Dags för lite fredagsmys. Sedan jag skaffade Tessie till Teslan i februari har bilen kört 23 313 km på 1 312 åkturer, och den längsta körningen utan paus var 257 km. Totalt sett har vi bara kört över 200 km nio gånger på nio månader, vilket visar varför man egentligen inte behöver elbilar med över säg 400 km i räckvidd. Det hela visar också hur extremt mycket data som moderna bilar laddar upp till biltillverkarnas moln, där i princip allt om dig kan kartläggas och även görs.
Brännbilister har så kallad räckviddsångest och måste ha bilar som kan köra 1 000 km utan att ta paus, eftersom de själva aldrig går på toaletten, tar kaffe, fika, lunch, bensträckare eller byter chaufför om man är flera i bilen. Elbilister har en lite mer avslappnad inställning till verkligheten dock.
I februari i samband med uppgradering av min Home Assistant till Green skaffade jag abonnemangstjänsten Tessie, vilket ger full tillgång till det mesta av teslans data. Det inkluderar varenda körning (mellan appliceringar av parkeringsbromsen alltså) och även hastigheten.
Jag har längre påtalat att jag aldrig kört mer än 35 mil utan en paus med elbil sedan jag började köra elbil 2018, och även om jag numera alltså kan köra Sätila – Stockholm utan att ladda, så tar man ändå pauser för att tillfredställa mänskliga behov som mat eller avträde. Eller bara av trafiksäkerhetsskäl.
Och sedan februari har bilens 1 312 åkturer, med alltså 18 km i snitt, som längst inneburit 257 km i en åktur. 495 åkturer har varit till hemmet och 36 gånger under nio månader har bilen stannat vid brevlådan, som oftast töms genom en kilometers promenad.
Endast nio åkturer av 1 312 har varit längre än 200 km, och detta trots många vändor till Malmö eller Stockholm. Bifogar dessa nedan, vilka förstås kan vara någon form av personuppgift jag frivilligt publicerar, men det är känt var jag bor och de flesta resor har varit helt i jobbet och publika oavsett. Jag bjuder på dessa uppgifter av pedagogiska skäl för att visa hur mycket personlig information biltillverkarna sitter på.
Vi följer upp det med en karta över dessa nio månaders bilfärder, vilket också visar att det varit flera vändor till Stockholm, Malmö och även Österlen, så den faktiska destinationen ligger längre bort än 257 km.
Då har alltså bilen ändå en räckvidd på över 600 km, men då jag varken kör med vuxenblöja eller kissar i en PET-flaska, plus typ blir hungrig på fem timmars körning till Stockholm, så stannar man vid långresor.
Har man då elbil och känner att man behöver ladda – vilket vi inte alltid gör – så blir laddningar naturligt.
En djupare analys av datat kan visa hur länge man stannar vid varje tillfälle. Senaste längre resan innebar t e xen fyraminuters paus i Varberg norra för kaffe på väg hem från Lund, men vi laddade inte ens bilen då det inte behövdes. En annan gång stannade vi i Fjärås som ej har någon laddplats. Den pausen varade i fem minuter, förmodligen inköp av kaffe. Kort sagt stannar vi även utan att ladda bilen, även om brännbilister alltså aldrig stannar och därför måste ha 1 000 km i räckvidd.
Datat är iaf tydligt. Man behöver inte så förbannat lång räckvidd på sin elbil, chilla lite.
Däremot gör ett större batteri att det håller längre då det tar längre tid och fler mil att genomföra hela laddcykler. Definitionen av håller är att det behåller över 80% av sin ursprungliga kapacitet, vilket t ex garanteras 1 500 laddningscykler för Tesla. Med bra programvara så ser programvaran till att fördela laddningen jämt över batteribankens celler och inte bara förbruka och ladda samma del hela tiden, men det är inte självklart. Tesla gör det, jag kan inte svara för andra bilmärken.
På snart två år och har bilen laddats 184 laddcykler och 57 638 km körsträcka enligt Tessies data från Tesla. Den håller således 2*1500/184=drygt 16 år eller 57638*1000/184=31 325 mil innan man når 80% kapacitet på batteriet. Min förra bil skrotades efter just 16 år och 35 000 mil när försäkringsbolaget inte ansåg att den var värd att reparera.
80% kapacitet av ursprunliga 620 km eller ngt är fortfarande 496 km räckvidd, långt mer än de 257 km som jag kört de senaste nio månderna som längst.
Notera dock att elbilen inte blir värdelös vid 80% kvar i batteriet. Det är bara 80% kvar i batteriet, bilen blir inte per automatik skrotfärdig för det.
I övrigt var snittförbrukningen för min tesla 1.79 kWh per mil på dessa 2 331 mil.
Nog om det.
Du behöver inte köpa en elbil, ingen tvingar dig till det om du fortsatt måste köra 1 000 km utan minsta paus. Själv har jag aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda klart – snarare har det numera med upp till 400 kW i laddning blivit så att man måste stressa innan trängselavgifter på Tesla Supercharger tas ut för man laddar klart för fort. Man hinner knappt ta en kaffe och gå på toa längre, särskilt inte om man är flera i bilen, och laddning kommer gå ännu fortare i framtiden.
Över till integritetskränkningen.
Alla moderna bilar kartlägger dig i detalj vilket också Mozilla Foundation konstaterar där 25 av 25 utvärderade bilmärken kränker din personliga integritet och utan de facto möjligheter att välja bort. Nissan och Kia anger till och med uttryckligen att de kartlägger dina sexuella vanor och sexuella preferenser, vilket kan utläsas bland annat av vart du kör och när. Resten kan också göra detta förstås, men skriver inte ut det i användaravtalen.
Nä, Volvo Cars är inte med i undersökningen, men det är ett kinesiskt ägt bilmärke och även om de dyrt och heligt intygar att de minsann inte tittar på ditt data så finns det där att titta på och kinesiska bolag är skydliga att på begäran spionera åt kinesiska staten.
Allt data finns. Inklusive hastigheten, så det går att se i varje ögonblick vad man kör i för hastighet och således om man brutit mot lagar och regler. Bifogar nedan en sådan graf från när jag var och handlade i grannbyn Hyssnas ICA-butik tidigare idag och körde hem igen.
