Artikeln innehåller annonslänkar för vensk Värdeförvaring och Hemsol.
Börsmånaden ser ut att avsluta positivt i de asiatiska tidszonerna. Guldpriset har slagit nytt rekord dollar samt i svenska kronor i natt på 993:- SEK. Tesla och dess VD Muskolini sägs nu dra igång obemannad robottaxi i Austin i Texas i juni, efter tio år av tjat om det hela. Skyhöga elpriser i södra rikshalvan med 90% av befolkningen avrundar januari månad 2025.

Stockholmsbörsen segade sig vidare uppåt med +0.19% för OMXS330 och +0.64% för OMXSPI. Svenska kronan försvagas något till 11:04 SEK för dollarn och 11:48 SEK för euron.
Stora nyheten är dock nya rekordpriser för guldet i natt. Oklart varför, men det är en fortsättning på trenden. Trumps förvirrade uttalanden och anklagelser om den tragiska flygkraschen i Washington innan man ens fått fram svarta lådan gör inte direkt att man får ökat förtroende för den nya regeringen i Vita Huset.

I dollar är det nya rekordet 2 799 USD per troy ounce och i svenska kronor är det nu 994:- SEK, nära det siffermagiska 1 000:- SEK per gram. Sedan 2004 – 2005 någon gång när guldet kostade runt hundralappen innan utbrottet påbörjades pratar vi alltså nu om ett tiofaldigande eller en uppgång på 900%.
Det ska påminnas om att investeringsguld aldrig ska förvaras i hemmet, även om det omfattas av hemförsäkring. Svensk Värdeförvarings valv i Stockholm och Göteborg än så länge erbjuder alternativ när bankerna slutar erbjuda tjänsterna. Notera att det endast är du som bankfacksägare personligen som kan komma åt facket och ingen annan kan komma in ens om de har nycklar, passerkort, koder och avlägsnat rätt biometridelar från dig eftersom det också finns mänsklig kontroll. Min upplevelse av olika bankers bankfack har som värst varit så att passerkort och nyckel varit det enda som krävts, vilket också gjort att bankfack använts för illegala transaktioner.
Dock bör man av dessa anledningar förvara åtminstone testamentekopior utanför bankfacket, för att ge klarhet i vad som gäller tills processen för dödsboförrättarens möjlighet att öppna facket gått hela vägen. Även framtidsfullmakter för bankfacksinnehavaren bör nog förvaras utanför. Å andra sidan kan ingen möjlig arvinge komma åt och riva testamentet om originalet förvaras i facket. Inget hindrar dock att man skriver på flera original till att börja med och distribuerar på önskat vis.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.

I USA backade räntorna något och börserna steg måttliga +01.4% för S&P-500 och +0.12% för Nasdaq 100. Bäst inom FANANGST gick Muskolinis elbilsbolag Tesla, som nu efter tio års tjat om självkörande bilar ska lansera robottaxi i Austin. Marknaden har lurats i att detta ska kunna motivera Teslas absurda värdering på marknaden, och olika personer med bristande livscykelanalys menar att robottaxi är bra för miljön.
P/e för tesla på konsensusprognosen för 2025 är 150x.
Varför någon ska välja en sämre tjänst än bemannad taxi om man inte sänker priset och gör den mindre värdefull är oklart. Och de som hävdar att man i framtiden inte ska äga en bil utan bara använda robottaxi får förklara hur det ska öka Teslas intäkter. Det bästa för Tesla och andra biltillverkare är att massa bilar säljs och blir stående stilla större delen av dygnet, inte att ett färre antal bilar ska köras som robottaxi.
Nåja, floppar robottaxin i Austin kanske Tesla kan tas ner på jorden och ett p/e på 10-20, men eftersom Tesla och Muskolini inte är en aktie och en VD, utan en sekt och en gudomlighet så är det tveksamt. Det är bara att titta på hur teslafanatis och muskendomen slagit knut på sig för att försvara Musks heilande och helt öppna stöd för AfD och andra högerextremister, så vet man att inget kan rubba deras tro. De flesta människor behöver religion för att lydigt ha något att följa, så de finner mening i livet, slipper tänka själva och i slutändan känner sig lyckligare. Tesla och Muskolini är ingen skillnad.
Sämst inom FANANGST var Nvidia med -3.44%, som fortfarande pressas av den kinesiska propaganda-AI:n DeepSeek. Långsiktigt innebär detta som påtalat ingen förändring pga Jevons Paradox, utan nu handlar det bara om att tillämpa tekniken i Västs AI. Till det har förenklingarna i DeepSeek visat sig leverera sämre kvalitet på svaren. Inte så konstigt kanske – mindre hjärna, dummare i huvudet känner vi till redan från djurriket (justerat för storleken på kroppen och därmed antalet nervändare).

Borta i de asiatiska tidszonerna ser det positivt ut, utom för KOSPI som nu öppnade för enda dagen denna veckan och justerar sig -0.77%. ASX 200 går +0.45%, Hang Seng +0.14%, Nikkei 225 +0.15% och Straits Times +1.67%.

Skyhöga elpriser avslutar januari månad i södra rikshalvan med 90% av befolkningen och priset toppar på 154 öre per kWh i SE3 och 206 öre per kWh i SE4, oskattat, onätat och omomsat.
