Tisdagen inleds positivt på börserna i de asiatiska tidszonerna. I USA blev det återigen nya börsrekord. Enligt Riksbankens företagsundersökning är det förvisso lågkonjunktur men alla sektorer tror att läget förbättras inom ett halvår och handeln är positiv när lugnare inflation och sjunkande räntor stimulerar hushållen.
Stockholmsbörsen backade något under gårdagen emd -0.12% för OMXS30 och -0.09% för OMXSPI. Det är relativt lugnt på valutafronten med 10:49 SEK för USD 11:25 SEK för EUR och 782:- SEK per gram guld.
Borta i USA blev det nya börsrekord där S&P-500 gick +0.77% och Nasdaq 100 +1.24%. Långa amerikanska räntor steg något.
Bäst inom FANANGST gick Tesla på beskedet att bolaget ska få börja testa sin självkörande autopilot i landet, likt man redan gör i USA. I EU är det stopp så länge det inte finns motsvarande förmåga hos Volkswagen eller BMW, vilket innebär att vi antagligen får vänta minst 10+ år innan det blir några självkörande teslor i Europa, om någonsin. Som alla vet går verkligeten US innovates, China replicates, EU regulates. Tesla steg iaf +5.30% på beskedet och frågan är väl mest hur Kina fått insyn för att kunna kopiera system och programvara från Tesla.
I de asiatiska tidszonerna är börserna positiva. I skrivande stund backar Hang Seng med -0.25%, men ASX 200 går +0.88%, KOSPI +0.66%, Nikkei 225 +0.78% och Straits Times +0.07%.
Riksbanken har publicerat sin företagsundersökning och det är som bekant lågkonjunktur men samtliga intervjuade sektorer ser på läget positivt sex månader framåt, vilket är en förbättring sedan februari. Riksbanken skriver dock att utvecklingen bedöms “vara skör i och med att den framför allt bygger på förhoppningar“.
Vidare:
“Företagens bedömningar om konjunkturutvecklingen baseras på förhoppningar om att inflationen förblir låg och att räntorna fortsätter att sjunka. Flera uttrycker därför en viss oro för att utvecklingen inte blir som förväntat. Utvecklingen bedöms vara skör och företagen upplever att det inte behövs mycket för att hushållen ska bli mer återhållsamma i sin konsumtion.”
Handeln tror på förbättringar tack vare att lugnare inflationstakt och sjunkande ränteutgifter ska stimulera hushållen, samtidigt som man bara planerar måttliga prishöjnignar som ska matcha inflationsmålets 2%. Industrin tycker läget är tillfreddställande men exportföretagen ser inte att det ska ta fart men överlag verkar industrin tycka att läget är okej. Byggbranschen tror inte att efterfrågan på nybyggda bostäder kommer ta fart under året.
Riksbankens enkät är förstås inte alls lika tillförlitlig som Konjunkturinstitutets, utan dessa slutsatser nådde man med intervjuer med 40 företag omfattande 235 000 anställda, inklusive branshorganisationer.
Konjunkturen förväntas alltså förbättras framöver, vilket den alltid gör. Det är således fortfarnade inte för sent att agera på detta.
46 kommentarer
Försiktigt positiva vindar i ekonomin, det vore trevligt. Vore fint om det gick åt rätt håll och började blir lite mer luft i de ekonomiska systemen.
Ekonomin återhämtar sig alltid.
Jag har läst minst sagt blandade reaktioner om Teslas autopilot. Här är ett exempel https://tomverbeure.github.io/2024/05/20/Tesla-FSD-First-and-Last-Impressions.html
Om det är så illa som den artikeln påstår är det nog lika bra att vi kör själva i EU ett tag till. Nu är ju det där en persons upplevelser, om det ens stämmer vilket jag inte vet, YMMV som man säger.
Tja, de som tror att Tesla kommer vara värd sitt börsvärde tack vare självkörande taxi röker på mer än Felon Muskovitj. Finns ett antal grundläggande fel i resonemanget att självkörande bilar kommer dra in mer pengar annat än kostnaden för programvaran. Har bloggat om det många gånger genom åren.
