Kronan stärks och börserna backar i de asiatiska tidszonerna. Praktikantregeringen gav bort miljardbelopp till elproducenterna genom att inte tillämpa den EU-lag som skulle begränsa vinsterna för kraftproducenterna vid höga elpriser rapporterar DN.
Stockholmsbörsen börsen backade med -0.49% för OMXS30 och -0.32% för OMXSPI under måndagen, när den Kongliga Hufvudstaden (en bugning till Fridtjuv Berg, den enskilde person som kanske betytt mest för det svenska språkets utveckling, och som ni förstås känner till och har som inramat porträtt i ert bibliothek, även om han förvisso var en röfvhadt av tidens rang och drev igenom lagstiftning att kvinnor skulle hafva lägre lön för samma lärartjänst i skolan än män) skulle finna mod och riktning utan stöd av husse i USA.
Svenska kronan stärktes dock och euron gick på 11:08 SEK medan dollarn kostar 10:38. Guldet backar således till 613:- SEK per gram.
Börserna i USA var alltså stängda på grund av en av alla dessa helgdagar man ska ha i USA som kompensation för att man inte har semester.
I de asiatiska tidszonerna är det nedåt nu under morgonen.
ASX 200 går -0.21%, Hang Seng -1.50%, KOSPI -0.34%, Nikkei -0.21% och Straits Times -0.18%.
DN avslöjar att praktikantregeringen och energiminister Ebba Busch (KD) nya superdepartement har slarvat och inte implementerat den obligatoriska EU-lag som skulle ta 90% av elproducenternas inkomster vid elpris över 180 öre per kWh. Skattebetalarna har därmed gått miste om än så länge beräknat 6 500 MSEK, eller grovt förenklat 1000:- SEK per vuxen svensk.
Det vore ju hemskt om detta beror på praktikantregeringens kopplingar till näringslivet, men vi förstår ju alla att elbolagsägarna och cheferna slitit hårt i många år för att få dessa vinstnivåer. Så är det. Vem vill förvägra Vattenfalls VD sin bonus för det hårda arbetet med att lägga ner kärnkraftverken och få upp elpriset, samt låta sina elhandelsbolag bjuda över varandra om den sista enskilda dyraste kilowattimmen som sätter priset på samtligas el i Sverige. Bra jobbat! Bra folk ska ha bra betalt!
När praktikantregeringen kommer ha tillämpat den obligatoriska EU-lagen är oklart. Man hävdar att man inte kan beskatta retroaktivt, men eftersom EU står över Sverige så gällde faktiskt lagen redan i höstas så det är inte egentligen fallet menas i DN:s artikel.
326 kommentarer
EBT har tappat det helt, att gå från oppositionspolitiker till att driva för nationen viktiga projekt går över hennes förmåga
Är du förvånad? Dömda för grova brott bör nog inte sitta i en regering. Den som inte såg det här komma har nog dålig förmåga att bedöma personers kompetens
såååja hejda sig lite nu, så grova brott var det inte alls det. Och kom ihåg att sveriges styrelse är designat för att bedrivas av praktikanter som representerar folkviljan. Det är demokrati, alla som tycker vi ska ha politiker-proffs är elitistiska snobbar. Riksdagsåret är kort för att man ska hinna ta in skörden och på andra sätt sköta sitt ordinarie jobb.
Tja hon blev fälld för grovt förtal dvs den juridiska termen är grovt
Kommentarsfältet vet naturligtvis till skillnad mot jurister, att grovt förtal inte ska betraktas som grovt.
Bestod inte det grova förtalet i att hon helt enkelt konstaterade att en annan person dömts för brott?
Det komiska är att jag vill minnas att Busch i egenskap av riksdagsledamot var med och röstade genom den lagen.
Nu är ju inte förtal ett så grovt brott, jag tycker i så fall man bör se allvarligare på att man rekryterade en person som verkar ha sysslat med artskyddsbrott i ett nätverk av organiserad brottslighet. Den typen av livsstilskriminalitet han höll på med är ju det regeringen satt som föresats att bekämpa. Jag förutsätter att det här inte är det sista fallet av gängkriminalitet man kommer att avslöja i den här regeringen.
Förtal är kanske inte ett så grovt brott, men det är sannerligen inte något som bör finnas på någon ministers CV.
Inte nog med att PM fiskade ål, andra ledande moderater hejade dessutom på honom. Som Christian Sonesson i Staffanstorp, som i samband med skandalen kommenterad PM:s inlägg med följande: “Ja, vad ska man säga. Skåningar och blekingar berövas sitt kulturarv. Stå på dig min vän.” Det är kopierat rakt av från Facebook.
Ja dels är det roande att högern nu sysslar med identitetspolitik genom att tycka att man har “rätt” att fiska ål om det tillhör ens kulturarv, och dels är det roligt att de är beredda att överse med kriminalitet så länge det inte är nån med brytning och mer melanin som begår den.
Det tydliggör både rasismen och hyckleriet hos de borgerliga, jag har svårt att se hur nån kan ha förtroende för de lallarna efter ett sådant debacle.
Hon accepterade ett strafföreläggande, så det hela gick aldrig till åtal.
Brottet bestod i att hon påstod något som var korrekt, att den som ledde drevet mot henne i hustvisten tidigare hade fällts för mycket grov brottslighet, vilket var ett faktum och dessutom offentlig handling. På grund av att hon har så många följare räknas det ändå som förtal, eftersom den förvisso helt korrekta uppgiften då fick mycket större spridning och definitivt kan sägas ligga den dömde till last.
Tänka sig vilka ursäkter man kan göra sig när politiker med pk-åsikter bryter mot lagen.
Tänka sig vilka ursäkter man kan göra sig när politiker med pk-åsikter bryter mot lagen.
Vad ska en politiker ha för åsikter om inte politiskt korrekta åsikter? 🤔
Opolitiskt korrekta?
Politiskt okorrekta?
Grovt förtal var det förvisso, men hon är inte dömd för det eftersom ingen domstol var inblandad. Hon godtog ett strafföreläggande.
Jag är visserligen av åsikten att förtalslagen är orättfärdig, men det gör ju inte att jag automatiskt tycker att Busch är kompetent för något. En energiminister bör ha högskoleutbildning i naturvetenskap.
När jag såg detta förstod jag att Ebbas personlighet hör till den mörka triaden:
https://twitter.com/BuschEbba/status/1567949836959514624?s=20
Det teatrala. Det genomfalska. Det överdrivna.
Hon är fullkomligt vidrig och genomfalsk. Med vad annat är att vänta av den kristna högern. Lever man hela livet baserat på en lögn, så är det ju inte mer än väntat att man sedan lever som man lär, i en lögn.
Nu är det tredje advent hörredu så jag tycker faktiskt att vi ska vara lite snälla mot varandra
Problemet är att bara två ministrar, Svantesson och Billström varit ministrar tidigare, Svantesson bara några månader och Billström… ja ni förstår. Detsamma gäller statssekreterare och övriga politiska tjänstemän. Det är bara amatörer som ska styra Sverige under den mest komplicerade situationen i vår efterkrigshistoria.
Situationen var liknande när regeringen Reinfeldt tillträdde, men då hade man förberett sig under lång tid genom sin ”äntringsstyrka”. Denna regering hade inte förberett sig alls, delvis såklart eftersom ingen visste innan vilka partier som skulle ingå eller hur samarbetet skulle se ut.
Lägg till det en rad väldigt yviga och orealistiska, ibland olagliga, vallöften…
De gjorde det inte lätt för sig…
Det var väl ingen som förväntade sig att de skulle vinna. Alla blev nog ungefär lika tagna på sängen. När Reinfeldt tillträdde hade man en rimlig chans att vinna. Hela detta spektaklet berodde snarast på slumpen..
Dom kunde kanske tagit in Bildt för att få lite tyngd i regeringen men det hade kanske blivit pinsamt när han fått frågan om vart blodsmiljonerna han fått från Gazprom tagit vägen.
Utbildningsministern är kanske lämpligare som justitieminister, hon vet hur en slipsten ska dras. Friskolekoncernen hon satt i ger bara fängelsekost till barnen, dvs knäckebröd och vatten.
Nu glömmer du nog bort Ulf Kristersson som var socialförsäkringsminister 2010–2014. Det är i och för sig lätt hänt.
Det är inte bara på ministernivå dom flesta försvunnit utan dom politiska tjänstemännen har lämnat från Reinfeldts tid mycket tolkar jag det som pga den totala ändringen av politik som partierna i regeringen bedriver. Regeringspartierna har behållt sina namn men ändrat sin politik radikalt och sedan också försökt att svartmåla Reinfeldt regeringen så mycket som möjligt, så från den tiden är det bara skalen kvar, partinamn och loggor
Angående Fredrik “försvaret är ett särintresse” Reinfeldt så begriper jag att man tvaga sina händer. Regeringen Reinfeldt I och II har varit två av de mest skadliga regeringarna Sverige haft. Väsentliga delar av politiken gick rakt emot både folkvilja och fakta, och med fullständigt förutsägbara konsekvenser.
Kanske. Å andra sidan måste man jämföra med det realistiska alternativet (inte det alternativet vi skulle drömma om), och då börjar jag tänka på Morgan, Strandhäll, Hultqvist och kanske även t.ex. Stenevi mfl. Då är jag ändå luttrat nöjd över de “amatörer” vi har i nuvarande regering.
Det absolut viktigaste utfallet för vår långsiktiga utveckling och resurserna för skola, sjukvård, försvar, kollektivtrafik m m är hur vår ekonomi utvecklas. Och det är lite för tidigt att utvärdera nuvarande regering på detta område. För perioden 2015-2021 kan vi dock konstatera att ökningen i BNP per capita i Sverige var sämre än genomsnittet för Euro-19, EU27, OECD (och långt mycket sämre än USA) m m. Så ekonomin var verkligen inte någon paradgren för den föregående S-regeringen. Vi får väl återkomma längre fram med utvärdering av dagens regering…förhoppningsvis blir det inte sämre iaf.
Mycket gnäll på regeringen här. Vi har tidigare haft en regering i 8 år som i princip inte fått någonting gjort. Det enda som de fick gjort var med en budget som inte var deras. Skicka in Nato ansökan motsträvigt. Den nya regeringen har tillträtt och fått cirka dryga 100 dagar och fått ärva en förskräcklig massa oreda. Denna regering har under denna tid lagt förslag för att vända landet från galenskaper som skjutningar och sprängningar var och varannan dag på öppen gata. De har skjutit till mer till Ukraina, ärvt Nato frågan som förra regeringen lämnade in 5 i 12 ett hafsjobb som byggde på finsk ansökan. Jag kan tycka det är mycket snack och liten verkstad med detta gnäll från opposition och rena samhällsomstörtare. Man borde se sig själv i spegeln i stället för bara gnälla och tycka synd att man förlorade makten. Kanske var det nödvändigt om man ser till hur sossarna infiltreras och hur de har kört landet totalt i botten.
Är det du Ulf?
😅
Regeringsunderlaget har precis gjort sitt bästa för att sabotera NATO-ansökan genom koranbränning – men självklart är det sossarna som är “infiltrerade” därför att en person som för sju år sen dömts för ett gängrelaterat brott gick på nåt jävla ABF-möte i en förort.
