Ukraina har slagit ut över 1 159 ryska stridsvagnar och 2 510 stridsfordon och andra bepansrade skyttefordon i år och de svåra ryska förlusterna fortsätter. Ryssland slutar redovisa sin befolkningsstatistik för att dölja fallande befolkning och födseltal samt stupade i kriget. Ett estniskt bolag ska dra igång produktion av FPV-drönare och tillverka 2 000 drönare om dagen.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky och hans bok Krigets Vägar om de första två årens leveranser till Ukrainas frontförband.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ukrinform uppger att Ukrainas överbefälhavare Syrskij säger att Ukraina slagit ut 1 159 ryska stridsvagnar och 2 510 stridsfordon och andra bepansrade skyttefordon så här långt i år. Detta framkommer i en video publicerad på Facebook.
Ryska förluster under gårdagen kom tillbaka till svåra nivåer enligt Ukrainska generalstabens sammanräkning. Ryssarna förlorade svåra 1 130 man, kraftiga 38 haubitsar, mycket svåra 91 transportfordon, en ovanlig salvpjäs, låga fyra pansarskytte- och motorskyttefordon, samt minimala en stridsvagn.

Ryssland slutar redovisa befolkninsstatistik på grund av fallande befolkning, fallande födseltal och stigande antal dödsfall på grund av kriget. Istället för sex filer släpper man nu bara en fil, regionala uppgifter är sekretessbelagda (då de förmodligen visar vilka folkgrupper som skickas att dö i Ukraina och i vilken omfattning) och man rapporterar inte längre månadsdata. Allt som finns kvar är detta.
Takten på dödsfallen ska ökat ca 10 000 per månad i april och dödsfallen ökar 5% per dag jämfört med för ett år sedan trots att kriget redan då skördade tiotusentals döda ryssar per månad, så det går inte åt rätt håll.
Hade varit intressant om någon demograf hade gjort en överdödlighetsanalys på ryska dödsfall, även om kriget gick kloss-i-kloss med överdödligheten från pandemin. Skulle kunna ge en indikation på hur många ryssar som dödats i striderna.

Ett estniskt bolag drar igång produktion av FPV-drönare, bomddrönare och spaningsdrönare för en volym om 2 000 enheter om dagen. Fabriken ska börja producera nästa år. Ser ut som Estland tar den nya stridsmiljön på allvar.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
09:55 Amatören Steve Witkoff som Trump skickade för att prata med Putin hade en översättare från den ryska utrikesunderrättelsetjänsten SVR, men som presenterade sig som att hon var från amerikanska ambassaden. Drittsirkus.
10:00 SR:s gräns hade underliga uppgifter om artonprocentiga ukrainska förluster pga att man spränger sig själva i luften med drönarammunitionen. Inget jag hört ett pip om. Iaf så finns det numera särskilt framtagen drönarstridspetsar för FPV:er som Avokado, som är en sfärisk splittergranat med 1 200 splitterbitar inbalande i ett epoxiskal eller drönarbomben Sfär med en liknande konstruktion och som kan ställas in för luftbrisad för maximal splitterspridning.
10:15 KOMMENTAR
Putin upprepar inte bara gamla Tsarrysslands imperietankar, dvs att utöka imperiet genom våld, då ingen frivilligt ansluter sig till Moskvas moskoviter. Han upprepar även Sovjetunionens aggressiva imperibyggande.
De första sovjeterna anslöts 1922 i form av invaderade och besegrade Ukraina och Belarus, samt Transkaukasiska Sovjetrepubliken med Georgien, Armenien och Azerbajdzjan. Uzbekiska SSR infogades med våld 1924, liksom Turkmenistan. Tadzjikiska SSR 1929, Kazakhiska SSR kom först 1936, liksom Kirgiziska SSR. Moldavien, Estland, Lettland och Litauen invaderades 1939 och införlivades 1940, liksom finska Karelen.
Bolsjevikerna misslyckades dock med Finland, Polen och Rumänien som lyckades stå emot och ryssarna besegrades exempelvis i slaget om Warszawa 1920.
Våld och invasion är den enda metoden Kreml känner till och ingen vill frivilligt styras av Moskva. Värt är att komma ihåg att Sovjetunionen som det kom att se ut under kalla kriget inte existerade efter den ryska revolutionen, utan först decennier senare.
10:20 Det finns risk att ytterligare ett EU-land får en putinist som president i form av Simion i dagens presidentval i Rumänien. Exakt hur stor makt och hur stor skada presidenten i Rumänien kan orsaka kan jag inte uttala mig om, det är inte samma sak som regeringschef har jag förstått.
Wikipedia anger att han kan vägra godkänna ministrar som premiärministern föreslår, men bara en gång per post men samma kan inte nomineras igen, samt skicka tillbaka lagförslag till parlamentet men bara en gång per lagförslag, utlysa folkomröstningar mm. Han är dock överbefälhavare över de väpnade styrkorna och är även inblandad i utrikespolitik, men allt måste ratificeras av parlamentet.
Oavsett så blir det problem om Simion väljs och han vill också annektera Moldavien.
Med det sagt kan jag absolut inget om rumänsk inrikespolitik. Faller Rumänien återstår bara Polen som EU-gränsland mot Ukraina med moralisk och etisk kompass då putinister i så fall tagit över Slovakien, Ungern och Rumänien.
10:36 Orange Florida Man hävde ur sig att det var lera som stoppade Ryssland från att inta Kyjiv. Euan MacDonald påminner om denna klassiska film på den ukrainska leran från slaget om Kyjivs andra dag, med de klassiska ukrainska lerfraktionerna T-64, BMP och NLAW, samt ukranium.
13:37 Efter Albanien besöker nu Zelenskyj och Zelenska den nyatillträdda påven i Rom. Man kommer hålla ett privat möte mellan de två statscheferna senare.
13:38 Drönarfilmer på hur ett ännu ett ryskt anfall slås ut i Donetsk.

15:49 Johan Wallander, som samlat ihop till en ambulans via spotifylyssningar har skrivit en låt till som heter Farewell Chris och finns på Spotify. Låten är tillägnad den brittiske amröjaren Chris Garret, som omkom nyligen.. Alla pengar går till Johans ambulansinsamling, i detta fall till ambulans #2.
Johan har tidigare gjort Farmers of Ukraine, How Good It Is I Have No Fear Of Dying, och Pick Up The Guitar, Sasha tillsammans med Blossom Tainton. Alla pengarna från spelade låtar går alltså till ytterligare ambulans till Ukraina.

16:00 Den ukrainska militära underrättelsetjänsten varnar för att Ryssland i natt kan komma att testskjuta en RS-24 Yars interkontinental ballistisk robot för att hota Ukraina, EU och Nato.
Vi får se hur det går. Det är inte alla testskott som går så bra och att en Yars-robot eventuellt fungerar förändrar ingenting. Ryska kärnvapen används redan av femtekolonnen och fredisarna som argument för att Ukraina måste kapitulera och Väst måste böja sig för fascisten Putin, så huruvida vapenbäraren fungerar eller ej ändrar ingenting.

16:13 Påven påkallar en rättfärdig fred i Ukraina i stark kontrast mot sin företrädare som bara ville ha fred även om det innebar illegal annektering och ockupation av ukrainskt territorium, mord, våldtäkter och tortyr utan några straff eller krigsskadestånd mot Ryssland. Det är inte en rättfärdig fred. Är det verkligen fred vi vill ha till varje tänkbart pris som vänsterns hyllande Björn Afzelius, Mikael Wiehe och Imperiet sjöng.
KOMMENTAR
Man kan och ska tycka vad man vill om religion, men Zelenskyj är diplomatiskt skicklig och om 1 400 miljoner troende katoliker hänger på påvens ställningstagande är väldigt mycket vunnet.

16:47 Ukrainsk reel på Instagram med förstörda brandbilar som Ryssland bombat, inklusive brandbilar som Lena kört ner. Ryssland anfaller systematisk räddningstjänsten, samt använder dubbelstötar nför att skada räddningsarbetare och utrustning maximalt vid terrorbombningar.
16:51 Zelenskyj har träffat USA:s vicepresident Vance och utrikesminister Rubio i samband med Vatikanbesöket, uppbackad av Polen, Tyskland, Frankrikes och Storbritanniens regeringschefer, så Vance höll sig i skinnet och både Zelenskyj och Vance ser ut att visa upp äkta leenden. Foto här.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
16:55 Chefen för en bataljon hos en av Ukrainas bästa brigader, 47:e mekbrigaden, har avgått och riktar kritik mot den ukrainska generalstaben. Kyiv Independent citerar:
“I have never received more stupid objectives than in the current direction […] The stupid loss of people, trembling in front of stupid generals, leads to nothing but failures. […] All they are capable of is reprimands, investigations, imposition of penalties. Everyone is going to hell.”
Generalstaben ska tillsatt en utredning om det hela.
47:e mekbrigaden försvarade Avdiivka in i det sista och deltog sedan i den framgångsrika Kurskoffensiven och var tidigare den som intog Robotyne under Ukrainas misslyckade sommaroffensiv 2023, där också brigadens första chef föll i strid.
17:08 Zelenskyj kommenterar mötet med Vance och Rubio (Facebooks AI-översättning):
“Bra möte med Vice President JD Vance och statssekreterare Marco Rubio i Rom.
Under våra samtal diskuterade vi förhandlingar i Istanbul dit ryssarna skickade en lågnivådelegation av icke-beslutsfattare. Jag bekräftade återigen att Ukraina är redo att engagera sig i verklig diplomati och betonade vikten av ett fullständigt och ovillkorligt vapenvila så snart som möjligt.
Vi har också berört behovet av sanktioner mot Ryssland, bilateral handel, försvarssamarbete, slagfältssituation och kommande fångutbyte. Det behövs press mot Ryssland tills de är ivriga att stoppa kriget. Och självklart pratade vi om våra gemensamma steg för att uppnå en rättvis och hållbar fred.
Tack alla amerikanska människor för stödet och ledarskapet i att rädda liv.”
17:14 Nattens terrorbombning med iranska Shahedrobotar var den största hittills under kriget med 273 robotar och deras skenmål skriver Ukrainas flygvapen. 88 robotar sköts ner och 128 skenmål störtade av sig själva, men ett stort antal robotar träffade alltså mål med den nya taktiken med tre kilometers höjd för att undvika eldrörsluftvärnets mobila enheter och sedan störtbombning i 400 km/h ner mot målet med mycket kort tid och möjlighet för bekämpning.
291 kommentarer
Slava Ukraini! 🇺🇦
Grattis till Guldet 🥇
God morgon!
Hola!
D2u godmorgon
👍
👍
Äsch jag donerar ändå! Blågula blir det.
👍
👍
👍🏼
Topp 10? Slava Ukraini!
Jvm.
👍
👍
👍🏼
Topp 10? Slava Ukraini!
Topp tio, får bli en peng till drönare!
👍
👍
👍🏼
Topp tio! Yay!
Och rörande Estlands produktion av drönare, alla baltiska stater förstår situationen med Ryssland på ett sätt som få andra gör. De resonerar till 100% att om de inte är proaktiva så kommer den ryska björnen tveklöst sluka dem i hyfsad närtid.
Jag är glad över gårdagens megabonk. Tack Ukraina och alla dess försvarare!
Nämen, topp-tio! Det firas med en tusing till JvM.
👍
👍🏼
Slava ukraini!
Låt oss hjälpa Ukraina på slutspurten till segern genom att donera mera!
En slant avgår till JvM.
👍
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon!
Aldrig!
Aldrig !
#RussiaIsATerroristState
🇺🇦🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇺🇦
Russia sure is a terrorist state.
Med terrorister förhandlar man icke. För då får man bara mer terror (“det funkade ju”).
Morgonsup, kaffe och förlustrapporten från MTX eller Justanothernickname är en fantastisk start på dagen.
Ett av krigets hårdaste kamper mellan dessa.
Imorgon satsar jag på MTX, bidrag till Ukraina om han vinner.
