Efter en kort titt på Renault Megan E-Tech så framstår den som en bra stadsbil eller andrabil och sedan Renault Zoe har bolaget lång erfarenhet av elbilar och en nästan unik inbyggd laddare. En läsare har bidragit med statistik för ett års förbrukning och 2800 mil med en Skoda Enyaq iv 80x och det imponerar kanske inte enormt men kan bero på högre förbrukning på grund av byte av däck, samt att i verkligheten är det lite kallt på vintern i Sverige.
En av den första generationens mest sålda elbilar var Renault Zoe, som visserligen hade den tidens räckvidd och Farmor Anka-utseende, men också en inbyggd 22 kW type 2-laddare, vilket gjorde att den kunde ladda maximalt på destinationsladdare som stödde detta. Många elbilar har idag bara 11 kW inbyggd laddning och min Tesla Model S har 16 kW. Nu stöder inte alla destinationsladdare detta, men med 22 kW så laddar man fort. Med 60 kWh-batteriet, som nog de flesta väljer så laddas alltså hela bilen full på mindre än tre timmar på en desination, t ex shopping, restaurangbesök etc och halvfull på en och en halv timme.
Det är underligt varför inte fler biltillverkare väljer 22 kW inbyggda laddare. Jag vet att när jag får 16 kW på Teslan så går det fort och milen tickar in medan man gör vad det nu är man gör på destinationen.
Megane E-Tech med 60 kWh-batteri har en räckvidd på 470 km enligt WLTP, vilket är tillräckligt för de flestas behov.
Ägaren av den fotograferade bilen bor i lägenhet i stan och laddar inte hemma, utan passar på att göra det på jobbet eller t ex när man är och handlar. Som stadsbil räcker det gott och kör man mestadels någon mil tur och retur till jobbet klarar man sig oavsett i princip på att ladda en gång varannan vecka. Och med 22 kW inbyggd laddare lär man klara veckan på en handling på ICA, om ICA-handlaren erbjuder 22 kW-laddare (även mot betalning). En timme på 22 kW bör ge 10 mils räckvidd, eller en mil till jobbet fem dagar i veckan.
470 km är också över de 30 – 35 mil som jag empiriskt efter snart fem år med elbil maximalt kör utan en naturlig paus, där man som elbilsförare passar på att snabbladda. Oftast blir det dock stopp var 20-25:e mil av naturliga skäl som lunch, kaffe, toalettbesök eller förarbyte.
Megane E-Tech erbjuds också med den för vissa svenskar obligatoriska dragkroken. Dock är det ingen fyrhjulsdrift, så den går bort som andrabil för oss pga behovet av att kunna dra släp vintertid upp för de ca 50 m stighöjd vi har med branta backar från stora vägen.
En läsare har nu kört ett år med elbilen Skoda Enyaq iV 80x och har lite förbrukningssiffror ur verkligheten.
På 2802 mil har det förbrukats 6 143 kWh, och med ett helt års körande så innefattar en medelförbrukning på 2.19 kWh per mil även uppvärmning vinteritd. Det är inte jätteimponerande, då min (ok, mitt bolags) Tesla Model S 100D drar 2.05 kWh per mil, för en betydligt större och kraftigare bil. Dock som sedan och Tesla mer strömlinjeformad.
Läsaren var dock pga fyra punkteringar pga bergkross på grusvägar i glesbygden tvungen att byta sina däck och de nya gav 7% högre energiförbrukning än Bridgestones ECO-elbilsdäck.
Av ett års körning och 6 143 kWh så laddades 5 317 kWh hemma.
Skoda påstår att energiförbrukningen ska vara 1.69 kWh per mil enligt WLTP-körcykeln, men läsaren fick alltså 2.19 kWh eller 30% högre förbrukning, men verkar mycket nöjd ändå och räknade ut en total milkostnad för energin på 3:47 SEK per mil utifrån dennes elpris och externa laddkostnader.
När det gäller WLTP så är jag lite osäker på vad för klimatförhållanden som gäller – vi har trots allt något som kallas minusgrader i Sverige istället för WLTP-temperatur utomhus.
38 kommentarer
Det var snabb leverans till ägaren.
