ICA svarar nu på pappret på kritiken mot matpriserna och Lidls påstådda prissänkningar genom att sänka priset i butikerna med 5 – 25% på över 300 varor. Men frågan är om dessa varor i verkligheten kommer finnas i butikerna, samt om det handlar om statistikfusk och att man sänker priserna på sådant man vet ingår i KPI, men höjer priserna på annat?
ICA skriver i sitt pressmeddelande:
“Med den här breda prissänkningen så skapar ICA Sverige förutsättningar för alla ICA-handlare att sänka priserna till kunderna i sina butiker. Då varje ICA-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser så kommer kunderbjudandet och antalet artiklar variera lokalt mellan olika ICA-butiker. Hela ICA jobbar nu hårt för att hjälpa kunderna i det tuffa läge som råder och jag är därför mycket glad att vi nu i ett första steg tillsammans med några av våra leverantörer kunnat få till denna breda satsning trots det ansträngda läge som också hela livsmedelskedjan är i.”
Det låter ju bra och de sänkta priserna ska börja gälla 11:e april och minst två månader.
Om man med precision väljer ut de produkter som ingår i SCB:s KPI, vilket finns specat, t ex 1114 wienerbröd eller 1142 franskbröd, 1314 torskfilé, 1654 blomkål eller 1616 slanggurka, så kan man på pappret få ner matprisinflationen, rent av göra den negativ om man är riktigt skicklig.
Samtidigt kan man höja priserna på något som inte ingår i KPI och i verkligheten öka priset på livsmedlen. Därtill använder ju SCB substition och väljer den billigaste varan eller en alternativ vara, så man kan höja priset på en del franskbröd, men sänka 25% på ett bröd och då kommer det billigaste vara det som KPI beräknas på.
På samma vis så vet man vilka produkter som ingår i PRO:s undersökning och kan specifikt på dessa sänka priserna, även om den undersökningen redan varit för i år.
Eftersom hela livsmedelsbranschen dyrt och heligt intygat att ingen av dem tjänar pengar utan har så små marginaler att man knappt överlever, så är det ju annars intressant att man helt plötligt kan sänka priserna på enskilda varor med 25%.
Fast kanske kommer inte de varorna finnas på hyllorna? T ex kan man sänka priset med 25% på Faster Agdas Hantverkssylt, som ICA tar in 100 burkar av i månaden av och därmed kunna slå sig för bröstet att man minsann sänkte priset med 25% på jordgubbssylt.
Lidls utspel om sänkt pris på ett 50-tal varor lider av likartad problematik. De prissänkta varorna kommer ta slut och sedan får kunderna som lurats till butiken av det PR-knepet köpa de varor som inte sänktes i pris istället.
Och framför allt så blir både ICA och regeringen nöjda. Regeringen kan slå sig för sina bara bröst och hävda att det var tack vare att de tog livsmedelshandeln i örat som priserna sänktes, medan ICA kan hävda att man minsann sänkt priserna, och så var den saken utagerad. Trots allt har man släppt ett pressmeddelande.
Sedan får hushållen i slutändan betala lika mycket om de nu inte får fatt på en av de där burkarna från Faster Agdas Hantverkssylt.
Tillägg: För lite proportioner så uppges det att en ICA Nära finns det 5 000 produkter och på ICA Maxi eller Kvantum 15 000 produkter. Motsvarande på Coop och Willys/Hemköp. Ska man hitta vilka 300 produkter som sänks får man ha förstoringsglas.
90 kommentarer
Det som också ger lite perspektiv på frågan är att en normal ICA Kvantum har ca 12-19.000 varor. Så 300 varor i sammanhanget är inte så imponerande.
Källa: Wikipedia.
Men det blev en fin pressrelease!
Men en schysst pressrelease kan man slå världen med häpnad….eller vad var det Arne Anka sa?
@TOBBEV var det inte SD:s Kent Ekeroth som vevade järnrör för att slå världen med häpnad?
Kan minnas fel, förstås.