Vardagar är jag på gymmet mellan 6-7 för det mesta och jag ids inte uppdatera från mobben så mäster slangman vinner på WO.
Osis, men bra kämpat 👍
Det hette tidigare att ryzzarna vinner ett utnötningskrig över tid, men med de där dödlighetstalen lär det ju vara tvärtom – det är Ukraina som nöter ut packet.
Ukraina lider också, och har inte direkt haft något lysande födslotal tidigare. Det som gör en rysk seger omöjlig är att huvuddelen av Europa backar upp Ukraina. Om monetärt och materiellt stöd inte längre räcker tror jag att vi kommer till en punkt då vi hellre krigar mot Ryssland i Ukraina än i Sverige, Finland eller Lettland. Ryssland har inte bara ett isolerat Ukraina emot sig.
Apropå demografi. Vet någon om ryzzarna räknar in i totalen de som bor i ockuperat territorium, eller territorier de kräver och ungefär hur många det rör sig om som bor där?
Såvitt jag förstår är ockuperade områden inräknande.
T.ex ökade Rysslands invånarantal plötsligt och (annars) omotiverat med miljoner då områdena annekterades.
Och alla som flyr landet räknas inte in.
Nej de gör de nog inte. Vi har ju hört om hur svårt det är att bli av med ett ryzzkt medborgarskap dessutom.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Motivationen nu högre än på länge när nu Den Ärevördige Gamle är tillbaka efter sin senaste utflykt
Tack Perra.
Jag läser, men skriver nog inte så mycket.
Godmorgon alla som kämpar för en moralisk seger!
+1! 😁🇺🇦
Jag skulle väldigt gärna höra Den Ärevördiga Gamle berätta om hur han lärde upp Achiles i svärdskonst!
Eller hur han hjälpte Ingvar Den Vittfarne med vägvisning genom Caucasus från nuvarande Georgien till trakten av Baku, trots att han avrådde Ingvar från just den delen av expeditionen eftersom Den Ärevördige Gamle skulle vidare till Konstantinopel för att varna om olika hotande folkvandringar
😂
Det var så länge sedan, minnet sviker mig lite.
Men anfallet mot Istanbuls befästa stad med flera hundratusen invånare med 500 galna vikingar var intressant.
Min take på det här med statistiken.
Jag är inte kunnig om sånt här (kanske sker redan) men:
Om man tänker att “väst”/eu eller enskilda stater verkligen kastade handskarna och gav sig 100% in i hybridkriget offensivt med samma medel och mål som ry.
Då känns det som det finns en hel del material att jobba med, ömma punkter att peta på osv.
Och att stater som ry är tacksamma på ett sätt, det som är känsligt i samhället är tydligt uppmärkt med hemligstämpel 🤔
Min take på det här med statistiken.
Jag är inte kunnig om sånt här (kanske sker redan) men:
Om man tänker att “väst”/eu eller enskilda stater verkligen kastade handskarna och gav sig 100% in i hybridkriget offensivt med samma medel och mål som ry.
Då känns det som det finns en hel del material att jobba med, ömma punkter att peta på osv.
Och att stater som ry är tacksamma på ett sätt, det som är känsligt i samhället är tydligt uppmärkt med hemligstämpel 🤔
Stämmer.
Men västs styrka, öppenhet och mänskliga rättigheter, är också dess svaghet.
Ryssland lider inte av dessa ”brister” och är mer skyddade mot denna form av anfall.
Nu får Perra rätta mig.
Skulle det komma fram att svenska specialförband sprängt vapenlager i Ryssland eller lönnmördat propagandister hade det tagit hus i helvete. Regeringens avgång hade krävts, försvarsmakten hade tvångsförvaltats av svenska freds och fridays for future och Ryssland hade börjat träna bombräder mot Stockholm med tvåtimmarsintervaller.
Gjorde Ryssland detsamma på svensk mark hade de klappat varandra på ryggen och ignorerat de arga brev vi skickar till svar.
Synen på kriget vi befinner oss i är väsensskild. Vi vill inte ha, och gör allt för att undvika konfrontation. De ser konfrontationen som en egennytta i sig och som ett medel för att bryta ned fienden. Skulle vi kunna svara med samma mynt behövs först en total kontroll över informationssfären, en indoktrinering av befolkningen, en kuvning av opposition och media, samt en trygghet i att ens allierade inte bryr sig/uppmuntrar beteendet.
Det kommer aldrig hända, såvida inte öppet krig bryter ut.
Stämmer ju som ni skriver , orimligt att bete sig så.
Men det blir ju någon form av kontrafaktiskt tanke experiment.
Vi slår oss ofta själva för sårbarhet pga öppenhet osv.
Men hur hade det sett ut om Ryssland utsatts för lika målinriktad, beslutsam påverkan/hybrid under så lång tid Från “oss”. Kanske tom mer då resurserna som läggs då kanske varit proportionella mot ekonomi/befolkning eller något.
Tror inte Putins samhälle hade varit så robust som han och vi (tyvärr) verkar tro, men som sagt, en lekmans tanke
Jag tror absolut att vetskapen att de själva sitter trygga på egen mark i en förlängning uppmuntrar beteendet och att, om man bortser från hur ömsesidiga utbyten riskerar att eskalera till öppet krig, faktiska motåtgärder där oljedepåer spontanantänder, internet havererar eller kärnkraftverk plötsligt råkar ut för mindre haverier till följd av mystiska datorvirus hade kunnat ha en dämpande effekt. Det är när man upplever att ens handlingar saknar konsekvenser som man är benägen att ta större risker och det är vad vi ser utspela sig i Ukraina idag.
Moskvastaten har en enorm sårbarhet i sin korruption. Vi i väst skulle med mutor kunna få sabotage att hända och görs det lite smart med mellanhänder och ombud så får moskoviterna svårt att skydda sig.
Just saying.
Journalisten Christo Grozev har uttalat sig i samma linje.
Maktens paranoia ger ett övervakningssamhälle som samlar data och tack vare inkompetens och korruption så kan den datan köpas.
Något Grozev utnyttjat för sina avslöjande.
Intervjun finns på Kvartal.
“…eller lönnmördat propagandister hade det tagit hus i helvete…”
Absolut, det är ingenting vi skall hålla på med!
Men kanske bara lite…
I smyg…
🙂
Ny video av Anders Puck Nielsen: Russia plays Trump with Istanbul talks – YouTube
Påstående: Moskvastaten kommer inte att anfalla oss de närmaste tio åren.
Vafalls! Flera underrättelsetjänster har varnat för att Moskvastaten kan ha byggt upp förmåga att anfalla oss redan 2—5 år efter en vapenvila i Ukraina!
Mina motargument är att underrättelsetjänsterna har ombetts att uttala sig om vilka styrkor som tekniskt sett, i ett värstafall, kan stå emot oss, inte hur sannolikt det är eller om Moskvastaten har ekonomiska eller politiska kapaciteten.
Om vi får ett läge där vapenvila råder så kan moskoviterna visserligen dra undan en del resurser från fronten men kvar har de en formidabel motståndare som inte skulle tveka att gå till anfall. Ifall moskoviterna startar ett hett krig, i exempelvis Baltikum, skulle Ukraina potentiellt kunna passa på att återta allt förlorat territorium. De skulle också potentiellt kunna gå in i Vitryssland. Sannolikt skulle de rikta förödande bekämpning mot infrastruktur, raffinaderiet, försvarsindustrier mm.
Vidare har Moskvastaten redan idag enorma problem med att befinna sig i krigsekonomi. Infrastruktur, utbildning, sjukvård, nyföretagande, innovation och nybyggnation är gravt eftersatt. Jordbruket har problem. Demografin är kass. Braindrain fortsätter. För att kunna anfalla väst om säg fem år så behöver Moskvastaten inte bara ligga kvar i krigsekonomi i fem år till, startar de ett hett krig behöver de fortsätta med krigsekonomi i decennier. Europeiska länder skulle svara på ett anfall på många sätt. Troligen genom sådant som massiva sanktioner och att stänga Östersjön. I det heta kriget skulle moskoviternas resurser på djupet drabbas massivt. Moskvastaten skulle bli fattigt som en kyrkråtta och likna ett stort Nordkorea.
Man kan också ifrågasätta om det är viktigt nog att sätta Moskvastatens existens på spel för att testa NATO’s artikel 5. Putin har ju redan lyckats splittra NATO, med Trump som verktyg. Enligt Stefan Hedlund är däremot Ukrainakriget existentiellt för moskoviterna. Utan Ukraina saknar moskoviterna sin ställning som herrefolk.
En annan pilsner är att den politiska ledningen i Moskva är åldrig och inom inte alltför många år måste generationsväxlas. Är den nya generationen lika motiverad att skapa ett Nordkorea m/större? Det vet varken vi eller Putin.
Mina slutsatser:
Det är osannolikt att Moskvastaten startar ett hett krig inom tio år, däremot kan de ägna sig åt sabotage och hybridkrig.
Europa kan ta större risker. När vi upprustar bör vi skicka det allra mesta till Ukraina, vad vi ska behålla är materiel för utbildning och en kraftigt utbyggd försvarsindustri.
Det kan i sammanhanget vara värt att komma ihåg att nästa koppel med styrande i Kreml kommer vara tvungna att cementera sina maktanspråk. Krig och konflikt är ett klassiskt sådant grepp.
Det kan också vara så att nästa koppel styrande framför allt vill dra upp Moskvastaten ur det ekonomiska träsk som Putin har dragit ner dem i. Fred snarare än upptrappat krig.
För det är så de brukar agera… Inte.
Kloka ord.
Jag tror att vi glömmer bort Rysslands beroende av Kinas stöd.
Kina vill inte ha Rysslands krig, men vill inte heller att Ryssland förlorar och ger då Ryssland ”lagom” med stöd.
Jag tror inte att dom vill att Ryssland startar ett nytt krig mot väst.
Utan Kinas stöd startar inte Ryssland ett nytt krig/front.
Instämmer, Den Gamle !
En pusselbit som inte tas upp är vad kreml ska göra med några hundratusen desillusionerade soldater som är bittra, stridserfarna och beväpnade, och som man knappast har råd att avlöna, knappt ens utfodra, om de inte har en uppgift att fylla för att snart dö (så kostnaderna för denne upphör).
Jag tror att kreml har svårt att hemförlova dem, men lika svårt att låta dem vara sysslolösa vid något frontavsnitt.
Expeditionära operationer under PMC-flagg i Afrika incoming in 5.. 4.. 3..
Jag blir inte förvånad om vi ser en svallvåg av uppblossade konflikter på kontinenten i samband med att man exporterar en del av sina styrkor i utbyte mot råvaror och flyktingströmmar riktade mot Europa.
En tankefälla som vi ständigt faller för är att anta att motståndaren tänker rationellt med vår egen logik och optimerar sina beslut för bästa möjliga utfall med t.ex. ekonomisk lönsamhet. Ett Kreml som tänker ungefär som vi hade inte anfallit 2022 utan fortsatt utöka sitt övertag och sitt inflytande över EU. Ett Kreml som tänker ungefär som vi hade förhandlat fred 2022 för att bevara sin kvarvarande styrka när alla krigsmål misslyckats och det som återstod var att hålla Ukraina upptaget med vågor av gammal materiel och outbildade soldater.
Vi har nu en pågående bekräftelse av att Ryssland nu är som Ryssland för 100 år sedan och tidigare, alla fördomar är bekräftade och i det taktiska och moraliska t.o.m egendokumenterade med ett massivt filmmaterial som ryssen själv stolt sprider. Imperialismen är mångfalt bekräftad på alla politiska nivåer och den är mera av en trosbekännelse än något rationellt som följer rimliga överväganden.
Det är rimligt att den ryska staten gör vanvettiga utfall i form av invasionskrig som inte borde ha någon möjlighet att lyckas då den redan gör det i form av hopplösa anfall under pågående krig och stoltserar och idealiserar detta.
