Dags för fredagsmys. I helgen kan det bli snö. I Stockholm. Jag vill med detta fredagsmys skicka styrkekramar och handhjärtan till alla stockholmare. Vi minns alla den 9:e november 2016 i Stockholm, som om den var 17:e november 1995 i Göteborg. Stå upp för Stockholm!
Det är faktiskt jetesvårt att skotta snö i Storstaden, det är ingenting mot här på landet med 500 m egen väg till närmsta granne och att få betala för skottningen själv och vänta något dygn innan det blir ens tur i turordningen, eller att för hand skotta cirka 300 m gångvägar som behöver röjas på gårdscentrum. Eller 500 m till brevlådan.
Nej, här på landet vet vi hur man ska hantera snöoväder. När det faller snö tar vi helt enkelt tunnelbanan och låter bilen stå. Det är inte så att man behöver lufsa några kilometer i 40 cm snö till busshållplatsen om man bor på landet, i bästa fall, som ni i Stockholm.
Så styrkekramar till stockholmarna nu när det ska komma snö. Eftersom ni inte har någon tunnelbana i Stockholm får ni väl ta cykeln istället för bilen.
Vi tänker på er i hela Sverige. Och särskilt på alla journalister som går upp i jour nu för att kunna hantera den annalkande katastrofen och går miste om helgmyset och får försaka familjen för att tvingas rapportera från snön. Vi vet ju alla vad riksmedia, SVT och SR kommer headlinea sina rubriker med i helgen.
Kramar och handhjärtan från resten av Sverige. Kämpah! Passa på och fredagsmys alldeles så där extra i kväll, det kan vara sista gången ni ses innan ni försvinner i snön.
203 kommentarer
Först rulltrappskaos och nu snö på 59:onde breddgraden. Stackarna. 🫶
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/darfor-ar-flera-rulltrappor-inom-sl-avstangda
Fixar Postnord nödpaket?
Man skriver bara Stockholm på paketet (max 20 kg), samt innehåll, så kommer nödsändningarna distribuberas till behövande.
Viktigt är att endast skicka en sak per kartong och inte blanda för att göra det enklare logistiskt. En kartong med latte, en med surdeg, en med skägolja osv.
Haha, den va bra.
🤣
Efter att ha bott både i gtb och sthlm måste ja säga att Stockholmare både är trevligare och roligare än göteborgare generellt. Det tristaste med göteborgare är detta eviga hackande på Stockholm, sorgligt och trist av små människor.
Uppvuxen och bor på landet.
Det som enar Göteborgare och Stockholmare är att lantisar är värst 🙂
Jag kan inte se att det rapporteras som något kaos. Vanligt lokalt journalistarbete att informera om något som en del undrar över. Och som sagt, det är lokala nyheter så om du triggas av att läsa om Stockholm så rekommenderar jag att du undviker dem (de som är sorterade under de lokala nyheterna).
Tyvärr betraktas ju en trasig rulltrappa i Stockholm som av riksintresse, så vi som betala för media i resten av landet måste tyvärr finansiera den journalistisken.
Det finns 21 st lokalavdelningar under “lokalt” på siten. Här är en länk till det som jag tror berör din landsända: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/
Där rapporteras för tillfället att det är stopp i tågtrafiken mellan Skövde och Göteborg, berör mig inte det minsta. Tänk att man måste vara med och betala för den journalistiken. Kram.
Varför är det inte ute som huvudnyhet på Rapport?
@Lars Wilderang
Nu var det länge sedan jag kollade in Rapport, men var verkligen renoveringen av rulltrappor i Stockholms lokaltrafik en huvudnyhet i Rapport?
@heasm66 16:23. Slussen.
Jag bor 18 km söder om Globen i Haninge. Här fins ingen TB men pendeltåg och buss. Det är inte synd om oss men vi blev insnöade ca 2012/13. Mitt område verkar ligga sist på kommunens ploglista.
De som bor innanför tullarna i STO är det inte synd om. De har TB under jord, utanför tullen går den över jord och är mer sårbar precis som tvärbanan.
För övrigt rekommenderar jag starkt bloggens läsare at undvika teve- och radions nyheter. Gäller både ps och Fyran. De skapar tillsammans en mkt skev verklighetsuppfattning.
Mäh vafan. Jag blev ju tvungen att GÅ hela vägen upp för den rulltrappan, och BÄRA min city-chicka utställnings-goldendoodle Mymla-Lisette på kuppen samtidigt som jag försökte att inte spilla något ur min soja-macchiato. Tacka tusan för att det hade nyhetsvärde.
Kämpah!
Tack! Nu känns det lite bättre.
Om det snöar i Stockholm, så är det snökaos i hela landet.
Möjligen är det så att man som stockholmare inte lägger märke till det, men vi som bor i andra delar av landet gör det.
Lustigt nog är det precis tvärt om. Det är oftast ingen nyhet alls när det snöar i Stockholm.
Men det märker man nog bara om man bor där.
Folk är så feta efter corona. Rulltrappor borde förbjudas.
Särskilt på landsbygden. Pinsamt med alla chipsfeta övertatuerade människor utan varken stil eller självrespekt. Köper läsk i storpack till sin flock av lika rultiga ouppfostrade ungar.
Tackar vet jag somalierna i storstan – de är iaf slanka och flinka.
Och jag har aldrig hört en Foodora/Uberförare klaga på lite snö. Leverans varje gång.
Men jag vet att det jobbar en massa inflyttade ängsliga lantisar på nyhetsredaktionerna (inga 08:or tar ett mediajobb utan kameraexponering) – ständigt chockade över att Sthlm inte är LA.
Vet ni varför Stockholm är viktigare än resten av landet?
– För att vi Stockholmare bestämt att det skall vara så.
Vad skall ni göra åt saken, rösta på SD?
Puss och kram och ha det så kul med storstadsbashingen.
Det enda människor från landsbygden duger till är att underhålla oss andra när de skämmer ut sig i reality-TV och Lyxfällan
Äh ni är bara avundsjuka på att ni inte har rulltrappor där ni bor på vischan..,, 😉
Gick förbi rulltrappan på Östermalmstorg förra veckan, den är under reparation med skylt “Arbetet beräknas vara färdigt: 2023-05-15”. Ändå intressant att man spärrar av och lyfter bort en hel rulltrappa ett halvår innan nya grejer kan vara på plats.
Men du lade märke till att det fanns ytterligare två fungerande rulltrappor va?
Fundera på den prioriteringen nästa gång ni behöver gå upp tre på natten för att åka fem timmar till en flygplats.
Det var rulltrappan längst ned som var bortlyft så ska man neråt är det trappan som gäller (inget problem för mig så klart). Alternativt om de vänder den kvarvarande rulltrappan i rusningstid så blir det trappan upp istället.
Men fortfarande intressant att det tar så lång tid att få nåt färdigt.
