Det ser ut som att Musks dubbla heilande slutligen gjort att mannens systematiska högerextrema åsiktsyttringar fått bredd genomslag. Det bör ge genomslag på Teslas redan stagnerande elbilsförsäljning, eftersom bilmärket är så kraftigt associerat med VD:n och minoritetsägaren Musk. Han kanske får ryggdunk för att han har “owned the libs” i USA, men det var också Teslas målgrupp för MAGA vill inte köra miljövänligt utan bränna så mycket bensin de kan.

Som utmärkt exempel är det bara att läsa kommentarerna till en film där Carwow går igenom ansiktslyftningen på nya Tesla Model Y. Väldigt få av de än så länge 6 535 kommentarerna handlar om den nya versionen av bilmodellen. Istället är det ett helt annat ämne som kommenteras. Denna artikels titel är inspirerad av kommentarerna. Det tidigare Teslamodellprogrammet hade bokstäverna och siffrorna S 3 X Y.
Ett axplock nedan:
“Berlin to Warsaw in one charge”
“Right Wing drive?”
“I love the new ‘superior race’ drive mode.it’s just so incredibly fast. Goes from 0 to 88 in just 1 tweet.”
“The facelift really sets it apartheid from the old model.”
“The self drive feature “was only following orders””
“It also comes with three pedals now. A break pedal, a gas pedal and a acceleration pedal.”
“Took it for a test drive, but it died outside Stalingrad.”
”Zero to fascism in under 3 seconds.”
“Can’t wait for the new Tesla models, N, A, Z, and I!”
Läs gärna kommentarerna i sin heilhet här sieger jag. Det är ändå löneheil just nu.
Kom ihåg att de som idag äger en Tesla inte är skyldiga till Musks extremsväng in i fascismen. Det är helt Musks eget ansvar. Att köpa en nytillverkad Tesla framöver däremot är en annan sak och kan tolkas som ett politiskt ställningstagande även om en del köpare är lyckligt ovetandes. Ge er inte på Teslaköpare, deras köp var med all sannolikhet inte ett politiskt ställningstagande för fascism.
Musk framträdde nu också på högextrema AfD:s stormöte och fortsatte upprepa sitt narrativ att högerextremisterna ska rädda civilisationen.
Teslas försäljning hade redan redan fallit 2024 och backat 1.1% i antal bilar jämfört med år 2023, och detta trots kampanjer med att man kunde köpa bil till 0% i ränta sista kvartalet. Det är också första gången Tesla tappar försäljning sedan 2010 – 2011 när bolaget precis släppt första bilen och bara hade Tesla Roadster som produkt.
Fjärde kvartalet väntas också bli en ännu hårdare smäll finansiellt för Tesla på grund av sänkta priser och nollräntor på bilköpen.
Och detta var innan Musk “owned the libs” genom sina dubbla heilingar. Så sent som 2022 hävdade Tesla att man skulle öka sin försäljning med 50% om året. Nu blev det istället -1.1%. Då handlas bolaget på p/e 193x enligt Market Screener, dvs 193 gånger årets väntade resultat efter skatt, vilket är en extrem värdering, som skulle få IT-bubblans bolag att rodna av skam.
Det enda bolag hos bloggens FANANGST-bolag som gått sämre i år än Tesla är Apple med -11.04%, men Tesla har sedan årsskiftet gått +0.68%. Samtidigt har indexen Nasdaq 100 gått +3.63% och S&P-500 +3.73%.
Så vi får se hur det blir med Teslas tillväxt. Att man fått en fasciststämpel på sig som bolag är iaf tydligt. Här är ett foto från Tesla i Nya Zeelands huvudstad Wellington. Det lär inte vara det sista liknande.
De enda som kan avsätta Musk som VD är styrelsen, och de är alla Musks sykofanter så det lär inte ske.
Ja, bloggens bolag leasar en Tesla, men jag har aldrig haft några problem att kritisera Musk eller Tesla trots det. Man ska inte låta sina personliga misstag påverka ens själ. Ni alla äger Tesla via er statliga pension och de flesta av er via era tjänstepensioner, så vill ni kasta sten i glashus, varsågoda.
Själv är jag inte en perfekt människa till skillnad mot alla kommentatorer och personer i sociala medier, och har aldrig heller påstått att jag är det, men skriver bok just nu och ska när det är klart ta tag i att byta bil om det är möjligt utan att det blir en förlustaffär på hundratusentals kronor. Det är alltid lätt att säga till andra att kasta bort sina pengar.
245 kommentarer
På begagnade Tesla annonser i Norge, anger säljare att dom säljer på grund av Musk.
Priserna har gått ner mer än vanligt sista veckan (enligt mig)
Vi får se på sikt om det påverkar nybilsförsäljningen. Finns ju koreanska märken med nyare och bättre teknik (800V) om man vill ha något som motsvara tesla i pris, laddning och räckvidd.
Den mest sålda bilen.
Sälj din också.
Inte än.
https://amp.dw.com/en/german-police-investigate-musk-salute-projected-on-tesla-factory/a-71403737
Brittiska aktivistgruppen Lead by Donkeys projicerade välvald grafik på Gigafactory i Berlin…
Lätt att säga för undertecknad som inte har medel till en ny (el)bil men musks betéende gör det lätt att bestämma vilket märke det INTE kommer att bli om och när ett bilbyte skulle bli aktuellt…
Nytt år så Musk kör väl en 16 weeks of heil.
Den där är väl värd att posta i recensionstråden.
Tycker att detta börjar gå lite för långt med att peka ut så kallade fascister och nazister hit och dit. Låter som aftonbladet och DN journalister som lever i sin egen lilla socialistiska värld och lever och får betalt för attackera människor i ledande ställning i väst med dessa hemska epitet.
Nu när allt fokus måste vara på att få bort den farligaste mannen i världen som just nu är Putin och ingen annan.
Du menar en person som aktivt stöder fascisterna och högerextremisterna i AfD (en kombo av NMR och Afs) inklusive deltar i deras stormöte, stöder öppet ett antal andra högerextremister och mångfaldigt dömda kriminella, samt dubbelheilar och uttrycker allt extremare åsikter helt öppet i sociala medier inte ska pekas ut som fascist.
Kan ju säga att SD framstår som mysfarbröder i jämförelse med Musk.
Bara för att man inte är socialist betyder det inte att man saknar moralisk kompass eller är blind och oförmögen att lägga ihop 1+1+1+ … +1=1000 olika eskalerande tillfällen Musk visat sitt fula tryne.
Varsågod att hitta din kompass. Någon annanstans.
Hejdå.
Skulle tom säga att SD ÄR mysfarbrödrer jämfört med Musk….
Ja, de framstår som det i alla fall.
De börjar komma fram nu och visa sina riktiga åsikter. Många SD:are och “konservativa debattörer” har varit framme och förklarat att Musk inte heilade, och att han – liksom AfD – absolut inte är facister/nazister, att det är bra att USA vill ta över Grönland osv, osv.
“i väst”
Märkligt formulerat, minst sagt.
Av sinken travelller, ska tilläggas.
Att rösta med plånboken är ett förvånansvärt effektivt sätt att skapa förändring. Dessutom svårt att bli kallad “vänster” för att man använder den fria marknaden precis som tänkt.
Fast det är oerhört vanligt att det istället då kallas “woke cancel culture” när man vägrar köpa nåt av den typen av anledningar. Jag vill tex inte läsa nåt längre av trans-hataren JK Rowling vilket då plötsligt kallas “woke cancel culture”. Att rösta med plånboken gills liksom inte när man gör det av empatiska medmänskliga skäl, enligt vissa.
Vilka fonder kommer kunna ha kvar Tesla i mixen nu när VD:n kommit ut som nazist?
Tyvärr de flesta, pga att bolaget ingår i index, bland annat S&P-500. I princip alla USA-fonder och globalfonder har bolaget.
Jag kommer iaf inte aktivt att äga Tesla. Varken bilen eller aktien.
Jag tror att det realistiskt är där man får dra gränsen ja.
Behåll indexstrategin men blanka Tesla i samma omfattning som du köper Tesla via indexet
Jag har ställt frågan till Länsförsäkringar om Tesla är med i deras “LF Bekväm fond tillväxt A”
Inväntar svar.
Ja , nån Tesla blir det inte . Och ingen EV övh men en laddhybrid . Från Syd Korea…eller. Och Felon´s chef. den lider definitivt av megalomani. Han hinner ställa till mycke jävelskap på 4år. Hujja. Men…memento mori .
Så ditt bilval styrs av politik och inte miljöhänsyn eller bra och hållbar teknik.
Men jag bryr mig egentligen inte om du väljer ett tekniskt stolpskott, om man använder batterierna i en laddhybrid på de sättet som förbrukningsberäkningarna antar så är batteriet ofta slut efter 10000-15000 mil, och nytt batteri kostar då oftast som bilens kvarvarande värde.
Tesla är ju en sak.
Egentligen är Tesla ett bilmärke, och Musk en fascist, svårare är det inte.
Jag kastar inga glåpord på de som har en Tesla, men jag skulle väl gärna önska att Musk börjar tappa sina positioner i näringslivet, t.ex. hos Tesla.
Jag är helt klart rätt bekymrad över fyrklövern
Musk
Trump
twitter
tiktok
Det där lär bli en hemsk brygd, som kommer dra ner hela världen i skiten.
Glöm inte Facebook – det är där alla gamla tanter och gubbar hänger och blir “övertygade” om både det ena och det andra. Cambridge Analytica vet.
Har länge bevakat begagnade bilar med fyrhjulsdrift och dragkrok under 300 000 kr. Mycket M3 i den bevakningen. Såg ett exempel på privatsåld bil som annonserades för 280 000 kr (ganska bra pris tyckte jag då) innan årsskiftet som nyligen sänktes till 235 000 kr. Det är 19% ner. Lider med den som säljer. Då var priserna generellt pressade på begagnade elbilar redan innan årsskiftet.
