Som bloggen länge hävdat har det nu gått snart fem år och det har inte skett några framsteg på fronten självkörande bilar, utan det är fortfarande vanlig taxi som gäller. Och Teslas autopilot blev nu sämre i senaste uppdateringen på grund av EU-reglerna. Självkörande bilar är väl fortfarande fem år framåt enlig tekniknaivisterna.
I den senaste uppdateringen till min Tesla Model S100D med full självkörning och uppgraderad självkörningshårdvara försämrades autopiloten ytterligare.
Sedan tidigare infördes aldrig självständiga filbyten på motorväg, dvs bilen kör inte om av sig själv när den kommer ikapp en lastbil som tuffar på i 90 km/h utan blir liggande bakom, och tiden man fick släppa ratten sänktes till 15 sekunder, samtidigt som bilarna inte längre fick köra i skarpa kurvor utan att stänga av autopiloten. Enda egentliga självköringen som gick ut på annat än att köra rakt fram var att den med full navigering med autopilot kunde svänga av från motorvägar själv, vilket säkert var kul och räddat mig från att köra fel säkert tre gånger de senaste tre åren.
Men det är över nu.
Nu måste man manuellt blinka för att den ska svänga av, och meddelandet om detta kommer några sekunder innan det är dags att svänga av. Om man inte är beredd så kommer bilen således fortsätta rakt fram och även denna funktion är nu värdelös.
Bakom det hela ligger förstås skärpta EU-regler. Så länge inte någon stor tysk biltillverkare massivt har fungerande självkörningsprogramvara i samtliga sina bilar så kommer EU bara skärpa till reglerna så ingen annan kan ha något som ens är i närheten av självkörande bilar. Det är säkert motiverbart, men efter 15 000 mil i en Tesla, mestadels på autopiloten undantaget stadskörning utanför trafiklederna eller på grusväg, så hade det varit trevligt att kunna läsa en bok eller något annat åtminstone på motorväg med viltstängsel.
Tekniknaivisterna har genom åren i kommentarsfälten hävdat att om några år är alla bilar självkörande. Jag har utifrån erfarenheten av faktisk självkörande programvara käftat emot sedan jag skaffade Teslan 2018 och snart fem år senare kan jag bara konstatera att i verkligheten har inget hänt.
Vi är inte ett dugg närmare självkörande bilar än för fem år sedan. Inga av de problem som existerar med randvillkor som gör att man inte kan köra 100% av sträckan är lösta – inklusive väder som inte är som i Kalifornien, lågt stående sol på våra breddgrader eller att det är parkerings- eller rent av stoppförbud på destinationen enligt kartan. Inga transformativa affärsmodeller där man ska låna ut sin Tesla som självkörande taxi har inträffat, även om Teslas aktiekurs fortsätter vara fånigt hög.
Uber fungerar dock utmärkt, är riktigt billigt (utanför Sverige) och har en mänsklig chaufför som kan hantera vägarbeten och andra tillfälliga avstängningar, samt hitta var man faktiskt kan kliva ur. En självkörande taxi får inte bara klara 99.9% av alla problem, den måste klara 100%. Annars kommer du inte fram, om så randvillkoret bara uppstod på 10 meter av vägsträckan. Trist att den inte kan köra de sista kilometrarna på grusväg, exempelvis. Den kunden kommer inte tillbaka.
Vi får väl återkomma till detta om fem år. Med de nya räntelägena är också frågan vem som ska ha råd att betala kapitalkostnaderna för dessa bilar i den volym som skulle krävas för att något skulle ändras. Om de ens existerade annat än som säljsnack.
Själv drömmer jag om att kunna läsa den där boken på motorvägen, men det tror jag inte jag kommer få göra inom fem år. Om jag inte tar en taxi med mänsklig chaufför.
