är 5? år nyare design inte har högre laddeffekt 10-80% än gamla Audin.
eTron/Q8 drar ju el som ett mindre stålverk så den förlorar ju alltid när man mäter laddkilometer/h (vilket är det som räknas när man ska långt) men de måste ju gjort något rätt när Audin laddar så konsekvent 150kW 10-80%.
Minns inte vad för Audi Nyland hade med, men den låg ju efter ID.7 mest hela tiden i testet.
Någon på marknadsföringsavdelningen har läst sin bibel, grundpris på Volkswagens nationella svenska hemsida är:
Volkswagen ID.7 Pro
—
Pris inkl. moms
666 600 SEK
Metal!
Inte Tourer dock, utan sedanen.
Precis vad jag tänkte när jag läste bloggposten.
Självklart ska bilen kosta 666 k.
Vem behöver en SUV. Två ton hästtransport och skogsvägar 🐎🐎
Kör du hästtransport där det krävs hög markfrigång? Tjena.
De som har seriösa behov här på landet kör pickup, inte SUV. SUV är något man hittar i de hästlösa villaområdena och på Östermalm.
Sedan kör vi Subaru, men det beror på att vi behöver riktig fyrhjulsdrift (och lågväxel vid släp), inte en tvåhjulsdriven SUV.
Hade man inte hasat omkring på diverse “skogsavverkningsvägar”, diverse mer eller mindre improviserade bredare stigar och annat för att hasa upp vilt på hec-packen så hade man klarat sig med normal markfrigång på de flesta svenska grusvägarna även om underredet får sig en gratisslipning emellanåt så utan det ganska specifika behovet så hade jag klarat mig bra med en sån där. Pickup går bort för mig för jag vill ha hundarna inne efter en otäck incident med kylningen i hundkåpan på den pickup jag hade där det höll på att sluta riktigt illa…
PS Subaru is da shit, ful som stryk men en riktig arbetshäst DS
Ja, vår lilla XV är suverän. Fulkör ibland med den hemmavid. Genar lite grann på den egna marken. Dessvärre ska Subarus/Toyotas gemensamma elbil vara usel. Subban får vara kvar några år till. Trevlig bil, bra storlek.
Man behöver kunna ta sig fram på de småskaliga tävlingsplatserna där man ofta parkerar på en åker.
Men jag håller med om att fyrhjulsdriven pickup är det rätta svaret.
Ni gillar ju bilar så fyller på lite vad 10% i tariffer innebär för UK och deras bilexport.
I korta drag är det bra för Range Rover. End of story.
Det tillverkas även Toyota i UK men de är för den inhemska marknaden så de kommer inte gå vidare till US.
Toyota tillverkar väl redan i USA?
Ja. 70 procent av Toyota som säljs i US är gjorda i US.
Såvitt jag förstår importeras dock en hel del komponenter.
Har inte de flesta hemma laddare så man kan ställa in hur mycket ström de ska ge?
Visserligen får man ta bort kåpan på laddaren om ställa om några dip-switchar för att ställa in laddeffekten.
Glöm bara inte att stänga av strömmen till laddaren först.
Det gör man lämpligen vid laddarens jordfelsbrytare.
Ni har väl en separat jordfelsbrytare till laddaren?
Naturligtvis har man en separat för ändamålet godkänd jordfelsbrytare, och ja det finns dippar att ställa om, men normalt hanteras det i mjukvara.
På vår eassee laddare är det ett knapptryck i appen bara.
Vi har en separat lastbalanserare i vilken man kan ställa in begränsningsparametrar så att man undviken att säkringar utlöses.
Men bloggarens laddare är ju en “gammal dum Tesla”. Min gissning är att den är cirka 7 år gammal med tanke på när han köpte sin första elbil.
ID.7 är en fin bil, har haft min några månader nu. Riktigt trevlig på långfärd. Tyst och bra stolar och baksätet är faktiskt bekvämt.
Vi kör en ID7 gtx och en KIA EV9 gt och är nöjd med båda bilarna, Kia är enormt stor så allt får plats och laddar riktigt snabbt, toppat på 217 kW. Den håller dock i stort sett alltid mellan 170-210 när jag snabbladdat.