Jag kan förstå att de som bor utanför Stockholm har ganska roligt åt oss stockholmare när det kommer snö. Om denna humor kommer ifrån att de som inte bor här lider av okunskap eller att det finns något som är bättre på landet mentalitet vet jag inte. Okunskap består främst i att dem inte verkar förstå de speciella utmaningar som råder i Stockholm. Allt skall få plats på mindre yta. Snön måste skyfflas någonstans vilket gör att gatorna blir ännu smalare. Bilar bör parkeras någonstans medan snön röjs osv. Bussarna är ofta längre ledbussar och varuförsörjningen behövs fortfarande med dubbelparkerande osv. Jag tycker faktiskt att vi gör det väldigt bra utifrån förutsättningarna och visar tålamod, små hjälteinsatser sker ofta under dessa omständigheter. Allt tar lite längre tid bara.
Tog faktiskt cykeln till jobbet imorse (som varje dag) och upplevde det endast halt på en bro där det var tydlig is. Stockholm överlever. Tycker att du är lite tråkigt raljant faktiskt.
Kram.
Tack Lars
Jag servade bilen imorse. Dubbdäck på.
Man hörde på trafikradion om flera olyckoir och trafikprobvlem runtom stan.
Men cyklisterna är ju vänliga själar som genrellt tänker “om jag har det bra så kan ingen annan ha det dålig” 😉
Tog också cykeln 12 km in till Stockholm idag som varje arbetsdag. Ingen dramatik och är sällan det så länge man har lite pannben och tar lite höjd för väderleken. Jobbigare i februari när det är frusen, spårig iskaka hela vägen, men efter 15 år av cykelpendling har man vant sig.
Det som är mer irriterande är att alla bilister verkar vara totalt häpna över att de plötsligt måste byta till vinterhjul/däck. Plötsligt är det totalt och kaos och alla hönsar runt och ska få tid på verkstad och däckhåååtäääll.
Var har alla normalfuntade bilägare som byter hjul själv tagit vägen? Jag gör det själv i god tid både vår och höst, ingen bokning behövs och man får en bra insyn i hur bilen mår. Men denna händighetsförbistring är inte begränsad till stockholmare utan det verkar som en överväldigande majoritet av hela Sveriges bilägarkår har förflyttat tummen till mitten av handen.
Fast förr var det kanske lyx med 14-tums plåtfälg. Numera har t o m den allra minsta el-suv’en 20 eller kanske rent av 21 tums hjul med lättmetallfälg där bult skall dras med moment, och breda som…., ja ni förstår. De här monsterhjulen väger banne mig lika mycket som en BMW Isetta 🙁
Äh, lägg av. Jag byter 18 tums alufälgar utan minsta problem. Momentet sitter i ett expanderande dragskaft som ändå ligger i bagaget. Om du har lite normal muskelkraft och ändå skulle lyckas lossa dessa genom vanlig körning så kommer du att märka det långt innan du tappar ett hjul. Tror att problemet med den hållbara framtiden är att alla är så fruktansvärt bekväma och förväxlar enkel mekanik med biltillverkarnas säjsnack om raketteknik.
Sagt det förut och säger det igen. Bilbranchen vill såklart föda sin egen kamel genom att få bilägarna att tro att allt måste stämplas och ackrediteras för att inte implodera.
Moment hoppas jag du använt genom alla tider för annars är det svårt att få muttern att rotera på bulten…
Om du nu tror att alufälgar kräver annat än plåtfälgar så är du vilsen och om du oavsett fälg vill dra rätt så köper du en momentnyckel.
Däckhotellen överdrar allt dom kommer i kontakt med med sina mutterdragare med gängpaj och sträckta bultar som resultat så att argumentet att använda däckfirma för något skall bli rätt är diskvalificerat på startlinjen.
Bytte ikväll på min bil med 235/60-18. Inga problem med Biltemas teleskopiska kraftskaft och dito hylsor. Hjulen är klumpiga men det är så det ser ut nuförtiden.
Tar frugans V40 i morgon med lite nättare dimensioner. Plus att när man byter själv får man rätt åtdragningsmoment.
Så väldigt sant! Jag har en tesla och där tar dom i för kung och fosterland även hos tesla när dom drar åt. Med en momentnyckel blir det rätt och så slipper man att någon har sönder batteriet också. Hjulen väger inte mycket mer än på vår Fiat 500.
Tog apostlahästarna till jobbet i morse, ungefär 7 meter från köket, i en förort med sjöutsikt strax utanför Stockholm. Ja, ungefär +50% röstar blått här. Vi är en minoritet som alltid förfördelas i media. Vi är allt ont som någonsin inträffat.
Han har nåt problem med att huvudstan den gode Lars. Cyklar lugnt vidare i huvudstaden trots påstått snökaos och påstådda problem med snöröjning. Trevlig helg!
Jag tar bilen – aldrig någonsin problem eftersom vi har fina nybyggda tunnlar i storstan…
TV 4-gala NU!!!
😀
Exakt! Bytte mina 21″ sommar till 21″ vinter på min MYP idag. Tunga as och 170nm i vridmoment. Lite skådespel för grannarna som låter gummiverkstaden sköta detta.
Annars är det rätt likt som övrigt i riket. Kaos första söndagen, sedan anpassar man sig till underlaget.
Hah, kommentaren hamnade på fel ställe 🙂
Kudos för att du inte fegar att smutsa ner händerna lite även om grannarna verkar tycka att det är pöbel-göra. Dock får ni ju skärpa er lite med hur ni svarar på kommentarer. Det är ju totalt boomer-kaos.
Snöflingor som programledare?
(Ja, harrejavvlarr!)
Nya krisåtgärden.
Arbetslösa som åker hem till Stockholmare med vinterdäck
Säg att du inte bor i Stockholm utan att säga att du inte bor i Stockholm. Det är inte mer problem i Stockholm än i andra (riktiga) städer vid extremt väder, det är bara folk i byarna ute i landet som önskar att det är så.
Och likt förbannat ska någon ut med kamera och rapportera det i riksmedia.
Så är det när 25% av Sveriges befolkning bor här.
Det är inte det det handlar om, utan det där knepiga fenomenet att medierna är extremt stockholmscentrerade så att varje detalj som gäller för Stockholm för tillfället anses vara ett riksintresse Det är ett ironiserande. 🙂
Ja, men var inte så förbannat ointressant då
ha ha
All snöskottning är på entreprenad, lägst pris får jobbet. Effektiviteten på det kan man ju fundera på.
Men innan ni som har Stockholms-tourett går igång och raljerar över bilförares förmåga på olika platser i landet, ett litet tanke-experiment:
Tänk korsningen Kyrkogatan/Kungsgatan i t.ex. Avesta kontra Vasagatan/Kungsgatan i Stockholm.
På den första passerar det 25 bilar i timmen, på den andra passerar 5025 bilar i timmen.
Nu faller 2 dm snö och en bil fastnar pga kassa däck på respektive plats.
Vad blir skillnaden?
Jag vet att det är ett avancerat problem, men försök. Kämpa!
Aha, någon med tourett hann före mitt inlägg. Men chansen finns ändå att lösa problemställningen.