I de nya teslorna finns inte ens radarn kvar, så hur de ska kunna vara självkörande i svensk väderlek lämnas som en övning åt vädrets makter. Självkörande taxi? Javisst, men bara när det är soligt på sommaren. Nu kommer säkert någon tekniknaivist skriva att det minsann finns en självkörande bil någonstans och ta det som bevis på något.
Tesla handlas till p/e 76x på 2022 års konsensusresultat och p/e 40x på 2024 års konsensusresultat enligt Marketscreener, samtidigt som amerikansk ränta på obligationer ligger runt 3% och alltså ger bättre avkastning än p/e 40x implicerade 2.5%. Huruvida värderingen fortfarande räknar med självkörande bilar där programvaran ska säljas för 100000 USD per bil för att den är så värdefull vet jag inte, men jag orkar inte följa tekniknaivisternas drömmar längre.
I januari kommer det bara vara två år sedan jag lade min beställning på en ny Model S.
79 kommentarer
Trist bakåtsträvande utveckling. För en som jag som har 100 bokstavskombinationer på lappen för att ens få framföra fordonet, fanns höga förhoppningar om de självkörande bilarna. Jag får väl som vanligt ge mig till tåls.
Inte ens Elon tror på 100% självkörande bilar inom rimlig framtid, från att för några år sedan sagt att det kommer inom ett år.
För komplicerat att hantera av en maskin, den mänskliga hjärnan är fortfarande helt överlägsen, om den nu koncentrerar sig på enbart bilkörning när man kör just bil.
Men fram till dit finns det ju massor av bra funktioner, som bloggaren skriver, som borde kunna införas.
Har själv en Polestar 2 (med flera Volvo-funktioner, väl?) i form av adaptiv farthållare, Pilot Assist mm. Det är ju rätt trevligt att ha, men som sagt, det går att addera fler smarta lösningar. Plus att sedan ska ju målning på vägbanan förbättras, då ju det är vad bilarna förhåller sig till nu.
Ligger inte Mercedes före Tesla nu med sin bilkö-specifika autopilot?
Vet ej. Kör alltid med Teslas autopilot i bilköer. Fungerar fantastiskt bra. En gång stod jag i bilkö från Södertälje till Södra Länken utan att behöva göra annat än hålla en hand på ratten.
Med Mercedes behöver du inte hålla handen på ratten eller ögonen på vägen. Tesla satsar på L1 överallt, Mercedes system är L3 i specifika domäner.
Tesla är Level 2, dvs det är ett avancerat förarassistans system där föraren hela tiden är ansvarig för det bilen gör. Först med level 3 var Honda i Japan, och sedan Mercedes.
Tyskarna borde ha avancerade system för kökörning med tanke på att de kör 170 i så täta köer att de skulle göra en svensk nervös i 70…
Bör, icke är!
Antagligen ligger tyska biltillverkare bakom EU:s insnärjda regler för autokörning, t ex att den tyst lägger av när det blir lite snärjigt i en snäv kurva eller så. Samma gör Ford enligt uppgift (Sandy Munro). Klart upplagt för braskande rubriker EMOT autokörning.
Mercedes godkänt för kökörning på Autobahn i max 60 kph. Åååkej, det klarade min sju år gamla Tesla med AP1. Iofs med radar.
Follow teh Mooney.
Det finns många ”experter” och förståsigpåare men en intressant vinkel som jag hörde är att Tesla valde att bara använda kameror (och tror sig kunna lösa de flesta randvillkor) till skillnad från tex MobilEye som fortsatt satsar på både radar och kamera. Anledningen är att Teslas teknik, om de lyckas att nå ända fram, alltid kommer att kunna konkurrera i pris när lösningen OEM:as till andra fordonstillverkare. Relativt billiga kameror och mjukvara kommer alltid att vara billigare än kameror + mjukvara + radar.
Om de lyckas återstår att se – och precis som bloggen skriver – det är alltid ”om fem år”, samma tidshorisont då Bitcoin kommer att vara värda en gazillion 😉
Priset för sensorerna är nog det inte avgörande. Det finns mer hårdvara för autopiloten som inte är enkel eller billig.
