Börsveckan inleds positivt i de asiatiska tidszonerna och den svenska kronan stärks igen efter att ha tappat mot slutet av förra veckan. Teslas försäljning i Sverige och Norge fortsatte backa i februari SBAB och Booli rapporterar att bostadspriserna steg i februari men backade justerat för säsongen, som ska vara positivare än utfallet.

Stockholmsbörsen haltade förra veckan och OMXS30 gick +0.02% medan breda OMXSPI backade med -0.60%. Den svenska kronan stärks nu något under morgonen till 10:73 SEK och 11:17 efter att åter blivit försvagad förra veckan. Dock kan man prata om stöd- eller motståndsområden, så de senaste veckornas stärkning kanske är över och morgonen är bara brus? Guldpriset backar vidare till 987:- SEK per gram.
Borta i USA backade börserna desto mer förra veckan. Indexen S&P-500 gick -0.98% och Nasdaq 100 -3.38%. Detta trots börsuppgångar i fredags. Sämst inom FANANGST-aktierna gick förstås Tesla med -13.27%, trots en rusning på +3.91% i fredags. Amerikanska räntor backade under fredagen.
Borta i de asiatiska tidszonerna stiger börserna under morgonen. KOSPI verkar stängt men ASX 200 går +0.90%, HAng Seng går -0.13%, Nikkei 225 +1.70% och Straits Times +0.45% i skrivande stund.

Teslas försäljning fortsatte falla i Sverige och Norge enligt Car.info. I elbilslandet Norge nyregistrerades 1 778 teslor i februari 2024 men i år blev siffran bara 917 eller ett ras på 48%. Man ska pga säsongseffekterna jämföra februari med februari och inget annat. I Sverige gick siffrorna från 1 064 bilar till 613 eller ett tapp på 42%.
Samtidigt ökade elbilsregistreringarna i Sverige från 6 097 i februari 2024 till 7 250 förra månaden, eller en ökning med 19% trots Tidölagets avsky för elbilar. I Norge ökade elbilsregistreringarna från 7 747 till 9 282 eller 20% så Tesla tappar också marknadsandelar och underpresterar elbilsmarknaden rejält.
Som anekdotiskt exempel ökar Volkswagen sin elbilsförsäljning i Sverige i februari från 708 bilar till 1 463 eller 106% och hade alltså 20% av marknaden och sålde fler elbilar än Tesla.
Fight the woke, go broke.

Bostadspriserna steg i februari enlogt SBAB/Booli, men föll säsongsjusterat då februari brukar vara bättre än så här. Lägenheter steg +1.0% i pris i hela landet och småhus +0.2%, och totalt steg priserna för bägge kategorierna med +0.5%. Ingen letar dock efter att köpa en villa eller lägenhet någonstans i hela Sverige och siffrorna varierar stort.
Villor gick bäst i Storstockholm och Storgöteborg med +2.4% och +2.3% och sämst i norra Sverige med -1.7%. Lägenheter gick bäst i norra Sverige med +5.2% och sämst i mellersta Sverige med -1.11%. Lägenheterna steg med +1.5% i Storstockholm och backade med -1.0% i Stormalmö medan de var oförändrat negativa i Göteborg.
SBAB:s säljare skriver i pressmeddelandet:
“Historiskt sett brukar bostadspriserna öka under årets inledande månader och februari i år var inget undantag. Däremot var det ingen stark uppgång. Räknar man bort den positiva säsongseffekten och andra tillfälliga effekter sjönk priserna. Vi räknar med att priserna fortsätter att stiga nu under våren för att sedan falla tillbaka något under hösten, i linje med normala säsongsmönster. Vår prognos är att bostadspriserna stiger med knappt 6 procent totalt under hela 2025. Hittills har de stigit med knappt 3 procent.”
Villapriserna hackar efter, men som ni minns rusade de under pandemin.
![]() | Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se>. |
113 kommentarer
USA sjunker…moraliskt och ekonomiskt.
Hur länge kommer amerikanerna att låta Trump hållas?
Våga välj bort SKIT! Till slut har till och med min fru har övergett FB, Marabou/Mondelez, Mcd samt sist men inte minst TESLA. Liten/stor vinst på något sätt för mänskligheten. Jag har TJATAT om det i ca 20 år och nu är det tid att smida järnet och satsa på lokala livsmedel mm. LOKALT LOKALT LOKALT. Ni bör till och med säga upp Netflix… Do you dare.. Jag lovar att ni överlever och dessutom kommer fylla er tid med något mer meningsfullt och som stärker hemmaplan. Vilket kommer behövas.