Det där tror jag var för komplicerat. Dvs att infrastruktur i städer är hårdare belastade och att problem fortplantar sig och påverkar fler människor än det gör i en by på landet.
Tror dessvärre det också, superkomplext är det, men roligt att skratta åt för lantisarna med sina folktomma gator och oändliga möjligheter till att köra runt stillastående bilar.
Nåja, Avesta får väl ändå klassas som stad? Vill du ha by så kan vi väl åtminstone ta Sätila som exempel?
Ber att få påpeka att By ligger strax utanför Avesta.
Den var faktiskt bra 🙂
Vad jag minns så finns Byn i Stockholm 😎
Eller fanns kanske man ska säga.
Och på vilken av dessa platser är det närmast till plats med dubbdäcksförbud?
För tydlighetens skull kanske jag ska tillägga att jag inte tror att dubbdäck är något slags mirakelmedel ens på vinterväglag. Bra friktionsvinterdäck med rätt ringtryck lär nog skotta trottoaren med slitna dubbdäck som har 10% undertryck t.ex. Dubbdäck ger bättre marginaler i vissa situationer men mer än så är det inte.
Så menar du alltså att bra dubbdäck med rätt ringtryck sopar trottoaren med bra friktionsdäck med rätt ringtryck? Hur blir då friktionsdäck bättre? Förutsätter kanske tesen att alla friktionsdäcksägare har OCD?
Spelar ingen roll så länge trycket i ringen är korrekt…
Man kan ju lära sig köra också som resten av Europa utan dubbdäck. För väder finns det på fler ställen.
Nja, dubb eller inte beror väl på vädret. Här runt Göteborg är det ju sällan snö numera. Dubbar på bar asfalt är ingen hit. Men de har sin plats i tillvaron.
Och hellre märkesdäck av friktionstyp än lågpris dubbat. Sedan är korrekt ringtryck viktigt på både sonmar- och vinterdäck.
Herregud @VILLAVOLVOVOVVE. Är din logik att föredra ett kvalitetsdäck framför ett epa-däck? Föredrar du alltså ett kvalitetsdubbdäck framför ett lågpris friktionsdäck? Eller vill du göra någon annan poäng? (Förutsatt rätt ringtryck, vilket vi får avskriva som självklart).
Eller föredrar ni även ett lågpris mellaneuropeiskt friktionsdäck med fel ringtryck framför ett mellanmjölks+dubbdäck (med rätt tryck!!!) alla dagar i veckan?
Vem behöver dubbdäck i Stockholm om man håller sig mest till större trafikerade vägar och gator? Jag är genuint intresserad.
Jag bor i stockholms län och har lantställe i mellersta dalarna som jag besöker minst en gång i månaden. Jag tänker att det är rätt skönt att slippa byta mellan friktion och dubb varje gång jag ska åka dit, för enligt klar erfarenhet så biter dubb bättre på iskakan på dala-“gatorna” som ligger december-mars. Är jag genuin nog?
Och för att försöka skingra de rosafärgade molnen kring friktionsdäckens överlägsenhet eller t.o.m. likvärdighet kommer här lite information från däckbranchen, vilka jag antar inte borde vara speciellt partiska.
https://www.dackinfo.se/vinterdack/3-typer-vinterdack/
Som ni ser är friktionsdäcken (nordiska) bättre på 3 saker. Ljudnivå, komfort och… nej, vänta, det var bara de 2 sakerna. Alltså rent ovidkommande faktorer vad gäller säkerhet.
Nu kommer säkert någon att hitta en annan länk som visar något annat, men det är denna länk ovan som hänvisas från svenska polien.
Då tycker du alltså att du skulle klara dig med friktionsdäck om du enbart körde i Stockholms län. Är det så?
Det som folk gärna glömmer bort är att dubbdäckens dubb ganska snabbt slits ned när de ofta körs på barmark och att de därför inte fungerar optimalt sedan när de verkligen behövs. Friktionsdäck behåller sin prestanda bättre över tid.
Och alla tre däcktyper i länken har fått 37 poäng var i slutbetyg. Det betyder alltså att man själv får fundera över vilka egenskaper som är viktigast hos däcken under vinterhalvåret just där man brukar köra. I stora delar av Sverige kan t ex mellaneuropeiska vinterdäck vara bästa valet.
Jo, 37p på alla, men de diffar ju på de icke-säkerhetsrelevanta kategorier som komfort och ljudnivå. Alltså är dubbdäcken säkrare om man tar bort dessa 2.
Dubb: 32
Nordiska: 27
Mellaneuropeiska: 29
Som sagt beror det på hur vinterväglaget är, vilket däck som är mest lämpligt. Jag utgår från hur det mest brukar vara där jag bor och barmark och/ eller torr/ våt vägbana är vanligast här på de vägar jag kör mest på. Alltså väljer jag inte ett dubbdäck, utan ett mellaneuropeiskt.
I alla däcktester (både sommar- och vinterdäck) jag sett genom åren räknas alltid komfort, ljudnivå och även rullmotstånd/ bränsleförbrukning in i ett slutbetyg.
Fast du frågade ju genuint efter förare i Stockholm som behöver dubbdäck? I den delen av stockholm där jag bor är det ganska ofta annat väglag än torr barmark under vinterdäckssäsongen. Bor dock inte i innerstaden.
Vad gäller bränsleförbrukning så är det konstigt nog så att mina sommardäck 235 på 18″ drar ca 5% mer än mina dubbdäck, 235 på 17″.
Orsaken till trafikproblem i Sthlm är ju inte sällan en genomsvettig lantis som fått panikångest i storstadstempot och sitter och googlar kartan (alt. ”Vad betyder enkelriktat”).
I Stockholm jobbar folk, så mycket bilar på vägarna. På landet går man på a-kassa, då kan man skippa att ge sig ut när det är mycket snö.
Jag antar att bönderna får nödslakta sina djur och istället börja jobba i livsmedelsaffären och sälja sina varor där?
Älgar och rådjur klarar sig året om utan bönder. Jag tror nog hästarna och fåren klarar sig en dag utan bonden.
Inte enligt Jordbruksverket och Länsstyrelsen. Gå direkt i fängelse.
Vi i fiskmåsbyn (a.k.a. Stockholm) har ju äran att årligen i vintertid få skåda krigslöpen när 0,5mm snö har fallit! Vi kommer aldrig att kunna förlika oss med denna säsongsartade egenhet, med resultat av trafikkaos, domedagsartiklar i media och intervjuande av “offer” som inte vet vad de skall ta sig till i allt detta elände! Arma oss! 😉
Ni får finna tröst i att det åtminstone är gångavstånd till vegolaktosjögräskaféet. 😉
Jag är från djupaste värmlandsskogarna och har ofta fnissat åt stockholmare och dess trafik i snö men just den dagen hade jag ärende i stockholm med bilen och tyckte först det var ganska kul att kryssa fram runt alla som inte kan köra bil liksom men det blev tillslut en enda lång kö där plogbilar och bärgningsbilar satt lika stilla som alla andra och jag ledsnade totalt o vände hemåt istället.