I norr toppar elpriserna på 6 öre per kWh och snittpriset blir runt fem öre.
I södra Sverige får SE3 129 öre per kWh i dagtida snittpriser mot 45 öre i natten som gått och SE4 snittar på 161 öre per kWh dagtid mot 76 öre i natt. Fortfarande goda möjligheter att förskjuta konsumtionen, likt man ser ovan med avstängd varmvattenberedare och spabad via hemautomatiseringen.
Ett alternativ är förstås hembatterier, där man laddar dem nattetid och förbrukar dagtid. Även solkraften ser lovande ut i dag, då det ska vara full sol åtminstone hemma hos oss, och kompenserar för de höga elpriserna under dagen.
Vill du ta in offerter för solkraft och/eller hembatterier kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra offerter från installatörer.
Dagens elpriser kommer trots att vi just nu får 26% av kraften från vindkraft, som alltså inte klarar av att sänka elpriset. Värmekraft ger 6%, vattenkraft 40% och kärnkraft 25%, medan ospecificerat ger 3% uppger Kontrollrummet hos Svenska Kraftnät.
119 kommentarer
Vi som har rörligt månadspris i SE3 hamnar på 63 öre för januari ser det ut som. Tur att Januari blev mild och blåsig.
Med timpriset och styrningen ger Home Assistant att jag betalar 39 öre per kWh i januari, men det är baserat på faktisk förbrukning, och inkluderar inte resten av idag som kanske påverkar månadsmedlet något öre.
39 öre är iaf rätt najs. Inte som innan millenieskiftet när man kunde låsa elpriset på tre år för 17 öre eller ngt. Får kolla mina gamla elräkningar. Å andra sidan har jag ca 300% högre lön idag än som junior IT-konsult när jag köpte första villan 1997.
Jag har barn som gamear och gamar så det funkar inte för mig.
RUN DMC>> Det har stämt hyfsat de senaste månaderna. Det är på ett ungefär såklart. Vart tror du det hamnar?
Ber om ursäkt för “vart”.
Kolla vad du betalade för december och jämför med 58,3 öre som var medelpriset.
Borde ju bli en liknande diff i januari?
RUN DMC>> Jag betalade 58,25 öre?
Var in nu och kollade på Vattenfall och de debiterade sina kunder i SE3 77,68 öre.
Säger inte att du har fel men 58,25 öre låter otroligt bra för ett rörligt avtal.
Falk
Inte meningen att sabba fredagsmyset men det stämmer inte.
Rörligt pris är alltid högre än medelpriset på timpriset.
Rörligt pris vägs utifrån kollektivets normala förbrukning, dvs ju högre pris, desto högre vägning, lite förenklat. T ex förbrukar hushåll mest el mellan 06 och 09 och 17 och 20, och de priserna vägs alltså högre på elräkningens rörliga månadspris. Förutsätter alltså att du är riktigt usel på att förbruka din el när det är billigt.
Som jag nämnt vid tidigare tillfällen har mitt timpris i SE2 varit lägre än officiellt timpris helt utan tidsstyrning.
Luftvärmepump och varmvattenberedare går 24/7.
Det är ju lite kallare på nätterna och därmed drar luftvärmepumpen lite mer när elpriset är som lägst.
Ja, det blir ju en naturlig prisstyrning så här års. Ungefär som man bara laddar elbil nattetid, gör att timpris lönar sig direkt.
Jag tjänade 100 kr/månad under de billiga höstmånaderna och 50 kr/månad på vintern på att ha timpris och köra tvätt- och diskmaskin på nätterna istf rörligt och slippa böket. Inte värt det i min värld.
Rörliga priset för januari 2025 ligger 30 öre under januaripriset 2023 och nästan 20 öre under januaripriset 2024.
Hur räknade du ut det? (ifrågasätter inte dina uppgifter).
Vad gäller värme så har tidsstyrning för mig inneburit att min konsumtion av el har ökat.
Ekvationen har varit lägre elpris tack vare tidsstyrning, högre konsumtion pga tidsstyrning, högre skatter till elnätsbolaget samt högre skatter till elhandelsbolaget.
Nu menar jag inte att det är så för alla men för mig har tidsstyrning inneburit en förlustaffär.
Jag såg ju vad min kostnad blev de facto med timpriset och kunde med det rörliga medelpris som redovisas på elbolagets hemsida räkna ut vad min kostnad hade blivit med samma konsumtion just den månaden.
77,65 landade december på med “månadsrörligt”
“månadssnittet” var på 58 men sen tillkommer ju fördelning, elhandel och andra gunksemojses.
Man ska aldrig ta månadssnittet som mer än en indikation på vad man får betala med månadspris.
30-50% påslag på snittet för elhandel över månaden verkar inte vara orimligt.
Och är alltså vad man kan jämföra med om man ska ta bundet istället.-
När kommer Forsmark i full drift?
Skall vara uppe i full effekt den 4:e februari (Forsmark 3) enligt Nordpool.
Jag har ju typ tjatat om block 3 i flera månader. Men nu är det ändå nära.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/4d0b0e90-6e34-41d2-a89f-c3ca8aa54f8e/11
Hoppas de börjar tugga hMW (härliga MW) i natt redan.