Tack för påstöten om Netflix. Kommer inte att ge några efterverkningar heller, har inte använt dem sedan jag skaffade Britbox.
Netflix.
Ugh. Man kanske skulle testa att säga upp Netflix. Iaf testa en paus i 6 månader.
Jag börjar tro att det är fransmännen som har Trump i ett skruvstäd. Det är perfekt timing att sänka USA och börja bygga europeisk försvarsförmåga samtidigt som Ryssland är på fallrepet och Kina har ekonomiska problem.
I den mån vi har för avsikt att EU ska stå på egna ben och börja ta plats geopolitiskt, så är det här ett gyllene tillfälle. 🙂
God morgon!
Europa är upp 8 veckor på raken på Trump och ser ut att inleda veckan uppåt.
Dax förväntas öppna upp 0.7 procent drivet av försvarsaktier.
Spx förväntas öppna upp 0.2 procent.
Krypto faller och amerikanska räntor är svagt upp.
2a, här. Placeringen och vilken diskussion det är, spelar heller ingen roll.
Jag stödjer och gläder mig åt den ekonomiska utvecklingen för landet USA, som är på väg mot fascism, Rysslandsstöd och demokrati-svek.
Jag kommer stödja Ukraina extra idag – oavsett.
#RussiaIsATerroristState #WtTHIsUSDoing
God eftermiddag!
RUN DMC, jag blev inspirerad av ditt inlägg i Ukrainatråden angående flöden och algoritmer. Jag har hållit på som amatör med aktier i omkring 15 år och gradvis börjat tänka i just de banorna. Jag har letat lite efter möjlighet att att kunna leka lite med egna algoritmer och då även kunna observera flöden. Det närmaste jag hittat är Nordnets API, men efter att ha läst dokumentationen tyckte jag API:t var lite trist (det var ett par år sen, vet ej om något ändrats) och inte värt jobbet att implementera. Men jag tänkte höra med dig om du har nåt tips på om det finns någon plattform tillgänglig för oss som vill in och automathandla med egna algoritmer?
Tjena Videen!
Tyvärr inga tips inom det området, kör fortfarande old school.
Om bostadspriserna inte stiger blir det svårt att räkna hem renoveringar. Kommer antagligen leda till en annan syn på vad som är nödvändigt.
Bra att kronan stärks.
Trenden är tydlig gällande USD förutom hacket i fredags.
Ju mer han snackar desto bättre går den Europeiska aktiemarknaden USD reagerar negativt.
Fredags var sista dagen på månaden. Kan spelat in.
Hade hoppats på att det var lösen som spökade i fredags och att SPX skulle ner idag.
Tyvärr är SPC svagt upp.
Det kompenseras dock av USD som faller mer än SPX i skrivande stund.
USD tappar 1.86% mot SEK idag samt 0.81% mot EUR i skrivande stund.
“Samtidigt ökade elbilsregistreringarna i Sverige från 6 097 i februari 2024 till 7 250 förra månaden, eller en ökning med 19% trots Tidölagets avsky för elbilar.”
Avskyr man elbilar bara för att man inte vill subventionera rika människors inköp av nya fina bilar? Jag har i och för sig inte stenkoll på vad Tidögänget ändrat, men antar att det handlar om att ha tagit bort tidigare subventioner i någon form. Dvs en tidigare “socialistisk” regering tar skattepengar från låginkomsttagare för att ge till dem som har råd att köpa nya bilar. Jag mår lite illa i munnen av detta.
Snarare visar väl statistiken att det tidigare stödet inte behövdes om nu försäljningen ökar trots att det tagits bort. Dvs stöd och subventioner är idioti. Utvecklingen går framåt oavsett vad politikerna hittar på.
Skattepengarna var en bråkdel av momsen rikingarna betalade på elbilarna. De togs inte från några fattiga SD-väljare*.
*läskunnig noterar här att jag inte skrivit att alla SD-väljare är fattiga, men det kräver läsförståelse.
Fortfarande bara 360:- årsskatt på en tung stor elbil, medans en likadan bensin/diesel ksptar 15k+ per år i skatt. Så helt hatar de inte elbilar.
Vilken bensin/diesel kostar 15 000 per månad??
Det kanske bara är jag som är oinsatt… men Min Volkswagen Golf kombi 2017 kostar typ 400 spänn. bensidriven.
Per år så klart
De flesta fossilbilar i 600-700kkr klassen beskattas ungefär så. En golf är förstås billigare.
Vår Subaru bensinare kostar 1 374:- SEK om året. Då är den fyrhjulsdriven (på riktigt) med lågväxel och allt och är en utmärkt lantisbil.