Måste vara en demobil och goda kontakter hos bilförsäljaren?
Jag får min E-tech om ungefär en månad ändå var jag bland de första som beställde.
Den skulle ha kommit nu men den blev försenad på grund av problem med att få fram 22kW laddare.
Renault erbjöd svenska generalagenten klenare laddare men de avstod.
Fick du provköra?
Gillade du bilens mjukvara?
För föraren känns Zoe rymligare medans baksätet mer har en ren symboliskt funktion.
Dessutom ska man inte underskatta ifall en elbil har värmepump eller om kupen värms med direktverkande el.
Det gör definitivt en hel del för räckvidden på vintern.
Bara klämde och kände, har inte provåkt eller provkört.
Och om Skodaägaren bor elområde 4 så går han ju tillbaks 1,70 per mil dvs en halvering av bränslekostnaden, betydligt bättre än den knappa 1%(14 öre) som fossilbilsägare får i minskat fossilpris.
Så än så länge så leverar ju nya regeringen bra för klimatomställningen
Hela klimatomställningen bygger på förutsägbar och billig energi ifall vi ska ha en bibehållen tillväxt.
Där finns inga genvägar.
Sugen på att skaffa Elbil. Lämnade just tillbaka en Tiguan som var privatleasad, skall köra min mors gamla Nissan Micra i ett år eller två för att bygga upp lite kapital. Mitt problem med dagens elbilar är hur cockpiten ser ut. Det är som ett dataspel, med skärmar överallt. Känns väldigt omoget och överflödigt. Väntar på att användarupplevelsen mognar och fokus blir på att köra bil igen, istället för dataspelslarvet.
Vad tycker andra om hur man bygger förarmiljön? Är det jag som är gammal, eller har det gått bananas?
Medhåll, men man vänjer sig till viss del. Själv kör jag en budgetelbil (Hyundai Kona) som har en traditionell instrumentering (*) och knappar (mängder med knappar). En del grejer måste man fortfarande in och peta på en skärm, men det är mest sånt som inte rör körningen (ställa in laddgräns till exempel).
Sedan är det egentligen inte så mycket man pillar med medan man kör. Blända av (jag är glad att jag inte har sån där värdelös automatisk avbländning), dra på defrosterfläkt, vindrutetorkare, blinkers. Kan jag sköta sån’t utan att bläddra i menyer på en skärm mitt i bilen är jag nöjd. Och jag vill ha all information som behövs som hastighet, laddnivå, ev varningar, ljusinställning framför mig, inte på en skärm mitt i bilen.
Men det man märker mest är hur överlägsen elbilen är. Skjutsa någon några få kilometer en kall dag – inga bekymmer med en stackars motor som inte hinner bli varmkörd och inte mår bra av körningen. Bilen parkerad hela dagen utan anslutning, femton minus ute och tjock isbark på framrutan – dra på värmen, inom en minut kan kvarvarande halvsmält is tas bort med torkarna och sikten är helt OK för att köra iväg. Inget skrapande. Köra ut på tättrafikerad väg, eller köra om – ax som en sportbil. Och så är det tyst och lugnt. Kan vara värt lite störigt utformad förarplats..
(*) den traditionella analoga hastighetsmätaren är egentligen också ritad på en skärm, men det ser ut som en gammal hederlig hastighetsmätare så det är funktionellt ekvivalent. Och den är framför föraren där den ska vara.
Kan se vissa fördelar med Farmor Anka utseende
Your kink is not my kink, but your kink is okay.
Snygg design på E-techen.
Hur vanligt förekommande är det med 22 kW destinationsladdare? Det innebär ju 3x32A och jag undrar om det inte är lite bökigt och dyrt för många ställen att erbjuda så att det blir vanligare med 16A och då får man ju inte mer än 11 kW i alla fall.
22kW är kommande industristandard för de som tillverkar laddare, åtminstonde så hade i princip alla laddare stöd för 32A på den mässan jag besökte i år i Munchen. Vår kommande utbyggnad i BRF:en blir 22kW-laddare. Dumt att snåla. 3 x 150A huvudsäkringar, ihop med effektbegränsing och fasbalanering för att hantera alla hybrid-skräp-bilar som bara laddar på en fas.
