Börserna är nedåt i de asiatiska tidszonerna under måndagsmorgonen efter en negativ börsvecka förra veckan. Kronan fortsätter försvagas och de amerikanska räntorna klättrade vidare. Elpriset i södra halvan Sverige går över 9:- SEK inklusive skatt, elnät och moms och i SE4 blir det ett nytt dagshögsta medel. Hyrorna på kommersiella lokaler kan stiga med 10% vid årsskiftet.

Stockholmsbörsen avsluta veckan i moll med -0.75% för OMXS30 och -1.65% för OMXSPI i fredags. Veckan hamnade därmed på -1.77% för breda indexet OMXSPI, men storbolagen gick plus med +0.27%. Alla övriga index i min bevakningslista visar dock upp en negativ vecka.
Kronan fortsätter försvagas och dollarn kostar 10:60 SEK och euron 10:63. Raset har dock stannat upp, men vår valuta tappade ändå 5.5% mot dollarn på tio kalenderdagar. Guldpriset hittas på 594:- SEK per gram.
De amerikanska börserna backade också i fredags. Indexet S&P-500 gick -1.29% och på veckan -1.21%. Nasdaq 100 gick -1.95% och på veckan -2.38%.
I de asiatiska tidszonerna är det nu negativt över de stora indexen, men Straits Times går +0.67% i skrivande stund. Annars är ASX 200 -0.93%, Hang Seng -0.12%, KOSPI -1.19% och Nikkei 225 -0.52%.
I Sverige är det måndag, och helgens lite lägre elpriser är därmed förbi, även om man kunde ladda elbilen och köra disk och tvätt i natt för 2.5 öre per kWh oskattat och onätat. Idag blir priserna oskattat och onätat närmare 7:- SEK som värst och 9:01 SEK per kWh som högst i SE3 coh 9:35 i SE4. Enligt Dagens Industri blir det nytt dagsmedelrekord för SE4, som inte hade låga elpriser i natt. 5:69 SEK per kWh uppger DI.
Tyskland meddelade igår att de inte anser sig behöva sina sista kärnkraftsreaktorer, utan ska stänga dem som planerat. Man kan tycka att vår skyldighet att exportera el därmed upphör – vill de inte ha el, så ska de slippa.
För egen del tar solkraften detta och vi säljer i skrivande stund ca 5 000 W, men jag är en anekdot och inte representativ för den systemhotande effekten av elpriset.

Dagens Industri påtalar också att kommersiella hyresgäster kan räkna med tioprocentiga höjda hyror vid årsskiftet, när oktoberinflationen ska användas som underlag för att i enlighet med hyreskontrakten höja hyrorna. Det blir alltså inte bara elpriset som företag behöver hantera i vinter, utan också en rätt ordentlig hyreshöjning. För en del verksamheter kan det förstås bli droppen, men hoppet är det sista som överger företagsledaren. Vi får annars se när uppsägningar och eventuella varsel kommer.
Privata reglerade hyror för bostäder räknas dock inte automatiskt upp med inflationen.
68 kommentarer
För att använda sig av ett klassiskt uttryck, tiden framöver blir en “shit show” av astronomiska proportioner…
Frågan är hur mycket t ex Finansdepartementets modeller för BNP-prognoser tar hänsyn till hyresjusteringar för företag som en effekt av inflationen. Det är inte så att de “förfinade modeller” som tagits fram det senaste decenniet har behövt bry sig om sådant.
Nej, och man ska komma ihåg att modeller är just modeller. Jag har i egenskap av s.k. managementkonsult på fina firman, i yngre dagar så borde vara preskriberat nu, gjort en hel del snygga modeller varav nästan ingen visade sig komma speciellt nära verkligheten och då ska jag lägga till att jag ansågs ändå rätt jävla bra jmf. kollegorna på att träffa rätt [sic!].
Att modellera något är i sanning “the science of guessing”.
