De ryska förlusterna är så stora att man nu skickar hela tåg med nytt krigsmateriel till södra fronten och Cherson via Krym, men Ryssland fortsätter ta stora förluster och inom en vecka kommer materiel motsvarande förstärkningarna vara utslagna. Ruinerna av byn Piskij försvaras fortfarande efter över ett halvår av konstant beskjutning och åtta år av krig av Ukraina rapporterar den brittiska underrättelsetjänsten. SVT har intervjuat svenska krigsfrivilliga i Ukraina.
Efter självständighetsdagens omfattande robotangrepp mot Ukraina har nyhetsflödet avsevärt svalnat av från kriget. Även om det var fruktansvärt och dussintals med civila dödades av robotangreppet, så är det tydligen inte mer än så som Ryssland klarar av längre och då bara under en dag, för att sedan tvingas till återhämtning. Antagligen fick man spara på robotangreppen för att alls få ihop en kraftsamling.
Samtidigt är Ukraina måna om att inte skada civila, och ägnar sig främst åt utnötning av rysk logistik istället för storskaliga anfall. Ryssland lider av fortsatt brist på skyttesoldater (“infanteri”) och kan därför inte göra några väsentliga offensiver, då det inte räcker med kvarvarande pansarfordon för att erövra och hålla terräng – felbalansen i övervikt på pansar har funnits hos Ryssland sedan anfallets första dag. Kvarvarande rester av ryska elitförband är inte heller värda något, så varken GRU Spetsnaz eller inoljade biceps från de sista överlevande Vädävä klarar av att ständigt beskjutas med artilleri bättre än några andra förband eller soldater. Även om Ryssland har överlägsenhet i antal eldrör och ton granater, så skjuter man utan precision. Artilleriet är annars den yttersta demokratin på slagfältet – det spelar ingen roll hur stora inoljade biceps eller vilka patchar du har som förbandstecken. Zonrörsgranaten från 155 mm Natoartilleri skiter i det, precis som robotarna från HIMARS eller M270.
En gammal lärdom från min värnpliktsutbildning var att “en spetsnaz reagerar på samma sätt av att bli träffad av en salva 7.62 från ksp 58 som en svensk malaj”.
Ryssland skickar nya materielförstärkningar till södra fronten och Chersonfronten via Krym vilket fångats på film. Det är dock motsvarande i bästa fall (för Ryssland) en veckas förluster på den filmen och mer stridsvagnar löser inte frånvaron av skyttesoldater.
Enbart igår ska 250 man dödats, tre stridsvagnar och tre pansarskytte- eller motorskyttefordon förstörts. Sju artilleripjäser slogs ut, liksom tre transportfordon. Så nog behövs förstärkningarna på filmen.
Södra militärdistriktet, vilket omfattar Chersonfronten och södra fronten slog ut två Smersh-salvpjsäser, tre Hyacint-bandhaubitsar, en Pion-supertung bandhaubits och en Nona-granatkastarbandvagn, vilket torde vara ungefär förlusterna av ryskt artilleri enligt ovan.
I övrigt slogs ryska anfallsförsök i Donbasutbuktningen tillbaka, bland annat försök mot Soledar, Zaitseve och Maijorsk. Överlag få anfall, vilket också avspeglar sig i lägre ryska förluster.
Den brittiska underrättelsetjänsten konstaterar att Ukraina fortfarande försvarar ruinerna av byn Piskij invid den ockuperade och skövlade flygplatsen i staden Donetsk. Därmed bekräftar man Andrew Perpetuas konstaterande att tidigare uppgifter om att Piskij efter åtta år av strider skulle fallit var felaktiga. Trots sex månaders konstantant anfall och beskjutning av platsen har alltså inte Ryssland lyckats erövra ruinerna än. Återstår därtill att ta kullen norr om flygplatsen, som även den fortfarande hålls av Ukraina och är kanske en av världens hårdast befästa punkter. Lycka till med att storma den rakt över ett några hundra meter brett helt platt flygfält.
På många vis påminner kriget i Ukraina återigen allt mer om första världskriget, men med undantaget att de stora offensiverna för stunden uteblir. Och gammal förblir alltså äldst, dvs skyttesoldaten förblir kärnan i striden tillsammans med artilleriet.
SVT har intervjuat en av de svenska krigsfrivilliga i Ukraina. Han har alltid två kulor kvar – en åt sig själv, och en åt sin stridsparskamrat. Han har ingen som helst avsikt att bli tillfångatagen, torterad, nyttjad för propaganda och sedan utsättas för summariska skenrättegångar och avrättas. Den intervjuade “Lars” har barn hemma i Sverige, men är beredd att ta riskerna. Även en “Roger” intervjuas i text, och är förmodligen antingen Okänd Soldat eller hans stridssjukvårdarpartner, då det uppges att de tjänstgör i en frivillig sjukvårdsbataljon – antagligen Hospitallers, som är just det.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Do peremohi!
11:14 Ryssland har återigen terrorbombat centrala Charkiv. Filmsekvens på skador här Se även här och journalisten Sarah Ashton-Cirillo här och här.
11:39 Kyiv Independent har en intervju med general Marchenko, som organiserade försvaret av Mykolajiv, och motanfallet tillbaka mot Cherson. Det finns inte några egentliga detaljer, annat än att civila hjälpte till med att gräva befästningar och han ger inte några detaljer om den pågående motoffensiven mot Cherson annat än att det inte är enkelt och att man inte har samma resurser som Ryssland. Han understryker att det utländska stödet helt ändrade kriget, men att man fortfarande får för lite stöd. Han är dock trygg i att det bara är en tidsfråga tills man får tillräckligt med stöd. Han konstaterar också att Kertjsbron är viktig och om den skulle förstöras skulle allt ändras.
KOMMENTAR
Chersons fall nämns egentligen inte, men som tidigare rapporterat så innebar den ukrainska fördröjningsstriden vid Cherson att försvaret av Mykolajiv kunde färdigställas och var avgörande för att stoppa den ryska offensiven mot Odesa. Det var Mykolajiv och Voznesensk som behövde hållas för att rädda Odesa från en markoffensiv, inte Cherson, som blev ett damoffer för att köpa tid.
15:36 Ett ryskt försök till frontalanfall – klassisk svensk stormning, fast utan understödjande nedhållande eld – medels två stridsfordon med skyttesoldater ombord mot en ukrainsk position i ett skogsbryn. Man ser att stridsfordonen öppnar eld mot skogsbrynet. Lite trist att frontalanfallet dessutom sker rakt över ett minfält. Film här.
De kanske hade fått Liberalernas tre månaders värnpliktsutbildning?
I övrigt visar det hur total brist på både personal och materiel som ryssarna har, när man anfaller med två fordon och två skyttegrupper (tänk 20 personer), i vad som borde varit ett helt kompanis anfall (tänk 100+ personer och 10+ fordon) med fullt understöd av artilleri på åtminstone bataljonsnivå (granatkastare i Sveriges fall) som nedhållande eld, avskärmning med rök med mera. Helst skulle man vilja ha brigadartilleriet också. Och underställda stridsvagnspluton på pansarskyttekompaniet, som skulle kunna ge direktverkande eld mot försvararna. Samt förstås reka om det är ett minfält innan man anfaller till att börja med.
I princip är det ett självmordsuppdrag man ser. Enda anledningen till att man inte blev bortskjutna av pansarvärnsvapen var nog att ukrainarna tyckte det var slöseri och istället väntade på minorna. Medan de käkade baconchips och tittade på.
Vad som talar emot att det skulle röra sig om tvångsrekryterade ukrainare som tvingades anfalla sina egna är att man var redo att offra två stridsfordon på detta.
16:47 Skrev några rader om Sveriges försvar som en del av Nato i en separat artikel här.
16:58 Enligt den militära administrationen i Mykolajivregionen har ca 10 000 civila mål förstörts av ryssarna i regionen, rapporterar Kyiv Independent. Det inkluderar 6 466 bostäder, 331 skolor, högskolor och universitetsbyggnader, 117 industrier och 67 sjukvårdsinrättningar som sjukhus och vårdcentraler. Det senare visar på att Ryssland fullständigt skiter i krigets lagar, men det visste vi redan innan anfallets start, och de som inte lärt sig det sedan dess kanske lär sig det nu? Svenska sjukhus och vårdcentraler kommer bombas om Sverige blir anfallet.
17:23 En film från Sievierodonetsk, före och efter Rysskij Mir.
20:55 Klockan är HIMARS i Nova Kakhovka.
297 kommentarer
Först ??
Grattis 😀
Grattis! 🏆
Snyggt!
Grattis!
Tack. Hur funkande reglerna för den som kom först. Villig att betala det som krävs. ⚔️🇺🇦⚔️
Efter förmåga till valfri organisation till stöd för Ukraina.
Slava Ukraini! 🇺🇦
Uppfattat. Ordnar detta asap
Försökte med United24 men funkade inte så det blev 500 riksdaler till Swedish Rescuers
+
Tack QN2 för bidraget till en superb organisation och tack alla för att denna fina tradition hålls vid liv!
Det gjorde du bra 👍
Underbart 🇺🇦 🇸🇪
Snyggt! Alla bidrag små bildar en stor hjälpå … 🚒
(Usch vad jag är dålig på att rimma …)
Fint jobbat!
Detta verkar vara väl underbyggt:
– Satelliter visar den alarmerande omfattningen av ryska fångläger! Bilder har identifierat 21 anläggningar som tvångsfängslar tusentals ukrainare, samt möjliga massgravsplatser.
https://tinyurl.com/2qs8btdr
När historien så småningom skall skrivas så kommer antalet civila döda och tortyr-mördade nog att gå upp markant. Det här var ju aldrig en befrielse utan från första början hade man tänkt sig en etnisk rensning. Säkerligen går man hårt fram i Donbass också. Det är snudd på overkligt att en stad som Mariupol nästan tömts på folk.
Tyvärr verkar det vara så…@Johan NO:1
Dagens fynd
https://yorkshirebylines.co.uk/news/world/the-doges-of-war-how-a-twitter-meme-is-helping-fight-the-russian-war-in-ukraine/
The doges of war: how a Twitter meme is helping fight the Russian war in Ukraine
Members of a group known as the North Atlantic Fellas Organization have been raising money for Ukraine while countering Russian propaganda
Pez PearsonbyPez Pearson 15-08-2022 06:51in World
https://twitter.com/igorsushko/status/1563403554496192512
🧵#RussianFreedomLegion soldiers have secured their flag at the Russian embassy in Kyiv, #Ukraine. Russian nationals in Ukraine can apply to join the Legion to fight for a free #Russia & against the Putin regime at virtually all enlistment offices throughout the country
https://twitter.com/AdamKinzinger/status/1563311015348998144
Adam Kinzinger🇺🇦🇺🇸✌️ @AdamKinzinger
Many are confused by #nafo and the dog memes. This will be a future case study in how to counter online propaganda successfully.
