Trafikverket kröp igår till korset och erkände det alla redan visste, nämligen att Västlänken nu blir än så länge upp till sex år försenad och totalpriset än så länge kan bli 39 miljarder kronor (GSEK) mot ursprungliga fantasisiffran 20 GSEK. I övrigt stänger medfinansiären Västra Götalandsregionen ner akutmottagningen i Lidköping. Trots allt måste man spara pengar och döda patienter kostar inget.
Efter “omfattande analyser” har alltså Trafikverket nu kommit fram till vad varje tänkande Stor-Göteborgare redan visst, dvs att krondiket Västlänken är ett fiasko och inte håller tidplanen. Man säger nu att projektet ska bli klart i spannet 2029 – 2032, istället för 2026 och killgissar att trafikstart sker 2030. Budgeten var ursprungligen ihopfantiserad till 20 GSEK men gissas nu landa mellan 34.3 och 38.5 GSEK.
Man skriver i sitt pressmeddelande “att det finns osäkerheter är normalt i den här typen av stora och komplexa projekt”. Vidare:
“Trots att Trafikverket tagit hjälp av oberoende experter, entreprenörernas prognoser samt underlag från exploatörer så finns det fortfarande flera osäkerheter. Dessa kan påverka både tid- och kostnadsprognoserna. Osäkerheterna handlar bland annat om upphandlingar som ej är klara och pågående diskussioner med entreprenörer. Dessutom är det fortsatt stor osäkerhet i omvärlden.”
Kort sagt: Trafikverket har inte en jävla aning och myndigheten och göteborgarna är nu gisslan för projektet och entreprenörerna kan lägga hur höga anbud som helst, för annars förvandlas projektet till ett permanent krondike.
Eftersom man redan lyckats dubbla kostnaden och dubbla tiden tills man är klar, så finns det förstås absolut inget som talar för att man är bättre på att beräkna kostnad eller ange korrekt tidsram denna gång.
Jag säger som jag sade på science fiction-seminariet “Göteborg om 300 år” – om 300 år är fortfarande inte Västlänken färdig.
Västra Götalandsregionen är ju med och medfinansierar detta meningslösa projekt, som inte ökar kapaciteten och inte ger någon genomfartsstation, då pendeltågen bara ska vända i en ny säck under Almedal. Enda ökade kapaciteten beror på en separat pendeltågsstation invid Göteborgs Centralstation, vilket alltså hade räckt att ordna till betydligt lägre kostnad.
VGR behöver således spara pengar och ett sparförslag gör nu att Lidköpings akutmottagning stängs. Detta kan spara mycket pengar då patienter därmed kommer dö innan de får vård, och spara stora summar i sjukvård och rehabilitering, eller som det heter döda patienter kostar inte. Istället får folk uppifrån Lidköping eller Mariestad åka ambulans till Skövde, en resa som tar 45 minuter. Fortfarande inom the golden hour för att överleva förvisso, men inte om ambulansen tar 15 minuter att anlända. Den som suttit med sitt småbarn med andnöd i famnen kan säkert berätta mer om hur det är att ha 45 minuter till akuten.
Tillägg: Vän av ordning (privat konto på Twitter) påtalar att ingen kommer dö på vägen i ambulansen, eftersom det bara är läkare som kan dödförklara så länge huvudet sitter kvar på kroppen. Således kommer patienterna dö på sjukhuset i Skövde, inte i ambulansen.
Det är inte bara i Norrland man har långt till akuten. Det finns även Västra Götalandsregionen, där t ex patienter från Strömstad behöver åka till NÄL i Trollhättan för vanlig vård, en resa på en och en halv timme i vardera riktning. Samma med exempelvis Bengtsfors. Det gäller att t ex inte ha en kronisk sjukdom med regelbunden vård, då kan man lika gärna tälta på NÄL:s parkeringsplats.
VGR är ett mycket gott argument varför regioner ska vara små, så att service finns kvar lokalt och så att Lidköpingsbor slipper finansiera en tågtunnel i Göteborg. På sikt kommer det bara finnas ett sjukhus i regionen och det är Sahlgrenska i Göteborg. Antagligen framåt år 2045 när Västlänkens budget passerat 100 miljarder och degen måste in. Frågan är väl bara om det blir NÄL eller SÄS som läggs ner härnäst.
173 kommentarer
VGR får hyra in Svenonius för att “styra upp” …. 🙂
Bra förslag! Kanske kan de sälja patientdata till Boston Consulting? Eller, det har de nog redan gjort…
Myndigheter skall inte få handskas med skattebetalarnas pengar. Konkurrensutsätt dem så blir vi av med alla 467 myndigheter (not even kidding).
Bedrövande läsning, men du har sannolikt bättre föreställningsförmåga kring framtida utveckling än VGR & T-verket.
Det har ju visat sig i andra sammanhang 🙂
“Trafikverket kröp igår till korset och erkände det alla redan visste”
Först så ljuger man, därefter ljuger man, sen ljuger man. Tills det kommer något i stilen pandemi och man vill ha _förtroende_, vi skall lita på myndigheter.
Lidköping klarade sig i förra vevan när Falköping fick läggas ner till förmån för KSS.. vem kunde ana att de förr eller senare skulle få ge sig? Nu står väl KSS på tur ja och folket i norra skaraborg får kanske börja blicka norrut istället om de vill få kvalificerad vård inom en och en halv timme..
Fattar faktiskt inte varför vi fortfarande har Regioner kvar för vården. Kan förstå funktionen för lokaltrafiken men efter att man läser om alla skillnader i ”vård av X” mellan olika Regioner så känns det dags att staten tar över. Samma med skolan där kommunerna är fel huvudman.
Brukar inte ropa på ”federales” annars men vård och skola tycker jag de kan få en chans att fixa. (Göran Perssons kommunalisering var inte OK!)
Jag tycker nog man kan lägga över rubbet på staten, det som riksdagen beslutat att kommun och landsting skall sköta. Altså det som riksdagen beslutar skall staten sköta och kostar det så skall staten också finansiera det.
Sen behöver det ju inte betyda att man centralstyr det (in absurdum), dvs det gäller att man inte får för sig att man bara skall ha sjukhus i stockholm utan man måste ju sprida resurserna efter behov.
Hur det är med lokaltrafiken vet jag inte riktigt, men om det är upp till regionerna att besluta om man skall ha sån eller inte så kan den gott fortsatt vara i regional regi.
En följdfråga blir om det som är kvar för kommun och landsting att sköta är av den digniteten att det motivera rätt att ta ut skatt för det?
Sen noterar jag också att sist jag kollade var trafikverket en statlig myndighet. Frågan blir då hur man får ihop sambandet mellan problem för trafikverket och besparingar för regionen…
Därför att regionen är med och finansierar Västlänken, som är till för kollektivtrafiken (pendeltågen).
Sunk cost syndrome.
Tänk att det ska vara så svårt att inte bara skrota detta och gå tillbaka till ritbordet!
Samma gäller för övrigt den idiotiska bussterminalen i berget vid slussen i Stockholm. Den behövs inte när tunnelbanan till Nacka är klar. Just nu är det mycket som talar för att den blir klar efter tunnelbanan….
Lol. Vet att jag bloggade om hur bussterminalen blir en dödsfälla om en gasbuss brinner av. Det var väl typ 10 år sedan jag skrev om det.
Är det inte lite måsvarning på den där terminalen?
Och när en elbuss brinner är det inte så mycket bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=5r-yN8SugWM&t=35s
När man leker med andras pengar så är det ju inte så viktigt att man gör rationella beslut för hur man använder dem…
Verkar vara en bra orsak att inte bygga någon höghastighetsbana för 300 miljarder kronor som ska vara klar 2045.
Vi behöver inte nya tåg 2065, vi behöver dem tidigare och det är inte värt 600 miljarder kronor at få vänta på nya tåg i mer än 40 år.
Jag minns kanske inte kostnader och tider helt rätt, men ungefär.
Är tågen fullsatta idag? Inte när jag åker iaf. Flyg är så himla mycket bättre. Fler små flygplatser med gratis parkering utanför hade varit suveränt. “Men det är så jobbigt med säkerthetskontrollen”. Inte på riktigt små flygplatser, och höghastighetståg som är ett fint terroristmål skulle behöva motsvarande i alla fall.
