Altinget har gjort en sammanställning av riksdagsledamöternas taxiresor och Socialdemokraterna sticker ut med en summa som överstiger Tidölagets regeringspartier tillsammans. Men orsaken är att Tidölagets elits resor hamnar på Säpokontot och inte taxikontot, då det bara är partiledare och ministrar som får åka Säpo (något förenklat). Sett till hur hatade politiker är på nätet förstår man att de kändare bland dessa inte åker kollektivtrafik.
Partiledare och ministrar har Säposkydd, och åker alltså Säpotaxi när de ska någonstans. Det finns ytterligare några som kan omfattas av detta, t ex talmannen på fotot ovan och detta är något förenklat. Säpokontot är ett annat än taxikontot, och generellt brukar Säpos verksamhet omfattas av stark sekretess så det kan vara svårt att få fram siffror på hur mycket transporter inom författningsskyddets personskydd går på årligen. Därtill så är regeringskansliet i den mån man åker taxi där, en annan myndighet än riksdagen och taxiresorna där står inte på samma lista.
Altinget har gjort en sammanställning av riksdagsledamöternas taxiresor (betalvägg, topplistan finns på Twitter här), och de domineras av Socialdemokraterna och Socialdemokraternas elit. Utom Magdalena Andersson. Det beror inte på att hon åker kollektivtrafik, utan på att hon som partiledare åker Säpo. Som för övrigt är betydligt dyrare att åka än taxi för skattebetalarna.
Hotbilden mot politikerna är reell, och det är bara att titta på hur dessa tilltalas på nätet. Det blir då en fullt rimlig säkerhetsåtgärd att man därmed tar taxi, vilket minskar hotbilden. Eller är de som skriker om både det ena och andra på nätet bara fega patetiska stackare och tangentbordskrigare som inte klarar av att sätta handling bakom orden? Är det värt att chansa eller ska man ta folks uttalade hot på allvar?
Att Socialdemokraterna med sina dryga 30% av mandaten står för över 50% av taxiresorna beror just på att Tidölagets elit åker Säpo istället, då eliten inom Tidölagets regering är ministrar. Så sosseeliten får ta taxi för att minska hotbilden.
Man kan tycka att det är fel att våra rikspolitiker ska åka taxi, men då kan man till att börja med 1) bygga ett enormt parkeringshus på Helgeandsholmen så de kan ta egen bil eller 2) sluta hota dem på nätet.
Att bygga det där parkeringshuset, t ex där man nu river Medeltidsmuseet, skulle nog kosta mer än taxiresorna. Och ett enda politikermord skulle i utredningskostnader och belastning på rättsväsendet nog gå på mer än de samlade taxikostnaderna och hindra utredning och beivrande av andra brott. Suboptimering är det rimligas fiende.
Storm i ett vattenglas, men alla har förstås rätten att vara kränkta – den mest fundamentala rätten i Sverige idag. Mest kränkt vinner!
Vad gäller namn på listan många inte hört talas om, så vet du inte vad de har för faktisk konkret hotbild. Generellt vill man inte bekräfta de som hotar genom att ge dem uppmärksamhet, så bara för att du som Svensson inte känner till hotbilden, så betyder det inte att den inte finns.
64 kommentarer
Spiken på huvudet,just så mm mm.
Klockrent så är det och så måste det tyvärr vara.
Spiken på huvudet,just så mm mm.
Klockrent så är det och så måste det tyvärr vara.
Det vore himla intressant att se hur det ser ut i andra länder! Åker tyska riksdagspolitiker taxi, spårvagn eller riksdagsbil? Hur är det med brittiska eller norska?
Min gissning är att det är fler än i Sverige som åker specialtransporter av olika slag.
Undrar hur många som skulle känna igen Marianne Fundahn och Rose-Marie Carlsson på tunnelbanan? Men det kanske finns en hotbild från nån galning som letat upp dem?
Med tanke på att Ing-Marie Wieselgren (som säkert ingen heller hade känt igen på bussen) blev mördad så, ja, det finns garanterat hotbilder även mot dem som inte står och glappar på TV.
Ja, de som utgör ett skarpt hot känner ju igen sina planerade måltavlor även om du inte gör det.
Sorgligt att det finns så många nötter som går lösa samt vräker ur sig hot och annan skit för småsaker.
Tydligen ca 500 Säpopoliser i Sverige(500 som är civilanställda). 39% av kostnaden är tydligen personskydd.