Det är mängden fordon som gör att det skiter sig, för hemma när en eller par bilar har kört åt helvete så rundar man bara dom eller tar en liten omväg, det går inte i o8 landet.
Fejk news. Stockholmarna är enligt utsago de bästa bilförarna i landet. Kanske i världen.
Är inte alla bilförare bättre än snittet?
Nej. Bara de som nyligen gått utbildningen och precis fått sitt körkort.
Är ju rimligt att man är bäst när man precis fått kortet och fortfarande kommer ihåg hur man ska göra.
Exakt, @LW 16:46. Därefter kan man bara bli sämre. Det är därför det är så viktigt med kvalitetskontrollerad repetitionsut-bil-dning. Vilket naturligtvis inte behövs om man kör MC.
Det beror helt enkelt på att de flesta Stockholmare är inflyttade.
Stockholmare är inte världsbäst på att köra bil, speciellt inte på vintern. Lägg där till att typ 50% av befolkningen kommer från icke skidåkande länder där halkbanor inte ingår i utbildningen om utbildningen ens existerar i annat än utbyte av sedlar mot körkort. Plogar snö i Stockholm till och från. Trafik dygnet runt så oavsett när du startar så har ett antal åkt före dig och packat sönder lössnön till isgata. Dessutom så prioriteras alltid gång och cykelvägar så när dessa är klara så är bilvägarna garantera rena blankisen. Sen kom något ljushuvud på att man inte får åka med dubbdäck på vissa gator varpå ingen vågar köpa dubbdäck. För att friktionsdäck skall fungera bra så krävs det att en viss andel av fordonen har dubbdäck som river upp isen och ger en skrovligare yta så att friktionsdäcken får bättre grepp.
Ehum, Stockholm har den mesta trafiken i Sverige. De större vägarna tar 100k bilar eller mer per dygn. Jämför det med obygden, där ett tiotal bilförare lyckas navigera verkligheten. Om du vill jämföra så jämför olyckor per Capita
Vi bör nog jämföra krismedvetna journalister per capita. Det ger en trolig förklaringsmodell.
Så alla i Stockholm kör dubbfritt och gör vägarna till isbanor utan någon som helst friktion.
Tja, det låter inte helt ologiskt.
Lägg till idioter som tycker snö hör hemma i Norrland och inte förstår varför det snöar i Ståckhålm.
Längtar! Seriöst, skönt med lite väder. Avbrott från vardagens krig och elände. Mysigt att tända brasa.
Glöm inte att elpriset “skenar” samtidigt.
Tänk. Ökande elförbrukning (och därmed högre pris) när temperaturen går från +10 till småkyligt. Vem hade väl kunnat tro’t?
Något säger mig att många också i Ukraina hellre skulle ha el för svenska elpriser, än inte ha el alls…
Jag körde taxi fredagen den 17 nov -95 i Västsverige och satt insnöad på Sthlm C onsdagen den 9 nov 2016 efter att Trump vunnit valet. Det är två datum som etsat sig fast och förhoppningsvis blir inte denna helg likadan
Lars, jag möter helgen med tillförsikt, medveten om att dina handhjärtan och styrkekramar kommer att bära mig igenom. Detta. Tunga. Svåra.
Du trodde kanske att du var raljant? Fel. Åtminstone delvis. Det goda i dina hjärterötter är alltid delaktiga i det du skriver och har nu skickat böner (i modern digital form) till vederbörlig mottagare. I skrivande stund pilar skyddsänglarna iväg mot 08-området.
Du tror kanske att du är ateist också? Blott en villfarelse, ingen kommer undan det transcendentala och uppfattningen att den egna viljan är fri.
Handhjärtan tillbaka till den schartuanska vischan!
Inga problem.
Tar fram 12 hästars snöslungan som jag inte fått använda senaste 3 åren.
Let it snow, let it snow, let it snow… 🎶
Snö?
Vad fan är det?
Sommaren upphörde officellt idag i SE4.
Trevlig helg på er, vänstermongon och högerretards.
Märkligt, och skönt, nog så kommer de där klimatlarmen vara som bortblåsta nu så fort det blev vinterväder. Det är bara klimat när det är varmt, annars är det bara vanligt väder. 🙂
Vi i den socialliberala mitten då? Vi får liksom aldrig vara med. Snyft. Ska ändå göra mitt bästa för att ha en sån där trevlig helg.
Centerextremister?
Snö, det vita guldet som kan få en att åka till staden för att tjäna( lätta) pengar då stadsborna tydligen inte förmår ratta varken traktor eller hjullastare och tydligen är för bekväma för att använda både skyffel och kvast.
Essingeleden den 2 november 2006. Jag kommer att minnas den rubriken till dagen jag dör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1xQwq/folk-bajsar-pa-vagen
Första året jag började ploga.. ordinarie ringde sig sjuk och jag var den enda som ställde upp… inte kört en meter innan. Nu kan jag slå mig på bröstet och är en form av mentor på plogning till dom som orkar lyssna. När folket kommer ut med julkorgar och whiskey flaskor så vet man att dom är nöjda med jobbet man gör. Och detta är en branch som folk älskar att hata på. ( är inte den som lägger upp snön på din infart)
Tur att de har feminin snöröjning, på trottoaren, så de kan gå till busshållplatsen. Synd att det inte kommer någon buss på grund av snön på gatorna.
Lars, en öm punkt, haha. Stockholmarna och snön. Det gäller att ha humorn i behåll. Jag tyckte det var roligt även som boende i hufvudstaden sedan 1998 :-). Nu skall jag ut laga snöslungan 🙂
Det är ändå ganska tragiskt att såna stjärnor som Anna Kinberg-Batra & Hanne Kjöler hade rätt.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-kinberg-batra-hade-ratt-stockholmare-ar-smartare-an-lantisar/
Nu? i november servar du väl utombordare eller planerar vinterns vedhuggning om du inte redan kommit i gång.
Snöslunga och snöblad till traktor servas väl lämpligen senast då trädgårdsmöbler tas fram på vår/försommar medan veden torkar och småfåglarna sjunger för full hals;)
Det är ändå ganska tragiskt att såna stjärnor som Anna Kinberg-Batra & Hanne Kjöler har rätt.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-kinberg-batra-hade-ratt-stockholmare-ar-smartare-an-lantisar/
Inte riktigt vad jag hade hoppats på som veckans fredagsmys, men man får ju inte allt som man önskar här i livet. Problem med rulltrapporna i Stockholm är givetvis ingen riksnyhet, utan en typisk lokalnyhet. Däremot kan ju jag som boende i Sthlm undra varför man har misslyckats med att hantera denna inte alltför komplicerande sak. Samma rulltrappor går sönder upprepade gånger. Även de nyinstallerade. Är det kvalitetsbrist på materialet eller inkompetens bland de som planerar (underhåll löpande, annars går saker sönder på ett allvarligare sätt) eller på reparatörernas fusk i samband med åtgärder eller allt detta samtidigt? Fan vet.