Jag var lite sen att förstå det, DefMon hade nån NAFO kopp på varenda bild ett tag. Häftigt med en online försvarsallians som får ambassadörer att stänga kontot
https://signmyrocket.com
Send your message to the Russian Invaders!
You have a chance to send a greeting to orcs with your text written on an artillery shell.
You will receive a photo of your signed shell or a video of it being fired. Or you can even sign a M777 howitzer.
https://twitter.com/SignMyRocket/status/1563253029465272320
Let’s start crowdfunding FOR A #NAFO SIGN ON
✈️SU-24✈️
All money will be spent on a complex with 2 UAVs. All documents are signed and in 3 weeks we have to pay for them
Paypal [email protected]
Any💲will be counted towards a crowdfunded Su-24
Msg will be voted on later
MEN så BRA idé.
Hoppas många hakar på!
https://twitter.com/saintjavelin/status/1563173408363659271
Saint Javelin @saintjavelin
David Attenborough presents…
BBC Planet Ukraine – HIMARS
Riktigt bra. 🇺🇦😀
https://kyivindependent.com/national/ukrainian-charity-buys-satellite-for-the-army-how-will-it-help-fight-against-russia
Ukrainian charity buys satellite for the army. How will it help fight against Russia?
August 27, 2022 1:25 pm
by Daryna Antoniuk
https://twitter.com/DefenceU/status/1563464585155268609
Defense of Ukraine @DefenceU
Ukraine government organization
Have you heard of resistance in temporary occupied territories of Ukraine? The guerrillas movement is well coordinated. Their actions support regular Army & faster liberation of 🇺🇦. “Warm” welcome to occupiers & collaborators.
https://adamtooze.substack.com/p/chartbook-146-the-russia-ukraine?sd=pf
Chartbook #146 The Russia-Ukraine War At Six Months: symbolic anniversary or economic and military turning point?
Adam Tooze
Aug 24
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1563524482849013760
An 85-year-old pensioner from Sumy donated 35 thousand dollars for the needs of the Armed Forces of Ukraine. He sold the apartment and the summer cottage.
Before that, his wife died, and before that, his son died.
https://twitter.com/kamilkazani/status/1544539580728221696
Kamil Galeev @kamilkazani
FYI: Mulino is where German Rheinmetall company was building (in their own words):
“Measuring over 500 square kilometres, the state-of-the-art Russian army training centre in Mulino designed to train a reinforced mechanized infantry or armoured brigade”
https://edition.cnn.com/2022/08/27/politics/russia-ukraine-resistance-warfare/index.html
How Ukraine is using resistance warfare developed by the US to fight back against Russia
CNN Digital Rebranding 2015 Oren Liebermann Photo: Jeremy Freeman
By Oren Liebermann, CNN
Updated 1436 GMT (2236 HKT) August 27, 2022
https://twitter.com/uamemesforces/status/1510687680421576707
https://www.military.com/daily-news/2022/08/24/wolves-leading-pack-inside-key-foreign-unit-fighting-protect-ukraine.html
The Wolves Leading the Pack: Inside a Key Foreign Unit Fighting to Protect Ukraine
24 Aug 2022
Military.com | By Katie Livingstone
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1563628411255496704
Ukrainian soldiers stress test a Russian 6B47 Kevlar helmet
Rolig kommentar:
“The Russians evolutionary desire for laundry machines overcomes their fears as HIMARS turn ammunition depots into assembly lines for new Lada’s”
https://twitter.com/terror_studies/status/1563263517003620355?s=20&t=fG0ROaeXwwwtoLR307yFqw
🤣
https://tinyurl.com/2gxvao7m
Слава Україні! Героям слава!
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Googleöversatt:
Den ukrainska militären fortsätter att slå broar i Kherson-regionen och förstör rashisternas kommunikationsvägar. Den här gången slogs ett exakt slag på Daryiv-bron över floden Ingulets på högra stranden av Dnepr. Detta rapporterades i OK ” Södra “.
“Missil- och artillerienheter fortsatte att avfyra uppdrag, inklusive att säkerställa kontroll över Daryiv-bron”, står det i meddelandet.
Ukrainas väpnade styrkor slog till mot Kakhovbron och luftförsvarssystem i Nova Kakhovka Daryiv-bron förbinder Nova Kakhovka och Cherson på högra stranden. Efter att Antoniv-bron inaktiverats använde ryssarna den för att transportera utrustning och ammunition till Cherson via Novokakhov HPP.
Vi kommer att påminna er om att den 23 juli kämpade Ukrainas väpnade styrkor redan på Daryiv-bron över Ingulets.
Som rapporterats av 5.UA rapporterades höga explosioner idag nära Antonivsky-bron .
Vi kommer att påminna er om att på morgonen den 26 augusti attackerade de ryska ockupanterna återigen Slovyansk i Donetsk-regionen.
Som rapporterats av 5.ua är det osannolikt att Putins dekret att öka antalet rysk armépersonal med 137 000 till 1,15 miljoner kommer att tillåta Ryssland att skapa effektiv ytterligare stridskraft i kriget mot Ukraina.
Gör ditt bidrag till segern – stöd Försvarsmakten .
Дякую за допомогу!
Tack för hjälpen!
Använderman t.ex. Google Chrome finns det översättare att implementera så sidan kan läsas på svenska (nåja…).
Javisst, bara att högerklicka på texten och välj översätt till svenska.
De 137000 nya soldaterna är väl för att ersätta de ryska soldaterna som inte längre är krigsdugliga.
USA har lagt en order på 182 milj $ hos Raytheon på Nasam till Ukraine
https://www.rtx.com/news/news-center/2022/08/26/us-army-awards-raytheon-missiles-defense-182-million-nasams-contract-for-ukrai
Ryssland har max 45% kvar av missiler räknat sedan invasionen startat
Av Iskander max 20%
Ukranian military intilligence : Vadym Skibitskyi
https://twitter.com/Flash43191300/status/1563463289463382017?t=AiHXVjo6_VJspSEQSrmAmQ&s=19
Återigen har vi kommit till en punkt där Ryssarna förstärker upp med mer än vad dom skall ha, det är och har varit lite av ett svart hål vad Ryssarna kan skaka fram.
Nu är det olika divisioner och olika armeer som har olika depåer så att T62 kom till södra fronten betyder inte att alla divisioner har tomt i ladorna.
En liten kalibrering så var det nån typ av offensiv paus efter Lysychansk och man tänkte att Ukraina skulle ta initiativet, Ryssarna hade blött på bra vid sina human wave anfall och vid Kherson hade Ryssarna 6-9 BTG eller liknande när Ukraina drog igång. I början såg det rätt lovande ut också.
Sen hade vi diskussionen om att årets värnpliktiga och träningsbataljonerna skulle mobiliseras, 30 BTG, och att sen var det slut.
10 000 fängelsekunder har man väl också tryckt in och tvångsrekryterat som galningar i DPR och LPR.
175 000 man var en siffra som cirkulerade för inte så länge sedan som den ryska numerär som befann sig i Ukraina.
Samtidigt så har vi ju fått till oss att Ukraina har ställt sin million man army på krigsfot (hela försvarsmakten).
För nån dag sedan var det 20 tåg med pansar över Kertj bron och innan dess tåg med Pion bandhaubits. Erik14 postade något om 400 spetsflyg och hkp vid gränserna till Ukraina.
-Nu vet vi inte vad som är förflyttningar av redan – inräknade – förband och vad som är nytt men idag skall Ryssarna ha ungefär 1500 strv i Ukraina och det tillsammans med förlusterna är den numerär som rätt många bedömare bedömt att dom kunde få funktionsdugliga, 3500st.
Man har väl tänkt att det skulle bli omodifierade modeller och lite äldre men nu är det film igen på tåg med BTR90, T80 osv.
Vi har nått slutet Augusti och Ukrainska lokala offensiva operationer är och har varit pågående och Izyum är helt klart på väg att byta ägare så Ryssarna har inte numerären att hålla alla frontavsnitt – annars hade dom hållit Izyum.
Däremot har dom tryckt in snudd på otroligt med nya BTG vid Khersonfronten och nu i Daily Gregg att dom skall gå mot Vuhledar, som väl låg bäst till hos mig var Ukraina skulle dra igång nåt kul härnäst.
Snälla sluta skriv “ryssarna”, “ukrainska” och “augusti” med stora bokstäver. Det här är svenska, inte engelska.
Jag har hela mitt arbetsliv jobbat på engelska så det blir lite sånt där 😀
Lyfter man blicken och tittar strategiskt så är det rätt bra om Ryssarna försvarar Kherson, Södra fronten och Krim på bekostnad av Donetsk och Luhansk Oblasts.
-förr eller senare tar Ukraina Mariupol och spränger Kertjbron och sen kan ju kvarvarande förband fundera på hur dom skall ta sig ur den taskiga situationen.
Det verkar rätt klart att Ryssarna har spring i benen för fortsatta offensiva operationer och den där utmattningen som Ukraina skall passa på att utnyttja infinner sig ju aldrig. Om dom kör sina BTG till noll och har svårt att fylla upp eller om dom fyller på med skator och materiel vet jag inte. Jag gissar att dom får in mer reserver än vad vi leds till att tro. Det var ju tex. rykten om mobiliseringar förut men man får ju aldrig något konkret att gå på.
Det är ju inget som hindrar att Ukraina fortsätter sin lyckade försvarsstrid, har Ukraina förlorat 15 000 man så blir det väl totalt 50 000 i döda och sårade, en hisnande siffra men leden kan fyllas flera gånger om. När det gäller materiel bör dom ju också ha tillräckligt.
Ryssland sätter ju lite hela sin existens på spel på den södra fronten nu. Blir de avskurna där med ryggarna mot havet så riskerar de mer än ett lokalt nederlag.
Jag tycker det är en märklig prioritering dom gör som jag tolkar som bra för Ukraina. Det är ingen bred landtunga mellan Vuhledar – Mariupol och vid Kertj är det bara en bro. Att trycka in allt där ger ju två flaskhalsar som måste få det Ukrainska/USA stridsledningen att skåla i den dyraste av ölsorter.
Det svåraste skulle ju alltid vara mörkaste Donbass men är det bara 1st Army där kan det nog gå fort/fortare.
Sen har vi området Öster om floden Oskil som jag undrar om dom kommer hålla ens.
Men själv tror jag lite mer på landtungan Orikhiv – Melitopol.
Mest för att då blir de ryska underhållslinjerna betydligt mer ansträngda.
Det är nog klokt av Ukraina att se till att de själva aldrig har svårare underhållslinjer än ryssen. Jag tror nämligen numera att det är i logistik och underhåll som detta krig nu kommer vinnas.
Ingen sida har övermakt nog att offensivt militärt vinna, om nu inte Ukraina plötsligt börjar få minst 3ggr så mycket material i stöd.
