Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleds blandat i de asiatiska tidszonerna men kronan har stabiliserats över helgen och fallet har åtminstone för stunden upphört. En topprankad mäklare på HittaMäklare har tappat 47% i försäljningssumma sedan 2021, dvs säljer i volym gånger pris hälften mot för två år sedan. Det verkar som laddnätverket Mer säljer balanstjänster till Svenska Kraftnät och stryper sina elbilsladdare när det råder kraftbrist. När något kallas folkaktie innebär det att svenska folket ska blåsas på pengar, vllket nu skett med Kinaägda Volvo Cars som rasat rejält sedan börsintroduktionen.
Stockholmsbörsen backade ordentligt under veckan. OMXS30 gick -2.46% och OMXSPI gick -3.03%. Även den svenska kronan föll hårt och minskade om det består svenskarnas kvarvarande köpkraft i allt som prissätts internationellt, inklusive mat. Kronfallet har dock nu stabiliserats och euron ligger stabilt på 11:40 SEK och dollarn på 10:46 SEK. Guldpriset hittas på 679:- SEK per gram.
I USA gick det bättre. S&P-500 är upp +1.17% och Nasdaq 100 +2.86%. Till detta kommer även kronförsvagningen, vilket återigen visar på behovet av diversifiering bort från att investera i Sverige. Man ska inte både ha sina utgifter, inkomster och sitt kapital i samma ekonomi, åtminstone inte helt. Egentligen enda anledningen att investera i svenska aktier är om man ägnar sig åt stockpicking och därmed har ett informationsövertag på grund av språkbarriären och nyhetsflödet i Sverige. Av samma anledning bör man undvika investera i enskilda aktier i andra länder om man inte deltar i både nyhetsflöde och pratar språket på infödd nivå, oavsett hur bra man tror man är på engelska. Man kan förstås investera i svenska aktiefonder för att man tror att svensk ekonomi och svenska företag ska överprestera internationellt (ha, ja, jag vet att en del säger att jag inte har humor).
Mina Lysaportföljer i investeringssparkonto privat (reklamlänk) och via kapitalförsäkring för mitt bolag (reklamlänk) gick +0.33%. Detta är till större delen internationella placeringar, även en del är i Sverige också.
Bäst inom FAANGST förra veckan var Google med +2.61% och sämst var vatniken Muskovitjs Tesla med -3.06%.
Amerikanska räntor steg i fredags och med 4.15% för tioåringen och 4.39% för tvååringen ökade räntegapet med fyra hundradelars procentenheter
I de asiatiska tidszonerna är det blandat i skrivande stund. KOSPI är oförändrat negativt på -0.04% och Hang Seng rasar -2.26% i Hong Kong. ASX 200 går +0.75%, Nikkei 225 når nya högstanivåer sedan 90-talet med +1.62% och har kanske satt sikte på börsrekord, medan Straits Times masar på med +0.18%.
Helgsingborgs topprankade mäklare och för tredje året i rad “högsta försäljningsvärde“ enligt HittaMäklare har tappat 47% i försäljningssumma om jag definierar det som totala affärer. 2021 sålde han bostäder för 343 MSEK. Förra året var försäljningen nere på 181 MSEK. Då var bostadspriserna för lägenheter 28 362 per m2 i Helsingborg i december 2021 och 26 403:- SEK nu i december 2023. Det är ett ras på -6.9%, men som man ser har omsättningen i så fall kraschat till nästan hälften i detta topprankade anekdotiska fall.
“Det är tydliga siffror på hur tuff marknaden är när man ser på beloppen som första placeringen inneburit. Jag har lagt in dom nederst i bilden men för 2021 var det 342.855.000kr, för 2022 var det 287.135.000kr och för 2023 var det 181.310.000kr. Alla säljare går inte att göra nöjda just nu men jag kommer fortsätta göra det jag kan givetvis.”
Ärligt i alla fall.
Supersnabbladdare från Mer (fd Clever, fd Bee, snart med nytt namn på en lattplats nära dig) verkar strypas vid kraftbrist, vilket man ser på fotot ovan. Förmodligen har Mer sålt balanstjänster till Svenska Kraftnät och får därmed betalt för att strypa sin kraftförbrukning när elnätet är ansträngt och det kan råda kraftbrist. Stora förbrukare kan agera negativ kraftreserv, där man vid behov avstår från förbrukning.