Det man behöver är sällan en förfinad modell utan en enkel modell som tar med det som verkligen är väsentligt. Tex el och inflation – resten är brus.
@Brasklapp Ungerns vädertjänsts chef fick sparken efter prognosfel.
—
Du kom lindrigt undan 🙂
Tänker på 70-talet, ett årtionde med stora prisstegringar på främst olja, stagflation och inflation. Säger inte att det blir exakt lika nu, men läget visar hur fjärran vi är från det fossilfria, det har skramlats med tomma tunnor.
Även om det var energipriserna som knäckte ryggen på 70-talet så var grundproblemet att kostnaderna ökade fortare än produktiviteten i industrin.
Hade vi analyserat situationen då hade vi förmodligen trott att allt skulle handla om robotisering. Istället hamnade produktionen i låglöneländer och Kina blev den nya supermakten.
Att sia om framtiden är inte lätt. Det enda man kan vara säker på är att man sällan lyckas få rätt vid rätt tillfälle (de utskrattade mupparna som ville sälja fotbollsskor på nätet fick ju rätt – så småning om).
Kommer att tänka på boo.com, så rätt men feltajmat. Tjejen hade korvkiosk ett tag nu är hon i äpplemustbranchen, så entreprenörsandan verkar intakt.
Sett långsiktigt så finns det ett tydligt samband mellan förändring i energiförbrukning och ekonomisk tillväxt, särskilt om man ser på de globala siffrorna.
Min gissning är att det kommer att bli ett rejält stålbad i ekonomin de kommande åren, på grund av att efterfrågan kommer att falla, då allt färre kommer att ha råd att konsumera på nuvarande nivåer; en nedåtgående spiral som har sin början i just energipriserna.
Vi kan ignorera realiteter.
Men vi kan inte ignorera konsekvenserna av ignorerade realiteter.
(Fritt efter Ayn Rand)
Politik i ett nötskal.
Vilken plattityd! Jag kan bidra med en till.
Livet är kort – Carpe Diem.
Borta bra väntar aldrig för länge, bara dåliga kläder.
Har man kastat yxan i båten får man ro av bara faan.
Många som blir triggade av Ayn Rand märker jag …
Igår blev underhållsarbete på nätet mellan SE1 och SE2 klart. Överföringskapaciteten från norra till södra norrland varit begränsad till 1/3 av det normala, direkt nu dagen efter följer elpriset i SE2 SE1 som vanligt, istället för SE3 som senaste veckorna.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/818a97ba-560c-42aa-9e5c-e7eb1df08a0a/7
I informationsvacuumet kring den där bilbomben kan det kanske vara intressant att läsa den officiella dödsrunan över Daria Dugina och vad som står i den. Det kan man så klart bara göra på en webbplats som står Dugin nära och därmed är en fascistisk komposthög. Länken ges därför på egen risk:
https://katehon.com/ru/news/vechnoy-pamyati-dari-duginoy-1992-2022
En artikel till från samma dynghög som nyss kom upp, men den viftar bara fingret slappt i riktning “Rysslands fiender”. Uppenbarligen vet man inte vem man ska peka ut som skyldig för bilbomben.
https://katehon.com/ru/article/ubiystvo-nevinnyh-i-geopolitika-antirossiyskogo-terrorizma
Klarar du att läsa ryska på den nivån?
Han klarar på att hitta på lögner.
Det är oansvarigt av Tyskland att förlita sig på grannarnas elproduktion. Vi andra får ju betala med högre elpris.
Polen håller dock på att bygga nya stora kärnkraftverk. Så om tyskarna inte vill syssla med sånt själv så finns det andra som ser möjligheter. Sverige borde göra som Polen och bygga ut kärnkraften och tjäna pengar på tyskarna.
Jag ser gärna mer kärnkraft men det kommer ta tid.
OKG är en lämplig plats (och geografisk ligger det i SE4 – det var Stockholmarna som lekte med linjalen så att OKG skulle hamna i SE3).