Allt förstås helt lagligt där autopiloten maxade på hastigheten 70 km/h och höll detta spikrakt. Exakta tidpunkter finns också, samt förstås exakt var jag befann mig. Själva besöket i butiken gick på 24 minuter utifrån när bilen körde, vilket överraskar mig – trodde det gick betydligt fortare då jag visste exakt vad jag skulle köpa, men så gjorde det alltså inte.
Som ni förstår kan detta vara extremt integritetskränkande.
Mozilla konstaterar också att många (de flesta) biltillverkare lämnar ut uppgifterna till rättsväsendet, även vid informella förfrågningar och inte bara på domstolsbeslut eller liknande. Den som har rent mjöl i påsen har förstås inget att frukta? Eller?
Jag tror att även amerikanska bolag kan behöva lämna ut uppgifter till amerikansk underrättelsetjänst.
Det finns iaf en guldgruva här. Moderna bilar har ju också olika förarprofiler, så man kan också se exakt vem i hushållet som satt bakom ratten. En liten lagstiftning så kanske man ska få automatiska böter om man kör för fort?
Kom också ihåg att Sverige är glesbefolkat med långa avstånd (och tillhörande höga kostnader per capita för infrastruktur som gör att supersnabbtåg inte går att räkna hem i Sverige om de inte ens går att göra det på tätbefolkade kontinenten) och elbilar i mer tätbefolkade länder behöver ännu lägre räckvidd. Och ja, du kan hålla din elbil varm längre när du fastnar vintertid i en bilkö och inte vill frysa ihjäl, än vad du kan med en brännbil. Återkommer med ett truppförsök när det blivit kallt i vinter.
Med det önskar jag er alla ett härligt fredagsmys. Du kan fundera på varför din partner inte vill skaffa en modenr bil – detta gäller inte bara elbilar, utan alla moderna bilar loggar så här, även brännbilar – utan insisterar bestämt på en gammal rishög. Vad har hen att dölja? Liksom alla som skryter med sin 15 år gamla brännbil. Den som har rent mjöl i påsen har ju inget att frukta. Hm?
Personligen uppskattar jag stort tillgången till all denna information. Men det hade ju varit trevligt om inte även Felon Muskovitj hade haft tillgång till den. Nu använder Tesla allt sådant här för att felsöka och förbättra sina bilar med mjukvaruuppdateringar, men allt som krävs är att Felon sätter sig vid en dator så kan han garanterat kolla upp ditt liv i detalj, om du nu vore intressant nog. Eller för den delen de som driver tredjepartstjänster som Tessie. Det går att stänga av datadelningen på en Tesla, men som Mozilla skriver stänger man då även av massa andra funktioner:
“if you no longer wish for us to collect vehicle data or any other data from your Tesla vehicle, please contact us to deactivate connectivity. Please note, certain advanced features such as over-the-air updates, remote services, and interactivity with mobile applications and in-car features such as location search, Internet radio, voice commands, and web browser functionality rely on such connectivity. If you choose to opt out of vehicle data collection (with the exception of in-car Data Sharing preferences), we will not be able to know or notify you of issues applicable to your vehicle in real time. This may result in your vehicle suffering from reduced functionality, serious damage, or inoperability.”
Glömde: Det är numera obligatoriskt med förarkameror i nya bilar i EU, då de ska säga till om du inte tittar på vägen. Så förutom allt annat filmas du och det som pågår i kupén hela tiden på nya bilmodeller. Vad händer med det datat? Nya bilar har förstås också inbyggd mikrofon, samtidigt som de är uppkopplade mot biltillverkarens servrar …
Ser nu fram emot att brännbilisterna redovisar sin statistik över sina hundratals körningar med 1 000 km utan paus. Ni har väl bevis på de påståendena? Har du den inte kan du alltid ringa din biltillverkare och med stöd av GDPR begära ut uppgifterna …
96 kommentarer
GRATTIS till ett välfökänt fredagsmys.
Är dock lite kluven till ditt förhållande till Tesla VS Marabou då båda ägarna är proryska och du vill att vi bojkottar Marabou. Varför då inte bojkotta Tessla ?
Tröttsamt. Jag har redan svarat på det fyrtio gånger. Felon är en minoritetsägare och Tesla blev aldrig svartlistat av Ukrainas antikorruptionsmyndighet, vilket Marabou blev. För övrigt är det inte jag som tjatar om bojkotter – jag har skrivit om företagen, sedan är det mest andra som tjatar om detta.
Om inte Ukraina såg något fel med Tesla så är inte jag nykolonial och tror mig veta bättre.
Däremot blev Volvo Car (Geely som är majoritetsägare uppe vid typ 80%) svartlistat av Ukraina. Utgår från att du ifrågasätter varenda person med en Volvo?
Man kan gissa att Starlink slocknar rätt fort om Tesla svartlistas.
Fast det blir ju ändå lite smålustigt när du hyllar din Tesla och elbilars förträfflighet om och om igen samtidigt som du rackar ner på satan själv, Elon Musk, i var och vartannat inlägg.
P.S. Har inget emot elbilar (och omställningen), läser dagligen din blogg och har köpt ett flertal av dina böcker. D.S.
Du får gärna köra runt i din Tesla, men vi flesta andra får en dålig smak i munnen mär du gör reklam för Tesla.
Elon Musk är VD (CEO) och Brand för Tesla och största ägare by far i Tesla med sina drygt 22% (3xVanguard).
De pengar han får in via Tesla går till…. Inte så bra saker.
Teslas marknadsföring går ut på influensers talar väl om bilen och genom att tala väl om bilen så stödjer vi indirekt Muskovitz.
Ditt val, men för oss som inte blivit kära i Tesla utan faktiskt gillar Mmmmm… sen barnsben känns prioritering av bojkott enormt konstig.
Så kort Tesla ÄR Musk…
Jag kör rätt ofta sträckor på >250 km utan att stanna, men då håller jag till i övre Norrland. Luleå-Övik eller Luleå-Kiruna t.ex. kör man lätt i ett svep, ca 35-40 mil.
Tyvärr har bilen (en Porsche Taycan Cross Turismo) inte den bästa räckvidden på marknaden, i praktisk körning når jag absolut max 400 km sommartid och ca 300-330 km vintertid. Problemet är förbrukningen, ligger i princip alltid över 20 kW/100 km snarare 10-20% plus på det även om man håller hastighetsgränserna. I allt övrigt är den helt fantastisk. Den laddar dessutom riktigt snabbt, har nått 247 kW som bäst, och även när man nått uppåt 70-80% trycker den fortfarande i elektroner lika fort som man får med en vanlig ID.4 som bäst. Så stoppen blir korta, i princip aldrig mer än 15-20 minuter (ofta kortare).