Socker Conny: “Med ett schyst järnrör slår man världen med häpnad!” Vet inte vilket A.A. citat som skulle passa här….”Framtiden är som en babianröv- Färggrann och full av skit!”
En liten kommentar kring PRO-matkassen. PRO utför sin undersökning under en period som annonseras i förväg till butikskedjorna. Då jag var i branschen, som leverantör till matvarukedjorna, fick jag reda på detta av butikskedjorna. Butikskedjorna sa aldrig att de fuskade och sänkte priserna den månad som PRO var ute och “köpte” sin matkasse, jag kan inte säga något om det annat än de var medvetna om ungefär vilken tidsperiod som PRO var ute och registrerade priser. PRO’s matkasse är dessutom högst officiell i förväg. Har sedan dess varit väldigt misstänksam mot handlare som marknadsför sig som billigast enligt PRO undersökningen.
Får vi månne en pressrelease när det gått 2 månader och ICA återgår till samma priser som råder idag?
Menar man inte 19000 varor i bemärkelsen ett sexpack öl? Inte att det finns 19000 unika varumärken.
Nej , det finns inte 12-19000 unika varumärken, men olika varor.
Det kan nog stämma att ett kvantum har så många olika produkter i varje butik.
Jag som jobbar i Järnhandeln har mellan 8 till 10.000 olika produkter. Och vi är en liten butik.
Sen kan det ju vara så att priserna inte sänks centralt, utan att butikerna uppmanas att sänka priserna på ett urval av produkter under en viss tid. Typ REA priser.
Inget onormalt alls.Händer hela tiden.
Om man sen säljer bra , kan man få högre bonus från leverantören.
De som då inte säljer så bra , får bara minskade marginaler…
Werner, de menar “olika artiklar”. Kalles kaviar 300 gr tub räknas alltså som EN vara, även om de råkar ha 52 tuber i hyllan. Kalles kaviar i minitub 10 gram är ytterligare EN vara, även om det råkar vara samma produkt i förpackningen, eftersom det är en annan storlek på förpackningen.
Om vi hade journalister i riksmedia som faktiskt var intresserade av att ställa frågor så skulle vi snart se artiklar i stil med “varorna ICA prissänker, vi har hela listan”. Men det kan vi bara drömma om.
Som konsument får man konkurrensutsätta handlarna. De vet att folk ogärna handlar i flera butiker och några lockvaror tjänar de enkelt in på annat.
Sedan jag började titta på priserna har jag sänkt matkontot med över 30% genom att använda de fyra stora kedjorna när man har vägarna förbi.
Visst tar det lite extra tid, men det är välbetalda minuter.
Hur kommer det sig att det i praktiken bara är Lidl som utmanar den svenska marknaden? Är det dyrt att slå sig in eller anses marginalerna för dåliga?
Rätt stora investeringar om du ska bygga upp en ny kedja i Sverige, komplett med logistik, lager etc och bara några procent i marginaler.
Av världens ca 8000 miljoner bor ju bara 10 miljoner i Sverige alltså 1.25 promille.
Ett samhälle i Sverige med 13000 invånare är alltså lika stor procentuellt av 10,5 miljoner som Sverige är i världen. Du kan lugnt räkna med att de flesta beslutsfattare i världen siktar på andra marknader innan Sverige. Finns ju städer som har fler invånare än hela Sverige. Ger man sig Unni en sådan stad så kan man klara sig med ett lager för hela staden och relativt korta transporter – så mycket enklare än ett stort land som Sverige rent praktiskt.
Jo vi motsvarar bara en bråkdel av den globala befolkningen såklart, men köpkraften är istället oproportionerligt hög globalt. Det största problemet är nog istället att det är dyrt att få igång (som Lars var inne på) och svårt att få kunderna att bryta sina vanor.
Danska Netto startade ungefär samtidigt som Lidl men gav upp. Så nej, enkelt är det nog inte.
Fast de hade ju typ bara kakor och godis…..
