Stockholmsbörsen och USA-index slog de manodepressiva på näsan med börsrekord igår medan börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Northvolt och Volvo Car väljer en annan leverantör till sin gemensamma batterifabrik trots att Wuxi Lead förnekar att problemen i Skellefteå skulle bero på deras utrustning. Fransk-nederlädnsk-danskägda SAS drar in alla sina flyglinjer för Ängelholm, Ronneby och Sundsvall, samt går från två flighter till Visby om dagen till en flight i veckan.
Stockholmsbörsen steg igår +1.21% för OMXS30 och +1.37% för OMXSPI. Bägge börsindexen slog också börsrekord med sina högsta noteringar någonsin, vilket innebar att man slog de manodepressiva från tidigare i sommar på näsan. En del tror nämligen att det bara ska fortsätta nedåt när det är deppigt, men konjukturcykeln fortsätter sin obönhörliga existens och oavsett hur mörkt det ser ut just nu, så går vi mot bättre tider enligt alla prognoser. Enda undantaget är de permagloomers som alltid förespråkar en förestående krasch, och således får rätt en gång per konjunkturcykeln om 8-10 år, och således fortsätter vara välkomna experter hos media som vill ha sina klick.
Kronan stärktes mot dollarn till 10:14 SEK i skrivande stund och 11:32 SEK mot euron. Guldpriset ligger på 869:- SEK per gram och nära prisrekordet.
Även i USA blev det börsrekord för det breda storindexet S&P-500 efter en uppgång på +0.40%, men trots +0.72% för Nasdaq 100 noterades inte börsrekord för det tekniktunga indexet. De flesta FANANGST-aktier föll med Netflix i täten på 1.40%.
Amerikanska långa räntor steg något.
I de asiatiska tidszonerna är det blandat nu under morgonen. ASX 200 är oförändrad på +0.03%, Hang Seng rusar +2.71%, KOSPI går -0.59%, Nikkei 225 +1.76% och Straits Times -0.27%.
Volvo och Northvolt väljer en annan maskinleverantör än kinesiska diktaturens Wuxi Lead till den gemensamma batterifabriken Novo Energy avslöjar Dagens Industri medan Wuxi Lead förnekar att problemen i Skellefteå beror på deras utrustning:
“Finns det misstankar om sabotage mot Northvolt, och beror produktionsproblemen alls på ”usla maskiner” från Kina?
”Nej. I övrigt kommenterar vi inte rykten eller avtal med våra leverantörer”.”
Överraskande att ett företag hävdar att det inte är något fel på deras utrustning. Vad gäller att man inte kommenterar rykten så har man på LinkedIn kommenterat ryktena om deras maskiner samt hotat med rättsliga åtgärder om man talar illa om bolaget. Således ljög man Dagens Industri rakt i ansiktet när man sade att man inte kommenterar rykten, men DI verkar inte följt upp med en fråga om det.
Novo Energys VD säger till DI:
”Vi har frihet att välja leverantörer och vi jobbar inte med Wuxi Lead […] Vi har valt leverantör enligt våra kriterier och vad som är bäst för våra produkter.”
Novo Energy vill dock inte berätta vilken leverantör man valt.
SAS drar in samtliga sina flygningar på Sundsvall, Ängelholm och Ronneby samt alla avgångar utom en i veckan på Visby. Den isolerade ön hade två avgångar om dagen. Anledningen till det hela handlar om brist på flygplan sedan det rekonstruerade och numera av Air France, KLM och danska staten ägda SAS sagt upp avtal med underleverantöre Xfly rapporterar SVT.
Från årsskiftet ska Braathens BRA målat om sina plan till SAS och flyga rutterna bokade via SAS istället. Dock ser det totalt sett därmed ut som att det blir kraftiga minskningar av antalet flighter på de berörda flygplatserna. Exakt hur detta ska leda till att Stockholms Handelskammares hyllade älskling Arlanda ska bli en internationell storflygplats lämnas som en övning åt fria fantasier.
Vad gäller indragna linjer så handlar det i slutändan om att SAS inte längre är ägt av svenska staten och därmed gör det som är bäst för bolaget och inte det som svenska staten vill. Särskilt danskarna kan sin vana trogen också fika efter svenska statens pengar i form av bidrag till flyglinjer. Istället för att staten gick in med pengar som investering i SAS kommer de kanske istället backa och gå in med pengar som kund, utan möjlighet till vinst, men vi får se om Tidölaget som alla svenska regeringar är lätta att blåsa för dansken.
