Ryssland fortsätter ta stora förluster i Ukraina och det finns ryska skriverier om hur marininfanteri från Vladivostok skickats in i döden vid Pavlivka. Hälften av det territorium som Ryssland lyckades ockupera efter anfallet den 24:e februari är nu befriat av Ukraina.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Vid misstänkt aktivitet runt svenska militära skyddsobjekt kontakta Försvarsmakten på 08-788 75 00 och begär att tala med VB FM (vakthavande befäl Försvarsmakten). För Södra militärregionen (Skåne – Östergötland) eller misstänkt aktivitet till sjöss finns fler kontaktvägar här. Kan det ske utan risk, fotografera och filma. Anteckna signalement, antal, fordonsmodeller och färg, registreringsnummer, plats, tidpunkt och eventuell riktning. Vid pågående brott kontakta 112.
Ryssland fortsätter ta stora förluster, bland annat vid Pavlivka där ryskt marininfanteri skickats in i döden, och de ryska förlusterna har dolts för överordnade vilket resulterat i att marininfanterister gått ut brevledes för att berätta hur illa det verkligen är.
De ryska förlusterna senaste dygnet är 530 dödade, sex utslagna stridsvagnar och nitton pansarskytte- eller motorskyttefordon, samt åtta mjuka fordon. Det innebär ett nytt rekord i dödade ryska officerare och soldater på en vecka, med 4 730 stupade. Detta trots att förlusterna gått ner från extrema till skyhöga de senaste dagarna.
Det är dock inte rekord på fordonssidan, men å andra sidan har inte Ryssland lika mycket fordon kvar längre, medan man kan trycka in mer mobiliserade soldater till köttkvarnen, så förlusternas fokus blir manskap.
Ryska 155:e marininfanteribrigaden från Vladivostok har skickats in i döden vid Pavilika, med order att ta Uhledar via Pavlivka. Detta har medfört förluster på 300 man på fyra dagar och femtioprocentiga förluster av pansarfordon, men deras chef döljer dessa förluster och rapporterar mycket mindre förluster uppåt. Därav har marinanterister författatt ett brev och skickat till guvernören i Vladivostok för att upplysa om verkligheten vid fronten. Detta handlar alltså om marininfanterister från Rysslands östkust som skickats in mot förberedda ukrainska positioner på hög mark och slaktats.
Ytterligare en av anledningarna till de skyhöga ryska förlusterna senaste veckan, vilket som tidigare rapporterat även innefattat minst två bataljoner nymobiliserade på Luhanskfronten, där man tagit runt 90% dödade som förluster och saknar fungerande stridssjukvård.
Pavlivkadelen av Donetskfronten är viktig för att kunna öppna upp järnvägsförbindelser till södra fronten och Chersonfronten, efter att Kertjbron stängts för järnvägstrafik. Ryssland kör nu sin logistik på lastbil i söder, och vägarna håller på att slitas sönder, samt att man har stora problem med de nödvändiga volymerna förnödenheter och materiel, eftersom rysk logistik bygger på järnväg.
Samtidigt är det förstås även kärvt för ukrainska försvarare att ständigt slå tillbaka vågor av självmordsanfall.
Här är två filmer på ett ukrainskt granatkastarbatteri, som nästan blev levande begravda, men kunde krypa ut ur sin bunker efter en nära träff. Kratern intill är fem meter djup. Alla överlevde mirakulöst. Jag har även en direktrapport via en bekant vid fronten, som var ende överlevande i sin bunker vid en likartad träff och behövde krypa över kamraternas lik för att ta sig ut. Han är nu tillbaka till fronten efter ett antal dagar på sjukhus.
Bara för att det inte sker några större förändringar vid fronten och Ryssland tar mycket stora förluster, så slutar inte krig att vara ett helvete för såväl militärer som civila. Ryssland kan dock när som helst avsluta detta genom att packa ihop och åka hem till sin sida om den internationellt erkända ukrainska gränsen och ansvaret ligger helt på Ryssland, Moskva, Kreml och Putin. Om Ukraina packar ihop upphör Ukraina att existera och det följs av folkmord, etnisk rensning, tortyr, förtryck och våldtäkter under rysk ockupation.
Svenske DefMon har räknat ut att 50% av det territorium som Ryssland ockuperade som mest via anfallet den 24:e februari nu är befriat av Ukraina. Detta är alltså oräknat de sedan innan anfallet ockuperade delarna av Donbas (Luhanskregionen plus Donetskregionen) och ockuperade Krym.
Delar av Chersonregionen, Zaporizhzhiaregionen och Luhanskregionen är fortfarande ockuperade. Det kan antagligen går rätt fort för Ukraina att befria de norra delarna av Luhansk när man väl får ett nytt genombrott på Luhanskfronten, då området är glesbefolkat. Sker detta när tjälen gått i marken kan inte heller Ryssland snabbt gräva nya försvarsställningar. Det är dock svårare att ta sig genom den gamla stilleståndslinjen från 2015 och krigets start 2014, då den är befäst sedan länge. Norra Luhansk har inlandsklimat och det kan snabbt bli kallt när väl vintern ger sig till känna, medan Cherson och södra fronten dels ligger längre söderut och dels med kustklimat hålls varma av Svarta Havet. Där nere kan leran förbli dominerande om det blir en mild vinter även om det börjar torka upp i januari.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Do peremohi!
12:32 Rysk bränsledepå i fält går i luften av lite ukrainskt artilleri. Enligt morgonrapporten slog Ukraina mot två ledningsplatser, åtta knutpunkter, en ammunitionsdepå, en telekriganläggning och annat med artilleri igår, samt flygvapnet som bombade tjugo truppkoncentrationer och två luftvärnssystem. Artilleriet får man anta mestadels handlar om himarsande eller Excalibur på djupet, då man förstås med vanligt artilleri även sköt mot fiendens stridsstälningar eller försök till förflyttningar i fronten.
12:38 Den brittiska underrättelsetjänsten menar att Ryssland inte kommer kunna återta luftherraväldet och att man nu förlorat dubbelt så många flygplan på ett drygt halvår som man förlorade under alla året under kriget i Afghansitan. Ryssland kan inte heller bygga nya flygplan eller utbilda nya piloter snabbt nog och ryska flygvapnets dåliga prestation förstärks av dålig träning och förlusterna av erfarna besättningar, samt det ukrainska luftvärnet.
12:42 På tal om luftvärn så är nu norska Nasams på plats i Ukraina uppger den ukrainska generalstaben. Nasams är en markbserad platttform för de amerikanska AMRAAM-jaktrobotarna, som svenska flygvapnet har som robot 99 på Gripen-flygplanen.
AIM-120 AMRAAM är en medelräckviddig radarjaktrobot, som alltså använder sin egen interna radar för att styra mot målet, och är därmed inte beroende av en extern markbaserad- eller flygbaserad eldledningsradar när den väl låst på målet och avfyrats. Robotmodellen har skjutit ner ett antal flygplan över Irak och Serbien, såväl som ifrån turkiska flygplan ryska flygplan över Syrien. Saudi-Arabien har använt robotarna för att skjuta ner drönare och robotar från avfyrade från Jemen, och motsvarande kommer sannolikt vara det huvudsakliga bruket i Ukraina, eftersom ryskt stridsflyg ändå inte vågar sig över frontlinjen idag.
Eftersom Nasams inte behöver en eldningsradar när den avfyrat robotar så ökar även överlevnaden för eledneheten, då signalmålsökande robotar (som HARM, som Ukraina använder mot ryskt luftvärn) alltså inte har något att sikta in sig på. Många andra radarbaserade luftvärnssystem, t ex HAWK, har en markbaserad eldledningsradar som står för radarn under tiden roboten flyger mot sitt mål, och är därmed sårbara för signalsökning.
14:02 Rysk stormning med ett pansarfordon av ännu ett ukrainskt minfält där två fordon redan står utslagna. Med förutsägbart resultat. Ryssarna verkar tänka att “där stor det flera utslagna pansarfordon, där ska jag köra”. Det samma gäller ju för övrigt pansarvärnsvapen – där det står utslagna fordon finns det yppenbarligen pansarvärn som kan verka.
Notera för övrigt de omfattande skyttegravarna i skogen mellan åkraran. Detta är en seadn länge förberedd försvarsställning.Och som sådan förmodligen med mineringar framför, för att hindra just motståndarens pansarfordon.
Detta ska för övrigt vara just Pavlivka, och här är några fler filmer därifrån för den som vill se ryska pansarfordon smälla av pansarvärnsvapen eller ryskt skytte konsekvensutsättas av artillerieled. Ger också en bra uppfattning om hur öppen terräng det är och således svårt att anfalla. Ytterligare två filmer här. Det kan handla om det tidigare omnämnda ryska marininfanteriet från Vladivostok och deras femtioprocentiga förluster. Och ytterligare en film från Pavlivka, på ännu ett omvänt anfall.
14:53 Det ukrainska försvarsdepartementet uppger att Ryssland nu bara har 120 Iskanderrobotar kvar, och därför har beställt Fateh- och Zolfagharrobotar från Iran.
16:24 VARNING! Intensiv bröstkamerafilm från strid i bebyggelse, okänt när och var. Skytte som understöder stridsvagn. En ukrainare såras och tas om hand, en del blod vid höften under kroppskyddet. Mot slutet ser man tre eller fyra dödade ryska soldater i ett kök, där de antagligen haft sin eldställning invid ett fönster. I ett läge tidigare i filmen studeras en rysk hjälm, som sedan kastas bort, så fler ryssar har strukit med.
KOMMENTAR
Vi ser här att den ukrainska stridsvagnen alltså inte uppträder utan skyddande skyttesoldater som kan säkra runt om. Stridsvagnar har annars dålig uppsyn runt om och är sårbara utan skyddande skytte.
18:15 Ytterligare film från utslagning av ryskt pansar runt Pavlivka, inklusive sekvensen där man kör in i ett minfält. Går inget vidare för ryskt pansar, men det har vi sett på de redovisade förlustsiffrorna.Bland annat ett antal utslagna stridsvagnar på filmen, inklusive en med minvält.
332 kommentarer
Rysk stöld av tågset i Kherson.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1589356744500686848
Det där tåget är inte lätt att träffa på distans. Lurigt att det inte heller är beroende av järnväg… 🙂
Maskeringen är en riktig dubbelbluff!
Säkert någon som lagt upp redan, men någon (som jag) kanske missat..
–
VARNING!! “Långfilm” Kraken i Kupyansk. Vissa segment har man redan sett, här satti sammanhang. Brutalt, effektivt och fruktansvärt på en gång. Många döda ryssar, några i bitar.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1589342503462785024?
Tack för videodelningen och varningen. Önskar att jag hade hörsammat den 🙂
Det stora samtalsämnet nu måste bli den ryska reträtten från Kherson. Är den på riktigt eller är den en fälla?
Kan det till och med vara en ukrainsk psyops för att lura ryska soldater närmare fronten att tro att de kommer överges?
Finns flera rapporter om att Ry ”materiel” flyttas bakåt och även till hela linjer på södra sidan Dnipr. Risk alltså för att både Kherson stad och allt annat nära Dnipr kan utsättas för kraftig artillerield.
Länkade exv WarInUA explained i förra tråden kring denna möjliga ”fälla”.
https://m.youtube.com/watch?v=e1F9mYQ_fn4
Jag har gissat att man roterar ut VDV och elitförbanden och roterar in LPR/DPR och nymobiliserade.
Har noll belägg för det annat än att det verkar vara det troligaste 🙂
@Johan No.1:
Såg du den här detaljerade analysen från i lördags?
Vet själv inget om trovärdigheten hos källan.
https://charter97.org/en/news/2022/11/5/522923/
Skator – jag tror man vill behålla hela Kherson om det går.
Man är beredd att överge öster om Inhulets om det kniper.
Helst vill man nog inte överge staden Kherson.
Man vill inte förbruka alla VDV i processen 🙂
Det pågår nån typ av rotation och det skulle inte förvåna mig om Ukraina helt plötsligt går ned mot Khakovka och sen när historien skall skrivas var det inga VDV bland de tillfångatagna, till exempel.
Skator, läste hela analysen och jag fann den mycket intressant.