Ryssland verkar ju av allt att döma inte få det minsta mer stöd, ingen av vännerna var något att lita på!
De ryska transporterna av pansar via Krim kan mycket väl vara omflyttning från norra fronten, inte nytillförd materiel. I så fall är det ett tecken på att ryssen ägnar sig åt frontförkortning och kraftsamling till söder. Vi har ju också sett tecken på att ryssarna lämnar Izium och att nästan bara rebellstyrkor strider kring Donbas.
Ryssen kanske släpper norra fronten helt och låter rebellerna sköta Donbas.
@Argus: kan väl vara reparerad materiel? Sådan som skadats sedan februari plus sådant som var för dåligt skick när det tog ur förråd och behövde åtgärdas först. Vi vet att Ryssland arbetat med reparationer.
Så kan det vara. Har ingen aning om var den stora logistikbasen finns, i Rostov-na-Don kanske. Det kan finnas en viss logik i att skeppa orenoverad materiel ur förråden närmare fronten för att där pussla ihop fungerande fordon mm, istället för att renovera lokalt vid förråden.
Men… Rostov-na-Don till ukrainskt område är det runt 20 mil. ATACMS!
Jo du var inne på det för någon vecka sedan och jag ser det på förbandskartorna, det är mycket 1st Army i Donbass nu.
Hade nog tänkt mig att Vuhledar skulle vara svagt tillsammans med Donetskfronten men tydligen ingår den sträckan i för ryssarna aktiv front.
Izyum verkar ju sakta överges, Ryssarnas version av fördröjningsstrid där dom dör av indirekt eld utan att lyckas få träff på några ukrainare 🙂
Nu är ju den stora frågan hur mycket Ryssarna kan fylla leden, dom har helt klart tagit större smällar än dom är bekväma med men dom genomför ju offensiva operationer, om än usla sådana, på ett par olika frontavsnitt.
En avgörande pusselbit för offensiv är MBT och IFV för Ukraina. Det kan kanske vara så att Ukraina inte ännu fått det dom behöver. Man hoppas ju hela tiden att det blir som med artilleriet dom är på plats innan vi vet det men det kanske inte är så?
Varför detta inte kommit efter sex månader har jag svårt att förstå, det har ju levererats HIMARS som pulveriserar Ryssarnas bakre as we speak och innan dess dog det generaler i parti och minut.
Det finns inga skäl att försöka slå ryssarna med infanteri utan det behövs pansar. Åtminstone 3 brigader bör ha polskt pansar med mörkerstridsmedel och man tänkte att dom skulle agera murbräcka men så har inte skett.
Vi får verkligen hoppas att Kos har rätt och att det blir USA som reder ut detta till sist med Abrams och Bradley och att det finns något kul i sista vapenpaketet från oss, typ CV90…
Nu kommer väl den ryska offensiven ebba ut ett kort tag igen om inte alltför länge och så fortsätter vi hoppas på framåt för Ukraina men kan det finnas en rimlig plan som inte är en offensiv under hösten?
Finns det någon win för Ukraina att fortsätta föra ett krig över tid, typ att Ryssland dräneras permanent på krigförande kapacitet eller att landet helt kollapsar och inte ens kan tänka på en rond 3?
Att kasta ut Ryssarna nu (för tidigt) bara skulle leda till en återuppbyggnad?
Jag tror inte det men frågan är väl värd att lyfta, Ukraina har ju själva varit nästan övertydliga med att Ryssen skall ut med fötterna före med en sen sommar/tidig höst start.
Jag undrar om inte Putin önskar sig en riktigt kallvinter i Europa då kommer EU samarbetet ställas på sin spets helt och hållet, vilka länder slutar exportera det är istortsätt bara Norge och Sverige som exporterar om det inte blåser i norra delarna av Europa.
Blir det en mildvinter med mycket blåst så kommer Europa klara sig, och leveranserna till Ukraina fortsätta.
Dom eldar nu upp gasen i ryssland så lite oklart vad planen egentligen är för vintern?
https://svenska.yle.fi/a/7-10020018
Hur är det egentligen med att bränna naturgas? Den innehåller mycket metangas, vilket ska vara värre än CO2 uppe i atmosfären. Bränner man den så är den väl inte lika farlig att skicka ut i luften. Denna slutsats drar jag utifrån att om man eldar naturgas vore det ju rent idiotiskt ur miljösynpunkt.
Naturligtvis vore det bästa att använda gasen som energi. Förmodligen har väl inte ryssarna lagringsmöjligheter för gasen likaväl som de inte har avsättning för den. De bränner den då som det minst dåliga alternativet. Massor av naturgas har börjat sippra ut från permafrosten i Sibirien. Vilket tydligen är en katastrof då man inte vet om det kommer att accelerera den globala uppvärmningen.
Om inte ryssarna pumpar upp gasen kommer källorna att sätta igen. Man behöver hela tiden ett litet flöde. Eftersom man började strypa flödena redan i början av sommaren så har man vid det här laget fyllt lagren.
Om man tittar på FIRMS för kompressorstationen till Nordstream, den som är akutell i detta fallet och ligger ca 20 km från finska gränsen vid Finska viken så har de facklat sedan i början av augusti.
Tja? Om gasen inte eldas upp i Västeuropa som först tänkt, utan istället eldas upp i Ryzzland. Menar du att det blir någon skillnad i utsläppsmängderna av CO2 då? Metan omvandlas ganska snabbt till bla koldioxid i atmosfären. (Källa, en kemiprofessor jag känner) 🙂
Att man inte minskar produktionen av gas i stället för att fackla den tyder väl på att ryssarna hoppas att snart få exportera mer gas. Om jag fattat rätt så kan det vara knepigt att få igång gasproduktion om man väl minskat den.
De bränner 4.3 miljoner kubikmeter om dagen, enligt SvD. Det låter som vansinnigt mycket, med det blir bara 1.5 milliarder kubikmeter om året, mot totalkapacitet av 110 milliarder på Nord Stream 1&2. Tycker det låter som de har dragit ner så mycket det går och måste ha lite flöde för att inte kompressorer och sånt ska paja.
Inte att förglömma är att den franska kärnkraften går på halvfart pga varmt kylvatten. I takt med att värmen avtar lär exporten från Frankrike ticka igång igen. Får det effekt på totalen? Förhoppningsvis.
Nja, det är mest 10-års overhaul och bränslebyten som gör att franska kärnkraft ligger nere. 4 ska komma igång i augusti, 7 i sept, 6 i okt, 5 i november, 4 i dec..
Nej, pga underhåll och för låga nivåer i floderna som gör att de värms för mycket av reaktorernas spillvärme.
Ja det har jag också hört, temperaturen i flodvattnet är för varmt nu.
Yes dom har ju en enorm export i vanliga fall, nu bara 10% av exporten så när dom gasar upp blir det bättre.
Sen kommer Finlands OK2 eller vad den heter igång runt årsskiftet.
OL3 kör redan 60% av maxkapaciteten under testperiod fram till december 22 då man planerar växla upp till 100% = 1600MW.
Nordstream 1 går genom Östersjön och inom räckhåll för baltisk och polsk marin.
Övriga gasledningar går genom Polen eller Ukraina.
Vad Tyskland vill eller inte vill map fredsförhandlingar har öht inte något med saken att göra längre. Om Ukraina måste välja mellan att utpressa Tyskland eller förlora kriget / tvingas till förhandlingar så är det ett enkelt val så länge Ukraina har förmåga.
Det har hörts en stund nu att ju mer ryssar som kommer dess mera skräp kommer med i köttleveranserna. Även om de har T62 och en del annat så kommer de ju inte att bemanna dom med något av kvalite. De har väl lärt dom att tanka och köra framåt kan jag tänka.
Ukraina behöver mer utrustning verkar det som sedan blir det åka av!
Ja det är sannolikt skriande kompetensbrist i Ryska armen nu.
Ukraina gick ut i media och sa: Vi ska ta tillbaka Krym. Putte som tycker om halvön, omgruppera allt han kan dit. Ukraina trycker på lite lagom tills att ett lagom antal orcher är runt Kherson på rätt sida floden.
Då spränger man broar, ammo depåer, mm och sätter allmän skräck i orcherna som nu är utan underhåll och inte kan fly med tunga fordon.
Ukraina anfaller nu i öst mot Izium…
Dom ju låst en stor mängd trupp och utrustning i söder som inte lär kunna omgruppera snabbt till öst fronten. Spränger man nu kertjbron, så är isoleringen total av orchtrupperna.
Nej, inte total isolering, det finns hamnar och färjelägen på var sida om sundet, som innan bron ombesörjde all transport där.
Helt klart inte alls samma kapacitet som bron (broarna, det är ju både järnväg och biltrafik), men inte heller någon helt oväsentlig kapacitet.
+10k
Alltså som första världskriget – skyttesoldaten är avgörande. Samtidigt när L kommer med förslag på enorm ökning av antalet värnpliktiga – tex skyttesoldater – så sågar vi (jag också) detta rakt av då det inte är ”modernt”.
ÖB med stab får sig nog en funderare här, ska bli intressant och se hur de vill forma försvaret framöver utifrån dessa lärdommar.
Nu vet jag inte hur L tänker men som jag tolkade utspelet har det att göra med att alla medborgare ska ha en grundläggande militär förståelse och förmåga. Resultatet skulle bli en befolkning som är svårare att kontrollera och ge sig på. Alla militärer förstår ju att avancerade vapensystem och kapaciteter är viktigast och framför allt i början, men dessa förmågor är ju enkla att kartlägga och dimensionera för. Ett land vars hela befolkning kan skjuta AK, lägga minor, skjuta pansarskott och klara sig i ett krig är ju något helt annat att dimensionera för.
Politiker borde låta bli att peta i för mycket detaljer. Se hur elförsörjningen har blivit tack vare att politikerna inte lyssnat på experter. I sjukvården sitter mer och mer politiker och tar medicinska beslut som läkare etc borde ta.
Man blir inte skyttesoldat av tre månader. Vi provade fem månader 1989-90 och lade sedan ner det experimentet då det bara blev skit.
Däremot skulle vi bli utskrattade i Nato och sänka svensk försvarsförmåga totalt, då alla resurser skulle gå ut på att lära ungdomar döda. För att inte tala om samhällskostnaden för detta, då många skulle missa ett helt års universitet eller högskola pga tre månaders utbildning osv.
Man ska komma ihåg att förslagsläggaren Allan Widman också föreslagit att svenskt flygvapen skulle reduceras till 48 Gripen-plan och även satt i Genomförandegruppen som totalslaktade försvaret under Reinfeldt.
Fast har inte Allan W varit bidragande till en hel del positiva saker för det svenska försvaret med?
Tex att man inte avrustade Gotland helt?
Obs! Jag håller helt med dig ang 3 mån vp som han föreslår är helt bortkastad ur alla aspekter, jag kan bara inte begripa mig på hur han kan tänka så fel i detta när han har haft vettiga ideer om annat i försvaret.