91 kommentarer
Tack för uppdatering! Är det bloggaren till höger i bild?
En yngre version av bloggaren från 2016.
Bloggaren till höger i bild😁
😎
Ja, man kan sällan vara nog övertydlig! 😁
Det stod att RyanAir skulle ta upp trafiken i Sverige i samband med att flygskatten avvecklas för någon dag sedan. Fattade för att det skulle ersätta den tappade trafiken från SAS et al. Missförstod jag?
Fast de lär väl inte köra inrikeslinjer i sverige?
Jag tror inte Ryanair direkt kommer att föra vidare den gemytliga stämningen om de etablerar sig på Bromma, men de kan ju vara en bra basintäckt för flygplatsen.
Bromma har för korta rullbanor för de flygplanstyper Ryanair använder.
SAS verkar också lägga om trafiken till Östersund/Åre också, fick just om inställt flyg i december dvs mitt i högsäsong
Ville kommentera på gårdagens artikel angående problem i bilindustrin men blev så sent att jag lägger det i dagens artikel istället.
Är insatt i bilbranschen i Norge, är väl lite annorlunda från Sverige men här började de flesta tyska märken att sälja uteslutande elbilar från och med 2024. Har tystnadsplikt på en del tal men generellt i marknaden var det goda år före corona, dubbelt så bra 2020-2022 och nu lite sämre än åren före corona.
Problemet är också att det har varit priskrig sedan 2023 efter Tesla chocksänkte sina priser. Problemet för konkurrenterna blir också att man oftast är mellanhand och inte ägs av fabriken och har inte råd att ta hela prissänkningen själv, då fick man förhandla med fabrikerna om att bägge måste sänka sina priser och vid det laget har det gårt ett halvår och Tesla plockat en massa marknadsandelar.
Så om tidigare att det var relativt normalt med en marginal på runt 10% per såld bil mot inköpspriset så ligger det nog närmare 6-7% nu. Kombinera en tredjedel mindre marginal med under hälften så många sålda bilar så är det lätt att se varför bilbranschen har problem.
Jag ser det som tillfälligt dock då vi i Norge har varit bättre på att följa inflationen med lönerna, mellan 2022 till 2023 steg lönerna i Norge med 6%. I år ser lönutvecklingen ut att bli nästan lika hög med en inflation på cirka 3%, samtidigt spår Norges bank 3 räntesänkningar det kommande året vilket blir positivt för oss då bilbranschen är väldigt räntekänslig.
En av mina poänger med de ålderdomliga tillverkarna är att de olikt Tesla inte äger hela kedjan från fabrik till kund, utan använder återförsäljare, som därmed måste lägga på sina vinster på priset. Tesla äger hela kedjan och hade de haft ÅF hade Teslas bilar kostat mer.
För att inte tala om att dessa återförsäljare nästan alltid har massa verkstäder som tjänar pengar på att serva och reparera bilarna de säljer.
Det är väl därför man ser oförklarliga dyra service-åtgärder på elbilar från tillverkare med etablerade återförsäljare som givetvis måste utföras hos återförsäljaren för att garantin ska gälla jämfört med Teslas system med service – dvs ingen årlig service som måste utföras.
På vår BMW ingår service i köpet fast vi köpte den begagnad. Har dock inte koll på hur länge.
En intressant sak som man ser på som jag nog kan dela är att etablera två typer av verkstäder för återförsäljarna, en för lite nya och mer komplicerade bilar, elbilar etc och en för “vanliga” bilar. Krävs ju högre kompetens som mekaniker idag vilket kan leda till att onödigt kvalificerade personer skagöra enkla saker, om man kan dela på arbetet utifrån komplexitet så kan ÅF spara personalkostnader och kunder förhoppningsvis få lite bättre priser.
Enig med att många av märkesverkstäderna är onödigt dyra idag, man vet ju när folk i bedriften ofta väljer andra verkstäder än sina egna med 20% rabatt så är priserna inte så jättebra.
VW drar åt snöret till alla sina återförsäljare nu ju. Kommer i stort sett endast sälja själva numera. Kan det påverka priserna också kanske?
VW behöver pengarna så förvänta dig inte signifikant lägre priser…
https://www.cnbc.com/2024/09/27/volkswagen-cuts-2024-outlook-as-car-demand-falters.html
Kan ingen sms:a statsministern numret till Finnair?