Gissningen är att de väljer kameror för att det blir enklare att integrera end-to-end som det kallas. Radarn har egen signalbehandling och ger dataströmmar som är besvärligare att använda i AI:n med tanke på uppdateringsfrekvens mm.
Ja, det blir lite kuddkrig om två sensorer påstår olika omvärld. Vem vinner?
Säkert (!) är det AI-behandlingen som kan bli konfunderad.
Vem vill ha självkörande ? Bara dumt & tråkigt. Automat, >250hp, lite trafik, inga fartkameror el poliser är det som önskas.
En fin mix men svår att få till. Jag har automat, >300 hp och lite trafik men har dessvärre fått böta för fortkörning.
Det fanns säkert hästintresserade på 1800-talet också, men de flesta då som nu är mest intresserade av att ta sig från A till B på ett så snabbt och bekvämt sätt som möjligt.
För er som tycker att köra bil är roligare än något annat så kommer ni säkert att kunna göra det under hela er livstid men min gissning är att till slut kommer att vara lika många som kör till jobbet själva som det idag är folk som rider eller åker häst och vagn till jobbet.
@Loke: Du menar på typ Anderstorp raceway?
Jag har en bekant som miste körkortet i en VW Lupo på motorväg (Automat, 61 hp). 😀
😀
Således inte framför dagis då.
Själv håller jag nästan religiöst fartgränser när de uppfattas som relevanta. Inte alltid annars.
Att göra en självkörande bil e ett väldigt svårt problem, vi talar om månlandning eller manhattan projektet. Men AI utveckligen går frammåt i rasande fart och jag rekomenderar följande kanal, https://www.youtube.com/c/AIDRIVR för att se vad state of the art är när det gäller vision baserad teknik. En annan film som jag rekomenderar är https://www.youtube.com/watch?v=xpzJPe1DrzQ En sjukt svår vänstersväng som inte borde finnas. Visserligen ett specialfall, men det visar vad vi kan göra idag med AI och lite fokus. Personligen tror jag att tekniken är redo om några år och att man behöver kanske ytterligare 3-4 år på att bevisa att tekniken är säker. Sedan ska den anpassas till olika länder och väder vilket kanske lägger till ytterligare ett par år innan vi har den i Sverige om nu EU tillåter det.
Månlandningen var jämförelsevis så enkel att den klarades med en dator som var en bråkdel av den som finns i telefonen. Ingen annan trafik och allt kartlagt i detalj innan start.
Och hur mycket kostande det med dagens penningvärde? Dessutom krävs det en hel del brain power och att programera en dator med små resurser och en mycket svårare uppgift än en modern dator som bygger på 50års utveckling.
OK, enbart simulation, men – jag har faktiskt kört Moon Lander (eller vad det hette) omkring 1970 på en nätverkad, time share HP-dator med papperstejp och teletype-konsoll. Nä, det var inte realtid och det gick mest åt fanders. T o m min allra första egna “dator” ca 1982 med 1 kB minne hade bättre prestanda tror jag.
Ack, vilka minnen. (På den tiden flyktiga … )
Har kört runt 8 miljoner km med större fordon numera med en massa skit som tutar och blinkar och tvärbromsar utan anledning. Glöm detta men kanske bra för såna som inte klarar av att hålla fokus när man kör bil. Det är maximal koncentration och ingen radio eller nåt annat störande
Detta är FUD. Sanningen är att Tesla brutit mot reglerna i flera år. Det är dessutom inte EU som reglerar regelverket för autonoma bilar utan FN. Läs spacecoins inlägg i denna tråd för att få koll på gällande regelverk och Teslas idiotiska idé att sälja L2-autonomi som ”Full Self Driving”: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=23190&start=2025
Nu är det väl, på pappret, 3-5 månader kvar innan leverans?
Nä, inga uppgifter om leverans alls.
“I januari kommer det bara vara två år sedan jag lade min beställning på en ny Model S.”