Laddplatsen i detta anekdotiska fall var vid Rasta utanför Valdemarsvik och laddstationens fyra laddare var tomma, förutom läsaren ifråga. Detta inträffade förra veckan.
Man kan alltså inte när kraftsituationen är ansträngd – vilket kan ses på elpriset – räkna med att få full kraft ifrån supersnabbladdare hos Mer. Viktigt att ha med i planeringen. Frågan är om det finns fler laddnätverk som ingår i den negativa kraftreserven? Och då avser jag inte riksdagens laddnätverk här.
När något kallas folkaktie bör man hålla sig på avstånd. Begreppet betyder att man ska skinna svenska folket på pengar via börsintroduktion, exemplifierat med t ex folkaktien Telia som väl så här 23 år senare ligger på halva kursen mot börsintroduktionen (fritt ur minnet, någon kalenderbitare får ange exakta siffror).
Volvo Car är en sådan folkaktie som lurades på nostalgiska och nationalromantiska aktieköpare, som blandade ihop Sverige med bra investering.
Jag minns inte exakt var introduktionskursen var, men från högsta kursen (där förstås alla ni kära läsare sålde) så har aktien nu fallit drygt 70% och det går allt snabbare.
SEB totalsågar Volvo Cars i en ny analys från förra veckan och sänker riktkursen från 43 kronor till 28 kronor. Aktien ligger nu på 25:80 SEK.
Dotterbolaget till det Kinaägda Volvo Cars och separatnoterade Polestar i sin tur handlas på 2.05 USD, ner drygt 80% från högstanoteringen. I det fallet så tillsätter SEB:s analys Polestar exakt noll i värde. Nedsidan är alltså begränsad till 100%.
Så kan det gå om man blir en folkaktie, även om en förkrossande och kvalificerad majoritet av Volvo Cars fortfarande ägs av Geely i Kina. Som säkert ska sälja av lite mer folkaktier till svenska folket nu. Men frågar man en svensk är väl Volvo och Polestar de bästa elbilarna som finns. Synd bara att marknaden utifrån aktiekursen inte verkar hålla med.
Vi får se när det avspeglas i att jobben försvinner från Göteborg och Volvo Cars till slut blir renodlat kinesiskt inte bara i ägande, utan också i utveckling och produktion.
Nästa gång du ser ordet folkaktie, gör som vi som varit med några år – spring fort som fan åt andra hållet. Någon försöker blåsa dig.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
95 kommentarer
“På grund av bristen på tillgänglig el […]”
Enligt narrativet producerar Sverige mer el än vi gör av med, så hur kan det råda brist på el?
(Retorisk fråga – jag vet svaret)
Ingen aning om hur avtal för att kopplas in på regional nät ser ut, men då man enligt uppgift inte kan koppla in alla som vill kanske det är enklare att få ett avtal om man går med på att minska sitt uttag vid behov.
Vi får inte strypa exporten enligt EU-reglerna. Det är ju själva exporten som drar upp svenska elpriser eftersom vi i Sverige därmed ska betala samma elpris som våra grannar.
Ironin är inte död. Helt utan förmågan att se sin egen del i situationen:
“Socialdemokraterna anser att Sveriges elförsörjning behöver säkras innan exporten av el till andra länder kan öka.”
[ https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-10-23-s-sakra-billigare-el-till-svenska-folket-fore-mer-export-till-andra-lander ]
Under 2022 var Sverige den största exportören av el i Europa. Samtidigt ökar Sveriges behov av el och kommer att fortsätta öka de kommande åren.
Socialdemokraterna vill därför att den planerade utbyggnaden av en likströmskabel, ”Hansa Power Bridge”, från Hörby i Sverige till Güstrow i Tyskland ska stoppas.
S vill i stället prioritera att bygga ut och förnya elledningar i Sverige.
HELT RIKTIGT TÄNKT hela vägen!
Och S har ALLTID tyckt så!
Lustigt att alla tillståndsärenden kring denna kabeln då har varit under S-ledda regeringar. Fast sent skall syndaren vakna. De insåg nog vad som var på väg att hända. Undrar om Bush begriper detta ?