När OKG byggdes så planerades det för maximalt 8 eller 9 reaktorer tror jag och all infrastruktur finns på plats.
Frågan är vad vi gör den närmaste vintern och de närmaste åren.
Titta på hur stamnätets kraftledningar går. Oskarshamn matar uteslutande norrut mot Norrköping-Linköping vilket är varför den ligger i SE3 och inte SE4. Det är inte något ondskefullt “Stockholm” som är elaka utan så nätstrukturen är.
Om du med “uteslutande” menar 50% så har du rätt – annars har du fel.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-transmissionsnatet/transmissionsnatskarta/
Till och med Tyskarna är på väg att byta fot där.
Enligt Der Spiegel (och någon annan tidning jag inte hittar just nu) så vill 3/4 delar av Tyskarna driva vidare de kraftverk som redan finns och 41% bygga nytt.
Till och med “Die Grüne” håller på att splittras i frågan, de yngre verkar mer positiva än de äldre i och med ett större fokus på klimatförändringarna och de inser väl att köra stenkol släpper ut mer.
Tyskland är väl netto exportör, den stora importören av el i europa är nog Italien. Sen att tyskland har en massa gas beroende men mycjet av det är ju uppvärming och man kan av olika skäl inte byta till el. och man har ju även el produktion med gas men tror inte att det är av omfattning att man slutar exportera även helt utan gas, men hittar inga uppgifter så där lite snabbt på hur mycket. Innan det blev problem med gas leveranser så expporterade Tyskland nästan dubbelt så mycket som tvåan Frankrike. Men sen har man ju stängt några kärnkraftverk. Så egentligen borde man nog klaga en del på de som imorterar som borde ha insett att det blir dyrare att köpa el när Tyskland minskar sin totala produktion. Polen har i allafall någon plan Italien som 2020 importerade nästan precis lika mycket som Tyskland exporterade har jag hört väldigt lite om att öka sin inhemska produktion
Elpriserna i södra sverige kommer att skicka oss i södra sverige tillbaka till istiden men de är väl planen, jag pratade med en granne som har växthusodlingar med bland annat tomater och han stänger i höst, ena bandet på Klippans pappersbruk har lagt ner en linje på grund av höga priser, södra sverige kommer att bli avindustraliserad, men det är väl planen för att minska sveriges utsläpp samtidigt som Kina och indien betalar för och öppnar ett nytt kolkraft verk någonstans i värden varje vecka.
Efter 11 år i nybyggt hus har två maskiner gett upp, tvättmaskin och diskmaskin. Diskmaskinen gav ifrån sig ett rökmoln, luktade bränd plast och dog, tvätten var jag inte närvarande vid dess bortgång.
Tidigare anekdot i livet är en diskmaskin i mina föräldrars hus som tog eld och släcktes med hjälp av en tillbringare mjölk.
Vågar man köra tvätt och disk på natten?
Är det bara jag som börjar bli en gammal orolig gubbe? 🙂
Försäkringsbolag och Räddningstjänsten rekommenderar inte att vitvaror körs nattetid. Det är väl en avvägning.
Vilken typ av brandvarnare är bäst för vitvaror? Jag har tvättmaskin i badrummet så det blir rätt fuktigt ett par gånger om dan.
Röksensorbaserade. De är känsligare, och man brukar inte ha tända ljus i tvättstugan. Värmesensorbaserade tar längre tid på sig och kan påverkas av värmen från vitvarorna.
Gärna flera sammankopplade. Och två system, ett skiljt från hemlarmet om du nu har ett sådant.
Har du en spis som arbetar med värmeöverföring enligt värmestrålning/ledning från spis till matlagningskärl kan det vara klokt att installera en sk senilitetsvakt, eller spisvakt.