Detaljerad minst sagt.
Har Ryssland lyckats med nåt överraskningsmoment under hela kriget? T o m Hostomel vid krigsstarten visade sig ju vara förutsett och gick åt skogen för ryssarna. Man ska inte bli övermodig men det skulle förvåna mig om ryssarna lyckades men en enda strategisk fint fr o m nu till krigsslutet. Ukraina verkar, tillsammans med (och med hjälp av) sina allierade givetvis, ha ett solitt underrättelseövertag.
Inte efter 1 mars, men vid södra fronten i februari, genom mutor och infiltratörer, så nådde de långt förbi ukrainska försvarslinjer. Ett dygn gjorde man ett av krigshistoriens snabbaste avancemang. Annars hade Cherson inte varit i ryska händer.
Jag tycker dom har överraskat stort i sin oduglighet och inkompetens?
Byt ? mot ! 🙂
Ja det där är en grej jag alltid kört, frågetecknet gör det mindre konfrontativt, får ta tag i det.
Jag gillar frågetecknet? Tycker att det pekar på viss ödmjukhet inför läget?
Som Taylor Mali sade, “Totally like whatever, you know”
https://www.youtube.com/watch?v=LGAMd-tT6fQ&t=19s
Det har du helt rätt i.
Utan att överraska har de inte klarat av att ta stora dear av Ukraina. Låt vara att deras överraskningar har varit så klantigt utförda att många inte har trot att de varit något att ta på allvar. Det gör dom bara mer oväntade.
Att de gräver befästningar på östra sidan av Dnepr för att sedan dränka dom skulle kunna vara en sådan oväntad överraskning.
Videon som visar att ryssarna placerar artilleri på Dneprs vänstra (SÖ) strand och dessutom gräver befästningar längs floden tyder väl på att de inte har för avsikt att spränga dammen nu genast i alla fall.
https://youtu.be/e1F9mYQ_fn4?t=199
Simuleringen vi sett tidigare visar ju att den vänstra (SÖ) stranden blir översvämmad inom 12 timmar från det att dammen vid Nova Kakhovka sprängts.
https://youtu.be/b587ZUKlZsI?t=13
För att anknyta till BO:s inlägg så skulle ju en rysk sprängning av dammen kanske vara just den mest oväntade fint ryssarna kan hitta på just nu.
På tal om järnväg.
Är spåret mellan Olynka och Olenivka upprivet?
Det ser lite lustigt ut på liveuamap
Det är alltså järnvägen nära Ukrainsk-kontrollerat område rakt norr om Mariupol som jag funderar över.
Jag tror det den går ju över “gamla” gränsen till for. Dvs för 24 feb. Sen om RU lagt nya spår vet jag inte.
For=dpr
Det tänkte jag också.
Att det var en järnväg där fram till 2014, som sen Ukraina lät riva bort några mil av bortanför ockuperat område.
.
Det skulle i så fall betyda att det inte bara är för ryssarna att börja köra tåg där, utan de måste först bygga upp spåren igen, vilket är ganska lätt att störa med några artillerigranater lite då och då. Så ryssland måste trycka bort den Ukrainska fronten rätt långt innan de har en rimlig chans att börja använda järnvägen.
Enligt Google verkar spåren ligga kvar Taramtjuk – Olenivka (där gränsen till ockuperat område gick). Bygga ny bana på befintlig banvall torde gått relativt fort om det behövdes, men banan ligger bara c:a 5 km från nuvarande front enligt DeepStateMap. Så, jag tror det är alldeles för nära för att ryssarna ska kunna använda banan.
Vid Tokmak är det typ 20-25 km mellan fronten och järnvägen. Oturligt för ryssarna finns det ingen bana längs kusten.
Intensiva gatustrider vid befrielsen av Kupyansk.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1589342503462785024
Allvarlig varning för närbilder på döda!
Börjar sakna någon form av centralt insamlande av material o pengar som kan putsa ut medlen. Men förstår att det organisatorisk blir svårt på frivillig väg.
Vad saknar du som inte finns i länkarna nedan?
https://cornucopia.se/2022/08/organisationer-och-projekt-for-att-stodja-ukraina/
https://www.facebook.com/groups/370571444587579/permalink/424726259172097
Röda korset fortsatt naivt? https://computersweden.idg.se/2.2683/1.772426/roda-korset-vill-skydda-sig-fran-hackare-med-digitalt-emblem:
“För att hitta en fungerande lösning har Röda Korset och Röda Halvmånen vänt sig till universitet i Schweiz, Tyskland, Ryssland och USA, rapporterar nyhetsbyrån AP.”
Ryssland?!? Men kom igen nu… Suck.
För att lösa problem ska man ju helst gå till kärnan av det… och det verkar det ju som RK gör? 😉
Hur tänkte dom nu? Tror dom att de som attackerade dom inte visste att det var dom de attackerade och att ett “digitalt märke” skulle hjälpa? Hur naiv får man vara?
Certifieringsbusinessen är igång igen.
Inte helt nöjda ryska mobiliserade i Kazan som ställer överordnade till svars. Hårda ord och hätsk stämning.
https://twitter.com/notowarprotest/status/1589310516803297280
25-årige Semin från Simrishamn (Gärsnäs) tillbaka i Ukraina – utbildar nya soldater att klara en vinter i krig. Han säger att: “Nu stannar jag i Ukraina tills vi vunnit” (ystadsallehanda.se).
Var det han som lade ut en Youtube om sin insats i Butja?
Stark film!
Jo, det stämmer vad jag förstår.
https://m.youtube.com/watch?v=8kzjfpgHstc
Ja, filmen jag länkade till är ju som synes från tidigare tillfälle. Och nu är han tillbaka.
Vill minnas att han blev intervjuad i P1:s Studio Ett också, för typ en vecka sedan. Han var ganska fåordig, men fick få vettiga frågor.
En fundering. När jag var I slutet på min värnplikt så köptes det in ett lass MTLB till Försvarsmakten från forna CCCP. Vad hände med de sedan? Finns de kvar och isf, kan det vara något som försvaret kan avvara till Ukraina?
De är antingen sålda utomlands eller förvandlade till kylskåp.
Har kamrater som gjorde värnplikten med MTLB i Enköping. Men det var kring millennieskiftet, vad som hänt sedan dess får någon annan svara på.
MTLB (Pbv 401) var förhållandevis populär i svenska försvaret och fick en del varierande tillämpningar. Vagnarna förekom flitigt, inte minst i norra Sverige men fasades ut i takt med att de slets ut och att behovet av dem kraftigt minskade. Andra fordon tog över.
Även BMP-1 fanns i Kronans tjänst och var tänkt att fungera som infanteritaxi i de brigader som skulle bli mekbrigader under 90-talet. I2, I17 tror jag och något mer ställe kom längst i utbildning och omställning innan dessa anstalter lades ner.
Dessa vagnar långtidsparkerades i Hammarskjölds glasbruk innan de såldes tillbaka till tjeckerna som renoverat dem åt oss. Senare såldes 250 av dem till Irak och resten tror jag finns nu i Ukraina.
En av dem är rapporterad som förlorad på oryx: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html?m=1
*suck*
“Hammarskjölds” ska vara “Hammars”.
En fundering kring förlustsiffrorna du redovisar. Är inte det ukrainska försvarsmaktens dagliga uppskattningar? Som även om vi önskar att de stämde sannolikt är kraftigt uppblåsta/överskattade. I annat fall skulle det väl vara historiskt unikt att en stridande part redovisar fiendens förluster korrekt?
Ukrainas psyops är utbildade av Väst och vet att man aldrig ska ljuga. Även om de är uppskattningar så är de någorlunda korrekta, snarare i underkant. Ryska läckor har även bekräftat uppgifterna, rent av legat högre vilket är logiskt då Ukraina inte kan ha en aning om de ryska förlusterna i avlidna på sjukhus eller vid distansbekämpning på djupet i de fall man inte har drönarobs. Man kan dock ibland plocka upp via SIGINT eller HUMINT.
Ukraina vet att de inte ska ljuga, för förr eller senare blir man ertappad och då tappar man trovärdighet.
Siffrorna baserar sig på deras egen seriösa und och inrapportering. Det finns förstås även underrapportering när ukrainska försvarare t ex dödas eller tas till fånga och inte kan rapportera in ryska förluster de orsakat.
Det finns nog även ett visst mått av “vi måste hålla oss i underkant för överdriver vi så blir siffrorna så kolossalt höga att det inte finns någon som kan tro på dem….”
Men absolut största skälet till att redovisa korrekta siffror, och hellre något lite lägre, är för att Ukraina är beroende av omvärldens stöd.
Och den som plötsligt känner sig lurad blir direkt mindre angelägen att hjälpa.
.
Det är inte svårare än så. Och det betyder dessutom att vi kan lita på att de redovisar så ärligt de kan.
Den ryska propagandan blir värre och värre för varje dag. Det är helt sjukt hur de bara maler på med lögnerna. Och även helt galet hur bildproducenten hela tiden ska filma åhörarna för att förstärka hur “orättvist behandlade” stackars ryZZen är.
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1589391642653786112
“Vi ska bota det allvarligt sjuka ukrainska folket”
Man blir starkt illamående.
Fördelen med denna typ av rysk statlig fascist-propaganda är att det blir ett bevis över hur sjukt perverterat det ryska samhället är. Den ryska fascistpropagandan sker helt öppet inför en världspublik och kommer sparas i generationer och århundraden.
Propagandisterna och neonazisterna i kreml förstår sannolikt inte (ännu) att de skadar ryssland oerhört. Eller så skiter de i det. Mest sannolikt det senare.
Som nation är den ryska fascistiska federationen redan död. Den vet ännu inte om det bara, och det är dödsrycken vi ser. Det är jag helt övertygad om.
Jag håller med dig. Finfina bevis för framtiden.
Fy fan så sjukt. Man undrar alltid varför han själv inte befinner sig vid fronten om kriget är så ödesmättat och sanktionerat av gud fader själv.
Ja, särskilt som han redan verkar ha uniformen på – det verkar ju räcka för många av de som tvångsmobiliserats. Vapen och annat är väl bara att plocka upp från någon tidigare bit kanonmat som ligger redo för fältkrematoriet…
Fint med en blinkning till den gamla sortens diktatorer att han går omkring i nåt slags pseudouniform. Är det inte lite Kim Jong-Il eller Alfredo Stroessner över hela outfiten?
Mest likt Dr Evil tycker jag vilket gör det hela bisarrt komiskt. Bara lite axelvaddar som saknas.
Inte säkert att denna demagogin funkar jättebra på de yngre, ser ingen vidare respons under hans tal, eller snarare tiriad av fnoskigheter. De fattar att man inte försvarar det ryska moderlandet i Ukraina. Om de är under attack, varför inga strider i Ryssland?
Risk för att åhörarna, några i alla fall, börjar jämföra med fakta. Solovyev säger att Ryssland hade vunnit efter 6-8 veckor, sedan kom Nato in. Men efter 6-8 veckor hade redan slaget om Kiev varit, och gått åt helvete för Ryssland.
The Voice of London. Så många likheter.
Efter att LW igår tipsat om gruppen Svenskkrigare Ukraina, så tipsar jag hær om ett långt poddavsnitt som en av soldaterna medverkade i. Perfekt før en lång bilresa, øver 2h långt.
upplægget cirka:
forsta timmen typ med soldat som primærkælla som varit på plats i Ukraina.
Sedan andra halvan ær det Martin Kragh (också en av mina favoriter) och i slutet båda lite blandat. Och fick æntligen førklaringen av uttalet av “UkraIna” 🙂
Tyckte det var ett trevligt program. lite flamsigt, men ændå seriøst.
https://www.podplay.com/no-no/podcasts/gott-snack-med-fredrik-soderholm-179091/episodes/ukraina-special-113213459
Før oss som kør spotify: https://open.spotify.com/episode/2ekUXLLDgAzEYNPsVQAMmZ
Jag føljer dem sen några veckor på instagram: https://www.instagram.com/svenskkrigare_ukraina/
(samma som LW postade igår vid 18-tiden).