Hon har nog fullt upp med att rekrytera nya kompisar till kollegor och sparka ut gamla kompisar.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2022-07-08-ei-har-yttrat-sig-om-hansa-powerbridge
Sista arbetsuppgifterna :
https://www.montelnews.com/se/news/1343735/energiministern-ppnar-fr-att-frhala-hansa-power-bridge
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsnatet/transmissionsnatsprojekt/hansa-powerbridge/
Svenska kraftnäts planer för en ny likströmsförbindelse mellan Sverige och Tyskland – för att “stärka” kopplingen mellan Norden och övriga Europa med ökade möjligheter till elmarknadshandel –
har lämnat över ärendet till regeringen, som är den instans som fattar beslut när det gäller utlandsförbindelser.
Nu för tiden kritiserar Socialdemokraterna regeringen för att inte göra tillräckligt för att åstadkomma ny elproduktion motsvarande 60 TWh per år fram till 2030. Detta efter att i högsta grad varit instrumentella när det gäller nedläggningen av 4 kärnreaktorer under sitt senaste regeringsinnehav. Vill minnas att jag räknade på att 80 procents tillgänglighet för dessa reaktorer (d v s lågt) skulle ge närmare 20 TWh per år. (Nån annan kanske orkar kollräkna.)
https://via.tt.se/pressmeddelande/3346045/socialdemokraterna-kraver-ett-nytt-energipolitiskt-mal-till-2030?publisherId=142377
En olycka kommer sällan ensam 😢
Dels har vi vid vissa tillfällen inte tillräckligt med el inom landets gränser.
Dels har vi på vissa ställen brist i överföringskapacitet mellan olika områden, vilket kan göra att vi exporterar el, men inom ett område kan får brist.
Företrädesvis i Skåne där vi inte har lokal elproduktion i större omfattning.
Enda lösningen jag ser är lokala privata kraftproducenter som inte kopplas in på stamnätet och därmed inte kan exportera. Till exempel skulle Sätilareaktorn kunna ägas av kommunen, försörja hela Marks kommun och drivas till självkostnadspris. All drift outsourcas givetvis på KommunAtom AB. Så går vi runt EU-reglerna.
Det var väl lite så texas tänkte.. Så man kan se en del risker med det, och största hindret blir nog att man kommer behöva rätt stor överkapacitet om man vill försäkra sig om att det fungerar i det lokala nätet även med störningar man får väl anta att marks kommun inte skulle vara ok med att vara utan el när sätila reaktorn stänger för underhåll
Du får bygga Sätila 1, 2 och 3 och stoppa de som inte behövs för tillfället. Dyrt, men det är ännu dyrare med 10 kr per kWh eller att svensk industri tvingas stängs för att de inte kan matcha vad kontinenten är beredd att betala.
Vi har plats för en SMR – Söt Mysig Reaktor – på vår grusplan. Det är dock dåligt med kylvatten, tror vår lilla sjö Lilla Äggsjön är för liten.
Ni fick väl en spritt ny trafo nyligen, så inga ledningsproblem?
63 A ska väl vara okej, oklart om det finns så mysiga reaktorer dock.
Som fjärrvärmen?
Hur var det nu med att blanda ihop aktie och produkt..
Köpte Volvo vid IPO (2021-10-29) för 53 kr i syfte att sälja samma dag eller när toppen verkade vara nådd. Toppen nåddes drygt två månader senare (2022-01-07) med 92 kr. Men då hade jag hunnit bli både nostalgisk och glömsk så den gick under radarn och blev kvar på mitt Avanza. Sålde i slutet av september 2023 för 43 kr. Sambon har nog dock kvar sina, får prata med henne. Som tur var det redan från början mindre innehav men ändå surt.
Läropengar.
Ja precis, skönt att det bara var en handfull tusenlappar. Man har ju dock inte brist på betydligt mer dyrköpta läxor :’)
Så brukar det gå till här också – alltför ofta.
Men nu skall jag börja med att sätt upp DATUM på mitt “kom ihåg” dokument för “köp och sälj” datum. Annars glöms det bort!
Det är synnerligen rimligt att snabbladdare till elbilar stryps först vid brist på el.
Om det tar 60 eller 30 min att ladda elbilen kan kvitta eftersom man ändå skall ta en paus för att vara en god förare.