Där jag åker tåg är tågen ofta mer än fullsatta. Väldigt stor skillnad i tänk mellan olika transportslag. Tåg ska vara fullsatta och obekväma. Medan biltransportsystemet överdimensioneras så att bilburna farbröder kan mysa ensamma i sina rullande vardagsrum.
Kapacitetsproblemen i det svenska järnvägsnätet beror inte på persontågen utan på godstågen. För att uppnå klimatmålen måste en hel del godstrafik flytta över till järnväg från landsväg.
Kvalificerad gissning: målen kommer inte uppnås.
“Kvalificerad gissning: målen kommer inte uppnås.” – jag kan ge dig 0,65 på pengarna på det vadet!
Den kommer du slippa 🙂
Region Halland har ju fått beröm för att vara bra styrt, och att man fortfarande kan ha ett BB i Varberg som ger en bra upplevelse. Att de får göra vissa avskrivningar på Kungsbacka sjukhus må vara synd. Men Så mycket bra grejer som Region Halland har gjort, hade de aldrig kunnat göra om de var i storleken som vgr.
Och ja. Region Halland har gjort många skitgrejer också. Precis som alla som faktiskt gör något gör. Men som vgr, där man tror man ska bygga tunnlar ena dagen och andra dagen ha en vårdcentral 20 mil bort…
RH ska väl vara en av de mest välskötta i landet iaf.
Som Kungsbackabon gläder jag mig att höra detta. Jag skiter i stort sett i skattetrycket, Kungsbacka har samma kommunalskatt som Göteborg, men jag vill veta att pengarna används väl. Även om det skulle gå till fler sovplatser för hemlösa.
En känd företagsledare sa till mig att alla stora projekt blir dubbelt så dyra som tänkt. En bra tumregel var alltså att multiplicera med 2x.
Ok. Jobbade i periferin på JAS-radarn på den tiden. Projektet var i princip klart så jag frågade hur det såg ut med budgeten. PL svarade att man trodde det skulle hamna på mellan 1.9x och 2.1x av den ursprungliga beräkningen.
Så om västlänken nu ligger 39 isf 20 så ligger dom antagligen rätt exakt vad man *inofficiellt* trodde från början.
En äldre och erfaren före detta kollega hävdade bestämt att man skulle multiplicera med pi, för att få den slutliga projektkostnaden (inkl. förstudier, projektering, ÄTA:or och en massa annat kringarbete som kanske annars inte syns).
Att multiplicera med pi gäller i alla fall för IT-system. Det är ungefär vid tre gånger estimatet de brukar kunna gå att använda.
Har dålig koll på sånt man bygger i verkliga världen.
Och detta gäller för projekt som faktiskt fungerar som gör det de ska. Det som inte fungerar brukar bli dyrare.
Pi kvadrat om det gäller IT system som regionerna beställer.
Från kravspecning till systemet ersätts då de är för patchat för att kunna användas längre.
Av erfarenhet har jag också kommit fram till π. Ingen naturlag förstås, men många reagerar i alla fall på att det är oväntat mycket längre än de tidigare tänkt.
Små tricks för hur man ska göra för att lyckas få till en verklighetsbaserad budget utifrån kostnader och leveranstid har ju alla projektledare. Det är ju liksom summan av ens erfarenhet.
Tillägget till denna regel är att den gäller även ifall man tar hänsyn till regeln från början.
Finns det någon på Regionen som borde hållas ansvarig för att ha startat eländet?
Politikerna. Tanken är väl att ”ansvar” ska utkrävas var fjärde år genom allmänna val.
Problemet är väl att fårket väl tänker att det skall ligga samma parti i alla tre kuverten, så det ansvar som utkrävs av kommunpolitiker blir alltså för vad rikspolitikerna åstakommit.
Dessutom har man väl problemet att lokalpolitiken inte granskas lika flitigt som rikspolitiken heller?
Det fungerar väldigt dåligt då det bara är de anonyma partisterna längre ner på listorna som får gå. Topparna som bestämmer i resp församling sitter generellt sett säkert så länge inte hela partiet blir utplånat på valdagen, och hur ofta har det hänt.
Meanwhile over att L’s HQ – hold my beer…
Nu var det ju inte VGR den drivande kraften i starten av projektet, utan Gbgs dåvarande starke man, Göran Johansson. Och han är lite svår att avsätta idag …
Höj skatten för höginkomstagare!
Det vill säga de som tjänar över 30 000kr före skatt.
En saftig skattesats på ISK om man har över 100 lök också.
De rika jäklarna ska inte komma undan.
Alla pengar skall givetvis läggas på klimatprojekt som västlänken och höghastighetståg.
När blev 30k hög inkomst?!?
Första gången jag blivit kallad höginkomsttagare. Det värmer i hjärtat, om än inte i plånboken. 🤣
Antar att detta är något slags försök till ironi? Att kalla de som tjänar över 30k för höginkomsttagare är annars rätt verklighetsfrånvänt.
Det är väl 10% mer än MEDEL lönen i riket så, japp, grav ironi.
I Sverige uppgick medianlönen till 34 200 kronor i månaden år 2022. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda. Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 38 300 kronor.
Det blir ju en mer logisk till- och frånaccess (som besökare i Göteborg en gång per år cirka har ju nuvarande lösningen varit djupt störande hihi) till Göteborgs central, är inte det värt 39 miljarder? Era jävla snåljåpar.
Detsamma gäller även små projekt hemma. Tänker man sig att det tar en dag och kostar 2000 kr, så kan man ge sig fan på att det tar hela helgen och blir dubbelt så dyrt…
…om man inte drar av en bult e.d. 🙂
Jag vet att det fortfarande saknas en golvlist på ett lite gömt ställe i huset efter att vi renoverade i några rum. Det var väl en 15 år sedan nu… kommer den nånsin dit? (Svar: Nope!)
Trafikverket verkar anställa efter högsta inkompetens som ledstjärna, anställ så många som möjligt med så lite kunskaper i området som möjligt, sedan använder de våra pengar kravlöst och leker byggherre med, har de haft ett enda projekt som hållit sin budget de senaste 25 åren?
Varför skulle de göra det? Finns ingen konsekvens som helst för dåligt utfört arbete. Snarare väntar en belöning i fjärran när allt är glömt, välbetalt jobb hos leverantören, renovering av sommarstugan osv.
Trafikverket tar det dom får ifrån den privata sidan. Trafikverket har egna specialister som ska fungera som tekniskt stöd åt varje upphandlad teknisk konsult. Ni kan ju tänka er tuppkammen på det tekniska stödet som inte klarat sig på den privata sidan och nu sitter med pengarna.
HeHe, det är därför man aldrig ska bli Projektledare, bättre att sitta och pilla med sin lilla del. Både upphandlare och dom som lämnar anbud till stora projekt kan inte bedöma omfattning & kostnad.
Löpande räkning funkar inte heller, då kan ju alla fika så mkt dom vill.
Någon oberoende och mutad konsult kanske, som övervakar processen ?
Någon arbetsledare som går runt och piskar alla lata, som när dom byggde pyramiderna ?
“Så det verkar som om det i varje tid och i
Alla sorters folk
Finns några som vill skapa pyramider
Där dom själva sitter överst och har makten i sin hand
Medan dom som lever nedanför dom lyder”
“Keops pyramid” av Hoola Bandoola Band från 1972, den innehåller ju också rader om att ge arbetare som inte fyller sin kvot spö osv om man gillar sånt men de här raderna är starkare. Kan tänka mig att många av bloggens läsare drabbas av anafylaktisk chock av lite hederlig vänsterprogg.
Som höger idag saknar man faktiskt den gamla vänstern lite, som kämpande för att dom som gör grovjobbet ska få del av stålarna också. Någon, oklart vem, har lyckats “söndra och härska” vänstern med allt snack om diversitet och sånt där alla ställs mot varandra och fokuserar på annat än ekonomin. Det är lite beklämmande ändå, för gammelvänstern hade ju en poäng även ifall dom var vilse när det gällde vägen till sitt mål.
Jo, jag röstar väl som i huvudsak alla andra här borgerligt. Mest på ideologisk grund att man ska kunna vara sin egen lyckas smed, att kollektivet inte ska bestämma över individen osv. Men det är nått med välståndsfördelningen idag som är lite vajsing. “De rika” skulle behöva ta ett mycket större frivilligt socialt ansvar för att motivera graden av nyliberalism i dagens samhälle. Istället går det i en mer narcissistisk riktning, att folk som “lyckats” i väldigt hög grad tillskriver sin egen personlighet eller sitt hårda jobb som anledningen till att det gått bra för dem och inte sådana bagatellartade omständigheter som att man är född i Sverige, man har inte fötts med eller drabbats av nån kronisk sjukdom, att man har föräldrar som har hjälpt en ekonomiskt eller med läxorna.