Jag beundrar din självplågeri. Det finn s norrmän som börjar få nog:
https://www.teslahungerstrike.com/
Största självplågeriet är att betala förmånsvärde som för en nybil för en snart fem år gammal bil. Hade jag vetat att det skulle tagit två år hade det varit bättre att köpa loss den privat och slippa beskatta förmånsvärde. Tjänstebilar ska man byta pga att förmånsvärdet inte sänks med åldern.
En riktigt självkörande bil har varken ratt eller annat som en mänsklig chaufför använder. Det finns en övertro på att det är möjligt att komma dit inom några år. Nästan självkörande bilar kan hantera utvalda trafikmiljöer. Nu återstår att övertyga lagstiftarna om att det går att blanda in bilar utan uppsikt av förare i trafiken. Det blir minst lika knepigt som den tekniska biten. Fram till dess kommer det att behövas någon som ständigt övervakar färden.
Själv använder jag farthållare för att ha koll på hastigheten och vila högerfoten.
@Martes:
Det finns ett etiskt/värderingsmässigt problem som ingenjörerna på Tesla (m.fl.) har missat (utöver de LW räknar upp ovan) och det är att vi i viss mån accepterar att en människa gör misstag men inte att en maskin gör det. Detta blev tydligt när en självkörande bil körde ihjäl en fotgängare för några år sedan när fotgängaren bröt mot trafikreglerna, vilket bilen inte kunde hantera.
Sedan finns det också konkurrenter (i lös bemärkelse) som söker politiska poäng på att smutskasta en viss tillverkare genom att fuska med tester och köra över en docka medan pedalen är nedtryckt och filen inskränkt med koner, så den stackars bilen har inget annat alternativ eftersom föraren kör. Över dockan.
Finns även försäkringsbolag som “illustrerar” en krasch med elbil genom att aptera lite fyrverkeri och fotogen så det blir en präktig brasa under batteriet. Väl att märka: inte I batteriet, eftersom det redan var urkopplat. AXA tror jag bolaget hette, om någon vill säga upp.
Kort sagt: Ingen superenkel materia som passar på valaffischer.
Man ska veta att det har skett en enorm infrastruktur utveckling för att använda vision system. Tesla ligger i framkant med den här tekniken. En trevlig kanal där man kan få mycket infomation om hur tekniken fungerar är
https://www.youtube.com/c/DrKnowitallKnowsitall
Rekomenderar för alla teknikintresserade värd namnet att se presenationerna ifrån Teslas AI dagar, finns på youtoub. I september har de en till sejour med AI dagar. klart värt att lägga ner lite tid att följa dessa. Om det är för hög nivå på tekniksnacket kan man vänta in kommertarer ifrån “Dr Know it all” i länken ovan. Han försöker att förklara så att även icke inbitna kan förstå.
+1, kollar emellanåt och verkar tämligen balanserad.
Tja… om nu EU sätter hinder i vägen för att hindra Tesla i syfte att försvara tysk bilindustri, kan det förstås bli tufft. Annars kan de som är intresserade av FSD titta på nedan film som släppets 22 aug. Visar en kille som kör med den nya uppdateringen och hans upplevelse av den. FSD Beta 10,69. För de som vill veta hur långt FSD har kommit för Tesla är detta en intressant video. Det är här så här långt Tesla är idag vad gäller FSD. Men det hjälper förstås inte om “politiken” kommer i vägen…
https://www.youtube.com/watch?v=nEHcSt5Uyd4
Ja fast det där var väl rätt fejkat. Verkligheten ser helt annorlunda ut.
Varför skulle det vara fejk? Vad bygger du den uppfattningen på? Vad jag förstod kommer de släppa denna version till sina bilar lite senare i år. Dock till det ganska höga priset av 15 000$.
Nu ids jag inte gå in på YT bara för att verifiera, men om det var den där Omar Q så har han ganska hög kredd i mina ögon. Han körde en dryg halvtimme i San Francisco UTAN ETT ENDA INGRIPANDE. Kan ha varit en annan rulle, som sagt.