Begagnatpriserna på alla bilar har ju varit uppblåsta länge. Köpte min V60 diesel 2019 när den var 3 år gammal och det är först de sista två åren den börjat tappa i värde. Och skulle säga att på de 5 år jag haft den så har nog halva värdetappet skett sista året.
Uppblåsta pga av låg svensk krona, extrem mycket begagnade bilar 2-5 år gamla går på export till Europa.
Jag tycker lätt man kan ge sig på Tesla-ägare fast med glimten i ögat. Har flera vänner som är stora Tesla-fans och genom att retas lite med dem är jag säker på att jag påverkar deras val av bil nästa gång det är dags att köpa ny.
S k Tesla fans har ju en obehaglig tendens att snarare vara Musk-fans, tyvärr. Och de har fått gå så långt i att försvara honom de senaste åren att det är svårt för dem att vända nu.
Nazism är tydligen lättare att leva med än stukad självbild.
Med det sagt är det svårt att hitta någon annan elbil i rimligt prisläge som går att stå ut med, speciellt om man vill ha en begagnad. Många, som ID.4, saknar snabbladdning, andra, som Ioniq 4, är groteskt energiineffektiva, medan t ex Polestar valt att göra ett baksäte enbart för barn innan skolåldern. EV6 hade ett vägljud som lät som en hasplåt som säljaren menade var normalt för modellen?
Tar gärna emot förslag på alternativ.
ID.4 laddar väl ändå ganska snabbt, 10 – 80 % på cirka 30 minuter.
Den verkar ladda med 125 kW.
60 kWh på 30 minuter är väl inte så dåligt, men det finns andra som är snabbare.
Det bör ge minst 30 mils körning och det gör ju inte så mycket att man måsta pausa en gång i 30 minuter mellan Malmö och Stockholm.
Här en laddtest.
https://www.nyteknik.se/elbilar/lista-testet-avslojar-sa-snabbt-laddar-elbilarna-i-verkligheten/4324268
Tesla laddar sina 200+ kW i ett väldigt kort intervall om typ 10-20% av batteriet.
Tesla Model 3 finns med i testet jag länkar till, men där är det felskrivet i tabellen.
Om man följer länken från Ny Teknik till den norska sidan verkar Teslan ladda 10 – 80 % på 30 minuter med i snitt 150 kW vilket ger 75 kWh.
Det är ju inte så stor skillnad mot VW ID.4 som laddar cirka 60 kWh på 30 minuter enligt mig eller ID.7 som laddar med i snitt 146 kWh och 10 – 80 % på 26 minuter enligt testet vilket ger 63 kWh i “tanken”.
Ladda 30 minuter var 30:e mil känns inte så fel tycker jag (snarare helt rätt), även om jag gärna kör Malmö – Stockholm nonstop (med enstaka kisspaus) bara för att jag vill hem.
ID.4 utan värmepump laddar i 40 (max 60) när det är minusgrader. Något snabbare med värmepump.
ID4 hamnar sist i en lista över hur räckvidden minskar i vinterklimat, 63% kvar jämfört med sommarklimat,
https://youtu.be/18Zu65VTX8k?si=piBCQQvsXN5gNYQE
Väldigt sorgligt, tragiskt, trist och så j-a onödigt att det blivit så här. Tesla har varit ett av de mest sålda märkena senaste åren, och det finns ju bra skäl till det. Helt enkelt bra bilar till pris folk varit villiga att betala. Jag har själv funderat på att byta min model 3 till den nyare uppgraderade varianten. Provkörde tidigt i höstas. Kanonbil. Men nu kommer ju allt i en annan dager. Kanske får bli en Kia istället.
Att bygga varumärke tar tid, att rasera det kan gå väldigt fort. Om Musk fortsätter på den inslagna banan, vilket väl det mesta pekar på, tror jag att stora fonder känner att de inte längre kan vara kvar i aktien pga policy om vad fonden står för. Typ som att olja och vapenindustri avhåller en del fonder.
Om Musk fortsätter kommer många inte vilja köpa ny Tesla och varumärket tar ännu större skada.
Slutsats, om aktien börjar gå ned alltför mycket lär nog styrelsen till slut agera och kasta ut honom.
Money talks, så är det alltid.
Elon ger sig också snart in i hårvårds-segmentet med det givna produktnamnet “Min Kam PF”
Fascinerande med Teslaaktien och det Run Dmc skriver om aktiemarknaden, att det är inflödet av pengar brett (”indexfonder”) som påverkar kurserna på de stora. Jag tycker mig se tecken på att ett stort företags aktiekurs ofta är ganska frikopplat från ekonomiska fundamenta. Vore intressant om Tesla uppenbart skulle börja ha ekonomiska problem men fortfarande vara värt mängder av miljarder… Undrar vad som skulle krävas för att aktien skulle gå ner t.ex. 80%? (Och alltså fortfarande ha en enormt hög värdering) Kanske inte ens en konkurs skulle räcka?
Det är ju intressant tanke om att flöden och inte fundamenta styr för tillfället, men betyder det inte också att det finns en slags hävstång som gör att risken är enorm? En liten korrigering av kursen för Tesla t ex gör att stora indexfonder behöver samtidigt sälja av sina Tesla-innehav för att ha rätt viktning vilket orsakar en större korrigering av kursen vilket orsakar ännu större utförsäljningar… osv.
Det kan gå undan då botten går ur.
Hur menar du nu?
De flesta indexfonder är väl Market Cap-viktade just för att indexandelen inte ska påverkas så mycket (dvs nästan inte alls) av aktiens egna kurs?
Jag kanske fullständigt missförstått hur dessa saker fungerar, men är det inte så att market cap-viktade index automatiskt allokerar en större del av innehavet i företag som är en stor del av marknaden? Om ett företag går bra och blir större så allokeras en större del av fonden till det företaget, och vice versa? Det borde ju ha en förstärkande effekt i båda riktningarna. Men upplys mig gärna!
Om man har en portfölj som äger aktier efter hur marknadsvärdet på bolaget är i förhållande till alla andra i samma index, så kommer den viktningen automatiskt fortsätta vara korrekt när aktiekurserna svänger. Ta t ex ett index med två bolag, A med marknadsvärde 100 och B med 50. Låt säga att fonden hanterar ett värde på 150, då äger fonden A för 100 och B för 50. Om A:s kurs nu faller med 50% så följer marknadsvärdet med ner med 50%, till 50, och fondens andelar följer också med i fallet. Om inte fonden handlat något så har den nu A för 50 och B för 50, vilket också “råkar” matcha A och B’s nya relativa marknadsvärden. Ingen handel nödvändig. Notera att antalet aktier och priset på en aktie inte spelar någon roll.
Det som eventuellt påverkar är om antalet aktier förändras, som t ex när Musk fick en massa aktier. Det vet jag faktiskt inte hur indexfonder hanterar.
Däremot så är det definitivt så att när man har några enstaka gigantiska bolag i ett index så ligger mycket av fondens värde i de bolagen. Om dessa bolag tappar mycket värde så följer fonden förstås med ner. Det finns fonder som på olika sätt försöker välja “billiga” bolag med olika metoder, som inte blir lika utsatta för det scenariot eftersom att bolagen med gigantiskt börsvärde ofta har det värdet för att de är “dyra” och därför väljs bort. T ex Tesla skulle förmodligen anses vara dyrt enligt dessa fonder.
Trendföljande/momentum och aktiva fonder kan nog råka ut för vad du säger dock, av lite olika skäl: Trendföljande för att de säljer när trenden vänder (i verkligheten lite eller mycket efter den redan vänt), och aktiva fonder för att det ser dåligt ut att äga “losers”, och andra tvivelaktiga men mänskliga beteenden.
Väl illustrerat, fattar vad du menar.
Men! Man kan iaf säga att de framtida inflödena kommer bli mindre. Med utgångspunkt i ditt exempel: en fond köper varje månad aktier för 150kr: 100kr i företag A och 50kr i företag B. Efter det 50%:iga kursraset i A så fördelas pengarna 75kr till A och 75 kr i B då nästa 150kronors köp ska fördelas.
Det måste ju ända ha långsiktigt kursgenomslag med att ta bort framtida likviditet från företag A:s orderstock i den storleksordningen?
Ja, jo. Det kan jag köpa. Vet inte riktigt hur man ska analysera det. Hur effekten blir beror ju på hur försäljningarna ser ut. Om försäljningarna har karaktären av att “Någon behöver X pengar”, då förändras ju balansen i köp och säljflödena. Men om försäljningarna har karaktären att någon säljer en viss andel av portföljen, då fortsätter det rimligtvis vara balanserat. Förstås är verkligheten en blandning. Vilket jag antar betyder att den första varianten existerar till någon grad. Men ja, det här är bortom min förståelse (“Inte en killgissning eftersom att jag är tydlig med det”).
Saknar också den uppgraderade versionen av Tesla S i listan ovan – “Model SS”
Tesla GAS är en annan modell som saknas.
Ja, och Tesla GAZ för export till RyZZland!
Till Elons stora sorg lär det vara upptaget. Chevrolet tror jag äger det, dom hade sina SuperSport modeller. Av någon anledning var det importförbud på dom till Isra*l.
Super Sport, eller SS, är det prestandapaket som erbjuds av Chevrolet-divisionen inom General Motors på ett begränsat antal av sina fordon. Alla SS-modeller har distinkta “SS”-markeringar på utsidan. SS-paketet gjordes först tillgängligt för 1961 års Impala. Några av de andra modellerna som bär SS-märket är Camaro, Chevelle, El Camino, Impala, Monte Carlo, Nova och Chevrolet Pickup. Nuvarande SS-modeller tillverkas av GM Performance Division.
Du kastar sten i glashus.
“Ge er inte på Teslaköpare, deras köp var med all sannolikhet inte ett politiskt ställningstagande för fascism.” Men det är okej att ge sig på Marabouätande människorna?