Ser väldigt få prisincitament för att byta den mot en elbil. Skulle vara bekvämt att slippa åka och tanka en gång i månaden möjligen, men några elbilsalternativ med riktig fyrhjulsdrift i storleksklassen och som kan dra ett häst/djursläp uppför brant isbacke vintertid finns inte vad jag vet.
Dyraste BMW 5-seriekombin på Blocket kostar typ 700k, en “BMW 540i xDrive Touring Steptronic, 333hk, 2024”. Enligt Car.info har den en fordonsskatt på 13 102 kr första tre åren, därefter 1 900 kr.
Det är Bonus/Malus-skatten som numera bara är en Malus-skatt. D.v.s. fossilbilar som släpper ut mer än 75 g CO2/km straffbeskattas under de tre första åren. I praktiken kan det betyda 10-20 000 kr/år för en vanlig bensin/dieselbil.
Högre i extremfall, en Bugatti Chiron beskattas med 64 000 kr/år för sina 571 gram/km. Men det lär inte drabba någon fattig i det fallet. Och den snåle miljardären ställer förstås av bilen när den inte körs.
Tror att den som köper en Bugatti Chiron eller en BMW 540i xDrive Touriing Steptronic till nypris faktiskt skiter i fordonsskatten. Men det är förstås postiivt att SD-väljarna har de pengarna och därför beklagar sig.
En ny Golf-bensinare kostar inte 400kr/år i skatt.
https://förmånsvärde.se/fordonsskatt/volkswagen-golf-viii-facelift-2024–1-5-tsi-116-hk
5.496 kr/år för en 1.5TSI med hisnande 116hk. En större diesel-kombi lär inte ha några problem alls att spräcka 10.000-vallen.
Äldre bilar har inte fått så höga skattesänkningar men däremot nya sedan ca 3 år tillbaka. Jag kunde betala 2k/månad extra för min hybrid på grund av noll skatt. Jämnar ut spelplanen lite, men ja, bäst.är,att låta marknaden sköta detta nu när elbilaförsäljningen börjar ta fart.
Fordonsskatten borde relatera till vilken belastning fordonet har på väginfrastrukturen, och därför vara densamma för “likvärdiga” bilar oavsett vilket drivmedel bilan använder.
En klimatskatt bör vara proportionell mot bilens klimatpåverkan, vilket lämpligen görs genom att beskatta drivmedel som har stor klimatpåverkan.
Nuvarande regering såg till att fossilbränslena gick ner i pris. De hade alternativet att öka på reseavdraget så att de som inte hade råd med elbil kunde åka till jobbet (långa avstånd norröver, hade behållit driftkostnadsincitamentet för elbil), subventionera köp av beg elbil för de med lägre inkomster à la Frankrike et c men man valde en väg som tog bort mycket av incitamentet för elbilsköp.
Att man tog bort nyköpsbonusen tror jag inte var lika skadligt – priserna har på flera håll gått ner med mera än vad man fick i bonus. Däremot har den högre räntan gjort nyköpen dyra, det kan man inte helt lasta Tidölaget för.
De som klagar på elbilarnas priser har inte råd att köpa nya fossilbilar heller. Om man inte ska ha en småbil eller en kines så kostar en nybil 300 000 – 400 000:- även som brännbil. Nationalklenoden Volvos brännbilar kostar väl lika mycket som elbilarna, ibland mer.
Brännbilarna kommer dessutom öka i pris för att bära sin “straffavgift” med utsläppen.
Medans elbilarna blir billigare och billigare i takt med teknikutvecklingen. Utan “mirakelgenombrott” som media rapporterar om så sker ändå en förbättring/effektivisering som sänker kostnaderna med 10% per år.
Såg att värderingen på vår Subaru stigit med 10 000:- SEK för privatförsäljning sedan vi köpte den 2021 och för bilhandlare är den nu värderad 28 000:- SEK högre än det vi betalade (vi prutade, eller ja, Lena prutade).
Då har den ändå kört några tusen mil under tiden.
Det är sant att de inte har råd med nya bilar ö h t. Något som finns idag som inte fanns för 3-4 år sedan, är kompetenta begagnade elbilar till priser som de flesta Svenssons klarar av.
Här är det mera fråga om den seglivade myten om att batterierna ger upp, många är rädda att köpa en 3-4 år gammal begagnad elbil med kanske femsiffrigt antal mil på mätaren. Huga!
Det är som magi, att nypriserna går ned när subventionerna slopas.