Vanligt förekommande är 22 kW på två uttag, du kan plocka ut 32A om du är ensam på stolpen, du får ut 16A när någon pluggar in i det andra uttaget. (Alltså är det elbilsetikett att i första hand välja tom stolpe i stället för att dela, även om du själv inte har nytta av 32 A).
Hur kommer det sig att bloggaren flera gånger ralkerar över att vi svenskar är förtjusta i dragkrok. Som jag ser det finns det ingen nackdel vid nyköp av bil förutom extra 7000kr i påslag. Men vad gör det när man köper bil för 100tals kronor. Så räcker ju med ett par tre gånger så har du ju tjänat ihop de där 7k, istället för att hyra bil eller skåpbil och dessutom tiden och logistiken för att få tag i den bilen vid hyrning.
Nu förstår jag att folk har nytta av dragkrok generellt, men det finns fall då både fyrhjulsdrift och dragkrok inte är särskilt viktigt egentligen. Man drar släp en gång om året, och då åker man med häckklipp till kommunens återvinningsanläggning. Hur stor nytta har man då av den? Så fort vi människor får lite utrymme i budgeten så kommer vi på trehundrafemtioelva saker att lägga de pengarna på. Allmän reflektion som alltid kan reta upp någon 🙂
Just exemplet häckklipp och släp så borde det vara bättre att investera i en kompostkvarn billigare och tar mindre plats.
@anders, där är jag nu. Man får skäll utav bara he****e om du ej gör rätt. Jag rättfärdiga mitt beteende när jag dumpar lite grenar och kvistar på komunens mark. Trots att det är naturligt till skillnad från det fruktansrd bio.
Naturgas är ordet sa Bill Naturgas är ordet sa Bull.
Jag drar flera gånger om året, har krok på bägge famljens turbodieslar. Det är så skönt att bara kunna boka en FreeTrailer för en hundring om man hittar något på Blocket och åka utan att behöva leta upp en lastbil på macken och betala dyra pengar.
När kroken väl är monterad för kanske 8 tusen (vettigt märke och delbar krok) så sitter den där utan extra problem och du är alltid beredd på att hämta toapapper.
Dessutom ökar prepperfaktorn. Landstiger Zombie StormTroopers från moderskeppet kan du bara koppla på husvagnen och dra till Camp Sabuni.
Megane elbil tycker jag är en vettig storlek för en familj och kul att ett icke-premiummärke kommer med en vettig produkt men fortfarande är det lite för mycket pengar för mig. Men bra att vi får läsa om produkter i en lite mer mänsklig prisklass.
Dragkroken är jättebra då man vill transportera cyklar på bilen. Jag kör cykel där varje vecka. Att inte ha dragkrok skulle vara en definitiv försämring.
Därför att det utomlands inte alls är lika vanligt eller standardmässigt med dragkrok. Och för att detta varit ett definitivt argument emot elbilar tidigare, då de allra flesta inte ens haft möjlighet att montera det, troligen pga att batterierna vägt för mycket och varit taskigt placerade bak i bilarna, vilket då kräver mycket mer av bilens struktur för att förhindra att man vid en smäll skadar batterierna.
För mången svenska bilköpare är dragkrok ett krav. Dock verkar detta tillbehör vara sällsynt utomlands, varför? Behöver inte kontinentala villaägare köra iväg med häckklipp och ris en gång om året?
Har själv Nissan Leaf. Mycket nöjd så länge man kör längs E4, men ingen bil jag skulle ta till fjällen, inte roligt att ha endast en laddstlpe i Filipstad sportlovsveckan, dessutom är den för liten för att få plats med alla grejor.
En på minussidan är ju också att den har chademo koppling. Men det är inte hela världen då jag privatleasar, även Nissan kommer ju lämna ChaDeMo nu om jag förstått det rätt.
Så jag är stor förespråkare av leasing det händer så mycket nu.
Jag är glad jag inte valde just privatleasing för min förra elbil som ökade över 100k i värde. Nu kommer strax mitt fjärde elbil med 70k bonus utspritt på 36mån, så leasing denna gången alltså.