Vår 20 år gamla torktumlare började brinna. Man ska inte köra dem när man inte är hemma. I övrigt, brandvarnare osv.
https://cornucopia.se/2021/04/och-dar-borjade-torktumlaren-att-brinna/
Jag är inte avskräckt av detta. Även tvättmaskinen började ryka 2016. Bra att ha dessa nära en ytterdörr, så det är enkelt att få ut dem ur huset när det börjar brinna i dem.
eller i ett separat brandskyddat utrymme. I tvättmaskinen är det begränsat med material som kan brinna. I torktrumlaren är det lite värre och dessutom torra värmeelement som gärna blir smutsiga.
Torktrumlare är dessutom energitjuvar.
Glöm inte rengöra radiatorerna bakom kyl och frys.
Bränderna kommer nog öka. Dels kommer mer apparater få gå nattetid och i vinter är det nog många som kommer börja elda lite för hårt i kaminerna.
Brandvarnare i alla rum är ett bra tips, även en brandsläckare.
Är nyfiken, Tyskland är fortfarande en netto exportör av energi, är det i ljuset av detta som de fattar tragiska beslut? Nämligen att de är beredda att betala hutlösa energipriser för miljön men misslyckas förstå/ta hänsyn till resten av Europas vilja till inte vara korkade?
.. min fråga är då vem som “skadas” av minskad export till Tyskland, rimligtvis kommer dem när krisen kommer glömma andra och använda sin el själva, minskad export till Tyskland skulle isåfall få spridningseffekter till stora delar av kontinenten. Ska erkänna att jag mest har koll på eltransmissionen som syns på svk, alltså Nordens export.
Finns massa verktyg, jag brukar bl a titta här:
https://app.electricitymaps.com/map
eller här specifikt för Tyskland:
https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/19.08.2022/22.08.2022/today/
Men måste säga att SVK löser det snyggt för Norden, väldigt översiktligt!
Tyskland har 60GW solceller och 60GW vindkraft och bara 80GW konsumtion på dagen. Sista planen är att öka det till 180GW solceller och 180GW vindkraft.
Deras intermitenta elproduktion har slagit sönder mycket stabilitet i Europa under sista 10 åren, du får själv gissa vad som händer när de ökar den ytterligare med 200% från dagens redan för höga nivåer.
Tyskland har även tidigare uttalat att de har ett värmeproblem, inte ett elproblem. Så jag håller med bloggaren om att vi skall kapa exporten om priserna blir för höga. Denna tyska arrogans är smaklös när vanligt folk i Sverige får lida så mycket för elpriserna.
…
I övrigt konstaterar jag att SD nu är större än Moderaterna (ok, det är en poll), elpriset skenar nu även i Stockholm, det tidigare sansade (i jämförelse med V och MP) vänsterpartiet C rasar medans V och MP går framåt.
…
Och bensinen och dieseln skenar när jag kör förbi och kollar priser.
…
Vad kan gå fel i valet? Kan det bli problem att bilda regering?
…
Här i Kungsbacka ligger ju M på 38% och SD på 17% så Moderaterna sitter väl kvar efter valet men det skall bli spännande att se om SD börjar ställa mer krav. Kanske med svenska rätter i bamba och att flaggan skall hissas mera på offentliga byggnader?
Största anledningen till att vi har emr kontinentala priser nu är ju att Norge har kraftigt ökat sina möjligheter att exportera direkt till kontinenten, det invigdes två anslutningar 2021 på 1400MW en till UK en till Tyskland, där den Tyska pga av brister i Tysklands distributions nät inte går att utnyttja fullt. Och det är väl i sig inget närkligt att man säljer till kontinenten om man får bra betalt. Den i grunden stora förändringen är teknik utveckling som möjliggör export längre sträckor, och Sverige har tappat vår möjlighet att få billig Norsk el bara genom att ligga på vägen för export. Sen underlättar det inte att man avvecklar kärnkraft när man behöver ersätta även den tappade imorten från Norge i allafall om man skulle haft för avsikt att bibehålla låga priser i sverige
Det låter som avancerade krav där i Kungsbacka. I Staffanstorp vittnade Sonesson om att (sd) hade den dåliga smaken att föreslå lita andra tider för när nämnderna skulle träffas, minns tyvärr inte vilken riksmedia uttalandet är ifrån.
