SJ:s nya snabbtåg, som ska börja rulla 2026, kommer helt från Kina och kommer integreras med järnvägens IT-system utan säkerhetskrav. Då det på pappret står franska Alstom hävdar SJ att man inte alls köper tåg från Kina och ansvarig övervakningsmyndighet Transportstyrelsen hänvisar till Säpo som inte fått vara inblandade i upphandlingen. Det hela är en massiv säkerhetsrisk där kinesiska programvara kan penetrera svenska järnvägens system, förutom hålla koll på hur, när och med vem svenskar reser, samt få tillgång till övervakningskamerorna bara för att skrapa på ytan av problemen.
Det är Wermlandstidningen som på ledarplats bryter nyheten under rubriken SJ slarvar med säkerheten. Ledaren är föredömligt nog inte bakom en betalvägg, som att tidningen faktiskt vill att sin egen opinionsjournalistik ska få spridning.
De nya 25 snabbtågen som ska börja rulla år 2026, med option på ytterligare 15, kommer helt och hållet från Kina även om det står franska Alstom på fakturan.
Kina är fientligt mot Sverige och Väst, och siktar på världsherravälde, samt är en diktatur helt utan respekt för mänskliga rättigheter, demokrati, yttrandefrihet eller personlig integritet. Därför har exempelvis telekomleverantören Huawei förbjudits att delta i många länders 5G-utbyggnad, inklusive Sverige, och även ertappats med att direkt avlyssna teletrafiken i åtminstone Nederländerna och skicka denna till Kina. Alla kinesiska bolag har som krav på sig att samarbeta fullt ut med kinesiska statens spionage och operationer utomlands, och det gäller även kineser som skickas som doktorander till universitet i Väst. En andel av dessa är dessutom egentligen rena kinesiska underrättelseofficerare eller militärer, med civil täckmantel i Väst.
Tågen kommer integreras med SJ:s och järnvägarnas IT-system och kommer vara en enorm säkerhetsrisk där trojaner och spionprogramvaror kan byggas in i tågen. Förutom att man skulle kunna sänka hela svenska järnvägsnätet med ett knapptryck som ger “tekniskt fel” på alla tåg så de blir stående på lämpliga platser, så finns hög risk att Kina därmed kommer spionera på passagerarlistor – man ska ju alltid resa på sitt eget namn – och kunna kartlägga vem som åker var och när och med vem, rent av i realtid, samt via övervakningskamerorna ombord skaffa ytterligare information. Kanske se när du knappar in ditt lösenord på någon tjänst på datorn?
Det ska inte skett någon säkerhetsskyddsanalys. Wermlandstidningen skriver:
“SJ meddelar dock att det inte gjorts någon ”formell säkerhetsskyddsanalys”. Bara en granskning kring hållbarhet och mänskliga rättigheter. Då Kina knappast är en förebild inom dessa områden finns det anledning att vara tveksam till ambitionsnivån i granskningen. Givet lagens krav på säkerhetsskyddsanalys och SJ:s medgivande att ingen formell sådan gjorts, finns det också anledning ifrågasätta om SJ följer ens lagen.”
Tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen tvår sina händer och hänvisar till Säkerhetspolisen, som inte har varit inblandad och infrastrukturministerns stab svarar inte alls på tidningens frågor.
Tack och lov kan man iaf åka tåg med finnarna via VR (snart fd MTRX), som kanske har lite bättre koll. Fast när Kina stoppat alla SJ:s tåg på väl valda platser hjälper det förstås inte.
Fast ska man gå på Transportstyrelsens kompetensnivå, då man nu vill ge bort känsliga uppgifter till ett rysskopplat bolag, så är väl svaret “det är faktiskt förbjudet att göra så”, så vi ska väl inte oroa oss.
Hela ledaren med detaljer kan läsas hos Wermlandstidningen. Fascinerande att inte storstadspressen nappat på detta, men det brister väl på kompetens där, vilket kanske kompletteras av inavel mellan Transportstyrelsens och SJ:s kommunkationsavdelningar och riksmedia. Det arbetar (nåja) trots allt fler (fd) journalister på kommunikationsavdelningarna hos företag, myndigheter, regioner och kommuner idag än det gör i pressen, och vem vill bränna en karriär?
