Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börsmorgonen går blandat i de asiatiska tidszonerna efter gårdagens rusning på världens börser efter att Trump vek ner sig för Kina och sänkte tullarna. Dollarn stärktes och amerikanska räntor steg. Elpriset blir extremt i södra Sverige ikväll samtidigt som det blir kraftigt negativt i norraste Sverige.

Stockholmsbörsen tokrusade igår på beskedet att fundamentalisten Donald Trump vek ner sig för Kina och sänkte tullarna mot landet. OMXS30 gick +3.11% (+1.70% i år) och OMXSPI +2.85% (+1.10% i år) och börserna i Sverige är alltså nu på plus även oräknat återinvesterade utdelningar.
Dollarn stärktes på sänkta tullar mot Kina och steg till som högst 9:83 SEK men handlas nu i 9:80 SEK, medan euron försvagas stabilt till 10:89 SEK. Guldpriset föll initialt tillbaka, men återhämtade sig sedan och kostar nu 1 025:- SEK per gram.
I USA tokrusade förstås börserna också med S&P-500 på +3.26% (-0.64% i år) och Nasdaq 100 med +4.02% (-0.69% i år). Bäst inom techbroligarkernas FANANGST gick föga överraskande Amazon med +8.07% (-4.90% i år) när billiga Kinaprylar åter kommer komma in på lager. Sämst gick streamingtjänsterna Netflik på -2.65% (+24.53% i år) och Spotify på -4.23% (+38.77%) i år. Som de bästa aktierna i år inom FANANGST kan man misstänka att det handlar om vinsthemtagningar och flytt över till de Kinaberoende aktierna. Även Facebook gick bra med +7.92% (+9.31% i år), eventuellt då de därmed inte blir av med reklamen för alla “bra Facebookreklamprodukter” från amerikanska småbolag som fått en schysst designidé och som tillverkar sina grejer hos de kinesiska professionella tillverkningsklustren.

I de asiatiska tidszonerna ser det dock idag ut som vinsthemtagningar och tvekande börser. ASX 200 går +0.43% (+1.35% i år) i Australien, Hang Seng backar -1.46% (+15.68% i år) i Kinas Hong Kong, KOSPI oförändrad i Sydkorea på -0.09% (+8.57% i år), Nikkei 225 +1.72% (-4.01% i år) i Japan och Straits Times +0.64 (+2.99% i år) i Singapore.
För egen del ligger nu det mesta på plus. Avanzaportföljen anger -0.71% i år i kontrast mot Avanziansnittets -2.36% och på ett år +5.00% i konstast mot Avanzianens +2.97%. Avanza är dock notoriskt usla på att uppdatera fondkurser och Avanza Global (som jag reducerat rejält i), Avanza Zero och Swedbank Robur Småbolagsfond Norden är kvar på fredagens kurser. När Avanza inom några dagar lyckats uppdatera sina egna fonders utveckling lär portföljen vara på plus i år.

Bäst igår bland mina portföljers innehav gick annars Swedbank Robur Access Asien med +3.37%, till vilken jag skiftat reduceringarna i den USA-dominerade Avanza Global. Swedbank Robur Access Global gick i kontrast bara +2.43%, så skiftet från global till Asien ser i övrigt rätt ut. Men tiden får se.
För övrigt backade Finserve Global Security, förmodligen pga att det skedde vinsthemtagningar i försvarsaktier när allt annat började rusa. T ex sägs det att de avbeställda Boeingplanen återigen är aktuella för Kina. Tillsammans med guldbolagsfonder Finserve Global Security den fond som gått bäst i år och senaste året, vilket avspeglar hur försvarsaktier generellt gått.
Trumpregimen har visat sig svaga med mycket skrik för lite ull, även om de själva förstås framhäver det hela som en stor seger och deras Magaföljare kommer förstås svälja det eftersom Den Store Orange Ledaren inte kan göra fel.

Däremot ska man nog vara vaksam. Om en vecka eller något ändrar sig nog regimen i Vita Huset igen. Kommerskollegium varnar för att nya tullbesked kan vara på gång och demente Trump blabbade ur sig att EU är värre än Kina, så det blir väl mot oss nästa stöt sätts in. Politico:
“European Union is in many ways nastier than China, okay?” Trump said, as he lashed the bloc. “Oh, they’ll come down a lot. You watch. We have all the cards. They treat us very unfairly.”