Priserna i SE3 och 4 har alltid hängt ihop i princip hela tiden. Den stora flaskhalsen är i snittet SE2-SE3. Annars kan man ju peka på att det är Malmö som röstar rött konstant och ledde till nedläggningen av Barsebäck om man nu ska roa sig med att pissa på städer. (jäkligt trött på gnällandet på “stockholm”)
Det är inte stockholmare som personer, det är politikerna , dvs i stort sett alla inflyttade man avser när man skäller på “Stockholm”.
Stockholmare per se har boprisfall, ränteavdragsminskning, fastighetsskatt och elprisområde 5 att se fram emot. Jag är inte avundsjuk.
För övrigt var det regeringen som fattade beslutet om nerläggning av Barsebäck. Inte Malmö Stad.
Och just den nedläggningen handlade om utrikespolitik. Vi hade ju i princip ett kärnkraftverk i Danmark och det uppskattades inte.
Den nerläggningen får man nästan räkna som goodwill-avskrivning oavsett vad man tycker i sak.
Sverige likt Kina och USA har enorma tillgångar på sällsynta jordmetaller och USA gräver inte upp sina längre, Sverige skulle kunna bli en av jordens rikaste länder igen men galen miljöpolitik kommer att försvandla södra Sverige till ett u-land som var sveriges industrella motor, ja undrar vad Norrland och Stockholm säger när deras bröd och smör samt mjölk är 4 gånger dyrare än idag om 2 år.
Indien och Delhi är svårt att vistas i utan att få skador i Lungorna efter Monsunen, Beijinng in China got better after the olympic games, and move permanent lots of the coal industri west of beijing, även England led av dålig kol rening 1950-1980 men som i dag filtrerar ut svavel och annat skadligt, england gjorde folk mord på fattiga människor i wales som har de renaste kolen i världen.
För all faktabaserad kunskap bloggen annars visar så verkar det finnas en blind fläck när det gäller Tysklands elförsörjning och energiproblem, som tveklöst finns. Har påtalat det tidigare, men försöker igen:
– Tyskland är nettoexportör av el. Under första halvåret har exporten ungefär dubblerats gentemot 2021.
– Mer specifikt så har exporten till Frankrike och Schweiz gått upp med ungefär en faktor 6 i kvartal 2 jämfört med fjolårskvartalet. EN FAKTOR 6! I skrivande stund har man exporterat nästan 10 TWh bara till Frankrike under 2022, importen från Sverige i samma period är dryga 2 TWh. Anledningen är en kombination av planerade och ffa oplanerade revisioner i franska kärnkraftverk (hmmm, sa någon “planerbar kraft”?) som har kommit till åren. Under sommaren har denna exporten – tyvärr – behövt täckas av mer el från gaskraftverk. Alternativet hade varit blackouts i Frankrike, vilket varken Sverige eller Tyskland vill.
– På tal om gaskraftverk: Under 2021 har ungefär 12% av all gas som förbrukas i Tyskland använts för elproduktion, så det ligger nåt i det när tyske näringslivsministern säger att man har ett gas- inget elproblem. Det stora problemet är de 30-40% var som hushållen och industri direktkonsumerar. Från ett svenskt perspektiv glöms den delen ofta bort eftersom man helt enkelt har kommit längre i elektrifieringen av både hushåll och industri (av vilken man dessutom har betydligt mindre såklart).