För att en storstad ska fungera och vara dräglig att bo i så är funktionen med allmänna kommunikationer ytterst väsentlig. Det handlar inte om att det skulle vara jobbigt att gå uppför en trappa, för det klarar ju förstås i stort sett alla av. Utan mer på att när rulltrappor helt avstängs, även för att gå i, så används övriga trappor och det blir snabbt kaos t ex på t-centralen där tiotusentals människor försöker ta sig fram på kort tid. Typ liknande när en eller två filer på en hårt trafikerad motorväg stängs av är väl en bra jämförelse.
Du är välkommen på besök till en stor del av Sverige, där “en fil … på en hårt trafikerad motorväg” utgör hela motorvägens kapacitet i den aktuella riktningen. 🙂
Jo tack, jag har bott på såna ställen också som inflyttad stockholmare man är.
Ja, det är alltså den mesta trafiken kring huvudstaden som är så. Enfilig i varje riktning alltså.
Nåja, inser att det är rätt knepigt att snöröja när det står bilar parkerade längs gatorna överallt och trottoarerna är fulla av elsparkjävlacyklar. Antar att det inte är ett lika vanligt förekommande problem på den där landsbygden där antalet kilometer väg per kvadratkilometer också är lite mindre. Varför man har egen bil om man bor i innerstaden undrar kanske vän av ordning? Det undrar jag med.
Bor man i stad måste man rimligtvis ha egen transportkapacitet tillgänglig så man kan ta sig ifrån stället när skiten träffar fläkten eller helst innan..
Det är väl inte så konstigt att det blir problem i Sveriges enda stad. Resten av byarna har väl typ 1 gata.
I byar har vi vägar, inte gator.
Hehe, du må vara en kille som inte ser ut att vara rolig men fan alltså, ironin och sarkasmen i detta inlägg gjorde att min hittills fullständigt miserabla jävla pissvecka slutade i ett solitt asgarv!
Tack!!!
Äntligen vinter och snö! Som jag har längtat. Ska lägga på kedjorna på traktorn imorgon samt koppla på plogen.
Klarar sig ormen i den annalkande snöstormen undrar man.
Äh, säger sig självt att Shlmare kör bäst i Sverige.Det är lantisar på besök i Storstan som ställer till det. Gång på gång. 😉
Som infödd och urbota 08, så är jag så djävla glad att jag är i Norra Norrland nu och rattar runt. Inte så mycket bilar.
Har varit på storstadstripp till Köpenhamn sedan i måndags. Kom hem till ett hus med fylld vedkorg, nya värmeljus, mat i kylen och laddad elektronik- Preppad för alla väder trots att vi bor i Emmaboda.
Där bodde jag för 23 år sedan. Jobbade i Järnvägskiosken då och drack sprit på Amigo på fredagarna.
Det var härliga tider, men 08-land är roligare. Även när snökaoset lamslår stan 🙂
Stockholms uteliv är som bäst när det är snöstorm. Folk slappnar av stannar till stängning. Sedan delar man taxi med främlingar hem.
Låter som en plot för en bra skräckfilm, eller kanske en porrfilm!?!
Ny genre: Horrorporn
Att det ska vara så jäva svårt , här i Norrland kommer snön varje år och aldrig som någon överraskning,dubbdäck på, snöslunga ifall behov finns för uppfart kopplad till traktor.
Snö är inte ett problem utan bara mer jobb .
Bodde ett tag i Stockholm och förvånades alltid över hur dess invånare överraskades och betedde sig när det kom snö, vill inte säga att det fattas något men något är det nog ändå.
Du det skulle bli bra trångt om alla i Stockholm skulle ha en extra traktor stående förrutom bilen.
Tja med tanke på hur snöskottningen fungerar så kanske det inte skulle vara en dum ide att ta tag i sin egen situation så mycket som möjligt så som vi gör här i norr.
Börja med att ifrågasätta upphandlingar som utgår från att det inte kommer att snöa
Dom har ju ett helt sjukhus som förutsätter att det aldrig mer blir krig, så lycka till med det.
Trångt?
Det måhända (de kunde sälja bilarna och bara behålla traktorerna) men det är ju bästa försvaret mot ryssarna ju. De är livrädda för traktorer.
Hm, var det inte just en traktor som besköts i Polen?
Kul inlägg LW 🙂
Stockholmarna är nästan lika klena som norrlänningarna när det faller några flingor.
Det är tur att det finns folk i de mer snöfria delarna av landet som kan komma med hån och goda råd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KLvxB/forsvarsmakten-inkallade-for-bista-vid-snokaos-i-vasternorrland
Här i södraste sydost får bandvagnarna rycka ut i bland också. Men det beror ju på att den lilla snön som kommer faller horisontellt och stannar vid bebyggelse och vägbankar.
Nån vinter sen kom det ändå en del snö, så pass att jag önskar att jag haft bättre verktyg tillhands än aluminiumskyffeln som vanligtvis bor i bilen under de kalla månaderna.
Med min handskyffel skottade jag all snö från uppfarten till allmänningen som ligger alldeles intill istället för in mot trädgården. Det borde jag inte gjort, för all snö på den öppna allmänningen la sig på läsidan av min snövall (dvs på uppfarten), så jag fick skotta snö i en hel vecka efter att det slutat snöa metrologiskt.
Vi i Sthlms Hv har också fått köra patienter i bandvagn när det varit snöstorm.
Funkade utmärkt tills en Bv206 välte pga bandstrul – landsbygdskvalitet mao
Glömmer aldrig 2016-11-09, mina föräldrar flög till Arlanda för att kunna hälsa på oss (då boende i innerstan) för att fira dotterns 1-årsdag. Det enda rådet jag gav var “ta Arlanda Express, världens smidigaste och Sveriges mest pålitliga tåg. De har pensionärsrabatt.”
Min pappa tackade för det helt överflödiga rådet (han vet precis hur man tar sig till centralen från Arlanda bäst) och förbokade flygbussen.
Deras buss blev stående i kaoset på E4 hela dagen. Flyget landade vid lunchtid och barnen var nattade när de hade checkat in på hotellet. Det var totalt nödläge i Stockholm!
Dagen efter sågs vi i Stockholm. Ca 15 meter från ingången till deras hotell fans en nedgång till Arlanda Express-perrongen. Och ja, det tåget gick som vanligt trots snökaos 🙂
Jag har sagt det tidigare, Stockholm är en ort som innebos av en del som bott här länge, men med tanke på att det anländer ca en busslast med utsocknes varje dag så är flertalet diverse lantisar som kallar Sthlm sitt, framförallt journalister och politiker med obskyra dialekter. Välkommen hit under kaoset i helgen, sätt er på en bänk på ett välbesökt ställe så kommer ni förstå.
Och nej, lite snö på Stockholms gator är ingen riksangelägenhet, det är bara inflyttade journalister som tror det.
Tyvärr så är du spot on men för random lantis så är alla som gått i en trasig rulltrappa i tuben infödd 08a sedan generationer, sen att det är lantisarna som röstar in de flesta i riksdagen glömmer de fort.