Som trettio nånting år gammal har jag träffat tillräckligt många människor för att veta att det är långt i från alla som föds med eller in i sådana förutsättningar att de faktiskt ska ha en chans i vår nyliberala, globala värld. Vi borde alla vara lite mer ödmjuka och inte luras att tro att det finns ett linjärt samband mellan framgång och hårt arbete. Långt ifrån alla blir rika för att de arbetar hårt och många ekonomiskt utsatta är det trots att de kanske jobbar dubbelt så hårt som personer i första gruppen.
Jag hade en bekant som ojade sig över att det minsann inte var det lättaste att ha en farsa som var VD “för han jobbar ju hela tiden och är aldrig hemma”. Det finns många som inte träffar sina föräldrar för att de är tvungna att jobba jättelånga pass för att ens kunna försörja sin familj. De kanske är anställda som har “lågstatusyrken” eller till och med egenföretagare som kanske inte har pricing power på sin marknad och som inte heller bara kan lägga ner företaget eftersom det utgör de anställdas levebröd. Medan vänstern endast fokuserar på de låginkomsttagare som är arbetare tycker jag att det är väldigt viktigt att förbättra förutsättningarna både för dem men också för de “kapitalistiska” småföretagarna. Höginkomsttagare, oavsett om de är anställda eller företagare, är redan tillräckligt gynnade.
Den borgerliga regeringen kanske borde fokusera på att förbättra förutsättningarna för landets 278 000 mikroföretag (med färre än tio anställda) eller 830 000 enmansföretag, snarare än att tvinga vårdpersonal och lärare att anmäla personer som de är i förtroendeställning till till migrationsmyndigheterna.
Ju högre jag tagit mig i befattning deto mer fritt har mitt jobb blivit och desto mindre har jag behövt jobba. Periodvis jobbar jag mycket men då är det för att jag intresserat mig mycket för det jag håller på med. Så tror jag det är för många. Det är väl egentligen helt naturligt och att vänta, om än sorgligt, att man kan köra mer med dom som inte har så många alternativ.
“Välståndsfördelning” är ett lömskt ord. Var och en får ordna sitt eget välstånd. Problemet i Sverige är att alla inte kan göra det eftersom staten har svikit dem genom att inte ge dem en bra utbildning. Grundläggande för ekonomisk (och annan) framgång är en bra utbildning. Skolan har inte var bra på det i flera decennier.
Kunde skrivit detta själv. Känner exakt så också.
Varför har inte bloggen likes-knapp när man behöver det?
Min kommentar @krokodilen alltså.
Går inte att bygga en riksdagsmajoritet på den så kallade arbetarklassen. LO-medlemmar är numera en minoritet även bland de som jobbar. Typ 10% av svenskarna är med i LO.
I någon mening är det väl det SD försöker göra, dock med sin speciella touch på det hela såklart. Sen är ju 10% mer än Folkpartiet, Kristdemokratiska Samhällspartiet, Vänsterpartiet Kommunisterna mfl bara kan drömma om.
@DJ, hörde precis på Studio P1 en kommentar på en ny countrylåt som tar upp klasskillnader som slagit stort i USA senaste veckorna. Låten har, trots (kanske man tänker) att den handlar om klasskillnader gått hem hos republikaner och även om artisten motsatt sig att den blir förknippad med något parti så förefaller han också ha republikanska sympatier. Han sjunger förvisso om klasspolitik om att man jobbar hårt för usel lön och (vändning) bara för att betala allt i skatt (och sen lite identitetspolitik) som bara går till feta som sliter på sjukvården och att han känner sig som en gammal man i en ung kropp (enligt ”det var bättre förr”).
Tydligen har Trumps (och SDs då) närmande arbetarklassen gått så långt att man numera till och med äger arbetarklassens låtskrivande. Det var ju annars öppet mål för vänstern förr. Kommer ihåg att jag skämtade om det när jag var tonåring, att vi kommer nog aldrig att höra låtar om den stackars strävsamma ensamföretagaren som dignar under skattetrycket, men nu är vi där. Synd bara att det är det är de konservativa ”snedstreck de konspiratoriska” (som kommentatorn uttryckte det) som verka äga frågan och inte socialliberalerna (om det nu finns några sådana kvar).
Jo, nog har vänstern tappat kulturen. Kanske blev dom feta katter av alla bidragen. Det finns ju mer ungdomskultur än musik också, tex TV-spel. Ta och gå in på Pewdiepie på YouTube. En svensk ung man med fler tittare än SVT som är någon slags konservativ som håller på med TV-spel, “memes” (roliga bilder på Internet) mm och tydligen är populär bland unga. Jag tror inte det finns någon motsvarande till vänster.
Säkert som amen i kyrkan! Nej, jag tror också att den polariserade högerkanten är starkare på internet bland de unga. Tror inte att det är tillräckligt häftigt att vara vänster, det är ju jobbigt att hålla på med saker som samvete och rättvisefrågor. Då är det mer tilltalande med mer, mer, mer och till mig, mig, mig. Men töntigast är det nog tyvärr att vara i “breda” (smala) mitten.
Samvete och rättvisefrågor är inte vänster. Inte höger heller för den delen.
@Krokodilen – Oliver Anthony och låten heter the Rich men north of Richmond.
Det som ansågs revolutionärt på den tiden är ju moderatpolitik idag.
Min far sa alltid vid renovering och ombyggnad . Räkna högt och sedan dubbla så blir du inte besviken. Sa också att om något kostar för mycket är det snart glömt men om det blir dåligt så retar man sig på det hela tiden. Allt detta stämmer och frågan är om vi kommer gilla västlänken när den är klar. Är rädd för att man gjorde projektet för icke ambitiöst från början. Tänk om hagastationen legat under älven och vi fått en förbindelse till både järntorget och älvstranden. Då hade det hänt grejer när västlänken öppnades.
En stor poäng, att Västlänken exkluderar mycket stora delar av Göteborg. Men beslutsfattarna kanske inte insett att det finns en helt ny stadsdel på Norra Älvstranden? Och att det finns folk även i Majorna och på Guldheden? Etc.
Vad blir Västlänkens kostnad per innevånare för de delar av staden som den betjänar?
Vad hade det kostat att bygga om stadens hinderbanor till effektiva och säkra cykelbanor? Och kombinera dessa med enkelt och effektivt ombordhavande av cykel på tåg som utgår från befintliga stationer? Alla kan förstås inte cykla pga krämpor, avstånd eller last, men tillräckligt många kan det. Resten kan köra bil eller möjligen åka buss/spårvagn.
Buss/spår är verkligen ett märkligt transportsätt som jag själv inte hade någon som helst möjlighet att nyttja när jag bodde i Göteborg för det fordrar gott om tid och ett oändligt tålamod om man inte åker utan inköpt mat eller annan last och bor bredvid hållplatsen.
Var bodde du i Göteborg som inte kunde nyttja buss/spårvagn för att det tar så lång tid? Känns som det är en minoritet av alla göteborgare som bor så. Själv bor jag i nordöstra Göteborg och jobbar i centrum. Tar mig ca 20 minuter med spårvagn, 45 min löpning, 20 min cykel och 15 minuter med bil till jobbet. Har testat allt. Visst “tjänar” jag några få minuter med bilen men då måste jag komma så pass tidigt att det finns parkeringsplats kvar, jag måste betala parkeringsavgift och jag måste åka hem väldigt tidigt, eller väldigt sent för att slippa köerna. Att köra bil är det värsta jag vet i Göteborg.
Jag bor i Majorna jobbar i Linné, tar 9 minuter med bilen 26 minuter med vagnen och 30 minuter att gå.
Men med nya lindholmsförbindelsen som går från lindholmspiren genom Majorna till Linneplatsen som ska vara klar 2036 så kommer jag nog ta mig till Linné några minuter snabbare. Fortfarande snabbare att köra. Lindholmsförbindelsen är för övrigt västlänken 2.0. Men kul att Göteborg får en egen tunnelbana även om det bara blir några stationer.