Blir kul att se hur topparna blir när det blir kvartsmätning. Borde bli ännu större variationer än idag, men snittet förstås samma.
En höglast-timme idag som kostar 2:- kan ju t ex bli 3:- första kvarten och sedan 1,666 de tre följande kvartarna.
Är ju rätt enkelt att stänga av VVB i femton minuter. Har exakt noll påverkan på livskvaliteten, ens om det sker samtidigt som man faktiskt duschar.
DeepSeek.
Svårt att säga om det är propaganda eller om det faktiskt är en privat hedgefondfirma som tagit fram produkten.
Det kan även vara så att de har testat sig fram på Nvidia-chip för att sedan gå över på Huawei-chip och att det visade sig att även det fungerade.
Tänker på innehållet, censuren, ryska narrativ, hyllande av Xi Jinping osv.
Point taken.
Det som är intressant är Nvidia. Hittills har de haft monopol på marknaden och kunnat sätta sina priser efter det.
Visar det sig att det faktiskt går att köra på Huawei, Intel, AMD etc i framtiden kommer prispressen bli brutal.
Jag tror bestämt att DeepSeek själv svarade att den var utvecklad av Microsoft…d
Är DeepSeek uppföljaren till DeepThroat?
Frågar åt en kompis.
Filmen eller källan i Watergate..? Frågar också åt en kompis…
Hej kompisar!
Deep sick
kina propaganda med filter där mindre smickrande saker som mänskliga rättigheter, Hongkong, uigurer och massakern på himmelska fridens torg utlämnas.
Tänk på att om DeepSeek ska användas så är det lokalt på egen hårdvara utan internetkontakt. Man kan inte veta vad det är som används om man använder webbtjänster, telefonappar och dylikt. Att dessa lagrar en hel del personlig information är dock klart.
När det gäller guld så får en tung guldkedja runt halsen personalen i säkerhetskontrollen att le.
Guldmynt eller tackor leder till obekväma frågor.
Kanske bra att ha med kvitto i det senare fallet antar jag? Dock, är guld magnetiskt eller kan man gå genom scannern med kedjan kvar?
Som van flygresenär har jag för övrigt ett bälte helt i plast för att slippa det momentet.
Man kan nog ifrågasätta kvaliteten på flygplatsscanners då jag aldrig tar av mitt bälte med ett fint spänne i någon form av metall och jag aldrig “plingar” på mätaren…
Tar numera inte av mig min Apple Watch.
Guld & silver kan man gå rakt igenom kropps-scannern med. Har dock inte haft möjlighet att testa med så tunga kedjor. Jobbar på det..
Guld och silver är diamagnetiska, i likhet med t ex vatten och plast.
Beroende på vilken typ av skanner det är så kan även den elektriska ledningsförmågan vara viktig, där material med dålig elektrisk ledningsförmåga inte skapar någon signal. I metaller med bra elektrisk ledningsförmåga finns “fria” elektroner, och dessa reagerar på magnetiska fält.
Varför ler dom menar du?
Kanske inte alltid bokstavligt, men skillnaden på säkerhetspersonalens miner om man i en kris-situation skall förklara investeringsguldet i kabinväskan eller att man har en 200g kedja runt halsen är nog rätt stor, Jag ser bruksguld som en accepterad statusmarkör men att tackor och mynt i kabinväskan lätt tolkas som “fuffens”.
Bryr de sig om sånt? De är väl ute efter att hitta sprängämnen, vassa föremål och andra vapen. Är väl tullen som bryr sig om värdesaker.
På tal om elpriser innan vintern när nu Forsmark 3 stod still tänkte jag vara smart.
Tog vattenfalls vintersäkring med 69 öre till april.
Tja jag har väl haft bättre idéer när rörligt ligger på 24 öre nu i jan.
Jag går inte direkt i konkurs förresten glömde jag skriva att jag bor i Vattenkraftens högborg Västernorrland.
https://vattenkraft.info/ en liten trevlig sida för den intresserade
Ingen anledning att gråta över 69 öre, 2022 “säkrade” jag vintern till det fenomenala priset 325 öre kw/h.
Har blivit betydligt mycket mer manjana manjana efter den vintern 😀
Det är ju så elmarknaden blivit, oavsett om man investerar i solpaneler, batterier, låser avtal eller man ska försöka vara smart med timpris.
det är ju med facit i handen efteråt man ser om det blev bra eller sket sig.
Imorgon påbörjas tariff-tidevarvet enligt vad man kan läsa. 25% på importerat gods från Mexiko och Kanada till USA.
Blir det tariffeskaleringar nu? Vad svarar kanadickerna med? Blir EU involverade också? Marknaden verkar ju inte reagera.
Jag hoppas Kanada och Mexiko svarar genom att fördjupa samarbetet med EU.
Guld ser ut som chokladkakor. Det är sen gammalt.
Kan det tänkas att Jevons paradox är tillämpbar på robottaxi, och att stor tillgänglighet på sådana medför ett kraftigt ökat bruk? Och att den ekonomiska ekvationen därför går ihop. Man bör väl ha räknat på det här, även med hjälp av AI.