Tack för tips! Lite flamsigt som du säger, men Martin Kragh är alltid värd att lyssna på.
Trevligt var att man fick en hälsning med foto via SMS till tack för donation till Svensk Krigare också.
Inte för att jag på något sätt förväntar mig eller (än mindre) kräver att de skall ta av sin tid för sådant. Men det ger definitivt en mycket konkret känsla av att det faktiskt finns en mottagande part där. Det gav även möjligheten att skicka en kort uppmuntrande hälsning tillbaks och personligen tacka DEM för sin insats.
Alla som rör sig i farans väg där nere för att göra sig behjälplig är hjältar i mina ögon. Att donera är bara ett blygsamt substitut för det. Samtidigt det minsta man kan göra.
Ja det var en trevlig gest, fick det också. Det blir fler bidrag till gruppen helt klart. Bra om LW också kan skriva mer om dem om tillfälle ges.
Ett tack med foto kan ju bli en fin julklapp till de man vet stöttar Ukraina i kriget, en sorts gåvobrev.
Lars W.
Om du tycker det är dålig drag idag så kan det bero på att du glömt tagga med Ukraina … 😉
Jag tänkte att alla var lika måndagströtta som mig 🙂
Ofan. Att det gav sådan effekt.
Minister of Defense of Ukraine: Look who’s here. NASAMS and Aspide air defence systems arrived in Ukraine. These weapons will significantly strengthen UAarmy and will make our skies safer. We will continue to shoot down the enemy targets attacking us. Thank you to our partners: Norway, Spain and the US
NASAMS och Aspide framme i Ukraina 🇺🇦
https://twitter.com/tpyxanews/status/1589573943153012736?s=46&t=CZqwygPs9CqzI5TW2dUImA
Tvåa…. 😀
Nyheten Tål att upprepas! 🙂
En minut.
En minut är ju en evighet i dagens uppkopplade samhälle 😉
Bloggarn! Pavlivka är det. Pavlika ligger i västra delen nära Lviv… 😉
Här sitter man ganska måndagstrött och skall försöka komma igång med veckan.
Slog mig att LW inte har missat en dag sedan krigsstart och har en uppsjö av andra åtaganden och i tråden är det väl Erik14 som hållit nollan eller nära på.
Vi andra kommer och går lite som vi orkar i det ständiga pusslet barn, jobb, leva 🙂
Det brukade alltid vara nån kommentar som tackade bloggen vid dagens början, var ett tag sen och har kanske ersatts av den dagliga donationen, som jag tycker är mycket bra men rätt snyggt att hålla nollan i blogg och tråd efter 8 månader 👍
En imponerande arbetsinsats som uppskattas oerhört mycket! Tack Lars och Lena W!
Ja, det här kommentarsfältet har verkligen utvecklats till en egen liten värld.
Av någon anledning får jag upp persongalleriet från Nalle Puh i huvudet när jag läser inlägg av Erik14, dig och MRF m fl (närmare bestämt Tiger, I-or och Nalle P, ni får själva dra slutsatser om vem som är vem).
Och såklart då LW som Christofer Robin.
Tror fortfarande att Erik14 sitter i Johan No1s källare och dricker jolt-cola och delar det senaste från Twitter med det senaste från Ukrainas hårdrocksscen på stereon.
Det har debunkats, vi dricker inte jolt-cola.
Finöl är det väl. Sedan har jag nog själv en annan åsikt om vad som är “finöl”…
Okean Elzy spelar i Berlin om två veckor. Biljett föreligger
Okean Elzy spelar i Berlin om två veckor. Biljett föreligger
JOLT COLA!!
Men det är väl bara postorder numera?
Och den smakar inte som förr 🙁
Så det är ett avslutat kapitel.
+1000
Kan bara instämma i Johan No1… Denna plattform är min källa till kriget, och i tillägg alla ni andra som lägger inlägg. Johan, Erik, Ben för att nämna några är med i min skrotning 🙂 Kämpa på!
Skrollning och sökning ska det vara.
Det sparar enormt med tid att informera sig om hur det går på det här stället istället för att hålla på och tråla på internet för egen hand.
Jag själv bidrar inte med så mycket, men jag kastar in det lilla jag hittar som verkar intressant och som jag tror inte har kommit här.
Men jag har mycket och många att tacka för allt de jobbar med att lägga upp länkar här. 👍
Jag hoppas att jag har fel, men risken är att Kherson är försåtminerat – i värsta fall med ett taktiskt kärnvapen.
..och då kommer Orcherna att säga ‘ – Det var inte vi..vi har dragit oss tillbaka..’
Hoppas innerligt att jag har fel.
Länkade igår till en artikel från StrategyPage om hur BONUS och tyska SMART tydligen är så effektiva mot ryskt pansar att ryssarn undviker att ha sitt pansar inom räckvidd av urkrainskt artilleri, att man bara körde upp pansaret till fronten när det verkligen behövdes.
Tog ett tag innan poletten trillade ner men tidigare har ju ryssarna fått kritik för att dom anfaller bara med infanteri, utan stöd av pansar, vilket leder till höga förluster för infanteriet.
Man kan spekulera på att de där två kan hänga ihop. Det kan vara så att det är effektiviteten hos typ BONUS som ligger bakom ryssarnas höga förluster av framförallt infanteri.
Jag är djupt impad att det ens går att designa en sån sak som Excalibur. Till att börja med måste elektronik och alla delar överleva en fantstisk acceleration när granaten skjuts iväg.
Sen en gpsenhet & dator & tröghetsnavigering som håller reda på banan och var granaten är, i hög hastighet, och sen styr med precision till målet.
Fantastiskt att det funkar.
Läste artikeln. Tydligen är typen med gps-styrning som Excalibur ”lättare” fö till än de aktivt sökande.
Berodde tydligen på just g-krafter vid ”uppskjutningen”.
Nyare smarta styrda, som även kan träffa rörliga mål kombinerar gps med aktiv styrning i slutfasen. Detta för att komma in i rätt målområde.
Om jag läste rätt…
@Loke angående att granaten och dess känsliga delar måste tåla oehörda krafter igenom kanonröret. Det var när Ryathon kom till det problemet de ringde Bofors.
Tack för den informationen Lars Celander, tycker jag var högintressant.
Om jag förstått granaterna rätt så skjuter man i riktning mot anfallande ryss och sen blir dom loitering ammunition?
Helt rätt. Artilleriet måste alltså skjuta iväg granaten så den hamnar i närheten av stridsvagnen. Granaten är inte loitering munition men de stridsdelar den släpper är det. Dessa släpps alltså på en viss höjd och därifrån börjar dom söka av området under sig. BONUS har stridsdelar som lägger sig i glidflykt, SMART använder fallskärm. Finns det en stridsvagn inom typ 100-200 meter från där stridsdelarna släpptes så kommer dom att se den och avfyras mot den.
Inte lätt att försvara sig mot det här, varken mot granaten eller mot stridsdelarna. Det finns ju APS av olika slag men vet inte om det hjälper. Genom att sprida ut sitt pansar kan man säkert minska förlusterna men det rimligaste är nog att göra exakt vad ryssarna gör, att hålla pansaret utanför artilleriavstånd så mycket det går. Vad man då skall ha sitt pansar till …
Ja mycket intressant analys om den ammunitionen 👍
Det ryska sönderfallet har redan börjat. Armenien funderar på att lämna CSTO, den ryska motsvarigheten till NATO. Andra centralasiatiska stater börjar nu närma sig Kina istället för Ryssland. Pedagogiskt från TLDR Global:
https://www.youtube.com/watch?v=WsqJcIInxTY
CSTO är alltså en ryskdominerad pryl med syftet att skydda länderna för yttre hot där då Ryssland är deras största hot. Ok …
Pallar inte kolla på din reklaminfesterade YT-länk så noga, bara tillräckligt för att konstatera att karln uttalar “Nagorno” helt fel.
1. CSTO har aldrig varit en jämlik organisation på riktigt. Kärnvapenmakten Ryssland + diverse småstater i jämförelse.
2. Klart Armenien är lite putt, de fick ju dyngpisk förra året i Karabakh och Ryssland hjälpte inte så mycket.
3. CSTO verkar inte heller bidra till konfliktlösning i de mindre gränskonflikter mm som finns i centralasien.
Detta är poänger som förts fram då och då i ett decennium (utom pkt 2 då).
Samma poänger har faktiskt förts fram om en del av de ryska delstaterna i fjärran östern i den civila sfären så att säga – Moskva hör liksom inte av sig, bygger inte infrastruktur, löser inte problem – så vissa av dem ska ha gjort diverse affärsöverenskommelser med Kina istället, av ren nödvändighet.
“Moskva hör liksom inte av sig”
Måste vara trösterikt för dessa regioner med den ryska mobiliseringen. Då hör ju Moskva av sig. Så helt bortglömda är de inte. Tvärtom verkar de ju få mer än sin beskärda del av den uppmärksamheten.
Kollade ett gäng videos från TLDR innan, men det känns som de drar lite väl stora växlar på allt (YT motsvarighet till JohanNo1 kanske? :D)
Kina har gått under sedan länge av deras kraschade bostadsmarknad t.ex. Och Turkiet likaså.
Så man ska nog ta deras videos med en gnutta salt.
Det finns stora lager av äldre AMRAAM som både är föråldrade och nära slutet av sin livstid så Ukraina borda ha i stort sett obegränsat med ammunition för NASAMS.
👍🏻👍🏻
En av de stora fördelarna med Nasams just nu, skulle dock inte kalla det obegränsat men i varje fall god tillgång. Men man får komma ihåg de begränsningar som finns.
Finland håller nu på med en upphandling för att komplettera sina nasams då de har för dålig räckvidd och höjdtäckning med de vanligt förekommande AIM120C. (https://corporalfrisk.com/2020/10/29/finland-goes-gbad-shopping/)
Det är ju generellt den stora nackdelen med just att använda flygvapenrobotar till luftvärn, de är helt enkelt inte byggda för att skjutas från ramper på marken.
Min gissning är att de kommer gruppera hawk förband de eventuellt får längs inflygningsvägar (exempelvis Odesa) för att plocka robotar under inflygningen i den mån de kan. Medan Nasams och iris-t grupperas mer “målnära”. Aspide vette tusan, tror den har begränsad tillgång på robotar.
Hittade denna skrift angående ryssarnas kapabiliteter under vattnet. Hoppas väst har koll…
https://frivarld.se/sakerhetsradet/ryssland-mastare-i-att-smyga-pa-havsbotten/
Från texten: “Den stora frågan är om USA och Nato gjort något mer än att konstatera att ryssarna kartlägger alla undervattenskablar? Även om de skulle vilja göra något är den stora frågan – vad kan de göra?”
Att skydda kablar är nog svårt. Däremot kan man hålla koll på vilka ubåtar som rör sig i området, inklusive att identifiera dom med deras akustiska signatur, kanske också tvinga upp dom till ytan med mindre sjunkbomber. Lyder dom inte och vägrar komma upp till ytan så har dom fått chansen och nu kan man ta till riktiga vapen. De där ubåtarna som kan gå väldigt djupt är antagligen beroende av en moderfarkost och det är den man ger sig på.
Sedan är frågan om det är värt det för ryssarna. Vad uppnår man? Hur mycket är det värt risken för att NATO eskalerar? Jag ser inte någon kabel, eller grupp av kablar, vars sprängning skulle ha annan en marginell påverkan på kriget. Bättre att hålla det på nivån psykologisk krigföring där man använder sig av hur mycket lönsamhetsdrivna media gillar att spekulera i elände. Man kan helt enkelt se det som en form av underhålling i skräckisbranschen. 🙂
Bättre att minera områdena runt kablarna med magnetminor som spelar ABBA-musik när de fastnar på skovet.
Hade det inte varit sådär lite småtrevligt med en NASAMS-typ av grej men med Meteor?
Tror att Meteor har en ramjet, så den behöver en viss fart för att motorn ska fungera.
Så är det. Helt enkelt oerhört komplicerat att bygga om och anpassa. Blir en helt ny robot då kan man lika gärna köra med “amraam-ER” som är ESSM med en amraam målsökare.