Skillnaden är väl att om du köpt Marabou de senaste två åren har du gjort det fullt medveten om att du stödjer folkmord i Ukraina. Köpte du en Tesla förra våren visste du inte att du stödde en fascist.
Nja, Lars pratar ju om framtida köp av Tesla
Nej, läs stycket innan texten citerade. Det är ganska tydligt att han pratar om köp innan den senaste tidens utveckling.
” Att köpa en nytillverkad Tesla framöver däremot är en annan sak och kan tolkas som ett politiskt ställningstagande även om en del köpare är lyckligt ovetande. ”
Jo, det har jag läst. Men det är ju tydligt att han inte tolkar det så annars hade han skrivit andra kritiska artiklar mot Tesla, likt Marabou.
@EXTREME333 Menar du att det här är en positiv artikel? Jag ser den som kritisk. Senaste veckan har vi haft ett par omnämnanden plus ett par separata artiklar som är negativa till Musk.
Om de äter choklad köpt innan februari 2022 är det nog ingen som säger något, förutom möjligen en akut-läkare..
Har bloggaren givit sig på dessa??
Det är väl bolaget han varit lite syrlig mot? Och ev de som tjänar massa pengar på bolaget
Har vad jag vet aldrig sagt något om personerna som köper Marabou, nej.
Exempelvis 2021-12-26 18:18: “Det måste sägas – men Alladinchokladen är vedervärdigt äcklig”
Haha, vilken underbar tolkning du har av det du skriver
Var står det något om personen? Jag uttrycker min åsikt om att Alladin är äcklig.
Och i övrigt – som icke perfekt människa får jag kasta sten i glashög. Du perfekta varelse får hitta ett annat forum för likasinnade.
Är Aladin en person?
Om någon ser en person sitta i en Tesla och äta en Marabou chokladkaka blåser väl topplocket av.
Visste inte att elbilar hade topplock, vad har jag missat?
Kia EV9, gärna GT-line. Provar du inte den har du verkligen fumlat dig. Ägt Model S, Model 3 och Y, men EV9an är långt bättre. Galet bra komfort, fullmatad med teknik.
Nästa bil blir Kia men inte klart ännu vilken modell.
Stor som ett Attefallshus, dock.
Jag skulle vilja säga “hangarfartyg”, men okej då.
Näe stor som en 245:a dvs perfekt storlek för oss som kör omkring med badkar och annat i lasten
Finns det någon rimligt stor (dvs liten) bil med rimlig snabbladdning och räckvidd, förutom model 3 och Y? Handlar mycket om resursförbrukningen. Lite korkat att köpa en gigantisk elbil om man har miljön med i fokus.
BMW i4 är en fantastisk bil, edrive40-modellen är energieffektiv och laddar hyfsat snabbt.
Fullt rimligt om du behöver en sjusitsare som inte är en Tesla.
Kör EV9 sen innan sommaren, fantastiskt bra bil. Har man inte behov av att få in barn, hund och fotbollslag och allmänt mest kör långt på landsväg så finns ju numera också EV3 som är en minivariant av EV9 (dvs. en normalstor bil). Har inte testat eller ens sett den i verkligheten, men tänker att den borde kunna vara ett alternativ för många.
Har en god vän som får in två vindsurfingbrädor i sin.
Ett utmärkt val men vänta lite så kommer den med starkare motor också.
Fick du skit för att äta marabou under covid? Ska jag ha skit för att jag köpte våra teslor under samma period?
Muskwagen känns passé.
Det minsta Tesla kan göra nu är ju att skriva på kollektivavtal i Sverige fort som ögat… för att behålla lite goodwill…
+1
Till att börja med
Musks anledningar till att inte skriva på kollektivavtal är väl rätt uppenbara?
Svårt att skicka folk till gaskammare om de har avtal, rättsfall och överklagande minskar effektiviteten i den slutgiltiga lösningen.
Drömmen som inte är helt omöjlig vore att Elon meddelar att han vart galen pga droger och slutar som VD, tar in på torken följt av ett halvårs semester med närstående och sedan övergår till att bli mentor för rymdprojekt. (Dvs spacexkunder)
En fin ursäkt vore att be trumpadministrationen om att exportera Spacex teknik och Raptor raketmotorer till Ukraina som säkert kan göra något episkt med dem visavi strategiska mål i östra Sibirien och Nordkorea.
Kollektivavtal i Sverige? Jag hoppas mest på att han inte bryr sig.
Framhärdar han med sin politiska karriär med tillräcklig envishet i vald riktning kommer han att köra rakt in i despotens fälla och aldrig få ett vettigt yrkesliv eller pensionering utan en ständig gnagande oro.
Eller att han omfamnar missbruket totalt och skjuter ut sig till mars?
Synd att starta miljöförstöringen på Mars med att gödsla med Musk.
Jo, Håll Mars Rent!
Jag må vara blödig och inte önska honom en överdos men jag är ändå stolt över att jag inte önskar folk åt helvete när de kan ta ansvar för sina liv och gärningar.
Den mest framstående tekniken som SpaceX har är mjuklandning av raketsteg och återstartbara raketmotorer (Raptor). Inget av det är speciellt användbart för en raket som garanterat bara ska användas en gång.
Oavsett vad man tycker om Musk och Tesla så undrar jag om det någonsin har vart en bra idé för ett vinstdrivande företag att förknippas med en politisk agenda?
Det gick ju rätt bra för VW, men det kanske inte bara var Hitlers förtjänst. 😉
Porsche klarade sig bra också. Hugo Boss. BMW. Det var väl egentligen bara IG Farben som på allvar drabbades?
Utan IG Farbens enorma produktionskapacitet, dess avancerade forskning, mångsidiga tekniska kunnande och ekonomiska makt skulle Tyskland inte ha kunnat börjat sitt anfallskrig i september 1939. Det var den bedömningen som gjordes av en grupp civila och militära experter vilken efter andra världskrigets slut fick i uppdrag av general Eisenhower att göra en omfattande undersökning av IG:s bidrag till den nazistiska krigsinsatsen. Kommissionens slutsats kan låta som en överdrift, men fakta talar för att det är en korrekt bedömning.
Rapporten gjorde ett djupt intryck på Eisenhower. Han beslöt att IG:s strategiska position i den tyska ekonomin måste brytas som “ett led i arbetet med att säkra freden i världen”. Eisenhowers detaljerade rekommendationer skulle ha värmt hjärtat hos marskalk Foch, hans föregångare som överbefälhavare för de allierade styrkorna under första världskriget.
1. gör IG:s fabriker och andra tillgångar tillgängliga för skadståndsanspråk
2. förstör de IG-anläggningar som enbart tillverkar krigsmateriel
3. bryt IG:s monopolkontroll genom att sprida ägarskapet till de återstående fabrikerna
4. gör slut på IG:s andelsägande i internationella karteller
5. ta över IG:s forskningsprogram och forskningsfaciliteter
Källa: Hitler & IG Farben, Joseph Borkin
IG:s efterföljare repade sig, 1977 tillhörde Hoechst, Bayer och BASF de tretti största industriföretagen i världen. Hoechst är det största företaget i Tyskland. Hoechst och BASF är båda större än det amerikanska Du Pont. Bayer är bara något mindre. Vart och ett av dessa bolag är större än hela IG när det var som störst.
Nope. Kortsiktigt kan du tjäna på det, men långsiktigt känns det som en dum idé. Kanske därför det är tämligen ovanligt att se företag aktivt ta ställning.
Finns ju vissa saker som är företagsekonomiskt “korrekt” t.ex. “Greenwashing”, men även där är det få företag som verkligen tar ställning.
Krävs något verkligen enande för att det ska vara företagspolitiskt korrekt. Typ ta ställning för Ukraina.
Det är väl av den anledningen som Opel inte kunnat säljas i Storbritannien tex.
Låt säga att man är givare och stöttar Ukraina genom donationer.
Att då bryta ev kontrakt som kostar pengar minskar väl då möjligheten att stötta Ukraina? Känns väl inte som en höjdare
(jag äger inte någon Tesla så jag är inte jävig)
Relevant kommentar. Bränna några hundratusen för signalering, eller fortsätta stödja Ukraina?
Då får man nog också väga in en viss nytta med att sänka begagnatmarknaden för Teslor och den minskade finansieringen av Musk som det innebär på lite sikt.
Hellre en folkrörelse som förser Ukraina med materiel för miljoner i år än att teslas reservdelsmarknad svalnar lite snabbare när bilarna köps av folk som kör lite.
Oavsett Musk har Teslas aktie varit övervärderad länge med tanke på ett P/e som kräver stora försäljningsökningar samtidigt som andra märken börjar komma ikapp.
Tänker man att man ska undvika köp av politiska skäl går sen även allt kinesiskt bort.
Bra poäng där, det kinesiska. Försöker i största möjliga utsträckning att undvika att köpa produkter från Kina, men även från t.ex. Turkiet.
Skulle jag på något underligt sätt vinna. säg, en tvåveckors all inclusive till Antalya, så skulle jag allvarligt överväga att låta den frysa inne.
Väldigt surt när man köpt en Tesla redan, för andra gången. Tittade på och lånade en del kinesiska alternativ, Volvo och BYD men förarmiljön är så dålig att jag blir förbannad. T ex låta mittkonsolen tas upp av växelspak!
Surt, hoppas Kia är bättre när det är dags att byta.
Oj då måste förarmiljön vara riktigt usel om du känner att Tesla är bättre i det avseendet. Kia har dock fortfarande blinker spakar och en hel del knapp styrda val så jag tror inte du blir besviken.
Väldigt surt när man köpt en Tesla redan, för andra gången. Tittade på och lånade en del kinesiska alternativ, Volvo och BYD men förarmiljön är så dålig att jag blir förbannad. T ex låta mittkonsolen tas upp av växelspak!
Surt, hoppas Kia är bättre när det är dags att byta.
Växelspak? Vad skall en elbil ha en växelspak till???