Finnair är inte så vansinnigt mycket bättre. De har krånglat en del inom Finland domestic, indragna linjer o s v.
Skönt att BRA lämnar Bromma. Vi visste mycket väl att flyget gick över hustaket men man måste ju få fira en klar, individualistisk förbättring i sitt närområde.
Har svårt att se en sämre flygplats än Arlanda, OS-klass på sämst-skalan. Bromma är bättre, men jag förstår dig som boende-även om jag inte visat hänsyn då jag hellre nyttjat Bromma.
Som närboende hoppas jag innerligt att Bromma flygplats blir kvar. Se inlägg nedan.
Vi och flera andra i närområdet kring Bromma flygplats dricker gravöl!
När nya bolag tar upp konkurrensen med regionalflygplatsen Arlanda från Bromma blir det skumpa.
Jag och många med mig är övertygad om att 50 000 bostäder kommer att störa mera än de 50 000 starter och landningar som sker årligen.
Så snart saneringen av marken börjar börjar eländet, fast med lite tur försvinner en del trafik till “Västerleden” och då kanske alla lastbilar med jordmassor och rivningsavfall inte kommer att störa så mycket.
Det finns en facebookgrupp för oss som inte tror det blir så bra med 100 000 nya grannar.
Perfekt plats för social integration.
En av anledningarna till att Bromma känts mindre aktuellt för boende är just risken för vänsterstyre och diverse förvirrade integrationsprojekt… Veckopendlat ifrån Bromma en hel del och klart smidigare är det såklart jämfört med Arlanda även om jag inte upplevde skilladen lika stor som många här.
Trafiksituationen kommer kanske inte bli direkt bättre. Särskilt då politikerna inte kommer allokera de medel som behövs för infrastruktur, vård och omsorg osv. Det lär också antagligen vara en mysig byggarbetsplats i 20 års tid.
Dessvärre verkar gruppen jag tänkte på ha försvunnit, men denna verkar okej.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Om många går med så blir den säkert bara bättre.
Gå med i gruppen, om inte annat för att visa ditt missnöje.
Klassisk NIMBY-rörelse. Ska bli intressant om de människor som upplever att de inte kan hitta bostad någorlunda centralt i Stockholm kommer att driva den frågan på något liknande sätt.
Jag är grinig som fanken över Bromma. Det är väldigt drabbande för mig och min arbetsgivare. Arlanda som ersättare är en halvmesyr och det borde alla som någon gång har flugit inom tjänsten förstå.
Nej, utveckla Bromma säger jag. Borra en tunnelbanegren, sätt in fler bussar, bygg ett rejält parkeringshus. Flygningar mellan de Bromma och t ex de nordiska huvudstäderna borde vara norm.
Gör antingen det eller skapa norra Europas största gemensamma Nato-bas. Spräng halva Bromma, anlägg tre rullbanor till. Se till att C-17 lyfter och landar på 5-minutersintervaller. Ha en extra BAP i luften hela tiden. Eller vafanken, ta två när vi ändå är igång! Släng dit lite kärnvapen också när vi ändå är i farten.
(nej, jag är inte bitter)
Denna grupp kanske kan vara något för oss som gillar Bromma flygplats av olika anledningar.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Gå med, om inte annat för att visa att du vill ha kvar flygplatsen.
Kärnvapen får bara grupperas vid förskolor-det har V(PK) redan styrt upp.
Jamen, smäll upp en förskola också då…
För människor som bor på Östermalm vore det mycket mer praktiskt om man rev hus på nedre Norrmalm och hade en flygplats där. Dessutom skulle transfer till city bli kortare. Kanske kan Stockholms stad hyra ut marken för 0,2 promille av marknadsvärdet till en sådan anläggning också nära City så inte biljettpriserna blir för höga.
Denna grupp kanske kan vara något för oss som gillar Bromma flygplats av olika anledningar.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Gå med, om inte annat för att visa att du vill ha kvar flygplatsen.
Brommas framtid avgörs väl lämpligen genom allmänna val? Väljarna valde 2014 att MP ska vara med och styra kommunen, och 2018 fick MPO förnyat förstoende att vara med och bestämma, och igen 2022 då väljarna dessutom valde ett rödgrönt majoritetsstyre vilket alltså betyder svart på vitt att kommuninvånarna vill bli av med flygplatsen.