Beror på om robottaxi är resurseffektivare än privat bilism.
Förmodligen inte.
Det som förbrukar resurser är antalet mil som bilar kör – både energi, slitage på vägar och slitage på bilar. Och eftersom en taxi aldrig står utanför din dörr dygnet runt så kommer taxin alltid behöva köra längre än du skulle göra med privat bil, eftersom den måste köra hem till dig först.
Att bygga bilen drar också en del resurser, och då bilar idag står stilla 90% av tiden så bör man behöva färre. Men ja jag skulle tro att resandet ökar med autonoma taxi, mest för att priset bör gå att sänka förare måste vara den största kostnaden för en taxi idag. Och med lägre priser kommer man främst att konkurera bort egen bil och kollektiv traffik, jag tror alltså inte att man kommer att nöjesåka en masse för att man kan åka robottaxi ens om den är billig
Fast om vi säger att de flesta bilar kasseras efter att de är “slut” så borde ju antalet mil som rullas på vägarna över tid vara den samma. Det kanske behövs färre bilar för stunden men dessa färre bilar kommer att rulla mer under en kortare period vilket gör att man får en högre omsättning av bilflottan.
Tror inte heller att det blir något nöjesåkande mer robottaxi, däremot är det tänkbart att robottaxi kan fungera lite som hyrbara elsparkscyklar som har ersatt en hel del mikroresor i storstäder. Det blir ju en fråga om pris så klart och här har flera stora företag börjat överväga egna SMR för att ha kontroll över elpriser. Om man får snurr på detta så kan elpriserna också tänkas bli lägre och därmed priserna för robottaxi. En ytterligare aspekt är att man kan fånga upp reserärer som avstår från vanlig taxi eftersom det med sådana inte sällan blir en oombedd och lite för nära interaktion med taxiförare.
Blir ju fint med en massa robottaxis parkerade hur som helst på gatorna, om de blir som elsparkeländet… 🙂
Frågan är ju hur det ska fungera i innerstadstrafik i storstäder, vilka köer kommer det att bli? Undrar om man kan använda Bankers algoritm för att lösa det i den skalan?
”Blir ju fint med en massa robottaxis parkerade hur som helst på gatorna, om de blir som elsparkeländet… 🙂
Frågan är ju hur det ska fungera i innerstadstrafik i storstäder, vilka köer kommer det att bli? Undrar om man kan använda Bankers algoritm för att lösa det i den skalan?”
Bilarna kan ju vara i omlopp utan att parkera. Robottaxiföretagen kan ha egna parkeringsplatser och egna garageplatser eller helt egna garage för laddning, parkering och kanske service med mera. Ett alternativ till laddning är att de liksom de hyrbara elsparkcyklarna har utbytbara batterier som byts automatiserat varmed bilarna inte behöver stå och vänta på att laddas.
Ska de vara i konstant omlopp är jag ännu mer tveksam till att man kan undvika deadlock. Tillfällig rusningstrafik ersätts med ett konstant tillstånd av knökfull innerstad. Lägg på oundvikliga friktioner i form av trafikolyckor, räddningstjänst och polisingripanden så blir det, så att säga, en intressant trafikmiljö med en signifikant andel robotfordon i fordonsmixen.
Budbilar, varuleveranser och liknande lär automatiseras innan persontransporter, och för dessa blir det i första hand kollektivtrafik som ersätts, inte den reguljära taxitrafiken.
”Ska de vara i konstant omlopp är jag ännu mer tveksam till att man kan undvika deadlock. Tillfällig rusningstrafik ersätts med ett konstant tillstånd av knökfull innerstad. Lägg på oundvikliga friktioner i form av trafikolyckor, räddningstjänst och polisingripanden så blir det, så att säga, en intressant trafikmiljö med en signifikant andel robotfordon i fordonsmixen.”
Visst kan det bli problem om för många robottaxibilar skulle vara i omlopp men de bilar som ersätter en vanlig taxi medför iallafall inget nettotillskott. Om det skulle bli för många i omlopp så återstår för robottaxiföretagen att ha egna parkeringsplatser på gatan och i garage, liksom de nuvarande bildelningstjänsterna har. Troligen kommer robottaxiföretagen oavsett ha egna parkeringsplatser redan från början eftersom de inte vill slita på bilarna i onödan när de inte används av kund, samt för laddning osv. Då blir det inte heller med nödvändighet en nettoökning av totala bilar i omlopp.
”Budbilar, varuleveranser och liknande lär automatiseras innan persontransporter, och för dessa blir det i första hand kollektivtrafik som ersätts, inte den reguljära taxitrafiken.”
Det finns en marknad för mikrotransporter i storstäder och denna trafik både ersätter och kompletterar kollektivtrafiken. Vem vet om någon kommun bestämmer sig för att ha egna hyrbara elsparkcyklar som en del av kollektivtrafikens utbud?
Eftersom robottaxi med tanke på frånvaro av lönekostnader till förare får antas vara billigare än vanlig taxi så kommer den reguljära taxitrafiken delvis, kanske till och med till största delen, ersättas av robottaxi. Ett tänkbart scenario i så fall vore en reguljär taxitrafik som en del av ett premiumsegment (eftersom de är dyrare) och att man då har en mer concierge-liknande service. Då kan man betala extra för en pratstund med en riktig människa. I en robottaxi kan man garanterat få prata med en förment trevlig AI-förare.