Men självklart är det S som är infiltrerade.
Knappast regeringens fel att bränns koraner. Likaså att hänga upp Erdoğan är väl inte de mest Sverige vänliga som någon gör i dessa tider. Det säger väl mer om de som utför dåden genom att hålla sig på demokratins yttersta linje i syfte att söndra och splittra. Men vi har de medborgarna som vi har och med de fri, rättigheter och skyldigheter som följer i en demokrati, tack och lov så finns det en tolerans mot människor åsikter och respekt för den man är. Koranbränningar hade vi redan tidigare så det är väl knappast regeringens påfund. En regering som övertagit en natoansökan på Finlands villkor och som skickades in högst motvilligt och med kniven mot strupen av motståndare till Nato. De som vill misskreditera Sveriges arbete för Nato borde inse att om man vill att Sveriges bästa och ska vi in i Nato så kanske man borde ställa sig bakom Sveriges ansökan genom att visa sin enighet.
Påsken 2022 hejade högern på Koranbrännaren. Då var det viktigt att stå upp för yttrandefriheten. Nu, inte så mycket…
Jag sa “regeringsunderlaget”.
Du förstår säkert att SD å ena sidan sitter och drar i trådarna för regeringen, samtidigt som Nyheter idag och dess redaktör Chang Frick är en nära samarbetspartner till SD:
https://www.expressen.se/nyheter/sd-mejl-avslojar-dubbelspelet/
NATO-ansökan har saboterats inifrån, av SD eller till SD närstående personer. Då kan man så klart fråga sig vem det är som är infiltrerad?
@BEN DOVER
Tycker du att regeringen borde ha utfärdat ett dekret om att det är förbjudet att bränna koraner, samt slängt koranbrännarna i fängelse utan rättegång?
Carl Lidbom skulle nog ha gillat det.
@LARS
Jag tycker verkligen inte att regeringarna under de åtta åren innan den nuvarande tillsattes var något att hänga i julgranen, men att de regeringarna var odugliga gör ju inte den nuvarande bättre.
När det gäller regeringspolitik bör man inte använda ett relativt betygsystem.
Finns bara två ministrar jag har förtroende för, bägge från Värmland:
1. Pål Jonson alla vet varför
2. Peter Kullgren var bra kommunalråd i Karlstad nu helt osynlig fick inte ens ta hand om blyhagelfrågan. Han gör nog ingen skada i alla fall.
Ebba klar ledare i regeringens inkompetensligan och det är i tuff konkurrens.
En som överraskat mig lite positivt också är Gunnar Strömmer, verkar som att han kommer lägga den mesta idiotin i Tidöavtalet i långutredningar. Men vi får se hur det gått om 3 år drygt (om regeringen lyckas sitta kvar)
Ouch.
I egenskap av aktiv i rättsväsendet säger jag att Gunnar Strömmer framstår som en mycket kompetent justitieminister. Han har från start börjat driva på för lagändringar/straffskärpningar som kommer göra skillnad på gatan. Sedan kan man alltid önska mer, men han har troligen gjort mer de första månaderna i regering än vad S regeringen presterade de första 6 åren.
Fast om rätt ska vara rätt borde den förra regeringen implementerat denna EU förordning innan de lämnade Rosenbad, att inte göra sitt jobb innan vaktavlösning och sedan kasta skit på efterträdare är svagt
Elbolagen har en särställning i Sverige. De vårdas och skäms bort, hela tiden. Deras intressen ska tillvaratas till varje pris. De som jobbar i dessa företag är någon form av nyadel. Och värre kommer det bli med elektrifieringen.
Så här går det när ett land avhänder sig ett nationellt offentligt ansvar och i stället betraktar grundläggande samhällsfunktioner som något “marknaden” kan ta hand om.
Detta har skett inte bara gällande energipolitiken, utan även andra sektorer såsom konfessionella friskolor, bilbesiktning, apotek (JIT-lager av vitala mediciner), beredskapslager, telecombolagens ansvar att hålla med kommunikationer i glesbygd, mm.
När väl s-n träffat fläkten är villrådigheten total. Fruktlösa och tafatta försök att på något sätt söka återta kontrollen misslyckas där smarta lobbyister ligger steget före och politiker, skolade i sina ungdomsförbunds retorikkurser inte ens anar vad de ställt till med. Kraftlösa myndigheter klarar inte av att begränsa skadorna. Företrädare för elproducenter näpsar politiker med att det “inte skall lägga sig i”.
Och myndigheterna är kraftlösa pga politikerna vill att de ska vara kraftlösa så politikerna kan få igenom sina ideologiskt drivna men fakta- och förnuftsvidriga förslag.
Politiker verkar inte fatta när en fri marknad faktiskt fungerar. Spelreglerna ska vara likvärdiga och det ska inte finnas någon risk för monopol.
Väl formulerat
Marknaden kan anförtros t ex produktion och distribution av doftljus och soffkuddar.
Den ska inte anförtros förskola eller försvar.
Inte heller personer i utsatt ställning.
Och absolut, under inga omständigheter, myndighetsutövning som betygssättning.
“Så här går det när ett land avhänder sig ett nationellt offentligt ansvar och i stället betraktar grundläggande samhällsfunktioner som något “marknaden” kan ta hand om”
Vidare kan man fråga sig om kvartalskapitalismen ska driva vårdboenden och äldreboenden.
Fantastiskt vad det här kommentarsfältet förändrats, för några år var en tongivande fraktion libertarianer som mest mässade om äganderätt och att skatt är stöld. Undrar vart dom tagit vägen, kanske är de allesammans frivilliga i Ukraina och därmed förhindrade att posta i kommentarsfältet.
Det är dina kommentarer som omvänt merparten eller så är det skiten som träffat fläkten.
Tror att många nu ser resultatet av vad som händer när man låter New Public Management härja fritt på samhällsviktiga områden under en lång period. När skola, vård och omsorg går på knäna samtidigt som de fria marknadernas holy grail elmarknaden har fått hålla svenska folket som gisslan så blir det kanske andra tongångar.
Du menar att de var naiva och inte såg det komma?
Högern överskattar marknaden, och vänstern överskattar det offentliga.
Vi minns t.ex. Khashayar Farmanbars som uttalade “show me the money” i kärnkraftsfrågan och resignerade därmed till marknadskrafterna för samhällskritisk produktion (dvs. el).
Vi minns också hur det bara var ena sidan i valrörelsen som lovade att saker kan lösas “idag”, “innan jul”, osv.
Men kör för all del på din kålsuparteori, det brukar ju vara sista försvarslinjen att “båda sidor är lika dåliga” när det saknas sakliga argument.
De är förmodligen på jobbet, upptagna med att jobba och betala skatt så att ni i den bidragstagande vänstern kan sitta framför era datorer på bästa arbetstid och skriva magsura kommentarer om de som försörjer er.
Skulle vara svar till BD
Du har visst helt missat vem som arbetar och vem som tar hand om bidragen här i världen.
Glöm inte kollektivtrafiken, levererar en undermålig produkt, driver rovdrift på personalen och skickar miljarder utomlands.
Ja, regeringen är fullkomligt usel på att driva kollektivtrafik på ett vettigt sätt.
@DARZYL
Jag tycker inte att konfessionella skolor är en grundläggande samhällsfunktion.
@ DARZYL
När det gäller avhändandet av ansvar för grundläggande samhällsfunktioner är de flesta partierna i riksdagen lika goda kålsupare. Jag såg ingenting som försökte rätt till felen hos regeringarna de senaste åtta åren.
Möjligen att det hade blivit ändringar om Vänsterpartiet ensamt hade fått styra med Sverigedemokraterna som stödparti, men alla förstår ju hur illa det hade gått.
Men vi får ju inte glömma vad praktikantregeringen har åstadkommit, dom har t ex tagit bort danstillståndet
Men de har inte kommit till bukt med ’det svenska tillståndet’
Helg seger!
Ebba > Mogge
Knivskarpt argument 😅
Du menar att Ebba är längre än Morgan Johansson?
Ebba är ’mer än’ Morgan.
Hon är en handfull.
Eller längre?
Och snart är det jul, för elstödet skulle komma och rädda alla familjers ekonomi till jul. Det lovade EBT dyrt och heligt. (Lovades inte sänkt elskatt också?) Eftersom jag inte har någon julklappslista till barnen just nu utan missade det fönstret, skänkte jag mitt försenade elstöd till PowerUpUkraine
Jodå, det utlovades med skälvande röst som i den mest svavelosande predikan:
https://twitter.com/BuschEbba/status/1567949836959514624?s=20
Regeringen har ju ett litet kansli på 5000 personer som egentligen är de som ska sitta på kompetensen kring när var och hur beslut i olika riktningar behöver fattas. Man undrar ju om regeringskansliet är lika väl organiserat som polisen, folkhälsomyndigheten, migrationsverket, försäkringskassan eller några av de andra förvaltningarna som vi sett prov på…
I november meddelade Regeringen att EU-lagen skulle kunna implementeras först i mars, troligen något som tjänstemännen kommit fram till.
Varför blev det ingen uppståndelse då i november?
Oppositionen väntar såklart ut ett misslyckande så dom kan håna regeringen ännu mer för deras tafatthet. Så dom säger ingenting.
I övrigt är ju Yes, Minister! en bra serie för att förstå hur samspelet mellan ministrar och tjänstemän på kansliet fungerar.
Ahh, du menar att vi har en Deep state av tjänstemän som är ansvariga för politiken? Men varför behövde vi byta regering då?
Det gör det ju bevisligen. De har ju dessutom själva skrivit under upprop där de säger att de ska arbetsvägra.
Fast jag skulle inte peka ut dem som ansvariga – ansvar kan aldrig delegeras. Men i denna kontexten så är det ju uppenbart så.
Jag menar inget särskilt, jag konstaterar att Regeringen i november meddelade Regeringen att EU-lagen skulle kunna implementeras först i mars, troligen något som tjänstemännen kommit fram till.
Varför skulle det inte vara tjänstemännen som kommit fram till at det tar en viss tid att ändra svenska lagar för att sedan kunna implementera et EU-beslut.
Enligt DN-artikeln var tjänstemännen upprörda över ointresset från den politiska ledningen att ta itu med att implementera EU-direktivet.
Ja, när det visar sig att den brunblåa regeringen är inkompetent kan man alltid hitta på att det finns “tjänstemannaaktivister” och att olika myndigheter är infiltrerade av deep state-sossar som saboterar de borgerliga politiken.
Nu behöver ju knappast Ebba B fler uppslag på vem man kan skylla ifrån sig på.
Men att skylla på sina underställda som man själv i ett populistiskt tuppjuck utsatt för omorganisation genom fusion är onekligen ett nytt lågvattenmärke.
Näe hon skyller på finansdepartementet och Svantesson, iallafall gjorde hon det i en morgonsoffa igår
Jo, men Bitvargen erbjuder ett eget alternativ.
Jag har alltid förstått det som att de lediga helgmåndagarna är ersättning för att det inte finns religiösa helgdagar, inte ersättning för semester (juldagen är väl i och för sig ledig har jag för mig, men det är väl undantaget som bekräftar regeln).