Grundproblemet är att hushållen inte kommer vilja lägga mer pengar på transport än man gör idag, för att få en sämre tjänst med sämre genomförande och sämre tillgånglighet och sämre service än idag. Därtill existerar något som heter konkurrens. Varför ska man betala mer för självkörande taxi än för bemannad taxi?
Folk kommer att dö. Så är det bara. Tesla bilister kommer att dö, men framförallt fotgängare, cyklister och kopplade husdjur kommer att dö.
Helt OK för mig om de då dör i USA och Kina tills buggarna har rätts ut och sensorerna har förfinats. Deras uppoffring kommer att förglömmas!
Att utveckla FSD måste vara ett otroligt stressframkallande jobb. Inte bara för att människor dör om det blir fel, utan även för att trafikreglerna kan vara radikalt annorlunda i olika delar av världen samt har en tendens att ändras över tid. Även om man bara betraktar USA eller EU så har ju varje stat/land sina lokala variationer i trafikreglerna, och ofta har t.o.m. enskilda städer en lokal trafikstadga.
Utöver att man i bland måste bege sig till en specifik stad så måste man i bland även vänta tills reglerna faktiskt trätt i kraft innan man kan börja testa sin uppdaterade mjukvara på riktigt. Förutsatt att den faktiskt testas efter varje ändring…
Med tanke på att det i bland kan dröja år innan nya vägar dyker upp i karttjänsterna så avundas jag verkligen inte de som får sisofysuppgiften att hålla FSD uppdaterad.
…Jo det minns jag från tiden i USA. Stod vid ett rödljus för att svänga till höger. Väntade på att det skulle bli grönt. Folk bakom tutade upprepat.
Blev upplyst av min kollega att det var tillåtet att köra mot rött om man skulle svänga till höger och ingen trafik kom från vänster i den korsande gatan…
Ännu värre är det med alla oskrivna regler som existerar på vissa orter.
I staden där jag tog körkort för drygt 30 år sedan fanns det en lokal trafikstadga som sa att upphöjda övergångsställen, alltså ett kombinerat farthinder och övergångsställe, gav alla cyklister förkörsrätt. Det skulle motsvara en cykelöverfart. Alla som tagit körkort i den staden kände till denna regel, och när jag 10 år senare tog MC-kort i samma stad så påtalade trafikskoleläraren samma sak. Problemet var bara att någon sådan stadga inte fanns, och av allt att döma heller aldrig funnits. Det var en faktoid som blivit så spridd att alla, både bilister och cyklister, accepterade den som sann.
@mattias j folk dör redan i trafiken… Du blir inte mer död om bilen är självkörande. SFD har potential att minska dödlighet/trafikskador och visar det sig att det är sämre än snittföraren kommer det att förbjudas alternativt bli osäljbart.
Generellt är folk mer toleranta och förlåtande om en maskin gör fel. Titta bara på hur toleranta vi är mot mjukvaror som strular, jämfört med hur vi skulle reagerat om det var en person som uppförde sig på samma vis.
Så om självkörande bilar kommer man likt du gör släta över det hela, med “det där redan folk i trafiken”, men du är antagligen oresonlig om någon kör ihjäl någon på fyllan.
Jag tror faktiskt att det är helt tvärtom. Folk har i allmänhet svårare att acceptera olyckor från färdsätt där man är passagerare än färdsätt där man själv kontrollerar fordonet. Människor bedömer t ex risker väldigt olika vid bil-, tåg- eller flygresa.
Fast är det verkligen så? Vi har bemannade tåg och en av anledningarna till det är att passagerarna inte skulle känna sig trygga om det var obemannat.
Jag har väldigt låg tolerans för mjukvaror som strular. Men jag accepterar det så länge det är bättre än att hantera vad det nu är manuellt.
Sydneys tunnelbana är obemannad.
Bra för dem. Klart det kan göras, att automatisera tåg är betydligt enklare än bilar och i synnerhet en tunnelbana där extern trafik kan vara obefintlig.
Var ett antal år sen jag läste att man inte automatiserade tåg pga att passagerarna kände sig tryggare om en männniska satt vid ratten.
HEASM66 har helt rätt.