Har nån försökt köra en obemannad Tesla fullproppad med heroin över nån gräns än? När kartellerna har nog förtroende för autopiloten att anförtro den några miljoner dollar kan jag köpa att det är en rimlig teknisk lösning.
Vadå heroin? Är det vad man smugglar via Tijuana nuförtiden?
Jag börjar nog bli gammal. (Börjar – HA!)
Om bilen har att välja på att köra rakt in i en älg och möjligen förolycka föraren, eller väja högee där det står en tolvåring i vägkanten väntandes på bussen, eller köra in i motstående körfält och frontalkrocka med en mötande lastbil (rädda älgen och 12åringen). Vad väljer AIn?
Vad väljer du? Så kan AIn programmeras att göra samma val.
Både Tesla och jag skulle nog välja att BROMSA SÅ HÅRT DET GÅR och hålla tummarna.
Lyckas inte alltid. Kasta därför samtliga försök till förbättring.
Tesla har ju valt billig hårdvara/sensorer i sina system (ingen Lidar) och fått enormt mycket berättigad kritik för att sålt in autonoma funktioner i större omfattning än de egentligen klarar av med påföljden en del olyckor och en mängd incidenter. Det har lagstiftningen numer reglerat.
Problemet för förarlösa fordon är inte 99% av körtiden, för det gör massor av tillverkar idag, utan det är att klara 100% och för det lär nog en lidar (=3D laser scanner) behövas så man kan se genom regn, dagg, snöyra etc samt klara skumma reflexer.
Jag har stått fast vid samma prognos sedan år 2015 och det är att 2030 kommer vi på allvar se förarlösa fordon i trafiken. Dessa kommer typiskt klara att åka på större vägar ned till vägar på nivån där dagens bussar i kollektivtrafik kör+ extra karterade områden. Det räcker för att longhaul lastbilstransporter skall börja bli autonoma och autonoma taxitjänster. Ren autonomi blir nog mest gods/paket initialt plus i en egen ägd bil samt expriment med persontransport för att vi skall vänja oss. Och vänjer oss gör vi nog fort.
Jag behöver ingen lidar för att ta mig till jobbet. Ingen radar heller. Funkar utmärkt även i snöyra.
Det är Musks argument. Kan en människa styra enbart med ögonen så kan en dator det med. Problemet är att han är lite överoptimistisk. Lite …
Uppenbarligen är det mycket svårare än Musk trodde från början och det säger han själv. Men tekniken har utvecklats enormt mycket under den här tiden på alla fronter och jag är nog mer optimistisk i att Elon får rätt till slut efter vad jag sett och studerat.
När du kör bil gör du överväganden om hur sikten bör påverka farten, krockar du är det ditt fel och ansvar.
Ett automatiserat system kan inte ges sådant ansvar – jag ska vara framme klockan 14.20 eller inte alls det går inte ens uttrycka det då tredje person kan drabbas.
Ett automatiserat system kan dock ha fler sinnen än människan, IR-kameror, lidar i osynligt spektrum, radar i osynligt spektrum, ögon i nacken, och på tårna – alla vinklar kontinuerligt övervakade. Varför ge upp många av de få fördelar automatiken skulle kunnat ha?
Lite handlar det om att människor bara kör på i snöryra trots kass sikt…
Gammal debatt. Själv anser jag att Lidar är fel lösning eftersom den bygger på samma medium (ljus) som kameror. Tillika detaljerad kartering i förtid vilket à priori kasserar all realtidsinformation, som kameror eller ögon kan bidra med.
Men mycket pengar är investerat i den tekniken. Sunk Cost Fallacy.
Icke-finansiell-rådgivning: Spring bort från bolag med Lidar. Annat än möjligen kortsiktigt eller blankning, då.
