Artikeln innehåller annonslänkar för Svensk Värdeförvaring och Hemsol.
Börserna inleder veckan blodrött i de asiatiska tidszonerna efter en överlag negativ vecka. Guldpriset är över 1000:- SEK per gram igen och noterar nytt prisrekord i USA. Volvo Car sparkar VD:n Jim Rowan och tar tillbaka förra VD:n Håkan Samuelsson. Elpriserna är skyhöga i södra Sverige idag, men låga i norra riksshalvan.

Stockholmsbörsen backade förra veckan och föll med -3.30% för storbolagsindex OMXS30 och -3.15% för bredare index OMSPI. Dollarn står just nu i exakt 10:00 SEK och euron stärks marginellt till 10:82 SEK.

Guldpriset ligger nu på 1000:- SEK per gram och noterar ett nytt prisrekord i dollar på 3 117 USD per troy ounce.
Investeringsguld ska förstås förvaras i bankfack, liksom digitala offsitebackuper, viktiga papper och värdefulla samlarföremål som sällan används som dyra klockor och smycken.
Du kan nu testa ett bankfack hos Svensk Värdeförvaring gratis i tre månader via bloggen utan kostnad. Efter tre månader utgår betalning enligt ordinarie prislista om du inte väljer att avsluta tjänsten och en faktura kommer skickas ut 14 dagar innan testperioden är slut. Du kommer genomgå vanlig prövning enligt lagarna om penningtvätt och avtalsskrivande när du startar testabonnemanget.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.

Borta i USA gick Nasdaq 100 -2.39% på veckan efter ett ras på -2.61% i fredags och ovanpå det har dollarn fallit över en procentenhet vilket sänker värdet på de amerikanska börserna ytterligare. S&P-500 gick -1.53% på veckan.
Bland techbroligarkernas FANANGST-aktier var det bara Tesla som gick plus förra veckan, och då med rejäla +5.97% trots svikande försäljning och trots Elon Musk. Annars var Nvidia sämst i gruppen med -6.82%, tätt följd av fascist-, putinist- och högerextremistbrunchens Spotify på -6.46%.
För övrigt rycker nu inflation day närmare för USA, då tullarna ska betalas av amerikanska folket och kommer höja priserna. Det gäller även inhemska varor för i en fungerande marknad kommer priserna glida upp mot importpriserna. Men vi ska inte skratta åt detta. Mottullar från EU kommer höja europeisk konsumentprisinflation och med det tvinga centralbankerna inklusive Riksbanken att höja sin styrränta för att krossa ekonomin och få folk att sluta handla i tron att man kan sänka priset på varor drabbade av tullar genom att ingen ska ha råd med något.
Börserna öppnar vecka blodrött i de asiatiska tidszonerna. I skrivande stund går ASX 200 -1.74%, Hang Seng -1.62%, KOSPI -2.95%, Nikkei 225 -.386% och Straits Times -0.23%.

Volvo Car sparkar VD:n Jim Rowan med omedelbar verkan och återinstallerar tidigare VD:n Håkan Samulesson. I en intervju hos Dagens Industri säger Samuelsson att detta skett på en vecka, där han bland annat säger:
“Jag tror att det är viktigt att fortsätta elektrifieringen, inte darra på manschetten där. Volvo Cars har bara framtid som ett rent elbilsbolag. Inte som konventionell biltillverkare vad gäller lönsamhet och arbetstillfällen.“
Annars är det ju kul att ett företags styrelse faktiskt tar och konsekvensutsätter en VD som inte levererar. Kan ha att göra med att Volvo Cars kinesiske ordförande faktiskt flög till Sverige för en gångs skull.
Folkaktien Volvo Car har gått som de flesta folkaktier, dvs rakt nedåt med närmare bestämt ca 80% sedan toppen, men nedsidan är begränsad till ytterligare 100%. Det ska bli intressant att se om man kan vända skutan, eller om det blir ännu en Telia eller Ericsson.

Volvo Cars modellprogram är uppenbarligen inte det premiumköparna vill ha – små överprissatta suvar, medan Audi, BMW och Mercedes spottar ur sig elbilar i allt från sedaner till herrgårdsvagnar och förstås suvar, förstås i en högre prisklass. Även den mer rättvisa Volvo Car-konkurrenten Volkswagen som mer ligger i samma segment som Volvo visar med ID.7 att tjänstebilsköparna inte bara vill ha suv, men man ska förstås ha respekt för att tjänstebilskonceptet är svenskt och det kan föreligga andra bevekelsegrunder i andra länder.