Jag skulle som konservativ och ha sett insidan av en del datasystem dock gärna ha en rejäl mekanisk handparkeringsbroms som även är mekaniskt nödstopp för motorerna.
Även elbilar har ju ofta tre lägen, D, N, R
De tre funktionerna kan väl sitt på touch-knappar på mitt stora skärmen? 🙂
ja usch. Älskar min 2023 My men avskyr Elon. Hade valt en annan idag.
Musk personifierar en misslyckad testraket… med skillnaden att ingenting nytt finns att lära sig från det.
Peter Esse, biljournalist, gjorde ett bra inlägg om Tesla och varför du inte skall köpa en.
https://www.youtube.com/watch?v=-HEuQJtNQ2M
Otroligt bra inlägg, som vanligt, från den gode Esse.
Väl spenderade minutrar.
Hade helt missat att världens rikaste man fuskat i dataspel, alltså, man häpnar.
Kan också säga att jag valde bort Tesla till förmån för en Skoda Enyaq. Väldigt nöjd med mitt val!
Slutreplik:
Får nog säga att nuvarande Teslalaägare har ett ansvar om de köpt bilen under 2024.
Det var rätt tydligt för ett år sen att Musk var en idiot. Rasist. Sexuellt utnyttjande av anställda. Hyllande av diktaturer med mera. Det var länge sen han var en normal företagsledare.
Men då var man enligt många här “idiot som inte kunde skilja på företaget och dess Fuhrer”
Jag vill bara säga likt Ryssland och dess invasion.
Om man väljer att öppna ögonen så ser man vissa saker väldigt tydligt. Men för många var det lättare vara Fanboy om produkten än att se vad som var på väg att hända.
If it Talks like a Nazi. Walks like a Nazi. Then it is a Nazi.
Eller iaf en Musk
Alltid enkelt att se allt i backspegeln. I verkligheten så krävs det både tid och upprepning för att man ska nå sitt beslut. Få som är så perfekta att de fattar rätt beslut direkt.
Jag håller fortfarande tummarna för att Spacex raketutveckling fortsätter vara lyckosam då den bokstavligen är epokgörande för mänskligheten, men det är inte längre lika genuint roligt.
Jag tyckte även om “åka till mars” galenskapen, ett bra katedralbygge att fokusera på för att på vägen åstadkomma fantastiska saker och även om det genomförs och misslyckas och det bara ger några fotavtryck och en mängd omkomna astronauter ger det massor av forskning. Jag saknar den galenskapen, Von Braun är bättre än Furher
Funkar Superheavy och Starship som tänkt blir det även den yttersta nödlösningen att fixa klimatförändringen genom att skugga jorden genomförbar. (Det blir delikat att förhandla om vilka trender för vädret vi skall ha.)
Undrar vilken sort av dålig människa detta gör mig till? Det är i alla fall socialt klumpigt av mig att ta upp bra saker i musksfären. Hoppas andra sundare människor tar över projekten.
Förr var mina klagomål på Tesla i fallande prio:
Jag hade inte råd med en, eller snarare jag vill inte ha bil som livets viktigaste konsumtion.
Jag var orolig för att sakna hastighetsmätare rakt framför mig och sedan blinkerspinne och annat och i stället pilla i menyer.
Det oroade mig att de så att säga handikappar AI:ns och min redundans genom att plocka bort alla sensorer förutom kameror.
Så tysk, sydkoreansk edyl elbil har nog varit och är bilen för mig när den dagen kommer.
Men jag har rekommenderat Tesla för långåkande bekanta när det är dags att byta bil då jag tror den skulle ha passat dem och det är slut.
Har jag förstått det rätt i div diskussioner har Elon tillfört uppmärksamhet som raggat kunder, pengar och medarbetare samt en del egna pengar till Tesla med flera. Var transfereringen av Teslas teknik till Kina i utbyte mot finansiering/kunder ett Elon projekt? Kan det stämma att det innehåll han tillfört produktmässigt är SEXY *host* S3XY skämtet samt sin drömbil Cybertruck? Cybertuck verkar vara en vit elefant som lägger massor med krut på egenskaper som är irrelevanta för att vara pickup. En “liten vit skåpbil” på 3/Y plattformen hade rent tekniskt varit fint för europamarknaden men det känns väldig mycket inte-elon med något som vardagligt praktiskt.
Cybertruck är fortsättningen på namnskämtet:
S3XY CARS
Där sista fyra är:
Cybertruck
ATV (liten fyrhjuling som visades tillsammans med cybertruck)
Roadster (version 2, men RS3XY klingar dåligt)
Semi
Aha, och nu när han har skämtat är han klar med Tesla?
Osannolikt, men vi får vänta och se. Svårt att förutse framtiden…
> (version 2, men RS3XY klingar dåligt)
Modell X kom innan modell 3.
RSX3Y blir ännu värre ja, man får skarva lite helt enkelt.
If you are jewish, the Tesla Auto drive will take you to the gas station
Det pratas om att “rösta med plånboken” och att bojkotta produkter som står för något man inte vill stötta och att detta redskap (AKA “cancel culture”) skall vara ett redskap av vänsterkaraktär….
Det är värt att notera att extremhögerrörelser använder sig av detta och lyckas få till stånd bojkotter av företag som aktivt vill arbeta för att vara inkluderande. Skrämmande många företag har på grund av detta antingen fått ekonomiska problem (t.ex Harley Davidsson som vill fortsätta sitt arbete för att vara inkluderande och jämställda) eller gått ut med att de uppgör att arbeta med inkludering!
Vad gäller Tesla kan det ryka några hundra tusen jag ärligt talat inte har att byta den jag har men jag har inga problem att informera folk om att det finns flera andra elbilar man kan köpa istället!
Så en bojkott av Tesla är rimlig! Sen att andrahandsvärdet sjunker på min, bloggarna och andra Teslor är faktiskt skitsamma!
Får se vad som dyker upp som gör att man kan välja bort Starlink och SpaceX. New Glenn hade tydligen en framgångsrik Jungfruöarna, även om herr Bezos också är ruskigt obehaglig!
Kung🇺🇦
Glöm inte Bud Light boycott…sorgligt.
Ärligt talat, med Elons MAGA-inspirerade tvärvändning skulle det inte förvåna mig om han tar fram en fossil brännbil bara för att “rädda mänskligheten “.
Ja, minns när han pratade om klimatförändringar och hur Tesla genom elbilar skulle rädda mänskligheten och man fick se en femtonminuters film om klimatförändringar och hur klimatarbetet genomsyrar allt Tesla gör när man fick sin Tesla levererad.
Musk verkar ju tyvärr ljuga rätt mycket, eller slira kraftigt på sanningen.
Självkörande Teslor har väl nästan utlovats sedan 2017 eller något, men trots flera nya modeller och mjukvaruuppgraderingar är dom inte självkörande 2025.
Har han inte tom. fuskar i datorspel?
Nu är iofs självkörande bil 100% en icke-feature för mig så Musk får fabla hur mycket han vill om den.
Ok, bilen har koll på omgivningen (360-graders-kamera tror jag det kallas) och den vet vilka bilar den skall ta hänsyn till framför en när man har farthållare påslage. Men de två finesserna sammanfattar all “självkörning” jag behöver från bilens sida.
Håller med, självkörning känns inte som ett behov, fast om jag hade det skulle jag nog använda det ibland.
Farthållare med automatisk avståndshållning är mycket bra, det hade min folka Golf 2016.
Den hade också koll på sidlinjer och heldragna linjer så att man inte körde över dem (om man inte ville), då styrde den emot.
Kameror runt om vet jag inte om jag behöver, men backkamera och några sensorer är bra och det har väl nästan alla bilar idag.
Det borde kunna döda Tesla för det ligger inte inom deras kärnkompetens. Men sak samma, Tesla är inte längre unikt och kritiskt för bilteknikutvecklingen.
L.W försöker damagecontrolla sin långvariga teslavurm och sponsring av Musk. Känns som det kommer stinka under lång tid, trots alla goda gärningar i övrigt för Ukraina. Lite Löfven retarded “jag såg det inte komma”. Nej, kasta inte alla AP7-pensionärer under Cybertrucken. Ibland blir det fel men nu blir det mer rätt🤜🇺🇦
Ah, retarded kallar du mig för att jag nu gör rätt. Det kan du kalla mig någon annanstans. Hej då.
Det är väl rimligen rätt att köra damage control när något helt plötsligt skiter sig?
Oavsett vad som sägs (hittas på!) just nu så hade det ju varit bisarrt att för 2 år sedan hävda att Elon Musk var nazist. Jag skulle nog påstå att det även idag borde räknas som förtal, men ändå.
Att Lars några år innan detta skulle ha agerat på synskhet är ju rätt långsökt. Han har trots allt under rätt lång tid differentierat mellan bilarna och ägaren. Rätt långt tidigare än de flesta andra. Svårt att se något större problem i hanteringen, i mitt tycke.
Jag skulle snarare ha hävdat att Lars gått för långt i sina kommentarer om Musk. Säger som författardjäv*ln brukar säga: Jag brukar ha fel, men jag skulle tro att det kommer visa sig om några år att det mesta som sägs nu är rätt överdrivet. Karln är inte funtad som alla andra, men den fasta övertygelsen på forumet (Nota bene: Inte Lars kommentar) att han kommer leda en nazistisk diktatur om 4 år tror jag är sinnessjukt överdriven och felaktig.
Nu får jag Ecco-reklam på Cornucopia! 😠🤢🤮
Ecco är kvar i Ryssland.
https://leave-russia.org/ecco
Ytterligare en elefant i Tesla-rummet:
Vågar man föra Trump/Musk/Tesla/Putin-kritiska samtal sittande i en Tesla?
Vågar man diskutera företagshemligheter eller annat känsligt som försvarshemligheter?
Ja, jag har foliehatt men bilen äger ju bevisligen förmågan att lyssna på vad man säger, det är ju rentav en explicit feature att den har mickar som lyssnar!
Tja, det är väl som att vara regimkritisk kines i en kinesisk bil?