Det började ett priskrig mellan elbilstillverkare ungefär samtidigt.
Ture
Står helt på din sida, tycker extremt illa om subsider till en välmående medel och övre nedelklass. Delvis finansierat av arbetarklassens skattesedlar. 👍
Skulle ändå säga att detta satte fart på försäljningen av elbilar. De med lägre inkomst får troligen högre bidrag överlag så det blir lite svensk avundsjuka av sådana där argument. Sedan är de flesta elbilar nog tjänstebilar.
Vilket nys, den s k välmående medel och övre medelklassen är ju den del av samhället som betalar samhällskalaset, hört talas om progressiv beskattning? Som “höginkomsttagare” får du brödsmulor kvar av den delen av lönen som är “höginkomst”. Det kommer nog alla klasser i samhället till gagn, även den omhuldade arbetareklassen. Det om något har väl finansierat subventioner, inte arbetarklassen.
Om sedan subventioner av elbilar är rätt väg att gå i dagsläget låter jag vara osagt.
Sen det här snacket om att elbilar är för rika människor är ju också rent nys. Som Lars skriver ovan kostar inte en ny elbil mer än en fossilbil, punkt. Att det sen inte finns en uppsjö begagnade elbilar är ju en helt annan sak. Tids nog kommer ju även den marknaden också populeras av elbilar. Vidare kommer de skalfördelar bensin-/diesel-komponenter åtnjuter idag att gradvis försvinna, så du kommer få en dubbel priseffekt på sikt, brännbilar kommer gå upp pga dyrare komponenter medan elbilar går ned i pris tack vare billigare komponenter (skalfördelar + teknikutveckling som idag åtnjuts av brännbilar). Att elbilar sedan är en enklare konstruktion och därmed kräver färre ingående delar, ja, det gör att det är game over för brännbilar på lite sikt, annat än som nisch-bil. Vad sen SD babblar om för att fånga in röstboskap och att någon i inre Norrland klagar för att hen har 40 mil till ett sjukhus, ja det kommer inte göra någon skillnad.
Scott
Det du rackar ned på är anledningen till att vi har en välfärdsstat, det i sin tur tog Sverige igenom finanskris och pandemi på ett bättre sätt än många andra länder, t.ex Usa.
Yes
Jag rackar inte ned, jag konstaterar bara sakers tillstånd och feltänket att arbetarklassen finansierar elbils-subventioner. Kanske är lite hård i tonen men det betyder inte att jag anser progressiv beskattning vara fel.
@Ubbe
Jag invänder inte mot att Sverige är en välfärdsstat. Det stämmer, men det var knappast därför som Sverige klarade pandemin bra. Det var snarare en bra smittskyddspolicy som bestämdes av lämpliga myndigheter och *inte* av den politiska ledningen.
Varje skattesänkning eller satsning som gynnar höginkomsttagare ses som en stöld från låginkomsttagare och folk som lever på bidrag.
Ofta generaliseras dem som arbetare trots att höginkomsttagare samt egenföretagare jobbar fler timmar i genomsnitt.
Tycker absolut man bör sänka skatterna för de som arbetar. Men även med höga skatter tycker jag det är helt fel med bidrag till de som har råd med nya bilar. Vad fn har det med avundsjuka att göra? Jag missunnar ingen en ny bil, men köp den för egna pengar och nalla inte ur min plånbok är det enda jag säger. Sänk istället skatterna för alla som jobbar och låt oss sedan konsumera det vi vill.
Och att man betalar moms på elbilar är ett synnerligen dåligt argument. Så vitt jag vet betalar vi moms även på fossilbilar och all övrig konsumtion, så varför just elbilarna ska få återbäring förstår jag inte.
Och förutom rättviseargumentet kring varför vissa ska få sin konsumtion betald av andra så blir det alltid korruption och oförutsedda konsekvenser av olika former av riktade bidrag.
Nu senast slog radion på stora trumman om att vissa tydligen använt friskvårdsbidraget till “happy endings” på mindre nogräknade Thaimassagesalonger. Gäsp säger jag åt sådana nyheter. Vad 17 hade ni förväntat er? På motsvarande sätt fuskas det naturligtvis med ROT-/RUT-avdrag. Sänk momsen generellt istället för att hålla på och fippla med riktade stöd.
Håller helt med dig!
Dessutom var subventionen fel utformad. Att sponsra dyra elbilar till premiumkunderna löser inga miljöproblem, det blir alldeles för smalt för att göra skillnad. Den borde premierat elbilar i lägre kostnadsklass så att vi stimulerar den mycket större volymen av små och medelklassbilar.