76 kommentarer
Sådana där problem har jag hört att man kan avtala bort.
Problem löst.
Genialiskt.
Du kan gå hem nu och ta en kaffe i solen. Du har peakat för denna vecka Pang
🤣
Dessutom är det ett lagbrott så det kan såklart inte förekomma. Oroa er inte, svenska byråkratin har tjänat oss väl.
I sverige är de ju dessutom olagligt att begå brott.
Bästa är ju annars internerna som slängs ut från fängelset för att de inte följer reglerna.
Det här har helt spårat ur…
Nu kommer man inte våga prata i telefon på tåget.
Kina kanske spårar samtalet.
Nya tågordningen, bara att gilla läget 🙃
Är väl SKENbart bättre än i en ren bananrepublik.
Ny dag. Nya skandaler och fadäser.
VR = fd MTRX = Hongkong = kina…
Vad jag förstår har VR tagit över trafiken och kanske tågen från MTRX. Det betyder inte att VR(Finska SJ) är Hongkong och Kina baserat företag.
Om man nu är rädd för trojaner i mjukvaran på tåget…
Vet inte om detta är ett scoop. Känns bara okunnigt,
1, det mesta av projektering och mjukvaruutveckling i svenska projekt för Alstom görs i Sverige eller Frankrike.
2. Upphandlingen skedde ca 2020? (artikeln ger inget datum så jag får gissa lite) Hmmm, medvetenheten om Kina var inte så stor då i Sverige. Huawei var troligtvis inte på tapeten och USA hade inte utsett Kina till västvärldens fiende nr 1.
2020 var väl Huawei, 2019 kom PMFS 2019:2. Finns inget i artikeln som tyder på att upphandlingen inte tagit hänsyn till nödvändiga säkerhetsföreskrifter. Bortsett från säkerhetsanalysen då som de säger att de inte gjort.
3. Huawei caset var inte fullt avgjort förrän 2021. Alltså efter denna upphandling. https://www.domstol.se/nyheter/2021/06/forbudet-mot-produkter-fran-huawei-i-svenska-5g-nat-star-fast/
4. Troligtvis har jag fel om 2020 för upphandlingen. Ser mer ut som 2017. Alltså före SÄPOs föreskrift PMFS 2019:2 där de vill ha samråd,
https://svenskverkstad.se/nyheter/SJ_miljardupphandlar_30_nya_snabbtag/6ijf
Mao, inget att bry sig om.
Upphandlingen skedde vid fel tidpunkt vilket gör att viss formalia saknas och mjukvaran utvecklas nog ändå i EU. Är det allvarligt? Troligtvs inte. Undersökande journalistik? Njae, snarare gymnasiearbete som ger godkänt eller icke godkänt i betyg.
Som Kuriosa. 2017 besökte orangemannen Kina och så här tyckte ”vi” om Kina då.
”partikongressen”
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/kronikor/2017/november/xi-jinpings-kina-vill-inta-huvudscenen-i-varlden/
” Ett ökat kinesiskt ansvar för världsordningen bör därför uppmuntras. ”
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/kronikor/2017/april/nya-mojligheter-for-sverige-nar-kina-tar-for-sig-globalt/
Ska jag vara lite elak men dock ej helt onära sanningen känns det som transportstyrelsen och naturvårdsverket mest är arbetsmarknadsåtgärder.
För de där kan fan inte fått nått annat jobb….
Inte ens det de är satta att göra klarar de av ju. 😞
Men de kanske gör jättefina pyssel på sina konferenser?
Men hur tar de sig dit? Tåg?
Voi. Till sin fuckboi.
På konferensen
Kan glädja med att ryssarna är mer illa ute.
“”We are together making plans; we are four days away from a complete shutdown of the [rail] network,” Kobzev allegedly said.:”
https://www.newsweek.com/russian-railway-collapse-sanctions-ukraine-war-1935049
Jag väntar fortfarande på att någon enda svensk journalist ska sparka in bollen i det öppna målet med en enkel fråga:
Politiker, myndighetsperson, beslutsfattare: “Vi har varit naiva”.