– När det gäller beslutet bloggen hänvisar till så säger det INTE än att man kommer stänger av kärnkraftverken nödvändigtvis 31/12, utan att man inte vill förlänga kraftverkens livslängd avsevärt med inköp av nytt kärnbränsle etc, detta då det helt enkelt inte hade varit en kostnadseffektiv lösning och hade orsakat stora juridiska problem. Det som däremot fortfarande diskuteras är att köra den aktuella bränslefyllningen längre så att man har kraftproduktion kvar i vinter. Det kommer antagligen tas ett beslut om detta tidigt i september när man fått in data från en säkerhetsaudit.
Hela energifrågan är extremt mångfacetterad och komplicerad och kan tyvärr inte besvaras med enkla recept. Det hjälper varken att panikstänga kärnkraft eller att dissa de förnybara och säga att ny kärnkraft kommer lösa alla problem – och framför allt är det en ingen bra idé att peka finger på varandra inom EU i en tid då vi måste stå enade mot Putins aggression.
Att Frankrike har ett elförsörjningsproblem beror främst på att de inte genomfört revisioner i önskad takt pga pandemirestriktioner. Hade de vetat om vad som komma skall hade de naturligtvis gjort undantag för just kärnkraftverken. Man planerade helt enkelt in revisionerna till när pandemin förväntades avta.
Så det har inte så mycket med kärnkraftverken per se att göra, även om åldrande verk ofta kräver längre revisioner än planerat utan förhistorian.
Korrekt, dock finns också dem reaktorerna där man upptäckte sprickor i början på året… Men i grunden spelar det underordnad roll för elpriset VARFÖR det inte kan produceras för fullt i Frankrike just nu, bara ATT det är så, även om man såklart borde undersöka i efterhand hur situationen kunde inträda. Om man nu räknade med att pandemin avtar borde man ju samtidigt ha tagit höjd för en högre konsumtion i takt med att ekonomin skulle växla upp om inte kriget hade kommit.
Hur man än ser på det: inget energislag är en silver bullet. Ny kärnkraft är dyr och tar lång tid att bygga, att köra vidare gamla kärnkraftverk är svårgenomförbart (i fallet Tyskland), ett fullständigt förnybart energisystem är komplicerat pga volatiliteten och business as usual orsakar massiva klimatproblem. Det enda som är säkert är att letandet efter lösningar blir spännande 🙂
Sant , det finns inga silver bullets.
Tittar vi på vindkraften vad den kostar om man måste bygga ut balanskraften så brukar det landa runt samma kostnad för allt, och det finns ju inte ens några lösningar utom den heliga marknaden. Kärnkraften ,well , the proof is in the pudding.
Det är därför det är så tråkigt att partierna låser sig pga känslomässiga störningar.
I Sverige är det ju verkligen så att det alltid är någon annan som skall lösa problemet. I Finland har de Mankalaprincipen och bygger på. Kanske man skulle göra så?
@Rikkitikkitavi 2022-08-22 16:33 – 16:33
“Sant , det finns inga silver bullets.”
Jo, sluta lyssna på de som inte kan räkna.
Jag skulle vilja lita på dej men ditt inlägg var för långt
Dagens “spaning” är att förutom SMHI’s progoser innan SR’s morgon Eko kommer det snart att låta så här:
“Här är Svenska Kraftnät med dagens el-prognos”: Avtagande vindar över södra sverige och kontinenten medför nu att en orange elprisvarning måste utfärdas för elprisområde 4 och en gul varning för elprisområde 3. Mitt på dagen gäller en röd varning för elområde 4. Mellan klockan 11 och 14 kommer elen att ej vara tillgänglig. Risk för omfattande skador på det svenska samhället. Stäng alla dörrar och fönster samt stäng om möjligt ner all naturlig ventillation. Vi varnar för låga inomhustemperaturer och att allmänna kommunikationer med tåg kommer att sluta fungera undere dessa timmar.
Trotts att det ibland är vindstilla finns det de som vill investera i vindkraft men ingen vill satsa på kärnkraft. Ska vi ha kärnkraft fodras skattepengar. Men de som vill ha kärnkraft vill också ha låg skatt. Så nu vill det till att de som vill ha kärnkraft också kommer på hur den ska finansieras.