Bilarna lever längre om de står 95% av tiden. Total resursförbrukning minskar då de inte måste köra fram.
Visst är det så. Här kan man nog skilja på storstad och glesbygd där det i storstäder blir en annan kalkyl med generellt kortare avstånd tillika framkörningssträcka, och med tillräckligt många robottaxi i omlopp så kan det alltid finnas en sådan någorlunda nära en kund så att den inte behöver åka så långt för upphämtningen.
visst på landsbygd blir det annat, men om jag tittar på framkörningssträckan på mina resor senaste tiden är den rätt försumbar. Där jag numera kör med bolt och då ser man var taxin är någonstans när den accepterar en körning, Sällan mer än några 100m. Detta har stämt bra i flera lite större städer i Europa men har då egentligen bara rört mig i rätt centrala delar och alla städer har nog varit 400k+. Men ingen tror väl att robottaxi kommer ersätta alla bilar innan det blir std med autonom körning även i din egna, då blir det inte taxi iofs.
Var själv till San Francisco nyligen där de snurrade många Robottaxi bilar, speciellt från Waymo. I början kändes det lite olustigt när man rörde sig som fotgängare i trafiken när det fanns en massa förarlösa fordon. Men efter ett tag så kände jag mig mindre “rädd” för robotförarna än mänskligaförare då de kördes mycket lugnare och förutsägbart. Sen har, åtminstone Waymo, väldigt bra överblick då de har kameror och lidar åt alla håll och kanter.
Diskuterade också med de som bodde där kring Robottaxi och de sa att de själva hellre åkte Waymo eftersom de slapp prata med en förare och att tjejer valde Waymo eftersom de kände sig säkrare i dessa då det inte fanns någon förare som kunde hitta på något. Tror priset var högre än tex Uber så vissa betalade uppenbarligen mer för denna tjänst. Så att säga att en robottaxi är en sämre tjänst rakt av tror jag inte är hela sanningen.
Min egen erfarenhet av att åka Waymo var bara positiv. Man fick själv välja musik, röde sig lugnt och fint i trafiken, behövde inte oroa sig om att man blir tagen på någon omväg. Åkte med en bekant så vi kunde prata om vad vi ville utan att oroa oss för att en tredje person (förare) skulle höra något, nu är säkert hela bilen övervakad så istället för 1 förare så var de väl en hel avdelning på Waymo som hade full koll på oss istället 😀
Du vet om att Waymo spelar in allt ni gör i bilen med både ljud och film, utifall att ni skulle göra något dumt.
Ännu mer intressant fråga är ju om det kommer att fungera alls. Amerikansk bilmiljö är enklare än europeisk, men jag skulle ändå inte satsa på att Teslas kameror och dator kan köra bilen särskilt effektivt på egen hand.
Märkligt också att det blir lagligt utan backupsystem, man brukar ju ha redundanskrav på säkerhetskritiska system och här saknas det (enligt vad jag har fattat) helt.
Det finns ju andra bilmärken än Tesla…
Sonen har åkt robottaxi i Kalifornien och det var en Jaguar.
Resan i taxin gick hur bra som helst. Problemet var att det var väldigt lurigt att låsa upp bilen som svensk turist.
Inte samma sak. Robottaxi i LA är samma som i San Francisco, Waymo. De har lidar och kameror.
Nu hänger jag inte med riktigt. Vad menar du med “inte samma sak”.
Självklart är det olika system som Tesla och Alphabet kör men för användaren handlar det om att bli förflyttad från punkt a till b.
Det handlar inte om användarens behov. Kunden skulle inte märka om det inte fanns tvåkretssystem till bromsarna heller.
Tesla använder, vad jag vet, enbart kameror för att navigera genom trafiken. Waymo har kameror plus Lidar.
Det var mer den här fixeringen vid Tesla jag var ute efter.
När man läser debatten kan man ju få intrycket av att de har ensamrätt på robottaxi…
Man skulle ju kunna undra hur de 10% våra bilar används är fördelade och jag tycker inte det är långsökt att anta att de är koncentrerade till vissa tider på dygnet vilket torde medföra att det just då kommer behövas väldigt många robotar som sedan står still resten av dagen.
Det kan man ju delvis lösa genom prissättning där det kan finnas lokal subventionering av samåkning, ev kombinerat med förbud. En ”robot flotta” kan ju styras med regler på ett helt annat sätt än vanliga bilar/taxi.
Anekdotiskt om jag tittar ut på gatan, kan jag konstatera att om alla bilar ingick i en pool skulle jag alltid ha gott om bilar utanför porten. Det enda som händer där är att det är mer omsättning på bilar på morgon och kväll men i stort sett alla p-platser är alltid upptagna. Men det är klart att det finns en peak och man kommer inte få 100% nyttjande även om alla delar på alla bilar. Uppskattningar jag sett så är en bil använd ca 4% och man räknar med att kunna halvera antalet bilar om man delar dom i en pool.
Jag tror jag läste någonstans att i superstora städer så är alltid 25% av bilarna på rull enbart för att hitta en P-plats.