Håller med dig TURE, det finns fler nyanser än svart eller vitt.
Subvensioner kan vara bra för att få igång en utveckling, men ska bara finnas initialt. Sedan ska det tas bort. Synd bara att vi inte har långsiktighet, så att det blir mera planerat.
Bilar kommer inte att skrotas bara för att de inte är elbilar, de kommer att användas i sin livstid i vilket fall som helst. Jag får känslan att det är tjänstebilarna som driver mycket av elbilsförsäljningen, medan privatinköpta bilar är laddhybrider.
Jag anser att bränslekosnaderna innan Tidö var rejält skadliga för landet. Då gnäller jag inte på att det var dyrt att åka till jobbet, utan att det drev inflation och urholkar vår konkurenskraft. Gillar jag det, nej men verkligheten är ibland verklig. Vi behöver verkligen röra oss från fossilerna, men det måste vara planerat och balanserat. Eldrivning i personbilar är en lågt hängande frukt, glädjande att det försäljningen nu verkar ta fart igen.
Vi kan betala hela bolånet, men vill ha bufferten/reparationsfonden kvar, till det viktigaste iaf.
Pga det osäkra läget i världen… funderar vi nu på att sänka bolånet rejält, minst 1/3 kanske 1/2.
(Villan värd >2milj, lån på 700k.)
Kommentar önskas!
Gör det som känns bäst för er.
Viktigare med ett gott samvete än några kronor extra på kontot.
Osäkert lägen – Ökad inflationsrisk = Lånet minskar i relation till ön, besparingar (om dessa görs regelbundet) osv. Har du bunden eller rörlig ränta? Om du kan få bättre avkastning på kapitalet på annat sätt hade jag haft kvar belåningen och anbänt stålarna någon annan stans. Samtidigt vill man ju inte att kapitalet ska riskera att minska avsevärt vid en börskrasch…..
Det är en svår fråga. Vi har alltid amorterat offensivt även om kapitalet som satts på börsen har presterat betydligt bättre än vad amorteringarna har besparat oss i minskade räntekostnader.
Jo, det är ju så det brukar låta.
Spara i globalfonder (i princip US och USD då även CNY med flera valutor i Asien har en tendens att följa USD.
Det andra mantrat har ju varit rörliga räntor.
Risk är det ingen som bryr sig om utan man investerar via backspegeln.
För att förtydliga, det är risk i allt och det går inte en dag utan att spelplanen ritas som.
Vem hade ens i sin vildaste fantasi kunna tro att SEK helt plötsligt har blivit ett spel på Sveriges försvarsindustri?
Ja, nu kanske ni tror att jag fabulerar men så är fallet.
Hade en plan att amortera av huset innan pension. Har kommit på bättre tankar – efter pension är lånedörren mer eller mindre stängd, alltså bättre att stå ut med räntekostnaden och ha kapital tillgängligt.
Det finns alldeles för lite information för att kunna säga något. Bara värde på bostaden och storlek på lånen räcker inte. Hur gamla är ni, vad har ni för karriärer, vilka arbetsplatser, vilka löner, vad har ni för övrigt sparande och hur är det fördelat osv osv.
Generellt ska börsen upp de närmaste åren och då förmodligen mer än ni betalar i ränta. Baserat på det kan man vänta 2-3 år med att amortera, då börserna bör vända ner vid det laget.
Det här borde fler förstå.
Finansiella råd och tips är svåra att ge utan att veta om hushållets hela ekonomi.
Det finns ingen gyllene kula som gär alla rika.
… finns barn, hur gamla är de, finns det närstående som kommer avlida snart och lämna arv osv osv.
“Den som är satt i skuld är icke fri”. Visst skulle det kännas skönt att vara skuldfria, men vi har bara en halv mille i bolån, har aldrig känts som läge att cascha in det då samma investerade pengar på börsen i regel alltid ökar mer än det vi amorterar.
Att lösa lån är alltid en känsla. Det kanske inte är det bästa ekonomiskt, löste bolånen och studielånen 2006. Kändes gott. Särskilt akademikerskatten. Perfekt hade väl varit 2007, men efter år 2000 lärde jag mig att inte bli girig.
När jag köpte hus krävde banken amortering. Då fick man snåla några år. Men var skuldfri före pension. Nu är jag glad för det och tycker amorteringen var ett bra pensionssparande. Ni som kan ekonomi vet nog bättre. Men skön känsla när man var skuldfri.
Ålder?
Börjar du närma dig pension hade jag behållt lånet helt enkelt för att det blir svårare att ta nytt lån ju närmre pensionen du kommer.