Men suvar går det tretton på dussinet och är knappast en framgångssaga längre när alla har dem. Samtidigt skriker massa välbeställda gubbar i åldern 50+ efter klassiska herrgårdsvagnar och drömmer om Volvos höjdpunkt V70. Eller ja, 940, men därom tvistar de lärde. Volvo kan dock inte leva på vad svenska gubbar 50+ tycker, utan kan bara överleva med internationella framgångar.
Tyskarna har i alla fall identifierat att det finns en efterfrågan på bredare modellprogram och inte bara suvar och crossovers. Volvo Cars kan uppenbarligen iaf inte leva på ett program som vara består av suvar.
Man kan också fundera på när majoritetsägaren Geely tröttnar. Har man plundrat färdigt bolaget på all kompetens och teknik redan och överfört kunskaperna eller brutit ut dem i separata bolag? Någon nostalgi kontra Sverige existerar ju inte, utan Kina kan rimligtvis när som helst bara lägga ner Volvo Cars tillverkning om man inte är nöjda med lönsamhet och försäljning, och bara behålla ingenjörerna. För Kina är det småpengar att rycka plåstret och någon nationalistiskt tänk finns inte. Inte för svensk del då alltså. Kineserna är nationalister. Kinesiska sådana. De är trots allt det överlägsna herrefolket och Mittens Rike.

Elpriserna är förstås återigen skyhöga i södra Sverige. Det är trots allt inte helg längre.
SE4 toppar med 207 öre per kWh idag och dagtida snitt blir 121 öre medan dygnssnittet blir 112 öre. Låga priser återvänder inte i SE4 idag, och vi får se om de skyhöga priserna över kronan fortsätter nattetid för de som bor i södraste Sverige.
Hos SE3 toppar elpriset på 177 öre per kWh och får ett dagtida snitt på 98 öre medan dygnssnittet blir 87 öre.
Detta kan sättas i kontrast mot SE2 som toppar på 24 öre, får ett dagtida snitt på 14 öre och dygnssnitt på 11 öre, eller SE1 med topp på 35 öre, dagtida snitt på 23 öre och dygnssnitt på 19 öre.
Min mikrolokala väderprognos säger att det ska bli full sol idag, men då måste molnen spricka upp först. Så vi får väl se. Hemautomatiseringen har stängt av storförbrukarna varmvatten och spabad till de här priserna, men de slås på igen runt lunch när priserna är mer normala igen.
Vill du ta in offerter på hembatterier eller solkraft till villan, företaget, jordbruket eller bostadsrättsföreningen kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra offerter från olika leverantörer inriktade på din typ av installation (reklamlänk).
Någon lösning på elpriserna via staten kommer det inte bli de närmaste femton åren. Möjligen tvärt om man bygger en ny förbindelse till kontinenten och importerar ännu mer kontinentala elpriser, men den lösningen är åt andra hållet. När Ryssland anfaller Nato eller om Trump bestämmer sig för att förbjuda amerikansk LNG-export till Europa så kommer vi nog också få spännande elpriser igen innan de där kärnkraftverken är online 2040 – 2045. Trump ska tydligen sitta en tredje mandatperiod säger han nu, men det får bli en separat drittsirkusartikel senare idag.
102 kommentarer
Oskarshamn 3 står stilla för revison (årligt underhåll).
Volvo Cars kinesiska ägare pratade nyligen om att skära kostnaderna. Jim Rowan var känd för att inte ha någon egen produktion hos Dyson, så frågan är vad Håkan Samuelsson tar med till bordet.
Du skriver skära kostnaderna men jag läser det som sparka folk och lägga ner fabriker.
Jepp, vanligen korrekt tolkning av begreppet “skära i kostnadsmassan” – det betyder väldigt sällan, “vi tog en titt på HK och fan vad dyra människor vi har där som inte gör ett skit”…
R&D och/eller att flytta tillverkningen från Torslanda och/eller Gent.
Fun fact. Volvo har lika många anställda som en av sina konkurrenter som tillverkar 7 ggr fler bilar.