Ja, att ha alla korten var väl det som fick Trump att göra en kow-tow för Nalleh Puh. Vad som dock hände med alla miljontals jobb som Kinatullarna skulle skapa i USA nu när de sänktes igen är oklart …

Elpriserna blir extrema i södra rikshalvan med 90% av landets befolkning ikväll och prisskillnaderna mellan SE1 och SE3 och SE4 blir också extrema. Medan elpriset toppar på 234 öre per kWh onätat omomsat och oskattat i SE3 och 226 öre per kWh i SE3 så blir priset som lägst -37 öre i SE1. Verkar inte direkt som att Svenska Kraftnäts nya beräkningsmodell för priserna gjort saker bättre.
Samtidigt är priset nere på ett öre respektive noll öre i SE3 och SE4 mellan 14:00 och 15:00. Gamla sanningar om att man ska ladda elbilen på natten gäller inte längre. Visst, nattpriserna är lägre vintertid, men så här års är priserna lägst mitt på dagen.

Har man hembatterier kan man alltså fylla dessa gratis (nåja, elnät och skatt tillkommer om man inte gör det via solkraften) dagtid och sedan förbruka när elen kostar över 200 öre per kWh.
Vill du ta in offerter på hembatterier eller solkraft kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra offerter från olika leverantörer (annonslänk). Kom ihåg att särskilda installationskrav förekommer från halvårsskiftet om man ska ha över 20 kWh hembatterier, men förmodligen är det få som har de behoven i ett modernt hus.
Intelligent styrning är dock ett krav. Någon enkel algoritm om att ladda nattetid, förbruka dagtid gäller inte längre för batterier, så integration med Nord Pools timpriser (och framöver 15-minuterspriser, vilket kan kräva mjukvaruuppgraderingar) är ett krav.
Även för elbilen blir det nödvändigt med intelligent laddning. Svårare dock om man jobbpendlar med bilen, och då inte har så mycket annat val än att ladda nattetid, där priserna innevarande dygn är över kronan per kWh i SE4.
Samtidigt ställer effekttaxorna till det. Hårdladdar man dagtid kan man straffas, hårt, så dagtida elbilsladdning bör bara ske om man har solkraft.
77 kommentarer
Håller med det krävs ännu mer optimering av laddning/kontrollerbar-förbrukning nu. Och att optimera ELprodution/konsumtion är riktigt svårt eftersom framtiden alltid är mycket svår att förutsäga. Gjorde mitt exjobb inom detta för mååånga år sedan.
En annan konstig sak som jag såg idag var att TV4 i sitt morgonprogram tog upp kraschen av Jas i stockholm. Varför är det intressant att prata om nu?
Vore det inte mycketbättre att man tog allt beröm man fick under JASinsatsen i libyen t ex.
Har det kraschat en Gripen?
på långholmen på 90-talet tror jag
Känns inte som en nyhet, men de ringde väl från Gjörwellsgatan och ville ha lite trashtalk.
Håller med det krävs inte mycket fundering innan den tanken dyker upp. Ibland skulle det behövas lite rejält ministerstyre under rådande omständigheter men staten äger väl inte, via telia, tv4 längre.
Kanada och Portugal är intresserade, SAAB håller på och byter motor till en rolls tror jag det var för att bita av ”usakopplet”, Jas jobbar fint påriktigt i Polen nu och håller gränsen OCH ukraina utbildar jaspiloter!
Tänk en dokumentär om de insatser där Gripen ”äger” istället!
Under vattenfestivalen augusti 1993.
1991, om jag minns rätt.
1993. Jag stod på Västerbron och trodde det skulle krascha på brofästet…
@Masja_13 2025-05-13 09:21
Aha, OK, tackar!
Motsvarande klocktid 07.19 i inslaget.
Anledningen är att TV4 släpper en dokumentär om “JAS-kraschen” i dagarna. Hittar inget om själva dokumentären så svårt att veta om det själva händelsen som skildras eller om det finns ett djupare budskap.
När man tar upp de två crasherna av JAS så visar man bara att man är “fredis”. Vilka vi redan vet går Ryssens ärenden.
Där i början av 90-talet när Ryssen havererade mer och mer var det såklart i dess intresse att peka ut alla militära projekt i väst som fel. Då de egna “elitgrupps-systemen” rostade eller plundrades.