Jag håller helt med, vi ska gå på det som ÖB vill, inte politikerna.
Samtidigt fyller Ukraina med soldater som just nu får 1-3 månaders utbildning, tycker inte Nato skrattar så mycket åt hur Ukraina löser uppgiften.
Men oavsett så är naturligtvis ett vältränat försvar med effekiv slagkraft och reaktivt uppträdande bäst utan tvekan, sedan har vi hemvärnet som jag tror är där man kan satsa ”krutet” på framöver. Har flera kompisar ”yxor” med internationell erfarenhet som gått med hemvärnet, de är imponerade över hur bra det funkar. Som gammal stridsjukvårdare funderar jag själv på att gå med, men är kanske för gammal?
Jag är 65 år och hemvärnssoldat, så jag gissar att du inte är för gammal.
Vadå inte avrustade Gotland helt? Det som fanns kvar var jag och mina 400+ kollegor i Hemvärnet + några tappra officerare på UGG. Vi var de enda på plats under 10 år. Vi stod för mer skarp skyddsvaktstjänst än hela Hemvärnet sammanlagt. Vi var anställda till både höger och vänster av alla möjliga delar av SvFM i perioder.
Att det stod ett fåtal 122 i en plåtlada gav oss inte mer eldkraft. Det tyngsta som fanns var våra grg.
Nu är det tack och lov diametral motsats tack vare P18 m.fl. Men total slakt var det.
Absolut har du rätt i det du säger, men jag är rädd för att om de där stridsvagnarna inte stått där hade ännu mer av FMs infrastruktur o fastigheter avvecklats vilket gjort det ännu dyrare och tagit ännu mera tid vid återetablering.
Det vore effektivare att lägga NLAW-utbildning som krav på jaktlicensen, så skulle hela Sverige snart vara fullt med (fri)villiga gröna gubbar med kunskap att ligga gömda i skogen.
Förslaget med 3-månaders är naturligtvis helt verklighetsfrånvänt. 7,5 månaders kändes som att de precis kommit in i matchen framåt slutövningarna. På den s.k. “gamla goda tiden” på de förband med förstegsmodellen så användes KB-elever som utbildningsresurser i stor omfattning. Då går det lätt att utbilda många med relativt få Yoff men bara möjligt att genomföra om KB hjälper till att utbilda vad de uppfattar som “sina” soldater och gruppbefäl.
3 månaders utbildning är nog dumt som du säger. Men något sätt att öka de civilas motstånd, så att de mentalt kan slå tillbaka borde undersökas.
Hur gör man det enklare för en civilist att bli en motståndskämpe mitt i brinnande krig? Hemvärnet är ju jättebra, men man kanske kan göra mer?
Det reguljära svenska försvaret är ju inte direkt stort. Ryssen misstolkade ju Ukrainas stridsvilja hos befolkningen…vi vill ju att Ryssen ska veta att vi har en stark stridsvilja i befolkningen så de inte tror de bara behöver köra över det reguljära forsvaret.
Att varenda svensk kommer ta till vapen och att vi har ett vapen för varje svensk. Hur gör vi bättre ”motståndsmän” redan nu undrar jag utan kort geundutbildning som inte ger speciellt bra soldater?
En stor skillnad mellan första och andra världskriget var stridvagnen på marken och stridsflygplanen i luften som förbättrats mellan de två krigen så skyttegravskriget uteblev.
Nya moderna och effektiva antistridsvagnsvapen och lika så nya antiflygvapen har neutraliserat dessa två faktorer som tidigare gjorde att skyttegravskrig uteblev. Att flygplanen blivit så avancerade att bygga och flyga har inte heller hjälp då det minskar tillgänglighet på flygplan och piloter, tex. jämfört med 2VK.
Är vi då tillbaka till skyttegravskrig till någon ny vapentyp gör det ostrategiskt igen?
Kanske mellan stormakterna, men frågan är om Ryssland besitter stora mängder antipansar och antiflyg (som fungerar). Här handlar det ev. om Ukrainas brist på stridvagnar och flygplan som leder in i ett skyttegravskrig.
Jo jag tror också det, Ryssarna stoppades med världens bästa infanteri och att Ukraina inte får framdrivning är brist på splitterskydd och pansar. Det har också ryktats att Ryssarna har slut på sina skrattretande små pansarskott som ser ut som glorifierade nyårsraketer.
Det var ett jädrigt välskrivet inlägg Draken.
Draken, bra skrivet. Skillnaden mellan WWII och Ukraina kriget är typ:
– Läges (drönare) och satellit information
– Precisions artilleri (och räckvidd, Excalibur, HIMARS)
– Logistik EUR-pall systemet
– Pansarskydds vapen (Javelin, NLAW o.s.v.)
– Hemvärns förband (tror endast Finland hade det under WWII), “snabb” mobilisering (timmar)
– Ballistiska robotar, kryssnings missiler (bara Tyskland hade det)
– Robot luftvärn
Bara några enkla tankar, detta borde ge samtliga NATO länders mtrl. enheter mycket att tänka på. Vad skall de ha framgent, hmmm…… 😉
Varför slår inte Ukraina ut Kertj bron NU?
Vilken av dom?
Att ta järnvägsbron är jag med på.
Den andra bron är det bra att behålla en stund så att folk kan åka ifrån Krim.
Förmodligen för att de inte kan göra det NU…
UA kanske vill få över mer vapen så orcherna blir ordentligt demilitariserade.
Annars kommer de kanske tillbaka snabbt igen…
Fågelvägen mellan Kertj och Kherson ser ut att vara minst 300 km. Så även om de hade sk ATACMS-ammunition till HIMARS så skulle de saknat förmåga just nu.
UA sa redan i mars att kunde dom slå ut bron skulle dom göra det direkt.
Handlar alltså om att dom inte har förmågan.
Den dagen dom når dit kommer det att smälla tills den inte finns mer.
I vilket svt-program intervjuades de svenska krigsfrivilliga?
Finns här:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensken-om-laget-i-ukraina-tar-de-mig-kommer-de-doma-mig-till-doden
Tack så mycket!
Här är en till som gör stor nytta!
https://tinyurl.com/2k48sygy
Verkligen, och bra reportage!
Ja att UA laddar upp med både hängslen o livrem har vi förstått,samtidigt vill man ju gärna veta det där man inte får veta av förståeliga skäl.
Men får man gissa så inväntar dom till Sept-Okt på grund av det längre nattmörkret.
Med UAs överlägsna mörkerstridsförmåga kommer det hända fram i natten.
Det borde väl vara en fördel som anfallare att ha fast mark under banden. Ska man ta tillbaka en massa mark så borde det väl göras innan höstvädret kommer?
Nu är jag ingen strateg så jag kan ha hur fel som helst i det här fallet.
Sen kan man fundera på de ryssar som skickats till fronten under vår och sommar är utrustade för höst och vinter. Det verkar ju varit dåligt på den fronten redan när de anföll i februari enligt vissa vittnesmål. Sitta i ett skyttevärn eller en kall stridsvagn när temperaturerna kryper ner under nollan utan rätt kläder blir säkert kul.
Javisst är det så, men höstvädret kommer väl i mitten av Oktober
Tror definitivt inte man drar igång några stora offensiver innan hösten kommit och satt ner effektiviteten på rysk markbriserande artilleri och tvingat upp det ryska pansaret på vägarna igen. Då får man betalt för sina precisionsvapen och relativa styrka inom infanteri. Till det kommer den svårt demoraliserande effekten av att sitta och frysa i något värn långt hemifrån till oklar nytta.
Det här var positivt.
Några kustvatten anses säkra nog for Ukraina att börja rensa minor.
“will be very useful for us to clear the sea area, especially in a very critical region, close to Odesa”.
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1563476055897190400?cxt=HHwWgMCl6Y3MyrIrAAAA
https://news.sky.com/story/ukraine-war-underwater-minehunter-drone-training-a-game-changer-for-clearing-coastline-12682436
Det borde väl innebära att UA har så mycket sjörobotar att det inte längre är någon risk för landstigning från Svarta Havet.
En helikopter till förstörd🚁
Okänd variant….
Var inte med i dagens statistik så den kommer nog imorgon.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3559139-ukrainian-troops-destroy-russian-helicopter-three-drones-in-past-day.html
Följt bloggen sedan mars men inte pallat registrera mig.
Efterlyser en översättning av alla militära förkortningar ni använder!? 🙈
Det fanns en för några dagar sen, tyvärr hittar jag den inte nu och jag missade att kopiera och spara texten.
Då vi är “NATO” förstörda, används många Engelska uttryck, här kommer några:
MBT = Main Battle Tank = Stridsvagn
IFV = Infantry Fighting Vehicle = Infanteristridsfordon
HIMARS = Raket Artilleri (USA vapen)
NLAW = Svensk pansarvapen
JAVELIN = USA pansarvapen
Stugna-P = Rysk pansarvapen
ABRAMS = Stridsvagn USA
Leopard 2 = Stridsvagn Tyskland
M-62,64,72,80,84,90 = Stridsvagn Ryssland
BMP, BMD, BTR = Rysk Infanteristridsfordon
M113 = Infanteristridsfordon USA
KRAB, DANA, CAESAR, PzH 2000, M777, Zuzana = Artilleri Haubits 155mm
Grad, HIMARS, Smerch, M270 = Raket artilleri
Excalibur = Lång räckvidds granat Svensk
o.s.v.
OBS: På Wikipedia finns bra sidor som beskriver fullt ut vad de 2 länderna har för vapen
15:36 och kamikaze-anfallet av Ryssarna.
I skogsbrynet måste det ju minst legat en ukrainskt skyttegrupp?
8 man sviktande under NLaw, javelin och pansarskott, AK och minst en ksp.
Det där hade ju slutat på samma sätt även om dom inte kört rakt på minorna.
Ja som bloggaren skrev, inget direkt understöd, ingen indirekt eld, ingenting.
Var det två stycken som gasade på över fältet borde det ju minst funnits en till som kunnat ge eldunderstöd?
Gick direkt in på bookmark, när man inte tror dom kan bli sämre så börjar dom köra “suicide-by-cop”, en hel granat fick dom iväg i riktning ukraina innan dom dog.
En orch i första BMP kommer ut levande i slutet på filmen och springer hem i en djävla fart….
Kanske blev en kula i ryggen på hen??
Blev nog en kula i pannan av tik-tok skäggen som tack för misslyckat självmord.
Vilken fruktansvärd situation att befinna sig i, finns bara en väg framåt – att dö.
Två stycken tycker jag mig ser som kravlar sig ur, lite bråttom har de…
Jag ser sex från varje fordon som springer mot skogen.
Titta igen, jag tycker mig se nio från den första, sex från den andra.
Ja, det kom ett par till gubbar springande på slutet, från den första vagnen.