Jo jag vet, men även AMRAAM i NASAMS har väl drivladdning pss RBS15 eller IRIS-T SLS vid markavfyrning? (För höjd- och farthjälp.) Fast det kanske behövs lite mer pulver i den.
Proryska källor börjar gnälla över hur dåligt de egna offensiverna går, ett otroligt fingerpekande och olika befälhavare har väl dagsländas livslängd på ett ungefär. Det står still på fronterna men är inte lugnt, det är ryska anfall så mycket dom klarar av och vad kan syftet med dessa anfall egentligen; Vuhledar, Pisky, Bilohorivka, Bakhmut, Soledar och ett par platser till.
Jag tror Oblast-krigandet har upphört, man försöker inte längre ta Luhansk och Donetsk Oblasts och utropa fred i vår tid, det tåget har gått och det vet hypnopaddan. I norra Luhansk är det mer av försvarsstrider än offensiva operationer. Vid Bilohorivka är det också egentligen försvar då Ukraina avsåg att gå på offensiv där.
Mellan Soledar – Vuhledar har Ukraina hållit sig lugna och det är rätt ryskt livligt med höga knän och kollektiva självmord i tusental. Vad är målet med detta? Vi vet att man befäster Dnepr östra strand så det finns en vilja att hålla hela området bakom Södra fronten. Södra fronten har också varit statiskt så förmodat ok försvar?
Mellan Donetsk – Horlivka så trycker man på väster om tidigare stilleståndslinjer och sitt förbereda försvar – svårt att se att man jagar bättre positioner inför vintern? Bakhmut – Siversk, den linjen har man stormat non-stop sedan Ukraina drog sig tillbaka dit från Lysychansk – varför?
Man hade kunnat gå norrut från Södra fronten tänker jag och försökt nå Zaporoznye och Dnipro, en stor flod som flankskydd är inte helt dumt.
Det finns väl lite olika alternativ till detta till synes ologiska agerande.
-man bara kör på med det man kan.
-ingen ifrågasätter order utan man kastar allt mot senaste generalordern som fått ligga kvar.
-ny befälhavare beordrar anfall för att rädda sitt skinn.
-man har försökt knäcka ryggen på Ukraina under hösten med anfall där man kan och bekämpat känslig infrastruktur med tunga vapen – förhoppningen har varit att Ukraina varit lika trötta som dom själva och att vilja till förhandling skulle uppstå.
Den sista är väl det enda som har ett visst mått av professionalism i sig men då skulle man ha försökt öppna sin norra front samtidigt tillsammans med en offensiv norrut från Södra fronten, man nådde typ halvvägs.
Ukraina klipper alltid till med något riktigt smart, något som gör skillnad, man tar ett dåligt försvarat område och låter ryssarna ta tillbaka det med otroliga förluster eller går in och återtar strategiska positioner där luckor finns. Ryska laget är totala motsatsen, helt meningslösa offensiva operationer och jag kan inte se ett dolt syfte annat än kanske den sista punkten men då var det dåligt utfört.
Poängen är att någonstans i September upphörde egentligen ryska offensiva operationer och dom övergick i försvar. Nu har dom försökt återta initiativet genom terrorbomningar mot mjuk infrastruktur och extremt intensiva anfall. Det som saknas/saknades var egentligen bara att öppna en norra front från Belarus, V-Ö om Kharkiv och offensiva operationer söderifrån. Flyget har bevisligen gått all in trots förbråken innan de dagliga genomgångarna vem som skall ta ukraina-rutten.
Eftersom Ukraina sällan sölar så har dom naturligtvis förberett sig för en ny runda offensiva operationer, öster om floden Inhulets verkar ligga nära till hands och förmodat också norra Luhansk? När schackdraget levereras är omöjligt att veta men det ligger i korten det också.
Då uppkommer frågan – är ryssarna slut?
Förbanden är numera en grupp soldater som lärt sig skjuta AK blandat med mycket krigströtta erfarna soldater och förmodat skriande brist på nyckelpersonal över hela specialoperationen.
Dom har inget försvar mot målstyrd ammunition och inget skydd mot det heller, och Ukrainas förmåga ökar hela tiden.
Ledningen har bytts ut så många gånger att förmågan att samarbeta torde vara låg.
Ni minns stegen som en grupp går upp för i lumpen, eller annan valfri verksamhet. Första veckan fick man aldrig upp tältet och lade sig under tältduken och sov runt midnatt. Mot slutet åkte tältet upp på en kvart. Den utvecklingen av gruppen störs ut om man tillför eller drar bort personal, om man tillför är det lättare att absorbera men om man drar bort (och tillför) halkar gruppen ned rätt många pinnhål på stegen.
Förmågan att samarbeta, fungera som en enhet och att lösa uppgifter sjunker kraftigt.
Många ryska BTG var förmodat skal vid något tillfälle och sen har dom fyllts upp och stridsledningen är väl helt utbytt vid det här laget?
Nu verkar ryska armen få iväg soldaterna att dö ändå vilket verkar vara ett golv och det får man ge dom full credit för. Förmågan att lösa uppgifter och stridsvärde för enheter torde vara låg.
Tittar man på stridsledningens planer för offensiv senaste +månaden så signalerar det inte direkt kompetent krigföring.
Ser man på hur strid förs av förbanden är det back-to-basic. Spring i riktning Ukraina och skjut.
Finns det någon möjlighet för Ryssland att återställa sin förmåga – nej.
Man kan får leverans av materiel men den skall rattas också och någon skall styra denna materiel och en samling personal så att dom kan lösa en uppgift och den förmågan är nog permanent borta nu.
Med det sagt är inte kriget slut och ukrainska soldater dör varje dag. Intensiteten på striderna vid östfronten saknar nog motstycke sedan WW2 och det är otroligt tråkigt att vi inte satsat fullt ut på Ukraina här. Men dom reder sig ändå och nu är vi förbi en punkt där det skulle finnas något scenario där Ryssland kan vinna.
Beginning och the end eller end of the beginning är väl en smaksak i sammanhanget men en milstolpe är passerad för ett tag sedan 👍
“Förbanden är numera en grupp soldater som lärt sig skjuta AK blandat med mycket krigströtta erfarn…”
Fint att du kallade dom soldater, de kan sträcka lite på sig nu av stolthet!
.
Men joo, det ska väl kallas soldater, även om de inte är tillräckligt utbildade och utrustade. Men “riktiga” soldater från fungerande arméer skulle nog småle lite …
🤣🤣
Jag noterade en mening, hoppas du har rätt.
Finns det någon möjlighet för Ryssland att återställa sin förmåga – nej.
Det är min bedömning också.
Undantaget är att hela rysslands ställs under total krigsekonomi, de kör sin variant av det “totala kriget”, då skulle nog landet faktiskt kunna uppbåda rätt mycket.
Inte kvalitet, men väl sådan kvantitet att de jämnar ut sig.
.
Men det kommer inte ske. Putin har byggt sin maktbas på att en krets runt han stjäl halva rysslands ekonomi och delar den mellan sig. Och rysslands ekonomi har dessutom varit liten och svag, en BNP ungefär 3ggr Sveriges, fast de har 14ggr så stor befolkning och massor mer landyta och naturtillgångar.
.
Den maktbasen försvinner snabbare än en avlöning ifall ryssland skulle gå över till krigsekonomi, och då Putin kaputt på studs!
.
Sen får man knappast med befolkningen att dö i miljontals för sitt land, men i ett annat land som inte ens har anfallit. Ett grannland dessutom, där man har många släktingar och vänner.
.
Så nej, jag är övertygad att de åtminstone under detta pågående krig har någon chans att bygga upp och komma igen. Inte ens om Putin lyckas hålla liv i sin specialoperation ett år till, eller ännu längre, kommer det räta upp sig.
Men efter någon framtida fred, och några år till, då vettetusan hur det kommer se ut.
Min kristallkula ger mig inga svar, den vill inte berätta ifall ryssland då väljer att fortsätta militarisera upp sig, eller om de, typ som Japan, väljer handel och ekonomi som framtida väg.
Ty min kristallkula vet inte ens vem som tar över efter Putins (förhoppningsvis våldsamma) död.
ett inte skulle naturligtvis varit med i det sista stycket …
.
att de åtminstone under detta pågående krig har någon chans att bygga upp och …
att de åtminstone under detta pågående krig inte har någon chans att bygga upp och…
“Sen får man knappast med befolkningen att dö i miljontals för sitt land, men i ett annat land som inte ens har anfallit. Ett grannland dessutom, där man har många släktingar och vänner.”
Tyskland WW2..?? Visst omständigheterna var annorlunda men det den facistiska och imperialistiska andan verkar finnas där..?
Där gick det i början för att de faktiskt var framgångsrika, i slutet endast pga en gränslös terror mot sin egen befolkning.
Som …ja…, även ryssland håller på med. Men mot slutet slogs ju faktiskt tyskarna för sitt eget land.
.
Men du har rätt, det behöver inte vara fullt så enkelt som jag beskrev det.
Jag tror dock att ryssland är närmare att explodera av det inre trycket idag än vad naz-tyskland var utom möjligen de allra sista månaderna.
Ett fel, Bakhmut är en viktig ort.
Tack för en högintressant analys.
Varför är Bakhmut viktig undra en oinsatt?
Finns det en Anders No.1 😀
Bakhmut är dominerande terräng och det här kriget är rätt mycket att tillskansa sig just det.
Men i ett större perspektiv och stora penseldrag inte viktig, men jag kände att det behövde förtydligas.
Tack! Hade mest sett SVT kalla den viktig, så jag blev väldigt nyfiken.
Behöver det finnas det? Erik XIV, Johan III, Karl IX, och så nu Johan no 1 🙂 eller från traumatiska minnen av att kallas lill-anders 🙂
Nu kommer ytterligare en förklaring till varför Ryssland tvingades anfalla Ukraina.
Медведев назвал угрозы Украины возобновить ядерную программу одной из причин военного конфликта.
Ungefär
Medvedev säger att Ukrainas hot om att återuppta kärnvapenprogrammet är en av anledningarna till den militära konflikten.
Vi är väl uppe i minst ett tiotal olika anledningar för Ryssland att anfalla Ukraina vid det här laget. Ska man skratta eller gråta?
Avnazifiera
Attackmyggor
NATO-medlemskap
Rensa bort satanister
Jag kommer inte på flera just nu, men jag vet ju att det finns en hel del “kul” ursäkter.
Fyll på listan!
Ukraina är inget eget land
Ukraina är ett broderfolk
NATO har tvingat RU att anfalla Ukraina
Vi har inte anfallit Ukraina, det är bara en liten militär Specialoperation
Ukraina skapades av bolsjevikerna och måste därför avkommunistifieras (21 feb 2022)
https://tass.com/politics/1407587
Ukraina är nazister och måstedärför avnazifieras (24 feb 2022)
https://tass.com/politics/1409189
Skrivna av samma eller olika journalister? 🙂
Superhemliga biologiska labb i Donetsk..
Det är i såna här lägen det är bra att kunna plocka fram Vatnik-bingobrickan 🙂
https://twitter.com/LowryIrE/status/1589594218884116480
Ondaste handlingen av UA som tvingade ryssarna invadera var väl att inte dela med sig av recept på borsjtj. Peak Zacharova.
https://www.youtube.com/watch?v=t1EKVAQm8ok
Aj f-n – såg inte denna. Tvåa på borsjtjen alltså – sorry! Men tack för att du påminde mig om vad Znapzarova egentligen heter – hade faktiskt glömt bort det, tack vare kreativiteten i denna grupp!
Har sett en variant att UA har stulit borsjtj receptet av ryssland.
Finns nog så många varianter att det är snart bara den om Rödluvan och vargen kvar.
”Ukraina finns inte”
Znapzarova: Ukraina vägrar dela med sig av receptet på borsjtj…
USA driver proxykrig med marionettregering
När Ryssland gick med på Tysklands återföreningen l o v a d e Nato att inte expandera österut. Det är väst som har svikit och provocerat Ryssland, buhu!