Ryssland behöver inte bara värderas efter sin faktiska militära förmåga, som kan antas frikopplad från det vi anser vara logik, utan Ryssland behöver värderas efter faktisk förmåga och att de har politisk rabies, aggressiv blodtörst bortanför det som går att resonera med. Ryssland är som en armé av moraliska zombier som är ok med att gå i döden bara de lyckas förstöra allt fint som gör livet värt att leva för så många att zombiearmén växer.
När man försvarar sig mot detta finns det ingen moral att vädja till, det enda som jag har sett fungera är att vädja till överlevnadsinstinkten hos varje nivå av ryska maffiabossar. Att om de anfaller slås det tillbaka så hårt att de fråntas möjligheten att njuta av sin dominanta position genom förintande av deras maktverktyg, förmögenhet eller liv. Och ryker maktverktygen tas livet oftast av deras egna konkurrenter.
Så vi behöver rusta utav bara 17 för att på alla nivåer av konflikt förmå slå tillbaka så hårt att det efteråt inte finns något för den ryska sadisten att njuta av oavsett om han är plutonchef eller ända upp till Putin.
Rysk propaganda har verkligen nått fram till mig. Undrar om detta var det planerade resultatet?
Bra sagt, Magnus! 👍
Instämmer! Ryssarna tänker som…ryssar. Ska vi få slut på deras härjande måste vi anpassa vår reaktion till vad som funkar på en ryss – inte vad som hade funkat på oss. Fred genom överlägsen eldkraft!
Fred genom överlägsen eldraft och överlägset välskött ekonomi och rättsväsende. Ryssen är bra på att fresta, utpressa och korrumpera, vi behöver bygga den behagliga motståndskraften att vara rika och ordna en ok framtid för (nästan) alla medborgare. (Nästan för det blir aldrig 100% och “ok” då det inte går att fylla alla förväntningar, framförallt inte när det finns pervon som gillar rysk maktstil. )
Att ordna överlägsen eldraft är det enkla, det kan tekniknördar som mig fixa, men att ordna ett välfungerande samhälle det är svårt på riktigt!
👍🏻✅
Ifall moskoviterna startar ett hett krig i Baltikum skulle NATO reagera. De som finns längst bort skulle kanske reagera mest symboliskt, men Östersjöstaterna skulle agera.
@Argus
“Är den nya generationen lika motiverad att skapa ett Nordkorea m/större?”
Det vet vi inte, som du påpekar, men man bör inte bedöma moskoviter efter västerländsk måttstock, men Putins efterträdare (oavsett om det är en person eller ett kollektiv) behöver inte hålla igång kriget för att överleva. De kan hålla fred i ett par decennier för att bygga up Rysslands styrka.
Men även om det blir fred och glada miner mellan Västeuropa och Ryssland eller inte så ska vi inte nedrusta. Det är dumt att göra samma misstag två gånger. Speciellt inom ganska kort tid.
09:55, vem skickade till vem?
Nån vit pundare till nån annan vit pundare. Vem kan hålla i sär dom?
Uppdateringen 09.55 kan inte vara sann. Så inkompetent kan man inte vara. Eller, jo uppenbarligen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hela den amerikanska administrationen är så totalt oduglig att det inte ens är roligt. Trots sin oduglighet sitter alla kvar. De har teflonhud samt skiter i vad ”alla” tycker och säger. Förhandla ensam, mot ryssar utan ens en egen tolk. Dessutom när man inte kan något alls om ämnet. Jorå såatt det blir nog bra…
Det är precis som med Brexit: Du får de absolut sopigaste människorna, antingen för att de är fanatiker (stabschefen Stephen Miller, FBI-chefen Kash Patel), opportunister (finansministern Scott Bessent, nationella underrättelsechefen Tulsi Gabbard) eller oerhört korkade ( redan nämnde Witkoff, handelsminister Howard Lutnick och försvarsminister Pete Hegseth). I samtliga fall går det på ett ut eftersom all logik och kritiskt tänkande per definition måste upphävas samtidigt som all form av meritokrati är avskaffad.
Jag skulle vilja hävda att vad Trump infört i USA är omvänd meritokrati. Det är meriterande att vara inkompetent, för kompetenta människor har en besvärande fallenhet att tänka självständigt, att agera konsekvent och rikta sin lojalitet till ett högre syfte, ett uppdrag, ett regelverk – inte en individ.
Så kan man inte ha det i Trumps värld. Bättre då med en komplett idiot som blint lyder order, hur korkad eller omoralisk den ordern än är, och som vet att ingen utanför Trumps bubbla skulle anställa dem till någon i närheten så hög position som han gett dem.
Precis så Kartograf.
Pöbeln som inte klarar av att tänka längre än näsan räcker blir gärna en del av en personkult där ingen meritokrati kan konkurrera ut dem så som skett redan i deras skolgång när de fått dåliga betyg och därefter har de blivit utkonkurrerade om de välbetalda jobben.
När en clown sedan berättar att alla deras misslyckanden är någon annans fel kan man gemensamt drag på sig en gigantisk offerkofta och mån lite bättre i att man är många som minsann inte ska låta folk som vet/kan/förstår något styra.
Logiskt på så vis att det ju hela deras livstid varit dessa personer som konkurrerat ut dem i skola och arbetsliv.
Suck.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakistokrati
@Kartograf Exakt så, ja. Alla allmänbildade människor med vett i huvudet är fuller väl medvetna om vad som händer om man man inför tyllar på över 100 % (redan 30 % räcker mer än väl för att få handeln att tvärbromsa och allt över det blir bara helt meningslösa siffror). Ändå har du Scott Bessent sittandes i en intervju med ABC(?) och är på en upprepad direkt fråga om tullarna fullkomligt oförmögen att ge det svar som intervjuaren och han själv vet: Ja, detta är fullkomligt katastrofalt för den amerikanska ekonomin och så dumt att klockorna stannar. Därför att lojaliteten till den stockdumme, senile ledaren övertrumfar allt annat. Brexit fungerade på exakt samma sätt – en jättekorkad idé som helt enkelt inte fick ifrågasättas.
USA är nu en maffiastat under maffiabossen Trump. Maffians lojalitet mot sina bossar är obrytbar (med livet, friheten eller hela förmögenheten som pant). Jag hänvisar än en gång till förre FBI-chefen James B. Comey: A Higher Loyalty, där det framgår klart vad som gällde redan under den första presidentperioden.
Nu är han under undersökning för mordhot mot T-p efter att ha visat en bild av ett antal snäckskal som bildar siffrorna 8647. Det ska enligt en uppfattning betyda 86: Get rid of, 47: USA:s 47:e president (T-p). Enligt en annan tolkning ska 86 vara en uppmaning att ta livet av någon.
Bilden är numera raderad.
Nicholas Grossman som vanligt träffsäker: “The farce of Trump’s Russia-Ukraine peace talks”
https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opinion/trumps-russia-ukraine-peace-talks-are-farce-rcna207156
“Secretary of State Marco Rubio recently lamented that people who were alive in Ukraine are dead today “because this war continues.”
Not exactly. They’re dead because Russia killed them in an ongoing attempt to subjugate their country. The war isn’t a natural disaster out of anyone’s control, like, say, a hurricane. Russian leader Vladimir Putin chose to aggressively attack Ukraine, and decided every day since then to keep attacking while making extensive demands.
That’s the central truth of the war, but Russia has always denied it, and under President Donald Trump, the United States denies it as well. That denial renders peace negotiations a farce.”
Synnerligen väl formulerat av Grossman. 👍
9:55 UZA en del av ryssland!
Ryska underrättelsetjänsten övervakar och styr att allt går rätt till.
Re: 10:36
Takslående lerpölar är tamigfan de värsta.
Betongllossarna har varit en sorts lera, för länge sedan.
Fjärrutlagda anti strv lerpölar är inte att leka med heller.
😋
Så den r-a armén är så inkompetent att de inte ens klarar av lervägar, det vanligaste sortens väg i rysland. Hur kom det sig då att reträtterna från Kiev, Kupiansk och Cherson gick så geschwinnt? Armén är ytterst vältränad på reträtter, förstås, även genom lervälling. En r-k stridsvagn går bättre bakåt än framåt i lera, eller nåt sånt. Så måste det ju vara.
9:55. Hur lyckas de? Tar de folk varhelst de hittar någon trevlig på golfbanan?
Det vore en ynnest om grobianen kunde stanna på golfbanan. Stubb har visat vägen. Håll karln sysselsatt med grosshandlarbandy så får vi en bättre värld.
Mitt förslag är att Europas kvarvarande kungahus (han verkar ju vara svag för sådant) sätter upp ett rullande schema där de är barnvakt åt honom på golfbababn
👍🏻👍🏻👍🏻
Äntligen!
”En rysk-ortodox kyrka som byggts nära Västerås flygplats kan tvingas bort från platsen, rapporterar tidningen Dagen.
”Fastigheten används eller kan användas för underrättelseverksamhet kopplad till främmande makt”, skriver Västerås stadsledningskontor.”
(Omni)
Ut med dom bara!
Skulle vara underbart om de kördes ut. Eller åtminstone blev av med den immunitet de har som religöst samfund. Tittar man på byggnaden finns det inga tvivel på att det används för verksamheter utanför kyrkans normala område.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-majoritet-stodjer-m-forslag-ta-over-rysk-ortodoxa-kyrkan
Jag förstår inte vad problemet är egentligen… Det är väl bara att bestämma att flygplatsen behöver expandera och det är just er byggnad som ligger i vägen. Har ni möjligtvis möjlighet att flytta ett par tusen mil österut?
Pruttler springer tyvärr i åttor kring den debile grobianen. Att upprätthålla skenet av fredsvilja och samtidigt hålla väst i brygga med depescher om fred och vapenstillestånd har så här långt fungerat alldeles för bra. Nu ska femåringen ringa också. Kan karljäveln bara hålla käft tack. Spela golf för i helvete.
MELLIS. Spela golf för helvete, skriver Du. Spela golf i helvetet, skulle man också kunna skriva.
😂👍
Skyller han på lera när går dåligt ned golfen också..?🙄
Flyga i åttor är en teknik för att kunna göra en nödlandning på en mycket liten plätt, en mindre sjö t ex. Så P-n förbereder nödlandning på gräsmattan utanför Vilda Huset i Washington.
Felet som genomgående görs är att vi i väst analyserar ryzzlands beteende ur vårt perspektiv.
Dvs, våra ekonomiska nyckeltal, bedömningar och hur västliga ekonomi fungerar
samt även vad det verkar, hur ryzk militärstrategi fungerar. Jämför med den
sovjetiskke marskalken sjukov: “Om stridsvagnarna tar slut – gör fler. Om soldaterna
tar slut – gör fler”. En sorts primitiv men vad det verkar effektiv (?) strategi
i en totalitär stat där diktatorn äger landet och folket kan fritt disponeras
för megalomaniska syften.
Oavsett hur många sanktioner EU beslutar om och även om trumpeten styrs
av de opportunister som omger honom (och vars sympatier inte ligger hos Ukraina)
kommer ryzzland att precis som man nu påstår/hotar att fortsätta sitt krig i evighet
i den rusiga övertygelse om att väst och Ukraina till slut inte orkar stödja landet längre.
Även om det till slut bara finns mamuschkor och babuschkor kvar och några
utmärglade fsb poliser att övervaka dom.
Under tiden agerar man inte utan framgång för att söka erodera EU genom sina lydstater ungern,
slovakien och om det vill sig illa – rumänien. Tysklands AfD jobbar på och Merz måste
dra åt höger för att inte tappa ytterligare till dessa neo-n-zister.
På SVT visas nu en nyinspelad dokumentär om WWII. Sättet på vilket serien
är upplagd ger en obehagligt liknande beskrivning av händelseförloppet som ledde fram
till krigsstaren 1939 jämfört med nu.
Man kan utan större problem ersätta n-tyskland, italien och japan
med dagens ryzzland, nordkorea och kina. Den tveksamhet och inte minst undfallenhet
som demokratierna uppvisade då på 30-talet med framväxande fasc-ska rörelser
i dåtidens demokratier speglas på ett klart sätt i vad som har hänt och som
sker idag.
