Ukraina har gjort ytterligare framsteg söder om Bakhmut, medan Ryssland tog mycket stora förluster under gårdagen. Bloggen kan nu bekräfta att stridsfordon 90 har satts in i framgångsrik strid vid fronten och löst sina stridsuppgifter.

Foto: Pickup-Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Paypal.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Eftersom alla väntar på detta så börjar bloggen väl med det.
Stridsfordon 9040C är vid fronten och har varit i framgångsrik strid, där man löst sina stridsuppgifter. Ryssland vet som mottagare i andra änden om detta så vi kan nu gå ut med detta, särskilt som Ryssland publicerat en film på hur de misslyckas bekämpa en 9040C. Filmen visar hur en drönare följer fordonet som sedan kör in i skogen. Ett annat fordon träffas sedan av en rysk pansarmålsökande artillerigranat och skadas måttligt utvändigt, men filmen är klippt för att man ska inbilla sig att det är en CV9040C.
9040C i Ukraina är alla utrustade med Saab Barracudakamouflage, som tar bort signaturen inklusive på de infraröda frekvenser som ryska pansarmålsökande artillerigranater använder. Att ett annat fordon träffades på filmen bekräftar i praktiken att Barracuda fungerar som avsett. Systemet ska ge en nittioprocentig signaturdämpning. Det är inte perfekt, men det kommer göra det mycket svårare att bekämpa fordonen med IR-baserade system liksom de övriga frekvenser som dämpas, inklusive markradar.
Bloggen kan dock med säkerhet bekräfta att fordonet som får en mindre extern brand, t ex från läckande bränsle, innan filmen avbryts inte är ett stridsfordon 90.
Jonas har besökt 21:a brigaden vid fronten och träffat bland annat brigadchefen. 21:a brigaden är nu en av de brigader han levererar utrustning till, och som nyuppsatt brigad finns det stort behov av att komplettera kvalificerad personlig utrustning. Jonas första leverans till brigaden gick därför till dess prioriterade spaningsförband, likt han ofta försett andra brigaders spaningsenheter med kvalificerad personlig utrustning. Det blir fler leveranser givet att finansieringen fortsätter komma in.

Stöd Jonas leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Paypal. Företag som vill stödja mot faktura kan också kontakta Jonas kring detta.
Det finns mycket mer att berätta om stridsfordon 90 i Ukraina, men allt har sin tid. Så länge får ni nöja er med att fordonen varit och är i strid, har god verkan i målet och lever sitt bästa liv med det de är designade att göra – leverera bonk till ryssen.
Sedan får man vara medveten om att fordon förr eller senare kommer gå förlorade då det är krig, men den ryska filmen var alltså propaganda och inte något utslaget stridsfordon 90. Det påminner på så vis om filmerna på den första dagens förluster av Bradley-stridsfordon, dvs Ryssland försöker överdriva att de lyckas skada eller slå ut Västs fordon, som om ingen trodde att det kunde ske.
Ukraina har också publicerat en egen film på stridsfordon 9040C, men som man ser på filmen är den från ett övningsfält i våras. Antagligen samma plats som tidigare publicerade stillbilder. Dels är det klent med löv på träden, och dels har inte personalen någon personlig utrustning annat än telehjälmar. Så ser man inte ut frontnära, där t ex alla bär en TQ, kroppsskydd och stridsväst, personliga vapen, fickor med utrustning med mera.
DeepstateMap bekräftar att Ukraina har nått ytterligare framsteg runt Bakhmut. Denna gång är det ytterligare framryckningar söder om Bakhmut mot byn Klishchiivka och man ser här nu hur Ukraina nått krönet på åsen, vilket bekräftar att man har fri sikt mot tillfartsvägarna till ruinstaden Bakhmut. Kom samtidigt ihåg att de visuella bekräftelserna släpps av Ukraina med fördröjning och DeepstateMap inte återspeglar läget i realtid, utan med viss och varierande fördröjning. Man samarbetar även med Ukrainas försvar, och kan avsiktligt hålla på uppdateringar tills försvaret godkänner dem. Ukraina har nått längre än kartan visar, men samtidigt är målet att slå fienden och framgångar ska inte räknas i kvadratkilometer, utan i utslagen rysk operativ förmåga. Kvadratkilometrarna kan komma senare.
Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning blev de ryska förlsuterna under gårdagen mycket stora, vilket talar för relativt sett lite lugnare strider, men fortsatt ukrainsk bekämpning av bakre förband.
Cirka 510 ryssar dödades, två stridsvagnar slogs ut och tolv pansarskytte- eller motorskyttefordon. 20 haubitsar och en salvpjäs slogs ut och hela fyra tunga luftvärnssystem. Tio transportfordon eller tankbilar förstördes samt sju enheter särskild utrustning.
Vad gäller ukrainska förluster medgav Ukraina igår att ryssarna tar minst 8x så stora förluster som Ukraina, så ni som är sjukligt intresserade av Ukrainas förluster får väl dividera med 8.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
13:55 Ukrainas försvar uppger nu officiellt att man fortsätter avancera runt Bakhmut rapporterar Ukrinform.
14:00 Det har nu också släppts en film på hur stridsfordon 90 öppnar eld. På ett ukrainskt övningsfält. Vilket bekräftar att de släppta filmerna och fotona är just från ett övningsfält.
14:08 Det uppges nu bland annat via Ukrinform att Tjeckien ska hjälpa Ukraina med utbildningen på F-16. Det är bara det att Tjeckien har aldrig haft F-16, utan man har Gripen och tidigare stridsflyg från det sovjetiska arvet. Däremot sägs det att det ska handla om flygsimulatorer, men rimligtvis är de flygsimulatorer Tjeckien har för Gripen. Tidigare har Sveriges regering meddelat att Sverige kommer ge introduktionsutbildning för Gripen till ukrainska piloter.
Om uppgifterna om F-16 är korrekta eller om det förvanskats någonstans på vägen återstår att se.
Militära flygsimulatorer brukar vara utformade som den cockpit som man ska flyga och i princip ha samma hårdvara/mjukvara för instrumentering, kontroller, avionik osv som de riktiga flygplanen, något förenklat. Så en militär Gripen-simulator kan inte också vara en simulator för F-16.
17:32 En rysk Uragan-salvpjäs himarsas åt skogen. Ytterligare ett exempel på hur Ukraina har spaningsdrönare långt innanför fronten för att kunna direkt göra måluttag och eldleda mot ryska bakre förband.
19:12 Bönk.
En ukrainsks besättning från ett stridsfordon 9040C inspekterar en utbränd rysk T-90 på denna film.
Denna film påstås visa hur en rysk stridsvagn slås ut av en 9040C, men det går förstås inte att bekräfta.
Vi får se om Oryx kan identifiera om dessa fordon förekommit som utslagna tidigare. Framför allt den utbrända T-90:n är nog gammal, men det innebär ändå att stridsfordon 9040 kan bekräftas denna vägen på befriat territorium.
19:18 Ukrainas försvar uppger att man rycker fram på södra fronten och har förintat över två kompanier med ryssar, samt 28 enheter tung utrustning. Inga specifikationer om var man ryckt fram och kartjänsterna är förstås inte uppdaterade, då de baserar sig på visuella bekräftelser och dessa släpper Ukraina bara när det passar dem. Och ryssarna verkar ha dåligt med nya propagandafilmer att lägga ut. Man ska vara medveten om att så fort ryssarna lyckas slå ut ett fordon från Väst och fånga det på film (och överleva) så publicerar de.
19:33 Midsommarkuppmakaren, terroristledaren och krigsförbrytaren Prigozhins kalender har läckt med ca 18 000 möten under 10 års tid. Business Insider summerar läckan vilket inkluderar möten med medkonspiratörer till kuppen och andra personer i Putins innersta krets, inklusive den nu försvunne general Surovikin.
953 kommentarer
Gomorron!
gz
gz på dig med 🙂 Nu skall jag fundera på vem som skall få pengar idag – tror det blir Jonas 🙂
+1
Det går fort i hockey 🙂
Grattis Ragge!
Gratulerar till guldpengen.
Kan detta bli sista för denna tråd?
Pallplats? Donation!
En slant till Jonas blev det.
+1
Snygg silverpeng.
Storbönk!
Pallplats! Tjohoo!
Idag får Jonas en donation.
+1
Värdig pallplats.
Slava Ukraini!
Min första Nylander, så stolt.
Det blev en femhundring till Jonas.
+1
Grattis!
Heroiam Slava!
grattis till Nylander.
Good Moorgon alla trevliga på bloggen!
Oj tio i topp !!
Blågula fick en slant
+1
God Morgon till dig och till alla cornucopianer.
God morgon!
God morgon till dig och alla andra!
(Att jag hälsar tillbaka måste innebära att jag anser mig själv vara trevlig, hoppas det inte bara är självbedrägeri.. 🤔😄 )
God morgon igen!
Jag hittade en ny intrssant kille på Youtube, Vlad Vexler, https://www.youtube.com/watch?v=rK1NnsSHFTk&t=321s
Ja, han är bra! Klart värd att lyssna på!
Tack för att du tog upp honom, jag har glömt bort att kika på honom sen flera månader tillbaka.
Dags för semester, blir bra tillfälle att lyssna i kapp.
Semester? Ok. Men då måste vi först klargöra något.
Semester innebär ingen automatiskt rätt till bloggpermision!
För att sådan skall beviljas måste rätt blankett ifyllas, bevittnas, stämplas av notarius publicus och sedan skickas in minst tre veckor i förväg. Om du får den beviljad kommer blanketten i retur och skall uppvisas på anmodan.
Låter krångligt? Ja, men vi har tyvärr haft ett fall av bondpermis, eller om man så vill en båtflykting, något som vi nu måste beivra genom rigorösa administrativa procedurer.
Om inte reglerna följs kommer vi att rekrytera s.k. internetkrigare av tjetjensk börd som kommer att agera sprärrförband och driva tillbaka den flyende tillbaka in i rätt bloggfålla. De är högst kvalificerade och gette-effektiva.
🤣👏🏼
Aj, har missat att läsa det finstilta i bloggens användarvillkor. Missade att pappren behövde komma in tre veckor i förväg!
Har ingen resa planerad men en del målning mm. som måste göra på huset. Jag får helt enkelt ta det på nätterna, finns ingen annan lösning.
Jag har ju inga getter heller så det känns som att jag skulle ligga i riskzonen som ersättare.. vore för hemskt om det skulle dyka upp Kadyroviter här!! 😱😱😱
Överskatta inte faran med Kadyroviterna. Här i Sverige är dom tandlösa det vet dom så Sverige är nog det sista landet i världen de kommer till.
Vårat djurskydd är en av de mest fruktade i världen. Inget annat land har så hårt reglerat hur du kan föra in getter. Lyckas de ändå få in getterna så är det så starkt reglerat hur dessa getter ska inhysas och behandlas. Kadyvriterna kommer inte ens att fundera på att komma till Sverige.
Hahaha 😀
Tycker ungdomens förslag ovan är bra. Men är det någon här som faktiskt har ett formellt kansli så är det DenGamle, så frågan är om det inte ska tillsändas honom en vidimerad kopia, som han sedan har veto på? Eller är det att gå för långt?
Då har du många intressanta klipp att kolla igenom!
(Okej, jag _försökte_ ändå att låta bli, men förgäves:)
HUR har du kunnat missa vår favoritfilosof!? Trodde att alla vid det här laget prenumererade på honom, liksom Jake Broe, Accentmannen, Anders Puck Nielsen…
Jag har säkert också missat något- vilka mer bör man ha på sin lista?
Vlad har förresten två konton på Youtube – ett som han kallar sitt huvudkonto och ett där han lägger ut lite mer spontana utläggningar, q&a m.m., så prenumerera på båda:-)
Som nån skrev här tidigare, så är vexler bra, även att somna till 😴
Haha, ja ibland, så… 🙂
Bra film för att illustrera infon från bloggaren om Stridsfordon 90
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1677217136953966592?s=20
Får tyvärr inte se filmen
Är detta samna?
🇸🇪Swedish CV9040C BMPs, in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine, you can also see the Barracuda camouflage on them.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677204823672774658?t=IrEoQrFDtJKNxAPcS1yVtg&s=19
Och
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677205535924396034?t=whAKwcl57a5UBsarNAs-rw&s=19
??
Inte samma film, men en resumé är att man sitter med öppna luckor och vinkar till musik. Ingen strid.
Röks en hel del också.
Matsextrude
Ja, det är tur det inte är ryssar som röker(-;
På denna film ser man att det är lösövning, 58an är lösappterad.
Regarding the 🇷🇺Russian fighter-interceptor MiG-31 (BM) that crashed a few days ago in Kamchatka
Avachy Bay
This is RF-33807 (39 BLUE) Mig-31BM. The pilots died
Exact place of fall
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677209799560134656?t=_eo0DBjKKT_qMfjH4EkjxQ&s=19
Nedan en till tweet med bilder på vad som antagligen är krigsförbrytare
🇺🇦Ukrainian tankers fly a Leopard 2A6 tank somewhere in Zaporizhzhia.
Interestingly, one of the tankers is wearing the official beret of the tank troops of the Bundeswehr, on which the German flag has been removed. He also has a weird patch that’s probably not official, and he’s wearing a Flektarn camo uniform in addition.
Film
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677217298933841920?t=TRqXbn69fHUH7dAXgbV4lQ&s=19
Får mig att tänka på Kellys hjältar och sergeant Oddball 😎
Även det ukrainska Koblevo har tre viner i Systembolagets beställningssortiment. Går att beställa en flaska i taget om man föredrar detta. https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=Koblevo
Spännande men stämmer det verkligen att rödvinet bara har 11,5 % ??
Räcker det inte med 11,5? 😉
Samma uppgift på andra ställen, så det borde stämma!
Historiskt har även tex franska och italienska viner vad jag förstår legat kring 10-12%. Det är först på senare år som uppåt 14 blivit något slags ny norm – synd för oss som gillar vin men inte tål så mycket alkohol…
Tänker på sockerhalten i vinet, frugan får inte ta in för mycket socker och om jäsningen inte förbrukar allt socker kan det bli sötare. Men det behöver ju inte vara så förstås
Tror inte frugan behöver vara orolig. Sambon säger att det är torrt.
Det är ett riktigt vin, inget blask eller läskkaraktär.
Är det inte smaken man är ute efter?
Är det %’en finns det hemkört.
Kalix sunrise. Slå upp hb i ett stort dricksglas. Garnera med en tunn skiva falukorv nerstucken på kanten av glaset. Kasta i en liten klyfta av ett hjortron. Försiktig med hjortron så att inte hjortronsmaken tar överhand.
Jag beställde en låda, skrev en kort recension här i onsdags. Kortfattat helt OK, inget att klaga på.
Serhiy Cherevaty, the speaker of the Eastern Group of Forces, said that Ukrainian fighters advanced more than a kilometer on the flanks of Bakhmut in a day. The initiative is in the hands of the Armed Forces of Ukraine, although the invaders are trying to counterattack.
https://twitter.com/NOELreports/status/1677219739960000513?t=vbP6YUR9gtpkgFahvLMrIA&s=19
Du har kommit igång igen ser jag 😀
Hoppas inte twitter ändringar mörkar din jakt på information för du lyckas hitta mycket intressant information dagligen, pusselbitarna regnar in.
Hinner tyvärr inte så mycket som förr 🙁
Twitter är aningen bättre än för några dagar sedan, kan just nu komma fram om jag klickar på länkar här. Plus att en del funkar i oreggade appen 👍
.
Såg du det om Dnipro igår kväll??!!
Och man får ju en boost när du är tillbaka, ingen mer bondpermis nu! 🤨
Du får tacka nej till Buddas kvartssamtal framöver, han får klara sig själv 😇
Japp ingen bondpermis, lovar.
😂
Amfibiekårens attackdykarsymbol på bloggarens bild? Eller betyder treudden något annat i Ukrainas armé?
Utbildningstecknet för KJ är det. Kan vara en viss person som levererar pickuper bl a 😉.
Kustjägare. Attackdykare har böjda ytteruddar.
Tecknet är Ukrainas statsvapen vilket ju är en “treudding”, men i själva verket egentligen är en stiliserad dykande falk.
Jag vet att det är många som redan följer Jake Broe på youtube och idag har han ett intressant avsnitt där han pratar om eventuell attack mot ZNPP och vad det kan ge för konsekvenser. Han pratar även en hel del om själva kärntekniken.
https://www.youtube.com/watch?v=pit4CIrolL8&ab_channel=JakeBroe
Kan man öronmärka lite stålar via JvM till Brigad 21?
Lite egoistiskt kanske. Men vill slipa svärdet ytterligare!
Skickade 200:- via PayPal. Hoppas på bonk.
+1
Bara att använda Paypal. Inga problem Skickad en mindre summa idag, men har regelbundet skickat större belopp i över ett år i samband med att lön kommit in. Rekommenderas för alla som har ett litet utrymme i budgeten.’
Är det mer än CV90 som använder Barracuda camouflage i UA?
Möjligen om de klätt upp de tyska katterna (121)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Barracuda_AB
122?
Det är inte bara maskeringsnätet som ger CV90 en låg signatur. Vagnen är konstruerad för låg signatur genom att undvika heta ytor på olika sätt. En detalj är t.ex. att avgasutblåset är bakåt trots att motorn sitter fram, och inte direkt ut åt sidan som på många andra vagnar. Har man möjlighet att samtidigt titta på olika vagnar med en IR-kamera så ser man skillnaden i signatur tydligt, även utan kamouflagenät.
Frågan är om det verkligen har levererats något alls.
Ryssarna skickar moderniserade Msty till fronten. Krab, visserligen, att inte skämta, men ändå till ett effektivt artillerisystem som kommer att råda över en stor mängd ukrainskt artilleri.
Liksom i fallet med tidigare tillkännagivanden av denna typ specificerades inte antalet självgående haubitsar som överlämnats till armén. De är ett av de modernaste pipartillerisystemen som den ryska armén har. De kan avfyra Krasnopol precisionsammunition, som ryssarna använder allt oftare. Dess räckvidd är bara 20 km, men för närvarande pågår arbete med att utöka räckvidden. Effekterna av att använda denna ryska effektor kan ses nedan.
https://twitter.com/adamswierk99/status/1677214848436805632
Man har producerat minst ~1130 fram till 2019 och de började produceras 1988.
De är ersättare till äldre pjäser och är väl det bästa de har av 152mm. Man får alltså anta att de ändå haft lite fokus på den tillverkningen..
2019 – 1988 = 31 år. Årlig produktion under de åren är då 36 st.
Frågan är om man på grund av sanktionerna har svårare att tillverka så produktionstakten kanske halverats eller om man kanske lyckas säg, dubbla den.
De är väl en av de mer avancerade pjäserna de har så jag tror att det inte är helt lätt för dem. Speciellt inte med hög precision.
Jag gissar därför att de kan tillverka mellan 2-6 per månad.
Bara räknat till antalet överlever de alltså ungefär mellan en halv till en dag i Ukraina.
Högprecisionsammunitionen har kort räckvidd, använder de den (om de har någon) lär risken vara ännu högre att de slås ut snabbt även om de kan omgruppera snabbt. Tror att det där är högvilt att slå ut för Ukraina.
Det var väl den som de slog ut 4 av på ett bräde häromdagen. 😀
Ja, det stämmer nog, längre ner var det tydligen en till (om inte det är en äldre film från en av de fyra).
Jag fick också sådana aningar angående filmen nedan, å andra sidan så är de här trädridåerna mellan fälten så lika varandra att den kan vara ny.
Angående hur ryska styrda artillerigranater fungerar. Det enda system som offentligt finns hos ryssarna är det gamla sovjetiska systemet Krasnopol – det använder inte IR för att styra granaten utan systemet belyser målet med en laser. När du använder en laserpekare – spelar det ingen roll vad målet är, ser ut eller har för egenskaper – granaten träffar där lasern pekar. Sålunda ett litet fel av bloggaren att skriva om hur CV-90s kamouflage skulle hjälpa – det gör det inte.
Skickar med en liten text om systemet som jag skrev i april.
Ryskt artilleri kan också skjuta laserstyrda granater med förmodad hög precision. Det finns filmer på att så sker och spränger målen i luften. Det tycks inte förekomma särskilt ofta då det är långt mellan publicerade filmer. Själva granaten har varit i produktion i decennier så det råder nog inte brist på granater.
Gissningsvis handlar det om att målet måste belysas med laser fram till träff och ryssarna inte har tillräckligt med laserutrustade drönare som kan göra det alternativt om man laserpekar från marken, brist på kvalificerade artilleriledare som kan handa laserutrustningen. Det kan också vara så att drönarna plockas bort/störs ut då lasern har en belysningsradie av 5km som gör att man måste komma relativt nära målet.
Den stora begränsningen med systemet är att allt som skymmer sikten gör det oanvändbart då lasern måste ligga i målet i princip hela tiden från att eldorder ges till träff, vilket tar sin lilla tid i det ryska systemet samt att kommunikation mellan laser och skjutande enhet måste upprätthållas hela tiden. Det är mycket som kan gå fel vid användning men om allt funkar tycks det vara effektivt.
Vi kommer definitivt se ryssarna försöka använda systemet mot anfallspansar när det dags för storoffensiv, särskilt om det är västvagnar i rörelse (systemet använder toppattack där även västvagnar är sårbara). Det är ett perfekt system att använda för stillastående pansar som väntar på sin tur att gå igenom röjda minfält. Men det kan också användas på rörliga mål.
Här är ett färskt exempel på användande av ”Krasnopol” som den styrda granaten heter.
https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1669830573425041409?s=20
Systemet kan få lokal påverkan vid ett storanfall. Vi får anta att goda förutsättningar för användande kommer att råda på några platser under inledningen av ett anfallet, speciellt så om ryssarna kunnat förbereda sig. Därför får vi förbereda oss på att se västpansar brinna enstaka gånger som en följd av att ryssarna använder styrd artilleriammunition. Givet komplexiteten i systemet kommer det bara funka för ryssarna i början av offensiven när allt är förberett – sen blir det kaos och då funkar sällan så här pass komplexa system som kräver osedvanligt mycket koordination.
om systemet
file:///C:/Users/Anders/Downloads/2021-11-01%20Russia%20Continues%20To%20Invest%20in%20Precision-Guided%20Munitions%20(Bartles).pdf
Du vill nog inte ha in halva Sveriges Cornucopianer på din hårddisk, Anders1, men jag antar att det är denna pdf du refererar till: https://community.apan.org/wg/tradoc-g2/fmso/m/oe-watch-articles-2-singular-format/397978
Tack för infon, förresten – alltid intressant!
Oj – Tack för heads-up -gick fort och fel där 🙁
Uppmanar då alla att använda din länk!!!
intressant! Finns det inte något system för att upptäcka laserbelysning och motverka?
Upptäcka finns det många system som kan göra (vissa stridsvagnar/stridsfordon ska ha sådanna sensorer, jag vet dock inte hur det är med de i Ukraina) . Motverkar gör du lämpligen med rök.
Det systemet heter Vodka 😉
Som vanligt lyser Dina djupa kunskaper igenom texten Anders1
Heder och tack
Mycket intressant 👍
Har RU några andra målstyrda förmågor än det du beskrev för artilleriet?
Lancet-drönarna har väl visat sig fungera rätt ok och till och med en ryss kan handha dom. Fire and forget känns som det passar ryssarna mer än komplicerade femstegsraketer.
Jag tyckte TOW var kluriga för man måste ha målet i sikte OCH det får inte vara skyl i vägen för tråden.
Dom där FAB500 lyckas dom missa med.
Sen är detta krigs stora mysterium varför dom inte låtit robotarna regna över militära mål istället för städer – när dom vill lyckas dom ju träffa som i fallet Antonovskybron till exempel.
Skickar in några lösa tankar runt dina reflektioner
Sovjetiska armén satsade på laserstyrda system som svar på att undvika problem med utstörning av robotar och granater. Tex är deras pv-robot system laserstyrda snarare än trådstyrda. Man har till denna dag inte gått ifrån den principen utan snarare pratar om att använda laserstyrning för granatkastarammunition och fortsätta utveckla krasnopolsystemet.
Det är dock inte helt sant – man har experimenterat med andra approacher men inget finns klart för användning i Ukr.
Här är ett exempel
https://bulgarianmilitary.com/2023/05/22/russia-prepares-to-use-the-fire-and-forget-hermes-missile-system/
Man har också pratat om att uppgradera sin nyaste PV-robot ”Kornet” till fire-and-forget – men som så många gånger tidigare är det mest prat och sabelrasslande än en kapacitet som existerar i verkligheten – kanske inte ens på ritbordet.
Gissningsvis håller sig ryssarna till sin laserstyrning (trots problemet med att allt som stör siktlinjen gör systemen oanvändbara) för att det är ett system som de kan få att fungera och som inte är dyrt och kräver massa västteknologi för att kunna byggas. De vill nog gärna ha andra bättre system men det är en fråga om kostnader, teknisk förmåga och produktionskapacitet. Alla militärer måste göra vägval utifrån dessa principer (och säkert några till) – deras val har blivit laserstyrning med de begränsningar som finns.
Sen om man reflekterar över olika approacher att hantera utstörning av styrda granater så kanske tiden ger den ryska approachen tummen upp. Med de nya billiga drönare som finns nu kommer framtidens eldledning bli mkt billigare för ryssarna. Man behöver inte använda dyra lancets utan nästa generation kommer vara billiga drönare med en billig (relativt sett) laserpekare. Man kan skicka fem drönare för eldledning mot ett mål (några störs ut – men inte alla) och den totala kostnaden för dessa drönare är bara en bråkdel av vad en excalibur-granat kostar. Det är en fattigmanslösning som nog kan ha framtiden för sig.
Mycket intressanta reflektioner 👍
+1 Intressant!
Borde kanske gå att köra egna laser som visar på fel mål och på så sett vilseleda granaten. Eller satiera hela området med massor av laserfeedback som ökar chansen för miss?