För övrigt är der mildväder med vind vilket sänker elförbrukningen radikalt och därmed elpriserna
”Folkaktie” låter mest som nått såssigt folkhemsprojekt. Ska liksom stå för ”svenskt” ( ordentligt, pålitligt, stabilt). Som sagt, inte köpa sån smörja.
Överlag gäller en rejält lång köp/sparhorisont. Man får tänka att man tryggar sina barns ålderdom inte att man själv kommer ”bli rik” inom några år. Alla dessa floskler typ FIRE är så tröttsamma. Att göra klipp tillhör ovanligheterna minst sagt. Sen älskar folk att drömma och i efterhand tänka ”jag borde” men när de väl har chansen så fegar de då risken är för hög. Folk vill ha hög avkastning/låg risk som om det existerade. Folk är generellt dumma, snåla, fega och okunniga.
Om något är en bra investering så dumpar man det ju inte på marknaden, utan då behåller man den själv. Lex Telia.
Jag hävdar att Telia var en bra investering när den introducerades som folkaktie. Eller bra kanske är att ta i, men den var bättre än sina brancshkollegor så rätt aktie i fel branch som investering var min bedömning men nu var det länge sen jag tittade på telia..
Bevisligen för hög aktiekurs vid intro.
Jag minns att jag gick på det där lurendrejeriet när det begav sig, och hittills har jag svårt att uppleva det som en bra investering =)
Jag gick också på det där trots att jag visste vem B Rosengren var. 🙈
Ändå lyckades jag mirakulöst sälja för en 50-öring mer, i rätta minuten, så det gick nästan jämnt upp. Sambons aktier ligger däremot kvar än. Spar dem som förlustavdrag (ifall något annat skulle öka … 😂 )
Sen 2000 har den gått -69% medan OMXS30Gi ligger på +500%.
Nej, verkligen ingen bra investering…
Ja, jäklar, var tvungen att kolla och det stämmer ju.
Köpte aldrig Telia, men har gjort betydlig sämre, enskilda aktieinvesteringar än så, men då har det å andra sidan varit riktiga högriskaktier och inte några “folkaktier” 🙂
Det är ju liksom dåliga tillväxtmöjligheter i ett land där alla redan har telekom.
Tänker att då Telia är en utdelningsaktie så blir total return en bättre jämförelse än aktiekursen.
Försöker inte säga att Telia är en bra investering bara att de varje år lämnar utdelning som antagligen är större än nedgången sen introduktionen.
https://www.kronantillmiljonen.se/rorande-bolagen/telia-totalavksatning/
Tibber säljer balanstjänster til Svenska Kraftnät.
Alltså via deras laddboxar som de sålt.
Läser nu i expressen.se att SBAB sänker alla boräntor. Följer de andra efter?
Skumt. Jag har ett lån i SBAB på 700 tusen och har koll. För nån vecka sedan skulle SBAB sänka första gången i maj. Ska det bli ett sänkningsrace nu?
Enligt pressmeddelande sänker man från idag 22/1 med ynka 0,05 procent. Vad blir det? 350 kronor?
Bara marknadsföring för att få rubriker. Man tar 0.05 procentenheter på marknadsföringsbudgeten.
Man pratar om värdeminskning på nya bilar de tre första åren som avskräckande exempel.
Jag tycker mig se ett mönster här.
…Det kostar tiotusentals kronor bara att köra ut den nya bilen man har köpt från bilhallen. Vilket är orsaken till att jag aldrig har övervägt ett sådant inköp. Men det skall erkännas att “nybilslukt” kan vara förförande…
Ja plus plastskydd nere på golven i bilen. Det är känsla!
Jag hade en överordnad kollega som var inte så lite nojig på många olika sätt. Innan min tid tog han körkort med mycket skryt och stora åthävor, det tog åtskilliga månader. Till sist hade han ändå lappen och köpte en bil. Fint skulle det ju vara, så det blev Jaguar. Kort tid och ett fåtal mil senare fann han att det var alldeles för nervöst att köra omkring med den, så han sålde bilen.
– Berättade en annan kollega som var med på den tiden.
Din kollega kände tydligen inte till det gamla talesättet:
En Jaguarägare är bara lycklig två gånger. När han köper bilen och när han säljer den.