Juldag och långfredag. Nyårsdagen är iofs sekulär.
För du talar väl om usa?
Ja precis. Jag lyckades editera bort USA när jag omformade meningen. Poängen var att det inte är ersättning för semester, utan sekulära helgdagar istället för religiösa.
https://open.spotify.com/track/1YX1kcNiWLk1GVYEDWsaNg?si=PjAO0RV-QEGB9eSff-th0Q
Statliga Vattenfall är också en skatteplanerare i den högre skolan, resultatet för 2022 var endast 21 miljoner kr, räcker inte ens till vd-lönen. 2021 var resultatet 48 miljarder.
OT, men lägger in denna länk här så att så många som möjligt kan läsa innan den läggs bakom betalväggen. Läckta dokument från Kreml avslöjar den hittills hemliga planen för Belarus.
https://www.expressen.se/nyheter/lackan-fran-kreml-putins-hemliga-plan–for-att-ta-over-belarus/
Tack, läste den nyss och tänkte posta den i dagens Ukrainatråd. Porrmuschen går en osäker framtid till mötes om Pruttler får igenom sina planer. Gäller väl även det belarusiska folket antar jag? 🙁
Tack! Man undrar hur medveten storpotäten Luka är om de här planerna och vad han egentligen tänker om dem. Kommer han fogligt spela med eller har han någon plan för att sabba? Både och känns väl som ett rimligt antagande.
Han är 68 år gammal, det är väl inte otroligt att man i det långa perspektiv dokumentet håller antingen räknar bort honom av åldersskäl eller att man gjort en överenskommelse om pension?
God Morgon!
Om det nu var obligatoriskt, och EU-lagarna står övre de svenska, varför inte bara betala ut slantarna retroaktivt efter att lagen implementerats? ALternativt, skulle man kunna tänka sig att någon drar Sverige inför Europadomstolen och får igenom det den vägen?
För övrigt har både borgerliga och rödgröna regeringar fuckat upp Sverige rätt rejält de senaste 30-35 åren, och det är orsaken till att vi har ett missnöjesparti, läs SD, som numera är ett av de största partierna i riksdagen.
Problemet är att missnöjespartiet tvingar fram märkliga uppträdanden hos de etablerade partierna – vi får de politiker vi förtjänar.
Du tänker på att S lät MP driva svensk energipolitik då, med känt resultat. 😉
Snarare att idioter röstar fram ryssvänliga Anti-NATO partier…
Vilken liten intresseorganisation har medlemmar och ekonomi att driva en 10 år lång juridisk process till och genom EU-domstolen?
Det naturliga i det här fallet hade varit att EU bevakat att EU-direktiv omsätt inom angiven tidsram. Vi ser att Tex Polen och Ungern hotas med indragna EU-bidrag. Naturligtvis inte en framkomlig väg mot ett land som ör nettobetalare.
Men likt Polisen i Sverige redovisar sitt result med “pinnjakt” på oss hederliga medborgare, borde Sveriges miss kunna leda till EU bot om EU ville. En bot som skulle drabba oss skattebetalare. Då riskerar “praktikantpolitiken” i slutändan kosta oss elkonsumenter dubbelt!slutän
Jo, Sverige riskerar böter dessutom eftersom vi inte inför direktivet
Jo, Sverige riskerar böter dessutom eftersom vi inte inför direktivet
Hur länge behöver marionettminoriteten vanstyra landet för att det ska sjunka in att med den önskade rasismen kommer oönskad inkompetens och korruption?
Finns det det en ideal tid där tillräckligt många fattar, men Tidölaget inte hinner göra onödigt mycket skada.
Vill ju ha bort dem snarast möjligt men viktigt att en tillräckligt stor del av väljarna verkligen inser varför man inte röstar på kriminella, korrupta sektbarn till vice statsminister.
Eller på serieförlorare och förskingrare att ta oss in i Nato.
Eller på friskolelobbyn som raserat svensk skola.
Eller på kroniskt kränkte Åkersork.
Sjukt intressant hur politik och religion liknar varandra! Tron övervinner all sans och rationellt tänkande.
Det är när man läser inlägg som det ovan som det går att förstå varför det finns elände i världen, trots alla framsteg mänskligheten gjort.
Vi vill helt enkelt inte vara bättre än den grottmänniska som bor inom oss.
*Ugh* *ugh*!
Grattis, det kom den här tyske juridikprofessorn fram till för typ 100 år sen:
https://mitpress.mit.edu/9780262192446/political-theology/
Hade du något att tillägga i sak eller ville du bara få ur dig en värdelös filosofisk spaning?
Ouch, missade alla sakliga poänger i första inlägget.
Som sagt väldigt intressant att tro får oss så blinda och allmänt korkade. Gäller såklart oavsett religiös eller politisk inriktning.
Självrannsakan blir svårt, eftersom det inte är trevligt att inse vad man blivit.
Är ganska enkelt.
Man lägger politiker och regeringar bredvid varandra och jämför.
Ouch. Då blir det ett riktigt dåligt track record för sossarna… Skulle vi bara ha gått rätt väg, liknande så som Schweiz efter kriget kanske vi i idag inte skulle sitta på alla problem som vi gör idag. Kanske även varit närmare välstånd och något “folkhem” än vad sossarna kunnat drömma om. Men istället godhetsknarkade vi bort det.
Den nya regeringen har väl regerat i ca 3 månader nu? Tycker du inte det är lite väl tidigt att totalsåga den? Har du redan glömt bort att 8 år av S-MP styre satte Sverige i en oerhört svår energikris?
När det till och med finns moderata toppolitiker som hävdar att det är bägge “sidor” som har orsakat detta, är det inte dags för dig att sluta med din påhittade ryssliknande propaganda?
Att kalla precis allt för rysk (eller “ryssliknande”) propaganda är skadligt. Det urvattnar allt och gör till slut att det som faktiskt ÄR rysk propaganda bara försvinner bland alla anklagelser som kastas runt för att få politiska poänger.
“Pojken som ropade varg” osv…
Jag säger alltså inte vare sig att Labbibia eller F har rätt eller fel här, jag vill bara påpeka det skadliga i att ropa “rysstroll” (etc) så fort någon tycker annorlunda.
Jag menar inte att det är propaganda från Ryssland, utan att det är propaganda i klass med lögnerna som kommer från Ryssland
Jag förstår det. Rekommenderar ändå att tona ner på jämförelserna av ovan angivna anledningar.
Håller med. Det är skillnad på rysspropaganda och sossepropaganda, även om det går att hitta vissa likheter i själva utförandet.
Arbetar du inom statsförvaltningen “F”?
Nej, och även om jag uttrycker att våra politiker är idioter, så är det nog sällan de faktiskt är det, utan att de bara har otur med vad media publicerar.
Ja fast här framstår det ju snarare som att det finns en risk för att det är du som är idioten, eftersom du helt uppenbart inte har mycket koll på hur det fungerar inom statsförvaltningen men ändå spyr ut dig kritik och börjar gapa om “ryssliknande propaganda”
För att vara väldigt tydlig så anser jag att ansvarig minister absolut måste ta ett ansvar för det här. Men att det faktiska felet med stor säkerhet har begåtts av opolitiska tjänstemän som satt och pysslade med det här och liknande frågor även när S styrde Rosenbad. Felet hade därmed lika gärna kunnat inträffa om Magdalena&co fått sitta kvar. EU-rätt är svåra grejer. Snårigt, huvudvärksframkallande. Som med allt annat man själv saknar detaljkunskaper om är det väldigt lätt att sitta och klanka ner utifrån och utgå från att det är en enorm nivå av klanteri att missa detta. När det mycket väl kan ha handlat om väldigt snåriga tolkningsfrågor där även experter kan gå fel. Särskilt om man är stressad och utarbetad.
Men detta sagt så är ändå ministern ytterst ansvarig. Och personligen gillar jag inte EBT, så det bekommer mig inte om hon får en del skit i medierna.
Ja exakt. Och även om departementschefen (ministern) förvisso bär det övergripande ansvaret för allt på sitt departement så är det både larvigt och okunnigt att utgå från att detta är politikers eller politiska tjänstemäns fel de facto. Och att detta inte hade hänt om sossarna fortsatt styra. Det här framstår för mig snarare som en allvarlig blunder som begåtts av juridisk sakkunniga, opolitiska tjänstemän på regeringskansliet. Med andra ord: Höga jurister som har till uppgift att analysera konsekvenser av ny lagstiftning (t.ex. följdändringar som krävs i andra lagar) och hur EU-rätt i olika former ska tillämpas.
Jäkla jobbigt att behöva jobba på jobbet!
Du har aldrig gjort misstag på jobbet då antar jag?
Det är nog få av oss som brukar kommentera här som har gjort misstag i mångmiljarderklassen på jobbet.
Nej, men vad säger du? Vill du missunna vänsterfolket att mobba och dreva mot Ebba genom att försöka hålla dig till fakta?
@Labibbia:
Du har kanske glömt att valrörelsen innehåll ett antal löften om att en del saker skulle lösas väldigt snabbt? Reduktionsplikten, elstödet mm var saker som skulle ske innan jul eller “det här kan vi göra idag” osv.
Att regeringen kritiseras eller underkänns väldigt snabbt är således en effekt av att de själva deklarerat att de skulle lösa vissa saker väldigt snabbt.
Varför fortsätta med den förvanskning som Tidölaget ljög om innan valet till och med Mikael Odenberg, ärkemoderat och före detta GD för Svenska kraftnät, sa att det var beslut från regeringar flera steg tillbaks som ledde till problemen på elområdet och nedläggningen av kärnkraftverk. M,KD och L var med på energiöverenskommelser i princip hela vägen. Även tidigare VD för Vattenfall tillstår den beskrivningen. Så sluta med dessa påståenden som inte är faktabaserade.
Inse att M, KD och L ljugit om det mesta inför förra valet inklusive historien om kärnkraften
Labbiba,
Tidsatta deadlines, av EU eller ministrarna själva, låter sig lämpligen bedömas när aktuell deadline löper ut.
I höstas (nov?) spådde jag för mig själv att det kunde bli misstroendeförklaring i slutet av februari, med åtföljande extraval. Tajmingen var nog inte helt rätt, men vi får kanske se. Börjar det samlas heta kol?
Det är bara om SD backar det blir extraval. Men tänk vad som händer om S tar makten nu?
Med V som vill stoppa svenskt Natointräde. Det kommer brinna Eedogandockor överallt.
Det värsta hittills är väl Koranbränningen som SD-man stod bakom, så så mycket sämre kan det inte bli.
Men snälla Medarbetarn. Du är helt blind för egna laget. Demikrok är en misshandlare tex, dömd två gånger så man kan bara gissa hur många misshandlar som inte gick till fällande dom.
Håller för övrigt med om dina beskrivningar, men saknar alternativ. Vi inser att högern är såsom du beskriver, men röstar på dom för att alternativet är sämre.
Shh, förstör nu inte en bra spinn.
Ministern sa faktiskt att departementet räknat på det och de fann att det var inte så mycket pengar att det var prioriterat.