ID7:an är bekvämare och bättre att köra samt drar väldigt lite i jämförelse mot EV9:an, dock är den seg att ladda, ligger sällan över 100 kW, men i km/h ligger den inte lika långt efter då Kian drar i snitt kanske 22-27 kW/100 km och ID7:an mellan 15-19 på samma typ av vägar och hastigheter.
Ja, Kian är inte snål direkt. Men ID.7 är väl en av få elbilar som man inte kan parkera inuti Kia EV9.
Äntligen blir id Space Vizzion verklighet.
Vad som är märkligt är att så få tillverkare verkar kunna sätta det där med laddning. Ofta halvkass snabbladdning och laddinställningarna är fördummade. I min värld är det en av de väsentligaste sakerna att få bra i en elbil.
Upplevde samma sak med laddproblem i början innan vi tydligen fattade, så något med UX hos VW misstänker jag. Numera aldrig strul – Home Assistant + Tibber + Easee.
Körde precis från hemmet (några kilometer från Häljarp f.ö) uppåt landet. 48 mil nonstop med 7 mil kvar när jag kom fram – och till skillnad från Teslan jag hade innan kan man _lita_ på hur många mil som uppskattningen visar. Har den initiala sedanversionen med lullull men utan stora batteriet så det är rent fantastisk räckvidd eg.
Så nöjd.
Tesla model SS eller Hitler Wagen…tja!
Skillnaden är att VW har sonat sina synder för länge sedan. Tesla har det inte och håller dessutom på med sin skit nästan 100 år senare och borde veta bättre.
Ja, ska man kasta skit på VW för 100 år sedan så bör man väl kolla upp vad ens föräldraföräldrars föräldrar tyckte om Hitler på 1930-talet först. De flesta svenskar hyllade ju honom, så att …
Haft min ID7 GTX som agerar pendlingsbil till jobbet nu i 3mån och det är den smidigaste bilen hittills sett till laddning med nya plug & charge.
Supersmidigt att bara stoppa i sladden och så startar laddningen utan krångel med appar & kort. Haft EV9, ID4, X5-45e och C300e och ID7 är klart smidigast. EV9 krånglade mest med laddningen.
Kan även bekräfta att det går att ställa laddprocent med 10% intervall och har legat på 200kw vid 2 tillfällen senaste två veckorna.
Hade dock önskat ett dogmode som i Tesla eller campmode i Kia och elladdlucka, åker också ofta med luckan öppen.
Svenska marknaden är så liten så man kan inte dra några slutsatser från den. Kolla på global försäljning av Tesla Model Y och Teslas totala försäljning. Kina är en större och viktigare marknad och därigenom mer intressant och där säljs Model Y med ett tapp på 6%. Inte 71%.
Den är ner rejält i hela Europa. Bra, Tesla kan väl lägga ner i Europa om det inte är så viktig marknad.
Detaljen du glömmer att nämna är att det är sjunde månaden i rad med negativa siffror för Tesla på den kinesiska marknaden samtidigt som inhemska kinesiska märken ökar.
Det. Går. Inte. Bra. Nu.
App, app, app, ju sämre Tesla säljer desto bättre går det egentligen enligt fanbois.
Mittåt. Jag bemästrar helt enkelt inte 5D-schack tillräckligt bra för att förstå.
Ok, jag kollar på försäljningen i april på några andra marknader för att försöka dra slutsatser från dem.
Nederländerna -73%
Danmark -67%
Storbritannien -62%
Frankrike -59%
Tyskland -46%
Det ser inte heller ut som att maj kommer att bli en lysande månad för Tesla i Sverige. Just nu -80% nyregistreringar jämfört med samma tid i fjol trots 0% i kampanjränta. Men kul för dem att det fortfarande går bra i Kina.
Hörrudu! Du måste kolla på de marknaderna som går minst dåligt för Tesla. Det är bara de som är viktiga för helheten.
Ok, då kollar jag på delmarknaden “programledare på Fox News som stödköper Tesla för att de är så MAGA”.
Där pekar försäljningskurvan bara upp, upp upp!!!
@Stock
Kineser har väl inte så bra koll på fascism …
Kul att se Bjørn omnämnas! Tänkte på honom redan när det talades om laddluckan – “right side, which is the wrong side” 😁
Den gode Bjørn har fel.