Rent principellt är inte räckvidden ett problem, däremot att man måste planera sina laddstopp så man inte blir stående ute i obygden. Helst ska man ju dessutom kunna ta sig till nästa laddplats också ifall den första inte funkar av någon anledning. Här i norr är dessutom bristen på snabbladdstolpar påtaglig när man kommer uppåt inlandet. De finns, så man behöver inte bli strandsatt om man bara planerar resan, men det blir ofta att man måste ladda på en helt annan plats än där man vill stanna. Nästa vecka ska jag på en tripp 20 mil enkel åt inlandet utan laddmöjlighet på destinationen och då får det bli brännbil.
Du kanske kör lite liberalt. Min snittförbrukning på Model S var under dessa 2 331 mil 1.79 kWh/mil.
Jag kör också en Taycan CT och kan instämma i förbrukningssiffran och räckvidden oavsett körstil. Model S är betydligt mer effektiv med lägre förbrukning (även enligt EPA/WLTP).
Med det sagt så har jag aldrig saknat räckvidd trots 400 km som bäst, på grund av den snabba laddningen. Jag instämmer således med alla.
När du kör från hemmet till Stockholm vilken väg tar du? Går det att gena ut på Nissastigen?
Snittförbrukningen efter laddning är ett mått, men jag undrar vad förbrukningen blir när man tar hänsyn till laddnings förlusten på en elbil?
När det gäller laddstopp så tycker jag att Teslan gör en del riktigt bra saker. Den håller koll på beläggningen på superchargers och har koll på statistik om hur det brukar se ut en viss dag en viss tid. Den routar om ens rutt om den ser att det börjar bli kö vid den supercharger som den planerat att du ska ladda vid. Den föreslår ibland en ganska tidigt laddning just för att den ska mera flexibilitet att välja en laddare utan kö t ex var vi stora högtider då många reser. Senast vi åkte från skåne till stockholm så hade vi också glädje av att den visar hur många som är på väg till en laddare. Tyvärr har man öppnat för icke Teslor att ladda och såklart kan den inte kan hålla koll på dem men det ger ändå lite information om läget.
Det var en ny funktion jag inte tänkt på. Får kolla den på nästa långresa.
Icke teslaägare behöver ju faktiskt använda TeslaAppen för att ladda. Om det gick att faktiskt starta navigeringen i appen och använda den för att planera in ett laddstopp så skulle icketeslaägare också kunna bidra till att beläggningen vid laddstationerna blir mera transparenta. Kanske att man skulle kunna få lite bättre pris om man gör så. Ska föreslå det för Elon! 🙂
Kör ev6 på Norrland, upplever just osäkerheten att en laddare av någon anledning inte fungerar så man måste ta sig till nästa som ett aber, hände senast denna vecka men då jag var i människobyn så fanns det alternativ, värre på små orter och landsbygden….än så länge
Har du fått sammanställningen som du visar från Tessie via Home Assistant integrationen?
Har testat deras app i telefonen ett par ggr men blivit besviken varje gång för jag tycker just att den inte sammanställer information på ett bra sätt. Att t ex en längre resa med flera stopp faktiskt just var samma resa och flera resor.
… och INTE flera resor…
Nu använde jag Tessies hemsida. I övrigt har jag bara kontroller för teslan i HA, även om statistiken nog finns lagrad i Influx om jag vill kolla.
Ok, jag kanske får ge den en ny chans
dash.tessie.com tror jag det är.
Fördelen med ett stort batteri är också det att dom få gånger man verkligen måste köra långt så blir laddstoppen korta på grund av att batteriet kan ta emot mer effekt.
Ett mindre batteri skulle alltså vara helt OK bara det gick att ladda riktigt snabbt. Tyvärr har ju naturlagarna ofta en hel del att säga till om.
Vi får väl hoppas kemisterna löser det där.
Bästa är ju om bilen drar låga kWh/mil. Många elbilar från brännbilstillverkarna drar ju sjukt mycket energi. Påverkar ju hur lång tid det tar att ladda för önskad körsträcka.
Vet att gamla Hyundai Ioniq med sina 20+ mil i räckvidd står sig bra i elbilstävlningar. Får ladda ofta, men det går snabbt att ladda då den bara drar 1.1 kWh/mil.
För att komma ner i 1,1 kWh/mil med en Ioniq måste man köra i jämn hastighet och max 80 km/h enligt vad jag kan hitta uppgifter om. I den hastigheten drar vår lilla BMW i3 också ungefär så mycket och lite lite till, 1,2) i stadstrafik.
Det finns inga magiska elmotorer som trollar bort luftmotståndet!
Ändå mycket populär när den testades.
https://gronamobilister.se/tester/hyundai-ionic-electric-el-mars-2017/
Hyundai Ioniq brukar prestera bra sträckan mellan Ystad-stockholm där man kan kombinera låg förbrukning med korta stopp med hög effekt. Tyvärr glesar ju stationerna ut norröver och den tappar ganska många timmar till Haparanda då man måste ladda nästan 0-100% varje stopp.
Men är en väldigt trevlig bil i övrigt.
Vår Ioniq 28Kwh har efter 20000+mil legat över 1,1 för det mesta… Men på 80-väg vid 10-12 grader utetemperatur är det helt realistiskt även på längre sträckor att ligga på den nivån. Snål som stryk och rätt dräglig att köra. Och troligen något för gammal för att strössla precis all tänkbar data omkring sig.
Två företag till som vill åt våra bilåkardata är väl google (android auto) och apple (carplay).
Ja, de loggar ju redan vad du gör via mobiltelefonen så inget nytt egentligen. Alltid kul när telefonen berättar hur långt det är till olika platser som du brukar åka till vid vissa tillfällen …
Ganska skrämmande när det dyker upp en ny typ av reklam (som man inte alls är intresserad av) bara för att man tex. följt med någon in i en sportaffär.
Min personliga smärtgräns ligger ungefär vid 350 km non-stop-körning på ca 75%-15% laddning en kall vinterdag, helt enkelt eftersom det är en körning som jag gör regelbundet, till föräldrarhemmet där den enda laddmöjligheten på plats är vid någon mack. Jag kan ladda hemma till 100% innan, men någon gång under helgen där uppe behöver jag åka iväg till en laddare och stå där och vänta på att laddningen ska uppnå 80%. Sen blir det en del småkörningar på plats, sen vill jag helst slippa ladda mer innan jag kommer hem igen.