Hur människor värderar risker är mycket subjektivt och är grunden för beteendebaserad riskminimering.
Fakta är supertydliga, per personkilometer är risken för att omkomma i en flygolycka vida underlägsen bilen. Tittar man på risken över tid, när man multiplicerar med genomsnittlig ressträcka per år så är det fortfarande samma sak.
När vi tittar på tåg är det någonstans mellan uppfattningen om att det är ett tryggt färdsätt (man sitter i en robust vagnskonstruktion som tål det mesta och så fort går det inte) och ren statistik, det är få som omkommer av tågpassagerare.
Jag är INTE tolerant mot mjukvara som strular!!!
(Nu känns det bättre)
Heasm66,
Ja se bara på de som fastnade/klamrade sig fast på JetLine på grönan.
Och då hade de ändå åkt för sitt höga nöjes skull, och valt det själva.
En stor skillnad är ansvaret. Med bemannade transportmedel är någon förare alltid ansvarig, men hur gör du för ett obemannat fordon? Vem (vilka) är ansvariga och därmed potentiellt skadeståndsskyldig(a) eller straffbar(a)?
I normalfallet så borde det inte bli så komplicerat.
Kommer mest troligt bli ägaransvar/uppdragsansvar. Dvs den som initierar att bilen ska åka någonstans eller ger den i uppgift att agera förarlös taxi blir ansvarig.
Lagstiftningen fungerar så redan nu. Säg att du parkerar din bil men glömmer att lägga i handbroms/växel och den kommer i rullning och skadar någon så åker du på vållande till kroppsskada.
En självkörande tesla rammade en polisbil för ett par dagar sedan.
@MATTIAS J,
Och hur många kommer inte att dö? Dvs hur många olyckor kommer att förhindras när färre människor med dåligt omdöme kör omkring på vägarna?
Drifttiden för Forsmark och Ringhals förlängs: https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2024/forsmark-och-ringhals-siktar-pa-80-ars-drifttid-av-befintliga-karnkraftreaktorer
Vad är det som skiljer dessa reaktorer från reaktorerna som redan avvecklats som gör det lönsamt att köra vidare?
Det är SVMPC som skiljer. Nej, men man installerade aldrig oberoende härdkylning, en investering på runt 1 miljard per reaktor som skulle beslutats runt 2015 för att vara i drift till 2020. Därför var det viktigt att avveckla ASAP, så det var oåterkalleligt.
Ringhals 1 hade en del skador i inneslutningen som troligen skulle kostat några miljarder till att reparera.
Alla andra påstådda dyra investeringar hade kommit av ökande ålder. Men inga var oöverstigeliga.
Men eftersom SVMPCs sabotage av svensk energiförsörjning kostat svenska elkunder i SE3+4 åtminstone 100 miljarder , troligen betydligt MER pga energikaoset under 2022/2023 där SVMPC skällt på Tidölaget som försökt reda upp det (och deras desinformatörer som skriver flitigt i denna blogg, ingen nämnd, ingen glömd) hade det varit en samhällsekonomisk vinst.
Sedan är det inte säkert att Ringhals1 och 2 och Oskarshamn2 gått att livstidsförlänga till 80 år. Men om vi säger så här, under slutet av 00-talet togs beslut på att modernisera Oskarshamn 2 för ca 8 miljarder. Titta på elpriserna då och jämför med de som gällde när man tog beslut om att avveckla Oskarshamn 2. Då inser man att SVMPC gishgalloppen om att det var marknadens beslut är bara lögner. Men några år senare VASKADE man den investeringen.
Oskarshamn 1 var väldigt gammal och med låg effekt och kunde nog säkert avvecklas.
Lustigt hur det kan gå.
SVMPC höjde effektskatten 2014 med ett enda syfte, att utsätta kärnkraften för så höga kostnader att den inte gick att driva med lönsamhet till de elpriser som rådde då eller inom förutsägbar tid.
Syftet var att så snabbt som möjligt göra all kärnkraft olönsam, kosta vad det kosta vill.