*fick MP förnyat förtroende*
Njae, nedläggningen av Bromma flygplats var absolut ingen valfråga för två år sedan varken i kommunalvalet eller i andra val.
2026 blir det förhoppningsvis en valfråga.
Till dess,
Denna grupp kanske kan vara något för oss som gillar Bromma flygplats av olika anledningar.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Gå med, om inte annat för att visa att du vill ha kvar flygplatsen.
Nedläggningen av Bromma har länge varit en hjärtefråga för MP: https://www.mp.se/just-nu/bromma-flygplats-ska-stangas/
och i december 2020 yrkade S i kommunfullmäktige att “Stockholm stad ska i närtid verka för en avveckling av Bromma flygplats.”
En rödgrön röst i valet 2022 var alltså solklart en röst på nedläggning av Bromma.
Ja, men eftersom det inte var någon valfråga så påverkade det valet endast marginellt.
De flesta verkar ju inte läsa partiprogrammet innan de går och röstar.
Det var en högaktuell och viktig fråga, och partiernas ståndpunkt var välkänd innan valet.
Vi kanske inte har samma definition av vad “valfråga” betyder 🙂
Om du menar att det inte var en fråga som återkommande diskuterades flitigt i TV innan valet så håller jag med, men man ska ju samtidigt komma ihåg att kommunval som regel får snudd på obefintlig medial uppmärksamhet. Vilka frågor var i så fall valfrågor?
Alla i närheten av Bromma röstade för högern med klar majoritet. De som röstade tokstållarna till makten var Södermalm och problemområdena.
Bromma flygplats ligger i Stockholms stad, frågan avgörs alltså av vad invånare i den kommunen tycker. Det är inte så att människor med hus runt omkring har större äganderätt till flygplatsen eller den marken än andra kommuninvånare. På samma sätt som människor som bor i ett kustsamhälle inte själva äger fisken inom den svenska territorialgränsen bara för att de ofta vill sticka ut och fiska, människor som bor nära en älv i Norrland inte ensamma äger vattenkraften för att de kan se den när de tar en promenad från sitt hus. Människor som bor på landet inte själva äger statliga markområden där det kan stå vindkraftverk bara för att just de kan se dem från sina hus.
Du verkar inte riktigt förstå vad en demokrati är för något heller när du tycker att det är en poäng huruvida någon bor på Södermalm eller i en betongförort. Demokrati gäller bara när folk röstar som du vill?
Varför ska politikerna in och kladda i sånt?
Vill flygbolag flyga på flygplatsen för att de ser en möjlighet att göra vinst så låt dem.
Vill inget flygbolag flyga så lär väl flygplatsen självdö.
Men inget av det är en fråga för klåfingriga politiker.
Jo! 😉
Stockholms stad äger marken och har därmed all rätt att bestämma hur marken disponeras.
Du har dock en poäng i att man kan fråga sig varför det politiska ö.h.t. ska äga en massa mark.
Du menar att medborgarna ska förbjudas att kollektivt äga mark?
Det finns andra saker oxå tex hur sjukvården bedrevs under moderatstyret TEX nya Karolinska mm . Stockholm har nästan dubblat sin befolkning sedan 70 talet. men halverat akutmottagningar- Minst IVA platser i en huvudstad i Europa förutom Lissabon – Trots att jag är moderat så röstade jag socialdemokratiskt i region o kommunalvalet.
BRA dvs Gamla Malmö Aviation – Har varit bra att flyga med men har väl inte haft så bra ekonomi Skulle tro att de inte hade så mycket till val än att bli underleverantör- Flygskam är ju som bekant starkast inrikes.
On Topic – Gotland blir nog lätt att försvara med 1 flyg i veckan ….
https://www.dagensps.se/privatekonomi/chefsekonomen-bygg-inte-klart-och-bygg-inte-ut/
““SCB räknade med 130 000 nollåringar för 2027, men nu ser vi att det kommer vara ungefär 95 000 nollningar, det är ju en enorm minskning”, sa Wallenskog till SVT.”
“I stället för att hela tiden syssla med exploatering och bygga förskolor och skolor, borde kommunerna fundera på annat som behöver göras, till exempel att uppdatera sin infrastruktur eller se över fastigheternas skick”, säger Wallenstam, och menar att risken annars är att vi får en massa bostäder som ingen vill flytta in i.