Efter noga övervägande blev det en laddhybrid senast. Nästa bil, kanske runt 2032, blir en elbil.
En fördel med lång räckvidd är att man slipper snabbladda för dyra pengar. Vi satsade på maximal räckvidd och har aldrig laddat utanför hemmet. Vi kanske inte åker enormt långt, men 65 mil på en dag har fungerat sommartid. Rasterna tar vi ändå, men på samma platser som fossilbilarna.
Tanken med detta var att få ekonomi i bilköpet. Vi spar drygt 40 000 per år jämfört med bensin tack vare att vi kan avvakta att ladda när elen är dyr flera dagar i sträck. Batteriet räcker ändå.
Vi har aldrig betalt mer än 40 öre per kWh för laddning och med lite balanseringstjänster får vi till och med betalt för att ladda halva året.
Det betalar inte bilen, men gör att skillnaden mellan en förbränningsbil och en elbil blir minimal i kostnad. Sen tillkommer alla fördelar elbilen för med sig utöver det.
Jag har testat att stänga av mobile access, då syns man inte var man är i appen.
Men jag gissar att allt laddas upp igen när man slår på det igen.
Tesla ska tydligen byta namn till Trampbil.
Man kan väl anta att försäkringsbranschen är intresserad av körmönster och hastigheter vid olika vägsträckor för att den vägen se till att kunderna betalar “rättvist” (>>mer) för försäkringarna. Även lagförande myndigheter vill nog gärna hålla koll på var bilen har varit, var den är och vad den har stått.
I USA (Californien) är hyrbilar försedda med GPS och hastigheterna loggas. Har man överskridit lagstadgad hastighet har bolagen rätt att inkassera fartöverträdelseböter. Snart förmodligen även här.
EU inför nu hastighetsspärrar i olika nivåer. Snart tvingande med olika former av “overrides” som hårdare pedaltryck etc.
Min bil har sådana “finesser” men de har jag stängt av. Dock är skyltavkänningen på utan varningspip. Kopplad till autopiloten är det ganska bekvämt att bara följa med, lyssna på någon musik och stressa av alltmedan omkörande bilars förare ofta sitter och petar i sina mobiler samtidigt som de styr med armbågarna.
Eftersom det ändå finns folk som kan med att ha äldre fordon utan on-lineuppkopplingar fvb myndigheterna eller hastighetsspärrar används närvaron av A-traktorer och moppebilar som effektiva fartbegränsare på vägarna. Även läkemedelsbranschen drar nytta av detta då man kan sälja mer blodtrycksmediciner.
I USA (Californien) är hyrbilar försedda med GPS och hastigheterna loggas. Har man överskridit lagstadgad hastighet har bolagen rätt att inkassera fartöverträdelseböter. Snart förmodligen även här.
Det är inte troligt att ett hyrbilsföretag kan inkassera böter i Sverige.
Darzyl, det förbjöds redan 2005 i CA: “In California, for instance, car rental companies may no longer use GPS information to impose surcharges, fines or penalties relating to the renter’s use of a leased vehicle. GPS information may, however, be used by a California rental company to help find a stolen, abandoned or missing vehicle.”
I stand corrected.
(Hade jag varit politiker hade jag omedelbart påstått att “Det har jag aldrig sagt” altenativt “Jag har blivit missuppfattad”.)
Det var iofs innan 2005 jag var i CA. Har varit i USA senare men då på östkusten och inte tänkt efter angående möjliga sådana klausuler i hyrbilskontrakten.
Blir inte definitionen på glesbygd lite trång, ifall bloggaren förstår vad jag menar.
Det finns variationer däri och i klimat, som majoriteten i det moderna samhället aldrig beaktar.
Jag har blivit en bätre bilförare sedan vi köpte elbil.
Fjällsemestern brukade börja och avslutas med en 40 – 45 mil lång non-stop körning när man möjlige kunde få stanna längs vägen och pinka om man hotade med att kissa på sig på riktigt.
En resa längs E4 från Stockholm gav ofta ett första stopp i trakten av Gränna/Jönköping och nästa i Köpenhamn.
Fast det har alltid funnits en äventyrlig del i mitt bilkörande också, så det har varit helt okej att lämna motorvägen för att åka någon mera spännande väg, men helst utan att stanna.
Elbil med lagom kort räckvidd (20 – 25 mil) är bra för mig.
Bokstavligen stanna längs vägen menar jag baturligtvis, och pinka i diket.
Undantaget var om jag nyligen kört om någon mottrafikant, då fick nan inte pinka.
Kommer aldrig frivilligt sätta mig i en batteribil, gillar inte miljösvineri, barnslaveri, diktaturer m.m.
Däremot är det en fri värld och om en elbilsägare trivs så varför inte. Kör på.
Jag gillar motorer, riktiga sådana.
Elbilar brinner inte lika ofta som riktiga bilar men när det omöjliga inträffar så blir det verkligen allvarligt. Bloggarens bättre hälft borde ha information om vad som händer när batteriet rusar, i sin roll som brandman.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/vannerna-dog-i-teslan-dorren-gick-inte-att-oppna/
När jag reser så stannar vi regelbundet efter någon timme, sträcker på benen, dricker kaffe, kanske käkar, går på toa och reser vidare utan stress.
Ni som kör kinesiskt och Musks produkter, tänk på att hålla truten😃👍
Vill tillägga att jag med bakgrund i rättsväsende och fredsbevarande missioner lärt mig att det är dags att tanka vid halv tank, var alltid redo.
Det tar ju 20-30 minuters brand innan en elbils batteri rusar. Den exploderar ju inte som en brännbil.
Du vet förresten om att din brännbil inte är gjord av regnbågar och enhörningsfisar, utan också är byggd av metall?
Sedan utvinns oljan, och transporteras med hjälp av miljövänliga enhörningar och är öht inget miljöproblem. Sedan raffinerar man den genom att hälla den i enhörningar och ut kommer finaste bensin, helt utan miljöpåverkan.
Ja och ändå är den det bästa valet enligt mig 😊. Ville bara djäklas lite med er elbilsfantaster.
Vad menar ni med att ett batteri “rusar”? Kortslutning?
Ett litiumbatteri brinner ofta upp på någon minut om du perforerar det. Och släpper ifrån sig stora mängder giftiga och brandfarliga gaser under tiden.