Lysa +0,33% verkar lågt för förra veckan. Globalfonderna gick ca +1% väl?
Mycket räntor?
Lysa är säkert bra, allt som gör saker enklare är bra. Men jag saknar möjligheten att följa utvecklingen som icke-kund. Publiceras siffrorna för t ex Lysa Aktier nånstans?
Det är en viss eftersläpning i uppdateringen av värderingen.
Samma när du säljer och köper så tar det några dagar. Du daytradar inte på Lysa.
Ja självklart. Men är det därför de inte publicerar hur “fonderna” går?
Hade villkoren bara varit lite bättre hade jag eg föredragit att spara i ETFer där man ser utvecklingen i realtid och vet vilken kurs man köper och säljer för.
NAV för vanliga fonder sätts också med fördröjning. Avslut kan ta 2-3 dagar efter man tryckt på sälj. Men de publicerar åtminstone värderingarna publikt så att man kan jämföra mot liknande fonder för att se om det är nån väsentlig skillnad i rörelserna t ex tracking error jämfört med referensindex.
Men med Lysa är det alltså ‘trust me bro’ som gäller? 🤣
Lysa har ett antal ETF:er som inte är tillgängliga för privatpersoner, men man har även fonder, så det kvittar.
Min rapportering är fredag – fredag pga eftersläpningen, så fredagens utveckling är nog inte med.
Hittade ett par LYSA hos Markets.ft.com
T ex Lysa aktier C:
https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/summary?s=SE0009268584:SEK
Ser bra ut!
Jag har ett eget roligt exempel på hur märklig aktiemarknaden är. För ett antal år sedan ville amerikanska flygvapnet köpa ett nytt jetdrivet skolflygplan, T7 Redhawk. I slutet stod det mellan Boeing/SAAB och nån annan. Jag chansade och köpte SAAB aktier. Så vann dom! Aktien gick upp rejält vad jag minns. Sen efter rätt kort tid så dök den till under vad jag köpt för. Så efter en JÄTTE affär som sträcker sig över decennier så sjönk företaget. Sen skvalpade den runt i många år innan den masade sig över vad jag köpte den för.
Märkligt tycker jag. Jag har den kvar såklart.
Ja… Men bara att lära sig att man kan inte spekulera i aktier på det viset. Det är helt omöjligt, bortsett insider-info, att veta vad som är inprisat och inte. Låter som art övriga investerare dumpade aktier kort efter nyheten?
En stor och till synes lukrativ order kan mycket väl knäcka ett annars solitt bolag. Kanske inte just SAAB som är systemkritiskt / too big to fail men finns säkert många fall där det hänt.
Har du kvar Saab nu så har du gjort en rejäl hacka
Japp. Jag är en sån som bara köper.
Genialiskt, om man bara köper och aldrig säljer förlorar man aldrig pengar.
Genialiskt vet jag inte. Jag följer så som riktiga proffs föreslår, dvs personer som byggt stora förmögenheter från noll och intet. Jag räknar iskallt med att det kommer gå upp i långa loppet. Med långa loppet tänker jag i alla fall 15-20 år. Sen kommer jag aldrig ”bli rik”, däremot kanske mina barn och ev barnbarn kan få en bra grund.
Är Investor en folkaktie?
Investor är pseudoindex, men främst ett konglomerat för att styra svensk industri.
Sedan kan man diskutera hur bra det är om man tittar på rabatten.
Ang. Telia så var den introduktionen på 83 SEK. I dag står kursen på 27.6. Bolaget har delat ut ca 50SEK under perioden så även med utdelning är det en ren katastrof. Bolaget har dessutom väldigt dålig avkastning på sina investeringar och får nog anses som ett av de sämsta storbolagen på börsen. Tjänstemanna styrt med alldeles för billigt kapital gör att pengarna bara rinner iväg. Om man till en dålig aktie utveckling också tittar på att Sverige ligger bland de sista på 5G i hela europa så kan man verkligen fråga sig vilken roll detta bolag har i samhället och om det är rätt att ha en så stor kollos som en homogen bromskloss. Till detta köpet av TV och oligopoliseringen är i princip fulländad.
Suck!
