Tidölaget genomför en avsevärd förenklande och kostnadsbesparande reform och ett kliv in i den moderna världenf för alla företag och egna företagare. Den första juli behöver man inte längre spara kopior på alla bokföringsverifikat i pappersform, utan om verifikaten finns digitalt kan pappren nu återvinnas.
Glädjande nyheter för alla företag alltså, men förstås en mardröm för alla som lever på arkivkostnader, som säljare av brandsäkra säkerhetsskåp etc, och det kommer också friställas stora lokalutrymmen med bokföringsarkiv för storbolagen.
Regeringens näringsminister Busch uppger att företagen kan sänka sina kostnader med fyra miljarder om året:
“Nu föreslår regeringen en av de största regelförenklingarna de senaste årtiondena. För att sänka kostnaderna, öka konkurrenskraften och öka handlingsutrymmet för svenska företag och medborgare behöver regelbördan minskas. Den digitala utvecklingen gör det nu möjligt att bevara kvitton etc. i bokföringen digitalt istället för i pappersformat. Regeringen föreslår därför uppdateringar av kraven i bokföringslagen som kan sänka regelkostnaderna med nästan 4 miljarder årligen.”
Regeringen uppger att räkenskapsinformationen nu skulle sparas i tre år, men jag personligen har fått för mig att det är sju år, men nu räcker det alltså att den sparas digitalt.
Reglerna börjar gälla första juli 2024.
För egen del innebär det att papper kan slängas så fort de är inskannade, men för säkerhets skull kanske man ska spara pappren upp till en månad och när månadens bokföring är genomförd, så man är säker på att allt digitaliserats korrekt och inget saknas.
Som det varit nu har det rent av varit krav på att skriva ut digitala fakturor och kvitton på papper, då allt skulle finnas på papper oavsett om det var digitalt från början.
Sverige tar ännu ett steg in i modernismen.
Vem vet, snart kanske det kan bli slut på krav på kontraktsskrivande på papper vid t ex fastighetsaffärer, då ingen kontrollerar att underskriften är korrekt, och så kan sådant ersättas med digitala verifierbara underskrifter istället … Digitala underskrifter blir säkrare och skulle också minska mängden bedrägerier inom en lång rad områden, där det idag bara krävs en kråka på ett papper.
Nåja, räkna med att det blir billigt att köpa begagnade brandsäkra säkerhetskåp på Blocket framöver … Och kom ihåg att om du ska bränna din gamla bokföring behöver den vara digitaliserad först.
35 kommentarer
Den bilden bara dryper av “Þungur hnífur” …
Var höstblotet i september 2021 om jag minns rätt.
Vad gäller rörande backup?
Jag vet inte, men en rimlig gissning är väl att materialet ska kunna tas fram på begäran under den obligatoriska lagringsperioden.
Oavsett papper eller digitalt.
Så säkerhetskopia är nog en bra idé.
I den mån det inte är det av tusen andra skäl. 🙂
Ja, säkerhetskopior är absolut nödvändiga oavsett. Finns minst sex kopior (ofta sju) av mina verifikat. Ett hos bokföringsfirman + (minst) en backup hos bokföringsfirman. Själv har jag 1) lokalt på datorn 2) livekopior på iCloud Drive 3) lokal extern backup 4) extern klientsidekrypterad molnbackup till annat moln än iCloud. När 3) roteras blir det även en sjunde kopia och då det därtill sedan roteras till bankfack blir det då åtta kopior, men 7+8 är inte minut-, tim- eller dagsfärska.
En bra idé i det här fallet är väl att göra rotationen inför midsommarblotet snarare än efter. 🙂
Klientsidekrypterad backup oavsett om den lagras i molnet eller lokalt kräver ju också att man har koll på nycklar/lösenfraser så att man kan komma åt den i händelse av att t.ex. huset brinner ner. Men det utgår jag från att bloggaren har full koll på…
Tur att det bara är papper, om det varit lite trädgårdsavfall hade det inte varit bra
Det är med stor sannolikhet olagligt att elda papper hemma ja. Om man inte tänder i pannan med dom (och såklart, om någon ser…).
Men man kan ju alltid grilla korv och hävda att det är bränsle istf avfall 😃
Äsch! En rejäl solstorm så är alla digitala papper borta,sen finns det inga bevis för nånting och vi kan börja om med svarta affärer 🙂
Vid en sådan solstorm hade bristen på fysiska kvitton varit vårt minsta bekymmer och det hade nog lett till 100% svarta affärer iaf.
En solstorm som raderar information på servrar i bergrum kommer nog ha värre konsekvenser än så. Jag tror inte att du behöver bekymra dig om dina affärer i det läget eftersom du och dina affärer är aska i vinden…
Fast. Det är ju humorn. I våras inträffade ju det “hemskigaste” och vi var i vägen för flera solstormar.
Och…. inget hände.
Man är förberedda. Det är bara journalister och media som gillar blåsa upp domedagsprofetior.
Njae, rätt men fel.
Media blåste upp denna oproportionerligt.
Träffar en stor flare “rätt” så blir det inte kul..
Bra förslag, det kommer underlätta.
Kudos till Tidöpartietna för att de faktiskt kan föra fram vettig politik ibland.