Med det sagt tycker jag inte man ska vara rädd för att åka elbil, för det verkar ju oerhört ovanligt att elbilar brinner trots allt.
Du ska inte vara rädd för att åka elbil men det blir ju också lite gubbigt att helt blunda för de risker som finns. Klassiska “jag har gjort X i alla år och det har aldrig varit ett problem”.
Ta det för vad det är men branschexperter vill inte ens att du byter hjul själv på din elbil. Bland annat för risken att skada batterierna som kan börja brinna långt senare.
https://carup.se/experten-avrader-byt-inte-hjul-pa-elbilen-sjalv/
Kör snikversionen av Model Y, och det är slående vilken fördel man får av en riktigt snål elbil. Har gjort många långresor, inget problem när laddstoppen ofta är 10-20 minuter långa och bilen klarar upp till 300 km motorväg.
Att undvika däremot, om man frekvent åker långt, är bilar med högt luftmotstånd, även om de har jättebatterier; det blir långa laddningar. På typ 2-laddarna riskerar man dessutom att ha någon bredvid sig, då blir laddeffekten 75 kW. Betyder en timme för att ladda jättesuven , inte så premium. Smartare att köpa typ 3, S, Y, Ionic6, id7 eller liknande tvålkoppsmodell.
För ett par decennier sedan hade vi något som kallades personlig integritet, och företag kunde bötfällas för att de la upp ett kundregister. Helt jävla absurt att politiker av alla färger inte ser något problem i att bilar, telefoner och FB och liknande appar samlar upp precis allt av personlig information. Hur mycket av det säljs vidare, hur är regelverket rörande vem som får ta del av det och hur är möjligheterna att kontrollera detta?
Var tungen att kolla upp lite data från den norska elbilskillen (Vet inte om jag får namedroppa så nöjer mig så) och vill nog ändå påstå att man vill ha en 400km+ räckvidd, även om man inte kör så långt.
Ungefär de här siffrorna kom jag fram till:
5-10% degradering av batteriet på en 5år gammal bil (Därefter degraderar den inte så mycket)
15-25% mindre räckvidd om man snittar 120km/h istället för 90km/h
5% mindre räckvidd om det är 0gradigt istället för en 15-20grader
10% ytterligare mindre räckvidd om det är -15grader istället för 0
Saknar data på hur mycket mindre räckvidd man får om det är fler än 1 person i bilen (utan packning)
Säg då att man sällan vill planera att komma fram med mindre än 10% batteri till sin laddplats, likväl att man åker igen vid 80% för den därefter börjar gå markant långsammare (Säg man ska åka en lite längre sträcka som kräver 3-4 laddstopp).
Hade man då haft en bil med 350km räckvidd som är 5 år gammal, man snittar 110km/h och det är runt 0gradigt ute så kanske man egentligen har 350*(1-0,1)*(1-0,1)*(1-0,05) = 270km räckvidd. Men man vill inte hamna på under 10% så 270*(1-0,1) = 243km räckvidd; säg 250km för att vara snäll. Så man kör sina 250km och kommer fram med 10% på första laddstoppet, här laddar man 10->80%, men 270*(1-0,8) blir ju bara 216km räckvidd, och dra bort att man igen vill ha beräknat 10% när man kommer fram (Det är ju alltid bra att vara förberedd på det oförutsedda) så blir det ju bara 189km man kan köra mellan laddstoppen (70% av 270km). Släng på en till passagerare och kanske ett barn samt två-tre resväskor, eller att det är lite minusgrader ute eller man kör snittar lite högre än 110km/h…
Jag håller med att längre än 200km behöver man inte komma mellan laddstoppen, men det ska ju också gälla “nästan jämt”, dvs oavsett om det är lite minusgrader ute eller man kör på motorväg eller man har med sig frugan och barn med lite resväskor. För det krävs det i stort sett en bil med 400km+ räckvidd. Sedan framförallt som du skrev, större batteri/längre räckvidd leder till mindre degradering då man behöver ladda mindre. Så jag råder de som ska köpa en elbil, framförallt som primär bil, att var inte dumsnål utan lägg de där 10-20% extra för att få long range varianten, eller i varje fall se till att bilen har 400km+ räckvidd.
Insiktsfullt inlägg. Tänker samma om det blir att köpa att man inte blir för låg räckvidd, är ju lite billigare i Norge med elbil så hade jag valt en idag hade jag antingen valt en Tesla eller en Skoda Enyaq. Sistnämnda kan du få fyrhjulsdrift och 530km räckvidd för 460k här.
Håller helt med.
Jag brukar schablon-beräkna den praktiska räckvidden med att ta WLTP * 0,5.
En faktor är ju att man faktiskt får ångest när mätaren går under 10% om man inte planerat stopp.
Många bilar är dessutom inte roliga att ladda över 70-80%.
En blöt vägbana, -10%. Motvind, -15%. Kallt väder… Osv.
Men elbilar är mycket trevligare att köra än fossiler enl min mening.
Köpte en Mercedes EQE som var grym, men fick tyvärr sälja den och köpa en brännbil. Min partner hade noll tålamod att behöva hålla på med appar och planera sin körning efter laddstationer.
Ändå bytte du inte partner. Vet inte vad det säger.
Vad du insinuerar säger nog mer om dig Lars än Karl egentligen.
Det som LW aldrig nämner är att det krävs en extremt dyr bil för att få ett batteri med så pass hög kapacitet. Vi som inte tillhör överklassen kan inte köpa de bilar som LW tycker är så pass bra.
Detsamma gäller dessa extrema snabbladdare, som enbart överklassbilarna kan dra nytta av.
Men, jag gissar att man blir ganska blind när man tillhör överklassen och kör bilar som gemene man inte har råd med.
Trevlig fredag!
Nä, de lägst prissatta elbilarna är inga höjdare. Man måste lägga närmare 600 kkr för att få en vettig elbil.
Tänker högt för att bolla en tanke jag har. Räckvidd i all ära men tänk om det vore möjligt att ha en enklare bil, en Ica Maxi taxi typ som vardagsbil. Skulle funka till 97 % av årets dagar. Men så ska familjen ut på långresa och behöver en större och bekvämare bil med räckviddsångest a’la ottomotorbil. Då byter man bil in icamaxitaxi (som i sin tur kan hyra ut den till behövande) under tiden och man själv åker premiumbil. Fatta så billig elbil många skulle klara sig med om man inte behöver åka omkring med dyr bil man endast behöver 5 % av året.