Men helt ärligt så går jag en trevlig promenad genom Slottskogen, skulle aldrig drömma om att varken köra eller åka spårvagn.
@Swe1ix
Några km öster om det röda huset vid S:t Sigfrids Plan.
Jobbade hemma. En liten tur till centrum eller Linne´eller Posten eller annat under dagen och ofta en tur för att träffa vänner/familj på kvällen och handla mat. Och lite annat.
En gång var jag tvungen att åka kollektivt till Linné, det tog 40 min. Cykla tog max 20. Och med cykel slapp jag tima och betala för en buss. Med kollektiva färdmedel hade den perioden varit väldigt plågsam, knappt möjlig.
Enda fördelen med kollektiva färdmedel enligt mig är när man skall med ett tåg på Centralen och för att stuva undan folk för att undvika det kaos som skulle uppstå om alla kollektivresenärer skulle sätta sig på en cykel eller bakom en ratt.
Men visst kan man ha tur och råka bosätta sig vid buss/spår som alltid och oavsett åker raka vägen till destinationen, men det förutsätter en bra mataffär utanför dörren, en ganska ovanlig kombo. Än värre om man har barn för då måste det finnas en förskola utanför dörren.
Nej, hu, buss/spår är sällan för vanligt folk, det är för de som har tid.
Angående UA soldaters reaktion när de öppnar en burk surströmming så är det väl bara att ta tillfället i akt och vidareutveckla ett redan fungerande recept. Tejpa fast en burk på de handgranater som släpps från drönare ner i ryska skyttegravar. De som inte skadas blir paralyserade! Eller klassas det som kemisk/biologisk krigföring?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-oppnar-ukrainska-soldaterna-svensk-surstrommingen-/
Sjukvården borde flyttas från landsting/regioner till ett nationellt men decentraliserat system som det nederländska, där politikerna hålls borta från beslutsfattandet.
Från tidigare verksamhet har jag en idé om att driftiga politiker blir kommunalråd, för så kan de göra saker och bli den stora fisken i den lilla sjön. Ambitiösa politiker blir rikspolitiker, för så kan de bli ministrar och i slutändan partiledare/statsministrar. De som blir över hamnar i regionpolitiken – med lätt insedda följder.
Nederländerna har lite annorlunda geografi som är mer tillåtande.
Även Tyskland har sjukvården och sjukvårdsförsäkringen separerad från resten av politiken. Verkar fungera väldigt bra med en nationell sjukvårdsförsäkring som betalar för vård separat från politiken.
Är det inte en sån där offentlig hemlighet (open secret) att man alltid ska dubbla det antagna priset på offentliga byggprojekt?
minst dubbla, skulle där stått.
Vad skulle en nerläggning och “återställning”, hur nu den skulle se ut, kunna kosta, det vore intressant att se. För det där verkar ju totalt hål i huvet. Nerläggning och sedan eventuell en lösning som ger mest bygg för pengarna på kortast tid med minsta störningar, kanske något att fundera på men kommer aldrig ske.
Vad skulle en nerläggning och “återställning”, hur nu den skulle se ut, kunna kosta, det vore intressant att se. För det där verkar ju totalt hål i huvet. Nerläggning och sedan eventuell en lösning som ger mest bygg för pengarna på kortast tid med minsta störningar, kanske något att fundera på men kommer aldrig ske.
I ukrainatråden matas vi med Murphys lagar, kanske dags att påminna om pokerspelarens gyllne regel nummer 1:
Kasta aldrig goda pengar efter dåliga!
Tja, vill i samma anda påminna om Otoole+s lagar.
Den första lyder: “Murphy var en jävla optimist”
Du har säkert många rätt gällande projektet. Däremot att projektets fördyrningar påverkat nedläggningen av akuten i Lidköping stämmer inte.
Västlänken kommer inte kosta VGR en krona förrän den tas i bruk om sju år eller så. Det är då avskrivningarna som går in som kostnad i resultaträkningen börjar tas. Kassaflöde och resultat är inte samma sak. Det som driver nedläggning av akuten är hög KPI i juni 2022 och 2023 vilket ökat pensionskostnaderna kraftigt. Detta är förhoppningsvis dock av temporär karaktär så oklart varför regionen inte har lite längre sikt än så.
Det här är utmaningen när man fört in landstingen i regionerna
För många påvar med egna intressen som egentligen inte är intresserad av sjukvård.
Förstatliga vården då får regionerna hitta andra pengar för sina leksaksprojekt.
Döda patienter kostar ju också men kanske inte för VGR. Jag ska skicka ett brev till dom: “det finns ingen gratis lunch!”
Någon Annans Budget (TM)
Jag blir alltid lika förundrad när alla, jag menar alla, tycker vi ska ha en offentlig sjukvård. Varför ska vi ha det?
Om alla betalade sina egna sjukförsäkringar, så skulle det bli extremt mycket bättre. Och billigare för de som inte lever på bidrag, för de som arbetar betalar för alla de som lever på bidrag.
Offentligfinansierad sjukvård är i princip alltid både billigare för samhället än privatfinansierad dito.
Generellt sett är utfallet också märkbart bättre, med högre förväntad livslängd och färre medborgare som dras med kroniska hälsoproblem.
Nja, du verkar jämföra hela samhället. Det som jag jämför är vad jag själv betalar in i systemet och får tillbaka.
Om du tycker att de som bor i Sverige ska ha det bättre, så har du säkert rätt, men varför avgränsar du dig i så fall enbart till Sverige? Varför ska inte de som bor utanför Sverige få samma vård som de som bor i Sverige? Förklara gärna hur du tänker. Speciellt varför de som inte bor i Sverige ska få det märkbart sämre än de som bor i Sverige. Du kanske inte bryr dig om människor utanför Sverige?
Förklara också varför människor i Sverige är så unika och varför du tycker så extremt mycket om dem.
Jag tänker på mig själv och vad jag betalar samt vad jag får tillbaka. Jag skulle få det mycket bättre om man betalade för sig själv.
Vänta tills du är 83 år gammal och återkom med “vad du får tillbaka” då.
Om jag betalar för mig själv, så kan jag sätta av extremt mycket pengar till när jag är gammal. Det skulle bli extremt mycket pengar för någon som arbetar.
Problemet är att de flesta som bor i Sverige inte förstår hur mycket pengar de betalar in i systemet och hur lite de får tillbaka. En person som arbetar i hela sitt liv är en förlorare i det svenska systemet, oavsett hur mycket man tjänar.
Jag har inte något mot att man propagerar för ett sådant system, men jag tycker dock att man bör vara transparent och visa att de som arbetar förlorar på det systemet.
Varför inte visa verkliga siffror på hur olika personer får ta del av systemet gentemot vad de betalar in? Det är vad jag skulle säga är transparent. Om man vill dölja siffrorna så är det givetvis något fel.
Man kan också visa siffror för de som har diverse sjukdomar och inte kan arbeta på grund av det osv. Så att gemene man kan se hur det fungerar.
Som det är nu, så betalar gemene man in pengar, men man vet inte vad man får för det.
Och som jag skrev ovan, varför är människor som bor i Sverige så extremt mycket mer värda än människor i andra länder? Det är något jag själv skulle vilja veta.
Samhället är en praktisk utvidgning av storfamiljen och lokala byn. Din nyliberala individualistiska synvinkel är extremt ovanlig i hela världen och världshistorien, så det är snarare du som ska förklara dig.
Jag betalar in skatt för att personer i min släkt och lokalsamhälle samt andra vänner och bekanta ska kunna leva drägligt även ifall dom råkar ha otur ett par tre gånger i rad (vägen till gatan eller graven är inte längre än så). Det hade kanske gått att lösa på något annat vis med massa olika föreningar man kunnat ingå i men offentlig vård och skatt är en hyfsat praktiskt lösning. Vill man förbättra systemet kanske man kan ha lite mindre länder, men Sverige är inte så stort så det gäller kanske andra länder främst och dom får väl göra hur dom vill.
Du sätter huvudet på spiken.
Varför är människor som råkar leva i Sverige så extremt mycket mer värda än vad människor i andra länder är? Jag, personligen, kan inte förstå det.
De människor som man har en relation med är givetvis mer värda än andra, men övriga människor i Sverige är inte mer värda än andra som bor i andra länder.
Har Staten fått gemene man att värdera människor i Sverige högre än människor i andra länder?
Ett starkt skyddsnät för de som tillför, ger ett uthålligt och ett mycket starkt land.