Skoda Enyaq verkar pga sin höjd ha problem i högre hastigheter men ligger enligt Teslabjörn på 166 Wh/km i 90 km/h . Och har en helt okej tid i 1000 km testet med 10h20min
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678&range=A137
Viktigt när man summerar vad sina elbilar drar är ju att inte bara kolla på vad bilen säger.
Min TeslaY lr har på på 11 månader och 2630 mil enligt bilen själv dragit 2,04 kWh/mil. Kör ganska ofta med båt hängandes bakom bilen därav den höga förbrukningen mot vad Tesla säger. Har väl även lite tung högerfot!
Men summerar jag superchargerladdning och vad min laddbox hemma säger att den förbrukat så blir siffran 2,45 kWh/ mil
Alltså en ökning på nästan 18% !!!!
Jag antar att Tesla inte tar med batteri/kupe värmning i sin visade förbrukning? Sedan har man väl lite laddförluster på ombordladdaren som ej heller syns i bilens statistik.
Nä, vad jag sett ingår uppvärmningen. Allt stämmer med faktiskt innehåll i batteriet.
Även om man har kabeln i och laddboxen inte är begränsad via andra system?
Annars är det någon av systemen
( Teslan, laddboxen/superchargerfakturor) som visar väldigt fel.
Som tillägg så var den sammanlagda förbrukningen
( laddbox+supercharger )
betydligt högre efter vintern typ 3,0 kwh/mil.
Så på Y är jag ganska säker på att batteriuppvärmning/ kupevärmning inte räknas med när bilen är inkopplad mot laddboxen
Hittade mitt februari överslag
Då visade Teslan 2,21 kWh/mil
Och sammanräkningen 3,12 kWh/ mil.
För min bil ingår inte uppvärmning (ansluten) i förbrukningsstatistiken. Det blir c:a 0.5 kWh per morgon den kalla årstiden, vilket gör 0.125 kWh/mil ner till 0.05 kWh/mil beroende på dagens körning.
Uppvärmning från batteriet ingår i statistiken. Enligt bilen har den dragit 1.49 kWh/mil sedan ny (5500 mil). Så med laddförlusten, 10-15 %, plus ansluten uppvärmning halva årets morgnar hamnar jag på grovt räknat 1.75 – 1.8 kWh/mil över hela året.
Jäkligt snål bil! Men jag roar mig också med att snålköra, en vana grundlagd sedan vi hade sjuplatsersbil där snålkörningen verkligen gjorde skillnad.
Harvest, har du sentry mode eller summon på hemma? Den drar typ 200-300W kontinuerligt. Dina siffror är nämligen jättehöga jämfört med mina då jag ligger ganska prick på Tesla’s 1,6 kWh/mil.
Men visst jag drar inte båt.
Som gammal Zoe ägare så måste jag rätta fakta-felet. Generation 1 av Zoe hade faktisk 43kW ombordladdare. Varav vissa laddare fortfarande finns som stödjer just 43kW. 64A alltså, tunga kablar det.
Som bloggaren är inne på blir det nya standarden 22kW, de flesta bilar klarar dock som mest 11kW. Men det kommer alltså ändras tids nog. På laddsidan är standarden redan på plats.
Ett litet biltips för den som letar en liten elbil. Jag beställde en i helgen på privatleasing.
3361kr, inklusive service/v-däck/metallic. Leverans i slutet av November.
Nåväl har man problem med Kina så är detta kanske inte bilen för dig, Ora/GWM
Jag gissar på 70k bonus batchen (leverans innan bonusen sänks) tar slut innan lanseringen 19:e Nov.
Bilarna står i Malmö hamn idag och inväntar lansering, varav den korta leveranstiden.
2024 är bonus festen slut, men jag få tacka bonus/malus för att fått betalt för att köra bil.
Det låter ju naturligt att smacka på med 22 kW när man ändå håller på. Det blir dock dyrare i bilen och för många villaägare (som vill använda kapaciteten fullt ut) innebär det att man måste ”säkra upp” ingående till 35A och det vill leverantören ha mer betalt för.
I praktiken är det sällan någon skillnad mellan 11 och 22 kW. De flesta normalstora elbilar (kring 75 kWh kapacitet) laddar från 0–100 procent på cirka 8 timmar med 11 kW. Då hinner man ladda fullt under natten när det är låg taxa.