Och efter pensionen är man hänvisad till ockrarna och deras bluffbrodukt ’hypotekslån’ som egentligen är ett upplägg att se till att ens arvingar inte ska ärva.
(De är amorteringsfria med skyhög ränta, räntan läggs på hög med ränta på ränta och tas ut vid försäljning eller av dödsboet)
Gissar att det finns Ukrainasupporters även i denna tråden och funderade lite på om någon har tips på hur man hanterar eventuella aktier i Ureka? Finns det någon som kommer att supporta handel med dem typ Avanza? Har tidigare enbart handlat med börsnoterade aktier…
Planen är att börsintroducera Ureka de närmaste åren, men fram till dess kan det ju bli krånligare att handla med aktien. Bolagets aktier är registrerade hos Euroclear och mina “Urekarebu Ak” ligger på ett depåkonto numera.
Om jag minns rätt var det Avanza Ureka samarbetar med när aktien registrerades, så man kan kanske tänka sig att en handel kan komma igång där om börsnoteringen drar ut på tiden.
Jag lämnar aldrig köptips, däremot varnar jag gärna.
Gör en rejäl analys innan ni handlar i bolag som har Ukraina som selling point.
Tyvärr är det så att krig drar till sig de sämsta individerna så kolla alltid upp vilka ni har att göra med.
Ni vet ju hur det är, baletter från Ryssland förklädda till något annat, bedragarna lurar bakom varje gathörn.
Ständigt denna Tesla. LKAB byter ut sina Teslor mot VOLVO då man har fått svårt att serva och att personalen vägrar köra TESLor. https://da.se/2025/02/lkab-saljer-sina-teslabilar/
Framförallt verkar det vara ekonomiska hänsyn och inte politiska. Det är helt enkelt för dålig TCO för företagen
Som jag ser det finns det både ekonomiska, politiska och moraliska orsaker.
Före Musk kom ut från Kehlsteinhaus och viftade med högerarmen, så var det rent ekonomiska skäl. Närmaste servicecenter finns i Umeå 60mil bort. (Hur tänkte LKAB där?)
Sen vägrade personal köra Teslor pga. solidaritet för blockaden. (Fackliga solidariteten är stor i malmfälten.) Noteras bör att LKAB ej motsatte att personal tog hyrbil istället..
Efter och eventuellt före armviftning klappade moral, politik och varumärke nog in.
LKAB är en stadig givare av lämpliga fordon till Ukraina, att då köra Tezzla gör dåligt.
Dessutom är LKABs Presschef, Anders Lindberg volontär som tillverkar på sin fritid hundratals övningsatrapper för att träna stopp av blödning av skottskador och djupa sår. (Han kaan vara en influenser även internt LKAB..) Du kan även bidra genom att köpa en/två via REKYL
https://bsky.app/profile/anderslindberg.bsky.social/post/3ljbbcd33tk2u
https://rekyl.org/produkt/sarskademodul/
Slut.
Ledtråden är “LKAB säljer sina Teslor”. Alltså har man en form av finansiell leasing och står med hela risken som leasetagare.
I värsta fall köper man bilarna själva. Den kanske absolut konstigaste formen av tjänstebilshantering.
Ledtråden är “LKAB säljer sina Teslor”. Alltså har man en form av finansiell leasing och står med hela risken som leasetagare.
I värsta fall köper man bilarna själva. Den kanske absolut konstigaste formen av tjänstebilshantering.
Skanska gör detsamma.
Tesla har rejäla problem med kvaliteten vilket gör att “fleet” blir stående med reparationer som faller utanför garantin efter 2 år. Detta kombinerat med väldigt låga andrahandsvärden gör att många företag nu inte kan räkna hem kalkylen med Tesla som tjänstebilar.
Kombinerat med 6000 leasingåtertag i år och 20.000 nästa år så finns det en stor risk att de som köpt med “nollränta” och amorterat lite kommer stå med 60% värdeminskning
Sucks sitta med Tesla om man har finansiell leasing eller äger den.
De som privatleasat eller sitter med operationell leasing har en betydligt tryggare sits genom att de inte tar restvärdesrisken men har antagligen inte suttit med så subventionerad månadskostnad.
Lägg till det att de flesta vanliga människor inte vill att det ska framstå som att man är på Trumps/Musk sida och därmed avstår från köra Tesla
Preach. Folk tjatar på mig att jag ska sälja teslan, men någon måste köpa också. Alltid kul att säga till andra att göra en förlustaffär på flera hundratusen. Alltid enkelt att säga till vad andra ska göra med sina pengar.