Oj. Måste gå till optikern 😂
Men fy tusan sitta i de där när de kör på minorna…
Blir bärga till UA spola ur och återställa.
Rätt imponerande skydd ändå. Bör tas i beaktande när man totalsågar BMP (eller vad det är). Hur kul hade det varit att sitta i en gammal glasfiberburk i det läget.
Denna typ av “köra runt” (vägrar kalla det anfall, det är för patetiskt), sker på många ställen varje dag från Ryskt håll.
Tack för detta, den dagliga “Tipps” raden blir bekräftad på ett enkelt sätt i denna video. 😂
“Ryssland skickar nya materielförstärkningar till södra fronten och Chersonfronten via Krym vilket fångats på film.”
–
HIMARS nästa mot dessa tågtransporter?
15:36
Vilket fantastiskt huvudlöst anfall. Eftersom ryzzarna påstod att det var ett ukrainskt anfall måste tanken bakom vara att till en rekryteringsfilm visa hur fullkomligt inkompetenta motståndarna är.
Var det till en sådan rekryteringsfilm så klarade sig väl de soldater som sprang tillbaka när den första BMP-3 gick på minan. Var det på riktigt blev de väl skjutna av de egna antiflyktsoldaterna.
Tror ni att Serbien hade en plan att också gå in i Kosovo samtidigt som Belarus gick in i Ukraina?
Det har ju varit lite rörelse där och det har ju varit tyst väldigt länge innan dess.
Sen trodde man ju att Kina skulle hoppa på Taiwan.
Det som stoppade alla andra sluga planer var nog att det gick så dåligt redan första veckan, den där mytiska kolonnen med soppatorsk kablades ju ut över världen direkt och signalerade allt annat än styrka.
Dessutom så hade nog Serbien, Kina, Belarus och Ungern iallafall fått nån typ av övergripande tidsplan där Kiev skulle falla tidigt.
Säga vad man vill om ryssarna men de är aktiva att så sin skit både här och där. Kineserna är nog inte så lättlurade och de övriga du nämnde har nog för lite resurser i ryggen för att våga sig på något våghalsigt projekt. Mest troligt har nog ryssarna rört om i grytan för att få någon att hoppa på tåget.
De har i varje fall ökat aktiviteterna i Artic och där tydligen fått med sig kineserna. Inte så att det direkt berör kriget i Ukraina men nog för att ställa till mera oreda i världen.
https://www.cbc.ca/news/politics/nato-stoltenberg-trudeau-russia-china-1.6563825
Kan inte riktigt släppa påve Franciscus idiotuttalande igår.
Det hela är i bästa fall oerhört naivt av påve Franciscus.
–
Alla måste väl förstå att Putin placerat agenter och “nyttiga idioter” nära maktens centrum i det största kristna samfundet. Frågan är om påven verkligen kan vara så här naiv av sig själv eller får han hjälp på vägen?
https://www.romereports.com/en/2022/08/26/pope-francis-remarks-on-the-murder-of-darya-dugina-spark-controversy-in-ukraine/
Han har säkert fått hjälp av patriark Kirill i Moskva. De ortodoxa är ju en stor mängd kristna som förmodligen katolska kyrkan inte kan stöta sig med. Är man över 80 år gammal så är man kanske inte så klar i kolan under mössan längre att man kan sortera ut vad som är vettigt längre.
Ja, det är väldigt obehagligt att påven kablar ut rysk propaganda. Ryssland för krig i Ukraina. Att en opinionsbildare avrättas i Ryssland är inget ovanligt, så vad finns det för orsak att utgå ifrån att det har något med kriget att höra?
Jag hittar inte inlägget 15:36 …
I bloggarens inledning.
“15:36 Ett ryskt försök till frontalanfall – klassisk svensk stormning, fast utan understödjande nedhållande eld – medels två stridsfordon med skyttesoldater ombord mot en ukrainsk position i ett skogsbryn. Man ser att stridsfordonen öppnar eld mot skogsbrynet. Lite trist att frontalanfallet dessutom sker rakt över ett minfält. Film här.”
–
Spoiler: både fordonen gick på minor, så ukrainarna behövde inte vara speciellt aktiva den här gången.
Jag hittar inte inlägget 15:36 …men nu hittade jag
Skämt om putlers bord:
https://twitter.com/pootinslayer/status/1563440829368537090?t=jkA47GxjrzGFuhk3V0L6Kg&s=19
Jätteroligt!
😂
Jake Broe https://youtu.be/RWi0cXoZv_U
berättar bl.a. att UK inte längre importerar någon energi från Ryssland
https://www.theguardian.com/business/2022/aug/24/britain-imports-no-energy-from-russia-for-first-time-on-record-oil
Är tveksam om UK inte använder rysk olja ändå.
Har inte säkert belägg för det men UK har ökat sin import från några oljeproducenter vilket säkert är helt ok. Vad man kan vara fundersam till är ökningen från Nederländerna och Belgien. Det åker ryska oljebåtar runt hela världen. Även andra nationaliteter av båtar. Olika bolag köper upp för att sälja vidare. Hur de blandar olja från Ryssland, Angola och andra oljeproducenter är det ganska svårt att hålla koll på.
När det gällde naturgas till Sverige så var det i princip ett bolag som tog in rysk naturgas. I en artikel sa de att det i princip var omöjligt att veta var gasen kom från eftersom den blandas i olika depåer runt om i världen.
“Det är detta dom kämpar för” video. Och alltid dessa gigantiska blombuketter! Ja, grabbar, här finns en del att lära …
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1563245762846531586
Jag kan iofs berätta att en sån bukett är lite annorlunda prissatt i Ukraina jämfört med i Sverige 🙂
Bortsett från pengar så finns det en risk med stora blombuketter. Hade jag kommit hem med en sådan bamse så hade det uppfattats som ett kvitto på att jag varit otrogen … 😉
Såsom gift med en ukrainska så kan jag relatera…
Hade en intressant diskussion igår kväll med ett par bekanta som är gifta med ryskor. Dessa två herrar är framgångsrika och allmänt skärpta och som expats kunde man ju tro att deras fruar vore lite mer kritiska till regimen där hemma men icke. Det mina bekanta visste med bestämdhet utifrån den objektiva information dom fått av sina frugor var:
Putin är älskad av alla i Ryssland. Alla.
Ukraina och framförallt Krim är ryskt. Så det så.
Ryssland kommer utan problem att ta hela Ukraina. Allt går enligt plan.
Folk i de ockuperade delarna vill tillhöra Ryssland.
Jag väckte frågan om hur saker går enligt plan när Ryssarna får smisk, att hela världen står på Ukrainas sida och att Ryssland utför etnisk rensning samt att det är olagligt att påbörja anfallskrig och sedan ge folk nytt medborgarskap och en hel lista med krigsförbrytelser. Det var inte relevant.
Jag frågade om hur lyckat Ryssland är och fick svaret att dom minsann bara byter namn på utländska saker och fortsätter som alltid. Alla har jobb. Det är inga problem med sanktionerna.
Jag påminde om att det gick sådär för Sovjet när dom isolerade sig mot omvärlden och att Ryssland nog kan vara självförsörjande på en och annan mineral, men inte mycket mer än så.
Summa summarum så var alltså även dessa två herrar helt sålda på rysk propaganda, genom sina fruar. Jag gav upp tanken på en fortsatt givande diskussion inom det pågående ämnet och bytte spår för att behålla humöret intakt.
Jag tror att gubbarna ifråga vet vad som är viktigt för sinnesfriden och väljer att filtrera informationen.
Inte idag, inte imorgon men en dag i en inte alltför avlägsen framtid kommer många ryssar inom och utom landet få tillfälle att fundera över hur de har ställt sig. Sedan kanske det inte ligger i deras mindset att ångra sig och göra avbön, utan snarare aggressivt framhävda att de är också offer minsann. Eller något åt det hållet.
Det sagt har jag nästan bara träffat vettiga ryssar i exil.
Jo men frugorna var inte med. En herre pensionär, en i sena 30-åren och inte släkt, så man kan tycka att dom kunde vara lite mer objektiva. Frugorna är dessutom väldigt trevliga och iaf den yngre känns väldigt västerländsk och har bott i många år i UK.
Jag har också stött på vettiga ryssar, även sådana som varit vänner till ukrainska bekanta, men det ligger ändå något generalfel nedärvt i den ryska DNA-koden om åsikter som dessa under brinnande krig och folkmord kan anses som legit.
UK = United Kingdom. Nu för tiden kan man inte ens skriva rätt utan risk för missförstånd hos vissa här på bloggen… 😉
UK = Storbrittanien
UA = Ukraina.
Jag menade ålder mentalt, inte nödvändigtvis fysiskt. Jag håller delvis med dig, det är nog en effekt av mindervärdeskomplex sedan Sovjetunionen föll samman. Killgissar jag.
Ja det var ju det jag skrev. Dock har folk skrivit UK om Ukraina istället för UA. För dessa individer lade jag till lathunden ovan. Du behövde den dock inte 🙂
Förstod vad du menade men personerna i fråga är som sagt skärpta. Dom jobbar internationellt och har bra koll på läget. Dock sväljer dom sina fruars narrativ rätt av. Skrämmande.
Visst är det märkligt att man kan diskutera med intelligenta ryssar som har bra koll på olika saker i världen men så snart dom anar något som andas kritik mot ryssland verkar deras reptilhjärna kopplas in i någon “pro-nationalistisk defence mode” och det går inte inte att resonera hur mycket konkreta fakta man än hänvisar till. Allting har en ursäkt, bortförklaring eller viftas bort med whataboutism-argument.
Men i nästa sekund kan dom förlöjliga rysslands korruption, byråkrati, usla vägar etc.
Kort sagt; ryssar kan ha komplexa personligheter
Lite åt det hållet är det nog med dom flesta nationer. Svenskar kan nedvärdera svensk kultur, tom säga att den inte finns, men man vill inte att utlänningar gör det. Det är lite som en variant på hur storebrorsan kan tracka lillebrorsan men om nån annan skulle ge sig på honom, då j–lar!
Delvis kanske. Men det finns väsentliga skillnader.
Svenskar och andra nationer i väst hänger inte upp sin identitet i något stort “fosterländskt krig” man byggt sin hela nationella självbild på.
Ryssar är dock pigga att prata om exempelvis Poltava och försöka dra paralleller till nutid och hur vi och andra alltid “konspirerat” mot dom.
Ja skillnaden är såklart milsvid. Dom ryssar jag känner har judisk bakgrund och flydde sovjet och har lite annorlunda syn… men jag har upplevt liknande fenomen med kineser. Det är otroligt knepigt och känsligt att prata om Kina fast dom själva kan klaga hur mycket som helst.
–
Det ryssar behöver är kanske lite levnadsstandard och framtidshopp för att kunna släppa historien. Det får väl komma efter ökenvandringen dom valt att ge sig ut på. Moses och hans folk fick ju knata runt i 40 år, kanske blir det nåt liknande för Ryssland.