Bättre med nya linjer till Bryssel och andra flygplatser i Europa för övriga Sverige. Tyvärr är Stockholm snart lika off som en norrländsk avkrok.
Bitter, inte alls.
Här är en grupp för oss sura och bittra.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Gå med, om inte annat för att visa att du vill ha kvar flygplatsen.
Känner mig aningen påhoppad av Sverker&Co idag 🤔
OMXPi ser inte ut att ha slagit rekord. Ett par procent kvar till toppen.
Att vara enda publikation som nämns vid namn av “företaget som inte kommenterar rykten” när de just kommenterar rykten måste du ta som en fjäder i hatten. Bra jobbat.
Oj, Wuxi Lead är arga på Cornu. Undrar om de blir arga på oss som inte kommenterar deras inlägg med ryggdunk (vilket jättemånga verkar göra)?
Härligt att Wuxi kände sig tvungna att kommentera/svara det bloggaren lyft upp, då har det fått uppmärksamhet.
Varför tas detta inte upp i “vanliga” medier? Bara en sådan sak som att de nu framför hot borde vara en nyhet.
De har nog inte blivit tipsade om det… Än.
Eller, jo: https://www.affarsvarlden.se/artikel/northvolts-kinesiska-leverantor-slar-tillbaka-branschstandard
De kanske inser att det slår mot nya affärer?
Hmmm Wuxi verkar irriterade över att de nämns på¨Bloggen här-så mer vettja, här är deras linkedIn post, de får mothugg:
https://www.linkedin.com/posts/lead-intelligent-equipment_official-statement-from-wuxi-lead-intelligent-activity-7242555955593269248-InPi
Den är länkad i posten här ovan (alltså av cornu, i blogginlägget).
Det är inte för inte LW har fått nicknamet den europeiska höken.
Apropå neddragningen av flygavgångar och nedläggningen av flyglinjer.
Borde man inte se detta som en typ av kvalitetsförsämring som innebär att SCB borde kvalitetsjustera inflation uppåt för att reflektera att samma summa pengar inte längre kan köpa samma möjlighet att transportera sig mellan olika städer inom landet?
Nej, det finns ingen sån vara som du definierar här.
Här är en grupp för oss sura och bittra.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Gå med, om inte annat för att visa att du vill ha kvar flygplatsen.
Själva flygplatsen kan behöva lite uppmuntran. Gilla!
https://www.facebook.com/share/SUvdPs1wQ2oTuz4u/
Att SAS ställer in sina 2 avgångar till Visby är väl en sanning med modifikation. BRA kommer flyga på uppdrag av SAS, och de ökar från 6 till 8 dagliga avgångar. Så lika många avgångar per dag även i framtiden.
Fast inte november och december.
Undrar om det finns någon grupp för dom som vill ha Bromma kvar…
Ha, ha!
Jo det finns det kanske.
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
😁😂🤣
Jag hjälper dig Suris:
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Fast lite långsam…
Trodde jag hade uppdaterat…
Sök på nätet, det finns nog 🙂
En intressant blogg i ämnet Bromma flygplats.
https://lae.blogg.se/2024/september/the-battle-of-bromma-81-2.html
Glöm inte att gå med!
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
Att länka till samma grupp 10+ gånger i samma tråd inger inte direkt förtroende.
Sluta tjata ärligt talat.
Jag behöver inget förtroende eftersom jag inte är engagerad i gruppen jag länkar till, men jag hjälper gärna till att tjata för att bevara Brommaflyget. 😉
För övrigt blev det 10 ggr
https://www.facebook.com/groups/bevaraallmanflyget/
först nu!
Intressant med Bromma flygplats är att de som bor nära men inte under inflygningen vill oftast bevara Bromma. De som bor under inflygningen är mindre roade.
Men, och här kan jag missat en detalj eller två: Låt marknaden avgöra ödet. Om ingen kommersiell aktör vill flyga där, lägg ned och använd marken till vettigare saker.
Jo, marken måste ju användas på något bra vis om inte flygplatsen har något större värde vid tex. kris eller krig.
Det stämmer nog ganska bra som du skriver, att vi som flyttade hit och förstod att det var dumt att bosätta sig flygplatsens längdriktning hellre vill ha kvar flygplatsen än att få många tiotusentals nya invånare. Det är ju ingen brist på mark i Sverige, så det finns ju inget verkligt behov av att bebygga just Bromma flygplats.