Enkel matte.
Fabriker behöver man inte lägga ner. Men man bör retoola dem och in med större grad av automatisering.
LW: ”Samtidigt skriker massa välbeställda gubbar i åldern 50+ efter klassiska herrgårdsvagnar och drömmer om Volvos höjdpunkt V70. Eller ja, 940, men därom tvistar de lärde.””
Blir man kick-bannad om man saknar Volvo 240? Frågar åt en 60+ kompis…..
Det blir man inte.
240??? Det är väl Amazon som gäller för en äkta puritan!
Nä! Jobbigt att justera ventilerna hela tiden. B21 + med överliggande kamaxel ska det vara. Då blir det 22 , 244 eller 245 då. Och då GL såklart. De andra har väl rostat sönder helt pga tunnare plåt
Alltså 940 var ju en bra bil, lastade som en 24 m Scania och man kunde fixa motorn med silvertejp och ståltråd. Jag gillade den…
Vad har du annars tum-nycklar till?
“Amazon”? Den sälvutnämnde språkdocenten får rycka ut igen: You misspelled “Duett”.
Det är helt okej att ha vurm för gammal teknologi. Men man bör även vara medveten på varför den tekniken inte nådde hela vägen fram, trots att den i många avseenden kan ha varit i framkant.
Har t.ex. en kompis som fortfarande sörjer Amigans storhetstid i datorer. Amiga 500:an slog betydligt högre än sin viktklass men hade inte en chans mot Wintel kombon som åt upp hela företagsvärlden. Hur kunde den tekniskt sämre och dyrare x86 plattformen vinna? För den var billigare över lag, hade bättre kompatibilitet och var betydligt mer tillgänglig än Amigorna, då “IBM-klonerna” kunde göras av vilket företag som än ville, men Amigan kunde bara göras av de som ägde märket.
Gammal, robust teknik kan vara mycket bra för sin tid, men 240:an idag är inte så mycket att hurra för. Världen har gått vidare. Det gör inte den bilen till en dålig bil för sin tid dock. 🙂
IBM-kompatibla datorer var definitivt inte billigare. Amiga dog för att företagets ledning var inkompetenta jubelidioter. En Amiga 500 kostade motsvarande cirka 10.000 kr i dagens pengavärde vid lanseringen 1987.
Vad kostade en PC med 4096-färgers grafikkort och ett ljudkort som kunde spela samplat ljud i stereo? Sisådär tiofaldigt mer skulle jag påstå, om det ens gick att få tag i en PC som matchade amigan.
Vi har faktiskt en IBM med färgskärm från den tidiga eran.
Den kostade väsentligt mer än 100 k i dagens pengavärde…
Den billigaste modellen av Compaq Deskpro med 386-processor kostade runt 150.000 kr vid lanseringen 1986, och den snabbaste modellen av Deskpro gick loss på nästan 250.000 kr. Jag minns inte hur de stod sig grafikmässigt, men i ljudväg fick man nöja sig med monotona pipljud från den inbyggda högtalaren.
Amigan var en otroligt kapabel och prisvärd maskin.
Fun fact. IBM-maskinen med alla tillbehör (skrivare etc) fungerar fortfarande.
Den enda bilen jag ägt, var en 142.
Känner att Volvos efterkrigs bilar med små gjutjärns motorer från Pv444 till den sista tillverkade bilen med det konceptet volvo 940 är bilar som i min värld följer varandra på samma smala stig, dom var aldrig moderna det volvo tillförde världen var ett säkerhets tänkande. Men idag kräver vi mera av bilarna. Av någon anledning äger jag en volvo duett som jag aldrig kört.
Sonen som driver bilverkstad och har blivit familjens elbils fantast efter att han köpt en Renault Zoe. Kom med förslaget att el konvertera duetten.
Ska tänka på saken.
För ett par år sedan flyttade en vän ut på landet mitt i mörkaste småland. Han behövde en bil. Det råkade bli en 240, som visserligen gått ganska långt men relativt fri från rost. Han blev nöjd, och numera har han tre pga “jo, men det är bra att ha för då kan jag ta en annan om det skulle vara nått som krånglar”. 😮 Mitt gensvar på det var “du lever verkligen upp till myten om att ha många gamla bilar stående på tomten” varpå “de andra två står faktiskt i ladan”. Jaja…
Nej. Han har inte fyllt 50 än.