Vad som sker med Volvo Car är uppenbart. Kina använder Volvo som ett sätt att skapa innovation eftersom de är oförmögna att göra det själva. Så man har produktutuveckling i Göteborg för Volvo, Polestar, Geely och Lynk men flyttar mer och mer produktion till Kina där man kopierar så mycket som möjligt inom koncernen.
Nya C40 som visas på bilden är ju en rent kinesisk bil, rebadgad som en Volvo, så den har gått hela varvet runt. Eftersom Volvo är kontrollerat av den kinesiska regimen (precis som alla andra kinesiska bolag) så är det dessutom en extrem risk att ha en Volvo om man har ett arbete som är det minsta känsligt. I synnerhet i kombination med OTA-uppdateringar av programvaran…
Trashtalkar du det finaste Sverige har (TM)?
Det har skrivits i pressen om att eventuella säkerhetsproblem med kinaägda bilföretag har lett till restriktioner beträffande användande av de digitala tjänster som ibland ingår.
Med tanke på att kinaägda företag enligt lag är tvingade att samarbeta med den kinesiska säkerhetstjänsten borde det utgöra en direkt signal om köp och användandeförbud för alla som har med FM eller andra samhällskritiska funktioner att göra.
Problemen blir inte mindre av att tjänster som (“Bilmärket”)-On-line, nödlokalisering mm blir obligatoriska framöver enligt EU beslut. För några år sedan fladdrade en artikel förbi att hyrbilsföretag i USA hade infört automatisk bötesindrivning där man använt GPS-lokalisering av körsträckorna och matchat dessa med hastighetsbegränsningarna.
Här behövs inga ransom-ware attacker. Det räcker att lyssna och identifiera fordonen, mappa upp trafikflöden etc. för att få en kartläggning av vilka som kör vart och om/när trafikvolymer förändras till exvis säkerhetsklassade objekt.
Ja, hur många försvarsanställda åker Volvo, har en kinesisk robotdammsugare som mappar upp deras hem, och har en son/dotter med ToikTokpå sin kinesiska mobiltelefon? I en skarp situation är de rökta.
Lika naivt som med den eviga freden.
Vem kunde inte räkna ut detta med Kina? Vem saknade koll på när vi byggde 3G nät att Kina rapporterar till staten? Alla visste, ändå gjorde vi det.
Sedan sålde vi bolag lika svenska som äpplen till kinesen. Igen, samma visa. Vah? Har staten ett finger med i bolaget?
Kanske vore bättre om vi lagt ner Volvo Cars.
Ibland så önskar man det fanns en diktator som kunde sätta stopp för alla tokigheter 😉
Volvo känns fortfarande svenskt, och det är det viktigaste.
Det där med GPS som inte går att koppla ur är ett jätteproblem för FM och även de delar som fixar underhållet på känsliga platser.
Måste gå att koppla ur! Och bara för att du inte använder den aktivt så är den ju inte avstängd.
Och att bilen alltid kan lyssna på dig och skicka vad du säger vart som helst. Med röstigenkänning kan den också identifiera vilka personer som finns i bilen.
Och det är här OTA-uppdateringar kommer in i bil(d)en. Det spelar ingen roll vad bilen kan idag, imorgon kan den ha helt annan funktionalitet utan att man vet om det. Precis som din kinesiska robotdammsugare, mobiltelefon eller internetrouter hemma. Det kan ju dessutom riktas mot enskilda individer.
Precis! Fullständigt livsfarligt. Och sedan klagar folk över “integriteten” via övervakningskameror…
Undrar om Lada Niva fortfarande säljs i Sverige? Den är troligen fri från alla uppkopplade finesser. Skulle vara kul att se militären köpa in några hundra stycken och dela ut som tjänstebilar.
Annars är väl Suzuki Jimmy hyfsat enkel, och Davis Sandero. Även Renault Kangoo. Gäller att leta runt,inte så hittar man.
ÖB är ju en hög befattning så han får väl köra runt i en Galt.
Hjälps knappt. Alla nya bilar som säljs inom EU sedan 2018 ska vara uppkopplade mha eCall – bilen SKA delge din position om bilen är i en “allvarlig olycka” [0]. Så försvaret får kuska runt i gamla 740s och 900:or om de ska vara hemliga 🙂
[0] https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-emergencies/emergency-assistance-vehicles-ecall/index_en.htm
Vill minnas att det dock är ok att lösa detta mha mobiltelefon så då kan man slippa att bilen gör det.