Vad gäller integretet så har Goople maps också information om var de varit. Den vet inte var bilen har förbrukat.
Jag har en Kia eNiro m19. Drar i snitt över året 1,5 kWh/mil. 1,3 på sommaren och 1,7 på vintern. Kör 95% av tiden med adaptiv farthållare. Jackar in 93 km/h på motorväg, då håller man i stort sett samma fart som långtradarna. Däremot kör jag aldrig om på motorväg med farthållare, då är det gaspedalen som gäller. Man skall inte ligga i döda vinkeln för länge. Den vanligaste vägsträckan går på 40-70-80-väg.
Sommartid får jag drygt 50 mil om jag laddar 100%, normalt laddar jag 80% och låter kapaciteten gå ned till 20-30% beroende på när det är billigaste att ladda. Snabbladdar nästan aldrig. Jag har haft bilen i snart 5 år, har inte märkt att batteriet tappat någon kapacitet.
Vad gäller fördelning av celler, så rekomenderar Kia att man skall ladda 100% nån gång i månaden, eftersom omborddatorn då samlar in information om de olika battericellerna för att sedan optimera laddningen.
Men visst, riktigt långa resor kräver att man planerar var man tänker ladda. Var i Danmark i somras, där fanns gott om laddstationer där vi bodde. Men detta kommer att ändras. Om några år kommer det att finnas ett utbrett nät av laddstationer samtidigt som fossilbilisterna måste göra en planering av var de tänker tanka! Minns att i bilismens barndom var man tvungen att köpa bensinen på apotek. År 2035 är vi kanske tillbaka där! Men till skillnad från en elbil kan man alltid ha en bensindunk i bagaget.
När du laddar 100% så kommer balanseringen mellan cellerna jämnas ut. Bilen kan inte ladda enskilda celler.
Tänk på att det är ca 100 celler i serie i en elbil!
Vi har en merca c300e, en onödigt dyr hybrid med dålig energiförbrukning som vi skaffade för den var mest lik vår förra c200 diesel fast med bensin+el. Det är en förmånsbil därav bilval. Max räckvidd vinter är kanske 85km och på sommarn 110km. På 2000mil/år körning har vi bytt över till bensin mindre än tio gånger, stannat och laddat/käkat etc ett tag och fortsatt på el. Hade den haft räckvidd på 300km hade det varit noll gånger. Det är vår enda bil. Kan bara instämma med Lars räckviddstänk. Fattar såklart att många behöver ha längre räckvidd oftare men väldigt många behöver det definitivt inte, det är lite som att tro att man behöver en Macbook Pro M4Max när det duger med en Macbook Air M1.
Utmärkt säljpitch.
Elbil – för dig med väldigt liten blåsa.
Eller kanske:
Elbil – för dig som helt enkelt inte kan vänta för länge mellan måltiderna.
Vi hade en MG ZS (extremt skönt att bli av med den, den funkade OK men aldrig mer kinabil).
De hade en räckvidd på kring 25 mil. I bästa fall. På vintern kanske 15-16. Det, kan jag säga, duger inte. Aldrig mer.
Nu har vi en Kuga hybrid som är riktigt bra.
Den har vi kört runt 800 mil med nu. Runt 500 av dem brände vi av i somras (utan laddning) och resten hemma med närmare 100% el än så länge, det blir väl lite mer bensin nu i vinter. Men hittills har den dragit i snitt 0,26l/mil sen vi fick den.
Och på semestern åkte vi flera ben på 35-40 mil. Utan vuxenblöja.
Lite tröttsamt med detta sågande av fossilbilar kontra elbilar (från båda läger alltså). För mig är världen inte svartvit. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Vilket man väljer beror till stor del på vilka behov och förutsättningar man har.
Visst, jag skulle väl “ha råd” med en ny elbil om jag tömde sparkontot och pröjsade en ny Tesla, alternativt lade en stor del av min inkomst på leasing. Men det vore totalt idiotiskt i min situation. Nuförtiden kör jag inte speciellt mycket, så för min del vore det korkat att lägga en stor del av min inkomst/besparingar på en bil som mest står parkerad. Jag har en billig bensinbil som inte rullar många mil om året. Det är det absolut bästa valet för mig just nu. Samtidigt förstår jag att andra människor har andra behov än vad just jag har.
Nej, jag sågar bara argumenten att man måste kunna köra 1000 km utan paus med en bil genom att visa faktiska fakta och data ur verkligheten.
Du får köra vilken bil du vill, men kom inte med felaktiga argument om körsträckor, brandfarlighet, att elbilar är gjorda av metall etc.
Fast det där 1000km argumentet är det väl du som hittat på, eller har någon verkligen sagt så?
Håller med dig, känns osunt. Båda har fördelar men det blir lite som vilket fotbollslag är bäst in absurdum.
När argumenten tryter går man till ad hominem och “osunt”. Fast när brännbilisterna far med lögner om miljöbelastning, brandfarlighet, räckvidd etc, så är det tyst och ingen osundhet.
Elbilister har så kallad räckviddsångest och måste ha bilar som kan köra 200 km utan att ta paus, eftersom de själva aldrig går på toaletten, tar kaffe, fika, lunch, bensträckare eller byter chaufför om man är flera i bilen. Ickebilister har en lite mer avslappnad inställning till verkligheten dock.
Verkligheten ser olika ut för olika personer och man kan anpassa sig efter de flesta omständigheter om man behöver. Självklart börjar man köra kortare maxsträckor om man skaffar en bil med kortare räckvidd. Finns massor av scenarion där elbilens räckvidd ger nackdelar. De går givetvis att anpassa sig efter, precis som det går att anpassa sig efter att sakna bil också.
(Även lite fundersam på hur många minuter Bloggaren normalt behöver för att byta chaufför och gå på toaletten?)
Jag har kört ca 1200 km på en dag – Tvärs genom Europa men inte f-n klarade jag det utan att stanna och pausa, käka, göra “nr1”, tanka osv.
Tesla är en produkt av Elon Musk. Den är inte miljövänlig. Någon tror kanske det när han laddar sin Elonvagn hemma på gården av blott egen solel. Dock är denna “skitbil” mindre miljövänlig än dagens bränslesnåla nya bilar. Detta på grund av vad tillverkningen av vad framförallt batteriet (motorn) kostar miljön.