Lite bättre sortiment än så får man ju ha
Trots sina stjärnrestauranger är ju inte danskarna direkt kända för att vara några matspecialister. Billigt fläskt kanske?
SEBULON STARFIGHTER: Är av annan åsikt efter att ha varit kund hos NETTO de närmare 10 år de var etablerade på min hemort … Brett varusortiment av alla behövliga dagligvaror såväl livsmedel som förbruksvaror till priser märkbart lägre än ICA och COOP. … Det kändes tråkigt när de lade ner verksamheten för drygt två år sedan!
Netto var bra, men lite tråkigt att de var fokuserade på halal-produkter. Grymma slaktmetoder skall vi varken tillåta i Sverige eller ha import från länder som tillåter.
@H.Gobb:
Vänligen sprid inte desinformation!
Halal slakt går till precis som vanlig svensk slakt – med den skillnaden att en bön läsas för djuret av en troende muslim. Vad har du för problem med detta?
Du får läsa på lite om skäktning.
Att låta fullt medvetna djur långsamt blöda till döds är inte särskilt trevligt. Om de sedan får tillbringa sina sista minuter i livet med att lyssna till vidskeplig rappakalja, gör det knappast bättre.
Halalslakt skall naturligtvis inte vara tillåten i väst, men heller inte import av sådant kött eller innehav av detsamma. Om det är så viktigt med djurplågeri, så kan man flytta dit det är tillåtet i så fall. Eller så kan man övergå till vegetarisk kosthållning.
Nja du Goeran, det är du som får chilla med desinformation.
Halal är utan bedövning, bland annat.
Det är inget vi ska premiera…
@H.Gobb och Kurtrune:
Enligt muslimsk tro finns det inget hinder mot att bedöva djuret (till skillnad mot ortodox judendom). Därför sker halalslakt på svenska slakterier men inte kosher-slakt (https://jordbruksverket.se/djur/djurtransportorer-och-slakterier/religios-slakt).
*All* slakt går till så att man skär av halspulsådern på det slaktade djuret, som dör genom att det förblöder men (numera) bedövas djuret alltid i EU-länderna Sverige, Norge, Danmark, Island, Schweiz och Slovenien.
I övriga EU och stora delar av världen är det fortfarande tillåtet att slakta utan bedövning. Enligt en ofta citerad artikel från SvD 2011 slaktades t.ex. 75% av franska kor utan bedövning vid den tidpunkten – detta hade naturligtvis inte med fransmännens katolska religion att göra utan med deras syn på djurskydd!
@BadderBowser:
Det är inte bara Lidl som gör det, Axfood-ägda Willys har i stort sett samma priser och betydligt större sortiment (och i mitt tycke snyggare butiker men det är ju en smaksak).
Är det inte ett genomgående tema att dagligvarukedjor är nationella? Annars kan man lika gärna fråga sig varför inte ICA har etablerat sig i Frankrike.
Det är svårt att få mark i bra butikslägen. Planprocesserna på 10tals år gynnar dem som redan finns nära politiken.
De flesta handlar trots allt i den butik som ligger bra till logistiskt (nära hem eller jobb)
Utmanar och utmanar. Netto var den riktiga lågpriskedjan. Lidl tycker jag snarare kör på ovanliga varor och kvalitetsvaror till okej pris. Inte sämre varianter av vanliga varor till lågt pris. Enda problemet är egentligen ojämn lagerstatus, man är aldrig säker på att få vad man vill.
CostCo har nyligen öppnat i Arninge.. får se var det tar vägen. De har i alla fall muskler att etablera sig om de vill.
De kommet inte att “att sänka priset i butikerna med 5 – 25% på över 300 varor”
Ica har sänkt varor ut till butik, handlarna kan ff sätta vilka priser de vill, och även handla vart de vill med för den delen. En handlare med texten Ica på lådan är inte låst till att handla hos Ica.
I en väl fungerande marknad med konkurrens så är det så som du skriver. Men nu är det en oligopolmarknad så alla sätter samma pris.