Så grovt räknat 200 som jobbar med “taxi” för svenska politiker, kungfafamiljen samt utländska digniteter på besök.
som du säger kan det inte vara en speciellt stor kostnad satt i ett större sammanhang.
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/mer-om-sveriges-krishanteringssystem/samhallets-ansvar/tio-beredskapssektorer/sakerhetspolisen-sapo
Säpos budget är typ 2 500 miljoner kronor, om 39% är personskydd så går det på 975 MSEK. En kostnad om man ska skydda demokratin.
Nästan.
2miljarder tydligen
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=23320
Ökade anslag för 2024, jag avsåg 2024.
Är det väl värt? Eller? Tycker jag i alla fall.
inte alla använder taxi utomlands…
https://www.abc.net.au/listen/programs/am/boris-bike/13053184
Ska det personskyddas cyklist går det troligtvis ändå åt minst lika mycket resurs för SÄPO.
Tegnell beskriver det där i sin pandemibok. När trollen blev för stolliga efter ett tag så fick han livvakter.
Skyddet försökte påverka hans liv så lite som möjligt. Men cykelturen från centralen till jobbet fick han sluta med efter något försök. Livvakt-bilen kunde helt enkelt inte hänga med en cykel i Stockholm.
De får väl åka vad de vill, men jag tycker att det vore bra om de fick betala för det själva. Verkar mest leda till dåligheter när folk som inte är ekonomiskt oberoende är med och styr landet.
Man kan ju göra som i EU-parlamentet. Ge dem en fet klumpsumma skattefria pengar och bara säga “inga kvitton!” så får folk göra som de vill med pengarna.
Enig.
Det finns en roll i att man inte ska ha extremt låg lön som riksdagsledamot. Det är för att man inte ska lockas ta mutor.
Men de verkar ju utnyttja alla bidrag på ett sätt som liknar den organiserade brottslighetens utnyttjande av assistanslagen. Så en klumpsumma skulle vara bättre.
Korruption är ju ett ännu större problem i övriga EU-länder, så klumpsumman till EU-parlamentarikerna ska väl ses ur perspektivet att motverka korruption.
Är det därför en polisman har lika bra betalt som en riksdagsledamot? Eh, det hade de visst inte…
Lite som ROT- & RUT. Ge vissa branscher skattesubventioner för annars jobbar de svart.
Märkliga motiveringar tycker jag.
Riksdagsledamöter skulle ha samma lön som medellönerna i stort. Riksdagsledamöterna kan få en ersättning motsvarande medellönen för en arbetare, ett regeringsråd kan få medellönen motsvarande en tjänsteman och statsministern en lön motsvarande medellönen hos en direktör.
Ett av problemen är att de inte har någon aning om hur vanliga människor har det utan fattar sina beslut utifrån nästan dubbla inkomsten för vanliga människor. En riksdagsledamot har 71500 kr/månad och statsministern 180000:-. Utöver detta så har de ju en massa ersättningar för bostad, resor, utgifter m.m. Hur ska de kunna förstå hur t.ex. höjning av el- och bränslepriser slår?
Sedan rejäla straff om de missköter sig. Livstids fängelse ska vara norm för mutbrott.
Helst skulle jag se att de inte fick ett öre, men, visst, hellre att de får en hög med pengar att disponera fritt än att de ska mygla till sig diverse förmåner. Jag skulle själv hellre ta traktamente på 500 än att få göra utlägg på 1000 för måltider, så det kan bli en paretooptimisering av det hela (utom för de största roffarna).
Rolig notering. Tidigare ordförande i tidigare arbetsgivare åkte tunnelbana och buss innanför tullarna
“Jag tog taxi förr men kom så ofta för sent. Och tunnelbanan har sin charm”
Det här är en herre med en förmögenhet på över miljarden. Dock från Småland så det handlar ju om att inte vara slösaktig med sina och andras pengar.
Han har rätt! Tunnelbanan har sin charm!
Försäljningsstoppet för Hövding 3 inhiberas men Hövding i konken.
Fick följande mejl från hövding helt nyss:
Älskade Hövding-användare,
Först vill vi meddela att vi fått positiva nyheter från förvaltningsrätten: det permanenta försäljningsstoppet och återkallelsen av Hövding 3 har inhiberats. En delseger för alla er Hövding-användare runt om i världen.
Men på grund av det omfattande och permanenta skadan orsakat av Konsumentverkets agerande kommer vi inte överleva, därav har vi ansökt om konkurs. Under de senaste 12 åren har vi konsekvent strävat och kämpat för att fler cyklister ska överleva trafikolyckor på vägarna, och vi är djupt besvikna över nyheten. Till följd av konkursen kommer vi tyvärr inte längre kunna erbjuda våra tjänster till våra kunder.