Detta var vad jag hittade vid en snabbsökning av “Tesla/miljönytta”
https://www.dagensps.se/motor/teslas-nya-batteri-ar-inte-sa-gront/
Säger man emot bloggaren blir man blockad. Han är sannerligen en diktatorsfigur och hans böcker är jag glad att jag aldrig köpt.
Att som man skriva ur en kvinnas synpunkt blir bara dåligt. Det funkar inte! Lika så gäller motsatsen. LW:s kvinnliga hjälte borde således heta Lasse-Maja och inte Linnea (eller vad han nu valt att kalla sitt kvinnliga alterego).
Jag hittar ut själv.. Jag har tappat tron på denna pissblogg!
Tröttsamt. Elbilar kör snabbt in sin miljöskuld även med tysk eller polsk fulel.
Även fossilbilar är gjorda av metall, vilket du glömmer. Ska man göra en livscykelanalys måste det inkludera allt, inte bara bränslet.
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
En positiv effekt på klimatet, i samklang med livscykelns ekonomi för elbilar, kan uppnås genom att batterierna i fordonen används som energilager. Detta kan ske genom återmatning till elnätet (vehicle to grid) eller genom att ge batterierna en förlängd livslängd som stationära energilager (second life). Dessutom utveckla mini lokalt möjlighet sälja lagrad el från elbilen direkt till konsumenter.
Installera Duckduckgo så framgår även vilken info cornucopia lämnar till tredje part. Som sedan säljs vidare.
Det är helt legala att köpa data hur ens besökare surfar utifrån köpt data.
Sensorer hemma uppkopplade till molnet vilket de flesta inte stänger ned lokalt av bekvämlighetsskäl ger visibilitet av individers beteende.
Lägg där till att för de med onda avsikter så ger rogue accesspunkter samt falska mobilstationer avlyssning av din trafik.
För förståelsens skull så med wifi påslaget på telefonen så skriker din telefon ut ditt fingeravtryck med frekvent mellanrum. Det fingeravtrycket är din sparade Ssid/wifi-lista i telefonen på tidigare nyttjade wifi. Titta på den listan och du är lika unik som ett bank-id. Det fingeravtrycket sänder ni ut i etern utan problem och blir lätt identifierade och spårade.
Man behöver ett holistiskt synsätt för att lösa integritetsfrågor vilket inte löses med att peka på någon enskild läckande punktlösning även om det fyller sin funktion som pedagogiskt exempel.
Nu är jag en stockis och har gjort mig av med min brännare. Inte för något hat mot brännare, jag älskar dem. Speciellt sportbilar och F1. Men för mig i innerstad med bussar och t-bana var 5:e minut och arbetsplats både hemma och på “kontoret”. Det är helt meningslöst med en egen bil. I stocktown är enligt mig lösningen en pool av elbilar där vi stockisar tar en bil när behov uppstår. Det kan vara en tripp till Värmdö, någon släkting eller ja vad som helst där det inte fungerar med det massiva nätet av kommunaltrafik som finns.
Här framförs två tankar. Den ena att räckvidden är fullt tillräcklig och på inget sätt hotar rörelsefriheten ens symboliskt. Trots det viker försäljningen och från tyskt akademisk håll framförs budskapet att det är sannolikt fel tillfälle köpa en elbil. Inte utan att min konspirationsgen börjar vibrera – varför?. Utan dieselbilen dör Europeisk industri.
Den andra tanken att elbilar bjuder på ett ovälkommet aber; bilkörningen är inte anonym längre. Det verkar finnas ett gyllene läge komma åt biltillverkarna med GDPR men som jag har noterat under kvällen är det en minoritet som har tankegången klar för sig. Lite sorgligt att se bilkulturen mista sina aura som frihetens symbol.
Hört talas om lågkonjunktur?
Ah! Ett spärrord smög sig in. Nytt försök.
Här framförs två tankar. Den ena att räckvidden är fullt tillräcklig och på inget sätt hotar rörelsefriheten ens symboliskt. Trots det viker försäljningen och från tyskt akademisk håll framförs budskapet att det är sannolikt fel tillfälle köpa en elbil. Inte utan att min konspirationsgen börjar vibrera – varför?. Utan dieselbilen dör Europeisk industri.
Den andra tanken att elbilar b!uder på ett ovälkommet aber; bilkörningen är inte anonym längre. Det verkar finnas ett gyllene läge komma åt biltillverkarna med GDPR men som jag har noterat under kvällen är det en minoritet i kommentariatet som har tankegången klar för sig. Lite sorgligt att se bilkulturen mista sina aura som frihetens symbol.
Jag tänker på vår e-niro som vi leasade men nu är tillbaka lämnad. 64kwh batteri gav på.papperet 45 mil. I verkligheten runt 40, vintertid 30. 80% av 30 mil är bara 24 vilket ju är i snålaste laget.
Men vi som kör kanske 1000-1500mil/år. Torde ta lång tid att räkna hem den högre initial kostnad.
Klart det är bra med Elbil och räckvidd är nog ett övergående problem. Dock så behövs bättre infra generellt och inte bara laddstolpar. Skulle även vilja se högre hastigheter och bättre vägar.
Tåg kan vi nog glömma i större utsträckning, speciellt snabbtåg. Antagligen vore det bättre att ta bort snabbtåg (utom Stockholm Arlanda) för att öka kapaciteten och reducera stopp och planering samt så klart spara en jäkla massa pengar.
Gläder mig åt att höginkomsttagare utan småbarn trivs med sina elbilar.
Ensamstående mammor i hyresrätt får ju vara med och bidra på skattesedeln för att subventionera laddboxar och solpaneler till villor. Antar att de proxygläds åt det faktumet.
Själv är jag medelinkomsttagare och undviker elbil då det är ockerpriser samt att jag inte orkar stå och köa efter laddstolpar med skrikande småbarn i bilen. Tar 5 minuter att tanka bensinbilen och då hinner jag även köpa glass och tömma blåsan.
Nästa bil blir en Toyota hybrid (ej plug in). Då får jag det bästa från två världar plus att jag slipper dela data med kinesisk underrättelsetjänst eller ryssvänliga Tesla.
En bensinbil är dessutom bättre ur kris- och krigssynpunkt då man kan laga den själv.
“En bensinbil är dessutom bättre ur kris- och krigssynpunkt då man kan laga den själv.”