Min konverter till solcellerna är av märket Hujedamig (Huawei) och den uppdateras flera ggr per månad, utan att ens fråga. Är uppkopplad mot mitt wifi dessutom…
Appen till Android finns bara i Hujedamig egna appbibliotek och inte i google play, vilket kräver en side load, alternativt att jag installerar Hujedamigs appbibliotek, så även om jag ville installera detta, tillåts inte det på min företagstelefon. 😂
Hujedamig…
Vi skall inte gnälla. Under loppet av 12 år såldes Volvo Cars två gånger utan att någon var intresserad. Alternativet till Geely var amerikanska riskkapitalister och det löjeväckande Konsortium Jakob. Vi fick vad vi beställde och jag är förvånad över att så mycket är kvar i Sverige/Europa.
Nu ser vi vart det leder att sälja ut kronjuvelerna till intressen som kanske inte har vårt bästa för ögonen. Geely är i branschen för att tjäna pengar.
C40 är väl ingen rebadge? Samma CMA-plattform som för XC40, som utvecklades av CEVT.
Korrekt, utvecklad i GBG.
EX30’an däremot…
Helt rätt, fel av mig. Det var givetvis EX30 jag tänkte på. My bad.
Det stämmer att bolaget gått in på balansmarknaden och det ser ut som att många företag följer efter. Batteriparker, laddinfra, privatpersoner via s.k. aggregatorer…I sammanhanget så anser jag att just snabbladdare INTE bör finnas med i mixen av just den anledningen att de då helt saknar sin egentliga funktion. Men faktum kvarstår, ju mer förnyelsebar energi vi får in i energimixen desto mer el måste finnas tillgänglig på balansmarknaden.
El har vi, det vi saknar är effekt, dvs förmågan att ha energi där och när vi behöver det. Det är det som är så förvirrande för en del när de använder argumentet om att vi minsann exporterar på årsbasis.
Nu har staten återupptagit det här med att ta ut civila fordon så att de vid höjd beredskap ska köras till avlämningsplats där de tas i anspråk för totalförsvaret enligt förfogandelagen.
Jag såg någon artikel (som jag inte hittar nu) där det lite optimistiskt stod att man tar bort “gps:en” (det är ju eg ring-hem-funktionen man vill ha bort) och spikar på kronskyltar och betalar ut ersättningen.
Men för en modern bil kräver det ju att man litar på att tillverkarens instruktioner för att sätta en flagga i mjukvarukonfiggen faktiskt gör det. Och det kan kräva tillverkarspecifik programvara (som i sin tur är kopplad till tillverkarens servrar). Räcker inte med OBD-kablage.
Tillverkare som inte varit intresserade av att sälja till polis och oligarker har kanske inte ens implementerat nån sån funktion.
Teoretiskt kan man väl plocka bort mobilantennen och ersätta med en konstlast men det kräver dels ofta att man river halva inredningen för att komma åt rätt boxar. Och det kan finnas reservantenner eftersom tanken är att bilen ska kunna slå runt och bryta av externa antenner (hajfenor förekommer väl knappast längre) och ändå kunna ringa larmcentralen.
Det var enklare när det var landets samlade flotta av analoga Volvo 245 och VW-bussar som skulle avlämnas.
Skulle vara en kommentar till MASJA_13 ovan.
Allt var bättre för – nu med uppdatering:
https://www.facebook.com/share/p/RF3TuSeFBZf5BLwn/
Äsch skulle ha varit till darzyl ovan
Jag känner till fler bolag som har batterier för reservkraft som aktivt gått över till balansmarknaden.
Hur stor volym står de för när elen är som dyrast?
Volvo Cars har ca 107 000 ägare på Avanza, och Telia ca 63 000 ägare. Så det är verkligen folkaktier. Själv minns jag att gick med i hypen runt Telia som ung och tecknade mig för 100 aktier eller något. Sålde av ganska tidigt dock (med förlust). Volvo Cars hoppade jag över då jag som många andra här inte uppskattar kopplingen till Kina i det bolaget.
Enda fördelen med MER som jag kunnat se är att det aldrig är kö där, och då är det inte direkt en Teslapark med laddare utan ofta få.