Vet ej om den approachen funkar. I väst ser vi till att ha sensorer som upptäcker om vagnen är pekad på med laser. Lättast då är att lägga rök och förflytta sig inom röken så är problemet löst. Du har ofta en del tid på dig eftersom systemet tar tid på sig från att laserpeken läggs på målet tills granaten anländer. Bara skjuttiden på maxavstånd är ca 60 sekunder och du måste peka en stund för att få koordinaten som sedan ska skickas till eldenheten – som sen ska räkna fram en skjutlösning som sen ska skickas till pjäsen som sen ska fixa granaten och sen skjuta – det tar en stund. Så – om man bara vet att man är belyst är inte systemet särskilt effektivt – men jag gissar att ukr inte har lasersensorer på sina egna vagnar eller erövrade ryska.
Lasern är väl modulerad så den är kodad också, då behöver man även kunna “kopiera” koden, men det kanske inte vore något större problem att lösa.
Rök som ANDERS1 skriver är nog det enklaste motmedlet om man hinner upptäcka att man är ett mål.
Kanske skulle fungera med en spegel för att riktar lasern tillbaka till lede fi?
Kromade (eller ev. helt mattsvarta) pansarfordon skulle nog fungera om det bara vore lasern man behövde skydda sig från.
Nu kan jag inget om just ryska laserstyrda granater. Vad jag förstått för västerländska vapen så kommuniceras inte målkoordinater, åtminstone är det inte det som styr i slutfasen. Lasern belyser målet. Granaten har i princip en kamera som ser laserpunkten och styr mot den. Lasern är pulsad med några MW effekt under några ns i varje puls. Kodningen innebär (förenklat) att granaten och den belysande lasern är överens om inom vilka tidsfönster laserpulserna skall komma så att granaten kan negligera pulser utanför det tidsfönstret. Jag tror att det är knepigt att skapa falska laserpulser som påverkar granaten. Jag tror heller inte att det är rimligt att åstadkomma så låg reflektion med maskering att inte tillräckligt reflekteras. Mindre reflektion gör bara att granatens sökare ser målet senare i banan.
Egentligen räcker det att man tänder lasern när granaten närmar sig målet så att sökaren ser målet. Den avfyrande eldenheten har i uppdrag att skicka iväg granaten med tillräcklig precision för att målsökaren skall kunna göra resten.
Bästa motmedlet är att gömma sig i vegetation eller rök, eller att hålla sig i rörelse så att artilleriet misslyckas med att skicka granaten tillräckligt nära målet för att målsökaren skall kunna fungera.
Jag tycker mig minnas info på nätet om varianter av Excalibur med laserstyrning i slutfasen, som tillägg till GPS-styrningen för att komma i målets närhet.
/Erik
Erik – tack för förtydligande runt hur laserstrålen fungerar. Har läst på mer nu och det är samma system för Krasnopol som de västerländska systemen att granaten går mot den punkt där laserstrålen pekar – dvs det behövs inga koordinater. Dock måste man så klart ha koordinater ändå så man vet hur långt det är till målet, vilken drivladdning mm som ska användas hos pjäsen osv – men den kommer inte via uträkning av vart laserstrålen pekar på utan det får man lösa på annat sätt.
I det ryska (sovjetiska) systemet tycks det dock som att kontakt mellan laserpunkt och granat måste upprätthållas genom hela cykeln från avfyrande till träff, verkar inte som att det räcker att tända den på slutet.
Eller skjuta remsmoln med reflekterande remsor som då förvillar lasern.
Tack, intressanta funderingar 👍🏻.
Tack, för intressant och faktaspäckat inlägg!
Mycket intressant, är så imponerad av alla era kunskaper! Även om jag blott är en novis i ämnet så är det mycket spännande att få ta del av er kunskap 🤗
Instämmer här!
Stort tack för mycket intressant info Anders1.
MMmmm Men… Om Baracuda kamouflaget inte reflekterar den våglängden som ryssarna använder så blir det inget för roboten att sikta på.
Det som är bra med laserstyrning är att det inte går att störa ut. Det är bara en “ljusstråle” som pekar på en specifik geografisk koordinat. Koordinaten skickas till granaten som träffar på det stället – oavsett vad som är där. Sen är nackdelen som sagt att målet måste belysas hela tiden och minsta rök eller dold sikt gör att granaten missar – den är inte smart på något sätt som att tex upptäcka tex IR-strålning från ett stridsfordon.
Jag är osäker, men jag tror att även Excalibur ska få laser-styrning.
En variant har det – för att öka träffsäkerheten om målet flyttar sig när man skjuter.
Vet ingenting om hur SAABs nät funkar, men om det nu är som du säger – borde man inte ha tagit höjd för det? Om ryssarna nu bara använder en enda laserstyrd granat? Det är väl bara en enda våglängd som behöver absorberas? Och oavsett, ett nät borde om inget annat i alla fall göra det aningen svårare att låsa än om man belyser en plan yta.
Som jag skriver i ett tidigare svar så är det bara en “ljusstråle” som pekar på en specifik koordinat – det går inte att störa ut per se – det är inget som ska reflekteras tillbaka till eldledningsenheten. Det är inget som ska “låsa” på målet. Det funkar på samma sätt som en laserpekare som ungarna springer runt med idag. Ljusstrålen pekar vid varje given tidpunkt på en specifik geografisk koordinat – det är den koordinaten som är viktig. Västvagnar mm har tagit “höjd” för detta genom att ha sensorer som upptäcker om man är “pekad” på. Då ser man till att lägga rök, köra in i skyl etc så är problemet oftast löst.
Du har säkert i praktiken rätt, men lasern måste reflekteras för att kunna ses av granaten. Prova att peka en laserpekare mot en tv-skärm eller en svart, strukturerad duk. Så, hur väl ytan på målet reflekterar strålen påverkar hur lätt det är att styra granaten mot det. Med det sagt är lasern kanske av en sådan typ att inget av detta har någon praktisk betydelse.
Dagens regel från “Murphy’s laws of Combat”, en per dag till de ukrainska styrkorna är på gränsen till Krim.
37. No inspection ready unit has ever passed combat.
Hmm läste jag inte den häromdagen, eller var det i ett annat sammanhang?
Ändå väl värt att upprepas!
Var det inte ca såhär nyligen? Även den fantastisk.
No combat ready unit has ever passed inspection.
Dagens (37) känns för mig något svårare att förstå sig på.
Efter strid finns inga i status för inspektion?
Eller
De som varit i strid tar med helt andra prylar än det som inspektionen kräver!
Kan andemeningen vara att det som ser perfekt ut vid inspektion visar sig ändå sårbart i strid. Som är sanningens ögonblick.
Kanske gamla sanningen om att man aldrig kan ta med för mycket ammunition, vatten och sjukvårdsmaterial.
Säger hen som ville till flyget men blev struken på grund av alla nedskärningar….
Har man läst en enda bok om SAS vet att det stämmer mkt bra.
Jag har läst de flesta om SAS😬
Själv kommer jag att tänka på filmen “The dirty dozen” eller på svenska “12 fördömda män”. 🙂
Såklart, tack för förtydligandet! 🙂
Då var det ” no combat ready unit ever passed inspection”….)))
Väldigt likt om man läser lite för snabbt. Men ändå helt olika😀
Oj, redan uppe i 37?! Tack!
Hopplöst efter: gled in på möte 09.30, något som föräras med en slant till Jonas.
Snyggt 👏
+1
Motoffensiv med Army of Drones: 600+ UAV är på väg till frontlinjen. 423 Matrice, 150 Mavics, samt ukrainsktillverkade Kazhans & Leleka spaningskomplex. Väntar på att se resultatet🔥🇺🇦
https://twitter.com/FedorovMykhailo/status/1676926868946137094
Drönarsvärmen kommer.
Japp. Väntar fortfarande på ett massivt regn över en flygbas eller liknande.
Nu hör jag introt till Star Wars i skallen 😂
Man har ju sett i andra sammanhang hur en eller ett par personer kontrollerat tiotals eller tom hundratals synkroniserade drönare som utför flygakrobatik efter inprogrammering. Tänker att detta borde kunna moddas så att en UA soldat kontrollerar totals synkroniserade drönare med skillnaden att istället för utföra programmerad flygning finns det en “ledare” som alla andra följer, där med inprogrammerat avstånd mellan drönare för att på så sätt kunna lägga en bombmatta över lämpligt mål, tex flygplats eller hamn. Bör väl då vara svårt för luftförsvar att plocka alla?
Precis. Som gamla tiders pilregn.
Flygplan och sånt är känsliga. Borde slå ut dem.
Vackert!
De där smäller nog högre än genmodifierade myggor!
“Om du hör nåt i luften som inar –
TA SKYDD!”
🙂
Vet att många redan även läser Ukrainauppdateringarna i Daily Kos men jag tyckte den här pedagogiskt gick igenom Rysslands artilleritillgång, deras produktion av stålet samt varför Ukraina kan slå ut fler pjäser nu.
Framförallt förutspås att Ryssland kommer stå inför ännu större problem med artilleriförsörjningen om bara ett par månader.
https://www.dailykos.com/stories/2023/7/6/2179504/-Ukraine-Update-Russia-doesn-t-have-a-backup-plan-when-it-runs-out-of-artillery
+100
Den där postade SKATOR i gårdagstråden, men den är riktigt intressant. Jag hade faktiskt tänkt posta den igen i dagens tråd för de som ev. missat den!
Skrämmande med dessa otroliga mängder ryzz artilleri. Tusentals!
Måste vara oerhört värdefullt att skjuta bort alltmer.
Och på alla möjliga sätt bromsa ryzz tillverkning, import och logistik.
Ryzz militära förmåga bör snarast destrueras.
Jo, de har en hel del men den reduceras som tur var sakta men säkert (och betydligt mer nu än tidigare).
Bra artikel, för cornucopias nördar så kanske det inte var några nyheter men viss bekräftelse.
En observation om kluster ammunition som jag tror kan vara användbar.
“Dud” ratio är beskrivande för systemet i hur det används. detta är inte samma som teknisk felande enheter. dvs huvud problemet är markförhållandena som leder tillnatt vissa exploderar inte. Dvs beroende på var man skjuter dessa så får man mer eller mindre problem.
Vietnam, tät vegetation, träsk. Risfält…problem
Öken, golfbana, parkeringsplats mindre problem.
Ukraina, sommar, slätter mindre problem
höst, lervälling…problem?
Vi får se men misstänker att problemet är mindre än vad Svenska freds samt Amnesty vill påskina. deras inställning är ju att stoppa alla krig så…
Framförallt så är det ju redan så att klustervapen används i Ukraina så problemet finns redan där. Dessutom kan man tycka att det bör vara helt upp till Ukraina om dom vill använda den typen av vapen på egen jord. Att använda dom för med sig en potentiell framtida kostnad i liv och egendom men om man INTE använder dom så finns dels den kostnaden ändå tack vare det ryska bruket och så tillkommer ett pris i dödade ukrainare här och nu. Gäller både soldater och civila både i det fria Ukraina och civila i den ockuperade delen. Varje dag tidigare som ryzzen kan kastas tillbaka över gränsen till Mordor innebär färre dödade, torterade och våldtagna.
Slava Ukraini
Jag var tidigare lite emot det, men tycker som du. Det är upp till Ukraina att avgöra.
Prio måste ligga på att få ut krigsförbrytarna så fort som möjligt. Att inte få ut ruzki kommer antagligen att kräva många ggr fler människoliv till spillan än odetornerad klusterammo. Förstår jag saken rätt har inte UA skrivit på något dokument att inte använda klusterammo. De har alltså samma sitts som ruzki i det fallet.
@Daper: Är det något fel i att vilja stoppa *alla* krig? 😉
Lätt att säga om man bor i ett land som inte attackeras.
Svenska Freds är verklighetsfrämmande individer som lever i en trygg tillvaro och får utnyttja rätten att tycka i ETT FRITT DEMOKRATISKT SAMHÄLLE.
@Esset: I vilket invaderat land bor du själv (invaderat av ett grannland i modern tid, efter andra världskriget)?
Felet är väl inte att stoppa krig! Felet är att länder kan gå ut och ockupera andra!
Vi har ju sett videoklipp på ryska medborgare som i början på Ryz_lands anfallskrig mot Ukraina demonstrerade i bl.a. Moskva mot kriget och
de blev GENAST “omhändertagna” av personer i nån slags uniform.
Du har rätt!
Jag stödjer Ukrainas rätt att stoppa kriget med vapenmakt!
;o)
För att vara lite allvarlig jag tror inte det är många människor som inte håller med om slutmålet.
Det är mest vägen dit som det finns olika uppfattningar om.
+1 🙂
Ouups! Nu få väst passa sig, då ryzz-kä…ngarna är igång igen 😁
https://twitter.com/YEasiersoft/status/1677166186646360065
Haha, det är så dåligt (på flera sätt) att man blir mållös
Det var en riktigt teatermässig show som kanske går hem hos delar av den ryska publiken.
🤣 Klart tanterna ska få en ny valuta!
Jisses 🫣🤭.
Om sådan propaganda är trovärdig för medelryssen då är det verkligen totalt kört, de kommer att leva i armod och hata resten av världen under överskådlig framtid 😳.
Ahahahaha, priceless.
Snart är ju dessutom rubel billigare än dasspapper. 😀
Inte gnerellt emot att ha en valuta backad med guld, men Ryssland kommer knappast göra det nu.. då blir ju rubel kursen tydlig..
De får skynda sig. Rubeln är nere i nästa 91,5 mot dollarna.
Citat Dynamit Harry: vilken j…..
https://twitter.com/YEasiersoft/status/1677165210325614593
Ja, jäääääävlar!
Rejält kast med litet torn. Nån som kan identifiera modellen på stridsvagnen?
Känns lovande!
Zaporizhzhia UPD
Alarming for the Russians, Ukrainians have success around Robotyne. Encirclement incoming
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1677196298380890112?t=bouZpL2QoOB1fpDe0INRRA&s=19
Död åt alla ryssdjävlar!
För att fira att våra svenska stridsfordon är i strid skickar jag idag en donation till PickupJonas.
Bra. Många idag som gjort det.
LWs ingress skapar cash flow till berörd hjälporganisation.
+100
VARNING!
Ryssen lanserade den “bra ryska utmaningen” (som ishink-utmaningen brukade vara).
https://twitter.com/Obryskyi/status/1677224698361401344
Vad hände egentligen på filmen? Tappad handgranat eller något?
Det ser ut som om en ryss är trött på livet, drar ur sprinten i handgranaten och håller den i handen, en person som står bredvid springer för glatta livet.
Länkar till twitter verkar ofta kräva att man är inloggad för att det ska synas vad de föreställer…
Jag är inloggad och det finns tyvärr ingen mer information och twitters översättningsfunktion funkar inte.
Översättning:
Ryssen lanserade den “bra ryska utmaningen” (som ishink-utmaningen brukade vara).
Jag ber alla berörda ryssar att stödja mainstream.
När jag var liten och försökte komma undan från mitt städuppdrag hemma, så sade mamma “Du städar som en ryss”.
Har en tjeckisk kollega (tja, många, men bara en som var med innan järnridån började luckras upp), som förklarade att en ”rysk lösning” betyder omotiverad kraftåtgång och total avsaknad av finlir, fingertoppskänsla eller intelligens, om det sägs av en tjeck. Typ att spränga bort en husgavel om backen kärvar på bilen. Riktningen kan vara samma som din mammas ordvändning, även om det finns en viss risk att hon menade ”inte alls” förstås.
Antalet offer för terrorattacken ökar…
“The number of people killed as a result of rocket attack by the Russian occupiers of Lviv has increased to 9 people” – the Ministry of Internal Affairs
Another 42 people were injured, including three children. Rescue and search operations are ongoing…
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1677220176096382979?t=iY_Xx1xusib3PiPlVAtoTA&s=19
När kommer svaret enligt Zelenskyys löfte?
Kreml ligger brunt till nu…
Hoppas på viktigt militärt mål i det rysliga landet.
Dags att utöka ryzzens ubåtsflotta i Svarta havet. Är inte amiral Makarov egentligen ubåtsbefälhavare?
Joo. Absolut. Hela flottan är ubåtar de facto. Men precis som de smashade MBT-besättningarna har kroppen inte talat om det för dem ännu. De på Moskva kom ju aldrig tillbaka….
Sänk hela flottan för mördarna. Det är ju lämplig vedergällning eftersom robotarna sköts ifrån just dem.
För om inte mitt teflonminne minns fel fick Ukraina sjömålsrobotar av både Storbritannien och Danmark.
Ved heter de nu då?
Harpoon om jag inte minns fel?
Harpoon, korrekt. Sedan har de sina egna Neptune som de använde för att återbörda Moskva till hennes rätta element som sedimentär utfyllning och ”undervattenskulturminne” (underwater cultural heritage)
Tack LABBIBIA. Mitt minne sviker.
Visst var det dessa som UA förmodligen sänkte den där bogserbåten med innan Zimni Island befriades.
Amiralen som skeppet är döpt efter gick under med sitt flaggskepp under rysk-japanska kriget 1905. Det är väl bara rimligt att skeppet går samma öde till mötes.
The flight of the Russian ATGM “Whirlwind” in a few meters from the armored car “Husky” TSV
Look till the end 🚀
https://twitter.com/Alfaiomi/status/1677223939838181376
Rubeln står återigen strax över 92 rubel för en dollar
Sent i går kväll pressades den ner till 90
Blir lite bakvänt att säga att den pressades ner till 90 då 90 rubel för en dollar innebär en starkare rubel än 92 för en dollar. Med det sagt hoppas jag på svagast möjliga rubel.
Rubeln stärktes till 90 för Amerikansk Dollar Rysk Rubel men ligger just nu på 91,82
Jo, det blir lite bakvänt när man anger det i USD mot rubel. Högre värde blir lägre värde för rubeln.
Det var ju dollarn som pressades ner igen i går eftermiddag/kväll.
Egentligen skulle man göra tvärsom kanske men det är inte så intuitivt att skriva ut rubelns värde mot dollarn som blir tex. 0,0109.. Man får inte riktigt samma känsla för hur mycket det är.
År 2010 fick man som jämförelse 29 Rubel för en Dollar
Ja, den återhämtade sig rejält i går. Får se var det slutar.
Går bättre för rubeln än för kronan, känns sådär
Skulle ha varit ett frågetecken där
Nja, det stämmer ju inte alls.
Här är lite siffror (mot USD):
5 dagar:
Rubel: – 3,83%
SEK: – 1,29%
1 mån:
Rubeln – 10,8%
SEK – 0,34%
6 mån:
Rubeln: -20,72%
SEK: -3,73%
1 år:
Rubeln: – 31,03%
SEK :- 3,77%
5 år:
Rubeln: – 31,57%
SEK: – 18,69%
20 år:
Rubeln: -67,60%
SEK: – 32,71%
SEK mot rubel:
5 dagar: +2,67
1 mån: + 11,73
6 mån: + 21,68
Rubeln är även den en lögn
Medan sanningen kämpar mot lögner för att vinna, dör människor.
Den svaga rubel kursen borde försvaga importen via tredje land av kapitalvaror avsedda för konsumtion
Den BORDE,men jag tror INTE att den gör det i särskilt stor omfattning. De hushåll som har marginaler har av tradition en hel del pengar undanstoppade i hårdvaluta och vill de köpa en ny iPhone t ex , så gör de det
Men det är inte störande alls som jag ser det! Allt som dränerar Ryssland på kapital ger en hel del fördelar
Så…en försvagad rubel driver Rysk inflation och har som effekt att mer kapital dras ur landet
👍🕳
Den ryska importen ska ju backat kraftigt, så effekten på inflationen borde bli rätt begränsad.
BBC har en artikel som börjar i en ambulans och sedan övergår till tre liknelser av fronten såsom av plåt, trä eller glas. Både pessimister och optimister hörs och känns.
BBC News – Ukraine war: Front line troops discuss counter-offensive
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-66121584
Tack LW och alla i kommentarsfältet för otal timmar läsning sedan invasionen började! Hade inte bloggen funnits är det nog många med mig som hade haft en helt annan bild av kriget och hur läget är vid fronterna. Vilket otroligt arbete som lagts ner av er! Skickar härmed över en stor skopa kärlek till er.
Idag blir troligtvis dagen då ryska förluster i manskap passerar vietnamkrigets amerikanska förluster gånger fyra. Det får kanske ses som en indikation på dels den totala likgiltighet inför egna förluster som ryssarna verkar ha, dels hur intensivt kriget har varit sedan förra februari.
Tjeckien kommer träna F-16 piloter.
Och skänker attackhelikoptrar snarast.
Plus mer ammunition.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/7/7410256/
+ 👍🏻.
Perfekt!
Tjeckerna har verkligen ställt upp för Ukraina och det från första början
+F16
“Jag måste säga att jag beundrar tapperheten i Ukrainas försvar mot Rysslands barbariska attack, och jag är glad att våra militära hjälpmedel hjälper till att stödja detta modiga försvar”, sa den tjeckiske premiärministern.
Heja Tjeckien, dom har redan skänkt hela sitt flygvapen och minskat sitt lands försvarsförmåga rätt mycket.
Underlättar väl kanske att de har en gammal Natogeneral som president. Som mötte Zelenskyj i går: https://www.president.gov.ua/en/news/chehiya-ta-yiyi-narod-svoyeyu-pidtrimkoyu-ukrayini-realno-do-84129
Det var väl Slovakien som skänkte bort flygvapnet?
Du har förstås rätt. Men ska man vara petig kan man säga, att det slovakiska flygvapnet pensionerade sina MiG-29 redan i augusti 2022. Sedan stod de i malpåse fram till mars 2023 när de överfördes till UA. Nu flzger slovakerna sina gamla L-39 skolflygplan från 1968 i väntan på F-16. I praktiken betyder det ju, att det är tjeckernas Gripar som står för det slovakiska luftförsvaret.
Kommer inte ihåg om de slovakiska MiG-29:orna var flygdugliga, eller om de användes som reservdelar. Någon kanske vet?
Tjeckien, Polen och de tre baltiska länderna har stått upp med flaggan i topp, Rumänien och Bulgarien har också gjort mycket men hållt en väldigt låg profil. Slovakien, Kroatien mfl bidrar efter förmåga. Alla med erfarenheter av vad det innebär att omfattas av “Russki Mir”.
Frågan är hur fan Ungern kunde hamna så jävla snett? Jag förstår det inte. Hur kan Orban ha så starkt stöd för sin politik med tanke på Ungerns moderna historia?
Har tänkt på en paradox länge nu!
De som skänkt o stöttat Ukraina mest är ofta de länderna som är närmast Ryzzland.
Det verkar mer svenska inställningen helt hål i huvudet. För VI kan inte skicka det och det, för då kommer mördarna och tar oss!!!
För he—ete. Skicka mer vapen NU!
De är iofs med i Nato och RU lär inte anfalla ett natoland.
Sant 😀
Med den logiken har jag alltså rätt.
När Sverige också hissar NATO-flaggan.
Då kommer 49 Gripen C med Global Eye och lufttankningsplan.
Samt massa Meteor 💫 och Robot 15 flytta till Ukraina 🇺🇦
Är väl därför Ungern och Turkiet stretar emot….
+49×39
Tjecker gillar INTE ryssen.
Finns det nån annan än Orcher som gillar Orcher?
Jakalerna(Kina) gör det inte, de vill bara positionera sig så bra som möjligt för att få bästa ekonomiska utdelning.
Porrmushen vill överleva o tycker eg inte om Orcher men tycker de är nödvändiga för att kunna hålla sig kvar vid makten.
Mattförsäljaren (Turkiet) har länge haft ett hon i sidan till Orcher, men ser fördelar att spela på båda planhalvorna för att få det man vill.
Vilka finns kvar som ev kam tänkas gilla Orcher?
Tror det skulle anses vara kontroversiellt att göra en undersökning som går ut på att betygssätta hur mycket man gillar/ogillar en viss etnicitet, så vi kommer nog aldrig få ett bra svar på den frågan ;D
Åtminstone torde det anses vara kontroversiellt i alla länder vars åsikter vi bryr oss om.
Ryss är inte en etnicitet….
Pew, eller något annat globalt opinionsundersökningsbolag, brukar göra en återkommande studie om vad befolkning i ett stort antal länder tycker om andra länder.
Varför skulle inte ryss/orch vara en etnicitet?
Går man bara på hur ordet etnicitet beskrivs i ordboken så matchar det ju ryssarna och deras mentalitet till 100%.
Orban
Med tanke på det våldsamma antalet ryzz artilleri och ammo är det förstås oerhört beklagligt att väst inte skickade mycket mer artilleri och ammo till Ukraina på en gång. Väst bör skämmas.
Är det nu två möjligheter?
1. Sverige kommer in i Nato och kan då skicka mer av allt till Ukraina
2. Väst kommer inte just nu in i Ukraina men Nato stärker band med Sverige med periodvis trupp och utrustning och Sverige kan då skicka Meer av allt till Ukraina
För övrigt mer MBT och ammo från väst till Ukraina!
Ryzzk militär förmåga bör skjutas helt sönder och samman så fort som möjligt
Jo man har hela kriget skickat för lite för sent det är odiskutabelt.
Sen kan kappvändarna i väst växla rätt fort tyvärr även om dom just nu står enade.
Burnraten för UA i ammunition och materiel är enorm nu och väst måste fortsätta leverera annars blir det pyspunka.
+39 x 49
Tragiskt, ja.
Men som RO37 (KOS) påpekar går Ry artilleri sakta mot noll, till slut.
Dessutom kommer nu USA att skicka klusterbomber till UFA. Tala om att kunna skapa dålig stämning hos Ry.
Ska dom skicka? Vad jag såg så är där nån Obama-lag i vägen som Biden kanske inte vill ta bort.
Samt dålig stämning hos Svenska Freds…
Trevlig “präst”.
“Time to ban this pseudo-religion of the Moscow Patriarchate
An execution room in the basement of the church: The SBU opened a case against a priest of the UOC (MP) who helped the occupiers in the Kyiv region
The Security Service is investigating the involvement of the abbot of the UOC (MP) church in the village of Borodyanka, Viktor Talk, in the atrocities of the occupiers.