En annan sak är ju att journalisternas Södermalm har befolkning nog för att peta ner Jönköpings tätort från 10:e platsen i Sverige och räknar man hela Södermalms stadsdel så passerar man Västerås tätort på 6:e plats (man skall ha i minne att de flesta tätorter redan tappat en placering sen statistiknissarna bröt ut Lapplands-Väsby och Sollentuna från Sthlms tätort och lade beslag på 5:e platsen i landet)
Rasbiologin är stark bland infödda stockholmare. Det är svårare för en lantis att bli ”stockholmare” enligt ”stockholmare” än att som invandrare bli svensk enligt SD. Det är nästan lite gulligt.
Det fastläggs ju dock redan i Stig Wikanders “Der arische Männerbund” att stockholmaren:
Är en […] sällsam genetisk atavism, snarast besläktad med neandertalaren eller något av Afrikas naturfolk, oförmögna till organiserat arbete, förtjänande sitt uppehälle på all slags rackartåg, tjuveri och lögner. Pannan är låg, ögonen tätt sittande, hygienen undermålig. Hjärnan är ofta slät, underviktig och illa konstituerad.
Det är tur dom spär ut genpoolen däruppe lite.
Klägget.
Kanske förutsättningar ta en sväng och ”schladda lite med PVn” i morgon haha…
Som inflyttad Stockholmare uppvuxen 800km norrut så är det fortfarande efter alla år komiskt med inställda tåg p g a lövhalka runt oktober, för att sedan vid första snöflingorna se Toyota Prius taxis i vänsterfil på E4 i 50km/tim och med 3 meter till framförvarande…..
Har dock gett upp för länge sedan försöka resonera med infödingarna kring dessa företeelser, bara att acceptera och hoppas solen skiner en annan dag🤗
Det tragiska i sammanhanget är väl att ett så välmenande inlägg trots allt sår splittring och polarisering. Borde inte bloggens mantra trots allt vara enande med tanke på vår omvärld? Att skratta åt sin grannes problem är väl inte så schysst 🙂 även om det är fredagsmys. Tack för en i övrigt bra blogg.
Ulf blickade mot den klara natthimlen. De första flingorna var redan på väg att falla. Vintern var alltid obekväm, han syntes ofta dåligt bakom snödrivor och i mörkret trots reflexer. Han tillskrev problemet sin ringa längd. Kylan skulle dock göra gott, tänkte han. Hela dagen hade han fått spendera med Turkiets vice utrikesminister Faruk Kaymakci. Dom hade inte ens hedrat honom med att skicka ordinarie, utan en vice minister. Knäna skavde under Dressmankostymen eftersom han hade tvingats att stå på alla fyra och agera fotpall i Sagerska palatset på Kaymakcis order. I timtal. Som avslutning hade han också grundligt örfilats med en turkisk utgåva av Koranen, på båda kinder, i minst en kvart. “Vem är kalifens lilla husdjur?” hade översättaren frågar honom. “D-det är jag”, hade han till slut svarat efter att Kaymakci höjt rösten. Billström, den apan, hade bara lystet tittat på, kanske mest lättad över att det denna gång inte var han som förnedrades. Ulfs kinder blossade illröda både av skammen och den omilda behandlingen. Kanske skulle kylan dämpa rodnaden. Ja, det kändes skönt med kylan mot det inflammerade ansiktet. Men kylan skulle aldrig kunna dämpa skammen och äcklet han kände inombords.
Mer, jag vill ha mer! Finns du på Darkside?
Ja, det är ju så kul att försöka förolämpa meningsmotståndare, och kompisar som bor i en annan stad. Har ni inget bättre för er i livet, inga andra intressen ?
Största snöflingan återfinns alltså inte i Stockholm utan i kommentarsfältet.
Ett rent hjärta är ett rent liv och som orange klädd skulle ben the pain hamna i min vagn direkt.
Jag lyckades uppleva bägge snökaosen, både Göteborg 1995 och Stockholm 2016! Jag skulle på internkonferens i Stockholm och tog vad som visade sig bli sista flyget till Stockholm den morgonen. Lustigt nog fungerade tåget från Arlanda till Solna utmärkt, så vi kom i tid. För många kollegor slutade konferensen i baren på Landvetter. Men 2016 går inte att jämföra med 1995 på långa vägar! Staden var i ett slags glädjefyllt katastrofläge, och det var väl först efter två dagar det var någorlunda normalt.
Haha! Väldigt kul!
Dock var det värre de två år jag bodde i Malmö.
Där ställdes hela civilisationen in bara det va snöblandat regn i luften!
@LW helgens väder i Sthlm kräver ett separat inlägg som liveuppdateras.
Lugn. Vi har helgens stora kvällstigningslöp att glädjas åt än. Jag gissar på ord som RYSS-KYLA, SNÖ-KANON och DÖDSMÖRDARHALKA 😁
+1
Är på plats i Stockholm.
Snöar på tvären, typ. Milt rogivande och trivsamt då jag är inomhus just nu.
Bilen får stå över helgen, det är fortfarande sommardäck på.
Göteborg 17/11-1995
En underbar dag..
Jag pluggade, skolan var stängd och dagen utnyttjades till att åka pulka, dricka choklad och vara hemma och älska.
Stockholm 9/11-2016 inte fullt lika bra.
Åkte från Södertälje till Livgardet för att inställa mig på KFÖ.
Efter timmar i kö svängde jag av E4 i hägersten och snirklade mig längs småvägar fram till Essingeleden.
Jag måste ha lyckats undvika ett totalstopp på E4, för när jag väl kom upp på Essingeleden, så var där ingen trafik, jag var alltså helt ensam frånsett några lastbilar som fått stopp, det var helt surrealistiskt, apokalyptiskt faktiskt.
Några poliser stod vid en strandad lastbil, de flyttade sig snällt åt sidan och vinkade fram mig när jag använde allt momentum jag kunde förmå i min lilla Alfa.
Sen fortsatte jag genom Solna för att undvika att fastna i nya köer.
Det jag noterade och minns av resan var även att det var väldigt lokalt hur mycket snö och kaos det var på vägarna.
KFö gick sedan i snökedjans tecken, mina fötter blev våta och livet var surt. Frysa är inte bra, det tog flera veckor innan jag hade normal känsel i foten igen.
Göteborg 17/11-1995
En underbar dag..
Jag pluggade, skolan var stängd och dagen utnyttjades till att åka pulka, dricka choklad och vara hemma och älska.
Stockholm 9/11-2016 inte fullt lika bra.
Åkte från Södertälje till Livgardet för att inställa mig på KFÖ.
Efter timmar i kö svängde jag av E4 i hägersten och snirklade mig längs småvägar fram till Essingeleden.
Jag måste ha lyckats undvika ett totalstopp på E4, för när jag väl kom upp på Essingeleden, så var där ingen trafik, jag var alltså helt ensam frånsett några lastbilar som fått stopp, det var helt surrealistiskt, apokalyptiskt faktiskt.
Några poliser stod vid en strandad lastbil, de flyttade sig snällt åt sidan och vinkade fram mig när jag använde allt momentum jag kunde förmå i min lilla Alfa.