Journalist: Vilka exakt menar du med “vi”?
Hittills har jag inte sett frågan ställas en enda gång.
Finns det någon som har ett bättre ord för naiv.🥵
Det är inte ett enda ord, men: “tännnnnkte innnnte”.
“dum i hela huvudet” kanske är ett alternativ till naiv?
Tycker svenska Journalister frågar detta hela tiden. Har varit en diskussion om just detta i medierna.
Hör av Chefsredaktören för Fokus. Svensk media är bland de bästa i världen.
https://www.fokus.se/kronika/sluta-skyll-pa-att-vi-har-varit-naiva/
Synd att inte ansvariga kan bemöta wermalandstidning. Speciellt då de faktiskt försökt vara journalister.
Som havande djup insikt i detta så kan jag säga att det huvudsakliga riskerna som pekas på av LW samt tidningen inte kommer att hända.
På en väldigt generell nivå så kan man peka på att samarbetet med Kina är välkänt giftpiller för de europeiska tågtillverkarna och tillverkningen tillkom endast för att få sälja i kina. Ett antal tillverkar hur nu blivit brända av att kineserna har kopierat tekniken som europerna flyttade över till Kina. Dvs man vet att man dansar med hinhåle själv.
EU gör nu allt de kan för att skydda den europeiska järnvägsindustrin speciellt mot CRS samt CRN som nu har slagits samman till CRRC.
detta är järnvägens Huawei.
Då jag vill forsätta att vara anonym så får jag tyvärr fega ur med ovanstående ponduspostulering.
trust me broo.
Wow så om jag förstår rätt, man flyttar tillverkning till Kina för att man ska få sälja där och nu är man förvånad och “bränd” för att Kina kopierat teknologin??? Det är ju för sjutton nästan som att det har varit Kinas plan hela tiden…
Vi har nog varit naiva…
Pengar luktar inte.
Undrar när det sjunker in hur mycket av moderna maskiner så som fordon som består av mjukvara som körs på datorer med tevksamt underhåll och kapacitet att göra 10-100-1000 ggr mer än vad som syns. Har vi tur minar de bara bitcoin för 0,1% av tågens elförbrukning…
Kan man kanske tänka sig att få bitcoin i stället för SJ Priopoäng?
Undrar hur lång tid det tar innan någon med lite stake börjar gräva i de allerstädes närvarande fartkamerorna.
Någon som vågar gissa att man kan hitta en del intressanta kopplingar också där?
(Och nej, jag förespråkar inte sabotage.)
Det finns stora risker där. (Säger jag som i desperation över samhällsproblem vars diskuterande brukar ha sönder internetforum vill ha mycket mera övervakning. )
Hej Magnus!
Du är alltså medveten om baksidan med ett storebrorsamhälle och ändå vill du ha det? Nyfiken hur du resonerar dig fram till det.
Hur landar du i att det är “the lesser evil”?
Vi fransmän har länge insett problemet med att fartkamerorna kan nyttjas av främmande makt och missbrukas av våra egna myndigheter. Och vi gör något åt det; sågar, bränner och skjuter. För några veckor sedan hade en klarsynt själ sågat ner fartkameran i grannbyn.
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=cam%C3%A9ra+radar+vitesse+d%C3%A9truit&iax=images&ia=images
Att begå brott riktat mot polismyndigheten kan inte anses klarsynt annat av en person som är fientligt inställd mot Sverige.
Nu är det så att min grannby är Bazoches au Houlme i Normandie. Jag flyttade från Sverige 1973 och har aldrig ångrat det, tvärtom. Grannen bränner helt lagligt Calvados hemma och vi umgås vid 4 timmar långa hemlagade måltider där hela familjen deltar, ung som gammal.
Ja, med det i åtanke har jag ingen större sympati för Sverige och svenskar födda efter 1970.