Tycker man missar den största poängen här, vem ska man tjöta med när man landat i en ny stad om man åker robottaxi? Jag har fått hur många tips som helst på bra restauranger (riktigt bra lokala hak), evenemang, ställen att åka till och inte åka till, barer, hur man enklast hittar grejer man är intresserad av, få lite lokalt skvaller, politiska vibbar etc. genom att prata med trevliga taxichaffisar genom åren. Visst, en och annan har väl varit på den dryga sidan men den stora merparten är ofta riktigt sköna lirare och sitter på en ocean av kunskap!
Dessutom, med dom yrkena jag hade när jag reste mycket var det jäkligt skönt att prata med lite jordnära människor innan man satt sig i diverse konferensrum och plöjde PP-deckar, excelark och kontrakt tillsammans med allt annat än jordnära, ödmjuka och trevliga personer…
+1
Det är länge sedan jag reagerade på priset på taxi, det har relativt sett blivit billigare de senaste åren i de flesta länder, är mitt intryck. Är inte övertygad om att det är ett plus att avskaffa all mänsklig kontakt vid resor, köp i butik och liknande, blir trist. Dessutom är servicejobb en bra inkörsport till arbetsmarknaden.
Håller också med men det är 2025 nu.
Många vill inte interagera live utan livet utgår från mobilen.
Inte ens datingvärlden är som förut. Nattklubbarna får stänga igen och vill du ha en kk får du plocka fram mobilen.
Instämmer Brasklapp.
Stor igenkänning för övrigt. När man en gång penetrerat konsultvärldens slöja och insett att majoriteten är, i varierande grad, galna – there is no turning back.
Som författare och även som bloggare brukar det kunna bli både bokkapitel och blogginlägg efter att ha snackat med taxichaffisar. Kanske anekdotiskt, men det de har att berätta är ofta bra stories.
När vindkraft huvudsakligen produceras i områden där baskraft via vatten redan finns, men inte i samma område där konsumtionen finns blir det lätt skeva elpriser. Effekt som inte kan förmedlas.
De som fått vattendragen dämda får nu också landområden kraftigt förändrade, de får låga elpriser, men elbolagen där kan inte leva på det låga elpriset. Befolkningen i landet tycker det är orättvist höga elpriser i söder, med rätta, och vill omfördela.
Men om den stora majoriteten av elkonsumenter kunde acceptera vindkraften i sina egna områden hade priset vid mycket vind varit mycket lägre i söder.
Om vi fortsatt ska bygga mer elkraft med mer och mer effekt i norr, men där förbrukningen ska ske i söder och snart längst i norr kommer viljan att investera i kraftproduktion att minska dramatiskt i SE2 då priserna inte skapar hållbarhet.
SE2 bidrar med massor av elkraft, men de får inte betalt för det, SvK tar mellanskillnaden som rimligtvis är ett enormt belopp. Detta enorma belopp bör ju kunna investeras i överföringskapacitet istället för att förändra beräkningsmodeller för att lösa de faktiska problemen.
Elbolagen kanske ska bygga egna datacenter och börja med kryptovalutor för att få upp konsumtionen i norr?
Är det fortfarande moms på silver? Om så kan en liten kontrabandsresa finansiera några skojiga dagar i Köpenhamn eller tallin.
Ja, vad jag vet. Man kan sälja den momsfritt utomlands dock.
Konverterar nästa vecka mitt hus till bergvärme. Får se om det lönar sig men jag är trött på att frysa.
Bergvärme möjliggör god värme till rimlig kostnad. Och bergvärmepumpen kopplar upp mot NordPool så förhoppningsvis kan den optimera förbrukningen för husets enskilt största förbrukningspost.
Solceller och batteri i all ära men jag tror bergvärme ger en större besparing.
Kört bergvärme i 25 år och har nyligen bytt anläggning till en modernare variant med inverter.
Kör ingen uppkoppling mot Nordpool av flera olika skäl.
Börja lugnt och stilla och låg pumpen sköta sig själv utan en massa pill.
Det brukar vara det absolut bästa i det långa loppet.
Blir en NIBE S1256, alltså det senaste NIBE har. Hoppas den gör god tjänst i många år.
Den här vintern har varit extremt mild i Kungsbacka, men trots det har vi höga elpriser. Vill inte tänka på vad som händer när vi får en kall vinter.
Elbil kan jag tyvärr inte räkna hem trots att jag kör 25.000 km per år men kommer priserna ner så kanske en Zoe 41kWh går att klämma in. Under tiden gör min Toyota Aygo god tjänst för inga pengar alls.
Hur har du värmt upp huset innan? Inte kul att frysa.
Försök att hålla alla termostater helt öppna i elementen. Det brukar bli bäst så för pumpen.
Luft-luft och punktvis elradiatorer. Inte kul. Fryser som sjutton och frun klagar. Att konstant frysa är inte bra för moralen.
300 tusen är mycket pengar men inte mer än en Tesla tappar på ett par år och min Toyota Aygo tar mig faktiskt från punkt A till punkt B.
Jag hoppas och tror att ni kommer bli mer än nöjda.
Helt rätt tänkt då det är ert permanentboende.
Ett litet tips innan installation.