Tänk alla i media som skrev spaltmeter om JAS, BAMSE och annat. Nedläggningar som i efterhand enbart gynnat ryssen.
För övrigt anser jag att Bildt ska pensioneras.
Ovanligt få haverier skedde under utprovningen av JAS 39, jämfört med tidigare stridsflygplan från SAAB.
Solceller pressar ner priset på el dagtid – inte Solceller i Sverige men i Tyskland.
Tyskland får överskott av el dagtid och därför kan de exportera detta OCH importbehovet försvinner. Detta gör att elpriset störtdyker dagtid.
https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=DE
Om vi bara kunde få Tyskarna att vara lite smartare med elanvändningen (den svarta linjen i diagrammet) så skulle vi slippa pristopparna på morgonen också.
Ja, alltså målet är ju att få gratis el. Problemet är att vi vill ha det hela dygnet, men dagtid är iaf en början.
Det måste vara uppvärmning som drar upp elförbrukningen?
Ser ingen annan möjlig förklaring till varför elförbrukningen börjar öka kraftigt kl 03.00 på morgonen för att sedan peaka runt 09.00 och sedan SJUNKA – samtidigt som solcellerna börjar producera som mest.
Sandbatterier kanske är en lösning? Billigt och effektivt sätt att lagra överskotts-el i form av värme.
Varmvatten för dusch, energi för kaffekokning, varm frukost datorer som slås på osv. Utan solkraften så brukar priserna ligga kvar högt över dagen. Förr var de rent av högre senare under dagen än på morgonen. Sauron-kurvan beror på solkraft.
Uppvärmning ör säkert en orsak, dels är det som kallast den tiden och dels startar många industriella processer som kräver värme.
Arbetsplatser öht. Utan solkraften förblir priserna höga hela dagen.
Jag har fått för mig att elen är som dyrast ungefär samma tider på dygnet oavsett om det är vinter (ingen solenergi) eller dommar (ofta solenergi). Jag har också fått för mig att det är “värst” när industrierna drar igång och när vi duschar och lagar mat.
Du har ju bättre koll, så hur är det egentligen?
Ang tyskarnas produktion och användning av el. Läser jag diagrammet rätt och ser att just pumpkraft (vattenbatterier) står för majoriteten av bufferten för att klara ökningen av förbrukningen på morgonen. Verkar som att fossil gas är andra buffert just på morgonen.
Just pumpkraft verkar ju vara gammal beprövad teknik och Sverige har och har haft många pumpkraftverk. Sillre kraftverk byggdes 1933 och hade oxsjön som magasin. Gav 16 MW. Men oklart hur många MHh som kunde lagras. Men majoriteten av pumpkraften i gamla pumpkraftverk har monterats ner. Så nu för tiden är de bara vanliga kraftverk.
Sen undrar jag om det är så att det blåser mer på natten och tidig morgon jämfört med på dagen, då vinkraften verkar producera som mest då? Eller reglerar de ner vindkraften när solkraften slår på ordentligt? För verkar som att solkraften går upp när vindkraften går ner.
Smart elanvändning kräver investering och det gillar man inte på kontinenten. Det är bara i Sverige och Finland man glatt betalar några hundra tusen för att konvertera till bergvärme. Isolering av hus är en nymodighet.
Jag skulle nog säga att idiotförklara resterande 350 miljoner i EU tenderar att falla tillbaka som en dålig generalisering av den som skriver inlägget.
Jag vågar säga att du har helt och hållet fel i detta. Energistyrning är långt mer fram i resterande Europa.
Bara fenomenet att man sänker värmen och tillåter högre sommartemeratur inomhus i vissa länder. En svensk tjänsteman gnäller aldrig så mycket som när det är “fel” värme på kontoret och skulle aldrig låta miljön eller ekonomin i landet gå före den egna rätten till “lagom” temperatur.
Dessutom räntar det dåligt att installera bergvärme i PIGS-länderna, om man bortser från bergsområdena där det knappt bor någon. Ska man borra är det i så fall för att installera kyla man ska satsa på därnere.
Känns väl som att du precis gjorde dig skyldig till samma sak som du klagade på dvs generalisering.
Jag tror det är ganska enkelt, folk är inte korkade någonstans i europa, blir det tillräckligt lönsamt med styrning o effektivisering så gör man det, annars inte.
Har jag idiotförklarat någon? När då?