Det behövs bra metoder för att få bort fortkörare från vägarna. Fartkameror är en ganska bra metod. Har du något förslag på en bättre?
N.B. att det inte är en rättighet att köra motorfordon på allmän väg. Det är ett privilegium som man får om man visar sig vara kompetent. En vägtrafikant måste samsas med andra trafikanter och ska inte utsätta dem för fara. Det behövs alltså mer trafikövervakning, inte mindre.
Min huvudsakliga erfarenhet av vägtrafik är från Sverige (även om jag kört lite i Frankrike också). Det är förstås möjligt att franska bilförare är exemplariska trafikanter som aldrig överskrider hastighetsgränserna, men då är det bättre att se till att fartkamerorna monteras ner än att såga ner dem helt självsvåldigt. Varför har de satts upp i så fall, undrar man ju.
Lite ot men eftersom doktorander från Kina nämndes så kan jag tillägga att doktorander från Kina, Iran och Ryssland är i majoritet bland doktorander på min avdelning (teknisk mekanik ink flyg och rymd).
Finns tyvärr få svenskar som tar dessa jobb, där meningen är att utbilda experter i världseliten.
Ämnet doktorander skulle verkligen behöva granskas närmare.
hmm, har sett sama sak här borta. väldigtt olustigt att jobba med alla dessa Kineser(PhD studenter)
Har kanske ingen anledning att vara orolig men kan inte slå bort tanken.
Har också jobbat med folk från Hong Kong samt Taiwan och de hade en väldigt annorlunda personlighet.
Ja alltså många är av dessa är uppenbart ointresserade av forskning och/eller saknar helt enkelt de förkunskaper som krävs.
Det ju inte direkt ett glidarjobb och lönen är låg för en ingenjör, så varför gå igenom ett doktorandprogram i minst fyra år?
Ständigt denna Transportstyrelse!
Tjena, de’ e’ Vesslan. Kort repetition, vi går in klockan två, jag tar vakten du tar larmet inget strul.
Hur går den upphandlingen ihop med de krav som Totalförsvaret har?
Vänta nu, varför bry sig om det. Försvaret är ju ett särintresse eller hur det nu var. (Kanske borde byta nick till Iron-i).
Alla produkter och tjänster från totalitära, auktoritära och teokratiskastater ska falla bort i all offentlig upphandling, även för företag som sedan ska leverera tjänster med dessa produkter som upphandlas offentligt.
SJ visar sig vara dummare än tåget.
Risken för problem finns även hos solcellsanläggningar. Huawei (kina) SolarEdge (Israel) mfl har seina “hemsidor” och pratar med resp. märkes servrar för att överföra mätvärden, uppdatera konfigurationer etc.
Som DAPER skriver behöver det inte nödvändigtvis betyda problem men att kina tack vare sin kommandoekonomi nu håller västvärlden i ett ekonomiskt och politiskt strypgrepp torde vara ganska uppenbart.
De verkar ha fått något om bakfoten, ser inte riktigt kinesiska statens inblandning här. Leverantörerna har att leverera det som är specat, mjukvaran kommer från Alstom och det är de som specar hårdvaran också. Kanske inte kan utesluta att Alstom levererar tåg för att spionera på slutkunden, men det gäller väl i så fall ABB, Siemens och alla andra också som levererar tåg.
Nyfiken fråga: Om det skulle uppdagas och bevisas att någon del i detta system faktiskt spionerar och/eller innehåller en bakdörr eller något annat illasinnat, kan man i så fall kräva skadestånd av leverantören som jag förmodar är Alstom även om delen som det handlar om ursprungligen kommer från tredjepart?
Ja. Finns med stor säkerhet i kontraktet.
@Pollinering4hire
Alla bolag i Kina är underställda kommunistpartiet, så det är kanske formellt sett inte helt fel att inte se kinesiska statens inblandning. (Även den kinesiska militären lyder under kommunistpartiet, och alla soldater svär en trohetsed till kommunistpartiet, inte till staten).
Har ABB, Siemens och alla andra som levererar tåg kinesiska underleverantörer som står för tillverkningen av det mesta som levereras? I så fall gäller resonemanget om Alstom även dessa tågleverantörer.