Såhär går det när man har laddluckan på vänster sida i ett land med högertrafik och där man inte som i Danmark ocv Tyskland får parkera mot färdriktningen:
https://www.sydsvenskan.se/2024-11-18/limhamnsbo-far-inte-ladda-sin-tesla-sladden-gar-over-trottoaren/
Nu hade han haft ett liknande problem med luckan på höger sida med kabeln hade i alla fall inte legat på gatan med ett laddhandtag som sticker ut i trafiken.
Det går att ställa laddningsmax i appen 50-100%, jag är rätt säker på att det går att göra i bilen också. Appen har dessutom en inställning för “reducerad ac-laddningsström”, misstänker att den gör det du vill men det är inte särskilt tydligt.
Jag har haft ID.4 i 4 år men hade nyss en ID.7 Tourer medans min bil var på verkstad i 3 veckor för reparation. Båda är fantastiska bilar. Android Auto med Google Maps dyker upp i HUD för mig, jag tror den inbyggda navigatorn har fler features i HUD men suger i övrigt (3 sekunder+ för att söka efter en adress).
Otroligt synd att de satt laddluckan på höger bak, gör det rätt jobbigt att ladda på Teslas laddstationer.
Enda jag hittade var reducerad ac-laddningström, och den minimerade till 3.7 kW. Jag vill ha ca 9.6 kW istället för 11 kW. Den möjligheten fanns inte.
Såpass! Jag har aldrig testat den, när jag hade egen laddare så ställde jag in med Tibber eller eease.
Tesla borde lära sig av hur bensinmackar är byggda. Det brukar på sådana inte spela någon roll vilken sida av bilden som tankluckan sitter.
bilden -> bilen
Svaret på vem som är huvudnyttjare av SUV-bilar är att det är en perfekt bil för de som exempelvis är kraftigt överviktiga eller fysiskt handikappade och har problem att ta sig in i en sedan/tycker att det är jobbigt att sätta sig i en sedan.
Det är också gissningsvis svaret på varför bilarna är så populära i USA.
Det är rätt gött om man är lång också (190+), kör jag en sedan känns det som att jag ligger ned i bilen (framförallt Volvo V90), men i en SUV kan jag sitta med rak rygg med bra synfält. Kanske att jämföra med “fysiskt handikappade” då…
Jag är 190 och enda sedanerna som är problematiska tycker jag är småbilarna exempelvis hade jag en peugot 207 som första bil. Jag har tendens att sitta som en rallyförare helt rakt i ryggen.
208an är bättre. Fast ingen kan sitta bakom..
/också_190
SUV (4×4) är skönt när man är 191cm och slipper typ lägga sig in i bilen samt markfrigången när man som jag har extremt dålig väg sista biten till stugan. En typ kombi med 4×4 är annars det perfekta valet det håller jag med om.
Nu blir jag nyfiken på vad du kör som känner för att vara så förolämpande.
Är du en av de som är fattig och tycker att allt som du inte har råd med ska fördömmas?
Sitter du månne i en 15 år gammal brännbil och hatar alla dessa nya påfund?
Haha, min lekbil är faktiskt ganska nära pension i ålder.
Min bruksbil är en riktigt trött och tråkig kombi men dock inte mer än något år gammal.
Roliga bilar ska mullra eller vråla, alltså är det allt färre modeller som är gångbara med tiden, turbons breda införande under 80-talet var första slaget och nu elbilarna som helt dödar ljudet.
Du får väl installera en bra ljudanläggning.
Ty om du tittar på vilka som kliver i och ur SUVar så passar väldigt få in på din beskrivning.
Men det var väl själva rôva också. Kunde du inte ha skrivit ner bilen lite?
Att laddluckan skall sitta på höger sida är väl en självklarhet i länder med högertrafik. Varför det är optimalt kan diskuteras i små grupper och presenteras här.
Frågan är väl kanske mer varför man inte har en laddlucka på varje sida?
Laddlucka i fronten eller mitt bak är ju tänkbara varianter, men enligt min expertis en något sämre lösning.
Varför jämför du den mot en ModelS? Tycker med tanke på dess storlek att den snarare borde jämföras med den billigare ModelY..? Det är väl en sak att det är ModelS du har och därför är den du kan och där är det väl inte så svårt att slå med något som är halva priset. Men samma hade väl blivit med en ModelY i jämförelse med en ModelS.
“Dessutom saktar bilen in innan den ska svänga av enligt navigeringen om man använder VW:s utmärkta förarassistans, som klår Teslas förarassistans (“autopilot”) på fingrarna i allt utom skarpa svängar i stadsmiljö utan mittlinjer.