Stora krig har i historien ofta utspelat sig med en människas livstids mellanrum,
Det är den tidsperiod vid vilken den generation som upplevt ett krigs fasor
har gått ur tiden och en yngre generation inte insett de fasor som krig
innebär.
Jag trodde att jag nu fråmåt slutet av min egen levnad skulle slippa
föräldragenerationens oro och ångest när dom i ett då avrustat Sverige
behövde leva under ett n-tyskt hot.
Så naivt tänkt.
👍
Dina radbrytningar är lite irriterande, annars bra skrivet 😊👍
Vete 17 hur många svenskar som under 1930 talet kände det n-tyska hotet. Jag tror att många var fokuserade på det välbelagda och akuta ryska/sovjetiska hotet medan den tyska n-ismen var en nymodighet hos ens gamla vänner som hade mycket kultur, man hade tyska som andraspråk, vars industri man hade kopierat och som man handlade med så det fanns många personliga anledningar att inte vilja se vad n-ismen gjorde och vilket hot de var.
Stämmer detta blir parallellen med nutiden bara ännu mera oroande när vår stora kulturella, ekonomiska och tekniska förebild och handelspartner som vi har kopierat i generationer går ner sig i MAGA träsket. Lite (o)lustigt verkar även den oranga mannen och mustachmannen ha ungefär samma syn på hur ekonomi fungerar och vad som gör en nation Stor.
✅
Innan 39-45 var det till Tyskland man åkte för att bedriva högre studier.
Tyska var det första utländska språk som exvis min far fick lära sig.
Min far berättade att det kom undan för undan nyheter om vad som pågick
bakom elstängslen och vad röken ur de stora skorstenarna innehöll.
Precis som nu med ryzzland pågick handeln med Tyskland. Många skodde
sig och blev förmögna. Man kände uppenbarligen ingen liklukt från
pengarna då precis som skrupelfria entreprenörer nu väljer att bli
kvar i ryzzland trots nyhetsmedias färgbilder på mördade småbarn
och rester av städer där folk levde i fred. Emedan ett noterbart
antal Norska ungdomar frivilligt anslöt sig till Tysklands ZZ var det
betydligt färre Svenskar som lät sig rekryteras söderut.
Den Norske “föreren” VQ hade upplevt situationen i sovjet vilket väl
kunde i viss mån förklara hans handlingssätt även om det var oförsvarbart.
Som i allt finns det gråskalor som dogmatiker/politiker/fanatiker/”kulturpersonligheter”
väljer att bortse från. Detta gör dom till ikoner
som drar följare/väljare/kulturjournalister som väljer att även dom
dra på sig de skygglappar som stör deras världsbild.
Citerar Tage Danielsson: “Utan tvivel är man inte riktigt klok.”
Edit:
…Drar på sig skygglappar för att inte få sin världsbild störd…
Man åkte även till Tyskland för att gå lärling och lära sig (tekniska) hantverk.
n-ismen var på så många sätt en katastrof och den fyllde liksom ingen funktion. Varför hade inte Tyskland en flört med någon variant på korrupt socialdemokrati som kanaliserade missnöje till att sälja lotter osv medan tysk industri fick växa och köpa halva europa eller mer? Var det krigsveteraner som ville slåss och för stor andel sadistiska pervon som lyckades sammarbeta för att dominanstortera? Såg de inte möjligheterna till rikedom framför dem? De levde i en tekniskt explosiv era klart jämförbar med vår IT och AI.
Det är så förbaskat svårt att förstå. Tyskland hade inte som Ryssland en slavkultur som hållit dem nere i leran i generationer, så varför skulle de ner i leran och böka?
Jag misstänker att MAGA, om den sjukdomen på den amerikanska samhällskroppen får utvecklas fullt ut, blir lika svårbegriplig. Ja USA hade strukturella ekonomiska problem men varför störta hela samhället i fördärvet för detta?
Jag är besviken på att amerikanarna inte sköter om sitt samhälle bättre. Hur skall man kunna stå emot ondska med djupa rötter om man inte sköter om sitt eget hem?
Det som hände i N451tyskland berodde huvudsakligen på två saker: först en drakonisk fred som ställde till det väldeliga för landet och precis när allt såg ut att börja ordna upp sig rasade världen ner i ekonomisk depression. Det har hänt så ofta att det nästan blivit trivialt: så fort det blir dyrtider så finns det en stabil grogrund för de unkna idéerna om främlingar/de andra som kommer och tar våra jobb. Sedan var de så klart skickliga i att dupera och satte de demokratiska reglerna så fort tillfälle gavs. Mer behövs inte som vi ser i dagens USA: det finns alltid gott om villiga och samvetslösa hejdukar som aldrig borde ges någon som helst typ av ansvar eller möjlighet att utöva statens våldsmonopol.
Den misslyckade målaren var utskrattad i slutet av 20-talet, trots allt kaos och en svår ekonomisk situation. Men så kom den hemmagjorda onödiga depressionen. Blev det kris i USA, och jobbigt i Sverige, var det absolut panik i Tyskland. När du svultit i några dar är du beredd att rösta på vem som helst som ger dig en limpa bröd.
Samma som varför jänkarna röstar på T. Har du och tidigare generationer gett upp allt hopp om ett värdigt liv blir du ett lätt offer för en charlatan som lovar blå himmel och skinande sol.
Därför kommer vi acceptera skattehöjningar inom kort för att undvika desperation bland massorna. Men givetvis behövs även en politik för att få igång ekonomin igen. Det tar kanske några år.
Att ” förstå” TYSKLAND och TYSKARNA på 1930- talet kan nog te sig som svårt , men man bör kanske börja med att komma i håg att TYSKLAND som stat var 69 år ” gammalt 1939 och 75 år gammalt när ww2 slutade.
Tyskland som enad STAT flregicks av en lång “födelseprocess ” som handlade om enande av ” TYSKTALANDE NATIONER” och tysktalande mer eller mindre självständiga stater ELLER av andra ” grannstater” , som ofta vunnit SIN självständighet som resultat av det sönderfaller Habsburgska imperiet, vilket föll samman som resultat av ww1, och det finns visst fog för påståendet av att de oerhörda krigsskadestånd som Tyskland ålades som resultat av första världskrigets fredsslut starkt bidrog till extrema politiska riktningars popularitet i Tyskland under mellankrigstiden.
I princip rådde t o m inbördeskrig under en tid i Tyskland under ett antal år efter första världskrigets slut.
Historia är intressant, Cornucopiakämpar!
Det gäller också den relativa nutidshistoria!
Tänk gärna efter HUR MÅNGA europeiska nybildade , självständiga stater som bildats i Europa sedan exempelvis unionsupplösningen mellan Sverige och Norge för 120 år sedan fram till Sovjetunions fall!
Sen kan vi ju också reflektera över dessa staters politiska stabilitet, vi kommer då att se att en del av dessa stater ” förökat ” sig genom splittring och skapat ännu fler europeiska stater varav många nog tråkigt nog måste betraktas som demokratiskt omogna.
Serbien, Ungern och Slovakien kan vi ju börja med….men det finns flera…
Som sagt……värt att tänka på!
Nu är iofs Nobelpristagaren Paul Krugman, som inbiten Keynesian, jävig i målet, men han påpekade (mycket riktigt, i mina öron, jag är dock inte ekonom, varken till yrke eller bildning) för en tid sen att en bidragande anledning till att vi inte haft lika omvälvande depressioner på hundra år är att 1929-30 så fanns ännu inte Keynes teorier.
Smoot-Hawley-tullarna, som infördes 1930, ses numera som en orsak till att depressionen blev så långvarig, och lidandet så svårt.
Och man behöver inte vara Maslow-psykolog för att fatta att en svältande människa (som påpekas ovan) gör nästan vad som helst för att få en bit bröd.
Sen är jag inte utpräglad Keynesian, men nog hade han rätt om ganska många ekonomiska spelregler, på ett samhälleligt plan. Och mycket av teorierna kom just som en reaktion mot Smoot-Hawley.
Givetvis är detta anledningen till att det stora flertalet ekonomer (även i USA) anser att “the Tariff Mans” nya påhitt är extremt skadliga, såväl för den amerikanska och globala ekonomin.
Inte hjälper det att han byter åsikt snabbare än han byter skjorta heller. Säg den företagsledare som vill satsa investeringskapital på de premisserna (utan att i vart fall kräva feta “government contracts” i gengäld, så man har en bas för investeringen).
Angående Tysklands enande: Bismarck lurande (den missvisande Ems-depeschen) fransmännen till att kriga mot Tyskland i en konflikt om tronföljden i Spanien. Frankrike förlorade kriget efter att kejsar Napoleon III förlorat slaget vid Sedan den 1 augusti 1870, kejsaren tillfångatagits och avsatts och Paris belägrats.
Kejsare var det finaste man kunde vara, speciellt fint var det att vara romersk kejsare. Det första tysk-romerska kejsardömet grundades 962 och upplöstes 1806 efter Napoleon I:s seger i Austerlitz i december 1805. Under pågående enandeprocess i Tyskland, ordnade Bismarck att Preussens kung Wilhelm I skulle krönas till kejsare av det andra tysk-romerska kejsardömet den 18 januari 1871 i spegelsalen i Versailles, medan kriget Frankrike – Preussen+allierade fortfarande pågick och Paris ännu var belägrat.
Detta hade nog Clemenceau i bittert minne då Versaillesfördraget skulle slutas. Tyskland fick inte ens vara med i förhandlingarna, utan måste skriva på efter att de avslutats. Skadeståndet i guld var större än allt producerat guld i hela världen. Wilson motsatte sig detta, men blev sjuk och var inte med på slutet. Den brittiske förhandlaren David Lloyd George var medveten om att villkoren var obemästerliga för Tyskland och sade: Nu skriver vi på anledningen till nästa krig.
Tyskland råkade ut för inbördeskrig, hyperinflation, svält och arbetslöshet. H-r, konstnärskorpralen, var ytterst vältalig och propagandistisk och blev utsedd till rikskansler (i en regeringskoalition med det konservativa Tysknationella folkpartiet) den 30 januari 1933, utlyste nyval 5 mars 1933 med förhoppningen att bli största parti, men han fick bara 44 %. Trots det lyckades han ändra konstitutionen den 23 mars och förbjuda kommunistpartiet (efter den anlagda branden i Riksdagshuset den 27 februari, där den förvirrade kommunisten van der Lubbe hittades och senare dömdes till döden) och de demokratiska rättigheterna upphävdes. Den 14 juli förbjöds alla partier utom H-rs. Den 2 augusti 1934 dog president Hindenburg och H-r övertog hans roll, så han var därefter både rikskansler och president. Han kallade sig Führer, inte kejsare, och riket för det tredje riket.
Så det var en megaloman som kom till makten i Tyskland. Liksom i R-d 31 december 1999, i USA 20 januari 2025.
Så min prognos är: Med megalomaner som rivaliserande och/eller samarbetande eller ensamma styresmän går ett land mot katastrof.
Jag tar dock inget ansvar för utfallet av verkligheten eller konsekvenserna.
Darzyl, snälla, sluta trycka Enter vid slutet av vad som för dig är en rad. Det finns ingen garanti för att raderna tar slut just där i alla andras webbläsare. När du gör så där, så ser din text ut så här för mig: https://imgur.com/a/9p36o3S
Jätteirriterande att läsa.
…Kollade texten på min egen smartfån men där såg det OK ut. Skall försöka hålla fingrarna borta från “Enter” i fortsättningen…
@Darzyl 2025-05-18 17:45
Tack!
En sak som inte påpekats kring historien runt mustaschadolf är att han satte igång stora infrastrukturella statliga arbeten, läs motorvägssystemet, och till det behövdes det mycket folk. Då var det mycket handarbete med skyfflar, skottkärror, hästkärror med mera. Det gjorde att nu kunde allt fler få en försörjning – om än liten – så AH sågs som en “räddare i nöden” när en sedel inte längre sade 2 miljoner mark.