Lidl räknade med miljarder i investeringskostnader när det begav sig 2003-2004. Frågan är om de nått break even än? Uppsvinget både hos dem och willys är enormt i de butiker jag handlar i.
Se en annan tysk framgångssaga
Media Market
De ska väl säljas till Norge?
Tyskarna kan få aktier i XXL i betalning…
Får väl ändå sägas att Lidl har specificerat de sänkta produkterna ganska så noggrant.
https://www.lidl.se/c/lagre-fasta-priser/c4486
Återstår att se om de tar slut en efter en. Personligen tror jag inte att de kommer göra det.
Borde gå att avkräva ICA på en liknande lista…
Det går väldigt emot Icas affärside
Man kan ju också ta till det gamla beprövade fulknepet att smygminska förpackningen för en bättre prisupplevelse.
Gick det ändra från 0,50 kg kaffe till 0,45 kg kaffe i paketen, eller från 1,5 liter i påskmusten till 1,4 liter så går det att göra så med tex mjölet också.
Sälj tex mjölet i smygminskade 1,8 kg paket eller stoppa fem ägg i äggkartongen istället för sex till lägre eller samma pris. (dagens konsumenter ser nog inte att det saknas ett ägg i kartongen, de kan nog inte räkna ända till sex, så det kommer kännas bra!).
Jag blev fruktansvärt besviken på Lidl. De listade tillslut vilka 100 varor det handlade om, och delikatessoliver i småförpackningar var ju inte det jag längtade efter att få lägre pris på. Blomkålen och gurkan som bloggaren nämner, baljväxter, paprika, färska och konserverade tomater, rotfrukter och potatis mm hade nog kunnat locka mig tillbaka till butik men nu vart det mest en sur prutt av den där satsningen. Bu!
Ja Bitchen ögnade igenom Lidels lista, det enda som var köpvärt var kycklingben och mjölken.
Annars var det udda varor utan jämförpris, som säljs till styckpris utan jämför pris.
Man är väl rätt korkad om man inte kollar kilopriset?
Kan tyckas, men samtidigt så visar ju matvarukedjorna vilken IQ de bedömer kunderna ha, när de hela tiden annonserar om vad priserna är “per styck”.
Det låter kanske billigt med 49.90 för köttfärs, men om priset är “per styck” och det rör sig om en plasttub på 450 gram, så är det inget extrapris.
= Krympflation
Jag är en stenhård anhängare av marknadsekonomi men ICA är kapitalismens värsta avskum. När jag handlade i min lokala ICA-butik i stad X och granskade kvittot så i 80% av fallen var inte rabatten “inslaget”, “ledsen, vi fixar det bla bla”. (På Willys 90% rätt, Lidl 95%). Ingen annan checkade kvittot eller ändrade de inte? Och gå in i valfri ICA-butik du möts av fantastiska erbjudanden tex salami sänkt från 399 kr/kg till 395 kr/kg fy f-n (utdrar vad det kostade veckan innan). OK, Willys och Lidl är inte Jesus men 100 ggr bättre än ICA.
Men självklart ingen anledning att hota rika ICA-ägare det ligger på central Armani-kostym nivå.
Ja, det där är irriterande. Det handlar inte om någon krona hit eller dit utan en känsla av att ha blivit lurad.
Man kanske inte ens hade köpt den där fulrabbaterade varan om den inte varit just rabatterad. Man blev köptorsk på något man kanske inte ens tänkt köpa och till fullt pris.😬😬
Det är samma känsla att besöka ICA som att besöka den lokala beghandlaren. På något sätt blir du lurad. Jag köpte kycklingfilé för 139kr/kg. Trodde jag i alla fall. På kvittot stod det 189 kr/kg. Tydligen var det en annan variant de hade rabatterat pris på. Men vid hyllan där prismärkningen var satt fanns det mängder av samma vara som jag tog. Så de sätter i system att märka med ett pris på hyllan och sen sätter nästan exakt likadan vara (samma märke, storlek, men lite annan typ) som kostar något helt annat.
