Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börserna rusade igår och fortsatta börsrusningar avslutar veckan i de asiatiska tidszonerna. De amerikanska marknadsräntorna fortsätter att falla när marknaderna väljer glädjen. I en ny undersökning från Skop tror de svenska hushållen på fallande bostadspriser både det närmaste halvåret och året.

Stockholmsbörsen rusade igår och OMXSPI gick +2.49% vilket utan att verifiera sägs vara bland de bästa eller rent av den enskilt bästa dagen på Stockholmsbörsen i år. Storbolagens OMXS30 gick +1.80%.
Det felaktiga uttrycket rally används i media om börsen, men begreppet avser samling runt flaggan, dvs det engelska ordet rally (ex: the stock market rallied around the 4300 mark). Det är när ett börsfall stoppas och börsen lugnar ner sig. Inte att börsen åker rallybil. Vill man säga att börsen stiger fort så är begreppet rusar bättre. Slut helt irrelevant kalenderbitande kommentar.
Den svenska kronan stärktes något mot tillarn till 11:10 SEK och obefintligt mot euron till 11:80, så någon glädje och tro på att skicka in sina pengar till Sverige märks inte av än. Guldpriset hittas på 709:- SEK per gram.
I USA köper man tydligen långa statsobligationer, för marknadsräntorna fortsätter rasa. 30-åringen backade fjorton hundradelars procentenheter till 4.82%, 20-åringen lika mycket till 4.99%, 10-åringen en tiondels procentenhet till 4.67%. Blev väl lite bråttom att säkra pengarna i bra obligationsräntor för fixed income. Kortare räntor steg dock. 2-åringen gick från 4.95% till 4.98%.
Inom FAANGST steg alla aktier utom Facebook och Spotify och mest av alla steg Tesla med +6.25%. Senaste beskedet kring strejken på Tesla är att experter menar att Tesla helt kan packa ihop och lämna Sverige. De svenska kunderna är värda mindre än principen att aldrig förhandla med facket. Vilket gör att man kan fundera på vem PR-konsulten Stefan Löfven hade som uppdragsgivare i sina utfall mot Tesla? Volvo? VW? Hyundai? En PR-konsult uttalar sig inte utan att få betalt. Ett annat rykte är att IF Metallanslutna bilverkstäder kommer vägra byta däck på Teslabilar med start nästa vecka. Fortsätter isf strejken som blockad även i vår kan man inte byta tillbaka till sommardäck. På grund av batterierna i botten på bilen vill man helst byta däck med en riktig lift och kuddar, inte stå och veva för hand, om nu någon undrade.
I de asiatiska tidszonerna rusar börserna vidare.
ASX 200 +1.14%, Hang Seng +2.52%, KOSPI +1.08%, Nikkei 225 +1.10% och Straits Times +2.13%.
Man ska väl inte bli förvånad om börserna antingen fortsätter rusa idag fredag, eller backar på vinsthemtagningar, eller står stilla.

De svenska hushållen tror på fallande bostadspriser både närmsta halvåret och helåret enligt en enkätundersökning från Skop. 36% tror att det är bättre att vänta ett halvår om man ska köpa en bostad, 20% tror på köpa nu och 44% tror att det inte gör någon skillnad.
Om bostadspriserna tror 33% på lägre villapriser om ett år och 34% på lägre bostadsrättspriser mot 23% på högre villapriser och 24% på högre bostadsrättspriser. Resten tror på ofärändrade priser. Med 20-25% som tror på uppgångar i bostadsmarknaden är det väl inte direkt glädjen man väljer.
Kvinnor är mer positiva än männen. Yngre mellan 18 och 34 är positivare än äldre och mest negativa är de äldsta pensionärerna, men inkomstnivå och bostadsort storstad-icke storstad verkar inte påverka enormt mycket.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
56 kommentarer
Till min egen förvåning är jag 100% för strejken mot Tesla. Ett r*vhål som har mer pengar än vår statsbudget ska inte komma och förstöra den svenska modellen som faktiskt gett oss relativt få strejker.
Hoppas dock på att tex fransmännen hänger på, de är ju lite mer vana än vi på sånt.
Och jag lovar, om Tesla lämnar Sverige så överlever vi, det är nog det tommaste hot jag hört.
Inuti varje svensk högerman bor en liten sosse som vill komma ut.
Det är för detta som jag återkommer till bloggjäveln dag efter dag, år efter år.
Hahaha samma 😂
Man kan fundera på vad det är som gör att Tesla (och andra amerikanska företag) är så extremt emot facket.
Kan det vara så enkelt att Tesla tror att om de skriver på ett kollektivavtal i Sverige så blir det en dominoeffekt och fler länder kommer följa efter och facken tror att om Tesla slipper kollektivavtal så blir det en dominoeffekt och fler företag kommer följa efter?