Jag har ett gammalt Clever-kort från 2018, så det är enkelt att ladda med Mer, men det är väl typ 1x om året det sker och då på destinationsladdare.
Besviken. Inte en enda person har citerat årets hittills roligaste kommentar:
“Och då avser jag inte riksdagens laddnätverk här.”
Humor på bästa nivå.
Hehe, läste så snabbt att jag inte såg det. Skoj skoj.
Om det skötts korrekt borde det vara inköpt genom offentlig upphandling och fackanslutna leverantörer däremot, nätverk får det ju att se misstänkt ut. Som att det behövs hemliga hjälpmedel för att behålla våra kära riksdagsledamöter kvar på sin höga nivå.
Logiskt att Volvo Cars aktie kraschar.
Volvo på börsen blir lite som om Skoda skulle vara på börsen. Ett märke men inte (längre) ett bolag.
Vet inget börsnoterat bolag på rak arm som har så lite makt över sin egen marknadsföring och strategi som Volvo Cars. Geely pushar fram Zeekr som nu kommer in på europeiska marknaden med Volvoteknik i bilarna, producerat i Kina och lanserat som mer premium än Volvo. Om de säljer bra och Volvo floppar klarar sig Geely finfint ändå, gungor och karuseller etc. Volvo not so much däremot.
Att sedan Polestar är ett halvt dotterbolag till Volvo Cars, med tillgång till Volvos plånbok, gör det hela ännu märkligare och inte direkt bättre. Fattar faktiskt ingenting av det upplägget, innebär enbart ökad risk för Volvo Cars, ingen direkt fördel för Geelyägarna heller eftersom de ändå är majoritetsägare och får ta smällen ändå. Lite som om Skoda skulle låna ut pengar till Audi.
Och då har vi ändå inte ens nämnt elefanten i rummet än: varför finns Polestar?
Som f.d. Polestar-anställd kan jag inte annat än att hålla med. Kannibaliseringsrisken är fullständig.
Vore ju intressant att höra från insidan hur det är tänkt…
Man vill antagligen öka marknadsnärvaron med två märken, och kunna profilera sig på mer än ett sätt. Polestar kanske kan rikta sig sig till Early Adopters, -40 hipsters, medan Volvo kan stå för en mer konservativ kundbas, tjänstebilar och +40 hipsters. Den rationella kunden ska då iofs inte köpa någon av dem utan Zeekr.
Förutom Volvo Cars problematiska marknadsposition, dess ologiska börsnotering och Polestars trånga marknadsutrymme kan man lägga till Polestars börsnotering i listan på besynnerligheter. Polestar som är en product line inom ett annat märke, som i sin tur är en liten del i en koncern. Blir som att börsnotera bokhyllan Billy, men bara i svart. Den vita lanseras som the Swedish Riksdag edition där ledamöterna diskret kan lagra sitt bakpulver.
Det var väl tänkt att Polestar skulle stå för mer lyx, mer extrema bilar och bara elbilar. Nu när Volvo också bara skall göra elbilar faller ju tanken.
Det är litet märkligt att de kinesiska “Volvo”-varianterna som lanseras i Sverige i en del fall är bättre utrustade (lyx) än vad Volvo får göra med sina varianter. Det är litet som när Ford ägde Volvo: Ford kunde eller fick inte bygga lyxbilar. Således fick inte Volvo göra det heller. Det var tom. så att bland en del system som var plattformsgemensamma fick Ford (Tyskland: Mondeo) använda de bättre varianterna. Volvo de sämre. Det är litet som om Mercedes “AMG”, BMW’s “Alpina”, Toyotas “Lexus” eller Hondas “Acura” skulle tvingas vara sämre utrustade än resp. märkes basmodeller.
Nu är det inte aktuellt men pga kinas alltmer oförblommerade stöd till ryzzland kommer en kinesisk bil oavsett märke inte att stå på önskelistan inom överskådlig tid.
Finns inte Polestar för att USA (förr i tiden) hade lagt ett tak på elbilssubventionerna per märke?
Vänta tills någon börjar nysta ordentligt i varför Volvo Cars tillverkar alla bilarna till Polestar men inte får betalt, och Polestar ändå gör förlust på varje bil. Undrar vad aktien blir värd då.