Har Tesla så låga andrahandsvärden? Det har ju varit en sanning att man (oavsett bilmärke) tappar 50-100 000 bara genom att åka från bilhandeln. Sen har väl Tesla tidigare haft exceptionellt höga andrahandsvärden, pga av dysfunktionell marknad och få elbilar tillgängliga. Jag tänker att de (och andra elbilar) nu har mer normala andrahandsvärden, alltså att de harmoniserar med traditionella brännbilars värdeutveckling på beg-marknaden. Eller sticker Tesla ut negativt nu, vs andra bilar?
Personligen drar jag mig för att köpa en begagnad elbil. Det är i princip en försumbar risk, men om batterierna havererar efter garantitiden så blir det en dyr historia. Däremot vet jag inte om Tesla är bättre eller sämre på den fronten…
Tesla har 4 års nybilsgaranti (8000 mil). Så två år är bara korrekt om man kör mer än 4000 mil om året.
Tesla har juridiskt angripit verkstäder som larmat om vissa konsekventa livsfarliga fel i Teslor för att tysta ner dem, med framgång. Säger mycket om det bolaget.
Tänker du på sådana småsaker som att bakaxeln kan gå tvärt av när man svänger in på en uppfart?
Länkarmarna i bakaxeln som rostar sönder och orsakar totalt hjulhaveri på måfå, rattaxelknuten som rostar sönder som gör att man helt plötsligt tappar all styrning, jordpunkten rostar sönder och plötsligt släpper så man tappar servon helt på måfå, bromsrören som rostar sönder så man tappar all bromsverkan på måfå.
Alla dessa dolda och ej upptäckbara/inspekterbara själv eller vid besiktning. Alla verkar funka fram till totalt haveri.
Idag stiger de europeiska vapenaktierna som raketer.
Jag får tacka Surtrutn. Om han inte hade nämnt PPMs svartlista så hade jag inte kommit på tanken att köpa BAE Systems förra veckan.
Lol.
Innan vi jublar över Teslas fallande försäljning så bör vi komma ihåg att den bäst säljande Model Y står inför ett generationsskifte, där biljournalisterna som testat den nya – som presenterades 10 januari – enhälligt säger att den är mycket bättre än den gamla modellen. Det, parat med att fabriken i Berlin stoppat tillverka de gamla och ställt om till de nya, påverkar naturligtvis försäljningen.
Så andra kvartalet blir mer rättvisande som jämförelse.
Mycket bättre på vilket sätt?
Biljournalister är ju kända för att inte vara helt genomkorrupta, menar du?
Tesla är ju också välkända för att vara värsta snöflingorna, och om någon säger något dåligt om en Tesla offentligt i publikt forum så får hen inte köra mer Tesla.
4% bättre aerodynamic.
2,8% längre räckvidd.
Lägre toppfart, ner från 250km/h till 200 jämnt.
Mjukare fjädring.
Marginellt bättre ljudisolering.
Bättre skärmar.
Tvätt av främre kamera, men inte tvätt av lyktorna.
Ny Swasticar *host* Tesla logga.
Frunken har drän-hål.
USB-C-laddare
Låter otroligt mycket bättre.
När lanserades gamla Model Y?
Kollade upp och såg att det är RUN DMC som jag ska tacka.
Tack själv för input.
Loggade in för att kika på innehaven.
Man svettas.
SAAB och Rheinmetall är snart värda mer än resten av portföljen sammantaget. Aldrig sett en så galen uppgång som i fredags + idag i något av mina innehav.
Loggade in för att kika på innehaven.
Man svettas.
SAAB och Rheinmetall är snart värda mer än resten av portföljen sammantaget. Aldrig sett en så galen uppgång som i fredags + idag i något av mina innehav.
Apropå försvarsaktier!
Jag är inte en daytrader utan mer av en fond-månadssparare.
Jag saknar tydliga alternativ om jag Vill att fonden ska ha lite mer profil åt vapen och försvar.
Det är möjligt att jag läst för dåligt men väldigt få Sverige-fonder verkar ha tex SAAB
Investmentbolaget Investor är storägare i SAAB och i övrigt är lite som en fond. Ägare i t ex ABB, AstraZeneca, Electrolux och många andra storbolag på svrnska börsen.
I förra veckan var det någon som tipsade här om en fond som hade försvarsaktier. Du hittar säkert den om du letar igenom.
Finserve Global Security Fund har jag skrivit om några gånger.
Använde för dåliga sökord helt enkelt!!
Nu har jag lite kvällsläsning om Finserve!