Ja 40 år verkar nog rimligt då det tar tid för dessa insikter att sjuka in i folksjälen.
Dom måste släppa “nostalgin” att drömma och sluta försöka återskapa “fornstora dagar”.
Många länder i historien har ju varit stora riken eller imperier. Från Attila, romarna, perserna till europas stormakter, sverige inkluderat, men inget av dessa länder verkar vilja drömma sig tillbaka till den tiden?
Undantagen i världen är väl just ryssland och även Kina? Kina verkar se sig som östasiens självklara härskare. Kinas expansions politik är inte helt olik Japans ambitioner under WW2 med deras vision av en: “Greater East Asia Co-Prosperity Sphere” Dom har nog inte heller lärt sig av sin egen historia då allt som hände efter 1949 följer ett bestämt officiellt narrativ?
Ja, man förvånas! tänkande människor?? jag kanske är färgad då jag aldrig gillat ryssar -men detta krig….
För den stora huvuddelen av ryssarna har inte Sovjet fallit, det har endast tagit en paus. Sovjet var endast ett imperialistiskt Ryssland förtäckt i en ideologi som gjorde att de fick stöd av många individer utanför Ryssland. För att de ska botas så behöver de förödmjukas utifrån vad de är, så att de kan börja känna skam.
Intressant. Jag har flera “kompisar” som kommer från Ryssland och där är det enhetligt “locket på”. Ingen vill diskutera det som händer i Ukraina och Ryssland. Jag vill ju försöka förstå, och få deras vinkel på det hela. Men det är tvärstopp. Väldigt knepigt läge. Hur ska jag göra? Om jag pressar lite till så är det en uppenbar risk för att jag förlorar kontakten med människor som jag umgåtts med i många år.
Jag utgår från att det finns många andra som läser den här bloggen med liknande erfarenheter. Hur gör man? Alla råd är välkomna.
Jobbade förut med en Kinesiska, över 10 år i sverige, svensk man och barn, gick inte att diskutera tillkortakommanden i CN, frågetecken eller whatabout.. Ja Weibo och wechat var hennes infokällor..
Håller med. Känner en kines som avskyr kinesiska staten, men inte fan får man kritisera kinesiska staten.
Jag tar debatten varje gång. Rätt ofta dålig stämning i mitt sällskap nuförtiden. Jag är så jävla less på alla fega apologeter som inte låtsas se vad som pågår.
—
Jag tror inte jag omvänder nån men jag vet att det gör lite ont i samvetet på dem som försvarar Putler och det räcker för att jag ska tycka det är värt att ta fajten
Har en kollega som växt upp i ryssland. I början av kriget var attityden pro-ryssland 100% , men ju längre konflikten pågått och han ser på andra medier än Russia Today börjar han ändra attityd. Men det syns att det är mentalt smärtsamt för honom. Insikten att man delvis levt i en lögn eller illusion. Det lär nog få en att fundera på mycket av det man tidigare tagit för givet. Är svårt att relatera till om man är “betraktare”.
#inteallaryskafruar
Jag blir ofta kontaktad av läsare som har ryska fruar med diametralt motsatt åsikt. Så det finns två läger. Genomgående är att de antingen a) skäms eller b) har släkt i Ukraina (vilket många har) eller c) har kommit till Sverige som unga.
Ja alltså, jag har ju träffat ryssar som absolut inte stödjer kriget så bägge läger finns. Nu diskuterade jag dock västerländska män som låter som om dom vore anställda av Kreml.
Tyvärr tror jag propagandan fungerar. Redan 2014 var den rätt effektiv.
Kan tycka att tycka att i det öppna sverige så har för många grupper fri lejd.
Vi klagar på vinklingar från PS, och det är helt rätt, för dem kommer vi inte undan via skattesedeln.
Dock, AB, SVD o DN, dem kan man undvika om man vill.
Har de senaste månaderna titta på kommentarer som släpps igenom hos DN’s kommentarsfält, som inte tas bort,
det är putinförlåtare, CCP ursäktare och senast vänsteranhängare som tycker kärnkraften har nedmonterats enligt god demokratisk anda.
Kanske dags att diskutera vad fria media är, men vad man än gör undergräver man demokrati..
Det är ett delikat problem hur man hantera bekanta som har hiskeliga åsikter. Min linje är att ifall jag skönjer en liten spricka av tvivel så fortsätter jag hoppas och behåller bekantskapen. Men ifall dom beter sig som programmerade papegojor så säger jag nåt i stil med “jasså du har såna åsikter, sånt vill jag inte höra på” och distanserar mig. Men man måste försöka göra det på ett empatiskt sätt tror jag, för att vinna i längden; inte själv bli en mobbare.
Jo, det är jättesvårt, de ser dig som en med foliehatt och anser att dina värdegrunder kommer från darknet (förenklat).
Utifrån deras ‘enkla’ verklighet så har de bildat sig en uppfattning, du kanske har analyserat mer och då får en annan vinkling men den är då inte längre rätt.
Intressant tråd, det här. Jag tycker det påminner en hel del om “diskussionerna” man kan ha med en vän/släkting som får all sin information från Fox news och därmed är Trxmpist. “Diskussionerna”, ja, för hur diskuterar man med någon som har en helt annan världsbild? Jag tycker det är svårt. Jag har valt att avbryta diskussionerna, eftersom det inte leder någonstans alls när vi (innerst inne eller rakt ut) dumförklarar varandra…
Länkar in en intressant iakttagelse/återberättande händelse om vad som hände när kriget drog igång, berättad av en underhållande skribent…..Kos!
https://www.dailykos.com/stories/2022/8/27/2119135/-Ukraine-Update-Reliving-the-36-day-Battle-of-Kyiv
15:36
Hur mycket tid pengar och logistik kostar en artillerigranat?
Om nan ser på filmen så bär fältet spår av ett par hundra kratrar.
När de hamnar på ett fält så lär de ha kostat avsändaren betydligt mer än mottagaren.
För Ryssland, inte en kopek. De använder gamla lager.
Nja, något kostar det även om tillverkningskostnaden är försumbar. Granaten ska hanteras på väg till eldröret (tåg, upplag, lastbil, upplag, lastbil, pjäs) och eldröret kan bara hantera så många granater innan det behöver bytas.
Ja, och uttömda lager behöver fyllas på med nya granater.
När lagren är slut är kriget slut.
Man vill gärna hoppas att den dagen inte är så långt borta. Men kommer gör den.
Jag kan starkt rekommendera Vetenskapsradion Historia och deras säsongspremiär “November 1942 – världskrigets vändpunkt”.
Där beskriver historikern Peter Englund hur olika människor upplevde denna vändpunkt, i praktiken fyra veckor då kriget vände till de allierades favör och slutet för axelmakterna var förseglat. Vittnesmålen finns samlade i Englunds bok “Onda nätters drömmar”. Frontsoldater, journalister, sexslavar, koncentrationslägerfångar och helt vanliga hemmafruar berättar.
Peter Englund reflekterar hur det är att var mitt uppe i en oviss tid och drar paralleller till dagens krig i Ukraina. Mycket tänkvärt. Går att lyssna på här, eller där poddar finns:
https://sverigesradio.se/avsnitt/november-1942-varldskrigets-vandpunkt
Peter skriver oftast mycket bra och har en bra fakta granskning, inhämtning. Jag uppskattar hans litterära alster. 😉
Skön syn med B-52 över Uppsala medan vi väntar på NATO-inträdet, Ryssarna bygger koncentrationsläger och Ukraina slåss för sin existens. Vilket jävla år det blivit.
Leve Ukraina och Ära åt hjältarna där!
https://twitter.com/phraggel/status/1563483064252375043
Väldigt mycket NATO, både i luften och på sjön. Bra det 🙂
B-52 är fortfarande USAs bästa vapen för leverans av “kryssnings missiler”. Häftig att se och har alltid “tung” NATO flyg försvar runt sig. 😃
Det här är ju bara så surrealistiskt
loggar in på twitter och första meddelandet är detta
Tarmo Juntunen 🇨🇿 🇺🇦 🇪🇺 NAFO
These are Russia’s allies, the Zimbabwean army 🇿🇼
They are preparing to be sent to Ukraine – to help the Russians “liberate” someone 🤡
https://twitter.com/TarmoJuntunen/status/1563522451770064896
omedelbart följt av denna nyhet
Lew Anno Yieretz Israel
⚡️ Mass refusal of Russian soldiers from Kazakhstan
https://twitter.com/anno1540/status/1563503699321794560
Världens f.d. näst största armé behöver förstärkas av…Zimbabwe
Den dagen trodde jag aldrig jag skulle få uppleva
Zimbabwean army… Det blir nog #dåligstämning i vinter.
🙂
Hade inte de den högsta inflationen i världen? en soldat blir en miljon i nästa vecka.. ( obs massiv ironi )
Hittade en uppgift på att dom har runt 19 k i armén och 4 k i flygvapnet. Inte någon jätte förstärkning direkt…
MP borde stå på tå och skrika att energiavtrycket på planeten blir enormt mycket större av de flyttas den norra delen av jorden, eller inte, de kan vara ‘mathematically challenged’.. igen..
Vi såg ju klippen från “Pansarvagns-VM” tidigare i veckan. 😲🙈😳😄
Tveksamt om Ukrainarna behöver darra av skräck.
Däremot är det fruktansvärt tragiskt om massa unga män ska skickas från Zim till ett land dom antagligen knappt vet var det ligger, än mindre vad kriget ens handlar om bara för att dö.
Kvällsgregg:
Uppdateringen 27.08.2022. Dagens uppdatering är mera en videodokumentation av en typisk rysk attackdag där gruppen går i ställning och sedan traskar tillbaka in i staden Vuhledar för vila efter gott dagsverk i form av tillbakaslagen fiende.
Hela Donbassfronten har haft en typdag med ryska attacker som är slagna tillbaka trots stor brist på vapen. Det betyder att inga frontförändringar har skett. Ryssarna sänder förstärkningar som har liten eller ingen utbildning alls, har svartplåtsvästar vilka AK-47s kulor går rakt igenom. Vidare så kom nu statistiken för ryssarnas självständighetsdagen 24.08 flygattacker; 190 starter med 8 avskjutna missiler. Var och en får dra sina egna slutsatser.
Staden Vuhledar är just nu den mest artilleri, helikopter och tankbeskjutna staden i Ukraina, även mer än Bakhmut. Trots det så har de pro-ryska människorna bestämt sig för att stanna kvar och vänta in sina befriare trots att även de beskjuts sinneslöst av ryssarna. Staden är på sätt eller annat skadat till 90% och det finns inget vatten, el, gas eller kloaksystem som fungerar.
Hoppas att jag på detta sätt kan förmedla lite information om hur det är att vara på fronten.