Hade det varit i usa så hade det varit en grupptalan på gång mot TSLA så lurade konsumenter får pengarna tillbaka för funktioner som dragits tillbaka. Är det bara i EU som funktionerna ta bort antar jag att det inte kommer att hända. Trist att köpa något man inte får, eller som till och med försämras.
Efter att ha kört Tesla model 3 LR i ett och ett halvt år är jag otroligt trött på mjukvara och sensorer. Bilen tjuter och piper i falsett för det mesta och det är omöjligt att stänga av. Flera ggr har farthållaren tvärnitat vid möte på landsväg eller bara för att asfalten blir lite mörkare (min tolkning; kan ju vara något annat). Vindrutetorkarna verkar styras av en slumpgenerator snarare än någon sensor. Helljusautomatiken har jag tvingats stänga av eftersom reaktionstiden gör att alla mötande bländas och sen får man köra en stund i mörker. För att då inte tala om att skärmen kan få för sig att det är en bra idé att starta om under körning på Autobahn. Har aldrig ägt en bil som gjort mig så stressad och irriterad.
Självkörande? Bara om man accepterar att det står still längre stunder. Det värsta är att när jag redovisar mina erfarenheter för andra Teslaförare instämmer de även om de nyss sjungit bilens lov . Musk har skapat en sekt, men bilens system är sämre än konkurrenternas.
Helljusautomatiken är under all kritik. Har MobileEye på Subarun, och den är klockren med reaktionstider på millisekunder.
Subaru är ju en monumentalt tråkig bil men allt på den funkar!
MobilEye gjorde AP1. Funkar hyggligt för mig, inte mer.
Men jag kör nästan aldrig med Autopilot, tbh. Trots att jag har betalat.
På tal om att Tesla valde bort radar. Enligt denna fallstudie kan det ha kostat livet för två motorcyklister. Stay safe!
https://youtu.be/yRdzIs4FJJg
Denna video är mycket välproducerad och informativ.
Felet kan vara att motorcyklar med två bakljus tolkas som en bil långt borta.
När Tesla tagit bort radarn ersattes den verkligen inte med två kameror riktade framåt för att kunna göra stereoskopiska mätningar?
På Teslas hemsida kan man beställa autopilot för 77.700:- Detta är alltså en adaptiv farthållare och körfältsassistans numera? Känns inte riktigt värt pengarna.
Har en massa assistans på vår ID4, men föredrar att köra själv. Har bara testat det en gång och det fungerade fint på motorväg, men när en skarp rondell med hastighetsbegränsningen 60 fegade jag ur, eftersom bilens självförtroende verkade bättre än mitt.
Ja, full autopilot innebär bara körfältsassistans numera. Den stoppar även vid rödljus.
Bättre att välja den lägre nivån. Valde den högsta nivån även på nya bilen, då jag bloggar om det.
38 900:- är ganska mycket för en utökad assistans också, men det är väl mer i paritet med vad andra biltillverkare tar för det. Däremot tycker jag Tesla borde ha detta orginal. Konkurrensen hårdnar ju.
Ja, adaptiv cruisecontrol är ju standard på alla bilar som kostar över 200000:- idag. MobilEye oftast, men varje biltillverkare brandar ju om det hela och kallar det något coolt istället.
Tror jag betalade ca 20k för lika mycket självkörande som Teslan gör på en BMW 5-serie. Adaptiv farthållare (radar) med filhållning (stereokamera) och filbyte på motorväg (måste hålla in blinkers i ca 5 sek)
Så 77k låter lite mycket…
Priset skulle väl höjas just idag, till 15kUSD? Det är ju helg i USA, Labor Day, och produkten börjar kunna anses mogen (enligt Tesla).
Sant. Dessutom paketerar de det lite finurligt, så om man vill ha farthållaren måste man även välja till en massa annat. Tydligen går det inte ha adaptiv farthållning om man saknar elstolar och aluminiuminlägg på instrumentbrädan. Oklart hur detta problem uppstår i tillverkningen, men det är säkert bara rent praktiskt. Kan inte tänka mig att de försöker göra bilen dyrare.