Om det är sant så lär ju KU visa det. Media kommer inte ta upp det ialla fall annat än överflyktigt.
Har Ebba B börjat ’prioritera’ bland EU lagar?
Vill KD gå ur EU.
Skräll ändå.
Demirock tillhör inte mitt lag.
Det kommer han göra om ni skall ha någon chans att bilda en ny regim.
Nja, KD och L åker väl ur när M ska återta platsen som andra största parti.
Och Magda är nog inte sugen på fler år i centerns strypkoppel.
Ok, ber om ursäkt för falsk anklagelse.
Fantastiskt att man kan kritisera Demirok till fördel för en regering som har en kriminell minister och anställde en annan kriminell som statssekreterare.
What about fram och what about bak.
Statssekreteraren försvann dock. Till skillnad från den i förra regeringen som fick avgå efter att chefen läckte hemlig uppgift till främmande makt.
Men det var ju den goda sidan, så det skiter vi i.
Fruktansvärt menlöst att sätta på sig ögonblindeln och kasta skit över staketet. Se min kommentar ovan om religiös övertygelse. Helt plötsligt är det bara vissa saker som räknas, allt annat kan förklaras bort.
Egna misstag är inget, de andras är katastrof. Ålfiskande statssekreterare = avsked räknas inte, straffa mer! Läcka hemligstämplade uppgifter = helt ok, ministern slapp ju straff!
Du fattar poängen. Egentligen. Men eftersom du ser mig som “de andra” kommer du plocka något att kölhala mig över.
Over and out.
Vem är det som läckt? Om det är skandalen i Transportstyrelsen som avses så är det inte klarlagt att något läckt utan brister i deras säkerhetsarbete som kan ha inneburit läckage. Ministern var väl inte anklagad för att ha läckt utan brottet bestod i att han inte kunde hitta ett säkert rum att informera statsministern om det under ett par månader.
Att straffbeskatta de bolag som producerar el vid elbrist och därigenom göra det mindre lönsamt att producera el när elen behövs som mest låter annars som ett bra sätt att få mer elbrist i framtiden.
Ta det med EU.
Som tycks anse att elpriserna är just Putinpriser, och inte fullt ut ska drabba befolkningen i tider av skakig ekonomi.
Det är en EU-lag.
Vi riskerar böter till EU och Ebba har gett elbolagen 1000 kr av dina pengar.
Oklart om det är bara inkompetens eller lite hederlig pro business istället för pro market.
Eller croney capitalism, om man så vill.
Det är självklart Putins fel att “vi gröna” satsat på vindkraft och gas istället för kärnkraft. Solklart Putins fel.
Hörde du att Ebba köpte huset för mutpengar? Stod i AB!
*Ugh*
Att tro att det på något sätt är MP som har gjort att stora delar av Europa har högre elbehov än på lände, är ju bara ren och skär idioti. Vi kanske hade haft aningen stabilare elpriser med kärnkraft, men troligtvis inte särskilt mycket lägre
De uppgifter jag läst från insatta menar att de södra elområdena 3 och 4 hade haft ungefär hälften så höga priser nu om MP inte tillåtits stänga de 2 Ringhalsreaktorerna. Kapitalförstöring för många miljarder och ett elpris som är en delorsak till tokinflationen blev resultatet. Sektpartier som MP borde hållas kort.
Labbibia, det var väl 40% lägre och den analysen gällde hösten 2021. Den säger inte att priserna hade varit 40% lägre vintern 2022/23, även om de med största sannolikhet hade varit något lägre (det hade de även varit om inte R4 misshandlats under revisionen).
Jo, vi hade haft runt 50 öre lägre elpriser i södra Sverige under de perioder priset har dragit iväg.
Det är väl beskrivet i Energiforsks rapport och det är rätt logiskt att de pristoppar som kom efter den tidsperioden hade hafr samma effekt.
Det hade dessutom stabiliserat situationen om Sverige hade haft ett planerbart överskott att exportera under en stor del av tiden.
De 2500MW som SVMPC skattade bort kommer inte igen och de 1250 MW i förlorad nätkapacitet går inte heller att lätt ersätta.
@LABBIBIA
Det allra värsta för elområde 4 är att Barsebäck stängdes. Det var ren och skär idioti.
Sverige exporterar el = bra.
Vi importerar kontinentens och brittiska öarnas elpris = dåligt. Något EU identifierat och flera medlemmar reglerar interna elpriser.
Nu tänker du rationellt.
Frågan här är inte varför vi har elkris eller hur den ska undvikas framöver. De tusentals miljarder som de felbesluten kostat är irrelevanta.
Nu handlar det ju om SEX miljarder! Fatta!
Det är sjukt intressant att se hur otroligt effektivt den politiska makten arbetar. Förskjut fokus från egentliga frågan och ansvaret, lägg allt på något som “vanligt folk” kan relatera till.
Hundratals, tusentals miljarder och stabilitet i elnätet? Svårt att förstå.
Sex miljarder? Ebbas husaffär? Lätt att få folk att tycka illa om.
Grymt imponerad av hur lätt de klarar av att köra ett klassiskt sossespinn!
+1
Du menar besluten som hade sin upprinnelse i moderaternas energiöverenskommelse 2009 och som moderaterna skrev under en fortsättning på 2016? Ja, de har säkert kostat mycket pengar.
Eller riktade skattepålagor 2015 med enda syftet att avveckla kärnkraft i förtid?
Du vdt som alla andra att EÖ 2016 var enda sättet att ta bort effektskatten och rädda elsystemet. Det var en förhandling med begränsat resultat.
Var är den havsbaserade vindkraften nu då?
Den väntar fortfarnde på subventioner.
Det tråkiga är att ni vänstertroll ljuger värre än EBT.
Vad är lögn i mitt inlägg? Jaha, inget.
@Ben Om vi nu ska vara petiga så är det om inte lögn så iallafall gravt missvisande att kalla det för “moderaternas energiöverenskommelse 2009”. Andreas Carlgren (som var Miljöminister vid tiden) var föredragande för propositionen, och han var Centerpartist.
Centerpartiet har (nästan) alltid varit mot kärnkraft, så ett av de stora problemen för partierna som varit för kärnkraft har varit att de alltid varit i minoritet i riksdagen, även under båda regeringarna Reinfeldt.
Nu går det ju inte att veta hur förhandlingarna gick till, men det är långt ifrån otänkbart att den energiöverenskommelsen var det bästa de partier som var för kärnkraft kunde få till, eftersom de som tidigare nämnts var i minoritet i riksdagen.
FOPPA:
Vilka frågor och egentligt ansvar har man förskjutit fokus från?
Ebba Busch köpte ett hus av en äldre man. Hans släktingar ville ha huset när han dog. Men trode eller ej, även äldre människor får välja att sälja sin fasta egendom oavsett framtida arvingars uppfattning. Det prövades i tingsrätten, där hon gick segrande ur processen. I Hovrätten ville INGEN advokat ens företräda husägaren. Han fick en ökänd bedragare till ombud därför att ingen seriös aktör ansåg att han hade något case. Drevet mot Busch i fråga om husaffären är ren illvilja.
Sen lagfördes hon för förtal. Du glömde den lilla detaljen.
För att hon sade sanningen. Den versionen av “förtal” är troligen unikt svensk.
Fälld, none the less.
Ben Dover:
Nej, det glömde jag inte. Att ha rätt i en tvist om ett husköp är en sak. Att göra sig skyldig till förtal är en annan.
Hon dömdes för övrigt inte. Hon godtog ett strafföreläggande.
Ja, det var därför jag skrev “lagfördes”. Jag skrev inte “dömdes”. Hon godtog strafföreläggandet vilket innebär att erkänna skuld, sen gick hon ut offentligt och förklarade sig mer eller mindre oskyldig ändå. Men bra att du tog upp det, det är ju ytterligare ett exempel på hennes problematiska förhållande till sanningen.
Alla lagar är inte rättfärdiga. Det finns ingen motsättning mot att betrakta sig som oskyldig till något dåligt trots att man har brutit mot en lag. Se efter en gång till hur Busch formulerade sig om saken.
I Sverige har domstolar lagprövningsrätt så jag tycker att det är synd att Busch godtog strafföreläggandet. Det hade varit mycket intressant att se hur en domstol hade sett på saken.
Att rösta blått för att det “omöjligt kunde bli sämre” visade sig kanske vara fel.
Det ser mörkt ut för konungariket Sverige…ledarlöst och utan navigation.
Mycket kunde ha varit sämre. Vi kunde fortfarande stått utan regering för att MP, VPK, BF och S inte kommit överens. Inga vapen till Ukraina, haltad NATO-process, ingen fart på ny kärnkraft, osv.
Verkar inte vara någon vidare fart på den nya kärnkraften. Hur går det t ex med återstarten av R1 och R2? Politikerna hävdade att det skulle utredas, även om experterna sa att det inte går. Har utredningen startat ännu?
Men det går ju inte? Ä*ven om någon politiker, i hastigt mod, påstod att så var fallet så säger väl de som vet saker att det inte går. Processen för att montera ner har gått för långt.
Det viktiga här är väl snarast vilka steg som tas för att påbörja nytt byggande…
Jo jag vet, jag litar på experterna. Men varför då ljuga innan valet och hävda motsatsen?
Det kanske handlade om okunskap? En gissning som visade sig vara fel? En överdrift.
Inget positivt, absolut, men jag kan tänka mig betydligt värre försyndelser från en oppositionspolitiker…
Det räcker att läsa ett flertal f.d. S ministrars dagliga twitteruppdateringar.
Det handlade med all säkerhet om okunskap. Visa mig en politiker som kan någonting om kärnkraft så ska jag rita en kors i taket.
Just det ja, det var 7 månader efter krigsutbrottet som Gylf Katastrofersson tyckte att det var “ynkligt och svagt” att vi inte fått iväg Archer till Ukraina.
Nu har den sittande regeringen haft 4 månader på sig att få iväg samma Archers till Ukraina och som det ser ut kommer de inte direkt att vara där imorgon. Det kostar säkert ett par månader till i utbildning och transport, etc.
Skillnaden mellan “ansvar för Sverige” och “ynkligt och svagt” verkar alltså landa i huruvida det tog 6 eller 7 månader att få iväg de där vapnen, typ.
Du tycker att man borde lasta artillriet på ett tåg, och skicka ner med en manual tejpad på chassit? Det vore ju ansvarsfullt. Eller så låter man utbildning osv ta den tid som krävs. Det viktiga var väl att beslutet faktiskt togs.
Det kanske är radikalt, men jag är av uppfattningen att det är bra att försvarsmakten får komma med input i fråga om vilken materiel som skickas iväg…
Om man först kritiserar nåt, och sen inte presterar märkbart bättre själv, så ser man lätt ut som en idiot.
Ben Dover:
Men nu har ju regeringen beslutat om Archer till Ukraina. Är det “inte märkbart bättre” än att inte besluta om Archer menar du? Ja, det tog några månader. Typ 3-4. Men vi vet inte hur lång tid som där inkluderas i att försvarsmakten fick analysera frågan. Som väl rimligen även du anser är bra? Allt tyder väl snarast på att direktiv kom i höstas att analysera möjligheten att skicka Archer, och den analysen var klar efter årsskiftet. I min värld är det “betydligt bättre” än att inte vidta åtgärder alls åt det hållet.