Jag vill även nu påpeka om att på söndag i nyheterna kommer ett enastående reportage av “pojkarna” mina Bengt och Emil, missa inte det.
SLAVA UKRAINI
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440/posts/pfbid0zZ7yH3zu7JWyfJCZ4knpLmJH8eanjr4DfLCWGTM2XsK4UUv9vkYikfyDLQrcAdvWl
Ammunition detonation. Kherson. Penal colony #90. Now.
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1563604682508931072?cxt=HHwWgMCo4ZSLhbMrAAAA
.
The strikes were also heard in Kherson. Territory of/close to penal colony #90. Detonation has also been reported after impacts.
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1563602492398903297?cxt=HHwWgoDRldeLhLMrAAAA
Strikes in Nova Kakhovka. Now. 0:05 – double boom
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1563600118515122176?cxt=HHwWgIDSrcCBg7MrAAAA
Låång resa. Det var det värt. Såg 39E, världspremiär, knappt någon civilist har sett den förr 😉
JÖP = JasÖverintresseradPerson 😅
Erik14, jag kom just hem efter en lååång dag, 150.000 besökare och sjuka bilköer, men sjukt häftig dag. Imponerande arrangemang, bara att se Viggen, Draken, Lansen och Tunnan i rote. Fick en snutt på JAS 39E, riktigt cool. Ett dussin av dom över Krym skulle göra susen. https://twitter.com/BengtLa17856299/status/1563567308622012418
Vi har bara det fina talet 14. Ännu.
Dubbelt så många som orchernas antal av SU-57. Gissar att det lär ta ett tag innan dom fått fler flygfärdiga med tanke på alla sanktioner som Mordor har.
Och vi får bara fler och fler 🙂
En liten sak till. 39an flyger!
Halsbrytande tankeexperiment.
150k, det är nästan lika många som hela Kremls invasionsarmé. Dock är besökare både frivilliga och informerade
Fick ni se B-52?
HKP9
2022-08-27 20:11 – 20:11
Skön syn med B-52 över Uppsala
https://twitter.com/phraggel/status/1563483064252375043
Var även där privat.
Det som slog mig var att allt jag sagt förr och förutspått fortsatt är giltigt.
Bättre, framförallt billgare men och effektivare drönare behövs.
“Billiga” drönare/raketer/robotar kan idag ta sig enbart max X km men ingen men vet varför de inte kan ta sig längre med mer ballast???
Minröjning… Nja.. Är själv på gemet. Hade vansinnigt mycket förbättringsförslag redan på 90 tal. Noll.
En del saker hade kunna vunnit detta krig på typ 1 dag om man fick tänka fritt:
Om varje enskild orch hade fått en drönare i huvudet.
Om RU inte hade kunnat kommunicera ALLS
Om det inte fanns några broar..
Om det inte fanns några båtar
Om det inte hade funnits några järnvägskryss.
Om det hade funnits ett system för att triangulera ljud som var absolut och inte relativt.
Saken är, att detta finns civilt ….. är görbart på en kvart………..men är oönskat utan mil-spec.
Jävligt dumt då. Verkar ju ta typ 6 månader för alla länder att få fram ett rör som kastar en moj x km och som exploderar med Z när den är på plats Y.
Varför är Mil-grejer mil grejer?
Vad skulle hända om man tex frågade hemvärnets civila förmågor om det tvingades hjälpa till på avtalstid???
Själv vaktar jag ett specifikt vägkors. Dock kapabel till så mycket mer….
Bor man i Linköping lär man ju ha sett 39E. Ovetandes dock troligen…
Den är fullpumpad med steroider, men svårt för de flesta att se skillnad. Men den har tjockare “balkar”. Säkert känt varför men jag går inte på detaljer trots det
3 timmar från Stockholm till Uppsala, men sjukt intressant dag! Mycket hårdvara som man gärna hade sett på plats i Ukraina 🙂
20:55 Is it a bird? Is it a plane? No, it’s the HIMARS…
10 o’clock postman 😉
Take it to the bridge! (Inspo från dokumentären om James Brown)
Haha! 🙂
Får INTE glömmas!
Today is the 100th day of the Azovstal defenders being in Russian captivity
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1563600145257623552?cxt=HHwWgMCjzYeDg7MrAAAA
Tavriysk, motståndet lever.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1563609845340770304?cxt=HHwWgMC47da3h7MrAAAA
Jaså, på så vis?! 🙁
Turkey missed a Russian ship with a battery of S-300 systems from Syria Under the cover of darkness, a Russian cargo ship slipped through the Bosporus in Turkey
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1563581403253485569?cxt=HHwWgsCl5ZDA-rIrAAAA
This ship set sail on August 20 from Tartus and passed the Bosphorus on the night of August 24-25. After anchoring off the Russian coast, on August 27 she entered Novorossiysk
Till Metalltuggen 🙃
HARMed and HARMless.
“Jag är absolut på Ukrainas sida, Krym tillhör Ukraina”.
Ja just det…
Den äldre herren som står alla sidor nära. Samtidigt
Undra vad Erdogan fick i gengäld för att släppa igenom de systemen?
En pojke?
Erdogan är riktigt falsk och agerar utifrån det han för tillfället tror sig få mest vinning av.
Kvartalsrapportstrategi kan dock leda till kvartssamtal med landet i väster
Så mycket flyg lyckas dom inte ta. Och så har man rätt slut på kryssningsrobotar.
.
Kharkiv downtown, shelled by Russian missile S-300 this night. One person wounded
Intressant intervju med Serget Radchenko, professor vid The Kissinger center, Johns Hopkins University.
Om sanktioner, Putins makt, möjligheter till opposition och inte minst att Ryssland måste förödmjukas.
“Russia needs to wake up to the idea that Ukraine is an independent country, it has been for 30 years.”
Historian Dr. Sergey Radchenko draws similarities between the Cold War and the war on Ukraine”
https://www.youtube.com/watch?v=D56OB9Q6kB8
Belgorod
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1563573154877825024?cxt=HHwWgICjzYHg9rIrAAAA
Youtubekanalen Warthog menar att man kan visa hur attacken mot Saki gick till.
“WARTHOG EXCLUSIVE: DEFINITE PROOF THAT THE SAKI AIRBASE IS HIT BY UKRANIAN MISSILE AND DRONE”
https://www.youtube.com/watch?v=kP7tidgvaS0
Vi får hoppas att det stämmer.
” What we’re seeing now is the death of the world’s largest fossil fuel economy. The slow, grinding, rusting death of that massive system.”
There is nothing Putin won’t sacrifice to take Ukraine says journalist Gabriel Gavin as Russia burns masses of gas it can’t sell to Europe.”
https://www.youtube.com/watch?v=BvtJRA35S08
Har inte sett filmen men det låter osannolikt i mina öron att Putin kommer offra sig själv och sin egen position. Det är nog hans röda linjer.
Det ska nog tolkas som att han kommer offra allt just för att inte hans egen position ska ryka.
Så vackert beskrivet att man blir tårögd.
När skulle Maggans stora paket till UA presenteras? Gjorde misstaget och höll andan i väntan på det så ansiktet är bra blått nu. Pratar vi någon dag, vecka, månad eller år?
Efter valet kanske!
Vi skulle kunna skicka några vapenkunniga från utsatta områden men så länge som Morgan håller i trådarna..
(1 ton ironi)
Buurd: samma här! Trodde det skulle tillkännages typ dagen efter.
Oavsett parti, valfläsk är, vi bränner någon annans pengar för din röst: de snackar om det i 4 veckor, tar 4 år att införliva.
Hon har ju försökt tajma allt sådant med inrikespolitik så långt. Bland annat dök hon upp i Kiev när Ulf K talade i Almedalen (cyniskt i min bok). Gissar att det kommer något besked i samband med nån utfrågning av Ulf K eller nåt liknande där S tror att de vinner på att ta intresset från motståndarna.
Som i gamla matteprov VSB. S tog massor av SD och M åsikter, gjorde dem till sina egna (och naturligtvis då rumsrena) inför valet. så nu kan de inte klassas som bruna eller kritiseras. LW gör en excellent analys på detta, att de släpar, så varför inte ligga i framkant, det är ju det som gör en lysande politiker.. Eller har vi politiker med låg IQ?
Med tanke på att ingen av ledarna för opositionspartierna skriker så tolkar jag det som att utrikesnämnden är överens och sekretess råder.
..Eller med Morgan.. 8 år stand-still, när Maggan skickar Misse över kanten kan vi diskutera S existens.
Kan du hålla dig till kriget i Ukraina tack?!!
Flygets dag i Ukraina, blågult där också 🙂
https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1563617059329769472?cxt=HHwWgIC8ocvbirMrAAAA
Since the full-scale invasion began, about 7,000 women joined the Armed Forces.
Now over 50,000 women serve in Ukrainian Army. About 5, 000 of them are on the literal frontlines.
https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1563597158783516673?cxt=HHwWgoDQ0ZzVgbMrAAAA
Jag kan inte förstå varför inte Sverige skickar Archer och Cv90.
Det är ju ganska uppenbart att fronten är i Ukraina, i kriget som Ryssland startat mot Europa.
Vad har vi att förlora? Inget!
Vad riskerar vi? Inget, Ryssland kan inte anfalla något annat land på många, många år.
Vad kan vi vinna? så mycket, anseende, omvärldens respekt, hjälpa Ukraina till seger.
Visa vad våra vapen duger till.
Kan någon säga varför vi inte skulle kunna hjälpa Ukraina med tyngre utrustning.
Är pengar problemet?
Rädsla för ryssarna?
Något annat?
Jag tror något av det där kommer. Man säkerställer nytillverkning först.
En gissning
Ja, du kan ha rätt.
Men det dröjer… Ukraina behöver all hjälp nu.
Dom behövde det där och mycket till igår.
Men det är ett långt krig, så alla får försenad möjlighet, bara steppa upp NU!
+100
Vore vi NATO-medlem hade det säkert sett annorlunda ut.
Känner samma, pusselbiten tar för lång tid, båda vapnen hade gjort skillnad,
Kazakstan verkar ju nu helt klart ha tagit ställning mot Ryssland, och demonstrerar det tydligt.
Great signs in Kazakhstan with Pres. Tokayev:
1. 🇰🇿 decided to uphold Western sanctions against🇷🇺.
2. In front of Putin🇷🇺, Tokayev said🇰🇿 won’t recognize DNR/LNR.
3. Yesterday spoke Kazakh, not Russian, in meeting with Azeri 🇦🇿 President.
4. Now flags supporting🇺🇦 in Karaganda🇰🇿
https://twitter.com/officejjsmart/status/1563603254705012736?t=f3D2zYIRXaNZShvFlsk0sw&s=19
Mycket bra, dom har fått löften om NATO och bästlig handel.