Nu har vi starka krafter som försöker urholka detta rejält.
En underminering av förtroende för det vi hade, detta måste snabbt få ett slut, en stor del kan nog tillskrivas yttre påverkan och brist på konsekvenser vid oaktsamt beteende vid hantering av skattemedel.
Tandemcykeln: Att sjukvården/skattenyttan är begränsad till svenskar beror väl helt enkelt på att den politiken utformas på nationsnivå, och inte på EU/världs-nivå. Det vore svårt rent praktiskt att ge sjukvård till marockaner när marockaner inte betalar någon skatt till det svenska skattesystemet, exempelvis.
Svaret på din fråga är alltså mer praktisk, snarare än ideologisk.
@Lunation
Om man inte får något för det man betalar in, så är det inte starka krafter som försöker urholka det, utan det är något som måste upp till ytan.
Varför inte redovisa vad en normal undersjuksköterska betalar in och får tillbaka av systemet när denne arbetat 50 år? Hur svårt kan det vara?
@Estimate
Jag förstår dock inte varför de som råkar bo inom de imaginära gränserna ska åtnjuta förmåner, men de som bor utanför de imaginära gränserna inte ska åtnjuta någonting.
Hela Staten beror på att man ska hjälpa andra människor som inte har det lika bra, så varför ska man begränsa det till imaginära gränser?
Förklara gärna för mig varför de människor som bor i Sverige och inte kan arbeta ska ha det så extremt mycket bättre än människor i andra länder. Vad är det som gör att människor som råkar bo här ska ha samma levnadsstandard som övriga människor i landet, medan andra människor i andra länder inte har mat för dagen? Vad är det för skillnad på dessa människor? Det enda jag kan komma på är att de råkar leva i Sverige och att vi tycker att de som lever i Sverige är mer värda än de som lever på andra platser.
Tandem: Ingen säger att det är så, men var drar man gränsen? Utan begränsningar dränerar man hela statens budget och sätter landet i konkurs genom att hjälpa människor över hela jorden. Alternativet är att synka gränsen för skattskyldighet med gränsen för vilka som ska få skattesubventionerad hjälp, dvs landsgränsen (exkluderat allt skattesubventionerat bistånd).
@estimate
Du börjar kanske förstå varför jag anser det är väldigt märkligt att de människor som råkar bo inom ett visst område ska få förmåner, medan de som bor utanför området inte ska få det.
Jag är anarkokapitalist och har extrema svårigheter att förstå hur gemene man kan stöda en så dysfunktionell funktion som staten. Den är ineffektiv och gör att gemene man får det sämre än i ett samhälle där staten inte finns.
Det gäller både de som är högavlönade, men det gäller också de som inte har lika hög lön. Enligt min mening, så skulle alla som arbetar få det extremt mycket bättre i ett samhälle där staten inte finns.
Så, hur gör vi med de människor som inte kan arbeta? Det finns en stor vilja att hjälpa människor som inte har det lika bra som jag själv har det. Det skulle bedrivas extremt mycket mer effektivt när en riktig organisation bedrev det, som inte är beroende av statens bidrag utan tar emot gåvor från allmänheten.
Ren och skär marknadsekonomi. Det är så samhället ska fungera, tycker jag. Det är dock så att jag är i minoritet, men det är ändå den åsikten som jag har.
@TANDEMCYKELN, precis, vart tog mycket av undersköterskans input vägen?
Glöm dock inte de som mjölkar för falsk trygghet, hur tjänar du dina pengar är du bonde?
@Lunation
Jag arbetar för staten, trots mina åsikter.
Tanden:
Att människor i behov av hjälp skulle få det bättre utan staten hjälp är väl oklart, även om du är hjälpsam av dig. Som som du säger är du i minoritet.
Leif Östling
Hur gör vid med rättskipning utan staten?
Försäkra dig med en egen domare som kan döma “rättvist”, till din fördel. Den som betalar bäst får den bästa domaren.
Är ingen expert men det är väl lite så det fungerar i USA, varför inte flytta dit 🙂
Som någon skrev längre ner… Känner du eller är du Leif Östling?
Hur går det förresten med den där nya flygplatsen i München (eller vilken stad det var), den slår ju detta vägbygge med hästlängder!
Berlin, tror jag. Den skall faktiskt ha öppnat. Till sist.
Trafikverkets våldsamma fetisch för byråkrati som gör allt så dyrt. Lägg ner hela myndigheten. Hela Trafikverket är ett krondike som man öser skattemedel i.
Instämmer, vi har dessutom redan Transportstyrelsen som över-kucku vilket borde räcka.
Trafikverket är ett gäng byfånar som springer efter bussen, som redan gått…
Upprörande hur några få personer kan sprätta iväg så djävla mycket pengar helt utan konsekvenser
För att få perspektiv kan man göra ett överslag. Säg att en person tjänar ungefär 20 miljoner efter skatt under en livstid. 40 miljarder innebär alltså att 2000 människoliv används till projektet.
Regioner/kommuner ska inte få göra byggnadsprojekt alls. De skulle lottas ut på auktoriserade företag i en pool. Bonus beräknas på hur mycket under budget och tidsram som projektet färdigställts på. Besiktning/revision sker sedan av en oberoende tredjepart, förslagsvis en konkurrent i samma pool av auktoriserade företag.
Nu kostar en lite sketen busshållsplats tio mille och tar 2 månader att bygga. Eller en bro tar tre år att renovera och kostar multum. Det är helt absurt.
Borttagandet av tjänstemans ansvaret i Sverige på 70-talet blev ett klassiskt Svenskt totalfiasko, vilket till och med Olof Palme fick erkänna i en intervju på 80-talet.
Att i offentlig förvaltning med skattefinansierad verksamhet kunna köra i diket {sic!} gång på gång utan påföljder alternativt få sparken och nytt toppjobb i annan verksamhet som plåster på såren. Tyvärr finns hur många exempel som helst, men fd. rikspolischefen Eliasson är ett välkänt exempel.
Fick bli chef på MSB som tack för sin totala inkompetens, men har du väl kommit in i den cirkusen kan du i princip göra vad som helst och likt nepotism eller vänskapskorruption få sparken på fredag och gå till ett nytt chefsjobb på måndagen.
Det här ÄR ett gigantiskt problem.
Tänk efter, Svensk förvaltning är medvetet uppbyggd så, att ansvaret aldrig vilar ensamt på en och samma myndighet eller förvaltning.
Det är utspritt och därmed så urvattnat och grumligt att det juridiskt i Sverige finns en klass av människor som är sk. “untouchables” vilka aldrig går att komma åt.
Så tänk efter, varför kan alla Svennoniusar, Eliassöner, Botkyrkasossar, Andreas Carlsöner och övriga kretiner fortsätta rulla hatt och glatt ropa “in med degen” år efter år, utan att någonsin oroa sig för jobb eller framtida inkomst?
Min gamle salig far hade rätt, politiker är ett jefvla pack.
Tror jag måste spy…
Eliasson måste helt enkelt kommit över ett bildarkiv över samtliga nu aktiva politiker i komprometterande situationer. Ingen chans att han annars hade kommit undran.
Måste ha varit en helsikes orgie han fotograferade…
Tjänstemannaansvaret finns fortfarande. Det som ändrades med ämbetsansvarsreformen 1976 var att det allmänna straffrättsliga ansvaret för tjänstefel avskaffades och ersattes med straffrättsligt ansvar för myndighetsutövning.
När och var “erkände” Olof Palme att ämbetsansvarsreformen var en dålig reform?
Det finns på pappret, sällan att någon döms. Är det inte grovt tjänstefel så straffas man inte, vad då meningen är att det finns i lagen! Är det grovt så måste offret få en åklagare att vilja ta upp det vilket är extremt sällsynt.
Så det finns men det skrämmer ingen, snarare skrattas åt, låt mig gissa att ingen de senaste åren dömts till mer än dagsböter för grovt tjänstefel, om ens det.
Nu kränkte bloggaren hela Västlänkenprojektet! Dags att han anklagas för blasfemi, vilket verkar vara på tapeten igen hos mainstreampolitiker.
Att säga att en pendeltågsstation jämte centralstationen hade räckt, dvs det av Martin Wannholt med andra föreslagna alternativet Kulan Väst, är verkligen blasfemi!
Endast Västlänken högre kapacitet ger, alla andra alternativ hade ju bevisats vara katastrofala genom simulering.