This priest, God forgive me, is suspected of facilitating the forced deportation of almost 100 residents of Kyiv region to Belarus during the occupation of the region.
In addition, he helped set up a torture chamber in the basement of his church and called to support the Russian invaders in the war against Ukraine. Now, the court chooses a preventive measure for him.”
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1677245067931648000
Jag undrar stillsamt vad det centrala i denna “prästs” religion är.
“Dessutom hjälpte han till att sätta upp en tortyrkammare i källaren i sin kyrka…!
Jo, svårt att tro att han egentligen är präst, säker placerad där, inte omöjligt att han är från FSB.
I den äldre skaran rysk-ortodoxa präster var det många som var placerade där av KGB och FSB för att hålla koll på dissidenter. Jag ser det som sannolikt, att den traditionen vidmakthållits. Och inte bara i Ryssland – de “föreläsningar” om krig jag fått av serbisk-ortodoxa präster står inte de ryska långt efter. Inte underligt, att de ortodoxa kyrkorna i såväl Ukraina som Moldavien vill bryta sig bort från det ryska oket…
Någon här föreslog häromdagen att Ryzzland är som det är för att de missade upplysningen. Då är vi i princip tillbaka på 1600-talet, jämför med jesuiterna och den spanska inkvisitionen eller de övergrepp båda sidor gjorde i 30-åriga kriget eller den engelska revolutionen allt i religionens namn.
Låter som ett manus som skulle ratas av Hollywoods alla filmproducenter.
Men troligen sant ändå.
Verkligen übervidrigt.
Det har ju varit uppe en del varför RU anfaller långt framför sin huvudlinje rakt in i UA i försvar och under artparaply, jag försökte diskutera det i förrgår men var inte med i efterdiskussionen då jag satt på flyget. Var också massa vänliga kommentarer jag aldrig svarade på pga. flyget och det efterföljande försvunna baggaget som nu kommit tillrätta.
Igår resonerade Hasse kring det.
Vid Kherson låg VDV bakom vanliga arméförband och DPR som fick ta alla smällar och sen slog dom sönder alla UA genombrott – Kherson var med ryska mått mätt en mycket lyckad försvarsstrid. Det var ett totalt informationsembargo kring Kherson men eftersom UA aldrig kom framåt där undrar jag om ryssarna kanske stred på ett liknande sätt däruppe?
Vid Kharkiv hade RU lämnat rebellerna och 3rd army corps att försvara och dom flydde tillsammans när en sammansatt ukrainsk stridsgrupp i brigadstorlek eller mer anföll i området (om jag förstått det rätt?).
Vid Izyum/Kupiansk hade man dugliga förband i försvar i en (1) linje med minor och sen var det tomt bakom – så fort UA kom igenom linjen kollapsade försvaret helt och tydligen blev 1st Guards helt utplånade nere vid Izyum.
Ryssarna har väl dragit vissa lärdomar av tidigare förluster och situationsanpassat kan man gissa men varför strider dom så här – burnraten torde vara astronomisk?
En av anledningarna tror jag är fenomenet ”tour-de-777” som vi väl såg våren 2023.
Vi raljerade då med att ett batteri kunde skjuta ut en rysk BTG i försvar på en förmiddag om dom hoppade över rasterna.
I det begreppet ingår drönarvapnet, alla typer artilleri och mer långskjutande – ryssar i försvar är statiska mål och villebråd.
Nu har UA så pass stor mängd av dessa vapen att dom kan göra verklig skada där dom väljer att kraftsamla.
Det andra är väl kanske ”Putineffekten” och de nytillsatta cheferna som ryker kvartalsvis – man går all in hela tiden för att försöka överleva på jobbet så länge som möjligt och inget ger mer klapp på axeln av högre chef än våldsamma motanfall.
Även idag försöker RU sig på motanfall inte bara där UA offensiv är utan också vid lugna fronter – helt meningslösa är dom. Nu är det iofs. kanske precis det dom skulle göra, försöka klippa till på lugna fronter, men eftersom dom aldrig lyckas med något och har ändliga resurser blir det en negativ av det hela.
Det är kanske så att dom resonerar att om dom anfaller aggressivt nu och tillfogar UA stora förluster så tappar UA sugen tidigt i motoffensiven alternativt att väst tappar sugen och slutar leverera vapen?
En potemkinkuliss således som dom alltid kört där man projicerar ett våldsamt och effektivt försvar men det är tomt bakom?
Och vidare att om UA skulle lyckas med ett större genombrott då kommer UA och väst att bli motiverade att fortsätta av sina tidiga framgångar?
Och sen hellre dö i anfall än att decimeras kraftigt i statiskt försvar långt innan man fått korn på några ukrainare?
Hela den här ryska försvarsstriden andas desperation från RU och målmedvetet gnetande med stor portion tålamod från UA.
Rätt mycket japanska bajonettanfall på öarna av det hela.
Vi har sett filmerna på där grupp slår ut pluton, UA bekräftar att RU tar 5ggr högre förluster när UA är anfallande part och så vidare. Att UA använder hela paletten med förmågor mycket effektivt är odiskutabelt och att RU inte längre klarar det är också odiskutabelt.
På sina håll har dom bra förmåga fortfarande – vid södra fronten till exempel. Men inte vid Dneprfronten längre där är dom helt utklassade.
Efter filmen om CV90 så vet vi att dom också har målstyrd ammunition och drönare uppe i norra Luhansk, igår skrev jag väl att jag trodde att dom inte hade det men det var således fel.
Kring Bakhmut är RU helt utklassade också.
Också rätt säker på att informationen om att ett par arméer som är på väg är förvrängd – det tricklar in en rännil hela tiden men inget som gör skillnad.
Det som skulle kunna göra skillnad är de uppskattningsvis (på papperet) 460 000st från alla agencies inklusive Rosgvardia men dom fanns inte ens när Belgorod invaderades eller när Wagner körde mot Moskva.
Var dom är det är detta krigs stora mysterium, jag gissar att olika maktfraktioner håller hårt i sina privatarméer för dom kommer behövas till annat än att kriga i Ukraina.
En mobilisering i Januari 2023 på nån halvmiljon till hade varit det som krävdes men det hände aldrig – rätt säker på att det beror på att makteliten inte litar på de potentiella soldaterna.
RU är helt enkelt inmålade i det berömda hörnet och det sluttande planet. Militärbaserna tränar inte nästa grupp förstärkningar till Ukraina för dom har inte fått manskapet tilldelat sig eftersom den politiska ledningen inte vågar mobilisera.
Trögheten har varit enorm – när de höga befälen besöker fronterna är dom i skyddade bunkrar i bakre och får en tillrättalagd bild men sen har vi också ledningen i Ryssland i sina enorma palats och liv i lyx.
När man såg hur Prigozin levde baxnade man, huset var en dröm och i varje garderob fanns det guldtackor och sedelbuntar.
Situationen på marken har inte nått eliten ännu eftersom alla befäl på alla nivåer inte vill exponera sig och de maktstrider vi sett när dom råkat öppna en glipa i skynket är väl typ som det alltid varit?
Vi har rätt länge diskuterat att det behövs en större reträtt för att tvinga deras hand, Azovstöten är kanske inte tillräcklig men en bra början och Bakhmut kommer också göra ont.
Filmer på minplogar uppe i norra Luhansk nu så tydligen börjar man förbereda sig för framåt där också – bra.
Saknar absolut fler Belgorodräder men innan jag försvann så var i alla fall närvaron i dom där samhällena SÖ om staden Belgorod konstant – man lämnade aldrig.
En tanke kring att UA får vapen som är på väg att fasas ut i organisationerna – när RU får tag på intakta exemplar så spelar det ingen roll.
Leo2 kommer förvisso leva kvar men tyskarna håller ju på att ta fram en ny stridsvagn. Samma med F-16, storm shadow och så vidare.
Artilleriet vågade man väl skicka senaste modellerna av.
CV90 är väl kanske det vapen man inte vill skall falla i ryssarnas händer men dom behövde skickas.
Gripen kan vi väl skicka utan att oroa oss för har Ungern haft dom så har väl Ryssland getts möjlighet att reverse engineera?
Nu vet vi vad de ryska fortifikationerna vid södra fronten var värda och helt klart är minfälten en svårare nöt att knäcka än vad jag tänkte mig. När vi diskuterade genombrott såg vi framför oss en minlinje Xm djup som man bröt igenom och sen kunde man positionera sig för linje 2 och 3 och sen var man igenom.
Det ryssarna gjort är väl att dom tömt lagren i Ryssland på minor och minerat exakt all terräng överallt flera kilometer djupt.
Dom har sedan minerat in förbanden och vi är nu lite i samma situation som vid Kherson 2022 egentligen.
Väster om Vuhledar är det lite oklart, är dom och nosar på Staromaiorske eller Staromlynivka nu?
Jag gissar på Staromaiorske.
Dom är då 6km ifrån genombrott av huvudlinjen i det området och har man poolat in nästan alla tunga stridsvagnsbrigader där tillsammans med ett antal elitbrigader så är det en fokuspunkt helt klart.
Just nu sitter väl chefen zaporiziafronten och googlar asyl men han har vid sidan om det ett hot i vänstra flanken borta vid Antonovskybron att hantera precis när han dragit bort de kompetenta reserverna därifrån.
Han kan inte skicka tillbaka dom eftersom dom redan är i strid uppe vid södra fronten.
Burn raten på hans förband torde vara skyhög och dom har sedan UA startade offensiva operationer vid södra fronten roterat förband kanske tre gånger samt försökt sig på motanfall med insatsstyrkorna – eftersom ryssarna är beredda att ta skyhöga förluster i ett förband kan nog de förband som roteras ut räknas som tomma skal utan vidare stridsvärde.
Att man strider med Spetznaz, marines och spaning i frontlinjerna är ett enormt svaghetstecken – man har inget annat kvar att sköta försvaret med så insatsstyrkorna får bli gropförsvar.
Rätt snart kommer chefen Zaporiziafronten att behöva be om förstärkningar om han inte redan gjort det. Finns det några att skicka?
Försvaret i det här området har förvånat en del, dugligt artilleri, självmordsdrönare, ahkp och attackflyg med FAB500 – han har helt klart fått behålla förmågor när andra fronter skrikit efter mer.
Vi vet dock att när Bakhmut började utveckla sig till ett hot och när Belgorodräderna var som värst då drog man bort ett par brigader från södra fronten så allt fick han inte ha kvar.
Det som södra fronten lyckades bra med var att inte anfalla för mycket under vinteroffensiven – 8st brigader vid V delen av södra fronten och sedan det stora självmordet vid Vuhledar men dom höll igen en del så det fanns rimligen förband någorlunda intakta.
Nu har man bränt igenom dom och det är tomt bakom.
När UA skär igenom ned till Azov finns det bara en reträttväg och det är ned till Krim – en quick fix som gör att alla förband V om genombrottet fångas nere på Krim och inte kommer kunna förflyttas till andra frontavsnitt.
Då kan UA helt sonika spränga bron och plugga entrén ned till Krim och sen köra alla brigaderna utom 3st NÖ och når absolut dominans i området SÖ om staden Donetsk.
Det blir en lång sommar men det är bara en fråga om tid.
Nu vill det till att väst skickar ammunition och materiel för i offensiv gör man av med astronomiska mängder.
En sak att håll i åtanke är att om man inte knäcker ryggen på ryssarna i sommar och det blir någon typ av avstannad offensiv som inte kommer igång i höst pga. vilja från väst att förhandla – då kommer RU med kinas hjälp kunna bygga upp sin förmåga.
Denna offensiv fram till slutet September då marken inte bär längre är krigets viktigaste.
Det är nu RU har slut på artilleri, underhållet är i fritt fall, soldaterna är törstiga och kommer ihåg Wagners marsch mot friheten – lågpunkten är nu.
Därför kommer UA bara att öka trycket successivt, man har inte peakat ännu och det är troligt att offensiva operationer kommer igång i norra Luhansk så småningom vilket ju skulle tuffa på enligt den stora fälttågsplanen.
Sen när det gäller Belgorod undrar jag om det ligger någon sanning bakom att USA et.al bad UA pausa sin befrielseverksamhet i Ryssland för nästa Belgorodräd borde redan ha kommit.
Enligt den stora fälttågsplanen väntar vi nu på genombrottet mot Azov när nu korsningen av Dnepr skett. Bakhmutfronten skall också röra på sig och norra Luhansk tuffa på.
Knäcker ryggen.
Ja det där viktigt! Gör man inte det i sommar så är jag rädd att detta håller på i åratal. Och då vet man aldrig vad som händer med återfallsförbrytarna och ev strömningar i stora landet i väster..
Till både Erik och johan! Detta tror jag är så sant. Blir en donation till Jonas och blågula för att hjälpa. Skickar vi pengarna nu kanske det når fronten innan det är för sent så blir en stor donation.
Precis Erik14, vi står och väger på gränsen till ett utdraget krig. Utdragen konflikt blir det alltid för ryssarna kommer aldrig ge upp men öppet krig kan vi undvika om UA lyckas återta till 1991 års gränser.
Dom är på god väg trots västs ovilja att ge dom vapnen dom behöver för andra ryska lågpunkten i det här kriget.
Mellan September 2022 och Januari 2023 lyckades RU undvika neslig förlust genom att utnyttja den dåliga väderperioden till att återställa manglad förmåga.
Vild gissning är att om tillfälle ges gör man samma sak i höst?
Knivskarp analys. Men det verkar som jag har haft fel angående din frånvaro. När DENGAMLE frågade var du var skrev jag att du var på husvagnssemester frontnära i Ukraina med frun som kartläsare. Går det hyra husvagnar i Ukraina med tanke på att du satt på flyget.
Imponerande sammanfattning! Tusen tack. Så bra info.
Tack själv 😀
+100!
Puuuh, dina analyser var så skarpa senaste två veckorna att en plus hundra är viktigt
Johan är tillbaka! Med besked!
Fantastiskt bra skrivit. As usual.
Essäkungen No.1 är åter. Tack för det😀
Minfälten borde gå penetrera med CATs stora maskiner. Gärna med påsvetsade minplogar framför.
Ukraina kan styra traktorer via fjärrkontroll. Så de borde kunna mästra stora schaktmaskiner på samma sätt.
Jo man tycker det borde gå att utveckla till något som fungerar, fjärrstyrda.
Mer katter till Ukraina. Nuuuuuuu
Tusen tack och sååå kul att du är tillbaka från bonnapermisen igen Johan nr1.
Du sprutar ur dig en otrolig mängd fakta, teorier och kvalificerade gissningar.
Jag sammanfattar hela din långa artikel med accentmannens numera smått klassiska:
“Unfortunately for the Russians….”
haha, japp den kommentaren går till historien 😀
Har sett mycket rynkade ögonbryn för den permissionen, är klart oroad över nästa semesterperiod..
Vadå nästa 😳
Ah. När ryss gett upp bonk i grop 🤓
Mycket bra analys 👍🏻!
Tror att en Azovstöt eller motsvarande upptåg i mörkaste donbas kan skapa förutsättningar för nästa försök att gripa makten i RU. Det måste puttra en del nu när olika maktvertikaler ser hur reellt försvagat tsarens sk*t-hus är. Ett odentligt bakslag för Shoigu kan få igång detta.
Japp tryckkokaren buktar utåt 👍
Håller med om att det är möjligt att man bara pluggar igen Krim och bombar bort bron. Det känns rätt klokt rent strategiskt. Man kan ju egentligen bara ställa sig där på strandkanten med raketartilleriet och bomba på samtidigt som man flyttar en massa trupp till Donbass. Det måste vara hundra gånger värre att försöka flytta trupp och utrustning till och från Krim. Försöker ryssarna hämta hem trupp från Krim så kanske det plötsligt blir invasionsförsök nära förestående. Det enda problemet är möjligen politiskt. Om man är orolig att Krim är förhandlingsbart för våra inkompetenta politiker om Ukraina inte kontrollerar området och man därför vill prioritera en invasion högt.
Det där med rysk återuppbyggnad tror jag dock inte alls på. De är slut. Får man kinesiska system så åker Kina ut i kylan också (vilket de är på väg att göra ändå). Kina är mycket, mycket svagare än det verkar; och börjar hamna i samma situation som Ryssland att man inte får köpa avancerade chip och man saknar helt förmåga att tillverka dem också. Man gjorde nyligen en stor satsning på detta och pengarna hamnade som vanligt i fickorna på politruker med rätt kontakter. Tycker man att rysk korruption är anmärkningsvärd så titta bara på Kina.
Cornucop – hoppas du har rätt med återuppbyggnaden, är orolig för den.
Krim kan aldrig förstärkas igen så den halvön är förlorad, smarta draget är att ta tillbaka all annan terräng först och spara Krim till sist förutsatt att det inte finns en politisk aspekt här – att UA kommit överrens med oppositionen att när Krim faller blir det revolution eller nåt?
Utmärkt inlägg, Johan
Ett litet påpekande…
Rosgvardia har aldrig varit menade att vara fältförband och har vare sig träning eller utrustning för det.
Visst kan de användas som enkla skyttar stående i en grop, men det är de faktiskt inte kontrakterade för och faktum är att redan nu finns det många,många fall när enskilda guardister vägrar att ens befinna sig nära fronten och det med lagenlig rätt.
Ryssar kan vara “formalister” i hög grad när det passar, och även om vi ofta har svårt att tro det så finns det en tämligen hög respekt för formalia i Ryssland
Jo precis
Putin har väl juristutbildning?
Tusen tack Johan No.1!!!
… å snart laddar UFA massivt med klusterbomber över Ryzz i grop eller i rörelse. Det kan knäcka vilket förband som helst.
Klusterbomberna kommer ställa till med en sällan skådad förödelse 😀
Det är en mycket bra amplifier av USA det.
Hummm
Kanon analys som vanligt.
Dock måste jag säja att jag är grymt besviken på Johan nr1
Ta bod permis när det börjar hetta till. Jag saknas eller menade vi saknade din analys när Midsommarkuppmakaren rullade upp.
Nä här med får du nog semester förbud på obestämd tid.
Russian media report an explosion at the Promsintez plant in the Samara region. Promsintez is engaged in the production of explosives.
According to preliminary data, six workers became victims of the explosion, two more were injured.
https://twitter.com/NOELreports/status/1677244914411749378?t=9EVgIgR4927J1EhV8gmjYg&s=19
Kanske last night of the proms? 😉
Erik14 – japp läste din post om Dnepr 😀
Du är väl en av dom som har fotografiskt minne för du brukar minnas det mesta och det är väl snudd på precis som den stora fälttågsplanen det som händer vid Dnepr.
Se där, då var en till av deras mest moderna 152mm:s borta!
“Operational command ‘West’ published footage of the destruction of a Russian 152-mm self-propelled howitzer 2S19 Msta-S.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1677254559587024897
Fantastiskt! Skjut bort betydligt fler! Vid krigets början hade ryzz 800 stycken.
Så de har nog en del kvar. Västs motmedel behöver steppas upp. Betydligt. Nu.
+1
Fantastiskt 👏.
Ingen av SOK:s sponsorer och partners vågar svara på frågor om rys-kt deltagande i tävlingsidrott!
Athletic Work, Apollo, Bridgestone, Care Berries, Discovery Networks Sweden, Flowlife, Jensen | Sleepacy, Neh, Nordea, Ocean Outdoor, Postkodlotteriet, Skanska, Skistar, Svenska Spel och Uniqlo avstår från at svara på frågor eller svarar extremt undvikande och flummigt.
Tyvärr har ju SOK valt att följa IOK:s beslut om att tillåta rys-ka och belarusiska idrottare att delta i kvaltävlingar.
Det är märkligt att sponsorer och partners inte kan svara på frågor om hur de ser rys-kt och belarusiskt deltagande.
Här är några “smarta” svar.
– Kontakta SOK om du vill veta mera.
– Vi har startat en egen insamling till förmån för Ukraina.
– Vi älskar idrott.
– Vi delar SOK:s uppfattning att det är fel av IOK att tillåta ryskt och belarusiskt deltagande.
– Vi stöttar ungdomsidrott.
– SOK säger nej till ryskt och belarusiskt deltagande.
– Vårt stöd till SOK är inte öronmärkt.
Tänk om någon hade vågat svara, tex:
Vi tycker det är fel av SOK att följa IOK:s linje att låta ryska och belarusiska idrottare delta i tävlingsidrott.
Är jag fel ute tycker ni, eller borde sponsorer och partners våga kritisera SOK:s beslut att följa IOK?
+1
Det borde vara en smal sak. Iaf ett av företagen där har en tydlig intern etisk profil så jag ska fiska lite. Misstänker att det hänger på att avtalen redan är tecknade etc så det vill inte vaskas pengar. Aldrig att det hade tecknats ett nytt avtal idag under de här förutsättningarna.
Jag kommer bojkota Olympiska Lekarna hädanefter.
Vilka satans knäppgökar.
Nej, du är inte fel ute.
Vad är OS för någonting?
Till Bitis:
OS = Före detta betydelfullt idrottsevenemang.
När jag var liten var VM i ishockey och fotboll en stor grej. Nu är det konstant VM, EM, OS, Champions League, Stanley Cup, Kval, eller annan gyllene Europaliga. I massa olika sporter. Så nu står det ständigt någon där överlycklig med guldmedalj och talar om för mig att “detta är det största som hänt”. Igen och igen.
Och tuffa kroppsbyggare som offar sina liv för att bli “bäst” säger saker som “pain is temporary, glory is forever”.
Och sedan frågar man någon som faktiskt är intresserad av en sport vem som vann en betydelsefull tävling för fem år sedan och det är sällan ens de kommer ihåg detta. Glory räcker ett år i dagens ruljangs skulle jag säga.
En parantes 🙂
+ 1000 till dig förresten!
Heder åt dig för ditt outtröttliga stöd för Ukraina och Ukrainare genom ditt engagemang, där du på olika sätt försöker få alla att göra det rätta!
+1
+1!
Sponsorer borde kritisera SOK:s beslut att följa IOK och meddela att ifall Ryz.land får deltaga i OS så blir det f*n inga sponsorpengar heller.
Sponsorer och partners har en avsevärd kollektiv makt enligt den gamla principen “The one who pays the piper calls the tune!” (Den som betalar musikanten bestämmer melodin!). Om de ser det som förenligt med sina affärsintressen att utöva den är en annan sak.
Jag tycker du är rätt ute Surmunnen.
De skall helt enkelt inte vara med!!!
Citerar: A law, which actually exists, is a law though we happen to dislike it. D. N. McCormick
Dessa nationer respekterar inte lagar och inte idrottens regler ( massiv dopning tex och fisk). De respekterar inte ens människoliv! De SKALLINTE deltaga i ett OS för de respekterar inte den fina tanken.
De SKALL I TE deltaga när de inte ens respekterar de regler som gäller!
fusk*
Väst stöd till och utrustning för minbekämpning behöver utökas och förstärkas. Annars är det svårt att se hur och när detta krig kan avslutas.
Slava Ukraini
Väst skall skicka alla minröjningsfaciliteter som UA behöver – självklart!
OT
Lyssnade nyss på Besserwisser i P1, avsnittet handlade om svenska forskare som med hjälp av ljusprotein kan styra aggressivitet hos möss och eftersom våra reptilhjärnor är så lika mössens är det applicerbart även på människor. Man smittar mössen med ett ofarligt virus som bär på detta “ljusprotein” och sen kan forskaren med ett knapptryck avstyra ett aggressivt beteende. Jäkligt intressant.
Det lustiga var att jag under hela reportaget satt och visualiserade hur detta kunde användas i kriget. När forskaren sa “mus” så hörde jag “ryss”.
Skrämmande utveckling! Låter roligt när man tänker på att göra det här mot ryssar men tänk vad som kan hända om en hänsynslös diktatur börjar använda det, snabbt passivisera befolkningen i ett grannland och sen är det bara att rulla in. Att kunna styra en befolknings beteende med en knapptryckning får t.o.m Orwell att blekna.
Helt korrekt, dom nämnda faktiskt det otäcka scenariot
Zelensky eskorterad av Grip 👌
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1677063509924782081?s=20
Gripande är det se. 🦅
Japp börjar bli dags för gripen nu, den där ormvråks-emojin förstår jag fortfarande inte?
Haha. Är tydligen en amerikansk örn.
Jag fattar inte heller riktigt hur den passar in i sammanhanget. Fast många tycker ändå att jag inte fattar något alls. Om detta krig.
Struntsamma.
Släpp Griperne fria 🦅
+49
Den funkar fint. Alternativen är väl 🧚♀️ eller kanske 🐔 och de ger ju inte riktigt rätt känsla ändå 😉.
Du har haft helt rätt sedan början. Släpp Gripan fri nu!
Ja. Låt den spruta eld 🔥 🐉
🤣🤣 japp Gripen behövs, det trodde jag faktiskt inte.
Kanske är det verkliga skälet att NATO ligger på att vi ska komma in. Att Gripen är på väg och en del av dealen är att vi är inne och kan få hjälp till dess att Gripen E är klara.
Håller tummarna för det
👍🏻🦅💫💥
Tror det kan ligga något i det
Som sagt! Bilden får lite större innebörd med bloggarens 14:08 inlägg🙂
Griparna kommer!!
Kunde han fått behålla den som minne?
Gripen trivs bäst i flock!
I väntan på fler goda nyheter…
Död åt slemgnomen ✊
Släpp Griperne fria 🦅
Japp börjar bli dags för Putins frånfälle nu.
+39!!
Japp, Mors at mucus gnomus! 🙂
Går in i “John Cleese-centurion”-läge nu:
– Death but slime gnome? That is nonsense!
– Uuh, “Mors ad mucus gnomus”
– What does ad indicate in this sentence?
– Umm, movement towards the mucus gnome
– So, we cross out the “at”. Now, I see you have used the nominative case for the gnome…
😂
😂😂😂! Har funderar länge på den men mina latinska dativformer lämnar en hel del övrigt att önska…
Har inte CV90 liknande problem som AMX-10? Alltså känslig för artilleri pga lite pansar.
I och för sig att CV90 är ett mycket modernare fordon och har ett mer avancerat kamouflage. Men räcker det som skydd?