Dimitri har översättning av drönarfilmen 🙂
Ukrainians hijacked a Russian drone to the surprise of its operators, live on camera Slight panic at the end as Russians realise their location is not safe anymore
https://mobile.twitter.com/wartranslated/status/1563629619047239680
Men… v a r f ö r lägger de ut en sådan film? Kul för oss, men vad får de ut av det?
Jadu…
Men för att visa hur duktiga dom är som fattade så snabbt?
Men blir ju tveeggat
Han befälet har varit med länge – rebellgrupp. Tror det var i Mariupol belägringen han började dyka upp. Kan vara en rysk specialist som har befäl över en rebellgrupp också.
Mannen med kameran är känd propagandist.
Killen som kikar på dronkameran (inte håller den) är känd nazist, Milchakov, må en granat slå ned i huvudet på honom.
Russia moves newly created 3rd Army Corps to Ukraine. The Conflict Intelligence Team reported the movement of Moscow’s military equipment to Russia’s Rostov region neighboring occupied parts of Ukraine’s Donetsk Oblast.
https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1563617146923634688?cxt=HHwWgMC-8dfgirMrAAAA
Då verkar det vara ny materiel också?
Kan det ha varit det där som var tåglasten, eller är det separata saker?
(Rostov och sedan vidare bort till Krym)
Jag hoppas att det här kriget snart tar slut.
Kultursidorna och kulturdebattörer har idag lagt ner politiken, inte ens Putte får deras gehör.
Verkar vara en Håkan som spelat i Göteborg, då finns ej tid för vare sig Putte eller inhemk politik får kultursidorna
Sen tror jag att de kulturanställda har en förskriven recension som lyder, Håkan får 11 plus av 10 möjliga.
Vi får ej glömma Ryssens invasion, övergrepp, ja listan kan göras lång. Men idag konstaterar jag att kultureliten har tryckt på send på sin förskrivna recension och för en gångs skull i deras liv fått något tryckt som har med kultur att göra.
Tidningarna är lite bättre men i webversion men på twitr är det långt mellan ukrainakrigs-artiklarna.
Kanske ingen nackdel att kultursidorna iallafall ibland ägnar sig åt kultur istället för att vara en tummelplats för tokvänstern för att driva alternativa ledarsidor med idéer som är för galna att framföra på andra platser.
!
Många turer, men nu ser det lovande ut.
Slovakia signed an agreement with Poland and the CzechRepublic to patrol its skies.
Slovakia will now be able to transfer its Soviet-made MiG-29s to Ukraine. Earlier, Slovakia reported that it was ready to transfer 11 aircraft to Ukraine
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/status/1563586529146335232?cxt=HHwWgMDT1b_q_LIrAAAA
Perfekt 👍
Med dom där så kan dom be ryssarna fara och flyga 🙂
varje dag nästan. Dock ett rep denna gång.
Russian collaborator found hanged in Zaporizhzhia Oblast. Andrii Ryzhkov, a Russian collaborator and former Ukrainian border guard, was found hanged in temporarily occupied Mykhailivka on Aug. 27, reports Ukrinform, citing the Zaporizhzhia Oblast Military Administration.
Ryzhkov was installed by Russia as the city’s so-called “police chief.” No further information was provided
https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1563655535437746176?cxt=HHwWgMC4zZibnLMrAAAA
Tror han får jaga ett tag för att hitta en sådan där igen 😉
A woman apparently set fire to the BMW of Evgeny Sekretarev, a Deputy Chief of the General Staff of the Russian Armed Forces, in Moscow today. She is reportedly against the war.
https://mobile.twitter.com/RALee85/status/1563652649559490562?cxt=HHwWhIC8kZvzmrMrAAAA
Det var en ganska bra tråd under det inlägget. Lite roligheter som “Special tree inspection operation?” men också diskussioner om att man ser olika på olika mord (absolut!), före/efter kriget-jämförelser m.m.
Och liemannen! Bäst! 🙂
Liemannen liknar lite den där blodiga ryska uniformen som dom hänge upp på Chersons stadsskylt 😎
Ja, just det! Fast snäppet läskigare! 🙂
Förmodligen utförs många av morden på pro-ryska funktionärer av Ryssland, precis som 2014. Man behöver deras nätverk inledningsvis, sedan är de till mer nytta som martyrer och ersätts av garanterat pålitliga personer från Ryssland.
Nu kommer det från Ilmari Käihkö, forskare på försvarshögskolan, en debattartikel om att byta land mot fred eftersom Ryssland har kärnvapen
https://www.svd.se/a/Po6aXR/kaihko-och-honig-ukraina-kan-behova-godta-en-kompromiss
Dyster artikel. Att nu ge efter för utpressning är bara att skjuta delar av konflikten in i framtiden. Det är fullständigt nödvändigt att vi som vill se oss som förespråkare för demokrati och folkrätt verkligen nu visar att aggression, hot och utpressning inte fungerar och kommer att bestraffas hårt.
–
Just nu har vi utan tvekan både de militära och ekonomiska muskler som krävs för att straffa all rysk aggression.
Sjukt många såna initiativ nu – Putlerkramare, USA-hatare & Sovjetromantiker verkar agera koordinerat
Det som är bra är att dom outar sig nu och hamnar på nån lista 👍
Ja, han har ju varit negativ hela tiden, men att gå ut i en artikel så här och säga att väst ska lägga sig för Putin visar ju han rättta ansikte. Jag har ingen koll på holländaren som han skrev artikeln tillsammans med men det kommer nog att komma en hel del sådan här argumentering framöver
Fattar inte hur man kan motivera att Ukraina ska tränas upp militärt för att ge sig. Vem blir motiverad att vara med i ett sånt upplägg.
Även om man är med i fredsrörelsen så måste man kunna lägga upp tråden bättre än så.
Vill vi ha en ny världsordning ska man naturligtvis ge efter för terrorister i alla former.
Idag bygger fred på att krig ska inte löna sig. Innan du startar ett krig tänker du efter vad har jag för chans att vinna detta krig. Hade vi tidigare markerat ordentligt att detta krig är inte ok och att Putin kan inte vinna så hade vi knappast haft detta krig. Världen gjorde bort sig redan 2014 när ryssarna fick gå in och ta delar av Ukraina med enbart lite sanktioner som följd.
Börjar vi ge efter för dessa terrorister är risken stor för att vi får vi en värld där fler och fler skaffar sig kärnvapen för att kunna tillskansa sig fördelar. Eller är det bara Ryssland man ska ge dessa fördelar att utpressa sig till fördelar.
Mycket märkligt dessutom när ryssarna var ute och krävde eftergifter innan kriget bröt ut så var länderna ganska entydiga att det ryssarna höll på med inte var ok. Nu verkar det vara bortglömt och man börjar fundera i helt andra banor.
Käihkö har ju varit en defaitistisk trumpet hela våren. Är så man kräks när en person från MHS spelar ut detta.
Käihkö har ju varit en defaitistisk megafon hela våren. Är så man kräks när en person från MHS spelar ut detta.
PS: nämns musikinstrument med del av namnet delar av en fd. president så blir inlägget filtrerat DS
Har varit väldigt tyst kring mötet mellan Sverige, Finland och Turkiet som ägde rum nyligen. Här var en tråd iallafall:
https://twitter.com/minna_alander/status/1563520711380987905?s=21&t=DBMngBnRAf57z9YVqh3mOA
Man vill inte ha med detta i valrörelsen.
Mera hackade övervakningskameror.
https://twitter.com/i/status/1563059673556627458
Russia orders to classify explosions on military objects in Crimea – Ukrainian Intel
Order given by RU deputy MoD Bulgakov. If word gets out, occup. administr is to tell about negligence of some officials whose names are known & who will be punished
https://mobile.twitter.com/EuromaidanPress/status/1563692849786277888?cxt=HHwWgMCilZaXrbMrAAAA
Ryssland bygger ju på hot och återigen hot, så varför är man inte förvånad.
Explosions reported in Russian-occupied Melitopol. Mayor of Melitopol Ivan Fedorov said that explosions were heard within the city at around 1 a.m. local time. Additional details are currently unavailable.
https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1563767338687774722?cxt=HHwWhIC-3f-Gz7MrAAAA
Russia exhausted recruitment pool of peripheral and disenfranchised regions. According to the Institute for the Study of War, Russia cannot continue recruitment efforts in peripheral regions and may have to depend on central Russia
.
Och om tredje armén.
.
The U.S. think tank also reported that Russia’s 3rd Army Corps have been deployed but is “unlikely to generate effective combat power.”
Tips!
Fina gubbarna i podden “Fronten” har börjat plocka isär VDVn Filatievs memoarer. Del 1 är färskt.
https://open.spotify.com/episode/645QC7BaoH2E9GPqxCdLmQ?si=qKKHiIY-TFexgeURkAaVug
Tack för tipset, har lyssnat på “Fronten” tidigare men faktiskt glömt bort den podden.
Ännu ett vidrigt exempel på den motbjudande “Rysskij Mir” som väntar om de politiker och tyckare som pratar om “ge land för freden” får som dom vill.
https://twitter.com/den_kazansky/status/1563753741697916928
Känsliga kanske inte bör titta på detta.
Säkert fler som undrar hur civilbefolkningen har det i Cherson:
Kherson turning into a ghost city https://youtu.be/o7nFXAtxO0o
On the front lines near Kherson https://youtu.be/xhA4pM00koU
Kherson city living in fear (film med färjan i slutet) https://youtu.be/8fH7IS5Opr0
M777 haubits och glada ukrainska soldater
https://www.reddit.com/r/ukraina/comments/wxa60g/thank_you_united_statesm777/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Ryssen lämnar Izium-brohuvudet?! – ganska dramatisk utveckling (efter 7:35): https://www.youtube.com/watch?v=vh5SeCjM1Tk
Den där är definitivt intressant. Hoppas det stämmer. Får nog ta och vänta på bekräftelse från fler källor dock
Det har viskats om det där ganska länge. Tror det stämmer då just det kontot bygger sin info mest på ryska källor. De har ju inget skäl att skryta med förlorat område så att säga. Gissningsvis får vi inte information från UA än på några dagar då de har en ‘locket på’ princip om alla sina trupprörelser.
—
Det man hoppas på är lite liknande rapporter från Kherson men det har inte jag snappat upp ännu i vart fall.
Vad kan man tro om detta?
Gåtan bakom bilbomben – nu pekas Putin ut
Mystiken tätnar, teorierna flödar – och händelsen förbryllar bedömare. Nyheten om bilbomben som dödade nationalistiska Dugina har väckt världsrubriker. Vem ligger bakom mordet? Kan Ryssland och Putin ha iscensatt bilbomben?
https://www.svd.se/a/OrRgz1/mordet-pa-daria-dugina-en-gata-putin-pekas-ut?fbclid=IwAR3JRJpvTjiE2CXhLB8JG72nTLMn1oVP6-BWE2HM9UhvcyDOftHMFTB7KmQ