(Enligt mkt läsvärd ledare i GP som det länkades till i gårdagens kommentarsfält. https://www.gp.se/ledare/myten-om-det-provocerade-ryssland-1.84794183)
Skydda de rysktalande minoriterna
Återupprätta Peter den stores Imperium
Återställa den stora geopolitiska katastrofen (Sovjets kollaps)
Alla elaka invasioner genom århundradena gör att vi måste ha strategiskt djup
Vi kommer aldrig invadera Ukraina; det finns inga sådana avsikter
Fortsättning på Surtrutns lista; om någon undrar… 🙂
Lägger till: Vi har inte invaderat Ukraina, de har invaderat oss. Det är sant, varför förstår inte alla det?
De plockade visst en Su-25 tidigare i dag i Kherson området.
https://twitter.com/i/lists/1556575662365892608
Kanske off topic men det förs delade meningar kring hur man ska bemöta ryssar som kommer till Sverige för att arbeta. I mitt företag har vi valt att tacka nej till att bistå ryssar som kommer till Sverige på förekommen anledning. Majoriteten av bolag i branschen väljer dock att jobba på som vanligt och verkar se ryska pengar som vilka andra som helst; det tycker jag är lite märkligt. Huvuddelen av s k relocationbolag verkar inte göra någon skillnad på folk och folk och när de söker bostad säger vi då nej till dom på grundval av nuvarande situation. Time will tell..
Folk som lämnar ryssland kan ju helt enkelt vara sådana som inte stödjer ryssland? Att då agera som de är “persona-non-grata” kan istället få “ryssofobi” anklagelserna att verka sanna.
Fienden är Ryssland inte ryssar i gemen skulle jag säga. Självklart måste risken för spioneri osv tas hänsyn till.
Det där har varit en pågående diskussion i kommentarsfältet, där en del tyckt att de som lämnade Ryssland efter 24/2 2022 var välkomna men inte de som kommit efter att mobiliseringen startat. Detta eftersom de inte anser att tvångsrekrytering till en diktaturs krigsmakt, där man med viss sannolikhet kan tvingas begå t ex krigsbrott och övergrepp, skulle vara ett giltigt asylskäl. Detta står naturligtvis tvärtemot internationella regler och lagar, men jag gissar att de figurerna är lika intresserade av lagboken som grannens hund.
På frågan vad de bör göra istället är svaret “vet inte”. Det går inte att protestera vettigt i Ryssland, det är helt orealistiskt, men flyktingar vill man absolut inte veta av i vilket fall.
“Det går inte att protestera vettigt i Ryssland, det är helt orealistiskt…”
.
Samma i Iran, men där gör de det likt förbannat. Handlar bara om vilja och hur mycket man är beredd att offra för att nå sina mål. Om man nu har några (vettiga) mål i livet förstås…
Bra argument. Nån vinner VM varje år, så varför kan inte du?
Är du sarkastisk och nedvärderande kan du dra åt helvete. I annat fall kan du borste från detta inlägg.
Min syn är att om man lämnade Ryssland i februari – mars så var det någon form av ställningstagande men att göra det nu och dessutom arbeta i Sverige istället ger mig lite kräksmak i munnen.
Ja, usch för invandrare som arbetar och gör rätt för sig.
Hur kan du tycka något sådant Ben? Förfärlig människosyn.
Skämtet <—
O <– Ditt huvud
“Fienden är Ryssland inte ryssar i gemen skulle jag säga.”
Vad utgör en nation om inte folket, deras kultur, tradition, historia och värderingar..??
För mig är det (obs personlig åsikt) solklart att en nation utgörs av dess folk, och då räknar jag in alla. Laglydiga, kriminella, vänster, höger, gamla, unga osv. Samma i Sverige som i Ryssland. Du blir inte Svensk första dagen du sätter din fot i Sverige och du slutar inte vara Ryss när du lämnar landet i protest.
Och du tror att alla ryssar stödjer Putin? Det är Putin som startat kriget och inte det rysska folket.
Majoriteten stödjer väl att Krim tillhör ryssland och att den ska tas tillbaka och tillhöra ryssland.
De är också många som stödjer avnazifieringen.
Tror ni Ukraina kommer försöka ta delar av Ryssland som kompensation om de lyckas ta tillbaka sitt eget territorium?
Det skulle svida ordentligt, även om det bara var en symbolisk yta.
Nej dom gör nog inte det och det fria väst kommer inte heller dela upp ryssland mellan sig.
Däremot sätter man nog en defensiv mur runt Ryssland om detta inte slutar på absolut bästa sätt.
Tror inte det (och tycker inte att de ska göra det heller).
Däremot skulle jag vilja se att de hjälper Moldavien att få tillbaka Transnistrien och Georgien att få tillbaka Sydossetien och Abchazien…
Nej det tror jag inte.
Ingen vill ta hand om konkursboet ryssland, inte ens en del. Finland har tackat nej till delar av deras eget Karelen som de tvingades avstå till Sovjet. De vet att det kommer kosta hur mycket som helst att ta hand om en nedgången region, en nedsliten och håglös befolkning.
.
Den enda möjliga lilla jokern i leken skulle vara ifall de invaderade något mindre, men för ryssland symboliskt viktigt område, bara för att tillfället uppenbarade sig och med baktanken att detta är en ren förhandlingsbricka i framtida förhandling.
Men jag tror ärligt talat inte på detta heller, men osvuret är bäst.
Pratar du om Königsberg kanske? 😉
Jag ser vissa logistiska utmaningar i en ukrainsk offensiv mot Königsberg. Men transitering genom Polen kan för all del vara förhandlingsbart.
Fast vem vill ha Königsberg, annat än som ren näsknäpp mot ryssarna? Tyskarna vill knappast ha det tillbaka, och det var väldigt längesedan det tillhörde någon annan än Tyskland och dess föregångare.
Å andra sidan är ju Köningsberg redan annekterat av Tjeckien🤣
https://visitkralovec.cz/#news
Nej, det gränsar inte ens mot Ukraina.
.
Jag ser det som sagt ganska osannolikt öht taget, Ukraina kan ju tänkas respektera folkrätt och nationell integritet.
.
Men det kanske finns en liten liten chans att kriget sprider sig lite in på ryskt territorium någonstans innan det är slut. Då kan det ju kännas lockande att ockupera området ifråga och ha med detta i förhandlingar sen.
Men som sagt, jag tror det i så fall mest kommer handla om att det “råkade bli så” under krigshandlingar, när man strider nära landsgränsen så är det inte militärt strategiskt rätt att låta en osynlig linje på marken bestämma var man ska stanna, utan man måste stanna där man kan ordna ett försvar. Vilket ofta är vid något större vattendrag, kust/vik, hög terräng eller annat sånt.
Det tror jag är helt uteslutet. Att Ukraina tex skulle börja mumla om ett “Stor-Ukraina” och försöka lägga beslag på en “säkerhetszon” utanför Ukrainskt territorium påminner alltför mycket om andra liknande initiativ i historien som jag tycker Ukraina ska akta sig mycket noga för att förknippas med… Nä, Ukrainas enda rimliga och legitima krigsmål är att kasta ut ryska styrkor från Ukrainsk mark och förhandla fram ett avtal som säkrar ekonomisk kompensation för all den skada landet och dess medborgare lidit. Rimligen bör också Ryssland lämna ut alla som är misstänkta för krigsbrott. En helt annan sak är att Ukraina har rätt enligt folkrätten att slå ut ryska militära mål och militär infrastruktur oavsett var dessa befinner sig.
En demilitariserad zon kontrollerad av FN kanske? Vore ju skönt för UA’s invånare att veta att de är bortom reguljärt artilleriavstånd.
Lika lite som det är rätt för Ryssland att ändra gränser med våld är det för Ukraina.
Jag tror de kommer att gå över gränsen om RU fortsätter aggressiviteten även efter det att UA återtagit allt sitt område. Lägg ner annars tar vi Belgorod också…
Det är möjligt att de tar sig över gränsen för att utföra militära angrepp mot strategiska mål men de kommer dra sig tillbaka till sin sida igen.
Man skulle kunna tänka sig en buffertzon på 30-75 km, art avstånd, som man antingen använder i förhandlingarna eller lämnar över till FN??ledd fredsbevarande styrka. Liknande
zoner finns/har ju funnits på ett otal platser.
Färska uppgifter från European Businesses (AEB) visar att nybilsförsäljningen i Ryssland sjönk med 63 procent i oktober, jämfört med samma månad 2021. 45.230 bilar såldes, jämfört med cirka 120.000 förra året.
Prognosen från tidigare i år är att nybilsförsäljningen för helåret 2022 halveras, jämfört med 2021.
Största anledningen till att allt färre nya bilar säljs är omvärldens sanktioner mot import av bilar, att flera internationella biltillverkare stängt ner eller överlåtit sina fabriker samt att importen av komponenter också sjunkit kraftigt (även ryska biltillverkare behöver utländska komponenter).
Sanktionerna biter alltså. Och det bör bli allt mera tydligt för vanliga ryssar, för var månad som går.
De har kompenserat med att köra hem bilar ifrån olagligt ockuperade Ukraina i mängd :-(.
Det måste nästan anses imponerande att de lyckats få ut såpass många på marknaden ändå. Har Lada/Moskvich redan fått upp ångan? 😂
Då skulle man ändå kunna tänka sig att tillgången på nya bilar till försäljning till en början hjälpts upp av att det säkert fanns en befintlig stock av bilar när sanktionerna slog till, och att ryska tillverkare haft eller kunnat få tag på komponenter för att hålla viss produktion igång.
I takt med att dessa lager förbrukas och inte fylls på torde trenden vara fortsatt nedgång. Vem vet, med den motsatta trenden av ökande förluster vid fronten, kanske det snart inte ens finns tillräckligt med bilar för de anhöriga till de stupade att köpa för sin ersättning.
Och fortsätter dödssiffrorna som nu så behövs ju hälften av dom nya Ladorna till familjer till stupade
@14.02
Filmerna är fragment och ger såklart ingen heltäckande bild av de ryska styrkornas agerande. Men jag är ändå genuint mystifierad av ryssarnas taktik.
Såhär ser det ut för mig:
1. Ryskt pansarskytte rycker fram i plutons eller kompanis styrka. De ser underdimensionerade ut. Framryckningen ser även lite långsam och obeslutsam ut.
2a, Ryssarna blir påskjutna i öppen terräng och drar sig tillbaka med oskadade enheter, lämnar de skadade vagnarna.
2b, Ryssarna stannar i t ex en skog, tycks agera obeslutsamt. Vad var deras order? Ta skogsdungen? De blir ånyo påskjutna med artilleri, avsuttet pansarskytte kliver upp igen och de drar sig tillbaka med de fordon som fortfarande fungerar.
Vad var planen? Räknade de med att INTE bli påskjutna? Varför anfaller de inte med tillräcklig styrka för att kunna fullfölja attacken fram till de ukrainska ställningarna? Den ukrainska artillerielden verkar inte vara GPS-styrd, det är rätt spridda skurar. Så varför räcker den för att driva ryssarna på flykten? Om svaret är låg stridsmoral (vilket jag misstänker), varför är de isf villiga att anfalla öht? När man väl sitter i sin stridsvagn är man onåbar för kadyroviter och andra ”politiska kommissarier”. Om befälsvagnen blir utslagen, vilka order har övriga vagnar? Stanna i oskyddad position och vänta på nya order?
Om jag ska försöka sammanfatta vad jag ser som typ gemensam nämnare i alla dessa filmer där det kommer några ryska fordon i kolonn eller annan framryckning är att efter första blivit beskjuten så stannar antingen de andra precis där de är, hur dumt oskyddade de än står.
Eller, så ger lite typ gasen i botten, men i samma kurs som de hade tänkt ta.
.
Det saknas helt klart taktiskt handlag.
När man blir beskjuten så ska man ju hitta på något annat, man vare sig stannar på samma plats och står still eller fortsätter i samma bana som innan, det är ju att be om att få dö.
.
Man byter riktning och söker skydd.
Med ett undantag, en stridsvagn bör ju vända fronten mot riktningen elden kommer ifrån, ifall den riktningen går att identifiera och är sannolikt det enda hållet fientlig eld kommer ifrån.
Det är ju inte tillämpbart när det är Javelin eller Nlaw som skjuts med eller ifall det är eldöverfall från dolda positioner från en eller bägge sidor, då är det ju svårt att vända fronten åt rätt håll.