LOU äger igen!
Billigast går före kvaliteten och säkerheten.
Trafikverket, transportstyrelsen m.fl. firar när de gör en billig upphandling istället för att sikta på långsiktighet.
Tro mig, vet ett och annat om järnvägarna vi åker på.
Men säkerhetsprövning av leverantörer och deras underleverantörer ska ju ändå göras, kanske i prekvalificeringsskedet?
Jag tycker det känns mer som total inkompetens.(Eller om leverantören bjuder på fina affärsluncher i Frankrike, eller liknande…)
De som har lämnat in anbudet är med största sannolikhet svenskar.
https://www.alstom.com/se/alstom-sverige
Nej, billigast går inte alltid först i offentlig upphandling. Men då måste den som upphandlar något våga ställa krav – och naturligtvis ta risken att man inte får in några anbud eftersom inget företag kan leva upp till alla SKALL-krav.
Skulle gärna se mera källor (Wikipedia) som hänvisas till…
För varje bil, tåg eller annan produkt (biltema, jula ) som produceras i ko++un/*- K,+- så stöttar man denna diktatur – vad hände med kalla kriget då väst satte hårt mot hårt?
Att det kan få konsekvenser är inte så långsökt som man kan tro. Det finns redan fall där mjukvara på tåg har varit programmerad med ont uppsåt.
Dragon Sector blev inkallade när polska tåg inte startade upp korrekt igen efter ett servicetillfälle 2022. Helt vansinnigt vad de hittade. Exempel:
– Mjukvaran var avsiktligt programmerad att ge fel, t.ex. om tåget stått stilla inom vissa GPS-koordinater mer än 10 dagar eller bara i allmänhet signalera hårdvarufel vid angivna tidsperioder (trots att hårdvaran var ok).
– Ett odokumenterat GSM-modem med en UDPCAN bus converter bakom sig, som ingen tycks ha känt till.
Det verkade som tågleverantören försökte boosta sin business, men de skyller förstås ifrån sig och säger att det absolut inte är dem utan att det är en tredje part som har utfört angrepp mot tågen.
Men det är ju i princip öppet mål. En främmande makt som installerar separata trådlösa kopplingar på tåget som ingen känner till och lägger in några bakdörrar kan ställa till med en hel del bus. Utan att veta om fallet är så här men man kan också tänka sig att tågen som köps in nu är förberedda för UTO (Unattended Train Operation) så att tågen kan köras utan förare när ERTMS aktiveras fullt ut i Sverige (= styrs av mjukvara i datorer).
Tror man att främmande makt skulle vara helt ointresserade av att kunna frontalkrocka tåg, t.ex. i en krigssituation när järnvägen och logistiken som den står för är så viktig? Förutom att bara kunna stänga ner de enskilda tågen eller spionera då alltså.
Länkar:
https://badcyber.com/dieselgate-but-for-trains-some-heavyweight-hardware-hacking/
https://www.theregister.com/2023/12/08/polish_trains_geofenced_allegation/
https://www.railjournal.com/fleet/newag-comes-out-fighting-in-claims-over-foul-play/
Kommer inte att hända när det gäller det större tillverkarna av tåg samt signalsystem.
Tyvärr så har polska system en historia av att använda lite osäkra lösningar…om man ska vara snäll.
https://www.darkreading.com/perimeter/teenage-hacker-takes-over-polish-tram-system
https://www.wired.com/story/poland-train-radio-stop-attack/
Självkörande tåg och ERTMS har inget beroende med varandra över huvud taget.
Du verkar inte speciellt påläst vad gäller ERTMS med dina andra påståenden heller.
Finns inget i artikeln som visar att det är kinesisk programvara. Sätter mina pengar på att det är EU mjukvara.
För enligt nya föreskrifter så litar vi inte på amerikaner heller :).