Sen fortsatte jag genom Solna för att undvika att fastna i nya köer.
Det jag noterade och minns av resan var även att det var väldigt lokalt hur mycket snö och kaos det var på vägarna.
KFö gick sedan i snökedjans tecken, mina fötter blev våta och livet var surt. Frysa är inte bra, det tog flera veckor innan jag hade normal känsel i foten igen.
Jag plogar snö i stockholm,det räcker med en snöflinga på den här stan,så går allt åt(det varma stället där nere) i minst två dygn.
#prayforstockholm
Stockholm Är väl Sverige? Varför raljerar du mot dig själv!?
😂😹
Älskar din drypande ironi 😂😂
Trots att man bor i Stockholm och är utsatt för detta hemska snötornado så tror jag faktiskt att vi kanske överlever, högst osäkert men jag tror det
Har man sett stockholmare skotta fram bilen med en bakplåt så førundrar man sig inte længre…
Faktakorrigering: Det var en surdegsbaclava*tray* (6 AL – 4V) och jag försökte gräva fram min elspark som nån jevel med Tesla automatparkerat över.
Åh nej! Nu fryser det okomposterade hästgödslet som jag använder för att täckodla i mina biokol-kragar. Katastrof!
Det är dock uppenbart att riksmedias intresse för Stockholms lokala frågor åtminstone delvis beror på att det faktiskt finns ett intresse hos läsarna. När lokalradion och lokaltidningarna lägger upp artiklar på Facebook om något lokalt problem; ett vägarbete som drar ut på tiden, en halvårsvis avstängd rulltrappa som gör att handikappade måste gå långa omvägar eller liknande, då kommer det alltid mängder av kommentarer från folk som bor långt utanför mediets bevakningsområde, men ändå sätter av tid för att följa sidan, läsa artikeln och dessutom skriva kommentarer som inte tillför något för läsaren, utan bara går ut på att spy galla över Stockholm.
Men vadå. Nu har du tydligen helt glömt bort Malmööööö. Hint @malmöstad, ploga först, salta sen…
Fredagsmys ja, nu när vi diskuterar de stora frågorna bör vi kanske också skänka en tacksamhetens tanke åt den stackars supportpersonalen som blir kvar på Twitter efter att Elon är klar med sina utrensningar.
Här är en som har det svettigt:
https://mobile.twitter.com/GayLaVie/status/1593425278981783552
Jag var ute i Ensta i Täby i kväll. Det var is på pölarna på perrongen till Roslagsbanan. Och en kall nordvind. Vintern är på G.
Orsaken är väl att treans buss (eller är det tvåan, fyran?) har lite svårt att köra från Nytorget på Södermalm (Sveriges journalisttätaste kvarter) till Radiohuset på arbetsplatsen Gärdet, och Konstfack, och därför blir det krigsrubriker.
Stockholm? Var ligger det?
Bara ett förslag. Vad med en ”stå upp för FIFA tråd”?
(hoppas ironin funkar även i denna tråd)
Du lyckades LW 😃 underbart teoretiskt experiment 👩🔬
Jag uppskattar verkligen din rapporteringen om Ukraina. Den är snabb, mestadels korrekt och har i regel vettiga källhänvisningar. Du ligger också rätt med ditt klara stöd till Ukraina. Stort tack för allt jobb du gör.
Undrar dock varför du sänker dig själv med dessa tölpiga inlägg om Stockholmare? Det ger sken av att du är en liten nervös människa. Detta är tvärtemot vad du är när du rapporterar om Ukraina. Du har potential, men snälla väx upp.
Tack för fin rapportering !
Tack för handhjärtat Lars. Men av de raljanta kommentarerna här tror jag inte att folk som bor på söder, eller ännu längre söderut, förstår hur kämpigt vi har det i Stockholm nu. Kallt så in i helvete. Själv satt jag i vinterjacka på bankkontoret vid Kungsträdgården hela eftermiddagen. (Många andra kommer inte ens in längre, de jobbar i sina eländiga hem, insvepta i filtar, som hobos.) Bankerna har väl knappt råd att värma lokalerna. (Vet från källor att konkurrenten har lika hemskt.) Förstår inte hur det är möjligt att vi som producerar pengarna till de som bara konsumerar dem ska behöva ha det så sjukt eländigt.
Efter jobbet snubblade jag på frusna ben över till Café Opera. Tro fan, där är det ju ännu jävla värre. Svårt att till fullo uppskatta champagne när du är kallare än den.
Tur att jag bor utanför den här svinkalla stan? Njäe, i Solna är det minst lika bistert i höst! Elen till lägenheten toppade på SEK300 här om månaden och socialisterna har vunnit valet. The horror! The horror!
Nåväl, det är iaf. helg. Ska ta bilen till verkstaden imorgon. De gör något med hjulen så att de ska tåla kylan bättre. Ska tydligen vara lagstadgat, så det får bli ett litet helgtips: Uppdatera bilhjulen asap!
Din arbetsgivare verkar ha byggfuskat. Ett bankpalats ska vara byggt i massiv marmor, och därför hålla en behaglig temperatur året om.
Nu är det ju så att det finns väldigt få urstockholmare. Här bor bara löst folk från Skåne, västra Götaland, Norrland och annat löst folk från landet. Inte fan kan dom köra bil heller, allra minst på vintern. Tro fan det blir problem bara det blir lite halt.
Så man får fan kämpa för att hålla humöret på topp
Stockholmarna är ett tåligt folk. Lite snö stoppar inte dem:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/33978
Tack för den ! 🙂 Verkar varit ett bra isläge i Bellevue det året.⛸
Stockholm stannar vid 15cm snö, man hävdar man är en storstad så det får man räkna med, men Buffalo NYstate fick 3 till 4 fot blötsnö i natt, man röjer undan och folk verkar hålla sig ur vägen till gator och vägar är röjda, det går liksom fortare om röjare får jobba ifred
Stockholm?
Kolla Skåne. Där saltar man ivrigt inför nattens minusgrader.
Tyvärr kan vatten frysa mer än en gång(!).
Som jag misstänkte i tidigare inlägg, här fastnade de med Stockholms-Tourette, som om de vore flugor på ett berg av socker.
Väldigt underhållande.
Var själv lite likadan innan jag flyttade från lilla staden till den stora. Upptäckten var att det är ungefär lika korkade människor överlag i landet. Sedan kan ju var och en fundera på var jag kategoriserar mig själv som 😉
Nog verkar stockholmarna kunna hantera snö:
https://youtu.be/qbYKZ2dHOUo
https://www.mitti.se/nyheter/pensionarer-i-jakobsberg-gjorde-upp-i-snobollskrig/reppki!U4ks@SmLyRQFJLJ@tMEt6A/?fbclid=IwAR1iudGFvh7zmJIupzC0RwJhQwl91e9WVjjcNRQX6ff3sLvPCrb3HQLvmqQ
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0ic3oQ817Evjwm96KuTsQBGfvT7Vh4AEvnwwdwfbdbqmaN76upD86zwt5ag143CDol&id=611938560
Nu har snön börjat falla. Det är dags att ta fram snöskorna och snöglasögonen.