Självkörande bil i stadstrafik har jag svårt att tro på. Motorväg kommer att fungera, någon gång. Cyklister som dyker upp bakom husknutar eller från trottoarer med fullt med människor. Folk som går på trottoarer med ryggen mot trafiken och kliver ut på gatan. Komplexiteten blir alldeles för hög, alternativet blir i så fall att ha en självkörande bil som går löjligt sakta och stannar för sånt den inte borde behöva stanna för.
Börjar växa igen på ett ställe där jag backar in och parkerar för att plocka svamp. Bilens parkeringsradar kan inte skilja på gräs och betongsuggor så den skriker i högan sky. Men om den hade bildbehandling på backkameran då? Nja, är den där lilla slybjörken så klen att den böjer sig utan större motstånd, eller kommer den att göra märken på bilen?
Det är inga problem att bygga en självkörande bil som klarar av att ligga på motorväg eller i kö en fin dag med god sikt. Lägg till vinglande medtrafikanter, bilar som stannat halvt ut i vägbanan, folk kör om på insidan i 120 km/h, spännband som långtradare tappat på vägbanan och andra avvikelser så blir det mer utmanande.
Autopiloten i min Polestar fungerar en fin dag och oftast även i regn, men att tro att den skulle hantera någon form av avvikelser förutom att bilen framför minskar sin fart känns långsök (och inte heller något som tillverkaren hävdar att den kan).
EU har inget med förändringarna att göra utan det är ett FN organ, UNECE, som hindrar homologering av nya fodon utan bekräftad uppfyllelse. I det här fallet troligen UNR157.
Riktigt spännande och pådrivande för helt nya affärsmodeller är även UNR155 (ISO/SAE 21434) där OEMen krävs på ett totalansvar för Cybersäkerheten i fordonet under hela livstiden på fordonet och UNR156 om Software update.
Enligt min kusin, som är någon slags utvecklings-mellanchef i branschen, så kommer Tesla bli utklassade framöver pga teknikerna de valt att använda (kan inte ge närmare detaljer då jag bara lyssnade på ett halv öra).
Jag tror tekniken kommer vara tillräckligt redo långt innan lagstiftningen tillåter det. 100% säkert är ingenting någonsin.
Kommer du ta en obemannad taxi igen efter att den stannat 3 km från destinationen och inte kunnat köra vidare? Utan 100% så kommer kunderna snabbt utebli
Det låter som ett synnerligen milt scenario jämfört med de som jag förställer mig med döda eller handikappade människor och mosade chihuahuor och katter.
Normalbegåvningsutmanad killgissing följer: Nej, kunderna kommer inte utebli för det kommer vara så pass dyrt och besvärligt att äga eget fordon i framtiden, framför allt om man bor i städerna. Och vem vill vara taxichaufför när man närsomhelst kan ersättas av en mjukvaruuppdatering?
Inte ens fordon som går på räls har ju blivit förarlösa än så helt förarlösa bilar kommer dröja. Vi kommer lätta upp lagstiftningen inom en snar framtid och då kommer bakslaget – bilar kör fel, flippar ut, människor hamnar fel, skadas eller dör och favorit-husdjuret mosas. Då hårdnar lagstiftningen återigen och det kommer ta lång tid innan samhället litar på tekniken igen, trots att den kommer vara “säker” långt innan. Aldrig 100% dock.
Tvivlar på att det kommer att bli mycket blodbad. Säkerheten främst. Snarare kommer fordonen att stanna i onödan och annars gå väldigt sakta på sina ställen. Blir intressant att se hur en självkörande bil tacklar taskigt plogade vägar med snödrev. Barmark i 700 m, sedan en skapligt packad 70 cm hög driva, barmark ytterligare 300 m sedan ett parti på 50 m med relativt packad snö med c:a 30 cm djup, u s w. Det scenario jag ser framför mig med LW:s kommentar…
Försäkringspremier kommer att driva detta. När tillräckligt många (semi)autonoma fordon finns ute på våra väger, och det visar sig att de kör säkrare än mänskliga förare, kommer trafikförsäkringspremien för mänskligt styrda fordon att gå upp mer än för förarlösa fordon. När denna brytpunkt kommer vill jag dock inte sia om.