Att nödhjälpsjobben med motorvägar var ett av de ej uttalade förberedelserna för invasionerna av grannarna. Allt man såg var att det fanns/blev arbetstillfällen med en lön och då var de flesta nöjda. AH fick alltså egentligen oförtjänt positiva tyckanden om hans styre.
Lägg därtill att hans “marknadsförare” Goebbels råkade vara en ovanligt duktig copywriter och talskrivare som hade förmågan att berätta det goda men undvika det onda.
Så jämfört med idag så bör vi dra lärdom av ingången till 39 då det skapades arbeten av staten för att de arbetslösa skulle få jobb och känna sig delaktiga i ekonomin. Det är något vi kan göra redan idag för att minska på arbetslöshetssiffrorna. Bygg så fort som möjligt:
– Järnvägar och eller upprusta de vi har till modern standard
– Bygg nya regementen för de gamla är både utsålda och omoderna med dagens mått mätt.
– Uppdatera energinäten så att det inte går att släcka stora områden med bara en punkt utslagen.
– Se till att telecomnäten är lika robusta som elnäten efter en uppbyggnad.
Bara här borde det finnas utrymme för många nya arbetstillfällen vilket skulle vända det för tillfället bakvända siffrorna rätt bra.
Jag har en sedel på Eine Billion Mark, utgiven 1 November 1923. 1000 miljarder, alltså. Jag är inte biljonär för det. Det går att köpa sådana på nätet för 600 – 700 SEK.
Jag skulle gärna vilja se en sedel på 1 biljon rubel utgiven 1 november 2025, precis tillräcklig för att köpa 1 potatis på 80 gram.
Varje gång de ryska förlusterna sjunker antar jag att det är slump och dåligt väder för drönare men ändå hoppas jag på att det är början på en rysk kollaps.
Hur skulle en rysk kollaps se ut? Medan kriget var rörligt och när proffsarmen besegrades så minns jag bara rapporter om ökande förluster, när dessa var rörlig högsta ledning, rörligt tungt luftvärn och tung EW följde sedan rysk flykt och kvarlämnad materiel som erövrades. Inbrytningen i Kursk syntes inte så tydligt för mig i statistiken, den märktes mest i form av ångest i ryska sociala medier som delades mer eller mindre propagandaaktigt.
Hur skulle en begynnande rysk kollaps i det orörliga utnötningskriget kunna te sig?
Det finns ingen anledning för den ryska propagandan och extrema politiska krav att lugna sig, allmän desperation borde tvärt om kunna ge en impuls att utöka hot, mål och krav.
Det borde om man tänker västrationellt vartefter undantas mer och mer personal och materiel för att bygga upp en ny frontlinje för att hålla egen gräns eller det man absolut inte vill förlora eller försöker behålla vid en fredsförhandling.
Ryssen förefaller dock inte ha varit så bra på detta och det som byggs korrumperas fortfarande sönder under pågående krig. Det som göras skulle nog kallas för förberedelse för sommaroffensiv.
När jag försöker tänka ryskt, förvisso en form av självplågan, tror jag att det viktigaste när en kollaps är nära inte är nästa försvarslinje utan den interna konkurrenten mellan olika maktklickar. Dvs att det blir en kamp om att den egna maktklickens fysiska maktbas av materiel och lojal personal skall vara reserven och konkurrerande maktklickars personal skall skickas till fronten för att malas ner. Denna materiel och personal är sedan avgörande för den interna konkurrensen och makthierarkin efter kriget och efter Putin, kanske blir det inbördeskrig, kanske blir det bara tunga corporate takeovers och massor med “te” drickande.
Jag tror att ett Ukrainskt övertag på slagfältet dominerat av drönare syns genom att fronten på en mycket stor bredd först får ett ökande verkansdjup för de ukrainska drönarna och raketartilleri osv som slår ut underhåll och bakre förmågor och sedan rör sig fronten brett och sakta till ukrainas fördel. Helst skall detta påverkansdjup nå rysk järnvägslogistik så bangårdarna för omlastning blir fyllda av lok och vagnsvrak.
Så länge som ryssland matar på med infanteri, drönare, minor och märkbart med artilleri lär det inte gå snabbt även när Ukraina vinner.
Kanske är det det här läget som vi har nu? Jag tror det men jag vet det inte säkert.
Så när kollapsen närmar sig borde ryssland bli mera selektiv med vilka de skickar fram. Det borde bli hela förband inklusive ledningsfunktioner för förband som är i underläge i konkurrensen inom kremls maktpyramid. Kanske någon privatarme för större företag? Förband ledda och bestående av etniciteter som Kreml är rädda för. Och så trupp som anses som värdelös under fred typ kriminella och psykiskt och fysiskt skadade.
Men går det att se någon skillnad med hur det har varit tidigare? Det är ju bara en gradskillnad i hur Ryssland fungerar och inte något epokskifte. Så min fundering kan vara oanvändbar, i alla fall med det infoflöde som når en via nätet.
Om detta spårar ur helt till rysk internkonkurrens skulle det kunna ge knasiga och omoraliska möjligheter för de ukrainska försvararna. Säg att ukrainsk strategisk bombning av lukrativ rysk industri kohandlas mot att slagfältet anpassas så att konkurrerande maktklickar och deras materiel skickas till utplåning maximalt effektivt.
Men återigen, det blir bara en spekulation. Men några år efter krigets slut så kanske mycket av det som hände klarnar? Jag antar att jag får vänta, och vänta mera.
Tänkvärda tankar, Magnus!
Jag läste nånstans här (igår eller nån dag tidigare) att på vissa frontavsnitt (kan varit Pokrovsk eller Kupiansk) har moskoviterna börjat skicka hela förband (alltså även stabsfunktioner) som köttkvarnar till fronten.
Måhända är detta en del i av att “forma konkurrenterna till hanterliga bitar”. Det låter som en trolig teori, fullt applicerbar på dysfunktionella organisationer och länder.
Så kollapsen kanske är närmare än vad det verkar. Men det lär vi inte veta förrän det händer (eller kanske först en tid därefter)
Se gärna min kommentar till VillaVolvoVovve ovan
Mycket tänkvärt, PerraG55!
Jag har trott att de varit nära gränsen förr, tex när de skickade besättningen på hangarfartyget till fronten. Och personal som tillhårde kärnvapenstyrkorna (förvisso förmodlihgen bara väktare runt anläggningen).
Min nuvarande teori är att när antalet artillerisalvor konsekvent ligger under 5000 per dag så gissar jag att det är för att artilleriet måste ransonera. När de måste göra det är det nog inte länge innan artilleriet tystnar överallt utom på prioriterade områden. Artilleriet är så grundläggande i ryska doktrinen att jag tror alla offensiva försök kommer avslutas och det finns möjligheter att bryta de linjer som är tungt minerade idag.
Vad är det som lockar väljarna till dessa putinister?
Har de redan glömt hur bra det var bakom järnridån?
Det finns alltid vinnare, även i en diktatur. Och tågen gick i tid/pensionen kom/jada, jada.
Jämför med dom som drömmer om ett Sverige till 50-talet (och glömmer bort att skolan var som “hets”. Ingen fick avvika och ungarna tvångskristnades istället för att välja det själva. Osv).
HBTQ var en sjukdom, och mängder med sjukdomar sågs dessutom som extremt skamliga, osv…
Uppgivenhet över dålig ekonomisk utveckling kopplat till politisk korruption i samspel med sannolikt massiv rysk påverkan, klassiskt nationalistiska vibbar som är lätta att ta till sig och svåra att skilja från sunda gemensamma värderingar. Personliga misslyckanden i skolgång och livet. Osv. Många faktorer som samverkar. Fattiga/lågt utbildade människor är lätta att påverka och faller lätt för enkla förklaringsmodeller där allt är svart eller vitt, för mer komplicerade modeller som bättre beskriver verkligheten är för svåra att ta in. Kombinera med undertoner av “allt är någon annans fel” så har du en klassisk populistisk politik som fungerar hyfsat i alla samhällen där folk känner sig osidosatta och inte kan se samband i flera led. Eller bara inte vill.
Läste en intressant artikel i DN idag om Rumänien, där det verkar vara extrem skillnad mellan stad och land.
Rumänska landsbygden verkar vara typ som Sverige på -50-talet, väldigt enkel standard. Folk där är trötta på “eliten i städerna”, som kommer och talar om för dem vad de ska tycka.
Så definitivt en faktor i skillnad stad/land, utbildning/praktiskt jordbrukande.
Givetvis spelar också den historiska korruptionen en stor roll här.
Varför ska jag lita på elitens snack, när de inte gjort ett jota för mig under 30 år av frihet från kommunism?
(Nu är detta en avsiktlig förenkling, men principerna kvarstår)
Ja, den var intressant, tack!
Jag hittade två artiklar om Rumänien på DN idag. Den ena, EU-vänlig kandidat ser ut att gå mot valvinst i Rumänien – DN.se, är låst och inte arkiverad; den andra är också låst, men det finns en arkivkopia: ”Rumäniens Trump” gynnas av Tiktok i ödesvalet – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Artikeln Anders S nämner skulle kunna vara den sistnämnda, arkiverade; den går in på skillnaden storstad / landsbygd mot slutet.
Främlingsfientlighet och HBQT-rädsla är något som såväl MAGA som Putinister och brunhöger ständigt utnyttjar.
Jag tror att ett kraftfullt sätt att mota väljare till extremister är att förakta dem och deras problem medan extremisten lyssnar på dem och låtsas vilja lösa deras problem.
Kalla aldrig någonsin väljare för deplorabels eller motsvarande.
Stämpla inte grupper som rasister, kriminella, våldsamma, osv, inte ens om det finns en statistisk sanning i det för alla i gruppen är inte sådana och ingen av dem börjar gilla din ideologi för att du pissar på dem.
Säg inte åt folk att deras problem inte finns för att andra problem minskar och summan sjunker. Människors liv är inte en rationell statistisk process där de kvittar upplevda problem mot de som de inte har upplevt och då finner att hemska saker är ok. Ingen människa tycker att det är ok med offentligt våld eftersom mamma och pappa aldrig slog varandra och att ingen av kompisarna kar knivat varandra på fyllan.
Aaaaaah, kommer ihåg HRC när hon med ett hånskratt kallar dem för ”-A basket of deplorables”. Givetvis sagt med ett påklistrat föraktfullt ansiktsuttryck. Sedan under valnatten när resultatet stod klart var hon för ynklig för att gå on stage och be alla som lagt obetalt arbete i kampanjen om ursäkt utan det skitgörat finns hennes kampanjchef John Podesta göra.
Lösryckta fraser säger inte så mycket. Lyssna på “hela” den del av talet som handlade om korgar och de beklagliga. Det säger mer.
Två minuter och 2 sekunder.
https://www.youtube.com/watch?v=PCHJVE9trSM
Clinton hade helt rätt, och visade empati med dem av Trumps potentiella väljare som vill få det bättre.
Bra sagt – jag tror dock inte den pucken sjunkit in tillräckligt än. Tidigare kallades det klassförakt och klasshat i de mer extrema fallen (fenomenet fanns åt båda hållen). Nu har det återkommit, om det någonsin var borta, men med andra övertoner.
Ja, vad är det som får människor att rösta på SD eller AfS, eller AfD? Jag skulle rekommendera What Is Populism? av Jan-Werner Müller. Den politiska människan av Seymour M. Lipset kan också vara upplysande.
Det som förenar populister är att de för fram ett moraliskt grundat argument om att företräda hela “folket” som går utöver intressen baserat på en föreställning om en gemensam essens. Detta sista är vad som får många att börja tala om rasism och att deras etnicitetesbegrepp som något socialt konstruerat som saknar verklighetsförankring. Det är också praktiskt, för dem, då det för dem bortom sakpolitiken, där man kan mäta prestationer, till frågor om kultur och sexualitet. Det finns också alltid en föreställning om en elit som står i opposition till det sanna folket. Och, ja, det finns så gott som alltid en idé om ett storslaget förflutet som man ska tillbaka till.