Rapport från Hufvudstaden: Nu har helvetessnökanonen från Sibirien vräka ner snö, ligger redan ngn mm av livsfarligt vitt katastrofnederbörd. Jag ringer AB och 112 NU!!
😂😂😂
Skoja inte! Har suttit 2 timmar i kö till däckskiftarna Vällingby i 2 timmar nu. Den ekologiska, rättvisemärkta sojalatten har hunnit svalna om man säger så.
Kvalar inte detta in som krisläge så säg 😅
Fan, blev dubblerad mening där. Sitter med mobilen 😩
Verkar som att nästan alla här är hänvisade till att skriva med mobilen så vi är bekanta med utmaningarna att lyckas skriva begriplig svenska. 🙂
Ok, direktrapport, nu skriven från RIKTIG DATOR med RIKTIGT TANGENTBORD!
Det snöar något mindre, typ 45 graders vinkel. Är runt nollan och förmodligen idiotiskt att framföra en bil som har sommardäck (så jag låter bli just nu).
Cyklarna som är parkerade tvärsöver gatan blir sådär vackert “inbäddade” i bomullslik snö.
Vare sig folk eller bilar verkar halka och slå ihjäl sig även on det lägger sig ett tunt lager på gatan (som är en ganska brant backe).
Det här kommer att ha smält bort helt lagom till säg tisdag, så man får vara snabb och ta sig ut i parken och njuta av hur vackert det är med mörka, kala trän täckta av vit snö…
Sen att det är kallt och jäkligt är en annan sak. Just nu försöker jag njuta av skönheten i extrem-snökaoset-från-helvetet-som-kommer-innebära-slutet-på-vår-civilisation (eller vad tidningsrubrikerna nu blir…)
En fördel är väl att man slipper folk som åker elsparkcyklar nu när det är snö 😀
Shit, jag missade hela trafikkaoset, satt på bussen och tänkte på annat, i Stockholm. Hmm, finns det ett parallellt universum, ett parallellt Stockholm.
Breaking news! Saxat från en större tidning:
“Här väntar stockholmarna på däckbyte — i upp till tre timmar
Det kraftiga snöfallet överrumplade många 08:or som inte bytt till vinterdäck.
Resultatet blev långa köer hos däckbytarställen.”
Jo tack. Jag var en av dessa 3-timmars suckers 😣
Själv lämnade jag tillbaka min leasingbil i slutet av oktober, och slapp både däckskifte, besiktning och årsservice som skulle göras inom ett par månader. Nu blir det kollektivtrafik och bilpool ett tag.
Bussarna är ledsna.
Snön skapar kaos i Stockholmsområdet. På lördagseftermiddagen ställdes alla bussar i Stockholm innerstad in på grund av vädret. Dessutom står busstrafiken stilla på flera håll runt om i länet, enligt Karolina Wichman på SL:s pressjour.
https://www.svd.se/a/bgOJbl/varning-for-snofall-tank-efter
Framför allt en effekt av att man prioriterar lågbyggda chassin som är enkla att kliva ombord på för äldre, men slirar vid minsta halka. Fjädring, viktfördelning, m.m. gör att en modern förortsbuss har väldigt mycket sämre väghållning än en lastbil i motsvarande storlek.
Spårtrafiken har haft enstaka störningar men överlag rullat på enligt tidtabell hela dagen. Det brukar den göra, framför allt de banor som SL själva underhåller d.v.s. allt utom pendeltågsspåren, brukar vara det färdmedel som är pålitligast när det snöar.
Hallå där, nu är ni jäkliga mot 08:orna, men . . . jaja.
‘På min tid’ körde vi med Michelin X och 1 – 1,2 kilo och hadde oss upp på tror Fregattvägen som låg på höjden ovanför lägre Gröndal,
08:era låg inte sällan o sällskapa med renarna i dikena men vi 0611-12 o norrom vi gilla Schenke-stajl, rea-drift, man vridde bilen me bakhjula o sprutar snön o skit i motsatt mot önskad färdriktning, gicke ått a hällvitt så bar man färdmedlet rätt, tryckte in veckä på framskärmen på PV:n o fortsatt mot . . tjaee, på löddanatt Fridhemsplan o lövbit på kikosken där mitt på.
Ovan var runt 60-65 , en sommar satt vi och hinka vin där nere, titta på DN-Expressen roterande skylten o mammorna nere till vänster på badplatsen, tillsammans med ‘dom kallar oss mods’ , ja alltså den däringa hinken tror det var mest ‘grådask’ nått sött, grådaskigt.
för att göra nått kort långt så unnra om inte min arbetsplats då var Volvo Hudiksvallsvägen på Vanadisplan Uppfarten är kvar men inte kiosken med bensinpumpen eller då tror dom hette Bergengrens BMC Bromma flygfält bredvid påflygna spisbröfabriken.
De va tider de, nu måste man ha dubbdäck o däcksmönster !!
Fjollträsks hemliga vapen:
Feministisk snöröjning.
Vad kan gå fel ?
Realist 2022-11-19 19:33 – 19:33
ingenting.
‘Feminister’ har väl hajhiils, 6cm vilket väl är ungefär då utom-stads ska skottas, jämlikt o demokratiskt
Nu är jag förvisso ett par dagar sen, men det är som sagt både snökaos och demonkyla. Angående de nödställda på t ex Söder kan man väl organisera de lokala ungdomarna att dela ut nödhjälpspaket med surdegsbröd och sojalatte. Vi kan väl kalla dem för Hipsterjugend?
Lägesrapport från fjollträsk:
Det snöar fortfarande på tvären, även om det har varit uppehåll.
Bilen med sommardäck står ombonat med ett litet snötäcke på sig på sin parkering.
Anekdotiska bevis finns på att taxibilarna har utmärkta vinterdäck och buss och tunnelbana fungerar.
SJ skickar ut meddelanden att tågresan jag har i morgon “kan påverkas” men jag tar det med en axelryckning, det brukar gå bra, även i snö. Däremot har jag en cykeltur i snön imorgon att se fram emot och DET kan bli spännande :-).
Blir väl en liten promenad senare idag ut i armageddon-samhällskris-mördar-kylan så småningom för att få lite frisk luft. Skall bli trevligt!
Eller som min fru sa: skönt att det som omväxling någon gång inte är så himla lagom med vädret.
Rubriksättare är ett speciellt släkte.
Omni.se har denna rubrik som förstanyhet nu på måndagsmorgonen:
“Tåg och bussar i Stockholm ställs in – snökaos ger stora problem i morgontrafiken”
Läser man artikeln så ser man att tågen var inställda före 7 pga elfel. Ger följdverkningar så klart, men ingenting snörelaterat.
Bussarna däremot har snöproblem.
Bortsett från att allt spårbundet i mälardalen tycks ha lagt näsan i vädret rullar det på bra på vägarna runt Stockholm, åtminstone norra delen. SL säger att det är kaos men det mesta verkar rulla på fint.