Klart Volvo måste utvecklas, leva på gamla meriter funkar inte varken för företaget eller aktieägarna i längden. Sedan undrar jag varför just kombi var så otroligt populära i sverige?
Volvo 240 är fortfarande en klassiker i USA.
Generellt kommer det aldrig vara hälsosamt att äga aktier i biltillverkare.
Konkurrensen är alldeles för hård.
Folk börjar nog tröttna på de stora bulliga suvarna. Volvos bilmodeller är alla av den typen och för lika varandra. Tråkvolvo? Jag tycker nog VW:s modellprogram är lite slankare och attraktivare.
Ja VW har verkligen piffat upp sig sedan Diesel-gate.
Jag är inte så förtjust i suvar. Föredrar vanliga icke högbyggda bilar, då de har lägre bränsleförbrukning och därmed utsläpp. Behöver man högre markfrigång och 4-hjulsdrift så ska man naturligtvis köpa en sådan bil, men för vanlig asfaltdjungel tycker jag att det är onödigt. Så är jag förståss en 50+ gubbe också 🙂
Volvo cars hade i och för sig försäljningsrekord av antal bilar år 2024 så de kan inte ha varit så helt fel ute med sitt modellprogram.
Precis. Dom ser kraftfulla ut och det ät lätt att gilla typen av bil. Men jag säger som bloggaren. Man tröttnar på biltypen. Volvo har dessutom ett för tunt modellprogram där bilarna liknar varann för mycket. Sedan har väl de flesta bilmärken en vikande försäljning nu. Folk köpte upp sig på bil under de goda åren när det var billigt att låna. Nu är villkoren tuffare.
Kan någon förklara skillnaden mellan EX40, EX30, EC40?
EX40 är en liten suv med hastighetsmätare, EX30 är en ännu mindre suv och saknar hastighetsmätare.
EC:n verkar vara en “mini SUV cupé” som är lägre med mindre lastutrymme. X40:n finns även i en snik 2WD variant. 30:n är 20 cm kortare men med 20 extra hästar så och nere på 3,4 s 0-60mph jämfört med 4,6/4,5.
Det är konstigt det där, “en liten SUV som är lägre med mindre lastutrymme”. Det som kallas “SUV” i Sverige idag är ju närmast det som kallas “crossover” i resten av världen(§), dvs närmast bara en kombi som är lite högre och aningen “terrängigare” i designen. (Förr gjorde man dem helt enkelt lite kantigare, men numera är även de rätt bulliga. Så nu är det väl bara plastschabrak som kofångare och skärmbreddare, gärna i avvikande färg mot karosslacken, som får stå för det intrycket) Visst, kanske liiite större sannolikhet att ha fyrhjulsdrift, men… Det har personbilar kunnat ha sedan Audi Quattro.
Så om man alltså tar en sådan här “SUV” / “crossover”, som skiljer sig från en vanlig kombi bara genom att vara lite större och högre, och gör den mindre och lägre… Hur kan man då få något annat än det man började med, alltså en vanlig kombi?
Jag bara undrar.
___
(§): Följer inte svenska bilmedia så noga längre, men vanliga “MSM” tycks i alla fall knappt känna till termen.
EX40 är väl batteriversionen av XC40, som jag tror fortfarande säljas även med fossilmotorer (rätta mig om jag har fel). EC40 finns dock vad jag förstår enbart batteridriven – och framstår som klumpig jämfört med fascistkonkurrenten Tesla Model Y när man tittar på innerutrymmen mm.
Själv väntar jag på en Skoda-märkt version av ID7 så Octavian får rulla vidare ett par år till 😊
Kommer väl en Cupramärkt före?
140 för min del..
Godmorgon oavsett vilket fordon ni åker!
142, -69, californiavit. Avverkade även en solgul 144 -72 rills jag fick en passatcombi som visade att det var bättre att hålla sig på vägen än att ha en bil som tålde allt.
Ratt i bakelit?
“Hos SE3 toppar elpriset på 177 öre per kWh och får ett dagtida snitt på 98 öre medan dygnssnittet blir 87 öre.”
Och det genomsnittliga “elpriset”, dvs spotpriset, för mars månad har i SE3 landat på 50:78 öre, vilket är lägre än samma månad 2023 och 2024, och är därmed inte särskilt skyhögt alls.