Men visst håller jag med om att alternativ Kulan Väst för pendeltåg och så en ny järnväg till Borås hade varit bättre värde för pengarna. Men nu handlade faktiskt allt om att bygga ett mausoleum till Anneli Hulthen.
Ang nedläggning av akutavd i Lidköping. Början till slutet för ett sjukhus brukar vara att man stänger ner förlossning. Om man skall ha förlossning, då har jag förstått att det måste finnas bemanning dygnet runt med narkosläkare (för ev kejsarsnitt) , och då kan man lika gärna ha en rad andra funktioner (kirurgi, akutmott. etc)eftersom en narkosläkare inte kan hållas sysselsatt med enbart förlossning på ett litet sjukhus. Jag ser nu att förlossning i Lidköping lades ner nån gång 2003, och nu ryker alltså akutmottagningen. Det finns då visst fog för att hävda att sjukhuset i Lidköping inte längre är något sjukhus, utan mer en vårdcentral med vissa andra kliniska funktioner för planerad sjukvård eftersom det finns varken förlossning eller akutmottagning. Men de får en fin tunnel i Göteborg.
Det här är ingen nyhet för Trafikverket, innan slutgiltiga beslut togs och när debatten var som hetast så sa västlänkens projektledare Bo Larsson mellan skål och vägg att om Göteborgarna visste vilket kaos det skulle bli i Göteborg så skulle ingen vilja ha Västlänken. Så det har mörkas och myglats länge av våra skattefinansierade tjänstemän
Politiker och deras prestigeprojekt. Och varför avkrävs aldrig osäkerhetsmarginaler för kostnaderna av journalister och politiker innan ett projekt sätts igång? Bästa nu kanske är att köra ner planerna på Västlänken i havet och satsa pengarna på välfärden?
Bloggaren skriver mycket träffande “döda patienter kostar inget”.
Salig far skulle obduceras, men i röran Västernorrland hade man inte resurser att göra det närmare än Sundsvall (Ångermanland) trots att han bodde i Strömsund (Jämtland) och de kostnader som därmed uppstod för transporter skulle läggas på dödsboet.
Är en from och fredlig människa, men var nära mord när jag fick svaret “tja, ni kan ju hyra en släpvagn på OK och hämta kistan själv om ni tycker 40000 (!) är för dyrt”.
Far lär ha roterat både ett och två varv redan där.
Och inte fick han nåt mausoleum heller !
Jösses. Beklagar.
Om kommunerna totalt saknar värdighet och lämnar dödsboet den typen av erbjudande så kanske de skulle börja frakta kroppar med Post Nord eller något liknade istället för att erbjuda folk att hyra släp.
Vad är nästa, är det för långt till obducenten så kan man ju erbjudas att köpa en skalpell och göra det själv istället, fylla i en blankett och skicka in resultatet.
Vem tyckte att en obduktion var nödvändig? Den som tyckte det borde förstås betala.
Har ingen detaljkoll på detta projekt men vanligtvis är ursprungskostnaden angiven i något års penningvärde, oftast då det planerades. Sedan dess har det skett en del och vi har som känt är haft en del inflation så fördyringen är antagligen inte fullt så dramatisk som anges, men en fördyring likafullt.
Budgeten är i 2009 års penningvärde, så det är ännu dyrare än vad som framgår. Även de nya siffrorna är 2009, just för jämförbarhetens skull. De ligger långt efter tidsplanen och pengarna tar slut i år. Så det saknas pengar för nåt decennium till…
TrV skriver:
“Projektets ursprungsbudget uppgår i 2009 års prisnivå till 20 miljarder kronor. Trafikverkets nya bedömning är ett spann från 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. Omräknat till dagens prisnivå är ursprungsbudgeten 28,4 miljarder, det nya spannet är mellan 34,3 till 38,5 miljarder, med en trolig totalkostnad på 36,5 miljarder. Totalt sett innebär detta en ökning av kostnaden mellan cirka 20 till 35 procent.”
Inte bra men bloggaren tar ursprungskostnad från 2009 och nya kostnaden från dagen prisläge (och avrundar liberalt uppåt).
Ni som är så duktiga på att uppskatta hur lång tid något tar, jag har en utmaning till er. Säg mig hur lång tid det tar att köra mellan Sollentuna och Södertälje över Essingeleden kl 08 på morgonen. Sen ska jag köra sträckan, om ni har mer än 15% fel blir ni skyldiga mig en miljon kronor. Har ni rätt får ni en miljon av mig. Vem vi anta utmaningen?
Vissa saker går inte att uppskatta med några procents marginal. Det är inte ovanligt att projekt tar dubbelt så lång tid än man uppskattat, framförallt när det handlar om nyutveckling. Detta vet alla som varit med ett tag. Problemet är att projektet inte skulle blivit av om man sa att det kan kosta 50 miljarder, därför säger man 20 miljarder och hoppas på det bästa. När det väl drar ut på tiden så kan man inte avbryta för att man redan lagt så mycket pengar på det, det är bara att öppna plånboken.
Jag kan inte förstå att det görs så dåliga upphandling av dessa projekt.
De skall såklart skriva bindande avtal med någon leverantör av projektet. Med fast pris. Blir det sedan billigare så får leverantör en högre vinst och blir det dyrare så får leverantör lägre vinst. Blir det mycket dyrare så får väl leverantör göra förlust och be sina aktieägare om tillskott eller gå i konkurs. Flytta över all risk till leverantör! Visst då blir inte priset 20 miljarder i avtalet utan ett mer korrekt pris so såklart är högre men risken flyttas från det offentliga till den privata leverantören.
Finns uppenbar risk att leverantör inte klarar sina åtagande så får man kräva att leverantör tar ut relevant försäkring för projektet.
Hur svårt kan det vara?
Ett tillägg. Jag förstår att de som skriver avtal vet allt detta men de har ju någonstans chefer (som är politiker). Som upphandlare måste de ju leverera vad deras chefer vill ha. Cheferna/politiker vill ju ha fantasier till siffror för att kunna genomföra projektet. Skulle upphandlade till korrekt och fullt pris skulle ju projekt som västlänken inte godkännas då det skulle bli helt orimliga siffror. Bättre tycker ju cheferna/politiker att börja med lågt belopp och sedan när man är halvvägs skjuta till mer resurser.
Man upphandlar ju till fast pris. Men om du gör minsta lilla ändring i specen så blir det extra kostnader, vilket det alltid blir. Projektchefen säger själv att kostnadsökningen beror på ändringar av anläggningen, hävning av kontraktet med Haga och inflationen. Den nya kalkylen är 20-35% högre än den ursprungliga i prisläget som gällde 2009, vilket inte är något anmärkningsvärt.
Tja nu kan väl jag kalla mig expert på upphandling och avtalsförhandlingar om man skall se till de avtal jag förhandlat och löpande förhandlar. Som jag ser det så är det riktigt dåliga avtal för många av dessa offentliga projekt. Att leverantör följer avtal och tar extra betalt om de kan är ju förståeligt, de är ju vinstmaximerande organisationer. Dock borde förhandlingarna och avtalen varit bättre vilket är min poäng men om de hade varit bättre så kunde ju inte projekten genomförts av politikerna om rätt kostnad hade varit uppenbar för alla innan start.
Å andra sidan så kommer väl en hel del av de extra kostnaderna tillbaka till samhället som skatter.
Nya normen, vad grundar sig dessa nutida oprecisa utfall på?
Är det korruption eller inkompetens?
Idiotiska politiker som har orimliga projekt. För att de skall kunna genomföras måste siffrorna trixas med annars blir aldrig projektet genomfört. Om man säger 20 miljarder så blir det godkänt och så får man lägga till mer senare. Konsulter och anställda känner ju av atmosfären och förstår att om de säger 40 miljarder direkt så förlorar de snabbt sitt konsultuppdrag eller blir omorganiserad till något annat jobb.
Att det spårar ur några år efter beslutet blir ju oftast ett problem för de som tar över jobbet (efter val eller omorganisation etc). De som beslutar uppenbart dåliga saker får ju inte ta konsekvenserna själva utan kan ta hem arvoden, bonus etc.
Bloggaren har fullständigt fel om att att sjukhus skall vara små. Enheterna SKALL vara så stora att det finns kompetens och utrustning för att träffa rätt i 99.9% av fallen, inte bara 99.5%. Jag är livrädd för läkare som inte är specialister med lång erfarenhet.