Som sagt: Om man först kritiserar nåt, och sen inte presterar märkbart bättre själv, så ser man lätt ut som en idiot.
Och då tänker du såklart på den hejdundrade förbättring som regeringen 2015 och framåt åstadkom?
Får man gå till valfri punkt i historien och jämföra godtyckligt så kan man ju säga att sossarna var en förbättring eftersom de åtminstone var för kvinnlig rösträtt, för sanktioner mot apartheid-Sydafrika och emot Pol Pot. Ja, regeringen Bohman upprördes av att Pol Pot avsattes eftersom han var Kampucheas lagliga statschef, och krävde att han skulle återinsättas. Fast egentligen var de väl mest upprörda av att det var de hatade vietnameserna som invaderade och gjorde slut på stollerierna och folkmordet.
Hejsan Ben!
Kan inte du skriva av dig lite på Flashback innan du kommer med dina tirader här? Jag tror att det skulle lätta upp stämningen lite bland oss här. Dessutom skulle Flashbackarna bli helt golvade.
Vad är det som blivit värre? Den som på allvar anser det får gärna utveckla. Många följdverkningar de senaste månaderna är svallvågor från S regeringstid.
Okej, man hade kunnat sköta NATO anslutningen på annat sätt. Men det är inte Moderaternas fel att S köpte en kurdisk aktivist för 3 miljarder till en separatistisk organisation vars mål är att bryta loss Kurdistan från Turkiet. Det om något tror jag gnager för Erdogan.
Om Grekland finansierat en organisation, vars syfte är att bryta loss Hälsingland, eller göra Gotland självständigt. Tror ni de hade varit poppis i Sverige?
Det är inte heller Moderaternas fel att elpriserna är vad de är (ja, de medverkade i utformningen av prissättningsmodellen, men det räcker att se korrelationen mellan kärnkraftens effekt de senaste månaderna och priserna för att inse att det är produktionen, snarare än prissättningen, som är den avgörande faktorn).
Moderaterna under Reinfeldt var absolut ansvariga för de senaste decenniernas migrationspolitik, som mycket fött dagens brotts/våldsvåg, men S beslut 2015 om “mitt Europa stänger inga dörrar” m.m. därefter har ytterligare förvärrat situationen.
Jag röstade inte på något av regeringspartierna. Men jag är både förvånad och smått förvärrad över det tonläge, och ofta totala brist på saklighet, som präglat det svenska medielandskapet sedan regeringsskiftet. Jag menar då både från journalister och tongivande representanter för främst S och MP.
Det där med att det skulle vara Kakabavehs fel är en tröttsam lögn, det bevisas ju av att Finland inte släppts in heller och där har Kakabaveh rimligtvis inte haft nån effekt.
Sen kan man rada upp ett antal motioner från de som sitter i regering nu som på olika sätt sammanfaller med Kakabavehs ställningstagande. Fredrik Malm, Markus Wiechel, Björn Söder, m fl m fl.
Men nu är det ju inopportunt att stödja islamisternas motståndare, så nu får Billström kyssa Ankarakalifens koran istället.
Du kan knappast på allvar tro att det enbart är koranbrännandets fel? Jag har personligen svårt att landa i något eftersom jag dels är en angelägen förespråkare av yttrandefrihet, dels är en lika angelägen förespråkare av NATO.
Yttrandefriheten är redan idag alldeles för svar i Sverige, men NATo är en nationell angelägenhet.
Självfallet är det ett flertal faktorer som spelar in. Men S har inte haft regeringar som under många år hetsat mot Turkiet, och tagit parti för kurderna i en konflikt vi inte har något alls med att göra. Det kommer att kosta nu, på ett eller annat sätt.
Men Finland har inte..* Lite väl grov felskrivning där.
Nej, jag tror det beror på att Erdogan är fascist. Det är svårt att förhandla med fascister.
Jag vill förresten att du anger en källa till påståendet att vi gett pengar till en organisation som vill “bryta loss kurdistan från Turkiet”. YPG och dess politiska gren är federalistisk, dvs de vill ha autonomi inom Turkiet/Syrien osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_Administration_of_North_and_East_Syria
[…]and pluralistic tolerance for religious, cultural, and political diversity, and that these values are mirrored in its constitution, society, and politics, stating it to be a model for a federalized Syria as a whole, rather than outright independence.
Låter som turkpropaganda du sprider.
Den distinktion som du gör (som jag tror är helt korrekt) spelar knappast någon roll för Erdoğan.
Nu snackar du mot dig själv, Först är Kristersson oduglig som inte får Turkiet att skriva på, men sedan hävdar du att Andersson med Kakabaveh inte spelar någon roll för den hyllade Marin får inget godkännande
Korrelation är inte kausalitet. Att Finland inte heller släppts in ännu betyder inte att affären med Kakabaveh inte hindrat Sveriges ansökan.
Finland uttalade tidigt att de ansökte tillsammans med Sverige, och ville inte gå med utan oss. Det kan för all del ha irriterat faschisten i Turkiet tillräckligt mycket för att på pin kiv hålla båda utanför.
Men från hur det lät från start så kan jag inte minnas något annat än att han hade ett horn i sidan specifikt för oss, inte Finland.
Finland tycks vara på väg att godkännas av Kalkonien, så en viss skillnad i synsätt på Sverige och Finland tycks kalkonsultanen ändå ha.
Var spaden i marken efter 100 dagar?
Fanns ens en avsiktsförklaring efter 100 dagar?
Har Ebba krupit till korset och förespråkar stålskogar inpå knuten?
Häromdagen framhölls ju tillståndet för Kriegers flak som nån slags seger för regeringen, rätt skamlöst att först driva en hatkampanj mot vindkraft och sen stoltsera med att man släpper fram den.
Har du något vindkraft i din närhet? Om inte så är det löjligt att hylla dessa, varför ska folk på landsbygden få kraftiga ras på sina fastigheter utan att de ersätts av de som äger vindkraft verk? Nu ligger Krigersflak utanför horisonten så ingen som bor i Trelleborg får någon påverkan på sin fastighet, sedan verkar det inte som Vattenfall garanterat kommer bygga då de inte får ledningar gratis av Svenska Kraftnät
Jag bor i Skåne, här står vindmöllor överallt. Ja, utom i en del moderata kommuner som sagt nej till det, då. Men där kanske partipiskan viner så de säger ja i framtiden?
100 dagar är ett symboliskt uttryck som avser den tidsperiod det tar för Gustaf Fridolin att fixa den svenska skolan, som mig veterligen ännu är i kris.
Skatten kommer väl gälla, om jag förstår saken rätt, från mars-juni. Den kommer ju även drabba oss med solceller som får ett intäktstak på 1.9 kr/kwh (timme för timme).
Nej, inte för mikroproducenter.
Inte för att jag är ett stort fan av regeringen men känner att jag kan bidra med lite nyansering. Fått höra från en vän som arbetar på regeringskansliet att en stor anledning till att detta har tagit så fantastiskt lång tid är att berört departement har gått på knäna redan innan (för lite personal att hantera denna typ av frågor) och folk har gått in i väggen etc, vilket har eskalerat problematiken. De Svenska ministerierna är väldigt lågt bemannade ur en internationell jämförelse och detta blir till stor del en effekt av dumsnåla policies att inte anställa fler utan snarare pressa folk till utbrändhet. Så den som klagar på att det är för många människor som arbetar på regeringskansliet bör ta sig en funderare och kolla hur det ser ut i andra europeiska länder. Hoppas att det kommer gå att beskatta retroaktivt.
… en effekt av dumsnåla policies att inte anställa fler
Eller att staten tar på sig för mycket istället för att fokusera på rikets kärnverksamhet. Det är inte alldeles lätt att få tag på stora volymer av kompetent personal. Så att bara anställa fler hjälper sällan.
Lagstiftning kan jag tycka tillhör kärnverksamheten, men det kan finnas annat staten inte ska ägna sig åt. Är det något särskilt du tänker på DJ?
Nä inget särskilt, bara att man gör för mycket rent allmänt. Man skulle kunna dra sig ur försök att stimulera företagande, det funkar ändå inte, därmed frigöra tjänstemän från bla Tillväxtverket (inrättades 2009 och Sverige stod på benen innan det). Staten är mycket djupt insyltad i utbildningsväsendet, det skulle man kunna lämna i händerna på mer självständiga universitet. Livsmedelsverket borde kunna skötas på EU-nivå samt avregleras för små aktörer. Man borde även dra sig ur mediestödspolitiken och banta public service. Med stärkt äganderätt för skogsägare finns en hel del klåfingriga tjänster att spara in på Naturvårdsverket mm. Bara som några exempel.
Det jag skulle önska är att man prioriterar säg top 50 myndigheter och ser till att dom får resurser först. Sen får man se vad som blir över till Alkoholsortimentsnämnden, Fastighetsmäklarinspektionen, Folke Bernadotteakademin, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, Jämställdhetsmyndigheten (inrättad 2018 när kvinnor redan fått i princip allt), Konstnärsnämnden, Medlingsinstitutet, Myndigheten för delaktighet, Myndigheten för stöd till trossamfund, Nordiska Afrikainstitutet, osv osv.
Långt över 50 myndigheter är inrättade sedan år 2000. Vissa av dom med föregångare, tex Trafikverket, så dom får man naturligtvis räkna bort, men man kan börja titta bland dom. Sen titta bland återstående vad som är förlegat…
Nej självklart inte och det besvarar inte vad jag ville lyfta fram. Men när budgeten inte ger utrymme att ha resurserna som krävs så får det effekter oavsett hur kompetenta de icke-existernade resurserna hade varit.
Sen håller jag med om att staten ska fokusera på sina kärnuppgifter – Men den EU-förordning som bestämde att elbolagens övervinster skulle till merparten plockas upp av staten krävde bråda processer för att få det på plats. I Sverige så har ansvarigt departement inte haft kapacitet att skyndsamt leverera på den frågan. Andra länder har också behövt hantera detta på liknande sätt och där har det gått fort. Största skillnaden? Dåligt med resurser på Svenska ministerium/departement samt sannolikt dålig styrning/stökigt i ett helt nyorganiserat (Ickeorganiserat?) departement.
Jag tycker därför det är utmärkt att den nya regeringen drar igång viktiga saker som t ex utreda om det finns cancel culture på universiteten, det känns rimligt att ytterligare belasta de olika statliga funktionerna med detta.
Här kan man ju tycka olika, men
Att forskare tystas på grund av avvikande åsikter, fel ordval eller för att de väljer att forska på fel saker är inte bra.
Om detta ska utredas eller inte har jag ingen uppfattning om.
Kom du på det nu, efter att högern drivit en hatkampanj emot t ex kriminologiprofessorn Sarnecki i ett decennium? Cute.
“Högern” har tydligen inte lyckats så bra eftersom det inte är så känt. Vad har Sarnecki sagt/gjort som har retat “högern”?