Helt off topic men ibland när jag klickar på Login to Reply, kommer ett meddelande från Imunify360 om att jag måste byta lösenord. Känns väldigt osäkert eftersom jag skickas till helt ny webbsida och uppmanas att byta lösenord. Löser detta genom att gå ur Cornocopia.se och gå in igen så är jag vipps inloggad. Fler som fått detta? Eller bör jag vara orolig?
Tycker det låter som att du skall vara orolig.
Finns en del tveksamheter i ledaren så kanske inte helt konstigt att storstadsmedia hoppat på ”tåget”.
Att basera ett ”gräv” på Wikipedia är inte särskilt seriöst.
https://railcolornews.com/category/bombardier-zefiro-express
Finns offentlig information att hitta om SJ250 projektet som kommer byggas i Henningsdorf precis som X80 a.k.a ”Västtrafik”. Det är fullt möjligt att Bombardier svetsar vagnskroppen i Kina då de har dålig orderingång i sitt Chinesiska JV.
Så lite tidigt att ropa hej att det är ett säkerhetshaveri, och vore väl rimligt att vänta på ett uttalande från Alstom innan man drar för stora växlar.
Förhoppningsvis händer ingenting, men samtidigt görs riskanalyser för att vi ska slippa leva på hoppet.
Nu gjordes den här affären för några år sedan om jag förstått saken rätt, men min bild är att det fortfarande verkar gå trögt att etablera ett säkerhetstänk i många organisationer.
Det är ett ganska “jobbigt” ämne innan man satt tagit första steget och det krävs lite resurser, därför väljer vissa att istället stoppa huvudet i sanden.
Typ “vi frågade leverantören och de sa att de inte skulle göra något dumt.”
Precis, tänkte just påpeka det. X80 skickades som tomma skal från Kina. Zefiro är en tysk konstruktion från Bombardier Transportation. Nu är det ju några år sedan som Alstom tog över Bombardier, så sannolikt har bygget av vissa komponenter koncentrerats till något av länderna där man finns, kanske delar rent av görs i Sverige. Vad som görs var har jag dock ingen aning om, eller om något med programvara kommer från kina.
Man kan notera att det rullar mängder av Bomardiertåg i Kina som är lika de Reginatåg som finns här. En detalj som skiljer är att man i Kina inte accepterade WindowsCE, så Bombardier i Västerås blev tvungna att ta fram en Linuxbaserad version för den kinesiska marknaden. Bombardier med flera har varit djupt aktiva i Kina.
Kineserna har senare tagit fram egna tåg, kanske delvis kopierade från Bombardiers.
Tur att man aldrig åker tåg 😀
För att hjälpa folk här bland kommentarerna att förstå järnvägsbranchen…
Java programmers were at a real-time java conference and were given an awkward question to answer. “You just boarded an airliner, and you discovered your team of programmers is responsible for the flight control software. How many of you would disembark immediately?”
There were numerous hands of Java programmers in the air. Amongst these hands, there sat a man motionless. When asked what he would do, the man replied he would be confident of staying aboard. With my team’s software, he said, the plane is unlikely to taxi as far as the runaway, let alone take off.
Då tågen redan nu jäklas konstant så måste kineserna redan vara inne med sin mjukvara.
Teslan jag åker i är tillverkad i Shanghai. När jag rullar över slussenbron, som även den är byggd i Kina och skeppad till Sverige, bör jag känna oro då? Detta är en löjlig artikel.
Inte alls löjligt att uppmärksamma diktaturers försök att förstöra vår demokrati.
Kan inte tänka mig att det finns någon skadlig kod i på dessa vagnar, idag.
Men helt klart är att Kina närsomhelst kan ändra den. Eller nyttja en av dem känd sårbarhet. Eller helt enkelt börja jävlas och höja priset på reservdelar.
Många år av vänligt samarbete och utbyte med Kina har visat att de inte låter sig påverkas, utan endast dra fördelar av naiva demokratier.
Tror nog Alstom skriver koden. Franskt bolag sm följer EUs regler.
Hamnade fel så vi klipper in det igen.
Vet inte om detta är ett scoop. Känns bara okunnigt,
1, det mesta av projektering och mjukvaruutveckling i svenska projekt för Alstom görs i Sverige eller Frankrike.