För det finns väl inget i ett kollektivavtal som skulle vara aktuellt som Tesla INTE kan eller redan lever upp till?
Tydligen är ITP en fråga. Blir mycket pengar när du går i pension efter 45 års yrkesliv.
Konflikten är mellan Tesla och IF Metall. IF Metall är ett LO-fack så ITP finns inte i det relevanta kollektivavtalet. ITP är den kollektivavtalade pensionslösningen på tjänstemannasidan.
Det som i så fall gäller här är Avtalspension SAF-LO. Eftersom alla andra verkstadsföretag är ok med priset på den borde Tesla också vara det. Om man tittar på det rent ekonomiskt men det är mycket ideologi i denna konflikt som jag inte tror kokar ner till totalkostnaden för att ha anställda.
JESPERT: Naturligtvis helt korrekt påpekat om skillnaderna tjänstepension mellan LO och tjänstemannafacken.
För egen del håller jag åsikten att det inte bara är mycket utan helt och hållet ideologi som driver denna konflikt … där jag stöder vidmakthållande av den svenska modellen på arbetsmarknaden och Herr Musk kan ta sig någonstans där solen sällan skiner.
Ja Musk är ju så fackhatande att han t.o.m. dömts i USA för att ha brutit mot amerikanska federala lagar för hur mycket union-busting man kan komma undan med. Och de lagarna är inte precis en produkt av svenskt 70-tal där LO beställde lagstiftning av sin politiska gren Socialdemokraterna om man säger så.
“Rövhatt”, som jag tror bloggaren brukar kalla det.
Jag tycker att arbetsgivarsidan gott kunde höja rösten här också. De brukar ju gå ut och säga att man absolut inte vill att politiken ska bestämma anställningsvillkoren. Men om Tesla, Klarna m.fl. får tillräckligt många stora efterföljare som underminerar kollektivavtalssystemet så kommer det att bli effekten. Inga rimligt demokratiska länder har helt oreglerade arbetsmarknader, där man inbillar sig att arbetstagare och arbetsgivare flyter runt som jämställda aktörer i någon slags Ayn Rand-hav.
Musk har ju muskler att ta kampen om han vill, men om han gör det eller ger med sig är en annan fråga. Men han lär ju knappast bli förpassad till fattighuset om han lägger ner i Sverige. Musk är rätt nyckfull, så utfallet är svårt att sia om.
OM Musk visar muskler så är det ju för att statuera exempel och framföra ett budskap till fack och anställda i andra länder om vad som kan hända om de bråkar.
Den svenska, något korporativistiska, modellen är principiellt fel, tycker jag. Lagar och regler på arbetsmarknaden ska bestämmas av landets lagstiftande församling. Frivilliga avtal (som mycket väl kan vara kollektiva) mellan parter är dock ofta en bra sak.
PPP: Jag förstår inte riktigt vad och hur du menar. Det du beskriver som önskvärt är ju faktiskt den rådande ordningen i Sverige …
Jo, i en korporativistisk stat gäller förstås korporativistiska lagar. För att slippa sånt behöver väljarna vara upplysta.
F.ö. så tycker jag inte att din verklighetsbeskrivning stämmer helt när det handlar om frivilligheten för en del avtal.
T.ex. så är det inte rimligt att ett avtal ska omfatta någon som inte är en avtalsslutande part.
Sveriges modell borde ju gå hand i hand med den mest extreme marknadskraftsföresråndaren. På marknaden skriver man avtal. Alternativet hade ju varit att staten går in och sätter regler och villkor. Så förstår egentligen inte varför, som det känns som är ideologiskt mot avtal på arbetsmarknaden.
Jag är helt övertygad om att Tesla skrivit avtal med samtliga anställda i Sverige.
PIGGE: Huruvida skriftligt eller muntligt anställningsavtal ingåtts kan för tillfället lämnas därhän i diskussionen. Huvudsaken dock att lagstiftningen LAS definierar som att vid anställnings ingående anställningsavtal är upprättat och alltså detta oavsett i skriftlig eller muntlig form.
p.s. Om arbetsgivaren ej kan bevisa annat vid muntligt anställningsavtal så förutsätter lagstiftningen att anställningen är tillsvidareanställning på heltid.
LAS är en tämligen tandlös lag.
Jag har upprättat ett anställningsavtal med min arbetsgivare och förhandlar årligen min lön själv, utan fackets hjälp.
När jag jämför med mina kollektivavtalsanslutna branschkollegors löner och villkor så kan jag bara dra en enda slutsats: facket är en urusel förhandlare.