Se där vad de kan åstadkomma när man jobbar med lite politik, snarare än trollfabrik 🙂
Lars har rätt i att bokföringen måste sparas i 7 år. Men det har funnits en specialregel, om man skannar in pappersfakturor så måste man spara pappersoriginalet i 3 år och den digitala versionen i 7 år. Det är den regeln som nu ändras till att endast den digitala version behöver sparas.
Den har jag missat.
Jag skulle aldrig lita på ett digitalt kvitto, mina datorer tycks krascha titt som tätt och att hålla på med en massa backup är bara jobbigt, skall man dessutom behöva ha sex backuper så blir det helt ohanterligt.
Ett papper i ett brandsäkert skåp är betydligt lättare att hantera.
Denna förbannade digitalisering och det övervakningssamhälle det lett till gör mig deprimerad.
Backuper behöver man ändå…
När tjuvarna bär iväg på säkerhetsskåpet för de tror att det är något värdefullt i …
“Backuper behöver man ändå…” Ja!
Och man måste inte ha 6-8 kopior. Men minst två, på geografiskt åtskilda platser och av varandra oberoende kopior, är en bra idé.
Följer man 3-2-1-regeln för säkerhetskopiering (tre av varandra oberoende kopior (ibland inklusive, ibland exklusive originalet/arbetskopian), två olika slags media, en av dessa off-site) så klarar man det mesta. Av varandra oberoende ska de vara så att ett fel eller skada på en inte automatiskt fortplantar sig till övriga, oavsett om det är ransomware eller att man klickar fel och råkar skriva över fel fil. “Oberoende” utesluter t.ex. redundant lagring med RAID eller omedelbar synk mot en molntjänst, som förvisso kan vara smidigt och önskvärt av helt andra skäl.
Du har ju precis bevisat att det är otroligt besvärligt med en herrans massa olika backuper och skit.
Ett papper i ett skåp, klart.
Om tjuvarna bär i väg med skåpet så må det vara hänt, sannolikheten är trots allt väldigt väldigt låg.
Sannolikheten för en datorkrasch är oerhört mycket större.
Ett papper i ett skåp = peace of mind och inget klödd.
Team papper här också. Bara scanna in skiten och lägga på rätt plats tar ju 50 ggr längre tid än hålslagare, in i en pärm, in i ett skåp.
Ett backupsystem värt namnet skriver aldrig över filer. Det skriver alltid nya filer.
Om man själv raderar en fil, eller skriver över fel fil, så påverkar det bara nästa backup. Den förra finns alltid kvar.
Finns ju en drös bergrum runt Sthlm som lever på långtidsarkivering av just dylika dokument.
Där man ställer in tonvis med “arkivpärmar” som sen gallras var 7:e år utan att nån ens tittat på det
Så administrativt minskar det belastningen. MEN. Snacka om att det är en enorm besparing på miljön.
Vi hade haveri på skrivarservrarna på jobbet. blev “komplicerat” att regga sig för kunna skriva ut igen.
Som min skrivarmongokollega sa det “vi har 3 som verkligen behöver skriva ut. Resterande skriver mest ut privata saker”
Så det är bara konstatera att det papperslösa kontoret verkligen tog ett steg framåt i samband med pesten. Och det kanske är det tydligaste tecknet på att en person är på väg mot “pensionen”. Inte att denne inte klarar av AI. Men att den sitter med utskrifter.
Att välja det enklaste, säkraste och mest tidsbesparande sättet är väl snarare ett tecken på intelligens än hög ålder.
@Lars håller med om det är en alldeles alldeles underbar reform!
Men jag är osäker på om detta stämmer “Som det varit nu har det rent av varit krav på att skriva ut digitala fakturor och kvitton på papper”. Min bild var att det som tagits emot digitalt enbart behöver sparas digitalt, jag googlade igen och det verkar stämma, om jag inte missat något. Så bör inte ha funnit behov av att skriva ut digitala fakturor t ex även tidigare.
De tunga lobbyisterna inom ’Big Arkiv’ bör alltså sparkas.
Nu blir det Big Backup™️ som tar dina riksdaler i stället.
Dough!
7 år för Skatteverket kan kontrollera i 7 år och har man inte kvar underlaget har man inte bevis. Skatteverket gallrar efter 6 hela år d vs dokument skapade 2024 gallras 2031 så de kan återkomma under hela denna tid. Man räknar hela år och år 1 är första året efter dokumentet skapades. Inte från det datum dokumentet skapades. Jag har arbetat på flera myndigheter som arkivarie och gallrat åtskilliga dokument.
7 år för Skatteverket kan kontrollera i 7 år och har man inte kvar underlaget har man inte bevis. Skatteverket gallrar efter 6 hela år d vs dokument skapade 2024 gallras 2031 så de kan återkomma under hela denna tid. Man räknar hela år och år 1 är första året efter dokumentet skapades. Inte från det datum dokumentet skapades. Jag har arbetat på flera myndigheter som arkivarie och gallrat åtskilliga dokument.
Är detta klubbat? Hittar bara lagrådsremissen. Om någon, bloggarjäveln eller annan, kunde peka på en länk till att beslut är taget vore jag tacksam.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/avskaffat-krav-pa-bevarande-av_hb01cu21/
“Utskottets förslag till beslut: Bifall till propositionen.
Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag.”
Tackar! Kommer till användning.
Otroligt skönt! Här ska slängas papper så det står härliga till!