Ja, ni läser rätt. Jag körde kanske 90% av tiden på VW:s autopilot (Driver Assist eller något sådant heter den) och den fungerade överallt där det fanns mittlinjer.”
Låter som det hänt en del från din gamla S mot våran Y, vår saktar också in om den ska svänga vid navigering, och vi använder autopilot kanske 95% av tiden. Finns det mittlinje så kan jag räkna på fingrarna de gånger vi valt att stänga av autopiloten.
Vår ModelY har även två Qi laddare för både min och frugans mobil, men så är den ju 58mm bredare och det är väl det där lilla extra som behövs? ;D
ID.7 saktar även in inför korsning om man blinkar utan att ha navigeringen igång, den identifierar nästa korsning och saktar in själv vid blinkning. Det gör inte Tesla.
Som sagt, Tesla klarar inte mittlinjer på krokiga vägar, utan saktar inte in och far ut mot kanten och intilliggande cykelväg. Det gör inte ID.7, som anpassar farten.
Nej det är sant, teslan saktar inte in om man blinkar utan att ha navigeringen igång.
Vi har inte haft några problem med krokiga vägar och vill anta att våra landsvägar 5mil från dig bör vara ganska likvärdiga. Enda är om det är extra smal väg och man är i en högerkurva och möter en längre lastbil alternativt en förare som i stort sett ligger på mittlinjen att teslan då kan sakta ner lite hastigt, vilket jag ändå kan tycka är lite rätt. Men ut mot kanten har den aldrig gjort/gått, bortsett från när man kör om ett större fordon då den automatiskt lägger sig lite längre ut än om man kör om en personbil för folk tyckte det var lite läskigt när den låg nära.
Likväl om det är en lite kraftigare kurva sänker den hastigheten och det dyker upp “Kurvassistans” (Curve assistance, är jag rätt säker på att det står) på skärmen. Konstigt att inte din gör detsamma?
Hade varit intressant att se om det hade kommit förbättringar när riktiga FSD tillslut kommer till europa eller inte, tänker om de kanske primärt fokuserar på den och släpper autopilot uppdateringar lite som en eftertanke (även om den i vår mening fungerar väldigt bra!).
Det är två saker jag upplever är väldigt viktiga i en modern bil
Ljudsystem spelar mer roll när det är en elbil. Till skillnad från brännbil hör man faktiskt ljud på ett annat sätt.
Hade förmånen köra en bil med Bong och Olssen anläggning och det är bara att inse att det ÄR skillnad mot skiten som sitter i många brännbilar.
HUD är överlägset i dagens tider med stora skärmar med mycket information. Att i princip se relvant information inom den fokuserade delen av synfältet istället för att behöva vika ner blicken (eller ännu värre dra den 45 grader åt sidan och neråt) är enormt vad gäller fokus på trafik och säkerhet.
Iaf. Det här är även en artikel som visar det jag sa för fem år sen.
Underskatta inte “traditionella” biltillverkare. De har lagt ner enorma pengar på att komma ikapp Tesla och man ser att det inom de olika delarna som man värderar i en bil nu finns olika vinnare.
Hade Tesla förvaltat sitt arv och inte blivit Nassesymbol och satsat på robotar före ett bredare modellprogram hade de nog kunnat bli störst i världen. De hade väl ett försprång liknande Nokias.
Men sen så slog man i taket av sin förmåga pga Male, Pale and Stale (Se vilka som satt i Nokias ledning när de började haverera. Eller Microsoft ledning när de köpte Nokia)
Noterar att bloggaren tagit bort den lilla vita fläcken på första fotot! 🙂
Apropå slutklämmen, det finns förmodligen massor av filmer på samma tema om man letar, men den här var en av de bättre p.g.a. aktualiteten. Viss ironi i att Sherman (eller M4 som jänkarna kallar den) är en amerikansk fascistkrossare. Drog mig till minnes när Trafikmagasinet gjorde samma sak med en strv 103 och en SAAB en gång i tiden; den biten kommer c:a 4:55 in i inslaget:
https://www.youtube.com/watch?v=rYndemsemQ8
Strikt talat är det faktiskt ett annat foto. Tog flera.