Om du frågar mig handlar det om att dessa människor har en självbild — som inte alltid stämmer överens med verkligheten — som de vill ha bekräftad. En röst på putinisterna är väl inte så mycket en röst på Putin som en röst mot allt annat, framförallt mot den hemska och förtryckande eliten och de sexuella minoriteterna, och för sitt framtida återtagande av ens rättmätiga ära.
JOJJE, bra inlägg. De har alltid en gemensam nämnare – kollektiv narcissism.
Tack!
Det jag glömde att skriva var att de, tack vare sin självbild som alltid måste bekräftas, inte enkelt kan samarbeta med andra nationer utan ska alltid lämna alla former av samarbete; FN, Nato, EU etc. De har tron att om de bara slapp alla andra — framförallt eliterna som förtrycker dem — så skulle de klara sig så mycket bättre.
Det är precis därför som de är så tacksamma att stödja för alla som vill oss illa. Alla länder och organisationer som har ett intresse av ett svagt och splittat Europa stöder de här partierna. USA tycker inte om EU — lyssna bara på vad Trump och Vance säger — och därför så ger de stöd till populisterna, som Le Pen och AfS. Sak samma med Putin och Ryssland. De vill inte har ett starkt EU på andra sidan gränsen utan ett svagt Europa, och därför stöttar de alla som vill dra sina länder ur EU eller Nato oavsett vad de sedan har för ideologi. Därför kan de lika glatt stötta både fredsrörelsen och nationalisterna, vad de vill göra med Europa spelar mindre roll än att de jobbar för ett Europa som kommer att vara svagt.
at Jojje: Nja, det finns två typer av populism. Den jag tror du refererar till är den farliga – där ett parti och dess ledare tror sig veta vad andra vill, och om de vill det så ska de tvingas in i follan. Den andra, och betydligt vanligare, är att partiet anpassar sig till vad många vill se för politik. Den är således inte ideologiskt driven utan försöker fånga upp det många vill (“folkviljan”) och göra politik av den. Alla partier som är stora är i den meningen också populistiska, annars skulle de inte vara stora. Det är också de små partierna som är mest ideologiskt drivna. Själv tror jag de ideologiskt drivna partierna är de som kan orsaka mest skada (och tycker jag ser exempel på det hela tiden) och föredrar populister, dock ej av den farliga sorten.
Ett visst mått av mindervärdighetskomplex finns nog också. Det är svårt att argumentera för sina åsikter och sina tankar mot någon som är vältalig och välutbildad, om man själv inte har fått en bra och lång skolutbildning.
Tryck inte ner andra för att de är okunniga. Upplys dem istället.
Det var roligare att vara ung och frisk. Livet var ett äventyr. Mötte en fransk kvinnlig professor på en konferens för nästan 20 år sedan. Hon tyckte att hennes bästa tid var under den tyska ockupationen! Hon var ung, hon var kär, livet var ett äventyr. Hon förstod dock sin “hindsight bias”.
Angående gräns från sr, så var det väl någon tjomme från FMV som sa det där om 18%?
Jag lyssnade på programmet, och jag hörde “17-18 stycken”, inte procent.
En intressant video från Times Radio med Bill Browder om hur Europa kan spela ut putte och få honom väck.,
https://youtu.be/XSgQ-sGhHqw?si=ctyv9Vx-mKdsyeOn
Ja, låt putin betala UAs försvar med frysta ryska miljarder. Listigt.
10:20 Simion är väldigt pro-Rumänien och är inte särskilt nära Ukraina, finns vissa gamla fnurror länderna emellan.
Däremot är han inte putinist, han är klart anti-Putin och Ryssland och ser dem som ett hot.
10:15 – Tänk om ₽utte skulle fortsatt på vägen som närmade sig EU och NATO ?
I stället för att ₽utte & Co försnillat alla pengar man tjänat på att sälja råvaror skulle ha satsat på att utveckla utbildningen, sjukvården, infrastrukturen, industrin, social trygghet, och så vidare.
Och naturligtvis avskaffat kleptokratin.
Ryska federationen skulle kunna vara ekonomiskt och befolkningsmässigt välmående, med så låga skatter och välutbildad arbetskraft att utländska företag skulle slåss om att få etablera sig, och hög invandring.
Det skulle inte behövas mer än 1% i militärutgifter, och företagsledarna skulle troligen ha ett löneläge som inte är mycket lägre än kleptokraternas inkomster. Det är inte nyttigt att äta sig mer än mätt.
Befolkningen skulle ha en framtidstro som skulle vara positiv för nativiteten (nattaktiviteten?),
och alla skulle beundra ₽utte.
En vacker vision man kan sympatisera med, men de reella fast informella makthavarna i Novo-Russia (oligarker, höga officerare, dito ämbetsmän, central- och lokalpolitiker o s v) hade aldrigt tillåtit detta med åtföljande förlust av makt och inkomstkällor för dem. Tänk bara på hur det gick för Gorbachev)
När Putler kom till makten 2000 så trodde många i den civiliserade världen att Ryssland kunde oxå bli ett civiliserat samhälle och Putler lurade alla att han var en trevlig och gemytlig mys farbror men nu med facit i hand så fanns det onda avsikter redan ifrån dag 1 Han lurade alla makthavare i väst och Tyskland ändrade elproduktionen ifrån kärnkraft till bli beroende av rysk gas Putlers agerande gick i många år enligt plan och få genomskådade honom han har successivt strypt all opposition och media blev mer och mer styrda Han stärkte successivt oxå makten i Ryssland till att bli envåldshärskare Vi i väst fattade inte förrän den storskaliga invasionen av Ukraina hans vision av återskapa sovjetiska imperiet Nu har alla fattat att ryssarna kan man aldrig lita på
@Tebz Tillvaron i Moskoviet är ett ständigt pågående dog eat dog. Eftersom inga av de skyddsräcken som finns i demokratiska samhällen någonsin har existerat i det ryska så finns det inte heller några förutsättningar för en varaktig utveckling i en godartad riktning. Efter sina 25 år vid makten är Putin förmodligen världens rikaste man (han tros ha roffat åt sig motsvarande drygt 1 biljon dollar ur den ryska statskassan genom åren) och föga förvånnade är han sedan länge patanoid; det finns många som gärna tog över hans post.
För att det ska bli någon som helst ordning på Moskoviet behöver det sättas under internationell tvångsförvaltning i årtionden.
Synd att Putin förefaller ha funnit livsmening i att få sina medborgare lyda in i döden i stället för att finna livsmening i att ge dem VVS.
“föga förvånnade är han [Putler] sedan länge patanoid; det finns många som gärna tog över hans post.”
Då är han väl iofs faktiskt inte paranoid; det är väl när man har en ogrundad tro att man är förföljd?
Jag menar, visst, storhetsvansinne och narcissism och sadism och gudvetvad allt han lider av, det köper jag förstås; men har han förföljesemani så är den nog rätt välgrundad. (Och ytterligt välförtjänt.)
Nja, paranoia eller förföljelsemani definieras väl som ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet? Det faktum att det finns ett antal personer som gärna tog hans plats innebär inte alla vill det, men Putin förefaller ju tro just det med tanke på hur han beter sig. Det går säkert att från rörliga bilder genom åren mäta hur mycket det fysiska snittavståndet till dem han möter har ökat.
Sant, i början av seklet sågs han nog sitta vid samma bord med andra som var mindre än sex meter ifrån honom… 😄
“nativiteten (nattaktiviteten?)”
Så taktlöst.
(Bokstavligen — kolla noga!)
Och nu ska Ryssland skrämmas med interkontinentala robotar https://omni.se/ukraina-ryssland-planerar-test-med-interkontinental-ballistisk-robot-inatt/a/Oodykb Varför?
För att skrämmas, få oss att bli rädda och vilja avsluta vårt stöd till Ukraina. Logiken haltar lite minst sagt. Eller så är det en signal till Trump.
Dom kommer inte lyckas. Vi står bakom Ukraina.
Interinkontinenta robotar är ofarliga dom bara luktar lite illa.
https://www.dn.se/direkt/2025-05-18/vance-motte-zelenskyj-efter-gralet-i-vita-huset/
Så Zelenskyj mötte JD i Rom idag. Hoppas han tvättade händerna ordentligt efteråt…
Man måste säga att det var modigt av Leo att släppa Vance så nära inpå livet.
👍🤪
15:49
Låt Spotify rulla.
Gör jag nu. 🎶
Tack Fram I Natten! <3
@LW [16:51] länken är osedvanligt trasig 🙂
*sedvanligt trasik
Haha)))
Google hittar rätt många bilder från det tillfället. Kanske en och annan med ett leende också. Äkta eller inte.
https://www.google.com/search?sca_esv=44cd9e4f38d377fc&sxsrf=AHTn8zqqc0XY0uhpp4jThIklBcZL5AY_Zg:1747593325301&q=Zelensky+vance+rubio+vatica&udm=2&fbs=ABzOT_CWdhQLP1FcmU5B0fn3xuWpA-dk4wpBWOGsoR7DG5zJBnsX62dbVmWR6QCQ5QEtPRrN1KFHti9EP_dqC742rxzHN-BRh4v9PLIt2zJSit6I2ctcTdJ2LOqTKsi9kV7bRQRHesK1uluTLLomSJmhs3QNTc_4ZkM40xnJ9UsS4BV2IwMjDsRFU8FBCnVE7hYUYbtBt9MS&sa=X&ved=2ahUKEwjXhPe61K2NAxUkHRAIHXg1LboQtKgLegQIIRAB&biw=1307&bih=1200&dpr=1
Kul för JD Valde att få hänga med regeringschefer (och även några statschefer)… But did he say ‘thank you’?
Autoinkorrekt: Vance
17:14 Att inte stödja för en snabb Ukrainsk seger har gett Ryssland tid att utveckla drönarekrig och Irans shaed är nu debuggad och taktikutvecklad och kräver mera kvalificerat luftvärn för att bekämpa så Iran är nu ett större hot än tidigare. Synd att det inte togs större hänsyn till riskerna med att inte åstadkomma en snabb rysk förlust, det kostade mer än ukrainskt blod.
Majoritet stödjer att ta över Rysk-ortodoxa kyrkan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-majoritet-stodjer-m-forslag-ta-over-rysk-ortodoxa-kyrkan
Se nu till att visa lite finsk sisu och genomför detta.
Expropriera skiten sedan fixar vi en schysst påsk eller majbrasa. Korvgrillning någon?
Erbjud dem en tomt i utbyte, en bra bit från alla tänkbara mål för rysk informationsinsamling, och flytta kyrkan dit.
Finns det något lämpligt skjutfält i Västmanland?
Ut med dem bara!
Nu ger ryssen igen och stoppar grekisk tanker.
Och då väljer ryssarna att ge sig på ett av EUs mest ryssvänliga länder.
13:37,
Vid 14-15 sekunder in i videon hörs nåt som liknar en smäll. Zelenska reagerar och tittar åt det hållet, men Zelensky ignorerar ljudet och fortsätter att prata med påven.
Professor Scott Galloway intervjuar Tim Snyder om hur man besegrar fascism, med tanke på den fascistiska regimen i USA. En del om invasionskriget också, bland annat hur Putin blev den stora vinnaren på Trumps valseger (något Putin ju förstås ånyo satsade enorma resurser på att säkerställa). Specifikt om kriget vid 36 minuter ca.
Lyssna/titta och känn hur synapserna sprakar när Snyder berättar om historiska paralleller samt delar lite hoppfulla tankar mot slutet.
https://www.youtube.com/watch?v=3NIwH4nKaDg&ab_channel=TheProfGPod%E2%80%93ScottGalloway
“❗️The 🇷🇺Russian Navy has detained an oil tanker that left an 🇪🇪Estonian port.
According to the Estonian Foreign Ministry, the Green Admire tanker, flying the Liberian flag, left the port of Sillamae in eastern Estonia for Rotterdam in the Netherlands, but was detained by Russian authorities.”
https://x.com/front_ukrainian/status/1924127260782588060
Hittade blusky länk
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social
👀🏃 A group of Russian soldiers abandon their positions in full force, frightened by the arrival of an FPV drone!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphfzmvp4s2c
Jävlar vad de springer de små ryssarna 🙂
Bra. Men saknade en kluster på dem.