Eller svensk i en kinesisk bil.
Skulle nog fundera en eller två gånger om GPS-signalerna visar att du dagligen befinner dig på vissa platser i Sverige. Vilka kameror och mickar aktiveras då i din bil när det är uppenbart att du befinner dig på svenska skyddsobjekt?
Du menar att det skulle vara värre än att göra det i en Volvo där allt går direkt till den kommunistiska regimen?
Pendeln har verkligen slagit över. Putin och Kina är inte längre problemet i världspolitiken, Elon Musk är nu Svarte Petter.
Jösses Amalia.
“Intressant” uttalande “Elon Musk heilade INTE efter att Donald Trump svurits in som president, säger Jan Guillou”
Det sägs att “Kaka söker Maka”, och om man hatar USA till 100%, så kan man nog också påstå att Musk INTE heilade.
Men det är riktigt riktigt otäckt att en svensk influenser som Jan Guillou så tydligt påstår att Musk INTE heilade.
Jag fruktar framtiden, jag räds för mina barnbarn, varvid den äldste snart ska gör sin värnplikt.
Länk: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jan-guillou-om-elon-musk-heilade-inte/
Guillou gör en poäng han försökt göra länge dvs att högerextrema inte ’får’ betraktas som farliga eller ’riktiga’ extremister så länge de stödjer irael.
Poängen är alltså INTE att det inte var en heil (två heil) utan att centrister gärna bortser från heilen så länge högerarmens ägare stöttar irael.
Men, Guillous svansföring gör att han får acceptera medvetna feltolkningar av vad han säger och skriver.
Expressen har ju aldrig tålt karln så det förvånar inte att de låtsas missförstå Guillous uttalande.
MEDARBETARN, förstår nog inte vad du menar.
Guillous är ju en av Sveriges största j*de hatare? Den som alltid i sina böcker och artiklar slår ned på all j*diskt.
Förklara gärna mer noga vad du menar med
“Guillou gör en poäng han försökt göra länge dvs att högerextrema inte ’får’ betraktas som farliga eller ’riktiga’ extremister så länge de stödjer irael”
så jag kan förstå ditt inlägg
Det är väl inte så svårt att förstå från hans synvinkel?
Han irriterar sig på hur palestinska aktivister lyfts fram som antisemiter (ibland rätt, i bland endast genom guilt-by-association) medans Musk kan heila dubbelt inför mångmiljonpublik och stora delar av världens tyckonomer hjälper till med relativiserande och bortförklaringar.
Du skriver “palestinska aktivister LYFTS fram som antisemiter”.
De är ju 100% antisemiter, och har som öppet mål att förinta j*dar och isr*el.
Bara studera deras läroböcker för de minsta barnen så blir man vettskrämd, över det hat de sprider, vilket Guillou delar, vilket för mig gör hans “Elon Musk heilade INTE” så otroligt väldigt väldigt otäckt och skrämmande.
Då du förstår mindre ju mer förklaringar du efterfrågar och får är ytterligare diskussion utsiktslös.
Guillou judehatare, vad är det för struntprat? Det där får du nog konkretisera.
Han är – självklart – kritisk till Israels nuvarande (extrem)högerregering, men du har nog gått i den vanliga fällan att den som är kritisk mot Israels regering i själva verket är antisemit. Det är en fälla som Israels högerpolitiker gärna gillrar, och använder som motargument.
Fram med några exempel!
Guillou j*dehatare, vad är det för struntprat? Det där får du nog konkretisera.
Han är – självklart – kritisk till Isr*els nuvarande (extrem)högerregering, men du har nog gått i den vanliga fällan att den som är kritisk mot Isr*els (höger)regeringar – det har ju varit några stycken – i själva verket är antisemit. Det är en retorik som Isr*els högerpolitiker också gärna använder sig av.
Fram med några exempel!
Är Sverigechef för ett logistikbolag och mina anställda får sedan ett år tillbaka inte ha Tesla. Vi är inte superstora tjänstebilsköpare men det blir en handfull bilar per år. Förutom det så befattar vi oss inte med några ryssassocierade transporter över huvudtaget. Man gör det man kan för att bidra.
👍
Kanon.
Bra!
Min arbetsgivare plockade bort Tesla som valbart alternativ för förmånsbil redan när konflikten med IF Metall bröt ut eftersom vi befarade att det skulle kunna bli negativa associationer från våra kunder… Med denna utveckling så känns det som ett rätt bra beslut även om det då knorrades lite hos en del kollegor som fick tänka om.
Dag att justera sitt fondinnehav snart, men först ska jag kontakta fonderna för att höra hur de ser på att ha med Tesla i portföljen framöver.
Det är lite jobb, men just nu tror jag det är väl investerad tid att försöka påverka Tesla/Musk maximalt.
Nu kör vi!
Det är aktieägarna som röstar fram styrelsen och aktieägarna kan ålägga styrelsen att byta ut VDn. Det kommer också att ske om företaget missköts pga VDn. Kretsen kring Musk har inte majoritet.
Att koppla en VDs förehavanden med ett varumärke han råkar vara VD för just nu är märkligt. Produkten är det inget fel på.
Ang. blockera X eller inte:
Jag är minst lika förbannad på Adof Muskovitj som du Lars och på all dynga som sprids inte minst via nämnd plattform.
Oroväckande är bara förnamnet när en tokstollar som M. och T. får väldigt mycket makt.
Men jag är också rädd för utvecklingen då allt fler slutar att lyssna på sina meningsmotståndare och föra en saklig debatt.
Att alla åsikter får uttryckas och att även idioter får säga sin mening är en fundamental del av ett demokratiskt samhälle.
Därför röstade jag nej till din fråga om att blockera X totalt på din blogg.
Men det är ju givetvis dina regler som gäller och skall respekteras.
Tycker du man skulle lyssna på Hitler?
Nej, man måste faktiskt inte lyssna på meningsmotståndare.
Churchill lyssnade på vad hitler skrev och sade och tog det på fullt allvar, jag tror att fler borde ha gjort det även om jag själv inte har läst mein kampf då det verkar väl motbjudande utan litar på andras uppgifter om att han var öppen med vad han ville göra.
Det är bra att kolla vad fienden har för tankar men man behöver inte ha fienden i vardagsrummet för att göra det.
Jag röstade fel om länkandet, fick för mig att historiska länkar skulle spärras.
Fast alla som skriver på X är ju varken meningsmotståndare eller nazister.
Ännu.
Jag gick igenom listan på vilka jag följer på X och de allra flesta tycks nu ha flyttat till Blusky, så kanske har X snart spelat ut sin roll på åtminstone Ukrainafronten. Känns bra.
Däremot kan det ju vara intressant att ha örat på rälsen för att kolla hur vindarna blåser i mumpvärlden. Inget som behöver eller ska länkas hit förstås.
Förslag: Fortsätt tillåta rent Ukrainarelaterade X-poster med habil beskrivning, så Cornucopianerna själva kan välja om det förtjänar att klickas på. Kanske med brasklapp att man bör kika om det redan finns på Blusky?
+1, särskilt när såna som Musk sprider rent ljug om t.ex. Ukraina, vaccin, etc. Varför ska man behöva lyssna på det eller åtminstone ta det på allvar?
“No, you’re not entitled to your opinion”
https://theconversation.com/no-youre-not-entitled-to-your-opinion-9978
“If “Everyone’s entitled to their opinion” just means no-one has the right to stop people thinking and saying whatever they want, then the statement is true, but fairly trivial. No one can stop you saying that vaccines cause autism, no matter how many times that claim has been disproven.
But if ‘entitled to an opinion’ means ‘entitled to have your views treated as serious candidates for the truth’ then it’s pretty clearly false. And this too is a distinction that tends to get blurred.”
Jag tror nog att H. inte hade kommit så långt under 1930-talet som han gjorde, om fler hade lyssnat och tagit honom på allvar.
H. talade öppet om att judarna skulle utrotas och att Tyskland skulle expandera österut på grannarnas bekostnad, men allt för många trodde att det mest var retorik. När man insåg vart det barkade var det för sent att stoppa katastrofen.
Martin Luther King lär ha sagt: “Det som är oroande är inte de ogudaktigas perversitet utan de godas likgiltighet”
Så jo, det är viktigt att alla förnuftiga och anständiga människor lyssnar på vad onda ledare säger att de skall göra och i tid försöker hindra att deras ord övergår i handling.
Jag hör själv till de naiva som i början på 90-talet trodde att nu äntligen kommer Ryssland att bli ett civiliserat land.
Men Gorbatjevs perestroja övergick i en kollaps där rövare och oligarker stal vad de kunde komma över och satte en kriminell maffia i ledningen.
Kunde vi ha stoppat Putler i tid? Borde våra demokratiska ledare varit mer klarsynta och satt hårt mot hårt tidigare?
Kommer vi att äntligen ta lärdom och göra mer rätt i framtiden?
Jag vet inte, fråga en expert!
För att citera en känd bloggare.
Är det i den här artikeln man diskuterar länkar till Twitter? Jag röstade för att inte tillåta det, men har tänkt om eftersom självsaneringen tycks funka alldeles ypperligt och det tog bara typ 5 minuter för alla att anpassa sig. Så jag tycker inte man ska ha en svartvit regel, utan istället en regel som medger ett visst mänskligt omdöme, att man bara länkar när det finns en bra anledning. Tex att Zelensky skriver något, och det är förstahandskällan.
Nä, folk har ju slutat länka till Twitter alldeles frivilligt. Jag kommer inte stoppa det just nu iaf. Jag har inte sagt att det måste diskuteras här för övrigt, det var någon i kommentarsfältet. Det är bara i Ukrainatrådarna det länkas till Twitter oavsett.
Skyldig! Tänkte bara att chansen till gensvar på Musk-inlägg var större här. Själv tycker jag att både Musk och Trump är Ukrainarelaterade.