Jag är ingen expert på denna förmåga.
CV90 är ju bättre än Bradley, AMX10, renault-bilarna, M113, M117, Marder och vad mer som levererats.
Dess beväpning kan dessutom slå ut stridsvagn och det behöver Bradleyn sin TOW för.
CV90 har en perfekt kombo av eld-rörelse samt att den inte är känslig för infanteri som en stridsvagn är.
Barracuda kamouflaget är mycket intressant om den blir svårbekämpad för STRIX eller BONUS typ ammunition.
Sen har du en skyttegrupp med i vagnen så lite som en glass med mycket sylt i.
CV90 är bäst helt enkelt!
“glass med mycket sylt i”, den var riktigt bra! 🤣
(Hoppas det inte innebär att soldaterna är ena syltryggar bara.. 🤔 )
Råg i ryggen och sylt i glassen..
Bätre med råg i rygg än säd i byxan 🙂
Bättre med råg i rygg än säd i byxan 🙂
Hellre råg i ryggen än kli i röven.
Många hyllar TOW.
Men om jag läst rätt så kräver den fri sikt(för linan) styrning hela tiden till träff.
Vår 40 mm L70 når målet på nån sekund. Och tål lite bös i vägen.
Blanda Bradleys med CV90 och Strv borde vara en perfekt kombo.
Och så lite ormvråkar som håller kll uppifrån då 🦅🦅🦅
TOW eller inte TOW är frågan.
Båda har väl fördelar och nackdelar.
Jag tror nog att en TOW gör större åverkan på en modern MBT än vad 40mm gör.
Skulle en CV90 utrustad med TOW bli så mycket tyngre. Beror ju till stor del på hur många skott man tar med.
Men jag tror som dig på en kombo. Kanske då med en TOW med en modernare styrning. Utan snöre. Alla behöver inte ha TOW utan den kan vara ett val när man tror på fight mot moderna mbt.
TOW är mycket knepigt.
Om du i en stridsvagn ser TOW fordonet och skjuter ungefär samtidigt vinner du.
Om du i en stridsvagn backar in bakom skyl missar TOW.
ett robotskott är oändligt långt när du avfyrat faktiskt, en oändlighet känns det som.
“Bättre” är ju svårdefinierat. M113 och 117 är gamla pansarbandvagnar, inte stridsfordon. AMX-10 har inget transportkapacitet, den är i princip en lätt stridsvagn på hjul. Bradley är jämförbar så klart, men där är mer frågan om det är Strf90s lägre profil och grövre kanon, eller Bradleys robotar som fäller avgörandet. Strf90 är nog betydligt mer användbar i skog och kuperade områden, medan Bradley är tänkt för öppna landskap.
Möter man en CV90 i ett knivslagsmål så dör man, är väl en sammanfattning.
Och gillar man glass i strut med mycket sylt så ska man oxo ha enCV90
Ingen expert jag heller, men alla pansrade fordon är känsliga för träffar ovanifrån. Även tunga tanks. Där är pansaret tunnare. När det gäller CV 90 är det ju där SAABs camouflage “Barracuda” kommer in.
De CV90 som Sverige levererat till UAF har förhållandevis rejält med ballistiskt skydd. Sverige var nog dessutom det land som tidigt tog takslående pansarbrytande ammunition på allvar, därav har Strv 122 takpansar av rätt god kvalitet.
Vad gäller Bradley så kan man tänka Fulda-gapet som utgångspunkt för delar av kravbilden.
Alla IFV är känsliga för artilleri i någon form pga i skyddet är begränsat med eller utan tilläggspansar.
Lite info om Archer, eller rätt mycket faktiskt.
https://www.soldf.com/fordon/artillerisystem-archer/
+1
Tack Surtrutn. Intressant att se att även Archer har SAABs Barracuda-maskering.
Ännu har jag inte sett en enda bild på Archer i aktion i Ukraina, men förr eller senare lär det väl dyka upp såna?
Vi kanske inte få se någon innan ryssarna lyckats slå ut en av dem och de börjar skryta om det. Vi ska alltså vara glada så länge vi inte får se någon!
Ja, ja, jag försöker bara trösta mig med det eftersom vi aldrig får se några.. 😅
Archer syns inte, den hörs….
Archer – Att verka utan att synas men man hörs desto mer…
En riktig Wallenbergare.😀
This is what built russia https://youtube.com/clip/UgkxGDfY0NfoU1zAJz89CXbgsWsO94ZQJ-BN
Ingen från Wagner har hittills besökt militärbasen i Belarus.
https://omni.se/belarus-ingen-fran-wagner-har-besokt-militarbasen/a/761GKB
Var tog alla befäl och soldater vägen kan man undra?
Prigozjin är också försvunnen vad jag förstår.
Antingen är han väl död, eller så har han gått under jorden, eller så håller han och Wagner på med något fuffens. Stoltenberg svarade dock tämligen roat på en fråga om honom och gav intrycket av att NATO har full koll.
Eller är det han och Putin som håller på med något fuffens?
Han är kanske tupp 🐓 igen.
Nu i slemgnomens bunker.
Kan rösten vara lite sprucken och gäll numera kanske!
De dyker nog upp ska vi se
Tänker så här!
Slemgnomen och Prihögge har en historik!
För att rädda ansiktet går putte med på att fejka en nedskjutning med pigge som då kan vara fri att skapa sig ett nytt liv någonstans efter lite plastikkirurgi?
En maffia version av win/win?
“Ukrainian soldiers from the 93rd separate mechanized brigade destroy 🇷🇺Russian tanks in the Bakhmut area”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677266767297536006
Zelensky träffar Erdigan i Istanbul idag
https://kyivindependent.com/zelensky-erdogan-to-meet-in-istanbul/
Jag får en dålig känsla.
Vem får inte det…fast jag tror ändå att det handlar mest om spannmålsavtalet som snart löper ut. Och Natofrågan är nog också viktig, finns många bottnar i den för Ukraina.
Då har Erdogan fått i uppdrag att sondera fred rimligen?
Erdigan = Erdogan
Erdigan = Erdogan = Odågan
Lol! Alias Matthandlarbazarturken. 😀
Ryska ambassaden i Sverige presenterar ett nytt diplomatiskt lågvattenmärke på den officiella facebooksidan.
https://www.facebook.com/RusEmbassySweden/videos/6229485920493586/
Tidigare diplomatiska bottennapp om Sveriges behandling av samer, som är och var betydligt bättre än rys-arnas behandling av sina samer och övriga minoriteter.
https://www.facebook.com/RusEmbassySweden/posts/pfbid0omdfKeoWG6dY1RK1rkCSm4jYyHaHqcirQ6GdmGXZxYF2ZjBWeHXGLnfSm2R5DnF9l
De beter sig som barnungar och ska vara diplomater.
Tobias Krantz svarade nedan till så länge det får vara kvar:
“1,8 miljoner kulaker deporterades 1930–31, 1,0 miljoner bönder och etniska minoriteter 1932–39, medan cirka 3,5 miljoner etniska minoriteter vidarebosattes under 1940–52! och länkar till Wikipedia
Tvångsförflyttning av stora folkgrupper användes i mycket stor omfattning av Josef Stalins sovjetiska regim:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngsf%C3%B6rflyttningar_av_befolkningsgrupper_i_Sovjetunionen
Förstår verkligen inte varför vi inte sparkar ut hela högen av orchernas påverkansagenter och rena spioner. Ambassadören kan väl få vara kvar på nåder, men resten borde kastas ut.
+1
Kanske bättre ha dem i husarrest här.
+1 sparka hårt och långt
För att citera en chef min fru hade en gång: Di ska ud!
Han var dansk.
Washington Post (går inte att länka):
Biden approves cluster munition supply to Ukraine
CNN: What are the cluster munitions that the US is expected to supply Ukraine and why are they so controversial? https://edition.cnn.com/2023/07/07/europe/cluster-munitions-us-ukraine-aid-explainer-intl-hnk-ml/index.html
Fråga, slutet av september nämns när det gäller vädret. Om man tittar på best och worst case scenario, hur länge kan man hålla på så? Går det att hålla igång till mitten av oktober om vädret är gynnsamt?
Tre månader av fortsatt offensiv innebär att vi nog kan räkna med att minst 15000-30000 ryssar kommer att ryka alternativt bli permanent stridsodugliga. Men, vad finns bakom dessa om de lyckas hålla i till lervällingen drar igång igen i höst? Soldater kan inte trollas fram i ett nafs, kanonmat kan det förstås. Och om vi tänker oss att det blir en ny repeat år 2024, vilka soldater har ryssarna då att plocka av? Knappast särskilt populärt om de börjar mobilisera folk från Moskva och St. Petersburg.
Slutet September är ett normalår men 2023 har så här långt inte varit ett normalår då det regnade längre än vanligt har jag fått för mig. SE hade ju också en ovanligt varm vinter som vi i elunderklassen behövde.
Blir det en torr höst vore perfekt för det enda som kommer stoppa UA offensiva operationer är markens bärighet.
Japp, får RU nån typ av paus i Oktober och November hinner dom nog stärka upp en hel del.
Sanctions @ work
https://mil.in.ua/en/news/russia-cannot-sell-helicopters-because-of-the-war-with-ukraine/
Apropå Rosgvardia, så noterade jag ett par saker i ryska Vedomosti för en tid sedan som förvånade mig så mycket att jag frågade ett par mer insatta vänner om vad det egentligen handlar om
Det är bekant att Putler samlade ihop alla chefer för ”
Lag och ordning myndigheter i eftermälet av Wagnermarschen . Tydligen, och inte förvånande i sig, var Patrushev och, möjligen ,Naryshkin också närvarande,två siloviker jag har nämnt i tidigare inlägg.
Mötet var i sig knappast överraskande, syftet var och är att försöka undvika och förhindra vidare kuppförsök, men vad som förvånade mig var att Bortnikov, FSB chefen INTE var närvarande.
Man ska kanske inte dra för många slutsatser av det….men FSB har totalt misslyckats i mycket under senare tid, och det har blivit ytterligare tydliggjort genom att förvarning om Prigoshins aktioner uteblev . En av uppgifterna FSB har är att också övervaka tendenser till förräderi och uppror inom de väpnade styrkorna, det ska inte glömmas bort!
Vad ytterligare förvånade mig var att man tydligen ämnar förstärka Rosgvardia med insatsenheter från den ryska federala narkotika bekämpande polisen! Det är verkligen ett omdiskuterat gäng, vars integritet minst sagt varit föremål för rykten och kritik!
Det troliga är att man vill att Viktor Ivanov,en mycket underligt person ,men 100 procentig lojal person till Putin,lyfts upp och fram för ärkegnommens och silovikernas säkerhet
Ivanov och det övriga gänget bland silovikerna har en lång, gemensam historia, självklart tangerade Leningrad/St Petersburg
Det putslustiga och graverande med Ivanov var och är att han är den huvudsakliga kontaktmannen med den grova organiserade brottsverksamheten, kontakterna mellan honom och de ökända Tambovmaffian är välkända sedan mer än 30 år
Ivanov lilsom de flesta i de övriga i Leningradgänget som utgör huvuddelen av silovikerna är, självklart , också en KGB veteran
Man kan inte undgå att undra om ett dolt syfte är att även engagera en del av de organiserade öppet kriminella i den alltmer paranoida säkerhetsapparaten
Som vanligt intressant PerraG55.
Mycket intressant Perrag och att banden kommer upp i öppen dager!
Kan det vara så att eftersom i stort sett alla i den innersta kretsen runt Putin kommer från underrättelsetjänsten, så är man rädd för att en ny grupp som kan hota den etablerade makten ska bildas där. Det skulle kunna innebära att många i FSB mer är tillsatta p.g.a lojalitet men kanske framförallt ofarlighet mot makten, istället för kompetens.
Perra, jag får intrycket att tillväxten av nya förtrogna till Putin är svag? Inträdeskravet verkar vara att man befann sig i kretsen krin Putin i St Petersburg på tidigt 1990-tal.
Plasterjagaren och Henrik
Bortnikov är sedan länge chef för FSB och han tillsätter naturligtvis enhetscheferna och det kan naturligtvis antagas att personlig lojalitet är en nyckelfaktor vid promotion
Det gamla gardet av siloviker är nu i 70 årsåldern, tyvärr verkar de alla ganska vitala, men de faller naturligtvis ifrån som alla andra.
Personligen tror jag dock att det gamla gardets personer knappast kan avsättas. Avsätts en, så ansträngs lojalitetsbanden hårt
Om nån missat det, så har kapten mat åkt ner med Power Up Ukraine och lagat mat till barnen på krigasbarnlägret på Swedish Help Center.
Inte ett öga torrt! Fantastiskt fint, lite ljusglimt i allt elände!
https://youtu.be/ze1mwpH1hl8
Härligt att se 👍👍
+1
❤, blev våt om kinderna, det regnar inte. Fantastiskt!
Dyblöta blev dom, fin skjortan med, torkar dock snart i solen + 31°C. på den Lappländska solsidan.
Fantastiskt. Stor pollenvarning på den länken.
Jävla pollen *snörvel* 🙏🏼❤️
Sveriges har levererat angående löftena till Turkiet om NATO.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1144449
+100
+ 1
Jag har följt bloggen i flera år och läser dagligen Ukraina-tråden. Jag har aldrig skrivit något här men de dagar jag har extra mycket tid och energi läser jag även kommentarerna och slås varje gång om den goda stämning som råder er emellan. Det är ovanligt och imponerande. LW har gjort ett bra jobb att rensa ut surkartarna. Jag kommer inte skriva så mycket här framöver heller men vill ge er alla denna eloge.
+1
Välkommen till tråden 😀
Det var snällt av Dig att säga
Välkommen! Varför inte skriva lite om dina egna tankar kring kriget? Du kan säkert tillföra värdefull information/ kunskap om du vill.
Kul att nya “ansikten” tillkommer lite då och då.
Välkommen skriver jag även om det inte är min blogg.
Hej MH 👋🏽 och varmt välkommen 🤗
+ + + + +
+1
Välkommen!
Självklart gör LW ett jättebra jobb med att skilja agnarna från vetet men även kommentarsfältets befolkare gör ett bra jobb. Här göre sig inga provokatörer besvär. Det är sakliga motargument utan att hetsa upp sig eller det bästa motmedlet; man ignorerar idioten. Det har också blivit bättre och bättre under den tid jag följt bloggen. För ett år sedan fick jag ganska ofta scrolla förbi (ignorera) medan jag numera nästan kan sakna ett eller annat troll bara för att bli lite upplivad.😀
DenGamle! Dags vakna.
Snart dags för eftermiddagssupen.
Har han fått punka på rullatorn tro? 😉
Ja, man börjar bli orolig, och vem håller annars reda på gårdagens sista i lägg… Ingen ordning alls idag
Ja, man börjar bli orolig, och vem håller annars reda på gårdagens sista i lägg… Ingen ordning alls idag
Rullator problem?
Jag fick ju ett rött argt ansikte av honom senast igår, han gillade nog inte att jag outade hans möten med Budanov men nu efter Prigozin-fiaskot är det ju bakom oss.
Har varit rätt intensivt hela 2023 med detta och jag behövde låtsas ha en konflikt för att inte Prigozin skulle bli misstänksam. Man visste dessutom aldrig när Prigozin kunde dyka upp i nån långhårig peruk och stort skägg helt oigenkännbar så man fick vara på sin vakt dygnet runt.
Sen är det ett par dagar i kalendern som Dengamle inte kan redogöra för – dagen för midsommar, midsommarafton och midsommardagen. Allt vi har att gå på är ju ölsejdelsmojin och “na moskva” på midsommarafton och han svarar inte på direkt frågor om dom dagarna man får bara tillbaka en gul ansiktemoji med rak streck-mun.
Det är således inte helt klart för mig om allt gick enligt plan eller om det som så ofta förut kraschade totalt men utfallet blev bästa möjliga – när han uppfann kavalleriet var ju en sån där totalt oförutsedd händelse där han maskade från by-fighten med grannbyn och bara ville äta ett äpple.
Det är otroligt befriande att inte behöva spela det här spelet längre, nu förstår jag hur kalla kriget spionerna hade det och man avundas dom verkligen ingenting. Enklare att guppa omkring på en båt i hajrika vatten.
Ha ha
🚢
🤣👍
En god historia förgyller dagen och förlänger livet. Tack Johan och naturligtvis också Den Gamle, bägge mästare på historier. 🍻
Framåt! I Novodontske.
https://twitter.com/warmonitor3/status/1677272947587727360?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
14:08
Ja simulatorer är lika specifika som planen själva, det är ju lite av poängen. Jag vill så gärna tänka att det är lite maskirovka detta…🙂
Kom igen nu! Svenskt stål biter på marknivå, låt svenskt aluminium och kompositmaterial bita i luftrummet!
14:08 Det uppges nu bland annat via Ukrinform att Tjeckien ska hjälpa Ukraina med utbildningen på F-16. Det är bara det att Tjeckien har aldrig haft F-16, utan man har Gripen
Spännande!
Det skulle vara intressant att se 49 stycken
+49
Tror minsann Zelenskyy och Biden läser på Cornucopia 🦅
Vi skulle haft några uppfräschade AJS 37:or att skicka också. Raketkapsel eller bombfällning i trädtoppsnivå i Mach 1,2 över skyttegravarna vore nåt.
Jag tänker lite nu att det hade varit bra att i framtiden ha en “förbättrad” Rysslanddoktrin modell stridsvagnar när det gäller våra gamla stridsflygplan – sätt dem på lager i X antal år (med regelbundet underhåll) innan de skrotas (som Ryssland gör med sina stridsvagnar, men kanske under mindre kassa förvaringsförhållanden), bara ifall något sånt här (Ukrainakriget) händer igen, så vi kan donera eller aktivera.
Hade vi gjort det med AJS37 kunde vi ju ha som du säger skickat dem till Ukraina nu.
+1
För att inte tala om de JA 37 vi hade kunnat skicka! 💥⚡️
Om inte annat hade ju ljudet av dem skrämt livet ur ryss i grop.
Om inte annat hade ju deras ljud skrämt livet ur ryss i grop.
Finns det aj37 kvar i någon mängd??
Nej. 1 i flygande uppvisningsskick.
Det finns en simulator man kan hyra in sig på i Stockholm.
Har inte kollat aktuell status på länge, så kolla innan du reser till Stockholm.
Finns flera simulatorer.
https://www.swesim.se/
Det kanske finns flera ute i landet.
Dessutom har inte Storbritannien heller F-16…
De var först ute om träning. Sverige var också ute samtidigt om Gripen testflygning.
Och Storbritannien har också simulator och Gripen för utbildning… har jag hört av en fiskmåsa.
Hata slumpen?
Hata slumpen.
Hata slumpen.
Det handlar troligtvis om att man erbjuder grundläggande västerländsk flygutbildning för nya piloter. D.v.s. som sedan kan gå över till F-16 (troligtvis) eller annat flygplan.
Det som står är “The Czech Republic will soon provide Ukraine with helicopters and ammunition, as well as take part in pilot training, including on F-16.”
Med lite vilja kan man tolka det som att de ska få utbildning på det vi här i tråden önskar och som lite tillägg även på F-16 .
De ska även skicka en flygsimulator till UA och de har väl inte några för F-16.
Men hade man inte format någon sorts “bird coalition” inom NATO för lite sedan? I den ingår ju bl a också SE enligt vad jag såg.
Det känns mycket maskirovka här. Bäst att inte irritera trutarna då mås det inte så bra efteråt även om en tärna kan hitta ett eller annat korn.
Tjeckien planerar att köpa F-35, så man skulle ju kunna tänka sig att deras JAS-39 snart blir tillgängliga för överföring till någon annan, utifall det finns någon hugad spekulant i regionen. I så fall kan ju simulatorträning vara en bra start. Men nu handlade det ju uttryckligen om F-16, så det är nog helt orelaterat…
De har väl också bara leasat sina Gripar?
I så fall så är det upp till SAAB och/eller Sverige vad som skall göras med planen.
Jo, de är leasade, men det innebär inte att vi kan göra vad vi vill med dem. Avtalet löper till 2027, så om inte Tjeckien vill bryta det i förtid (vilket förvisso vore möjligt) så är de inte tillgängliga förrän då. Och då har Tjeckien också en option att köpa loss planen. Utnyttjar de inte den optionen så återgår planen till Sverige 2027.
Intressant om “Hidden mobilisation”
Kort tråd.
1/ Russian construction firms are reportedly being told to send their workers to fight in Ukraine or face losing lucractive contracts from the city of Moscow. It illustrates an ongoing ‘hidden mobilisation’ as Russia uses every possible option to find manpower for the war. ⬇️
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1677290713749377027
Sjukt land.
Du är så försiktig i dina uttalanden. Det är ett helt skruvat, sjukt j*kla skitland där ingenting längre förvånar oss.
Instämmer, ska börja vårda mitt språk bättre.
Rikkitikitavi har ju tagit målande beskrivningar av hur Putin kommer dö till helt nya höjder, en bra nivå 😀
Han kommer dö skrikandes i en långsam , smärtfylld död under intensiv dödskräck och fullt medveten om att hans dödskamp filmas, med all kiss, bajs och priapism synlig i sin vanvördighet och efterlämnande slemmiga spår på hans ynkliga lekamen, för att publiceras på alla sociala media som finns tillgängliga till androm skräck och varnagel för diktatorer med ambitioner som en förvarning om den rättvisa som de i den bästa av världar kommer utsättas för.
Korfatat , Dö skrikande, slemgnom.
Finns ingen anledning att korta ned Putins hädangång, bara att tidigarelägga den!
🤣👏🏼
Det har pågått ett tag, men enligt uppgifter jag har vill man snarare få arbetsgivare att propagera för mobilisering.
Så för att få ett kontrakt så måste du sända iväg dina gubbar sooom skulle ha byggt enligt kontrakt. Men JUST ja, det är ju Ryssland. Man hade inte tänkt bygga ändå utan stoppa pengarna i egen ficka!! Logiskt!!
CV9040? Ser iallafall ut som barracudacamouflage
https://twitter.com/RasReload/status/1677298290088443904
Yepp, cv9040. Inte världens bästa användning av kanonrör…
Ukrainas soldater kramar om CV90!
Men glad snubbe i skidglasögon. Moralen på topp här!
Har säkert varit uppe förut men jag blev så lycklig att min tröga hjärna kom på något.
Att “svenskbrigaden” har fått nummer 21 är ju för att 21 är ett oslagbart nummer.
I kortspelet vinner ju den med 21.
Finns andra kända svenskar som haft nummer 21 också 🙂 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wEvpq5/foppas-troja-hissas
Fast Pe—- solkar insatsen.
Minsann!)))
Dom smyger rejält med den, är markerad på kartorna som vid Kherson, vi hörde att den var i strid i Bakhmut och sen visar RU film på CV90 uppe i Kreminna.
Känns lite som en offensiv resurs med mycket smäll som dom vill smyga med så långt möjligt.
Här krävs utbildning – 21 står naturligtvis för Norrlandsbrigad 21 – som dessutom skulle ha CV9040 (sen om de hann få dem före avvecklingen?) 😉
Hmm…
21 för oslagbar eller Norrlandsbrigad?
Varför inte båda? 😜
De hann få!
Svineri i målet. Burn burn burn…
https://twitter.com/noelreports/status/1677298545089552385?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Den ryz_ka ammunitionen smällde av på rätt ställe, en bra bit från fronten…
En liten fråga nu när det är nästan 100% klart med kluster ammo till UA:
De borde väl också vara bra för minröjning?
Har tänkt fråga samma sak
Någon kunnig som vet?
Spontant skulle jag säga nja, även med bara 2-3% oxa så måste det ju min/amröjas en gång till.
Fast oxa är normalt sett inget problem för stridsfordon. Så om du röjer ett fält med klusterbomber så kan du åtminstone avancera.
Nu slår ju substridsdelarna tydligen inte ut minor så det är inget att diskutera.
Läste på litet om det igår, och svaret är, Sådär.
Mark Hertling säger nej om det.
https://twitter.com/MarkHertling/status/1677037566015463430
Eeeehh, sk1t också, hade hoppats på det
Und so sprach Mark Hertling:
“Jag vet att de (klusterammunition) inte är effektiva på att röja minor. De ger inte det övertryck som krävs. Alla som föreslår att de är effektiva på detta vet inte detaljerna om klustervapen. De bidrar bara till problemet.”
+1
Kanske inte världens bästa källa och viss risk för att jag åker på en rysk psyops men är det filmat från mötet är det ju korrekt?
Man ser vilken press Zelensky är under och hur frustrerad han blir när andra inte förstår.
https://youtu.be/3O3mr-o9KG4
Den finns i icke-ryska källor också 😇
Nackdelen med att länka till ryska källor är att då ingår det tvivelaktiga nöjet att kunna läsa kommentarsfälten.
Om jag tillåter mig att gissa så fanns Bulgarienfilmen i gårdagens tråd. Med ukrainsk länk 😇
Ära åt hjälten Zelensky. Han, precis som Churchill på sin tid, är en räddande ängel för hela väst. Vältalig, intelligent, och envis som synden.
Apropå 14.08, skulle inte även våra bröder i Danmark börja utbilda Ukrainska piloter på F-16? Vill minnas att jag läste det någonstans för ett par veckor sedan.
Danmark har börjat utbilda ukrainska piloter i F-16.
Utbildningen kommer att ta mellan 6 och 8 månader.
https://gagadget.com/sv/267716-det-ar-officiellt-danmark-borjar-utbilda-ukrainska-piloter-i-f-16-fighting-falcon-jaktplan/
A pair of 🇺🇦Ukrainian Su-25 attack aircraft at ultra-low altitudes are returning from a completed combat mission
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677244334733684738?t=4CPI1Ampq3AFBiAUQ8F-SA&s=19
“Mobiks of the Russian regime have lost over 50% of their company resisting the offensive in Novodarivka, west of Rivnopil, both recently liberated by the Ukrainian defence forces. Mobiks are forced to fight without artillery support, are left without provision and water, and as they claim they haven’t been paid since January.”
https://twitter.com/wartranslated/status/1677273690608746498
Härligt att höra, det lär inte hålla många dagar. Som Napoleon sa, “en armé slåss på sin mage”, och utan mat och vatten är orcherna rökta på några dagar.