2. Upphandlingen skedde ca 2020? (artikeln ger inget datum så jag får gissa lite) Hmmm, medvetenheten om Kina var inte så stor då i Sverige. Huawei var troligtvis inte på tapeten och USA hade inte utsett Kina till västvärldens fiende nr 1.
2020 var väl Huawei, 2019 kom PMFS 2019:2. Finns inget i artikeln som tyder på att upphandlingen inte tagit hänsyn till nödvändiga säkerhetsföreskrifter. Bortsett från säkerhetsanalysen då som de säger att de inte gjort.
3. Huawei caset var inte fullt avgjort förrän 2021. Alltså efter denna upphandling. https://www.domstol.se/nyheter/2021/06/forbudet-mot-produkter-fran-huawei-i-svenska-5g-nat-star-fast/
4. Troligtvis har jag fel om 2020 för upphandlingen. Ser mer ut som 2017. Alltså före SÄPOs föreskrift PMFS 2019:2 där de vill ha samråd,
https://svenskverkstad.se/nyheter/SJ_miljardupphandlar_30_nya_snabbtag/6ijf
Mao, inget att bry sig om.
Upphandlingen skedde vid fel tidpunkt vilket gör att viss formalia saknas och mjukvaran utvecklas nog ändå i EU. Är det allvarligt? Troligtvs inte. Undersökande journalistik? Njae, snarare gymnasiearbete som ger godkänt eller icke godkänt i betyg.
Som Kuriosa. 2017 besökte orangemannen Kina och så här tyckte ”vi” om Kina då.
”partikongressen”
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/kronikor/2017/november/xi-jinpings-kina-vill-inta-huvudscenen-i-varlden/
” Ett ökat kinesiskt ansvar för världsordningen bör därför uppmuntras. ”
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/kronikor/2017/april/nya-mojligheter-for-sverige-nar-kina-tar-for-sig-globalt/
Skulle säga att detta är en extrem överdrift.
1. Mjukvaran och datorer kommer från Alstom. Är tämligen säker på att de skulle reagera på om det plötsligt dyker upp en ej specad dator/sändare/styrenhet/elektronik av nått slag i tåget. Manipulera mjukvara möjligtvis men inte alls säker att datorerna ens är på plats innan tågen skeppas tillbaka till frankrike.
2. Inga datorsystem på tåget är kopplat mot ATC systemet, datorerna på tåget kan inte skicka information till ATC och ATC kan inte skicka information ut i järnvägsnätet. Om nu kina på något sätt skulle få tillgång till datorerna kan väl på sin höjd det/de tåget/tågen få lite problem. Vad gäller det nya ETCS systemet när det kommer i bruk skulle de ev kunna brygga samman datorerna med ETCS men då måste de manipulera både alstoms system samt leverantören av ETCS systemet, om det nu blir Siemens eller Hitachi eller annat, samt installera nån form av hårdvara = punkt 1 igen..
3. Inga datorsystem ombord på tågen är kopplat till resenärslistor eller resenärer öht. Finns ingen information Kina kan hämta från tåget om vem som reser, detta ligger helt i SJ’s separata system. Så förstår inte riktigt hur du gör den kopplingen att kina via tåget skulle få ut den informationen.
4. Mig veterligen kommer SJ inte ha fast monterade kameror ombord. Utan kör på kroppskamera likt polisens. (Det har varjefall inte varit på tal, kan väl säker komma att ändras)
Menar inte att vi inte ska va oroliga för vad kina kan göra. Men vi behöver inte heller överdriva vad de får tillgång till ombord på tågen..
Och ska vi va petiga så är redan samma tåg från samma tillverkare från samma fabrik ute och rullar på svensk järnväg. Västtrafiks nya x80. Jag vet att du är extremt fientlig mot SJ och jag vet att media först bryr sig när det rör SJ. För all järnväg är fortfarande tröttsamt nog synonymt med SJ enligt media.. men bajsmacka bör isåfall även kastas på götalandsregionen som va först med sin beställning.
//Lokförare & Skyddsombud SJ AB