Du fick inte behålla gratis SC när du bytte till ny MS? Jag har fortfarande det och ler vid varje laddning över att det kostar Tesla pengar.
Tänkte precis skriva att jag hoppas verkligen alla som har gratis laddning av Tesla använder den så mycket som möjligt.
Om man laddar på SC då är man en svartfot…
Jag har inte och kommer inte ställa golv till svars för att de köpt/leasa en Tesla. De kommer nog få höra det tillräckligt ändå.
Förr sa man att en svensk skryter med sin fina bil, fransmannen med sin unga och snygga älskarinna.
Mercedes körde med sloganen “Du är vad du kör”. Ovanligt dum slogan efter att ha träffat ett antal Mercedesägare drar man alla över en kam. (Gör jag inte längre).
Musk är klart en kvarnsten för Tesla. Att vara VD där är ett heltidsjobb, och han ägnar sig åt allt annat.
Att imponera på folk är en stark drivkraft hos många människor. Bl a med sin fina bil, fina hus osv. Och många presumtiva Teslaköpare inser att en ny Tesla kommer inte imponera.
Om inte det räcker kommer antagligen Teslabilar hamna på EUs lista över höjda tullar om nu Trump inför generella tullar mot EU.
Då ger jag upp min möjlighet att kommentera här i framtiden, men då gör jag det med självkänslan i behåll.
Herrejävlar vilken samling av ynkliga syltryggar som stannat kvar här sedan bloggaren slutat ha en givande argumenation med sunda förhållningssätt emot det han sade.
Idag finns inget kvar, alla som tänker emot raderas enligt någon ”vitbok”.
Bloggaren är ju mera lik Hitler än han någonsin inser, för därtill är hans ego för stort.
Jag står bakom bloggarens kamp för Uraina. Har tidigare gillat hans tankar om bostadsmarknaden o räntorna.
Det är med sorg jag ser någon jag nästan kunde kalla vän totalt kasta bojorna till allt bortom sin egna förträfflighet och syn som detta.
Du fallerar så totalt Lars. Överger X men kvarstår för att det drar in stålar för dig. Du hatar Ryssland men lever men en ryska. Du har kväkt ur dig artiklar efter artiklar om hu grymt bra Tesla var jämfört med det pöbeln körde.
Generellt hur ditt leverne var så långt bortom någon av oss vanliga människor kunde ha förstånd att uppleva.
Detta är ett adjö Lars, och jag tycker det är tråkigt eftersom som för något decennium sedan följde dig med glädje och intresse.
Idag undrar jag över det självskadebeteende och simma med döda fiskar i strömmenbeteende de följare som ej kvalificerat sig för uteslutning kvalivicerT sig till.
Nå, jag är inte sådan och jag tackar häremed för mig.
Ps.
Vill bara göra en sak klar få jag sett en del indervjuer med dig Lars som varit rätt givande. Största klandret till alla ni formlösa maneter i kommentarsfältet som bara jobbar för att underbygga egot hos Lars som kommer bli mättat när solen dör.
Jaja. Det var väl antagligen det sista från mig någonsin då betänkande bloggarens ”vitbok” och ovilja att bemöta kritik.
Bloggaren har mina data så är som alltid ständigt nyfilen på framtiden.
/JB
What?! Ska han skilja sig/separera bara för att Ryssland gav sig på Ukraina menar du? Helt sanslös kommentar. Lena kan väl vara en fin person oavsett var hon är född
Pucko-kommentar.
Grand Exit som blev en epic fail.
Jonas B,
Jag kan inte annat än hålla med dig, förutom det med att blanda in Lars fru.
Under decenier, faktiskt redan på VCW-tiden, har det varit intressant att följa bloggen och herr Wilderängs tankar om litteratur, ekonomi, byggnadsteknik och politik.
Det har varit givande kommentarer från insatta, intelligenta kommentatorer.
Tyvärr så är det nu mest en drös rövslickande, likatänkande wannabelärjungar som hänger här och kommenterar.
Förutom PerraG, så är det tunt med kommentatorer som ger mervärde.
De sunt tänkande inser väl att både Trump, Elon och många därtill är farliga galenpannor, men det är inte seriöst att angripa Trums hudfärg, och ge honom masss konstiga namn, jobba med överdrifter.
Jag tackar för denna tid och ett fantastiskt arbete, verkligen fantastiskt.
Jag kommer fortsätta stödja Jonas V, men ser framemot att bli bannad från att skriva här.
Tack för allt Lars!
Akta så inte dörren slår igen över dina hemorroider på vägen ut!
Jag är personligen väldigt intresserad av hur EU samt enskilda Europeiska stater kommer ställa sig i relation till Musk och hans ägande av X när han nu t ex öppet stöder Afd mm. Finns det någon realistisk chans att X blockeras om han eskalerar. Ser man till både företag och enskilda individer så verkar det finnas en ganska stor ripple effekt gällande motstånd till hans produkter.
Ja, väldigt intressant! Eller EU gemensamt:
“Today we are taking further steps to shed light on the compliance of X’s recommender systems with the obligations under the DSA,” the EU digital commissioner, Henna Virkkunen, said in a statement.
[…]
Virkkunen implied that the EU would not hesitate to use the powers it had to ban or fine X if it was found to be in breach of the DSA. “We are committed to ensuring that every platform operating in the EU respects our legislation, which aims to make the online environment fair, safe and democratic for all European citizens,” she said.”
https://www.theguardian.com/technology/2025/jan/17/eu-asks-x-for-internal-documents-about-algorithms-as-it-steps-up-investigation
(Ja, du skrev ju EU, ser jag nu…)
Tog med både EU och Europeiska stater då jag inte ville lämna Storbrittanien utanför med tanke på Musks interaktioner där sista tiden😉
Då tar vi en UK-länk också
“For those wondering why Elon Musk, the tycoon newly infamous for his stiff-arm salutes, developed a sudden ferocious interest in the UK this month, the answer may lie in an arcane piece of online media legislation working its way gradually towards fruition.
In a ferocious flurry of tweets of his X platform this month, days before formally joining the Trump administration, the world’s richest man portrayed Britain as a dystopian “police state” run by a “tyrannical government” in which young working-class women are routinely kidnapped off the streets by gangs of immigrants.”
https://www.theguardian.com/technology/2025/jan/25/elon-musk-uk-politics-tech-online-safety-act
Finns till och med ett särskilt centrum för ändamålet:
https://algorithmic-transparency.ec.europa.eu/about_en
The European Centre for Algorithmic Transparency (ECAT) was launched in April 2023 to provide scientific and technical expertise to support the enforcement of the Digital Services Act (DSA) and further research into the impact of algorithmic systems deployed by online platforms and search engines.
Inte helt lätt det här. Tesla är ju tusentals briljanta ingenjörer, arkitekter och visionärer. Tesla som bil är i framkant vad gäller teknologi. Pris och prestanda likaså.
Men sedan finns det en ägare som är en sociopatnarcissiströvhatt. Varför i helsike ska företagsledare börja med politik i stället för att ägna sig åt kärnverksamheten? Det blir aldrig bra. I Musks fall beror det på att han har så mycket pengar att han skiter fullständigt i konsekvenserna av vad han gör. Han är med andra ord en väldigt olämplig ägare och bör inte ha något att göra med hur Tesla styrs. Han är direkt skadlig för Tesla och förhoppningsvis kan övriga ägare med styrelsen reda ut det här. Som innerstadsstockis äger jag ingen bil och har inga planer på en. Jag ser det som trist att teknologisk utveckling hindras av rövhattars beteende.
Synd bara _alla_ andra bilar är så galet efter. Infotainmentsystem är ju det första man ser/märker, där det på alla andra bilar jag både testat och sett laggar, är slöa, ogenomtänkta och bara allmänt usla. De enda som kanske kan vara lite bra är de kinesiska som i varje fall på ytan ser korrekt ut, sedan att de är buggiga som tusan och att all info om dig skickas vidare till kina gör att inte heller de är alternativ. Jag menar för tusan stoppa inte in en 200kr intel atom processor i en bil för en halv miljon eller en-två miljoner.
Sedan vet jag att polestars lanekeeping/autopilot svänger som en jäkla yo-yo i filen så man nästan blir åksjuk, får väl anta att det kanske finns några som är bra på den punkten men är ju ingen som är lika långt fram i “riktig” autopilot som tesla är (i USA; för här i Europa förbjuds det pga de tyska biltillverkarna inte kan leverera och då sätter tyskland stopp för det.)
Alla andra bilar än Tesla stöder väl Apple Carplay och Androids motsvarighet, så det går alltid att få ett bättre infotainmentsystem den vägen via mobilen.
Jo det är väl så man får göra, vilket även var hur vi gjorde med våran Leaf (Galet så dålig elbil i jämförelse, men billig vart den!).
Men sedan har man ju smidigheten med tesla att bara plugga in så löser det sig automagiskt; vilket andra biltillverkare köpt in sig i teslas system och noterade även att OKQ8 (eller vad det nu var) också hade något liknande system att den kunde se vilken bil det var som laddade och man genom appen hade godkänt att det bara var å plugga in likt på teslas laddare. Så de andra tillverkarna (och laddsystemen) börjar ju komma ikapp (och tesla har stått stilla) alternativt att man likt du skrev får köra apple/android carplay och hoppas apple/google kan hålla de systemen bra och up-to-date iaf.
Så Infotainmentsystem > etik och moral, intressant 😉
Då ger jag upp min möjlighet att kommentera här i framtiden, men då gör jag det med självkänslan i behåll. Lägger till något.
Herrejävlar vilken samling av ynkliga syltryggar som stannat kvar här sedan bloggaren slutat ha en givande argumenation med sunda förhållningssätt emot det han sade. Lägger till osunda.
Idag finns inget kvar, alla som tänker emot raderas enligt någon ”vitbok”.
Bloggaren är ju mera lik Hitler än han någonsin inser, för därtill är hans ego för stort. Trumskt faktiskt.