Då får vi hoppas att så många som möjligt har en genomsnittlig elanvändning sett över dygnet.
Lol
Snittkostnad för el i villa var:
2021. 175 öre/kWh
2022. 248 öre/kWh
2023. 205 öre/kWh
När jag kikar i Tibber, så finns där en jämförelse med andra.
Med lite enkel styrning har jag ett snitt i mars om 55öre (S3). Tibber uppger ett jämförelsesnitt om 77öre för ”andra”.
Nu vet jag inte om det är med påslag eller ej.
Någon kanske kan förklara hur detta förhåller sig till genomsnittliga elpriset, om det nu är 50,78öre.
Arne
Det är den vanliga gamla trötta storyn där någon anger medelspotpriset (som ingen i realiteten betalar).
Att du ligger på 55 (lite enkel styrning) och Tibberkunden ligger på 77 är inte så konstigt då medelkunden förbrukar mer el när spotpriset är högt.
Run DMC. Hur menar du att grundpriset (dvs elpriset/kWh exkl. skatter och påslag) fastställs för oss med rörligt elpris, inte timpris?
På min faktura kallas det för “medelspotpris”…
Nr 1. Medelspotpris är medelspotpriset på Nordpool. Ingen slutkund betalar det priset då det är helt omöjligt att ha en konstant förbrukning 24/7.
Nr 2. De med timpris får betala spotpriset som gällde när de förbrukade sin el.
Nr 3. De med rörligt avtal får betala enligt Nr 2 fast på aggregerad nivå.
Run dmc. Du använder så fina ord. Förklara nr3 närmare.
Utoo, ditt månadspris vid rörligt ej timpris baserar sig på att du förbrukar mest när elen är som dyrast och minst när den är som billigast. Du får alltså högre pris än snittpriset på timspot för månaden, då det vägs utifrån hur en normalkund förbrukar sin el över dygnet, dvs mest när det är som dyrast.
UTOO
Nr 2 sätts priset efter den specifika kunden.
Nr 3 sätts priset efter kollektivet (aggregerad nivå).
LW. Det här måste jag få kläm på.
Men samtidigt: Det som kallas medelspotpris på min faktura stämmer överens med det som redovisas som genomsnittligt spotpris på elbruk.se och efter månadens (exv. 77,05 för feb. och 63,44 för jan. 2025).
Sedan tillkommer rörliga kostnader, fasta påslag etc. Men de är ju inte heller med i de spotpriser du räknar upp i grundinlägget. Jag ser inte var enhetspriset skulle justeras utifrån min förbrukning när vi hela tiden pratar om pris/kWh.
Run Dmc. Men nr3 är ju (väl)det som är medelspotpris, och när man har timpris kan man justera det genom att förbruka mindre på dyra tider och mer på billiga tider – det är då man kan hamna under medelspotpriset (vilket jag också provade under några månader).
Jag skickar vidare min fråga till mitt elbolag – de kanske är vana att förklara för amatörer.
Du behöver först ta reda på om de två olika priserna är inkl eller exkl påslag. Antingen jämför elbolaget äpplen och päron (som vissa andra här så gärna vill göra…) eller så anger de ett pris för “andra” som iaf ligger över det som jag kommer att betala EXKL påslagen (i blogginlägger anges också spotpriser EXKL påslag, eller enl elbruk: “Timpriser för elområde SE3 – Stockholm. Omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.”)
Det som jag kallar genomsnittligt spotpris är det som hamnar på min faktura, då jag har vanligt rörligt, inte timpris.
Om ditt bolag har angett priset inkl påslagen låter det däremot som ett väldigt lågt pris. Tycker du ska kolla upp det, bra att veta hur ens bolag uttrycker sig.
UTOO
Du pratar om äpplen och päron och så är det du själv som är världsmästare i genren:
“Det som jag kallar genomsnittligt spotpris är det som hamnar på min faktura, då jag har vanligt rörligt, inte timpris.”
Arne And (igen). På Tibbers hemsida under “senaste året” anger de 50:82 som pris för mars 2025, 72:16 inkl. skatter och fast påslag.
Vad är Teslaaktien värd?