En ny aktör på marknaden som kör med full transparens på priser och är konsekvent i att inte försöka lura kunderna, hade nog kunnat ta marknadsandelar snabbt.
Blir så jävla trött på att betala örespriser när ören inte längre finns.
Jo, det känner man ju igen. Man köper något med lågt pris på hyllan, men kollar man på kvittot vid kassan så är det ett annat (alltid högre) pris. Kan inte påstå att det händer ofta, men irriterande ändå.
Likadant med medlemspriser på varor. Inte märkt vid hyllan att priset gäller för endast medlemmar; det får man veta först när man kollar kvittot vid kassan och det verkliga priset …
Den där gången 1975?
Jag skulle säga att den ICA-butik jag handlar i förmodligen är bäst på att priserna stämmer, av alla butiker jag handlat i. Otroligt mycket större risk att Bauhaus, Intersport eller någon annan butik har fel pris än att ICA har det.
Luktar mer bitterhet och politisk övertygelese än fakta. Vore spännande att se det där kvittot där 80 % var fel! 🙂
+1
Handlade på ICA Maxi i helgen och märkte stor skillnad på priser jämfört veckan innan.
Någonting har hänt till det bättre iaf
Synar icas “tag 2 för” kampanjer. Ofta sparar man bara någon krona haha. Med det sagt så tror jag att vi i Sverige har varit lata, vi behöver plocka russina ur kakan. Det kräver lite förarbete och planering bara (där det går rent geografiskt vill säga)
För nån vecka sedan såg jag på Willys: 2 citroner 10kr – Ordinarie pris 4.90 per styck.
“Fördubbla din IQ eller inga pengar tillbaka!”
Någon gammal Gary Larson-vits.
Påminner mig om en anekdot: min grundskolelärare berättade att en tidigare klass hade sålt negerbollar för att samla till klassresa. De sålde dem för 3kr styck eller 3 för en tia – gissa om många köpte dem tre och tre?
Kanske inte var helt klart framställd men jag litar på 0% på ICA och deras statistik. Betalar gladeligen mer skattepengar för att granska deras lögner. Vi har råd att inte konkursa Sverige. Se Norge.
Det tragiska är att våra “journalister” inte verkar vara så begåvade att de får för sig att ställa sig (eller branchen) de svåra frågorna: om man precis med nöd och näppe kunde få det att gå runt hur kommer det sig då att man kan sänka priser såhär drastiskt? Rimligen måste man ju gå back då ju. Eller för den delen varför vidlyftiga bonusar finns utrymme för utan vister och speciellt varför dessa inte inverkar på priset.
Det verkar inte ställas några speciellt höga krav för att bli “journalist”…
Bra/kul med support! Vidare så är energipriset i Mars mkt lägre än förra året och för Q1 lite lägre. Diesel har har jag inte kollat men skiljer inte så mkt tror jag. Löner samma framtill 31/3 och sen de kanske lägsta löneökningarna i Universum vs inflationen.
Påminner om den gamla rumänska vitsen:
Bulă (alla rumänska vitsar handlar om Bulă) går in i en kötthandel och säger att han vill ha 1 kg fläskkött. Visst, säger innehavaren – det blir 400 lei.
– Va, säger Bulă – på andra sidan gatan kostar det bara 300 lei!
– Visst, säger innehavaren. Då förslår jag att du handlar där!
– Nämen, säger Bulă, det går inte. Han hade slut.
– Ha, svarar innehavaren – när jag har slut på kött kostar det bara 200 lei…
Ica kanske väljer ut varor som man har samlat på sig ett större lager av.
Så det blir en sorts lagerrensning.
Fast jag tycker inte man ska gnälla när vi nu börjar se sänkta priser.