Vid Barkarbystaden finns det massor med mark i anslutning till stora vägar och kollektivtrafik, se jämförelse här.
https://kartor.eniro.se/?c=59.390227,17.829094&z=12&l=aerial&d={%22a%22:[[59.408884,17.879562,59.422466,17.913895,59.435824,17.922993,59.449525,17.91853,59.449874,17.890892,59.422116,17.865314,null,0],[59.344438,17.959127,59.342338,17.949772,59.346626,17.936983,59.355202,17.934065,59.359096,17.921448,59.360671,17.932434,59.361108,17.940845,59.354809,17.960329,59.350958,17.955694,null,0],[59.35669,17.956553,null,0]]}&som=JSU
En bättre mera lättanvänd länk.
Fast Barkabystaden ligger inte centralt i förhållande till Stockholms bebyggelse i övrigt i samma utsträckning. Om du anser att det är så är det ju bara att du själv flyttar dit och så slipper du oroa dig för hela frågan. Och precis som du säger, det finns gott om mark i Sverige alltså kan man ju lägga flygplatsen någonstans där det är tomt i övrigt och så behöver man inte oroa sig över en flygplats mindre. Win win.
Har du tänkt på att en flygplats ÅTMINSTONE bör bära sina egna kostnader företagsekonomiskt, även om man struntar i de summerade samhällsekonomiska kostnaderna? Det finns ju inget tillräckligt stort passagerarunderlag att finansiera flygplatsen med.
Kan inte människor som vill ha Bromma kvar köpa upp marken då gemensamt för 30 miljarder? Sverige är ju fullt av tyckare om det här som sitter och gnäller över hela landet, då borde det ju vara en smal sak att samla ihop dessa pengar och sedan ha kvar flygplatsen och låta lite flygplan från landsorten landa där då och då som människor i Norrland finansierar genom ivriga biljettinköp. Det bör de ju också med lätthet göra, utan Bromma går det ju inte att leva i Norrland, och folk brukar vara villiga att gå långt för att hålla sig vid liv.
Bodde på gångavstånd från Torslanda flygplats, himla smidigt och inte alls farligt att behöva sluta prata när planen landade i bland. Alla borde få ha en liten flygplats i närheten, då skulle ju störningen delas på flera och på så sätt bli mindre. Det största problemet är att man lätt tar bussen åt fel håll när man kommit av efter en väldigt snabb resa. Tog mig en timme från Bergen med byte i Oslo en gång. I Oslo frågade jag var flyget till Gbg stod redan i trappan ner från flygplanet, där sa de, pekade på planet bredvid och hjälpte mig sedan att flytta bagaget. Det kallar jag service.
Off Topic.
The Stig, du är avslöjad: https://www.thisismoney.co.uk/tv/article-13894783/jeremy-clarkson-stig-identity-pub-farmers-dog.html
Det där är de billiga kopiorna, jag heter verkligen The Stig och har gjort så ungefär sedan TV’s födelse. 😎
Enligt länkade artikeln ovan:
“The Stig was so popular that even Michael Schumacher made a one-off appearance. ”
Jag såg det avsnittet där Michael S var med. Var det bara just det framträdandet. Mig lurade de. Jag trodde han under åtminstone en tid hade varit den som testade bilarna på banan. Det var väl vad som vid intervjun i studion med Michael S!?
Lurad tydligen.
Jag skulle vilja ställa en fråga för jag är nyfiken på lite kreativt tänkande så jag kan klura vidare och ni är många som kan er sak – är det OT får väl LW ta bort inlägget i vanlig ordning.
Vi har kommit till en punkt där vi kan slänga in X tusen kr i sparande per månad till pensionen.
Mina tankar går kring månadssparande i fonder och aktier med årlig utdelning, typ listan över bäst utdelare/år. Jag kan inte mer än att jag tog studielån 1999 och sparade i aktier, förlorade allt och har sedan dess inte investerat i börsen/fonder alls.
Semesterboende har vi provat att hyra ut och kände att det smakade mer än vad det kostade så inte intresserade av att köpa på oss fler.
-Finns det fördelar att öppna depå i Sverige kontra till exempel UK?
-Det vore ju kul att komma till en punkt där man kunde leva som pensionär på avkastningen, går det med en investeringshorisont på 15 år eller behövs det längre?
-Öppnade ett AB nångång som kanske kommer användas framöver och i beskrivningen ingick att förvärva och äga aktier – fördelar eller nackdelar med att äga aktier i AB?