En lättläst genomgång om det är ett bilbolag eller ett teknikbolag vs P/E
https://www.dailykos.com/stories/2025/3/30/2313455/-What-is-Tesla-worth?pm_campaign=front_page&pm_source=trending&pm_medium=web
Jag närmar mig 50 och börjar nu ledsna på alla ”crossovers” och låtsas-suvar vi har avverkat.
Ska köra vår Mach-E ett par år till men sedan är jag bra sugen på en BMW i5 M60 touring.
Gäller bara förklara för min bättre hälft att vi behöver en kombi för att köra skräp till soptippen…
Terrängbilar utan hög- och lågväxel, fyrhjulsdrift med diffspärrar överallt är ju bara ett dåligt skämt.
Diffspärr är lite överkurs. Risk att vanligt folk har sönder bilen. Nöjd med Subaruns automat som har hög- och lågväxel.
Svärfar hade en Subaru Forrester, automatiskt förvisso, parkerade den en gång i typ 30 cm snö varpå det var omöjligt att komma därifrån. Hittade ingen knapp för att överföra kraften till hjulen som hade fäste utan den spann på det som saknade. Stor förvåning och besvikelse. Sedan har du förstås rätt i att med vassare verktyg krävs bättre koll på vad man håller på med. Diffspärrar går sönder rätt fort om det inte är halt.
Därav sätter man inte in diffspärr på privatfordon.
Han skulle nog stängt av stabiliseringssystemet, att göra det är så nära diffspärr man kan komma på en modern bil.
Även om man knappast kan utnyttja den som den skall kan jag dock inte sluta drömma om en Landrover Defender fullutrustad med snorkel och allt. Svårt att hävda att människan är rationell, varför har vi bilar i trafik som gör 300 knutar?
Varför inte en i5 sedan med dragkrok? Mycket snyggare!
Då behöver man inte oroa sig för att avfallet rinner ur säckarna och hamnar i inredningen.
Jo, utseendemässigt är sedanen mer estetiskt tilltalande men det vore skönt om vår hund kunde vara i bakluckan istället för i baksätet som med vår nuvarande bil.
Då amerikanska ekonomin är centrerad kring tech, vore det intressant att se Europa tänka utanför boxen och sparka dem rakt i pengapungen.
Exempelvis Googles system för annonsköp DV360 (tänk mäklare för köpare och säljare).
Systemet förfördelar Googles reklamplattformar, vilket resulterat i mindre pengar till europeiska medier (och i förlängningen journalistiken).
Inför tull på köp av annonser som görs genom dessa amerikanska plattformar (Amazon har givetvis en liknande..).
Det finns europeiska alternativ.
Allterativt: strunta i mottull och inför temporära exportavgifter istället. Då hamnar inflationstrycket hos mottagaren. Om man väljer sånt som Trumpf undantagit från tull så kan man anta att det är svår att ersätta.
Tidsgränsen är för att det inte skall locka att starta upp lokal produktion.
Saknar en elbilskombi i crosscountry utförande, lastutrymme som en äkta kombi, lite högre insteg och markfrigång, inte många extra centimeter mer än vanliga kombin men ingen SUV.
Kom att tänka på när jag var och köpte plank på 2,8 meter. Fällde sätet i min lilla Peugeot 308 och tryckte in dem hela vägen fram till instrumentbrädan.
Bredvid mig försökte en person i en XC60 att lasta sin bil. Bilen är klart stärre än min, dock verkade lastutrymmet ställa till det, trots fällt säte.
Bra lastutrymme är viktigt.
Jag har för mig att jag skymtade Volvo i botten av listan gällande degradering av batterikapacitet, i en video med TeslaBjørn… Ganska snävt urval och bara enstaka testexemplar där, dock.
Läste att det finns vissa Nissan Leaf som kan gå ifrån 70% till 0 i batterikapacitet mer eller mindre momentant när du ligger och kör på motorvägen. I Norge dock, så det kan vara ett skämt.
Jag har för mig att jag skymtade Volvo i botten av listan gällande degradering av batterikapacitet, i en video med TeslaBjørn… Ganska snävt urval och bara enstaka testexemplar där, dock.
Man kan ju ställa sig frågan om det är batterierna som är av sämre kvalitet eller om det är luftmotståndet och vikten som sliter ut batterierna som får jobba hårt.
Volvo har väl alltid varit kända för att vara törstiga och när man ligger bakom en Volvo blir vindrutan alltid smuttsigare än når man ligger bakom viken annan bil som helst.