Regeringen höjde skatten för 57:or retroaktivt och bröt “avtal” de hade när de gick i pension. Beloppet blir för många mycket större än el-utgiften. Regeringen skyller på, ja vem tror ni….Magda.
https://www.spfseniorerna.se/sa-tycker-vi/ekonomi/1957/
Det var alltså under regeringen som röstades bort i höstas som detta ändrades, men det är ju Riksdagen som stiftar lagar.
https://www.expressen.se/ekonomi/pension/fodda-1957-och-senare-gar-miste-om-lagre-skatt-pa-pension/
Japp. Högerpartiernas målgrupp har väl alltid varit den ägande klassen. Kanske inte kd förr i tiden, eller för den delen folkpartiet eller bondeförbundet. Men nu är deras syfte att berika polarna. Se exempelvis den s.k. skolbranschen eller Stockholms stads utförsäljning av allmännyttan till underpris.
S är inte mycket bättre, där partitoppen tycks ha drabbats av senilitet och glömt vad partiet var till för. Så kan det går.
Man kan titta på Storbritannien för att se vartåt det barkar. Kollaps.
DN avslöjade ju faktiskt inget!
I november meddelade Regeringen att det skulle ta till i mars att implementera den aktuella EU-lagen.
Märkligt att diverse politiker först reagerar tre månader senare när DN “avslöjar” det som länge varit känt.
Varför agerade inte dessa politiker i november när det kanske fortfarande fanns möjlighet att göra något för att snabba på implementeringen?
Exakt, förslaget har ju varit ute på remiss och känt länge, att det skulle vara från Mars till Juni. Men politikerna är kanske inte på plats under diskussioner 😉
Som lök på laxen så är det inte heller 6 MDR utan ca 390 MSEK enligt finansen.
DN vägrar tydligen berätta var de fått underlag till sina 6 MDR.
För Finland var det 15 miljarder, för Nederländerna 20 miljarder (dom satte ett lägre pris) Så 6 miljarder låter inte orimligt
Fast de har bara ett elområde, i Sverige hamnar dessa övervinster hos Svenska Kraftnät i flaskhalsen mellan de olika elprisområdena, sedan borde den förra regeringen implementerat detta innan de avgick
Är det inte ändå lite intressant att man under en mycket lång tid hört klagomål på att Sverige ska vara “bäst i klassen” på att implementera allt från EU, och nu hör man samma klagomål på att vi INTE implementerat något från EU? 🙂
Med det sagt så håller jag med om att detta borde implementerats, det ovan är bara en liten iakttagelse.
Det som framkom redan i november var att det krävdes några lagändringar för att implementera denna “nyhet”. Redan då informerade Regeringen om att detta skulle ta tid, men då tyckte ingen att det var något konstigt med det.
Sedan skriver DN ett sk. “avslöjande” tre månader senare och då reagerar plötsligt diverse politiker.
Vansinnigt roligt!
https://www.vibilagare.se/nyheter/rattfylleristernas-bilar-beslagtas-och-skickas-till-ukraina
Kreativt! 🙂
DN:s journalistik ska man ta med en nypa salt, eller åtminstonde vänta ett tag innan man köper den.
Alla håller inte med om att det är Ebba som klantat sig https://twitter.com/KristerThelin/status/1627933587273121793
Tyvärr så skriker rättshaveristerna i kommentarsfältet högre, så det blir nog deras “sanning” som vinner till sist, ändå.
Det är lugnt Gobb, du tränger alltid igenom.
T ex när du önskar livet ur andra här.
När skulle det ha hänt, menar du?
Jag önskar mig inte livet av dig, även om det är mig fullständigt likgiltigt om du ramlar nedför ett berg eller nåt. Du är liksom bara en internetkommentar för mig.
Även om du sannolikt är avlönad av lotteripengar.
Så sent som igår.
Nope. Om du inte menar att jag önskade livet av dig också precis ovan.
Du, jag var inte den ende som reagerade.
Du kan ljuga hur mycket du vill.
Internet glömmer inte.
Dumskalle. Jag har inte hotat någon.
Ditt liv, likväl som din partikamrats, är mig oväsentligt. Det betyder inte att jag aktivt önskar livet ur någon. Du är helt obetydlig.
Gör dig inte dummare än du redan är.
Som sagt.
Står med svart på vitt i gårdagens kommentarsfält.
Men jag förlåter dig eftersom du framstår som väldigt känslostyrd.
Som sagt.
Det står var och en fritt att kika på gårdagens fält och dra slutsatser utifrån det.
Att du är ett sossetroll som skyddar din partikamrat kanske också framgår utifrån din internethistorik.
Ja, det verkar som införandet skulle ha skett före den nya regeringens tillträde, dvs under energiminister Farmanbar, men det verkar ha funnits oklarheter om hur det skulle genomföras.
Sedan är frågan hur mycket pengar det faktiskt skulle ha gett, jag tror typ 70% av Vattenfalls produktion är till fast pris. Därtill går Vattenfalls vinster ändå till staten.
72% av Vattenfalls produktion 2022 var tydligen prissäkrad, till ett pris garanterat under EU gränsen på ca 2 kr/kWh.
Hon är ansvarig nu. Helt meningslöst att börja peka på gamla lame ducks. Sen kan man väl bjuda på en tusing för att hon är ny på jobbet om dom sänker skatten mer än så på totalen.
Risken finns att många gamla lame ducks återkommer i framtiden. Se bara på Ygeman.
Skattefrågor är dock finansdepartementet ansvar, samt kräver riksdagsbeslut (med tillhörande beredning).
https://twitter.com/BuschEbba/status/1628021322977624065
Mycket tråkigt att se att bloggaren (som annars gör ett fantastiskt jobb med Ukraina) så oseriöst och lättvindigt faller in i den allmänna mobbningskampanjen mot Ebba.
Unga och framgångsrika kvinnor måste ju straffas!
Detta är inte första gången och tyvärr inte sista heller är jag rädd.
“Framgångsrika”.
Beror nog inte på att hon är ung och framgångsrik. Ebba har hållit ett väldigt högt tonläge med uttalanden som att polisen skulle skjuta 100 demonstranter, förnekar att hon begått grovt förtal fast hon blivit dömd för det mm. Hon har ett enormt högt tonläge och har ju svårt att leverera nu och skyller ifrån sig hela tiden på andra, eller på att hon inte sagt saker. Jag tror det är som man bäddar får man ligga
Fast det är ganska tydligt att det är mest framgångsrika kvinnor som får kritik om man läser här, eller har jag missat något?
Om vi bortser från EB så tror jag dessvärre det är så att många uppfattar kvinnor som de har betydligt högre tonläge än män även om de säger samma sak.
Det krävdes bara lite ansvarsutkrävande av ett statsråd för att högern ska börja praktisera identitetspolitik?
Bloggaren är inte din kompis, du lever i en villfarelse. Han har skrivit om det några gånger.
+1
Vad kul att du kom på det nu när det drabbar nån du gillar. Var var du när regeringsunderlaget drev en hetskampanj mot “sharia-Annie” som slutade med ett terrorbrott med dödlig utgång i somras?
Högern har satt den här tonen, högern får nog leva med det.
Frågan om när hot- hat- eller nära hat retorik kom in i politiken är intressant och bör kunna diskuteras sakligt.
Nog var det innan Annie Lööf blev partiordförande?
Säkert, det var bara ett exempel ur högerns många hatkampanjer. Vi minns ju t ex hur de hatade Palme redan på 70-80-talet, något som polisen ju antytt spelat roll för det senare mordet på honom m h t den de anser var mest sannolik som gärningsman. Så det är konstigt att reagera på att Ebba plötsligt utsätts, då måste man spenderat sitt liv i en garderob.
Nej, det gick inte att diskutera sakligt. 🙁
Vad, exakt, är osakligt med mitt inlägg?
Det osakliga är att du anklagar en ospecificerad “höger” för en massa saker. Vilka personer syftar du på, och har alla dessa personer tillsammans och i samförstånd gjort/sagt alla de dumheter du tar upp?
Jag förstår verkligen inte hatet mot EBT. Hon kanske säger saker som sedan visar sig överilade, men har ni sovit er igenom de senaste 8 årens S regeringar? Okej att elstödet tog tid, men det är inte Ebba Buschs fel att elstödet BEHÖVS.
Okej att Vattenfalls ledning känar en orimlig massa stålar, men det ärt S regeringens beslut som leder till detta, inte Ebba Busch.
Att vänstern hatar henne för att hon är en kvinna, som för det första har fräckheten att vara snygg, och dessutom mage att inte vara vänster, absolut. Men det fullkomlig besinningslösa hatet från folk med andra politiska hemvister är för mig oförklarligt.
Om någon har en förklaring tar jag gärna del av den.
Anonymiteten verkar göra det lättare för en del att hata än när de står öga mot öga med en livs levande person.
Nå, ni i högern drog ju er inte för att duka upp sista måltiden utanför Annie Lööfs hem på hennes garageuppfart. Det tycker jag ni ska vara stolta över, att ni till skillnad från vänstern vågar hata så öppet.
Kritiken mot henne består inte i att hon är ung, kvinna eller snygg (nåja); utan kritiken består i att hon ljuger och att hennes ledarstil påminner en del om USA:s förre president och hans alternativa verklighet.
Vad har hon ljugit om? Tider för elstödet, absolut. Men ge gärna några exempel på minstirar från valfri regering under hela 2000 talet, som inte ljugit om något.
Ge gärna ett exempel på ministrar (särskilt kvinnliga) under samma tidsperiod som inte utsatts för hat från höger. Och ta nu inte nån arbetsmarknadskulturutredningsförsäkringsminister som ingen kan namnet på. Ebba har en framträdande roll.
Det finns, är min uppfattning, inga exempel på kvinnliga ministrar som utsatts för i närheten av samma mängd hat/hets/hot. Anni Lööf har säkert utsatts för en del hat. Men inte i närheten av vad E.B. utsätts för.
Högeraktivister dukade alltså upp “den sista måltiden” på Annie Lööfs uppfart som ett slags hot. Sen försökte en högerterrorist mörda henne i Almedalen, men kom inte åt henne utan mördade en annan kvinna.
Men Ebba är mer utsatt? Jo tjena.
Orkar inte dra det igen. Googla själv, vet ja!
Och det är inte så att precis högern avstår från att sprida hat. Resultatet hittills är ett statsministermord, ett mord på en utrikesminister och nu senast ett mordförsök på Centerns partiledare.
Ett mordförsök som resulterade i att en annan kvinna dödades, kan man ju tillägga. Så det var ju terrorbrott och mord.
Men högerns terrorister är väl bättre än vänsterns för att de riktar in sig på rätt folk, bara.
HEASM66:
Du drar alltså in mordet på Olof Palme, som förövades ett år innan Ebba Busch föddes, som en förklaring till hatet mot henne? Varför O.P. mördades är för övrigt inte med säkerhet visat.
När Anna Lind mördades gick hon på högstadiet. Mordet utfördes av en psykiskt sjuk Serb utan tydlig idologisk prägel.
Men om jag missförstår kausalsambandet får du/ni gärna utveckla. Ingen annan minister utsätts ju för i närheten de hat/personangrepp som E.B., så det måste väl vara att jag missar något.
Dåren i almedalen röstar knappast på KD….