Väldigt få utnyttjar batteriet fullt ut under den dagliga pendlingen. Undantaget är kanske det som nämns i artikeln, att man inte har möjlighet att ladda hemma under nattens parkering.
Batteriet mår också bäst av långsam uppladdning. Helst mellan 30–80 procent. Lägre eller högre bör man inte gå, om det inte finns speciella skäl.
Teslaägarna har längst erfarenhet av stora batterier och hur mycket de tappar i kapacitet över tid. Med undantag av årsmodell 2013–2014 (som man inte ska köpa) av Tesla Model S så är försämringen måttlig. Och även om man tappat 10 procent efter XX antal år så har batteriet bra räckvidd ändå. Och sannolikt ett långt, användbart liv efter att bilen är slutkörd och hamnat på skroten.
Batteripack från bilar är användbara till mycket. BMW:s fabrik för produktion av i3 (som nyligen upphörde) drivs till exempel av egna vindkraftverk där man har en backup i form av en stack i3-batterier. Finns även batteribackup i container-storlek som används av industrier i Sverige för att lagra på natten och köra produktion dagtid. En metod som kommer att växa när allt fler användare ser hur mycket som går att spara.
P g a begränsningar hemma laddar jag med 6 kW trefas till ett 64 kWh-batteri. Bilen klarar 11 kW. Räcker gudagott. Laddar när jag är nere på kring 40%, upp till 80% för vardagen. Ett par tre gånger per vecka. 40-100% för en långresa på helgen hinns ju också med över natt. Kommer jag hem sent från en långresa med bara 15% i batteriet, behöver jag så gott som aldrig ladda till 100% till nästa dag, så det blir inget problem.
22 kW tror jag mest blir ett behov för folk som bor i lägenheter och laddar publikt medan de gör något ärende. Själv har jag aldrig känt något behov av det. Kanske i nån framtid med timtaxa när man vill utnyttja ett par billiga timmar maximalt…
Ber om ursäkt om jag har fel men var inte Renault väldigt sena ut ur RU?
Jag har haft min Skoda Enyaq i 1,5 år och har ett snitt på 1,6 kWh per mil. Kör dock rätt sällan på motorväg. Absolut att förbrukningen drar iväg rejält när man kommer över 100 km/h och uppåt. Älskar min Skoda, är en toppenbil för pengarna.
Har en Renault Zoe som går att ladda med 43kW AC. Det är den kabeln som sitter på snabbladda RMA, då kan man oftast ladda samtidigt som en annan bil snabbladdar med 50kW+ DC kablarna.
Jag var van vid 7,3kw på likriktaren på min första Kia Niro, så när jag nu har 11kw så tycker jag att det går skitsnabbt! Det beror väl på att jag sällan ställer den för laddning med ambitionen att det skall gå snabbt, så när den har tankat på över 20 mil på två timmar så är jag impad. Kör man 22kw så är det lite game changer eftersom man ju kan ladda upp riktigt betydligt under tiden man är inne och handlar, som bloggaren nämner i texten.
Snabbladdningen på Niron är lite mysko och jag vet inte om det är anläggningarna eller bilen, men på en 120kw får jag aldrig mer än drygt 50kw tycker jag. En gång på den gamla Niron gick den upp mot 75kw.
Nå, Niro är ju inte den lyxigaste elbilen, men den är ekonomisk och vi är mycket nöjda med den på alla sätt. Nu kommer det ju mer och mer konkurrenter vilket är goda nyheter överlag.
Dragkrok måste man givetvis ha på en bil. Man är gravt handikappad utan. På vår första gick det inte att få det och det var ett helsike att ombesörja turer till tippen eller att hämta saker. Vad jag har hört så var biltillverkarna tveksamma för att de tänkte att folk skulle bli förskräckta av elförbrukningen med släp. Men… för i helskotta… lämpligen betraktar man kunderna som vuxna människor utrustade med hjärna. Nu finns det släp i alla fall – funkar utmärkt. Ingen aning vad det drar eftersom jag aldrig kör särskilt långt med sådant.