ICA har sparkat 10% av tjänstemännen på huvudkontoret och gått in i sparläge så att säga för att kunna investera i konsumentpriser. De menar att det är främst Egen märkes varor som kommer sänkas. O det är sällan någon obskyr vara utan varor man har introducerat för att man kan få ut volym ur dessa då de oftast är exakta kopior av A-brands. O varför gå ut så brett om man inte kan sänka varor gemene man bryr sig om. Allt handlar inte om att lura kunder… ICA är nog oroliga helt enkelt o gör vad man kan. De förlorar marknadsandelar o vill nog verkligen att deras handare nu ska sänka priserna o gör vad man kan för att sänka detaljistpriset till sina handlare o övertala dessa att följa med ner i k-pris. ICA som bolag har ju ingen större anledning att hålla uppe priset i detta läge. De vill ju sälja ut volym från centrallagret till handlare. O om handlarna prisar bort sig så slår det ju på volymen ut från centrallagret. Vi får se var priserna hamnar, men alla aktörer förstår nog mer eller mindre allvaret o försöker hitta åtgärder för att hålla sina volymer uppe.
Var idag inne på Hemköp på Kungsbacka Stortorget och köpte 3 st Löfbergs 450g kaffe för 99kr. Det är tillfällen och rabatter som sparar, alla har höga listpriser.
Men Lidl Hede hade faktiskt sänkt Ängens 1.5 liter röda mjölk till 19.90 från 21.90, får se om det håller i sig.
För att sätta press på livmedelshandeln måste konsumenterna avstå att köpa så att produkter måste reas ut eller kastas. Alternativ “belöna” de som lämnar extrapriser.
Sedan om livsmedelshandeln “manipulerar” priserna inför SCBs matprisundersökning så att inflationen går ner så kan konsumenterna bli vinnare ändå om Riksbanken inte räntehöjer.
Svåra tider. Konsumenten måste ta till alla knep och trick.
Om så väl vore att bojkott kunde sänka priserna. Nu när folk väljer bort dyra mejeriprodukter går istället mejerierna ut och uppmanar mjölkbönderna att producera mindre mjölk för att slippa sänka priserna. Jag tolkar det som att de hellre häller ut mjölken än sänker priserna så fler har råd 🤬
https://e55.se/senaste-nytt/mejeriets-uppmaning-till-bonder-mjolka-mindre/
Det finns ju också den eventualiteten att matpriserna i butik rör sig med en fördröjning mot tillverkningskostnaderna och att det nu efter förra årets panik har blivit lite mer ordning och reda då energi och en del andra råvaror har sansat sig i Q4. Det kan vara som ni säger att det bara är luft från Ica/Lidl med mera men det kan också vara att så leverantörskostnaderna stannat av och gett butikerna en chans att komma med positiva nyheter.
Utöver blandade bonusrubriker så har jag iaf inte sett några övervinster i butiksledet på det senaste.
Här vete till exempel: https://tradingeconomics.com/commodity/wheat rätt tydlig explosion under 2022 som normaliserat sig å det senaste
https://tradingeconomics.com/commodity/coal
Den där gör nog mer för allmänna prisbilden. Kolet driver fortfarande världsekonomin framåt. Där är uppgång och nedgång än mer uttalad. Dock fortfarande väldigt mycket högre prisbild nu än innan 2022 års nivåer. Intressant att priset fyr-femdubblades från september 2020 till oktober 2021. (sedan fördubblat igen under 2022, för att nu ligga på samma nivå som oktober -21 igen)
Här hittar jag kurvan som driver världsekonomin och inflationen.
https://tradingeconomics.com/commodity/ethanol.
Hur kan jag bevisa det? Jo, den årliga inflationen i Saudiarabien var 3% i februari.
https://tradingeconomics.com/saudi-arabia/inflation-cpi
(Ja, humor)
Vi konsumenter borde ju kunna manipulera riksbankens styrränta. Genom att avstå från att köpa de varor som räknas in i KPI (inte helt realistiskt, jag vet 😂 ) så borde priset på dessa varor gå ner.
Dvs, det blir lägre rapporterad inflation som i sin tur sänker riksbankens räntenivå.