Svårt med investeringsviljan för långa projekt, när politiken är kortsiktig och föränderlig.
Om vindkraften erlades att ha balanskraft redo, så hade det inte varit så intressant. Någon måste ju betala för balanskraften som krävs för en stor andel vindkraft.
Nu betalar vi för den!
Varför finns viljan i Finland som lyder under samma elhandel som Sverige? Det handlar om politisk vilja till stabila spelregler. För vindkraften behövs inte det på samma sätt då man kan förvänta sig att det är stabilt nog i 10-15 år (livslängden är 15-25 år någonstans) men jämfört med ett kärnkraftverk med 65-85 års livslängd så måste man ha betydligt stabilare regler.
Mankala…
UK lärde sig 2018 att det inte alltid blåser någon annan stans. De gick flera veckor utan vind. Nu har UK haft krav på reservkraft vilket gjorde att landet inte gick utan ström.
För de som inte förstår så är Nordsjön det hav i världen med bäst vindförhållanden för havsbaserad vindkraft. Det räckte inte.
Imorgon ligger spotpriset för SE3 och SE4 på 799 öre/kWh mellan kl 19 och 20. Rekord?
Lägsta pris är 166 öre/kWh kl 2 inatt.
SF borde göra en modern version av Stilla flyter Don. I början är Sverige som det varit i hundratals år, med fattigdom och elände.
Så kommer socialdemokraterna och bygger elverk och samhället blomstrar.
När allting ser ljust ut och folket är lyckligt så kommer då inbördeskriget i form av Miljöpartiet. Kosacken Stefan L förälskar sig i vindkraften och framför allt makten. Han gör vad som helst för sin stora kärlek makten och samhället går under.
I slutscenen sitter en ensam, numera arbetslös, bloggare på en häst och tittar sorgset ut över Göta älv, som flyter stilla som den alltid gjort.
Fast göta älv måste fortfarande vara den största sydliga källan till reglerbar kraft? Så det borde snarare vara en extrem ryckigt flöde när Trollhättan desperat försöket hålla spänning och frekvens stabil ;-}
Dalälven och Klarälven är betydligt större i SE3.
https://vattenkraft.info/?page=5
Får erkänna att jag mentalt räknade Göta älv till något annat område än Stockholm.
Tack för länken Kalle. Jag hade ingen aning om att det fanns en kraftverk som heter “Ligga”. Det lämnar fältet öppet för en mängd riktigt usla Incel-skämt som involverar orden kraftöst och 327 MW.
Jag skulle vilja lita på dej men ditt inlägg var för långt
För någon tid sedan fick jag ”bullshit” för att jag skrev hur prissättningen sker (och jag hade något fel i sak”beskrivningen” men inte i sakfrågan)
När kanske uppemot 90% av sveriges elproduktion har mycket billig produktion så är det något annat som driver upp prissättningen.
Här har funnits ett antal förslag på ändringar Tex att elexporten ska bära sin andel av transportkostnaden genom sverige (proportionerligt till att sista andelen blir extremt hårt avgiftsbelagd)
Hur är det möjligt att ingen vindkraft byggs när sveriges största skogsägare är Sveaskog. (titta gärna på din kommuns byggnader, hur mycket solceller ligger på taken?)
I vilket fall som helst börjar Tyskland inse att prissättningen ger ”övervinster”
https://omni.se/tyskland-vill-andra-prismodell-for-marknaden/a/5GmerO
Fast nu äger förstås kommuner och landsting numera nästan inga byggnader längre.
Byggnaderna såldes på 90-talet för att bekosta underskotten och då ansågs det bli billigare i längden att hyra.
Hur det gick med den tankegången vet vi idag 30 år senare när diskussionerna är högljudda om verksamheter som traditionellt alltid räknats som samhällets ansvar började privatiseras. För att numera ifrågasättas om de får ge vinstutdelning.