Jag tycker att det verkar inte som om ryssen drabbas så hårt av att vara utan mat. Tycker det verkar som de är utan mat under rätt många dagar. Man funderar ju om de äter av sina döda. I varje fall lär nog en del råttor, katter och hundar stryka med.
Har de bara vodka dämpas ju många andra känslor, rätt så länge. Det är väl därför de blir ovänner så ofta också.
Plus vodka och cigaretter.
Ähh, slopa vatten och mat. Ryssen klarar sig på cigg och blinis.
Det går bra nu… 😂
Men annars är de nöjda…
“Vi hade i alla fall tur med vädret…” 😂
A new video portraying the Kakhovka dam after being blown up is circulating in Telegram
Experts believe only huge amounts of explosives inside the Russia-controlled station could have destroyed the massive construction
Film
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1677294081486061568?t=xa6YjNQk83oDrm0hNdmWQg&s=19
Såg den också, och reagerade på de kliniskt rena snitten i betongen.
Kan kanske bero på om de använde prefabelement, men det känns långsökt när man pratar om en dam som ska tåla en hel del.
Det är nog en effekt av att när man sprängt sönder en sektion så kommer vattentrycket slita med sig allt större stycken, Jämför med hur pelare och andra betongdelar bryts av, det ger rätt raka brottsytor.
Samma sak här.
Rätt tänkt, men jag tänker också på avsaknaden av armeringsjärn i brottytorna.
Sovjet. 1950-tal. Var betongen i dammen armerad mer än på utsatta ställen?
Tror som du att det inte borde vara prefabelement men det kan kanske varit gjutet i sektioner och man låtit betongen brinna lite för länge mellan gjutningarna så det uppstått naturliga svagheter.
Fast det borde, som du skriver finnas armeringsjärn däremellan.
Kanske att man inte bedömde att skjuvkrafterna i den riktiningen skulle bli så höga om man räknade med ett jämt tryck över hela konstruktionen.
Viktor #Orban said that #Hungary supports #Sweden’s accession to #NATO.
Only #Turkey is left…
https://twitter.com/nexta_tv/status/1677279412889300993
Wow 😯
Efter Cornucopia hotat tillbaka med indragna Griper tog det fart 🦅
Hahaha, precis. Vi är väl rätt många som föreslagit just det.
Cornucopia is power. 😊
Jepp (sen efter godkännandet när vi är med NATO kräver vi i alla fall att de ska skicka alla Gripen till Ukraina, men det talar vi tyst om tills allt är klart 🤫).
Och som lök på laxen kom denna😡😡😡
Erdogan once again closes the door on Sweden’s NATO bid:
“We do not support those who embrace terrorists.”
https://twitter.com/ragipsoylu/status/1677307008507150339
Vi får väl se? Nu har vi ju dömt en PKKare till ett flerårigt fängelsestraff, och sen direkt transport till Erdogans torterare när straffet är avklarat…. Vi har ändrat våra terrorlagar. Släpper han inte in oss nu kommer i allafall jag ägna resten av mitt liv åt att svartmåla Turkiet, både som turistland och som nation.
Jag är redan där, dvs det är inte i någon framtid här.
Men det är bara avhängigt Erdogan själv (eller någon annan skitdiktator vid makten).
Jag svartmålar Turkiet så mycket jag bara kan, och kommer fortsätta med det tills det turkiska folket bär ut Erdogan från palatset, gärna med fötterna först och skorna på.
Sverige utvisar ingen till länder där den utvisade riskerar tortyr och/eller dödsstraff.
Väldigt lik retorik som ryssland bedriver. Allt som sägs är egentligen självkritik. Sverige borde ställa motkrav och kräva diverse lagändringar i paritet med deras krav, som villkor för att vara med i Nato.
Hur är det med de där skojarna i Allra som huserar i Turkiet.
Han stödjer alltså inte Turkiet heller då? Märkligt..
Fast det var väl inte Erdogan som slog igen dörren, det var twittraren som gjorde den tolkningen av vad Erdogan sa.
Och Erdogan sa ju ngt som i sig är helt okontroversiellt, särskilt när nu Sverige har terrorlagar som tar sikte på mer än bara terroristbrottet i sig (äntligen).
Kan vi inte be Israel atombomba Ankara?
Som jag skrev häromdagen, det blir inga turkiska körsbär tills vidare. Hoppas han ångrar sig, för dom där körsbären är fantastiskt goda.
Orban har väl stött Sverige hela tiden, enligt uttalanden, men samtidigt inte velat rösta om det. Så jag säger, mycket snack, ingen verkstad överhuvudtaget.
Vi tro´t på´t när vi ser det. Mycket prat fram och tillbaka från Ung-Tur. Än så är det ja, sedan nej och sedan ja igen osv…
Nu denna lite positiva
https://www.expressen.se/nyheter/erdogan-utesluter-inte-ja-till-sverige/
Angående Nato, är inte detta ett ganska anmärkningsvärt uttalande?
Hon säger alltså att tidigare regeringar har sett mellan fingrarna beträffande en terrororganisation som legat bakom ett antal blodiga mord i Sverige och åtskilliga mord utomlands.
https://www.svt.se/nyheter/tidigare-utrikesminister-ann-linde-s-ger-turkiet-ratt-i-pkk-kritiken
Han hatar ju kvinnor. Så Maggan var ett rött skynke för patriarken. Gubbjävel.
Va? 🙂
Rätt såtillvida att han tycker kvinnor ska ha skynken. Färgen vsh.
Årets NATO-möte i Vilnius kommer att vara mycket intressant! Jag tittar ju nu på Stoltenbergs pre-summit press confrence här; https://www.youtube.com/watch?v=9i1cvPVeVJw
Mycket intressanta ideér som indikeras i det framträdandet. Inte minst tankar kring regionalisering av NATO i Nord(Baltic), central EU, and South Mediterranian som en utgångspunkt. Med det här tankarna kan alltså SE bli medlem då alla runt Östersjön har ratificerat SE. Hungern hör här till Central och Turkiet till South.
Kommer att vara klistrad vid datorn under de här dagarana.
Någon sade på tv häromdagen att Nato är en mycket påhittig organisation! (Positivt menat!) 🙂👍🏻
Smart tänkt faktiskt.
Ursäkta om jag sticker ut hakan.
Är det verkligen önskvärt att NATO ska delas upp i “regioner”? Då faller ju hela iden med ett gemensamt försvar. Är jag helt ute?
Det blir då olika NATO-avdelningar som ska enas om olika frågor.
När man inte kan enas som en enhetlig organisation. Hur fan ska man kunna enas i en uppdelad organisation med alla speciella, särskilda, preferenser?
Jag är varken politiker eller militärstrateg men kan se en del bekymmer med det upplägget.
Du har definitivt en poäng där, Men tänk då också på att vi har Stilla Havs-sidan också att räkna in. Där har vi ju Korea, Japan, Australien bl a och de bildar ju på ett sätt egen avdelning/region/område som måste ha någon form av styrning. Det är ju inte helt lätt att från Bryssel managera alltihop.
Jag tänker mer i termer av organisatorisk “uppdelning” som vore det armé, Flygvapen, Marin, KA, etc, d v s delar i ett helt.
Japp 👍 fortsätter det såhär kommer Ungern vara Hungary på Turkey Och Turkey vara Hungary, då bistånd och dylikt förhoppningsvis stryps.
Låter väldigt klokt. Antar att om det ändå verkligen skiter sig, så är det tänkt att alla regionerna ska kunna kallas in? Annars förlorar ju Nato mycket av sin styrka.
Dessutom ger det här öppning för att ha tre “områdesbefälhavare”, en för varje område vilket bör göra samordning och översikter bättre och enklare.
Det här betyder också att man kraftigt spelar ner Odogans “veto”-kort till hans egen nackdel och det kommer även Hungern att förstå. Säkert därför de hintar om att godkänna.
Tror jag med 🤔
Fint med regionsindelningen, då kan vi i alla fall bli medlemmar i NATO Sweden! Där ingår bl.a. Stockholm, Göteborg, Umeå mfl.
Malmö däremot är tveksamma och kan inte bestämma sig för om de ska bli medlemmar i NATO Danmark eller stå utanför och bli affiliates till Helvetica Owls.
Äsch, Helvetica Cuckoos menade jag förstås..
Vi skåningar gör som vi alltid gjort, försöker alltid få ut det bästa av båda sidor när vi nu har valet 😎
Om jag kan välja mellan Danmark och fäbodlandet så blir det Danmark alla dagar i veckan 😀
Blir inte klok på alla turer hit och dit. HunTur ska skjuta på besluten till parlamenten har tid att besluta. Dessa sittningar sker inte varje månad heller ofta är ju upskjutna flera månader.
Nu verkar det helt plötsligt som parlamenten i dessa båda länder inte alls behövs. Jag får i varje fall intrycket av att det kan OrbErd besluta på plats i Vilnius! Har de kanske parlamenten med sig till Vilnius så att de kan förstärka showen.
Odåğan har nog parlamentet i fickan så att säga 😎.
Det är nog det han spelar på hela tiden … 😛
Moscow Decree Attempts to Absolve Russian Responsibility for Nuclear ‘Accidents’ in Occupied Ukrainian Territory.
Similar documents were released shortly before the destruction of the Kakhovka Dam.
– Russia’s nuclear agency will hold no legal responsibility for nuclear “accidents” in illegally annexed regions
– Citizens of Russia affected by these have no right to compensation
– No investigations into any such “accident” to be carried out for next 5 years
Deeply sinister.
https://twitter.com/Tom___Scott/status/1677240589635448834?t=XRM6SBsdGftKlZpSIfEeWA&s=19
Deeply sinister 🤬
Ryzzjävlar!
Ja, det låter ju onekligen som det som författarjäveln varit inne på. Att ryssen inte drar sig för att begå monstruösa handlingar, bara de genomförs på ett byråkratiskt korrekt sätt.
Det är så perverst.
Hellre pissa i stuprännan, än att stupa i pissrännan (som ryssen). Hade de dessutom lagt undan lite pengar från tillverkningen av terrorbomber hade de tom kunnat pissa i toaletter.
Det skulle vara ett svar någon helt annanstans.
Bra ordspråk!!
Vad är en stupränna?
Stuprör och hängränna vet jag vad det är.😉
Andranamnet på Hängrännan
1 stuprör = 2 stuprännor + silvertejp
😂
Western companies remaining in Russia contributed $3.5 bn in taxes to the Russian budget — nearly a quarter of all tax revenue.
Leading the list are alcohol & tobacco companies and fast-paced consumer goods; companies say their products are “essential”
https://euromaidanpress.com/2023/07/07/us-german-companies-lead-in-tax-payments-to-russian-budget-report/?swcfpc=1
Västerländska företag som var kvar i Ryssland bidrog med nästan en fjärdedel av alla skatteintäkter i Ryz_land.
Det är åt h*lv*t* för mycket bara…
Värdegrund, vision, moral?
Det där bryter väl mot mycket sådant där fint som sådana där företag svänger sig med?
Må dom störtas ner i avgrunden!
Detta visar hur viktiga folkliga bojkotter av dessa företag är. Samt hur viktigt det är att andra bolag som köper av dessa företag också har en moralisk kompass.
Undra om det var en vecka sedan jag frågade OKK8 om deras etiska regler eftersom de fortsatte sälja Mondelez produkter.
Har ännu inte fått något svar på frågan.
Bojkotta dem då. Omoraliska företag är ingen mening att uppehålla en relation med.
Preem har heller ingen värdegrund att stå på. Inga egna värderingar, följer enbart regelverk. Deras tidigare stöd för Ukraina var enbart för kulisser. Deras statement är detta,
Vi ingår inte i några kommersiella avtal med leverantörer från Ryssland, oavsett om det gäller produkter eller råvaror som råolja. Det gäller givetvis fortsatt. Vi följer utvecklingen kring lagstiftning och sanktioner noga, och agerar självfallet i enlighet med regelverken. Mot bakgrund av detta har Preem idag inget beslut att upphöra med försäljning av Mondelez produkter i våra stationsbutiker, vi för dialog parallellt med våra leverantörer och stationer hur frågan hanteras framåt.
Det jag säger, sätt 30-40% ”rysskatt” på deras omsättning i Ryssland. Speciellt de som ökat sin omsättning när andra har dragit sig ut. p&M, unilever och Mondelez är stora syndare här.
+1
…och lever sitt bästa liv med det de är designade att göra – leverera bonk till ryssen.”
Korrigering:
“…och lever sitt bästa liv med det de är designade att göra – leverera mycket dålig stämning till ryssen.
“When a Russian soldier saw he was being observed by a drone, he voluntarily surrendered to defenders of the 10th mountain brigade. The drone led him to a Ukrainian controlled trench.”
Han gör ett uttalande i slutet och säger att ingen tvingar honom att göra det och att UA inte torterar krigsfångar. Han har tränats av Storm-Z. Han säger att de i skyttegravarna inte kan retirera för då blir de skjutna av sina egna. “Slava Ukraini – Putin kukhuvud”
Bra musik också.
https://twitter.com/NOELreports/status/1677294753539317760
Oväntat, men ändå bra?
The 🇺🇦Ukrainian small armored artillery boat of project 58155 “Bucha” is on duty in Kyiv on the Dnieper, the boat is part of the Kyiv division of the river flotilla and is its flagship.
Film
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677318764205862920?t=KhXDFVa4RhZ0LpNOh7q1Yw&s=19
Varför Ukrainas strategi skrämmer den ryska armén
https://www.youtube.com/watch?v=ts4JS2NVtqs
Men ge er då troll…
https://www.dn.se/sverige/nato-kritiker-en-historisk-felprioritering-sverige-sakrare-utanfor-nato/
Uppenbart påverkansagent eller nyttig idiot.
Att fredsrörelsen i praktiken verkar för ofred och att miljörörelsen i praktiken verkar för ökade utsläpp är ungefär lika roligt som Demokratiska folkrepubliken Nordkorea.
Intressanta argument som framförs som att prostitutionen kommer öka i Sverige och jämlikheten mellan könen kommer försämras. Journalisten borde bett dom utveckla argumenten. Tänk om det blir som i Norge, helt fruktansvärt…
Tänk dig själv – en massa norska prostituerade utanför våra baser…
De har väl stor erfarenhet av norska prostituerade och jämför dom med den svenska motsvarigheten.
Konstigt att de som i årtionden överhuvudtaget inte velat diskutera ett NATO medlemskap nu klagar på att vi inte har diskuterat det.
Som en bekant inom dåvarande Bofors sade – “Svenska freds har skapat mer konflikter och lidande än oss”
Si vis pacem, para bellum, eller
om du vill ha fred, rusta dig för krig.
En evig sanning!
Hear hear!
Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, IKFF, anser att ”investeringar i demokrati, civilsamhälle och jämställdhet är effektiva konfliktförebyggande metoder.”
Kanske det. Om de hade sett till att åstadkomma sådana investeringar i Ryssland.
De kunde väl fråga kvinnor från Butja eller andra, nuvarande eller förut, ockuperade ukrainska orter om de hade önskat att de hade försvarats av hela NATO:s militära styrka.
Fast troll är nog fel ord.
Vet inte. Tror det är en kombination. Det finns helt klart nyttiga idioter där också, men finansiella kopplingar till RU har väl belagts för ett par av organisationerna. Jag säger inte att alla är troll – jag känner (eller – kände) ett par människor i de kretsarna och de var mer av just nyttiga idioter. Men det är klart att deras utspel spelar Putler i händerna.
Naiv är ordet du söker
Svenska freds skapar och vidmakthåller konflikter, Bofors avslutar dem.
+1
Rare footage of the 🇷🇺Russian FAB-250 aerial bomb, which had a UMPK module (turns it into a high-precision one) and did not explode when it fell
Later, they were neutralized by sappers of the 🇺🇦28th separate mechanized brigade
Film
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677319362452025346?t=qml6rl_Oxb4XVpnmmQgTkQ&s=19
Klishchiivka. The Armed Forces of Ukraine knocked out Russian troops from a stronghold in the direction of the village of Andriivka
https://twitter.com/P__Oli/status/1677310201098125316?t=VN62TV5JiTH7_Ko0HoYV2w&s=19
Intressant, då har dom ju tagit sig förbi Klischivka?
Man hotar i alla fall med en funktionell “inneslutning”.
Lite som med Bachmut.
Och det finns en del bättre trupper i Klishchiivka
Kill’em all 🎶
Kill, kill, kill for peace
Kill, kill, kill for peace
Near or middle or very Far East
Far or near or very Middle East
Kill, kill, kill for peace
Kill, kill, kill for peace
If you don’t like the people
Or the way that they talk
If you don’t like their manners
Or they way that they walk
Som sagt.
Musik är som bomull för själen 🎶
won’t take no prisoners, won’t spare no lives
Nobody’s putting up a fight
I got my bell, I’m gonna take you to hell
I’m gonna get ya, Satan get ya
https://www.youtube.com/watch?v=etAIpkdhU9Q
Episkt!!!
Ärketuristen pratade väl om Stalingrad i vintras. Ok, nu får han Stalingrad, som önskat.
Se det spända ögonblicket när ryska soldater kapitulerade. CNN:s Ben Wedeman intervjuar ryska krigsfångar, som delar med sig av sina erfarenheter av brutalt skyttegravskrig.
https://www.youtube.com/watch?v=vnpCabm_c9c
Bra inslag! Samtidigt fnissar jag oproportionerligt mycket åt när AI-översättningen misslyckas kapitalt med ”Bath mud”, ”Batman”, ”Back mood” etc för Bakhmut… 😂
GeneralSVR får man ju har lite filter på, eller ett stort filter, men enligt nedan har både Putin och Prigozin brutit överenskommelsen ganska omgående.
https://twitter.com/generalsvr_en/status/1677215139089580032?s=46&t=SD3SVeFWNvCCiERiCRh9ow
Lever Prigozin är väl första frågan?
Sen undrar jag vad som hände med dom där pinsamma avslöjandena som skulle komma, Prigozin skulle ju vara aktiv inom alla möjliga ljusskygga vuxenaktiviteter och allt fanns på film?
När man nu sett bilderna på hans hus och allt som beslagtogs – dom lever i en annan värld den ryska eliten, ett liv i ohemult överflöd där ett skott i pannan bara är en misstanke bort.
2 samtidigt som aldrig hållit ett avtal.
Det var ju oväntat….
Dessutom är de terrorister allihopa.
Om de tagit livet av Kocken skulle de gå ut med det så fort som möjligt för att visa att det inte lönar sig att gå emot de styrande.
Hur går det då med de kärnvapen han placerade i moskva?
Operational Report⚡️
In Zaporizhzhia, Ukrainian elements made additional progress, intensifying the asphyxiating pressure placed on the Russian line in Robotyne.
Chatter on private Z-TG channels suggests a sharp increase in attrition suffered by Russian forces in the area.
https://twitter.com/astraiaintel/status/1677317660252446720?t=q9mGbU2lYmnHDceg6P2Jxw&s=19
Som vacker hissmusik Erik14.
😂🤣 som vacker hissmusik….du är för härlig Johan 😂💪🏼
“Prat på privata Z-TG-kanaler tyder på en kraftig ökning av utmattningen på ryska styrkor i området.”
En vaggvisa denna fredag i regnets tecken 🤗.
Bazarturken:
“Vi kommer fatta det bästa beslutet när det gäller Sverige”.
Jamen då så. Vad väntar du på? Go for it. Hur svårt kan det vara? Sverige som medlem är rena jackpotten för Nato. Toppmodernt flyg i världsklass. Världsledande när det gäller konventionella ubåtar. Världsledande när det gäller IFVs. I världstopp när det gäller sjömålsrobotar. Stabil demokrati.
Missade länken, kommer här: https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/erdogan-vi-kommer-fatta-b%C3%A4sta-beslutet-om-sverige/ar-AA1dz6zY?ocid=msedgntp&cvid=eb5ca64129204c7b96dd31f6fbcb96fa&ei=8
Vägs ände.
Säg nej igen och hela västvärldens förtroende är borta.
Det kommer eldas ordentligt med koraner nu i helgen så ha inga förväntningar på Natobeslutet. Antar att de är medvetna om att de kommer behöva livslångt polisbeskydd från de grupper som inte uppskattar yttrandefrihet.
“Jag ser det som ett netto i ondo, det vill säga att Sverige skulle gå med i Nato”
https://www.expressen.se/nyheter/lucas-ljungkvist-darfor-vill-jag-branna-koranen/
Det är rätt märkligt att svensk yttrandefrihet alltid är som populärast precis när Erdogan skall besluta om NATOmedlemskapet.
Alla möjliga vill bränna koraner och ännu fler vill diskutera vår yttrandefrihet i medier.
Sen dör allt ut för att blossa upp nästa gång Erdogan skall fatta ett beslut.
Det är väl bara att långhala på beslutet på vanligt byråkratiskt sätt. “Vi har väldigt mycket just nu så beslutstiden kommer att vara längre än normalt.” D v s beslutet kommer på fredag nästa vecka när det inte gör någon skillnad vad som bränns.
Då blir det bara “protestanten” (mmm jag vet 😉 ) som får stå där med sin nesa.
Sen spelar det ingen roll om det är tillåtet eller inte, koraner kommer alltid brännas framför moskeer ändå i tid och otid, filmas och spridas på sociala medier.
Låt dem elda då.
Men håll för tusan poliserna hemma!
Precis, men med ett fördröjt tillstånd blir ju effekten sannolikt betydligt mindre när det nog inte blir under den tid som önskas.
Ja, och man kan dansa tango i ett ryskt minfält också.
Är någon så dum att de bränner koraner utan tillstånd i en vild demonstration framför en moske så blir det åka av.
Inte märkligt. Det är väl bara att betala nån dåre eller ringa och föreslå för någon erkänt nyttig idiot att göra det så blir det ju så. Sådant är ju vårt system. Det vi borde göra är att inte bli så uppskruvade över det. Särskilt nu när Z inte lär ta sig över Östersjön på ett bra tag. Vi kan vänta och vi kan vänta länge. Tills vidare borde vi tat lugnt. Nato löser sig.
Inte säkert Erdogan bryr sig om pyromanerna, han har fått även sossarna att erkänna att Sverige stött terroristerna pkk. Kan tyda på en framtida attitydändring, och då har han en win.
Lindes uttalande är nog creme de la creme, japp. Då erkänner förra regeringen att de varit idioter.
Och att Sverige är naivt och ignorerat problemet. Det är smart av Linde att komma med detta uttalandet.
Sen spelar det ingen roll om det är förbjudet eller inte, koraner kommer alltid brännas framför moskeer ändå i tid och otid, filmas och spridas på sociala medier.
Fast Odåğan sk*ter i koranen, Paludan har väl hållit på i typ 10 år med detta. Allt har handlat om att Odåğan vill ha en hävstång på USA för att få igenom tidigare frysta vapenaffärer. Tror jag.
Nu bedömer Odåğan att det inte går att krama ut mer och valet vann han också, så gissar att det löser sig nu.
Bästa sättet för Bazarturken att få slut på koranbrännandet är att släppa in oss.
Då kommer det brinnande intresset att svalna (om uttrycket tillåts)
Nu måste man ju beakta att vad som är bra för NATO ligger långt nere på hans prioriteringslista. Vad som är bra för Turkiet är mer relevant, men helt avgörande är vad som är bra för Erdogan. Att omväxlande smälla igen dörren, och öppna den på glänt igen är bara ett sätt för matthandlaren att köpslå.
Jag tror att enda sättet att hantera Erdogan är att se lite beklagande ut och lämna butiken. Det är då en riktig basarhandlare inser att det nog finns lite till utrymme för att pruta “only for you, my friend”.
Den signal både Sverige och NATO borde skicka nu är att det var tråkigt att Turkiet inte ville spela en konstruktiv roll i denna process, så att nu får vi gå vidare på ett annat sätt. I avvaktan på godkännande någon gång i en avlägsen framtid så integreras Sverige så fullständigt i NATO som är möjligt utan fullständigt medlemskap. Trupp från de ledande NATO-länderna stationeras permanent i Sverige, bl.a. flygförband utrustade med de F-16 plan Turkiet nu definitivt tackat nej till att köpa.
+100 på den! Det spelar också ner Odogans kort till i stort sett inget – och det är han nog väldigt väl medveten om nu. Han bara måste få sin out på ett sätt som ser ut som om han “vann”.
Kristersson borde helt enkelt gå ut och ställa sig framför all samlad media på Natos toppmöte och konstatera att “Vi slöt ett avtal med Turkiet,vi har uppfyllt vår del av det, dom vägrar uppfylla sin. Övriga förhandlingar eller diskussioner med en part som ljuger förefaller meningslösa. Vi blir gärna en konstruktiv medlem i Nato men inte till vilket pris som helst.”
Stoltenberg kläckte idén om regionala Natoallianser som den Baltiska. Antar att det är led i förhandlingarna
Och andra regionen blir europa och tredje blir mellanöstern. oj Turkiet blev ensamt,,,,
Kartograf: Ja, det lär ju finnas en del F-16 disponibla om de nu inte ska gå till kalkoneriet. Kan de passa på Gotland? Frågar åt en okänd vän.
Det sista retar turken. Han tror mer på diktatur
Eftersom alla andra sagt Ja, så är väl det bästa beslutet ….
Ukrainas president Volodymyr Zelensky kommer i helgen att besöka Turkiet på inbjudan av president Erdoğan..
Vad tror ni om det? En fälla som väntar kanske? Vågar han dricka Teet?
Nä. Inget te 🫖 😨
Nä! Tror det är bra. Men gisssr med begränsat resultat. Erdogan vill gärna spela på alla hästar!
Jag tror att Erdogan är ombud för en fredstrevare från Putin men det är nog fortfarande landavträdelse på bordet.
Just nu borde Putin vara rejält skakad av Prigozins upptåg.