Kostnaden för små enheter ligger i 10-tal eller 100-tal missade diagnoser som är så allvarliga att det leder till att patienten avlider.
Visst sjutton är det gulligt med lokala sjukhus. Visst sjutton är det gulligt med familjeläkare. Frågan är hur många feldiagnoser/människoliv det får kosta.
Jag tror du sammanblandar bra med stort. Det blir inte fler och bättre specialistläkare för att du har större enheter. Antalet läkare är detsamma.
Dåliga läkare är ett annat problem och felsäkring där löses bäst med Ai ärligt talat som second opinion. Maskinen kommer inte göra fel för att den är trött, lat, inkompetent, eller pluggade dåligt på läkarlinjen. Sedan finns det brister förstås men att rätta till den mänskliga faktorn, fånga uppenbara fel, eller flagga för att en diagnos verkar bristfällig, det gör den alldeles utmärkt.
Det skiljer hur många av dom ovanliga fallen som trillar in. På en liten enhet är det så sällan att man tenderar att inte sätta rätt diagnos. På en större enhet får man in flera fall av de ovanliga och blir då bättre på att se dom.
Ren tränings- och erfarenhets-fråga alltså. Sedan är det visst fler läkare på en större enhet och därmed större möjligheter till specialisering.
De ovanliga fallen trillar in lika ofta “per läkare”.
Centralisering har varit på modet länge men jag tycker nu det verkar som att pendeln börjar svänga lite, på goda grunder. Centralisering av ingrepp och diagnostik leder till atomisering där läkarna kan väldigt mycket om något litet och vägrar befatta sig med allt utanför det. Det blir mycket “för hammaren är allt en spik”. Symtom och medicinska problem spänner ofta över olika organsystem. Atomisering leder till att patienten inte passar in någonstans och ingen tar ansvar. De flesta läkare från de fina klinikerna på universitetssjukhusen skulle göra ett uselt jobb på en vanlig vårdcentral och bl a överutreda enormt.
Dessutom: det finns förstås en kvalitet i att vård finns nära tillhands. T ex om du har en hjärtinfarkt och snabbt behöver ett stent i kranskärlet, eller om du varit med om en stor olycka. Systemet blir också betydligt mer resilient och uppskalningsbart om inte t ex all allvarlig trauma koncenteeras till några få läkare (som i Stockholm).
Med det sagt: centralisering kan förstås vara rationellt i vissa sammanhang t ex för planerbara ingrepp.
/specialist med lång erfarenhet
Som jag ser det är det två distinkta problem.
Det ena handlar om optimering av vården baserad på tillgänglig statistik och ekonomi. Ett helt normalt och kontinuerligt förbättringsarbete som landar sedan landar i olika slutsatser runt optimal storlek och organisation etc.
Det andra handlar om när journalister och/eller bloggare driver en rätt populistisk präglad opinionsbildning som utnyttjar hur gemene man inte är särskilt insatt i hur man jobbar med sjukvårdsekonomi. Ofta handlar det då om hur trevligt det är med små lokala sjukhus, familjeläkare etc. Med den makt som det finns i media kan man sätta politiker i hård press att då ta beslut som är medicinskt och ekonomiskt korkade.
En nära relation var inblandad i en sådan strid. Det kan vara ett tufft jobb att få politiker att fatta vettiga beslut när det väl någon massmedia dragit igång något opinionsdrev om något. Det var i det sammanhanget som jag såg bloggarens inlägg och reagerade på det.
Skall man hävda något i den här branschen så skall man vara ordentligt påläst eller åtminstone veta om hur komplext ämnet är och hur lite man oftast vet.
Allt blir sämre som vanligt. Det är lustigt ärligt talat att det inte verkar finnas några infrastrukturprojekt i hela västvärlden längre som blir någorlunda billigt. Det är verkligen byråkratins tidevarv. Inget blir gjort utan att papperskvarnen maler. Sedan får man stoppa bygget och hundratals miljoner åker ner i sjön varje månad om de hittas revir för någon skalbagge eller grodorna störs av traktorbullret.
Den ackumulerade kostnaden för allt detta enorma slöseri, väntan och uteblivna projekt är förstås fullständigt gigantisk.
Det som hänt är nog att förr så beslutade politiker och ingenjörer planerade och genomförde. Numera så detaljreglerar politiker om sådant de saknar kunskap om. Ett annat aktuellt exempel är ju vårt energisystem. Politikerna på 60- och 70-talet beslutade om ett säkert, rent och redundant elsystem och ingenjörerna levererade. Idag i debatterna så hör man bara politiker prata om detaljer av rent ideologiska skäl. Inte lösningar.
Västlänken är likadant. De som var insatta och förstod såg exakt detta komma och har varnat hela tiden, men blivit hånade och förlöjligade av politiker som saknat grundläggande kunskap. Istället tyckte klåpare som Anneli Hulthén att det var en bra idé att ljuga ihop att det var beslut tagna och köra på. Sen försvann alla ansvariga politiker som en avlöning och ingen av dem är nu kvar.
Det kan vara ett värde i att ha en käft som glappar tyckte hen, relevant kunskap och sunt förnuft är viktigt tyckte den..
Vilka samhällsviktiga poster tillsätts enligt ovan?
Minns själv bl.a eliasson och tyckte då han såg lite rysk ut..?
Förlåt “hen” vill inte förarga någon.. men alla sägs ha tvillingsjälar och jag har långt tillbaka i tiden mött ett russin som jag uppfattade som en spegelbild av forna, ovan.
Allt detta enorma slöseriet, resurserna kommer i mycket från naturtillgångarna i grunden, en del av ren dumhet.
Vem uppfann att man kan handla med värden som egentligen inte existerar…
Kul att sätta saker i perspektiv ibland.
Sveriges totala bidrag till Ukraina (Sen krigsstarten):
20 GSEK (Nästan)
Västlänken:
35-40 GSEK
Svenska storbankernas utdelning 2023:
70-80 GSEK
När man ser dessa siffror så kan man fundera på vart man vill mer pengar skall ta vägen.
Typ exakt.
Mariestadsbor fortsätter nog att åka till Skövde för akut vård som de alltid gjort. 3,5 mil till Skövde därifrån och nästan 5 mil till Lidköping. Finns inga barnläkare utanför kontorstid i Lidköping sen många år så dåliga barn har åkt till Skövde i många år. Akuten i Lidköping tar inte emot trauman, hjärtinfarkter med behov av åtgärd, kirurg-och ortoped bara dag- och kväll. Inget BB. Nedläggningen kommer säkert att ha konsekvenser men inte övertygad om att det kommer påverka skaraborgarnas akutsjukvård på sikt. Om det blir en ekonomisk besparing är jag dock mer tveksam till.
Mariestadsbor fortsätter nog att åka till Skövde för akut vård som de alltid gjort. 3,5 mil till Skövde därifrån och nästan 5 mil till Lidköping. Finns inga barnläkare utanför kontorstid i Lidköping sen många år så dåliga barn har åkt till Skövde i många år. Akuten i Lidköping tar inte emot trauman, hjärtinfarkter med behov av åtgärd, kirurg-och ortoped bara dag- och kväll. Inget BB. Nedläggningen kommer säkert att ha konsekvenser men inte övertygad om att det kommer påverka skaraborgarnas akutsjukvård på sikt. Om det blir en ekonomisk besparing är jag dock mer tveksam till.
Döda patienter röstar inte!
Fortsätt belys det här, du anar inte vilken genomslagskraft du har! Ge Fan Aldrig upp!
Fortsätter detta, ja då kan vi nog så småningom ha råd med ett BB? Lön, ålder, avgångsvederlag!
https://www.vk.se/2023-09-01/stor-fallskarm-for-avgaende-regiontopp-67c17
Tillsätt ingen ny bara.
Fy f-n så det sjunger om det, kasta därtill in en akut vw golf som ersättning för en ambulans i subarktiskt klimat. Vilken era!
Ibland undrar man ifall de har statligt subventionerad röka, hur kan man annars uppnå sådana brillianta idéer och genuina avgångsvederlag?
Återigen får jag ge författaren beröm 🙂 Som boendes i lilla Lisch (hatar det uttrycket förövr).
Saker som vi Lidköpingsbor betalar skatt till är inte bara krondiket utan även 2,5miljarder till KSS i Skövde.