Men sämst är ju såklart att stanna.
Min amatörmässiga killgissning är att vi alla underskattar Ryssarnas moral. Många, på tok för många, av dem är liksom där för att de, efter en sammantagen bedömning, tycker att de gör rätt sak (de har köpt propagandan för vad har en bonde i ural utan draget vatten eller el för koll på onda väst?). Däremot får bristen på kompetens och förmåga såklart effekter. Om man ligger back i informationsinhämtning, vapensystem och kompetens så blir det ju helt enkelt bara fubar av alltihop ändå. Men som sagt, de måste ju vara massor med snubbar som ser det som sin plikt att rusa fram. Som sagt, om de inte gjorde det så är det bara att vända stridsvagnarna och åka hem men ingen verkar göra det.
Min likaledes amatörmässiga gissning är att den ryska ihärdigheten handlar mindre om moral och entusiasm för uppdraget och mer om fatalism och auktoritär fostran. Ryssar är inte uppfostrade att tänka självständigt och att ifrågasätta auktoriteter. De lyder order.
Jag tror också att det bland de ryska trupperna finns en uppgivenhet, en övertygelse att de inte kommer att överleva och att det inte finns något att göra åt den saken. Därför maler de på trots att läget ser hopplöst ut. De är i Ukraina för att dö, och det kan lika gärna ske idag som i morgon.
Jag satt också och funderade i dom banorna hms repulse 😀
Dom kör på rad utan eld i målet tills dom bli utskjutna. Som en skjutbana.
Dålig sikt och allt men rätt mycket är ju kurs A1, typ att en pluton ger understöd och att man skjuter i målet.
Sen den eviga kör samma väg som förra minsprängningen, dödsföraktande eller vansinne.
Eller så är det bara suicide by cop vi ser?
Har den vinkeln varit uppe som förklaring ännu
“Dom kör på rad utan eld i målet tills dom bli utskjutna. Som en skjutbana.
Dålig sikt och allt men rätt mycket är ju kurs A1, typ att en pluton ger understöd och att man skjuter i målet.”
Vid transport mot där man tror att krigsskådeplatsen kommer vara så är det kanske inte så konstigt att köra i kolonn, och att inte skjuta lite planlöst mot något mål man inte ens vare sig tror eller vet finns.
Så många filmer kan man förstå deras sätt, med att de troligen inte ens visste att de alldeles snart ska få skott på sig.
I början av filmen alltså, första skottet.
.
Men på sekunden efter första skottet skulle ju en van och tränad och taktiskt kunnig besättning direkt dra iväg i närmaste skydd, medan man skjuter allt vad man kan ifall man har en aning om var motståndaren finns.
Men inte ryssarna inte, nejdå, de stannar mitt uppe på vägen, högt upp så alla på halvmils avstånd kan se dem och sikta noga.
.
Det saknas något fundamentalt i deras militära utbildning.
Kan det vara så att all kunnig besättning redan är bortskjuten, så det vi sett i några månader nu bara är sådana som man endast visat på vilken pedal man gasar med?
En annan amatörgissning är att de är säkra på att bli avrättade av sina egna ifall de backar/flyr. Deras enda alternativ är att fortsätta anfalla, men de ser inte vad målet är.
Jag vill varmt rekommendera detta youtubeklippet från 1420. Särskilt sista intervjun 6:10 in i klippet. Det finns en liten klick av godhet som sipprar fram emellanåt. Sorgsen men god..
https://m.youtube.com/watch?v=WiNTabqBOwQ
Den avslutningen var verkligen sevärd! Tack för att du påminde om 1420 också.
Vad har hänt? Ser flera inlägg på Twitter om att Ungern har blockerat EU-stöd till Ukraina, men hittar ingen nyhet som verifierar vad som hänt.
“Viktor Orban blocks EU funds for Ukraine.”
https://twitter.com/maria_drutska/status/1589590510423142400
Isf är det nog Urban som vill ha Eu pengar utan att förtjäna det och kör samma taktik som Turken. Nu med Ukraina som gisslan.
Gulaschbaronen, basarkungen och bunkerdvärgen. Schysst gäng…
😂
🤣🤣
🤣
Orban framstår mer och mer som Putins trojanska häst.
Ytterligare någon nyhetstweet. I denna framställs det snarare som att Ungern inte kommer bidra till, snarare än blockera, ett lån om 18 miljarder Euro till Ukraina. Vi får väl se. Den ungerska nyhetssidan är en betallänk.
https://twitter.com/flash_news_ua/status/1589709753202012161
https://hungarytoday.hu/hungary-rejects-joint-eu-borrowing-to-aid-ukraine/
Mycket snack från ryssarna om att deras ursprung är i Kiev, att Ryssland och Ukraina egentligen är samma land och att man borde börja förhandla.
Ok, då gör vi det. Alltså att Ryssland skall bli en ukrainsk provins styrd från Kiev. Om jag komer ihåg rätt så var det på ett liknande sätt som Lukashenko hanterade ett tidigare förslag från Putin om att Ryssland och Belarus skulle slås ihop till ett land. Lukashenko förslog en federativ lösning med honom själv som chef. Putin släppte ämnet.
Det här är naturligtvis inte realistiskt. Det kan fortfarande vara en nyttig perspektiv-förskjutning för ryssarna, att en förhandling inte nödvändigtvis förs med de ingångsvärden som ryssarna tar för givet i sin världsbild.
Nä precis. Men ska man vara realist kommer inte Putin att sluta kriga frivilligt heller. Det är väl ett inte helt orealistiskt scenario att Putin klamrar sig fast vid sin maktbas och självbedrägeriet såpass länge att hans krigsmakt blir så slagen att den inte längre utgör något större hot för omvärlden. Jag tror inte kärnvapenhotet i ett sådant läge heller kommer att vara någon särskilt viktig faktor. Blir det så är nog Zelenskyy inte ensam om att vilja förhandla diverse frågor med Putin, om han är kvar. Och då kan mycket väl rollerna bli omkastade.
En viss sanning i det. Och såklart att Kievriket grundades av Svenska vikingar från Mälardalen på 800-talet. Så egentligen borde Ukraina och Ryssland höra till Sverige och styras från Stockholm.
Sigtuna! Eller ja, Sagerska nu då. 😉
Ryska imperiets förhandlingsutrymme krymper dagligen.
Snart är det ju frågan om dom får retirera utan att himarsas som ligger på bordet 😀
Två fartyg som har skvalpat runt i Medelhavet sedan i februari i väntan på att få tuffa igenom Bosporen har tydligen gett upp och börjat färden hem till Vladivostok. https://babel.ua/en/news/86709-turkey-did-not-allow-russian-warships-into-the-black-sea-they-return-to-vladivostok
14:53 Vem har modernast vapen idag, Ryssland eller Huthi-rebellerna?
Ryssland skämmer ut sig fullständigt med sina vapenköp. Framförallt Indien måste ju tycka att samarbetet med Ryssland är direkt pinsamt. Om Iran är bättre på att tillverka vapen än Ryssland så borde Indien vara mycket bättre.
Bayraktar i tjänst. Film.
https://twitter.com/serhiyprytula/status/1589666344693551105?s=46&t=MviimAYMSxF48U6qlq0Srw
Borttagen…
Filmen ligger kvar? Men inte inlägget under.
Där stod det innan att filmen var gammal! Tydligen inte då kanske.
Intressant tråd från Sumlenny. Ukraina kommer behöva bestämma vilken typ av modern stridsvagn deras försvar ska ha och hur många. Vad än de anskaffar blir affären enorm och lär få stort symbolvärde.
Polen med liknande försvarsbehov köper 1000st K9.
Blir UAs ryggrad i mekaniserade förbanden också koreansk?
https://twitter.com/sumlenny/status/1589646337200771073
Har jag missuppfattat nåt eller är K9 verkligen en stridsvagn? Jag har för mig att det är en band-haubitz? Det är väl en viss skillnad eller?
Jag tror att det är en hund 🙂
Är det inte ett högt berg?
Verkade finnas ganska mycket som kunde vara K-9 🙂
Sumlenny rörde ihop dom men dom har en strv också.
Missar Sverige dom här ordrarna för CV90 för stridsfordonssidan kan vi lika gärna lägga ned…
Hade kunnat varit en god idé skickat åtminstone 50 stycken….
+1
+ några till på den! Kanske +90?
K2 black panter heter den Koreanska stridsvagnen Polen köpt för att sedan licenstillverka i Polen. 180 + 820 st ?! Sen har de väl beställt 250 Abrams. De skämtar inte polackerna.
Och Sverige har 119st, snart 30 år gamla Leopard 2i. Som är i akut behov av modernisering, för att vara relevanta på morgondagens slagfält!
Givet att mins ett exemplar står på museum (Arsenalen i strängnäs). Kanske fler 122:or har blivit museieföremål?
Gäller även Strf 90
Putinisten Musk gör som husse och försöker påverka valet till republikanernas fördel.
https://twitter.com/elonmusk/status/1589639376186724354?s=20&t=WYQ6qAHiCxuy4P82eYxgZA
Läser på Svenska yle, kort citat:
“Bland de företag som förstatligas finns flygplansmotortillverkaren Motor Sits, energibolaget Ukrnafta och lastbilstillverkaren Autokraz.””
Som källa anges AFP och STT.
Hur stor roll i energiförsörjningen spelar månne Ukrnafta?
Hur tänker ruz avs. Kherson?
1) Erfarna trupper ut, mobiliserade in för vad som verkar vara planerad strid i bebyggelse. Svårt att genomföra den typen av strid och näst intill omöjligt för otränad/oerfaren trupp!
2) De sänker småbåtar på högra stranden av någon outgrundlig anledning. Förhindra fanflykt?
3) Spränger egna ammunitionsförråd!? Va f-n, är ju obegripligt!
4) Gödslar med mobiliserade över hela fronten i upprepade idiotiska och meningslösa anfall.
Hur f-n ser en rimlig analys ut? Själv kommer jag ingenvart när jag försöker hitta något slags syfte.
Nästan så att den som kan svara ska få Nobelpris… kanske i medicin för att löst en så pass svår psykologisk nöt… 🤔
När överlöpare och ryzzvänliga civila och erfaren trupp är utskeppade och striderna pågår för fullt i staden, planerar de då att jämna Kherson till grus tillsammans med egna, UA trupp och kvarvarande civila samtidigt som de spränger dammen och skyller på UA?
Ok, jag vet – inget Nobelpris till mig 😏
En tanke dök upp angående det här med att spränga egna ammo. förråd. Kan det vara så att de har överskott på dum artilleriammo. I förhållande till pjäser och nu saknar logistiska möjligheter att transportera sådana mängder över till högra sidan och väljer då att förstöra lagren? Skulle ju tyda på att de har relativt kort tidshorisont för att överge högra sidan…
Vi kan bara gissa hur ruzki tänker.
Att spränga dammen är nog inte förstahandsvalet. Det påverkar främst östra sidan av Dnepr. Där de nu gräver ner sig. Ryssens tanke är att beskjuta västra sidan med artilleri så att inte UA får något fäste.
Att spränga ammo är nog för att det är svårt att ta med. De kanske också har dåligt med artilleri på västra sidan så de väljer sprängning så att inte UA ska ta över eller att den blir sprängd på väg till östra sidan.
Om det är så att ryssen har väldigt bråttom därifrån så hinner de kanske inte lasta ombord all ammunition och istället för att bara springa så offrar man 2 minuter på att sätta dit en laddning så allt flyger i luften istället för att bli ett bidrag till Ukraina.
Jag gissar att ryssen tänkt såhär:
0) Vänta tills hösten gör det för lerigt för fienden att flytta trupper snabbt.
1) Skapa en illusion av att flytta trupper fram och tillbaka för att dölja att man i verkligheten flyttar ut trupperna inför en reträtt. Skicka in dem i uniformer, skicka tillbaka dem i civila kläder. Prata högt om evakuering av civila.
2) Man sänker alla båtar för att försvåra för fienden. Varför skulle man INTE sänka båtarna?