(Givetvis är det svårare att åstadkomma fungerande förarlösa bilar i Sverige än i Kalifornien).
Här finns en lista på förarlösa tågsystem. GoA4 är den intressantase klassificeringen då den tillåter frånvaro av mänsklig personal helt och hållet.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_train_systems
Det rimliga vore att taxi regleras. Både i Sverige och i USA finns det gott om okvalificerad arbetskraft som kunde köra bilarna. Om vi avstod från egen bil och kunde tänka oss vänta 5-10 minuter på en bil borde vi kunna åka delad taxi på samma sätt som färdtjänsten gör och ha en kostnad som understiger egen bil. Dessutom skulle antalet bilar kunna minskas radikalt. Detta går ju att kombinera med kollektivtrafik.
Givetvis är detta svårt att genomföra på landsbygden men det vore ett bra steg för städerna. För den som föredrar privat transport går det ju att ta egen bil.
Tack för att du infogade det om landsbygden. Här på landet finns det bara taxi 9-17 vardagar (färdtjänst). I min kommun finns det rent av en Facebook-grupp “Vem kör i Mark?” för förmedling av svarttaxi, som ingen myndighet gör något åt eftersom det f-n inte finns någon taxi alls när den behövs kvällar och helger. Taxibilar på Landvetter vägrar i sin tur ta körningar hit för “det är åt fel håll” och t ex Taxi Kurir kan man inte ens beställa taxi till vår by med för det är “utanför våra kartor”.
Själva tar vi alltid bilen till flyget. Parkeringen X antal dagar är oavsett billigare än taxi för 1000:- SEK i varje riktning.
Tack du. Körde Sth-västkusten idag och hamnade bakom en gulskyltad bil som körde riktigt illa, höll på att dra in mig i mittdelaren på motorväg. Tutade och fick det på video.
Kvalificerade taxiförare – tillåt mig småle! Säger inget alls om etniciteten men gissade rätt.
Uber har jag faktiskt använt, i en storstad, på kupong. Men på hemvägen blev min buss lite försenad så jag missade bytet (ett av fyra) och fanns förstås inga Uber att nå. Vänta en timme på nästa buss? Nej, ringde grannen som generöst ställde upp och körde mig och en annan strandsatt hem!
Nätverk! Det är det som susen gör. Sen var det lite kul att grannen och min nya “vän” hade gemensamma nära bekanta. Så kan det också bli i glesbygd. 🙂
Delad taxi fungerar bara om man inte har större krav än att transportera sig själv och möjligen en inte alltför stor väska.
Själv använder jag bilen mest till att transportera mer grejer än en liten väska. Ofta fyller jag bilen med skräp och kör till tippen (“återvinningsanläggningen”). Varor som jag köper får jag oftast levererade hem, inklusive mat och alkohol, så till det behöver jag inte bilen.
Ja, sen har vi hundar också, så den delade taxin måste vara försedd med hundburar.
Ni som lever ett enkelt liv i en storstad kan dock kanske dra nytta av delad taxi, men varför inte åka buss eller tunnelbana istället?
Jag tror att förarlösa bilar kommer funka lika bra Som Teslas dörrhandtag gör i Svensk vinter 🙂
Då bör du undvika bägge delar.
Teknikpositivister kan sätta sitt hopp till 5G och indier som kör den självkörande taxin billigt på distans. Hoppet lever!
Du tänker på schack-turken?
Vilka bilmodeller som finns på marknaden idag, har bäst “självkörande” funktion?
Tesla ligger fortfarande som nr 1? Men vad kommer sen.