Jag har ett mellanting. Är med i facket men vi förhandlar enskilt med arbetsgivaren. Avtalet är helt sifferlöst. Först om vi inte kommer överens går det till central förhandling.
Det finns en hel del människor som är väldigt dåliga på att förhandla om saker. För dem så är facket helt enkelt oumbärliga. Utan dom så skulle de inte få nån löneökning alls om de varit tvungna att förhandla själva.
Förhandlingen är som regel inte svårare än att berätta för sin chef vad man fått för erbjudande från andra arbetsgivare.
…: Ej helt ovanligt gällande tjänstemännens avtalsområden att så är fallet. Detta ofta kombinerat med ett grundläggande kollektivavtal som reglerar tjänstepension, grupplivförsäkringar, omställningsavtal etc.
Vi noterar dock att det aktuella fallet Metall-Tesla inte rör tjänstemännens avtalsområde utan LOs avtalsområde och där är sådana avtalsösningar som de du nämner mindre vanliga.
Eller du är en betydligt bättre anställd än dina kollegor.
Jag kan ha fel, men mig veterligen tar facket ingen som helst hänsyn till individuella prestationer när de förhandlar med arbetsgivaren. Den typen av förhandling måste väl den anställde, med eller utan kollektivavtal, alltid sköta själv, eller? 🤔
…: I princip är det inte helt ovanligt att så som du förmodar. D.v.s. centrala förhandlingar ger de ramar inom vilka lokala förhandlingar har att hålla sig. Dessa lokala förhandlingar kan i sin tur beroende på hur avtalen ser ut just på den arbetsplatsen har varierande inslag av personlig lönesättning som fastställes i exempelvis årlig lönerevision efter enskild förhandling mellan den anställde och arbetsgivaren. Med andra ord att individuella prestationer där kan ge högre utslag än i avtal där det tillämpas rena tarifflöner.
Detta har som nämnts ovan till stor del under lång tid varit gällande inom tjänstemannaavtalen men har under senare år även vunnit insteg inom LOs avtalssfär.
Jag uppfattar kollektivavtal mer som en fallskärm när det börjar blåsa. Då är det tufft att vara ensam när det ska skäras ner eller när arbetsgivaren tycker att någon är för gammal osv. Tesla vill nog inte ta fullt ansvar för svenska villkor och gärna göra sig av med folk som tänker vara föräldraledig, ta semester eller råkar vara sjuka en gång i livet (arbetsgivaren betalar sjuklön)
SJUNKBOMBEN: De faktorer du räknar upp härovan är inte avtalsrelaterade utan samtliga reglerade i lagstiftning. Detta med undantag av en liten detalj i semesterlagstiftningen om förläggning av femte semesterveckan.
@Chief, helt sant. Men jag tänker att arbetsgivare som tänjer på gränserna pressar anställda i dessa frågor. Svårt för en enskild ung att hävda sin rätt om arbetsgivaren pressar folk att jobba gratis övertid, inte ta ut vad man har rätt till osv. Lagstiftningen följs nog bara i offentlig verksamhet och av de traditionella svenska företagen. Det gäller ju att de får konkurrera på lika villkor med personalkostnader.
SJUNKBOMBEN: Av just av dig nämnda anledningar så viktigt att If Metall och övrig svensk fackföreningsrörelse klarar att hävda den Svenska Modellen mot Herr Musk och liknande figurer.
Ja, spridningseffekten är nog ett spöke för Tesla. Facken i de andra länderna följer troligen efter om det lyckas i Sverige. Har svårt att se att ett kollektivavtal blir verklighet i enbart Sverige.
Det är fler som ser sin chans, ser jag nu:
“Parallellt med den pågående konflikten mellan IF Metall och Tesla skruvar det amerikanska bilfacket UAW upp tonläget mot elbilsjätten, skriver Bloomberg” (Omni).
Trist för Teslaägare att inte kunna serva bilen. Men facket gör rätt i att inte vika ner sig.
“Man ska väl inte bli förvånad om börserna antingen fortsätter rusa idag fredag, eller backar på vinsthemtagningar, eller står stilla.”
Håller med! Sällan man blir förvånad nuförtiden!
Tack, nej det är ju rätt tydligt hur börsen går idag.
“Man ska väl inte bli förvånad om börserna antingen fortsätter rusa idag fredag, eller backar på vinsthemtagningar, eller står stilla.”
🤣🤣🤣
Att inte kunna byta däck själv är ju ännu värre än att inte ha dragkrok.
En riktig man hugger sin egen julgran?