3) Man förstör allt som skulle kunna vara till nytta för fienden. Sist förstör man det som absolut behövs för att hålla fienden stången men inte kan tas med, som ammunition och vapen.
Till sist retirerar man snabbt i natten, skyddad från förföljare av lera och en mängd mineringar i samverkan.
—-
Jag har ingen hatt att äta upp, men det blir en donation till Ukraina om inte Kherson är fritt imorgon kväll.
Det är bra att du vill donera !!! 🙃😁
Ryssarna har tappat det civila förryskningsprojektet Kherson. Omröstning och annektering som det var tänkt. Lärarna och administratörerna har nu lämnat staden. Ryssarna vet att de kommer att tappa Kherson förr eller senare. Jag tror man som en hämnd vill skjuta sönder Kherson från andra sidan Dnepr. Kanske bör UKR avvakta att gå in in den för att spara den. En tanke bara. Det handlar nu bara om att hämnas och förstöra från den ryska sidan.
Hoppas UA får en bunt A10 attackflygplan till skänks med tonvis med ammo till dem, ifall Ryssarna börjar artilleribeskjuta Kherson.
Ett perfekt plan att krossa frontnära artilleriplatser med.
Vet ej om denna varit uppe tidigare, men Erdogan bestämmer över Bosporen å han vill inte ha in orchiska krigsjollar i Svarta havet.
https://www.ukrinform.net/rubric-polytics/3609361-two-russian-warships-denied-entry-into-the-black-sea-by-turkiye-media.html
Erdogan förvaltar en bestämmelse sedan 1936. Vid krig gäller bestämmelser om vilka krigsfartyg som får passera. De ska ha hemmahamn i Svarta havet bl.a.
Turkiet häller nu på och bygger en kanal. Om bestämmelserna gäller den när den är klar vet jag ej.
Turkiet har sagt att Montreux inte gäller för den nya kanalen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_Canal
Erdogan skulle sälja sin mamma om han tjänar på det och kan behålla makten.
Matmamma, maktmamma eller mattmamma?
Kattmamma kan jag lägga bud på, eventuellt.
Angora kommer väl från Ankara, eller hur?
Det blir nog en vetomamma från Vetoturken. En sån som alltid vet bäst 😉
Hur levererar Iran de här jäkla drönarna ostört?
En miniminivå för interventioner från väst kunde vara att stoppa/störa dessa leveranser.
De delar ju tyvärr på Kaspiska havet. Svårt att komma åt något där.
Såg för ett tag sedan bild på ett av dom Iranska planen som leverar till rysklandet. Varför kan Iran få flyga med västbyggda plan, eller är det rysklandska sådana. Då får man väl hoppas på att vingarna snart slutar att flaxa.
Jag la upp detta för någon dag sedan.
Following the 🇷🇺 Russian invasion of 🇺🇦 Ukraine, 🇮🇷 Iranian cargo aircraft have visited 🇷🇺 Moscow at least *69* times.
För min del är det fullt möjligt att drönare mm kan levereras till ryssarna på detta sätt.
Mopeddrönarna fattar jag men jag funderar på om de verkligen kan leverera de där stora missilerna med flyg?
En Fateh är väl ca 9 meter och väger 3,5 ton.
Med fraktflyg borde det väl vara möjligt?
Frågan är inte vad planen levererar, frågan är vad de hämtar?
Rätt intressant intervju med Vladimir Milov som presenteras som “a Russian opposition politician, publicist, economist, and energy expert, and an economic adviser to the Russian opposition leader Alexei Navalny.”
Kanalen är Hoover Institution, intervjuare är H.R. McMaster.
Länk https://www.youtube.com/watch?v=H4U_PmFBho0
Missade att få med titeln på videon: “The Ukraine War And Russian Stability”.
92nd brigaden visar upp tillfångatagna nymobiliserade ryska män.
Räknar till 21.
Länkar inte(krigsbrott?). Ansikten syns på nästan alla.
Verkar som dom kan vara moskoviter. Som inte ville vara med längre.
92 OMBR captured a group of those mobilized in the Swativ direction in the Luhansk region.
The Ukrainian military reported that they captured 21 servicemen from Moscow and the Moscow region, they surrendered themselves
Ukraina bygger ny jumbo Antonov.
https://twitter.com/tpyxanews/status/1589680016748867586?s=46&t=Nt44U9mJS7zkAmZOYgC5og
Sweet!
Yes!
Mriia.
The new aircraft “An-225” is ready for 30 per cent, says Yevhen Havrylov, the general director of the enterprise “Antonov”.
Black Hornet mikro drönare i Ukraina.
https://twitter.com/tpyxanews/status/1589679184934481920?s=46&t=Nt44U9mJS7zkAmZOYgC5og
“Ukraine has been successfully pushing back Russian troops for quite some time now.
That has exposed (again) the ambivalence in many western countries’ support: Ukraine should be winning, but not too much, and Russia should be losing, but also not too much.”
https://twitter.com/minna_alander/status/1589668355937820674
Ambivalens? Vaf…
Det ende som gäller är en fullständig seger för Ukraina och att Ryssland åker ut från allt Ukrainskt territorium inklusive Krym!
Tänka sig att igår för 79 år sedan befriade röda armén Kiev från Nazityskland.
Undrar hur det känns för den ryska armén av idag att göra en så slät figur på slagfältet jämfört med förfäderna. Undrar också om den märkliga offerviljan och idiot-attackerna vid ex Bakhmut hade varit möjliga utan hjältesagorna från WWII.
För egen del känns det moraliskt knäckande att se samma ortsnamn bubbla upp i den youtube-kanal som följer andra världskriget i ”realtid”.
Samma platser, samma grå årstid, samma lera, samma frontala attacker, samma j-a slakt. Som en makaber groundhog day.
Kharkiv byter ägare fyra gånger på kort tid. Tyskarna står emot, gör motanfall för att skydda Krim, men tvingas tillbaka och det blir en brådstörtad reträtt från Krim för att undvika inringning.
Varför lär vi oss aldrig, varför står vi inte bättre emot despoterna med förvridna själar, skulle man kunna fråga nu. Men jag har alltid misstänkt att det är fel frågor. Vi ska inte titta för mycket på despoterna, vi ska titta in i oss själva med kritisk och ödmjuk blick. Och sedan lyfta blicken mot evigheten där det goda, det vackra och det sanna bor.
(Rekommenderar starkt kanalen som följer WWII i realtid för alla historieintresserade, den är utmärkt på alla sätt: https://youtube.com/c/WorldWarTwo)
Bättre känselspröt helt enkelt. Vi skulle reagerat tidigare, Georgien, Krim, Donetsk.
+100. Syrien, Tjetjenien med flera….
Man måste dock betänka att då – precis som nu – var inte Röda Armén huvudsakligen etniskt rysk. Ukraina led betydligt större förluster relativt befolkningen än Moskovitien. Både från Nazitysklands invasion och som kanonmat i Zjukovs och Rokossovskijs storm mot Berlin.
–
Men håller helt med om det surrealistiska i historiens återupprepande. Då som nu är ukrainarna de som fick ta smällen.
Andra slaget då. Och det gick väl åt tio ggr fler ryssar (inkl ukrainare)? Så nog känns mycket igen. Samma mästerstrateger i sovjetryska armén, kött sätts in för att fånga kulor.
Inte helt säker på att “befriade” är det ord jag skulle använda för att beskriva övergången från Hitlers tyranni till Stalins tyranni.
Ni som kan lite militär teknik. Är denna drönare försedd med laserpekare 🤔
Googlade.
https://eurasiantimes.com/game-changer-feat-turkish-bayraktar-drone-successfully-test-fires-new-laser-guided-missile/?amp
Mer ifrån Wikipedia.
Verkar finnas laserstyrda vapen på den.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baykar_Bayraktar_TB2
https://twitter.com/i/status/1589663010356092930
“ATACMS Missiles Will Bring Russia to Tears, Retired US General Explains”
Senaste med Ben Hodges
https://www.youtube.com/watch?v=x3X8X-HTzi8
Sevärt. Tack!
Nu börjar båtar också självantända.
A ship caught fire in Astrakhan, Russia, local media reports.
7 special vehicles and an ambulance went to the scene of the fire.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589711277253099522?cxt=HHwWhIDUgf3-5I8sAAAA
Special vehicles for special operations.
Internal disputes began in Iran over the decision to supply Russia with drones, which it uses in the war with Ukraine. Several influential people have already publicly spoken out against this, – writes The Guardian.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589697064367030272?cxt=HHwWgICg4dbD3o8sAAAA
För att koppla till kommentaren av HMS Repulse en bit ovan. När tyskarna drog sig tillbaka försökte dom dölja de avskyvärda krigsbrotten. Historien upprepar sig.
The humanitarian situation in the temporarily occupied Severodonetsk is quite difficult, – the mayor of Severodonetsk Oleksandr Stryuk.
According to him, the occupation authorities are not able to establish the provision of communal services, and the Russians exhume the bodies of the dead, probably to hide their crimes.
Almost all the people who returned to Severodonetsk were able to last no more than 2-3 days.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589692451920687104?cxt=HHwWgMDRrZm33I8sAAAA
Satellite images show over 1,500 new graves near occupied Mariupol.
Maxar’s new satellite images show that three mass burial sites near occupied Mariupol have “steadily” grown since spring, according to the BBC.
There are roughly 1,500 new graves at one of them – in Staryi Krym, north of Mariupol, it wrote.
In total, in Staryi Krym, more than 4,600 graves have been dug since the beginning of Russia’s all-out invasion.
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1589623394919907330?cxt=HHwWhIDQzcaDvY8sAAAA
alltså, i bara EN enda region
Russians damaged more than 13,000 different civilian objects in the Mykolaiv region, the press service of the Regional Military Administration reports.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589678857942355969?cxt=HHwWgsDSqfaf1o8sAAAA
Mycket bra genomgång av flygkriget hittills. Justin Bronk har alltid gjort klockrena analyser, tycker jag, och slutsatsen i denna är att om vi vill hindra ryssen från att långsamt få övertaget så måste väst bistå med mer luftvärn och nytt stridsflyg annars kommer ryssarna att så småningom kunna börja flyga mer på djupet för att t.ex slå ut HIMARS och annat värdefullt.
https://www.youtube.com/watch?v=5tEmeidT_3Y
Kharkiv/Luhansk-fronten börjar kännas riktigt skakig för ruskis. Blir jobbigt att ta hand om alla POWs..
Russian mobilised soldiers continue to surrender around Svatove.
They report that their commanders abandoned them the minute the fighting started.
Some groups were even shelling each other for days on end…
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1589700181125386241
Cherson. Närmaste tiden.
Russians remove looted property and prepare provocative shelling of settlements in the Kherson region, the Chief Directorate of Intelligence of the Ministry of Defence of Ukraine reports.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589669137009504256?cxt=HHwWgMDT3Yvq0Y8sAAAA
They send messages to residents of temporarily occupied areas of the Kherson region, who use the mobile services of Russian operators.
The messages report an alleged intention of the Ukrainian Armed Forces to carry out a massive artillery bombardment of civilian infrastructure.
Consequently, there is a call to evacuate to the left bank. People are also warned about the imposition of a curfew within 24 hours.
According to the Chief Directorate of Intelligence of the Ministry of Defence of Ukraine, within three days, mixed columns of military equipment of the Russian Armed Forces pass through the Kakhovka hydroelectric power station from Kozatske village towards Tsukury village.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1589672365709201410
“Most of the vehicles are trucks and civil vehicles packed with looted goods. It is noted that in addition to household appliances, Russians massively export plastic windows.”
Plastfönster, WTF?
Glasfönster lite tunga, speciellt om det är många?
Eller så är det enklare för folk att öppna om dom nu ska självramla sig ut?
Another video of Russian defense line under construction in Hola Prystan, Kherson region (vänstra/östra sidan av Dnipro)
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1589717916844699649?cxt=HHwWgsDR6bmB6I8sAAAA
Confirmed.
Russians report that today is the last day when the crossing for “evacuation” to the left bank of the Dnieper is open.
https://twitter.com/NOELreports/status/1589643494028902400?cxt=HHwWgIDU0byVxo8sAAAA
UAF verkar ha ett riktigt högt stridsvärde. Här har de precis slagit tillbaka ett anfall i utkanten av Bahkmut..