Jag står bakom bloggarens kamp för Uraina. Har tidigare gillat hans tankar om bostadsmarknaden o räntorna. Tyvärr har det gått utför.
Det är med sorg jag ser någon jag nästan kunde kalla vän totalt kasta bojorna till allt bortom sin egna förträfflighet och syn som detta. Ju.
Du fallerar så totalt Lars. Överger X men kvarstår för att det drar in stålar för dig. Du hatar Ryssland men lever men en ryska. Du har kväkt ur dig artiklar efter artiklar om hu grymt bra Tesla var jämfört med det pöbeln körde. De som ej är i ren idolskap måste förstå.
Generellt hur ditt leverne var så långt bortom någon av oss vanliga människor kunde ha förstånd att uppleva.
Detta är ett adjö Lars, och jag tycker det är tråkigt eftersom som för något decennium sedan följde dig med glädje och intresse. Jag är inte ledsen.
Idag undrar jag över det självskadebeteende och simma med döda fiskar i strömmenbeteende de följare som ej kvalificerat sig för uteslutning kvalificerat sig till. Saknar väl konsekvenstänk.
Nå, jag är inte sådan och jag tackar häremed för mig.
Ps.
Vill bara göra en sak klar få jag sett en del indervjuer med dig Lars som varit rätt givande. Största klandret till alla ni formlösa maneter i kommentarsfältet som bara jobbar för att underbygga egot hos Lars som kommer bli mättat när solen dör.
Jaja. Det var väl antagligen det sista från mig någonsin då betänkande bloggarens ”vitbok” och ovilja att bemöta kritik.
Bloggaren har mina data så är som alltid ständigt nyfilen på framtiden.
/JB
Tack, och ha det så bra. Jag är som sagt inte felfri, olikt dig.
Såg inget direkt personangrepp på mig här. Vad gäller min fru så har hon levt 29 år i Sverige och 13 år som barn i Ryssland, varav somrarna hos släktingar i Ukraina. Hennes bakgrund har aldrig mörkats. Hon har dekorerats med Ukrainas Vita Stjärna Honor et Gloria för sitt arbete för Ukraina. Handlingar betyder mer än dina stämplar på någons ursprung. Jag hoppas att du inte går runt i vardagen och stämplar människor som inte är födda i Sverige på samma vis – det skulle bekräfta att Musk bara är ett symptom på vart vi är på väg.
Utifrån hur en del svenskar uppför sig så är hon nog mer svensk i sina värderingar än många infödda om nu inte rövhatteri är den svenska folksjälen.
Mvh
Vill inte att jag ska lämna denna patetiska plattform, påeldad av alle er ynkliga medlöpare till maneter som är helt ok med hur Uppfinningen Wilderäng behandlar sin grupp av
JONAS B
2025-01-26 18:16 – 18:16:36
Då ger jag upp min möjlighet att kommentera här i framtiden, men då gör jag det med självkänslan i behåll.
Herrejävlar vilken samling av ynkliga syltryggar som stannat kvar här sedan bloggaren slutat ha en givande argumenation med sunda förhållningssätt emot det han sade.
Idag finns inget kvar, alla som tänker emot raderas enligt någon ”vitbok”.
Bloggaren är ju mera lik Hitler än han någonsin inser, för därtill är hans ego för stort.
Jag står bakom bloggarens kamp för Uraina. Har tidigare gillat hans tankar om bostadsmarknaden o räntorna.
Det är med sorg jag ser någon jag nästan kunde kalla vän totalt kasta bojorna till allt bortom sin egna förträfflighet och syn som detta.
Du fallerar så totalt Lars. Överger X men kvarstår för att det drar in stålar för dig. Du hatar Ryssland men lever men en ryska. Du har kväkt ur dig artiklar efter artiklar om hu grymt bra Tesla var jämfört med det pöbeln körde.
Generellt hur ditt leverne var så långt bortom någon av oss vanliga människor kunde ha förstånd att uppleva.
Detta är ett adjö Lars, och jag tycker det är tråkigt eftersom som för något decennium sedan följde dig med glädje och intresse.
Idag undrar jag över det självskadebeteende och simma med döda fiskar i strömmenbeteende de följare som ej kvalificerat sig för uteslutning kvalivicerT sig till.
Nå, jag är inte sådan och jag tackar häremed för mig.
Ps.
Vill bara göra en sak klar få jag sett en del indervjuer med dig Lars som varit rätt givande. Största klandret till alla ni formlösa maneter i kommentarsfältet som bara jobbar för att underbygga egot hos Lars som kommer bli mättat när solen dör.
Jaja. Det var väl antagligen det sista från mig någonsin då betänkande bloggarens ”vitbok” och ovilja att bemöta kritik.
Bloggaren har mina data så är som alltid ständigt nyfilen på framtiden.
/JB
Det är DäR jag lägger min kritik.
Inte angående vart jag önskar Rysslands krig ska fara.
Suttit på föreläsningar med Hjältar som kämpat för Ukraina!
Kamikazepiloten som överlevde tre (hittills) kamikazeattacker?
Retorisk grund är att upprepa samma sak tre gånger. Då måste det vara sant.
Med tanke på att han skulle lämna är han väldigt kvar?
Ja, tänka sig.
De som skriker och tjoar om att de ska lämna med dunder och brak och dramatiskt utsmetad läppstift kommer alltid tillbaka.
Nu har du skickat en massa kommentarer om att du skriver din sista kommentar, hur skall du ha det egentligen?
En artikel om Elon Musks support för AfD. Han känns väldigt öppen och tydlig med vart han står politiskt.
https://www.nbcnews.com/news/world/elon-musks-call-germany-move-nazi-guilt-dangerous-holocaust-memorial-c-rcna189316
Men det är väl en rimlig poäng att de som föds i Tyskland idag inte ska ha skam över något som andra har gjort. Arvssynd är orimligt.
Och de försöker inte gömma det heller utan har kvar minnesmärken och talar om det i skolan, tysken försöker inte som ryssen skriva om historien.
Hittade en intressant förklaring på nätet om varför heilon muskovich är så besatt av “X”:
Elon Musk has consistently used the letter “X” in his brands and ventures, including X:com, SpaceX, Tesla Model X, and the rebranding of Twitter to X. In the ASCII character set, the letter “X” corresponds to the decimal value 88, which carries a coded significance within the fascist subculture. The number 88 is a well-known code for “Heil Hitler,” as “H” is the 8th letter of the alphabet. This symbolic connection between the number 88 and white supremacist ideology is firmly established within extremist circles.
Musk, known for his use of cryptic messaging and provocative statements, uses “X” not only as a symbol of innovation or the future but also as a deliberate tool to reference this deeper, culturally loaded meaning. The decision to embed the letter “X” and the number 88 into his branding is not a random or meaningless move but a conscious communication directed at the fascist underground.
In certain circles, the use of “X” as a symbol for nationalism and the glorification of fascism is well-established. Musk, who is aware of the power and impact of symbols, employs “X” as a tool of communication that directly references these ideologies. It is no secret that “X” in various forms serves as a signal to a specific extremist audience, which perceives his repeated use of the symbol as a subtle affirmation of their worldview.
The decision to make “X” a central symbol for his ventures and public image is closely tied to the fascist underground, where the use of 88 as a code for “Heil Hitler” is widely recognized. This deliberate choice not only reinforces Musk’s provocative communication style but also establishes a direct connection to an ideology rooted in dominance, violence, and intolerance.
Innan jag går ut och spyr tänkte jag bara be om en källa på denna intressanta text. Fy f——!
UTOO, det behövs väl ingen annan källa än en ASCI tabell?
Asci value for: X = 88 => Byte (binary code): 0101 1000, Hexadecimalt: 58
Sedan blir ju allt en tolkning, som tyvärr inte är allt för svår att förstå, speciellt inte efter den förklaring som vi har fått från GNISTEN. håller med dig UTOO: Fy f——!
Ok, kinesiska för mig, men tror jag förstår lite bättre då, tack. (Men källa är ändå inte fel)
UTOO, det behövs väl ingen annan källa än en ASCI tabell?
Asci value for: X = 88 => Byte (binary code): 0101 1000, Hexadecimalt: 58
Sedan blir ju allt en tolkning, som tyvärr inte är allt för svår att förstå, speciellt inte efter den förklaring som vi har fått från GNISTEN. håller med dig UTOO: Fy f——!
Räcker att googla “ascii code X” så får du svaret 88. Litet x har koden 120.
Texten var en random persons svar på ett FB engagement farming konto som postade något om heilon bara för att få trafik.
Tyckte dock det var en bra genomgång av historiken, och en plausibel förklaring till det genomgående användandet av X i allt han har inflytande över.
Hittar inte igen postningen nu tyvärr.
“Källa”. Att X i ASCII-tabellen motsvarar värdet 88 är faktum. Resten kan väl, med blida ögon, kallas för extrem foliehattslogik.
Nu börjar det spåra lite väl långt kan jag tycka. Tidigare har forumet varit bra på att se till att sålla bort irrelevanta saker som riskerar att göra att fokus förflyttas från Putins krigsbrott till annat.
Senaste veckorna är det ingen tvekan om hur hatlistan ser ut här. Musk är numera den absolut värste fascisten som finns. Plats 1-2-3 på pallen. Därefter Trump. Förlåt. MuZk.
Putin? Eventuellt kommer han in topp 10. Förmodligen inte. Lukashenko? Vem?
Förstår inte riktigt denna enorma hangup och det galna hat som verkar finnas. Att Musk omskrivs VÄRRE än vad Putin görs är för mig obegripligt.
Nu var det heilon som avhandlas i detta inlägg, därav fokus på honom.
Särskilt långsökt tycker jag inte spekulation är, snarast en ganska rimlig gissning mtp hans agerande och hans uttalanden från att han tog över shitter.
Att det blivit en sådan diskussion om Musk är för att det här inte bara är en ukrainablogg utan också en ekonomiblogg, preppingblogg och väldigt ofta också en Teslablogg.