Värre och värre… Smidigare att byta själv hemma om man har utrustning. Men även elbilar har väl lyftpunkter så att man kan byta hjul själv även fortsättningsvis? Man vill ju inte riskera att häva sönder batteriet…
Japp. Sätter man domkraften på slumpmässigt ställe under vilken bil som helst så är det risk för allvarliga skador som kan kräva omfattande reparationer. Jag tvivlar inte på att det är farligare och dyrare att knäcka ett Teslabatteri än att t.ex. orsaka hål i karosserigolvet på en vanlig bil, men oavsett biltyp så är det ju exakt samma förfarande vid lyft av bilen: Gör som ägarhandboken föreskriver.
Ungefär som att inte kunna backa med släp.
Mest fascinerande är dock alla dessa ‘självbytare’ som av nån outgrundlig anledning känner behov av att störa sig på de som inte gör det.
Jag bytte hjul två gånger om året i många herrans år eftersom det inte kostade något, och lite pga ett kontrollbehov av att veta att hjulskruvarna var dragna med rätt moment. För hårt dragna skruvar kan bli ett jobbigt problem om man får punktering och måste byta till reservhjulet.
Numera är jag inte lika snål, och har en extra stilleståndsförsäkring på bilen, i vilken hotell ingår i värsta fall.
Låter min lokala verkstad, som jag har full tillit till, göra bytet. Behövs ett eller flera däck bytas fixar han det.
Värt 300 spänn alla dar i veckan.
Det har kostat 300 kr i hur många år som helts att skifta hjul på den verkstad jag länge har anlitat.
Jag brukar dock inte låte verkstaden göra det alla dar i veckan. 🙂
När du har läst färdigt denna mening har USA:s statsskuld växt med ytterligare 28 miljoner kronor.
Finns det möjligheter för Sverige med en marknad utan Tesla? Det blir ju en speciell nisch.
När jag påpekade att Maersk inte går så bra så var det nån sydsvensk jidder som skulle moppsa med “fakta”.
Well. Jag råkar ha insyn i mer än en bransch och, vad var det jag sa:
“Det danska rederiet AP Møller-Mærsk ska spara, och gör sig av med 10 000 anställda.
Rederiet räknar med att detta ska innebär en besparing på 600 miljoner dollar (cirka 6,7 miljarder svenska kronor) om året.
Nu har rederiet 110 000 anställda världen över.”
SEBULON STARFIGHTER: Såg samma nyhet som du angående Maersk och lyfte på ögonbrynen en smula eftersom jag levt i förvissningen att man varit ledande aktör inom containertrafiken med allt större och större tonnage och även ledande position i centralhamnarna.
Antar att personalinskränkningarna kommer att drabba landorganisationen och inte fartygen eftersom ju dessa är bemannade enligt för varje flaggstat gällande säkerhetsbemanningsregler.
Alla shipping företag går “dåligt” nu. De har haft en guldålder under/efter pandemin och den tar slut nu. Det här har inget med Maersk specifikt att göra.
Det går väl att flagga om till en stat med mer avslappnade regler?
PPP: För seriösa aktörer av Maersks kvalitetsnivå är sådana lösningar inte helt aktuella om man med avslappnade regler avser annat än de flaggor man allaredan använder sig utav. Att notera att just frågan om ombordpersonal är strikt reglerad i bl.a. IMO med STCW-konventionen och Safe Manning Code. I dessa regelverk lämnas föga utrymme för avslappnade regler.
Vad gäller bostadspriser fick jag tillgång till en betald branschanalys som visade att man ser att efterfrågan och priserna kommer att hämta sig som tidigast 2027…
Dels På grund av räntorna men även att det är stora orealiserade förluster på fastigheter vilket gör att få har råd att betala de priser som krävs för att motivera nybyggnation.
Generellt skulle jag säga att de branschanalyser jag har tillgång till har som gemensam nämnare att de inte sprids eller citeras utanför de bolag som utför/betalar för dem. Och de är sällan rätt oense med alla myndighetsskapade/mediabeställda rapporter.
Svärfar försökte sälja typ nya friktionsdäck med fälg kostar 12 lax till 4 olika bilhandlare för 50 % rabatt, bilhandlarna var ointresserade hade redan stora lager av både nytt och begagnat Sten död marknad sa de för bilar och segt för däcken
Stora lager bundet kapital i bilhallen
+ lokaler, folk har ”pengar” när räntan är låg och leasing är dyrt
Man kan inte använda bostadsbankomaten längre
Lustigt ändå att det alltid ses som positivt att förvänta sig hög bostadsprisinflation men negativt att förvänta sig hög inflation av andra priser.
Prisökningar på tillgångar brukar inte vara med i inflationssiffrorna, så RB behöver inte bry sig om dem.
Klarna har tecknat kollektivavtal – strejken avblåst, enligt SVT. Det blir nog en hårdare nöt med Tesla, men vi får se …