Misstänker att Putin är/var hyfsat, ganska, jätteskakad. När senast sågs han offentligt? (undantaget de patetiska stf-putin) Han har troligen redan fixat så han inte kan komma till Haag. Han finns inte. “This Putin is not longer”
Kan bli klurigt i Haag med DNA-testning för att få fram den riktiga. Inte ens säkert att den riktige är far till sina barn. De får gräva fram hans föräldrar, men förmodligen har han även tänkt på det.
Putin kan omöjligt vara far.
Got no balls!
Grävandet efter hans biologiska föräldrar kommer klargöra om han har ryskt eller georgiskt ursprung. Georgien har troligen sparat ngt DNA-prov från damen som gör anspråk på att vara moder och som gick bort nu i maj. Sorg över ett skeende kan vara det som tar de sista krafterna. Det har skrivits tidigare om att han utomlands ogärna efterlämnar sig DNA i olika former. I Nyen hade föräldraparet redan förlorat två barn innan den här vilsna bråkstaken dyker upp. Vi får hoppas Haag reder ut alla begrepp för honom. Kanske har hela det ryska packet låtit sig blivit lurade av en gängman från utlandet som ger sken av att för folket återupprätta ett tidigare imperium.
Tror det främst handlar om grain deal som löper ut snart, säkert också om Ukrainas Natoansökan. Knappast någon mening att försöka lansera ett alternativ till Ukrainas fredsavtal, det är ganska uppenbart att det håller på att gå helt åt fanders för RU.
Men vi får se.
Radu Hossu på twitter hade jag missat fram till nu: https://twitter.com/RaduHossu/status/1677136998031671299
Om Bakhmuts betydelse för den södra fronten.
Varför har man inte pekskärmar i flygplan istället för en himla massa knappar?
Det har man men i begränsad omfattning. Man vill kunna få feedback med känseln att man är på rätt knapp och pillar. Pekskärmar i bilar borde för övrigt förbjudas av samma anledning, jag är övertygad om att det påverkar olycksfrekvensen negativt att man måste titta ned på en skärm för att göra enkla handgrepp.
Det inlägget kom ju inte helt rätt. 🙃
Vilket i sig är ett svar på varför fysiska interface är bättre än skärmar 😀
Inte med om jag missat någo diskussion innan eller varför denna fråga dyker upp här men knappar är väldigt mycket enklare att hantera utan att titta på dem än pekskärmar.
Därför att pekskärmar är ett djävulens påfund. Finns många skäl. Men samma argument finns i bilarna vilket innebär att många tillverkare nu går ifrån skärmarna tillbaka till fysiska reglage trots att det är dyrare.
+1
Hur någon kunde komma på tanken att man ska styra viktiga funktioner med pekskärm i en bil övergår mitt förstånd. Att det ö.h.t. är lagligt övergår mitt förstånd ännu mer.
Head up display!
Ja!
Pratade med en bilbärgare i Stockholm för en tid sen. Enligt honom är Teslaförare inblandade i många olyckor pga av skärmtitt i bilen under färd.
…och skumma autobromsningar
…och förare ovana vid sportbilar
Ingen aning egentligen men om jag gissar så har pekskärmar bara drygt tio år på nacken. Sedan saknas bra taktil feedback och knappar är bra för muskelminne.
.
Men för mer grundläggande/icke-kritiska funktioner borde det ju ge flexibilitet.
.
Hur är det med röststyrning?
Finns inte såvitt jag vet. I alla fall inte i stridsflygplan. Misstänker att det ljudmiljön i kombination med syrgasmask gör det lite problematiskt att behandla ljudinformationen. Det kan dessutom vara svårt att vara välartikulerad och tydlig under höga g-krafter. Jag känner dock en galenpanna som sjöng en nidvisa till en RRJAL under bibehållen sväng i uppåt 9g, men han är ett unikum.
Själv är jag skeptiskt till röststyrning i allmänheten men så är jag en gammal stofil också.
Däremot kan man ofta styra sikten med hjälm- och ögonrörelser.
Röststyrning i flygplan? Då hade vi skåningar aldrig kunnat bli piloter.
Good luck, Turkeys 😉
Har Prigozhin och Putin spelat hockey ännu och därmed bekräftat trippel-maskirovkan kring Moscow Run ännu?
Bara 11 Natoländer lägger 2% eller mer på försvaret. Trenden är dock positiv.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/bara-elva-natol%C3%A4nder-satsar-tillr%C3%A4ckligt-p%C3%A5-f%C3%B6rsvaret/ar-AA1dzjYS?ocid=msedgntp&cvid=09540b1ab8fe45a6a3f7befb997a0588&ei=22
PRESIDENT VOLODYMYR ZELENSKYY kommer att föra samtal med den turkiske ledaren Recep Tayyip Erdogan idag om den senaste delen av en turné för att driva på Ukrainas försök att gå med i NATO och säkra fler vapen från allierade.
Samtalen i Istanbul kommer på tröskeln till den 500:e dagen sedan Rysslands invasion, och Zelenskyy erkände att Ukrainas motoffensiv fortskred långsamt.
Lycka till säger jag bara. 😁
Det går säkert jättebra.
Den här motoffensiven är en riktig nagelbitare. Jag är ju analytiker och har därmed utvecklat en cynism som yrkesskada och det är så mycket som står på spel. Nu bär Ukraina hela Europa på sin axlar. Men omringningarna av både Bakhmut och Robotyne kan bli avgörande liksom korsningen av Dnepr och det finns väl någon bubblare. Det sjuka är att ryssarna gör motattacker mot första linjen med elitförband som UAs infanteri och artilleri slår tillbaka. UA har omvandlat ryssarnas egna killzones till sina egna. När elitförbanden hos ryssarnas reserv är slut är det bara kadyrovts tjetjener med stridsfobi och trötta mobiski med hemläntan kvar. Ryssarna har slut på moderna stridsvagnar, det börjar likna armemuseum på slagfältet med T54, Mad Max modifierade MTLB uppbackat av 122 mm eldrörsartilleri Och Ukraina vinner artilleriduellerna. Då ser tillochmed cynikern i mig ett ljus.
Yes.
Word! Max 2-3 veckor nu, sen rasar orchernas försvar ihop som ett korthus. Gäller bara att UA kan utnyttja det, och pressa på hela vägen ner till Krim.
Jo, Bakhmut, dnepfronten och stöten ned mot Azov är nog inte långt borta.
Som om jag skulle skrivit det själv. Har en liknande yrkesskada. De skickade oftast mig för att hitta fel på nyutvecklade produkter. Var bra att hitta fel tidigare, men efter att ha satt det i system, letade man fel på allt kom över.
Detta luktar ju godis!
Helt enig, Ukraina slår just nu mot RU:s nervsystem för att använda en liknelse som Mick Ryan gjorde häromdagen. När tiden är mogen kommer de hårda och djupa slagen 👍🏻.
När saker ser för bra ut för att vara sanna, så är det troligtvis inte sanna…
Ibland kanske vi ska ta ett steg tillbaka i analyserna…
Sen är jag lite orolig för zelenskys eventuella besök i Turkiet. Jag litar inte på Erdogan.
Intressanta antagandrn ,Dr Dan
Kristallkulan:
Sverige kommer vara medlemmar i NATO innan den 12:e.
Dagens uttalande från Erdogan ska ses om en uppvärmning mot den Turkiska befolkningen och efter kommande Turkiet-Sverigemöte på måndag kommer beskedet att Turkiet kommer ratificera Sverige.
Sedan antingen under NATO-mötet eller inom ett par månader kommer det bli officiellt med Gripen till Ukraina.
Ja det är ett högt politiskt spel som pågår! Ett riktigt chicken race, men jag är övertygad om att vi kommer vara NATO-medlemmar inom en snar framtid. En överenskommelse kommer att uppnås. Hela NATO´s trovärdighet står liksom på spel..
Helt rätt. Om Sverige nekas medlemskap i NATO undermineras hela NATOS trovärdighet. Kalkoniens chef må säga vad han vill men hans snack och obstruering är just kalkonskit. Det vet alla.
Blir intressant för kommande generationer att läsa om vad som verkligen pågick i NATO-förhandlingarna 2022-2023 någon gång i framtiden. Kanske blir något i klass med Bo Theutenbergs “Dagböcker från UD” 😎
Ja, rätt var det är så snubblar Sverige in i Nato förmodligen när man minst anar det. Allt det här med koraner hit och dit är helt oväsentligt. Det har ingenting med saken att göra. Folk gör alltid samma misstag och tror att länder och storpolitik är helt impulsstyrt. Det är precis samma sak med Putins kärnvapen som vissa tror man skjuter iväg lite hur som helst om man inte får som man vill.
Erdogan och hans maktbas bryr sig inte ett dyft om vad någon obetydlig stolle gör i Sverige. Erdogan bryr sig bara om sig själv och Turkiet och om han kan utvinna några fördelar innan USA ilsknar till ordentligt.
Japp, precis så tror jag att det är 👍🏻.
Släpp Griperne fria 🦅
Säger Johan No.1:s ormvråk igen.
Och svenska plan i “flyguppvisning” den 13:e!
“17:32 En rysk Uragan-salvpjäs himarsas åt skogen. ”
.
Ganska kul att göra en slo-mo på videon. Man ser missilen och att den i princip har vertikal bana på slutet. Dock ingen direktträff, men det gick nog bra ändå. 🙂
Imponerande
“⚡️🇺🇦Ukrainian crew members of the 🇸🇪Swedish CV-9040C BMP inspect the destroyed 🇷🇺Russian T-90M tank “Breakthrough””
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677358971517018113?t=Tvf7jhAvzITwSL6APgMdhg&s=19
Wow. Första beviset på CV90 på fronten.
Eller där fronten var tidigare?
Precis 😀👍🏻
Tweeten därefter var också intressant:
⚡️According to the Ukrainian military, the video allegedly shows the first Russian tank destroyed by the Swedish CV-9040C BMP.
But this is difficult to verify
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677360191526903824
Fu faen vad gött att se!
Har det varit såhär lite information på TG kanaler och Twitter som nu? Otroligt lite information som kommer ut om fronterna. Några ryska källor men de är ju sällan pålitliga. Känslan är att väldigt mycket händer i det fördolda just nu.
Megabonk(TM) för slemgnomens(TM) mördare.
Njae, lite kommer fram ändå.
Sedan sa man så här idag:
🤫 “The fact that we are silent… does not mean that we are not busy”, – Ministry of Defense of Ukraine.
Håller med, UA är mästare på OPSEC
“19:18 Ukrainas försvar uppger att man rycker fram på södra fronten.” = bästa fredagsmyset!
US supplied M58 MICLIC remote demining system in service with the AFU.
Hoppig film
https://twitter.com/NOELreports/status/1677373877347835909?t=14x5QWl38YAGj5FAUzW3yw&s=19
En till minröjare
The 🇭🇷Croatian MV-10-BISON mechanized demining complex is doing its job somewhere in the territory of 🇺🇦Ukraine
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677371657214914561?t=8Bn5WTWDBsbKwZGjVgbxIg&s=19
Two 🇫🇮Finnish Leopard 2R armored demining vehicles and two Soviet self-propelled rocket launchers designed for demining UR-77 “Meteorit” in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine somewhere on the Southern Front
En film till
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677352083228377088?t=_XgolAuSQSd0PNjvbkNjhg&s=19
Bra att UA får många typer av minröjningssystem som kan rensa alla j*vl¤ ryz_ka minor som ligger på slagfälten.
Exakt!
An ‘unknown’ UAV dropped bombs on an electrical substation in Lyubimovka, Kursk region in Russia.
Film
https://twitter.com/NOELreports/status/1677359205450149888?t=SYdrd51UOe1mOzN_sQrZLw&s=19
The ‘Decepticons’ platoon of the 2nd assault batallion (part of the 3rd separate assault brigade) cleared more trenches and Russian hideouts in the vicinity of Bakhmut.
“You just got captured by the 3rd Assault Brigade.”
Film. Ingen länkning. Men den som vill fixar det själv förstås 😎
Om ni känner för att kräkas lite så kan jag rekommendera Maria Zakharova på TASS
.
Enligt diplomaten är det ryska utrikesministeriet väl medvetet om det obevekliga, aldrig tidigare skådade trycket som de “västerländska hanterarna” av Zelensky och hans kriminella “team” utövar på länder som tidigare köpt vapen och ammunition för sina nationella försvarsbehov.
“De mest vidriga metoderna för hot och utpressning används, upp till hot om fysiskt våld, beslag eller förverkande av egendom och banktillgångar i väst samt ett brett spektrum av påtryckningssätt mot familjemedlemmar och nära släktingar till olika statsmän. bor där”, tillade diplomaten. “Med andra ord, alla tänkbara och ofattbara tekniker, typiska för medeltiden med dess inkvisition och barbariska koloniala erövringar, används.”
.
HELT OTROLIGT! länkar inte.
Problemet med för stort znapz-intag kan vara att en del alldeles kissar på sig. Men hon är räddningslöst förlorad..
moskovitiska folksjälen, förklarad på två och en halv minut, starring Zakharova i full frihet… 🙄
… glömde länken. Dags att törna in.
https://youtu.be/1oJE82nSTKw
Å det sade hon utan att hicka 😉
Var inne och kräkte över henne på Twitter och nu kommer hon alltid längst upp i mitt flöde. Vill inte blocka för ibland är det stor komik men oftast vill man bara bli av med fanskapet 🤮
Det är en smärtsam insikt att möjligheterna att följa bloggen är så begränsade. Bloggens, och alla skribenternas kunskap, sökande och analyser slår alla medier som försöker att göra sitt jobb med att följa och förklara utvecklingen. Hatten av för alla som bidrar!
Om koraner och NATO… Nog är det märkligt att Turkiets omsorger om NATO är så skruvade att USA, frankrike och Storbritannien aldrig skulle kunna bli medlemmar!
För att få stopp på eldandet, så är mitt förslag att Sverige skulle kunna sluta en överenskommelse med borgmästaren i Jalallahbad, att svenska polisen skulle få mandat att besluta att koranbränningen skall ske på ort och ställe i Pakistan… Det kommer att sålla ut aktivister med syftet att skada Sveriges intressen.
Varför gå över ån efter vatten? Låt dem lunta på medeltidens version av mein kampf i Rinkeby, Biskopsgården, Rosngård och Skäggetorp.
Japp, och inget jävla polisskydd
STEFPALM: “inget jävla polisskydd”
Varför vill du inte att Pridefestivalen ska ha polisskydd när den hålls i Rinkeby?
Jag säger som jag gjort länge. Vi behöver ha ett “Speakers Corner” i stort sett i varje större svensk stad, Åtminstone i de stora. Hörnet ska vara placerat på ett lättåtkomligt ställe men ur vägen för trafik och känsliga byggnationer. I ett Speakers corner får i princip vem som ställa sig upp och försöka övertyga de som lyssnar till det budskap som sägs.
Enligt Wikipedia säger man att;” Man får tala så länge som polisen inte ingriper, men polisen är oftast tolerant och ingriper normalt endast om det kommer många klagomål eller om talen är obscena eller opassande. ”
Det vill säga polisen finns där men enbart för övervakning och utan kravallstaket och annat.
Om hörnet alltså placeras på lämplig okänsligt ställe så blir ju oftast effekterna mycket mindre av tokiga utsagor.
!
The enemy in Bakhmut is actually trapped, the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine are advancing on the southern flank of the city, – Deputy Minister of Defense of Ukraine Malyar.
▪️The Armed Forces of Ukraine continue offensive actions in the Melitopol and Berdyansk areas. They are fixed at the reached borders, they carry out counter-battery combat measures.
▪️Due to significant enemy losses in manpower in the South, some enemy units refuse to participate in hostilities. The ratio of irreversible losses in the South is 1 to 5.3.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677365236163018753?t=P9rV5BtspPIaa2gfJUfyjA&s=19
Ser bra ut! hittade detta i flödet…
Den amerikanska armén använder en manöver som kallas hammaren och städet. Städet är en försvarsposition som är avgörande för fienden och som han måste motanfalla (kullarna). Hammaren kommer att vara de krafter som träffar de anfallande ryssarna från ett annat håll.
Detta är vidrig läsning. Om kina och vad de gör mot sin egen befolkning. Och vi fortsätter stötta denna regim varje dag vi handlar något. Inte bara ryssland som behöver kastas ut ur OS och bojkottas. Företag behöver bojkottas, hårt!
https://www.gp.se/ledare/var-%C3%A4r-uppr%C3%B6rdheten-kring-kinas-folkmord-p%C3%A5-miljontals-muslimer-1.104217157
I vissa muslimska länder har det visats stor upprördhet över ett par koranbränningar i Sverige, samtidigt som följande sker i landet Kina:
Kina bulldozar moskéer, fängslar imamer, och förstör allt som har med islam att göra, bland de muslimska uigurerna, kazakerna, och andra i den kinesiska kolonin Xinjiang (det vill säga Östturkestan). Den som påträffas med en Koran sätts i indoktrineringsläger. All religion är förbjuden.
Vad brukar man säga _ Sila mygg och svälja kameler.
En del av förklaringen till det är väl att det är svårt att få bevaka vad som sker landet Kina.
Jag skrev en kommentar som:
“Din kommentar inväntar godkännande”
och jag vet faktiskt inte vilket ord det var som var “känsligt”…
Förbj*der?
HELT riktigt!
Jag hade med ordet förbj¤den i texten…
Vi är många som gjort det felet 😉
Sedan brukar vanligen godkännas efter en koll.
.
Använd inte ord som
Förj_den
Erbj_den
Påbj_den
Lj_der
Osv
I alla fall om du vill slippa hamna i filtret
Är bokstaven U bannlyst?
Inte alls! 🙂
Det är hela ordet om du byter ut tecknet _ mot u.
Troligen spärrord för att bloggaren vill slippa få in nazister, dessa skriver ofta rasistiskt om den folkgruppen.
Det är nog för att tvinga oss att anamma tyskans _verboten_ som ju är mycket mera salongsfähigt. Eller nåt sånt.
Hör ni Pakistan demonstrera mot kina? Hur världen funkar är sannerligen absurt. Medial uppmärksamhet är väldigt viktigt. Och motiv. Och mycket annat.
Då är det väl ändå Pakistans grannar som är utsatta? Märkligt.
Tack för länken! Bra rutet och avsaknaden av protester från muslimska länder om det som händer med uigurerna bekräftar ju det vi redan vet; att protesterna mot koranbränningarna inte har någonting att göra med omsorg om islam. Det är autokratiska regimer som protesterar med ledare som förmodligen är helt a-religiösa och endast vurmar för religion som ett maktmedel. Då blir yttrandefriheten ett enormt hot. Detta är kärnan. För att sätta mer fokus på hyckleriet så behövs en något mer polerad approach. Tex skulle man kunna bränna en koran för varje moske som bombas av ryssland, eller för varje uigur som fängslas. Det måste vara tydligt att man ställer två verifierbara händelser mot varandra.
Kommer mera!
More Italian M109L’s which recently finished their overhaul being ready to be sent to Ukraine, likely another batch of 20-25 units. This video was taken some days ago at Poggio Rusco (MN) station. The number of sent M109L’s from Italy have been well over 100+ units.
Film
https://twitter.com/NichoConcu/status/1677288185745887232?t=zxPuc6Y5DpjZ8hRtmiRHFw&s=19
Vackert!
Russia exported a record 47 million tons of wheat in the 2022-2023 agricultural season, – Russian Minister of Agriculture Dmitry Patrushev.
**You invade a foreign country, steal your harvest and voila – a Russian agricultural breakthrough.
An achievement worthy of the Guinness Book of Records.
https://twitter.com/TreasChest/status/1677353502727708679?t=dkojL6Po_QGF779OIhczBA&s=19
Ryssland har exportera rekordmycket vete under 2022-2023
och en stor del av det vetet är STULET ifrån Ukraina, och de skäms inte ens för det.
Djävulskap, korruption och svinerie genomsyrar hela Mordor. Bränna, stjäla, mörda, förstöra och skylla ifrån sig är det enda orchpacket klarar av. Slemmis och co är inget annat än ett gäng brutala och totalt genomruttna “wanna be” maffiosos som i princip inget land i världen har någon form av respekt för.
Må hela högen brinna långsamt.
Kill’em all!
Lite *Seek and Destroy” först
Absolut! Nä. Plopp såklart 🍫
De som köpt vetet hade alltså varit skyldiga till häleri om det handlat om privatpersoner. Nu gäller inte sådana lagar nationer men de gäller företag och jag misstänker att det mest är företag som köpt vetet… Borde vara möjligt att åtala de företagen, tänker jag.
Dmitry Patrushev, Rysslands jordbruksminister, är son till Nikolay Patrushev, ordförande i säkerhetsrådet, I princip den som överser GRU, SVR och FSB.
Unge Patrushev har minsann också haft en hög position i transportministeriet, han har varit och, t o m ministerpositionen till trots, ÄR bankman, och sitter i flera Gazpromföretags styrelser
Det är , tror jag sedan ett bra tag, en ” påläggskalv” för silovikerna. Han har antagligen ingen direkt FSB bakgrund ,men han känner Putler, Sechin , Bortnikov , ja, bokstavligen hela patrasket som i praktiken styr Ryssland sedan sina tidiga år
Det finns t o m rykten om att Putler är hans gudfar, men de får betraktas som obekräftade.
Ännu ett inlägg att RU använder kemiska vapen i närheten av Bakhmut.
Granater skjuts så att vinden ska föra in den kemiska substansen mot skyttegravarna. Samtidigt skjuter RU en massa vanliga granater mot positionerna för trycka ner UA i soldatera i skyttegraven. Då kan de fly ut och få frisk luft.
https://twitter.com/maks_nafo_fella/status/1677303393457516544
Då kan de inte fly ut och få frisk luft.
Lewisite, är ämnet man misstänker att RU använder i granaterna.
https://www.kyivpost.com/post/19108
Det där var väl uppe för ett par dagar sen, Sarah A-C twittrade. Sårad brittisk soldat, snart åter i fronttjänst:
https://twitter.com/SarahAshtonLV/status/1676239390756990976
I nåt av tweeten ser man en luftkrevad med märklig grönaktig kulör som snart upplöses. Typiskt för klorföreningar, som Lewisit är.
RU har förgäves försökt hitta en civil användning för substansen, som bannades för 100 år sen. Dög inte ens till att dopa halvledare med arsenik – finns nämligen bättre alternativ.
Jag såg den också. Min poäng är att det kommer flera rapporter om det nu.
Lewisit är en obehaglig substans vars användning är ett uppenbart brott mot internationella konventioner Ryssland har signerat (Vem kunde tro….?). Jämfört med de nervgaser som Ryssland har är dock Lewisit ett ganska trubbigt vapen. En stridsgas som redan under andra världskriget var hopplöst omodern och ersatt av kraftigare substanser. Kanske är det just därför (i kombination med tillgång förstås) som Ryssland valt att använda just Lewisit.
Hade man satt in en nervgas som Sarin eller VX hade det varit ett så tydligt överträdande av en röd linje att omvärlden mer eller mindre tvingats att reagera kraftfullt. Nu blir den röda linjen lite suddigare, och överträdelsen inte lika uppenbar. Alltså blir det svårare för omvärlden att kalibrera sin reaktion, eller om man så vill lättare för de som inget vill göra att hitta undanflykter.
Nu saknas ännu oberoende verifikation av den ryska insatsen med stridsgas, men om vi antar (inget direkt vågat antagande) att Ryssland faktiskt använt Lewisit och att det går verifiera, så skulle jag säga att det är av yttersta vikt att omvärldens reaktion blir kraftig. Acceptera inga luddiga gränser. Lewisit är stridsgas och det är förbjudet. Skulle man komma med något halvhjärtat eller inget alls har man plötsligt flyttat gränsen för vad som är OK. Om ingen brydde sig om Lewisit, varför ska någon bry sig om Sarin i framtiden? Det är ju båda kemiska stridsmedel, även om Sarin är dödligare.
Lewisiten har med allra största sannolikhet levererats i artillerigranater. Vilket som helst ryskt artilleriförband med Bakhmut inom räckvidd skulle ha kunnat leverera granaterna, och kan göra det igen. En rimlig, balanserad, motåtgärd från NATO, vore att slå ut alla ryska artilleriförband och ammunitionsdepåer inom 40 km från Bakhmut. Ett enda koncentrerat anfall, inget mer. Låt sedan ryssarna få veta att nästa gång kommer de inte så lindrigt undan.
Gulblått hjärta, ger aldrig upp….
I AM UKRAINE
https://www.youtube.com/watch?v=sH35c3NZOWk
Magnifikt Manifest från Ukraina signerat Артем Пивоваров.
Jag får gåshud, tårar i ögonen. (Eller myror över hela kroppen som Ukrainarna verkar säga enligt Google translate)
Lyssna!!!
Слава Україні!
💛💙💛💙💛💙💛💙💛💙💛💙💛💙
Mycket positiva saker på gång, såg ngt löst om detta igår, men det ser ut att finnas substans i ryktet:https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1677377952701374471
Kan nog rassla på under helgen
Lägg till det att mycket pekar mot att vi släpps in vid mötet i Vilnius nästa vecka.
Hoppas verkligen att moscoviterna försöker hålla Bachmut till varje pris. Det priset börjar nämligen verka extremt dyrköpt. Mouhahaha.
Jag försöker ibland lyssna på “den andra sidan” för att inte helt fastna i bubblan av hyggligt likasinnade. Det är olidligt och slutar ofta med riktigt dåligt humör. Jag inbillar mig ändå att det är nyttigt för att hålla perspektiv lite. Om du också tycker det så var följande video med professor Gerges rätt bra, för att hålla blodtrycket på sund nivå samtidigt som man lever igenom en del av skiten med Scott Ritter https://youtu.be/NZiC1YCpnc0
Jag brukar faktiskt kika in på ryska nyheter ibland, får alltid ont i magen 100% ALLTID!
Jag vill påstå att det beror på vilka man följer.
Kommersant komer ofta med mycket sant, men inte bara och det är vinklat för att passa de rys-ka lagarna.