Den första lite snålare Volvon var, vad jag hört, en cup av ingenjörer och tekniker på Volvo som bestämde sig för att ändra lite på formerna och vips sjönk bränsleförbrukningen. Det kan vara en skröna, men som sig bör när det gäller skrönor så är det inte helt otroligt.
Göra en vertikal front på en elbil som Volvo gör är … inte begåvat. Idiotiskt formspråk.
850, om det är den du tänker på, hade kvinnliga formgivare ett stort inflytande över.
850 och V70 är väl samma, bara det att man bytte sina namnbeteckningar där sen?
Möjligt, så bra koll har jag inte.
Yes, 850 AWD blev, om jag minns rätt, XC70 efter väldigt små ändringar.
Kan för övrigt bekräfta att jag sitter och drömmer om en ny V70, eller snarare en XC70, när den nuvarande blir för gammal. Hade Volvo haft kvar den i sitt sortiment hade jag inte ens tittat åt andra bilar när det är dags att byta. Lika lite som jag nu tittar på XC60 och XC90, för mig är de två bilarna totalt ointressanta. Blir nog en VW nästa gång.
Biologiska åldern är strax under 50, men den mentala strax över. Så jag får ge dig rätt även där.
“Volvo Cars modellprogram är uppenbarligen inte det premiumköparna vill ha” Well, 2024 så slog man sitt rekord och sålde mer bilar än man någonsin gjort tidigare. 763,389 stycken närmare bestämt. Så förväxla inte börskursen med att bilarna inte skulle vara poulära, de är uppenbarligen poplärare än någonsin. I sammnahanget är det intressant att se vad världens högst värderade bilföretag, Tesla, har sålt 2024: 1,789,226, alltså en dryg miljon fler, men det speglar inte aktiekurserna på de två bolagen riktigt:-)
På gräddhyllans ICA parkering finns numera enbart Suvar den ena större än den andra. Frågar mig ibland vad de skall användas till. Kanske enbart för att parkeras på uppfarten. Parkerar på familjeplats med större utrymme då jag är rädd om min gamla bil som fyller 20 år.
Och 2/3 av dem har inte fyrhjulsdrift.
De fyller samma funktion som väskan från LV. En flergångskasse från Biltema är billigare och bättre.
Vad är det som håller upp Tesla starkare än övriga 7? Ser så många negativa faktorer, även om man bara utgår ifrån den hårda datan. Sjunkande försäljning, tullkrig, återkallande av bilar, och så ett dödande av varumärket. På det så hävdar BYD att man kommer släppa en revolutionerande 5 minuters laddning. Ser inget som talar för en ljusare framtid för Tesla med Musk, och han kommer inte släppa taget. Att försöka förflytta scopet ifrån elbil till AI-bolag med robotar känns ännu mer hög risk.
Nånting måste ju dra ett större kapital emot aktien, vad tror ni?
Ärligt talat förstår jag inte fascinationen för Tesla som aktie.
Den kommer att gå upp eller ner, mer än så kan man inte säga.
Vad gäller själva fordonen är jag helt övertygad om att BYD och Xiaomi kommer att leda utvecklingen.
Tesla hade en “manipulerad” uppgångsdag på 10% (!) förra veckan, vilket förklarar en stor del av den veckans uppgång.
Tesla är för övrigt ner i förhandeln 3% idag.
Om man inte verkligen vet vad man gör så skulle jag avstå från kortsiktiga affärer denna vecka, den andre ska Trumpeten trumpeta ut de nya tullarna, och alla vet ju att sådant kan ändra sig på en pisskvart när han får feeling åt ena eller andra hållet.
På allmän begäran? Dagens Tesla:
Musk laments doge role amid Tesla slump
Aktien nu minus 4% premarket.
Träffade min lille bror igår han undervisar och forskar på ett universitet i norden. Har vid två tillfällen varit i USA som gäst forskare. Han hävdar att det är inga forskare från Europa som reser till USA längre.
Klokt av dem.
50+? Humph.. Jag är faktiskt bara 40+.
Fattar inte grejen med alla dessa suvar. Ge mig en bil som lastar ordentligt och sväljer en syskonvagn utan att behöva ta isär den i dess minsta beståndsdelar. XC60 lastar på tok för dåligt. V90 är bara ett märkligt mellanting med sitt smala bagageutrymme.