För att få mer information kan du besöka vår hemsida,
där vi uppdaterar med nya detaljer.
Hövding har aldrig gått med vinst och bara 2022 såg det väldigt tufft ut ekonomiskt.
Det kostar att ha marknadsföring med hög flagga. Bästa året var 2021 med 160 MSEK i omsättning och bara 28 MSEK i förlust. 2022 var ju en katastrof med 40% lägre omsättning och nästan 70 MSEK i förlust.
Bolaget hade haft svårt att överleva oavsett. Man har bara 20-talet anställda så det är inte där skon klämmer.
Produkten säljer helt enkelt för lite.
Ja, de tjänade antagligen mer på tillhörande försäkring som de sålde in.
’Lagom dyr’ produkt för att försäkra, särskilt som det är en engångsprodukt, om man inte hittar användning för det jättepoppcorn som blir kvar.
Det rensas ut rätt kraftigt bland företagen som aldrig gått med vinst.
Tråkigt för de anställda men det är nog bättre för landet som helhet att resurser går till livskraftiga bolag.
Förhoppningsvis försvinner det en del elscootrar på stan.
Fördelen med lågkonjunktur är att zombieföretagen försvinner. Förmodligen liknande i offantlig sektor då en mindre plånbok tvingar fram prioriteringar och tar bort de värsta
vansinnigheterna.
Hur vet du att det är ju de som ryker?
[REDACTED]
Brukar säga ”Först kränkt vinner” men same same.
Tyvärr är kostnaden för Säpo en nödvändig realitet så det är definitivt inget att bli kränkt över.
Att Morgan Johanssons taxiresor kostat några 10k mer än nödvändigt är en piss i havet jämfört med att i jämförelse lilla Sverige har 349 riksdagsledamöter när 149 vore mer passande med tanke på Sveriges storlek, men vilken politiker kommer rösta för att avskaffa sig själv…?
Varför inte 290, en från varje kommun?
Eller en riksdag för tåtort och en annan för glesbygd.? Självklart måste huvudkontor även flyttas dit de egentligen hör. I Solna är det nämligen få vattenfall.
Nu stöder inte jag MP, men är det inte märkligt att inte någon MP-topp är med på listan? Är inte de hotade? Bara en undran.
Samma sak med V. Borde inte de vara hotade?
Nämn någon topp i de partierna som inte är partiledare?
Det vore i och för sig intressant om Stenevi, Helldén och Dadgostar åkte fossildrivna Säpobilar mitt inne i miljözonen. Det lär vi dock aldrig få veta, om inte någon lyckas fota dem.
Funderar dock lite på Helldén. Han var inte språkrör förrän ett tag sedan. Det känns som att han har hållit en ganska hög profil i olika miljöfrågor, vilket kanske kan göra att han får hot? Hur ser det ut för honom innan han blev språkrör? Kanske Säpobil då också?
Anledningen att jag funderar, är att jag aldrig någonsin tror på det som en politiker säger, oavsett parti. Allting måste alltså kontrolleras.
Jag har inte tillgång till listan med taxiresor, då den ligger bakom betalvägg.
Det gör de. Åker brännbil alltså.
Helldén brukade cykla. Nu som språkrör vet jag inte. Har för övrigt sett Åsa Romson, tidigare språkrör, cykla med lådcykel (tror med plats för barnen) i regeringskvarteren.
Och lite mer personlig trivia: har suttit snett mittemot Anna-Greta Leijon på pendeltåget när hon var minister. Inget personskydd som jag upptäckte, bara en massa vanliga pendlare på ett nästintill fullt tåg.
Esbati? Snecker? Hivonen?
Jobbar mycket -> hög taxiräkning
Röra upp damm utan substans efter lite för mycket maskrosvin syns bara i kommentarsfält så fort ordet fossilkärnkraft nämns, alla proppar går samtidigt hos MP.
Fossilfri, ska det vara. (Önskar en redigera kommentarsfunktion i julklapp)
Varför i hela friden skulle många timmar jobb innebära mer taxi? Jag känner inte att det finns någon som helst korrelation mellan arbetade timmar och hög taxiräkning.
Nog var det någon politiker under gårdagen som sa att denne behövde åka taxi för att hinna med sitt privatliv. Dock är frågan varför skattebetalarna ska betala för politikerns taxiresor? Med tanke på riksdagsledamöters lön, som är extremt mycket högre än vanliga knegares som också måste få ihop sitt liv, så kan man verkligen fråga varför man inte betalar sina egna taxiresor.