Håller väl med om historieskrivningen i stora drag även om det finns sakfel (effektskatten höjdes t ex 2015, inte 2014). Nedläggningarna, i min mening, berodde på allmänt dålig lönsamhet där effektskatten var en komponent men även låga elpriser, pga t ex billig gas från Ryssland, bidrog.
De kvarvarande reaktorerna är de modernaste och senast driftsatta. Att de kan drifttidsförlängas från 60 till 80 år är inte förvånande. Vissa av dem, framförallt O3 och F3, kommer säkert förlängas både 100 och 120 år när det blir aktuellt.
Ser ut som att beslutet togs i statsbudgeten i slutet av 2014 men effektuerades (ha) från och med 2015. Så båda kan mycket väl vara rätt, beroende på perspektiv; beslut eller ikraftträdande.
Beslutet fattades av regeringen Lövfen I efter valet 2014, och eftersom skattefrågor verkställs först vid årsskiftet dröjde det till 1/1 2015 men beslutet fattades tidigare i budgetprocessen när den antogs.
Valet var som bekant i september 2014, så även om datumet är felaktigt spelar det inte roll för sakfrågan.
Drifttidsförlängningen handlar om att bedöma hur många starter och stopp reaktortanken tål och vilka övriga delar som behöver bytas ut. Reaktortanken byts inte ut. Det finns naturligtvis en gräns för när det blir för dyrt i förhållande till återstående förväntad livslängd. Det går alltså inte att säga att Ringhals 1 och 2 inte hade gått att livstidsförlängas. Det finns en del konspirationsteorier som hävdar att rapporten för kostnaden att göra detta har mörkats. Det låter osannolikt.
Återigen , O2 hade precis genomgått en större renovering och elpriserna hade inte förändrat sig särskilt mycket. De elpriserna får vi inte igen.
Effektskatten gjorde kärnkraften olönsam vilket var syftet med höjningen. Det är direkt vansinne att på så sätt skada energiförsörjningen vilket är poängen.
Avsiktligt, utan en ordentlig genomgång av konsekvenserna för nationen.
@Rikkitikkitavi:
Intressant. Så det var alltså Sossarnas fel att de genomförde energiskatten på en budget som Moderaterna hade tagit fram?
Eller har du helt glömt turerna kring DÖ nu?
Vems fel det var kan man träta om länge, men det viktiga är att det var FEL.
Det hade varit verkligen intressant att se den beräknade kostnaden för att dra igång Ringhals 1 och 2 igen. Är det kanske någon här som sett den?
Mtp kostnaden som orsakas av att dessa reaktorer saknas är enorm så borde mycket pengar kunna spenderas på att få igång dem igen. Alltså ur ett samhällsperspektiv.
Sedan finns ju ett sedan länge känt problem att låta en marknad stå för produktionen av en så speciell tjänst som elenergi. Det finns ju få incitament för existerande producenter att producera mer eftersom priset sjunker om tillgången ökar och efterfrågan ligger kvar. Investera och tjäna mindre pengar är ingen bra affär för ett kommersiellt bolag. Därför behöver staten alltid se till att det produceras tillräckligt med energi. Markandsproducenter får köpa dyrt av staten om de inte producerar själva.
Detta såg man tydligt i Kalifornien redan på 80-talet. Ingen vill bygga mer produktion utan istället så sektionerade man kunderna så att olika områden släckts ner ibland. Blev en bättre affär eftersom man då kunde öka priserna.
Här är två artiklar som förklarar varför det i princip är omöjligt eller i alla fall inte ekonomiskt lönsamt.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2023/torbjorn-wahlborg-inte-rimligt-att-aterstarta-reaktor-vid-ringhals
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/tidopartierna-vill-utreda-aterstart-av-ringhals-reaktorer-vd-n-helt-omojligt
Vad jag vet har inte den utredning som Tidöpartierna skrev in i avtalet och som krävdes innan valet av dem heller påbörjats. Det finns säkert en eller flera anledningar till det och att Ebba Busch m m inte längre pratar om att återstarta reaktorerna såsom de lovade innan valet.
Busch hade väl helt enkelt underskattat hur omfattande sabotaget mot energisystemet faktiskt varit.
Det är en bra genomgång av läget för R1 och R2. Jag delar den bilden. Skulle något gjort, skulle det gjorts i tiden mellan 2015 och runt 2018-19. Eller tillförts resurser redan då.