Varför i helvete är de ens där för 😡😡😡
‼️ 91st separate anti-tank battalion. Direction Kostyantynivka – Pokrovsk. One of the hottest sections of the front.
🔥 The enemy is constantly storming, but the joint efforts of all units of the Armed Forces of Ukraine in this direction managed to stop it.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphfmzfctk2c
Köttkvarnen jobbar oförtrutet på.
💥 Destruction of 2 Russian tanks hidden in abandoned structures in the Toretsk direction by “Spalakh” UAV battalion.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lph6u2ijk22s
Snyggt fluget!
Det finns fortfarande människor som tror att det inte bara är meningsfullt att förhandla med Ryssland, utan att man inte bara ska lyssna på deras krav, utan också på hur de motiverar dem och sitt handlande..
Jag rekommenderar er därför att läsa denna lilla sammanfattning av vad som lärs ut (och som länge lärts ut) på det ryska elituniversitetet för blivande diplomater.
https://www.themoscowtimes.com/2025/04/14/i-trained-with-russian-diplomats-i-can-tell-you-how-they-work-a88722
Ahhh vad jobbigt! det kommer ta många generationer innan detta tankesätt är borta.
Trodde ett tag att om man förödmjukar Ryssland med en överlägsen seger i kriget så kanske dom blir lite ödmjuka, efter att läst detta så tror jag vi alltid kommer ha problem med detta folket.
Det tog många generationer att skapa det. Det krävs något alldeles särskilt att få bort det. Fan vet vad.
Alla borde förstått nu att end game inte längre att enbart befria Ukraina, det är även att utrota allt som har med Ryssland att göra.
Inget nytt under solen..läs den svenske 1600 tals diplomaten diplomaten och kremlologen Petrus Petrejus verk “Regni muschovitici sciographia”
En omfattande skildring av Ryssland i historiskt, statsrättsligt, kyrkligt, socialt, topografiskt och andra avseenden.
https://www.svd.se/a/abygad/diplomaten-om-ryssarna-forakta-alla-andra-nationer
Kul, den sidan verkar öppen — åtmnistone kunde jag läsa ända ner till författaren Dick Harrisons signatur. Men den är odaterad, så hur länge? För säkerhets skull arkiverade jag den: Diplomaten om ryssarna: ”förakta alla andra Nationer” (www.svd.se @ archive.org).
Harrison baserar sin krönika huvudsakligen på skrifter av Per Persson, eller hans enligt tidens sed latiniserade namn Peter Petreius – Wikipedia.
Det är lite lustigt att de svensk- och finskspråkiga Wikipediasidorna är mycket mer negativa till trovärdigheten i Perssons / Petreius’ böcker (åtminstone den svenska anklagar honom i princip för att huvudsakligen ha plagierat andra), medan den engelska mer nyanserat skiljer på var han rapporterar hörsägen som fakta och var han trovärdigt (t. ex. överensstämmande med andra samtida rapportörer) rapporterar vad han faktiskt sett. Den engelska sidan är också mycket mer utförlig, och känns redan därför mer pålitlig. Pricken över i är kanske att på engelska sägs han ha doktorerat i Magdeburg, där de andra båda säger Marburg. Nog var det Magdeburg man for till för att plugga på den tiden?
Så till skillnad från det intryck man kan få av de svenska och finska Wikipediasidorna skulle jag nog säga att när Harrison stöder sig på Petreius står han på stadig grund.
Det var en bra sammanfattning i den artikeln. Det speglar den förståelse jag har hur hegemonin sett ut i det röda imperiet under många decennier. Har skrivit om det många gånger här i kommentarerna att det är realpolitik som gäller i all interaktion med detta styre. Den kunskapen och insikten har inte kommit gratis eller på kort tid. Det grundas i flera års studier av många teoretikers samlade verk kombinerat med djupdykning i historiska och nutida händelser i imperiet.
De som till synes agerar som medlöpare saknar denna förståelse och kunskap. Även de allra flesta av våra politiker de senaste 30 åren har haft noll insikt i hur imperiets mentalitet varit. Då kan man rusta ned försvaret och få för sig att ökad handel kommer leda till guld och gröna skogar. Nu ser de vad som var framför dem hela tiden.
Giorgi Agamben och Carl Schmitt kan läsas för att bättre förstå imperiets skola.
För er som missat senaste Jake Broe så har han nyss lagt ut maj månads Q&A
https://youtu.be/L-EtFMBk678?feature=shared
Tänkvärd, inte minst tankarna om att säkraste sättet (enda) att stoppa fortsatt krig är att moskovitiska imperiet delas upp i 10-15 Belarus-liknande nationer (ca 10 miljoner inv. var). Får se vad implosionen för med sig…
Ge alla ett kärnvapen var, så håller de sams mellan sig i framtiden med.
❗️🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet using 🇫🇷French AASMHAMMER guided bombs destroys 🇷🇺Russian base in Nova Kakhovka Kherson region
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lphlfywbhs2d
Ett nybildat norskt parti som heter Fred og rettferd genomför just nu en stor tbane och busskampanj mot bidrag till Ukraina. Partiet vägrar att säga varifrån pengarna kommer. Finns förrädare på fredssidan i Norge också.
https://www.nrk.no/norge/nytt-politisk-parti-nektar-a-oppgi-kven-som-betalar-for-stor-kampanje-1.17422492
Musk eller Kreml/Wagnerpengar
Vidrigt. Hoppas det granskas riktigt hårt.
Russissmen kör all in över hela världen, till och med down under.
https://www.youtube.com/watch?v=4w4D63TunR0
Vi kanske kan pusta ut ang. Rumänien trots allt.
https://www.dn.se/direkt/2025-05-18/eu-vanlig-kandidat-gar-mot-valvinst-i-rumanien/
Vallokalundersökningar (alltså inte sluträknat än) ger honom 55% av rösterna, vilket nog få ses som en betryggande marginal.
Men det beror såklart på om undersökningen utförts med korrekt samplingsteknik. Om man bara frågar (motsv.) Östermalm, så får man ju bias som sjutton in i undersökningen…
90% röster räknade, och Dan har 53,7%, så det ska nog gå vägen.
Det jag hört om Simion och de som stödjer honom är att han är rumänsk nationalist, inte Putinkramare och ryssvän. Nationalist i länder som Sverige och Polen utesluter av historiska skäl att man är ryssvän, vilket är ett av skälen till det massiva stödet för Ukraina. Kanske gäller det Rumänien också? Om Simion inte vinner får vi inte veta. Livet är hårt för en vetgirig svensk.
Även om det inte finns en ryssvänlig tradition eller inte, så brukar Ryssland öppna plånboken för dessa karaktärer, då de (såväl Ryssland som nationalisterna) är bra på att så split och försvåra samarbete länder emellan (EU).
Hoppas SVT har rätt i den här rapporteringen 🙏 Vallokalsundersökning indikerar att rumänska liberalen går mot seger i dagens val. Blir oavsett nervigt innan det är klart.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nicusor-dan-ser-ut-att-vinna-valet-i-rumanien
OT:
De två konspirationsteoretikerna som chefar FBI i dessa tider, Kash Patel och Dan Bongino, satt tydligen ned i en intervju med FOX och tillstod att Epstein begick självmord, att J6 inte drevs på av en massa FBI-infiltratörer och att säkerhetstjänsten inte var delaktiga i mordförsöket på Trump.
Vad ska alla konspirationsteoretikerna tjata om nu? Eller tror vi de kommer anklaga sina egna husgudar för att vara kontrollerad opposition och Deep state operatörer?
Tror dom kastade lite bensin på konspirationsteoretikernas eld 🔥
💥🔥 Our FPV drones are working in the Novopavlivka direction. T-64BV, BMP-2 and BMP-3 were destroyed and damaged.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphq3oywfc2a
Bra med mer skrot i metalltuggen
72 tusen i skrotvärde för en T-64
Vet inte om detta är pålitligt men hoppas det.
Ukrainian soldiers of the 33rd Mechanized Brigade recaptured and cleared the village of Bahatyr (Velykonovosilkivska community, Donetsk region). May 18, 2025
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1kpqfdz/ukrainian_soldiers_of_the_33rd_mechanized_brigade/
De där frontförändringarna som LW flaggade för har de blivit kända?
Margot Wallström uttalar sig.
https://omni.se/regeringen-kan-inte-bara-satsa-pa-upprustning/a/Xj1omg
”Regeringen kan inte bara satsa på upprustning”
Av Joel Malmén
Publicerad 18 maj, 22:24
https://www.svd.se/a/qPaRdo/vill-vi-ha-fred-maste-vi-rusta-for-fred
(Debattartikeln i SvD)
Först levererar man några punkter som de flesta kan hålla med om, eller åtminstone inte starkt är emot, sedan går de rakt in och blir fullfjädrade “fredisar”. För att vara tidigare utrikesminister tycks Wallström inte ha särskilt bra koll på omvärlden. Har hon missat att vi (1) ligger hyfsat inom Ryssland närhet? (2) Att Ryssland i detta nu bedriver ett fullskaligt invasionskrig? (3) Att tala med Ryssland är som att försöka resonera med ett gäng skadedjur som tagit ditt hus i besittning?
Knepig artikel att först satsa på att stärka försvaret och sedan rusta ner.
Tror hon blivit påverkad av Trump. Att ge många olika motstridiga vägar till målet för att förvirra.
Att “trumpa” har blivit det nya vita.
Wallström har ungefär lika dålig koll på omvärlden nu som när hon var utrikesminister.
Senast jag hade problem med skadedjur använde jag en spray som tog kål på dem. Jag fick köra sprayen i några omgångar, men sen var de borta.
Kvällens release från UA Front News med titeln; UKRAINIAN DRONES STRIKE HARD! TOTAL CHAOS IN RUSSIA! CRIMEA IN THE LINE OF FIRE!
https://youtu.be/S77gGd-Mpgk?si=tDcX1rVO_wVbZZIz
“⚡️ Pro-European Nicușor Dan is set to become Romania’s next president. With nearly 99% in, his lead over George Simion is larger than the number of votes remaining — making his victory certain.”
Det finns alltid hopp.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lphy6hue2c2f
Vilken sjuk djvla lättnad.
Puuh…
Instämmer
Maks:
Drone attack on Crimea 🦅🦅🦅
Map from DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphyiowpus2l
Ser rätt massivt ut
👍👍
Russian local channels are reporting Ukrainian drone strikes targeting Dzhankoi in occupied Crimea
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lphxsix3kk2f
Drönare bekämpas effektivt medelst drönare.
“Darknode Unit Shoots Down 100 Kamikaze Drones Using Interceptors – USF”
https://militarnyi.com/en/news/darknode-unit-shoots-down-100-kamikaze-drones-using-interceptors-usf/
Lägesrapporten, Noel
Hela GÅRDAGENS händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1924004198862950441.html
Kvällsrapporten, Noel
Russians claims of capturing Bahatyr are likely untrue
………….
Är en kommentar i sin tur till
……….
Despite Russian claims of capturing the front line village of Bahatyr, Ukrainian soldiers from Ukraine’s 33rd Mechanized Brigade showed the situation on the ground. It still holds presence in the village despite all claims
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lpgoe6crqk2f
Se även
Hasse 21:18
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1924199868689469719.html
Russia keeps trying to cross the Dnipro — several attempts every day to sneak in assault or recon-sabotage groups, according to Vladyslav Voloshyn, spokesman for the Southern Defense Forces
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lpgyg4gjvs2f
Numera en rätt vanlig syn. Så ukrainska offensiven mot lv verkar ha burit frukt.
Ukrainian MiG-29, dropping GBU-39 bombs on Russian positions, delivering precision strikes.
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lpgwqpok5c2f
Snygg film.