Det som jag är ute efter, är att vissa människor tycker om att åka taxi när någon annan betalar. Det gör också ont i mig, när man har en så pass hög lön och inte tycker att man själv har råd att betala för sina extravaganser.
Fullständigt medhåll. Mina anekdotiska erfarenheter är dock att det är de som tjänar mest (privat sektor) som också tycker att företaget ska hålla dem med allehanda förmåner. Mycket vill ha mer. Det är inte ens fult längre att vara girig.
Ja, jag har arbetat på parkeringshus på den tid när man fick en pappersbiljett när man körde in. Om man tappade bort pappersbiljetten, så fick man betala en straffsumma. De som klagade mest var de som var extremt rika. De som var vanliga arbetare betalade utan att fråga.
En person som fick en sådan biljett blev riktigt förbannad. Undrar om jag är portad från hotellkedjan i hela Europa än i dag? Han sa att jag var portad för all framtid. Det var dock drygt 20 år sedan, så den här personen lär nog vara pensionerad nu. (Ej någon extremt hög chef.)
Alla arbetsgivare som jag känner till betalar för arbetsresor, inget konstigt. Detta handlar om arbetsrelaterade resor, privatresor kan ingen få ersättning för utom möjligen de som fuskar med reseavdraget.
Politiker jobbar mötet med människan så är någon engagerad och aktiv i sin gärning så blir det säkert många taxi, tåg och flygresor.
Det är många olika yrkesgrupper som är hotade i Sverige.
Poliser, åklagare, busschaufförer, restaurangägare, bönder, tulltjänstemän, lokalpolitiker.
Listan kan göras mycket lång.
Om dessa vill åka taxi pga hotbild får de nog betala själv.
Vi har gemensamt bestämt att personskydd skall erbjudas för vissa funktioner i samhället, regering och partiledare.
Riksdagsledamöter innefattas inte av detta och de ska givetvis betala sin taxi ur egen ficka. Det får alla andra göra.
Var ska man annars dra gränsen?
Min mamma jobbade de sista decennierna av sitt arbetsliv som spårvagnschaufför i Göteborg. Blev rånad en gång på 80-talet och en gång på 90-talet. Eftersom hon körde natt och ofta sista pass, så var det vanliga att bli rånad vid ändhållplats eller på väg från vagnhallarna (kassan var personlig och bars med hem). Det hela slutade med att Västtrafik började ge personalen taxiresa hem, eftersom det inte gick någon kollektivtrafik efter sista passet. Så där tog arbetsgivaren hand om personalens säkerhet, ja.Likt riksdagen gör.
Idag ett icke-problem eftersom personalen inte har någon kassa alls längre.
Jag kan för övrigt gissa att många kollektivtrafikbolag erbjuder hemtransport för chaufförerna efter sista nattpasset, för det går ju ingen kollektivtrafik då längre. Någon som kör buss, pendetåg eller spårvagn kan säkert säga hur det är.
I Stockholm finns alltid nattbussen att ta till!
Det var bra gjort av västtrafik att lösa transporterna vid konkreta hot och det står ju arbetsgivaren fritt att lösa det.
Ser man på listan över hur mycket riksdagsledamöterna åker och hur stor skillnaden är mellan de olika ledamöterna verkar det som att det är mer än hotbilden som avgör hur mycket de åker, men det kan såklart vara fel.
Bra ansats att jämföra personskydd. Dock: regeringen består av 24 statsråd medan riksdagen har 349 ledamöter och ersättare för statsråden. Det ska med andra ord variera väldigt lite från mandatperiod till nästa – gör det det?
En gång skulle jag på ett endagsjobb hos bilfabriken på Hisingen. Eftersom jag var tvungen att runda Vättern på vägen och ville utnyttja tiden bättre blev det tåg. Räknade med att ta buss från stationen, men företaget sade glöm det, vi fixar en taxi från stationen åt dig. Gissa om jag blev förvånad när mannen med mitt namn på skylt visade in mig bak i en limousine. När jag skulle tillbaka på eftermiddagen behövde jag bara säga till i receptionen så blev det samma tillbaka, med den egna taxiservicen.