V70 och Model S gjorde det mycket bättre. ID7 verkar lovande.
Du tänker logiskt men en biltillverkare måste se till vad som säljer. Trump var kanske inte en logisk president men han sålde.
Grejen är att man inte behöver vika ryggen dubbelt o krypa ner i bilen (hej V60 o V90 o liknande). Dessutom något bättre blick över vägbanan…
Bloggarjäveln slår huvudet på spiken, utbudet av elkombis måste breddas. Och ev något av typen “V70 cross country”.
Eftersom nuvarande V60 är en av de snyggaste kombi-bilar som tillverkats är det ännu mer märkligt att den inte kommer som elbil. Även S60 är ju en väldigt fin bil även, är väl det närmaste en ny Saab man kommer. Men båda modellerna är väl kanske för låga för att få in tillräckligt med batterier i bottenplattan.
Det är en fossilbil och går inte att konvertera på ett konkurrenskraftigt sätt. Hybrid är möjligt och finns på marknaden.
Volvos problem är att elbilarna är kraftigt försenade. De elbilar som säljs är baserade på fossilbilar som konverterats.
Vad beträffar snacket om utsugning och stängning av fabriker kan jag konstatera att Volvo Cars såldes av Ford till Geely för runt 11 miljarder kronor och köparna trängdes inte i dörren.
Sedan dess har Volvo Cars byggt tre fabriker i Kina och en i USA. En till i Slovakien är på gång. Knappast vad jag skulle förknippa med utsugning. Sanningen är att Geely räddade Volvo Cars.
Problemet nu är att marknaden har vänt och lyxsuvar runt miljonen är inte vad marknaden vill ha. Kom också ihåg att Volvo Cars är en relativt liten biltillverkare och har inte resurser att ta fram allting på en gång. Och just nu säljer kombibilar dåligt.
Instämmer VillaVolvo
Och Håkan Sundström gjorde ett jättejobb som CEO
Yep – Och idioti som att komma ut och säga “Nej, men den där 100% elbilsomsvängningen vi egentligen skulle ha… Vi skippar den och kör på hybrider och dieselbilar i tio år till” är ju ungefär lika smart som att spränga ett hål till i båten som tar in vatten.
När jag fick höra att Volvo sköt upp sina elbilssatsningar på obestämd framtid tyckte jag att det såg mycket mörkt ut för företaget. Även om de byter fot nu, har de försenats ytterligare 12-24 månader i sin elbilsomställning, samtidigt som de har ännu färre intäkter från diesel- och hybridlinorna.
Får väl se om nya VD:n kan vända skeppet, men den tidigare VD:n styrde skeppet rakt mot ett isberg och sköt sönder styrningskontrollerna så, ja…
Hadar Cars (jo han är i livet) borde köpa Volvo Cars och döpa om det till Cars Cars.
Så säkras svenskt ägande också.
Block.
Utrymmet för oss mediokra pappaskämtare krymper dag för dag.
Men på ålderdomshemmet, då jävlar.
Då får de vara snabba på rullstol om de ska slippa undan.
Risken är att de stänger av hörapparaten, förstås.
Trump borde sitta på livstid.
I fängelse.
Verkligen. Otroligt vilken skada han har orsakat USA på så kort tid. Galet.
Fyra års fängelse, två år villkorlig och förmodligen fotboja för de två andra, för Marine Le Pen för förskingring. Undrar hur minnesgoda de franska väljarna är och hur mottagliga de är för konspirationsteorier. Hon ledde ju i opinionsmätningarna inför valet 2027 och även om uttalat sitt stöd för Ukraina skulle det verkligen inte kännas stabilt med henne med handen på rorkulten.
Ryzzlands skrikgråtande efter detta besked säger en hel del om Le Pen.
Trump lyckas driva Japan och Sydkorea närmare Kina, great job! Kina lär också plocka upp många högoktaniga forskare från USA nu när all vetenskap ska monteras ner och motarbetas i MAGA-stan. Vilken gudagåva han är för Xi, den orangea våldtäktsmannen.
https://www.cnbc.com/2025/03/30/south-korea-china-japan-to-promote-regional-trade-as-tariffs-loom.html
Europa + Kina = Sant