Jag sa att investeringsviljan är lite si och så på kontinenten. Där inräknas även isolering och annat. Vad gäller gas värme och 10A huvudsäkrring får man väl förstärka elnätet.
Även om man förstärker elnätet (vilket troligen ligger miljonklassen för en enskild husägare) så kommer ju en övergång till värmepump att öka elanvändningen vilket troligen inte är önskvärt. Iaf. är det inte önskvärt att det går allt för fort, men på sikt är det nog vettigt.
En mellanväg skulle kunna vara att driva värmepumpen på gas för att på så vis minska gasförbrukningen. Hur det ska gå till vet jag inte, men ingenting är omöjligt.
Det funkar inte att konvertera en villa med gasvärme och 10 A huvudsäkring (eller bara enfas) till bergvärme. Dessutom innebär konvertering till värmepump en ökad elanvändning.
Däremot gör tilläggsisokering och vitmålade tak stor skillnad för elanvändningen i varma länder.
Visst priset på el är ju tom negativt ibland men skatt och nätavgifterna är fortfarande en betydande kostnad. Numera så gäller det att optimera för att inte köpa någon el alls så stor del av året som möjligt. Har installerat 11kwh batteri och det funkar för att ta ner morgon och middagspriserna till ett minimum men ska man kunna undvika kostnader på natten krävs mer lagringskapacitet. Jag kommer att utöka till 22 kwh nästa år när det finns nya bidragspengar att nyttja. Jag tror det kommer att räcka rätt bra. På vintern när solen är borta så borde det räcka till lite arbitragehandel. Med det system som jag byggt med så kan man uppgradera till 3 x 22kwh men så mycket behövs inte. Har också möjlighet till ö-drift. Så situationen blir ännu värre så finns alternativ.
Är det verkligen lönsamt med 11kwh batteri, när är det “payback” på en sådan installation?
Jag vidhåller att fast elpris är rätt skönt och då ska man definitivt ladda bilen på natten när effektavgiften är som lägst.
Fast elpris är ju enklare, bara effekttaxan att ta hänsyn till.
Men extremt tråkigt att skriva om.
Sedan borde fastpris avskaffas då det gör att prissignalerna inte fungerar.
Frågan är hur mycket de svenska hushållen med max 25 A säkring verkligen påverkar förbrukningen när väl effektavgifter är införda fullt ut. Jag tror att man kommer att duscha/bada, köra kyl/frys och laga mat samma tid oavsett elpris och man kommer att diska, tvätta, värma varmvatten och ladda elbil på natten.
Frågan är hur mycket effektivare hushållens elanvändning kan bli genom tidstyrning på elpris? Jo, det går att kapa toppar, men hur stor betydelse har det i praktiken?
Min åsikt är att vi inte ska acceptera och bejaka tidsstyrning (p.g.a. olika elpris över dygnet) och andra åtgärder helt enkelt för att el inte längre är en vara som andra. Den är nu infrastruktur, vi förväntar oss att den är tillgänglig när vi behöver den och det är ett tecken på välstånd. Prisskillnaderna är de facto en accepterad minskning av välståndet.
Precis. Har fast elpris. Süpermüsigt.
Men det skulle antagligen vara mångdubbelt mer effektivt än effekttaxan att ta bort valet att ha fast elpris.
Det bygger isf. på att de som har elvärme även har automatisk styrning av sin uppvärmning, vilket iofs. inte bör vara så dyrt och komplicerat.
Övrig förbrukning bör ju räcka att den i möjligaste mån sker på natten.
Finns det folk som kör sin värme utan styrning alltså?
De flesta jag känner har termostat som kallar på värme när det behövs.
Nej, det finns nog i stort sett inga elradiatorer, elpannor eller värmepannor, som inte styrs efter utetemperatur och/eller innetemperatur. Det jag menade var att man ska styra dessa värmesystem i förhållande till elpriset så att man kopplar bort värmen när elen är en bristvara (dyr).
Jag förstod så klart vad du menade men ville göra mig lite lustig.
Dock är det ju så att man kan lyfta in vilka parametrar som helst till att styra efter, men varje parameter som lyfts på är ju ett steg ifrån vad apparaten är konstruerad för och ett avkall på någonting annat.
Det framhålls dock sällan som något annat än positivt.
I min värld skulle vi ha ett robust och resilient elsystem och produktion som tjänar oss och finns där i den omfattning vi önskar nyttja det.