Antingen ändrar de då varukorgen eller så hamnar du i fängelse för olaglig kårverksamhet eller förberedelse till statskupp.
… och med lägre ränta så fortsätter inflationen att stiga vilket gör att allt fortsätter att bli dyrare.
Bra plan?
Vissa varor som alkoholhaltiga drycker, rekreation och kultur kan man ju avstå (ja, ja, kan och kan, i teorin kanske), men sen blir det lite jobbigare när man skall avstå från att köpa kläder funkar kanske ett tag, men när du sen skall avstå från att betala för boende blir det lite jobbigt livet som hemlös är väl inte alltför kul.
Men framförallt blir det ju lite jobbigt när man även skall avstå från livsmedel. Notera att det inte duger att stjäla istället då även det drar upp priset på varan eftersom det ju resulterar i efterfrågan även om någon annan får betala. Nåja, med tiden kommer det allmänna ordna bostad för en som fixar att avstå från livsmedel (bostad i form av en urna).
Om jag får välja butiker att handla i:
City gross. Bättre priser än ICA, bredare sortiment. Ja bättre på allt.
Picard. Fransk kedja som endast säljer djupfryst. Men! Det är fransk mat.
Matdax. Finns bara tre butiker i Stockholm. Lägst priser på mycket.
Nånstans har jag läst att det vanligaste yrket bland Ferrariägare i Sverige är ICA handlare.
Sug på den.
Har alltid insett att ICA är svindyrt.
Och en annan vinkel:
All denna ICA reklam spela in i ett enda tidsintervall för hela året.
Så mången svensk blir toppstyrd av ICA..vad Svensson ska äta och när på året Svensson ska äta vad.
Själv så handlar jag på Coop, eftersom det är tre mil till närmaste konkurrent.
Men bra för dig att du kan handla på franska kedjor.
Om Picards priser är i nivå med ICAs väljer jag den franska kedjan.
För övrigt är jag prismedveten om det mesta, serrö.
Lyxigt och flott. Vill man handla våldsamt dyrt rekommenderas ICA Kungsmässan i Kungsbacka som har bland de högsta priserna i kommunen! ICA Maxi i Borgås är noterbart billigare på många varor och dessutom finns en annan butik strax bredvid där man kan köpa Ukrainskt öl. I kvarteren finns Lidl och en bit längre bort Willys. Det skall mycket till att vilja trassla sig in till K-mässan till en knökfull parkering om man inte har ärende till någon av de andra butikerna i området. Personligen undviker jag ICA K-mässan i möjligaste mån.
I dessa dyrtider är bilresandet ransonerat. Så det är alltid jakt på extrapriser och storförpackningar som gäller.
Jag brukar alltid ta en promenad in till Lidl när jag är i Borgås men deras priser på basvaror skiljer sig inte nämvärt från ICA Maxi. Ibland kan man göra fynd bland uddaprylarna men om man inte gillar det annars annorlunda sortimentet spelar några kronor ingen större roll.
Nu kommer maten ta slut och kommunismen är här.
Rädde sig den som kan!
Många i tråden som är extremt anti på väldigt väldigt svaga grunder, så vill nästan inte spä på…
… men när butikerna annonserar om “5 – 25 % sänkning” så brukar det extremt ofta handla om 280 varor till 5 % och resterande tjugo med en procentenhet var i stigande rabatt. Blivit värre i e-handeln känns det som. “UPP TILL 70 % RABATT!” Sedan gällde den högre procentsatsen endast varor som inte finns i lager. Intersport och Stadium verkar ha satt detta i system.
Böcker brukar ofta gå att köpa rejält billigt.
Teori: Alltför många har börjat handla på Willys och Lidl så ICA-handlarna måste göra nåt.* Detta är vad dom gjorde.
*Annars hamnar dom i en dålig spiral av lägre volymer och behov av ännu högre marginaler.