Verkar vara precis det jag letade efter
Trump avslöjade på sociala medier att fem kryptovalutor ska ingå i en ny amerikansk strategisk reserv, vilket fick deras värde att skjuta i höjden.
På Truth Social skrev han att bitcoin, ether, XRP, solana och cardano är med på listan – något som inte sagts tidigare.
Ren korruption att t ex XRP är med där då det finns ett bolag som äger typ hälften av alla coins.
Såg att Cardano (ADA) var upp med cirka 50% för några timmar sedan.
Troligtvis de 5 som han och musken redan hade.
Imponerande ändå att han inte tog med sitt eget Trumpcoin. Eller fruns $Melania.
Kool
Sajten ledarsidorna ha en hel del om de amerikanska planerna för krypto. (utan brandvägg)
Jag såg en siffra om Tesla i Frankrike med, även där sjönk försäljningen i feb y/y, dock bara med dryga 20%
Potentiellt sprängstoff seglade förbi i mitt flöde. Trump har kickat demokratiska representanter i det organ som ska övervaka att personuppgifter som förs över från EU har adekvat skydd i USA. Det ligger i farans riktning att hela ramverket faller och då blir all användning av molntjänster från USA-baserade molntjänster olaglig, även om datacentren ligger i EU.
https://noyb.eu/en/us-cloud-soon-illegal-trump-punches-first-hole-eu-us-data-deal
Det kan bli riktigt allvarligt då till exempel Microsoft har miljarder i intäkter från molntjänster i Europa
Den stora kostnaden är för alla bolag som använder amerikanska molntjänster om dessa blockeras. Även med veckors förvarning kommer man inte kunna migrera till alternativ. Tjänster existerar, men inte som kan hantera volymen. En del tjänster hyr i sin tur utrymme från Amazons molntjänster, som i sin tur skulle stängas ner. Miljarder i intäkter för Microsoft är inte problemet.
Titta på storleken på de amerikanska bolagens serverhallar i Sverige. Det ska trollas fram lika stora alternativ på några veckor. Kommer inte hända.
Detta är det stora dilemmat ja, det finns tjänster som helt skulle sluta att fungera om detta sker med kort förvarning och det handlar inte bara om serverhallar. Många företag har byggt tjänster som använder komponenter från de stora molnleverantörerna. Sen har vi rena aaS som Salesforce etc. kan bli hur “kul” som helst det här. Viva Hogia någon..?
Det har du rätt i. Det finns nog klen beredskap för något annat än den eviga freden med USA. En fred som vi något naivt trodde var stabil, men nu ser vi hur snabbt saker kan förändras. Småföretagen kan ställa om ganska snabbt, värre är det med regioner där förändringar tar tid på grund av komplexitet.
Vad jag glömde att säga är att jag styr om mina US aktier till Europa. Lite trist, Microsoft har tjänat mig väl senaste åren men nu är det slut. Allt har sin tid som någon vis man sade.
Microsoft och andra behöver en plan för ett sådant scenario. Offentlig sektor har varit försiktiga med molntjänster kritiska system.
Fyra risker dom behöver hanteras.
– Data läcker till moskoviterna, väntar bara på detta.
– Trump stänger kranen, vilket går NASDAQ att krascha.
– EU-tullar på molntjänster från USA, är en ganska troligt alternativ.
– EU förbjuder molntjänster från USA
Kanske finns fler, med vad jag kom på direkt.
Hoppla, det drar ihop sig till orkan för Europa.
https://www.dagensps.se/bors-finans/valuta/kronan-rusar-ovantat-nar-europa-rustar-for-krig/
“Statliga laddstationer i USA läggs ner och Tesla tar rejält med stryk på börsen. Har USA dragit ur sladden?”
https://www.dagensps.se/motor/usa-drar-ur-sladden-tesla-rasar-och-laddstationer-stangs-ner/
Tesla får ytterligare problem när försäljningen rasar i EU. Utsläppsrätter som sålts i förväg.
https://www.politico.eu/article/tesla-plummeting-sales-risk-emissions-credit-earning/
Spontan fundering så här på kvällen, vad händer med Snowden nu månntro när Puttefnask och Trumpelumpen är BFF…
Känner mig helt vimmelkantig efter den största nedgången i SPX i SEK på väldigt länge samt ett par Brewdog som gick rakt upp i skallen och så bjuder du in Snowden och bröderna BFF till festen…
Sorry, jag tog faktiskt ett glas rött och blev lite så där skönt filosofisk efter en lång arbetsdag…
Ja, man börjar bli sliten nu med 16 timmars arbetsdagar, man är ju inte 25 år längre…