Nu är vi tyvärr på väg åt rakt motsatt håll.
hur många procent i sverige idag har tinrörligt pris? Senaste siffran jag sett är två år gammal – 35% fast – 54% månadspris – 11% timrörligt
Kalla kvällar och nätter ger de högre priserna samt att det inte blåser så mkt.
Per månad ligger jag 20-30% billigare via timrörligt än rörligt pga styrning av konsumtionen.
Är det 20-30% lägre elpris eller 20-30% lägre allt? (Nät, överföringsavgift, energiskatt osv)
Elpris. Skatten går ju inte att styra.
Plus solcellernas kostnad också, vilket inte är försumbart. Speciellt inte om det börjar klassas som en riskkonstruktion i husbesiktningar png a alla klåparfirmor som installerat under sol-boomen. Jag låter er andra ta risken än så länge iallafall. Ett litet vindkraftverk på 7-8kWp hade jag däremot varit intresserad av.
För nödlägen är förmodligen en dieselgenerator ett bättre val.
Annars tycker jag också att ett litet vindkraftverk låter intressant, men bör nog inte ha nära grannar.
Så för en villa som drar 15000kWh per år, snittpris månadsrörlig el 2024 på 70 öre (SE3) så är 30% besparing ca 3000:- per år. Timprisautomation av VVB bör gå att få för ungefär dubbla den summan med ROst-avdrag för elektrikern
Solceller tror jag dock är mycket svårare att räkna hem i dagsläget, samma med batterier. Den enstaka timmen priset är 2:- idag t ex, det räcker inte för att det ska vara lönsamt.
En Shellyenhet kostar några hundralappar, installeras på en timme av elektrikern. Så knappast det dubbla. Tillkommer dock hur det ska styras, en Home Assistant Green kostar en tusenlapp men kanske kräver lite tekniska kunskaper att konfigurera.
“Solceller tror jag dock är mycket svårare att räkna hem i dagsläget, samma med batterier. Den enstaka timmen priset är 2:- idag t ex, det räcker inte för att det ska vara lönsamt.”
SE4 här.
Om jag får gratis el så betalar jag ändå 87,15 öre i överföring och 54,88 öre i energiskatt på elen jag köper, dvs runt 1,50 kr/kwh.
Med solceller (och eventuellt ett batteri) så tjänar jag alltså idag MINST 1,50 kr per kwh jag slipper köpa.
Jo men hur många kwh behöver du under en varm försommardag? har du pool så kan den ju värmas, men annars? Batterier kostar väl minst 50-100 öre per kWh i livscykelkostnad (inköp / timmarTillsDetGårSönder)
En varm försommardag använder vi runt 15 kwh el – samma som en kall December-dag.
Ett batteri på 8 kwh kostar inte så mycket nu med Grön Teknik-avdraget.
Man kan få ett paket med 8 kw solceller, växelriktare och 8 kwh batteri för runt 90.000.
10 års garanti på batteriet.
Tror batteriet kostar runt 15.000 kr i detta paket efter avdraget. Tror inte kostnaden för batteriet är så hög – även om man räknar med 50 öre/kwh i kostnad så är det ju ändå en besparing för kan man lagra en kwh och använda den senare så sparar man i mitt fall 87 öre i överföring, 55 öre i energiskatt OCH sen elpriset på det.
Plus solcellernas kostnad också, vilket inte är försumbart. Speciellt inte om det börjar klassas som en riskkonstruktion i husbesiktningar png a alla klåparfirmor som installerat under sol-boomen. Jag låter er andra ta risken än så länge iallafall. Ett litet vindkraftverk på 7-8kWp hade jag däremot varit intresserad av.
Jag skulle vilja påstå att man idag är dumsnål om man inte väljer till batteri när man skaffar solceller.
Att bara köpa batteri utan solceller är väl dock tveksamt idag. Det man tjänade pengar på innan var ju de där balanst-tjänsterna som gjorde att man kunde skriva av batteriet på 2-3 år i vissa fall men de är inte lika lönsamma längre. Att ha batteri för att köpa billigt på natten för att använda när elen är dyrare är också nog svårt att räkna hem.
När ni räknar på batterier hitan och ditan så missar ni det absolut viktigaste IMHO – vilken bra preppinggrej det är!
Hur länge driver man sitt hus på battrierna när strömmen går i byn och de andra sitter med stearinljus?