Anna Lindh var utrikesminister när hon mördades. Hon hade gått ut högstadiet flera år tidigare.
Du inser självfallet att “hon” syftade på E.B. Lite högre nivå på diskussionen kanske….
Märta Stenevi, Annika Strandehäll och Annie Lööf har ju formligen kärleksbombats från högerhåll, eller hur?
Annika Strandhälls gör sig, genom sitt bisarra twittrande, till legitim måltavla. Knappast för hat/hot, men för omfattande kritik.
De andra två har säkert kritiserats.
Men jämför gärna antalet ledare i alla tidningar i riket som kritiserar E.B. med antalet dito som kritiserar samtliga ovanstående kvinnor, och du ska finna att antalet som kritiserar enbart E.B. är vida högre.
Hahahah fan vad ball, “man får hata Annika Strandhäll, men Ebba är bra, henne får man hata”. Högertribalismen i all sin prydno, snart är det medeltiden igen.
*inte
Vem som mördade Palme vet vi inte.
Enligt Mijailo Mijailović var det en tillfällighet att han mördade just Anna Lindh. Han hatade politiker i allmänhet.
Men visst, det var nog “högerns” fel.
Antagligen samma sak som drivit högerns hat emot “sharia-Annie”, Mona Sahlin etc i decennier.
You opened the box, we came, för att göra en s k “populärkulturell referens”.
Suck, är ett stort fan av denna blogg och läser med glädje Lars fantastiska rapportering gällande kriget i Ukraina, men när det gäller inlägg som andas politik så blir man bedrövad av den låga nivån på de flesta av dessa artiklars kommentarer, starkt drivna av vissa användare som inte verkar vara det minsta intresserad av att diskutera politik på en seriös och trevlig nivå, utan fäller den ena hätska kommentaren efter den andra, ofta genomsyrad av ett starkt hat mot den nuvarande regeringen och dess personer.
Nyanserade diskussioner är helt bortblåsta, istället är det väster-höger hatretorik som får råda. Samma dagisnivå i kommentarsfälten för artiklar i AutoMotorSport som handlar om elbilar där elbilshatare får härja fritt och förstöra för de som faktiskt är där för att diskutera och lära sig något.
+1 på den. Tidigare har jag upplevt kommentarsfältet som en källa till intressanta perspektiv och input. Men läser här allt mer sällan. Men idag blev ett undantag. Antalet kommentarer indikerar väl att jag idag lät mig provoceras.
Det är tråkigt att det blir så och det gör knappast att flera blir intresserade av at delta i en politisk debatt.
Kanske är det så att vissa här vill att intresset för politik ska minska.
Kanske är det så att vissa här vill så split i någon form av grumligt syfte?
Själv tycker jag att regeringen är en rolig komedi, jag kan inte minnas att nån minister varit en sådan uppenbar pajas sen Bosse Ringholm som upprepade gånger gjorde bort sig i offentligheten. Välj glädje, skratta åt idioterna. Det är inte funkofobi att skratta åt nån som klarat av en valrörelse och har 150 papp i månadslön.
Summering av kommentarsfältet.
Framgångsrika kvinnor måste tydligen straffas!
Varför är det så?
Varför lyser framgångsrika män med sin frånvaro i hatflödet?
Juholt blev ju iofs. “förföljd” från alla sidor.
Har du missat alla hatkampanjerna högern drev mot “Mogge”? “Morganiserad brottslighet”, osv.
Negar Josephi, journalist som en kort tid arbetade på Bulletin, berättade att det fanns ett antal journalister anställda där som hade som huvudsaklig arbetsuppgift att gräva skit på och driva hatkampanjer mot Morgan Johansson. Detta berättar hon i SvDs podcast om Bulletin.
Så jag tycker du kan fråga nån i högersörjan där – Ivar Arpi kanske – hur tankarna gick när de drog igång sina hatkampanjer. Eller Chang Frick eller nån annan på SD:s Riks om hur de tänkte när de drev sin hatkampanj mot Annie Lööf. Om han nu har tid mellan ärendena han springer åt Putin, alltså.
Varför vill du inte diskutera frågan om att kvinnor drabbas värre än män?
Varför vill du inte diskutera frågan om när hot- och hat-retorik kom in i politiken?
Att kvinnor drabbas värre än män är ganska självklart, se på Annie Lööf, Strandhäll eller andra kvinnor som utsatts för drev och hat från höger. Vad ska man diskutera där?
När det började vet jag faktiskt inte, men jag tog upp exemplet med Palme som sedermera enligt polisen sannolikt mördades av en borgerlig politiker, vilket är det tidigaste exemplet jag känner till. På den tiden var dåtidens Timbro högst delaktiga, nuförtiden är det mer SD:s Riks och sånt som sprider hat mot politiker. Hur du kan få det till att jag “vägrar diskutera det” begriper nog bara du.
Det jag var ute efter var att diskutera varför kvinnor drabbas värre än män, men jag kan hålla med om att jag var otydlig.
Den frågan bör ju någon gång få ett svar för att man ska kunna ändra på detta.
Ring din lokala SD-företrädare och fråga honom varför deras propagandakanal gjort typ 100 hatklipp om Annie Lööf och kallat henne för “sharia-Annie” och grejer, och varför deras företrädare kaxigt sa att dom skulle göra 100 klipp till efter terrordådet.
Så får du kanske lite konkreta besked. Högerns kvinnosyn har egentligen alltid varit dålig, som bekant var högern emot kvinnors rösträtt för 100 år sen, så det är ju en gammal god tradition hos dem att anse att kvinnor är mindre värda kanske?
SD är inte traditionell höger (och traditioner är något som högern sätter högt).
SD är varken kulturkonservativa, socialkonservativa eller ekonomiskt konservativa.
SD är nyssnazister. (En beteckning som jag får tacka en kommenterare här för).
Men om man ska byta ut alla “höger” mot “fascister” i dina texter så finns det nog en hel del jag kan hålla med om.
Ansvarig minister är just ansvarig.
Det innebär inte att de ska straffas med hot och hat tycker jag och det gäller oavsett från vilket parti och politisk åskådning de kommer.
Här verkar det dessvärre finnas olika uppfattning.
Var har du sett hat eller hot?
Närmast till hands ligger väl detta kommentarsfält.
Här har även exempel på hot tagits upp, tom. mord.
Jag nöjer mig med ett enda exempel ur kommentarsfältet på hat och/eller hot.
Eller pratar du om att det har lyfts exempel på hat/hot/mordförsök från andra gentemot Palme, Lööf etc?
Iofs skrev H Gobb igår något som kan tolkas som att han önskade livet ur en annan kommentatör.
Men jag trodde du avsåg E Busch?
Hon är fullkomligt vidrig…
(Man kan dra gränsen för hat vid olika nivå.)
Fast jag menar ju att politiker generellt inte ska straffas med hot och hat och att det gäller oavsett från vilket parti och politisk åskådning de kommer.
Ja, det är på gränsen.
Men sticker inte ut från mängden.
@Surtrutn:
Hur tycker du då att regeringens samarbetspartner säger bland annat nedanstående om Annie Lööf via diverse propagandaorgan som “SD Riks”? Påverkar det ditt förtroende för sittande regering på något sätt?
-Annie är ett hot mot demokratin
-Annie har tappat det helt
-Jihad-Annie
-Landsförrädare
-mytoman
@BEN DOVER
Det finns inget motsatsförhållande i att anse att
a) SD Riks är amatörmässiga och osakliga (oaktat hur rätt eller fel de har).
b) Lööf har bidragit till den negativa utvecklingen i Sverige.
c) Annika Strandhäll var oduglig som minister.
@Ben Dover
Vad är det som är otydligt?
Fast jag menar ju att politiker generellt inte ska straffas med hot och hat och att det gäller oavsett från vilket parti och politisk åskådning de kommer.
Vad det är som är otydligt? Jo, jag ställde en direkt fråga:
Hur tycker du då att regeringens samarbetspartner säger bland annat nedanstående om Annie Lööf via diverse propagandaorgan som “SD Riks”? Påverkar det ditt förtroende för sittande regering på något sätt?
Detta är en enkel fråga som kan besvaras med ja eller nej, men istället recenserar du en avgången ministers arbetsinsats.
Så tja, det där är otydligt bl a. Kan du tänka dig att ge ett klart och tydligt svar på sagda fråga, för att förtydliga? Ja eller nej går som sagt bra.
Till Medlöparen:
Jag har inte önskat livet ur någon här, gör dig inte dummare än du är.
Din partikamrat uttryckte skepsis mot rekommendationer kring bilbälten, varvid jag replikerade att det är mig likgiltigt om den personen har bilbälte eller inte.
Visst, att visa likgiltighet inför någon annans död kanske kan verka obehagligt om man vinklar det åt det hållet. Men ditt liv är ditt eget ansvar. Mig kvittar det om du hoppar utför ett stup för att se vad som händer när du når marken.
Så med ditt sossiga sätt att resonera, så har jag väl önskat livet ur dig med nu. Men så är inte fallet. Du betyder ingenting.
’Medlöparen’ kul pappavits där, du har vunnit en mandelkubb!
Frågan du får ställa dig är väl varför du låter ditt blodtryck nå sjukliga nivåer och går upp i falsett över någon som inte betyder något.
Som sagt, känslostyrd.
Både popcorn och Cool Aid är slut hos grossisterna.
Ebba-effekten.
Alltså, nä. Nu är det över alla gränser.
BD får mig att må fysiskt illa. Jag kan bara hoppas att de som befinner sig i hans närhet aldrig behöver utsättas för sådana vidrigheter.
Och det är anledningen till att jag nu avregistrerar mig från bloggen. Jag tänker inte bidra till att öka varken spridning eller värde på sådana spyor.
Håller med, det är tråkigt att det blir som det blir.
Du kan alltså läsa om Butja och tusentals barn som kidnappas från Ukraina med frukosten i behåll, men lite sanningar om högern tål du inte?
OK.
Lägg in detta i GreaseMonkey eller TamperMonkey så kommer det kännas bättre: https://pastebin.com/fyK14hat
Nån tipsade tidigare om en enklare metod som nyttjade AdBlocker om jag minns rätt, men jag hittar den inte nu.
Palme beskrev en gång moderaterna under Bohman som “en liten betydelselös rörelse på högerkanten”.
När debattörer tipsar varann om hur de ska avskärma sig från omvärlden och ignorera uppenbara fakta är jag böjd att ge honom rätt. Ni står inte Jehovas långt efter.
Du gillar inte heller cancel culture noterar jag.
I AdBlocker Ultimate, under Settings > Custom Rules, hittade jag raden cornucopia.se##.comment-author-ben-dover.
Lite för tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser om historian men av en moderatledd regeringen kan man knappast förvänta att den skulle sätta medborgarintresset före aktieägarintresset.
Nidbilden av moderaterna: Sätter aktieägarnas intressen före medborgarnas intressen.
Nidbilden av sossarna: Sätter partiets intressen före medborgarnas intressen.
WROLTHAR: Beskrivningen av moderaterna är långt ifrån en nidbild utan en uppenbar sanning. … Beskrivningen av socialdemokraterna dock en missuppfattning eftersom det är en självklarhet att partiets intressen är desamma som meborgarnas intressen.