Jag tycker just Kommersant är intressant för att där kan man se vad väldigt många rys-ar kan få reda på om kriget. Det som är konstig är att vissa dagar är det ganska korrekt rapportering som är samstämmig med vad vi i västvet/tycker/tänker och andra dagar är det ganska fel istället.
Här en ganska sansad artikel om vapenleveranser från väst och om klustervapen.
https://www-kommersant-ru.translate.goog/doc/6095083?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Otroligt intressant att läsa!
Kikar dagligen, efter att ha gjort det i årtionden har jag blivit immun mot det allra mesta
Men det är kolossalt intressant att se hur narrativen ändras
Jag tänkte som du fram till 2014. Då började jag inse att den andra sidan är bara lögn. Total lögn. Det finns liksom inte en normal motpart i konflikten utan någon som enbart ljuger och vill dominera. Baltstaterna har erfarit sanningen och vi måste lyssna på dom för att förstå Ryssland.
Eftersom rySSland är en – bokstavligt tala – neonazistiskt blodtörstig diktatur så är det lika meningsfullt att lyssna dem som det var att lyssna på hitlers nazister. Allt var en lögn. Från början till slut. Så du gör helt rätt som ignorerar spyorna.
Fascistisk. Av lite oklara skäl är inte putinismen öppet anti-semitisk. Det finns dock en massa öppet na*istiska ryssar som Utkin.
Åjovars, nog är ränderna rätt tydliga! Minns t ex litaniorna från krigets inledning om att utrota j-diska, naz-stiska korrupta knarkb-gar i Kyiv. F’låt, då hette det nog inte krig, nej.
Zebran är ett randigt djur …
Lessmog: Ja, Lavrov kläckte ur sig dylikt, fick bannor och Putin ringde Israel själv. Den absurda anklagelsen “nazistisk” har varit genomgående tema i den ryska propagandan sanktionerat av högsta ort, men vi ser inte ofta typiska antisemitiska nidbilder av Zelensky. Hade det inte motarbetats uppifrån hade rysstrollen hänfallit åt detta direkt eftersom och Ryssland varit fullt av antisemitiska strömningar och det finns massor med foliehattar i väst som tror att världen i hemliget styrs av det utvalda folket .
Putin har istället valt ukrainare som måltavla, precis som tjetjenerna tidigare var utsedda till fiender.
Instämmer i att man nog inte ska kalla ryssarna nazister, det är lite absurt då.slaver betraktades av Adolf som en underlägsen ras, untermenchen…
Om man ska lägga någon som helst ideologi bakom nutida rysk imperialism så ligger nog 1800 talets Panslavism närmast
Då jag läste informationsteori för eoner sedan fick jag lära mig att om informationen var binär (svara ja eller nej) är det förstås lika mycket information om någon ljuger konsekven som om någon alltid talar sanning. Om någon däremot ljuger slumpmässigt i 50% av fallen blir infomationsinnehållet 0. Ryssarna begår härmed ett blatant misstag. Visserligen är det de spottar ur sig inte binärt men genom att ljuga betydligt oftare än de talar sanning blir informationen i det de säger inte noll, vilket man kan tänka om patologiska lögnare (jag brukar säga att informationen är noll till mina elever varav en inte liten andel är patoligiska lögnare men här tänjer jag lite på sanningen även om jag inte ljuger;för mig blir informationen av vad lögnarna säger noll😀). Tvärtom kan lögnen innehålla mycket information. Som vi säger här; det är inte sant förrän Kreml förnekat det.😀
Plötsligt Kina-tips: för tangentbord tillverkade i Taiwan/”fria Kina” kan man köpa Ducky i Sverige på både Webhallen och MaxGaming.
Taiwan kallar sig själva Republic of China, RoC.
USA:s nya paket, lägg märke till DPICM – kluster ammo
⚡️The 🇺🇸USA officially announced a new security package for 🇺🇦Ukraine, the White House.
It includes:
— 32 Bradley infantry fighting vehicles and 32 Stryker armored personnel carriers;
— additional ammunition for Patriot and HIMARS air defense systems;
— AIM-7 air defense missiles;
— anti-aircraft complexes Stinger, Javelin;
— 31 155-mm howitzers;
— 105-mm and 155-mm artillery shells, including DPICM;
— tube-launch missiles, Penguin unmanned aerial systems and explosive munitions;
— demining equipment, spare parts, small arms and 28 million cartridges for them;
— 27 tactical vehicles for lifting equipment;
— 10 tactical vehicles for towing and transporting equipment;
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1677390212471595009
Ja, varför skulle man säga nej till klusterammunition när ryssjävlarna spränger dammar och dödar civila..
Ni kommer väl ihåg bilden på hållare för klusterbomber som ryssarna skjutit över ukrainska städer:
https://pbs.twimg.com/media/F0c2P6BWYBEfZFa?format=jpg&name=900×900
Hade varit gött med ATACMS också…
Plötsligt händer det… Ca ett år sedan Ukriana frågade efter dem första gången.
Sen genombrottsförsöket al la NATOdoktrin gick i den ryska min-väggen och man skiftar taktik för att bryta igenom så kan DPICM ge den hävstång (ist för luftherravälde) man idag saknar.
Denna skrevs för snart ett år sedan av, Dan Rice, då amerikansk rådgivare till Zalushny:
”…DPICM ammunition is typically 5-15 times more effective per round than the older high explosive (acronym is HE) artillery rounds the U.S. is currently providing to Ukraine…
”…the DPICM round would release 88 submunitions and hit 88 targets across a 150-meter radius. One DPICM round is much more lethal than one high explosive (HE) round. The use of DPICM has always been the strategy to counter Russian numerical superiority…
…millions of artillery rounds are already in Europe and can be on the battlefield within days…
……Without overwhelming force, Ukraine will take significant casualties in the offensive against overwhelming enemy artillery fires. DPICM will significantly reduce Ukrainian casualties in the offensive action that is needed to win…”
https://smallwarsjournal.com/index.php/jrnl/art/give-ukraine-right-artillery-ammo-dpicm
+15
Schweiz och Österrike säger ja till Sky Shield, men vill fortsatt kalla sig neutrala.
https://www.bbc.com/news/world-europe-66130857
EU har väl en försvarsklausul som åtminstone på papperet har vissa likheter med Natos artikel 5.
Kan Österrike (och Sverige) verkligen kalla sig neutrala?
Wow är du anonym ?
Lite skills i specialtecken.
Superanonym tom.
De flesta på detta forum är väl anonyma? 🙂
De flesta på det här forumet har ett nick!
No nick är här sedan länge 😀
Vad är syftet med ett nick, och uppfyller inte mitt “nick” detta syfte precis lika väl? 🙂
Det jag undrar lite är vad ditt nick gör som Whitespace-program?
https://en.wikipedia.org/wiki/Whitespace_(programming_language)
Det är många år sedan “alliansfria i fred, syftande till neutralitet i krig” gällde. Nu är vår uttalade policy att vi inte kommer att stå neutrala vid ett krig i vår närhet, vilket betyder att vi ensidigt lovat att stötta våra grannländer om ryssen anfaller dem. Det ligger i vårt intresse, liksom det ligger i våra grannars intresse att hjälpa oss. NATO är bara ett praktiskt sätt att organisera det på, ingen större förändring.
/Erik
Fast vi ska inte glömma att vår outtalade policy under kalla krigetvar att vi hade ett hemligt flrsvarsavtal med USA som i praktiken satte oss under kärnvapenparaplyet och garanterade oss assistans i händelse av angrepp. Det avtalet föll med muren och har varit alldeles för lite belyst. Plötsligt står vi där för första gången sedan WWII utan säkerhetsunion i en instabil omvärld och politikerna (och folket, politiker är som jag brukar framhäva inte en separat skara utan en speglung av folket) är tagna på sängen.
Europas ärketöntar. Fegisarna som campar loss mellan alptopparna.
Åja, de tar i alla fall strid för Toblerone-loggan!
Så, inte helt ko-ko.
Ingen kommer ihåg en fegis.
Förstår inte riktigt varför övriga vill släppa in dem. De har ju visat att de inte vill eller kan samarbeta.
Ryktet säger att DENGAMLE jobbar under cover den här veckan. Bilden sägs vara tagen vid gränsövergången Medyka nu i eftermiddag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Captain_Tom_Moore_fundraising_walk.jpg
Världens yngsta 1500 åring!
👍
Vår DenGamle kanske är en av dom, som har en kort elastisk snodd kopplad från livremmen direkt till rullatorn?
Då böjs han bakåt med mittpartiet fram när det drar iväg, likt en spänstig långbåge!
Jag ser fram emot en värld där Ukraina är fredat. Försvaret av väst är starkt. Väst får ett större välstånd (inklusive Ukraina). Ryssland fortsätter dra sina lögner men befolkningen fattar att något inte stämmer. Och till sist känner sig lurade och gör revolt.
Turkiet har 82 miljoner invånare.
Hälften av dem är dramadrottningar.
Den andra hälften är kvinnor.
😂
Ska man vara rättvis så är en rätt stor del av befolkningen inte alls några fans av Erdogan och inte heller speciellt upprörda över huvud taget. Det är ett väldigt delat land. Lika lite som andra bör generalisera om oss bör vi generalisera om dem, om vi vill förstå oss på dem.
Tack för lektion Sallad.
Jag både håller med dig och inte håller med dig, Sallad.
Å ena sidan tycker jag att Charles inlägg var felaktigt och plumpt.
Å andra sidan gör vår förmåga att generalisera oss till det ytterst framgångsrika djur vi är. En del gravt autistiska personer har inte förmågan att generalisera. Det innebär att om man pekar på tex en stol och säger att det är en stol innebär det inte att något annat som är fyrbent och menat att sitta på är en stol om det inte ser ut exakt som det man benämde stol först. Det gör dem förstås helt beroende av stöd för att överleva. Man kan och gör hela tiden generaliseringar om folk och de är SANNOLIKT sanna, dvs ofta. Man kan tex förutsätta att en turk gillar koranen. Det är förstås inte sant för alla turkar men sant nog. Det verkliga problemet med generaliseringar uppstår först när man hamnar på individnivå och inte är öppen för att ändra bedömning eller tar generaliseringen som sanning för alla individer.
Ex: Blekingar är dumma. (Scorade sämst på mönstringens lämplighetstest minst två gånger under 80-talet). Man ska rekrytera en bleking. Denne har toppbetyg och verkar skärpt på intervjun. Är hen då dum? Nej. Är det fruktbart att anta att gemene bleking som man stöter på är en aning dummare än gemene svensk innan man lärt känna hen och agera därefter? Ja. 😀
Innan någon exploderar får jag erkänna att jag själv är uppvuxen bleking.;-)
Att sedan generaliseringar ibland, men inte alls så ofta som man kan tro, är helt felaktiga är förstås ett stort problem men det har inte att göra med själva funktionen generaliseringar utan okunskap och dumhet av vilka vi har gigantiska mått
Angående vår inneboende funktion av generaliseringar utifrån erfarenheter ber jag att få återkomma. Det är OT.
Triggerhappy?
Vår värld skulle inte funka utan förenklingar och generaliseringar.
Så är det.
Tack och lov finns det olika tyckte och smak.
Mitt skämt? Plumt?
Om du sätter det i perspektiv till att den svenska flaggan har brunnit x antal gånger i Turkiet och en allmän hetsig attityd emot Sverige där så förefaller mitt skämt extremt oskyldigt.
Att bränna den svenska flaggan är i mitt tycke en grov överträdelse.
Men folk verkar inte reagera nämnvärt. Annat vore väl om nån Pride flagga eldas upp nånstans?
Och vidare, i detta forum flödar teoretiska tankebyggen som är helt åt helvete fel. Som bygger på felaktiga uppfattningar beroende på allmän okunskap och smal infobas.
Men för det mesta bryr jag mig inte om att kommentera överhuvudtaget.
Egentligen borde jag kanske kommentera mera enär såna skrivbordsgeneraler kan få felaktigheter att spridas. Och det är inte lämpligt överhuvudtaget.
Skilj på viktigt och oviktigt.
European Council and Parliament strike a deal on boosting the production of ammunition and missiles
The Act in Support of Ammunition Production (ASAP) will urgently mobilize €500 million from the EU budget to ramp-up manufacturing capacities for the production of ammunition and missiles.
https://post.news/@/ukrainenews/2SFb3pspAQoMLHTXo0qshcg5NcD
Och imorgon går Putins mycket speciella militära 3-dagars operation in på dag 500. Allt går enligt plan kommer Peskov att säga…
Pestov borde hängas som Piñata bredvid slemmis ⛽
Ja vilket gäng som man skulle kunna samla ihop av alla de där. Verkligen en Nürnberg 2.0.
Häng dem högt!
Och upponed! ⛽️
Jo, både den onde och den fule och resten!
+2
God stämning och hög moral på den ryska sidan, de slåss med glädje för Rodina…
https://twitter.com/wartranslated/status/1677273690608746498?s=61&t=r9HGow92Z4tOFyPGKAjLYQ
Angående Turkiet vs Sverige med alla dess turer runt NATO.
I Kina bor det cirka 10 miljoner figurer. Det är ett turkfolk som talar turkiska. En av 56 erkända minoriteter i Kina. Dessa uigurer utsätts för hård behandling av den kinesiska staten. Omskolningsläger i massiva skalor finns i ödsliga landområden. Sannolikt förekommer övergrepp, tortyr och kanske tom avrättningar.
Från Turkiets sida sägs inte en stavelse om att Kina plågar turkarnas bröder och systrar.
Det stämmer till eftertanke.
”Figurer”. Visst är autocorrect en ondskans hantlangare!
Ondskefullt autocorrect.. ändrade på ett ställe i texten..ibland är autocorrect som att spela schack med djävulen.
Innan jag läste vidare, fastnade jag också på “figurer”, och tänkte nä dom är fan 1,5 miljarder figurer där! Men två meningar längre ned, förstod även jag att autocorrect slagit till.
.
Angående det som vi borde läst, utan Autocorrect inblandat. Så skiter nog Erdogan i Turkar rent allmänt, om dessa inte tjänar hans intressen. Alla som tjänar hans intressen, ser han som mer eller mindre viktiga.
Erdogan bryr sig nog mest om sig själv och de sina.
Vare sig Erdogan eller någon annan muslimsk ledare har tagit ställning för uigurerna, trots det uppenbara folkmord som pågår där. Det verkar finnas två skäl till det:
1) de skiter i hur muslimer behandlas i världen. Det enda de bryr sig om är sin egen makt. Däremot är relationen till Kina viktig.
2) de vill inte uppmärksamma övergrepp och brott mot de mänskliga rättigheterna eftersom det skulle kunna göra att den egna befolkningen börjar fråga sig varför det är fel i Xinjiang men inte i det egna landet.
Alldeles för unanstoppat.
Ungefär som Nordkoreas koncentrationsläger. Vi slår oss alla på axlarna och säger att klart man kämpat mit nazisternas koncentrationsläger idag . Men när fullständiga bevis finns för att Nordkorea har ett gigantiskt läger som inte stårnazisterna efter gör vi … ingenting.
Skriv ett brev till turkiska ambassaden och påpeka vad det är som händer med turkarnas bröder och systrar, uigurerna, i Kina. Men det blir nog inget svar.
Den utslagna T-90 på filmen, som bloggaren postade. Är en T-90M, DVS Rysslands modernaste förbandssatta stridsvagn. Precis som bloggaren skriver, så ser den inte nyutslagen ut. Fattas en del delar, som inte borde flugit bort, när andra delar inte gjort det. Samt att efter en ammunitionsbrand, som det helt uppenbart varit. Som brinner med över tusen grader, tar det tid att svalna, vilket det helt uppenbart har gjort på filmen. Den kan kanske t.o.m förekomma på Oryx? Har inte tittat, annars lär den antagligen komma upp där snart? Om dom hinner med all annan baktung utmaning först!
Börjar t.o.m bli lite lätt rött av rost, där siktet satt en gång i tiden. Eller kanske orange, än så länge. Så så länge sedan är det nog inte den slogs ut. All färg, och grundning brann nog upp. Då tar det inte lång tid innan det ser ut så där!
Ebba grön, inte ens den texten kan russinen inte lita på.
Åsyftar temperaturen.
Förstår vad du menar, även om temperaturen inte nådde riktigt dit 😀
De rostar fort när de värms upp av ammobranden. Nu blir inte hela stridsvagnen 800 grader rakt genom, men defintivt insidan (ca 2500 C är krutgaserna och något mer inna tornet lyfter pga kompression)
Jag har inte sett om någon vagn med ammobrand ombord fått all ERA att lyfta också?
Oavsett, färgen bränns bort och vagnen värms upp och stålet oxideras. Ju vsrmare desto mer oxid. Sedan regnar det då och då och stålet man använder är lättrostat.
🤡Embassy of the Russian Federation on the supply of cluster munitions: the level of provocations by the USA is off the charts, a new world war is approaching.
Vet tammefan inte om jag ska skratta eller gråta… Jävla clowner!
https://twitter.com/ukraine4victory/status/1677415536911691776?s=46&t=IpC85mvyxXQGNyTRhZQhGw
För de yngre årgångarna.
En gång i forntiden fanns LP-skivor. Dom kunde få hack, stod och hoppade utan att komma framåt.
Och så, år 2023:
LP=ryzka ambassaden
Forntiden? Tycker det var igår 😂😂
Har vi en ny Gamle? 😎
Finns ingen äldre än guldgamle! 😎
Spelar just nu Ingmar Nordströms: Saxparty guld…
Lite kinky, ifall det inte vore för en bokstav..
Tror jag byter till Flottarkärlek..
Du får ta den med Nordsjön och Harrrrrri 😇
Ungmön på Kärringön verkar fin.
Det var för mycket information….
Matz Bladhs, https://www.youtube.com/watch?v=nvMMLNN9Otg
Har dock inte hittat den än på en raspig 78 varv, men på danska så upplevelsen simuleras.. 😂
Jisses, är du min farsa som återvänt från graven? Är möjligen Harry Brandelius eller vad han hette en favorit?
🤣😂👏🏼
Vilka fler än ryssland, Iran, Syrien och Nordkorea kan tänkas ingå i en sådan koalition? Mot Nato och ett samlat väst…Tre dagar special military operation på riktigt.
Ännu en bild av att ryssarna kör med VDV vid Bachmut.
Video of paratroopers from the VDV’s 83rd Air Assault Brigade on a 2S9 Nona mortar reportedly in the Bakhmut direction.
https://twitter.com/RALee85/status/1677224157359079424?t=Oo5s1UBdCizdxO2utf8MMw&s=19
Borde väl börja vara en sällsynt art.
Inget säger hur många gånger de är återrustade 😉
Förvisso 😎
83:e Luftlandsättningsbrigaden, finns inte med på Deep State! Ny enhet i Bachmut?
.
På DS är det 83:e Självständiga Gardes luftlandsättningsbrigaden
217 Rgt från 98:e Luftburna divisionen
51, och 137 rgt från 106:e Luftburna Divisionen.
Plus Armé förband inkluderandes 200:e Separata motoriserade skyttebrigaden från Pechenga, vid nord Norska gränsen. Som reorganiserats minst en gång tidigare, efter att nästan ha upphört att existera som förband.
.
Men det är helt otroligt hur stora enheter det är, som slåss om ruiner i något som var i Täbys storlek befolkningsmässigt tidigare!
Förlåt, jag rörde ihop det, för alla att se. Jag skrev ju t.om 83:e först 😀 Skampåle på mig!
Jag tyckte skrivningen var kvällshärlig 👍😉
Hmm ja, tack då 😀
Maliar (Spelling?) sa ju att Bakhmut i princip är instängt nu. Vi hoppas väl att ovan enheter snart blir POWs eller KIAs….
Det skulle ju vara helt underbart, om man tog flera tusen krigsfångar från de Ryska fallskärmstrupperna. Jag tror dock inte Ryssarna är så sugna på den moralsänkande pannkakan. Så dom lär skicka allt dom kan avvara dit, för att försöka öppna upp för att underhålla dessa med ammo, och mat. Och försöka trycka tillbaka de Ukrainska flankanfallen. Förhoppningsvis får dom smaka på 40×365 då!
Vilket kan öppna upp på andra ställen för Ukraina, om dom kan hålla VDV instängt i Bachmut ett tag. Eller förhoppningsvis sluta cirkeln där, och ta stora mängder krigsfångar från Luftlandsättningstrupperna.
Vid Cherson så smet ju VDV. Kanske Surovikin som tillät det? Frågan är om dom får tillåtelse denna gång?
Man kan hoppas. Snacka om honunsfälla i så fall.
Ännu ett ryzkt vapenlager som går upp i rök!
⚡️In occupied Sorokino, Luhansk region, rockets hit a very big Russian ammunition warehouse.
https://twitter.com/ukraine4victory/status/1677414803277586432?s=46&t=IpC85mvyxXQGNyTRhZQhGw
Det där är väldigt långt borta. Över 13 mil från fronten. Och nära Ryssland
Stormskuggorna?
Extra långt +
Kikade lite på avstånd fågelvägen. Enligt karttjänsten skulle avståndet mellan Cherson och Sevastopol vara runt 25 mil. Det borde väl börja vara inom räckvidden för stormskuggorna och definitivt för ATACMS? Eller? Vore ju fantastiskt om Ukraina fick kapacitet att slå mot Svarta havs flottan.
Har gått och hoppas länge nu. Mycket av det man önskat har till slut gått i uppfyllelse så jag har inte gett upp hoppet om ATACMS.
ATACMS lär bli en gamechanger, tror jag. Orchiska logistiken lär få ännu mera smisk, Sevastopol inom räckvidd, orcherna måste flytta allt ännu längre från fronten.
Det händer saker på södra fronten.
https://deepstatemap.live/en#10/47.7149/36.7532
👍
Detta inlägg fastnade i filtret, men det är så intressant att jag lägger in det igen:
“When a Russian soldier saw he was being observed by a drone, he voluntarily surrendered to defenders of the 10th mountain brigade. The drone led him to a Ukrainian controlled trench.”
Han gör ett uttalande i slutet och säger att ingen tvingar honom att göra det och att UA inte torterar krigsfångar. Han har tränats av Storm-Z. Han säger att de i skyttegravarna inte kan retirera för då blir de skjutna av sina egna. “Slava Ukraini – Putin kukhuvud”
Bra musik också.
https://twitter.com/NOELreports/status/1677294753539317760
Nära nu!!!
1) Ry har artilleri som sin baby i sin militära doktrin … och nu har de snart bara gammalt släpburet/nära artilleri kvar (lätta mål för UFA).
2) Inom Max två veckor kan UFA köra loss med klusterbomber mot såväl Ry i grop som elit som kör ”charge of the light brigade”.
3) Minfält, ja. Men om de inte samtidigt är försvarade kommer UFA att lättare ta sig förbi dem.
4) Ett genombrott lär (imo) ske denna månad.
Mer från USA i samband med nya leveransen: https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-07-07-23/h_54892873383d6ba6faeea1cbe4c9e5d3
“We want to make sure that the Ukrainians have sufficient artillery to keep them in the fight in the context of the current counteroffensive,” said Under Secretary of Defense for Policy Colin Kahl at a news briefing. “And because things are going a little slower than some had hoped, there are very high expenditures of artillery.”
“(Russian President) Vladimir Putin has a theory of victory, OK? His theory of victory is that he will outlast everybody,” said Kahl. “That’s why President (Joe) Biden has been clear that we’re going to be with Ukraine as long as it takes, and why we are signaling that we will continue to provide Ukraine with the capabilities that will keep them in the fight.”
I princip alla statsöverhuvuden har varit oerhört tydliga med att vara med och stötta UA i det långa loppet och så länge det krävs. Trots att man (jag) vill att vi (väst) ska ge mer och snabbare, känns det ändå betryggande att gång på gång höra detta upprepas, framförallt moralhöjamde för de Ukrainska militärer som gör skillnad på riktigt. Inte på något sätt går det att jämföra deras beundransvärda insats mot den väst förmedlar, men vi är med Er, ända tills Er seger är ett faktum och Ni för många generationer framöver kan se avunden i allas ögon, som har en nationalitet annan än Ukrainsk!
Mycket bra skrivet.
Jag tror som tidigare sagt att historiens dom kommer att vara ganska omild för många västliga ledare om än inte katastrofala som kunnat bli.
+1
Ryssarna, och vi! Är ju övertygade om att det är västmaterielen som kommer leda offensiven? Men tänk om Leopard 2/Challenger 2/Strf 90C/Bradley, bara är en maskirovka. Och man sätter in storanfallet på helt annan plats, med moderniserade T-72:or (från forna östländer), och egna moderniserade T-64/72? Det skulle ju vara den största luringen sen det Tyska anfallet mot Frankrike genom ardennerna 1940!
Ryssarna vet antagligen var Leoparderna finns. Några har dom ju filmat 1000 ggr. Så den där vore ju snygg!
Mineringarna är ju en försvårande faktor. Men är dom inte försvarade? Så bör det gå ganska fort ändå, om det är en huvudoffensiv vi pratar om. Då lär Ukraina ha samlat minröjning där, både egna och från väst (Både minormar, och plöjning). Och ingenjörstrupper har säkert i små grupper redan innan, rensat vägar i så fall. Och det svaga försvaret av dessa, kommer stormelden innan att skaka om rejält!
Grattis!!! 🥂🎉🎈
Congratulations to one of the coolest Generals alive. Valerii Zaluhznyi just turned 50
https://t.me/noel_reports/252
Frågan är hur man skickar sina gratulationer. Jag skulle gärna göra det.
https://u24.gov.ua/
Erdogan tycker Ukraina förtjänar en plats i NATO.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wAJjGM/erdogan-ukraina-fortjener-nato-medlemskap
”Men jag tänker inte släppa in dem, om jag inte får 37.000 flygande ryamattor av USA”
Var inget riktigt citat givetvis, även fast jag är övertygad om att det mycket väl kunnat vara det.
Hahahaha, mitt i prick! 😀
Snälla, nämn inte kalkonens namn.. Man blir på så dåligt humör..
Förlåt.