Nja, just det är väl en sanning med modifikation idag… (Ska man jämföra så måste man ju jämföra bilar i ungefär samma ålder. Köper man äldre så blir det ju en bränslebil “by default” så att säga)
Ja, alla har ju ett eget raffinaderi hemma som kan tillverka bensin av solljus. Att bensinmackarna inte fungerar utan strömförsörjning och fungerande logistik ska vi inte prata om.
Som skrivet igår skiljer en Volvo brännbil och elbil ca 30 000:- SEK. Har du inte råd med elbil har du inte råd med en ny bil i samma utrustningsklass.
Hur mycket ligger det i att försäkringspremierna skjuter i höjden för elbilar?
Bor i Kiruna och åker ner till släkten på västkusten varje år med dieselbil. Kör till Luleå 35 mil, tankar o sträcker på benen 10 minuter sen vidare ner och tankar igen 10 minuter efter runt 35 mil tills vi når Söderhamn 100 mil bort där väntar hotellet. Käkar gör vi i bilen medans jag kör och snabba pisspauser sker när det behövs.
Detta upplägg skulle jag dock snabbt och utan problem ändra på och anpassa mig till om jag skaffar elbil så personligen är jag helt neutral i debatten brännbil vs elbil.
Bor i Kiruna och åker ner till släkten på västkusten varje år med dieselbil. Kör till Luleå 35 mil, tankar o sträcker på benen 10 minuter sen vidare ner och tankar igen 10 minuter efter runt 35 mil tills vi når Söderhamn 100 mil bort där väntar hotellet. Käkar gör vi i bilen medans jag kör och snabba pisspauser sker när det behövs.
Detta upplägg skulle jag dock snabbt och utan problem ändra på och anpassa mig till om jag skaffar elbil så personligen är jag helt neutral i debatten brännbil vs elbil.
En fördel med lång räckvidd på vår id.7 som bloggaren inte nämnt, här nere i Skåne med elprisområde 4, är större flexibilitet med när vi behöver ladda för vardagskörningarna. De senaste veckornas extrema priser har vi till stor del kunnat rida ut utan att behöva ladda annat än med lite dyr stödladdning senaste helgerna. Har kört mycket kring 20-40% senaste dagarna, och inatt kunde vi äntligen få upp den från 10% till 80% när vinden kom tillbaka nere i Tyskland.
Jag körde Stockholm-Österlen en gång utan att stanna, det är väl 60 mil. Men då var det verkligen ordentlig kissbombsvarning sista timmen och jag fick typ kasta mig ur bilen i farten när jag ankom destinationen för att hinna uträtta mina behov på annat ställe än i byxorna. Väldigt classy
Min riskokare skruvades ihop 2008-9 och registrerades 2010. Tyvärr innebär bristen på integritetskränkande system också en brist på bra ljudanläggning, uppkoppling mot telefonen och att ACn pajat och kostar mer än bilen att laga…
Jag konstaterar att behovet att köra hela vägen hem från stugan i ett svep har avtagit IOM att barnen vuxit upp. Tidigare var det ju fantastiskt skönt att ha dem sovande och därför inte stanna..
Tack Lars, du har givit mig ytterligare en rad argument att inte köpa en elbil.
Dina lika barnsliga som ofta upprepade argument om vuxenblöja osv, blir rätt tröttsamma.
Jag tycker det är rätt trevligt att kunna köra Borås – Stockholm ToR utan att tanka/ladda. Självklart stannar vi en gång eller två på någon av de många trevliga rastplatserna på vägen, pausar och äter vår medhavda fika.
Dock stannar vi aldrig på tråkiga bensinstationer och vi slipper göra det till en heltidshobby att hitta lediga laddplatser.
Med frid i sinnet kör vi vidare och ler i mugg åt alla stackars elbilister!
Din kritik av “Rövhatten Fellon Muskovitj”, känns föga trovärdig, när du i inlägg efter inlägg, hyllar, gör reklam för och publicerar “rabattlänkar” för hans Tesla, som du får betalt för!
Skippa den där skiten och fortsätt med det du gör så bra, bevakningen av kriget i Ukraina!
“Dock stannar vi aldrig på tråkiga bensinstationer och vi slipper göra det till en heltidshobby att hitta lediga laddplatser.”
Har man elbil händer det ofta att det stannas på Minigolfparkeringar, badplatser, museum av olika slag samt motell med servering. Till skillnad från bensinpumpar kan ju en laddare sättas upp där det är intressant. T.ex. i ens eget garage 🙂
Naturligtvist kommer även mackar finnas kvar i någon form, även om de nu mest kommer finnas till för att köpa färdkost och sträcka på benen. Kanske får vi nu lufta däcken och köpa spolarvätska på ICA, Willys eller Coop istället. Exakt vad som kommer hända med mackarna framöver är ovisst, men att pumparna kommer avvecklas de närmaste åren när bilflottan når 20%-40%-60%-100% elektriskt är lika säkert som att dumnallar blev smartnallar.
Vi är just nu på 7% elbilar (BEV) och 6% Pluginhybrider (PHEV) i Svenska bilflottan, i slutet av året ser det ut att ha ökat till 8% BEV och 6% PHEV – nästa år, med nuvarande takt, är det 10% BEV och 7% PHEV, och året efter det är det 12-13% BEV, 7% PHEV. Därefter kommer det bara att öka med upp till 5% BEVs om året (när nybilsmarknaden är 100% elektrisk). Följ utvecklingen på https://powercircle.org/elbilsstatistik/
Bilar med 1000 km räckvidd som laddar 10%-80% på 15 min med 350 kW snabbladdare finns dessutom redan i Kina och Sydostasien, är ju bara en tidsfråga innan de trillar in här i Sverige. Se ex. Nio ET7, även om just den modellen bara verkar klara 150 kW snabbladdning.
https://www.nio.com/et7
Men vill du vara sura gamla farbrorn som skaffar en smartphone sist av alla så är det ju naturligtvist ditt val att göra. Var bara medveten om att din dieselbil kommer ha skrotvärde kvar i andrahandsvärde runt 2035 nån gång.
Synd att det behövde bli så här med Felon Snusk. Kunde inte förmå mig att köra min Model 3 längre. Sålde av den och köpte en Kia EV6 istället.
Bättre än M3an på många olika sätt, inte minst att den laddar galet snabbt. Den bästa detaljen är att man sagt upp “förbindelsen” med ett uppmärksamhetstörstande mansbarn.