Trevligt, ja ID7 är riktigt snygg tillskillnad mot övriga ID-serien. Den känns också välbyggd och trevlig, inte som en SL-buss som ID3/4 gör. Nu är ID7 GTX onödigt stor för mina behov men annars är den riktigt trevlig.
Nu till den självklara frågan. Blev det en ID7 som ersättare till din Tesla?
Som gammal yrkeschaufför måste jag påpeka en stor källa till irritation, nämligen folk som bromsar innan de blinkar,
Först blinkers i god tid, sedan bromsa in, bromsar du innan du blinkar har du gjort fel.
Av kommentarerna om automatisk inbromsning innan sväng så får jag intrycket att bilen per automatik gör just det felet, eller sätter den också på blinkersen innan sväng?
Och om den automatiskt identifierar en avtagsväg och saktar in när man blinkar, hur beter sig den då när det finns flera avtagsvägar nära inpå varandra? Det känns ju som om det skulle vara väldigt irriterande om den saktar in för den första avtagsvägen om det är den tredje man skall svänga in på, minns här att man skall blinka i god tid, även när det är många avtagsvägar tätt inpå.
När skall man ha en SUV?
– Jag tyckte det var skönt att inte behöva skotta bort plogvallen när jag gatuparkerade vintertid.
Så som stadsbil är det rätt praktiskt 😉
Det är rätt skönt att slippa oroa sig för trottoarkanter också. Och potthål.
Inte 100% relevant kanske, men den enda VW jag haft (Passat B4) köpte jag av en präst och det var den sämsta skitbil jag haft. Framdörrarna flög upp av sig själva i skarpa svängar, opålitlig uppladdning av bilbatteriet, problem med låsen m.m. – i princip allt var dåligt. Min tillit till både präster och VW sjönk till -1 och har stannat där!
Vår bil varnar med pipande och en text på instrumentpanelen om man har glömt att stänga laddluckan. Det är knappast raketkirurgi att åstadkomma det.
@LW,
“Man behöver appen så man kan få reda på att det blivit laddfel medan man äter sin korv på Circle K”.
Om det blev laddfel ser man välr det när man åter sätter sig i bilen? Om man ska upptäcka det via en telefonapp måste man störa sitt korvätande med att kolla appen med jämna mellanrum.
Nu kanske jag missat någon kommentar som säger samma som jag men men:
– det ska gå att koppla upp sig med appen även att det är en pressbild. Jag körde en hyrd ID5 i väntan på min ID7 och det var inga problem att koppla upp sig med vw-appen
– den svarta id7 på bilden i artikeln är en GTX. Man ser det på att den har svart tak (samt faktiskt om man zoomar in så ser man också GTX-emblemet på framdörren)
– ID-bilarna generellt laddar med högre effekt om man startar från låg SoC, helst under 10%. Då håller sig dessutom laddningen på högre nivåer vid högre SoC också jämfört med om du startar från en högre SoC. Kört ca 3.000 mil senaste året med ID7, ID Buzz, ID5 och Cupra Born och samtliga beter sig så. Går även att se i laddtester. Jag har inga problem att nå 200kW om jag startar under 20%
– tar mig nästan från Kungälv till Stockholm om jag startar på 100% vid 5 gr
– klarade 44 mil med tankbil i mars med 4 mil kvar i räckvidd. Så det är sällan man behöver ladda…
Nu kanske jag missat någon kommentar som säger samma som jag men men:
– det ska gå att koppla upp sig med appen även att det är en pressbild. Jag körde en hyrd ID5 i väntan på min ID7 och det var inga problem att koppla upp sig med vw-appen
– den svarta id7 på bilden i artikeln är en GTX. Man ser det på att den har svart tak (samt faktiskt om man zoomar in så ser man också GTX-emblemet på framdörren)
– ID-bilarna generellt laddar med högre effekt om man startar från låg SoC, helst under 10%. Då håller sig dessutom laddningen på högre nivåer vid högre SoC också jämfört med om du startar från en högre SoC. Kört ca 3.000 mil senaste året med ID7, ID Buzz, ID5 och Cupra Born och samtliga beter sig så. Går även att se i laddtester. Jag har inga problem att nå 200kW om jag startar under 20%
– tar mig nästan från Kungälv till Stockholm om jag startar på 100% vid 5 gr
– klarade 44 mil med tankbil i mars med 4 mil kvar i räckvidd. Så det är sällan man behöver ladda…