Bra men handlarna har alltid extrapriser så hur skiljer man ut dessa? Rimligen ska förstås dessa sänkningar ske utöver extrapriserna? Dessutom är det extremt prisdiversifierat, olika ICA-butiker, speciellt de som ligger på mindre orter och har lokalt monopol har betydligt högre priser än stormarknaden några mil bort. T.ex. en längd rostbröd kan kosta 42 kr och samma produkt kostar 31 kr på stormarknaden, likadant över hela sortimentet.
Eskilstuna-kuriren har jämfört priser på en matkorg med billigaste produkt. I den blir Willys klart billigast, med Lidl på andra plats, följda av ICA Maxi och Stora Coop.
Jag tror visst de sänker priserna. God pr ger större försäljning, större volymer ger bättre marginaler. Sen fungerar billiga basvaror bra som lockvaror, och är kunderna väl i butiken så handlar de kanske mer saker. Det är väl egentligen inget konstigt med det?
Sen läste jag här om veckan att råvarupriserna på matvaror är på väg ner och grossistpriserna har nått sin kulmen.
Vi kan väl säga så här. Jag tog mathem och Ica Maxi och jämförde ”min” varukorg på internet. Priserna är detsamma…
Det skilde 0,5% till Ica Maxis fördel. 45 kr per tusenlapp.
Grejen är väl också att jag bara valde ”märkesvaror” som Zeta, Axa, Felix och Pågens. Lättare att hitta samma produkt då, men ger sämre prisskillnader. Fast det är väl bara grönsaker/rotfrukter man köper märkeslöst.
Coop var 30 kr dyrare per tusenlapp än Ica Maxi. Alltså 0,3%
Testa själv. Det tar ca 15 min per matkorg
Skilde 2 kr till Willys fördel. 0,02%
Orkar inte nu, men substituerar vi ut matvaror från märkes till Nobrand sparar vi pengar, t.ex rårörda lingon (-40%),digestive -17% eller varför inte skippa ekoäggen (-25%). Tyvärr blir ju smaken lidande (och ibland bättre).
Jag fick omedelbart en idé. Istället för att välja den billigaste så skulle man kunna göra en viktning inom varje kategori (exv. bröd) baserat på studier på efterfrågan som funktion av rang i prissättning. Hur många köper den billigaste, näst billigaste, tredje billigaste, etc. Helst som funktion av fördelningar av budgetar (mindre relativa budgetar bör orsaka större bias för det billigaste). Valet beror ju sedan inte bara på pris – priset förklarar en del, men inte all, variation, om man skall uttrycka det statistiskt – med det går att hantera.
Baserat på denna viktning skulle man kunna räkna in ALLA saluförda produkter i ett index. Alltså, till exempel, om 37% köper den billigaste, 26% den näst billigaste, 18% den tredje billigaste, osv., så summerar vikterna till 100%. Man får en ensemble över utbudet.
Då skulle måttet vara robust för sådana trick! Man kan RÄKNA MED att trick annars kommer att inträffa, helt enkelt för att alla mått och regleringar leder till trick som syftar på måtten och reglerna snarare än på den effekt som dessa eftersöker. Det finns konflikter mellan intressen där helt enkelt.
Att de skulle rikta in sig på varorna som finns med i KPI ser jag inte riktigt vitsen med. KPI räknas ju på marknaden som helhet utan att enskilda leverantörer pekas ut, att bidra till lägre KPI har de alltså inget för helt enkelt.
Mer troligt är att de riktar in sig på PRO:s korg istället eftersom de ju faktiskt pekar ut enskilda butiker, eller åtminstone kedjor. Dock förutsätter det ju att man också prickar in när PRO gör sin undersökning. Att sänka priset i April-Maj har de ju inget för ifall PRO kollar priserna i Juni. Dessutom har jag för mig att PRO faktiskt går ut i butik och kollar priserna och då behövs det ju att varorna finns där, eller åtminstone att det står ett varu-pris på en tom-gapande hylla. Dock kan man fråga sig hur pass mycket plus-poäng en ICA-handlare får för att där är massor av hyllor som gapar tomma (bara för att kunna visa upp lågt pris i PRO:s undersökning).