I ungefär noll sekunder såvida man inte har installerat utrustning för att kunna köra ödrift.
Intressant igår var också att försvarssetorn i Europa gick emot börserna i övrigt och backade tämligen kraftigt pga av ev Putin och Trump till Turkiet för fredssamtal:
https://www.di.se/live/branta-kursfall-i-forsvarssektorn/
Jaha – “den eviga freden” är åter igen tillbaka för evigt? 🙂
Ha, nä. Orderböckerna är fulla till 2030+.
Verkar som att marknaden inte tror att “fred” i Ukraina innebär att Putin kommer att anfalla Litauen tämligen omgående.
Frågan är hur mycket de svenska hushållen med max 25 A säkring verkligen påverkar förbrukningen när väl effektavgifter är införda fullt ut. Jag tror att man kommer att duscha/bada, köra kyl/frys och laga mat samma tid oavsett elpris och man kommer att diska, tvätta, värma varmvatten och ladda elbil på natten.
Frågan är hur mycket effektivare hushållens elanvändning kan bli genom tidstyrning på elpris? Jo, det går att kapa toppar, men hur stor betydelse har det i praktiken?
Den kom ju helt fel, läs och kommentera samma sak här ovan.
Blev ju en skaplig börsdag igår. Märkbart plus (5%) i portföljen nu, men känns ju som det skulle kunna vara tillbaka på minus i eftermiddag, typ. Krävs bara något nytt utspel från orangea clownen.
Det svåraste är att hålla tassarna borta från köp- och säljknappen. Väldigt lockande att trada när det hoppar och far, men lite väl dyrt nöje när man inte vet hur man gör.
https://deanblundell.substack.com/p/is-trump-building-a-secret-police
Is Trump Building a Secret Police Force? A Deep Dive into a Controversial Claim
Dean Blundell
May 13, 2025
“Is Trump Building a Secret Police Force?”
Nope. Han är helt enkelt inte kapabel att göra något i hemlighet; för eller senare blir det svammel (=”tal”) på något MAGAotmöte om “My new police fore, beautiful police fore, the biggest and the best. And its commander came to me, with tears in his eyes, and said, Sir…”. Han kan inte göra något alls i hemlighet, hur hemligt det än är eller borde vara.
Secret Police är en kanske lite felaktig benämning. En repressiv polis behöver inte vara hemlig för att fungera.
Läs artikeln!
Trump’s fantastic win on China sammanfattas av Bloomberg med “Xi Defiance Pays Off as Trump Meets Most China Trade Demands” – “This is arguably the best outcome that China could have hoped for — the US backed down,” said Trey McArver, co-founder of research firm Trivium China – det går bra nu!!!
På en annan note – 8:30 (ET), det är väl knappt 4 timmar dit, idag kommer aprils siffror på US CPI när vi får första insikten i hur Trumps tariffer slår på priser i USA och därmed hur inflationen har utvecklats. Förmodligen spelar det ingen roll då Trump kommer utropa en total seger för sin enormt briljanta strategi, påtala att “the election was stolen” (alltså påvevalet) och att han borde få inte bara ett nobels fredspris utan minst två.
Viva el Presidente, Viva el Liberation Day, Viva America…
Att trumpen och hans hejdukar(och Moskvastaten) är ute efter att splittra EU bl a som handelsblock sker inför öppen ridå. Scott Bessents uttalande igår är till och med övertydligt. När han menar förhandlingarna med EU kommer att gå trögt då EU har problem agera samordnat då t ex Italienare och fransmän vill olika saker. Ändå skrivs det relativ lite om det. Vad kan det bero på, EU skeptiska Sverige?
Fascinerande komplicerat system för prissättningen av elen vi håller på att skapa oss…
Till och med jag som jobbar med kontrollsystem för elkraft tycker att det känns svettigt att få till en vettig styrning hemma, särskilt som kan hänga med i de olika driftsfall som ser helt olika ut under året.
För övrigt så kanske vi med solceller borde överväga mer ackumulatortank som alternativ till batterier? Att lagra mer än 20 kWh i batteri blir ju fort dyrt (ännu mer så om man måste anpassa byggnaden då också), men får man ändå inget betalt för elen mitt på dagen så skulle man ju en stor del av året kunna spara undan en stor del av dygnets värmebehov, särskilt om det görs via en värmepump.