Ett liknande system skulle mycket väl kunna användas för våra riksdagsledamöters såväl kortare tjänsteresor som övernattning i riksdagens ledamotshotell. Riksdagsen hanterar, ledamoten behöver bara beställa. Då slipper vi kanske ledamöter som skenskriver sig i sommarstugeruckel utan sanitära faciliteter. Som grädde på moset kan man sedan avreglera verksamheten och öppna för privata alternativ (spår av ironi kan förekomma i sista meningen).
De får väl göra som alla andra? De som helst vill stänga av hela Stockholm för biltrafik. Har de nedmonterat säkerheten i Sverige helt så får de väl ta konsekvensen av det, som alla andra. Nej det går ju inte?
Nu är det inte gängkriminella som hotar politikerna. De tackar politikerna för att skapat deras levnadsmiljö. Hoten kommer från andra.
François de Rugy blev minister för ekologi och solidaritet, ungefär miljöminister, 2017 i Macrons regering. Han hade tidigare varit medlem i ett antal gröna partier för att 2017 ansluta sig till Macrons parti LREM.
De Rugy, liksom andra gröna och röda politiker, predikade för populasen att de måste dra ner på sin levnadsstandard och återgå till ett enkelt sparsamt liv för att rädda planeten. Hans ministerpost varade dock mindre än ett år efter att ha frikostigt spenderat offentliga medel för eget bruk. Mest uppmärksammade blev de privata middagar serverade på Nationalförsamlingens bekostnad, av dess personal och med årgångsviner från dess källare. Mest stack det i ögonen att det serverades färska jättehumrar nedsköljda med vin för 550 € flaskan. Att servera vin för under 400 € flaskan anses oartigt i de här kretsarna.
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=fran%C3%A7ois+de+rugy+homard&iax=images&ia=images
Vidare köpte de Rugy en hårtork till hustrun för 499 €, men han förnekade att den var guldförgylld. Sin ministerbostad lät han renovera för 63 000 € plus inköp av ett klädskåp för 17 000 €.
Till sitt förfogande anställde han tre chaufförer i stället för två, som sin företrädare. Som en god ekologist tog han ibland tåget från Paris till Nantes, hans hemstad. De tre chaufförerna följde efter i tre av regeringens bilar. De Rugy har inte bett om ursäkt för sina tilltag och innehar sedan 2021 ett annat välavlönat offentligt uppdrag i sin hemstad.
Jag bara älskar raka tydliga svar som förhoppningsvis tystar dom kränkta på läktaren med fakta. Tack Lars. Fler bodde leta sanningen i saker och sova på saken, innan tangentbordet åker fram.
Haters tar tyvärr inte till sig av fakta, så länge den inte speglar deras nedvärderande intresse. Med så klart fortfarande viktigt för att bilda opinion mot gnället och man hoppas att de som publicerar sådan fakta får sig en tankeställare när nästa tillfälle ges att delge liknande scoop till allmänheten.
Blir väldigt glad när någon försvarar våra politiker generellt. Vårt politikerförakt i vår demokrati måste vara den bästa drömmen för bla Putins hybridkrig. Blir riktigt rädd när man hör dreven gå igång i vanliga svenssons samtal. Om vi inte skärper till oss SAMT blir ordentligt bättre på att hybridkriga tillbaka mot Ryssland, Ungern, Turkiet, vissa muslimska krafter mm snart så kommer vi tillslut missa vår gard och få en riktigt fet lusing som vi kanske inte kan resa oss från. Min största kritik mot våra politiker (och den kritiken gäller oavsett färg) är att de är för dåliga på att lyfta upp och stärka vår självkänsla och nationalism! Här ligger så klart även ett ansvar på influensers, journalister och även på oss vanliga svenssons vid allmänna samhällsdiskussioner. LÄNGE LEVE SVERIGE!
Vissa extremistiska muslimska grupper skulle det stå, de flesta muslimska grupper ska inte blandas in här då flertalet muslimska gupper de facto faktiskt är av godo för individ och samhälle. Och även kristna, judiska etc idioter ska inte heller glömmas bort bara för att jag skrev just muslimska, men det är just deras drev som just nu syns som mest varje fall för mig (dvs det som google tror intresserar mig mest just nu).
Undrar om Strandhäll åker med Säpo nu eller vad som hänt? Hon var ju ohotad etta på taxilistan förra mandatperioden när hon var minister. Nu inte ens med bland de 25 ”bästa”!
God jul på er! Väntar på att risgrynsgröten skall bli klar.
Det riktigt pinsamma är att det under decennier har förbrukats typ 1000 journalistarbetstimmar per år på att räkna taxikvitton i stället för att analysera vad som har beslutats eller borde ha beslutats.