Ebba Busch har en stor mun som glappar mycket.
Slutsatsen är att man skall inte låta SVMPC styra över energipolitik för skadorna de ådstakommer är permanenta.
Och nej, vi vänder inte blad för att se framåt.
Vi minns vilka som gör dessa vansinniga saker och ifrågasätter deras lämplighet och duglighet att styra riket.
Intressant! Bra att få lite mer detaljer. Sedan kan man ju fundera på vad “mångmiljardbelopp är”? Kostnaden att de försvunnit är gigantisk. Bara detta med stödtjänster som saknas nu i tillräcklig omfattning för att kunna överföra mer energi från produktionen i norr påverkar mycket.
Jag tror att man ändrat reglerna för kraftvärmeverken nu så att de kan producera El och sälja också något som ju förra regeringen såg till att stoppa.
@CLALUN,
Det är nog billigare att bygga fler kablar för elhandel mellan Sverige och utlandet än att dra igång R1 och R2.
80 år sen den ryska etniska rensningen av Estlandsvenskarna, alltså den svenska kulturen på öarna utanför Estland i Östersjön som varit endast svensktalande i flera hundra år.
Mormor berättade ofta om allt det fick lämna bakom sig. Hur hon fick krama om sin älskade häst en sista gång innan de lämnade allt och flydde.
Kanske inte passar hör egentligen utan borde ligga under Ukraina artikeln.
Ryssland har redan begått folkmord på Svenskar på öar i Östersjön. Gotland skulle inte vara något nytt.
https://sverigesradio.se/avsnitt/den-svenska-minoriteten-i-estland-som-tvingades-fly-under-andra-varldskriget
Är verkligen Tesla så långt före alla andra? Helt självkörande taxibilar har väl testats ett bra tag lite var stans. Till och med Volvo var väl inblandad i något av projekten.
I en konsumentprodukt som vem som helst kan klicka hem med tre klick och ett kreditkortsnummer på nätet? Så är det iaf i USA. Vem som helst kan köpa en självkörande Tesla med några klick och sedan köra med. Eller låtas köras med.
Jag tänkte mest rent funktionsmässigt. De autonoma taxibilar som rullar i usa måste ju vara ungefär som teslas autopilot.
Vad som går att få i nya bilar har jag dålig koll på, men något mer än hålla sig innanför linjerna och smart farthållare borde väl tex en ny VAG eller Mercedes prestera. De funktionerna har ju funnits på billiga bilar i 10 år snart.
Jag tror Tesla mest är bra på skrävel,det är något amerikanska bolag är bra på.
Självkörande bilar är ett riktigt pengahandfat. Många företag som plöjt ner miljarder på något som är helt efterblivet. Försöker få en strukturerad maskin att fungera i en ostrukturerad kontingent verklighet. Lägg till de argument som Lars kommer med där också i posten ovan. Sen om vi går in på legala aspekter så blir det värre med.
Övergången till självkörande bilar behöver gå snabbt. Då blir trafikmiljön pga alla strukturerad maskiner som finns i den.
Bra separation av ostrukturerad trafik (forgängare) och strukturerad trafik behövs också, åtminstone i Europa. I USA har man inte riktigt samma problem med fotgängare.
Då blir trafikmiljön strukturerad pga alla strukturerade maskiner …
Allt prat om självkörande Teslor handlar om att Musk behöver få upp aktiekursen. De är sämre än konkurrenterna på området – den enda skillnaden är att de vågar betatesta live där andra går mer försiktigt framåt. Enda Level 3-självkörning som finns på (vissa) vägar är Mercedes såvitt jag vet – och det i USA där Tesla annars får leka hur de vill.
Efter din recension av VW ID.7 bytte vi till en sån när leasen på vår Model 3 gick ut. Dess “autopilot” är vida överlägsen Teslans t.ex.
Najs.
Berätta gärna mer om VW:s autopilot.
“frågan är väl mest hur Kina fått insyn för att kunna kopiera system och programvara från Tesla.”
Lägger man fabriken i Kina har väl staten tillgång till allt?