🇺🇦 Zelensky: 81 years ago, the Soviet government began the deportation of the Crimean Tatar people. An entire people was expelled from their native land and thrown onto a road that became a death sentence for thousands and thousands of people, for many families
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpgnw4u3nk2n
At least a third of the Crimean Tatar people were lost to disease, hunger, exhaustion and abuse. A tragedy that was made possible by the criminal totalitarian system and the impunity of the leaders in Moscow. A tragedy that should never happen again
But another Russian occupation of Crimea took place in 2014, and now thousands of families are unfortunately separated again. Once again we must fight for freedom and our own home.
Crimea, like all of Ukraine, must be free. Empires always fall
Democracy Perception Index.. Wow… 😕
Infografik
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphh4zslvk2u
Kina drar förbi Trump så det stänker om det i populäritetstävlingen. Ja apelsinführen verkar nu vara mindre populär än till och med bunkerterroristen. Och då har han bara haft några månader på sig. En klar bedrift, jag får erkänna det
Ja, vi har underskattat Trump 😳
🇺🇦✉️🇺🇸 Zelensky sent a letter to Trump after meeting with Vance and Rubio in Rome.
The letter outlines new proposals for cooperation in the defense-industrial and trade spheres
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lphgd6boas2c
🇺🇦 Haven’t seen his father for over three years: a 15-year-old boy was returned from the occupation.
🙏 After his mother died of illness in 2022, he remained to live with his aunt, grandparents in the occupied territories
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lphd4pi3zc2k
⚠️ Russian drones are already flying to the Kramatorsk-Dobropillia highway. This is more than 40 km from the front line.
Modified Molniya kamikaze drones, resistant to electronic warfare, are mainly used for strikes.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpgxqvtsss2u
Karta+bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpgxqvugds2u
🤔 New Russian ground-based robotic system.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpgv3uaiws23
Väldigt små enheter, kan tanken vara att de ska utgöra en mindre träffyta för att försvåra för Ukrainska drönaroperatörer?
Eller är det helt enkelt, den mest rimliga anledningen, att putlerjugend inte kommer nå spakarna eller se ut genom prismorna, när putler börjar skicka 10-åringarna till fronten?
Allt enligt sin store läromästare.
AFU reportedly advanced north of Torske
Karta. Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1923901510993445347
“Hit’ler issued ‘lawful’ orders, too.”
Day 172 of protests in Georgia—where police officers followed orders, dragged protesters into special minibuses, beat them brutally, and sent over 300 to the hospital. Not a single one has faced consequences. Yet.
Bild
https://bsky.app/profile/rusudandjakeli.bsky.social/post/3lph3ympsdc2x
🇬🇪
Oroväckande i Polska EU-valet.
Polen – Europaparlamentsval
I valet till Europaparlamentet i Polen segrade den liberala Medborgarkoalitionen (KO), ledd av premiärminister Donald Tusk, med 37,06 % av rösterna och 21 mandat.
Det konservativa oppositionspartiet Lag och Rättvisa (PiS) kom strax efter med 36,16 % och 20 mandat.
Det högerextrema partiet Konfederationen fick 12,08 % och 6 mandat, vilket markerar deras första inträde i Europaparlamentet.
Valdeltagandet låg dock på låga 40,65 %.
Men att Lag och Rättvisa blev nästan lika stora som Tusks parti trots alla skandaler om korruption och förskingring och ihop med det högerextrema skulle kunna återta makten om det blev samma utfall i ett nationellt val är oroväckande,
Skärp till er, ni polska folk!
— Ni kan snart ha den ryzka stövelklacken satt mot er!
Extremt lågt valdeltagande, extrema partier tjänar på låg valdeltagande. Rumänien är ett bra exempel. Typ 15% fler som röstade i valomgång 2, wannabe Trump kandidaten hade ungefär lika många röster i % bägge valomgångarna men förlorade trots vinst i 1:a valomgången.
Artkeln Expressen låter ju hoppfull men ska man verkligen tor på att Trumpeten vågar göra revolt mot sin handler?
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/europeiska-ledarna-i-gemensam-aktion-infor-trumps-samtal-med-putin/
Kommer aldrig att ske. Att de kan lägga ut lite rökridåer för att förvilla, men i det stora hela kommer det att bli Pruten som bestämmer.
När man har bra dagar tänker jag att Tumpen säkert vill vara på vinnarnas sida. Såhär långt har Putin lyckats intala honom att det går bra för Rysland, så Tumpen har spelat sina kort på honom. Men någon gång kommer han inse att det inte kommer bli en fred p åRyslands villkor, då kommer han lägga resurserna som behövs för att Ukraina ska kasta ut rysarna.
Som sagt, när man har sina bra dagar och inte tror att Putte har någon hållhake på honom…
Gomorron spjutskaftsbärare !
Kom ihåg, – vi ger aldrig upp !!
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Godmorgon. Mot seger!!!
God morgon!
1040 KWIA
1 Tanks
5 APVs
29 Artillery systems
118 UAVs
88 Vehicles and Fuel tanks!
Slava Ukraini!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lpipylqsc22w
En ganska normal förlust rad, dag efter dag försvagas .orcherna
Har vi återgått till mönstret från i början av kriget? Att det verkade vara lite lugnare under helgen?
Nåja, 25000 kvar till en mille KWIA, det ska nog fortfarande hinnas med till midsommar.
Fast mest hoppas jag att ryzzen lämnar Ukraina innan det uppnås, ja helst redan idag.
Det vore det allra bästa, att asen drog hem genast. Gärna på ett härjningståg genom Moskva.
Bristen på pansar och höga KIWA ger en bild av Gå i strid..
Megabonk! En dag närmare moskoviternas kollaps.
Hur går det med cliffhangern, inte filmen med Stallone utan den om ukrainska framgångar som det hintades om för någon kväll sen.?
Kan vi drömma?
En liten datja ägd av en lite man som började brinna pga slarv med cigarretter? 😉
Jag har tre teorier, men utöver ryktena om nya aktiviteter i Kursk är det nog bäst med måsfågel på mina tankar.
Hoppas du har rätt på samtliga tre.
Det MÅSTE svida och skapa ukrainska möjligheter när det är +1000 KWIA varje dygn…
Här har alla suttit i månader och hjälpt Putin. Inga skärpta sanktioner. Fake-samtalen talar, Putin hånflinar
Putin is convinced that by the end of the year the Russian Armed Forces will be able to break through the Ukrainian defenses and completely capture 4 regions — Bloomberg.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lpiwb3d46s2d
The publication writes that in this regard, the Kremlin is not in the mood for serious concessions during the dialogue with Trump.
Despite statements about peace, Putin is ready for a protracted confrontation, “if it allows him to achieve his strategic goals.”
Artikel
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-18/russia-ukraine-war-putin-heads-into-trump-call-confident-he-has-upper-hand?srnd=homepage-europe
Undrar hur friserade rapporterna är som han får från invasionen?!
Med lite datastöd går det säkert skapa fina bilder 🤡
Jag har också funderat på det. Inledningsvis rapporterades det säkert att det gick enligt plan, men nu efter 3 år kan de knappast rapportera att det går bra. Har de varit på väg att bryta igenom försvaret i 2 år? Har Ukraina varit på fallrepet i 2 år och varit på gränsen till att kapitulera i 2 år? Jag tror de som rapporterar till honom har viss optimism och får nog anses vara glädjekalkyler, men har man varit alltför kreativ med siffrorna så tror jag nog man hade fått ta fönstervägen ut tillslut….
Med det sagt tror jag nog han kan ha uppfattningen att Ukraina är på väg att knäckas under året…
Ukraina föreslår ett villkorslöst eld upphör. Det uppfattar Ryssland som att Ukraina är på fallrepet.
Putin är lika flexibel som en grävling som står i färd med att korsa motorvägen, ” här har jag alltid passerat och faan ta den som hindrar mig”. Sen kommer en bil i 110km/h. ……
OM Putin ska korsa vägen och om jag närmar mig kan jag inte garantera att jag håller 110…
mph?
Låter rimligt.
Jodå, den gör 110 mph, och mer än så. Jag har ingen aning om hur jag kan veta det 😎
VA!? Du menar att du tänker bromsa? 😉
OBS! Texten kan tänkas innehålla kraftig ironi.
Jodå, klart man bromsar? Eller hur tänker du??
Efteråt..så man kan backa också? ,-)
76 Russian drones neutralized overnight On May 19, 🇷🇺 launched 112 Shahed & other UAVs from multiple directions. Ukrainian air defenses shot down 41 and suppressed 35 with EW systems.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lpiy2mxcbc2n
Ang 16:00 – inga fler rapporter om det?
(“Den ukrainska militära underrättelsetjänsten varnar för att Ryssland i natt kan komma att testskjuta en RS-24 Yars interkontinental ballistisk robot för att hota Ukraina, EU och Nato.”)
Det kanske sket sig?
“[…] everything indicates that it simply did not happen”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpj2pzvock2f
“Ukrainian drones destroy Russian radar, supply depots on Black Sea gas platforms, SBU says”
“In a single special operation, our specialists used two types of drones that proved highly effective when working in tandem,” the agency said.”
https://kyivindependent.com/ukrainian-drones-destroy-russian-radar-and-supply-depots-on-black-sea-drilling-platforms/
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3lpj36vfenk2i
“US allows Australia to send Abrams tanks to Ukraine despite private objections, media reports”
“Australian authorities have begun loading the first of the 49 decommissioned Ukraine-bound Abrams tanks onto a cargo ship despite continued private objections from U.S. officials, Australian Broadcasting Corporation (ABC) reported on May 19.”
https://kyivindependent.com/australia-sending-retired-abrams-tanks-to-ukraine-despite-us-objections-media-reports/
Man skall inte skicka kass materiel till Ukraina men att ha det som ursäkt för att inte skicka något är värsta björntjänsten.
Om man har 49 föråldrade stridsvagnar är inte den viktiga frågan om pansaret räcker för dagens slagfält.
Den viktiga frågan är om motorer och drivlinor är friska så vagnarna går att köra och gärna att de flesta har ok optik och kanon.
Det är sedan upp till Ukraina att omodifierat välja rätt roll för dem eller modifiera dem för en annan roll, det är inte ens säkert att stridsvagnarna blir bemannade när Ukraina är klara med dem, de kan t.ex. bli obemannade frontnära EW eller luftvärnsplattformar, kanske med en option att bemanna vid frontgenombrott.
Är de tillräckligt lika vagnarna som används vid fronten så funkar de väl under utbildningen, bara som ett exempel.
🔥 A fun night in Dzhankoy (Crimea): There is a strike on a military airfield. The consequences are being clarified, – Krymskyi Veter
🚁 The airfield is home to the 39th helicopter regiment!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpj4dfyj6k2f
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpj4dfypzc2f
⚔️ Russia is preparing for war with NATO, which could begin 5 years after the end of the war in Ukraine, — NYT
Russia is building new tent camps, shelters for fighter jets and warehouses; active construction and an increase in equipment have been recorded near the Finnish border, and near Estonia
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lpj3mjkgms2f
Russia views the Arctic as an important component of its imperial status, and NATO believes that access to the Arctic is an important factor for the Kremlin, allowing it to maintain its great-power ambitions
Bra! All rysk militär rustning som inte är relevant för kriget mot Ukraina är ett litet steg närmare ukrainsk seger.
Det finns bara en lösning på detta, att stärka försvaret så ryssarna ser det som alltför kostsamt att ens försöka något sådant.
Att stödja Ukraina är det viktigaste. Förlorar Ukraina måste de ta rysslands parti mot väst.
Stödja UA är det absolut mest viktiga.
Mer konståkning.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lpj4zkjvz22f
Först intar Trump hållningen att en 30 dagars ovillkorlig vapenvila ska råda följt av förhandlingar. Nu talar han inte om vapenvila utan förhandlingar ska starta direkt. Först säger Trump att det krävs direkta förhandlingar mellan honom och Putin för att något ska hända. Nu är det istället Ryssland och UA som ska föra direkta förhandlingar, eftersom endast dessa parter behärskar alla detaljerna.
Rena snurren med andra ord, helt hållningslöst. Nu gäller det för Europas ledare att hålla en fast kurs.