Där bloggaren tidigare (men inte längre?) skrivit mycket om den positiva upplevelsen med att köra sin Tesla.
Om detta stämmer så betyder det att han måste ha haft dessa sympatier länge men dolt det, det är inte bara en urspårning på senare tid
@Paprika
Troligen har han det, med nazister i släktleden och uppväxt i apartheid.
Wow, det hade jag ingen aning om, trots att jag arbetat med IT i över 40 år.
Förmodligen beror denna okunskap på att på min plattform (mainframe) använder man EBCDIC, inte ASCII.
Apropå bokstavssymboliken ovan!
“Tidöpartierna satsar mer pengar på hågkomstresor”
Kommer dessa resor att infatta resor och korrekta beskrivningar av de Svenska koncentrationslägren?
Eller är detta för att man inte vill hantera arvet av det in´hemska på sedvanligt maner?
https://omni.se/tidopartierna-satsar-mer-pengar-pa-hagkomstresor/a/Gy8Rvq
Förlåt en fåkunnig, men vilka är (var) de svenska koncentrationslägren? Syftar du på lägren där norrmän som flytt Nazi-Tysklands invasion av Norge utbildades till poliser?
Här har du en ingång: https://www.sverigesradio.se/artikel/2283366
Rasbiologiska institutet, bl.a Karlskrona.
Wow. Inte hört talas om detta tidigare. Eller ringer det en liten klocka? Svårt att avgöra.
Tack för info. Det var inte alls bra. Men – får man väl anta i alla fall – det var väl inte inte utrotningsläger.
Det finns en omstridd Wikipedia artikel om ’interneringsläger’ som rör ihop olika läger med t ex internerade kommunister med de läger Haagkonventionen kräver av neutrala stater.
Vi har oberoende av oss själva, fortfarande en outrett arv sedan lång tid, har detta fortfarande en nutida påverkan?
I dessa tider verkar Nassarna och ryssar lätt kunna samverka.
Dvs. ett reellt nutida hot för ett framtida Sverige.
Vore ytterst bra med en öppen transparent genomlysning likt man gjorde med stasiarkiven. 🙂
Därtill vad fungerar som det ska idag och varför, t.ex.?
Har man under lång tid lagt upp landet för att det ska bli redo för att smasha in en mcnasse även här?
Lunation, -Utrikes betalt, eller bara Inhemskt okunnigt subversivt troll?
Whaboulism, “socialdemokraterna under kriget hade minsann koncentrationsläger!”
-Var mycket försiktig med att hänvisa till Nicklas Sennerteg, som historiskt vederhäftig källa.
Bara titeln på hans bok och intervju i Radio Skaraborg, tyder på egen agenda.
“Svenska koncentrationsläger i Tredje rikets skugga”
-I tredje rikets skugga?? onödigt bait för att läsa..
Läs Wikipedia artikeln från “Benämning” och även länkar ner. Läs och fundera.
-Vi hade under kriget, EN SAMLINGSREGERING, där alla partier samverkade och var överens om beslut och åtgärder!
Vi hade även interneringsläger för allierade nödlandande flygare, flydda Norrmän som vi utbildade i läger..
-Koncentrationläger??
-Ja om man menar att samla ihop och koncentrera många personer i ett läger.
Men inte ens nu eller ens då att avliva och tortera.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsläger_i_Sverige_under_andra_världskriget
Exakt.
Numera räcker det att mumla diffust om något oönskat för att få fram budskapet ’sossarnas fel’.
Om de motbevisas är det ’för djävligt ändå’
Länken är en ingång, sedan kan du tydligen allt om vad som skedde, trots att Erlander III regeringen beslutade att bränna arkiven.
Tydligen likt stasiarkiven inget för innevånarna i en demokrati att ta del av.
Okunnig eller ej, du verkar dock ha facit och den korrekta historiebeskrivningen, berätta gärna mer om det som skedde i de olika regierna, nu när du har ångan uppe i missriktad vrede.
Vittnesmål berättar t.ex. att de tvingades gräva sina egna gravar samtidigt som de fick veta att därifrån skulle de inte komma med livet i behåll, ett helt normalt agerande enligt dig tydligen.
Idenna dokumentär (Selma Lagerlöf del2) kan du få en inblick i tidsandan och hitlervännerna i landet:
https://www.svtplay.se/video/jgvk9xD/selma-lagerlof/avsnitt-2?info=visa
https://efolket.eu/koncentrationslager-ocksa-i-sverige/ , lägger till en ventilpysare, för bibehållet tryck…
Köpte en model y i höstas var lite tveksam främst på Musk agerande i allmänhet och strejken i synnerhet.
Men var intresserad av bilen för en elbil skulle det bli 0 räntan som avgjorde.
Jag tänkte en bil är en bil och Musk är en idiot so what.
Hade det varit nu så hade den helt försvunnit ur möjliga affärer men men sånt är livet.
Jag ska inte sälja den på många år kör 2-3 tusen per år brukar byta vid 15 tusen ung eller när maskinskada garantier går ut.
Så vi får se vad som händer en bra länk är denna Peter Esse sympatisk man som jag tycker förklarar detta bra.
https://www.youtube.com/watch?v=-HEuQJtNQ2M
Danska besiktningen har dåliga data för Tesla 3. “35 000 Tesla Model 3 rullar på de danska vägarna”
“Men kvaliteten lämnar en hel del att önska. Under 2024 genomgick 4 668 Tesla Model 3 från årsmodell 2020 besiktning, och hela 1 051 av dem underkändes.”
https://www.nyteknik.se/elbilar/popular-tesla-modell-underkanns-med-besked-i-danmark-extremt-hog-grad/4325598
Har den danska bilbesiktningen samma korkade gradering som den svenska, att även en etta gör att det blir underkänt – fast du behöver inte komma tillbaka för ombesiktning, utan kan glatt köra vidare?
Tänk om man tillämpade samma sak för piloter – du blev underkänd på provet, men här har du licensen!
Eller sjukvårdspersonal – du klarade inte provet – men här har du legitimationen!
Sinnessjukt.
Jag har ingen aning om detta.
Andra elbilar var det 9% som blev underkända så just M3 verkar väl ha en del utmaningar med i varje fall danskt klimat.
Man bör tänka på att Tesla till skillnad från i stort sett alla andra biltillverkare inte kräver någon service, även om de rekommenderar det. Det innebär att när många Tesla-bilar ska besiktas första gången så kan det vara första gången de ses över, och då upptäcks också många enkla fel. Sådant som felinställd belysning från fabriken verkar också vara rätt vanligt.
Vanligaste felet? It keeps pulling to the Reich.
Såg en som gjort en dekal och satt på bilen i stil med “I bought this car before musk went apshit”. Kan ju rekommenderas som ett billigare alternativ 😅
Eller så frågar man KIA om de har någon sjysst reklam man kan sätta på sin Tesla 🙂
Finns en primärsida, HR input som gör att det trillar ut bilar. Tesla måste betraktas som ett koncentrat av duktigt folk. Dessa får lätt jobb på annat håll. Försvinner några så är resten borta på nolltid och Tesla är ett minne blott.
Hur stor andel generellt av högutbildat folk vill designa och hålla igång produktionen av Modell SS?
” Musk´s dagar är räknade. ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzQAKr/usa-ser-tidpunkt-da-musk-sparkas-trump-ar-radd
Hann tänka det redan när han blev nekad hög säkerhetsklassning och “office in the Westwing” i vita huset av Chief of Staff Susie Wiles ie. “The Ice lady”, en dam att inte komma i onåd hos.. Tänker att Musk´s 5-årings tantrum för några dagar sedan berodde på hennes beslut.
https://newsukraine.rbc.ua/news/trump-s-administration-denies-musk-office-1737760869.html
https://www.politico.com/news/2025/01/23/trump-staff-musk-conflict-00200311
Susie Wiles kommer också att ryka.
Är inte så säker på det.. -Det hon som verkställer Donalds order.
Anthony Scaramucci borde ju veta, han fick sparken efter tio dagar.
Japp. Alla i den rollen får sparken under Trump.
Before we have Steve Job and Bob Hope .
Now we have no Job and no Hope
But we still have Kevin Bacon
and thats good.
😀
https://www.youtube.com/watch?v=YY_8WzcHqMQ
https://www.youtube.com/watch?v=-oygUx2oX4E
Eftersom bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet är populärt ämne på bloggen så tänkte jag dela denna rykande färska artikel från Nature gällande hållbarheten på elbilar https://rdcu.be/d7DYc
Highlights:
– Elbilar körs lika många mil och lika många år som brännbilar och förväntas framöver hålla längre än brännbilar ( Fig 4 )
– Tesla tillverkar de mest hållbara elbilarna med en förväntad livslängd på 20,2 år och 204,197 miles (32 862mil) ( Table 2 ).
– Volvo är i topp 2 i hållbarhet för bensin respektive dieselbilar.
I min elbilskalkyl ingick ett batteribyte som inte har behövts. Därför blev en initialt bra kalkyl betydligt bättre än jag förutspådde.
Att batterierna håller lika länge eller längre än bilen är idag fakta, men när jag köpte elbil för sex år sedan så var det, i mina öron, för bra för att kunna vara sant.
När någon av modellerna N, A, Z eller I lämnas över till kund får kunden även en 88:an.
https://x.com/i/status/1883563063569535133
Ryktet gör gällande att Musk’s nästa Tesla (som går under det interna projektnamnet “Das Reichskanzler Auto”) kommer återgå till ett siffer-namn; Tesla 18.
På ämnet: kolla på SAS inlägg på sin facebooksida om nyheten att de installerar starlink på hela sin flotta senare i år och njut av kommentarerna angående att stötta Musk. Jag tror att han släpar sina varumärken i gruset mer än han inser.
Smart sätt att få kapitaltillskott utan ränta… Ta in handpenning på en produkt som inte levereras efter 7 år.
Det rör sig tydligen om miljarder…
https://www.youtube.com/watch?v=xuNaXL9HA6s