Lägg till ett magnetitfilter som är enkelt att installera för entreprenören vid nyinstallation.
Man vet aldrig hur mycket skit du får in i systemet och det är typ det drygaste som finns då det leder till service.
Ok, skall be installatören göra det. Tack för tipset!
Nu när du berättat att det är nya rör så kanske du inte behöver magnetitfilter.
Ta det med installatören som kan marknaden.
Kompletterar man dessutom bergvärmen med frikyla så blir det ännu bättre.
Då slipper man svettiga lakan på sommaren. Värt varenda krona.
Förhoppningsvis blir du lika nöjd som vi blev när vi installerade bergvärme 2021-22. Fanns luft-luft och elradiatorer när vi köpte huset 2019.
Insåg rätt fort att även om investeringen aldrig lönar sig (vilket är oklart), så är det en investering i komfort då värmen är helt annorlunda. Att komma hem en kall vinterdag nu är samma känsla som att gå in i en bastu (även om det inte är lika varmt…) med den oslagbara väggen av jämn värme. Motsatsvis irriterade jag ihjäl mig på ljudet från luft-luften, och optimal spridning är alltid svår att få till.
Fast ärligt talat har ju investeringen lönat sig.
Att gå från dålig komfort till god komfort är värt mycket mer än investeringen.
Jag menade strikt ekonomiskt kring huruvida investeringen “lönat sig”.
Adderar man komfort som variabel håller jag tveklöst med dig om att det “lönat sig”.
Ja, jag är så fruktansvärt trött på människor som tycker att sparad krona är det viktigast här i livet.
Om man nu verkligen tycker det kan jag rekommendera att sova i skogen, kostar inte en spänn.
Man skall komma ihåg att när man säljer får man ner betalt med bergvärme. Kanske 100 tusen. Och så sparar man varje år. Fortfarande tveksam lönsamhet men klart bättre än solceller och det är värt något att slippa frysa.
Vi flyttar från villaghettot några kilometer bort till Deep Kungsbacka med aktivt jordbruk runtomkring och A-traktorer som spelar Eddie Meduza, och detta skall bli vårat retreat där man kan slappna av efter jobbet.
Grattis till bergvärmebeslut! Vårt förra hus var lågenergihus med luft-vatten, billigt men ett jävla störigt lågt brummande som hördes i nästan hela huset. Nu i renoveringshus där vi gått från en luft-luft och elradiatorer och kamin till bergvärme. Halleluja. Varmt, otroligt billig drift och helt tyst. Heeeelt tyst. Comfort för frusna fötter och trötta öron. Så värt varenda krona.
Ja, det är faktiskt fascinerande vilken låg ljudnivå moderna bergvärmepumpar har.
Enormt stor skillnad mot pumpar från millenieskiftet.
Satte in bergvärme 2021, Termia Atlas 12, kostnad 150t. Har inte ångrat en sekund på det, gamla vedpannan med 1000 l acku står kvar för “det kan ju bli bra att elda ibland när det är dyr el”. Det har ju förstås inte blivit nåt med det. Alldeles för bekväm av mig…
Totala elförbrukningen i huset på ca 7-8000 kWh är ju hanterbar utgift, braskamin står för motion och mys.
Termia har ju appen Termia online där man kan prisstyra pumpen mot elpriset men det ger inte mycket vinst om det inte ska bli alltför obekväm och ojämn innertemperatur, ca 4-500 på ett år. Om man stänger av värmepumpen och eldar med bara kaminen vid extrema elpriser kanske nån 1000-lapp till.
Vid nuvarande elpriser ja, om Tyskland trycker upp priserna så de svänger vilt mellan 50 öre och 15 kronor blir denna förmåga genast mer intressant. Politikerna kommer givetvis att skrika, men det är inte mycket de kan göra.
Så är det. Har beställt ett gäng med solpaneler till mars också som gardering, funderade på nån lösning med att köra upp värmen i ackutankarna. Där går ju att lagra ca 40kw termisk energi istället för dyra batterier med tveksam livslängd.
Så är det. Har beställt ett gäng med solpaneler till mars också som gardering, funderade på nån lösning med att köra upp värmen i ackutankarna. Där går ju att lagra ca 40kwh termisk energi istället för dyra batterier med tveksam livslängd.
Cybercab laddas trådlöst, så ev. taxitjänst måste gå hand i hand med att Tesla bygger ny laddinfrastruktur där Cybercab ska användas. Till de kostnaderna lär de under ganska lång tid framöver behöva ha en driftcentral med operatörer som på distans kan fjärrstyra Cybercabs som hamnat i situationer de inte kan tolka och (förhoppningsvis) stannat.
Lönsamheten kommer nog lååångt fram i tiden..
Sedan blir det ett ställningstagande att åka med Teslas taxitjänst framöver, precis som att köpa en ny Tesla. Många verkar relativisera Musks agerande eller bunta ihop alla som har en kritisk åsikt som vänsterradikala extremister, typ.