Jag menade förstår “matthandlaren”
Såklart!🙂 Eller; “Kalkoniens överste tupp och långformade lågtryck till surdeg.. Kremelit i kalkonfjädrar..
Nu börjasr det låta som kosackernas svar till sultanen 😁
@TidigareMVore rätt coolt faktiskt.
Som jag fattar det så är T-64 trots sin ålder inte alls (som den gamle) inte särskilt dålig, bortser från de modernaste vagnarna. T-14 verkar vara en rejäl flopp, liksom det mesta nya orcherna producerar. T ex om laddningen på kanonen till T-14 krånglar kommer man åt den inifrån vagnen eller måste man gå ut och sen ner i tornet. Besättningen är sitter helt avskild från tornet. Drivlinan och motorn är ju inte heller helt bra.
Gissar att kleptokratin efter Sovjetunionens sammanbrott urholkat Mordors förmåga att producera bra krigsmateriel i stor skala och av bra kvalitet.
Menar givetvis att @Den gamle är bra trots sin ålder. Blev fel i meningsbyggnaden där…
Han uppfann kavalleriet, lite av en legend i vissa kretsar.
Kära nån, är du vaken så här dags 😎
Gå och lägg er båda två! 😉
Lär ha varit episkt när han lärde David skjuta slangbella
Måste ni ligga på så hårt på DenGamle, tror det kan krävas en hel del insats, för er och mig, att nå i kapp.
Må rullatorhjulen framtill pivotera fritt! Och CV90 rulla!!!
Slava Ukraїni! 🇺🇦 🇸🇪
Drones over Voronezh, Russia 🔥
Film
https://twitter.com/NOELreports/status/1677415443504545793?t=FhrWu9JSa5bhcy8OcN4oQw&s=19
The S-400 complex which was reportedly used to attack Kramatorsk last week is said to be destroyed. During the recent attack on the city, 13 people died and over 60 were wounded.
Film
https://twitter.com/NOELreports/status/1677422285358022662?t=BOyLPTPSVbzxIQtqcQKf_w&s=19
Varför skulle det var sjukligt att vara intresserad av Ukrainas förluster?
Det är förvisso rimligt att Ukraina inte vill avslöja sina förlustsiffror i detalj (och att man därför bör ta siffrorna med en nypa salt), men för den som vill göra prognoser om kriget är båda sidors förluster viktiga parametrar.
Ta ryssförlusterna, och så tar du förhållandet 5.3:1, så sa väl UA idag
OK, men varför skulle det vara sjukligt att tycka att de siffrorna är intressanta?
Vet inte om någon sagt det är sjukt?
Däremot vill väl inte UA ge ryssarna facit?
Jag sa väl härom dagen att jag trodde på 250k ryssar.
45-50k UA tycker jag också verkar rimligt, och vi har ju uttalandet om mindre förluster än jordbävningen.
Hela taktiken går ju också ut på att totalmaximera ryska förluster. Det är designen. Ryssarna gör istället uurah.
Min kommentar avser det som LW skrev om “sjukligt intresserade av Ukrainas förluster” i bloggartikeln.
Här håller jag faktiskt med PPP.
Vi är nog alla ganska övertygade innerst inne om att 5,3:1 är en överdriven siffra även om vi inte vill det och därför inte pratar om det men de verkliga ukrainska förlusterna är mycket intressanta för analyser.
Nu säger man:
ratio of irreversible losses in the South is 1 to 5.3.
Så det är ju ett speciellt frontavsnitt osv
Då kan det lättare vara en sanning.
Samtidigt så har ryssarna förtvivlat ont om reserver, var är alla dom?? Och alla mobiliserade?
Och jag ser fortfarande ingen ukrainsk massmobilisering. Varför inte?
Kan det vara så att det rent av är en stor skillnad, högt ratio?
Dom har även sagt 8:1 i hela kriget. Och 5,3:1 i anfallet på södra fronten.
Så om du ska lyssna på UA så ska du räkna på 8:1
Det är meningslöst med en ukrainsk massmobilisering. Det finns fler frivilliga än som går att sätta i strid.
Men varför ska vi göra prognoser och analyser sv Ukrainas förmåga? Verkar väldigt ryssvänligt…
Curiousity killed the cat/ukrainian…
Vänd på det, om UA gör som Schlaug, Stranne, ETC, Galagotecknarna mfl vill och börjar fredsförhandla nu, hur många civila har dött och kommer dör under Rysslands angrepp och framtida ockupation?
Hur många kommer dö pga ryskt styre är sämre att leva under?
Indirekt genom korruption och icke fungerande samhällsfunktioner och direkt genom olika former av övergrepp?
Jag förstår inte varför man skall vända på det. Detta har inget med att minska stödet för Ukraina att göra snarare tvärtom om det dör tusentals soldater pga västs senfärdighet med att leverera utrustning så måste vi öka trycket.
Kvällsrapporten, något minimalistisk, och lite Gregghanger 😉
There is an advance in some area’s towards Berdyansk and also towards Melitopol. Will try to visualize that in the coming days when it is allowed to publish it. For now I will summarize all events regarding the front. Tomorrow, I will add maps again
https://twitter.com/NOELreports/status/1677409948748206080?t=4yDgWCX0ZAURwzBW_5l54g&s=19
I all ilska, elände, och uppgivenhet dyker det trots allt upp ljusglimtar, som annars inte hade varit lika tydliga. Känns betydligt bättre att pussa barnen god natt en extra gång, gå den där långa rundan med hundarna, även fast man egentligen inte orkar, försöka förstå kollegan man aldrig dragit jämnt med mm.
Har ni märkt några personlighetsdrag som förändrats till det mer positiva, som en förlängning av kriget?
Vardagliga saker betyder mer för mig nu än tidigare, tar verkligen till mig av de positiva saker som sker i mitt liv. Tid med familjen betyder mer. Uppskattar mitt jobb mera. Har även blivit mer generös och hjälpsam. Jobbar inom sjukvården så om orcherna kommer, lär min arbetsplats vara högre prioriterad än en stridsledningscentral för orchartelleri. Känner att jag uppskattar livet på ett helt annat sätt nu än för 2 år sedan.
En tanke när jag ser alla utbrända vrak som ligger utspridda överallt..skrotvärdet på dessa metallhögar kan ju inte vara helt obetydligt om man säger så? Tänker att efter kriget borde ju detta skrot runt om i Ukraina samlas upp och skickas till stålverket Azovstal i Marioupol för nedsmältning.
Först måste nog Azovstal genomgå en helrenovering.
Azovstal kan nog byggas upp ganska fort. Iaf så länge det görs av Ukrainare. Men jag tror att Azovsstal snarare lär bli ett monument, orört och för evigt beundrat! En hyllning till den goda motståndskraftiga ande (hjältarna) som föds på nytt i det rättfärdiga kriget..
Enbart åldersrelaterat, hepp.
Gå vidare.
https://www.nrk.no/urix/erdogan_-putin-besoker-tyrkia-neste-maned-1.16476285
Har ni hört att puttefnask är på väg till Turkiet?
Frågan är om det är som flykting eller president? 🤔
Nej. Men jag har hört att hans dubbelgångare är på språng. 😆
“Cluster munitions will be used only in the fields where there is a concentration of russian military. They will be used to break through the enemy defence lines with minimum risk for the lives of our soldiers.”
Those will be very soon in Ukraine
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1677448784144478208?t=pAWewTc6MpAYU7Hd0ENe9A&s=19
Och detta är grundat på uttalande av Reznikov, som finns länkad i tweeten. Så nu kan de oroliga (tex HRW) sova lugnt
Hur fungerar klusterammo på minfält?
Kanske för slumpmässig träffbild och kräver direktträff för god verkan?
Väntar annars fortfarande på folklig resning i oblaster och andra kuvade länder, vad väntar de på? Bästa tiden är väl nu, alla blickar mot Ukraina.
Läste kommentarer ovan någonstans att det inte funkade
ZEKEULV 2023-07-07 15:31 – 15:31
Und so sprach Mark Hertling:
“Jag vet att de (klusterammunition) inte är effektiva på att röja minor. De ger inte det övertryck som krävs. Alla som föreslår att de är effektiva på detta vet inte detaljerna om klustervapen. De bidrar bara till problemet.”
Ah, tackar. Typiskt att jag för ovanlighetens skull inte läste alla kommentarer och skrollade förbi “mittensektionen”. Är så mycket matnyttig info i forumet varje dag!
HRW borde inte sova jättelugnt mtp att Ryssland hela kriget använt klusterammunition i tätbefolkade områden ut med oxa upp till 40%..
T typ
”Russian cluster munitions reportedly have a “dud rate” of 40%, meaning large numbers remain a hazard on the ground, whereas the average dud rate is believed to be close to 20%.”
https://www.bbc.com/news/world-europe-66133527.amp
HRW har skrivit återkommande om rysk användning av klusterammunition där de pratar om hundratals dokumenterade fall:
https://www.hrw.org/news/2023/05/29/cluster-munition-use-russia-ukraine-war
Nu ställer USA, enl Pentagon, krav på rapportering och dokumentation av Ukrainsk användning av de nya leveranserna av 100.000tals DPICM (med en oxa rate på 2,35%):
https://www.youtube.com/live/Ix2f3x1Fzs0?feature=share
Sedan har USA några sämre erfarenheter av klusterammunition i Irak men det verkar till del bestått av att sand ökar risken att substridsdelen inte inte exploderar. Mark Hertling skafö blivit skadad av t klusterbomb
https://www.nytimes.com/2020/01/15/magazine/steel-rain-army-artillery.html
https://www.nytimes.com/2020/01/15/magazine/steel-rain-army-artillery.html
Skulle ha uppdaterat, ErikIV såg nu att du redan postat om nivåerna av ryska blindgångare.
Colin Kahl, the deputy head of the Pentagon for political affairs, explained that the US decided to transfer cluster munitions to Ukraine because “the worst thing for civilians in Ukraine is Russia’s victory in the war.”
“That’s why it’s important that she doesn’t succeed,” he concluded.
The American side emphasized that the cluster munitions that Ukraine will receive have a ratio of unexploded submunitions below 2.35%, while those already used by Russia on the battlefield have a ratio of 30-40%, i.e. they are many times more dangerous for the population
United24Media
https://twitter.com/TreasChest/status/1677466812126994432?t=-roKj0YRGx1tVIR68pkxTA&s=19
De som klagar över att UA får denna typen av vapen,för användning under dokumenterade former på eget territorium mot en invasionsstyrka som urskiljningslöst avfyrat miljontals granater, minor och andra vapensorter med explosiva stridsdelar är helt enkelt dum i huvudet och kan inte räkna.
Stora delar av Ukraina är översköljt med UXO från Ryssland.
Att då i begränsad form rensa förmodligen redan minerade och farliga områden med ryska befästningar är helt försumbart.
Jag tar mig för pannan över hur olika måttstockar som anvönds när man bedömer skadeverkan.
Det går inte att argumentera med Stranne-människor.
+ + + + +
För de som vill avsluta med ett lätt leende
https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1677455289165987841?t=mKwf81N_jVoS_azJtBwo2w&s=19
😂
😂
RBS 70 har tydligen levererat god effekt i målet om man skall tro källan. I tjänst hos 47:e brigaden “Magura”.
https://twitter.com/Maytrows/status/1677472017350553605
4 Ka-52 och en Su-25:a har de plockat ner.
👍🇺🇦
🇸🇪
Fantastiskt 👏
Återigen, svenska vapen gör det som de är uppfödda och tränade att göra under stor förväntan.
Utplånar rysk förmåga.
Duktig robot, seså se nu till att fånga den där helikopten.
Ny ledare av Alex Voronov, för de som inte läst ännu. Ingressen:
“En av utmaningarna i kriget är utbildning av soldater. Alex Voronov är med på en sådan ledd av svensken Magnus Ek.”
https://www.hn.se/åsikter/ledare/frivilliga-tränar-soldater-i-kamp-mot-tiden-1.104261533
Tack
Intressant
Offensiven tuggar på i precis den takt som är nödvändig. Idag slår vi nytt rekord i antal utslagna salvpjäser bestämmer jag!
Hear hear 👏
Vi hoppas!
God Morgon Cornucopiakämpar
Godmorgon. Nu skickar vi slemgnomen till “tågstationen”!
Några stora konton som migrerar från Twitter till Thread? Inte för att Zuckerberg har visat sig vara ett moraliskt föredöme, men det är i alla fall att gå från en ryZZkramare till en obrydd.
“Our common colours are blue and yellow. Our common values are freedom and democracy.”
Citat av Reznikov när han kommenterar CV 90 och tackar Sverige genom Pål Jonsson för det stöd Sverige ger!
Mer finns att läsa på Ukrinform !
Slava Ukraini! Leve Sverige!
Dagens Reporting from Ukraine:
https://www.youtube.com/watch?v=RSOOo1p7IPU
Really, Pringles?! Really?!
Lanseras i Mordor med röd-vit-blåa färger med sloganen: ”Med smak av seger”…
Spelar fan ingen roll ifall Kelloggs/Pringles sålt rättigheterna till varumärket/namnet i Ryssland… 🤮🤮🤮
https://twitter.com/jayinkyiv/status/1677447042451267585?s=46&t=n6bJNjxVOgsvLWH4RW_-ZQ
Fy fan! Det där är nog det ruttnaste jag sett i marknadsföringsväg sen
det som pågick i tex. USA på 20-40-talet (när både kvinnor och mörkhyade behandlades som djur).
Har aldrig förstått varför någon kan äta skiten då jag tycker att det smakar och luktar som gamla otvättade strumpor men nu kan man lägga till mördade civila till den stanken.
Har du glömt Freedom Fries och hatet mot Frankrike som protesterade mot republikanernas illegala invasion av Irak 2003?
För den som glömt den amerikanska pro-krigs propagandan. Likheterna med de ryska krigshetsarna 20 år senare är slående:
https://web.archive.org/web/20031016214917/http://axisofweasel.com/
Det finns inga nazister i Ukraina och det fanns inga massförstörelsevapen i Irak men angriparnationen Ryssland är fullt av nazister och USA har massförstörelsevapen.
Invasioner är alltid fel, undantaget om landet du invaderar först invaderat dig.
Mjae, här har du faktiskt fel i sak. Invasionen hade visserligen inte FN-mandat, den var grundad på löjeväckande dåliga underrättelser och jag undrar ibland om den inte kom till för att Bush Jr ville ha ett krig att skryta om; men den var inte illegal. Orsaken är att det efter Gulfkriget skrevs ett stilleståndsavtal med Irak. Detta avtal bröt Irak flagrant mot under lång tid. Detta ignorerades från USA’s sida frm till invasionen men gjorde den alltså laglig.
Själv kan jag tycka att man borde klämt åt Irak för avtalsbrott redan under 90-talet. Då hade nog Irak tillåtit alla möjliga inspektioner utan att konstra och invasionen inte behövts. Å andra sidan blev man av med en fruktansvärd diktator och terrorregim.
Alla invasioner är inte heller nödvändigtvis av ondo. Jag tycker tex att det är en fruktansvärd skamfläck för världen att vi tillåter Nordkorea att ha ett gigantiskt koncentrationsläger anno 2023.
Och det var en skamfläck att låta Stalin husera som han gjorde med sin befolkning. Jag gillar inte olika måttstockar.
Håller med dig, smakar onaturligt. Pringles tillverkas i ett gammalt pappersbruk, istället för pappersmassa använder man en smaksatt massa bestående av … potatismos. Hela grejen är att få chips i samma form för att underlätta paketering av skiten.
630 KIA
4 Tanks
9 APVs
16 Artillery systems
3 MLRS
2 Anti-Aircraft systems
14 UAVs
16 Vehicles and Fuel tanks
7 Special equipment
https://twitter.com/MatsExtrude/status/1677549893504716800?t=Oi6IHIHZpHtkkWXHIgaKPw&s=19
Snart 8000 APV’s och 7000 mjuka fordon.
Mycket skrot bli’re…
Förlusterna av raketartilleri fortsätter lite under radarn. Förr var siffran typiskt 1. Även om 3 st inte är lika spektakulärt som 9 st häromdagen nöter det på Ryssland.
På 500 dagar har man 230` döda och minst lika många kraftigt skadade, samtidigt som minst 1 milj i arbetsför ålder lämnat landet, 1 rubel/ eurocent i officiella kurs, vad svarta börs betalar är väl oklart, varför fortsätter man detta vansinne, man måste ju även som ryss se att man kan inte vinna utan man kommer även förlora Krym, man var nära en militär kupp för 2 veckor sedan samtidigt som man tömmer Fjärran Östern och lämnar det helt öppet för Kina att öka sitt inflytande ekonomiskt och militärt, 500 dagar till och man har förlorat 1 miljon ryssar och 1000 tals miljarder man inte har vilket kommer sänka rubeln ännu mer, att Kina ska rädda Ryssland är ju inget för dem att hoppas på, BRICS länder gynnar bara sig själva
Japp, 3 dagars SMO har ju funkat klockrent 😂😂
Det är inte Putin o Co som förlorar detta.
Det är deras lekstuga.
Dö skrikande, slemmiga gnomjävlar.
😎👍🏻!
Det är otroliga mängder artilleri som ryker.
Konstigt att Sverige (f.d ordförandeland EU och nästan NATO medlem) inte insett att vi (återigen) måste rädda världen genom att utreda om vi inte borde anordna en utredning (med start om något eller några år).
”en tydligare Nato-strategi”
”Jag tror inte att det är klokt att gradvis injicera fler och fler vapen i en konflikt som ingredienser i bakning. I verkligheten måste vi designa strategin först, och sedan måste vi ta reda på vilka vapen vi behöver för att implementera strategin.
USA:s tidigare nationella säkerhetsrådgivare John Bolton”
https://www.zeit.de/politik/ausland/ukraine-krieg-russland-newsblog-live#event_id=emMy6KcV4kwe2CAtToNz
“Enbart vapenleveranser är ingen strategi, sa Bolton i en intervju med redaktionsnätverket Tyskland. “Tvärtom indikerar leveranserna hittills att det saknas en strategi.””
Vad vet han egentligen om det?
Det kan ju tvärtom vara en noga uttänkt strategi för att sakta nöta ner alla röda linjer ryssen har dragit.
Det kan vara en strategi för att slå ryssen fullkomligt, totalt grusa och mosa R’s krigsmakt för att den inte ska kunna återuppstå på många många år.
Jag vet ju inte heller, men den strategin som har förts har ju lett till detta resultat, vilket kanske betyder att det är svårare nu, men leder till längre fred i framtiden, och med massor med flax, kanske till att rusland omvänder sin syn på sig själva, som japanerna och tyskarna klarade av att göra sedan de blivit totalt slagna. … kanske, bara kanske … men man får väl hoppas lite i alla fall.
Naturligtvis ligger det en sanning i att strategin är att fullständigt nöta ner rysk konventionell förmåga successivt med allt mer avancerade vapen.
Hade man lämnat allt direkt, ink spetsflyg hade det gett ett så stort övertag att UA kanske itne kunnat hantera det, man hade slagit ut RU förmågs i UA och de hade antagligen retirerat med en stor del intakt, redo att komma tillbaka men erfarnare.
Nu börjar det likna kollaps.
Deras kärnvapenförmåga är reducerad och dessutom svindyr, och om deras ekonomi brakar ihop kommer det bli som i Nordkorea. Landet svälter för att hålla några stridspetsar redo som vedergällningshot. Men i Ryssland kommer det leda till revolution.
Jag är övertygad om att även USA kan spela det långa spelet om man vill. Man avslutar det som påbörjades på 80-talet eftersom man ser svagheterna i Ryssland men var nog öberaskade över Putin o Co dristighet.
Bolton är en republikansk “hök”, som har egenintresse i att kritisera Biden-administrationen.
Hans enda militära erfarenhet är att han var med i Marylands nationalgarde för att undvika att inkallas till Vietnamkriget.
Just vapenleveranserna har väl varit till stor hjälp och jag ser väldigt mycket strategi bakom dom leveranserna.
Enda felet har varit segandet men alla har en verklighet att förhålla sig till också.
Mycket illavarslande!! EUs länder får baske mig ta och steppa upp nu och leverera mer ammo till Ukraina!
https://www.expressen.se/nyheter/biden-all-annan-ammunition-ar-slut/
Det finns ammunition kvar.
Denys idag ang klusterammunitionen:
– It will help to demine the fields.
Så nu finns det motstridiga uppgifter på den punkten.
Behållarna innehåller 48 mindre laddningar eller 24 större.
Kanske är det så att de större laddningarna kan utlösa minor?
Denys är ingen vapenexpert utan får lita till vad han hittar på nätet. Jag tycker att det låter osannolikt att bomblets (heter det så på svenska?) skulle utlösa minor annat än vid en mycket osannolik direktträff på minan. Minormar blir nog både billigare och bättre.
Bomblet är i bästa fall svengelska. 🙂
Substridsdel kallas det nog, själva bäraren kallas för bombkapsel.
Vad är det för fel på folk i allmänhet?
Rysland använder klusterbomber utan hämningar.
När Ukraina äntligen (oändligt långsamt och mycket försent) får vapen motsvarande Ryslands så kritiseras givarna och Ukraina men Ryslands användande tycks fullt accepterat då deras användande av klusterbomber inte ens nämns.
https://omni.se/kritik-mot-bidens-beslut-att-skicka-klusterbomber/a/1509Oe
(eller var det återigen ett exempel på journalists/ medias oförmåga att skriva faktamässigt neutralt?)
“USA:s beslut kommer nu att bidra till civila skador i Ukraina, enligt den internationella kampanjen mot klusterammunition.”
Tydligen har de ingen åsikt om vad Ryslands klusterbomeber orsakar !!
Tyvärr saknas det ofta kontext och då blir det partsinlagor istället för journalistik.
Det är en del av vårt politiska vänster-DNA sedan länge att man ska vara “kritisk”. Vissa (de starka) ska mötas med misstro och andra (de svaga)med förståelse. I alla händelser som ska skildras journalistiskt måste de goda och onda pekas ut. Lägg till en dos självhat och påförande av skuld på den egna sidan.
Man har väl skrivit av det som kom via t ex Reuters eller annan källa utan att lägga några extra tankar på det. Då missar man alltsomoftast att det man kopierade hade en vinkling inbyggd.
Detta borde påpekas till omni’s redaktion.
Jag tvivlar på att Omni har någon redaktion som bedömer det som de vidarebefordrar. Jämför med en okritisk 14-åring som länkar vidare allt denne hittar i hopp om likes.
Vissa försitter aldrig chansen att ständigt pusha för rysk fred.
Rysk fred = åk hem
Enklaste saken i världen. Konstigt att det ens ska behöva diskuteras!
De borde skriva ner vad de tänker. Förmodar att de vill ha några modernare varianter av “vänd andra kinden till”.
Så här kanske.
Om någon vill anfalla ditt land för att ta det.
Bjud dom då att ta allt som de vill utan att det ska behöva bli krig.
Om någon kidnappar din dotter eller din son. Ge dom då allt de vill ha och lite till.
Eller:
Om någon kidnappar din dotter, ge honom då ock din son. 😄
Omni är inte journalister.
Zelensky på Zminii Island. Vilken ledare 👍🏻
https://twitter.com/noelreports/status/1677569410993725443?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
DenGamle. Vakna. Du missar morgonsupen.
🥃
Zelensky och Gripen 🙂 https://twitter.com/ArmadaCR/status/1677034556958883840
Expressen kör på stort med EXTRA-rubrik om att ryska missiler nu kan riktas mot Sverige.
Ett hot ryssarna kört i åratal för att få oss att inte gå med i NATO och är således inte något nytt.
Men Expressen vill slå på stort för att få klick, att de sedan går Rysslands ärenden och marknadsför rysk påverkanoperation och skrämmer upp befolkningen bryr de sig inte om.
De hade inte behövt publicera artiklen, det finns ingen värde i vad något en avdankad rysk politiker uttalat sig om som inte redan uttalats innan.
Expressen borde skämmas för vad de sysslar med.
De håller tyvärr på med vad de alltid gjort precis som AB också! Bara det att det nu finns en mycket obehaglig krigssituation borde dock få vissa journalister att fundera ett par gånger till innan de publicerar vad som per reflex alltid först dyker upp i deras huvuden.
Kan man sprida oro och skapa klick blir det en klapp på axeln från redaktionschefen.
Jaha, då var det dags för det schemalagda kärnvapenhotet igen.
Hur många gånger har ryssarna hotar oss med kärnvapen sedan krigsutbrottet? Jag har tappat räkningen.
Så här beskriver den avhoppade toppdiplomaten Boris Bondarev saken.
Samtidigt kryper Nato närmare Ryssland med Finland som ny medlem och Sverige som står i väntrummet. Upplever Putin detta som ett ökat hot?
– Knappast. Vi ryssar har alltid ansett att Sverige tillhör Nato. Vi ser inte Sverige och Finland som helt neutrala länder, och utgår från att ni skyddas av Natoländer vid en konflikt. Det vore ett större bakslag för Ryssland om ett neutralt land som Schweiz gick med i Nato.
https://www.svd.se/a/Q7XQ3A/putin-pa-vag-mot-en-kollaps-ryska-avhopparen-boris-bondarev-i-exklusiv-intervju
Nyheter är snuttifierade och saknar ofta perspektiv.
Lite perspektiv på skillnaden mellan en Bradleys ammunition och CV9040C.
https://twitter.com/r2erbekatotpbyz/status/1677395719622205441?s=46&t=bAqHDMQhVl3Aw3fKGHikqg
Nån som är sugen på lite Obolon och ….Pringles?
https://twitter.com/RitornellaNYC/status/1677405575292891144
Fy fan alltså.
Tur man inte gillar Pringles!
Om man ska vara rättvis så har Kellogs lämnat Ryssland och kan knappast klandras för det här.
https://leave-russia.org/kelloggs
Barracuda läggs alltså på Strf90 som redan är byggd med mycket avancerad signaturanpassning och har låg värmestrålning naturligt.
Bloggtips.
Lägg “Lämna En Kommentar” innan kommentarerna. Nu behöver jag scrolla och ladda alla kommentarer om jag vill kommentera vilket använder onödig bandbredd.