Nidbild eller inte. Självklart har en moderatledd regering väldigt svårt med allt som kan andas höjda skatter oberoende om de sakligt kan motiveras eller inte och speciellt om det gäller skatter på kapitalinkomster. Samtidigt är det en obeveklig sanning att för Socialdemokrater kommer partiets väl i första han och man kan acceptera väldiga höga medborgarskador innan man beaktar medborgarintresset före partiiintresset.
CARL-FREDRIK: Där finns, har alltid funnits och kommer sannolikt även framledes att finnas medborgare vilkas intresse man som socialdemokrat ej finner angeläget primärt beakta. Sådana medborgare återfinnes inte sällan huvudsakligen hos det andra av de två härovan nämnda politiska partierna.
Tror jag tar någon annans spaning eller till och med Bloggarens spaning.
Det verkliga anledningen till att Regeringen slirat på högkostnadsskyddet var att det behövde vara höga priser så att svenska folket sparar på elen så det inte blir nedsläckning. För billigt = svensson eldar på i spabaden = nedsläckning.
Tanken har väl i många år varit att växla fossil energi mot förnyelsebar? Resultatet har istället varit att allt förnybar energi bara har adderat till förbrukningen utan att fossil försvunnit. Är det inte snart dags att börja fundera på hur mycket energi vi verkligen behöver? Personligen använder jag hellre energin till att ha det varmt på vintern än att låta suckerberg bli rik på sin skit.
Nyckeln till välstånd har alltid varit billig energi. Den som inbillar sig något annat gör ett allvarligt misstag.
Vet någon när politik blev en tävling som skall vinnas istället för en demokratisk rörelse där alla har en röst och förtjänar lyssnas på i syfte att göra det bäst möjligt för alla?
1968
Jag skulle nog hellre säga 1980. Det var då som Lee Atwater fick stort inflytande i den republikanska presidentvalskampanjen.
Sverige importerar som bekant allting från USA, så här började det nog flera år senare.
Ja, det är på gränsen.
Men sticker inte ut från mängden.
Vi högerspöken brukar ju säga att det är bättre med en borgerlig regering som sviker sina vallöften, än med en socialistisk regering som håller sina.
Nuvarande regering har inte riktigt levererat än (visst ja, danstillståndet är väl på väg bort). Dock har nuvarande regering en probleminsikt kring de stora samhällsproblemen, som föregående regering endast förmådde förklara med klassklyftor, strukturell rasism och socioekonomi. Vi får väl se hur regering Kristersson I klarar av att hantera utvecklingen och vilken plats regeringen får i historieböckerna.
Sett brukar komma 1 eller 2 svarta svanar under en mandatperiod med möjlighet för en statsminister att visa dugnad med chans på landsfaderskap.
Men fortsätter regeringen Kristersson som de börjat är de rökta.
Jag upplever att de inte visar upp sig på samma sätt som föregående regering, som hade pressträffar om allt och ingenting (bla. en särdeles tunn pressträff om att SD var ett demokratihot). Det KAN vara så att det händer mer bakom kulisserna än vad vi ser, men väljarnas stora bekymmer är inte känslor/värdegrund utan snarare samhällsutvecklingen (kriminalitet, kostnadsökningar, vård osv). Jag tror tålamodet inte finns för utredningar, utan man vill att gängkriminella låses in nu och under lång tid.
+1
Själv skulle jag vilja se en kriminalpolitik som fokuserar på upprättelse för brottsoffer i stället för allt fokus på brottslingarnas välbefinnande, och där upplever jag att Tidöregeringen faktiskt håller på att styra om till något som liknar det jag önskar.
Personligen tycker jag att vi ska få ner brottsligheten. Det är Tidölaget inte på något sätt kapabla till, varför t ex Polisförbundet sågat deras åtgärder jäms med fotknölarna.
Men för en del är så klart godhetsposerande och pk viktigare än faktiska resultat.
Nu har ju den gode Chang Frick med all önskvärd tydlighet visats den då hånade presskonferensen var motiverad.
Angående behandling av EBT. Min bild av det är att det främst är andra kvinnor som angriper EBT, och då inte i sakfrågor. Att EBT nu är ute och yrar om mer vindkraft bör och ska leda till saklig kritik.
Att vi skrattar åt så inkompetenta och världsfrånvanda människor som Reinfeldt, Strandhäll, M Johansson, Tovatt m.fl. beror på att de själva lägger upp bollen på straffpunkten och sedan inte ens ställer sig i mål. För mig är det helt obegripligt att så obildade människor med spjutspetsinkompetens fått styra Sverige.
Spjutspetsinkompetens 🤣
Att vara lojal mot partiet och den store ledaren verkar vara det viktigaste kriteriet. Inte helt olikt dagens situation i Ryssland där Lavrov m.fl. verkar tävla om vem som kan komma med det mest absurda uttalandet för att visa sin lojalitet.
En viss skillnad är det.
När det gäller Lavrov mfl. så kan det ju vara livet som står på spel, inte bara makten.
Sedan ska man inte underskatta svårigheten att regera tillsammans med flera partier med olika uppfattning. Det var tydligt i den förra regeringen och det är tydligt i den nuvarande.
+1
Ja jösses. Lite saklig kritik mot populist-influencern som havererat med sitt “Superdepartement” och halva kommentarfältet blir snowflakigare än Erdogan …
+1
De borgerliga är, som Palme sa 1981, hatets och illviljans kolportörer (han syftade på den tiden på SAF, dagens Timbro ungefär). “Vulgär och förgrovad propaganda” är legio nu som då – Strandhälls alkoholvanor, Jihad-Annie, Morganiserad brottslighet, etc har smetats ut över debatten i 8 år i ett desperat försök att få makten. Ibland via Timbros många företagsfronter och bulvanföretag, ibland via nån köpt akademiker och ibland via hobbyprojekt för oanställningsbara som Bulletin. Ibland via domstolar, som när en arbetsgivarorganisation ville tvinga hamnarbetare att fortsätta lossa last åt fasciststaten Ryssland.
Det senaste exemplet är hur man försökte göra en grej av att en f d kriminell besökt ett ABF-möte, samma vecka som en rapport om hur 64 företrädare för SD är kopplade till organiserad gängbrottslighet.
När de får konkurrens på arenan blir det förstås jobbigt – man vill ha ensamrätt på att utmåla socialdemokratiska ministrar som fifflare, alkisar och ufon och så att folk kollar åt andra hållet när man säljer ut välfärden till polarna till reapris.
Nu har de istället ögonen på sig och måste leverera.
Taskigt läge.
+ 1
De har helt glömt att ställa om från opposition.
Det har även glömt hur de själva lät och väsnades i opposition.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dick-erixon-om-s-kritiken-mot-sd-riks
Här ses bl a Rickard Sörman, SD:s anställde, påpeka att Lööf har en “sociopatblick”.
När nån däremot kallar Ebba för sociopat eller lögnare, då jävlar blir det fart i kommentarsfältet.
Minnet är kort, men som man säger – som man bäddar får man ligga. Det är svårt att tolka det fortsatta samarbetet med SD och den totala tystnaden som råder som nåt annat än att övriga borgerliga partier tycker det här är ett helt OK sätt att bedriva politisk debatt.
@BEN DOVER
Så det är alltså Palmes fel att tonen i det offentliga samtalet har blivit så grov och elak?
Ebbas svar på detta:
https://twitter.com/BuschEbba/status/1628021322977624065
Varför svarar hon?
Det var ju Svantessons fråga det här, enligt Busch?
Jaja, någon av frimicklarnas fråga var det alla fall.
Den ene sekttanten är väl inte värre än den andra sekttanten.
Jag slås av att det verkar vara väldigt polariserat och svartvitt i kommentarerna. Det är för den egna trovärdighetens skull viktigt att kunna ta sakliga invändningar även mot politiker som ligger nära ens politiska inriktning.
Det kan tyckas kul att skriva Uffe-Puffe, Svetsarn, Mogge, Nowatt mm, men det drar egentligen bara ned diskussionsnivån och ger en raljant ton. Tråden SKULLE istället kunna lugnt och sansat diskuterat om det blogginlägget påstår (dvs. om skatteintäkter uteblivit och istället gått till elbolaget).
För egen del, som liberalkonservativ, är det inga som helst problem att erkänna att Reinfeldts regeringar varit bland de sämsta i modern tid – endast slagen av Löfvens ministär (och det avgörs på målfoto). Hur kan det vara så besvärligt att erkänna att både Beatrice Ask och Morgan Johansson är bland de olämpligaste ministrar Sverige haft – någonsin?
I sakfrågan vet jag fortfarande inte vad som är sant eller inte, men givet DN:s dalande journalistiska kvalitet så finns åtminstone möjlighet att det som påstås faktiskt inte stämmer.
Förnumstigt av nån som kallade MP för “vattenmeloner” innan valet och påstod att “alla skulle vara veganer och åka lådcykel”. Men nu, när de blåbruna sitter vid makten, så ska man vara försiktig med ordvalen och ha sakliga invändningar, inte “dra ner debatten” eller “ha raljant ton”.
OK.
Det intressanta är att blåslampan mot nuvarande regering kommer vänsterifrån.
Elkostnadsbidrag, who cares? Bättre att sänka skatten.
Det som regeringen hade kunnat göra snabbt och inte levererat på är att stoppa sosseriet. Bort med särregler för socialdemokratiska lotterier, säg upp politiskt tillsatta bromsklossar i diverse myndigheter, banta “public service”, &c.
Ett litet steg i rätt riktning är att Carin Jämtin inte får förnyat förtroende som generaldirektör för Utlandskorruptionsverket. Annars tycker jag att borgarna behöver bli sossiga vad gäller utnämningar och tillsättningar; få bort så mycket sossar som möjligt från olika tjänster där de kan tillfoga skada, medan ni har makten.
Aldrig har vänstern varit så ivriga på att en högerregering ska sänka skatten och reversera 8 års rödgrön politik som nu.
Det viktiga för vissa är ju att vara mot makten för att själva kunna bli makten.
Saxad mening från Aftonbladet, aka Sossepravda:
“Finansutskottet säger ja till tillfällig skatt på överintäkter från viss elproduktion.”
Så kan man ju fråga sig vad överintäkter innebär. Skatten på de så kallade överintäkterna skall tydligen vara 90 %. Rejält.
Skulle vara kul med en skatt på 90 % på överintäkter av bostadsaffärer, gärna där man utgår från KPI de senaste 40+ åren i stället för att enbart se på bostadspyramidsektorn.
Dagens tråd var något av ett bottennapp, de tres gäng gick loss för fulla muggar.
Någon som undrat över deras försörjning och överskott av tid?
Antingen är det väl misskötsel, offentliganställd eller bidragstagare.
De verkar i.a.f. sakna samvete, för energin istället kunde gå till landets väl och ve.
Damberg och Svantesson var i princip överens om att skattelagstiftning tar tid, och oavsett färg på Regering vore det omöjligt att ha detta klart till första Dec, sedan har inte näringsdepartementet och Busch med det att göra utan det är finansdepartementet och lagrådet,