Ur ett svenskt perspektiv är det nog svårt att förstå hur känslig frågan om AfD är i Tyskland, pga. historiken. Det finns ett intressant avsnitt av Europapodden (SR) där de pratar om just detta. Man kan ju också konstatera att Musk bara hånat och förlöjligat media och andra som kritiserat hans gest, men inte på något sett tagit avstånd. Han hade ju kunna säga något i stil med att “jag förstår i efterhand att min gest kunde ge felaktiga associationer. Det var inte min mening och jag ber om ursäkt för ev. obehag. Jag tar bestämt avstånd från nazismen och alla typer av fascistiska regimer”. Men, det har han inte gjort.
Jag tror att musken har ”skitit i det blå skåpet” eftersom tesla köpare nog är överrepresenterade bland liberala teknikvurmare. Jag har alltid gillat tesla, men nu är det tvärstopp tills dess jag ser en kraftfull ursäkt och en helomvändning från musken. Sannolikheten för det är nog dessvärre noll. Vi får väl se, men tror att deras försäljning kommer att påverkas kraftigt och det i sin tur kommer att få katastrofala effekter på börskursen.
Testamente i original förvarar man hos begravningsbyrå/jurist. Kostar några hundralappar per decennium, och minskar risken betydligt för trubbel senare.
Av ren nyfikenhet:
Antag att vi helt magiskt skulle kunna starta upp Barsebäck.
Skulle priserna i Skåne påverkas då, eller har vi så bra överföringskapacitet till kontinenten att vi skulle importera Tyska priser ändå?
/Frågar åt en ovän – och personen som läser inlägget är inte samma person som skrev det.
Ett tillskott av ca. 1200 MW i SE4 skulle defintivt dämpa priserna, överföringskapaciteten till kontinenten från SE4 är bara strax över 3 GW. Av Barsebäck så finns det dock idag bara ett “skal” kvar, ex,. reaktortankarna är sönderkapade och bortforslade så det blir till att bygga helt nytt.
Magiskt som sagt var:-)
Men det är alltid kul att fundera på de understådda antagandena.
Typ: om vi bara hade kärnkraft/havsvindverk/vätgaslager whatewer så skulle priserna gå ner i källaren.
-Men vad förutsätter vi då angående utbyggnadstakt av (icke saboterad) överföringskapacitet osv.
Guldmynt som kan användas som betalmedel ersätts av hemförsäkringen som kontanter dvs 5000 kr.Guldkedjor var bland svenskar populärt på 70 talet särskilt hos bilhandlare. Fick fler ggr erbjudande att köpa 100 gr kedjor men redan då var det inte riktigt acceptabelt att ha guldkedja runt halsen. Rolexklockor var däremot status särskilt guldvarianten. Äger själv en men lite väl mycket blingbling utan föredrar den med blandad länk som är mer diskret. Tickar och går efter 50 år.Intresset för Rolexklockor har dött ut i Sverige i vart fil bland svenskar
I vart fall bland svenskar som inte rör sig i kriminella kretsar.
Varför i hela världen skulle en rolex i guld vara ett alternativ? Snabb googling ger en beg rolex day date 2 för 379000:- (!!). Den innehåller 158 gram 18-karats guld. Vilket innebär 118 gram rent guld.
Varför skulle man köpa en sådan när man kan köpa en 250-grams guldtacka för lika många tusenlappar?
Komplexen för bristande p*nis storlek är inte fullt så uppenbara som om man skulle gå med en 250-grams guldtacka runt halsen?
Naturligtvis köper man en good delivery-tacka och lägger i kallingarna.
Ang el:
Norges statsminister Jonas Gahr Støre säger på fredagen att regeringen vill införa fast pris på el för norska elkonsumenter, skriver e24.no.
Vid en presskonferens tillsammans med energiminister Terje Aasland ger statsministern ett förslag om 40 öre per kilowattimme, som ska möjliggöras genom statliga subventioner.
Jämförelsevis kostar en kilowattimme 88 öre i Stockholm på fredagen.
– Idag lägger vi fram kraftfulla åtgärder för lägre elräkningar, säger statsminister Jonas Gahr Støre enligt e24.no.
I år har regeringen budgeterat med nästan fem miljarder kronor i elstöd.
Bra analys där av Björn Rosengren…
+1
Det där har jag missat. Vilket helt otroligt konstigt förslag, bara Norge som kan ha råd med det.
Norska statskassan kommer alltså köpa massa el över börsen som norrmännen duschar upp och trycker upp priserna i hela norra Europa.
Var länge sen jag kollade priser på guld och silver men verkar varit en bra investering.. Vill minas att en anledning att jag köpte några souverigns var att de var mer rimliga att faktiskt använda med ett mer rimligt st pris, tror jag betalade under 2000 för dom tror att 1oz silver mynt kostade runt 60Kr. Har kvar det jag köpte men lade ner planer på mer inköp när alla banker lade ner bankfack här.. Men ett tag så köpte jag med mig lite mynt hem från framförallt Tyskland vill minas att framförallt på silver fanns det en skillnad som i vart fall gjorde det lönt att köpa med sig om man ändå var där i andra ärenden.
1000,36 vid 15.35, där kom siffermagin till slut
>Vem ska ladda robottaxis?
Det ska foodåra mannen göra. 1$ per bil, 7 bilar i timmen, amerikansk minimilön.
>Vem ska ladda robottaxis?
Det ska foodåra mannen göra. 1$ per bil, 7 bilar i timmen, amerikansk minimilön.