Andra idéer vilka som helst 😀
Ger inga tips eller råd vad du ska investera i (det är andra väldigt duktiga på…)
Som vanligt gäller ju högre risk desto högre potentiell avkastning. Krypto är ett typexempel på det.
Även aktier har relativt hög risk. Ingen vill lyssna på det just nu när börsen är i ATH vilket är ett klassiskt flockbeteende i sparkollektivet.
Personligen kör jag klassisk K4 (30% skatt på reavinsten), ISK samt KF.
Ser ingen anledning att ha depå i UK eller köra aktier i AB.
Om du går all in på börsen i ditt sparande har historisk avkastning varit 7-8%.
Ingen har en susning om hur det kommer att se ut i framtiden men vi kan utgå från 7-8% så undviker vi cherry picking och helt orimliga avkastningsmål.
Så hur mycket stålar behöver du för att leva på avkastningen?
Säg att du vill ta ut 20 k/månad.
Då behöver du cirka 3.7 miljoner i kapital på en förväntad avkastning av 6.5% efter skatt.
Om vi antar att inflationen blir 2% i 15 års tid kommer du att behöva 5 miljoner SEK om 15 år.
Du kommer inte att leva som en kung på dessa stålar.
Behöver du ta ut 40 k/månad får du sikta in dig på 10 miljoner om 15 år.
Allt ovan är extremt förenklat och ta det för vad det är, en skiss lika bra/dålig som något annat.
Sprida risken och se till att avgifterna är så låga som möjligt har jag förstått. Min största merit är dock att lyckas köpa bankaktier där banken gick kk. Med det sagt, glöm inte att det är spel och dobbel, antagligen roligare att spara ihop några tusen och hitta ett spännande pokerspel.
Nätpokern är förstörd av ryska botar läste jag nyligen.
Först och främst är detta inga råd utan tankar och exempel du kan utgå ifrån i dina egna tankar.
Femton år kan räcka bra, då klarar man av både uppgångar och fall så att säga och kan ändå hamna på minst 6 % avkastning.
Säg att du vill ta ut 20 k/månad.
Då behöver du cirka 3.7 miljoner i kapital på en förväntad avkastning av 6.5% efter skatt.
Om vi antar att inflationen blir 2% i 15 års tid kommer du att behöva 5 miljoner SEK om 15 år.
För att skrapa ihop de pengarna på 15 år ska du börja spara runt 20 000:- kr/månad nu med 6% avkastning.
Kanske kan ett större månadssparande i början vara klokt (om det finns likvida medel) för att få en lite längre tillväxtperiod på en större del av pengarna sas.
Alternativt sätter du av 2 000 000 idag, men jag skulle välja ett månadssparande för att sprida risken över tid.
Med det sagt så satsade jag en ganska rejäl slant fördelat på 75% aktiefonder och 25% räntefonder i november 2023 där aktiefonderna gått upp med 16% och räntefonderna gått upp med 6%. Så kommer det ju inte att fortsätta, men det är skönt att ha en bra avkastning att ta av när det går sämre någon gång framöver.
Horisonten på det sparandet är förhoppningsvis minst 20 år bort och pengarna är tänkta som ett värdesäkrat arv till barnen, så på sätt och vis är det ju inte mina pengar jag spelar med.
Beror helt på sparhorisont och vilken nivå man vill komma upp till ja. 6% är ganska försiktigt men realistiskt även om man inkluderar ISK avgiften.
Om man tänker att man vill ha en vanlig lön passivt så ligger en medianlön idag på cirka 40.000, netto cirka 28.000. Det blir då 336k, med 6 procent avkastning behövs det då 5.6 miljoner investerat för att få ut en vanlig lön passivt.
Jag var nyfiken och gjorde en liknande uträkning ett tag sen på istället för att studera, hur mycket kapital kommer man upp på till 30 om man börjar arbeta vid 19, med en under genomsnittlig lön och sparar cirka 35-40% av inkomsten. Underlaget då var 12 år med de första tre åren att spara till bostad med sedan 3% uppgång och sedan ISK med 7% uppgång. Tror jag kom fram till att efter 12 år har du kommit upp i 2.6-2.7M i nettotillgångar, så med de regler vi har i Sverige är det inte svårt att bygga upp ett gott ekonomiskt underlag så länge man är villig att spara åtminstone en tredjedel av sin lön.