Vi har redan vår 150 liters varmvattenberedare. Mer lagring av värme än så behövs inte på sommarhalvåret.
Bara konstatera att utan tonårsbarn hemma klarar man sig förvånansvärt länge på 100+ liter varmvatten även om den bara värms upp en gång per dygn.
Lyssna till Lasse Wierup, kriminalreporter på Dagens Industri, som i ett inslag i dagens upplaga av P1 Morgon om samhällshotande ekonomisk brottslighet menar att det i Stockholm finns en stor ryskspråkig diaspora duktiga på att lära sig om det svenska samhället och utnyttja denna kunskap för sina kriminella intressen…
https://www.sverigesradio.se/artikel/sa-undviker-du-den-kriminella-ekonomin
Ständigt dessa ryssar…
Nu är ryssen en poppis grupp att klanka ner på då dess hemland är en fiende.
MEN. Ska man vara ärlig är nog de flesta människor, oavsett härkomst duktiga på att lära sig om det svenska samhället och utnyttja denna kunskap för sina kriminella intressen…
Vi har varit naiva och trott att ingen skulle utnyttja exv assistans, förtidspension och andra system för egen vinning.
När jag växte upp i norrbotten på 90-talet så skulle jag säga att “bidragsbrotten” var endemiska. Något som jag antar mer styrdes av att det var väldigt fattigt då och det inte fanns några goda jobbchanser.
Nu när det går fruktansvärt bra för näringslivet i Norrbotten upplever jag att det är väldigt ovanligt att nån utnyttjar system.
Så jag skulle nog säga att fattigdom och brist på chanser är större faktor för att begå brott än att man är ryss, svensk eller skåning.
Wierup hade inget att säga om den skånska diasporan i Stockholm…
En fråga bara gällande rekommendationen för Finserve Global Security, den har ju väldigt hög avgift och alla “experter” säger ju att man ska hålla sig borta från fonder med höga avgifter. Har någon, eller du själv Wilderäng, någon kommentar till just FGS och höga avgiften?
Sedan förstår jag ju självklart att om den presenterar jävligt bra kan det vara värt det, men det måste vara riktigt bra då?
Höga avgifter ska kunna motiveras.
Indexfonder i länder där det är billig handel skall ligga extremt lågt i avgift då en apa kan sköta handeln.
Branschfonder generellt kräver lite mer då man exv ska ha nån som har koll på bolagen och gör en bedöming av vilka man tror på och vilka som bara är luft.
Du behöver nog läsa på mer själv för att kunna avgöra om en avgift är för hög eller låg.
Det är dina övriga investeringar kombinerat med din strategi som ska avgöra din placering i div “spetsfonder”. Om de ens ska ingå i din strategi.
Men kom ihåg att i princip ingen ger råd på nätet med ditt intresse för ögonen.
Är du tveksam som du verkar vara. Köp inte den då.
Har man nischade fonder mot en smal sektor så är höga avgifter enda alternativet. I det här fallet så har fonden alltså presterat i toppklass och uppenbarligen har det betalat sig.
Men man ska förstås aldrig sätta allt eller ens en majoritet av sitt kapital i sådana fonder. Ingen nischfond toppresterar för evigt.
https://omni.se/polisen-utreder-koppling-till-frammande-makt/a/xmkLyG
Mordbränderna i London
Polisen utreder koppling till främmande makt
Av Jacob Ruderstam
Publicerad 13 maj, 23:23
citat:
“Medan elpriset toppar på 234 öre per kWh onätat omomsat och oskattat i SE3 och 226 öre per kWh i SE3 så blir priset som lägst -37 öre i SE1. Verkar inte direkt som att Svenska Kraftnäts nya beräkningsmodell för priserna gjort saker bättre.”
Här skriver du om saker du tydligen inte alls kan,
Svenska kraftnät har absolut noll att göra med prissättningen, utan den “nya modell” du troligen menar är den flödesbaserade kapcitetsberäkningen som systemoperatörerna för EU och norden har infört för att maximera elnätens överföringskapacitet.
Elen handlas på Nordpool (men även vid sidan av nordpool med PPA’er och andra långsiktiga kontrakt), och priserna “uppstår” här.
Det finns ingen enskild aktörs beräkningsmodell som sätter priset, utan varje aktör (både säljare och köpare) har sina helt egna modeller, som de använder när de säljer/köper (dvs lägger bud, eller skapar ett PPA etc),