Nya lokaler med högt i tak, vackert klinkergolv, takkronor och fin konst på väggarna som räddar liv!
Göteborgsoperan, Göteborgssymfonikerna med mera med mera.
Senast jag var i Göteborg var för 30 år sedan och då på Liseberg, hade ta mig tusan hellre betalat skatt till det!
Akuten i Lidköping har räddat livet på mig 2 gånger..
Första gången tidigt 90tal efter en motorcykelolycka, andra gången för 6 år sedan då mitt hjärta fick fnatt.
Hade jag inte kommit in så snabbt så hade jag inte skrivit massa dumheter på allehanda obskyra internetsidor.
Har ej hört någon info om att antalet ambulanser skulle öka i Lidköping, och med tanke på de boende på kållandsö
så skulle en ambulanstransport till Skövde ta över 2 timmar.
Det finns även något som kallas totalförsvaret, närheten till F7 borde rimligtvis spela roll i en vettig värld!
Nä nu blir jag bara argare och argare! Författare! Skriv en bok om när skaraborg sätter ner foten och invaderar
Göteborg!
Jag har lugnat ner mig, jag kan titta på fina tavlor innan jag dör, om jag mot förmodan överlever kan jag lyssna på
Göteborgssymfonikerna tills mina öron blöder och begå harakiri lagom tills Göteborgsoperan gör möjligheterna till liv omöjligt!
Varför ge sig med något så okonventionellt som något dylikt, problemet ligger väl i att de som smular landet inifrån (inte i dig) de har tillträdet till all media och skapar en bild.
Det reella är, på dom och ge fan aldrig upp! 🇸🇪💙💛
Verbalt förstås, annars heter nog strax det nya stadsöverhuvudet Halford och det är vi nog inte vi övriga beredda på så snart😉
– vi..
Ger faaan aldrig upp!
Skaraborg ; https://www.youtube.com/watch?v=iKmW0iDrZs8
“inte ger någon genomfartsstation”
Detta stämmer väl inte?
Så som jag förstått det kommer Göteborg C omvandlas till genomgångsstation med fyra nya underjordiska spår.
Eller hur. Det stämmer väl inte?
“inte ökar kapaciteten och inte ger någon genomfartsstation, då pendeltågen bara ska vända i en ny säck under Almedal”
Spåren under Centralen kommer ju öppna som säckstation först, innan hela Västlänken är färdig. Men säckstation under Almedal har jag aldrig hört talas om.
Dessutom lite missvisande att bloggaren anger en dubbel kostnad när TRV skriver en kostnadsökning på mellan 20 och 35%. Är det så svårt att hitta negativa aspekter med Västlänken att man måste vända och vrida på siffrorna efter eget tycke? Tycker att TRV varit tydliga med att det är 2009 års penningvärde man redovisar kostnaderna för.
Det verkar vara praxis att all utveckling bygger på att något eller någon avvecklas. I min lilla kommun måste socialnämnden spara 16 miljoner samtidigt som kommunledningen ska investera i infrastruktur för ett nytt “handelsområde”. Man pratar om “olika budgetar och jag som, i min enfald, trodde det var skattepengar.
Har någon nämnt Förbifart Stockholm? Ett jätteprojekt som ska leda trafiken under och förbi staden i NV-SO riktning under mälaröarna. Tanken är att genomfartstrafiken av lastbilar-långtradare ska välja den om man kommer norrifrån. Men det går ju redan nu att snedda över Enköping eller Västerås om man vill söderut från exempelvis Gävle eller Sundsvall. Och även förstås i motsatt riktning. Är det ett feltänk? Hur stora kommer volymerna bli. Gods till Stockholm ska nog till typ Jordbro som har ett gigantiskt industriområde neråt Haninge eller till lager Upplands Bro utanför Stockholm. Till dom destinationerna behövs inte Förbifart Stockholm. Ja man kan killgissa om behovet av förbifarten.
Förbifarten verkar dock vara populärare än Västlänken.
Flarran 2023-09-02 09:33 – 09:33
ja jag tycker det är fantastiskt att all trafik ska genom Sth ,ja i of.s. så bor ju typ 10% av befolkningen där men oh andra sidan betyder det att 90% INTE bor där.
gissar att det är ungef. likt som i S-vall , Sth vill ha en avlastningsgata för längre lokaltrafik
Flarran 2023-09-02 09:33 – 09:33
Skulle inte förvåna om det är taktik från Sth-stad att få en lokalgata från långväga lokaltrafik mellan norra till södra delen MEN kallas Europaväg för att då tar Staten kostnaden för lokalgatan . likt i S-vall.
Dags att stoppa Västlänken bygget och återställa Göteborg! Vem behöver pendeltåg när man kan åka bekväm och billig kollektivtrafik dörr-till-dörr inom 10 mil runt varje stad med eldrivna förarlösa minibussar som min patenterade CabiBUS.com ?
Man får vad man sår…. Mitt första ”riktiga” jobb jobb efter studierna var på en av Sveriges största tekniska konsultbyråer inom samhällsbyggnad. Detta var på 90 talet då Rhoca-Gil skandalen och skriverierna om tunneln genom Hallandsåsen var som störst i medierna… Mina kollegor berättade för mig att de varit det tredje företaget som kontrakterats för provborrning och analys för att se om den föreslagna approachen genom och sättet att byggs tunneln var den rätta. De svarade NEJ, precis som de två föregående firmorna som utrett ärendet.
Beställaren gick till ett fjärde företag och fick där det fick de JA de önskade sig. Arbetade med tyska företag som tänkte ge sig in i saneringsarbetet, företag som byggt tunnlar genom Alperna och andra utmanande projekt. De bara skakade på huvudet…
Så alla utredningar om Västlänken är nog precis samma beställningsjobb innehållande en stor dos av önsketänkande… Lite som höghastighetsjärnvägarna. Det kanske skulle fungera, men troligen inte på svenska marknaden.
n kul grej . . njaee kanske inte men:
”Tillägg: Vän av ordning (privat konto på Twitter) påtalar att ingen kommer dö på vägen i ambulansen, eftersom det bara är läkare som kan dödförklara så länge huvudet sitter kvar på kroppen. Således kommer patienterna dö på sjukhuset i Skövde, inte i ambulansen.”
–
När Sveriges tror sämsta sjukhus vad gäller dödsstatistik efter utfört arbete ,
behandling , upptäckte att patienten kommer nog att dö . .ändå , SÅ (för statistikens skull) måste patienten flyttas (av nån bra anledning ,utrymmesbrist kanske) (dö nånannanstans) och som skrevs så kan folk bara dö på sjukhus-läkare , Inte i ambulans , Så patienten måste hinnas dumpas av på det sjukhus som ska få skammen att patienter dör där , innan han dör , hinner inte ambulansen fram så dog patienten där han sist fanns under läkarvård
–
!! är inte alla konoton privata ??
Det gäller att t ex inte ha en kronisk sjukdom med regelbunden vård, då kan man lika gärna tälta på NÄL:s parkeringsplats. “-
Ja pårom bah
–
Dom fd. landstingspolitiker som får kroniska kommer att ‘tälta’ . . njaee bo på dom av dom ( 😉 ) nedlagda vårdavdelningarna som byggts om till boende för avdankade landstingspolitiker.
–
“VGR är ett mycket gott argument varför regioner ska vara små, så att service finns kvar lokalt och så att Lidköpingsbor slipper finansiera en tågtunnel i Göteborg. På sikt kommer det bara finnas ett sjukhus i regionen och det är Sahlgrenska i Göteborg. Antagligen framåt år 2045 när Västlänkens budget passerat 100 miljarder och degen måste in. Frågan är väl bara om det blir NÄL eller SÄS som läggs ner härnäst.”
Mjoo MEN dom får inte bli så små att dom bara består av en läkare och en ev. sjuksköterska på akuten där dom fixar allt från ‘imiterade stukade ögonbryn’ till hjärtbyten.
–
Nils Lindholm Ibland redlös men aldrig rådlös
Patienter från Strömstad, kan i bästa fall få vård vid Kalnes eller Fredrikstad (båda norge) vid akuta fall, även födslar. Där får dom 1# vård ofta av svensk personal (#lön). Under panedemin var den vägen stängt dock. Näl däremot… Ingen höjdare…
Lite tur är det väl ändå att vi har regioner för hade sjukvården varit statlig hade vi väl haft ett sjukhus i Sverige, i Stockholm, med 349 patientplatser…