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1589700181125386241
Härom dagen funderades det om det var så ryssarna bara evakuerade folk medlöpare eller om det även var tvångsdeportation.
Russian forces continue to forcibly deport civilians from Kherson Oblast.
The General Staff said Kherson Oblast residents are also forced to leave due to Russia’s ongoing hostilities, such as disconnecting parts of the region from electricity and communication.
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1589693936511365123?cxt=HHwWhsDRtc6N3Y8sAAAA
;-)Den här är faktiskt lite snygg. “Vi pratar gärna med nästa ledare i Ryssland”
Ukraine ready to negotiate with next Russian president.
Mykhailo Podolyak, an advisor to the head of Ukraine’s Presidential Office, said “Ukraine has never refused to negotiate” with Russia, but that Russian President Vladimir Putin is not ready to do so.
Podolyak said that, instead, Kyiv “will talk with the next leader” of the Russian Federation.
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1589664383302397954?cxt=HHwWhMCj7bHVz48sAAAA
Riktigt snygg 🙂
Sverige ligger halvskapligt till, åtta. Och vem är allra sämst?
Businesses from Norway, Lithuania, and the UK are leaders in boycotting Russia 🇳🇴 🇱🇹 🇬🇧
Meanwhile, Slovenia, China, and Turkey continue in business as usual mode
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1589616036378447873?cxt=HHwWgsDQmZ3XuY8sAAAA
Nice find! here’s some nice imagery, where you can see Russians have assembled a flotilla of more then 20 ships and floating cranes, possible for evacuating or just stealing them…
https://twitter.com/NLwartracker/status/1589614134122844160
Har man sett en intervju med honom så mår man illa. Nåväl, den som illa gör den illa d…
Russian battle mage Mikhail Vasiliev, who is known for advising Russian mothers to give birth to more children so that they would not be so afraid to send their sons to war, died in the war in Ukraine on November 6, 2022.
P.S: hope his mother has multiple children
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1589615504116748289?cxt=HHwWgsCoxZ-4uY8sAAAA
Men int faen ger sig en sådan typ iväg till fronten?
Oavsett, you asked for it, you’ve got it.
Nej, det är ju det första man förvånas över. Men han kanske hade något skäl? Spela in propagandafilm? Eller fick han dåligt samvete och försökte få till lite botgöring?
Jag skrattade högt åt sista raden (PS:et). Helt sjukt är det.
His tombstone will read: “His death was as meaningless as his life and went unnoticed by his mother cuz he had enough siblings.”
https://twitter.com/pent/status/1589716419062550528
Ben Hodges är fortsatt optimistisk. “ATACMS Missiles Will Bring Russia to Tears”
Om ATACMS, ryska kärnvapenhot, Kinas agerande och rädslan för upptrappning av kriget i delar av den demokratiska världen.
https://www.youtube.com/watch?v=x3X8X-HTzi8
In the Bakhmut trenches after defending a Russian attack.
Varning för vissa obligatoriska kraftuttryck 😉
kort översatt film
https://twitter.com/wartranslated/status/1589722422781280256?cxt=HHwWgIDQ1d2H6o8sAAAA
Former so-called DPR official and now successful State Duma deputy Aleksandr Boroday almost went to meet his forefathers today after narrowly missing an anti-tank mine in Kherson Oblast.
Kort film
https://twitter.com/wartranslated/status/1589719292165038080?cxt=HHwWgICp4cDR6I8sAAAA
Nu finns videon översatt, men jag länkar inte. Samma händelse som Fram i natten tagit upp.
92nd Brigade in Svatove direction took into captivity a group of Russian mobilised soldiers.
-Det här är inte vårt krig, inte alls. Befälen övergav oss. Vi har inte ätit på tre dagar. Blöta skyttegravar, vi har gjort tälten själva. Mycket “vådabekämpning” (korrekt term?). Vi skulle till Belgorod, men det var BS. Direkt till fronten, till köttkvarnen.
Men här får vi mat, kläder och dricka. Behandlas dubbelt så bra som av våra befäl. Våra befäl sprang när beskjutningen började. Sa inget, dumpade oss.
👍
Låter nästan som att de tillfångatagna ryssarna går att övertyga till att slåss på Ukrainas sida mot Ryssland.
Säkert inget Ukrainarna skall försöka sig på att göra av flera bra anledningar men ändå…
Tror inte dom är så sugna på att slåss. Men skulle kunna sprida skillnaderna mellan Ukraina och Ryssland. Men dom åker i finkan eller tillbaka till köttkvarnen om dom återvänder till Ryssland.
Som sagt, inge synd överhuvudtaget om dem. Inga klagomål om att de är där för att mörda Ukrainare utan bara om att de inte får verktygen för det.
“Det här är inte vårt krig”. En välvillig tolkning skulle kunna vara att de tycker att kriget är fel.
De har alla möjligheter att vägra (och i extremaste fall skjuta sina befäl).
Ryssland kommer inte kunna ha några 300 000 fängslade för vägran någon längre tid.
Dessa hann tydligen inte skjuta befälet.
Men dom gav sig till ukrainarna i alla fall
Detta är väldigt långt från fronten. Drönare, partisaner eller Axxxxx?
Explosions are reported in Novotroits’ke, Kherson region.
https://alertmap.org/post/ukraine/explosion/explosions-are-reported-in-novotroitske
Kanske de där nya robotarna till SU-24M. Var väl 500 km+ och 450 kg trotyl?
Ingen aning
https://militarymonitoring.com/poland-to-help-ukraine-integrate-soviet-su-24-bombers-with-nato-scalp-missiles/
Storm Shadow or SCALP
Twitter revenue up 500% as Russian bots apply for blue checkmarks
https://twitter.com/Sputnik_Not/status/1589654430990962688
Yevgeny Prigozhin said that Russia “intervened, interferes and will interfere” in US elections
“Carefully, accurately, surgically and in our own way, as we know how. During operations, we will remove both kidneys and the liver at once,” says the oligarch and PMC Wagner founder
https://twitter.com/NOELreports/status/1589656382269448193?cxt=HHwWgoDTwdWDzI8sAAAA
Den där kirurgin han nämner borde någon göra bokstavligt på honom.
Det är nog fler än en som tänker så
Vänta lite!
1) Är detta sant?
2) Om det är sant så skulle kocken alltså ge tummen upp till det demokratiska lägret i USA.
3) Inte omöjligt men varför i så fall?
Nej, jag är betydligt mer tveksam än en hel del twittrare. (Jo jag vet, utredningen efter förra valet).
Två anledningar, till att börja med.
1. Varför berätta om det öppet? Nej, destabilisera Väst och inte minst USA. Minska förtroendet för hela systemet. Noll legitimitet typ.
2. Och är kanske för att låtsas som att ryssarna sitter på leken och kan styra saker. Dom är inte slut (än).
(3. Om inte annat så ljuger alltid ryssarna, sitter i ryggmärgen)
+1
.
Framförallt punkt 1 tror jag.
Det finns naturligtvis en anledning till att släppa detta, och då säger man det som ger mest instabilitet, dvs det som hetsar upp foliehattarna högerut i USA, de där med mycket vapen i sin källare.
Ukrainian forces destroy a Russian fuel depot with indirect fire outside of Dibrova, Luhansk Oblas
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1589667764759064577?cxt=HHwWgsDT1Zua0Y8sAAAA
Russian propaganda victim talking to a young woman, likely at work. She says she’d be happy to send her son to war if he was called up. She says how in Afghanistan, men were dying for no reason, but now, it’s a different story.
Översatt film
https://twitter.com/wartranslated/status/1589730787905396736?cxt=HHwWgIDT2dLu7Y8sAAAA
Ännu en översatt film av Dimitri. Fattar inte alls hur han hinner!
Remnants of the Russian 155th brigade (Uhledar direction) published an appeal for people at home to calm down as they are not done (yet).
https://twitter.com/wartranslated/status/1589735873444450306?cxt=HHwWhMDQ9dSW8I8sAAAA
Då skörden står kvar på fälten har det blivit explosionsökning av möss som härjar i Pavlika bland ryssarna, dom äter krut, cigaretter, skor,stridsvästar… inte nog med det mössen sprider harpest 😁
https://twitter.com/wartranslated/status/1589355573770080256?t=qAtjGNv1_vskOOH-Xd1XiA&s=19
svinhugg går igen
Mössen hjälpte dock ryssarna vid Stalingrad.
.
Möss gnagde på elledningar i Tyska stridsvagnar så några blev ur bruk.
Pavlikvka / Vuhledar och Marine Infantrys decimering förklarat på ett överskådligt sätt.
https://youtu.be/cFAKC7bWOv8
Intressant! Pansarslakten vid Pavlivka kommer bli historisk.
Lite blandad kompott från KOS. Inte mkt saliverande för våra MÖP.
https://www.dailykos.com/stories/2022/11/7/2134283/-Ukraine-update-Dystopian-Russia-preps-its-children-for-death
Länge sedan jag körde en soft avslutning?
“Give me 30 seconds, and I will lift your spirits”, he says in the video.
And he keeps his promise!
https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1589725541736685570?cxt=HHwWhICl2aO9648sAAAA
Lite svårt att släppa självantända fartyget (21:33 ovan).
Hon ligger ju i Astrakhan, hamnen som ukrainska underrättelsetjänsten sagt kan användas för att lossa drönare. Tänk om….. 😎😇
Lite svårt att se namnet på fartyget i mobilen.
Film
https://mobile.twitter.com/Tendar/status/1589717417785106432
Fartyget ligger på land.
Det ser ut som att någon inte gått kursen “heta arbeten”.
Ukraina får långdistansvapen till SU-24M.
Polen hjälper dem med nya vapenfästen.
https://militarymonitoring.com/poland-to-help-ukraine-integrate-soviet-su-24-bombers-with-nato-scalp-missiles/
Mer om nya AN-255 Mriya
https://kyivindependent.com/news-feed/antonov-corrects-statement-on-construction-of-new-mriya-aircraft
Flera läsvärda länkar om ryssarnas obegripliga anfall av Pavlivka, stora förluster, rysk friendly fire, mm.
https://omni.se/a/8Jq0zx
De extrema ryska förlusterna fortsätter:
особового складу / personnel ‒ близько/ about 77170 (+710) осіб ліквідовано / persons were liquidated,
танків / tanks ‒ 2786 (+15) од,
бойових броньованих машин / APV ‒ 5654 (+24) од,
артилерійських систем / artillery systems – 1791 (+9) од,
РСЗВ / MLRS – 391 (+0) од…
https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua/posts/pfbid034tEaeLeGbh9oRASBu2DJw4cCP7rRuHD5pVtzeyDW59ZVV1MjBhAfUFF7YDknrn1Kl
Slaktintensiteten ökar igen! 710 stupade. I dagens Gregg, se nedan,: “Om ryzzarna fortsätter i denna fart så räcker manskapet en vecka till, sedan måste det till tusentals nytt kanonfoder”
Bara 4 UAV, börjar de ta slut?
Dagens Gregg.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440/posts/pfbid037C8Hxowxn14CW9P6zs3oMR4651nv1gXUCuHdeNrJZRB56HqPzi67TC7FkHiGhnAhl
Gregg förklarar var de höga ryska förlusterna kom. Intressant det han skriver om Cherson fronten.
“Kherson Oblast börjar bli riktigt bekymmersamt för orcerna. Deras matföråd sinar i allt snabbare takt och de har börjat röva av lokalbefolkningen. Man tar deras ankor, höns, grisar och kor samt förstör allt som kommer i deras väg. Dessutom börjar det bli anarki i de trupper som är längst norrut. När nu vintern kommer blir situationen outhärdig för dem och vi kommer att få se myteri bryta ut bland dem.”
Meanwhile, a construction was brought to the Crimean Bridge, which will replace the car span that collapsed into the sea after the explosion on October 8.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1589875601154138112?cxt=HHwWgIDTvfHbr5AsAAAA
1:05 in i bröstkamerafilmen så ser det ut som att det laddas upp med klassisk green tip så hoppas ryssarna har bättrat på sina kroppsskydd.